توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 49753
آيت‌الله يزدي:‌ سكوت هاشمي فرياد حمايت از مخالفين بود‌
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۰
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به سكوت ‌رفسنجاني ‌گفت: ‌هاشمي سكوت معني‌داري داشتند، ‌به نظر من اين سكوت، سكوت نبود فرياد حمايت و دفاع از مخالفين بود.‌

به گزارش فارس، آيت‌الله محمد يزدي در ديدار مديرعامل و مديران ارشد خبرگزاري در سخناني اظهار داشت: قبل از اين كه مطلبي را عرض كنم توجه به اين نكته را براي خودم لازم مي‌دانم كه در فراز و نشيب‌هاي زندگي دو راهه‌ها، سه راهه‌ها و چهار راهه‌ها بر سر راه انسان پيدا مي‌شود كه فقط با سپردن انسان به خدا و كمك گرفتن از خدا ممكن است محفوظ بماند و الا جاذبه‌ها و عوامل مختلف دروني و بيروني گاهي اوقات ممكن است‌ انسان را همواره به بيراهه ببرد و همواره بايد از خدا كمك گرفت و خدا انسان را حفظ كند.

وي ادامه داد: به خصوص در فراز و نشيب‌هايي كه در تاريخ پيش آمده و در همين تاريخ كوتاه 30 ساله پيروزي انقلاب هم نمونه‌هايي داشته و دارد.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران گفت: روز پنجشنبه هنوز آقاي هاشمي صحبت نكرده بودند در خدمت بعضي از دوستان در جلسه‌ كميسيون تحقيق خبرگان بوديم كه مسئوليت كميسيون هم به عهده بنده بود و بحث‌هاي گوناگوني پيش آمد.

وي با اشاره به موارد مطرح شده در آن جلسه بيان داشت: نتايج روشنگري‌هاي حضرت امام اين است كه اكثر مردم ما در متن جريان‌هاي سياسي وارد شدند و قدرت تحليل و رسيدن به نتايج درست را پيدا كردند و خدا به آنها كمك كرده و در جاهايي كه غرضي و نظري وجود ندارد بيشتر خالصانه بحث مي‌كنند.

وي بيان داشت: تصورم من اين است كه نظام جمهوري اسلامي ايران به حمدالله آن قدر مقتدر است و آن قدر جاي پايش محكم شده و تكيه گاه مردمي آن محكم شده است كه هركس در مقابل اين نظام مقاومت كند در حقيقت نظام عقب نشيني نمي‌كند و او بايد عقب‌نشيني كند.

وي تصريح كرد: تجربه هم نشان داده عزيزترين يا محترمانه‌ترين افراد هم بودند كه مقداري مقاومت كردند و آسيب‌هايي هم ديدند گاهي برگشتند و متوقف شدند و گاهي واقعا براي هميشه رفتند و حتي به طرف هضم هم رفتند.
عضو شوراي نگهبان ادامه داد: به حمدالله نظام امروز در يك پايگاه بسيار دقيق و محكمي است كه به اعتقاد بنده هر كس بخواهد مقاومت كند به هر حال او شكسته خواهد شد.

وي بيان داشت: در اين جلسه آخري يا ما قبل اين جلسه كه ما در خدمت ايشان بوديم نكته‌اي را فرمودند و تعبيرشان اين بود ‌فرمودند كه دو مطلب در شرايط فعلي كشور هست يكي مسئله انتخابات و ديگري مسئله مقابله با نظام است. متاسفانه اكثر آقايان به اين مسئله دوم توجه ندارند و خيال مي كنند بحث فقط همان مسئله انتخابات است، اما نه بحث مقابله با نظام هم هست و به اين نكته بايد الان بيشتر توجه شود كه متاسفانه آقايان كمتر توجه دارند.

دبير شوراي عالي حوزه علميه قم تاكيد كرد: براي ما و شما ظاهرا مسئله مقابله با نظام به وسيله جمعي و با پشتيباني‌هاي خارجي بعد از فتنه‌هاي پس از انتخابات روشن شد و خيلي چيزها مشخص شد و واقعا بايد عرض كنم فتنه‌اي خاموش شد و خطري از سر انقلاب گذشت و اين به بركت درايت مقام معظم رهبري كه خداوند سايه ايشان را بر سر همه مسلمان ها مستدام بگرداند محقق شد.

وي گفت: البته تركشش‌ها و عوارض اين مسائل هنوز هم هست و همه ما موظف هستيم مراقب بيشتري داشته باشيم و اين ضربه‌اي كه بر اثر اين جريان به موقعيت نظام در دنياي امروز وارد شد و لحن و زبان دنيا را كم و بيش عوض كرد بتوانيم ان‌شاالله به جاي اصلي خودش بگردانيم.

وي تصريح كرد: من از زبان يكي از نزديكان نظام و آشنايان به اوضاع و احوال نقل مي‌كنم كه همه ما يادمان هست كه در دولت جناب آقاي خاتمي همواره به اسلام، انقلاب و مقدسات ما چه در مجلس، چه در دولت و چه در جاهاي ديگر حمله شد و مقدسات ما را زير سئوال بردند.

وي گفت: در بعد بين‌المللي نيز هميشه ما در صدد دفاع يا در حقيقت رفع اتهام بوديم به اين معنا كه نسبت به حقوق بشتر بايد رفع اتهام مي كرديم كه ما حقوق بشر را داريم رعايت مي‌كنيم. نسبت به زنها و حقوق زن‌ها بايد دفاع مي‌كرديم، نسبت به حقوق كودك بايد دفاع مي‌كرديم ‌تا چه برسد به مسايل حساسي مثل انر‍ژي هسته‌اي و ديگر مسايل حساسي كه مي‌بايست دفاع مي‌كرديم.

وي با اشاره به برخي از ضعف‌هاي دولت نهم گفت: به حمدالله جريان عوض شد و در دولت نهم و در طول اين چهار سال دولت آقاي احمدي نژاد از نظر بين‌المللي و ديد خارج موضع دفاعي ما به موضع هجومي تبديل شد ‌و در حقيقت ما هجوم به دنيا داشتيم و ما طلبكار دنيا شديم و در تمام حقوقمان به عنوان يك طلبكار صحبت مي‌كرديم و شرايط به گونه‌اي شد كه همه مي گفتند بدون تصميم ايران نمي‌توان در منطقه تصميمي گرفت و واقعا قبول كردند و درحرف‌هايشان تصريح كردند.

دبير شوراي عالي حوزه علميه قم بيان داشت: مقامات اتحاديه اروپا، آمريكايي‌ها و ديگر سازمان‌ها به هر حال تصريح كردند كه در اين منطقه بدون ايران نمي‌توان تصميم گرفت و هيچ كاري كرد و اين اعتراف مهم و بالايي بود.

وي بيان داشت: يعني موقعيت دفاعي متهم در فضاي بين‌المللي تبديل شد به موقعيت يك طلبكار از صحنه‌هاي بين المللي كه اين مسئله در سياست خارجي دستاورد كوچكي نبود. ‌متاسفانه اين آقايان در جريان انتخابات ضربه‌اي كه زدند در حقيقت اين موقعيت را آسيب رساندند به اين معنا كه ديديم لحن و زبان اين‌ها دوباره عوض شد و به شكل طلبكار درآمد.

آيت‌الله يزدي تاكيد كرد: هيچ كس فكر نمي‌كرد به راحتي بشود آسيب‌هايي كه در دوره دولت آقاي خاتمي به نظام وارد شد برگردد و به جاي اولش بيايد، ولي خوشبخانه در چهار ساله اول دولت آقاي احمدي نژاد به نظر ما چه در وضعيت داخلي و چه در وضعيت بين‌المللي به سرعت وضعيت برگشت.

وي اضافه كرد: اين كه مقام معظم رهبري در آخرين نمازجمعه شان صريحا فرمودند كه مواضع آقاي احمدي‌نژاد به نظر من نزديك‌تر است تا حتي مواضع آقاي هاشمي اين واقعيت و حقيقت بود، نه اين كه رهبر بخواهند تعارف با كسي داشته باشند ولي متاسفانه كمتر به آن توجه شد.

وي با بيان اينكه در دولت نهم جايگاه دفاعي ايران به جايگاه هجمه و طلبكاري تبديل شده بود، افزود: عملكرد اين آقايان دردوره انتخابات و پس از انتخابات ميدان را براي غربي‌ها باز كرد و مجدد زبانشان عليه حكومت ايران باز شد. حالا چه كسي تقصير داشته و چه كسي تقصير دارد و تحليل اين بحث براي شما و من روشن است و همه ما ريز قضايا را متوجه شديم.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: واقعا قبل از انتخابات برنامه‌ريزي شده بود كه از فرصت انتخابات استفاده شود و به قول خودشان انقلاب مخملي رنگي و نرم، انقلابي كه واقعا نظام را واژگون كنند به راه بيندازند و فرصت انتخابات را فرصتي براي شروع اين كار تشخيص داده بودند و بنابر اين شايد نخستين جمله‌اي كه خود من وقتي شنيدم بيشتر به همين مسئله متوجه شدم همان جملاتي بود كه آقاي هاشمي در همان نامه‌شان نسبت به امام داشتند.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به نحوه سخنراني آقاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران تاكيد كرد: از مثل ايشان با اين همه توصيه‌هايي كه انجام شد با اين همه سرمايه‌اي كه مقام رهبري براي حفظ ايشان گذاشت و به عبارت برخي دوستان ايشان را از زير آوار درآورد چنين نوع صحبتي توقع نبود.‌ همه مطمئن هستيم كه اگر ايشان بعد از انتخابات مي‌خواست نماز جمعه بيايد اصلا نمي‌توانست و شرايط به گونه‌اي بود كه اصلا برايش امكان نداشت كه نماز جمعه بيايد.

وي با اشاره به حضور مقام معظم رهبري و اقامه نماز جمعه بعد از انتخابات تاكيد كرد: قرار شد خود آقا تشريف بياورند، در آن شرايط كه بحث‌هايي بود خود آقا كه تشريف آورند به حمدالله يك آبي روي آتش ريختند. واقعا كشور را به آرامش دعوت كرده و حقايق را براي همه روشن كردند، توقع اين بود كه بعد از صحبت‌هاي معظم له هركسي بالاخره بفهمد كه رهبري در يك كشور در چنين نقطه حساسي توانستند خطر را بر‌طرف كنند تسليم بشوند و بگويند آنچه ايشان مي‌فرمايد درست است و بايد اطلاعت شود و قضيه ختم شود ولي متاسفانه ديديم كه موضع گيري‌ها ادامه پيدا كرد.

وي با اشاره به مواضع آقاي هاشمي تصريح كرد: از ايشان توقع و انتظار بود بعد از سخنان مقام معظم رهبري با جايگاهي كه ايشان در مجمع تشخص مصلحت دارند بلافاصله يك تجليل و يك تقديري كنند چراكه از شخص ايشان دفاع شده بود و در حقيقت ايشان را نگه داشته بودند ولي بعد از آن ايشان سكوت معني داري داشتند، ‌به نظر من اين سكوت، سكوت نبود فرياد حمايت و دفاع از مخالفين بود.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: اين سكوت براي مخالفين تكيه‌گاه شد و ديگران توانستند از اين سكوت استفاده كنند و يك سري كارهايي كه همه ديدم انجام دادند كه ‌بايد انجام مي‌دادند.

وي تصريح كرد: دو سه هفته‌اي گذشت كساني كار را دنبال كردند و به هر حال در فرصت ديگري باز مقام معظم رهبري مقدار ديگري سرمايه‌گذاري كردند و گفتند دوستان را بايد از دشمنان جدا كرد اگر يك دوستي خطايي كرده است بايد خطايش را ناديده گرفت چنين و چنان،‌ بنده شخصا تعبير كردم گفتم منظور آقا لابد اين است و بعد هم ما در يك سيستم ولايتي زندگي مي كنيم و معناي سيستم ولايتي اين است كه يعني وقتي پيامبر خدا مطلبي را فرمودند، بعدش در كساني كه عليه آنها مسئله تمام شده است نبايد ناراحتي پيدا شود.
وي گفت: وقتي قرار شد آقاي هاشمي در نماز جمعه حاضر شوند همه ما نگران بوديم و همين آخرين جلسه‌اي كه اشاره كردم نيز به هر حال دوستان خود ما هم نگران بودند. با ايشان تماس تلفني گرفتند و گفتند كه دلسوزان جامعه مي‌گويند كه شما در اين نماز بايد به وحدت جامعه، به اتحاد جامعه و حفظ نظام كمك كنيد و مطالب شما بايد به گونه‌اي وحدت آفرين باشد و همه ما ملاحظه كرديم و حرف‌هاي ايشان را شنيديم.

وي با اشاره به وقايع پس از نماز جمعه و اظهارات مطرح شده گفت: اولين جمله‌اي كه امروز شنيدم اين بود كه از نماز وحدت‌شكن چه خبر؟ همه مردم ما تشخيص دادند كه نماز وحدت‌آفرين نبود و اين نماز بار ديگر باعث ايجاد برخي از مسائل اختلافي بود و اين در حالي است كه از آقاي هاشمي انتظار ديگري مي‌رفت.

آيت‌الله يزدي خطاب به آقاي هاشمي رفسنجاني گفت: اگر شما رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيد آيا مصلحت كشور در اين شرايط اين است؟ مصلحت كشور اين است كه به جاي اينكه رهبري و نظام را حمايت كرده و با ساختار شكنان برخورد كنيد. بلافاصله پس از اينكه مي‌گوييد كه قانون بايد رعايت شود مطالبي را خلاف قانون مطرح مي‌كنيد و مي‌گوييد كه شوراي نگهبان از فرصت استفاده نكرد.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: قانون مي‌گويد شوراي نگهبان ناظر بر قانون بوده و هست و رياست جمهوري خود شما را همين وزارت كشور برگزار كرد و همين شوراي نگهبان ناظر بود و در دوره آقاي خاتمي و دوره گذشته هم به همين منوال انتخابات برگزار شده بود.

وي بيان داشت: من به عنوان يك عضو در شوراي نگهبان بارها عرض كردم و در پيشگاه خدا شهادت مي‌دهم يك مورد هم نمي‌توانم بگويند كه شوراي نگهبان جناحي و گروهي عمل كرده و يا جانبداري خاصي را از فردي داشته است.
وي در ادامه با اشاره به صحبت آقاي هاشمي مبني بر اينكه شوراي نگهبان به درستي به وظيفه خود عمل نكرده است، تصريح كرد: شوراي نگهبان به وظيفه خود عمل كرده و آن وقت شما مي‌گوييد كه شوراي نگهبان از اين فرصت خوب استفاده نكرد.

آيت‌الله يزدي تاكيد كرد: اصلا شوراي نگهبان نبايد اين فرصت را مي‌داد و بيشتري از اين معطل مي‌كرد. به خاطر شما و جلسه‌اي كه مقام معظم رهبري نمايندگان كانديداها را دعوت كردند پنج روزي مهلت گذاشته شد والا شوراي نگهبان نبايد اين مهلت را تمديد مي‌كرد.

وي بيان داشت: بالاخره با استناد به فرموده رهبري پنج روز فرصت اضافه داده شد و آقايان نيامدند و صحبتي نكردند و ان‌شا‌الله گزارشي تفصيلي شوراي نگهبان كه قرار است در اختيار عامه مردم قرار گيرد ما را بيشتر كمك خواهد كرد.
وي گفت: به هر حال آقاي هاشمي خوب عمل نكردند براي همه مردم ما روشن است كه به وظيفه حساس انقلابي و ديني خود در اين شرايط حساس عمل نكردند. آقاي هاشمي ‌بايد وحدت را حفظ كرده، مخالفين را به حفظ آرامش دعوت كرده و فتنه را خاموش مي‌كردند و نمي‌بايست زبان بيگانگان را عليه كشور باز مي‌كردند.

آيت‌الله يزدي با اشاره به سخنان مديرعامل خبرگزاري فارس مبني بر تنها بودن مقام معظم رهبري در شرايط كنوني اظهار داشت: اينكه شما مي‌فرماييد مقام معظم رهبري تنها هستند بايد گفت كه چه كساني ايشان را تنها گذاشته‌اند؟ آقاي هاشمي باسابقه‌ترين دوستان و سابقه‌دار ترين همراهان هستند و خودشان هم ادعاي دوستي و همراهي داشته‌اند و به نظر من مقام معظم رهبري نسبت به ايشان خيلي عنايت داشتند و كمك كردند كه گاهي خود ما گله مي‌كرديم و ولي در عين حال بايد از مقام رهبري اطاعت داشته باشيم.

وي در ادامه با اشاره به مواضع خبرگزاري فارس و پيشرفت‌هاي اين خبرگزاري در عرصه اطلاع‌رساني به خصوص در ايام انتخابات گفت: خداوند به شما توفيق دهد و موفق باشيد. انصافا كار شما كار بسيار حساس و ارزنده‌اي است و كاري است كه در شرايط فعلي روي آن حساب مي‌شود و اعتباري كه شما در اين مدت كوتاه به دست آورده‌ايد ارزشمند است.

آيت‌الله يزدي خاطرنشان كرد: وقتي خبري از خبرگزاري فارس در اختيار اشخاص قرار مي‌گيرد و وقتي مدرك را از فارس مي‌بينيم يك جور به آن نگاه مي‌كنيم و وقتي از سايت‌هاي و خبرگزاري‌هاي ديگر مي‌بينيم گاهي اوقات ترديد هم مي‌كنيم.
مسئول دبيرخانه خبرگان رهبري اضافه كرد: وقتي خبري از خبرگزاري فارس منتشر مي‌شود با يك اطمينان به آن نگاه مي‌كنيم و اين مسئله هم در وضع فعلي و هم در آينده هم خود به خود مورد قضاوت و مقايسه قرار خواهد گرفت.

وي بيان داشت: به دست آوردن يك جايگاه مهم و نگهداري و حفظ آن بسيار مهم‌تر است و خداوند به شما توفيق داده است كه اين جايگاه را به دست آوريد و يك خبرگزاري مورد اعتماد جامعه هستيد و منشا اعتماد آن هم همان جمله كه ريشه گرفته از فرموده امام راحل ما است كه فرمودند: »تا وقتي از ولايت فقيه دفاع شود كشور شما آسيبي نخواهد ديد و اگر يك روزي از ولايت فقيه جدا شويد بدانيد كه همان روز كشور شما آسيب خواهد ديد».

وي بيان داشت: اين سخن يك سفارش، اصل و قاعده مسلم تجربه شده است. تا وقتي نظام حكومت الهي است خداوند حمايت كرده و خطرات را دفع مي‌كند ولي اگر يك روزي كه از نظامي كه ريشه الهي دارد فاصله بگيريد آن وقت حمايت خداوند سلب مي‌شود.

وي با اشاره به ساخت مسجد ضرار گفت: وقتي پيامبر مشاهده كردند كه منافقان مي‌خواهند به اسم مسجد عليه مسلمانان حركت كنند پيامبر خدا دستور تخريب مسجد را دادند و اين يك مسئله تاريخي بوده و در قرآن هم آمده است و آنها مي‌خواستند كه اسلام را با اسلام از بين ببرند.

دبير شوراي عالي حوزه علميه قم گفت: وقتي كه چنين شرايطي باشد طبعا بايد حاكم جامعه اسلامي متوجه باشند كه اينها چهره اسلام به خود گرفته ولي عليه اسلام موضع گرفتند و پيامبر خدا هم فقط با محبت و دوستي حكومت اسلامي را اداره نكردند و وقتي لازم بود برخورد قاطع و صريحي داشتند.

وي خاطرنشان كرد: در بيان خطبه‌هاي آقاي هاشمي رفسنجاني در همين تكه تاريخي هم نواقص زيادي وجود داشت. مردم در نظام اسلامي بيشترين كمك و حمايت براي امكان اجراي حكومت الهي را دارند نه براي دادن حق حاكميت. در حكومت اسلامي حق حاكميت از ناحيه خدا است و حمايت مردم ابزار و وسيله‌اي براي اجرا و پياده كردن است. مشروعيت حكومت از ناحيه خداوند است و مقبوليت حكومت و قدرت عمل از ناحيه مردم است به همين دليل مي‌توان گفت با عدم حضور مردم حق حاكميت حاكم از بين نمي‌رود.

آيت‌الله يزدي با اشاره به خانه نشين شدن حضرت علي (ع) در طول 25 سال گفت: يعني در اين مدت حضرت علي(ع) حاكم نبودند؟ ايشان در اين مدت خليفه و ولي امر بودند ولي مردم كه حمايت نكردند به همين دليل ايشان نتوانستند كه حكومت را اجرا كنند.

وي اضافه كرد: وقتي كه بعد از قتل عثمان مردم آمدند تا حضرت علي(ع) حكومت را عهده‌دار شوند، آيا مردم به ايشان حكومت را دادند يا حكومت را خدا به وسيله پيامبر به حضرت علي داده بودند؟ قبل از آن فقط مردم حضرت اميرالمومنين را براي اجرا تنها گذاشته بودند.

وي در بخش پاياني سخنان خود اظهار داشت: خدا را شاكر هستيم كه در كشوري زندگي مي‌كنيم كه حكومت اسلامي در كشور حاكم است و در راس آن ولي فقيه جامع‌الشرايط قرار دارند. آيت‌الله خامنه‌اي ولي فقيه آشنا به زمان و دشمن شناس هستند و با نهايت تدبير در اين مخاطرات هدايت و رهبري كردند و البته برخي دوستان كم لطفي و بي‌محبتي كردند ضعف در تصميم‌گيري داشتند.

وي با اشاره به حديثي از حضرت علي(ع) گفت: در فراز و نشيب‌ها است كه هركسي جوهر و درون خودش را نشان مي‌دهد اميدوايم كه سرمايه‌هاي عظيم اسلام و مسلمين آسيب نبيند و بيشتر بتوانند به اسلام و مسلمين كمك كنند. به هر حال اسلام به من و امثال من نياز ندارد اگر ما در سايه اسلام آمديم اسلام ما را نگه مي‌دارد اگر نيامديم اسلام خواهد ماند و خداوند هميشه كساني را دارد كه دين اسلام را حفظ كنند. رهبر ما ان‌شا‌الله تنها نخواهد ماند و همه ما وظيفه داريم به هر نوعي كه مي‌توانيم مقام رهبري و ولايت فقيه را حفاظت مي‌كنيم و ان‌شاالله خداوند نيز ما و دين خودش را حفظ خواهد كرد.

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.