توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 50354
تولید حیوان تراریخته برگونه "بز" متمرکز شد
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۲۹
محققان پژوهشکده رویان پس از بررسی های دقیق ابعاد موضوع شبیه سازی در گاو، گوسفند و بز اعلام کردند در حال حاضر تحقیقات تولید حیوان تراریخته در گونه بز متمرکز خواهد شد.

به گزارش مهر، پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اعلام کرد: با توجه به تلف شدن تامینا دومین گوساله شبیه سازی شده ایران انجام تحقیقات وسیع تر آزمایشگاهی در زمینه بالابردن روند کفایت تولید جنین های کلونی گاو به طور جدی پیگیری خواهد شد.

بنابر بالاترین آمارهای موجود در زمینه شبیه سازی گاو، در دنیا بالاترین شانس تولید جنین آزمایشگاهی، ایجاد آبستنی اولیه، ماه سوم، ماه ششم و نیز تولد زنده به ترتیب 50 درصد، 40 درصد، 30 درصد، 25 درصد و 5 تا 10 درصد است که سهم معادل تیم جنین شناسی پژوهشکده رویان در این زمینه به ترتیب 40 تا 45 درصد، 30 درصد، 35 درصد، 20 درصد و 3 درصد بوده است. از سوی دیگر در 60 درصد موارد آبستنی در نیمه دوم منجر به هیدروپس پیشرونده منجر به سقط می شود که علت سقط دو مورد آبستنی موفق اولیه پژوهشکده رویان نیز بود.

محققان پژوهشکده رویان پس از بررسی های دقیق ابعاد موضوع شبیه سازی در گاو، گوسفند و بز اعلام داشته اند در حال حاضر تحقیقات تولید حیوان تراریخته در گونه بز متمرکز خواهد شد اما انجام تحقیقات وسیع تر آزمایشگاهی در زمینه بالابردن روند کفایت تولید جنین های کلونی گاو نیز به طور جدی پیگیری خواهد شد.

رویان تحقیقات بر روی گاو شبیه سازی را منوط به پشتیبانی مسئولان کشور کرد

اگر چه گونه گاو اهمیت کلیدی در ساماندهی تحقیقات حیوانات تراریخته دارد ولی طولانی بودن دوره آبستنی های گاو و هزینه بسیار بالای تحقیق در این حیوان، انجام این گونه تحقیقات را منوط به همکاری و پشتیبانی های بیشتر مسئولان کشور می کند.

انجام پروژه طرح افزایش و ارتقای پتانسیل شیرواری دامها از طریق تکنولوژی انتقال جنین در گاو

همچنین پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی قصد دارد طی یک پروژه بزرگ و با همکاری مجتمع دامپروری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی طرح افزایش و ارتقای پتانسیل شیرواری دام های کشور از طریق تکنولوژی انتقال جنین در گاو را به صورت گسترده اجرا کند که نتیجه فاز اولیه این تحقیقات تولد "بووانا" اولین گوساله از لقاح آزمایشگاهی بود.

علت تلف شدن دومین گوساله شبیه سازی شده ایران

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان اعلام کرد: به رغم تلاشهای صورت گرفته، دومین گوساله شبیه سازی شده ایران و خاورمیانه "تامینا" به علت عوارض ناشی از تب حاد و مواج جان سپرد.

دکتر محمدحسین نصراصفهانی با اعلام این خبر افزود: مرگ "تامینا" صبح روز سه شنبه 6 مرداد در روز سوم تولد خود دقیقاً به همان عللی رخ داد که برای اولین گوساله شبیه سازی شده "بنیانا" روز هفتم تولد رخ داده بود.

وی افزود: بنابر گزارشهای منابع معتبر علوم دامپزشکی همچون طب داخلی دامپزشکی از جمله Text book of Veterinary Internal Medicine هایپرترمی با علت نامشخص علت اصلی مرگ گوساله های شبیه سازی شده در هفته اول بعد از تولد عنوان شده که علت مرگ دو گوساله شبیه سازی شده ایران نیز است.

علت اصلی مرگ هر دو کلون وقوع تب حاد و مواج بوده است

وی اضافه کرد: بررسیهای اولیه نشان داده است در حالی که اولین گوساله شبیه سازی "بنیانا" در سن 270 روز حاملگی و با وزن 48 کیلوگرم متولد شد و بررسیهای اولیه هیچ گونه عارضه پاتولوژیک خاصی را در آن نشان نداد، دو قلوی همسان ژنتیکی آن یعنی "تامینا" در سن 280 روز حاملگی و با وزن 70 کیلوگرم متولد شد که عوارض ملایم بعضی ناهنجاری های آناتومیکی را نشان می داد. با این وجود بنابر دقیق ترین بررسی های تیم دامپزشکی علت اصلی مرگ هر دو کلون وقوع تب حاد و مواج و نه عوارض ملایم آناتومیک بوده است.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.