توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 49765
طرح جامع صادرات گاز ایران نهایی شد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۸
با نهایی شدن طرح جامع صادرات گاز ایران در برنامه پنجم توسعه، کشورهای اروپایی بزرگترین بازار هدف گاز ایران در 5 سال آینده خواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح جامع صادرات گاز طبیعی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه در وزارت نفت نهایی شده که این طرح برای تصویب و بررسی جزئیات بیشتر آن به معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری ارائه شده است.

بر اساس این طرح جامع تا پایان سال 1393 باید میزان صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله به حدود 200 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

در این رابطه با در نظر گرفته صدور 35 میلیون متر مکعب گاز در روز به کشورهای اروپایی از سوی وزارت نفت، قاره سبز بزرگترین بازار هدف صادرات گاز ایران تا پایان سال 93 خواهد بود.

سید رضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز پیشتر به مهر گفته بود: پیش بینی می کنیم تا 10 سال آینده 215 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله و معادل 356 میلیون متر مکعب گاز از طریق LNG صادرات گاز داشته باشیم.

غلامحسین نوذری وزیر نفت پیشتر با تاکید بر اینکه معتقدیم حداقل باید روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز به این قاره صادر شود به مهر گفته بود: باتوجه به ظرفیت های تولید گاز ایران حداقل باید 2 خط لوله گاز به ظرفیت هر یک 100 میلیون مترمکعب تعریف شود.

پیش بینی می شود به زودی با ساخت خط لوله نهم سراسری به طول یکهزار و 900 کیلومتر امکان صادرات مستقیم گاز ایران به اروپا فراهم می شود.

جزئیات گازرسانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

بر اساس طرح پیشنهادی وزارت نفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس که هم اکنون با کسری شدید گاز مواجه هستند، به عنوان یکی از بازارهای قابل دسترس ایران در 5 سال آینده خواهند بود.

پیش بینی می شود تا سال 1393، کویت با دریافت 6/8 میلیون متر مکعب، عمان با 28 میلیون متر مکعب، بحرین با 28 متر مکعب و امارات با 3/12 میلیون متر مکعب گاز در روز به جمع خریداران گاز ایران بپیوندند.

از سویی با توجه به نیاز شدید عربستان سعودی به دریافت گاز طبیعی و عدم وجود منابع کافی گاز در این کشور برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی، اما در برنامه پنجم توسعه هیچ گونه برنامه ای برای صادرات گاز به این کشور عربی دیده نشده است.

قاسمی جاوید مدیر بازاریابی شرکت ملی صادرات گاز پیش از این، گفته بود: هم اکنون مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون کویت، بحرین، عمان و امارات در مـراحل خوبی قـرار دارد و قیمت های قابل قبولی در مقایسه با سوخت های جایگزین به آنها پیشنهاد شده است.

وی قیمت فروش گاز از طریق خط لوله برای خریداران را در محل تولید آن یکسان اعلام کرد و گفته: با توجه به دوری یا نزدیکی نقطه تحویل گاز و اضافه کردن هزینه حمل، قیمت گاز برای مشتریان مختلف محاسبه می شود.

نقش آتی هند و پاکستان در بازارهای گازی ایران

به گزارش مهر، پس از اروپایی ها، هند بزرگترین خریدار گاز ایران بر اساس پیش نویس برنامه پنجم خواهد بود، به طوری که باید تا 5 سال آینده روزانه نزدیک به 27 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر شود. برای کشور پاکستان نیز روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز پیش بینی شده است.

اما در حالی در پیش نویس برنامه پنجم توسعه از هند به عنوان یکی از مشتریان بزرگ گاز ایران یاد می شود که این کشور با وجود نیاز مبرم به گاز ایران، اما تحت فشار کشورهای غربی فعلا به نظر می رسد که از مذاکره با مقامات ایرانی برای دریافت گاز صرف نظر کرده است.

جای خالی چین و طرح های LNG در طرح جامع گاز ایران

با وجود اجرای طرح تولید ال ان جی " ایران ال ان جی" و پیشرفت بیش از 20 درصدی این طرح، اما بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت در برنامه پنجم برای صادرات محموله های ال ان جی، افقی دیده نشده است.

این در حالی است که هم اکنون عملیات اجرایی طرح های مختلف تولید ال ان جی در جنوب کشور آغاز شده و بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید میزان تولید و صادرات ال ان جی کشور به 88 میلیون تن افزایش یابد.

اما چین هم که در حال حاضر با امضای قراردادهای مختلف نفتی و گازی به عنوان یکی از شرکای استراتژیک صنعت نفت ایران مطرح است، جایی در طرح جامع پیشنهادی شرکت ملی نفت برای دریافت گاز ایران ندارد.

چین هم اکنون یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا است که برای تامین بخشی از نیازهای خود اخیرا قراردادهای جدیدی را برای واردات ال ان جی با اندونزی و قطر امضا کرده است.

افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه و ارمنستان

بر اساس این طرح پیشنهادی تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان صادرات گاز طبیعی کشور به ترکیه روزانه تا سقف 27 میلیون متر مکعب و ارمنستان تا سطح 8/4 میلیون متر مکعب گاز افزایش می یابد.

بر اساس گزارشهای منتشر شده شرکت ملی گاز، از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و 560 میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان و ترکیه صادر شده، که متوسط صادرات روزانه گاز 13 میلیون و 600 هزار متر مکعب بوده است.

این میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته 2 درصد رشد یافته که بر اساس اعلام مسئولان در صورت اعلام نیاز مشتریان، امکان تحویل گاز بیشتر به آنها وجود دارد.

هم اکنون پیش نویس این طرح در مجموعه وزارت نفت نهایی شده که پس از تصویب در هیئت مدیره نفت به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه شده است.

پیش بینی می شود که پس از تکمیل مطالعات و تصویب آن در دولت، برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.