توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 47937
قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۸
ماده 1 ـ طبق اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد .



ماده 2 ـ شورای نگهبان قبل از شروع انتخابات دو نفر از اعضای خود و پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد دارای حسن سابقه را با اكثریت مطلق آرای اعضای شورای نگهبان به عنوان هیأت مركزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و سه نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب و به وزارت كشور معرفی می نماید .



ماده 3 ـ شورای نگهبان میتواند محل كار هیأت مركزی نظارت بر انتخابات را در وزارت كشور قرار دهد .



ماده 4 ـ هیأت مركزی نظارت ، بركلیه مراحل انتخابات و جریانهای انتخاباتی و اقدامات وزارت كشور و هیأتهای اجرایی كه در انتخابات مؤثر است و آنچه مربوط به صحت انتخابات می شود نظارت خواهد كرد .



ماده 5 ـ هیأت مركزی نظارت بر انتخابات باید برای هر شهرستان ناظر یا ناظرین با شرایط مذكور در ماده 2 جهت نظارت بر انتخابات تعیین كند .

•    تبصره ـ شورای نگهبان در هر مورد كه لازم بداند می تواند تمام یا برخی از ناظرین را مستقیماً انتخاب نماید .

ماده 6 ـ هیأت مركزی نظارت یا ناظرین كه در سراسر كشور بر كیفیت انتخابات نظارت كامل دارند ، در هر مورد كه سوء جریان یا تخلفی را مشاهده كنند كتباً تذكر خواهند داد . فرمانداران و بخشداران موظفند بلافاصله براساس قوانین مربوطه نسبت به رفع مشكلات مطروحه اقدام نمایند و چنانچه مسئولین وزارت كشور نظارت آنان را ملحوظ ندارند ناظرین مراتب را به هیأت مركزی نظارت شورای نگهبان گزارش خواهند كرد .



ماده 7 ـ شورای نگهبان در كلیه مراحل در صورت اثبات تخلف با ذكر دلیل نسبت به ابطال یا توقف انتخابات در سراسر كشور و یا بعضی از مناطق اتخاذ تصمیم نموده و نظرخود را از طریق رسانه های همگانی اعلام مینماید و نظر شورای نگهبان در این مورد قطعی و لازم الاجرا است و هیچ مرجع دیگری حق ابطال یا متوقف كردن انتخابات را ندارد .

•    تبصره ـ هیأت مركزی نظارت باید مدارك حاكی از عدم صحت یا لزوم متوقف ساختن انتخابات را برای بررسی و اتخاذ تصمیم به شورای نگهبان بفرستند .

ماده 8 ـ پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت كشور چنانچه شورای نگهبان در كیفیت انجام مقدمات انتخابات از قبیل تعیین هیأت اجرایی ، نحوه تبلیغات و مانند آن تخلفاتی مشاهده كند كه به صحت انتخابات خدشه وارد سازد انتخابات را متوقف و مراتب را به وزارت كشور اعلام می دارد .



ماده 9 ـ در مواردی كه توقف یا ابطال بنا به نظر شورای نگهبان در تعیین رئیس جمهور مؤثر باشد قبل از اعلام نتایج كل انتخابات ، در اولین فرصت ، اخذ رأی در آن مناطق ادامه یافته یا تجدید خواهد شد .



ماده 10ـ در مواردیكه ناظر یا ناظرین در مركز شهرستان وبخشهای تابعه نتایج انتخابات یك یا چند شعب اخذ رأی را منطبق با قانون تشخیص ندهند موضوع را با ذكر دلیل در هیأت اجرایی محل مطرح خواهند كرد ، در صورتی كه هیأت اجرایی مذكور نظر آنان را نپذیرند ، مراتب به هیأت مركزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ارجاع خواهد شد و نظر این هیأت با تأیید شورای نگهبان قطعی و لازم الاجرا است .



ماده 11 ـ هیأتهای اجرایی موظف اند یك نسخه از صورت جلسه اقدامات خود را به ناظر یا ناظرین تسلیم نمایند . در مواردی كه امضای هیأتهای اجرائی در قانون انتخابات پیش بینی شده است امضای ناظر یا ناظرین نیز لازم است .



ماده 12ـ وزارت كشور موظف است قبل از صدوردستور انتخابات درسراسر كشورمراتب را به تأیید شورای نگهبان برساند



 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.