توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 47934
آیین نامه اجرایی قانون انتخابات ریاست جمهوری
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۵


ماده 1 ـ فرمانداران و بخشداران موظف اند در اجرای ماده 8 قانون انتخابات ریاست جمهوری از آغاز انتخابات با دعوت از اعضای هیأت های نظارت شورای نگهبان موجبات نظارت كامل آنان را در كلیه مراحل اجرایی انتخابات فراهم نمایند .



ماده 2 ـ هیأت مركزی نظارت منتخب شورای نگهبان می باید رونوشت احكام ناظر یا ناظرین خود را به ستاد انتخابات كشور ، ستاد انتخابات استانداری ، فرمانداریها و بخشداریهای مربوطه ارسال نماید .



ماده 3 ـ فرمانداران و بخشداران باید پس از دریافت رونوشت احكام هیأت های نظارت از نامبردگان برای تشكیل جلسه دعوت به عمل آورند .



ماده 4 ـ شركت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در جلسات هیأت اجرایی به منظور نظارت بر صحت اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری بوده و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری آنان از امضای صورت جلسات مانع از ادامه كار انتخابات نخواهد بود .



ماده 5 ـ هیأت های نظارت در صورتی كه نتوانند شخصاً در جلسه شركت نمایند ضمن تنظیم صورت جلسه ، نماینده ای از بین خود انتخاب و نماینده منتخب با در دست داشتن یك نسخه از صورت جلسه تنظیمی در جلسه متشكله شركت نموده و صورت جلسه تنظیمی را به منظور ضبط در سوابق انتخاباتی به فرماندار یا بخشدار محل تسلیم نماید .



ماده 6 ـ مراجع ذی صلاح قانونی در مورد ارسال گزارشات بازرسان ( موضوع تبصره 5 ذیل ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری ) عبارتند از : شورای نگهبان ، هیأت مركزی نظارت و ستاد انتخابات كشور .



ماده 7 ـ هیأت های اجرایی شهرستان موظف اند یك نسخه از صورت جلسات اقدامات خود را كه به ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تسلیم می نمایند به ستاد انتخابات كشور نیز ارسال دارند .



ماده 8 ـ دراین انتخابات ملاك تبعیت بخشداریها از فرمانداریها، قانون تقسیمات كشوری جمهوری اسلامی ایران بوده و حوزه بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی ملاك عمل نخواهد بود .



ماده 9 ـ فرمانداران پس از وصول دستور وزارت كشور مبنی بر انجام انتخابات ریاست جمهوری ، شروع برنامه انتخابات را به وزارت كشور تلگراف و تلفنگرام و بلافاصله دستور تشكیل هیأت اجرایی بخشهای تابعه را به بخشداران مربوطه ابلاغ مینمایند . ( فرم شماره 1 و 2 )



ماده 10 ـ حذف شد .



ماده 11 ـ حذف شد .



ماده 12 ـ فرمانداران و بخشداران پس از بررسیهای لازم سی (30) نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم شهرستان / بخش را تعیین و پس از تأیید هیأت نظارت مربوط از اعضای اداری هیأت اجرایی ( دادستان یا نماینده وی و رئیس ثبت احوال ) و سی (30) نفر معتمدین منتخب برای تشكیل جلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل هیأت اجرایی دعوت به عمل می آورند . ( فرم شماره 3 )



ماده 13 ـ در شهرستانها و بخشهایی كه شوراهای اسلامی در آنها تشكیل شده باشد فرماندار یا بخشدار در اجرای تبصره ذیل ماده 38 قانون ریاست جمهوری اقدام می نماید . ( فرم شماره 4 )



ماده 14 ـ پس از حضور حداقل بیست (20) نفر از معتمدین دعوت شده آنان از بین خود یا خارج هشت (8) نفر را به عنوان معتمدین اصلی و پنج (5) نفر را به عنوان معتمدین علی البدل هیأت اجرایی با رأی مخفی و اكثریت نسبی آرا انتخاب مینمایند و مراتب صورت جلسه می شود و به امضای حاضران در جلسه می رسد . ( فرم شماره 5 )

•    تبصره ـ بخشداران دو نسخه از صورت جلسه انتخاب معتمدین هیأت اجرایی بخش را بلافاصله به فرمانداری و فرمانداران نیز دو نسخه از صورت جلسه انتخاب معتمدین هیأت اجرایی مركز شهرستان را بلافاصله به ستاد انتخابات كشور ارسال میدارند . ( فرم شماره 6 و 7 )

ماده 15 ـ فرمانداران پس از تشكیل اولین جلسه هیأت اجرایی مركز شهرستان مراتب را به ستاد انتخابات كشور اعلام میدارند . ( فرم شماره 8 )



ماده 16 ـ حذف شد .



ماده 17 ـ هیأت های اجرایی بخشها بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تكمیل عده خود تشكیل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی را تعیین و مراتب را صورت جلسه نموده و یك نسخه از آن را وسیله بخشدار برای فرماندار شهرستان جهت طرح در هیأت اجرایی شهرستان ارسال می دارند . ( فرم شماره 9 و 11 )



ماده 18 ـ بخشداران در اجرای تصمیمات هیأت اجرایی نسبت به صدور حكم عضو رابط اقدام مینمایند . ( فرم شماره 10 )



ماده 19 ـ هیأت اجرایی شهرستان با توجه به ماده 45 قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از تعیین محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی در مركز و بخش مركزی و بررسی و تصویب مصوبات هیأت های اجرایی بخشها در مورد تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی مبادرت به انتشار آگهی انتخابات حاوی تاریخ ، ساعت برگزاری انتخابات ، محل شعب ثبت نام و اخذ رأی ، شرایط انتخاب كنندگان و مقررات جزایی در سراسر شهرستان می نمایند . ( فرم شماره 12 )



ماده 20 ـ فرمانداران با همكاری نیروی انتظامی نسبت به انتشار آگهی انتخابات در سطح شهرستان اقدام می نمایند . ( فرم شماره 13 )



ماده 21 ـ در اجرای ماده 46 قانون انتخابات ریاست جمهوری فرمانداران موظف اند سه نسخه از آگهی های منتشره در سطح شهرستان را به ستاد انتخابات كشور و یك نسخه به ستاد انتخابات استانداری ارسال دارند . ( فرم شماره 14 )



ماده 22 ـ هیأتهای اجرایی شهرستان وبخش در اجرای ماده 47 قانون نسبت به تنظیم صورت جلسه تعیین اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی اقدام می نمایند . ( فرم شماره 15 )



ماده 23 ـ بخشداران یك نسخ از صورت جلسه انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی را به فرمانداری مركز شهرستان ارسال می دارند . ( فرم شماره 16 )



ماده 24 ـ فرمانداران و بخشداران موظف اند با توجه به صورت جلسه هیأت اجرایی مبنی بر تعیین اعضای شعب ثبت نام و اخذرأی نسبت به صدور ابلاغ آنان اقدام وجهت تحویل صندوق و لوازم و مدارك ثبت نام و اخذ رأی از آنان دعوت به عمل آورند . ( فرم شماره 17 )



ماده 25 ـ فرمانداران و بخشداران پس از دعوت و حضور اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی مدارك و لوازم شعبه و همچنین برگهای انتخاباتی را تحویل اعضای شعبه اخذ رأی نموده و پس از توجیه برنامه و روش ثبت نام و اخذ رأی و قرائت آرا ترتیبی اتخاذ خواهند نمود كه یك روز قبل از روز اخذ رأی ، اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی به محل شعب اعزام شوند . ( فرم شماره 18 )



ماده 26 ـ فرمانداران می باید نسبت به صدور حكم نماینده فرماندار اقدام نمایند . ( فرم شماره 19 )



ماده 27 ـ فرمانداران و بخشداران به منظور حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با هماهنگی نیروی انتظامی حداقل سه نفر از مأمورین انتظامی را ضمن صدور ابلاغ در معیت اعضای شعبه به محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی اعزام می نمایند . ( فرم شماره 20 )



ماده 28 ـ برنامه روز اخذ رأی :

اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی حداقل یك ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر می شوند . ابتدا از بین خود نسبت به انتخاب یك نفر رئیس ، یك نفر نایب رئیس و سه نفر منشی اقدام خواهند نمود . سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده هیأت نظارت بر انتخابات و نماینده فرماندار باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن آن ، لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ رأی لاك و مهر و چنانچه صندوقهای اخذ رأی به گونه ای طراحی و ساخته شده باشند كه نیازی به لفاف نداشته باشند ، فقط محل یا محلهای تعیین شده بر روی صندوق پس از بستن آن ، در مراحل مختلف برنامه روز اخذ رأی و محل شكاف صندوق برای انداختن رأی در پایان برنامه ، با مهر انتخابات لاك و مهر خواهد شد و و مراتب را در صورت جلسه ثبت نام و اخذ رأی در پنج نسخه منعكس و كار ثبت نام و اخذ رأی را به شرح مراحل شش گانه زیر آغاز می نمایند :

اول ـ مرحله مراجعه رأی دهندگان :

•    1- اعضای شعبه باید كوشش كنند محل اخذ رأی حتی الامكان دارای درب ورودی و خروجی مجزا باشد و مأمورین انتظامی موظف اند طبق دستور نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی از ازدحام در محل اخذ رأی ممانعت نموده تا اخذ رأی در كمال آرامش انجام پذیرد .

•    2- رأی دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شعبه ثبت نام و اخذرأی حضور یافته و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی می شوند .

دوم ـ مرحله كنترل كنترل در دو مرحله انجام می شود :

•    الف ـ كنترل شناسنامه : نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یك از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی دهنده موارد ذیل را مورد توجه قرار می دهند :

o    1- شناسنامه به مهر انتخابات ریاست جمهوری همان مرحله ممهور نشده باشد .

o    2- شناسنامه متعلق به شخص مراجعه كننده بوده و دارنده آن در روز اخذ رأی وارد سن شانزده (16)سالگی شده باشد .

•    ب ـ كنترل انگشت : نماینده فرماندار یا رئیس شعبه و یا هر یك از سه منشی ، انگشت سبابه دست رأی دهنده را كنترل مینماید كه آلوده به رنگ جوهر استامپ كه احتمالاً نشانه دادن رأی است نباشد .

•    تبصره ـ در صورتیكه شناسنامه مراجعه كننده ممهور به مهر انتخابات جاری باشد و یا بر انگشت سبابه او اثرجوهر استامپ مشخص شده باشد ، به دستور نماینده فرماندار از رأی دادن وی جلوگیری به عمل می آید .

سوم ـ مرحله ثبت نام

•    1- پس از انجام مرحله كنترل و حصول اطمینان از این كه شناسنامه متعلق به مراجعه كننده بوده و او واجد شرایط رأی دادن می باشد یك نفر از منشی ها نسبت به ثبت مشخصات سجلی رأی دهنده براساس شناسنامه و سایر اطلاعات مورد نیاز بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأی دهنده روی برگ تعرفه ، آن را امضا می نماید .

•    2- متصدی ثبت نام ، شناسنامه رأی دهنده را به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل می نماید .

•    3- چنانچه انتخابات به شیوه دستی برگزار شود ، وزارت كشور می تواند به منظور گردآوری آمار و اطلاعات مربوط به رأی دهندگان از قبیل جنس ، سن یا تأهل فرم های جداگانه ای تهیه كند .

نماینده فرماندار ـ بخشدار یا یكی از اعضای شعبه موظفند فرم های اطلاعاتی را هنگام ثبت نام از رأی دهندگان تكمیل نمایند . این فرم ها در پایان بدون آنكه داخل صندوق اخذ رأی انداخته شوند حسب مورد تحویل بخشداری یا فرمانداری ذی ربط خواهد شد .

چهارم ـ مرحله اخذ رأی

•    1- متصدی ثبت نام برگ رأی را از محل پرفراژ ( نقطه چین ) از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأی دهنده تسلیم می نماید و رأی دهنده با علامت گذاری در مقابل اسم یكی از نامزدها ، برگ رأی را بدون هرگونه نوشته و یا علامت دیگری و بدون اینكه آن را تا نماید داخل صندوق می اندازد . چنانچه انتخابات به شیوه دستی برگزار شود ، لازم است رأی دهنده نام نامزد مورد نظر خود را در محل تعیین شده در برگ رأی بنویسد ، سپس برگ رأی را تا نموده و داخل صندوق بیندازند .

•    2- نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند كه رأی نویسی مخفی و به صورت كاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد و هیچ یك از اعضای شعبه و نماینده فرماندار و مأمورین انتظامی و نماینده هیأت نظارت بر انتخابات و اصولاً كلیه افرادیكه به نحوی از انحا در شعبه وظیفه ای به عهده دارند حق توصیه به رأی دهنده برای انتخاب فرد بخصوصی را ندارند .

بدیهی است در صورتی كه رأی دهنده برای رأی دادن نیاز به فرد دیگری داشته باشد باید از وجود افراد خارج از شعبه كه مورد اعتماد وی باشند استفاده نماید و اعضای شعبه نیز كنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد .

•    3- نماینده هیأت نظارت بر انتخابات یا بازرسان وزارت كشور در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظف اند مراتب را به اعضای شعبه و نماینده فرماندار تذكر دهند و آنان ضمن تنظیم صورت جلسه باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه تحویل مقامات قضائی دهند .

•    4- نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی مراقبت خواهند نمود تا هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رأی نشود . كنترل این امر توسط مأمورین انتظامی و در جلو درب ورودی خواهد بود .

پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آرا

•    1- اعضای شعبه پس از انقضای ساعات اخذ رأی در صورت حصول اطمینان از اینكه كلیه مراجعه كنندگان رأی خود را در صندوقهای رأی انداخته و فرد دیگری برای رأی دادن در محل شعبه حضور ندارد بلافاصله پس از شمارش برگهای تعرفه و درج آن در صورت جلسه با حضور محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت بر انتخابات و نماینده فرماندار شمارش و قرائت آرا را آغاز مینمایند .

•    2- ترتیب شمارش و قرائت آرا به این صورت است كه ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رأی با همكاری یكی از منشی ها ، تعرفه ها را شمارش نموده سپس لاك و مهر درب صندوق اخذ رأی را باز كرده و تعداد آرای داخل صندوق را بدون اینكه قرائت شود برگ شماری و با تعداد برگ تعرفه ها تطبیق داده و به یكی از دو حالت زیر عمل مینمایند :

o    الف ـ چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد اوراق اضافی از مجموع برگ آرا بدون آنكه خوانده شود برداشته و با رنگ قرمز جمله ( باطل شد ) را بر روی آن قید و باطل نموده در صورت جلسه اخذ رأی نیز درج و در پایان ضمیمه صورت جلسه می نمایند .

o    ب ـ در صورتی كه تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا كمتر از تعداد تعرفه ها باشد مراتب در صورت جلسه درج میشود .

•    3- پس از اینكه شمارش آرا به ترتیب مذكور در فوق انجام شد قرائت آرا شروع و مواد 25 و 26 قانون و تبصره های ذیل آنها با تأیید هیأت نظارت بر انتخابات یا نماینده آن اجرا خواهد شد .

ششم ـ مرحله تنظیم صورت جلسه

پس از خاتمه شمارش و قرائت آرا صورت جلسه ثبت نام و اخذ رأی شعبه كه به ضمیمه دستورالعمل اجرایی از طرف وزارت كشور ارسال شده است در پنج نسخه تنظیم و سپس تعداد رأی هر یك از دارندگان رأی در پشت برگ صورت جلسه در فرم مخصوص ( فرم نتایج آرا ) قید میشود . صورت جلسه پس از تنظیم به امضای نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی و محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت بر انتخابات می رسد و بلافاصله كلیه اوراق و مدارك انتخاباتی و یك نسخه صورت جلسه مذكور را داخل صندوق رأی قرار داده و پس از انجام لاك و مهر مجدد صندوق ( صندوقها )، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار در معیت مأمورین انتظامی ، صندوق ( صندوقهای ) رأی به همراه دو نسخه از صورت جلسه شعبه اخذ رأی و سایر مدارك رسماً تحویل هیأت اجرایی می دهند . ضمناً ناظر و رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی هر كدام یك نسخه از صورت جلسه مذكور را دریافت می نمایند . ( فرم شماره 22 )

اگر در روز اخذ رأی در مورد انتخابات اشكالات پدید آید مراتب در قسمت انتهای صورت جلسه ذكر و به امضای اعضای شعبه و نماینده فرماندار و محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت بر انتخابات می رسد .

توجه ـ تعداد رأی دارندگان رأی در فرم نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری كه در پشت برگ صورت جلسه مندرج است قید می شود . ( فرم شماره 22 )



ماده 29 ـ هرگاه بعضی از شعب ثبت نام و اخذ رأی بعلل مختلف از عهده قرائت آرا و تكمیل صورت جلسه برنیایند هیأت های اجرایی مستقیماً نسبت به شمارش و قرائت آرا و تكمیل صورت جلسه شعبه مذكور اقدام خواهند نمود .

برنامه روز اخذ أی مرحله دوم

•    1- شناسنامه مراجعه كنندگان به دو مهر انتخاباتی كه در جریان است ممهور نشده باشد .

•    2- چنانچه شناسنامه رأی دهنده دارای مهر مرحله اول انتخابات باشد به مهر مرحله دوم نیز ممهور می شود .

•    3- چنانچه شناسنامه رأی دهنده فاقد مهر مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری باشد هنگام رأی گیری مرحله دوم دوبار به مهر مرحله دوم ممهور می شود تا رأی دهنده نتواند برای بار دوم رأی دهد .

ماده 30 ـ هیأت های اجرایی بخشها به استثنای بخش مركزی و مركز شهرستان بلافاصله پس از دریافت صندوقهای آرا و مدارك و صورت جلسات شعبه ثبت نام و اخذ رأی انتخابات ، نسبت به تنظیم صورت جلسه جمع آرای شعب مربوطه در حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در پنج نسخه اقدام نموده و مدارك و لوازم و صندوقها را به همراه دو نسخه از صورت جلسه تنظیمی برای اعلام و ارسال به مركز شهرستان تحویل بخشدار می دهند . ( فرم شماره 23 و 24 )



ماده 31 ـ بخشداران سراسر كشور باستثنای بخش مركزی و مركز شهرستان موظف اند در اسرع وقت كلیه مدارك و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام صورت جلسه اخذ رأی هیأت اجرایی بخش را جهت تحویل به هیأت اجرایی مركز شهرستان به فرمانداری مركز شهرستان ارسال نمایند . ( فرم شماره 26 )



ماده 32 ـ فرمانداران پس از وصول نتایج اخذ رأی بخشهای تابعه مكلف اند در اسرع وقت نتیجه كلی انتخابات شهرستان را به ترتیب تعداد آرا تنظیم و به ستاد انتخابات كشور وسیله تلفنگرام و تلگراف گزارش نمایند . ( فرم شماره 28 )



ماده 33 ـ مسئولیت نگهداری و حفاظت مدارك انتخابات و صندوقهای اخذ رأی تا تحویل به هیأت اجرایی شهرستان به عهده بخشدار است .



ماده 34 ـ فرمانداران پس از دریافت صورت جلسات قرائت آرای بخشهای تابعه ، كلیه مدارك و لوازم و صندوقهای مربوطه را در اسرع وقت به هیأت اجرایی مركز شهرستان تحویل نموده و هیأت اجرایی مركز شهرستان با حضور هیأت نظارت نسبت به تنظیم صورت جلسه نتیجه انتخابات شهرستان سریعاً اقدام می نمایند . ( فرم شماره 29 )



ماده 35 ـ فرمانداران پس از دریافت صورت جلسه انتخابات از هیأت اجرایی شهرستان ضمن رعایت ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ارسال دو نسخه از صورتجلسه مذكور به ستاد انتخابات كشور و همچنین وصول نظریه مجدد ستاد انتخابات كشور نسبت به تنظیم آگهی نتیجه انتخابات و انتشار آن در سراسر شهرستان اقدام می نمایند . ( فرم شماره 30 و 31 )



ماده 36 ـ در پایان مهلت قانونی ( حداكثر دو روز پس از تاریخ انتشار آگهی نتیجه اخذ رأی در شهرستان ) هیأت اجرایی شهرستان با حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تشكیل جلسه داده و به شكایات واصله رسیدگی می نمایند و مراتب را در پنج (5) نسخه صورت جلسه نموده و به فرماندار تسلیم می دارد . ( فرم شماره 33 )

•    تبصره ـ در صورتی كه تا پایان مهلت قانونی هیچ گونه شكایت به هیأت اجرایی نرسیده باشد مراتب عدم وصول شكایت نیز در پنج (5) نسخه صورت جلسه و به فرماندار تسلیم می شود . ( فرم شماره 32 )

ماده 37 ـ فرماندار بلافاصله 3 نسخه صورت جلسه رسیدگی به شكایات دریافتی از هیأت اجرایی شهرستان را به ستاد انتخابات كشور ارسال می دارد . ( فرم شماره 34 )



ماده 38 ـ ستاد انتخابات كشور دو نسخه از صورت جلسات واصله موضوع ماده فوق را به هیأت مركزی نظارت بر انتخابات جهت بررسی و اعلام نظریه نهایی شورای نگهبان ارسال می دارد .



ماده 39 ـ وزارت كشور پس از دریافت نظریه شورای نگهبان مبنی بر صحت برگزاری انتخابات یا توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از انتخابات ریاست جمهوری مراتب را به مسئولین اجرایی انتخابات ابلاغ می نماید .



ماده 40 ـ فرمانداران پس از دریافت نظریه شورای نگهبان از طریق ستاد انتخابات كشور بلافاصله نسبت به تنظیم صورت جلسه نهایی انتخابات ریاست جمهوری اقدام و ضمن مخابره نتیجه نهایی دو نسخه از آن را به ستاد انتخابات كشور ارسال می نمایند . ( فرم شماره 35 و 36 و 37 )



ماده 41 ـ فرمانداران سراسر كشور پس از وصول دستور وزارت كشور مبنی بر امحای آرا و اوراق انتخابات ریاست جمهوری با حضور اعضای هیأت اجرایی و حتی الامكان هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان نسبت به امحای آرا و اوراق مصرف شده انتخابات شهرستان به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه و دو نسخه آن را به ستاد انتخابات كشور ارسال میدارد.(فرم شماره 38 و39 )



ماده 42 ـ چنانچه در خارج از كشور و یا در همه یا تعدادی از شهرستانهای یك استان كه با توجه به امكانات و یا هر دلیل دیگر قرائت و شمارش آرا با دستگاه شمارشگر مقدور و میسر نباشد ، كار قرائت و شمارش آرا با دست و با رعایت موارد زیر انجام می شود .

•    1- كلیه اصلاحات به عمل آمده در مواد 1 الی 27 آیین نامه معتبر و ملاك عمل است .

•    2- در ماده 28 اصلاحات به عمل آمده در مراحل اول الی چهارم كلاً معتبر و ملاك عمل است ولی مراحل پنجم و ششم این ماده به وضعیت قبل از اصلاح معتبر و ملاك عمل خواهد بود مشروط بر آن كه اصلاحات به عمل آمده در مواد 25 و 26 و 27 و 28 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران رعایت شود .

•    3- مواد 29 ، 30 ، 31 ، 32 ، 33 ، 34 و 35 آیین نامه بدون اصلاحات و به وضعیت قبل معتبر و ملاك عمل می باشد .

ماده 43 ـ حذف ،



تغییر و یا اصلاح فرمهای مربوط به این آیین نامه و یا الحاق فرمهای جدید مورد نیاز به آن ، پس از تصویب وزیر كشور قابل اجرا است .

 



 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.