نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 48581
یک یادداشت آماری دیگر درباره انتخابات
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۶
نامه دریافتی الف و فایل‌های پیوست آن را بخوانید.

 
×××
مسؤول محترم سایت الف



یک استادیار آمار دانشگاه هستم. در یادداشت ارسالی، اشتباهات یک مقاله آماری در مورد نتایج انتخابات بیان شده است. لطفاً در صورتی که تصمیم به انتشار آن در سایت داشتید به این موارد توجه فرمایید.



1. متأسفانه برخی پایگاه هایی که مقاله نقد شده را منتشر کرده اند، آن را برداشته اند و یا فیلتر هستد. این فایل را نیز برایتان ارسال کرده ام. به هر حال دیدن اصل مقاله نقد شده برای خواننده لازم است.



2. با تأسف باید گفت در بین برخی دانشگاهیان یک فضای احساسی و غیر منطقی حاکم شده است. بطوری که بدون بررسی، این مقاله را منتشر می کنند حال آنکه اشتباهات مقاله بقدری فاحش است که هر کس یک دوره عادی آمار گذرانده باشد، متوجه آن می شود. بدلیل این فضا و برخی مسایل شغلی و استخدامی از ذکر نامم معذورم. email بنده را نیز ذکر نفرمایید.



3. فایل word را نیز ارسال کرده ام ولی آن را برای دانلود نگذارید. چون اعداد فارسی بخصوص وقتی ممیز دارند ممکن است در صفحات اینترنتی درست در نیایند آنها را انگلیسی تایپ کرده ام.



با تشکر

یک مدرس آمار در دانشگاه


فایل نقد ارسالی


فایل مقاله نقد شده





مرتبط و در همین زمینه:

آزمون مربع کای برای بررسی...

تحليل علمي انتخابات رياست جمهوري

انحراف معیار آرای اعلام شده مشکل دار بود؟



 
 
هومن
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۲:۵۴:۵۰
لطفا این را هم بررسی کنید.
http://www-personal.umich.edu/~wmebane/note19jun2009.pdf (168258)
 
مير رامين
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۴:۱۴:۳۵
مقاله اي كه شما گذاشتيد در 5 روز بعد از انتشار دوباره به روز شده است و خيلي كاملتر شده است. به اميد آشكار شدن حقيقت و سپاس از شما. افتاب هيچگاه هميشه پشت ابر نمي ماند. (168496)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۳:۰۴:۳۸
سلام
این مقاله کاملاً قابل فهم بود و به عنوان یک لیسانس ریاضی خیلی لذت بردم
ولی چند نکته به نظرم رسید چون من داده ها را این مدت روی کامپیوترم نگه داشتم و این سلسله مقالات را دنبال می کردم:
1. به نظر می رسد داده های اولیه مقاله اولیه مثل اعداد دیگر آنً درست نیستند. برای رفع ابهام یک بار دیگر من فایل اکسل را از سایت وزارت کشور گرفتم و چک کردم. متاسفانه اعداد جدول درست نیستند.
2. من اعداد را دوباره محاسبه کردم و اتفاقاً اعداد در بیشتر موارد بهبود یافت ولی برای آماره کای سکوئر آقای رضایی 17.08 شد.
3. در بخش آخر ابتدا نقطه بحرانی را 16.96 خواندید که کاملاً صحیح بود ولی در آخرین نتیجه گیری برای تک تک نامزدها آنرا 21.03 یادکردید که برای درجه آزادی 12 این مقدار درست است نه درجه آزادی 9. با نقطه بحرانی 16.96 می توان گفت آرای آقای رضایی با احتمال 90% رد می شود.

من مدت زیادی است که درس آمار نخواندم و ممکن است این نتیجه گیری آخری من غلط باشد. چون جایی برای نوشتن نامه به نویسنده نبود این مسائل را به صورت کامنت نوشتم اگر کامنتم را منتشر نکنید هم برایم فرقی ندارد.
ولی اگر ممکن است سوالات را به دست نویسنده برسانید. ایمیلم نیز را قرار می دهم تا با من تماس بگیرید. (168290)
 
علی - مهندس برق
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۳:۳۶:۰۶
در انتخابات دوره قبل .دوره اول طیف کاملی از سلایق سیاسی از اصلاح طلب تندر و اصولگرا از قبیل :اقایان معین (حجاریان صحنه گردان انتخاباتی) کروبی.رضایی. هاشمی.علیزاده. لاریجانی. قالیباف و احمدی نژاد وجود داشت.کل رای مردم با توجه به سلایق سیاسی انها بین کاندیدا تقسیم شد که مثلا در تند ترین رای متعلق به اقای معین (حجاریان صحنه گردان انتخاباتی) حدود5/3میلیون در سراسر کشور وبخش اندکی هم متعلق به اقای کروبی .بقیه ارای که عمدتا مردم عاشق انقلاب وولایت بودند به بقیه کاندیدا دادند نتیجه:5/3 ملیون الان 5/5 در سطح کشور افزلیش پیدا کرده است که اگراز 5/13ملیون رای اقای موسوی کم کنیم 8ملیون که کسانی هستند که با علم پیش فرض: مومن بودن خدمتگذار صدیق .معتقد به ولایت و ضد استکبار و.... بودن اقای موسوی بایشان رای دادن .اما امروز بعد از 10روز بعد از انتخابات ایا ان 8ملیون ادم مومن با این موضع گیری ها اقای موسوی همین نظر را دارند ؟!حال 5/5 را هم به نسبت در سطح کشور تقسیم کنید سهم تهران هم مشخص میشود! پس موسوی عزیز تا دیر نشده یک نه بزرگ به استکبار بگو .! خدا کریم است. (168376)
 
سينا
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۱:۴۳
با سلام و تشكر (168393)
 
الفت
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۹:۵۲
بنده هم به عنوان يك دانشجو و معلم كوچك از اينكه تعداد افرادي كه به اين مباحث علاقه مند هستند كم نيست بسيار خوشحالم . دوست عزيزمان مهدي به نكات جالبي توجه كرده‌اند كه تاثير اصولي بر نتايج تحليل داده ها در مدل مورد استفاده مي‌گذارد كه اين نشان از عدم انسجام در تدوين تحليل ارائه شده مي‌دهد البته نه به اين عنوان كه تحليل به صورت هدفمند بوده بلكه با اين ديدگاه كه تحليل مربوطه توسط يك نفر انجام نشده است و ارسال كننده عزيز هم به تدوين و نه تاليف آن پرداخته اند و متاسفانه منابع ايشان نيز علرغم آنكه در سايت وزارت كشور در دسترس است به صورت تغيير يافته به ايشان رسيده است. البته از آنجايي كه معمولا نتايج تحليل‌هاي آماري به منظور برنامه‌ريزي مورد استفاده قرار ميگيرند معمولا اين نتايج با ضريب خطايي كه در مدلهاي مختلف متفاوت است در برنامه‌ريزي‌ها به كار مي‌رود و در مورد تحليل ستاده‌هاي يك سيستم چون علي‌الخصوص اين مدل بر اساس روشهاي پيوسته رياضي و آماري و واقعي نرمال شده است و نتايج آن نشان دهنده بسياري از واقعيات (البته محتمل تا حد بالايي) است، لذا در صورت عدم وقوع امري خارج از امور طبيعي مي‌توان نتايج حاصل از آن را با درصد اطمينان بسيار بالايي پذيرفت. (168419)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۴:۰۷:۳۶
با نام و یاد خدای بزرگ

با سلام و تشکر از سایت خوبتان
یکی دیگر از عوارض اعتیاد به اینترنت و اینترنت زدگی این است که عده ای صبح تا شب در اداره و این ور و آن ور نشسته اند پشت فرمان فکر می کنند همه چیز را می دانند. فکر میکنند رای روستا ئیان و تمام مردم مثل خودشان است . نه آقایان . این روش شما از بیخ و بن اشتباه است. بیائید داخل جامعه و با مردم زندگی کنید. (168474)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۴:۰۸:۲۶
يادمان ياشد كه عمده اين روش‌هاي آماري جنبه صلبي دارند نه اثباتي و به عبارتي براي راستي ‌آزمايي يك ادعا كاربرد دارند و لاغير. (168477)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۴:۲۴:۵۶
فکر میکنم اگر بخواهیم از اتفاقات اخیر در ایران فیلم بسازیم باید قبل از آن فیلم ارتفاع پست ساخته ابراهیم حاتمی کیا را ببینیم . (168531)
 
۱۳۸۸-۰۴-۰۸ ۱۶:۰۶:۵۱
ببخشید شما در ستاد انتخابات وزارت کشور مشغول نیستید؟ (168847)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.