توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 48678
لاريجاني در الجزاير: دموکراسي پايه حکومت ايران است
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۱۱
رييس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته و در سومين روز سفر به الجزاير، پس از بازديد از مجلس ملي مردمي اين کشور و ديدار با عبدالعزيز زياري رييس مجلس ملي مردمي، در جمع خبرنگاران الجزاير گفت: ايران و الجزاير در شرايط حساس امروز جهان اسلام مي‌توانند پايه خوبي براي همگرايي بين کشورهاي اسلامي باشند.

به گزارش ايسنا، به الجزاير، علي لاريجاني در جمع خبرنگاران با اشاره به دو دستاورد مهم سفرش، اظهار کرد: نخست آنکه در کميته اجرايي مجالس کشورهاي اسلامي شرکت کرديم و در مرحله بعد گفت‌وگو با مقامات اين کشور در خصوص مسائل مهم بين‌المللي است.

لاريجاني در ادامه با بيان اين‌که تاکنون مذاکرات سازنده‌اي با دکتر عبدالعزيز زياري و رييس جمهوري اين کشور داشته‌ام، گفت: ايران و الجزاير روابط بسيار نزديکي در خصوص مسائل بين المللي و سياسي دارند. به همين دليل رايزني‌هاي دو کشور در موضوعات مهم جهان اسلام بسيار تنگاتنگ است.

وي افزود: در مساله فلسطين نگاه ما بسيار نزديک است و در مورد غزه نيز الجزاير از اولين کشورهايي بود که در کنار ايران حاضر شد و اين نشانه‌اي از تحرک فکري مردم اين کشور با توجه به سوابق مبارزات ضد استعماري آنها است.

لاريجاني تصريح کرد: در ديدار با رييس مجلس ملي مردمي الجزاير در خصوص زمينه‌ها و موضوعات مختلف مسائل جهان اسلام و حوزه‌هاي فلسطين، عراق، افغانستان و لبنان مباحث دقيقي داشتيم و اميداوريم تحرک دو جانبه دو کشور در مسائل مختلف همچنان پوينده باشد.

وي افزود: ايران و الجزاير در شرايط حساس امروز جهان اسلام مي‌توانند پايه خوبي براي همگرايي بين کشورهاي اسلامي باشند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که "آيا جريانات اخير ايران ريشه در مسائل داخلي دارد يا ريشه در اختلاف غرب با شما دارد؟"، گفت: رسانه‌هاي گروهي غرب مسائل داخلي ايران را طور ديگري جلوه دادند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال که "مساله اصلي چيست؟" تاکيد کرد: در ايران مساله دموکراسي يک موضوع جدي و پايه‌اي براي حکومت ماست. تمام مقامات جمهوري اسلامي ايران به نحوي از سوي مردم انتخاب مي‌شوند، هياتي هم که از مجلس ايران به الجزاير آمده است، همگي توسط مردم انتخاب شده‌اند.

وي با اشاره به اين‌که، تمام مقامات ايراني، از جمله رهبري و رييس جمهوري توسط مردم انتخاب مي‌شوند، افزود: بنابراين دموکراسي پايه حکومت ماست، درحالي که ما شاهديم در برخي از اين کشورها شکلي از دموکراسي وجود دارد که بر پايه راي مردم نيست، حتي در برخي کشورها يک نفر رييس جمهور مي‌شود و تا سال‌ها نيز رييس جمهور باقي مي‌ماند.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اما شرايط در ايران اينگونه نيست، گردش قدرت در ايران جدي است. همگان شاهد هستند که در طول 30 سال بعد از انقلاب 6 رييس جمهور عوض شده است و ما همچنان روي مساله دموکراسي در ايران پافشاري مي‌کنيم.

لاريجاني با تاکيد بر اين‌که رقابت‌ها در ايران جدي است، به تفاوت عقايد جريان‌هاي سياسي اشاره کرد و گفت: در انتخابات اخير نيز رقابت بسيار جدي بود، حتي مقداري جدي‌تر از گذشته؛ به طوري که 85 درصد مردم پاي صندوق‌هاي راي آمدند.

وي افزود: برخي از کشورهاي غربي که دلسوزانه در مورد مسائل ايران حرف مي‌زنند به ما اعلام کنند که تاکنون کداميک از آنها 85 درصد از مردمشان در انتخابات شرکت کرده‌اند.

رييس قوه مقننه تصريح کرد: البته دسيسه برخي جريان‌هايي که مي‌خواستند در ايران خرابکاري کنند و با برخي کشورهاي خارجي مرتبط بودند را نمي‌توان انکار کرد، ولي به هر حال اين مشکل را نيز ما حل خواهيم کرد.

لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌که مواضع الجزاير در خصوص مسائل اخير ايران چه بود، گفت: شما مواضع رييس جمهوري الجزاير را در ساعات اوليه پس از انتخابات مشاهده کرديد، ايشان از اين انتخابات با شکوه ايران استقبال کردند و ما هميشه الجزاير را در شرايط مختلف و مسائل مهم منطقه‌اي در کنار خود داشته‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي درباره مواضع ايران نسبت به اسراييل و فلسطين گفت: آيا شما از کره مريخ آمده‌ايد؟ ما مرتب در مورد مسائل فلسطين بحث مي‌کنيم و شما مي‌دانيد ما از ملت فلسطين به طور جد حمايت مي‌کنيم و اين را وظيفه اسلامي و انساني خود نيز مي‌دانيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: رژيم نژاد پرست صهيونيستي را محکوم مي‌کنيم و از دولت قانوني حماس حمايت مي‌کنيم به اين دليل که آنها از حقوق مردم خود دفاع مي‌کنند.

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.