نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 48127
تحليل ترکيب آراي احمدي‌نژاد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۹
از نگاه دیگران؛

تحليل ترکيب آراي احمدي‌نژاد




اشاره: موسسه چتم هاوس با همکاری موسسه مطالعات ایران دانشگاه سنت اندروز انگلستان به تحلیل نتایج انتخابات ایران پرداخته است. این موسسه در گزارش خود پس از تلخیص اطلاعات کسب شده توسط هر نامزد در استان‌ها و نیز اشاره به این نکته که در برخی از مناطق، مشارکت مردم بیش از صد درصد بوده است و باعث برخی بی‌نظمی‌ها شده است، به تحلیل ترکیب آرای محمود احمدی نژاد پرداخته است.



در گزارش این موسسه پژوهشی انگلیسی آمده است: بر اساس اطلاعات رسمی وزارت کشور ایران، محمود احمدی‌نژاد آراء محافظه‌کاران (اصولگرایان) را تا 113 درصد در مقایسه با انتخابات سال 2005 افزایش داده است. ارتباط کمی در نتایج سطح استانی میان افزایش شرکت‌کننده‌ها و تغییر جهت به این رئیس‌جمهور وجود دارد و بدین ترتیب این مفهوم که اکثریت محافظه‌کاران خاموش سابق از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند به چالش کشیده می‌شود.



در 10 استان (که اکثراً به نوعی پایگاه حامیان مهدی کروبی بوده) اطلاعات رسمی نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد نه تنها رای تمامی غیررای‌دهندگان سابق و رای‌های حامیان هاشمی رفسنجانی را به دست آورده بلکه 44 درصد از آرایی که پیشتر به اصلاح‌طلبان رای دادند را نیز از آن خود کرده است.



براساس اطلاعات رسمی، محمود احمدی‌نژاد تقریبا 13 میلیون رای بیشتر در مقایسه با رای‌های ادغامی محافظه‌کاران ( اصولگرایان) در انتخابات سال 2005 کسب کرده است. با فرض اینکه احمدی‌نژاد تمامی 11.5 میلیون رای اصولگرایان را از آراء 2005 کسب کرده، این 13 میلیون رای اضافی می‌تواند از سه طریق اضافه شده باشد که این احتمالات به شرح ذیل است:



1. تقریبا 10.6 میلیون شهروندی که در سال 2005 رای ندادند، در این انتخابات تصمیم گرفتند رای بدهند.

2. از 6.3 میلیون شهروندی که در سال 2005 به رفسنجانی رای دادند.



3. از 10.4 میلیون شهروندی که در سال 2005 به کاندیداهای اصلاح‌طلبان رای دادند.



برای بررسی جزئیات اینکه افزایش حمایت‌های احمدی‌نژاد چگونه بوده، نمودار شماره 3 ، شکل آراء انتخابات سال 2009 به تفکیک استانها را نشان می‌دهد. این شکل افرادی که به اصولگرایان، رفسنجانی و اصلاح‌طلبان در سال 2005 رای دادند و همچنین آنهایی که اصلا در این سال رای ندادند را نشان می‌دهد. حال فرض شود که انتخابات سال 2005 دوباره تکرار خواهد شود. این نشان می‌دهد که در 10 استان از 30 استان که با رنگ دیگری مشخص شده، احمدی‌نژاد به تمامی رای‌های جدید، تمامی رای‌های رفسنجانی و همچنین بیش از 44 درصد آراء اصلاح‌طلبان سابق نیاز خواهد داشت.



این مهم است که اکثر اینها استان‌هایی هستند که روحانی اصلاح‌طلب (مهدی کروبی) رای زیادی در سال 2005 در آنها رای زیادی کسب کرده بود و حامیان سابق وی به طور حساب شده احتمالا به میرحسین موسوی (آن‌چنان که انتظار می‌رفت) رای ندادند و به احمدی‌نژاد گرایش پیدا کرده‌اند.



این تفسیر با توجه به رابطه میان درصد آراء کروبی در یک استان و گرایش‌ها به سوی احمدی‌نژاد درست به نظر می‌رسد. البته به نظر اکثر اصلاح طلبان این شرایط بسیار بعید است. کروبی یک اصلاح‌طلب مشهور و شناخته شده است که دیدگاههایش در مورد آزادی‌های سیاسی و فرهنگی، مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی با دیدگاههای احمدی‌نژاد متفاوت است و عملا مخالف یکدیگر هستند.



حامیان احمدی‌نژاد معتقدند که آراء روستاییان که به احمدی‌نژاد در سال 2009 رای داده‌اند به همان دلایلی که به کروبی در سال 2005 رای دادند به احمدی‌نژاد رای داده‌اند.



در حالی که اکثر مفسران قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران این را مطرح کردند که احمدی‌نژاد در مناطق روستایی بسیار محبوب است و اینکه این نشان‌دهنده سطح بالای حمایتها از وی است اما اطلاعات انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 این موضوع را تایید نمی‌کند. بلکه این را تایید می‌کند که آرایی که احمدی‌نژاد در سال 2005 بدست آورد، اکثرا از مناطق شهری و حومه شهری بوده است. نمودار ذیل نشان‌دهنده سطح حمایتها از احمدی‌نژاد است



این موضوع با این حقیقت تایید می‌شود که جمعیت شهرنشینی ایران نیز شامل اقلیت‌های قومی لرها، بلوچ‌ها، کردها و عربهاست. این اقلیت‌های قومی-نژادی سابقه رای دادن به اصلاح‌طلبان و رای دادن به گروههای نژاد خود را دارند. در واقع آنها بخش مهمی از آراء خاتمی در سال 1997 و 2001 بوده و تعداد زیادی از آنها در سال 2005 به کروبی و مصطفی معین رای دادند. با این حال اطلاعات انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 حاکی از این تغییر حمایتها دارد به طوریکه آراء این شهرها که پیشتر از احمدی‌نژاد و یا هیچ اصولگرایی حمایت نکرده بودند( شکل 5)، گرایش چشمگیری به سود احمدی‌نژاد پیدا کرده است. در همان زمان، اطلاعات رسمی حاکی از آن دارد که آراء مهدی کروبی که در این شهرها بسیار محبوب است به طور کلی در این شهرها کمتر شده است.



به طوریکه آراء کروبی از 460 هزار و 247 رای ( 55.5 درصد) در سال 2005 به 44 هزار و 36 رای ( 4.6 درصد) در سال 2009 کاهش یافته است. این در حالی است که در آن سو 50.9 درصد در این مناطق به احمدی‌نژاد گرایش پیدا کردند به طوریکه نتایج رسمی نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد حمایت 47.5 درصد از آنهایی که در سال 2005 به کاندیدای اصلاح‌طلبان رای دادند را کسب کرده است. این بیشتر از هر موضوع دیگری باعث به راه افتادن مشاجرات در ایران شده است.







 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۰:۳۴:۴۰
آقای موسوی
اینجانب به شما رای دادم ولی کنون میپندارم انتخاب شما برای اصلاح طلبان بشدت امر اشتباهی است چرا که شما با این نافرمانی مدنی با این عدم تمکین به رای ملت با این گریزاز قانون با مخالفت های بی مورد ولجاجت ویک دندگی باث اضمحلال اصلاح طلبان شدید شما اگر همچون ناطق شکست را میپذیرفتید هم به خود خدمت کرده بودی وهم وجه اخلاقی خود را به رقیب ومردم نشان میدادی وهم زمینه پیروزی اصلاح طلبان را در انتخابات 2ساله اینده مجلس و4سال اینده ریاست جمهوری فراهم کرده بودید
اما اینک با این تک روی اصلاح طلبان را فدای خودخواهی ولجاجت بچه گانه خود میکنید
من رای خود را از شما پس میگیرم واگرانتخاباتی دیگرباشد به شما رای نخواهم داد
شما را زمینه ساز اغتشاشات میدانم شمازمینه ساز تخریب مسجد لولا گر میدانم من نگران تخریب مسجد هستم اما بیش از این ظربه ایست که شما برپیکره اصلاح طلبان وارد کردید ونتیجه ان ریزش ارای است که در اینده از سبد اصلاح طلبان خواهد ریخت زحمتی که خاتمی وما در جمع کردن ارای اصلاح طلبان کشید را شما یک شبه به باد هوای خودپرستیتان دادید
اگر شما کمی عاقلانه برخورد میکردید در اینده نچندان دورمجلس دولت از ان ما بود ودر کنار ان نیز ریاست خبرگان وخود خبرگان ومجمع تشخیص مصلحت را ودر نتیجه کل نظام را از ان اصلاح طلبان داشتیم و به راحتی میتوانستیم با امریکا و..ارتباط برقرارکنیم وقرائت نوی از اسلام به نمایش گذاریم که در ان فمنیسم جایگاه خود را داشت
خودخواهی شما باعث این انقلاب رنگین ما شد شما نگذاشتید تا زنان به ازادی وبرابری برسند باتوجه به مراجع محترمی چون ایت الله العظمی صانعی میتوانستیم حجاب را امری شخص کنیم زنان ازاد تر باشد وبه جامعه مدنی سکلار خاتمی برسیم ودین را درخانه محترم بشماریم
اصلاح طلبان با انتخاب بد ی که کردند وراهی که تو انتخاب کردی دراصل خدمت بزرگی اصولاگراین کردند ما اینک با این راه خود را قربانی دیوانه ای چون شما کردیم ودست به خودکشی بزرگ اصلاح طلبان زدیم باید سالها بگزردتا شاید به کمک کشورهای دیگر دوباره تولد تازه ای صورت پذیر واصلاحات زنده شود (160048)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۴:۴۲:۳۳
ظربه غلط املایی شماست که بهتر است چند بار بصورت صحیح بنویسید که دیگر اشتباهی رای ندهید البته قصد تحقیر یا توهین نداشتم . (160590)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۰:۵۵:۵۹
مهمترین دلیل تمایل مردم به احمدی نژاد، عدم گرایشهای حزبی مردم ایران است. کمتر کسی در ایران به طور سنتی طرفدار حزب و جناح خاصی است. بیشتر مردم به عملکردها و سوابق کاندیدا و حامیان اون توجه میکنند. جناح اصلاح طلب به خاطر غفلت از وضعیت معیشتی مردم، سیاسی کردن بیش از حد داخل کشور، و شعار زدگی، محبوبیت خود را کاهش داد. در مقابل احمدی نژاد (با وجود برخی ایرادات اساسی) نشان داد که عملگراتر است. تماسهای مستقیم بالاترین مقام اجرایی کشور با مردم شهرهای کوچک و مناطق مورد استضعاف عامل اصلی جهش تمایل مردم به اصولگرایان بود.

چنانچه تجربه های انتخابات گذشته نیز نشان داده بود، تخریب گسترده رئیس دولت فعلی توسط رقیب اصلی وی در شهرهای بزرگ (به خصوص در پایتخت) با استقبال نسبی روبرو شد و با کمال تعجب باعث هیجانات احساسی در میان برخی اقشار جامعه (که در این میان برخی خود را با عناوینی همچون فرهیخته و نخبه معرفی میکنند) و ایرانیان خارج نشین (که اخبار را بیشتر از طریق اینترنت دنبال میکردند که بیشتر در اختیار حامیان آقای موسوی بود) گردید. با این وجود، عمده مراکز شهری و روستایی کشور در فضایی آرامتر و به دور از احساسات کاذب، بیشتر به سمت فردی متمایل شدند که در 4 سال اخیر حداقل 2 بار شاهد حضورش در شهر یا استان محل اقامت خود بودند. (160093)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۰:۵۷:۳۲
جالبه!
شما فقط وقتی اجانب را قبول دارید و به حرف آنها استناد می کنید که به نفع شما حرف بزنند.
وای به حال آنها وقتی ضد شما حرف بزنند (160095)
 
الناز
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۱۳:۲۲
اراء كروبي به اين دليل كم شد كه مشخص شد 300 ميليون از شهرام جزايري گرفته و احمدي نژاد مقبول همه شد چون مشخص شد حداقل تو اين 4 سال دروغ نگفته ودزدي هم نكرده چون اگه مي كرد حتما بقيه رسوا ش ميكردن (160126)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۲۶:۵۳
بابا این تحلیل که به نفع اصلاح طلبان است (160154)
 
جمشید
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۲۷:۲۹
سلام
این گزارش نشان میدهد که امثال آقای کروبی و میرحسین چه قدر در مسائل سیاسی و تحلیلهای سیاسی عقبند اگر آقایان مثل همین موسسات با تشکیل حلقه های کارشناسی نه جمع کردن عده ای سود جو دور خود به واقعیات جامعه توجه میکردند اینطور دچار توهم نمیشدند مخصوصا امثال آقای کروبی که سنشان و البته فکر بسته شان فقط به درد اداره یک خانواده 4 نفری میخورد نه یک کشور 70 میلیونی آن هم دارای ایدئولوژی جهانی (160158)
 
sanaz
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۲۹:۴۱
مسئوليت اصلي اتفاقات ناگوار تجمع هاي اخير از جمله تخريب اماكن مذهبي، به آتش كشيدن بانك ها، تعرض و ايجاد رعب در مردم، تخريب اموال عمومي، بر هم زدن امنيت مردم، آتش زدن وسائل نقليه عمومي و خون هاي ريخته شده بر عهده مير حسين موسوي است. زيرا مطالبات شخصي اش را بجاي راهكارهاي قانوني از كف خيابان دنبال كرد. امروز آرام آرام حاشيه افرادي كه در اين اعتراضات شركت مي‌كنند، كاسته شده چون مردمي كه بر اثر يك عمليات رواني فكر مي‌كردند واقعا در انتخابات تقلب شده است، فهميده‌اند كه اين يك فرضيه باطل بوده است.
مردم ما اگر قرار بود با فشار، جبر و زور زير خواسته‌ باطل بروند 200 هزار شهيد در مقابل حملات وحشيانه صدام و آمريكا نمي‌دانند و اصولاً پا در عرصه انقلاب نمي‌گذاشتند
اين آشوبگران بايد بدانند كه شكست خورده هستند و درست است كه يك سري تخريب‌ها و زحمت‌ها و فراز و نشيب‌هايي را ايجاد مي‌كنند، اما خيلي بهتر است كه از محصول جنگ عراق عليه ايران عبرت بگيرند.
امروز بدون ترديد ميرحسين موسوي در شمار رفتارهاي نفاق گونه به حساب مي‌آيد، ولو خودش اين مطلب را نخواهد

میرحسین موسوی که از ماه‌ها پیش و در جریان تبلیغات انتخاباتی مدعی\"قانون گرایی\"، \"ولایت‌مداری\" و \"احترام به رای مردم\" شده بود، حتی با لغو رفتارهای ساختارشکنانه حامیانش ، نخواهد توانست آن‌طور که باید، اعتبار از دست رفته درباره صداقت شعارهایش را احیا کند.
قرار است فشار از پایین بیایید تا در بالا چانه بزنند.

و بیچاره مردم که باز باید قربانی این فشار از پایین و چانه زنی از بالا باشند.



این چهل میلیون با هم زندگی می کردند و همدیگر را تحمل می کردند چه آن روز که خاتمی بیست میلیون رای آورد و اینطرف هفت میلیون و چه امروز که این طرف سیزده میلیون رای آورده و دیگری بیست و چهار میلیون!

تمرین دموکراسی قبل از مردم می بایست مشق سیاستمداران ما می شد. فردا که آرا را باز شماری کنند و معلوم شود شمارش آرا درست بوده جواب این خونها را چه کسی خواهد داد!

همه همدیگر را می زنند و اژدهای هفت سر فساد از این دعوا لذت می برد و از هر طرف کشته شود به نفع اوست چون او در لانه اش امن است.برای او میر حسین و احمدی نژاد و طرفدارانش اهمیتی ندارند مهم خودش است و خودش... (160164)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۳ ۰۰:۳۴:۱۹
میشه روشن کنید درس از چنگ عراق یغنی چه؟تعابیر بدی داره .و یه قیاس بیخود ه
اونجا جنگ جق علیه باطل بود اینجا باطل علیه حقه. (161288)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۴۴:۰۴
یکی از اصلی ترین علل رای آوری آقای احمدی نژاد که در این تحقیق به آن توجه نشده است گرایش مردم به انتخاب مجدد رییس جمهور در چهارساله دوم است که دلیل اصلی رای دادن بسیاری از افراد به رییس جمهور وقت میباشدو این موضوع در کشور ما تبدیل به یک سنت شده است. که میتوان شواهد بسیاری برای آن از دوره های قبلی ذکر نمود (160188)
 
مهدی.غ
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۴۸:۵۹
اگر قرار بر شک کردن در صحت انتخابات نباشد باید به آقای احمدی نژاد تبریک گفت که این چنین رای دهندگان جدید و اقوام مختلف را به خود جذب کرده است. (160198)
 
عباس خوشنویس
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۱:۵۹:۰۹
در این تحلیلی نقش مناظره ها در سیما نادیده گفته شده است
مناظره تلویزیونی برای اولین بار بوده و تاثیر آن در انتخابات را نمی توان پیش بینی کرد
لا اقل با روش بالا که استناد به گذشته دارد نمی شود
البته ممکن است سالهای بعد به این روش بتوان مقایسه کرد

همچنین شخصیت احمدی نژاد طوری نیست که بتوان با ورش فوق ( مقایسه ای) میان رای اور ا پیس بینی گرد .
او همیشه غیر قابل پیش بینی بوده و حرفهایش ممکن است تاثیر بسیار مثبت یا بسیار منفی بگذارد لذا اصولا روش بالا نشان از عدم شناخت است. (160219)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۲:۰۴:۴۶
عملكرد آقاي احمدي نژاد در مناطق محروم سبب گرايش مردم اين مناطق به ايشان است. (160237)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۲:۳۵:۵۸
این مقاله، یعنی احترام به رشد شعور مردم و اجازه به آنها برای تغییر و اصلاح نظر!
5میلیون به کروبی در سال 84 رأی دادند چون فکر کردند نفری 50 هزار تومان میدهد.
در حالی که سابقه کاری احمدی نژاد را ندیده بودند. و نمی دانستند کسی می آید و این چنین به مناطق محروم و نیمه محروم میرسد. و دیدند که نقد به ز نسیه.
پس آن 5میلیون این بار به او رأی ندادند علاوه بر این که احمدی نژاد با پرسیدن سه سوالِ بدون پاسخ، کروبی را به مردم شناساند و نظر آنها را نسبت به او عوض کرد.

و اما مهمترین اتفاق این انتخابات: رشد بسیار شدید اعتقادی دانشجویان بود طوری که دیگر به اصلاح طلبان اجازه آلت دست قرار دادن دانشجو را ندادند و با دیدن سابقه 8ساله خاتمی و دروغهای او و عدم پیشرفت سیاسی- اقتصادی-اجتماعی در دوران او و با مشاهده عملکرد عدالت طلبانه یک حزب اللهی به نام احمدی نژاد که کارایی نظام اسلامی را به مردم فقیر و به دنیا نشان داد، تصمیمشان در این انتخابات عوض شد و از اصلاح طلبان روی گردانیدند.
اگر به دانشگاهها تشریف ببرید میزان تفاوت رأی دانشجویان را با 12 سال پیش مشاهده میکنید.

اما رأی موسوی متعلق به چه کسانی بود؟!
غیر از بدحجابان و تجددطلبان و آزادی خواهان، که در این کشور رأیی ثابت بالغ بر 4 میلیون دارند و البته حجم گسترده ای از آنان ضدیتی با نظام ندارند، بر اثر تبلیغات بسیار گسترده ای که آقای میرحسین در مورد مذهبی بودن خود و بلند کردن علم علوی (رنگ سبز) و انتساب آن رنگ به مذهب و اهل بیت کرد و با سوء استفاده از سابقه ی مبهم ولی توأم با خاطرات خوش مردم که از دوران باصفای جنگ داشتند، و با استفاده از دروغگو خواندن شخص دوم مملکت و سعی در تکرار آن و حمله ناجوانمردانه به ایشان در مصاحبه ها و مناظره های مختلف و همچنین سفر به مناطق کثیره و قولهای اقتصادی بسیار به مردم شهرهای مختلف و همچنین سعی نامشروع و مزبوحانه برای کسب رأی برادران اهل تسنن و ترک زبانان کشور، توانست این 13 میلیون رای را کسب کند که البته
.
.
که البته این سیزده میلیون اگر دوباره در انتخاباتی جدید بخواهند رأی دهند حداقل 6 الی 9میلیونشان دیگر به او رأی نمیدهند چون او و ادعای اخلاق و ولایت پذیری و قانونگرایی اش را دیدند و مسئولیت خون این همه انسان بیگناه را بر گردن او میبینند. و این واقعیتیست انکارناپذیر و دردناک. (160324)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۲:۳۸:۵۸
نمودار شماره 3 کجاست؟ چرا نمودارها رو نگذاشتنی؟ (160335)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۳:۵۵:۲۵
به نظر بنده تحلیل های انتخاباتی این موسسات بیشتر با اوضاع سیاسی کشورهای آنها همخوانی دارد.در انگلستان ممکن است نیمی از مردم به محافظه کاران و نیم دیگر به کارگران تمایل داشته یاشند اما در ایران شاید پایگاه سنتی دوجناح بین 10 تا 15 درصد باشد.بقیه مردم اعم از روستائی و شهری ، معمولا بسته به شرائط گوناگون به کاندیداهای مختلف و گاه متضاد گرایش پیدا می کنند.مثلا کروبی در دوره پیشین با توجه به جایگاه اصلاح طلبانه اش رای نیاورد بلکه این آرا بیشتر متعلق به معین بود توفیق کروبی در دوره پیشین بیشتر ناشی از طرح اعطای کمک نقدی به مردم بود حال آنکه در این دوره احمدی نژاد عملا با اعطای سهام عدالت و توجه به نقاط محروم کشور بیشتر آن آرا را از آن خود کرد (160505)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۲ ۱۴:۵۰:۲۴
عوام فريبي آقاي احمدي نژاد را در تحليلهايتان قرار نداديد
آقاي احمدي نژاد با زرنگي تمام از مردم سوء استفاده نمود (160600)
 
میزان
۱۳۸۸-۰۴-۰۳ ۰۱:۴۴:۴۴
اون عوامی که حضرتعالی می فرمایید خیلی از بنده و جنابعالی سرشون تو حسابه. کافیه کمی از اون عرش ملوکانه پایین بیایید تابفهمید که عامه مردم هم رای دادنشون بر اساس اصول و مبنای خاصی است، هم کمتر از من و شما احساساتی هستند. (161364)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۶ ۱۳:۰۶:۳۸
به نظر من هم نظرش مزخرفه و تحليل خودش غلطه (165369)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۴-۰۳ ۰۸:۱۶:۱۸
نمو دار های 1 و3 معلوم نیستندوانگار مطالب کامل درج نشده اند (161546)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۸:۲۸
شما را به خدا این قدر زحمت تایپ می کشیم به خاطر یک جمله که موافق نظرتان نیست از عدم انتشار کامل آن بپرهیزید.گویا افرادی استخدام کردید که در مقابل هر سوال یک پاسخ می دهند. شما درست اندرکاران سایت استقلال آقای توکلی را حفظ کنید لططططففففا (163897)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۰۵ ۱۳:۴۱:۲۴
روشی را که اقای احمدی نژاد برای شکست طرف مقابل بکار برد باشعار (سیاست ما عین دیانت ماست) در تضاد بود و بیشتر انسان رو به یاد نظریات ماکیاولی می انداخت ! (164480)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۶ ۱۳:۰۸:۱۶
فعلا كه اين انديشه ها در آقاي موسوي و عده معدودي از طرفدارانش ديده ميشه (165370)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.