نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 48975
اردوغان هیجان‌زده نبود
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۵۷
هنگامي که رجب طيب اردوغان رئيس رژيم صهيونيستي را در اجلاس جهاني داووس به باد انتقاد گرفت، برخي آنرا به هيجان زده شدن وي نسبت دادند در حاليکه در مناسبات سياسي منطقه تغييرات شگرفي حاصل شده است. ترکيه ديگر متحد استراتژيک اسرائيل نيست؛ اردوغان هيجان زده نبود.

 

سفر رئيس رژيم صهيونيستي به جمهوري آذربايجان را نبايد در چارچوب سفرهاي عادي مقامات سياسي تحليل کرد. مذاکرات سران اين رژيم با مقامات آذربايجاني اقداماتي است که در پس آن مناسبات کشورهاي منطقه آسياي صغير با اين رژيم و همچنين قدرت هاي بزرگي که پاي در منطقه دارند دچار تغييراتي اساسي خواهد شد.



در سفر پرز به باکو قراردادهاي تسليحاتي قابل توجهي نيز بين طرفين به امضا رسيد که نشان دهنده مناسبات طرفين در سطح High Politic مي باشد. اين اتفاق يعني مناسبات اسرائيل و جمهوري آذربايجان را بايد با مواضع ترکيه در قبال اين رژيم در کنار يکديگر قرار داد تا بتوان به نتيجه گيري بهتري دست يافت.



هنگامي که اردوغان رئيس رژيم صهيونيستي را در اجلاس جهاني داووس به باد انتقاد گرفت، برخي آنرا به هيجان زده شدن اردوغان نسبت داده و از روابط استراتژيک ترکيه با اسرائيل سخن گفتند در حاليکه در مناسبات سياسي منطقه تغييرات شگرفي حاصل شده است. ترکيه ديگر متحد استراتژيک اسرائيل نيست و اردوغان هيجان زده نشده بود.



اقدامات رژيم صهيونيستي به شدت با موضوعات حياتي ترکيه در تضاد قرار داشته و حاکميت ملي اين کشور را تهديد مي کند. رژيم صهيونيستي در تلاش است تا کردهاي يهودي را به منطقه اقليم کردستان باز گرداند و براي خود جاي پاي محکمي در آن منطقه ايجاد نمايد، تشويق مهاجرت معکوس در تاريخ رژيم صهيونيستي بي سابقه است. به اين مهم بايد اقدامات گسترده اقتصادي و امنيتي اين رژيم را در منطقه اقليم کردستان را نيز افزود.



حمايت صهيونيست ها از اقليم کردستان و تقويت آن منطقه در تضاد با سياست کلان ترکيه براي جلوگيري از تقويت کردستان قرار دارد. کردستان عراق در مرکز توجه ايالات متحده براي طرح خاورميانه بزرگ تر (Greater Middle East) است؛ اين مهم بارها بوسيله هنري کسينجر و ساير استراتژيست هاي برجسته آمريکايي مورد تاکيد قرار گرفته است. سياست هماهنگ اسرائيل و آمريکا در تضاد با منافع حياتي ترکيه قرار دارد. ظرفيت کردستان براي ايجاد واگرايي در کشورهاي منطقه بسيار زياد است.



در طرف ديگر ماجرا، جمهوري آذربايجان بعنوان کشوري که در ايتداي استقلال از اتحاد جماهير شوروي مورد توجه ترکيه قرار داشت و در شعارهاي زمامداران آن دوره ترکيه بعنوان يکي از حلقه هاي ترکستان بزرگ مورد توجه قرار گرفته بود و حتي طرحهايي براي معاوضه قسمتي از خاک ارمنستان براي اتصال دو کشور آذربايجان و ترکيه مطرح مي شد، آمريکا را انتخاب کرده است. تهديد حاضر و آماده بازگشت روس ها انگيزه آذربايجان را براي رفتن بسوي آمريکا چند برابر مي کند.



جمهوري آذربايجان به دليل تغيير استراتژي ترکيه به خاطر عملکرد آمريکا در تهديد حاکميت ملي اين کشور و نياز ايالات متحده براي داشتن متحداني در منطقه در مدار توجه هر چه بيشتر آمريکا قرار گرفته است. اگر به تلاش گسترده آمريکا براي دور کردن هر چه بيشتر جمهوري هاي سابق از روسيه نيز توجه کنيم مي بينيم که آمريکا توجه و تاکيد بيشتري براي دور کردن آذربايجان از متحدان پيشين و شرکت در ائتلاف هاي جديد دارد.



جمهوري آذربايجان به اسرائيل و آمريکا نزديک و از ترکيه دور مي شود؛ ارمنستان که دشمن استراتژيک آذربايجان است به سوي ترکيه گرايش دارد و سفر نخست وزير تريکه به باکو به بهانه مسابقه فوتبال در همين جهت است. دو کشور پس از نزديک به يک قرن، کشتار ارامنه را به فراموشي مي سپارند.



از دست دادن مناسبات کلان با ترکيه براي رژيم صهيونيستي ناگوار است اما اين رژيم نمي تواند هيچ کشور ديگري را با آمريکا جايگزين نمايد. جمهوري آذربايجان نيز چشم به کمک هاي اقتصادي و نظامي ايالات متحده دوخته است، آذربايجان مي خواهد براي مقابله با بازگشت روس ها متحد قابل اتکايي بيابد.



اين اتفاقات يعني تغيير اساسي ائتلاف هاي منطقه اي، پيام هاي خوبي نيز براي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارد. در طي چند قرن اخير هيچ گاه تا به اين انداره منافع ملي ايران و ترکيه هم راستا نبوده است.





 
 
محمد پناهی
۱۳۸۸-۰۴-۱۵ ۰۱:۱۴:۳۶
درود بر اردوغان شجاع و ننگ بر حاکمان عرب بی غیرت وهابی (175713)
 
امير
۱۳۸۸-۰۴-۱۵ ۰۱:۴۰:۱۱
به نظرم مي‌رسد نقش دو ملت ناسيونالسيت آذربايجان و تركيه ناديده گرفته شده است. به عنوان مثال در فستيوال موسيقي امسال اروپا در مسكو، بريتانيا در حالي به صورت باور نكردني مقام سوم را با پنجم تعويض كرد كه در انتهاي رقابت، ملت‌هاي آذربايجان و تركيه به صورت متقابل مقام اول موسيقي انتخابي را به يكديگر ارزاني داشته و به ترتيب سوم و چهارم شدند. (175717)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۴-۱۵ ۰۴:۲۳:۲۳
آقای نویسنده برو مطالعه کن بعد متن بنویس.رئیس جمهر ترکیه به بهانه فوتبال رفت ارمنستان نه نخست وزیرش. (175741)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.