نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 47915
نگاه سیستمی به انتخابات و روش‌های تقلب
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۳۷
بعد از انتخابات رياست جمهوري متاسفانه طرف بازنده به جاي پذيرش آراء مردم و تن دادن به انتخاب آن‌ها جو گسترده رواني مبني بر تقلب در انتخابات را در كشور ايجاد كرد. در اين نوشته با آشنايي حداقلي به سيستم برگزاري انتخابات توضيح داده مي‌شود كه تقلب گسترده در انتخابات به اين آساني‌ها نيست. شايد بتوان تخلف‌هاي جزئي را كه بتواند آراء را حداكثر تا چند ده هزار جابجا كند سازماندهي كرد اما تقلب‌هاي سازماندهي شده‌اي كه بتواند چندين ميليون راي مردم را تغيير دهد امكان پذير نيست. بماند كه اولا طرف بازنده هم تا كنون ادعاي محكم و استناد دقيقي براي اثبات مدعاي خود ذكر نكرده است و ثانيا انتظار اين است كه مسئولان شوراي نگهبان و وزارت كشور با حضور در رسانه ملي امثال اين مراحل را براي مردم توضيح دهند تا مشخص شود علل ديگري در پشت صحنه براي اين ادعا موجود است. گرچه نويسنده معتقد است دود فضاي ايجاد شده نهايتا به چشم اصلاح‌طلبان خواهد رفت.



با واشكافي انواع روش‌هاي تقلب و نگاه سيستمي به فرآيند انتخابات مي‌توان سه دسته كلي براي تقلب‌هاي ممكن در نظر گرفت :



* راي درون صندوق‌ها راي واقعي مردم نباشد : در اين صورت يا تعرفه‌هايي اضافه‌تر بر راي مردم به صندوق‌ها اضافه شده است و يا با شناسنامه‌هاي مجعول راي داده شده است، يا راي عده‌اي خريده شده است، يا آراء ريخته به صندوق‌ها دستكاري و مخدوش شده است و ...



* آراء درج شده در صورت جلسه صندوق‌ها با آراء واقعي صندوق‌ها  متفاوت است. اين امر مستلزم تباني اعضاي صندوق در موقع درج صورت جلسه و يا جعل صورت جلسه توسط فرمانداري‌ها،‌ استانداري‌ها، و يا دست‌اندركاران ستاد انتخابات كشور است.



* تجميع آراء اشتباه صورت گرفته است. به عبارت ديگر اگر تعرفه‌ها را جمع بزنيم نتيجه ديگري حاصل خواهد شد.



اگر بخواهيم به طور مختصر نشان دهيم كه تقلب سازماندهي شده به اين آساني نيست بايد به نكات زير توجه نماييم.



* حدود 45 هزار صندوق راي وجود داشته است يعني متوسط راي هر صندوق 900 راي است. بديهي است كه در هر صندوق حداكثر به اندازه 30 درصد آراء مي‌توان تخلف  و تقلب كرد. يعني براي تقلب از نوع اول بايد به ازاي هر يك ميليون راي سه هزار و پانصد صندوق را براي تقلب مديريت كرد.



* در هر صندوق معمولا حداقل 6 نفر مسئول هستند. سه نفر ناظر شوراي نگهبان و سه نفر دست‌اندركاران وزارت كشور. حتي اگر بتوان براي با هماهنگ كردن يك نفر در هر صندوق اقدام به تقلب سازماندهي شده كرد، آيا دوستان مدعي تصور مي‌كنند كه هماهنگ كردن 3500 نفر مسلمان ايراني براي تقلب سازماندهي شده كار آساني است؟ بماند كه در سر صندوق با حضور 6 تا ده نفر دست‌اندركار تقريبا متصور نيست كه حتي بتوان در 1000 صندوق تقلب كرد. چرا كه اين كار بايد يا با هماهنگي 6هزار نفر صورت گيرد و يا از چشم آن‌ها پنهان بماند. اين اتفاق محال عقلي نيست اما بسيار دشوار است. بماند كه محاسبات فوق براي يك ميليون راي است. در حال حاضر 13  ميليون تفاوت آراء وجود دارد.



* اگر فرض را بر اين بگذاريم كه آراء صندوق‌ها با آراء درج شده بر روي صورت جلسه متفاوت است ،باز هم با ابهامات مشابهي مواجه مي‌شويم. اگر اين امر از ابتدا توسط دست‌اندركاران صندوق صورت گرفته باشد كه همان محاسبات قبلي دشواري آن را نشان مي‌دهد. اگر بعدا عده‌اي آن‌ها را خدشه دار كرده باشند كه باز هم با يك بازشماري تصادفي صندوق‌ها مي‌توان به درستي يا عدم درستي فرم‌هاي صورت جلسه پي‌برد. علاوه بر اين هر فرم صورت جلسه چندين امضا از مجريان و ناظران دارد و بنابراين تغيير و جعل آن مستلزم جعل هزاران امضا است چرا كه طبق محاسبات قبل بايد هزاران فرم صورت جلسه را تغيير داد تا يك ميليون راي جابجا شود. حتي اگر همه اينها هم امكان پذير باشد يعني در بدترين حالت هم آراء مخدوش شده باشد و هم فرم‌هاي صورت جلسه، مجريان و ناظران همچنان زنده‌اند و حداقل مي‌توان صدها نفر را پيدا كرد كه اطلاع دهند آمار فعلي با آمار حقيقي متفاوت است.



* در همه موارد قبل بايد در نظر داشت كه پايان شمارش آراء چهل هزار ناظر آقاي موسوي در صندوق‌ها حضور داشتند و حتما تقلب در اين مراحل نمي‌تواند در هزاران صندوق از چشم آن‌ها پنهان بماند. حتي اگر برخي از ناظران را هم اخراج كرده باشند فاصله آراء بسيار زياد است.



* در مرحله تجميع آراء طبق گفته مسئولان دو روش دستي و رايانه‌اي همزمان استفاده شده است.



* در روش رايانه‌اي نتيجه هر صندوق پس از شمارش در فرمانداري به سيستم متمركز كامپيوتري وارد شده و همزمان در سايت وزارت كشور و شوراي نگهبان مشاهده شده است. بنا بر گفته دكتر كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در تمامي مدت شمارش آراء نمايندگان كانديداها در ستاد مركزي نظارت شوراي نگهبان حضور داشتند و از نزديك روند شمارش آراء را پيگيري مي‌كردند. با اين توضيحات اساسا ميان اتمام شمارش تا ثبت نتايج فرصتي چندان براي دست‌كاري صندوق‌ها نبوده است. ممكن است اين شبهه پديد آيد كه نرم‌افزار شمارش تجميع دارد كه در آن صورت مي‌توان به شمارش دستي آراء رجوع كرد.



* در روش تجميع دستي آراء، پس از جمع‌بندي تمامي صندوق‌ها در فرمانداري،‌نتايج به استانداري منتقل شده و پس از تجميع آراء همه شهرهاي استان، نتايج استان به وزارت كشور منتقل مي‌شود. طبيعي است كه اين روش از روش رايانه‌اي كندتر است و ممكن است در طول زمان اعلام،آراء كانديداها تفاوت‌هايي با هم داشته باشد.



* با توجه به اينكه فرم‌هاي صورت جلسه صندوق‌ها موجود است هر گونه ادعا مبني بر خطا و تقلب در تجميع مي‌تواند با درخواست تجميع مجدد و حتي شمارش مجدد آراء طرح شود. طرح ادعاي تقلب بيشتر يك جنگ رواني است.



* البته نويسنده امكان تخلف در تعدادي از صندوق‌ها و شهرها را دور از انتظار نمي‌داند، اما تخلف سازماندهي شده و تخلفاتي كه بتواند ده‌ها ميليون راي را جابجا كند، بسيار بعيد است.



* كاش مدعيان دموكراسي خود به راحتي تن به راي حقيقي مردم مي‌دادند و اين شائبه را تقويت نمي‌كردند كه در روي ديگر ادعاي تقلب اهداف ديگري را پيگيري مي‌نمايند.





 
 
mohsen
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۰۸:۵۲:۱۱
بیانیه آقای موسوی اگر تنها از یک نظر قابل نقد باشد اینکه : اگر تقلب کرده اند چه نیازی به انجام کارهای اضافی مثل سهام عدالت و پروژه های نیمه تمام و .... داشته اند و اگر این کارهای به زعم شما خلاف را کرد ه اند و مردم به ایشان رای داده اند پس چه اجبار به تقلب ! گویا نوشته های آقای موسوی بدون تامل نوشته شده ! (156773)
 
dideban1400
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۰:۰۲:۵۷
بنده خودم به آقای موسوی رأی دادم. ولی متأسفانه یک اشکال اساسی که در جناح آقای موسوی وجود دارد این است که همه مردم ایران را در تهران و تهران را تنها در میان طرفداران خود می‌بینند. و چون در تهران آقای موسوی طرفدار زیاد دارد لذا این طرز فکر را به تمامی کشور تسری می دهد. بنده خودم در یکی از شهرهای آذربایجان شرقی که همشهری آقای موسوی هم می شدم رأی دادم با اینکه بنده به آقای موسوی رأی دادم ولی بسیاری از همشهریان بنده به آقای احمدی نژاد رأی دادند این در حالی است که آقای موسوی و همسر محترمشان یکی از ادعاهای تقلب در انتخابات را رأی کم آقای موسوی در این استان می دانند.
بنده پیشنهادم به آقای موسوی این است که از این حلقه سبز (حاله سبز) دور خودشان بیرون بیایند و به صورت مخفیانه به مناطقی مثل آذربایجان و لرستان سفر کنند و از نزدیک جو آنجا را ببینند تا خود به واقعیت پی ببرند نه اینکه آنچه اطرافیان برایش می بافند را یکسره قبول کنند. (156867)
 
روح اله
۱۳۸۸-۰۴-۰۶ ۰۲:۲۲:۳۶
دوست عزیزم هاله درسته نه حاله

آیا واقعا اگه کسی در مورد هاله نور احمدی نژاد که تایید شده هست مطلبی بنویسه بازم اینجا میزارن؟ (164893)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۰:۳۶:۲۴
اگر تمام دنيا بگويند که احتمال تقلب در انتخابات بسيار ضعيف است و چنانچه ايرادي هم وجود دارد مي بايست از طريق مجاري قانوني پيگيري شود ، باز هم ما چون خود را پايبند و معتقد به نظام جمهوري اسلامي ايران مي دانيم ! اين حرفا تو کتمون نميره داااااش ، فقط بايد بي خيال راي گيري بشين و دوباره رفرندوم ! کنين تا ما راي بياريم ! روشنه؟! يا واست روشنش کنم؟! (156904)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۰:۴۰:۴۷
ای کاش می شد این توضیحات را در قالب یک فیلم مستند صدا و سیما به مردم عزیز ایران منعکس می کرد تا برخی از هم وطنان عزیزمان که ناخواست بر موج شایعات سوار شده اند بیشتر مطلع می شدند. (156909)
 
نیما
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۰:۴۹:۳۳
صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡىٌ۬ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ (156914)
 
خواننده
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۰:۵۴:۲۷
طبق قانون قرار بود 4 صبح رای ها شمرده بشود. چرا با چه هدفی و به چه دلیل 10 شب به بعد شمرده شد؟ (156918)
 
بابم برهانی
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۶:۴۹
از ابتدای انتخابات عرف بر این بوده که بلافاصله پس از اتمام رای گیری در همان حوزه شروع به شمارش آرا میشه. (157259)
 
خنده داره
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۶:۵۷:۳۹
والا تا بوده هميشه بعد از اينكه درهاي شعبه بسته ميشد با دستور فرمانداري ها و و زارت كشور در حضور نمايندگان در صندوقها باز ميشد

باز اگه يادتون باشه 4 سال پيش هم به سرعت مطلع كردن همرو

2- نمايندگان از صبح در پاي صندوق بودن هرچي ديرتر ميشد وضعيت خستگي روي انتخابات و شمارش تاثير ميذاشت

3- كافي بود ساعت 4 شروع كنن كه باز موسوي بگه چرا دير شروع كردن .. حتما تا 4 داشتن با تقلب راي ميريختن تو صندئق

4- دقيقا به خاطر همين سريعا صندوق باز ميشه كه ديگه راي داخل اون نريزن
گرچه حدود 6 نماينده و ناظر پاي صندوقها بودن و تقلبي نيست

5- اگر هم خبري بود موسوي با سند تا حالا ميرفت شوراي نگهبان در صورتي كه ديديم نه تنها نرفت بلكه در جلسه شورا هم حاضر نشد

6- هميشه واسه جنسي كه ميدونن روي دست باد ميكنه اونقدر تلبيغ ميكنن كه ارزش ظاهري جنس بر خلاف ارزش باطنيش بالاتر ميره و خود تبليغ كننده ها هم يادشون ميره چه جنسي رو دارن تلبيغ ميكنن

7- آقاي موسوي تا كنون هيچ صحبتي نكرده كه اين اغتضاض گرا نرن بيرون يا به حاميان خودشم رحم نكرده و نگفته كه نيان بيرون با اين كارش چن تا جوونم يا در آتش ارازل ميسوزن يا توسط پليس و نيروي امنيتي كه خوب و بد اينجور مواقع يكي ميدونه و به همه ظن داره دستگير ميشن يا ضربه ميبينن

اگه واقعا موسوي سيد هست
اينقدر حرمت سيدي رو نبايد زير پا بزاره

خوشحالم كه اين اتفاقات افتاد
چون هم دشمنان داخلي مشخص شد و هم دشمنان خارجي
حرف رهبرمون كه گفتن نقاب ها كنار رفت (157719)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۲۰:۰۵:۳۷
من هم حالا که فکر می کنم می بینم شاید مصلحت بوده که چهره واقعی افراد شناخته بشه
من فکر کنم احمدی نژاد با تیزهوشی باعث شد موسوی خودش رو لو بده (157968)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۷:۳۲:۰۳
ببخشید میشه بگید طبق کدام قانون قرار بود 4 صبح شمرده بشود؟! ماده قانونی را ذکر کنید لطفاً! آیا این قانون را ستاد آقای مهندس از این دوره تصویب فرموده اند؟ ما که دوره های قبل به خصوص انتخابات مجلس در تهران، از شدت خستگی به مسئولین التماس میکردیم اجازه بدهند چند ساعت بخوابیم و بعد شمارش را آغاز کنیم، یکی دو ساعت، آن هم با منت وقت استراحت میدادند. البته اگر چنین قانونی باشد، به نفع ماست. دیگه مثل ... با همه خستگیمون، این قدر با وسواس آراء را نمیشماریم (بخصوص وقتی لیست 30 نفره مجلس با اون درد سرهاش باشه) آخرش هم حضرات با پررویی و وقاحت بگویند تقلب کردید. (157761)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۲۰:۰۴:۱۶
بله؟
قانون کجا گفته رای ها باید 4 صبح به بعد شمارش بشه. یعنی همه بشینند صندوقها رو تا صبح نیگا کنن؟ (157963)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۴-۰۵ ۲۳:۵۱:۰۷
بابا یه فرد ناآشنا یه حرفی زد گفت 4 صبح. خوب نمیدونست. دلیلی نداره که حالا همه جواب بدین. اشتباه کرد. راضی شدین همه؟ (164801)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۰۴-۰۱ ۰۳:۰۳:۲۱
اگه ميشه لطف كنين و ماده و بند اين قانون رو اعلام كنيد تا همه متوجه بشن (158336)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۴:۰۲
آقای موسوی در آخرین اطلاعیۀ خود با زبان بی زبانی فرمودند که قبلۀ عالم تشریف دارند و هر کسی به دور ایشان نچرخد متقلب، دروغ گو، متحجر و بدِ بد است!
ایشان چون رأی نیاوردند حتماً تقلب شده، شورای نگهبان هم متقلب است، 24 میلیون از افراد جامعه متقلبند، 13 میلیون طرفدار ایشان ملتند، کسانی که میشکنند و آتش میزنند طرفدار احمدی نژادند و از دولت پول میگیرند ولی کسانی که سکوت میکنند و کتک میخورند موج سبزند و همه با دلایل مبرهن (!) معتقد به تقلب در انتخاباتند...
دل ایشان هنوز در رابطه با مدارک همسرشان غمگین است و اشک میریزد، طرفداری فرزندان هاشمی برایشان دردناک است، ایشان حق خودشان را دزدیده میبینند، حتی اگر آقای کروبی کل روز را بیدار مانده باشند!
طبق آخرین اطلاع ایشان میر حسین موسوی نیستند بلکه؛
ایشان امام حسین علوی هستند! (156930)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۸:۲۵
اين نظر توهين و افترا نيست ؟ ولي منتشر مي كنيد ! جوابتان با خداوند بزرگ (157140)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۰۴-۰۱ ۰۳:۰۶:۵۳
اگه ميشه دقيقا معلوم كن كجاش تهمت و افترا هست بد نيست ما هم معني تهمت و افترا رو دقيق تر بدونيم (158340)
 
ناطقی
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۱:۱۱:۳۶
سلام
آنچه که می توان گفت این است که برای یک تقلب با این وسعت باید تمام افراد پای صندوق را هماهنگ می کردی آنهم تمام صندوق ها و این یعنی هماهنگی بین حداقل 300 هزار نفر مسلمان معتمد محل که مطمئنا دارای گرایش سیاسی مختلف بودند و نمایندگی اشخاص مختلفی را بر عهده داشتند. از طرفی باید افرادی را انتخاب می کردند که بعد از گذشت یک هفته از انتخابات احدی از آنها بند را وا ندهد، خوب اگر این کار محال نیز انجام شد به نظر شما کسانی که اینهمه توانایی دارند که این کار محال را انجام دهند توانایی ریاست جمهوری ندارند؟ (156937)
 
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۸:۱۰
هرچه حضرت مستطاب بيشتر اصرار كنند مردم روشن تر مي شوند وطرفداران كمتر. چراكه گرد وغبارهادر حال فرونشستن است وطلوع صبح نزديك. كاش طلوع فجر چشم كسي را كور نكند گرچه كسي كه كور شده باشد طلوع فجر راهم نخواهدديد. (157139)
 
سهرابی از تبریز
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۳:۴۷:۲۹
من فهمیدم موسوی برای چه این قدر اصرار بر تقلب می کند چون اگر بتواند این دوره باهر کلکی که شده وبا هر ترفندی که شده قدرت را بدست بیاورد وگر نه دیگر در هیچ دوره ای مردم به او رای نخواهند داد موسوی ابروی هرچه مسلمان وایرانی را با دروغ هایش برده است برای خودمان متاسف هستیم که یک چنبین ادم غیر منطقی 8 سال براین مملکت حکومت کرده است . (157287)
 
ايراني
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۴:۴۸:۲۴
مطالب سايت آقاي توکلي مرا به ياد روزنامه وزين ايشان مي اندازند که متاسفانه به علت مشکلات مالي تعطيل شد. متشکرم.
اين مشکلات نيز مي گذرد. ولي بنده بعنوان يک راي خاموش از درياي ملت عاجزانه از مقامات قضايي کشور تقاضا دارم که اين فرد- موسوي- را به جرم آمريت در جنايت و تخريب اموال عمومي، نشر اکاذيب، افترا و ايراد اتهام بي پايه به نهادهاي قانوني جامعه و به خطر انداختن امنيت ملي محاکمه نمايند.
اين آقا آبروي ما را در دنيا برده است. (157425)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۵:۱۰:۵۷
در مورد ارسال فرم22 اطلاع دقیق و مستنددارم که درپاره ای شعب بدلیل عدم امکان ارسال اینترنتی، آنرا توسط فلش وتوسط نماینده وزارت کشور ارسال، تادرفرم28 ثبت شود،که درصورت اپیدمی شدن عدم ارسال اینترنتی!مسئله حل شده است،چراکه پرواضح است که درسرراه، هرگونه تغییردر محتوای فایل کامپیوتری بسیار محتمل بنظر میرسد.ضمنا کاربران شعبات تا ظهر روزانتخابات چون نتوانسته اند آنلاین باشند بشکل آفلاین اطلاعات راوارد کرده اند که پس از اتصال، کلیه اطلاعات ارسال شوند وپس از ناامیدی از اتصال به اینترنت،بدستور وزارت کشور،ارسال اطلاعات بروش اینترنتی راپایان داده اند.
بنظر اینجانب یکی از بهترین راههای بررسی صحت آمار مندرج فایلهای فرمهای22 که وزارت کشور در اختیار شماقرارمیدهد،تطبیق آنها با اصل فرم22 (درحداقل چند شعبه مشکوک) که امضاکنندگان آن کلیه اعضاء و مسئولین شعب اخذ رای میباشند که من به سلامتی و صحت وامانتداری آنان ایمان دارم،چرا که اغلب آنان تحصیل کرده و بسبب سمت وموقعیتشان، طرفداران خاموش عدالت وجمهوریت واحترام به رای دیگرانند.
ضمنا همانگونه مستحضرید، آدرس، شماره موبایل و دیگر مشخصات ایشان قبل از انتخابات،درسایت وزارت کشور ثبت وآماده ارائه بشما، بدون هیچ عذر وبهانه ای میباشدوهمچنین شما میتوانید مستقیما باایشان تماس برقرار کنید ویا با انتشار آمار دریافتی از وزارت کشور،وهمچنین ارایه فایل فرم خام22 در سایتتان،ازایشان بخواهید دوباره فرم 22 رامطابق فرم اصلیشان پر نمایند ویا یک نسخه از فرم 22 را از وزارت کشور مطالبه نمایید.همانگونه که میدانید فرم22 در5 نسخه تهیه شده است. (157484)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۸:۱۵:۲۹
آقا من فقط یه چیز می گم اونم اینه که چرا آقای موسوی برای رسیدگی به شکایتش به شورای نگهبان نمیره چرا بیانیه میده که اگر مردم تخلفی دیدند به دفتر آقای موسوی بفرستند مگه این افرادی که از هر چهار کاندیدا در سراسر کشور از صبح تا شب سر صندوقا بودند برگ چقدر بودند؟ (157826)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۱۸:۲۰:۵۰
چطوره بذاریم بیاد تو صداو سیما صحبت کنه . شاید چون دروغگوست لو بره و آبروش بره .مردم که نفهم نیستن.1 ساعت بش وقت بدین.ما چطور مسلمونی هستیم که به طرفمون تهمت می زنیم در حالی که خودش حضور نداره که از خودش دفاع کنه. یا حضور داره ولی دهنشو محکم بستیم و میگیم از خودت دفاع کن اگه راست میگی .؟ (157834)
 
م.مرگان
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۲۰:۱۰:۵۰
نگارنده محترم خواهشا اون اختلاف رای را که در پاراگراف هشتم 13 میلیون اعلام کرده اید درستش کنید و بنویسید 11 میلیون!
الانه که متهم به پدیده بودن و دروغگویی و از این چیزها شوید (157972)
 
سروش
۱۳۸۸-۰۳-۳۱ ۲۰:۳۹:۱۲
آقایان چرا متوجه نیستید که اصلا مسئله تقلب نیست. تقلب را برای من و جوان هایی مثل من درست کرده اند که بریزند در خیابان و کشته شوند. مسئله جنگ قدرت است و آخرین تلاش های مافیای زر و زور که دارد جان های آخرش را می دهد. اگر بحث تقلب بود چرا از چند ماه پیش مطرح کردند و اگر واقعا نگران تقلب بودند چرا حواسشان را درست جمع نکردند و ناظر بیشتری نفرستادند؟ این ها همه بازی است و متاسفانه عده ای جوان هم بازیچه. خوب هم می دانند نمی شود 11 میلیون رای را جا به جا کرد. نامه آقای هاشمی را بگذارید در کنار شایعات تقلب قبل از انتخابات و بیانیه های آقای موسوی. نمی بینید؟ (158005)
 
بنده خدا
۱۳۸۸-۰۴-۰۱ ۰۲:۱۷:۲۵
یک سئوال,

چرا بعضی از نظر ها اینقدر نسبت به مهندس موسوی با خشم ابراز میشود؟ یعنی از دوستان دولت, یا حتی خود آقای رئیس جمهور و ... خطایی مرتکب نشده اند. ببینم, صادقانه, فکر میکنید اگر مهندس موسوی مردم رو دوشنبۀ گذشته به خیابان آزادی نمیکشید, صداش اونجور که باید شنیده میشد؟ اشتباه ایشون روز شنبه بود که به موقع راهپیمایی را لغو نکرد. اما آیا واقعا ما میتونیم اعتراض مسالمت آمیز خودمون رو به گوش دولت مردانمون برسونیم؟

حضرات, من به مهندس موسوی رای ندادم. اما از شما به حرمتِ احترامی که برای امام خمینی قائل هستید ( که انشاالله هستید) خواهش میکنم در فکر انتقام گرفتن و زهر چشم گرفتن و یا خدای نکرده قلدری نباشید.

ایکاش مهندس موسوی به رهبری تمکین بیشتری بکنند. اما آیا لایه های مختلف این مردم (خصوصا تهرانیها و نیز دانشگاهیان) به شورای نگهبان اعتماد دارند؟ خود من اعتماد نسبی دارم وخیلی ها اصلا اعتماد ندارند. شما هم اگر قصد خیر دارید سعی کنید اعتماد عمومی, مخصوصا اعتماد نخبگان فکری و دانشگاهی, را به شورای نگهبان بازسازی کنید. اگر صادق باشیم کار غیر ممکنی نیست.

همه قصه هم قصۀ امروز نیست, فردا و پس فردایی هم هست. خدایی هم هست. (158324)
 
حميد اقا
۱۳۸۸-۰۴-۰۱ ۰۹:۰۶:۰۵
پيشنهاد :
1-شوراي نگهبان امضاهاي نمايندگان موسوي در شعب كه صحت انتخابات در شعبه را تاييد كرده اند منتشر كند .
2-شوراي نگهبان بصورت رسانه اي زمان معيني را براي مراجعه نمايندگان كانديدادها براي بازشماري 10 در صد تصادفي +صندقهايي كه نمايندگان موسوي حضور نداشتند اعلام كند تا اگر اومدند كه خيلي خوب ولي اگر نيامدند خودشون محكوم شوند .(حتما)
3- نظر سنجي منابع معتبر پيرامون ميزان محبوبيت كنوني موسوي و ميزان عدم ترديد مردم در صحت انتخابات را منتشر كنيد.
4- در يك برنامه تلوزيوني مشابه 90با حضور نمايندگان شوراي نگهبان و وزارت كشور به متراكم ترين سوالات مردم كه از طريق اس ام اس به ان برنامه ارسال مي شود پاسخ دهيد .
5- ديگه حوصله نوشتن ندارم

دوستان شورا نگهبان و وزرات كشور خيلي در پاسخ به جنگ رواني آماتور عمل مي كنند و اين اعصاب انسان را خرد مي كند .طرف داره دروغ تقلب رو بدون هيچ مدركي اونهم در جوامع آكادميك ! به كرسي مي شونه و لي آقايون با اينهمه مدرك و سند معتبر حرف بلد نيستن بزنن.من از سايت الف خوشم نمي اومد ولي الان ميبنم اين سايت منتقد دولت خيلي حرفه اي تر از همه داره پاسخ گويي به شبهات مي كنه.
اگه زحمتي نبود اين حرفها رو به آقايون مسولين هم بگيد . (158458)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۱ ۱۳:۳۳:۲۳
مثال این طرفدارای آقای موسوی مثل شوهری میمونه که حوص تجدید فراش ( در مورد اینا تجدید نظر در انقلاب) کرده، یا به شوری غذا گیر میده، یا به وضع خونه یا ... اگه چیزی برا گیر دادن پیدا نکنه پای مادر زن رو وسط میکشه ! حدس بزنید مادر شوهری که پشت صحنه داره دائما فتنه به پا میکنه کیه ؟ بگم، بگم ... ؟ (159002)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۵:۰۵
این نظرات که از همان ابتدا و طی زمان بدان صورت پخش نمی شود که چنان سوالات در مقابل جواب ها گزارش می کنید گویا شما هم بله؟ (163895)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.