نظر منتشر شده
۲۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 50934
ضرورت حفظ اصلاح‌طلبان قانون‌گرا در صحنه سياست
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۳
چرا جناح‌اصلاح‌طلب باید زنده بماند؟

ضرورت حفظ اصلاح‌طلبان قانون‌گرا در صحنه سياست
وجود آلترناتيو يا بديل و جايگزين جناح حاكم از ضرورت‌هاي حفظ حق انتخاب شهروندان است.



در اين مقام توجه به نكاتي چند ضروري به نظر مي‌رسد:



1- جناح منتفد در بستر زمان و با صرف هزينه‌هاي اجتماعي موصوف به صفت جايگزين و الترناتيو بودن مي‌شود. اين گروه سياسي با اعلام مواضع انتقادي به هنگام، سعي مي‌نمايد تمامي كساني كه از قدرت حاكم دچار نارضايتي مي‌شوند را در زير چتر خودش جمع نمايند و طبعا با پذيرش مشاركت سياسي در چهارچوب قانون طيف ناراضي از قدرت را به رفتار قانون‌مدارانه و حفظ آمادگي جهت حضور پرقدرت در عرصه سياسي دعوت مي‌نمايد. لذا از يك طرف حاكميت مي‌بايست امكان حضور نيروي جايگزين از طريق انتخابات را در سلسله مراتب قدرت فراهم آورد و از طرف ديگر منتقدين جناح حاكم از هرگونه رفتاري كه موجب سلب مشروعيت ايشان و تبديل شدن ايشان به اپوزيسيون ‌شود خودداري نمايند. طبعا وهن و بي‌اعتنايي به قانون با مشاركت در چهارچوب قانون سازگار نيست و هيچ حاكميتي اجازه مشاركت قانوني به كساني كه قانون را زير پا مي‌گذارند نمي‌دهد.



2- هر گاه قدرت انتخاب مردم توسط حاكميت محدود شود به اين معني كه مردم نتوانند در چهارچوب انتخابات به خواست خويش مبني بر نفي دولت و يا كسب اكثريت مجلس به روند جديدي كه داراي ديدگاه متفاوت از قدرت حاكم است دست يابند، با سرخوردگي از حاكميت سعي مي‌نمايند از طرق غيردموكراتيك فكر و انديشه متفاوت را حاكم نمايند. در واقع، تنگ شدن دایره بديل قانونی مساوی است با گسترش اپوزیسیون غیر قانونی. از طرف ديگر نخبگاني كه از طريق قانوني قادر به مشاركت در قدرت نيستند در چشم دسته‌اي از مردم به سمت شاخص شدن و اسطورگي مي‌روند و در حقيقت چون بر سرير قدرت نمي‌توانند نشست ضعف و توانايي‌شان شناخته نمي‌شود و آرام آرام جايگاه ايشان به سطح منجي ارتقا مي‌يابد. نقطه قوت دمكراسي همين است كه با تضمين حق انتخاب در حقيقت بقا حكومت مردمسالار را تضمين مي‌نمايد؛ چرا كه مردم هميشه راه انتخاب بديل و جايگزين را در قبال حزب حاكم باز مي‌بينند پس دليلي براي خروج از قواعد حاكم بر نظام سياسي براي رسيدن به خواست عمومي نمي‌يابند.



3- نبود سابقه طولاني در امر انتخاب در كشور ما موجب شده انتخاب‌كنندگان پس از انتخاب، عواقب و آثار سو احتمالي ناشي از عملكرد منتخب را به دوش ديگر عناصر قدرت مي‌اندازند در حقيقت باور ندارند كه خود در تصميم‌سازي موثر بوده‌اند و اين امر موجب مي‌شود انتخاب كنندگان قدرت حاكم كمتر به سراغ واقع‌گرايي و يافتن علل بروز آثار سوء عملكرد جناح حاكم كه بعضا اجتناب‌ناپذير است بروند و به صورت فعال به حمايت از فرد منتخب بپردازند باز همين امر موجب مي‌شود كه مردم بيشتر با ديد سلبي به سراغ انتخابات بروند بدين معني كه مي‌گويد راي مي‌دهم به فلاني تا فلاني راي نياورد چنانچه در انتخابات اخير هم تحليلي مي‌گويد جناب دكتر احمدي‌نژاد با توجه به ديد منفي‌اي كه عموم مردم نسبت به اشرافيت حاكم در دوره آقاي هاشمي رفسنجاني داشتند فضاي انتخابات فعلي را دو قطبي كرد تا براي پيشگيري از حضور مجدد اطرافيان جناب هاشمي و براي نفي مجدد منش فوق به ايشان راي دهند.



4- حال اگر بپذيريم احتمالا در آينده‌اي نه چندان دور چنانچه سيكل هشت ساله انتقال قدرت در كشور ما حكايت مي‌نمايد مردم به دنبال جايگزين با مباني متفاوت براي جناح حاكم مي‌گردند و باز اگر قبول كنيم كه تضمين حيات و بقا مردم سالاري در گرو به رسميت شناختن واقعي حق انتخاب مردم با خصوصيات فوق است، به اين نتيجه مي‌رسيم كه براي پيشگيري از تولد اپوزيسيوني قدرت‌مند كه در چشم مردم و نخبگان جناح خاص الترناتيو قدرت حاكم محسوب مي‌شود، مي‌بايست با مدارا سعي نماييم جناح اصلاح‌طلب را به تمكين نسبت به قانون و فعاليت در چهارچوب قانون والبته با فراهم آوردن زمينه مناسب جهت مشاركت فعال سياسي اين طيف فرا بخوانيم. دراين زمينه تاسف آور است كه عده‌اي شادي‌كنان هلهله خروج طيفي از نيروهاي سياسي را از صحنه قانوني دنبال مي‌كنند غافل از اين‌كه حذف بديل واقعي جناح حاكم، زمينه را براي جستجوي بديل در چهارچوب‌هاي غير قانوني نظير همان انقلاب مخملين فراهم مي‌سازد. حال آن‌كه طيف اصلاح طلب اگر چه دچار وهم و اشتباهات فاحشي در انتخابات اخير گرديد و برخي از آنان مردود شده‌اند، اما بسياري از آنان سوابق روشني پيش و پس از انقلاب در حمايت از مباني نظام دارند و خطرناك‌تر آن‌جاست كه با حذف چهر‌ه‌هاي فوق ميدان براي موج سواراني كه به غير از قدرت به چيزي نمي‌انديشند بازمیشود.



 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۳۳:۳۵
اقتدار گرایان نمی توانند حضور غیر خود را تحمل کنند پس این تحلیل شما هرگز به واقعیت نمی رسد.مطمئن باشید. (203943)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۵۸:۳۳
آقا جان یک گروه خیلی کوچکی هستند که تمام نقاط کلیدی رو اشغال کردند و به هیچ کس هم اجازه همکاری و تعامل نمی دهند. اعتراض که بکنی هزاران حادثه تارخی از صدر اسلام 2 میلیون حدیث و صدها آیه مبارکه قران را برات ردیف می کنند که فقط خودشان می فهمند. زیاد هم مقاومت کنی میشی جیره خور آمریکا بعد میشی همکار صهیونیست قدم بعدی میشه آشوبگر بعد میشی انقلاب مخملی و بعد هم بر انداز و کارت میکشه به نا کجا آباد. و بدین وسیله مملکت می شود ارثیه ای آقایان و هر کاری که بخواهند می کنند و ملت حیران و مغبوم فقط میشوند هیزم تنور این آقایان در موارد ضروری (204213)
 
امیر حسین
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۹:۲۴:۵۵
نا شناس عزیز مشکل ما هم همین جاست
ما میخاهیم اصلاح طلبان باشند ولی آنها خود را مخالف ادعا میکنند کجای دنیا دیدید که دو جناح مخالف هم یکی پایبند به نظام و رهبری ویکی دور مخالف نظام باشد (204358)
 
شیرین
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۹:۱۵
امیر حسین عزیز ، دقیقاً مشکل ما اصلاح خواهان این است که هر چه بگوییم در نظر شما مخالف مبانی انقلاب اسلامی ایران و ارزشهایی است که همه مردم 30 سال پیش با هر اعتقاد و مذهبی برای آن تلاش کردند . شما اصول گرایان انقلاب را مال خود میدانید . من اصلاً قصد بی احترامی ندارم . هر مخالفتی از جانب شما ، ضد انقلابی و به قول بعضی از شماها سوسول بازی و مال قشر مرفه جامعه به حساب میاید . دلیل این خصومت و کینه ای که متاًسفانه بین همه ما که از یک گوشت و پوست و استخوان و نژاد هستیم به خصوص بعد از انتخابات ایجاد شده همین است . بحث ، بحث \" خودی و غیر خودی \" شده . جناح اصول گرا بواسطه قدرت و اسلحه و مقام ، خود را محق میداند و بقیه را دشمن و عامل بیگانه و غربزده . این مشکل ما است . نه ؟ (204389)
 
میزان
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۷:۴۸
خانم یا آقای شیرین! جریان ا اصلاح طلبی برای جمهوری اسلامی است چنانچه 8 سال این جریان مسولیت اجرایی کشور را بر عهده داشت اما این طور نیست که شما هرچه بگویید خلاف مبانی نظام است خودی و غیر خودی نداریم به قول رهبری عزیز خط انقلاب 40 میلیون رای آورد چه کسی گفته است نظام اسلامی مال فلان جریان است خیر من با این نظر مخالفم . متاسفانه زود قضاوت کردید و باز هم با تاسف این گونه در جامعه القا کرده اند. بحث سر ایران است و ایران مال همه ایرانی هاست نظام مال همه ایرانی هاست . (209232)
 
هادی
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۸:۵۴:۵۹
بکارگیری انقلاب مخملی برای معترضان دقیقا تایید وجود نارضایتی گستره مردم است. (204451)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۴۷:۲۸
....برادران اشتباهات فاحش در عرصه اقتصادی را دیدیم اما خدا را شکر که نفت داریم که مانع از اثرات بسیار مخرب و ویران کننده باشیم اما اشتباهات سیاسی انهم با این وسعت که میخواهید با وجود شبهه افکنی در مناظره ها و استفاده از امکانات دولتی و افزایش حقوقها و...باز به گفته خودتان 30% از مردم که به مخالف شما رای دادند را حذف کنید در حالی که میدانیم اعتماد عمومی مهمترین سرمایه ی هر حکومتی است مخصوصا حکومت شما که اساسش بر مردم بود وانهم در قسمتی از زمانه که فشار کشورهای دیگر روزافزون است و حمایت عمومی حیاتی است انقدر مهلک و ویران کننده خواهد بود که اثارش دامن همه را میگیرد.پس از مسئولین عقلگرا که هنوز تعدادش خیلی کم نشده است تقاضا داریم به خاطر رضای خدا و از مسئولین قدرت طلب میخواهیم به خاطر استمرار در عرصه قدرت کمی منطقی باشند و کشتی سیل زده را به اعماق بی بازگشت نفرستند.مردم به دنبال حذف نبودند که در انتخابات شرکت کردند فقط امید تغییر رفتار داشتند. چطور از مردم انتظار داریم وقتی از مسئولین فقط کلمه حذف مخالف را بشنوند فقط راههای قانونی را پیگیری کنند؟باید از روزی بترسیم که مردم از اصلاح حکومت نا امید شوند و روزی که تنها گزینه شان حذف باشد
کمی منطقی باشیم (204162)
 
http://www.nalireza.persianblog.ir/
۱۳۸۸-۰۵-۲۹ ۲۲:۱۲:۵۷
با سلام . اما بشرطی که پدر خوانده ها ی سیاسی فرسوده بگذارند (211768)
 
شعرباف
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۳۹:۳۵
اگر روش حذفی به این ترتیب ادامه یابد رفته رفته نیروهای متعهد از صحنه خارج ونامحرمان به درون حاکمیت نفوذ پیدا خواهند کردو داین صورت بعد از اصلاح طلبان نوبت منتقدان از داخل جناح اصولگرا فرا می رسد. (203944)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۵:۳۷
اکثر کسانی که در جریان انقلاب اسلامی تاثیر گزار بوده اند و میتوان انقلاب را به نام آنها نوشت یا حذف شده اند و یا به کنار رانده شده اند! و افرادی انقلاب را در دست گرفته اند که:

- خانواده امام خمینی
- خانواده هاشمی رفسنجانی
- موسوی
- کروبی
- خانواده آیت الله بهشتی
- خانواده آیت الله طالقانی
- خانواده رجایی
- خانواده آیت الله مطهری
- خانواده مهندس بازرگان
- بسیازی ار کسانی که زندان طاغوت را کشیده اند مثل بهزاد نبودی و ...


آیا واقعن کسانی که امروز داعیه انقلاب را دارند انقلابیون بوده اند؟ آیا واقعن آرمانهای انقلاب را میشناسند؟ (204190)
 
رفیق قدیمی
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۱:۱۹:۵۵
شما که دم از انقلاب میزنید بدانید که امام خمینی که بنیان گذار انقلاب بود در وصیتنامه تاریخی خود نوشته اند که هیچ کدام از خانواده من و منصوبین من حق ورود به کارهای اجرایی را ندارند و همچنین فرمودند میزان حال افراد است یعنی الان آقایون چه کارهه هستند و به دنبال چه چیزی هستند
مطمئن باش اگر امام زنده بودند مثل رهبری اینقدر صبر نمیکردند و همان روز اول هم توی دهن هاشمی میزدند و هم توی دهن موسوی و خاتمی (204627)
 
mj
۱۳۸۸-۰۵-۲۴ ۰۲:۰۶:۵۱
ابوبكر به فاطمه س گفت پيامبران از خود ارثي به جا نمي گذارند ولي دروغ گفت (208458)
 
میزان
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۱۶:۱۶:۵۹
مثل رهبری اینقدر صبر نمی کردن یعنی چه؟ شما راجع به چه کسی این طور صحبت میکنید ؟ دم از امام میزنید و آن وقت کسی را متهم به دست دست کردن می کنین که ولی امر مسلمین است شما بهتر می دانید یا رهبر؟ اگر می دانید چرا ؟ این طور اظهار نظر می کنید بنده کاملا مخالفم (209243)
 
پیمان
۱۳۸۸-۰۶-۰۵ ۱۲:۲۸:۵۹
رفیق قدیمی گویا چندان هم قدیمی نیستی. امام در وصیت خود ننوشت که خانواده من حق ورود ندارد، بلکه آنرا در انتخابات دور دوم که صحبت پیرامون کاندید شدن حاج احمد مطرح بود گفت.

در ثانی مگر امام با بنی صدر چه کرد؟ این روحیه خشن را از که آموختی؟ (تو دهن هاشمی می زد) این روحیه خشن متأسفانه پس از فوت امام شکل گرفت. امام می توانست حکم برکناری بنی صدر را صادر کند ولی آنرا به مجلس واگذار کرد.

مملکت قانون دارد. تو دهن کسی زدن یعنی استبداد! این روحیه سبب از بین رفتن روح قانون در ما شده است. (215963)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۴۸:۵۴
تحليل بسيار جالب و بجايي بود
كاملا موافقم (203948)
 
ابراهیم.
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۵۲:۴۳
با این سران نباشد بهتر است .....فرهنگ اصلاحات ایرانی نیست .الگو برداری شده .....فرهنگ ایرانی به گونه ایست که اگر احساس نیاز کند پدیده ای را خلق یا حفظ می کند (203950)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۷:۴۵
با سلام
جريانات اصلاح طلب در هر حكومتي بوده ؛ هست و خواهد بود .شايد بنوعي بتوان گفت علي (ع ) و فرزندانش بزرگترين اصلاح طلبان منتقد حكومت اسلامي زمان خويش بوده اند .اصلاحات يك جريان فكري است نه يك جريان حكومتي .ديده ايم بسياري با فراغت از مسئوليت هاي رسمي با حضور در اين جريان و با اتكا بر خواست قاطبه مردم تازه به فكر اصلاح همه جانبه امور مي افتند ؟! از طرفي به جرات ميتوان گفت كه بجز 15 ميليون اعلامي اصلاح طلبان ؛جمع كثيري از 25 ميليون باقيمانده هم البته به اشتباه ؛ تصور اصلاح امور از سوي منتخب خويش را در ذهن داشتند . ببينيد در هر انتخاباتي ؛فقط تركيب دولتها و مجالس تغيير كرده ! و الا بسياري از اركان قدرت مثل نيروهاي نظامي ؛ قوه قضائيه ؛ شوراي نگهبان و...... همسو ويا بنا به خواست دولتها و مجالس تغيير نميكنند. ولي ممكنه دولتي مطابق سليقه اين اركان به راس امور برسد و از حمايت اينها برخوردار شود .مثل دولت نهم و دهم . حالا بايد از نظام خواست لطفاً خط قرمزها را دقيق براي همه !تاكيد ميكنم! همه !؟ مشخص كنيد؛ راههاي بيان انتقادات طبيعي ؛ به ساختارهاي قدرت را تبيين فرماييد تا جماعت اصلاح طلب بداند اصلاً حق انتقاد را دارد يا خير ؟ انتقاد تا چه سطحي از طبقات مديريتي و چگونه بايد بيان شود تا مخملي نشود ؟ حذف نشود ؟ و...... (204070)
 
arab zadeh
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۰:۳۱
harchi bashe behtar az farhange arabie shoma oslgarayane
baaba bezar in comento dige
inghadr sansor nakon in nazare shkhsime (204083)
 
elham
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۰:۵۱
برای اولین بار در تاریخ جنبشها ونهضت های صد سال اخیر مردم رهبر ندارند و این نوید پایان رنج مردم را در پی دارد. چون نهضت ها و جنبش های مردم توسط فرد یا افرادی خاص به گروگان گرفته شده است (204167)
 
آزادی
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۲:۳۹:۳۴
در واقع منظور شما این است که هر بار ملت ایران ساختمانی ساخت اما نم پس داد آن را خراب می کند و از اول می سازد. برای همین است که در ایران ساختمان های 15 ساله را کلنگی می دانند و خراب می کنند در حالی که در اروپا و آمریکا که ثبات سیاسی و اجتماعی دارند ساختمان های 100 ساله و چندصدساله در حال استفاده است. اشاره جالبی کردید. ملتی که هربار پس از هر شکست تیم ملی، مربی را عوض می کند، ساختمان را خراب می کند و .. تا 500 سال دیگر هم به جایی نخواهد رسید. (247079)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۵۶:۰۷
اصولاً جناح اصلاح طلب باید به جای کار در حوزه سیاست، به حوزه های دیگر مثل فرهنگ، سینما، زنان و ... روی بیاورد
لیست دادن و کار سیاسی کردن در وضع استبدادی جواب نمی دهد (203953)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۵۷:۲۲
از نظر جريان تندرو اصولگرا، اصلاح طلبان يك كاربرد بيشتر ندارند. قبل از هر انتخاباتي، تنور انتخابات با حضور آنان گرم شود، بلافاصله پس از پايان راي گيري دستگير شده و به داخل تنور انتخابات انداخته شوند! (203954)
 
elham
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۲:۴۶
دوست عزیز خوب گفتی ، مردم باید از هرکسی که خود را رهبر این جنبش میخواند و دست پرورده است قطع امید کنند و گروهی مطالبات خود را پیگیری کنند (204168)
 
نیما
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۸:۵۵
آقای ناشناس تا حالا در الف با کسی اینقدر موافق نبوده ام که با شما هستم! (204193)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۰۹:۱۶
با این نظر کاملا موافقم. (203961)
 
هومن
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۳:۱۳
جناح حاكم خواهان اپوزيسيوني ناكارآمد و بي اختيار است كه فقط به عنوان هيزم زير تنور انتخابات مورد استفاده قرار گيرد..غافل از اينكه اصلاح طلبي وابسته به هيچ فرد و حزبي نيست..اصلاح طلبي يك جريان فكري است كه با وجود تمامي مخاطرات به آرامي راه خود را باز مي كند و به جلو مي رود.. (203962)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۹ ۲۳:۳۸:۲۴
من با شما مخالفم که اصلاح طلب ها ابزار دست اصول گرا ها هستند . اصولا در گیری خشن بین اصول گرا ها و ا صلاح طلب ها نیست . یک عده خاص که مانند وهابیت و یا طالبان هستند تشکیل یک فرقه داده اند و با عقاید خاص نقاط کلیدی و حساس را اشغال کرده اند . شما آقایان مطهری ها , لاریجانی , رضایی , توکلی وحتی بعضی آیات عظام مانند آقای آملی , آقای استادی , آقای امینی را ملاحظه کنید .اینان اصلاح طلب نیستند ولی مثل ما با این خشونتها مخالفند. و لی آن فرقه از کلمات کلیدی مانند عدالت ,فقر زدایی و ... استفاده میکنند و اینطور القا میکنند که ما مخالف ان ارزشها هستیم . در حالیکه چنین نیست . تنها فرقی که ما الان با اصول گرا ها داریم شناخت این فرقه وتشخیص اینکه اینان توان برطرف کردن این معظلات را ندارند .انشا الله بزودی حقایق بر ایشان نیز روشن شود (211788)
 
علی ملکوتی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۴:۱۱
با مطلب آقای حائری شیرازی کاملا موافقم.رقابت سیاسی سالم باعث پویایی حاکمیت می شود،نظام ما نباید از نا کارامدی دولت ها ضربه بخورد و تک صدایی کشور موجب خواهد شد این ناکارآمدی ها به حساب نظام نوشته شود. (203963)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۴:۵۳
با سلام به نویسنده محترم

این روزها خیلی نقد داشته ام و البته هیچکدام چاپ نشده است. و همیشه معتقد بوده ام برای این حرف ها و حرف های گذشته شما دیر شده است. آن زمان که شمایان باید با درایت حرف هایتان را می زدید و پای حرف هایتان می ایستادید، فرصت طلبانه به دام نقشه های مخملی احمدی نژادها افتادید و حالا به درستی می ترسید که نفر بعدی شما هستید ولی متاسفم دیگر کسی نمانده از شما دفاع کند. من فکر نمی کنم جناح حاکم اینقدر شعور و ظرفیت داشته باشد که اسیرانش را آزاد کند و به آنها بگوید که از طریق قدرت می توانید اهرم های قدرت را به دست بگیرید این می شود همان انقلاب مخملی ادعا شده است که روی دستمان مانده و حالا یک کاریش باید بکنیم.
حالا باید یک قدرت خارجی پیدا کنیم که پول داده و یک نفر که این پول ها را گرفته و هزینه کرده و انقلاب مخملی را به مردم ایران آموزش داده باشد.

نه دوستان عزیز، این داستان حکایت اره ای است که به جایی از بدنمان فرو رفته است که اگر همین طور باقی بماند درد دارد، اگر کمی فروتر رود درد دارد و اگر آن را بیرون بکشیم درد دارد. (203965)
 
رضی الله
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۵:۰۶:۲۰
قضیه اره خیلی عالی بود. یکی از قشنگ ترین نقدهایی بود که دیدم. (204420)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۲:۴۴
ببخشید آ نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم که در مراسم تحلیف منتخب مردم حضور نداشتند؛ قانونگرا محسوب می شوند؟
آیا نباید با این افراد که در جهت حذف جمهوریت نظام حرکت کرده اند، برخورد جدی و قانونی صورت گیرد؟

حقیقت این است که بخش بزرگی از جبهه اصلاحات، قوانین کشور را زیر پا گذاشته اند و اگر هم قرار باشد آن ها را حفظ کرد، باید خودشان نشانه جدی از تغییر رفتار را از خود نشان دهند و ثابت کنند که به سوی دموکراسی و جمهوریت نظام برمی گردند.
مردم باید درک کنند که این افرادی که در جهت پایمال کردن حق 25 میلیون ایرانی گام برداشته اند، پشیمان شده اند تا بتوانند به آن ها اعتماد کنند.

در این شرایط و با توجه به اینکه آن ها در مقابل قانون و مردم قرار گرفته اند، به سختی می توان به آن ها اعتماد کرد و آن ها را تحمل کرد؛ چرا که هر آن بیم آن می رود تا بار دیگر برای کسب قدرت، به هر کاری دست بزنند و خواسته های ملت را پایمال کنند.

از یک سو تقریبا تمام طیف فعال اصلاح طلبان به دلیل قانون شکنی هایشان متهم هستند و از سوی دیگر رفتار آن ها موجب شده است تا بی اعتمادی شدیدی به آن ها به وجود آید و باید به هر طریق ممکن پشیمانی خود را نشان دهند و اعتمادسازی کنند. (203969)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۲:۲۶
عدم حضور نمايندگان ارتباطي به قانونگرايي ندارد

مگر آقاي ناطق نوري در جلسخ تحليف نبودند قانون گريز بودند!؟

يك سري از رفتارها نشان مخالفت و يا عدم تاييد رفتاري سياسي است كه اتفاقا با روشي كاملا قانوني انجام ميشود
در هيچ كجاي قوانين اساسي و جاري كشور چنين چيزي جرم نبوده كه هجو نويساني چون شما هميشه در صدد تخريب طرف مقابل داريد

سعي كنيد وقتي حرف ميزنيد تمامي جوانب آن را بسنجيد و بعد حرف بپرانيد

خيلي ممنونم (204086)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۴:۳۳
دوست عزيز من از همان مردمي هستم كه شما صحبت مي كنيد چرا فكر مي كنيد مردم به شما اعتماد دارند اما به اصلاح طلبان نه شايد فكر كرديد داستان انقلاب مخملي را مردم باور مي كنند مردمي كه در خيابانها بودند كه خودشان مي دانند از كسي پول نگرفتند و عاشق چشم و ابروي آقاي موسوي و كروبي هم نيستند خود من طرفدار آقاي رضايي بودم ايشان كه قانونمدار و ولايتمدار بودند چرا طرفداران ايشان نيز اقناع نشدند بهتر است از طرف مردم حرف نزنيد (204087)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۰:۱۵:۱۶
منظور شما کدام مردم است؟ مردمی که به خیابانهای تهران و چند شهر بزرگ ریختند و یا اکثریتی که در خانه هایشان نشسته بودند ولی آرام آمدند و رای دادند و رفتند . کمی منطقی باشید . (204571)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۸ ۰۰:۳۷:۴۶
بايد بگم من يكي از افراد معترض بودم كه از ترس تو خونه نشستم
ترس از بيكار شدن و بي نون و سرپرست موندن زن و بچه (204952)
 
کمیل
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۵:۰۸
خفن گروه فشاری صحبت می کنی!
هنوز مردم و نمایندگان منتخبشان اینقدر احمق نشدند که شما اینجوری صحبت کنی و نتیجه بگیری!
مقاله های افرادی مانند اقای محمد مطهری و یا نامه اقای دکتر محقق داماد خطاب به اقای هاشمی شاهرودی رو خوانده ایی؟!
فکر می کنی اصولگرایان و جناح حاکم هیچ اشتباهی نداشتند؟!

امیدوارم که درج کنید! ممنون...... (204088)
 
سین الف
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۴۱:۵۶
آقای دانشجو،

البته یا سن و سال خیلی کمی دارید یا اصلا دانشجو نیستید که اگر بودید مسائل را خیلی عمیقتر بررسی می کردید. اگر خیلی اصرار دارید که کسانی را که به جمهوریت نظام صدمه زدند را بشناسید، پیشنهاد می کنم سری به تاریخ 10 سال گذشته بزنید و ببنید که بر سر منتخبین مردم آوردند. (آلبته اگر معنی جمهوریت غیر از منتخب مردم در ذهن شما نباشد) آن زمان که با شرکت اصلاح طلبان در مجلس ششم، همگان خوشحال از اهمیت یافتن رای مردم در مقابل اراده بعضی در تندروهای اصولگرا بودند. به ناگاه قریب به اتفاق منتخبین مردم به صورت عظیم رد صلاحیت شدند به گونه ای که آقای حداد عادل که در مجلس ششم به زور شورای نگهبان به مجلس راه یافت در مجلس هفتم بزرگترین چهره سیاسی حاضر در مجلس بود که رئیس مجلس نیز شد.

آبا این بزرگترین دهن کجی کل دوران نظام جمهوری اسلامی به رای مردم نبود؟

جالب اینکه دوستان اصولگرای ما شادمانه از شکست رقیبی حرف زدند که اصلا اجازه حضور در گود را از اول نداشت.

در 4 سال بعد نیز همین شرایط ادامه پیدا کرد به طوری که باز اکثریت کرسیهای مجلس از قبل در اختیار اصولگرایان بود و عملا انتخاب مردم بین آقا یا خانم اصولگرای یک یا اصولگرای دو بود و دعوا کاملا داخل حزبی بود.

باز هم دوستان اصول گرا با شرابط عدم حضور چهره های شاخص اصلاح طلب در طبل پیروزی زدند و شادمانی کردند.

آیا این مردم که به منتخبینشان به این صورت در سالهای گذشته بر خورد شده است حق ندارند نسبت به مسببین این امور هر که هست (که البته پیکان تیز اتهام حزبی کاری به سوی شورای نگهبان است) بی اعتماد باشند؟ چرا مردم باید اعتماد داشته باشند که شورای نگهبانی که بخشی از آن در این انتخابات علنا از یکی از کاندیداهای حمایت کرده اند و با توجه به تجربه گذشته این شورا، خللی در اصل انتخابات وارد نمی کند. و آیا باید باور کرد که این دوستان واقعا و قلبا به جمهوریت و رای مردم اعتقاد دارند؟


هر چند با توجه به گذشته هیج انتظار ندارم که منتشر کنید ولی باز نوشتم تا حداقل کسی به سوالات من جواب بدهد. آیا اصولگرایی یعنی سوال نکنید؟ (204185)
 
علی همائی نژاد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۴۸:۲۹
دست پیش می گیری پس نیفتی؟
حذف جمهوریت توسط اصلاح طلبان؟! (204186)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۲:۲۱
دوست من
شما بهتر است به فكر پشيمانيهايي كه در روزهاي آتي به آن دچار خواهيد شد باشيد. نگران پشيماني ديگران نباشيد كه خواهيد ديد ايستادن در كنار ملت، هيچگاه پشيماني به بار نخواهد آورد. (204187)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۰۲:۰۰
دقیقا به عکس: حرکت این افراد در عدم حضور در مراسم تحلیف نمایشی از نارضایتی بخش کثیری از جامعه‌ ای است که به انتخابات اعتراض دارند و از این رو در مسیر تحکیم پایه های دموکراسی و جمهوریت نظام است. کسانی برای جمهوریت نظام تهدید و تحدید قلمداد می شوند که در امانت مردم خیانت می‌ کنند. حتا اگر بپذیریم که آرای آقای موسوی از این بیشتر نبود - که به نظرم بود - هرگز نمی توان پذیرفت که آقای کروبی نفر پنجم از چهار نفر بود. موقع فکر کردن،‌ به قول قدیمی ها، کلاه تان را قاضی کنید. آیا عطریانفر و ابطحی تهدیدند یا دادگاهی که به گفته ی آیت الله العظمی صانعی (دام ضله العالی) در تاریخ دادرسی اسلامی بی سابقه است. (204250)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۱:۱۷:۵۳
متاسفانه معترضین اصلاح طلب به جای نقد حرف بنده، به تخریب شخصیت اینجانب پرداخته اند و بدون اشاره به هیچ مورد خاصی، مرا گروه فشار خوانده اند یا به دروغگویی در مورد دانشجو بودنم متهم کردند.

این ضعف تحلیل را در این گروه نشان می دهد که به جای نقد کلام، به ترور شخصیت گروه مقابل می پردازند و از سال های دور وجود داشته است و همیشه شاهد بوده ایم که کسانی که از لحاظ شحصیتی به شدت ترور شده اند در مقابل این جریان بوده اند و بهای آزاداندیشی خود را پرداخته اند.
متاسفانه این جریان خاص، چشم خود را بر واقعیات بسته اند و بدون کوچکترین دلیل و سندی، مدعی تقلب هستند و خود را اکثریت جامعه می نامند!

بنده ادعا نکرده بودم که عدم حضور نمایندگان اقلیت در مجلس، غیرقانونی بوده است که بعضی ها ادعا کرده بودند، این کار در کجای قانون آمده است؟ بلکه مشکل در این است که این افراد با این کارشان رسما اعلام کرده اند که رای ملت را قبول ندارند و \"بدون هیچ سند و مدرکی\" به حق اکثریت جامعه بی احترامی کرده اند و آن را نادیده گرفته اند.
چه کسی شک دارد که نادیده گرفتن رای مردم، گامی بزرگ در جهت حذف جمهوریت نظام، از سوی اصلاح طلبان است؟

نامه محقق داماد، بی شک یکی از نقاط سیاه تاریخ اصلاح طلبان خواهد بود؛ چرا که بدون هیچ سند و مدرکی وزیر کشور را به تیغ آلوده اتهام آلوده است و حتی بدون محاکمه در مورد او حکم هم صادر کرده است!
یا در ادعایی سخیف و باز هم تهی از سند و مدرک، کهریزک را هم پای گوانتانامو و ابوغریب خوانده است! تا آمریکا را با آن زندان های مخوفش تطهیر کرده باشد.
محقق داماد در بقیه موارد، تنها کلی گویی کرده است و با بازی با کلمات، مقاصد خاص سیاسی اصلاح طلبان و غربیان را نتیجه گرفته است.
متاسفانه ایشان با این نامه، ضعف علمی و اخلاقی خود را برملا کرد و جریانات خاص سیاسی در آینده نمی توانند او را فردی عالم یا اخلاق گرا معرفی کنند تا از او در جهت مقاصد خاص سیاسی شان بهره برداری نمایند.

از سایت الف می خواهم که جوابیه بنده را هم در توضیح پاسخ های گاها دور از ادبی که به اینجانب منتشر شد، درج نماید. (204619)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۱۷:۵۸
عدم شركت در مراسم تحليف، هيچ منع قانوني ندارد.
لطفا بقيه موارد قانون شكني ادعاييتان را هم درج فرماييد. (204256)
 
صداقت
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۶:۱۴
هیچ ایرانی منصفی از حذف افراد یا جریانی که معتقد به نظام اسلامی است خوشحال نمیشود اما یک موضوع را باید در نظر داشت مقام معظم رهبری در فرمایشات سالهای قبل موضوع بسیار مهمی که هم از چشم دوستان مغفول ماند و هم صدای عده ای را درآورد را مطرح نمودند:بحث خودی وغیر خودی
اگر افراد ،احزاب یا جریانات در این چهارچوب تعریف شده خودیها بگنجند هیچ اشکالی در فعالیت آنها نمیباشد ولی اگر از دایره خودی خارج شوند میتوانند به جریان برانداز تبدیل شوند و ظرفی برای تامین خواسته های دشمنان قسم خورده نظام گردند
در موضوعات بوجود آمده در انتخابات اخیر بخش رادیکال اصلاح طلبان به دنبال انقلاب مخملی بودند و این را مدت 3 سال بود که پیگیری میکردند واعترافات دستگیرشدگاه نیز موئد ادعای ما میباشد پس مطمئنا عده ای که اصول نظام را قبول ندارند و مقابله جدی با نظام راپیگیری میکنند واز سوی بیگانگان ودشمنان این مرز و بوم حمایت میشوند وبرای رسیدن به مطامع خویش حاضر به آشوبگری شده وبدتر حاضر میشوند تعدادی به پایشان قربانی شوندو اصلا برای جان هموطنان ارزش قائل نیستند(چه طرفداران خود چه بقیه)وفقط رسیدن به خواسته هایشان مهم است حق حیات سیاسی ندارند شاید این موضوع برای عده ای ناخوشایند باشد و بنده را تمامیت خواه وتوتالیتر بدانند

احزاب وجریانات ذیل نظام اسلامی باید باشند نه در مقابل آن.متاسفانه بعضیها معنی احزاب را نمیدانند البته حزب هم در ایران به معنای واقعی وجود ندارد. (203974)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۲:۴۰
دوست عزیز می دونید مشکل ما چیست؟ از این که برای خودمون دشمن فرضی بسازیم لذت می بریم ؟ کدوم غیر خودی؟ کدوم دشمن ؟ در واقع خود شما غیر خودی هستید. (204142)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۰:۵۷:۰۸
جناب ناشناس؛ متاسفانه شما تحلیل بسیار ضعیف و مغرضانه ای کردید
اولا به دیگران می گویید غیرخودی وجود ندارد، بعد نتیجه می گیرید که خود طرف مقابلتان غیر خودی هستند؟ (204602)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۳:۴۹
يك سوال دارم.
آيا خودي و غير خودي در قانون اساسي جايگاهي دارد؟ (204188)
 
سمیرا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۶:۰۸
آیا می دانید انقلاب مخملی چیست که اینطور نقل زبانها شده؟ آیا اعتراض مردم به نتیجه انتخابات انقلاب مخملی است؟ ؟ فکر نمی کنید طرح این مطلب بخاطر دور کردن ذهن مردم از نتایج انتخابات، ضرب و شتم ها ، دستگیریها ... باشد؟ مثل طوطی نباشید فکر کنید ! (204198)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۹:۴۲:۰۷
قبول انقلاب مخملی یعنی قبول نارضایتی مردم. (204543)
 
مسیحا
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۰۵:۳۴
همه مشکلات از تقسیم مردم به خودی و غیر خودی و شهروند درجه یک و دو و سه نشأت می گیرد. (204521)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۹:۳۹:۵۸
من به شخصه با اینکه یکسری خودی باشند و یکسری بی خودی مخالفم.یعنی چه؟ هرکسی ایرانی باشد و طبق قانون رفتار کند و پیرو هر دین آیینی و مسلک و فکری باشد خودی است . بقیه هم بیخودی نیستند .کسی که مجرم باشد طبق دادگاه صالحه مجازات می شود. ایرانی هم نباشد می شود دشمن. به همین سادگی .و هر نظامی مشروعیتش را از خواست مردم می گیرد. (204541)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۶:۲۰
اصلاح طلبان را می خواهید چیکار. آقای توکلی نقش اپوزیسیون را بازی می کنند. کاری نداره که. یه نطق توی مجلس می کنند که مثلا دارند از دولت انتقاد می کنند. صداو سیما هم یه کمیشو پخش می کنه. این می شه اپوزیسیون. بیچاره ها اصلاح طلبا رو فقط برای تزئین می خواهید (203975)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۳:۵۲
نه. برای سوپاپ می خواهند. (204309)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۳:۳۹
به نظر من عدم حضور دو حزب سبب می شود در تنها حزب باقی مانده فساد ایجاد شود و علاوه بر این حضور اصلاح طلبان به داغ تر شدن انتخابات کمک می کند.
ولی یک نکته نباید فراموش شود الان دادستانی به بخشی از سران اصلاح طلبان اتهام کودتای مخملی زده است در این حالت باید یا این اتهام در دادگاه اثبات شود و این افراد در صورت اثبات جرم از صحنه سیاست کنار گذاشته شوند و یا در صورت عدم اثبات عذر خواهی مناست انجام شود و دلجویی صورت گیرد. (203981)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۰:۳۴
عذر خواهي كاقي نيست. بردن آبروي مسلمان در حكومتي كه نام اسلام را يدك ميكشد بايد مطابق احكام اسلامي با برخوردي شديد، از تكرارش جلوگيري گردد. ضمنا در زمينه اتهامات مطرح شده در جريان مناظرات هم بايد عينا همين برخورد صورت گيرد. در مملكت ما ظاهرا آبروي مسلمان، هيچ ارزشي ندارد. (204195)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۶:۴۳
به نظر من جناح راست دنبال تاسیس اصلاح طلبان بی بخار و دروغین و مطیع است. ملت چنین افرادی را به عنوان اصلاح طلب نخواهند پذیرفت. رهبری اصلاحات الان در درجه اول در دست میرحسین موسوی و سپس محمد خاتمی و مهدی کروبی است. (203984)
 
نازگل
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۵۵:۲۳
واقعیت این است که اقای موسوی عضو هیچ گروه و حزبی نبودند! و ایشان سعی داشتند مستقل وارد میدان شوند! ولی برخی احزاب حمایتشان از ایشان را اعلام کردند
و ........ (204098)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۸:۰۵:۴۴
توهمی که گفتید هنوز در دوستانمان وجود دارد:
اصلاح طلبان اکثریتند و در انتخابات تقلب شده!
مردم ماییم و اغلب مردم با موضوعات ولایت فقیه، نظارت استصوابی، خبرگان رهبری، شورای نگهبان و...کم کم چیزهای دیگر مشکل دارند!
ما آنقدر تأثیر گذاریم که میتونیم مملکت رو به بن بست بکشیم. اگر زور دست دیگران است زر و تزویر دست ماست!
ما صاحبان اصلی انقلابیم نه مردم. رکن و پایه و اصل و...! نمیگن مسؤولیت امانتی بود که مردم به ما دادند و از ما گرفتند.
حالا با این مقاله میخواین ازشون خواهش کنیم و اونها ناز کنند؟
اعتقاد من اینه که باید عادلانه و منصفانه برخورد کرد. حق نه بیشتر و نه کمتر. هرکس خطایی کرده مجازات شود. هیچکس بنا بر مصلحت سنجی یا تعصبات جناحی نه لاپوشانی شود و نه طرد شود. مردم هم خودشان فهم دارند، 6 سال است که اکثریت مردم به اصلاح طلبان اعتماد نکرده اند همانطور که پیش از این به اصولگرایان. خودشان بعداً نظر میدهند و در انتخابات( فقط انتخابات و نه یارگیری خیابانی) شاید انتخابشان کنند و این به عملشان بستگی دارد. اصلاح طلبان هم باید در راستای خواست مردم حرکت کنند. زورکی که نمیتوان رای آورد. مطمئن باشند دولت آنقدر خطا دارد که اگر مردم جایگزین بهتری(و نه بدتر) پیدا کنند رایشان تغییر میکند. (204352)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۷:۲۲
چه عجب! فكر نمي كنيد يه كم براي اين تحليل ديره؟! (203985)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۵:۵۷
نه. درست به وقت بود. باید به محاکمه گران یادآوری بشه که ما به اصلاح طلبان بی آزاری که سوپاپ باشند نیاز داریم پس همشون رو حذف نکنید! (204310)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۷:۵۱
به نظرم می آید شما به جناح حاکم پیشنهاد می کنید که چه چیزی به سودش است.

آیا واقعا این جناح توانایی و ظرفیت ذهنی برای انجام این کار را دارد. اگر داشت که الان اینجا نبودیم. در ضمن یادتان باشد خود شما در هیاهو ها در کدام جبهه قرار داشتید.
والان می گویید کی بود کی بود، من نبودم. (203986)
 
م. علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۸:۲۶
یک سؤال اساسی برای من پیش آمده است، آیا کسی می‌تواند جواب آن را بیابد؟!

چرا روزنامه‌ی کیهان همواره از اصلاح‌طلبان به عنوان افراد «مدعی اصلاحات» یاد می‌کند. مگر رهبری نظام نبودند که در نماز جمعه‌ی سال ۷۸ آمدند و اصلاح‌طلبی اشخاصی چون خاتمی یا کروبی را برای کسانی که متوجه آن نبودند، معنا کردند؟!

مگر این رهبری نظام نبودند که در نماز جمعه‌ی سال ۷۸ با آقای خاتمی رو بوسی کردند و از تخریب‌ها شکایت؟!

مگر رهبری نظام نبودند که در سال ۸۰ در حکم تنفیذ آقای خاتمی، با واژه‌هایی بسیار زیبا از ایشان یاد کردند... ایشان را منتسب به اهل بیت دانستند و خاتمی را فردی فرزانه دانستند؟

حال آیا این «مرد فرزانه و عالم» را دسیسه‌ای از سوی دشمن خواند؟! (203988)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۱:۳۸
ملاک حال افراد است... (204055)
 
يوسف جلالي
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۹:۲۴:۱۱
با كمال پرروئي در حالي كه نود درصد كامنتهاي من به دلايل نامعلوم پرت ميشوند ولي باز هم كامنت ميدم:به نظر من آقاي خاتمي در حال حاضر حالشان خيلي بهتر از قبل است.كاش در زمان رياست جمهور بودنشان هم حالشان به اين خوبي بود كه الان ديگر شاهد چنين اغتشاشاتي نبوديم. (204536)
 
حمیدرضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۴:۱۲:۵۱
دوست عزیز میزان حال افراد است! (204339)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۱:۲۰
آخر ما نفهميديم كه اين واژه من در آوردي \"كودتاي مخملين\" از كجا سر از دادخواست دادستان محترم درآورد. ظاهرا چون تجربه مردم از انقلاب و نتيجتا مشكل اتهام \"انقلاب\" آنهم از نوع نرم و محملين! مشكل ساز بود، چنين كلمه اي براي اولين بار در تاريخ تحولات سياسي بشريت ساخته شد. (203990)
 
مسیحا
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۰۹:۱۰
چون مردم اصلاً خاطره خوشی از انقلاب و این چیزها ندارند لذا این واژه ترکیبی انقلاب مخملی با تأکید روی کلمه انقلاب ساخته شد تا با استفاده از تنفری که مردم از انقلاب کردن دارند افرادی را از صحنه سیاست بدر کنند. (204524)
 
علیمحمدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۲:۵۳
وقتی قدرت و مشروعیت طبق قانون دست ولایت ایا مردم حق انتخاب شخصی بافکر یا روش مخالف دارند و در صورت تحقق این مساله روابط بین ولایت و مجموعه زیر پوشش و نماینده منتخب مردم چگونه باید باشد لطفا اقای حائری روشن کن (203991)
 
م. علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۳:۲۷
یک موضوع دیگر را یادم رفت در کامنت قبلی بگویم:

آیا این آقای لاریجانی نبودند که گفتند اصلاح‌طلبی با فضاحت مرد؟!

آیا این است ادبیات حفظ مخالف؟ این است ادبیات انقلاب؟ این است ادبیات استاد مطهری که آقای لاریجانی منتسب به بیت ایشان نیز هست؟! (203992)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۲:۱۹
اون اقای لاریجانی که این حرف را زد محمد جواد لاریجانی که هیچ نسبتی هم با
بیت شهید مطهری ندارد؟ تازه به نظر من حرفش درسته (204085)
 
جواد
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۷:۴۳:۴۱
نابغه!
اون جواد لاريجاني بود كه اين حرفو زد نه علي شون!
جوادشون هيچ ربطي به بيت شهيد مطهري نداره!
همه تحليل هاتون همين جوريه؟! (204518)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۳:۴۰
می دونین مشکل شما چیه؟ مطالباتتون به حقه اما شیوه هاتون به درد نمی خوره !

مثلا مورد 1 و 2 رو خوب اومدین اما تو 3 و 4 واقعا پرت شدین ... و از طرف رای دهنده های احمدی نژاد تصمیم گرفتین

در ضمن تو ای مقاله به یه نکته اشاره نشده اونهایی که بر طبل اصولگرایی می کوبن چند درصد شون موافق دولتن و چند درصد مخالفن؟ آیا اونها به عنوان گروههای مورد 1 و 2 صدق نمی کنن؟ که صد در صد می کنن... (203993)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۴:۴۷
بهتر است طيف حامي احمدي نژاد در بدنه اصولگرايان به فجايع به بار آمده توسط انتخابات توسط خودشان بيانديشند و مراقب تبعات شعارهاي كانديداي مورد حمايت خود باشند. از تجويز نوش دارو بعد از مرگ سهراب به چه نتيجه مي توان رسيد؟ (203994)
 
اردشیر
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۶:۳۶
آیا احمدی نژاد هنوز میتواند بگوید: \"آزادی در ایران در حد مطلق است؟\" (204199)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۲:۳۵:۱۲
بله مي تواند. قبلا هم توانسته حرفهاي شاخدار بزند. پس باز هم مي تواند. ايشان را هنوز نشناخته ايد. (204692)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۴۶:۵۲
ماجراي جناح حاكم فعلي، ماجراي آن بنده خداييست كه بارها به او از عواقب كارش هشدار دادند و حال در وضعيتي قرار گرفته كه نه راه پس و نه راه پيش دارد؟ (203997)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۱:۲۶
آقاي دكتر توكلي! يك شوخي كاملا جدي با شما دارم. طنزي كه اميدوارم اگر انتقاد پذير باشيد به آن توجه فرماييد.
ارسال شما را به جمع دشمنان انقلاب و نظام، به زودي شاهد خواهيم بود. بهتر است به جاي هشدارهايي كه متاسفانه بسيار دير در حال انجام است از هم اكنون به فكر جايي براي خود در اپوزيسيون باشيد. چون با عجله اي كه سردمداران تز اتهام زني دارند، به زودي جايي خالي برايتان باقي نخواهد ماند. (203999)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۲:۲۵
راجع به مقاله بالا 2 نکته مطرح،
1) نگارنده مقاله را بگونه نوشته گویی اصلاح طلبان خطا کار مطلق هستند و از سر منت که شده لطفی به آنها برای ادامه حیات داده شود.
2) شاید برای نگارنده وهم شده است که جناح حاکم مشروعیت الهی برای حاکمیت دارد و حظور جناح اصلاح طلب صرفا آلترناتیو و سوپاپ اطمینانی برای خودشان است. لازم به تذکر است که 8 سال جناح حاکم نیز آلترناتیو بود! (204000)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۳:۳۲
چيزي باقي نمانده تا هر امر به معروف و نهي از منكري به اتهام انقلاب مخملين سركوب گردد. اين است مردم سالاري ديني؟! (204002)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۵:۰۵
مقاله ی ظاهراً معقول ولی با نکات ظریف بی پایه و اساس بسیار بود که خبر از در اقلیت بودن مخالفان دولت می دهد ، اکثریت رأی دهندگان به این نکته معتقدند که انتخابات دوره دهم دارای مشروعیت و مقبولیت از طرف اکثریت مردم نمی باشد و دولتمردان و جناح حاکم بدلایلی که نیاز به بحث و بررسی فراوان دارد تصمیم بر این گرفتند تا دولت احمدی نژاد در مقام خودش باقی بماند !
متأسفانه برنامه ربزی آقایان اشتباه از آب در آمد و کشور را دچار بحران اساسی کرد.
از طرفی استفاده از لفظ انقلاب مخملی برای جنبش مردمی و اعتراضات اخیر علاوه بر اینکه دردی را درمان نمی کند بلکه به شکاف بوجود آمده میان مردم و حاکمیت دامن زده و موجب گسترش آن می گردد . دادگاه های نمایشی و انتشار اخبار کذب و مسموم از دو خبرگزاری دولتی فارس و ایرنا،اخبار ناسالم صدا و سیما و عدم پذیرش هر گونه نقد از طرف حاکمان و اصرار بر رویه ناسالم خودشان روز به روز اوضاع را وخیم تر و رهایی از بحران را سخت تر می نماید .
متأسفانه جریانات بوجود آمده باعث گردیده تا دولت به دامان شرق و جستجوی تأییدیه و مشروعیت از دولتمردان شرقی پناه ببرد و ملت به اخبار غرب که هر دو باعث آسیب به کشور می گردد . (204003)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۵:۰۷
این حرفها به درد جایی می خورد که زبان چماق و باتوم حاکم نباشد . امروز هر ندای مخالفی را ضدیت با دین می دانند و به بدترین شکل ان را سرکوب می کنند. وقتی فعالان سیاسی درون نظام و همین مسئولان چند سال پیش را به خیانت و ارتباط با بیگانه متهم می کنند دیگر وجود الترناتیو و این حرفها کشک است. امروز این فلسفه حاکم است که \"هر که با ما نیست پس ضد ما و دشمن ماست\". (204004)
 
هوشیار
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۶:۵۲
موافقم اما..صرف نظر از محاسن و ملاحظات عمیق و قابل تعمق و تامل این تحلیل اشکال اساسی آن را در نگرش صرف سیاسی به مسائلی که در حوزه حقوق اساسی مردم،عدالت محوری و قانون محوری تعریف میشود میبینم.
سوال اینجاست که چرا باید در یک حکومت الهی ولایی مبتی بر رای و اراده مردم که به جمهوری اسلامی تعبیر میشود پس از گذشت 30سال هنوز در تبیین و تعریف ابتدایی ترین اصول مقومه آن که همانا چگونگی اعمال و تلفیق جمهوریت و اسلامیت نظام است در جا بزنیم؟
آیا وقت آن نرسیده است که علما وزعمای قوم اعم از نخبگان و رجال سیاسی و مذهبی بخصوص نهاده های رهبری از جمله شورای محترم نگهبان بجای برخورد سلبی با صورت مساله و مخالفین، به یک آسیب شناسی واقعی و از سر درد نسبت به بازخورد کارکردی خود بپردازند؟ تقدس گرایی افراطی وغافل شدن از نشئه مادی و دنیایی مردم به مرور فاصله مردم با نهادهای پیش گفته را به جایی میرساند که دسترسی این دو را به هم غیر ممکن میسازد و عملا کارکردها و اهداف این نهادها به ضد خود تبدیل میشود.. (204006)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۷:۵۷
با سلام
یک نفری می گفت که کوچه کناری آش می دهند وقتی مردم به سمت کوچه رفتند خودش هم باورش شد که شاید واقعا آنجا آش می دهند.
جناح به اصطلاح اصولگرا از بس گفته که مردم با ما هستند خودش هم باورش شده است. (204007)
 
elham
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۱۱:۳۴
آقای احمدی نژاد 13 میلیون مخالف دارد که غالباً تحصیلکرده هستند و به عبارتی اگر کسی نشنوه 24 میلیون موافق دارهکه بدون تغذیه مالی و یا مواجب برایشان مهم نیست مملکت دست کیه تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (204175)
 
کامران
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۰:۲۳:۴۱
راست میگی . اون 24 میلیون نفر که آدم نیستند . فقط تحصیلکرده های مملکت آدم به حساب می آیند . شهروند درجه 1 . در جه 2 . درجه ... (204577)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۹:۵۰:۰۴
مشکل اساسی ما اینه که اصولگرایان 50 سال از مردم عقب هستند . مردم برایشان مسائلی اهمیت دارد که برای اصولگرایان این قالب فکری هنوز تعریف نشده است. برای همین هم چون خواسته ها و نیازهای مردم را نمی تواند بدرستی درک کنند با آن بمانند حکومتهای مستبد 50 سال پیش رفتار می کنند. یک پیشنهاد مهم برای اصولگرایان محترم دارم. چون بعد از اصلاح طلبان نوبت آنها خواهد بود یکبار تاریخ ایتالیا را از دهه 30 تا 50 را بخوانند. در آن حرفهای بسیاری است برای کسانی که فکر می کنند. شاید تا دیر نشده راه نجاتی پیدا کرد. (204549)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۱:۱۰
بايد خدمت دوستان عزيز نكاتي چند عرض كنم:
1- اصلاحات يك جريان سياسي درون حكومتي است كه با حذف آن ابتدا خود حكومت به شدت تضعيف خواهد شد
2- جريان يا طيفي كه به طور حتم مي بايست حذف شوند طيف اصولگرايان تندروي حامي دولت احمدي نژاد مي باشد. البته تاريخ انقلاب نشان داده گروه هاي افراطي در هر دو جناح همواره مطرود شده اند ، فلذا بديهي است كساني كه فرصت اظهار نظر به مخالف خود را نمي دهند مطمئنا از ديدگاه مردم در درجه اول و هم فكرانشان در ادامه حذف مي شوند همچنانكه شاهد شكاف ميان قسمت عمده جريان اصولگرا با افراطيون اين جريان مي باشيم
3- به نظر مي رسد اتفاقا خلاف نظر سايت محترم الف ، جريان اصلاح طلبي در ميان مردم جايگاه قوي تري پيدا كرده است زيرا اين مردم هستند كه تعيين مي كنند. به فرض حذف اين جريان از حكومت تنها جايگاه اين جريان در بين مردم كه خاستگاه اصلي حكومت نيز نشات گرفته از آن است قوي و محكم تر مي شود (204009)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۴:۳۲
ما هر روز شاهد اتهام نقض كنندگان قانون از طيف اصلاح طلبان هستيم. ولي سوالي براي بنده به عنوان يك فرد غير سياسي مطرح است كه اميدوارم پاسخگو باشيد.
در حاليكه هر روز شاهد نقض اصول مربوط به آزادي بيان، آزادي اجتماعات، حقوق متهمين، ملي بودن صدا و سيما، بي طرفي شوراي نگهبان و ... هستيم، صحبت در مورد قانون گرايي جناح مقابل كه در عرصه قدرت نيست با چه دلايلي بيان مي شود؟

از تحليلگران سايت الف تقاضا دارم امكان انتشار اين سوال بنده را كه شايد منجر به يافتن پاسخي معقول باشد، فراهم آورند. (204012)
 
دعا گو
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۵:۲۴
با سلام
بنده با نظرات نویسنده محترم موافقم.اصولا\" نحوه رفتار با طرف مقابل از دو جهت اثر دارد.اگر مخالف را بتوان جذب کرد و حتی او را نگهداشت،یک اثر آن احترام به قانون و رعایت چارچوبهای توسط اوست و اثر دیگر خنثی کردن اثر حمایتها و شیطنتهای دشمنان است - به خصوص که در این دوران تبلیغات و پشتیبانیهای دروغین غربیها از مخالفان حکومتها مرسوم است.
پس صاحبان قدرت !ما نباید لگام اسب چموش سیاست را تند بکشیم! (مضمون نامه حضرت علی ع به مالک) (204013)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۷:۵۶
نوش دارو بعد از مرگ سهراب حالا یاد تان امد که شما اصولگرایان فا تحه اعتماد مردم خوندید
باز م دم ا ز وهم میزنید ایا شماها خودتان وهم زده نیستید یک نگاه به دور وبر بیندازید ر ح ویا اون صغیر یان متولد شده مصداق وهم زدگی نیستند (204016)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۸:۳۵
وقتي جناح تندرو اصول گرا در راس قدرت باشند، بايد هم شما از اصلاح طلبان ميانه رو پشتيباني كنيد. چون حذف بعدي خود شماييد. (204017)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۸:۵۷
همین مونده که امثال شما به حال اصلاحات ترحم کنید و توصیه کنید که یه قسمتی از اصلاحات حفظ بشه و یه قسمتی نابود
الیس الصبح بقریب (204018)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۸:۵۸
اصلاح طلبان نه تنها حذف نمی شوند حتی قدرتشان از اصولگرایان بیشتر است به خاطر جمعیتی که ان ها را حمایت می کنند. (204019)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۷:۱۲:۲۸
آمار این جمعیت از کجا اومده ؟ از همونجایی که به میرحسین آمار داد با 30 میلیون رای برنده شده ؟ (204163)
 
سلمان
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۱۰:۱۹
با سلام
1- نگراني مقاله چيست؟ نگارنده شديدا\" احساس تشابه ميكند ميان فضاي رسمي سياسي اواخر حكومت پهلوي و دوران فعلي . در اواخر دوره پهلوي دو حزب داخل رژيم تيديل به يكي شدند در حال حاضر نيز چنين رخدادي در حال شكل گيري است با اين تفاوت كه دو حزب شاهنشاهي تبديل به يك حزب شدند اما در شرايط فعلي از دوجناح حاكم يكي در حال حذف ديگري است يعني يك حزب از جناح حاكم حذف مي‌شود و يك حزب به جناح مخالف اضافه مي‌شود.
2- فرموده‌ايد كه \"هيچ حاكميتي اجازه مشاركت قانوني به كساني كه قانون را زير پا مي‌گذارند نمي‌دهد.\" نكته اختلاف برانگيز دقيقا\" بر سر زير پا گذاشتن قانون است. جناح اصلاح طلب ادعا مي‌كند كه در انتخابات رياست جمهوري بي‌طرفي بسياري از نهادهاي قانوني كه لازمه كار آن نهادها مي‌باشد نقض شده است. يعني بخش وسيعي از حاكميت از قانون تخطي كرده است. جالب اينجاست كه اين بي‌طرفي موضوع پذيرفته شده است مثلا\" حمايت علني هفت نفر از عضاي شوراي محترم نگهبان از دكتر احمدي‌نژاد و يا رفتار غير قانوني دكتر احمدي نژاد در مناظره‌هاي تلويزيوني و يا رفتارهاي نيروهاي سپاه و بسيج در انتخابات . اما با اين وجود جناح اصولگرا اعلام مي‌كند كه چون شوراي نگهبان به عنوان ناظر نهايي انتخابات سلامت آن را تاييد كرده است هر كس اين حكم را نپذيرد خارج از قانون و ... است.
3- فرموده‌ايد \"هر گاه قدرت انتخاب مردم توسط حاكميت محدود شود.... \" . محدود شدن قدرت انتخاب مردم فقط مربوط به دولت و مجلس و ... نيست مهمترين نهادي كه مردم در انتخاب آن دخالت مي‌كنند خبرگان رهبري است اما آخرين نامه اعضا اين شورا اعلام مي‌كند كه رهبري واجب الاطاعه است آيا بيان اين جمله از سوي كساني كه براي نظارت بر كار رهبري انتخاب شده اند محدود كننده و نااميد كننده نيست؟
4- جناحي كه حاكميت قرار باشد تصميم بگيرد وجود داشته باشد يا نه همان بهتر كه نباشد . اگر قرار است تصميم گيرنده سرنوشت مردم به جاي قانون اساسي كه خود انتخاب كرده‌اند حاكميت باشد لازم است فكر اساسي تري براي اصلاح امور كرد و صرف حفظ حيات يا ممات يك جناح درمان دردي نمي‌كند.
با تشكر فراوان (204020)
 
پیش بسوی ایران آباد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۱۲:۳۱
به نظر من تک محوری وانحصار طلبی در هر زمینه شایددر کوتاه مدت خوشایند باشد.
ولی در دراز مدت عامل اصلی افول وانحطاط خواهد بود
چراکه بزرکترین بهانه را برای رقبا ایجاد وحس رقابت را به انگیزه براندازی تبدیل میکند (204022)
 
حسام
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۱۵:۰۳
حفظ اصلاح طلبان در عرصه ی سیاست لازم و ضروری در صورتی که یک فیلتراسیون شکل بگیره تا دیگه شاهد ضربه زدنشون به نظام و انقلاب نباشیم البته بنده فکر نمی کنم اصلاح طلب ها به این زودی ها بتونن نقش عمده ای تو اداره ی کشور ایفا کنن
بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان استفاده تمام ظرفیتشون در حمایت از شخص فریب خورده ای بود که بسیاری از ما ها رو به گمراهی کشید
مطمئنا این اقلیت اگر تا الان پشیمان نشده باشن که بسیاریشون شدن شاهد یک چند دستگی خواهند شد
البته لازم هست هر چه سریع تر این حزب پاسخ افکار عمومی رو بده تا حدی بتونه جایگاهشو بدست بیاره ... (204023)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۳۵:۳۳
تازه 4 سال است جناح تندرو اصولگرا! از راه رسيده و براي تمامي 30 سال گذشته خط و نشان مي كشد و ادعا مي كند كه به نظام و انقلاب ضربه زده اند؟
آيا قبول داريد اسن وضعيت كنوني در تاريخ 31 ساله انقلاب سابقه نداشته است؟ واقعا چرا؟ آيا دليلش ادعاهاي بي عمل و اتهامات بي اثبات جناح حاكم نيست؟
از كدام چند دستگي صحبت مي فرماييد؟ چند دستگي آنجا در حال وقوع است كه جناب آقاي احمدي نژاد درخواست مراجع و حكم حكومتي را نپذيرفته و با وزيران معترض خود نيز برخورد كرده است.
آنكه جايگاهش را به زودي از دست خواهد داد حزب حاكميست كه به زودي اقشار ناآگاه نيز از عدم تواناييش در به كار گيري نخبگان كشور و كاغذ پاره خواندن مدرك آنان و بزغاله خواندن منتقدان و نتيجتا به قهقرا بردن كشور آگاه خواهند شد. نگاهي به فضاي سايت الف و سايتهاي مشابه بيندازيم، نگاهي به فضاي دانشگاه بيندازيم. نگاهي به نظرات روشنفكران و آگاهان و تحصيلكردگان بياندازيم و قضايا دستمان خواهد آمد. (204204)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۹:۲۴:۰۶
shoma ziad seda va sima negahnakon aziz. (204357)
 
يوسف جلالي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۹:۳۷
حسام جان به مردم ايران فكر كن . رها كن اين جناح بازيهاي مسخره رو عزيزم. (204372)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۱۹:۱۰
به آنها نیاز دارید چون برای گرم کردن تنور انتخابات ها و بهره برداری از آراء آنها به نفع خود باید از آنها سود جست. (204025)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۲۰:۳۱
براي شما ها كار ندارد يك گزينش بگذاريد وانهايي را كه مي خواهيد وبه معيارهاي شما نزديك است به عنوان اصلاح طلب به مردم معرفي كنيد يا هم مي توانيد اسم راست سنتي يا محافظ كار را به اصلاح طلب تغير دهيد اخه مرد حساب سران اين حزب ها را دو ماه است زنداني كرده ايد پروژه اعتراف گيري راه انداخته ايد انها را به انقلاب مخملي متهم كرده ايد از طرفداران و راي دهندگان به انها مي خواهيد توبه كنند وباز مي خواهيد انها به مخالف تبديل نشوند براي ايران متاسفم كه بايد روزهاي سختي را تحمل كنيم پر از تفرقه من خانواده هايي سراغ دارم كه دراين انخابت از هم پاشيده است وگروهي گروهي ديگر را طرد كرده است اين درد را چگونه علاج مي كنيد (204026)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۲۸:۴۵
تصويب نظارت استصوابی بر انتخابات منشاء اصلی مشکلات امروز جامعه ما می باشد. نظارت استصوابی عليرغم ادعای حاميان ان بر مثبت بودنش، اثرات تخريبی زير را دارد:
1- منتخبين سيستم مبتنی بر نطارت استصوابی همواره در اظهار نظر و پيگيری حقوق مردم دست به عصا خواهند بود، زيرا براحتی می توان اينگونه افراد را از گردونه انتخابات حذف نمود. بنابراين سيستم از افراد توانمند محروم خواهد شد.
2- مردم در چنين سيستم بتدريج از صحنه انتخابات دور شده و اهداف خود را از طرق ديگری جستجو خواهند نمود که در مطلب حاضر نيز به آن اشاره شده است.
3-عبارت \"ميزان رای ملت است\" امام راحل ديگر معنائی نخواهد داشت.

البته حاميان نظارت استصوابی اعتقاد دارند بدين ترتيب می توان موجوديت نظام اسلامی را حفظ نمود، حاليکه در دراز مدت نتيجه معکوس در پی خواهد داشت. (204028)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۲۹:۱۳
معلوم شد که در درون حاکميت نيز افرادي هستند که نسبت به بقيه واقعيتها را بهتر درک ميکنند اما اين موضوع نه تنها کافي نيست بلکه دير هم شده. من به عنوان يکي از مديران يک شرکت بزرگ چهار بار تجربه کرده ام که زماني که مديرعامل و اعضاي هيئت مديره تصميمات اشتباهي ميگيرند که باعث نارضايتي عده اي از پرسنل شرکت ميشوند(ولو اقليت) هيچگاه قادر نخواهند بود همانند سابق از پرسنل توليد بگيرند و نارضايتي به صورت آگاهانه و ناآگاهانه باعث خدشه در توليد ميگردد و تا زماني که حداقل مديرعامل عوض نشده است شرايط ناپايدار ادامه مي يابد.
واقعيت اين است که حداقل (طبق آمار شوراي نگهبان) 14 ميليون نفر ازراي دهندگان (حدود 30 درصد از راي دهندگان - غير از 10 ميليوني که راي ندادند - و به تبع آن 30 درصد از مردم) که ثابت شده از افراد سطح بالاي جامعه (چه ازنظر علمي و چه اجتماعي و چه اقتصادي) هستند, بخصوص پس از مرگ عده اي از جوانان واقعا بيگناه (که اگر چه در تعداد آنها بحث وجود دارد اما در اصل آن ترديدي نيست) و محاکمه عده اي ديگر, حالت بيزاري از حاکمان فعلي پيدا کرده اند. لذا حاکميت فعلي با بزرگترين چالش ممکن که حداقل از طرف يک سوم مردم ايران و کليه ايرانياني که در خارج از کشور زندگي ميکنند, حمايت ميشوند, روبرواست. در ميان آنها دو رييس مجلس سابق, دو رييس جمهور سابق, يک نخست وزير سابق, مهمترين مراجع عظام قم, تعداد قابل تاملي از نمايندگان فعلي و سابق مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري, رييس مجلس خبرگان و رييس تشخيص مصلحت فعلي نيز وجود دارند. که قريب به اتفاق آنها از مبارزين, جبهه رفته ها, جانبازان و افراد تاثير گذار در حيات جمهوري اسلامي ايران بوده اند.
اگر حاکميت فعلي واقعيت هاي ذکر شده را ناديده بگيرد(همانطور که تاکنون گرفته) ترديدي نداشته باشد که آينده (حداقل در درازمدت) نه تنها به نفع آنان و بلکه به نفع نظام جمهوري اسلامي نخواهد بود و اين واقعيت با سرکوب التيام نمي يابد, واقع بين باشيد. (204029)
 
کیانوش
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۴:۵۵:۱۷
نظر شما کاملا منطقی و درست است!
و این تهدید بزرگی برای ملت ایران خواهد بود! باید اعتماد مردم به نظام را جلب کرد
با تشکر از الفی ها که فضایی را برای انتقاد سازنده فراهم می کنند...... (204131)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۳۹:۵۵
مشکل عمیق تره برادر
اگه اراده ای در این جهت وجود داشت همون اول با خواسته اصلی معترضین حداقل 13میلیونی یعنی تعیین گروه حقیقت یاب ملی که میشد با حکم رهبری یا تعیین از طرف شورای نگهبان قانونی هم باشه هم شبهه رو از ذهن مردم پاک کرد و هم به این وضعیت نرسیم
اما حقیقت اینه که یک حلقه محدود تصمیم گرفتن صدای مخالفین رو خاموش کنند و در این مسیر نوبت شما اصولگرایان منتقد هم میرسه که یا ساکت شین یا بعد از هفته ها انفرادی بیاین و شهادت بدین مخلص احمدی نژادین و تاحالا اسیر دست شیطان بودین
الان اصل انتخابات زیر سواله و گروه فعلی حاکم بر دولت از نگاه اکثر اقشار مردود شده.
هنوز کسی نیومده به مردم جواب درستی در مورد موارد مورد اعتراض بده و هرچی بوده گلوله و باتون و گازهای فلفل چینی بوده که در مقابل سکوت مردم بهشون پیشکش شده.
شایدم واقعا تو این تیم حاکم جاسوسهای اسراییل نفوذ دارن وگرنه هیچ جور دیگه نمیشد همچین سیستم قدرتمندی رو ظرف یک ماه به روزی رسوند که تحلیف رییس جمهورش عوض هلهله مردم میون حکومت نظامی برگزار شه (204037)
 
Mehdi
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۴۸:۲۴
اینکه یعنی نگاه ابزاری به گروهی از مردم! یعنی چون به نفع بعضی هاست؛ بعضی از اصلاح طلبان باید در صحنه حفظ شوند؟ این را باید به مردم واگذارید و اجازه دهید مردم انتخاب کنند. شما حق ندارید لزوم کاری را تعیین کنید (204044)
 
اسد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۰:۰۱
راستش را بخواهید این مقاله با تمام ایراد هایی که دارد درست روی موضوع ائتلاف تکیه کرده است و اگر غیر از این هم باشد اصولگرایان و آقای احمدی نژاد در این چهار سال تنها می توانند چوب اسکی خریداری نموده و اسکی بازی کنند آن هم روی چمن که سرما نخورند کشور داری نخواهند نمود چون موافقین و مخالفین تقریبا در یک سطح هستند خوش به حال کسانی که هیچ نمی دانند و هیچ نمی خواهند و همواره هم نمی توانیم همه معترضین را منافق و یا وابسته به خارج بدانیم همان طور که اگر اندکی دقت در مورد بازشت شده ها داشته باشیم خواهیم در یافت که همگی یک زمانی از مسئولین بلند پایه کشور بوده اند در این صورت بهترین گزینه برای آقای احمدی نژاد و همراهانش استفاده از همه گروه ها است و تشکیل یک دولت ائتلافی است این بهترین گزینه است اگر غیر از این شود . . . . . . . . . . . . . . (204046)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۴۳:۰۹
خيلي خوش خياليد. آنكه مردم ميشناسند لجبازتر و خودراي تر از اين حرفهاست.
به زودي خواهيم ديد كه اين آقا، حتي حاضر به استفاده از اصولگرايان منتقد هم نخواهد بود. اگر هم حاضر شود امكان ندارد وزير فوق تا 4 سال دوام بياورد.
ايشان فقط يك نتيجه را ببار خواهند آورد. سقوط نظامي كه برايش خون شهيدان زيادي بر خاكها و دشتها و خيابانهاي اين سرزمين ريخته شد. (204207)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۲:۱۴:۵۹
نویسنده محترم مقاله خیلی خوشبین هستند. نه تنها جناح اصلاح طلب به ناحق و ظالمانه حذف می شود، جناح به اصطلاح اصولگرا در ادامه راه خود انشقاق خواهد یافت و دسته دسته از هم جدا خواهد شد. این سرشت حکومتهای متکی بر قدرت فردی است که هر چه پیش می رود تنها و تنها تر می شود. و الا چه خوش بود اگر آرای واقعی مردم درست اعلام می شد که در این صورت قطعاًً مردم به این صورت اعتراض نمی کردند و صلح و صفا در بین مردم بیشتر می شد. (204325)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۷:۰۲
با سلام
شما که در مقام قاضی نشسته اید و می گویید طیفی از اصلاح طلبان به خاطر قانون شکنی از حاکمیت اخراج می شوند، چه زیبا بود مقاله ای می نوشتید و در آن از آن طیف اصولگرایانی که با استفاده از قانون بزرگترین قانون شکنی ها را انجام می دهند و همچنان هم در مناصب حکومتی هستند و کسی از گل هم کمتر به آنان نمی گوید، نام می بردید،
و من الله توفیق (204050)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۹:۰۷
این خود شما نبودید که خواستار محاکمه موسوی و خاتمی و سران اصلاح طلب شدید؟ اگر این ها به ناحق محاکمه شوند دیگر چیزی از اصلاحات باقی می ماند؟ (204051)
 
ياشار
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۷:۱۶
آيا بنظر شما در مقابل دولت و حاكميت قانون گريز اصلاح طلبان قانون گرا ميتوانند ادامه حضور داشته باشند؟ (204056)
 
مردم
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۷:۱۶
من در مقاله اي قبل از انتخابات اخير به اصلاح طلبان پيشنهاد كردم از هم اكنون براي ده سال آتي از حضور در عرصه هاي سياسي كشور كناره گيري كنيد و تنها عضو ناظر باشيد !
بگذاريد احمدي نژاد خوب فاتحه اقتصاد و سياست و فرهنگ و مذهب را بخواند ، بگذاريد اصولگرايان هر چه در چنته دارند آشكار كنند ، بگذاريد مجلس خوب در هجمه دولت هم كيش خويش ضربه فني شود آنگاه پس از يك دهه تلاش نفس گير نظام به فكر بازسازي نيروها و جناح هاي سياسي دروني خويش خواهد افتاد . در اين مدت تنها اصلاح طلبان به سازماندهي و افزايش توان تئوريك خود بپردازند ، در غير اينصورت با سياست هاي كنوني اصولگرايان تنها جنازه اصلاحات و لش خسته اصلاح طلبان را براي استفاده در روز مبادا به ميدان خواهند آورد ! (204062)
 
vahid
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۱:۲۹
قبول دارم که کشور را با یک جناح نمی شود اداره کرد اما به نظر شما این درست
است که صدای ضد انقلاب از حلقوم یک جناح داخلی خارج شود؟
ایا این درسته که سیستم انتخابات ودر واقع جمهوریت و مردمسالاری یک کشور
زیر سئوال ببرند ؟
با تمام این مسائل بنده به عنوان یه رای دهنده به کسی رای میدهم که واقعا
به ابر قدرتی واحیای قدرت ایران اولا اعتقاد داشته باشد و دوما برای ان برنامه
داشته باشد حالا می خواهد اصولگرا باشد یا اصلاح طلب. (204065)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۲:۱۳
موقعی این مقاله منتشر شده که مردم (جمع کثیری ) با بی اعتمادی به نظام نگاه می کنند و در واقع بین خود وحکومت فرسنگها فاصله می بینند. وضعیت اکنون با آنچه در مقاله آمده کاملا متفاوت است و موضوع اصول گرا و اصلاح طلب نیست. در واقع یک جریان عقیدیتی سیاسی که از پشتوانه امنیتی نظامی برخوردار است در حال تسویه حساب با کسانی است که از آنها انتقاد می کردند. (تهدیدی که به لاریجانی در باره ریاست مجلس شد را بخاطر بیاورید و مقاله امروز کیهان درباره علی مطهری را.) این گروه براحتی دستگیر می کند , اعتراف می گیرد , میزند و می کشد و هر حرف مخالف را به منافقین جدید نسبت می دهد و هر همصدایی را بصورت انقلاب و کودتای مخملی می بینید که قصد بر اندازی دارد. این گروه در واقع در حال حاضر تبدیل به اپوزیسیون شده است. و بشدت در حال فاصله گرفتن اهداف انقلاب است. و گرنه مردم همان مردم همیشه در صحنه قبلی هستند. این گروه مصداق بارز اتوبوس بدون ترمز و فرمان در سراشیبی است. اما باید چه کرد؟ بنظرم عقلای قوم از هر جناحی (دیگر چپ وراست ندارد چون کشتی که همه در آن هستیم در حال غرق شدن است ) باید آستین را بالا بزنند. بعضی از مفاهیم باید از اول تعریف شود مانند ولایت فقیه و نظارت استصوابی . حدود وظایف بعضی گروه هاماند سپاه باید مشخص شود .بعضی از نهادها بازبینی و پالایش شوند ماند قوه قضاییه و شورای نگهبان . و قانون اساسی با صبر و حوصله و با نظر تمامی دلسوزان و اندیشمندان مورد بازبینی قرار گیرد.پشتوانه این امور هم حمایت مردمی خواهد بود که همیشه باهوش و در صحنه بوده اند. در حال حاضر این وضعیت مجموعه ایی از پارادوکس را ایجاد کرده که روز بروز بزرگتر می شود.باید توجه داشته باشیم که قانون اساسی یک میثاق ملی است و برای مردم یک کشور نوشته می شود . پس با نظر اکثریت می توان در آن تغییراتی را داد. فقط برای ایرانی آزاد و آباد اینها را نوشتم لطفا انگ نچسبونید (204066)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۱:۴۲
منم امیدوارم اصلاح طلب قانونگرا گیر بیاد...
اصلا چرا حالا اصلاح طلب فقط ؟ خوب یه گروه و جبهه درست درمون قوی تر از اصلاح طلبها به وجود بیاد که به جای سیاست بازی به فکر مردم باشن تا رقابت سالمی رو با گروههای مختلف اصولگرا به وجود بیارن... (204073)
 
کامران
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۳:۱۱
همین الان خود اصولگراها 2 دسته شدن : اصولگراهای اصلاح طلب و اصولگراهای مردمی... اصلاح طلبها هم 2 دسته هستن : اصلاح طلبان رادیکال و اصلاح طلبان نسبتا منطقی...! (204075)
 
همايون
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۷:۵۸
اپوزسيون داخلي قدرتمند كه آلترناتيو نظام باشد ،تشكيل شد و رفت پي كارش . نمي توانيد اين را انكار كنيد . هرآينه سقوط سيستم با اينگونه رفتارهاي نظامي گري كه جبهه ديده هاي واقعي را هم بر نمي تابد ،نزديك است. نمي دانم چرا كسي درك نمي كند كه شائبه تقلب با تعداد آراي كروبي و رضايي تشديد و تقويت شد . حالا آنها هم در رديف اپوزسيون هستند و عنقريب افروغ و مطهري هم به آن افزوده مي شوند....حالا ببين من كي كامنت گذاشتنم! (204080)
 
شیما فروزانی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۸:۱۱
اگر منصفانه قضاوت کنیم ، اصلاحات بدست یک عده آدم تندرو در حال نابودی است .
در حالی که اگر نظام منتقد نداشته باشد به توازون نمی رسد .
نظر بنده با آن دسته از گروههایی است که پایبند به نظام و قانون اساسی است می باشد .
لذا کسانی که این انقلاب اسلامی را قبول ندارند اصلا جزو ء این دسته قرار نمیگیرند .
حتی جسد قانون اساسی باید محترم شمرده شود ،و لذا گروههای اصلاح طلب و منتقد با هوشیاری و دقت نسبت به ، پاکسازی و پوست انداختن منسجم تر و با قدرت کارشان را انجام دهند .
قانون اساسی میثاق ملی . (204092)
 
رضایی
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۸:۲۴:۵۰
من با نظر خانم فروزانی موافقم ، اما گروههای اصلاح طلب قانون اساسی را قبول ندارند .
شاید عده ای معدودی از فعالان آنها قانون اساسی را قبول داشته باشند .
لذا قانون اساسی باید مورد احترام همگان باشد و همه گروههای اصلاح طلب به قانون تمکین کنند . (204902)
 
آرمان
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۴:۰۱:۳۳
متاسفانه فضای کنونی کشور صحنه ی التهاب های بی مورد است و پرونده سازی ومتهم کردن دیگران راهی برای توجیه(توجیح) کارهای نادرست جناح حاکم شده است.ازآنطرف نیز با سیاه نمایی عده ای مواجه هستیم که خود را بدون هیچ اشتباهی نشان داده و کا رهایی انجام میدهند که دشمنان ایرانمان را خوشحال میکنند.
عزیزان ایران ما بیش از گذشته نیاز به آرامش دارد . (204104)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۹:۴۵
من فکر مي کنم عبارت «جابجايي قانوني و مسالمت آميز قدرت» گاهي اشتباهي به عنوان تعريف «کودتاي مخملي» بيان شده. به نظر من بايد روي اين موضوع بيشتر فکر کنيم و حداقل براي خودمان مشخص کنيم که مرز بين «کودتا» و «اقدام قانوني» در چيست؟
من واقعاً اين مسئله را هنوز درک نکردم! که چطور دادخواست اينچنين تعريفي نزد قاضي ارائه مي‌دهد که: هدف از «کودتاي مخملي» مانند «کودتاي نظامي» همان «براندازي» است و فقط فرقشان اين است که ابزار «کودتاي مخملي» مسالمنت آميز است!
نظام ما بر مبناي اينکه قدرت بايد در دست مردم باشد طراحي شده. و با کمک قضاوت اکثريت مردم، فردي که حق به قدرت رسيدن را دارد را شناسايي مي‌کند و جابجايي قانوني صورت مي‌گيرد. حتي رئيس جمهور سوگند مي‌خورد رياست را بعد از چهار سال به دست منتخب مردم بدهد.
حالا اگر افرادي به خاطر اينکه هدفشان «جابجايي قانوني و مسالمت آميز قدرت» بوده محاکمه شوند اين قوانين اساسي نظام ما تضعيف خواهد شد.
اينکه احزاب بيايند و براي «جابجايي قدرت» برنامه ريزي کنند بايد امري عادي باشد که انجام «قانوني و مسالمت آميز» آن به عنوان يک حق براي ايشان محسوب شود.
خيلي خطرناک است که افرادي بعد از سي سال ناگهان به عنوان اقدام کنندگان عليه امنيت ملي کشور معرفي شوند يا متهم شوند نظامي که خود جزء مدافعان اصلي آن بودند را مي‌خواهند خراب کنند. (204136)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۱:۰۵
سلام

هر کسی تخلف و جرمی مرتکب شده باید محاکمه و به سزای اعمالش برسد.

نادیده گرفتن جرم همانا و تشکیل یک اپوزوسیون قانونی و زورگو همان (204141)
 
آزاد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۵:۵۹:۰۱
از يك هفته قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري براي اصلاح طلبان روشن بود كه برنده اين انتخابات كسي نيست جز محمود احمدي نژاد. اما اين شكست سنگين به هيچ وجه براي آنها قابل هضم نبود. پس از چهار سال تخريب مداوم دولت نهم و شخص احمدي نژاد و چندماه اجراي پروژه بزرگ و پُرهزينه دروغ سازي و اتهام زني عليه رئيس جمهور قانوني، و نيز بازي با احساسات مذهبي مردم، كه به مناسبت انتخابات دهم كليد خورده بود، قبول شكست چيزي نبود جز خروج اصلاح طلبان از صحنه سياسي ايران آنهم براي سالهاي متمادي. بايد كاري مي كردند. سرمايه گذاري براي به زانو درآوردن احمدي نژاد كه از خيل عظيم هواداران انقلاب اسلامي نمايندگي مي كرد ابعاد وسيعي داشت. داخلي و خارجي. همه در يك قمار بزرگ بر روي پيروزي ميرحسين موسوي شرط بندي كرده بودند. در اين ميان، صرف نظر از داخل كشور، بزرگ ترين قمارباز خارجي دولت منفور انگليس يا همان استعمار پير بود كه از ماهها قبل امكانات منحصربفرد بي.بي.سي يا همان بنگاه سخن پراكني بريتانيا را در اختيار اصلاح طلبان قرار داده بود.

اين شكست به هيچ وجه قابل قبول نبود. اما از قبل دو سناريو تهيه شده بود. سناريوي پيروزي و سناريوي شكست. سرانجام سناريوي شكست كه از ماهها پيش با همكاري مشاوران زبده(!) خارجي تهيه شده بود بر روي ميز قرار گرفت. مقدمات اجراي اين سناريو -كه چيزي نبود جز همان انقلاب مخملي معروف(!)- از قبل آماده بود. از پيش بيني تقلب و تشكيل كميته صيانت از آراء ( ماهها قبل از انتخابات )‌ گرفته تا تخريب شوراي نگهبان و رهبري، القاء عميق دروغ گو بودن رئيس جمهور ( بطوريكه به قول بهزادنبوی بايد كاري كرد كه اگر احمدي نژاد گفت ماست سفيد است كسي باور نكند )، نامه تهديد آميز و بي ادبانه هاشمي رفسنجاني به مقام معظم رهبري كه در آن صحبت از آتشفشان و اين حرف ها شده بود و غيره. در عين حال انقلاب مخملي به راه انداختن ملزومات ديگري هم داشت كه به زعم اصلاح طلبان وجود داشت : چماق كش هاي بي رحم، چندين هزار جوانان فريب خورده و در عين حال عصباني و از همه مهم تر كانديدايي متوهم و سُست عنصر به نام مير حسين موسوي.

اين سناريو با اين دو سطر آغاز شده بود : يك. احمدي نژاد بدون ترديد و بر اساس شواهد و مستندات روشن(!) با تقلب به رأي بيست و چهار ميليون و نيمي رسيده و دو. انتخابات بايد باطل و با تشكيلات و ناظراني به جز ناظران شوراي نگهبان كه خود جزء هواداران احمدي نژاد بوده و در اين تقلب دست داشته اند مجددا برگزار شود. البته در اين سناريو به ناظران خارجي هم اشاره شده بود. لازم بود ابتدا اين دورغ بزرگ كه بايد از آن به دروغ قرن ياد كرد در نخستين پيام ميرحسين موسوي بعد از اعلام نتايج گنجانده شود و اين كار هم شد. اما صرف ادعا كافي نبود؛ بايد دلايلي دست و پا مي شد تا اين ادعا در ذهن مردم كاملا باورپذير شود. در عين حال دلايلي هم در كار نبود. اغلب چهل و چند هزار ناظر موسوي صحت انتخابات را تاييد كرده بودند و خود اين كار را سخت مي كرد. اما براي شبكه زبده دروغ ساز كه از ماهها قبل در ستاد ميرحسين مستقر بود درست كردن دلايل و حتي سندهاي جعلي كار دشواري نبود. با اين وجود از شبكه دروغ ساز هم كاري برنيامد و نهايتا مجبور شدند دلايلي را فهرست كنند كه اساسا و طبق قانون انتخابات نافي صحت انتخابات نبود. اما براي اصلاح طلبان مهم نبود كه چقدر اين دلايل مرتبط و يا به قول معروف محكمه پسند است فقط كافي بود گفته شود فهرست مفصلي از دلايل و اسناد تقلب طي نامه ای از طرف موسوي به شوراي نگهبان اعلام شد. البته خداوكيلي كسي در نامه موسوي به شوراي نگهبان سند و مدركي نديد.

سطر بعدي سناریوي شكست اين بود :‌ خوب كه قضيه در ذهن هواداران جا افتاد بايد آنها را به كف خيابان ها كشاند. بايد كاري كرد كه آنها عصبانيت خود را تا چند ماهي حفظ كنند تا كارها خوب پيش برود. تظاهرات خشك و خالي فايده اي ندارد بايد تا مي توانيم چاشني آتش زدن و تخريب و غيره را هم همراه با شعارهاي تند عليه مسئولان نظام خصوصا رهبري مخلوطش كنيم تا قضايا جدي شود. بعد خود مقابله اجتناب ناپذیر پليس با هواداران بر ميزان عصبانيت آنها خواهد افزود و دامنه اعتراضات روز بروز در نقاط مختلف كشور گسترش خواهد يافت. براي اين امر بي.بي.سي رسانه اختصاصي اصلاح طلبان كه در لندن توسط عطا الله مهاجراني و معاونش علي اصغر رمضان پور هدايت مي شود به علاوه VOA يا همان صداي آمريكا كه از سوي ضدانقلاب هاي سلطنت طلب و همچنين سازگاراري مريد سروش و خاتمي و جمعي ديگر از اصلاح طلبان فراري پشتياني مي گردد، مسئوليت كشاندن مردم به خيابان ها را بر عهده گرفتند. روساي جمهور آمريكا و فرانسه و صدراعظم آلمان و نخست وزير انگليس هم قول دادند تا همه جوره از اعتراضات خياباني و آشوب گري هاي مورد نظر حمايت كنند. حتي رئيس جمهور و نخست وزير رژيم سفاك صهيونيستي و از همه جالب تر رجوي سركرده گروهك قاتل منافقين هم همراهي خود را با اصلاح طلبان اعلام كرد.

سخنراني احمدي نژاد در ميدان ولي عصر(عج) كه به مناسبت پيروزي ايراد شد نيز بهانه تحريك بيشتر هواداران را فراهم كرد و فرداي آن روز راه پيمايي غير قانوني انقلاب تا آزادي كه در نگاه اصلاح طلبان يك قدرت نمايي داخلي و جهاني بود طراحي شد. قرار بود در مقام حرف اين تظاهرات در سكوت انجام شود ولي مگر مي شد از فرصت يك آتش بازي حسابي گذشت. لذا تظاهرات رفته رفته توسط چماق كش هاي ستاد موسوي به درگيري تبديل شد. كار به جايي رسيد كه از سوي سران آشوب دستور حمله به مناطق نظامي و انتظامي هم صادر شد. حمله به مناطق نظامي و انتظامي چند خاصيت داشت :‌ هم مقاديري زياد اسلحه در اختيار چماق كش ها قرار مي داد (‌چون سلاح هاي توزيع شده بين چماق كش ها و يا حضور گروهك هاي مسلح تروريستي مانند منافقين و غيره كفايت نمي كرد ) و هم شجاعت آنها براي تصرف مناطق حساس ديگر مانند صدا و سيما و غيره را افزايش مي داد.

سرتان را درد نياورم. قضيه روزهاي بعد هم به همين منوال ادامه يافت. هر روز درگيري، هر روز آتش زدن ماشين هاي شخصي، اتوبوس هاي شركت واحد، موتور سيكلت هاي مردم، سطل زباله ها(!) و تخريب اموال عمومي مثل بانك ها و يا اموال خصوصي مردم مثل شيشه منازل مسكوني، هر روز كتك زدن و كشتن مردم و نيروهاي انتظامي با سلاح سرد و گرم، هر روز ايجاد رعب و وحشت در دل زن و بچه مردم و مختل كردن رفت و آمدها و كسب و كارها.

در همين روزها يك ايده ديگر هم به ذهنشان رسيد كه البته از قبل هم به شكل ديگري ( بازي با احساسات مذهبي ) در سناريو آمده بود. الله اكبر گفتن در پشت بام ها كه البته براي اولين بار توسط ضدانقلاب هاي لاابالي و فاسد شبكه تلويزيوني صداي آمريكا و در رأس آنها نوري زاده جاسوس ترياكي موصاد پيشنهاد شد. تقريبا 20 روزي الله اكبر گفتن عمدتا در مناطق شمال تهران ادامه داشت. البته الله اكبر گفتن براي بعضي ها كه تا حالا هيچ وقت در طول عمرشان الله اكبر نگفته اند چيز بدي هم نبود ولي ماهيت اين الله اكبر گفتن ها با فلسفه ساخت مسجد ضرار در صدر اسلام تفاوتي نداشت. ابتدا بسياري از بچه حزب اللهي ها تصميم گرفتند كه آنها هم شب ها الله اكبر بگويند تا صداي هواداران فريب خورده موسوي در صداي آنها گُم شود ولي الله اكبر گفتن مثل نماز خواندن در مسجد ضرار بود و لذا كسي از حزب اللهي ها الله اكبر نگفت.

با روشن شدن قضايا براي بسياري از هواداران موسوي، به تدريج آشوب گري هاي خياباني كم شد بطوريكه در هفته هاي اخير چند آشوب گري جديد با كم تر از يكي- دو هزار نفر گردن كلفت كه معلوم بود حسابي توجيه شده و سبيلشان هم چرب شده و همچنين شماري تماشاچي انجام شد. بهانه اين آشوب گري ها هم جالب بود. سالگرد 18 تير كه آنهم توسط خود اصلاح طلبان و در رأس آنها تاج زاده معاون وقت وزير كشور ( در دوران خاتمي ) خلق شده بود و گرفتن چهلم براي ندا آقاسلطان و ساير كشته ها (!). به قول يكي از دوستان، خودشان مي كشند و خودشان هم سوم و هفتم و چهلم مي گيرند! البته يكي ديگر از آشوب گري هاي اخير را از قلم انداختم. آشوب گري قبل و بعد از نماز جمعه تهران به امامت(!) هاشمي رفسنجاني رهبر جديد اصلاح طلبان. رفسنجاني در آن نماز جمعه خيلي سعي كرد خودش را نگه دارد و حرف دلش را نزند اما شب قبل به ياران اصلاح طلب خود و به ويژه به همسر و پسران و دختران و برادر خود قول داده بود تا حال گيري حسابي اي بكند. نماز جمعه آن هفته خيلي جالب بود. اصلاح طلب هايي كه ادعا كرده بودند صفوف اين نماز جمعه تا ميدان امام حسين(ع) امتداد خواهد داشت و مهدي هاشمي هم تمام تلاش خود را براي جمع كردن آدم كرده بود، با چند هزار تن كه اغلب هم توي عمرشون براي اولين بار پا تو نماز جمعه گذاشته بودند و نمي دانستند اين نماز دو ركعت است يا هشت ركعت، برگزار شد. بسياري از سبزپوشان در آن نماز جمعه حتي حاضر نشدند كفش هاي خود را موقع نماز خواندن از پا دربياورند! هاشمي سخنان زيادي گفت؛ جالب اينكه از لزوم تبعيت از قانون صحبت مي كرد اما بر ضرورت آزادي زندانياني كه در هفته هاي قبل بي رحمانه به جان مردم افتاده بودند تاكيد داشت! از قانون صحبت مي كرد اما ادعاي مضحك موسوي درباره تقلب را قابل اعتنا معرفي مي كرد! پارادوكس هايي كه معلوم نبود چگونه بايد آن را درك كرد.

اين ماجراها با بيانيه هاي پي در پي موسوي و دُرافشانی هاي(!) خاتمي، كروبي و مجمع روحانيون - كه محتواي آن به بيانيه ها و سخنان سران منافقين در ابتداي انقلاب اسلامي شباهت زيادي داشت- ادامه يافت تا خودافشاگري هاي ابطحي و عطريانفر دو عضو برجسته اصلاح طلب در دادگاه پخش شد. اعترافات واقعا تكان دهنده بود. البته از اين قبيل اعترافات قبلا نيز از طرف عضو مهم ستاد موسوي و سازمان مجاهدين(!) و خبرنگار يكي از شبكه هاي تلويزيون انگليس شده بود ولي خودافشاگري هاي ابطحي و عطريانفر چيز ديگري بود. تازه معلوم مي شد كه اين همه دست پا زدن اصلاح طلب ها براي جلوگيري از پخش اين اعترافات يا از اعتبار انداختن آنها با حرف هاي نخ نما و تكراري قبلي مثل گرفتن اعتراف زير شكنجه(!) چي بود. ابطحي و عطريانفر چيزهايي گفتند كه نتيجه آن لو رفتن كامل انقلاب مخملي و فرماندهان آن بود؛ ايندو چيزهايي را افشا كردند كه دودمان خيلي ها را به باد داد. البته مردم ايران حقيقتا مي خواهند كه بدانند اين اصلاح طلب ها دقيقا قرار بوده چه به سر اين كشور كه به پاي آن خون دهها هزار نفر از فرزندانشان ريخته شده، بياورند. مي خواهند چهره واقعي موسوي و خاتمي و برخي ديگر در اين ماجراي شوم آشكار شود. مي خواهند بدانند كه بيگانگاني كه در اين 30 سال با تمام قوا به جنگ با مردم ايران اعم از جنگ نظامي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي پرداختند با همكاري چه كساني مي خواستند انقلاب(!) راه بياندازند. مردم مي خواهند بدانند كه چگونه مي شود به وطن فروشان و مزدوران بيگانه كه با اصرار بر قانون شكني قریب به۶۰ روز به پيكر نظام محبوبشان خنجر زده اند، اجازه فعاليت سياسي داد؟ مردم مي خواهند بدانند كه اين روي همچون سنگ پاي قزوين اصلاح طلبان كه همچنان بعد از اعترافات به سمت مردم زبان درازي مي كنند از كجا ناشي شده است. آيا وقت آن نرسيده كه نظام با اين عناصر خائن برخورد قاطع بكند؟ (204146)
 
بکی از اهالی دارقوزآباد سفلی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۶:۳۱:۴۱
روزی را می بینم که \"دکتر توکلی\" میاد تو تلویزیون میگه \"سوروس\" منو \"اغفال\" کرد تا بگم \"اقتصاد ایران گرفتار بیماری هلندی شده\" است. (204157)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۷:۱۲:۳۸
جناح حاکم هرگز اجازه به قدرت رسیدن اصلاح طلبان را نخواهد داد.حتی درحددکور وگرم کننده ی تنورانتخابات.به زودی شاهدحذف سران این جریان به وسیله ی دادگاه فرمایشی خواهیم بودکه البته جدایی طرفداران انهاازنظام را به دنبال دارد.البته اخراج ازحاکمیت خود به زنده و÷ویاترشدن این جریان کمک میکند نه مرگ ان.بایددید جناح حاکم تاکی می تواند بااستفاده ازدوگانه ی هاشمی_احمدی ویا سیاست های عوامانه چون دست ودلبازیهای انتخاباتی برای خودمحبوبیت به دست اورد. (204164)
 
قلي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۸:۴۰
ازاين دولت وگروه اقتدارگرا چه انتظار بيهوده اي داريد وقتي كه حتي اجازه يك اعتراض كوچك قانوني يا حتي برگزاري يك مجلس ختم را به اصلاح طلبان نمي دهند (204171)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۰۷:۰۸
من قبول دارم که ارا اقای احمدی نژاد بالا بود .ولی محض رضای خدا ببینید چه افراد و از چه قشرهایی و به چه دلایلی به ایشان رای دادند.طبق برخی نظر سنجیها یکی از دلایل عمده ارا ایشان اتهاماتی بود که ایشان در مناظره متوجه اقای ناطق و هاشمی کردند.اتهاماتی که بعدا از طرف مقام رهبری رد شد و در هیچ دادگاهی به اثبات نرسید.و یا توزیع سهام عدالت و افزایش غیر کار شناسی حقوق باز نشستگان و ....اعمالی که هیچ کس جز احمدی نژاد جرات انجام انها را نداشت.باور بفرمایید ارا ایشان در میان نخبگان و بازاریان ودانشجویان و دیگر اقشار تعیین کننده اجتماع بسیار پایین بود . (204173)
 
جواد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۲۴:۵۲
حذف دموکراتیک است
کاریش نمی توان کرد با این سوئ سابقه اصلاح طلبان نمی توان آنها را مجبور به رای دادن کرد.در اصفهان برای خراب کردن موسوی ،مستند موسوی را که خاتمی از آن حمایت کرده بود توسط افراد حامی اش نشان داده می شد و مردم که فهمیدند خاتمی 2 در راه است 70% به احمدی نژاد رای داند.
حذف دموکراتیک را آقای شیرازی با مقاله نمی تواند جلویش را بگیرد و اصلا انتخاب با مردم است.الان حزب های اصلاح طلب بیشتر دچار بحران اعتماد میان مردم شده اند.
این را چه کنند؟ (204179)
 
داور
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۲۵:۱۱
عجیب است این روزها برخی نوشته های الف به واقع گرایی سمت و سو پیدا کرده است . ادامه بدهید بد نیست (204180)
 
محمود
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۴۰:۲۰
جالب است که ابتدا با استفاده از هرگونه وسیله طرف مقابل را در فشار قرار میدهیم و به مرحله نابودی نزدیک میکنیم و سپس برای حفظ ظاهری مردمسالارانه و جلوگیری از رادیکاله شدن مخالفان میخواییم یک فضای بسیار محدودی برای آنها قایل شویم. این روش ها دیگر نخ نما شده است! (204184)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۴:۲۷
صد در صد مخالفم
شما اصلاح طلبان را مي خواهيد تا مبادا موقعيتتان به خطر بيفتد. شما اقتداگرايان همه چيز را براي خودتان مي خواهيد حتي اصلاحات را. (204189)
 
مسیحا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۲۰:۲۶
واقعیت این است که اکنون با توجه به سیاست های دهه هشتاد حاکمیت نوع جدیدی از مخالفان شکل گرفته اند (که البته تعدادشان کم نیست) که هیچ یک از دو جریان موسوم را مطلوب خود نمی دانند و اگر گاهی به سمتشان تمایل پیدا کرده اند صرفاً یا قصد استفاده ابزاری داشته اند یا تمکین به بد در مقابل بدتر بوده است. این گروه جدید ناراضیان، قوانین و مصوبات نظام را دارای چنان مشروعیتی نمی دانند که بی توجهی به این قوانین باعث مشروعیت زدایی گروهی شود و بالاتر از آن حتی شاید لازم باشد گروههایی برای کسب مشروعیت ناچار باشند که از بعضی قوانین عبور کنند.
این یک واقعیتی انکارناپذیر در جامعه است ولو اینکه به مذاق ما خیلی تلخ آید. (204202)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۴۲:۱۷
سلام
جناحی که ایننقدر بی ظرفیت بوده و با 4 سال بیرون رفتن از دایره مدیریت اجرایی کشور بخواهد به اپوزيسيون تبدیل شود همون بهتر که تبدیل شود.
دوستان من فکر میکنم که باید با اصلاح اصلاحات که کار سختی هم نیست جلوی این اتفاق را گرفت.
چون تا منتقد نباشد ضعف ها بر طرف نمیشود و حتما نباید منتقد کار اجرایی بکند (204206)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۱۹:۵۸:۴۱
ميزان \"راي\" ملت است.
و ملت در مورد ضرورت حذف يا حفظ احزاب قيم نمي خواهد.
مردم خود شاهد بالغي بر اعمال قانون شكنان و اتهام زنان و شكنجه گران فرزندانشان خواهند بود. (204214)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۱۵:۱۷
برادر مشگل آن است که بعضی استدلالهای دولتمردان را خودشان هم قبول ندارند. البته آنها برای عوام می گویند. ولی خیالتان را راحت کنم عوام به این استدلالها اصلا احتیاجی ندارند. چنانکه آقای احمدی نژاد هم خوب شناخته است. همان روش اضافه کردن حقوق، وامها، وسهام عدالت بهتر از همه برای عوام جواب می دهد. خواص هم که به این استدلالها نیازی ندارند و زرنگتر از آن هستند که این حرفای صد تا یک قاز ما را باور کنند. می ماند که شما حالا وضع خودتان را روشن کنید. اگر عوام را میخواهید همان روش عوام ... احمدی نژاد بهتر است واحتمالا فعلا این دنیا را در کوتاه مدت جواب دهد. اگر خواص را میخواهید به فکر آخرت باشید که همه باید آن دنیا جواب دهید. ودر این صورت باید نه تنها به روشها که افکار هم باید تجددید شود چون هم خدا افکار را می داند و هم بر خواص معلوم می شود هر چند که ساکت باشند. (204221)
 
داود
۱۳۸۸-۰۶-۰۷ ۱۶:۳۲:۳۲
خیلی عالی بود علی آقا. هرچی فکرشو می کنم می بینم حق با شماست. در ضمن آقای توکلی! انتظار ملت از شما بیش از اینهاست (216540)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۲۰:۲۱
با سلام و عرض تشكر از جناب آقاي حائري كه همواره در جهت حفظ وحدت و يادآوري مضرات تفرقه در روزهاي اخير قلم زده اند.
به عنوان فردي معتقد به اصول و ارزشهاي اسلامي و انقلابي، خواستم يادآوري كنم كه آنچه توصيه ما و شما را ضروري تر مي سازد پايبندي مسوولين حاضر در راس قواي سه گانه بر قانون است تا پايبندي جناحي كه متهم به \"كودتاي مخملين\" گرديده است. اتهامي كه معلوم نيست چگونه و از كجا سر از دادخواست عجيب بر عليه كساني در آورده كه در كنار جناح حاكم نقشي تعيين كننده در پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و سالهاي معروف به سازندگي و اصلاحات داشته است.
از دو جناح رقيب و هم رزم در درون حاكميت انتظار نمي رود كه يكي بر عليه ديگري اقامه دعوا نموده و قصد محاكمه ديگري را بر اساس ادعاي كودتا پس از شركت در انتخابات داشته باشد.
آنچه كه مايه تشنجات موجود كنوني در كشور گرديده، انواع قانون شكنيهاي مسوولين است و بي جواب ماندن هزاران سوال مردم.
اين مقوله امري نيست كه با محاكمه و حذف و زندان چاره ساز باشد، زيرا اين اعمال فقط بي اعتمادي و شكاف بين مردم و حاكميت را در پي خواهد داشت.
اين داستان هرچه بيشتر به طول بيانجامد، كم كم سطح توقعات مردم را از تغيير به تعويض سوق خواهد داد كه در اين صورت با سيلي همراه خواهد بود كه هيچ حكومتي را اعم از اسلامي و غير اسلامي، دموكرات و غير دموكرات، مردمي و غير مردمي را توان هدايت و كنترل آن نخواهد بود.
مردم مي خوانند كه زود دير مي شود، آگاهان مي دانند كه زود دير مي شود.
تا ما و شما از كدام دسته باشيم. (204222)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۲۳:۴۱
امیدوارم آقای توکلی که به ملت پشت کرد، ناگفته‌های احمدی نژاد در آن مجلس که مخالفان مشأیی را نادان خواند فراموش نکند. بزودی اعترفات ایشان را هم پخش میکنند. آقای توکلی، آغوش ملت باز است. به ملت برگردید. (204224)
 
حسن فاتحی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۲۴:۱۵
من وقتی تیتر رسانه های داخلی را مرور می کنم وازطرفی به مواضع تیم کارگردان حوادث اخیر می نگرم ازخودسئوال می کنم آیا اصراربرموضع شخصی وعدم انعطاف در پذیرش آراء منتقدان ازسوی برخی تصمیم گیرندگان مشکلمدار! دلیلی برهوش وتوان تحلیل آنهاست یا نشانه ای از موج هیاهو وتزتفرق وحکومت آنها؟

به باورمن محاکمه سیاسیون اصلاح طلب به بهانه توهم انقلاب مخملی بیشترازآنکه شکل واقعی داشته باشد بیانگر تزتفرقه افکنانه جناحی خاص در تنگ نظریهای دیدگاه سیاسی واجتماعیش می باشد.

اگرما مشارکت 85 درصدی مردم درانتخابات را قبول داشته باشیم حداقل سه پنجم مشارکت از آن دوستداران اصلاح طلب می باشد(براساس آمار اعلامی انتخابات نسبت 15 ملیون مخالف فضای مدیریتی حاکم درمقابل 5/24 ملیون رای جناح حاکم).

بنا به دلایل چندی که برخی از آنها جزء بینات دخالت برخی سازمانها به نفع یک جناحی بود انبوهی دچار سئوالات متعدد شده اند وچون رهبر معظم انقلاب که براساس قانون تنفیذ ایشان حجتی برای مومنین است وبی گمان انبوهی از جماعت منتقد علیرغم حفظ سلیقه انتقادی وروشن گری درچهارچوب حاکمیت حرکت خواهند کرد دراین وسط برخی اقدامات مشکوک وبحران ساز ازسوی افرادی خاص به نظر میرسد بیشتر اهداف تفرقه وحکومت را دنبال می کنند تا اتحاد وهمدلی.

بااین توضیحات محاکمه سیاسیون درآستانه تنفیذ نه تنها کار عقلایی نبود بلکه خود مانع اصلی حضور آیت ..اله هاشمی رفسنجانی درمراسم تنفیذ گردید وبه نظرمیرسد عده ای بنابرآن گذاشته اند که با وجود بحران آفرینی وهیاهو زنده هستند وازایجاد فضایی همدلانه وبرادرانه خوف دارند ومن فکر می کنم هوشمندی واقعی به معنای ایجاد خط حائل بین برادران وخواهران مسلمان هم وطن نیست بلکه این جور کارکردها بیشتر حاصل دیدگاههای افراطی وضعفهای شخصیتی حاد می باشد بفرض ما اصلاح طلبان را مخملی معرفی کردیم وچند تا حکم قاطع نیز صادر کردیم مگر با یک جناح وسلیقه فکری میشود کشوررااداره کرد آنوقت بجای اینکه درجهت حاکمیت مردم سالاری حرکت کنیم خواه ناخواه درمسیر استبدادرای قدم خواهیم گذاشت واین نه درآینده دور بلکه درآینده ای نزدیک برای نظام اسلامی خطرناک خواهد بود چراکه اسلامیت وجمهوریت آن را زیرسئوال برده ایم وبنابراین روال موجود پخش اعترافات بیشتر از آنکه به نفع مصالح ملی اسلامی باشد به نفع جریانی خاص خواهدبود ومن این را شجاعت نمیدانم بلکه عصبانیت ناشی از تحجر تلقی می کنم وبراین اصرار درمواضع نامقبول بجای پاسخی رسا وروشن به افکار عمومی سخت بیمناکم چراکه نوعی جنگ قدرت را باپوشش مذهبی تداعی می کند واین برای نظامی اسلامی پدیده ای خوب نمی تواند تلقی شود (204226)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۲۴:۳۱
از ضرورت حذف اصولگرايان قانون شكن كي خواهيم شنيد؟ (204227)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۲۶:۲۸
فرمايشاتتان متين. اما، كو گوش شنوا؟
به زودي نوبت ما اصولگرايان منتقد نيز فرا خواهد رسيد. (204228)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۴۴:۲۵
بهتر است جناح حاكم به فكر توجيه شرعي دروغهاي كانديداي اصولگراي خود باشند نه قانون گرا بودن و نبودن اصلاح طلبان.
چرا مردم را خر فرض مي كنيم؟
گيريم كه روستاييان و حاشيه نشينان عزيز كشورمان، به دليل عدم دسترسي به اطلاعات سالم و اوضاع بحراني اقتصادي، مدتي ديرتر از واقعيات جامعه آگاه شوند.
آيا به واقع ميتوان در صورت عدم رسيدگي به خواست آنها، منتظر سكوتشان در مقابل وضع موجود كه كاملا تك حزبي گرديده، بود؟ مطمئن باشيم كه در اين صورت تمام معضلاتشان را زير سر همين جناح حاكم خواهند ديد. (204234)
 
بهزاد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۰:۵۶:۵۶
من به چند نکته اشاره کنم
1- در ابتدا از نظر امکانات جناح اصلاح طلب با هیات حاکمه اختلاف فاحشی دارند زیرا قانون و ابزارهای قانونی در اختیار حکومت بوده و حتی زمانی که خاتمی رییس جمهور بود و عملکرد او در تمام زمینه ها بهتر از دولت نهم بود صدا وسیما با این وسعت از او حمایت نمی کرد وحتی او را سانسور می نمود این خود نشانه ای از انحصار طلبی حاکمیت است
2- وجود احزاب مخالف تنها در شرایط انتخابات آزاد و سالم معنی دارد لیکن در کشور ما و با حضور نهادی به نام شورای نگهبان که همواره از رهبری نیز گوی سبقت را ربوده اند این امر محال است از جمله افتخارات این شورا رد صلاحیت نمایندگانی است که در مجلس ششم حضور داشتند و چاپ تعرفه رای با مجوز آقای جنتی مازاد بر 59 میلیون تعرفه قبلی که این تعرفه ها فاقد شماره سریال بود در انتخابات دهم و ارسال احکام فرا قانونی در این انتخابات که سبب بروز اشکالاتی در نظارت کاندیداها شد
3- متاسفانه قدرت و فساد همواره دو یار جدا نشدنی هستند و هر چه قدرت به سمت اقتدار گرایی میل کند فساد آن نیز بیشتر می گردد ودیگر قدرت مطلقه نه تنها مشارکت بلکه حضور مخالف را تحمل نمکند زیرا مشارکت این طیف مترادف است با برملا شدن فساد پنهان (204237)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۱:۵۵:۴۶
به نظر میرسه رای موافق و مخالف به نظرات طی 2-3 هفته اخیر یه جوری شده ! هر حرفی حتی تند و غیر منطقی به نفع موسوی و امثالهم زده شه رای مثبت زیادی میاره و گاها حتی 1 رای منفی نمیاره ! یعنی 5 نفر پیدا نمیشن مخالف این برخی نظرات تند باشن ؟ به نظر من که یکی داره با احساسات جاوا اسکریپت حاکم بر نظرات بازی میکنه D:
لطفا مسئولین فنی سایت رسیدگی کنن ! (204247)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۲:۵۲
نظرات رو هم جاوا اسكريپت مي نويسه؟ دوست عزيز تا كي مي خواهيد بهانه بياوريد؟ (204705)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۱:۵۶:۵۱
نه مثل اینکه شما نیاز به یک دوره فشرده دارید،
اصلاح طلبان همگی باید حذف شوند یک طرف،
اصولگراها هم باید تسویه شوند،
همه باید از فیلتر رد بشند تا یک دست بشه (204249)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۲۱:۳۵
مسووليني كه مترصد نابودي مخافان خود هستند، بدانند :
آنكس كه باد بكارد، طوفان درو خواهد كرد. (204257)
 
م.ا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۲۳:۴۷
سلام
كاملاً موافقم
اگر اصلاح طلبان را حذف كنيم ديگر آن دسته از جامعه ايران كه براي بهبود وضع چشم اميد خود را به اصلاح طلبان دوخته بودند نا اميد شده و خواسته هاي خود راممكن است از طرق ديگري دنبال كنند كه خوشايند نخواهد بود .(به قول دكارت) (204258)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۳۲:۵۸
با همه مدعيان قدرت پرست عوام فريبم:
آبروي مسلمان ايراني را برديد. مباركتان باشد. (204261)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۳۵:۰۴
متاسفانه تحلیل فوق و نظرات بسیاری از کاربران عزیز بدون توجه به این مسئله است که هر فکر و ایده ای بایستی برای اعتلای انسان با مقهوم خلیفت اللهی باشد نه برای خوش آمدن این و آن. بایستی همه تلاش کنیم تا موافق و مخالف را به جنبه های معنوی و الهی انسان متوجه گردانیم چه دراین صورت باید همه تلاش کنند انسان به معنای واقع خوبی باشند و از بدرفتاری بپرهیزند و همه را هم به خیرها و خوبی های واضح امر کنند و از بدیها و شرهای واضح نهی نمایند. ضمنا همه ما باید از نفاق پرهیز کرده و درون و برون یکسان و زیبائی را ازخود به نمایش گذاریم. خداوند همه مارا به راه خود هدایت فرماید. انشالله تعالی. (204263)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۹:۵۷:۱۱
من قبلاً با خودم فکر می کردم اگر خدا سوره های مکی را بعد از هجرت می گفت چی می شد!؟
خواندن نظر شما من را دوباره یاد این سوال انداخت. واقعیت این است که این سخنان در همه زمان راهگشاست ولی مستقیماً به راه حل مسئله مربوط نمی شود و نیاز به تفسیر و تدبیر انسان دارند تا در عمل آنها به کار آیند. (204556)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۲:۳۵:۳۲
تندروهای اصول گرا الان ازخوشحالی درپوست خود نمی گنجند که میرحسین موسوی بااین اقدامات خودگور جبهه اصلاحات را کند واین بدترین استراتژی بود که پس ازانتخابات میرحسین وکروبی ازخود بروز دادند واین به قیمت برخوردهای تند بااین جبهه شده است واین درکل به ضرر نظام تمام می شود. (204264)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۳:۱۳:۲۶
بطور کل تنروی در هیچ حذب و گروهی درست نیست و باعث درگیری میشه! چه از طرح اصلاح طلب ها و چه اصول گرایان .. همیشه سیاست مداران میانه رو حمیانه بیشماری دارند. (204276)
 
امیرحسین
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۳:۱۹:۴۹
کج خیالی نکنید!مطمئن باشید در حال حاضر محبوبیت شخصی به نام سید محمد خاتمی و جریانی به نام اصلاحات به مراتب بسیار بیشتر از خرداد76و80 می باشد.اصلاحات حذف شدنی نیست گمان باطل نبرید! (204278)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۵ ۲۳:۳۳:۳۱
من خودم به رضایی رای دادم ولی به یکی از دوستان گفتم چرا به احمدی رای دادی گفت من برای این به او رای دادم که اگر انتخاب بشه کار جناحشان را یکسره می کند اگر قبول نداری منتظر باش ببین چطوری با کاراشون بار کجشون زودتر زمین میخوره و همه مون زودتر راحت میشیم! تازه اثبات کرد منم اشتباه کردم به احمدی رای ندادم. الان هم ادامه پیش بینی همون دوستمون داره محقق میشه و این جناح ندانسته داره شاخه درخت زیر پای خودشو اره می کنه. مهم نیست چند نفر و چه کسانی در این بین فدا می شوند فقط چشم انداز دور دست نشان از حذف اصولگرایان برای چند دهه از صحنه سیاسی خواهد بود که حقیقتی بسیار ناراخت کننده و مشهود است و انقلاب مخملی این است نه آن که اشتباهی دارند می گویند. به این کوته فکری باید درود فرستاد قبل از اینکه بخود آیند. اتفاقا ابراز همدردی مردم داره با اصلاح طلب ها بیشتر میشه. در روستایی در زمان انتخابات برای دوره اول ریاست جمهوری خاتمی وارد شدیم همه طرفدار خاتمی بودند یک چوپان که اصلا از سیاست نمیدانست می گفت ما باید به همون سیدی رای بدیم که دارن اذیتش می کنن.
بله از خصایص جالب ملت ایران حس کمک به مظلوم است هر که می خواهد باشد. متاسفانه مسولین ما بجای سکوت دراند هوچی گری می کنند. (204285)
 
سید جلال
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۰۵:۲۵
با سلام خدمت دوستان محترم
اندر وسط این بکش بکش ها (یه خدا کش با کسره ک می باشد!) و نکش یقم پاره شدها من بی ساواد که کلا در مسایل سیاسی به شدت دچار یک دو ریالی کج هستم به یک سوال یا در حقیقت یک مشکل برخورده ام. آنهم این است که در حدی که سواد من رسیده و خوانده و شنیده ام کسانی انقلاب مخملین می کنند که در جریان قدرت نیستند و می گویند بقول معروف ما هم بازی!
حالا این وسط چند نفر متهم ردیف اولند که دو نفرشان رییس جمهور بوده اند و یکی نخست وزیر و دیگری رییس مجلس و پایه گذار دومین حزب رسمی در جمهوری اسلامی. خدمات قبل انقلاب و مابقی هم اصلا به کنار. حالا اینها می خواهند انقلاب مخملی یا چدنی بکنند که چه؟ مثلا رییس مجلس خبرگان و مصلحت نظام و ... خیلی قدرتهای پرنفوذتر نانوشته می خواهد انقلاب کند که چه شود؟ چون نمی خواهم با شعور ناقص ما در زادیم نتیجه گیری هم بکنم فقط به این مساله اشاره می کنم که این وسط یکی از طرفین شدیدا احمق تشریف دارند. یا آنکه اره به دست گرفته و شاخه ای را می برد که خود رویش نشسته است آنهم چه نشستنی! و یا طرف مقابل که این اتهام را وارد کرده است. (بین خودمان باشد شاید هم احمق خود منم که پول اینتر نت می دهم کیلو کیلو کالری مصرف می کنم برای نظر دادن درباره رمانی که قبلا نوشته شده است) (204298)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۰۹:۲۳
با سلام


موضوع بحت با اصول علم سياست تطابق داره .ولي اينها به اين مباحث توجه ندارند(جناح بيروز). و همين امر موجبات شكستشان را به ارمغان مي آورد.ولي از همه بدتر تنزل ادبيات سياسي ماست كه صورت گرفته. (204303)
 
نمی گم!
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۹:۵۴
این بوش لعنتی رفت ولی یه ارثیه کثیف و ناپاک از خودش به جا گذاشت!
آخه دوستان این همه ارثیه های خوب و به درد به خور به این چسبیدید؟!
ارثیه بوش:
یا با من یا مخالف من(مخالف=دشمن)
دشمن رو هم خدا آفریده واسه نابودی...

*سایت الف!جناب سانسوری!محض رضای خدا این یکی رو دیگه نمایش بدید،آخه مگه من چه هیزم تری بهتون فروختم که کامنهای منو نمایش نمی دید؟! (204313)
 
امین
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۰:۵۱:۱۳
اصلاح طلبان بازیچه ایی هستند در دست حکومت برای اجرای نمایش ها .
اصلاح طلبان توسط حکومت استعمار می شوند. (204314)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۱:۰۶:۵۷
من در عجبم. اصلاح طلبی با افتضاح کامل مرد جناب آقای لاریجانی توهین به رای همان 14 میلیون نفر(؟)ی که مورد ادعای دولت است نیست؟ پیامبر اکرم هم نعوذبالله به خود جسارت می دادند اینگونه عقاید عده ای غیر مسلمان(مسیحی ویهودی) را زیر پا له کنند که عده ای 14 میلیون نفر را که طرفدار دو نفر از جنس همین نظام اسلامی هستند چنین محقر جلوه می دهند. ایشان مامور حفظ حقوق بشر در قوه قضاییه هستند؟ ( با پوزش)نکند این بزرگوار 14 میلیون نفر اصلاح طلب را بشر محسوب نمی کند که از حقوق آنها حرف بزند؟
تا دیر نشده و تنفرنهادینه نشده بجنبند. چون 14 میلیون اپوزیسیون به هیچ دولتی مجال یکجانبه گرایی نمی دهند! چه برسدبه دولتی مانند دولت احمدی نژاد که در افراط گرایی صدای اصولگرایان را هم درآورده است. یکی از آنها خود آقای قالیباف.
7 میلیون نفر هم باز رای ندادند. این 21 میلیون نفر. 21 میلیون اپوزیسیون می خواهند؟ همه را که نمی توانند زندانی کنند!
الف نظر بنده را یکبار هم که شده پوشش دهد. (204317)
 
میم
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۱:۰۷:۲۰
من فکر می کنم شما به وضع پیش آمده با نگاه خیلی مثبتی می‌نگرید!
موضوع فقط حذف شدن یک طیف خاص از صحنه سیاسی نیست بلکه پدیده اخیر خیلی بیشتر پیش رفته است.
از «خبرگزاری جمهوری اسلامی» مطلع شدیم که آقای موسوی توسط مسعود رجوی حمایت می شود. حالا شما کدام اتفاق را باور می کنید؟ ‌اینکه عده‌ای به اسم تقلب در انتخابات قصد انقلاب مخملی را دارد. یا یک عده با قصد تخریب رقیب، کمر به ویرانی پایه‌های انقلاب بسته‌اند؟ چه کسی باور می کند که فرزندان شهید بهشتی و خانواده موسوی با منافقین معلوم الحال هم دست باشد؟
به نظر من اتفاق اخیر کمتر از صدمه زدن به تمامیت ارضی کشور نیست. پس مشاهده تابو شکنی‌های مختلف انتخاباتی و وقایع بعد آن، همچنین مشاهده مرزبندی‌های سیاسی جدیدی که یک طرفه در حال شکل‌گیری است، وکوچک شدن حلقه سیاسی کشور در حالی که حجم قابل توجهی از مردم جامعه به ناگه خود را در بیرون از مرزهای سیاسی متعارف میابند، آیا موضوع حذف یک گروه است؟ واقعاً چه چیز رخداده؟
به نظر بنده اتفاقات اخیر کم از بی توجهی به اصل ۷۸ قانون اساسی نداشت فقط فرقش این بود که مرز های جغرافیایی تغییر نکرده بلکه مرزهای سیاسی کشور توسط یک جناح به طور یک جانبه تغییر کرده و تمامیت آن لکه دار شده. چه بسا پس از این سیاست کشور از استقلال بیافتد و یک جناح برای بقا و موجودیت خود دست خود را در دست اجنبی قرار دهد.
با این که فکر می کنم نسبت به وضع موجود بیش از حد خوش‌بین هستید واقعاً خوشحالم که به آینده سیاسی کشور با نگاهی کارشناسانه برخورد می‌کنید.
امیدوارم در یافتن راه حل این مسئله هم موفق باشید. (204318)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۱:۲۰:۵۶
اصلاحات مرد . زنده باد ازادی (204321)
 
فرهود
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۱:۴۹:۳۲
در مورد نقش حقیر سوپاپ نضام بودن اصلاحیون(به قول بازجوی جنتلمن عطریان فر) بحث بی فایده است باید یه چاره ایی چیزی برای دوباره پای صندوق اومدن مردم کرد با این همه دشمن دم گوش دل به پایگاه مردمی داشتن تنها سپر مون بود من فکر میکنم سو تدبیر دولت خدشه دارش کرده میگید نه تغییر لحن ها رو رصد کنید همشون دم دراوردن خواب یه همچین داستانی رو هم نمی دیدند که توی مملکت خودمون افراد بی تدبیر افراد درجه یک نظام رو با پس......نی دارن اپوزیسیون میکنن اونوقت شما میگید 4تاشهروند معمولی رو باید از فرو افتادن در راه اپوزیسیون حفظ کنیم میگن به اقای خاتمی پیشنهاد شده بیا سویس بشو رهبر اپوزیسیون حالا شما نگران ابطحی و.... هستید (204323)
 
سسس
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۲:۰۳:۴۱
اخلاقی ترین و عادلانه ترین کار برای شما نمایندگان مجلس ارائه طرح عدم صلاحیت احمدی نژاد است. بحث هم نمی کنم چون بهتر از همه ما از مسائل خبر دارید. نماینده من وجدان بیدار جامعه باش (204324)
 
علی
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۲:۱۹:۰۳
شمارش معکوس آغاز شده است.
شما هم سعی دارید چهره ای معتدل از خود به نمایش بگذارید که متأسفانه تصنعی تر از آن است که به خورد مردم برود...اپوزیسیون قدرتمند شکل گرفته است و شما تنها این را حس کرده اید که همچین مقاله ای مینویسید...چرا تا قبل از حرکتهای مردمی اخیر فکر جامعه چندصدایی نبودید؟
تازه چنانچه از مقاله پر از اشکال و ایرادتان برمی آید، شما خواهان حفظ اصلاح طلبان به عنوان سوپاپ اطمینان هستید...و نه یک حزب دارای قدرت نظری و عملی...
حقا که ماکیاولی مرده را زنده کرده اید.
جالب است که در متن کیفر خواست متهمان اخیر تلاش در جهت پلورالیسم جرم محسوب شده است، در حالی که در تمام دنیا، چندصدایی بودن جامعه از ارکان دموکراسی است... (204327)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۲:۲۱:۰۲
پس از انتخابات مجلس آینده ، این آقایان لاریجانی و توکلی و دوستان ایشان هستند که فریادشان بابت تخلفات انتخابات و رد صلاحیت ها بر میخیزد و از مردم طلب یاری میکنند اما دیگر کسی نیست که با دادشان برسد. چه بسا همین آقای توکلی به انقلاب مخملی محکوم شوند. (204328)
 
شهریار
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۲:۵۴:۰۵
تحلیل خوبی بود فقط یکم دیر نیست؟ (204330)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۳:۱۶:۰۷
یعنی واقعاً شما فکر می کنید الان دیگر قدرت حذف همه را دارید؟ ترحم انگیزید که از همین تاریخ نزدیک خودتان که شما ابلهان را به حکومت رساند درس نمی گیرید. شما نمی توانید مردم غیر مسلح را سر جای خودشان بنشانید بعد میخواهید اصلاح طلبان را حذف کنید و حالا ژست بخشایش هم گرفته اید...
ترحم انگیزید بسکه ابلهید. نمی گویم نمی توانید بازهم جنایت کنید.ولی حذف؟ باش تا ببینی. (204333)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۴:۴۷:۱۴
همین امشب در گزارش ویژه خبر شبکه یکی از آیات مدرس حوزه قم که اتفاقا حائری هم نام داشتند در بحث انتظار بمناسبت نیمه شعبان بمسائل روز هم پرداختند . خلاصه کلام این بود که این حاکمیت به نیابت امام زمان است اپوزیسیون اش هم مصداق مخالفت با حضرت است . انقلاب 57 را هم ناشی از آن حضرت دانستند که بدست رهبر کبیر انقلاب به اجرا در آمد . البته ما که آن سالها را بخاطر داریم شغار رهبران و مردم همه حاکی از حاکمیت مردم و اتکا به رای مردم بود
حتی روی بعضی از دیوارهای شهر هنوز این سخن امام خمینی بجای مانده که میزان رای ملت است . بگذریم که امروز با صراحت کامل و بی پرده پوشی منکرش میشوند آنهم از تریبونهای رسمی . این تحلیل کارشناس دلسوز سایت الف از یک اشکال بنیادی در مفاهیم یا بقول قلاسفه اپیستمولوزیک رنج میبرد .
و آن اینستکه حاکمیت نه تنها ضرورتی در حضور این اپوزیسیون پای بند به قانون اساسی نمیبیند که به این نتیجه رسیده برای حل معضلات کشور باید ایشان را
از صحنه اداره کشور حذف کند . رسانه های حامی دولت دیگر با اتهاماتی که به
جناح مخالف زده و میزنند حاکی از این سیاست حذفی است .
میشود تصور کرد که این آقایان بعد از خروج از زندان به جرکه مدیران دولت فعلی بپیوندند ؟ بنظر من حاکمیت گرفتار این توهم استکه قادر به حل مسائل اقتصادی و
به طبع آن مسائل اجتمائی است سطحی نگری رئیس جمهور در تمام ابعادش
نیاز به اثبات ندارد آثار سو ء سیاستهای اقتصادی گذشته در طی همین سال جاری
مدیران دولتی را مستاصل خواهد کرد ایران خودرو نمونه اخر نیست تازه اول کار است . مردم سئوال خواهند کرد که هفت پالایشگاه نفت که قرار بود خود کفائی بنزین را موجب شوند چه شد بودجه تامین است اما تا کنون هیچ گشایش اعتباری یرای خرید خارجی صورت نگرفته آنهم منوط به حل مسائل با غرب استکه همه میدانیم . شش ماه آینده این دولت را فقط معجزه میتواند نجات دهد . (204341)
 
سیدعبدالخاق
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۵:۵۳:۲۰
سلام .اقا جان میتوانید بگویید اصلاح طلبان چه دسته گلی در زمان اقای خاتمی به سر این ملت زدنند که الان بخواهند فعالیت داشته باشند.من شخصا معتقد به بازیهایی بنام اصلاح طلب واصول گرا نیستم بلکه این جور بازیها راسوغات غرب میدانم ببینید اینجا ایران است با ویزگیهای خاص خودش واسلام وانقلاب هم که تکلیفشان روشن است وجناح بردار نیست پس بجای این قصه ها اگرطرحی نودارید دراندازیدتاحداکثراستفاده ازپتانسیل وانرزی موجوذدرکشور استفاده شودتاجدای از جنجالهای سیاسی مردم بیشتر بهره مند شوند والااینها... (204347)
 
عادل
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۷:۲۴:۲۶
بایستی این نکته را هم افزود که اصلاحات ضروری انقلاب اسلامی است؛ اصلاحات بر پایه فرهنگ اسلامی-ایرانی از ضروریاتی است که جهت پیشرفت و بلوغ انقلاب اسلامی بایستی هر چه زودتر و هر چه عمیقتر در جامعه ریشه دواند، به عنوان مرحله ای که به هیچ وجه قابل صرف نظر نیست.
و وای به روزی که حکومت و حاکمیت در دست محافظه کاران اصولگرایی افتد که در چنبره خود همه چیز دارند جز اصلاحات. (204351)
 
محمود کچل
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۹:۱۴:۳۳
چرا هیچگاه نظرات مرا درج نمی کنید؟آیا کچلی من به دشمنان نظام ارتباط دارد؟در این مورد ,نظر من این است که یک اصلاح طلب کچل بهتر است از صد نفر مثل... (204355)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۰۹:۴۹:۵۸
با تبدیل شدن همه آزادیخواهان به اپوزیسیون شما بیشتر نگران آینده سیاسی خودتون هستید که مجبورید در آینده نقش اصلاح طلبان را بازی کنید و قشار وتضییقات را تحمل کنید . باید تکلیف خودتون رو مشخص کنید یا عمله قدرتید و برخوردار یا آزادیحواه و هزینه پرداز .کسب وجاهت مردمی با نشستن بر خوان قدرت ظلبان ممکن نیست . (204361)
 
کامبیز
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۴:۳۳
فکر نمیکن نظر مقاله نویس محترم در همین حد هم مورد قبول شورای نگهبان قرار بگیره شما با یک تفکر روبرو هستی که فقط خودشو قبول داره پس بحث بی خوده (204365)
 
طراوت
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۴۱:۱۵
فکر کردید مملکت ارث باباتونه که هیچ جناح قدرتمندی نباید علیه شما شکل بگیرد تاریخ ثابت کرده که عمر حکومت های تک صدایی خیلی کوتاه است و زیاد دوامی نخواهد داشت (204367)
 
علي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۴۷:۰۲
اين حوادث هيچ فايدهاي نداشته باشد موجب اتحاد اصلاح طليان شده است و مطمئن باشيد اين گروه در بلند مدت حاكم خواهد شد (204369)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۰۳:۴۷
تیتر خبر جالب است \"چرا جناح‌اصلاح‌طلب باید زنده بماند؟ \"یعنی چی که زنده بماند یا نه.
اگر از این شیوه ی حذفی راحت شویم خوب است.
البته من فکر نمی کنم منظور از این تیتر معنی مستقیم آن باشد.
از تحلیل زیبایتان در مورد اوضاع پس از انتخابات متشکرم. (204370)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۷:۴۶
این اپوزیسیون حتی قدرتمند هم نیست چون دست کم نیمی از رای دهندگانش با وحشی گری های بعضی ها از رایی که داده بودند پشیمان بودند . بنابر این دست کم نیمی از آنهایی که اپوزیسیون می دانید را کنار بگذارید. در ضمن مثلا نهضت آزادی که این همه سال اپوزیسیون بود چه گلی به سر خودش گرفت که اینها بتوانند بگیرند. فقط یک کلام : اصلاحات به سبک امریکایی که سردمدارش خاتمی و تاج زاده باشند مرده است. و مرده هرگز زنده نمی شود. (204376)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۰۲:۱۹
موضوع ديگري که اين روزها اصلاح طلبان را متهم به آن مي کنند راه اندازي انقلاب مخملي و رنگي به قصد براندازي نظام است. بايد گفت در همه جوامعي که انقلاب مخملي يا رنگي صورت گرفته به دليل نارضايتي قابل توجهي از مردم از حکومت آن جامعه است. بنابراين ادعايي که خود مسوولان مطرح مي کنند و اصلاح طلبان را متهم به آن مي کنند به اين معني است که به نارضايتي بخش اعظم مردم اذعان دارند. وجود نگراني براي وقوع انقلاب مخملي به اين معني است که دولتمردان مي دانند مردم از آنها ناراضي هستند. اين قبيل مسائل در گذشته نيز اتفاق افتاده است ... بنابراين اگر مردم حامي دولت باشند، ديگر نگراني از وقوع انقلاب مخملي معنايي ندارد. (204378)
 
جوادي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۲۳:۴۲
براي حفظ حكومت ضروريه
باشون بازي موش و گربه ميكنيد
يه كم هم دست و دل بازي ميكنيد كه دلشون گرم شه
ولي از يه حدي نميذاريد جلو برند و به جرم كودتا دستگيرشون ميكنيد!
اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد
اگر آزاده هستيد اين پيام منو بزنيد (204381)
 
غلامعلی
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۳۳:۴۴
جناب آقای حائری ، آقا شهاب عزیز. از اینکه نوشته های شما را دیدم هم کمی شگفت زده شدم و هم خوشحال.نمی دانم چه اصراری بر حفظ اصلاح طلبان هست ، ما باید از هر نظر مخالفی بهره مند شویم و این مطلب به تحمل بالای ما بر میگردد که باید سامان داده شود. راهکارهای تحمل را باید فراگرفت.به نظر میرسد جریان اصلاح طلب امروز مانند لجباز زورگویی است که نمیخواهد بفهمد. جناب موسوی با کوله باری از ادعا حتا حاضر نیست شبهات کاربران الف را جواب دهد. گیریم که همه مملکت و دولت و رسانه ها به او ستم کرده اند ولی لا اقل اینجا امکانی فراهم شد ، هر چند اندک ، آیا خوانندگان الف حتا ارزش یک سطر پاسخ دادن را هم ندارند ، کف خیابان بیاییم و شعار دهیم برای چه؟ این است روش اصلاح طلبان. آقا شهاب ، اصلاح طلبان ما و بسیاری از اصول گرایان حاکم از مردم بیگانه اند شما به پدر و پدر خانم خود نگاه نکن. بیگانه بودن از مردم دیکتاتوری و زورگویی میآورد . به نظر میرسد اصلاح طلبان در زمان حاکمیت و همین امروز هم بسیار زورگو تشریف دارند. من همه بیانیه های تفصیلی کمیته صیانت از آراء را خواندم ولی دریغ از یک مورد جزیی و مستدل .تمام بیانیه تفصیلی قضیه مهمله و مبهمه بود. موفق باشید دوست سال های دور شما . قلم را بر زمین نگذار (204384)
 
ابرار
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۴۳:۴۹
جل الخالق از بعضی ها . باز هم تهدید . چقدر باعث تاسف است که بعضی ها هنوز متوجه نیستند که بر طبل جنگ کوبیدن و شعار و وعده اغتشاش و انقلاب دادن و در هم کوبیدن نظام به نفع هیچ ایرانی نیست . از جمله خودشان . هزاران هزار کشته و مجروح . کشوری ویران که سرنوشت افغانستان و عراق در مقابلش داستان زندگی مردمی در بهشت است . تنها کسانی هم که نتیجتا به آرزوی دیرینه خواهند رسید بیگانه گانند و بس . نهایتا هم ملت و دولتی در بند اسارت بیگانه گان . برای زمانی نا معلوم . آیا سر دادن اینگونه شعار ها و حرف ها و ادعا های نسنجیده آتش بیار معرکه شدن نیست ؟ آیا سر دادن اینگونه حرف ها و ادعا ها و شعار دادن ها علیه طرف مقابل و به طور همزمان ادعای استفاده از همه گروه ها و تشکیل یک دولت اءتلافی به عنوان بهترین گزینه . ادعا یی و اظهار نظری نیست پر از تناقص ؟ آیا در اینصورت نباید در اظهارات و بیانت خود تجدید نظر نمود ؟ ابرار (204386)
 
احمد رضايي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۰۲:۵۵
جقيقت آن است كه اين مقاله بر اساس يك نگاه از بالا نوشته شده است بدان معني كه ما كه در آن بالا نشسته ايم و مسئوليت داريم به صلاح مي دانيم كه بودن اين افراد (اصلاح طلب) به نفع ماست و در جهت تثبيت حكومت است.
اين ديدگاه چند چيز را ثابت ميكند:
1- ما جناح راست بايد تشخيص بدهيم كه چه چيزي به نفع است
1-ما جناح برتريم پس ما بايد تشخيص بدهيم
2-ماجناح راست نياز داريم براي آنكه در راس قدرت بمانيم در اين ميان بعضي اوقات اجازه بدهيم كسان ديگريا اصلاح طلب ها و ازآن نوع كه ما تشخيص ميدهيم (اصلاح طلبهاي معتدل كه نوعا همه اركاني را كه ما چيده ايم بپذيرد و از محدوده هاي ممنوعه ما عبور نكند) و اگر كاري اساسي ميخواست انجام دهد بي اجازه ما انجام ندهد و......
3-فعلا به اين حركت نياز داريم
4- البته حق داريد چون:
- تمام اركان دولت در اختيار شماست
- اكثريت قريب به اتفاق ائمه جمعه در قبضه شماست.
- مديريت نهاد انتخاب ائمه جمعه در قبضه شماست.
- اكثريت قريب به اتفاق فقهاي شوراي نگهبان در قبضه شماست
- همه روحانيون و نمايندگان روحانيت در سپاه و ارتش و نيروي انتظامي از جناح راست است
- مجلس خبرگان؟
- همه نمايندگان روحانيت در نهادهاي ولي فقيه در قبضه شماست
- در خصوص قوه قضائيه اظهار نظري نمي كنم
- صدا وسيما در اختيار ماست
5- راستي اگر شما بجاي جناح چپ بوديد از حاكميت خارج نمي شديد؟
تا زماني كه اين ديدگاه در جناح راست حاكم است و مهمتر از آن تا اين تركيب در مديريت كشور حاكم است هيچ چيز تغيير نخواهد كرد چون قدرت نمي گذارد و شما هم به خود زحمت ندهيد
اگر مي بينيد كه بعضي اصلاح طلب ها تند تر هستند چون اعتقاد دارند با اين تركيب حاكميت هيچ وقت نمي توانند در اين كشور نيروي موثري باشند براي اين است كه بعضي اوقات دچار ياس مي شودد و حركتها و رفتار راديكال از خود بروز مي دهند
آقاي توكلي بايد فكري اساسي كرد و شما و دوستانتان دست يه اصلاحاتي در اين زمينه بزنيد (204391)
 
يوسف جلالي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۲۸:۴۷
چون اكثر نظرهاي ارسالي بنده در بحث هاي مختلف سايت الف درج نشده است انتظار دارم نظر قبلي را كه ارسال كرده ام درج كنيد چون هيچ كلمه موهن يا فحش و غيره در آن وجود ندارد و صرفا\" انعكاس نظريات بنده است.در غير اين صورت انتظار من اين است كه علت درج نشدن نظريات بنده را برايم ايميل نماييد.متشكرم. (204394)
 
برمک
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۴۸:۱۵
چیزی که به نظرم می آید آن است که عده ای در اینترنت وسایتهای مختلف می گردند وکامنت های مخالف دولت و تظام می گذارند تا مردم یا اکثریت مردم را مخالف نظام قلمداد کنند بگذریم از آنکه فضای سایبر در ایران اصولا بیانگر سلایق عامه مردم نیست . لطفا تذکر اینجانب را مد نظر داشته باشید (204400)
 
يوسف جلالي
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۹:۱۶:۴۸
كامنتهاي من ضدنظام يا دولت نبود فقط نظريات من بود كه شايد با سليقه دوستان الفي سازگار نبود . چون به نظر ميرسد دوستان الفي علاقمند هستند كه بحث ها را در جهت خاصي كه مد نظرشان است هدايت كنند.صدالبته اينهم برداشت شخصي بنده است از سايت محترم الف!و نه يك امر مسلم كه مداركش موجود باشد! (204910)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۵۳:۰۵
مشکل اصلی در دسته بندی های سیاسی کشور این است که نهادهای انتصابی به یک جناح خاص تعلق و یا گرایش دارن و بسیاری از این نهادهای انتصابی در انتخابات نیز نقش اساسی دارند همانند شورای نگهبان و صدا و سیما بنابراین در حفظ یا زنده ماندن جناح اصلاح طلب زورآزمایی بین نهادهای انتصابی از یک طرف و مردم طرفدار اصلاحطلبان از طرف دیگر تعیین کننده است

اصلاح طلبان نه شورای نگهبان دارند، نه صدا و سیما و نه نهادهای نظامی و انتظامی بلکه فقط به مردم تکیه کرده اند بنابراین کار آنها سخت تر است

اگر در نهادهای انتصابی اصلاح طلبان به اندازه اصولگرایان سهم داشتند همه جریانات متعادل تر پیش می رفت

مطلب بعدی این است که مردم در حال عبور از نظام هستند و اصلاح طلبان را نیز با خود می برند چون آنها تکیه گاه دیگری ندارند و بایستی با مردم همراه شوند (204401)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۴:۴۵:۳۶
دوست عزیز اصلاح طلبی فقط یک جریان نیست یک تفکر است که چه بخواهیم چه نخواهیم دربین قشری از اجتماع که اکثرا طبقه متوسط شهری و نخبگان هستند پایگاه دارد شما همه اصلاح طلبان را هم که زندانی کنید این تفکر راه خود را باز خواهد کرد و افرادی پرچم دار این حرکت خواهند شد !
پس شما نیستید که اجازه میدهید این حرکت زنده بماند یا نه .
نکته دوم اینکه این وازه ای که جدیدا در دهان یک سری افتاده تحت عنوان انقلاب مخملی و کودتای مخملی یعنی چه !؟ شما واژه کودتا را به کار میبرید چون اگر بگویید انقلاب به آن یک مفهموم مردمی میدهد . ولی خودتان هم میدانید که منظور شما انقلاب مخملی است ولی من میخواستم بپرسم آیا میدانید با متهم کردن مخالفین به قصد برای انجام انقلاب مخملی یعنی به طور ضمنی میگویید جمهوری اسلامی ایران یک نظام بسته و غیر آزاد و غیر مردمی است و برای همین جریانات انقلاب مخملی در این کشور رشد کرده است ؟ خودتان هم میدانید انقلاب مخملی یا هر انقلاب دیگری که زمینه آن را نداشته باشند اتفاق نمیفتند و زمینه بروز انقلاب مخملی یا کلاسیک در هر اجتماعی ناشی از سیستم بسته و غیر مردمی آن کشور است که به برخی اجازه میدهد هرچند با اهداف غلط یا درست بخش عظیمی از جامعه برای ایجاد یک انقلاب با خود همراه کنند .
شما فکر میکنید با متهم کردن اصلاح طلبان به انجام انقلاب مخملی چهره بدی از آنها به نمایش میگذارید ولی دقت نمیکنید که چیزی که بیشتر جلب توجه میکند این است که شما با این حرف یعنی اعلام میکنید در ایران تغییر از راه صندوق های رای و شیوه دموکراتیک و در چارچوب قانون امکان پذیر نیست پس بخش عظیمی از جامعه دنبال جریان هایی حرکت میکنند که قصد انجام انقلاب را دارند . در غیر اینصورت در هیچ کشوری انقلاب مخملی صورت نمیگیرد مگر اینکه بخش زیادی از مردم از آن حمایت کنند.
متوجه باشید با این حرف خود بیشتر دارید به نظامی که به آن اعتقاد دارید ضربه میزنید تا به اصلاح طلبان (204410)
 
ahmad
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۵:۵۹:۵۱
بنظرم این سوال بهتره پرسیده بشود که چرا باید اصول گراها در صحنه سیاسی بمانند نه اصلاح طلب ها (204429)
 
کریمی
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۷:۱۴:۳۳
در اکثر پاسخ ها دیدم که عده ای از این تحلیل خوشحال شدند که با لاخره در رسانه های اصولگرا یک رسانه به این موضوع رسیده است که باید در جامعه چند صدایی باشد.اما نظر من این است که نباید از این تحلیل ها خوشحال شد زیرا اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که این تحلیل هم به نوعی البته از نوع دیگر در ادامه تحلیل های رسا نه های شیفته دولت می باشد .به عبارت دیگر من در این تحلیل بیشتر تحقیر جناح اصلاح طلب را دیدم .یعنی همان موضوع سوپاپ اطمینان (204439)
 
من
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۷:۳۲:۳۲
كثيف ترين و سياه ترين تحليل سياسي بود كه تا به حال خوانده بودم (204440)
 
يوسف جلالي
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۸:۴۳:۲۰
جماعت من ديگه حوصله ندارم
به خوب اميد و از بد گله ندارم
گرچه با ديگرون فاصله ندارم
كاري با كار اين غافله ندارم...... (204448)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۸:۴۳:۲۲
بابا انقاب کجا
مخملي کجا
تعداد زيادي راي دادن و سوال داشتن رايشون کجاست يه بيطرف مي اومد بررسي مي کرد مي گفت آقا شما راست ميگين يا نه اصلا اشتباه کردين اينم دليلش همين
وقتي تدبير نباشه کار به اينجا ميکشه که حالا بايد کلي آدم رو حذف کرد تا به زور بگيم همينه که ما ميگيم
با این اتفاقات کم کم داره همه باورشون ميشه که قرار بوده انقلابي بشه
اگر به فرض محال چنين هم بوده باشه که يعني بايد پذيرفت که به ميزان آدم هايي که بشه انقلابي ترتيب داد مخالف واسه نظام هست و اين که خيلي بده
شايدم واقعا همينطوره چون وقتي 100 نفر رو ميارن واسه محاکمه و ميگن تازه بازم داريم و کم کم مياريم بايد باور کنيم که دير يا زود انقلابي در راه خواهد بود حالا چه مخمليش چه بولدوزريش! (204449)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۸:۵۷:۰۵
به اين مقاله ميتوان اين را هم اضافه كرد, كه اصول گرايان راستين, احمدي نژادي ها, دايره خودي ها را هر روز تنگ تر مي كنند و بزودي بخشي از اصولگرايان , غير خودي ميشوند. يادم هست كه سايت هايي را كه اصولگرا ميدانستم امروز اپوزيسيون ميدانم. (204452)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۹:۰۴:۱۸
- نگارنده با وجود مطالب ارزشمندی که آورده است، با لحنی سخن می گوید که گویی قیم نظام است، و یا گویی نظام قیم مردم است و این نظام است که باید تصمیم بگیرد چه نیروی در صحنه باشد و چه نیروی حذف شود آن هم فقط بخاطر بقای خودش و نه چیز دیگر! \"برای... می بایست با مدارا سعی نماییم جناح اصلاح طلب زنده بماند\"! زهی خیال باطل! نکند شما هم امر برایتان مشتبه شده است و فکر می کنید با این بازی های شبه قضایی و شبه امنیتی می توانید بخش وسیع بلکه اوسع نیروهای فعال اجتماعی و سیاسی کشور را حذف کنید! و بعد پا روی پای خلافت بیاندازید و جام شیرین امارات مادام العمر سرکشید و لابد دین و دنیای مردم دنیا را مدیریت و اصلاح فرمایید و خود در پوستین منجی درآیید!
- نگارنده محترم و کسان چون او ، بهتر است بجای گدایی کردن \"زندگی\" برای اصلاح طلبان ، به فکر جناح \"اصول گرا\"ی خود باشند که با سرعتی که این قطار بی ترمز می رود ، بی شک شما را نیز بزودی از آن پیاده خواهند کرد.

- بدانید که اصلاح طلبی به معنای انتقاد از وضع وجود و تلاش برای رفع اشکالات برای رسیدن به وضع مطلوب، یک امر عقلایی، فطری و دینی است و تنها راه حفظ و گسترش ارزشهای ملی و دینی است و مخالفت با آن حتی با انگ انقلاب مخملی و همراهی با دشمنان قسم خورده و یاهر انگ و بهانه دیگری که باشد، جز نابودی و سقوط برای مخالفت کنندگان در پی نخواهد داشت و این سنت تاریخ است، بنابراین اصلاح طلبی همواره زنده خواهد ماند.
- آیا بهتر نیست بجای این دلسوزی ها و خاصه خرجی ها و هندوانه زیر بغل ملت گذاشتن، قانون اساسی را اجرا کنیم و از نقض کنندگان آن که بیش از هر کس خود حاکمیت و جناح احمدی نژاد است ، پرسشگری کنیم ، قانونی که فعالیت احزاب و گروهها را بر اساس یک سری اصول معین و نه میل و هوس حاکمان ، مجاز شمرده و حقوق اساسی ملت را در اصول مختلف برسمیت شناخته و برآن تاکید کرده است؟ مگر این کشور و این نظام، ملک طلق بعضی آقایان است که نسخه بپیچند که باید آن گروه باشد یا نباشد، امر بر شما مشتبه شده است، این تنها اراده یک ملت است که مشخص می کند که چه گروهی باید در صحنه سیاسی باشد و چه گروهی نباشد و وزن و حجم هر گروه واقعا چقدر است و شایسته کیست و مردود چه کسی.
بله! حرفی نیست! ملاک باید قانون باشد اما قانون به معنای قانون و نه زور، همین قوانین اساسی و عادی کشور است که حاکمیت و جناح حاکم بیش از هر کس دیگر آن را نقض می کند، قانونی که در آن حقوق ملت و آزادی های آن مورد تاکید قرار گرفته است و رییس جمهوری به رعایت آن سوگند شرعی می خورد. وشما مطمئن باشید که وفادارتر از همین اصلاح طلبان به نظام جمهوری اسلامی نمی یابید، کسانی که 20 سال است زیر انواع فشار و ظلم و تهمت و محدودیت هستند اما همچنان از جمهوری اسلامی دفاع می کنند و برای حفظ آن زندان می روند و شکنجه می شوند ، اگر خیلی از همین مدعیان نظام اگر بودند که همان ابتدای کار، ضد انقلاب، اگر نگوییم نامسلمان! می شدند و به خارج می رفتند! پس این قدر، حاتم بخشی نکنید و به آنها حق حیات سیاسی اهدا نکنید! کسانی که امروز زندانی جور و جفای جفاکاران و سکوت رضایتمندانه شما اصول گرایان هستند، از بزرگترین، شایسته ترین و پاک ترین فرزندان این کشور هستند که در ایجاد و حفظ نظام ، نقش کلیدی داشته اند و همچنان خواهند داشت و امروز شما نان ، نام هم سنگران شهیدشان را می خورید. بدانید اگر نبوی و تاج زاده و رمضان زاده و امثال آنها نبودند، امروز نظامی نبود که شما بخواهید غصه حفظ آن را بخورید و برای حفظ آن قصه سرایی کنید.

- باید به حال نظامی تاسف خورد که بجایی رسیده است که امروز احمدی نژاد و مشائی و کردان و و .. فرزندان وفادارآن بشمار می روند و هاشمی و خاتمی و نبوی و میرحسین خائنان به آن.
- فراموش نکنید که برسمیت شناختن جناح اصلاح طلب تحت هر عنوانی که شما \"صلاح\" بدانید، الزاماتی دارد و آن پذیرفتن قواعد دموکراسی است. قواعدی که کم و بیش در قانون اساسی آمده است اما حاکمیت و جناح شما نشان داده است که به آن پایبند نیست، وطی 20 سال گذشته نیز هر جا و هر چقدر توانسته است ، قواعد را به نفع خود تفسیر کرده است و با رانت خواری و دوپینگ و تقلب، مخالفان و رقبا را از صحنه خارج کرده است. بدانید که وجود قوه قضاییه مستقل، مطبوعات آزاد و انتخابات آزاد و سالم از الزامات دموکراسی است و مردم سالاری بدون این موارد مثل شیر بی یال و دم و اشکم خواهد بود همانطور که اسلام و نظام اسلامی بدون عدالت و صداقت و اخلاق. اما شما با ترکیب نهادهای قانونی و تفسیر دلخواهانه قوانین بویژه نظارت استصوابی شورای نگهبان، همه چیز را به نفع حاکمیت مصادره کرده اید و حتی حق اظهار نظر دینی از مراجع تقلید و اظهار نظر علمی از اندیشمندان این کشور را _البته بجز اظهارنظرهای تاییدی و چاپلوسی - را سلب کرده اید. و امروز این سیاست ها به بلوغ خود رسیده است و محصول آن مدیریت احمدی نژادی بر کشور و سرکوب ظالمانه و وحشیانه معترضان پس از انتخابات است و این هنوز از نتایج سحر است!
- در برابر چشم شما باصطلاح اصول گرایان، بیدادگاهی برپا می شود که به هیچ اصول قانونی و شرعی و اخلاقی پایبند نیست و عزیزترین فرزندان این کشور را به تحقیر و تهمت در تئاتر تلویزیونی نمایش می دهند و بزرگانی چون موسوی و خاتمی و هاشمی را خائن می خوانند و خیانت! شان را تیتر یک کیهان و ایرنا و ایران می کنند اما شما سکوت می کنید، لابد بخاطر حفظ نظام؟! اما بدانید نظامی که عده ای خودسر و تمامیت خواه آن را مصادره کرده اند ، فردا به سراغ شما هم خواهد آمد. اگر ایمان تاج زاده و نبوی را ندارید لااقل جسارت علی مطهری و عماد افروغ را در خود زنده کنید. خودتان می دانید که این ره به ترکستان است پس چرا سکوت می کنید؟! و هنگام سخن گفتن نیز به سخنان چند پهلو که به جایی برنخورد توسل می جویید؟! متاسفم بگوییم که یا خیلی پرتید یا مصلحت چنین می بینید که خود را چنین نشان دهید!

- ودر پایان این که: تصویری که برای این مطلب انتخاب شده است، خیلی معنادار است، جمهوری اسلامی واقعا در وضعیت اورژانس قرار دارد و این یعنی یک بحران عمیق در مشروعیت و در کارآمدی. بهتر است ندای مراجع و خیرخواهان و حقوقدانان را بشنویم و در وحدتی \"همه با هم\" و نه \"همه با \"من\"\" زیر سایه چتر حمایتی قانون اساسی جمع شویم و کشور و نظام را نجات دهیم و این چنین خودخواهانه و متکبرانه سخن نگوییم و تکیه بر مسند الوهیت نزنیم و ادای پیامبران و منجیان را درنیاوریم. والسلام (204455)
 
۱۳۸۸-۰۶-۰۷ ۱۶:۰۱:۳۶
درود خدا بر تو آقا سعید که چه زیبا و متین نوشتی. (216515)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۱۹:۲۲:۲۲
Hich kojai donya in atefagh ne-aftade ast ke yk ade be-name opposition dast be shoresh o khianat bar aleh melat o hekomat be-,zanad , wa waghti raii ne-awordand war-shekaste shodand hekomat ba mosharekat dadan warshekasteha dar amor kashwar anan ra he-fz konad, in yk be-ansafi ast.
In ghanon kashwari ast ke be ashkhas wa groh-ha ajaze faliat siasi dar chahar-chob ra-yat ghanon ra dadeh ast wa dar Iran kam nistan barai tashkil ahzab moghabel(opposition)ke be in amr na-ghd o ant-ghad be-pardazand
Ba dadan mozd be zian-karan ,tashwigh be zankari ast. (204462)
 
كيا
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۲۰:۲۴:۵۵
فرض بر اين كه اصلاح طلبها را ناك اوت كرديد ودر اين راه هم هيچ هزينه اي پرداخت نكرديد وهمه چيز بر وفق مراد شما بود .شما فكر كنيد الان وقت يك انتخاب ديگر رسيده است فرق هم نميكند كه چه انتخابي باشد ميخواهيد چه كسي پاي صندوق هاي راي برود ؟ اگر كمي دقت نظر به خرج دهيد وعمقي به مسايل نگاه كنيد ميبينيد كه حتي اينبار حربه حذف توسط شوراي نگهبان هم ديگر چاره درد شما نيست وكوچكترين حركت اين شورا عليه جناح مقابل حاكميت را باز هم با چالشي سخت مواجه مينمايد . بنابراين امروز اصلاحات يك تيم فوتبال نيست كه بتوان ان را به راحتي حذف نمود. (204472)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۲۱:۱۴:۱۸
اتفاقا اقتدارگرایان با این کار دارند تیشه به ریشه خود می زنند هر چه این کارها را انجام دهند سقوط خود را جلو می اندازند. (204479)
 
مهران
۱۳۸۸-۰۵-۱۶ ۲۳:۰۶:۵۲
نظرسنجی الف مشابه نظر سنجی های صدا و سیمای دولتی ایران است. چه بهتر است که در انتهای هر مقاله تان چندین توهین هم به آن به قول دولت 14 میلیون نفر کنید تا بتوانید بیشتر خود را مطیع دولت نشان دهید.
امیدوارم این حرف مرا پوشش دهید. (204493)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۰:۴۶:۴۴
Aghi Tawakoli ,Khodai ne-karde mesl-inke shoma ham az ham ghataran Mosawi wa donbal rowe uon bad bada hastid wa gar-ne ba in mawaze motezad wa gomrah konande ke masalesh ra az hich-kojai donya ne-mishenasim, be donbal chi hastid.
Bande barha be in tanaghosati ke dar site mi-gozarid nazr arsal kardeam ,hata yk bar ham shode darj ne-kardeid. (204499)
 
ابراهیم
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۰:۴۹:۲۳
البته این حرف که اپوزیسیون قوی نسازیم یک رو سکه است .
آنروی دیگر سکه . رسم نمودن بی قانونی . قانون شکنی . اغتشاش گری و نهایتا باج خواهی است .
آیا قابل قبول چنین سیاسیون قانون شکنی فرصت عرض اندام و مدیریت در جامعه داشته باشند . (204500)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۱:۲۲:۳۸
چه بوی سوختنی از این سبزا داره در میاد... خودشون تو روز روشن ریختن تو خیابون و زدن و شکستن و توهین کردند و بر علیه نظام شعار دادند و دم از انقلاب و زیرو رو کردن زدند... حالا با پررررررررررررررررررویی میگن تهمت انقلاب مخملی زدن به ما! بابا روتونو برم... هزار رحمت به سنگ پا! علی ای حال قانون باید اجرا بشه. اینطوری اصلاح طلبی خود به خود با افشای خیانت های سرانش فقط به عنوان لکه ننگی در تاریخ باقی می ماند و تمام می شود. شما رو قسم می دم سانسور نکنید (204504)
 
محسن صفار
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۳:۴۸:۲۳
بنده با نظر نگارنده هم مخالفم و هم موافق.
موافق از این جهت که عده ای از اصلاح طلبان در کردار و منش و گفتار خود منافع کشور را نیز در نظر میگیرند و می بایست این عده را به ادامه همین روند ترغیب کرد.
و اما از این جهت مخالفم که گروهی از این آقایان اصلاح طلب را می بایست منزوی کرد و هیج مشورتی در جهت امور مملکتی با آنان انجام نداد زیرا از قدیم الایام می گویند انسان را باید از اطرافیان و دوستانش شناخت. برای مثال همین دو نامزد جناح اصلاحات یک عده غربزده ی تجددطلب به ظاهر متفکر و مترودالعموم را دور خود جمع کرده بودند و شعار تغییر و مساوات سر می دادند که ظاهرا قصد آگاهی بخشیدن به مردم را داشتند ولی مقصودشان در باطن عوام فریبی بود به همین دلیل هم گروهی از جوانان سست عنصر و ظاهر بین که فقط و فقط در فکر تزیین و آراستن خود هستند و هیچ دغدغه ای از نظر مادی نداشته و فقط به فکر تفریح و خوش گذرانی اند(که در خیابانهای شمال شهر تهران به وفور یافت می شوند) را با خود همراه کرده و در خیابان ها به لشکرکشی می پرداختند.
حال نمی خواهم به دلایل فکری و عقیدتی اشتباه این دسته بپردازم اما این عده اندک که به هر قیمتی می خواهند قدرت را در دست گرفته و فقط به فکر مادیات اند نه تنها شایسته اداره امور نیستند بلکه لیاقت مشورت کردن هم ندارند.
اینها فقط به یک درد می خورند و این آن است که هرروز در سایتهایشان بیانیه منتشر کرده و به خیال خود با این نوشته ها طرفدارانشان را از دست ندهند ولی در نهایت این عده قلیل به تاریخ میپیوندند و عبرتی برای همگان خواهند شد... (204512)
 
زهره
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۷:۴۱:۴۰
اصلاح طلبی در بین مردم پر شکوه تر از گذشته زنده است
مشکل شما این است که نگران هستید از این اصلاح طلبی به شکل اپوزیسیون شکست سختی بخورید (204517)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۵۱:۰۴
قبل از ورود به بحث اصلی باید خدمت شما عرض کنم که اصلاح طلبان دچار وهم و خیال نشدند بلکه شما تنها به قاضی رفته اید. اگر فرصت رسانه ای ایجاد شود به شما ثابت خواهد شد که این شما هستید در وهم مخملی قرار گرفتید. نکته دوم فرمودید که مردود شدند. نمره قبولی و مردود شدن یک شخصیت سیاسی نزد مردم است نه نزد جنابعالی. در خصوص بحث اصلی باید به صراحت بگویم که شما در مورد دموکراسی در ایران در اشتباه بلکه در وهم و خیال هستید. متأسفانه ترس و وحشت قدرت های نظام از وجود سکولارها، بی دین ها! و کودتاچیان! در طیف اصلاح طلب طی 15 سال گذشته و از طرفی داشتن دشمن جدی مثل امریکا که به دنبال فرصت لحظه ای است باعث شد که مدیریت نظام در موضع تدافعی قرار بگیرد. برای امنیت ملی تدبیر این شد که با برنامه، تر و خشک اصلاح طلبان از مدیریت کلیه نهادهای نظام اخراج شدند. متأسفانه فرصت تحلیل و اثبات در اینجا نیست اما اثبات آن سهل است. این ترس و وحشت کاذب در حاکمیت بقدری زیاد شد که اصلاح طلبان با رد صلاحیت های شورای نگهبان از مجلس هم اخراج شدند. آخرین سنگر وامید به دموکراسی برای اصلاح طلبان ریاست جمهوری بود که آن را هم با تدبیر و برنامه ریزی حاکمیت از دست دادند!. گرچه در خصوص تقلب در انتخابات اخیر مدارک و مستندات کافی ندارم و بعید هم است که بتوان برای 11 میلیون اختلاف رأی مستند تقلب پیدا کرد اما تقلب عمده در جای دیگری اتفاق افتاد که ذهن ها از آن منحرف شده است. در غیاب احزاب مقتدریا بهتراست بگوییم با تضعیف احزاب، یک حزب بسیار قوی با امکانات وسیع که در مدیریت همه نهادهای قدرت حضور دارند، در اختیار ایشان است. آقای احمدی نژاد در این انتخابات دقیقا\" از رانت همین حزب استفاده کرده که بنده اسم آنرا تقلب میگذارم. البته هنر های او در استفاده از امکانات دولتی و متهم کردن اشخاص در مناظرات مزید بر علت شد. برای اطمینان به اینکه از این رانت استفاده شده کافیست پیمایشی در نهاد های عقیدتی سیاسی، ائمه جماعات، بسیج، سپاه، شورای نگهبان، صدا و سیما و... انجام شود تا قضیه روشنتر گردد. اصولگرایان با این شدت تلاش کردند تا اصلاح طلبان در هیچیک از نهادهای قدرت وارد نشوند و دراین تلاش اصول بازی دموکراسی را زیرپا گذاشتند و از رانت فوق الذکر هم مکرر استفاده کردند و موفق هم شدند. لذا اصلاح طلبان باید احمق باشند که دوباره وارد میدان بازی ای شوند که همه ارکان آن در اختیار شماست! بیاد دارم که وقتی رضا پهلوی میخواست فوتبال بازی کنددر پست فوروارد یک تیم بسیار قوی قرار می گرفت که مقابل شان یک تیم بسیار ضعیف میچیدند و رضا پهلوی در آن بازی چند گل هم میزد و آخرش تیم بازنده هم از اینکه افتخار باخت از آقا رضا را داشتند تشویق میشدند!. شما هم امروز اصلاح طلبان را برای افتخار باخت در مقابل خود میخواهید در حالیکه اصلاح طلبان هم از شما شایسته ترند و هم اکثریت مردم با آنهاست. (204165)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۵۵:۴۹
اگر نظرات دوستان عزیز را بخوانید می فهمید که اصلاح طلبی زنده است یا خیر .شما یا خوابید یاخود را به خواب زده اید.اصولا جامعه بدون اصلاحات مرده است. (204532)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۱:۲۹:۲۷
خدا را شكر كه ماهيت اصولگرايان براي همه فاش شد ديگر كسي دنبال دست گرفتن حكومت نيست همه و از جمله اصلاح طلبان عطاي قدرت را به لقايش بخشيده اند مثل اينكه نگارنده تو خواب تشريف دارند. (204642)
 
م
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۲:۱۷:۱۹
جناب آقای آزاد که دم از مردم می زنید کدام مردم همان مردمی که دوم خرداد را آفریدند ویا مردمی که به خاطر عوامفریبی وسهام عدالت ووام وافزایش حقوق و.....وهمچنین تهمت های بدون اثبات در محاکم مورد قبول خودتان به سر صندوقهای رای آمدند جناب ازادعزیز عاقلان قوم خوب تشخیص دادند وخوب هم انتخاب نمودند اما چه کنیم که سلاح عوامفریبان قوی تر بود وملت مظلومی را که به خاطر گرفتن حق خود مجبورند کیلومترها به دنبال آقایان بدوند که شاید از چکهای آنها در سفرهای استانی بی بهره نباشند این بار نیز فریب رسانه میلی را خوردند . دوست خوب من جو دانشگاها راببین افراد با سواد کشور را ببین وآنگاه قضاوت کن عوامفریبیها روزی بر ملا خواهد شد وبدون شک آن روز دیر نخواهد بود. (204686)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۵:۲۰:۲۷
ماباید این موضوع رو که باید درجامعه صداهای متفاوت بلند باشه وحاکمان تحمل شنیدن صدای (محترمانه )مخالفشون رو داشته باشند وبهش احترا م بگذارند رو قبول کنیم.اینروزها صداهایی که شنیده میشه قطعا از سر دلسوزیه ومتصل کردن صاحبان این صداها به خارج از مرزها جفا به صاحبان سلیقه های گوناگونه.اینکه در جامعه باید یک صدا شنیده بشه واونهم صدای من وموافقین صد در صدم اشتباه محضه .مابه همه سلیقه ها برای روزهای سخت نیاز داریم.به همین راحتی نباید بذر بیتفاوتی ومخالفت رو بادست خودمون بپاشیم.این خنده دار نیست که ناگهان از بین سران فعلی وگذشته این انقلاب کلی کودتاچی مخمل دوست ومنافق سربر میارند؟!کمی در اظهار نظرات دقت کنید؟هر کس مخالف شما بود مخالف اسلام - انقلاب - ولایت-نیست .همونطور که مدافعان فعلی رو نمیشه بواقع ولایتی دانست (همونطورکه اتفاقات اخیر نشون داد) (204795)
 
نخودي
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۵:۲۷:۳۶
فعلاً اين مملكت ظرفيت دموكراسي را ندارد كه در چارچوب آن احزاب واقعي فعال باشند. ديكتاتوري نفت همواره بر اين كشور حاكم بوده است، با اين تفاوت كه بصورت ادواري شكل اين ديكتاتوري عوض مي شود. تا نفت هست اوضاع همينه.

تصور كنيد اگر نفت نبود/شعبان بي مخ نبود/نيروهاي خودسر بدون هويت نبود. در نتيجه اراده ملت همواره حاكم بود چون دولت به پول ملت(ماليات و...) نياز داشت.
اما حالاچي! همواره منتفعات از اين ثروت ملي (نفت) گرايش به حذف دموكراسي دارند. با همين پول نفت شعبان بي مخها فربه مي شوند و توي سر دموكراسي مي زنند.
ختم كلام (204803)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۱۸:۲۷:۳۰
حتی تحلیلاشونم توهین آمیزه انگار که اصلا ناف اینارو با قیچی توهین بریده ن ! یکی نیست به نویسنده ی این مقاله بگه : بابا جون مگه شماها اصلاح طلبا رو به وجود آ وردید که حالا هم بخواهید مثل بذر اصلاح شده به اونا نگاه کنین؟ خود شماها از کجا پیداتون شد؟ واللا ما هرچی توی دوران انقلاب و دفاع مقدس دنبال ردی از امثال شماها گشتیم کمتر پیدا کردیم که حالا دارید همه چیزو حتی مقدس ترین مفاهیمو به نفع خودتون مصادره می کنین. من به شماها که بابت شیرینکاریاتون دارید به آخر خط می رسید و تازگیها هم همه تون راه افتادین که : بعله باید اصلاح طلبا حفظ بشن,پیشنهاد می کنم اصلا دلتون به حال اصلاح طلبا نسوزه. اونا خدایی دارن که از هر ناخدایی بی نیازشون می کنه . شما ها فقط فکر عاقبت خودتون باشید که به زودی طبل رسواییتون گوش عالم رو پر خواهد کرد. (204903)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۲۰:۱۰:۲۲
همین بس که یک نظر از طرف جناح مخالف در وبسایت اصولگراها 14 برابر رای بیشتر از اصولگراها رای میاره . البته تا العان 525 موافق - و 37 مخالف
خدایی خودتون قضاوت کنید . اصولگرها محبوبیت بیشتری دارند یا اصلاح طلب ها ؟

اگه بگید \"خوب مگه تو اینترنت چند نفر آدم هست\" بهتون میگم بنابر آمار رسمی و غیر رسمی 20 میلیون استفاده کننده از اینترنت داریم . حالا خودتون جایگاه خودتون رو بسنجین . واقعا حذف اصلاح طلبان به نفع نظامه یا اهرم بازدارنده گریز این جمعیت به سمت نظام . (204914)
 
وحيد
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۲۳:۰۱:۳۰
اين بيانات به وضوح نشان مي دهد كه ايشان و البته همفكرانشان هيچ ارزشي براي مردم و حق آنان در تعيين سرنوشت خويش قائل نيستند و اگر صحبت از دموكراسي و مردمسالاري مي نمايند تنها وتنها براي حفظ قدرت خودشان است در گفتار ايشان مشخص است كه از اين رو قائل به حفظ اصلاح طلبان پايبند به قانون هستند كه اپوزوسيوني قدرتمند شكل نگيرد تا مبادا قدرت از دستانشان خارج شود (204935)
 
احمد کم توکل
۱۳۸۸-۰۵-۲۳ ۰۸:۵۸:۳۹
من آقای احمد توکلی را از زمانی که دانشجو بودم و ایشان با سخنان آتشین خود در دانشکده مهندسی شیراز من را با ساواک درگیر کردند بخوبی می شناسم و به همین دلیل واقعا تعجب می کنم که ایشان چگونه می توانند این همه قانون گریزی و تبعیض و ظلم را ببینند و به عنوان نماینده مردم سکوت کنند.در قیامت یقه شما را خواهم گرفت .آخر شما در این افراد خود محور قانون ستیز چه حسنی می بینید؟ (208187)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۳ ۱۲:۳۰:۵۴
فرموده اید که بعضی از آقایان اصلاح طلب مردود شده اند! نکند خیال می کنید که طرف مقابل بیست شده است؟ هر دو طرف مردود شدند. به قول آقای کروبی برای یک رفوزه نمره 9 یا 7 فرق چندانی نمی کند! (208252)
 
۱۳۸۸-۰۵-۲۵ ۲۱:۴۷:۰۳
مدير اين سايت
جمع بندي كن تمام نظرات رو بدون كه تو هم جيره خوار دولتي (209343)
 
reza
۱۳۸۸-۰۵-۲۸ ۲۰:۴۱:۰۴
اقاي x
يه گرگه گفت من خرگوش را دوست دارم
گفتن كدام خرگوش؟
خرگوشي كه تو شكم دارم؟!
پايان (211115)
 
سبز
۱۳۸۸-۰۵-۲۹ ۲۳:۵۶:۴۶
من نمیدونم جرا دوستای اصولگرای ما هر بحثی میشه پای رهبری رو میارن وسط ،اونم با یه حالت مقدس؟!.
والا ایشون هم جایز الخطاست.
اصلا مجلس خبرگان واسه این به وجود آمده که رهبر رو نذاره بشه مقدس ، و از اون بازخواست کنه ، حالا اگه اونا وظایفشونو درست انجام نمیدن ، عقل ما کجا رفته؟ (211795)
 
۱۳۸۸-۰۵-۳۰ ۰۰:۱۴:۰۲
وقایع اخیر یک هشدار برای دولتمردان ایران است. آنهایی که در پستهای غیر انتخابی و انتسابی قرار دارند. اگر تن به اصلاحات تدریجی ندهند و همچنان بر سیاستهای گذشته پافشاری کنند. آنگاه در میان مدت و طولانی مدت باید منتظر طوفانهای سهمگینی باشند که ممکن است شیرازه جمهوری اسلامی را از هم بپاشاند. با قوه قهریه و ترس و ارعاب نمی توان حکومت کرد. دولتمردان کنونی ما زبان نسل جوان ما نیستند و با آنها بیگانه اند. نمی شود اینهمه جوانی که خیابانها آمده اند را فریبخورده خواند. اینها حرفی دارند که باید شنید. (211803)
 
محمود مشایی پرست اصل
۱۳۸۸-۰۶-۰۳ ۰۸:۱۴:۰۹
لطفا برای هریک از موارد ,زمان پایان مشارکت در بحث را اعلام کنید تا از اتلاف وقت جلوگیری شود و فرصت داشته باشیم که بیشتر برای نمایندگان وظیفه نشناس دعا کنیم. (214456)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۶-۰۵ ۰۰:۴۰:۴۸
دوستان دیگر اینقدر جر بحث ندارد . حالا اقای احمدی نژاد رئیس جمهور شده و باید همه به ایشان کمک کنیم نه سنگ جلوی پا بیاندازیم (215823)
 
سبز
۱۳۸۸-۰۶-۰۹ ۰۱:۲۵:۰۶
سلام.
خیلی ناراحتم میبینم افرادی که اصلاح طلب نیستند راجع به این مسایل صحبت میکنند . اصلاحات فقط خاتمی یا موسوی نیست
خاتمی به من و قشرم یاد داد که اصلاحات یک اندیشه است پس هیچ وقت نابود نمیشود . (217334)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۸:۲۹:۳۳
ناطق لطف کرده اند که اصلاح طلب را زنده خواسته اند ولی وجود مخالف و درد حضور آن شبیه نیشتر است برای نقاشی شیر روی بازو برای نشان دادن مردی و باقی داستان را که خود میدانید آخر برادر من شیر بی یال وکوپال که شیر نشد وصد البته که ناطق وامثالهم مرد نیشتر زدن نیستند (218217)
 
امید
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۱:۰۴:۰۳
ظاهرا مقاله منطقی به نظر میاد اما به دور از واقعیت.
بستگی دارد مشکلات کشور را از دید چه کسانی و از درون چه جایگاهی شاهد باشیم.اگر بخواهیم از دید مردم بنگریم باید تا پای زیر پا گذاشتن گذشته و جهان بینی و خط قرمز های خود پیش برویم.نویسنده این مقاله جزو کسانی است که به شدت نگران نظام و خواهان حفظ به هر قیمتی ان هستند.حتی اگر مردم نخواهند.منظور ایشان از وهم و تخلفات اصلاح طلبان هم احتمالا این است که چرا اصلاح طلبان در کنار مردم سبز و نجیب ایران قرار گرفتند. (218247)
 
hadi
۱۳۸۸-۰۶-۲۲ ۱۴:۵۵:۲۴
دیگه آخرین میخهای تابوت اصلاحات در حال کوبیده شدن است. به قول آقایی اصلاحات مرد ودیگر آلترناتیو و جایگزینی برای محافظه کاران که خود را اصل نظام می دانند باقی نمانده است. تنها جایگزین تغییر نظام خواهد بود.
برای دست به دامن اصلاح طلبان شدن البته کمی دیر به فکر افتادید .
این بهترین خبری بود که در این چند روزه خواندم. (222588)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۱ ۰۱:۲۹:۰۳
شما بهتر است به فکر حفظ جناح اصولگرا با رد صلاحیت ها و...باشید (244031)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.