نظر منتشر شده
۱۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 49016
تمام بضاعت یک ادعا؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۰
همانطور که آقای مهندس میرحسین موسوی در بیانیه‌ی نهم خود وعده کرده بود اخیراً گزارش مفصلی توسط کمیته‌ی صیانت از آرای ایشان در خصوص انتخابات دور دهم ریاست جمهوری منتشر شده (و در سایت قلم در دسترس است) که در ادامه به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم.



۱. در این گزارش که از گزارش‌های قبلی این کمیته و همینطور شکایت آقای مهندس موسوی به شورای نگهبان مبسوط‌تر است، علاوه‌ی بر نکات قبلی به نکات جدیدی از جمله بررسی سهم هر کاندیدا در صندوق‌های بخشی از حوزه‌های کشور نیز اشاره شده است. این گزارش را در واقع می‌توان جمع‌بندی گزارش‌های پیشین با توضیحات مفصل‌تر، همراه با افزودن بخش‌های جدیدی که عمدتاً نیز از اطلاعات منتشره توسط وزارت کشور بهره جسته است تلقی کرد.



۲. در این گزارش هرچند به صورت مفصل‌تر نقطه‌نظرات این کمیته در خصوص انتخابات طرح و تبیین شده است ولیکن رویه‌ای که در گزارش‌های پیشین این کمیته و شکایات آقای مهندس موسوی اتخاذ شده بود کماکان حفظ شده است. به عنوان مثال پیشتر، از آقای مهندس موسوی خواسته شده بود در طرح شکایت یا اعلام گزارش تخلفات انتخابات از بکار بردن ادبیات خطابه‌ای و یا کلی‌گویی که ایشان در چندین بیانیه‌ی خود به دلیل طبیعت این گونه نوشتار از آن سود برده است، خودداری کرده و از یک ادبیات حقوقی استفاده کند. نا گفته پیداست با رعایت این اصل، به جای عباراتی نظیر "موارد متعددی"، "موارد بسیاری"، "صدها"، "هزاران"، "میلیونها" و ... می‌بایست اعداد درست  و دقیق نشانده شود. بویژه زمانیکه یک شکایت مشخصاً به اعداد و ارقامی که از سوی یک مرجع اعلام شده اعتراض دارد، طبیعتاً اعداد و ارقام اهمیت دوچندانی پیدا می‌کنند (همانگونه که در بخشی از همین گزارش به مغایرت اعداد اعلام شده به عنوان دلیلی بر تقلب اشاره شده است).



به عنوان نمونه زمانی که آقای مهندس موسوی قصد دارند به کارشکنی وزارت کشور در صدور کارت برای ناظرین و یا مانع‌تراشی در راه حضور آنها در پای صندوق رأی اعتراض کنند انتظار می‌رود که ایشان به صورت دقیق ذکر کنند که چه تعداد ناظر به وزارت کشور معرفی کرده‌اند، از این تعداد چند نفر از آنها به دلیل کارشکنی وزارت کشور موفق به دریافت کارت نشده‌اند؟  از این تعداد چند نفر به دلیل مانع‌تراشی موفق به حضور پای صندوق رأی نشده‌اند، چه تعداد در زمان پلمپ صندوق حضور نداشته‌اند، چه تعداد به دلایل واهی از حوزه‌ی رأی گیری اخراج شده‌اند، چه تعداد در عملیات رأی حضور نداشته‌اند و در نهایت اینکه چه تعداد از این افراد موفق شده‌اند به رغم موارد فوق از ابتدا تا انتهای عملیات رأی گیری حضور داشته و بر سلامت یا تخلفات انتخابات نظارت داشته باشند. ضمن آنکه مشخص شود آیا آراء اعلامی وزارت کشور در صندوق‌هایی که ناظرین ایشان کاملاً حضور داشته‌اند با صورتجلسه‌ای که علی‌القاعده ناظرین ایشان تنظیم کرده و در اختیار کمیته صیانت از آراء قرار داده‌اند، مطابقت دارد یا خیر و اگر مغایرتی وجود دارد این مغایرت‌ها چه میزان بوده و تا چه حد تعیین کننده است. ضمن آنکه سهم آرای هر کدام از کاندیداها در حوزه‌هایی که با حضور و نظارت ناظرین ایشان رأی گیری انجام شده چه تفاوتی با سهم آرای کاندیداها در حوزه‌هایی که در غیاب ناظرین ایشان رأی گیری انجام شده دارد. علاوه‌ی بر آن تعداد گزارش‌های تخلفی که ناظرین به کمیته صیانت از آراء تسلیم کرده چه تعداد بوده و مفاد آن دست‌کم بر اساس یک دسته‌بندی کلی چیست. به طور مثال چه تعداد از گزارش‌ها حاکی از رأی ریزی متصدیان صندوق به نفع یک کاندیدا در صندوق بوده چه تعداد مربوط به رأی گیری با مدارک جعلی بوده و ...



3. در گزارش‌هایی که تا کنون از سوی کمیته صیانت یا آقای مهندس موسوی منتشر شده با بهره‌گیری از همان سیاق نگارشیِ پیش گفته مطالبی عنوان شده و بعداً نیز به صورت مکرر بر روی آن پای‌فشاری شده که از ضعف منطق و استدلال رنج برده و یا به تعبیر حقوقی آن، محکمه پسند نمی‌باشند. به طور مثال این ادعا در جاهای مختلف عنوان شده که اعلام زودهنگام نتیجه‌ی انتخابات یکی از دلایل دستکاری و تقلب در انتخابات است. در صورتیکه علی‌القاعده اعلام دیرهنگام نتیجه‌ی انتخابات می‌تواند به عنوان دلیل دستکاری و تقلب در انتخابات مطرح گردد و نه اعلام زودهنگام آن. البته شاید برای جلوگیری از پرداختن به یک مناقشه‌ی بی‌حاصل بهتر باشد این دلیل را از عداد دلایل تقلب کسر کنیم. بدیهی است ذکر این موضوع که معلوم نیست به چه علت بر تکرار آن نیز اصرار می‌شود به استحکام منطق ادعای تقلب لطمه وارد می‌سازد.



و یا اینکه در بخش پایانی همین گزارش در فرازی تحت عنوان "تمرکز آرای یک کاندیدا در استانهای مشخص" بر این استدلال تکیه شده که تمرکز آرای آقای احمدی نژاد در چند استان مشخص به دلیل تبعیت نکردن از یک منطق به عنوان آمار پرت تلقی شده و فاقد اعتبار است در حالیکه پیش از این یکی از دلایلی که به عنوان مخدوش بودن انتخابات از آن ذکر می‌شد و نمودارهایی نیز برای آن ترسیم و منتشر شد بر این استدلال استوار بود که ثبات تقریبی درصد سهم هر کاندیدا از ابتدای اعلام تدریجی نتایج انتخابات تا پایان آن حاصل یک دستکاری و مهندسی آراء بوده و با واقعیت فاصله دارد. چرا که منطقی نیست که درصد اقبال یک کاندیدا را در کل کشور یکسان فرض کنیم. در همین زمینه به دلایلی  از قبیل اقبال قومیت‌های مختلف به کاندیداهای خاصی نیز اشاره می‌شد که این منطق به مراتب از منطق جدیدی که در گزارش اخیر ذکر شده است محکم‌تر بوده و معلوم نیست که چرا آن استدلال قوی‌تر جای خود را به این استدلال ضعیف‌تر داده است.



یا در جای دیگری به عنوان شاهدی بر برنامه‌ریزی مشخص برای مهندسی آراء به قطع پیامک اشاره می‌شود، منطق این گفته نیز که در چند روز گذشته به وفور به عنوان یکی از شواهد تقلب از آن یاد شده است روشن نیست. به تعبیر منطقیون صغرا و کبرای این گفته نامعلوم است. یعنی اینکه چگونه می‌توان از قطع پیامک به عنوان شاهدی بر تقلب بهره‌جست و یا حتی به عنوان اماره‌ای بر تقلب از آن نام برد؟



برای روشن شدن موضوع با استفاده از همین گزارش مثالی ذکر می‌کنیم: در همین گزارش گفته شده که در تعدادی از صندوق‌ها اجازه‌ی ورود ناظرین به محل شمارش آراء داده نشده است. در صورت صحت این موضوع این گزارش می‌تواند به درستی مدعی شود که نتیجه‌ی شمارش آن صندوق برای کمیته‌ی صیانت از آراء مخدوش بوده و این فعل شاهدی یا دست‌کم اماره‌ای بر احتمال تقلب در آن صندوق است این سخن را هر انسان منصفی می‌پذیرد و در صورت طرح در محکمه نیز قابل اعتنا و بررسی می‌باشد. دلیل آن نیز روشن است: پنهان‌کاری در شمارش آرا و ممانعت از حضور یک ناظر می‌تواند دلیلی بر انجام یک تخلف باشد. در این خصوص به تعبیر منطقیون بین علت (پنهان‌سازی) و معلول(تقلب) ارتباط منطقی وجود دارد. (هرچند این رابطه‌ی علت و معلولی نیز ارتباطی لازم  و نه کافی است.)  در حالیکه در  موضوع قطع پیامک هیچ ارتباط علت و معلولی نه به صورت لازم و نه به صورت کافی قابل کشف نیست. البته شاید منظور این گزارش ایجاد اختلال‌هایی بوده که قطعی پیامک در ارتباط بین ناظرین ایجاد کرده که البته تا این اندازه می‌تواند سخن درستی باشد ولی ای کاش از این موضوع نه به عنوان شاهدی بر تقلب بلکه به عنوان بخشی از کارشکنی وزارت کشور در کار ناظرین یاد می‌شد تا بیشتر از این به منطق این گزارش لطمه وارد نسازد.



البته به اعتقاد نگارنده شایسته بود کمیته‌ی محترم صیانت از آراء از قطع پیامک در راستای جلوگیری از تقلب گسترده در انتخابات استقبال می‌نمود و پیشاپیش درخواست قطع پیامک را به عنوان یک وسیله‌ی کارآمد برای تقلب در روز انتخابات مطرح می‌نمود چرا که مجموعه‌ای که قصد مهندسی آراء آن هم با این وسعت را داشته باشد بیش از هر مجموعه‌ی دیگری به این وسیله‌ی ارتباطی برای هماهنگی بین عوامل خود نیاز دارد. خلاصه اینکه اگر بپذیریم قطع پیامک برای گروه ناظرین تنگناهایی را ایجاد کرده‌باشد، لطماتش برای گروه متقلبین اگر بیشتر نبوده باشد،‌ کمتر هم نبوده است.



4. در بخشی از این گزارش با عنوان "تقلب و تزویر در تعرفه‌ها و آراء" که علی‌القاعده با توجه به عنوان آن می‌تواند یکی از مهمترین بخش‌های این گزارش قلمداد شود سؤالات مهمی مطرح شده که بررسی آنها می‌تواند حقایق بسیاری را آشکار کند و به اعتقاد نگارنده راهگشا‌ترین بخش این گزارش به‌شمار می‌رود. در این میان سؤال مهم این است که چرا کمیته‌ی صیانت از آراء با استفاده از فرصتی که در اختیار داشت برای روشن‌شدن پاسخ این پرسش‌ها که به اعتقاد بسیاری یکی از اصلی‌ترین راه‌های کشف حقیقت و به اعتقاد برخی تنها راه کشف حقیقت به شمار می‌رفت جدیت لازم را به کار نبست و اجازه داد تا این واقعیت مهم در پرده‌ای از ابهام باقی بماند. اگر کمیته‌ی صیانت از آراء با پشتکار لازم به این موضوع پرداخته بود می‌توانست هم‌اکنون پاسخ شایسته‌ای به افکار عمومی در خصوص صحت ادعای مهندسی آراء ارائه دهد.



5. در بخش بعدی این گزارش ذیل عنوان "تخلفات در جریان رأی گیری" طی چند ردیف، مواردی ذکر شده که در نگاه اول این تصور را برای خواننده ایجاد می‌کند که در حال خواندن بخشی از یادداشت‌های یکی از اعضای کمیته‌ی صیانت از آراء است که برآوردها و احتمالات خود را از اتفاقاتی که ممکن است در جریان انتخابات افتاده باشد را گردآوری کرده است. درحالیکه واقع مطلب این است که این موارد به عنوان بخشی از تخلفات حین رأی گیری در این گزارش ذکر شده است. 



6. در بخش پایانی این گزارش نیز تحت عنوان "شواهد آماری تقلب" با استفاده از آمار اعلامی وزارت کشور تحلیلی از پراکندگی و سهم رأی هر کاندیدا آورده شده است که باتوجه به رویکرد تحلیلی آن به نظر می‌رسد انتخاب عنوان "بررسی تحلیلی پراکندگی آمار کاندیداها" برای این بخش مناسب‌تر است. البته در همین‌جا ذکر این نکته ضروریست که شایسته‌تر بود تنظیم‌کنندگان این گزارش به مفاهیم حقوقی عبارات بیشتر متعهد بوده و از کلماتی نظیر "شاهد" که دارای بار حقوقی است در جای خود استفاده می‌کردند. 



7. در بخش مربوط به بررسی وضعیت صندوق‌های سیار، سهم یک‌سومی تعداد صندوق‌های سیار عزمی برای تقلب عنوان شده در حالیکه وزارت کشور مدعی است که سهم صندوق‌های سیار در انتخابات دهم در مقایسه به انتخابات نهم کمتر شده، شاید با مراجعه به آمار این دو انتخابات و انجام یک محاسبه‌ی ساده بتوان صحت ادعای هر کدام از طرفین را روشن ساخت.



8. با لحاظ مراتب فوق همانگونه که پیشتر اشاره شد این گزارش نیز فاقد یک رویکرد حقوقی برای اثبات تقلب گسترده و یا به تعبیر دیگر مهندسی آراء می‌باشد. در این گزارش نیز کماکان به درخواست افکار عمومی برای ارائه اسناد محکمه پسند مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات پاسخ داده نشده است. در واقع این گزارش یک تحلیل جامع (و انصافاْ مفصل) از انتخابات دهم است که می‌تواند موجب تحریک اذهان حقیقت‌جو شده و مطالبه‌ی آنها از کمیته‌ی صیانت از آراء برای انتشار اسناد تقلب را فزونی بخشد. البته شاید این گزارش ناخواسته کفه‌ی ترازو را به سمت دیدگاه آن دسته از اقرادی که معتقدند این گزارش در راستای گزارش‌های پیشین، تمام بضاعت کمیته‌ی صیانت از آراء برای اثبات تقلب گسترده در انتخابات است را سنگین کند.



این تلقی زمانی بیشتر تقویت می‌شود که در یک فراخوان عمومی خواسته‌ می‌شود که هر کس مدرکی از تقلب در اختیار دارد به این کمیته تحویل دهد. البته این اقدام برای تکمیل مدارک تقلب امری پسندیده به شمار می‌رود، لیکن کمیته‌ای که درخواست مهمی چون ابطال انتخابات را مطرح می‌کند و به کمتر از آن نیز راضی نمی‌باشد علی‌القاعده به اندازه‌ی کافی مدارک مستدل و محکمه‌پسند در اختیار دارد که نیازی به استفاده از مدارک بیشتر نداشته باشد، چه اگر غیر از این بود به هیچ عنوان این ادعای بزرگ را مطرح نمی‌کرد.



البته اگر این گزارش را در کنار سایر اقدامات و عملکردهای گذشته نیز ارزیابی کنیم باز هم بر تردیدهای پیش گفته افزوده می‌شود. به طور مثال خانم رهنورد به عنوان یک شخصیت تحصیکرده در تماس با رادیو بی بی سی ضمن محرز دانستن تقلب گسترده در انتخابات برای اثبات گفته‌ی خود به علائق قومی و فامیلی اشاره کرده یا در همان تماس اعلام می‌دارد که گزارش‌هایی که از صبح به ایشان رسیده است حاکی از نسبت ۴ به ۱ آراء بوده در حالیکه روشن نمی‌سازد مبنای این گزارش‌ها قبل از شمارش آراء چه بوده و وثوق آن بر چه مبنایی است. قطعاً ایشان مدعی نیستند که ناظرین ایشان و یا تهیه‌کنندگان گزارش مورد نظر در زمان اخذ آراء اقدام به رأی خوانی نموده و یا انتخاب رأی‌دهندگان را پرسیده‌اند. پیش از آن نیز آقای مهندس موسوی در اقدامی مشابه در ساعات پایانی شب قبل از هرگونه انتشار نتیجه انتخابات، اعلام می‌دارد که: با توجه به اطلاعات بنده در سطح کشور برنده قطعی این انتخابات بنده هستم و در همان شب نیز با اشاره به وجود مدارک مستند طی بیانیه‌ای بر این امر صحه می‌گذارد. جناب آقای خاتمی نیز پیروزی ایشان را پیش از اعلام نتیجه در همان روز انتخابات تبریک می‌گوید.



یک سؤوال نیز که تا کنون پاسخی برای آن ارائه نشده است این است که جناب آقای مهندس میرحسین موسوی در زمان اعلام پیروزی خود و درحالیکه که از شرایط پیش از انتخابات (نظیر: نوع تبلیغات آقای احمدی‌نژاد) و یا اتفاقات متصل به انتخابات (نظیر: قطع پیامک) و یا تخلفات حین انتخابات (نظیر: کمبود تعرفه) مطلع بود خود را برنده‌ی انتخابات اعلام نمود. این اقدام بدین معنی است که ایشان معتقد است که مردم به رغم کارشکنی‌ها و تخلفات گسترده حق را تشخیص داده و قاطعانه به ایشان رأی داده‌اند، بنابراین شکایت از تقلب در انتخابات و درخواست ابطال آن با تمرکز بر شمارش آراء و تعیین تکلیف تعرفه‌های اضافی می‌توانست حقایق را روشن سازد و نیازی به طرح سایر مسائلی که حتی در صورت صحت، پیگری آن می‌توانست روند شفاف‌سازی و حقیقت‌یابی را منحرف و یا با بن‌بست مواجه سازد، نبود.



بنابراین چنانچه اطلاعات مورد وثوق که جناب آقای مهندس میرحسین موسوی را مجاب ساخت که منتظر اعلام نتیجه نمانده و در یک اقدام پیشدستانه خود را برنده‌ی انتخابات اعلام نماید و پس از آن نیز بر درخواست ابطال انتخابات پافشاری کند، همان گزارش و منطق مورد استناد همسر ایشان و یا برخی تحلیل‌های این گزارش نبوده و بیش از این مطلبی برای عرضه وجود دارد، تمامی وجدان‌های منصف مشتاقانه آماده‌ی شنیدن آن هستند. در غیر اینصورت باید اذعان داشت که ما با یک معمای پیچیده به نام چرایی اقدامات اخیر آقای مهندس موسوی مواجه هستیم که نگارنده اعتراف می‌دارد از تحلیل آن عاجز است.



*کارشناس حقوق



 
 
احمد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۳۰:۴۲
بنام خدا
با سلام، به نظر میرسد اگر مصادیق خلاف عملی که میتواند در انتخابات مشابه شائبه بروز تقلب و بصورت عینی صدور حکم تقلب را جاری سازد توسط نگارنده متن و نقد ارائه شده در سایت وزین الف از منظر حقوقی اورده شود مفیئد خواهد بود. آیا نگارنده محترم انتظار داشته اند مصادیق تقلب در عیان و بصورت فیلم برداری شده اراده گردد تا بتوان امان انرا تازه قابل بسی دانست؟ (176271)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۷:۴۳
همانطور که گفتی: شائبه تقلب و نه مدرک تقلب! لازم به فیلم برداری نیست. مکان، زمان، شخص شاهد، تعداد و... حداقل میتواند مصداق باشد نه آنکه در ابهام گفته شود تا به میل شخصی برداشت شود. میدانند اگر دقیق صحبت کنند شائبه تقلب هم از بین میرود و دیگر مصرف تبلیغاتی ندارد. (176411)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۵۹:۴۴
از لحاظ حقوقی گفته می شود اثبات ادعا بر عهده مدعی است.یعنی کسی که ادعا می کند تقلب صورت گرفته باید مستندات لازم را ضمیمه ادعای خود نماید والا ادعای بدون مستندات حکم بهتان و افترا را دارد . به عبارتی دیگر در این مورد خواندن یک بیانیه بدون هیچ پیوستی فقط برای گذران وقت می تواند مفید باشد و لاغیر! (176445)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۹:۳۸
احمد آقا مطلب را خواندید و این کامنت را گذاشتید؟ (176524)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۵:۴۵
آفرين به شما دوست باهوش مقيم فرانسه. من هم همين احساس را در مورد احمد‌آقا دارم. (176622)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۴:۰۰
دوست عزیز مدارک تقلب در انتخابات گزارش ناظران یا افرادیست که در انتخابات شاهد بوده اند که آرایی خرید و فروش شده است یا مسئولان صندوق اقدام به تحمیل رای به رای دهندگان کرده اند و از این قبیل موارد که در هیچ یک از بیانیه ها و شکایتهای موسوی اصلا اشاره ای به این موارد نشده است زیرا حتی ناظرین ایشان نیز حاضر نبوده اند به دروغ شهادت به تقلب بدهند اما ایشان با الهامات غیبی و وحی منزل بر روحشان حکم قطعی به تقلب داده اند لازم است دوستانی که ادعای تقلب دارند به قانون مراجعه و مصادیق تقلب را مرور کنند ببینند آیا بیان این مصادیق به کلی گویی نیاز دارد یا به ارائه مدرک (176621)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۳۲:۵۷
احمد آقا :
این همه این حقوقدان ، نوشت و نوشت تا متوجه شویم برای پیگیری قانونی باید با ادبیات قانونی صحبت کرد ، مطلب را نخوانده اظهار نظر کردی ؟
نمی دونی بهترین دفاع از یک مطلب ، این است که آن را به روش غلط مورد انتقاد قرار بدهی ؟
با افرادی که با احمد آقا موافقند هم هستم . (176859)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۳۹:۲۹
تحلیل اتفاقات اخیر تا روشن شدن پشت پرده ها ممکن نیست. برای هر دو طرف
البته دیگه همه متوجه موضع سیاسی بخصوص سسیاست دینی آقایون اصلاح طلب شدن! (176278)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۳۹:۱۶
شماره 176278 !
این ادبیات مبهم که مخصوص افراد مخصوصی هم هست را بنده نتواستم درک کنم هم ناشناس هستید و هم به روشن شدن پشت پرده ها اشاره کرده اید و هم به موضع ... سیاست دینی ... !
هیچ مطلب روشنی در متن شما مشاهده نمی شود ، که از شاید از ذهن غیر منطقی شما حکایت دارد . (176863)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۴۲:۲۳
تحلیل بسیار خوبی بود. ما هم مثل شما خیلی منتظر جوابی برای این انتقادات بودیم اما گویا آقای موسوی و ستاد ایشان اصلا هیچ دلیل قانع کننده ای برای این صحبت ها نداشتند. من شخصا طرفدار هیچ کس نیستم اما به عنوان شخص سوم واقعا دنبال دلیل قانع کننده ای برای ادعای تقلب بودم و هرچه دلیل کارشناسی شده از طرف حامیان ایشان را هم که خواندم بیشتر مطمئن شدم که این موضوعی قابل اثبات نیست.
امیدوارم آقای موسوی با احترام به رای و قانون و اعتقاد به این که میزان رای ملت است، دست در دست مسئولین نظام دهند تا کشور را آبادتر کنیم. و دیگر خوشحال نباشیم که احمدینژاد خرابکاری کرد و بهانه ما بیشتر شد. بلکه تلاش کنیم تا کشور با هر مدیریتی که دارد به سمت پیشرفت و آبادانی گام بردارد! (176283)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۱۳:۴۲
جالب بدونید من چون این چهار نامزد رو قبول نداشتم در انتخابات شرکت کرده و رای سفید دادم. ولی من روی قانون شکنی حساس هستم و فکر می کنم که در هر جامعه ای آنچه مهم است حرکت در مسیر قانون و عدالت است نه میل هر فرد. رفتار دوستانی که در انتخابات موفق به جلب نظر اکثریت نشدن برام تکراری و آشناست، گاهی اوقات دانشجویی پیش من میاد و میگه چرا به من نمره مثلا 7 دادید من حتما این درس رو نمره می اوردم، بعد از کلی اصرار با اعتماد به نفس و شکایت، مجبور میشم برگه امتحانی رو براش بیارم و می بینه که 5 اورده. حالا در حالی که من انتظار دارم راضی بشه و بره می بینم یه چیزه دیگه میگه: استاد آخه اگه من این درسو نمره نیارم بیچاره میشم، نامزدم ناراحت میشه و... !. حالا شما هم دلتون براش میسوزه هم باید عدالت رو بین بچه ها اجرا کنید. (176852)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۵:۵۹:۵۴
این مطلب بهانه های دانشجویان برای گرفتن نمره از بازبینی برگه گرفته تا قهر کردن و ترک نامزدشان را من هم که استاد دانشگاه هستم عینا دیده ام. حالا قضیه آقایان موسوی و کروبی هم ظاهرا یه چیزی تو همین مایه هاست.
قضیه اینه که اینها می خواهند برنده اعلام شوند حالا به چه دلیلی معلوم نیست؟
تازه یه مسئله دیگر. فرض کنیم آقای موسوی برنده اعلام میشد. آن وقت موضع آقای کروبی چی بود؟ تقلب شده بود یا نه؟ (176935)
 
متین
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۵۳:۲۸
جناب آقای بصیرت چرا عجز از تحلیل این اقدامات؟!
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است!
اینجانب به عنوان فردی که در سال 76 به جناب آقای خاتمی رای دادم از همان سالها تا همین چند ماه قبل ارادت عجیبی به جناب میرحسین داشتم و علیرغم آنکه در دوران دانشجویی,سقوط سیاسی و اخلاقی یکایک زنرالهای واقعی(منظور کسانی امثال عبدالله نوری و یا برخی اعضای مجمع روحانیون و اعضای قدیمی سازمان مجاهدین است نه نورسیده های جبهه مشارکت)جبهه دوم خرداد را می دیدم باز هم جناب میرحسین را تافته ای جدابافته از آنان می دانستم و شاید باور نکنید که تا قبل از شروع تبلیغات رسمی انتخابات بین دکتر احمدی نژاد و میرحسن مردد بودم.
ولی چقدر غم انگیز بود که سقوط این ژنرال جبهه انقلاب رو هم به چشمم دیدم.
شاید از این نظر که در نهایت کاندیدایی که من اصلح می دانستم رای اول را آورد بسیار خوشحال شدم ولی شاید بتوان گفت همانقدر ناراحت شدم که چگونه می شود یک ژنرال انقلاب یک شبه سقوط میکند.
و اینجاست که به حقیقت این نکته که آدمی تا لحظه مرگ نمی داند که عاقبت به خیر خواهد بود یا خیر بیشتر پی بردم,هرچند کار برای جناب میرحسین و امثال ایشان تمام نشده و راه بازگشت به اصول برای ایشان و امثال ایشان باز است و خدا می داند که مخالفین ایشان در توده مردم از بازگشت ایشان به اصول اسلام و انقلاب و امام و منویات رهبری صدچندان شادمانتر خواهند شد تا سقوط تدریجی شخصیت ایشان.
همه گنده گویی ها و مقدمه چینیهای فوق برای این بود جناب آقای بصیرت که بگویم لحاظ کردن \"فاکتور غرور\" و \"فاکتور حب دنیا\" همه مجهولات فوق را آشکار خوهد کرد .
آرزومند بازگشت میرحسین به اصول! (176288)
 
حاجي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۳:۴۸
متين عزيز سلام
من در شروع اين سؤال رو مطرح ميكنم :
- منظور از اصولي كه شما دم ار آن ميزنيد چيست ؟
اگر اصول اوليه انقلاب منظورتونه يعني استقلال ، آزادي و جمهوري اسلامي ، بايد ديد و بررسي كرد چه كسي بيشتر به آن اصول مطروح از سوي حضرت امام (ره) پايبند است ! بررسي تك تك اصول در اين مقال نمي گنجد اما اجمالا ميتوان گفت استقلال آيا اين است كه بعد از 40 سال كه گندم به خودكفايي رسيد ظرف 3 سال دوباره تبديل به بزرگترين وارد كننده گندم بشيم ؟ اين استقلاله ؟ از اين مثال ها زياد هست . . .
آزادي چيست ؟ آيا آزادي آن بي بند و باريست كه برادران ما به محض مطرح ساختن آن بيان ميكنند ؟ يا آن آزادي كه سيد محمد مطرح ميكرد و ان آزادي مشروع و در چهارچوب قانون بود ؟ آزادي اين است كه وقتي كسي عقيده اش را مطرح كرد به زندان نيفتد . . . دين ما آنقدر وسيع و وزين و شناور هست كه بتواند جواب هر سخن مخالفي را بدهد و آن را اقناع كند ، نه اينكه حكم به ارتداد دهد و خارجي بخواند...
حال بايد جمهوريت را مطرح كرد ، امام عزيزمان ميتوانستند با قبول مشروطيت قدرت شاه را كنترل كنند اما آن سيد بزرگ فقط و فقط جمهوريت را مطرح ميكردند و نه هيچ چيز ديگري ، همه ميدانند كه رئيس جمهور محترممان وابسته به كدام جريان فكري است و انكار آن مانند همان مسئله دودوتا ده تا ميشه ، اين تفكر و اين حريان معتقد به جايگزيني حكومت اسلامي با جمهوري اسلاميست. . . و نمي توان اطمينان داشت كه جمهوريتي كه اس و اساسش مشاركت مردم و آراي آنان و ديگر فعاليتهاي سياسي اجتماعي است را آقايان مقبول دانسته و بر آن گردن نهند . . .
سرانجام اسلاميت : ابتدا بايد اسلاميت را تعريف كرد
اگر منظور از اسلاميت آن اسلام طالباني و سعوديست اين نه تنها اسلام نيست بلكه از بي ديني هم فراتر است چون فقط در جهت اميال كوته فكرانه افراد متبوعش است
اسلام آمد تا به انسان بفهماند بايد تفكر داشته باشد ، دروغ نگويد ، تهمت نزند ، غيبت نكند ، ريا نورزد و نفاق پيشه نكند و ... آن مرد اصلح شما كداميك از اصول اسلام را رعايت كرده ؟ آيا ريش جزو اصول اسلام است ؟ يا پيشاني پينه بسته ؟
آيا مالك اشتر پينه داشت يا ابو موسي ؟ نه برادر من نه اسلام بر زبان نيست اسلام بر عمل است ، عمل به اسلام يعني دروغ نگويي ، دروغ نگويي ، دروغ نگويي
تهمت نزني ، آبروي مسلمان را نبري ، بد دهاني نكني و مخالف را بزغاله نخواني...
اگر اصول آن است قضاوت با شما البته قضاوت منصفانه
اگر هم اصول ، اصول دين است ، باز هم قضاوت كنيد
اما اگر اصوي چيز ديگريست بگويي ما هم بدانيم و خداي ناكرده صراط مستقيم را مورب نپيماييم مبادا به آتش دوزخ گرفتار شويم

به اميد برون شدن خورشيد از پس ابرهاي سياه نيرنگ و فريب
هرچه باشد گردن مينهيم
يا علي (176414)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۴۹:۰۰
استقلال را بد فهمیده ای همان طور که آزادی و جمهوریت را برادر عزیز استقلال آن گونه که امام (ره) می گفت و مردم هم می گفتند بیشتر از هر چیز در این نکته نهفته بود که سیاست خارجی ما به جای اینکه منبعث از شرق و غرب باشد منبعث از اصول اسلام باشد یعنی حمایت از مظلوم و حمله به ظالم این موضع را کسانی می گیرند که سیاست خارجی را وابسته به گرانی گوجه فرنگی ندانند و نگویند تا وقتی تورم داریم نباید از فلسطین سخن بگویم غافل از اینکه امام (ره) روز قدس را در زمان جنگ بنا نهاد و آن زمان ما بیشتر به تنش زدائی نیاز داشتیم یا آلان البته منظور از تنش زدائی دست به عصا رفتنی است که موسوی و اصلاح طلبان مبدع آن هستند در خصوص آزادی هم مثل اینکه قوانین کشور را که در زمان امام (ره) به تایید ملت رسیده است را مطالعه نفرموده اید و یا تاریخ انقلاب اسلامی و برخوردهایی که در زمان امام (ره) با گروه های منافق و سیاسی و اشخاصی که بنایشان بر این بود که به نام آزادی با انقلاب ستیز کنند را نخوانده اید ؟ اولا آزادی مصرح در قانون اساسی آزادی محدود به تخطی نکردن از اصول اسلام و امنیت ملی و انقلاب اسلامی می باشد خوب شما بگویید متولی امنیت ملی و اصول اسلامی در این کشور کیست ؟ و کدام نهاد می تواند تشخیص دهد رفتار و کنشی مخل امنیت ملی یا اصول اسلامی هست یا نه؟ آیا این نهاد میرحسین موسوی است یا احساسات گروه ها؟ در این مورد بهتر است ببینید روشو سیره ی خاتمی و موسوی در دهه ی شصت با مخالفان سیاسی خود چه بود آنان حتی یک روزنامه ی مخالف به اسم رسالت را برنمی تابیدند حالا دائم از آزادی بیان می گویند در زمان ریاست جمهوری خاتمی نیز شاهد بودید یک نفر به اسم مصباح نظراتی برخلاف میل آقایان را مطرح می کرد با چه یورش رسانه ایی روبرو بود و آنچهع آقایان به آن اعتنا نمی کردند آزادی بود اینها در حالی بود که ادعا می کردند و می کنند که قاطبه ی مردم هوادار آنانند و کسی فریب این سخنان مخالفان را نمی خورد پس به جای اینکه آزادی بیان منبعث از موسوی و خاتمی را برای ما بیان کنید بهتر است کنش آنان در رابطه با مخالفان را با ذکر مصداق روشن بیان کنید.. در خصوص جمهوریت معلوم نیست شما به جز صندوق رای و آراء مردم روش دیگری هم برای ارائه ی نظرات مردم می شناسید البته ممکن است بگویید تقلب شده است این حق شماست اما قانون هم تقلب را معنا کرده و هم روش رسیدگی به آن را مشخص نموده است بهتر است در این موارد اختلافی به جای تحلیل و نظر به ارائه دلیل بپردازید (176631)
 
bita
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۱:۴۸:۴۸
بنده خدا روزنامه رسالت رو امام گفتن تو جبهه نره.باعث انحراف جوونا می شه (176743)
 
ali
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۰:۱۳:۵۴
آقاي موسوي مدعي حمايت امام از ايشان است. خوبست يكبار با دقت صحيفه نور را مطالعه نموده و بفهمند كه امام براي امثال ايشان كه بر قانون تمكين نكرده و مخصوصاَ به عملكرد شوراي نگيبان ايراد مي‌گرفتند چه مضاميني را بكار برده‌اند. (176705)
 
سوسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۴۳:۵۶
شما برو همون 90 سياسيت رو ببين .
اينقدر كوته فكر نباش. (176864)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۴۷:۲۱
نه ؛ دوست نسبتا عزیز !
استقلال یعنی : تعطیل کردن تحقیقات هسته ای و ... .
آزادی یعنی : مطرح کردن مسائلی که باید در محلی خاص و به صورت علمی و یا قضایی و ... بیان شود ، در سطح جامعه .
جمهوری اسلامی رو هم ولش کن ، خودت هم اسلامیش رو نگفتی ، که از توضیح دو مطلب اول معلوم بود نمی خواهی حرفی از اسلام و منطق بزنی . (176866)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۷:۲۹:۰۰
مهمتر اینکه وسط این همه درگیریها تو فقط نگران دستگیرشده ها و خانواده هاشون باشی! اون مردمی که از اوباش خسارت دیدن ماموران نیروی انتظامی و... همه گناهکارن!؟ (176949)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۰۳:۱۹:۵۵
سلام علیکم
افسوس افسوس دنیا فقط وفقط محل امتخان وابتلا است .متوجه شده اید که چه راحت قضاوت میکنیم واز اسلام مایه میگذاریم.وبا افتخار تمام با گفتن یا علی همه چیز را گردن میگیریم.ما فکر میکنیم خداوند با ما حساب شوخی دارد.به یک دوست اهل تسنن گفتم خدا به من ترحم کرد که در زمان حضرت محمد ص نیستم واو بر اشفت وگفت شما شیعه ها...... گفتم تو چطور او گفت با افتخار وارزو حاضرم در رکاب پیامبر باشم.به او گفتم من تعقیبات نماز های معمولی یومیه را بجا نمی اورم وخود نماز هایم هم کیفیت عالی ندارند.در مسچد و به پنج نوبت هم نمیخوانم .او گفت ربطی ندارد به در رکاب بودن حضرت .به او گفتم مرد شریف کسی که حال ندارد نمازهای خود را با اداب بخواند میخواهد در رکاب پیامبر جان فشانی کند تا کی خود را گول بزنم وادای مسلمانها را در بیاورم.او گریست وبه فکر فرو رفت.
دوستان سعی کنیم در مسائل سیاسی تا میتوانیم قانونی استدلال کنیم نه مذهبی زیرا خداوند ما را پس از هر ادعای اسلامی می ازماید وشاید ذر ساده ترین امتحان مثلا رعایت نکردن نوبت در صف نانوائی مردود شویم از چنین شخصی لازم نیست خداوند متعال امتحاناتی به سختی امتحانات حضرت یوسف نماید.زیرا از کسی که کلاس اول مردود شود انتظار شرکت در کنکور بیهوده است. (178271)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۴:۳۹
من به شجاعت خیلی اهمیت میدم و از آدمهای بزدل بیشتر از هرکسی بدم میاد. امیدوارم آقای موسوی شجاعت اینکه بگن اشتباه کردند و رسماً عذرخواهی کنند را بدست بیاورند. ما به همه نیروها احتیاج داریم. دشمنان واقعی ما قوی و هوشیارند. بیایید اگر میهنمون رو دوست داریم بهم دست بدیم. (176415)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۸:۲۶
خدا را شکر که ميرحسين عاقبت به خير شد. (176492)
 
صابر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۲:۳۰:۳۳
ای کاش از عزلتکده فرهنگستان هنر بیرون نمی آمد و عاقبت به خیر می شد. حیف که همه چیز را یکجا از دست داد من افسوس روزهایی را می خورم که عاشقش بودم. (176758)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۰:۱۸:۰۶
من از سایت الف تعجب می کنم که در انتشار نظر افراد دقت گذشته را به خرج نمی دهد. آیا فردی که نمی تواند افکار خود را محترمانه بیان کند و عبارت \"عزلتکده فرهنگستان هنر\" را به کار می برد باید نظرش منتشر شود. (177552)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۰۳:۳۵:۴۶
واقعا درست گفتی میر حسین عاقبت به خیر شد جون اگر خدائی ناکرده 4 سال صبر میکرد حتما رئیس جمهور ایران میشد وبا این افکار دگم وهمراهان منحرفی که او دارد ایران را چنان به زمین میکوبید که روی چنگیز خان واسکندر مقونی را سفید میکرد ما هم عاقبت به خیر شدیم .10سال دیگه مشخص میشه که همه عاقبت به خیر شدیم فعلا هنوز درست دستها رو نشده حداوند کشور را از پرتگاه نجات داد .به قول ملای رومی
من گنگ، خواب ديده و عالم تمام كر من عاجزم ز گفتن و خلق از شنيدنش

از عوالم غیب به اقای موسوی الهام شده بود داری خطر میکنی وایشان اشتباهی فقط احساس انرا داشت. (178275)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۵۵:۲۹
آقای مهندس موسوی وقتی اصلاً به فکر مردم نیست نمی دونم چطوری انتظار داشت که مردم به او فکر کنند و بهش رای بدهند ایشان وقتی با هزینه های هنگفت به شهرها می رفت و با تعدادی که دور و برش بودن می دید فکر می کرد اینا همه مردم ایرانند در صورتی که مردم ما هوشیار تر از این حرفها هستند تا گول بخورند*****************
من برام خیلی جالب بدونم که
************خانواده آقای موسوی اگر پسر یا دختری دارند*************
تو این ایام اعتراضات چقدر برای پدرشون دل می سوزانند و در این اعتراضات شرکت می کردند آیا اصلاً پدرشون رو قبول دارند یا نه فقط از بیرون مردم رو برای اعتراض صدا می کردند و خودشون زیر باد کولر نشته بودند ؟ حتی مثل یکی از کاندیدها به شخص خاصی اشاره نمی کنم پسرشون اصلاً رای آوردن پدرشون براش مهم تر از نون شب تو خونشون بود ؟ (176291)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۰:۵۶:۰۷
آقای موسوی امکان داره بگید تو این اعتراضات بچه هاتون کجا بودنند؟ (176292)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۱:۱۷:۰۱
آقای موسوی فقط یک دختر دارد..

نظرهام رو که منتشر نمی کنید، حداقل این رو منتشر کنید.. (176730)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۰۶:۳۹
اقاي موسوي 3 تا دختر داره (177518)
 
از اصفهان
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۰۴:۱۷
من تمام بیانیه ها و مطالب سایت های قلم و یاری نیوز رو می خونم و در تمام این مدت اینترنت رو شخم! زدم و تا میشد دلایل اثبات تقلب رو جستجو کردم...حقیقتا خود این دوستان هم گویا دیگه اعتقاد ندارند تقلب شده!...همینه که کسی از اینها حاضر نیست در مورد بررسی دقیق دلایلشون بحث کنه.
متاسفم. روزی مردم ما به خاطر پیچیدگی تاریخ و فکرشون به این راحتی ها در مورد چیزی قانع نمی شدند...چی بر سرشون اومده که فقط شنیدند تقلب شده و راه افتادند توی خیابون...بدون اینکه بپرسند چرا.....متاسفم (176296)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۰۴:۲۲
من مثل شما محیط بر \"مفاهیم حقوقی\" نیستم، اما مثلا در مورد مفاهیم لغوی می دانم منظور شما احتمالا از \"اسرار\" همان \"اصرار\" است.
دون مایه تر از آن هستید که پابلیش کنید. اما دستِ کم اصلاح کنید (یا اسلاح) (176297)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۲۵:۵۹
آقای حامد بحث در مورد غلط املایی نیست ! مثل اینکه شما هم مثل آقای موسوی گوش شنیدن حقایق رو ندارید !
البته با اینجور اظهار نظرها مشخص میشه که هم خود آقای موسوی و هم حامیان ایشون اعتقادی به تقلب ندارند و برای اینکه شکست خودشونو یه جوری پنهان کنن همش میگن تغلب. آدمو به خنده وا میداره :))))) (176565)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۲۲:۰۷
لطفا دست از سر موسوی بردارید .ملت دیگه شما اصولگرایان را نمی خواهند .با همین کار ها همون اقلیتی که خواستار شما هستند را هم ناامید میکنید (176309)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۱:۲۲:۲۴
میگم ناشناس جان، جنابعالی ملت هستید ؟! (177570)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۲۶:۱۴
آقای موسوی را وارد بازی کردند که خود هم نقشش را نمی داند چیست. متاسفانه موسوی به عنوان یک بازیگر حلقه بگوش خدمات ارزشمندی به کسانی کرد که ناخواسته در خدمت آنها بود . خداوند عاقبت همه را به خیر کند علی الخصوص موسوی را (176312)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۱۱:۰۹
مگه موسوی بچه دو ساله بوده که نمی‌دونسته داره وارد چه معرکه‌ای میشه؟ بس کنید تو رو خدا. تمام این بی‌قانونی‌ها رو با چشم و گوش باز انجام داده. چرا هی می‌خواهید توجیه کنید. از کامنتتون معلومه که شما هم مثل من به ایشون رأی ندادید اما تو رو خدا اینجوری رفتار دور از قانون ایشون رو فقط به اطرافیانش نسبت ندید. هر کسی مسئول اعمال خودشه. ایشون باید جوابگوی رفتار و گفتارشون باشند. (176461)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۳:۲۰
تحليل بسيار منصفانه محكم ومستدلي بود وعلي رغم اينكه به آقاي موسوي راي داده ام ولي احساس ميكنم كه چقدر دست ايشان براي اثبات ادعاي تقلب از دلائل محكمه پسند خالي است وكم كم دارد اين احساس در من ايجاد ميشود كه شايد ادعاي تقلب ناشي از القائات وسوئ تعبيرهاي اطرافيان جناب آقاي موسوي باشد. (176320)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۴:۵۷
اين از اون نظرهاي بامزه است
ديديد وسط دعوا يكي مياد در مورد لحن طرف حرف ميزنه؟
بعدش هي ازش ميپرسن خوب دعوا سر چي بود؟
ميگه اونو ول كن، اصلا اين آقا بد حرف ميزنه!
كلا ماجرا رو بيخيال شديد، چسبيديد به لحن خطاب گونه و ...
خدا هدايتشون كن
ما را هم عنايت داشته باش (176322)
 
reza
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۰۹:۱۲
سلام مومن
آخه مرد حسابی اول خوب بخون بعد نظر بده
گفتند دلایل ذکر نشده و کلی گویی شده
چرا چشم و گوشتو می بندی (176851)
 
امیری
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۱:۱۲
مساله اینه که طرفداران متعصب جناب موسوی فقط شبهه افکنیهای ایشان را در سایتشان می خوانند و هیچگاه وقت برای خواندن پاسخ سوالهایشان - که بارها توسط وزارت کشور و همچنین در تحلیلهای مختلف توسط این سایت منتشر شده- نمی گذارند و به همین خاطر بی دلیل همیشه طلبکارند! (176326)
 
م
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۵:۳۷
حقیر به عنوان یک ایرانی از دوستان نقاد الف وهمچنین دوستان اصولگرا یک سئوال دارم وامیدوارم سایت وزین الف نیز نسبت به درج آن اقدام نماید که پاسخ به این سئوال جواب خیلی از مسائل خواهد بود.
دوستان پیروزمن که این روزها جشن پیروزی خود را که پیروزی حق میدانید گرفته اید آیا اگر اعضای شورای محترم نگهبان را آقایان خاتمی ، مهتشمی، هاشمی رفسنجانی ،ری شهری و ..... تشکیل می دادند وشما شکست خورده انتخابات بودید نتیجه انتخابات را قبول داشتید؟ انصاف چیز خوبی است اگر داشته باشیم. (176353)
 
مجيد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۹:۵۵
پاسخ به م:
اگر دلايلمان مثل دلايل امروز آقاي موسوي بود قطعا نتيجه را مي پذيرفتيم و آبروي ايران را در جهان نمي برديم.
اگر دلايلمان محكمه پسند بود نتيجه را قبول نميكرديم اما بجاي ريختن به خيابان از طريق مجاري قانوني اقدام مي كرديم و نمي گذاشتيم كه وحدت ملي خدشه ببيند. وحدت و امنيت ملي در همه كشورهاي بافرهنگ خط قرمز است. (176493)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۳۶:۵۱
آقای م اگر طبق نظر رهبری و مردم و مراجع تعیین کننده شورای نگهبان تشخیص می دادند که این افراد صلاحیت این پست را دارند دلیلی برای عدم پذیرش نتیجه انتخابات نمی دیدیم.شما احتمالاً فقط اصلاح طلبان را قبول دارید و دیدتان متعصبگونه و حزبی است اما ما می گوییم باید نظام را خارج از حزب و تعصب و بر مبنای حق و عدالت قبول داشت. (176530)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۳۸:۵۸
آقای م حالا که شما دوس داری فرض کنیم برگزار کنندگان همه متغلب، پس چرا از روز انتخابات تا حالا یکی از 40000 ناظر آقای موسوی نیومده و بگه آمار و اطلاعات ما با آمار و اطلاعات منتشر شده صندوق ها نمیخونه ؟!
دوست عزیز وقتی ناظر به این تعداد وسیع وجود داشته باشه، حالا میخواد هر کی برگزار کننده باشه، جایی برای تغلب گسترده ( تاکید می کنم تغلب گسترده) باقی نمیمونه.
یکم انصاف داشته باشیم. :) (176571)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۴۰:۰۱
دوست عزیز یک گروه دیگه تشکیل دادن ازآقای موسوی خواستن نماینده بفرسته چرا نفرستاد؟آقای محتشمی چرا نخواست نماینده بشه ؟آیا به این خاطر نبود که میدونست تقلبی در کار نیست ترسید ضایع بشه پیش هم گروهی هاش. (176572)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۵۹:۵۷
دوست عزیز پس معلوم شد همه ی این سخنان شما و موسوی متین اتان به خاطر اعضای شورای نگهبان است ولی عزیز من یک نکته ی مهم را فراموش کرده اید یعنی این شورای نگهبان پیش از انتخابات با پس از انتخابات متفاوت بود؟ آیا این شورای نگهبان در شب اتنتخابات که آقای موسوی اعلام پیروزی کرد با شورای نگهبان روز بعد فرق می کرد؟ و آیا اصولا در قانون گفته است صلاحیت رسیدگی به انتخابات بر عهده ی شورای نگهبانی است که اعضای آن فلانی و فلانی فلانی باشند؟ آیا در قانون نحوه ی تشکیل شورای نگهبان نیامده است آیا این شورای خارج از مرز قانونی تشکیل شده است ؟ آیا در زمان رسیدگی به قوانین مجلس نیز باید اعضای آن شورا افرادی باشند که با مجلس یا دولت هم سو باشند؟ آیا به نظر شما صرف هواداری و یا رای دادن یک نفر به شخصی وی را از عدالت ساقط می کند؟ آیا اگر ان رای شما بر عادل نبودن اشخاص به دلیل هواداری از یک جریان یا یک فکر و شخص باشد در این صورت شما کسی را می توانید از مراجع و روحانیون و نخبگان پیدا کنید که به کسی رای نداده باشند ؟ خوب در این صورت همه از عدالت ساقط هستند واول از همه شما و این افرادی که نام برده اید زیرا شما هم به صراحت از یک فرد هواداری می کنید و شماهم عادل نیستید و قضاوت شما هم در مورد انتخابات قضاوت یک فرد غیرعادل است و مسموع نیست. از آن گذشته آیا این ابتدای دیکتاتوری نیست که همه باید با من همسو باشند؟ ایا اگر قرار باشد با کسی در کشور هم سو شد این شخص رهبری کشور نیست و رئیس قوای مجریه یا روسای احزاب هستند؟ در ضمن همین شورا با همین ترکیب خاتمی را به ریاست جمهوری پذیرفت همین شورا با همین ترکیب صلاحیت موسوی را تایید کرد دیگر چه می گویید حتما باید شورای نگهبان با شما هم سو باشد (176640)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۱:۵۵:۵۲
من هرگز به آقای رفسنجانی رای نداده ام می دانم که در آن زمان هم تا چند فرسنگی اطرافم و همشهریهای پدر و مادرم در شهرهای کوچک هم به او رای نداده بودند ولی آن زمان فکر می کردم شاید این نظر اطرافیان ما بوده و هرگز صدای اعتراضی در نیامد ولی با این کارهای آقایان حالا کاملا مطمئن هستم در آن زمان که همه چیز در دست اینها بوده و حالا اینگونه اعتراض بدون مستند و باساختن برخی نامه های جعلی،همه و همه نشان می دهد آن زمان همین کارها را کرده اند و نتایج رئیس جمهور بودن آقای رفسنجانی جعلی بوده است.
در مورد آقای خاتمی هم خودم و هم خانواده ام و هم همه کسانی که می شناختم به او رای دادند و ایشان رای آورد.
در مورد آقای احمدی نژاد هم همینطور در هر دو دوره تمام کسانی که من با آنها در ارتباط هستم و می شناسم به او رای داده اند و ایشان رای آورده است.

م مطمئن باش دوباره اگر گروه آقای رفسنجانی تقلب می کرد و شورای نگهبان دستش بود صدائی از کسی در نمی آمد. (176747)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۲۱:۱۶
دلايل بچه گانه كميته صيانت از آرا براي هر شخص منصفي نشان دهنده عيار نقد جناب موسوي و همراهانشان است.
يكي از مهمترين تناقضات موسوي كه در اين نوشته هم بدان اشاره شد ادعاي پيروزي شب انتخابات است. اگر پيش بيني ديگران از نتيجه انتخابات دليل تقلب است سخنان موسوي مبني بر پيروزي نشانه چيست؟ و چرا وقتي مستانه خود را رييس جمهور مي خواند سخني درباره قطع پيامك و صلاحيت فردي احمدي ن‍ژاد و خريد راي با دادن سهام عدالت و ... نگفت (176360)
 
علی رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۲۹:۱۸
به نظر بنده گزارش اقای موسوی قابل توجه و تا حدودی درست به نظر میرسید
و این مقاله شما را یک طرفه میدانم
از عزیزان خاهشمندم یک بار هم گزارش کامل اقای موسوی را بخوانند. (176368)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۱:۲۴:۵۴
قابل توجه آقای علی رضا، گزارش آقای موسوی رو نه یکبار که چند بار خوندم. چیزی جز کلی گلی درونش پیدا نکردم. چرا از هیچ چیز بطور خاص و مشخص نام نبرده ؟! (177572)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۴:۵۸
با سلام

متاسفانه استناد به دلایل ناموثق و ادعاهای پوچ اسباب ایجاد تفرقه و ایجاد فرصت برای آشوبگران و خائنان به ملت گردید که هیچ منافعی برای هیچ طرفی در پی نداشت و حتی قضاوت نهایی نهادهای قانونی ناظر بر انتخابات هم آقایان را از خواب غفلت بیدار نکرده است. ادعاهای کذب از قبیل \"نامشروع\" خواندن رئیس جمهور منتخب بواسطه برخوردار نبودن از پشتوانه آرای ملت , اهانت و توهین گستاخانه ای است که هر روز نسبت به بالغ بر 24 میلیون نفر از مردم صورت می گیرد و با این اظهارات گستاخانه به روی مردم پنجه کشیده می شود. اکنون که با گذشت زمان کافی از انتخابات طرفین ادعا مدارک ومستندات متقن خود برای دفاع از ادعاهایشان را جمع کرده اند, آیا وقت آن نرسیده که به این ادعاها و مستندات آن در محاکم صالحه رسیدگی شود و اگر پایه و اساسی در آنها وجود دارد این پایه و اساس توسط کارشناسی و نظر محاکم تشخیص داده شده و اگر با مشتی اباطیل افکار عمومی به بازی گرفته شده و خون های به ناحقی ریخته شده آمرین و دست اندرکاران آن به کیفر و مجازات شایسته خود برسند تا چشم فتنه گری و خیانت برای همیشه کور شود؟ آیا زمان آن نیست که این بحث و جدل های از صفحه رسانه هاجمع شده و به صحنه محاکم کشیده شود؟ تاکی باید تنش های بیهوده و نگرانی های مختلف را در اذهان مردم باقی گذاشت و با سکوت در برابر شبه افکنی ها و ادعاهای متفاوت اجازه داد که با شعور و آگاهی مردم بازی شود.

امروز در این صحنه مدعی العموم و قضات چرا حاضر نیستند ؟ قوه قضاییه کجاست؟ حرمت قانون و حقوق عمومی مردم را چه کسی حفظ می کند؟ چرا باید غوغا سالاری و بحران سازی اسباب مصونیت از پی گیری قانونی را فراهم کند؟ پس شجاعت قاضی به درد چه موقع می خورد؟ آیا همین سکوت ها و مصلحت سنجی ها دامنه فساد را تا به اینجا گسترده نکرده است؟آیا مردم همچنان باید شاهد توهین به حق حاکمیت خود باشند و دم برنیاورند؟ آیا همچنان باید سیاست بازی و سیاست گرایی باعث شود تا دز احقاق حقوق مردم کوتاهی صورت گیرد؟
ما به صحنه نیامده و حماسه نیافریده ایم تا گروهی به خود اجازه دهند که با منطق غلط خود هر روز به ما اهانت نموده و دم از مشوعیت نداشتن اکثریت در مقابل اقلیت بزنند.حتی پدر یک خانواده هم در برابر ادعاهای یک بچه لوس و ننر تا آنجا سکوت و مراعات را پیشه می کند که نق زدن این بچه منجر به تضییع حقوق دیگران نشود. تا کجا باید به دل این بچه راه رفت و از حقوق همه مردم در برابر او کوتاه آمد؟ زندگی قانونمند اجتماعی بچه بازی نیست و اگر قواعد بازی حفظ نشود امنیت و آسایش عمومی پایدار نخواهد بود.

البته دور از انتظار نخواهد بود که اگر از این طریق هم بچه لوس ما به تامین نظر خود نرسد صلاحیت این مراجع را هم چون سایر دستگاهها نپذیرد و به پا بر زمین کوفتن و نق زدن های بچگانه اش ادامه دهد.البته چاره این کار هم در قانون دیده شده و پیش قاضی و معلق بازی بی معنی خواهد بود.

و ما ارید الا اصلاح ما استطعت (176374)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۴۰:۵۶
آقاي موسوي بهتر است به جاي جرزني و ادعاهاي خاله زنكي كمي تمرين افزايش جنبه و ظرفيت پذيرش شكست بكند. ايشان در تهران 52 درصد راي آورد كه در مقابل راي 43 درصدي احمدي نژاد راي خوبي است. ولي در بقيه شهرها خب كمتر راي آورد. در شهرهاي ديگر كه احمدي نژاد راي خوبي داشت مردم نقل و شيريني تقسيم مي كردند. من نمي دانم چرا فكر مي كنيم كه 450 هزار نفري كه اكثرا فرهنگي و معلم هستند و بعضي نيز طرفدار آقاي موسوي بودند دزدند؟! 40 هزار ناظر موسوي نيز بماند. (176377)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۴۴:۵۸
خانم یا آقای 176309 اینکه ملت اصولگرا هارو میخوان یا اصلاح طلب ها رو رای مردم مشخص میکنه البته اگه دست از لجاجت برداشته باشین و نتیجه انتخابات رو قبول کنین (176379)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۲۵:۴۴
دوست عزیز اگه می‌خواهید جواب کامنت کسی را بدهید، بهتر است روی گزینه « پاسخ به این اظهار نظر » که در زیر همان کامنت می‌باشد، کلیک کنید. ببخشید که دخالت کردم. فکر کردم اگه بگم، بهتره. (176471)
 
کارشناس ارشد آمار
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۵۰:۰۸
سلام، خیلی خوشحالم که احساسات داره جاشو به استدلال می ده. ابتدا چندتا مورد آماری که این روزها بهش اشاره شده و مورد استناد یا رد قرار می گیره رو توضیح بدم بعد چندتا سوال از منظر حقوقی از جنابعالی به عنوان یک کارشناس حقوق دارم.

1- به نظر می رسه آمارهایی که ارائه می شه عمدتا برای تکیه کردن بر اونه تا روشنگری وضعیت موجود و کمک به کشف حقیقت ماجرا. برای مثال در سایت وزین الف دو مقاله با عنوانهای \" یک رگرسیون گمراه کننده \" و \" بررسی تطبیق آرا با معیار بنفورد\" ارائه شده که به نظر میرسه شامل این مورد باشند چون بهشون ایرادات اساسی وارده. من الان نمی خوام وارد این بحث بشم اما نقدی به این دو مقاله دارم که در موقع مناسب ( وقتی که دیگه شائبه سوء استفاده از آمار برای اثبات یا رد تخلفات انتخاباتی) برای سایت الف خواهم فرستاد.


2- از کارشناس محترم حقوق در خواست دارم تا در مورد مسائل زیر نظرشون رو بگن

1-2 از نظر شما فرق بین تقلب و تخلف در فرآیند انتخابات چیه و هر کدوم طبق قانون چه تاثیری در نتیجه انتخابات دارن و مجازاتهای مترتب بر هر کدام چیست؟

2-2 به نظر شما مصادیق تخلف در فرآیند انتخابات چیه؟ آیا در انتخابات اخیر چنین مصادیقی وجود داشت یا نه؟

3-2 اصل تفکیک و استقلال قوا در قانون اساسی را تفسیر کنید و بگوئید مصادیق نقض این اصل چیست و آیا در حال حاضر چنین مصادیقی در قوای سه گانه وجود دارد یا خیر( منظورم اشتغال هم زمان آقای الهام در قوه مقننه و مجریه! نیست لطفا مصادیق دیگری اگر هست بفرمائید)

4-2 سخنگوی شورای نگهبان گفته است که در هر دوره 6 ساله این شورا هر 3 سال 3 حقوقدان و 3 فقیه به قید قرعه عوض می شوند. آیا چنین فرآیندی در شورای نگهبان وجود دارد و اگر وجود دارد چرا 20 سال است قرعه به نام آقای جنتی نیفتاده است ( به لحاظ احتمالاتی رخداد چنین اتفاقی بسیار ناچیز است ، حدود یک و نیم درصد، به لحاظ حقوقی و منطقی چطور؟)

5-2 لطفا بفرمائید چه مواردی از تخلفات و احیانا تقلبهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان قابل رسیدگی است و چه قسمتی( مانند تخلفات خود شورا) باید به مرجع دیگری ارجاع شود و بفرمائید طبق قانون این مراجع کدامند؟

6-2 لطفا جایگاه حقوقی و قانونی وزارت کشور را در بررسی و رسیدگی به شکایات تبیین کنید و بفرمائید آیا این وزارت خانه حق دارد نامه ای که به شورای نگهبان نوشته شده است را پاسخ دهد یا نه؟

7-2 اگر وزارت کشور چنین حقی ندارد(مورد بالا) ، سکوت شورای نگهبان در قبال چنین عملی از سوی وزارت کشور چه معنایی می تواند داشته باشد؟

8-2 جایگاه شواهد و قرائن در اقامه ادله و تصمیم گیری حقوقی و قضایی را تبیین کنید.

9-2 آیا اگر در یک دعوا شواهد و قرئنی بر علیه یک طرف دعوا موجود باشد قاضی نمی تواند حکم بازرسی از مواردی چون منزل ،محل کار یا حسابهای بانکی را صادر کند؟ و اگر چنین کرد و مدرکی در اثبات شواهد و قرائن بدست نیامد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

10-2 اگر در مورد بالا با ارائه شواهد و قرائن مذکور(نه مدارک مستند) توسط یک طرف علیه طرف مقابل قاضی نسبت به صدور حکم بازرسی استنکاف نماید چه شبهاتی در مورد اقامه دادرسی به وجود خواهد آمد؟


در پایان از اینکه ممکن است بعضی جملات ( به لحاظ حقوقی ) جمله بندی مناسبی نداشته باشد عذرخواهی می کنم. پاسخ جنابعالی مزید امتنان ست. (176384)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۲:۵۱:۰۹
مهندس موسوی با رفتار خودش در این انتخابات هر نوع شانسی رو برای ادامه حیات سیاسی خودش در آینده از دست داد. متاسفانه رفتار و نوع اعتراض ایشون بیش از اندازه بچگانه بود. (176387)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۰:۵۴:۴۲
باید صبر کرد تا آخر پاییز. چون اونوقت هست که جوجه ها رو میشمرند. (176724)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۰۳:۴۰:۲۱
از قدیم گفته اند جوجه اخرش خوشه (178276)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۶:۲۶
با سلام
بنده در آلمان زندگی میکنم واز اینجا جریان انتخابات را پیگیری میکردم.چندی قبل در لابلای خبرهایی که در سایت ها میخواندم مطلبی به چشمم خورد که نویسنده نتوانسته بود دقیقا آنرا توضیح بدهد ولی خلاصه آن به این صورت بود که آقای موسوی در شب اول خودش را برنده انتخابات اعلام کرد وبعد از اعلام نتایج گفت رای های من را به حساب احمدی نژاد گذاشته اند و در شمارش آرا تقلب شده یعنی یک کار فیزیکی انجام شده یعنی رای به اسم ایشان در صندوق انداخته شده ولی آمار صندوق ها دستکاری شده و کمی بعد گفت تخلفات از چند ماه پیش بوده و آقای احمدی نژاد با استفاده از بالا بردن دستمزد ها و خدمات دیگر از چند ماه پیش در نتیجه انتخابات اثر گذاشته و شورای نگهبان هم بیطرف نبوده.حالا اگر شما این دو ادعای مختلف ایشان را در کنار هم بگذارید متوجه میشوید که ادعای دوم ادعای اول را باطل میکندچون اگر ایشان مدرکی دال بر تخلف در صندوقهای رای داشتند کلی گویی نمیکردند ویا لااقل با بازشماری تصادفی بعضی صندوقها میشد به میزان این تخلفات پی برد.در مورد کروبی ورضایی هم اگر اینها مدرکی داشتند یا به صندوقهای خاصی مظنون بودند حتما شکایت میکردند ولی چون مدرکی نیست این موضوع پیش میاید که در انتها با بازشماری آرا یک مرگ سیاسی در انتظار آنان است به همین خاطر اگر دقت کنید این دو نف همر حاضر نشدند شکایت موردی مطرح کنند.
یک هموطن از آلمان (176395)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۸:۰۲
ايكاش يكي هم از طرف دولت و شوراي نگهبان ميتوانست مستند جواب كميته صيانت را بدهد / (176396)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۳:۵۴
اینهمه اومدن تو تلویزیون و جواب دادند. اگه شما تا حالا نشنیدید، اگه یه بار دیگه هم بیان و توضیح بدن، بازم شما نمی‌شنوید. باید بخواهید که بشنوید، وگر نه فایده‌ای نداره. (176500)
 
مهیار
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۵۹:۳۷
جواب فاطمه خانم!
خوش به حال ادم هایی که با این جواب دادن های رسانه میلی راضی می شوند! اینجور ادم ها می توانند تو این دنیا راحت زندگی کنند! (176639)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۶:۰۹:۲۵
دوست عزیز مشکل اینه که عده ای اصلا آنتنشون رو به انگلیس و آمریکاست.
بنابر این هزار بار دیگر هم توضیح بدهند فایده ای ندارد مگر اینکه وزیر کشور و آقای کدخدایی پاشند برند با بی بی سی و وی او ا مصاحبه کنند و کاملا توضیحاتشون پخش بشه شاید این جماعت چیزی را ببینند ییا بشنوند. بعضی از اینها را تو فامیل یا آشناها خودم دیده ام. طفلکیها اصلا آنتن ایران ندارند و تنها چیزی که به تلویزیونشون وصله سیم رسیور هاتبرد است. (176937)
 
همشهري
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۲۱:۱۳
سلام.

بقول معروف \"بگم؟\" اما آقاي ميرلوحي صيانت از آرا حتما مثل خانم مو سوي راضي نيست بگم كه آقاي ميرمحسن ميرلوحي قبل از انقلاب در سال 1357 در شهر پوناي هند و يا بعداز آن در همين كميته انقلاب و بدستور جناب مير حسين ... بگم؟

به اهالي انقلاب لازم نيست بگم ولي به اين نااهلها ميگويم دنيا چندان هم بزرگ نيست كه با چند تا شعار تاريخ مصرف گذشته وارداتي بتوانيد در دراز مدت سر در زير برف فرموده و گذشته ناپاك خود را پاك كنيد ! شما با آب زمزم كه سهل است چاه زمزم را هم روي حضرات پشت و رو كنيم براي شما آبرو نميشود ! ليكن خداوند ارحم الراحمين است و در توبه باز و ملت رؤف و باكرامت.

والسلام (177525)
 
كريمي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۱:۳۵
تيم آقاي موسوي بايد پاسخ بدهند كه چرا با آن هيئت حل اختلاف همكاري نكردند. آقاي ابوترابي گفتند ما مي خواستيم آقاي محتشمي و موسوي لاري به عنوان نماينده آقاي موسوي شركت كنند. آنها راه حل هاي كاملا عملياتي هم پيشنهاد داده بودند كه براي شفاف سازي خيلي خوب بود. شوراي نگهبان هم قبول كرده بود كه بر آن اساس بازشماري و بررسي شود.مثلا يكي از شبهه ها در اين بود كه اصلا 40 ميليون شركت كرده اند يا نه. و آقايان براي كشف اين راه حلي داشتند. گفته بودند اسامي 40 ميليون را بدهيد كه قرار شده بود ابتدا يك درصدي با توافق متخصصان آمار چك شود اگر مخدوش بود بقيه هم بررسي شود. اين هيئت مي توانست خيلي از اين شبهه ها را بررسي كند. تنها درخواستش هم اين بود كه اين دو وزير سابق به عنوان نماينده آقاي موسوي شركت كنند. خيلي خواسته غير معقولي بود؟ اصلا شما فرض كن غير معقول. ضرري هم مي رساند؟ چرا قبول نكردند تا كار بر اساس پيشنهاد هايشان پيش برود. مگر رسوايي وزارت كشور را نمي خواستند. كسي مثل آقاي افتخار جهرمي در آن هيئت بود. اعتبارش را كه به پاي وزارت كشور نمي ريخت. حتي قبول كرده بودند كه چند چهره اصلاح طلب شاخص هم در هيئت باشند. چرا تيم آقاي موسوي نخواست ادامه دهد. بيايند و شفاف بگويند كه چرا. بيايند و ما را توجيه كنند كه دنبال بهانه گيري نيستند. بلكه به فلان دليل برايشان محرز شده كه نبايد بررسي ها را از طريق آن هيئت ادامه بدهند.
من فكر مي كنم اگر دليل موجهي داشتند تا حالا در بوق كرده بودند. كما اينكه شبه دليل هايشان را تا به حال هزار بار منتشر كرده اند. بيشتر به نظر مي رسد كه نمي خواستند بهانه براي ادامه اعتراضات و فشار ها را از دست بدهند و نمي خواستند رسوايي اثبات صحت انتخابات را بپذيرند. شفاف شدن قضيه الان بيش از هر كس به ضرر آنهاست. (176407)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۰۲:۰۹
واقعاً جالب است. این مقاله نمونه روشنی از دقت اندیشی هاو نکته سنجی های به ظاهر عالمانه و البته خیلی بی طرافانه برای اثبات شب بودن روز است. نویسنده مقاله از ما می خواهند آن چه را که به عیان می بینیم و لمس می کنیم نفی کنیم. 85 درصد مردم در این انتخابات شرکت کرده اند. یعنی تقریباً بیش از 30 در صد میزان معمول در دوره های انتخاباتی پیشین. دراین امر هم تردیدی وجود نداردکه این 30 درصد جزو آرای خاموش هستند باز در این هم تردیدی وجود ندارد که آراء خاموش هیچ یک به صندوق آقای احمدی نژاد ریخته نمی شود. با این وصف آقای احمدی نزاد با ده میلیون رأی اضافی برنده انتخابات می شوند. این راهم می دانیم که پایه رأی آقای احمدی نژاد 5 میلیون رأی دور اول انتخابات نهم است. زیرا 17 میلیون رأی دور دوم رأی احمدی نژاد نبود بلکه رأی نه به هاشمی بود. حال آقای احمدی نژاد پس از چهار سال مدیریت درخشان بر کشور که دوستان سایت الف نیز حاضر نیستند با تأیید آن وجهه خود را در انظار عمومی لکه دار کنند، بیست میلیون رأی اضافی می آورد. ظاهراً در این کشور مانند بسیار از امور عجیب دیگر باید باور کنیم که مدیریت چهار سال
گذشته آقای احمدی نژاد آنقدر ایده آل و مطلوب بوده که نه تنها ریزش رأی نداشته بلکه آراء خاموش را هم به خود جلب کرده است. و آقای نویسنده مقاله می کوشد با استدلال های عالمانه! ما را قانع کند که حق نداریم در چنین نتیجه عجیبی که در اعجاب کمتر از عجایب هفتگانه نیست، تردید روا بداریم. احسنت به این همه تردستی (176447)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۴۷:۳۰
این نظر 13میلیون است 24میلیون نظرشون با شما فرق داره جانم چرا فکر میکنی همه مثل شما میبینن وفکر میکنن (176581)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۱:۱۸:۵۹
انصافا اين نظر 13ميليون نيست قريب به اتفاق اين افراد در چارچوب نظام و قانون اساسي به اين نظر رسيده بودند كه به آقاي موسوي راي دهند واز همان لحظه هم به نتيجه آرا تمكين داشتند
ولي امروز با ديدن بي قانوني از كسي كه خود را منادي قانون مداري ميدانست از نظر قبلي خود برگشته اند
مردم ما با هر گرايشي قريب به 40 ميليون نفر حماسه آفريدند بسياري ازآنان كه دست به اغتشاش و تخريب زدند اصلا راي نداده بودند كه بخواهند از آن دفاع كنند (177502)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۳۱:۵۵
\" دراین امر هم تردیدی وجود نداردکه این 30 درصد جزو آرای خاموش هستند باز در این هم تردیدی وجود ندارد که آراء خاموش هیچ یک به صندوق آقای احمدی نژاد ریخته نمی شود\".
این جمله شما اگه روزه پس شب چیه؟ پاسخ شما برای شونصدمین بار اینکه: کی گفته آرای خاموش متعلق به احمدی نژاد نیست؟! آرائ صندوقها نشون داد که هست. مدعیان وجود تقلب هم هیچ سندی دال بر تقلب ارائه نکردند. اصلا شما چطور به خودتون حق میدید اینگونه در مورد مردم قضاوت کنید؟ این صحبت شما یعنی اینکه مردم فکر ندارند و نمی توانند در این مدت رایشان را تغییر دهند؟! شما ممکن است بتوانید بر مبنای نظز سنجی معتبر قضاوت کنید اما قطعا نمی توانید بر اساس گمان خود در مورد رای مردم قضاوت کنید. (176858)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۶:۱۱:۴۵
آقا محسن شما که قرار نبود رمال و غیب گو کف بین باشی. آرای 30 درصد افراد خاموش را از کجا خوندی ناقلا؟ (176938)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۰:۱۹:۲۴
بحثی که در مورد آراء خاموش شده را اینطور هم می توان بررسی کرد :
بله ما آراء خاموش زیادی در این انتخابات داشتیم که در صد زیادی از اون به حساب آقای احمدی نژاد ریخته شد به یک دلیل ساده :
اون هم برده شدن اسم هایی بود که بیست سال مثل خار و استخوان در چشم و گلوی مردم فهمیده ی ما گیر کرده بود !
واقعا به نبوغ دکتر آفرین میگم که با یک آنتی پولتیک ساده تمام استراتژی bbc رو برای به صحنه کشیدن آرای باطله به نفع موسوی به هم زد ... (177480)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۰:۵۹:۱۲
چگونه خودرا قانع مي كنيد كه اينطور بي منطق بحث كنيد چرا موضوع به اين روشني با اين همه استدلال قوي چرا لجاجت را مبناي مطلب خود قرار ميدهيد كمي هم به محكمه وجدان خود رجوع كنيد اگر بدانيد وزن وحجم ده ميليون راي چقدر است خواهيد دانست نوشتن ده ميليون راي فقط از ده ميليون نفر بر ميآيد و امكان چنين تقلبي وجود ندارد و اينكه چرا آمار آراء خاموش را به سود ضد انقلاب و افراد گريزان از دين ميدانيد در حاليكه بسياري را مي شناسم كه بخاطر عملكرد دولت نهم در اين دوره حاضر به راي دادن شده اند كساني كه از بسياري رانت خواريها و افزون طلبي ها گريزانند خداوند همه ما را عاقبت به خير نمايد (177497)
 
تابو
۱۳۸۸-۰۴-۲۰ ۲۰:۴۸:۲۲
رفيق چرا تصور ميكني آراي خاموش حتما بايد به نفع ميرحسين ريخته مي‌شده؟
با وجودي كه به وضوح يكي از دلايل خاموشي اين آدما عملكرد خيلي بد همين آدمايي بوده كه عليرغم اختلاف تو اين يه مورد با هم متحد شدن.
لااقل من از اين تيپ آدما دور و بر خودم زياد ديدم.
حتي كسايي كه از اول انقلاب تا الان اولين راييشون رو به احمدي نژاد دادن.
البته مشاهده شخصيه اما يه پنجره يا ان قلت روي اين ادعاي قطعي باز ميكنه. (179066)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۰۶:۱۱
من از بستگان یکی از بازداشت شدگان هستم . وی تنها نوزده سال آری نوزده سال سن دارد و ترم دوی دانشگاه است. خوب علیرغم ناراحتی ام ، منطق گواه است که هر کشوری نظم و قانونی دارد و متخلف باید عادلانه به سزا برسد. اما سوالم از میرحسین این است که شما چگونه سر بر بالین دارید حال انکه امثال این نوجوان احساسی با شلوغ کاری پوپولیستی شما دست به اغتشاش زده است ؟ انتخابات تمام شد و شما به نقاشی کشیدن ادامه خواهید داد اما پاسخ رنج خانواده ما را که می دهد؟ آیا این نوجوان احساساتی و پاک ، که در اوان بهارش طعم زندان چشیده سرنوشتی موهوم ندارد؟ آقای موسوی پاسخ دهید. التماس می کنم پاسخ دهید. (176454)
 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۱:۰۷
چقدر نتیجه گبری جالبی انجام داده اید.
اقای موسوی همیشه همه را به آرامش دعوت کردند نه اغتشاش پس اگر فامیل شما اغتشاش کرده به خودش مربوطه.
دوما اگه اغتشاش نکردند و دستگیر شدند نیروی انتظامی باید پاسخگو باشه که چرا بر خلاف قانون اساسی در تجمعی که مخالف اسلام نبوده ایشان را دستگیر کرده اند نه آقای موسوی. (176544)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۱۰:۴۲
سایت یک طرفه عجیبی است هیچ کدام از نظرات منطقی مخالفین منتشر نمی شود (176459)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۲۸:۵۷
برادران الفی شما که این مسایل رو نقد می کنید اول نامه جدید ستاد صیانت از آرای موسوی رو منعکس کنید بعد نقدشو بنویسید .
تو اون نامه خیلی مسایل مهمتر از اینا مطرح شده باسه اونها هم نقد دارید.
تو رو خدا شما دیگه راه صدا و سیما رو نرید. (176476)
 
reza
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۲:۳۷
حداقل 100 نفر در چین در شورش خیاپانی کشته شدن ایا به نوع خبر دادن رسانه های خارجی در این مورد و حوادت ایران دقت شد؟ (176478)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۰:۴۷
حق با شماست آقا رضا. آخه چین چاه‌های نفت و گاز نداره که بخواد چشم طمع بیگانگان را بازتر کنه و تا تقی به توقی می‌خوره، آب از لب و لوچه‌شون راه بیفته. در ضمن چینیها با هم متحد هستند و از دعواهای خانوادگیشون، با موبایل فیلم‌برداری نمی‌کنن که بفرستن برای آمریکایی‌ها تا خود شیرینی اجنبی را بکنند و اجنبی هم برای ساده لوحی این فیلمبرداران ( یا بقول BBC و CNN ، خبرنگاران شهروندی ) هورا بکشه و ساده لوحان هم ندونن که دارن آب به آسیاب چه کسانی می‌ریزند. حامیان میر حسین ببینند که رسانه‌های خارجی هیچ ارزشی برای ایران و ایرانی قائل نیستند، دلیل من هم اینه که با مرگ یک خواننده معروف آمریکایی، موضوع خیابانهای ایران را فراموش کردند. اینها همونهایی بودن که سنگ جوانهای ما را در خیابونها می‌خواستند به سینه بزنند. دل هیچکس بجز خودمون، برای خودمون نمی‌سوزه. (176596)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۱:۱۸
منظورم از اینکه گفتم چین چاه‌های نفت نداره این بود که به اندازه ایران ذخایر نفتی نداره و در ضمن اضافه کنم که چین موقعیت استراتژیکی ایران را هم نداره. (176611)
 
چین چونگ
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۰:۱۲:۳۲
آخه قربونت بشم. چین که نفت نداره! طبقه مرفه نفتی هم نداره ! پس چرا باید رسانه های خارجی برن طرفشون؟ (176814)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۷:۵۹:۵۹
عوضش با اقتصادش داره دنیازو قبضه می کنه اتفاقا خیلی هم از این جهت مهم تر از ماست (176959)
 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۶:۵۵
سلام

آیا از تمام دوستانی که ابراز نظر کرده اند کسی به نمودار آرای اعلام شده در طی اعلام نتایج نگاه کرده است ؟
نتایج انتخابات در 10 مرحله اعلام شد. خواهشمندم اگر اعداد اعلام شده برای هر کاندیدا را در هرکدام از این 10 مرحله در دست دارید بر روی یک نمودار رسم کنید تا به شگفتی این انتخابات پی ببرید .
بر روی محور افقی اعداد یک تا ده و بر روی محور عمودی تعداد آرا را از عدد صفر تا24527516 (رای آقای احمدی نژاد) مشخص کنید.
حال برای هر مرحله آرائ کسب شده برای هر کاندیدا را روی نمودار با نقطه مشخص کنید که البته اگر رنگهای استفاده شده برای هر کاندیدا متفاوت باشد بهتر است. در آخر اگر هر 10 نقطه مشخص شده برای هر یک از کاندیدا ها را به هم وصل کنید متوجه منظور بنده می شوید.
آیا کسی توضیحی برای این نمودار دارد؟ (176503)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۵۳:۳۲
به نظر شما دکتر دانشجو پاسخ دادند اون موقع شما در خیابان بودید عزیز جان (176588)
 
بنده ی خدا
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۰:۲۸:۱۵
آرای آقای اوباما و مک کین هم به طور قابل توجهی خطی بودند :
http://3.bp.blogspot.com/_5ieXw28ZUpg/SjQFbTrz9pI/AAAAAAAABOQ/tTZvulsWhwE/s400/iran2.PNG
اصولا به خاطر کم شدن نسبت تغییرات به کل آرای شمارش شده با نزدیک شدن به پایان انتخابات، نمودار به شدت خطی به نظر می آید.... (176711)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۳۶:۲۹
کجا و کی در 10 مرحله اعلام کرد؟ نتایج کلی کامپیوتری رو میگید یا فرمهای 28 رو؟!
لطفا شما اعلام کنید بدونیم. (176862)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۶:۲۷
سلام و درود .
تمام این تحلیل ها منطقی هستند و من تعجب میکنم که چگونه بعضی نمی خواهند قبول کنند ؟
من تمام بیانیه ی آخر میر حسین موسوی رو زیر و رو کردم و کوچکترین دلیل مستند و محکمه پسندی در آن ندیدم . گمونم دکتر کدخدایی بعد از انتشار این بیانیه اون چهار تا شاخ شیوید روی سرش رو هم با دستای خودش کنده باشه !
آخه بی منطقی تا حد ؟

اما برای پاسخ دادن به سوال فوق باید مسائلی رو بازخوانی کنیم تا فراموشمان نشود:
چهار سال پیش شخصی با شعارهایی خاص رئیس جمهور میشود و در همان موقع ادعا می کند که دایره ی قدرت شکسته شده است . و او وارد منطقه ی ممنوعه ی قدرت شده
... که بحثش طولانیه .
این موضوع که در اولین انتخاباتی که خارج از دسترسی و اعمال نفوذ اقایان اتفاق افتاده چنین ادعاهای بچگانه ای و چنین هیاهویی اتفاق می افتد ، چند موضوع را روشن می کند .
مهمترین موضوع روشن این است که واقعا دیگر این دایره ی قدرت دستش به هیچ چیز بند نیست و دارد از هم می پاشد . و اگر به این انتخابات بله بگوید و مشروعیت آن را قبول کند ، با دست خودش ، خودش را به خاک سپرده است .
پس ما نباید هم انتظار چنین کاری را از جانبشان داشته باشیم .
چیزی که کاملا روشن است این مطلب است که یک آلیگارشی قدرت در هم شکسته است ...
کمی بازتر به قضایا نگاه کنیم
(176444)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۷:۴۰:۱۳
عزیزم تسلط بر منابع نفتی! 4 ساله دستشون بریده شده حالا با تمام توان رسانه ای با کمک BBC و CNN میخوان پس بگیرن.تو این 4 سال نتونستن برن قرارداد ببندن کمیسیون بگیرن. این دیگه منطق نیاز نداره چون چاه نفت با منطق بر نمیگرده! (176955)
 
چكار داريد نام من چيست
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۶:۵۱
به جاي اين حرفها ميشه يكي بگه كه چرا من هر روز مايحتاج روزانه ام را گرانتر از روز قبل تهيه ميكنم (176511)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۵۶:۵۷
شما میشه بگین چرا با وجود تورم 25در صدی اکثر قشر ضعیف طرفدار احمدی نژآد بودن ؟
میشه بگین تورم فقط در دولت احمدی نژاد بود ؟ تا ما یادمونه تورم هم بوده (176591)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۶:۰۱
من گاهی معانی قران رو میخونم اگر اشتباه نکنم در آیه ای به پیامبر خطاب میشه نزدیک است از اینکه مردم ایمان نمیآورند جان عزیزت را از دست بدی اینا اگر یک راهی به آسمان هم باز کنی بیان بالا بازم ایمان نمیآورند
با خودم فکر میکردم وای مگر میشه همچین آدمهایی هم بوده باشن اما الان میبینم که هم بودن هم هستن

البته من قصد ندارم کسی را با پیامبر مقایسه کنم یا با کفار منظورم در اصرار بعضی ها بر برخی ادعاهای بی اساس است

شاید هم میدانند ولی خودشان را به اون راه میزنند

من به احمدی نژاد رای دادم و اگر برایم ثابت میشد تقلب در کار است خدا میداند حاضر بودم دمار از روزگارش دراورم اصلا تعصب ندارم اگر رای هم نمی اورد مهم نبود رای نیاورده آقای موسوی هم تایید شده بود ما تمکین میکردیم

بابا بجای اینکه بریزید خیابون میرفتید از چهار نفر سئوال میکردید چه طوری رای گیری میشه چند نفر پای صندوق هستند چه طوری رای ها اعلام میشه آیا برای سر صندوق بودن یا مسئول صندوق بودن گرایش خاصی مطرح است

به خدا وندی خدا برخی صندوقها مسئولینش به موسوی رای دادند من میشناسم شما هم بروید بپرسید حتما به وفور برخورد میکنید

آیا اگر آمار صندوق این عزیزان با وزارت کشور متفاوت بود صدایشان در نمی امد؟

آرا صندوق به صندوق اعلام شده هر کس شماره صندوقی که خودش مسئول بوده را میداند آرای صندوق خودش را هم میداند از این 450 هزار عزیز سر صندوقها نباید 1000نفر حداقل صدایش در بیاید که رای ما چیز دیگری بود وبا وزارت کشور فرق میکرد/ (176615)
 
آ مهدي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۱:۲۸:۵۶
منم با شما موافقم .
اگه به ما هم ثابت ميشد كه تقلب شده ، حتما دمار از روزگار متقلبين و متخلفين كه دنبال قدرت هستند در مي‌آورديم . بده اگه كارهاي مهمي كه براي شفاف سازي بيش از حد موضوع انجام شد فراموش كنيم و نگيم مثل :
تو هر استان تعرفه ها شماره سريال مخصوص داشتن
تعرفه ها با دو مهر مهر زده ميشد تا ضريب اطمينان بالا باشه
برخلاف ادعاها تعداد مهرها عين هميشه يه درصد خاصي زياد بود و نه بيشتر
بر خلاف ادعاها صندوق هاي سيار كاهش داشته و نه افزايش
مهلت اضافه به نامزدها داده شد تا اگه دوباره ميخوان شكايت كنن نگن وقت نبوده يا اطلاعات نداشتيم
دوستان برن ببينن كه اين معتمدين كه ازشون هيئت اجرائي تشكيل ميشه از كجا انتخاب ميشن . آيا از همون محل هستند يا از مريخ اومدند ؟ بعدش بين خودشون تازه برايانتخاب رأي گيري ميشه . بعدش اينها ميشن هيأت اجرائي .
تازه غير از هيأت اجرائي بايد شوراي نگهبان و نيروي انتظامي رو هم اضافه نيم كه با صندوق هستند . احتمالا غير از همدستي معلمين بايد همدستي نيروي انتظامي رو هم اضافه كنيم . حالا بگذريم از شوراي نگهبان كه نقشش مهمه و حتما اونها هم همدست بودن ؟ (176734)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۲:۳۷:۰۲
و به جای این حرفا میشه یکی به بنده بگه چرا آقای احمدی نژاد تو مناظره چپ و راست به آقای کروبی و موسوی می گفت من به شما علاقمندم.
آیا ایشون قلبا علاقمندند یا .... می گفت.؟ (176890)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۹:۴۲
سلام
من فکر می کنم اینها پوسته قضیه است و هدف واقعا چیز دیگری بوده است. اعلام کردن پیروزی موسوی قبل از انتخابات. مثلا در شهر ما سایت های متعلق به اصلاح طلبان مقاله هایی از استاندار پیشین و... را قرار داده بودند که مردم را به شرکت در جشن های پیروزی مهندس در روز شنبه دعوت می کردند! بگذریم که تعدادی از همین آقایان ایراد می گیرند که چرا طرفداران احمدی نژاد در روز شنبه جشن پیروزی گرفتند! حتی همان آقایان نوشتند که طرفداران احمدی نژاد ظرفیت باخت را داشته باشند و در روند جشن ها اختلال ایجاد نکنند! دوم این که من از شخص موثقی شنیدم که بسیاری از پول هایی که برای تبلیغات آقای موسوی به کار رفته است از سیستم بانکی به صورت وام دریافت شده که هنوز نسبت به باز پرداخت آنها اقدامی صورت نگرفته است. آقایان توضیح دهند... (176512)
 
كريمي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۳:۳۵
در جواب محسن كه مي گويد هيچكدام از آراي خاموش به احمدي نژاد تعلق نمي گيرد:
واقعيتش خود ما كه به احمدي نژاد راي داديم هم در اثر تبليغات اصلاح طلب ها فكر مي كرديم آراي خاموش واقعا مال اصلاح طلب هاست اما نه الان كه ماهاي قبل از انتخابات بارها و بارها متعجب شديم از آراي خاموشي كه تصميم گرفته بودند احمدي نژاد را انتخاب كنند. پدر و برادر دوست نزديك ما با شناسنامه بدون مهر! به احمدي نژاد راي دادند. از اقوام خود ما حداقل دو خانواده با چنين شرايطي بودند و برايمان عجيب بود. يك دوست در دنياي مجازي هم نوشته كه چند نفر از اقوام گيلاني شان كه گرايشات كمونويستي(از نوع التقاطي كه در مراسم عزارادي محرم هم شركت مي كنند) دارند كه براي اولين بار راي داده اند و به احمدي نژاد هم داده اند و بعد از اين همه سال تازه از آنها دغدغه انقلاب مي بينيم. درست است كه هنوز كار آماري در اين باره نشده اما آدم ها اطرافيانشان را مي بينند و اين ادعاي اصلاح طلب ها ديگر پذيرفتني نيست. تكرار آن هم باعث آبروريزي بيشتر است اما شما و حتي سران شما هم ظاهرا هيچ تمايلي ندارند واقعيت هايي را بپذيرند كه برايشان تلخ است و انتظارش را نداشتند. (176532)
 
زینب
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۱:۴۹
به این موارد \" فرهاد جعفری\" نویسنده کتاب کافه پیانو را هم اضافه کنید که خود را یک سکولار میداند و به گفته خودش 12 سال است در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده اما این بار به احمدی نژاد رای داده است.
بنده هم یک خانواده روستایی در خراسان را میشناسم که در انتخاباتهای قبلی شرکت نمی کردند چون بقول خودشان حکومت کاری به کار آنها نداشت آنها هم کاری به انتخابات نداشتند اما این خانواده امسال به احمدی نژاد رای دادند و امثال آنها در همان روستا زیادند. (176619)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۳۹:۲۱
اخه مردم فكر ميكنن چون هميشه تورم بوده هنوز هم بايد باشه
ولي نميدونن كه طبق برنامه 4ساله چهارم بايد به زير 10درصد ميرسيده
اينم ميشه توجيه كرد كه چرا نيومده خودمم بلدم
ولي تو دنيا همه قيمتها به خاطر بحران افت كرده ولي تو ايران ماشالا روز به روز اگه چشم نزنم داره رشد ميكنه
كم كم بايد براش استين بالا بزنيم
25 كه ديگه بچه نيست (177535)
 
یک بنده کوچک خدا و مخلص ولایت
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۲:۴۸:۰۲
بهتره با حفظ احترام به رای دهندگان محترم بگیم آقای دکتر با زیر سوال بردن بخشی از روحانیت و بخش زیادی از عمر نظام خواست رای جمع کنه که تونست.
الان باید دید این قدرت چقدر بهش حال میده؟ امان از قدرت امان از قدرت امان از قدرت.....امان از.....ای کاش قدرت فردای قیامت شفاعت هم می کرد.
این نظر منه. اگر عدالت رسانه ای دارید می تونید لطف کنید ودرج کنید. و الا ما هم به تقلید از مولایمان سکوت را انتخاب می کنیم و چاه را.
ولی مطمئن باشید هرگز از خاکمان و از خون شهیداناسلام از صدر انقلاب تا حال نخواهیم گذشت. (176896)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۰:۳۱:۱۹
دوست عزیزم .

معلومه اصلا چیزی از ولایت و علی و ... متوجه نشده ای !
ذکرتو بگو ...چکار داری به این کارا ؟ (177487)
 
عباسي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۹:۴۰
لطفا يكي درباره ماهيت وجايگاه \"كمته صانت از آراء\" كه اقاي موسوي به آن استناد مي كننداز منظرحقوقي وقانوني والبته بدون تعصب جناحي روشنگري كند.باتشكر (176537)
 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۳:۱۳
مهم اینه که اذهان عمومی مردم نسبت به سلامت انتخابات شک کرده. شورای نگهبان قبل از انتخابات عدم بی طرفی خودشو نشون داده و برگزار کننده انتخابات هم از نزدیکان احمدی نژاد بوده، شما بودین چی فکر می کردین؟!
لطفا کمی انصاف داشته باشیم روز انتخابات ریختند ستاد اقای موسوی رو بستند. سایت هار فیلتر کردند، یک سری از اعضای ستاد های انتخاباتی رو فله ای دستگیر کردندو... انصاف داشته باشین این شواهد چی رو نشون میده.یکی از دوستهای خارجی من گفت که از این رفتاری که حکومت بعد از انتخابات انجام داد فهمیدم که انتخابات سالم نبوده.

بزرگترین چیزی که حکومت ما می تونه به اون تکیه کنه مردم هستند. حالا باید حکومت سعی کنه اعتماد مردم را دوباره جذب کنه. (176540)
 
بي نام
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۲:۲۵
سلام
از دوستانم يه خواهشي دارم.
شما رو قسم ميدم به مقدساتتون كه اگر اظهار نظر ميكنيد و شرح ما وقع ميفرماييد قبلش خدا رو در نظر بگيريد . دوستان من اين مسئله مسئله حق الناسه و ميدونيد كه خدا از اين مورد به آسوني نميگزره . اينكه بخوايم به خاطر تحميل نظراتمون هر دروغي رو بيان كنيم مطمئن باشيد فردا روزي بايد در پيشگاه پروردگار جوابگوي اين حرفامون باشيم . اين سيد اولاد پيغمبر رو به چه چيزهايي متهم ميكنيم ؟ مواظب باشيد (176547)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۳:۵۶
با سلام خدمت تمامی دوستان و هموطنان عزیز تر از جانم
بعضی از دوستان از اسلام گفتند و اینکه چه کسی پیرو امام و اسلام است.
یکی از اصلی ترین اصول انقلاب که بعضی از دوستان سیاسی ما چه در گفتار و چه در عمل منکر آن می شوند بحث ولایت است.
اصلی که امام آن را به صورت کامل در جامعه اسلامی به تصویر کشید.
ولایتی که از گذشته به عنوان مهمترین حافظ جامعه اسلام بدان اشاره شده است.
چرا خداوند در قرآن و در زمانی که علی (ع) به جانشینی رسول خدا برگزیده شد فرمود در این موقع یعنی تعییو ولی برای مسلمین دشمن نا امید شد
به راستی چرا؟
چرا در زمان نزول قرآن یا مبعث رسول این مطلب را بیان نفرمودند؟
لزوم اثبات ولایت فقیه هم به قدری روشن است که نیاز به بحث ندارد.
کافی است به کتب فقهی بزرگان دین از گذشته تا حال سری بزنیم.
البته امیدوارم بعضی از فعالان سیاسی و مردم ما مصداق آیه شریفه \"كرند لالند كورند بنابراين به راه نمى‏آيند \" نباشند.
ای کاش آقایان به راه می آمدند و سخن ولی فقیه را بر می تافتند
در ضمن از منتقد فوق که نقدشان فصیح بود تشکر میکنم ولی یادآور شوم که بند به بند گزارش کمیته به اصطلاح صیانت از آرا! جای نقد منطقی دارد. (176554)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۴۶:۰۴
این چه استدلال بی ربطی است که مدعی میشوند تمام ! آرای خاموش به نفع میر حسین بوده است . من خودم کسانی را میشناسم که تنها بدلیل سخنان احمدی نژاد علیه آقای رفسنجانی برای اولین بار در 30 سال گذشته رای دادند .
یکی از دلایل افزایش تعداد رای دهندگان در این دوره دو قطبی شدن کامل فضا و تبلیغات شدید دو طرف بود که هیجانی ( اگرچه بیش از حد ظرفیت جامعه ایرانی ) به ما تزریق کرد . این لزوما به معنی کشته و مرده بودن مردم برای میر حسین موسوی نیست (176580)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۶:۵۰:۴۰
من شخصا احتمال پیروزی قاطع آقای احمدی نزاد را با توجه به اطرافم نمی دادم و آماده بودم که به محض اینکه مدرک مستندی از تخلف در انتخابات توسط اقای موسوی ارائه بشه با قدرت از ایشون حمایت کنم . من نه عقد برادری با آقای احمدی نژاد بستم نه مشکلی با جناب میر حسین داشتم . اما هرچه گذشت تردید من نسبت به ادعای آقای موسوی بیشتر شد . سوالات فراوانی در ذهنم وجود داشت که با این بیانیه نهایی بیشتر هم شد . کسی میتونه جوابی بده ؟

1. اغلب مفاد این بیانیه به تقلبات قبل از رای گیری یا هنگام رای گیری اشاره دارد . سوال من این است که اگر تقلب هایی در این حد گسترده رخ داده بود پس چطور آقای موسوی بجای اعلام این تقلب ها در اولین کنفرانس مطبوعاتی بعد از انتخابات خود را برنده انتخابات با سی میلیون رای دانست و وقتی نتایج اعلام گردید ناگهان یاد تخلفاتی با چنین گستردگی و عمق افتاد ؟
2. به فرض ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات مجدد آقای موسوی که هیچکدام از دو متولی انتخابات یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان را قبول نداشت چگونه میخواست این انتخابات را برگزار کند ؟ حتما با تغییر قانون اساسی و ایجاد راهکار جدید برای برگزاری انتخابات ؟
3. آقای موسوی که تا این حد به تقلب در انتخابات مطمئن بود و اگر مدارک محکم و قاطعی ( در حدی که بتواند کل انتخابات را باطل سازد ) در دست داشت دیگر چه نیازی به درخواست عمومی برای ارائه مدارک تقلب توسط مردم وجود داشت ؟ آیا عقل حکم نمیکند اول مدارک محکم را در دست داشته باشیم بعد در مورد تقلب ادعا کنیم ؟
4. آقای موسوی بحث تقلب را با تخلف اشتباه گرفته . به فرض اینکه آقای احمدی نژاد با دادن سهام عدالت زرای جمع کرد . آیا واقعا این کار غلطی است ؟ آقای موسوی فراموش کردند نزدیک ایام انتخابات ( مجلس ، خبرگان و ... ) در دوره ایشون ناگهان کوپن های ارزاق عمومی اعلام میشد ؟ این را که همه یادشان است
5. آقای موسوی در بیانیه خودشون از اعتراض ملت ایران به نتایج انتخابات سخن گفته . سوال من از ایشان این است که حتی بفرض عدم صحت انتخابات ، اون عده ای که به آقای احمدی نژاد رای داده اند آیا جزو ملت ایران ( یا جزو آدم ) حساب نمیشوند ؟ شما که از واژه خس و خاشاک به دروغ پیراهن عثمان درست کردید خودتان که دست کمی ندارید . (176585)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۰:۳۰
بازی با کلمات جالبی بود (176595)
 
حسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۹:۴۶
اتفاق بی سابقه ای افتاد. هرچه بود شد. مگر چند بار از این اتفاقات برای نظام می افتد. بنابراین فرصتی بی نظیر است برای آموختن. باشد که در آینده تکرار نشود. آنچه در گزارش آمده حکایت از شبهات فراوان دارد. تقریبا هر مورد یک شبهه در آن هست. از این بابت باید به آنانکه در شک و یا یقین برای تقلب هستند نیز حق داد. انتخابات پر شبهه ای را پشت سر گذاردیم. گویا از تجربه های بسیار با ارزش برگزاری32 انتخابات در این آخری استفاده ای نکردیم. هزینه بسیار گرانی برای کشور داشت. امیدوارم در آینده تکرار نشود. (176601)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۱۷:۵۴
رساله بریتانیای کبیر
چگونه می توان یک حکومت را سرنگون کرد
1..ایجاد شایعه
2...یاس و نا امیدی
3..نفوذ در ارکان دولتی
4...ایجاد رعب و وحشت
5...ایجاد گرانی و کمبود
6...برادر کشی
7...تفرقه انداختن
8...ترور مسئولان دلسوز فیزیکی یا شخصیتی
9...آموزش نیرو های خودی
10..جاسوسی
11...محاصره اقتصادی
12...کنترل خبری و تصویری
13...شیوع بیماری
14....جنگ (176607)
 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۲:۲۶:۲۶
یقین داشته باش اینها نوکرانگلیس هستتند (177586)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۵:۵۳
به هر حال بنا بر آمار به زعم من غیر قابل قبول وزارت کشور دولت نهم بیش از 13 میلیون از فرزندان همین مملکت که به آقای موسوی رای داده‌اند نه تنها به انتخابات که به کل نظام بی‌اعتمادند و این همه در حالی است که دلایل بسیار (نظیر الله اکبرهای شبانه) این رقم بیش از 13 میلیون است ،دسته گلی که آقای احمدی نژاد به آب داده است به این زودی‌ها و به این راحتی‌ها جمع و جور نمی‌شود ،مردمی که دروغ شنیده‌اند ،خیانت دیده‌اند و خونشان بر زمین ریخته شده حق‌شان را می‌خواهند.(برای انتشارش هم التماس نمی‌کنم) (176613)
 
محمود از تهران
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۵:۵۷
آيا همين همكار كارشناس حقوقمان ميتوانند به دو سوال تكراري جواب بدهند

1- از آنجايي كه سه كانديداي تاييد شده از طرف شوراي نگهبان (باصطلاح پيروز فعلي را بنا به دلايلي كه ارائه دادند دروغگو معرفي كردند ) آيا عقلايي است كه ملت انقلابي ، شهيد پرور كه از نظر بلوغ سياسي در جهان نمونه هستند به همچين فردي 24 مليون راي دهند ؟
2- بر اساس نتايج انتخابات (هاي)گذشته و معيارهايي كه از نظر آماري وجود دارد كه اغلب بطور متوسط كمتر از 50 درصد حائزين شرايط اقدام به شركت كرده اند بنظر ايشان 35 درصد اضافي معد انگيزه ايي نيست؟ (176614)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۰:۲۴:۰۵
راستش من متن رو نفهمیدم ولیکن این فکر کنیم تو دنیا از نظر بلوغ سیاسی نمونه هستیم ،ابلهانه است! (176708)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۷:۵۴:۵۲
فکر می‌کنی مثلا مردم آمریکا به بلوغ سیاسی رسیدند که ۵۰ درصدشون در انتخابات شرکت نمی‌کنند و در یکی از نظر سنجی‌ها که نگاه می‌کردم، رؤسای جمهور کشورهای معروف جهان را نمی‌شناختند، اما می‌تونستند درباره زندگی خصوصی خواننده‌ها و بازیگران معروف کشورشون، نظر بدن. بعد هم در تاریخ ۲۰۰ ساله سیاستشون می‌بینیم که کسی را که در عرصه بازیگری فعالیت می‌کرده، بعنوان رئیس جمهور کشورشون انتخاب می‌کنند(ریگان). یا به آرنولد برای فرمانداری کالیفرنیا رأی می‌دن، فقط به صرف اینکه بازیگری او را در سینما دوست داشتند. یا در انتخابات فرانسه می‌بینیم که مردم فرانسه، سارکوزی را انتخاب می‌کنند که اولین کاری که بعد از انتخاب شدنش کرد، طلاق دادن همسرش و برقراری رابطه نامشروع با خانم دیگری بود، و یا در مورد جوانان انگلیسی که سالهاست با سیاست قهرند. یا شاید هم درباره مردم شرقی صحبت می‌کنی، مثلا پاکستان، که دائم تو سر و کله همدیگه می‌زنن، یا عراق و ترکیه و افغانستان که وضعیتشون معلومه. یا شاید هم داری درباره آمریکای جنوبی حرف می‌زنی که در حال حاضر در یکی از اون کشورها ( هند و راس ) کودتا شده و مردمش نتونستند برای رئيس جمهور قبلی که محبوبشون بوده کاری بکنند، و رؤسای جمهور کشورهای دیگر اون حوزه هم درباره موقعیت خود، به تب و تاب افتاده‌اند زیرا مردم کشورشان اصول سیاسی خاصی ندارند که قابل اعتماد باشند. مردم ایران سالهاست که به بلوغ سیاسی رسیده‌اند برادر من. به همین دلیله که کاندیداها سعی می‌‌کنند بر اساس خواست مردم، حرکت کنند، نه بر اساس خواستهای شخصی خودشون. (176957)
 
آ مهدي
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۱:۳۴:۳۶
شما يه سر برو تو 4 تا روستا تا ببيني كي راست ميگه كي دروغ ؟
شنيدن كي بود مانند ديدن .
حالا اگه 40 تا نامزد هم بودند كه ميگفتن احمدي نژاد دروغ ميگه مطمئن باش از اين ههم بيشتر رأي مياورد .
مردم بعضي از مسائل رو با گوشت و پوستشون لمس مي كنند و نه با حرف 3 نفر ؟ (176735)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۲۲:۰۲:۱۹
بله . مردم تورم رو با گوشت و پوست خودشون لمس میکنند. نکنه تورم نبوده ما حبر نداشتیم یا مردم روستاها آنقدر شکمشون سیر بوده که شیفته شعارهای انرژی هسته ای احمدی نژاد شدند و بهش رای دادن؟ (178563)
 
محمود از تهران
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۰:۲۸
متاسفانه برخي از دوستان براي تخريب اصلاح طلبات ابتدا متوسل بدروغ بزرگي ميشوند كه من به مير حسين راي داده بودم يا اينكه عجيب طرفدار خاتمي بودم آيا براي بيان حر لزومي براي دروغ گويي وجود دارد؟ (176618)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۱۷:۴۵:۵۸
یگ فنجان چای و دونفر . وقتی قرار میشه یکی چایی رو بخوره اون یکی تف میندازه تو چایی تا حالا که خودش قرار نیست بخوره طرف مقابلش هم نخوره
کاش شائبه تقلب پیگری میشد تا در ذهن مردم سوال های بی پاسخ با قی نمی ماند

چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید اصلا تقلبی در کار نبوده
چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید ادعا پایان مرحله اول یک سناریو بوده
چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید ادعا نتیجه احساسات زودگذر بوده
چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید منافع طراحان در پیگری بیشتر نیست
چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید به مصلحت نظام فکر کردند!
چرا ادعای تقلب پیگیری نشد؟ شاید ........................ (176628)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۷:۳۷:۳۲
عباس آقا ادعای تقلب پیگری شد و خوب هم پیگیری شد آخر سرهم دست موسوی خالی موند (176953)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۴-۱۶ ۲۲:۰۲:۲۵
آقای بصیرت
ضمن تشکر از ابراز نظرتان وبررسی موشکافانه بعضی از قسمتهای دلایل اعلام تخلف انتخاباتی توسط کمیته صیانت آقای موسوی .
این ابراز نظر که در جای خود قابل احترام است ومن هم با بخشی از دلایل شما موافقم خوشبختانه نشان از آن دارد که شما هم در ارتباطات خود مثل اینترنت ، فیلتر دارید و فقط آن قسمت هایی را دیده ایدکه می خواستید ببینید پیشنهاد می کنم مجدداً قوانین انتخاباتی را مطالعه کنید.
در قانون انتخابات مواردی از جمله :
1- استفاده از اموال عمومی برای تبلیغ یک کاندیدا .( رجوع کنید به تاریخ یکروز قبل از حضور آقای احمدی نژاددر تبریز در ایام آزادی تبلیغات راس ساعت 30/18 تا 30/19 وبرنامه های پخش شده از سیمای مرکز تبریز در شبکه یک که این عبارت را زیر نویس می کرد و با تصویر بصورت کلیپ نیز اعلام می کردند که مراسم بزرگداشت سرداران مشروطه در ورزشگاه تختی تبریز با حضور رئیس جمهوری محترم راس ساعت 11 صبح) .
2-پرداخت مواجب به با زنشستگان وکارگران دردوروز مانده به روز رای گیری توسط تامین اجتماعی آنهم با اسرار فراوان به کارکنان تامین اجتماعی در تسریع در موضوع .( رجوع شود به اسناد ارائه شده توسط تامین اجتماعی به بانکهای عامل آنها در تاریخهای مذکور )
و ...
که به دلیل اطاله کلام ورعایت وحدت بنا به فرموده مقام معظم رهبری از ارائه آنها خودداری می شود
سوال اینست که آیا این موارد جزو مصادیق تخلف محسوب میشوند یانه وآیا تاثیر گذاری این تخلفات در روند انتخابات بیشتر است یا جابجایی چند رای .
در حالی که نباید انکار کرد که عدم شفافیت درروند برگزاری نیز شبهات تخلف در اجراء را در اذهان بیشتر وبیشتر میکند و باید به ناراضیان این حق را داد که شک داشته باشند.
شما متاسفانه با نگرش کلی انتخابات به انتخابات نگاه نکردید شاید هم نمیخواهید اینکاررا بکنید بالاخره بدان که خدائی هست و حق الناسی هم وجود دارد .
من فقط تاسف می خورم از اینکه شما مقام رهبری را هم دارید برای اغراض شخصی وقدرت طلبانه خود هزینه میکنید . (176753)
 
امیر همتا
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۰:۰۴:۱۹
بنده در انگلستان زندگی میکنم و به همراه مادرم برای اولین بار بعد از انقلاب رای دادیم به اقای دکتر احمدی نژاد. ولی حوادث بعد از انتخابات واقعا باعث خجالت و سرافکندگی ایرانی جماعت در دنیا شد. اینرو به دور از شعار وشعارزدگی میگم.کاش غرور و خودخواهی اقای موسوی و هوادارانش اینهمه برای اکثریت ایرانیان هزینه نداشت. اما طنز تلخ ادعاهای اقای کروبی به واقع باعث کاهش احساس رنج بی ابرویی بود. راستی کسی در دست اینهمه معترض به انتخابات عکس و یا نماد اقای کروبی رو دیده؟ایشون که خودشون را رییس جمهور میدونند و احمدی نژاد رو نا مشروع! (176808)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۰:۱۵:۰۴
فکر کنم کسی نمی دونم بچه های آقای موسوی تو این ایام کجا بودن شاید هم تو سواحل یکی از کشورهای اروپایی در حال گذروندن تعطیلات تابستون هستتند؟ (176818)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۵۳:۳۲
این نظری که الف منتشر کرده شامل نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران نیست؟! (176870)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۰:۲۳:۳۰
آقا هرچی بگی ما بازم میگیم \"درود بر موسوی\" (176825)
 
من
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۰:۲۱:۱۰
نرود ميخ آهنين بر سنگ ...

خود موسوي هم همين اخلاق را دارد (177554)
 
امید
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۰:۵۱:۳۱
یکی از مواردی که مطرح شده تعداد آراء بیش از تعداد واجدین شرایط آن منطقه است. به عنوان مثال روستای خودشان را نام می برند که 400 سکنه دارد و هزار رأی از صندوق آن درآمده است. شاید به نظر کسی که در جریان نباشد منطقی به نظر برسد ولی خود ایشان خوب می دانند آن روستا که نزدیک رفسنجان بوده و در این گونه شهر ها ی گرمسیر در هوای گرم و آخر هفته مردم شهر به روستاهای اطراف شهرمی روند من که همسرم اهل یکی از این شهرهاست می بینم که تقریبا کسی در آن روستاها زندگی نمی کند در حالی که اغلب در آن جا باغ داشته و در هوای گرم و تابستان به آن جا رفته و جمعیت این گونه روستاها در این ایام چند برابر جمعیت ساکن در آن ها ست. با توجه به این که رأی گیری روز جمعه بوده است. (176841)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۱:۳۴:۳۵
در حالی که سایت های رسمی اکثرا با تمام مرورگرها قابل باز شدن هستند سایت الف با برنامه اپرا باز نمی شود .
لطفا برای رفع این نقیصه هم کاری بکنید (176861)
 
شاپرک
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۲:۳۵:۵۱
اقا بس کنید دیگه یه چیزی بود تمئم شد رفت (176887)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۴:۴۷:۲۸
آن اظهار نظرهائی که آرا خاموش را هر کدام به یکی از گرایشها نسبت میدهند بهتر است در نظر داشته باشند تبلیغات عجیب غریب و مناظرها حتما این آرا را به یک اندازه تقریبا مساوی به سمت خود کشیده است. آقای موسوی با تبلیغ ایجاد آزادیهای اجتماعی احتمالا افرادی را که همیشه خود را در اقلیت میدیدند و میلی به شرکت در انتخابات نداشتند را به این سمت کشید علاوه بر آن برخی از تبلیغات ایشان هم بوی دیگری میداد که من فکر میکنم برخی از آرا مخالفین نظام را که تا کنون رای نداده بودند را هم جذب نموده است.
اما آرای خاموش آقای احمدی نژاد یا شامل کسانی است که اوائل انقلاب اعتماد و ایمانشان را به انقلاب با مشاهده برخی رفتارها از دست دادند یا شامل نسل جوانی است که انقلاب را درک نکرده بودند ولی در جامعه با فضای بی اغتمادی نسبت به برخی از دولت مردان بزرگ شده بودند. که آقای احمدی نژاد با زنده کردن شعارهای اوائل انقلاب از یک سوی نسل انقلاب بی اعتماد شده را تحریک و از سوی دیگر با مطرح کردن با مطرح کردن مفاسد اقتصادی جاری در برخی وابستگان دولتمردان رای برخی جوانان بی اعتماد به دولتمردان را بیدار نمودند. (176923)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۸:۱۳:۲۹
اينگونه بيانيه بدون سند دست وپا زدن بيهوده است مدعي بايدادعاي خود رامستنداثابت كندوآقايان بيشترازاين آب به آسياب دشمن نريزند. (176964)
 
شهروند 2
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۰۸:۴۸:۱۹
متوجه نشدم مگه انتخابات تموم نشده؟مگه شوراي نگهبان راي خودش را اعلام نكرده ؟مگه رهبري فصل الخطاب نكرد؟..پس موضوع چيه؟ يكي برام توضيح بده (176978)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۷ ۲۳:۵۰:۲۴
دیگه حالم از سایتتون به هم میخوره.هر چی مینودسم نمیزارین (177544)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۰۷:۱۴:۵۸
سلام.
خدا خیرتون بده.
ممنون از زحمتهاتون و حرفهاتون که همه چیز رو روشن میکنه.
فقط به نظر بنده کمی لحن رو از تحلیلهاتون حذف کنید تا تاثیرگذاری حقایقی که بیان میکنید فراگیرتر بشه.
ممنون خدا نگه دار. (177605)
 
نامعلوم
۱۳۸۸-۰۴-۱۸ ۲۲:۱۶:۵۷
غیرقانونی یعنی اجازه ندادن به راهپیمایی. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صریحا آمده است که راهپیمایی مسالمت آمیز مردم هیچ نیازی به مجوز ندارد.
نیروی انتظامی با اعلام اینکه با راهپیمایی های بدون مجوز برخورد می کند عملا قانون را زیر پا می نهد. دوستان عزیزی که قصد پاسخ دادن دارید، حتما قبل از این کار قانون اساسی را مطالعه بفرمایید. گرچه فکر نمی کنم این مطلب منتشر شود که کسی بخواهد پاسخی بدهد. (178192)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۰۳:۵۵:۱۶
چرا شما به غیر قانونی بودن کمیته صیانت از آرا اعتراض نمیکنید میخواهید اینقدر صبر کنید تا کلانتری شخصی وارتش و سپاه شخصی هم تشکیل بدهند مثل زندان شخصی شیخ اصلاحات در طبقه یازدهم..... بعد از اونا خواهش کنید تعطیل کنند.اگر یک نامزد انتخاباتی ذر کشور های غربی چنین کمیته ای تشکیل دهد او را با اوردنگی از صحنه سیاست بیرون می اندازند.جدا چقدر ما ضعیف عمل میکنیم.
ضمنا اقای موسوی اینطور عمل کرد .من کاندیدمیشم اگر رای اوردم همه چیز خوب بوده وملت فهیمی هستند واگر من رای نیاوردم معلومه تقلب شده در آرا . (178278)
 
۱۳۸۸-۰۴-۱۹ ۰۳:۵۸:۱۹
خوب حالا بنویس ببینم چی بوده
یادم میاید سر کلاس ریاضی وقتی اخر کلاس از معلم سوال میکردیم همه میخندیدند چون سئوال ما تکرای بود وجواب هم داده بودن. (178279)
 
آرش كمانگير
۱۳۸۸-۰۴-۲۰ ۰۸:۲۸:۳۰
سلام به دوستان
لازم دونستم يه خاطره تعريف كنم.
چند روز پيش تو مراسم كسي بوديم و يكي از طرفداراي آقاي موسوي با حرارت از تقلب هاي صورت گرفته (همونهايي كه تو بيانيه ها ميگن) و شواهد و قرائن توضيح مي‌داد و در نهايت براي اثبات ادعاي تقلب بلند گفت كه \"الان اينجا 20 تا 30 نفر هستيم، از همه سئوال كنيد ببينيد اگه يه نفر به احمدي نژاد راي داده بود، من ميگم تقلب نشده. ببينيد، هيچ كس به احمدي نژاد راي نداده!
و من كه تو اين مدت به دليل اينكه نظر خودم رو بروز مي‌دم تحت فشار اطرافيان بودم (البته عمدتاً تو محل كارم)، ايندفعه فقط چند تا سوال طرح كردم كه صحت اين ادعاها رو چطور بررسي مي‌كني؟ و بعد از اينكه مساله راي گيري رو ممطرح كرد، به احترام سن و سال طرف مقابل و خستگي از فشار هاي رواني ناشي از اين قضيه حرفي نزدم، در حاليكه مي‌دونستم كه حداقل خودم، خانمم و 4 نفر ديگه تو اون جمع بودند كه به احمدي نژاد راي دادن و اونها هم سكوت كردند.
براي من ترفند تبليغاتي اينها روشنه.
اميدوارم براي بقيه مردم هم روزي روشن بشه.
ضمناً من بيطرف مي نويسم. چرا هيچكدوم از نظرات من درج نشده؟!
شايد با اسم من مشكل داريد؟!

آرش كمانگير بده؟ خوب شما چي دوست داريد؟ شعيب؟ ياسر؟ عمار؟
اين كارا خوب نيست. نكنيد. شما كه مدعي بي طرفي هستيد، نكنيد. (178677)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۰ ۰۸:۳۵:۱۲
تاريخ تكرار خواهد شد زمانيكه فردي با تخريب احمدي نژاد رئيس جمهور ايران خواهد شد همانطور كه وي با تخريب ديگران و نشان دادن چهره اي ملكوتي از خود رئيس جمهور شد. (178679)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.