توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 49800
توليد "بهمن پايه‌بلند" چيني‌ها در بندرانزلي
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۷
مدير عامل شركت دخانيات گفت: طي سال‌هاي گذشته نيروي انتظامي همكاري خوبي با شركت دخانيات براي مبارزه با قاچاق سيگار داشت ولي در سال 87 كمترين همكاري از سوي نيروي انتظامي انجام شد و موفقيت‌هاي فعلي ما تنها ناشي از گشت پرسنل و شركت خودمان مي‌باشد.

به گزارش ايلنا، محمد علي ابطحي مدير عامل شركت دخانيات در جمع خبرنگاران درباره قاچاق سيگار گفت: جلوگيري از قاچاق تنها راه خودكفايي است و در موضوع سيگار به دليل سودجويي و اهداف سياسي نمي‌توان به سرعت اين كار را انجام داد.

وي افزود: افراد سودجو دربحث سيگار با واردات سيگارهاي مختلف توانسته‌اند سيگار را در بين جوانان و زنان اشاعه دهند.

مديرعامل دخانيات تصريح كرد: ما ناچاريم تا وقتي تقاضا وجود دارد سيگار را توليد كنيم و البته مازاد مصرف را به صورت واردات تامين كنيم تا از قاچاق پرهيز شود.

ابطحي با اشاره به اينكه واردكنندگان سيگار معتقد به واردات سيگار بي‌ضرر هستند، گفت: هيچ سيگاري بدون ضرر نيست و واردكنندگان با ارائه سيگارهاي بي‌استاندارد توانسته‌اند ذائقه مصرف‌كنندگان داخلي را تغيير دهند.

سرانه مصرف در ايران 2.5 نخ

ابطحي سرانه مصرف سيگار در ايران را 5/2 نخ و مصرف كلي را 12 ميليارد نخ عنوان كرد و گفت: شركت دخانيات در راستاي سلامت مصرف‌كنندگان با اجراي قوانين سخت‌گيرانه به توليد سيگارهايي با درصد ضرر كمتر اقدام كرده علاوه بر اين بر سيگارهاي وارداتي نيز نگاه و كنترل ويژه‌اي داشته است.

مديرعامل دخانيات با بيان اينكه هيچ اطلاعاتي درباره محتواي سيگارهاي قاچاق نداريم، گفت: چه بسا سيگارهاي وارداتي با داشتن مواد اعتيادآور مصرف‌كنندگان داخلي را با تغيير ذائقه به مواد ديگر نيز معتاد كرده‌اند.

به گفته ابطحي بازار دخانيات ايران بازار 30 هزارميليارد توماني است كه با توجه به سود 168 درصدي توليد در سال گذشته جاذبه زيادي براي ورود به اين بخش ايجاد كرده‌ايم.

در كاهش واردات موفق نبوديم

ابطحي درباره عدم تحقق برنامه دخانيات بر روي كاهش واردات گفت: سال گذشته برنامه‌‌ريزي كرديم تا ميزان واردات سيگار را به 7/3 ميزان كل مصرف كاهش دهيم اما توانستيم تنها به 7/6 كل حجم مصرف كاهش دهيم كه البته اين با توجه به رشد 37 درصدي توليد قابل توجه است.

وي اظهار داشت: اين را نيز بايد در نظر گرفت كه هفت سال قبل 47 درصد از مصرف داخلي توسط قاچاق تامين مي‌شد و در سال 86 به 5/6 درصد رسيد. كه اين نشان‌دهنده 22 درصد كاهش واردات سيگار در اين مدت است.

ابطحي با اشاره به ماليات بر ارزش افزوده گفت: وقتي ماليات بر ارزش افزوده مطرح شد موضوعي را مطرح كرديم كه تصميم‌گيري براي دخانيات بسيار ظريف است و بين واردات و قيمت كالاي تقلبي بايد تعادلي ايجاد شود چون حاشيه سود قاچاق زياد است و اين امر موجب افزايش قاچاق خواهد شد.

پس از درج علائم هشداري ضرر كرديم

وي ادامه داد: در سال گذشته شروع به چاپ علائم هشداري بر روي سيگارها كرديم كه همين امر موجب شد تا عده‌اي از واردكنندگان با تبليغ اين موضوع كه سيگارهاي توليد ايران مضر هستند و صحت آن از انتشار عكس‌هاي روي پاكات سيگار قابل اثبات است، توانستند ذائقه مصرف‌كنندگان داخل را به سوي سيگارهاي وارداتي خودشان معطوف كنند و از اين راه ما ضرر كرده‌ايم.

مديرعامل شركت دخانيات ادامه داد: همچنين نوسانات قيمت ارز نيز از سوي ديگر موجب ضرردهي ما شد. به اين صورت كه در مرزهاي كشور كسي كه قاچاق سيگار مي‌كند دلار را 670 تومان به دست مي‌آورد بنابراين در برابر تعويض كالا در مرزهاي كشور سود كلاني به واردكنندگان مي‌رسد.

ابطحي با اشاره به مبارزه با قاچاق سيگار گفت: كمپاني فيليپ موريس 4/3 بازار داخلي را با قاچاق پر كرده كه اين امر تمهيدات ويژه‌اي را مي‌طلبد.

طي سال‌هاي گذشته نيروي انتظامي همكاري خوبي با شركت دخانيات براي مبارزه با قاچاق سيگار داشت ولي در سال 87 كمترين همكاري از سوي نيروي انتظامي انجام شد و موفقيت‌هاي فعلي ما تنها ناشي از گشت پرسنل و شركت خودمان مي‌باشد.

وي ادامه داد:ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و قوه قضائيه بايد ما را ياري كنند و درباره حق كشف مسائلي را عنوان مي‌كنند كه اميدواريم در سال جاري حل شود.

توليد 75 درصد نياز داخل تا پايان سال جاري

مديرعامل دخانيات افزود: امروز مديريت بازار در دست شركت دخانيات است و هيچ اتفاقي در امور رسمي نمي‌تواند شكل گيرد بنابراين طبق برنامه استراتژي تا پايان سال 89، 75 درصد توليد داخل مي‌باشد و حتي سيگارهايي كه از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند نيز جلوگيري شده و سعي خواهيم كرد به توليد مشاركتي در اين زمينه‌ها برسيم.

ابطحي اظهار داشت: در حال حاضر 84 درصد بازار را كنترل و مديريت مي‌كنيم كه اين البته با در نظرگرفتن توليد داخل و توليد مشاركتي است و اگر در سال جاري با كمپاني‌هاي ديگر نيز به نقطه توليد مشاركتي برسيم سهم بازار افزايش قابل توجهي خواهد كرد.

ابطحي به توليد سيگار وينستون در ايران اشاره كرد و گفت: با كمپاني GTI توافق كرديم و تا پايان سال 88 سيگار وينستون نيز در داخل كشور توليد خواهد شد كه البته براي سيگار مونتانا نيز همين اقدامات در حال پيگيري است.

كمپاني، KT&G و توليد دو برند درداخل

وي افزود: هم‌اكنون كمپاني‌هاي مشهور با توليد سيگار در پاكستان توليد خودشان را مستقيم به ايران وارد مي‌كنند بنابراين پس ازمذاكرات فشرده با اين كمپاني‌ها درصدد هستيم تا ظرف سه سال اين كمپاني‌ها نيز وارد ايران شده و همين توليدات را به صورت مشاركتي در ايران انجام دهند. بر اين اساس كمپاني KT&G دو برند را در داخل كشور توليد خواهد كرد.

چيني‌ها در بندر انزلي بهمن پايه بلند توليد مي‌كنند

وي افزود: همچنين براي توليد بهمن بلند با كمپاني چيني به توافق رسيديم تا در بندر انزلي به توليد اين سيگار پرداخته و عمده نياز منطقه آزاد انزلي را تامين و كار صادرات اين سيگار را آغاز كنند.

ابطحي اظهار داشت: ما در پي آن هستيم كه به جاي سود ديگران خودمان سود كنيم و شرايطي را به وجود آوريم كه توليدكنندگان و بخش خصوصي به سمت بازار ايران سوق پيدا كنند.

مديرعامل شركت دخانيات تصريح كرد: به هيچ وجه اجازه نخواهيم داد برند جديد در داخل كشور توزيع شود.

ابطحي از توليد سيگاري خبر داد كه در شش ماه دوم سال اطلاع‌رساني آن را انجام خواهد داد و اظهار اميدواري كرد كه اين سيگار در بازار اسلامي جاذبه ايجاد خواهد كرد.

مديرعامل شركت دخانيات ميزان واردات سيگار در سال 87 را 4/22 ميليارد نخ خواند و گفت: اين ميزان نسبت به سال 86 چهار درصد كاهش يافته و برآورد قاچاق در سال 86 به 5/6 ميليارد نخ رسيد كه نسبت به سال گذشته آن 22 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

82 ميليارد تومان سود كرديم

ابطحي درباره ميزان فروش سال گذشته گفت: تا جايي كه مجازم بگويم فروش سال گذشته 270 ميليارد تومان بوده كه شامل فروش سيگار توليد داخل و مشاركتي‌ها مي‌شود و دو هزار و 98 ميليارد ريال سود خالص سال 87 بوده كه هنوز به تصويب مجمع نرسيده است. بنابراين مي‌توان گفت 82 ميليارد تومان سود داشتيم و 164 درصد افزايش فروش داشتيم.

مديرعامل شركت دخانيات درباره خصوصي‌سازي اين شركت گفت: من معتقد به خصوصي‌سازي هستم و تاكنون نيز 18 مجوز توليد سيگار در داخل صادر شده ولي با توجه به اينكه بانك‌ها با وجود عدم بدهي دخانيات به اين شبكه، حاضر به ارائه تسهيلات به اين بخش نيستند.

وي ادامه داد: ايران هم‌اكنون هيچ‌گونه صادرات سيگاري ندارد اما در سال جاري اولين سالي است كه مي‌توانيم به ميزان 10 درصد توليد صادرات داشته باشيم.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.