توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 52681
سخنان موافقان و مخالفان و دفاع كشاورز از برنامه‌ها
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۷
سوسن كشاورز وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با درود و سلام بر ارواح طيبه اولياء و انبياء الهي، شهدا و شهيد باهنر و رجايي و با تشكر از رييس‌جمهور به خاطر اعتمادي كه به وي كرده است، سخنان خود را در چهار محور تقسيم‌بندي كرد و گفت: بنده پايه‌گذار انجمن اسلامي در دبيرستان و دانشكده‌، جهادسازندگي خواهران، بسيج سپاه پاسداران خواهران و كانون فرهنگي تربيتي خواهران بوده‌ام.

به گزارش ايسنا، كشاورز درباره‌ سوابق فعاليت‌هاي خود توضيح داد:‌ بنده ليسانس علوم اقتصادي از دانشگاه شهيد بهشتي، فارغ‌التحصيل رشته‌ تاريخ و فلسفه‌ آموزش و پرورش از دانشگاه تربيت مدرس و فارغ‌التحصيل رشته‌ فلسفه تربيت از دانشگاه تربيت معلم و عضو هيات علمي آن هستم. با توجه به ارتباط رشته‌ تحصيلي ما با وزارت آموزش و پرورش حدود 20 سال است كه در نشست‌ها و كنفرانس‌هاي تخصصي حوزه‌هاي ذي‌ربط در وزارتخانه حضور داشته‌ام و مقالات و پروژه‌هاي تحقيقاتي متعددي را اجرا كردم.

وي با بيان اين‌كه پايه‌گذار دبيرخانه تعليم و تربيت در دبيرخانه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است، گفت: در اين مركز تلاش داشتيم پيرامون مسائل و موضوعات وزارت آموزش و پرورش نگاه كارشناسي داشته باشيم تا در قالب مصوبه جهت طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري شود.

كشاورز در ادامه تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه به اذعان اكثر متخصصان تعليم و تربيت و كارشناسان خبره، نبود فلسفه تربيت كه مبنا و معيار برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌ها قرار گيرد، به طور جدي مورد نظر بود، و مقام معظم رهبري نيز در سخنان خود بر اين تاكيد داشتند كه آنچه آموزش و پرورش ما از آن رنج مي‌برد نبود فلسفه‌ آموزش و تربيت است، بايد برنامه‌ريزي‌ها براساس آن صورت گيرد.

كشاورز ادامه داد: براساس تكليفي كه احساس كرده‌ام در راستاي تحقق مطالبه‌ي مقام معظم رهبري توفيق داشتم كه عضو كارگروه اصلي تدوين اسناد تحولي نظام آموزش و پرورش باشم. ما تاكنون موفق شديم چهار سند اصلي فلسفه‌ي تربيت،‌فلسفه‌ي تربيت رسمي عمومي، سند اجرايي و سند تحول راهبردي را توليد كنيم.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش درباره‌ي آشنايي خود با حوزه‌ي آموزش و پرورش اظهار كرد: حضور در نشست‌ها، كميسيون‌ها و بحث‌هاي كارشناسي، ‌حضور در دبيرخانه‌ تعليم و تربيت، حضور در كارگروه اصلي تدوين اسناد تحولي آموزش و پرورش منجر شده كه اندوخته‌اي در حوزه مسائل و مشكلات آموزش و پرورش داشته باشد.

وي ادامه داد:‌ خداوند توفيق فرموده 14 ماه مسووليت معاونت آموزشي وزير و رييس سازمان استثنايي كشور كه جزو مشكل‌دارترين سازمان‌هاست را داشته باشم و آنها را به خوبي مديريت كرد‌ه‌ام، با توجه به اين‌كه مبناي مديريت ما در اين سازمان برنامه‌ چهارم توسعه بود خوشبخت هستم كه امروز اعلام كنم كه عملكرد بنده در اين سازمان نشانگر اين است كه خيلي از برنامه‌ جلوتر هستيم.

كشاورز در پاسخ به نقدهاي مخالفان اظهار كرد: يكي از اولويت‌هاي كاري بنده در صورتي كه نمايندگان به من راي اعتماد دهند بحث عملياتي كردن مباحث تحولي در نظام آموزش و پرورش است. بنده راهكارهايي كه براي اين هدف در نظر گرفته‌ام پيگيري جهت تاييد و تصويب اسناد تحولي است.

وي مورد ديگر را تشكيل اتاق‌هاي فكر عنوان كرد و گفت: اتاق‌هاي فكر مي‌تواند در تركيبي از پتانسيل‌هاي موجود نمايندگان به خصوص كميسيون آموزش و تحقيقات و فراكسيون فرهنگي و اساتيد حوزوي و دانشگاهي و كارشناسان زبده‌ آموزش و پرورش شكل گيرد تا ذيل مسائل اصلي نظام آموزش و پرورش مطالبه‌ اصلي مقام معظم رهبري را محقق كنيم.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش ادامه داد: هم‌چنين بنده پيگير خواهم بود كه ذيل مسائل اصلي نظام آموزش و پروش و متناظر با مباحثي كه در اسناد تحولي مورد اشاره قرار دارد پروژه‌ها پيگيري شود، و ماحصل آن ان‌شاءالله زمينه و بستري فراهم كند كه در بلندمدت در راستاي تحقق مباحث تحولي در آموزش و پرورش گام‌هاي اساسي را برداريم.

كشاورز با اشاره به مباحث ديگري كه در برنامه‌هايش به آن اشاره كرده گفت: يكي از اين مباحث جذب، ‌توسعه و ارتقاي منزلت معلمان است. من راهكارهايي را كه براي بحث جذب، ‌تامين و توسعه‌ي منابع انساني خواهم داشت را بيان مي‌كنم. اولين مورد اين است كه تحقق تربيت به عنوان تكليف الهي بر دوش حكومت اسلامي است پس تك تك اعضاي جامعه وظيفه دارند براي عملياتي كردن آن گام بردارند كه ركن اساسي تحقق آن معلمان زبده است.

وي ادامه داد: يكي از نكات مورد تاكيد من توانمندي‌هاي حرفه‌اي، ‌علمي و اخلاقي معلمان است، به همين دليل بحث احياي مراكز تربيت معلم و تقويت آموزش‌هاي ضمن خدمت را به عنوان اولويت‌ كاري مطرح كردم.

كشاورز با اشاره به اين‌كه بحث ارتقاي جايگاه معلمان و توجه به خواست معلمان زحمت‌كش در دو محور منزلت و معيشت قابل بحث است، گفت: ‌در بحث منزلت بنده به اين نكته توجه كردم كه آنچه باعث شده معلمان منزلت لازم را در جامعه نداشته باشند اين است كه دور از بدنه‌ي آموزش و پرورش قرار دارند، معلمان بازيگران اصلي نظام تعليم و تربيت نيستند. بنده تاكيد دارم معلمان بايد در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي،‌ پشتيباني، ‌نظارت و اجرا مشاركت داشته باشند، پس بسياري از مباحث منزلتي معلمان اختصاص به مسائل مادي و كمي ندارد. اگر معلمان احساس كنند بر توانمندي‌هاي آنان ارج گذاشته مي‌شود قطعا در ارتقاي منزلت آنان تاثيرگذار خواهد بود.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در خصوص بحث معيشت معلمان اظهار كرد:‌ دو راهكار كوتاه مدت و بلند مدت را مي‌توان پيشنهاد كرد؛ در كوتاه مدت با توجه به اين‌كه در برنامه‌ي توسعه‌ي پنجم برنامه‌هايي براي افزايش هزينه‌هاي غيرپرسنلي و افزايش اعتبارات هزينه‌اي داريم اگر اين موارد عملياتي شود مي‌تواند بخشي از اين مهم را پوشش دهد.

وي افزود: از سوي ديگر بحث بهره‌گيري از ظرفيت‌ها در آموزش و پرورش مثل صندوق ذخيره‌ي فرهنگيان، ‌دارايي‌هاي مازاد بر نياز و مديريت صحيح منابع است كه اگر به خوبي تدبير شود در راستاي كمك به سطح معيشت معلمان مي‌تواند مثمرثمر باشد.

كشاورز اضافه كرد: در راستاي راهكارهاي بلند مدت با توجه به اين‌كه براساس محتوي اسناد تحولي اعلام كرديم تحقق تربيت بايد توسط سه ركن خانواده، حاكميت و نهادهاي اجتماعي انجام شود، خانواده نبايد به صرف نياز مالي به مدرسه مراجعه كند، بلكه بايد در سياست‌گذاري، ‌برنامه‌ريزي، ‌نظارت و اجرا حضور جدي داشته باشد و در اين صورت خانواده همراه مديران آموزش و پروش براي حل مشكلات گام خواهد برداشت.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در ادامه‌ گفت: بحث ديگر بحث حاكميت است، در حاكميت فقط وزير آموزش و پرورش متولي تربيت نيست بلكه نمايندگان قواي مجريه، مقننه و قضاييه بايد نسبت به اين تكليف الهي اهتمام ورزند.

به گزارش ايسنا، سوسن كشاورز هم‌چنين در رابطه با نهادهاي اجتماعي، گفت: شوراها، شهرداري‌ها، خيرين مدرسه‌ساز و تشكل‌هاي مدني‌ ديگر كساني هستند كه مي‌توانند به صورت جدي وارد مباحث تعليم و تربيت شوند و بار مسووليت‌هاي سنگين را در اين حوزه بر دوش بكشند.

وي ادامه داد: همانطور كه نمايندگان مجلس بحث برجستگي‌هاي اخلاقي، ديني، عقلاني و علمي را مطرح كردند اين موضوع جزو مطالبات نظام تعليم و تربيت و همچنين جزو مطالبات مقام معظم رهبري است. براي اين مساله راهكار اين است كه همانطور كه در بحث اسناد تحولي گفته‌ايم هدف از تربيت، تكريم و تعالي هويت براي آماده شدن دانش‌آموزان براي دستيابي به حيات طيبه است. براي رخ دادن چنين امري بايد دانش‌آموزان ما در حوزه‌ ساحت‌هاي تربيتي توانمندي‌هاي لازم را داشته باشند كه شامل تربيت ديني، اخلاقي، سياسي، اجتماعي، علمي، فناوري، هنري، زيباشناختي، اقتصادي و حرفه‌اي مي‌شود.

كشاورز خاطرنشان كرد: براي محقق شدن اين امر اولين راهكار پيشنهادي كه با بحث احياي معاونت پرورشي نيز كاملا تطبيق دارد، اين است كه همانطور كه در تبصره شش ماده واحده قانون احياي معاونت پرورشي بحث شده است تحقق اين امر منوط به سياست تلفيق آموزش با پرورش است و همچنين تامين رسالت پرورشي در تمامي معلمان نظام تعليم و تربيت بايد صورت گيرد، ما نيز معتقديم كه اگر ان‌شاءالله بتوان روش‌هاي يادگيري را اصلاح و روش آموزش را همراه با تربيت لحاظ كرد قطعا اين مهم محقق خواهد شد.

كشاورز در رابطه با بحث تغيير در وضعيت فعلي نظام ارزشيابي كمي‌محور و حافظه‌محور، گفت: تاكيد ما بر اين است كه اگر نظام ارزشيابي ما به صورت ارزشيابي توصيفي انجام شود قطعا مي‌تواند عملكرد دانش‌آموزان را در حوزه ساحت‌هاي مختلف تربيتي بسنجد، اگر روش‌هاي يادگيري و ارزشيابي محتواي فعاليت‌هاي داخل و خارج از مدرسه متناظر با معيارهاي مورد نظر ذيل هر يك از ساحت‌هاي تربيتي باشد قطعا در درازمدت موفق خواهيم شد آن ارزش‌ها و قابليت‌ها و توانمندي‌ها را در دانش‌آموزان ايجاد كنيم.

وي با اشاره به بحث تقويت مشاركت‌هاي مردمي و فعاليت‌هاي مراكز غيردولتي، گفت: قطعا اين فرمايش مقام معظم رهبري كه" خطاست كه فكر كنيم كه دولت بتواند بدون كمك مردم در زمينه‌ پياده كردن اصل آموزش همگاني كه قانون اساسي نيز ما را موظف به اجراي آن مي‌كند كاري انجام گيرد" براي ما پيام دارد، بنابراين قطعا بايد از مشاركت‌هاي مردمي و مراكز غيردولتي استفاده كنيم.

وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان كرد: ما به اين موضوع در سه اسناد تحولي اشاره كرديم، بسياري از اين بارهاي سنگيني كه آموزش و پرورش و شما نمايندگان نيز به آن اشاره كرديد به اين دليل است كه آموزش و پرورش به جاي آنكه به دنبال كارهاي تحولي، بنيادين و مديريت فكري باشد بخش تصدي‌گري را انجام مي‌دهد.

كشاورز در ادامه توضيح داد: در اين شرايط مي‌توان در طي يك برنامه‌ بلندمدت با دقت و تدبير تصدي‌گري را به بخش خصوصي واگذار كنيم، همانطور كه ما در اسناد تحولي نيز تاكيد كرده‌ايم بايد اولويت‌ها، روابط و معيارها مورد نظر قرار گرفته و اين بخش‌ها به فرهنگيان، بازنشستگان و كساني كه حد نصابي از قابليت‌ها را دارند واگذار شود، از اين‌رو بايد در اين شرايط دقت كنيم كه مباحث حاكميتي در مراكز غيردولتي مورد سوال قرار نگيرد.

وي در پاسخ به نقدهاي نمايندگان در رابطه با برنامه‌هايش در وزارت آموزش و پرورش، گفت: يكي از نمايندگان در اين جلسه گفت اين‌كه وزير پيشنهادي مي‌گويد ضعف اساسي آموزش و پرورش نبود فلسفه تربيت است، اين حرف درستي نيست و اين موضوع نشانگر اين است كه وي به مجموعه آموزش و پرورش اشراف ندارد.

كشاورز در ادامه گفت: در پاسخ به اين نماينده بايد بگويم اين نكته‌اي نيست كه من مي‌گويم بلكه اين مطلبي است كه اكثر صاحب‌نظران حوزه‌ تعليم و تربيت و كارشناسان زبده آموزش و پرورش به آن اذعان دارند و جزء مطالبات اساسي مقام معظم رهبري است كه بارها و بارها روي آن تاكيد داشته‌اند. چگونه شما فارغ از اين مسائل به اين نكته اشاره مي‌كنيد؟ اين موضوع نشان مي‌دهد كه قطعا شما دقت لازم به مطالبات رهبر معظم انقلاب نداشته‌ايد.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، ادامه داد: برخي از نمايندگان مسائلي را در رابطه با بخشنامه و ساماندهي مشكلات فعلي آموزش و پرورش مطرح كردند كه بايد در پاسخ به اين نمايندگان گفت بنده نيز در ذيل همه مسايل آموزش و پرورش به همه‌ اين موارد اشاره كردم و همچون شما نمايندگان اذعان دارم كه وضعيت موجود آموزش و پرورش بسيار نابسامان است و ان‌شاءالله با توفيق الهي و كمك شما نمايندگان مجلس و با حمايت‌هاي دولت بتوانيم مشكلات را برطرف كنيم.

كشاورز در پاسخ به سخنان عباسپور، گفت: آقاي عباسپور به وضعيت مشكلاتي كه در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنايي اشاره كردند كه بايد به ايشان گفت مشكلاتي كه مطرح كرديد مربوط به آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران است، قطعا شما بيش از بنده واقفيد كه از سال 80، طرح تجميع اجرا شده و مسائل مديريت‌هاي استثنايي استان‌ها به رييس آموزش و پرورش استان مربوطه واگذار شده است، بنابراين اين نكاتي كه شما گفته‌ايد مربوط به رييس آموزش و پرورش استان تهران است كه قطعا اگر شما سوال بفرماييد پاسخگوي سوالات و ابهام‌هاي شما خواهند بود.

وي در پايان گفت: در صورتي كه شما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بنده اعتماد كنيد در خدمت شما خواهم بود و در صورتي كه فرد ديگري را انتخاب كنيد، كماكان مثل گذشته در خدمت نظام آموزش و پرورش با انجام كارهاي تحقيقاتي، علمي و پيگيري مشكلات آموزش و پرورش خدمت‌گزار خواهم بود.

** عباسپور رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه به عنوان مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش سخن مي گفت، تاكيد كرد كه نبايد به صرف جنيست، وزر را انتخاب كرد.

به گزارش ايسنا، علي عباسپور اظهار كرد: بحث من درباره شخصيت خانم كشاورز به عنوان يك تحصيل كرده و استاد دانشگاه نيست، بلكه در مورد وزارت آموزش و پرورش و اهميت آن است.

وي ادامه داد: در برنامه هاي خانم دكتر كشاورز در بحث اجرايي 22 سمت ذكر كردند كه 12 مورد آن عضويت در شوراها كميته ها و كارگروه ها و 3 مورد فعاليت مطبوعاتي، مدير مسوول و عضو تحريريه وجود دارد و يكي ديگر از كارهاي اجرايي ايشان عضويت در انجمن و سه پست كارشناسي عنوان شده، اما مسووليت اجرايي ايشان را در حقيقت سه مورد است يعني يك سال معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي و ده سال مسووليت پژوهش و رياست كتابخانه دانشگاه تربيت مدرس و مسووليت برگزاري نمايشگاه را برعهده داشتند، لذا از سمت هاي اجرايي مسووليتي كه بتوان براي وزارت آموزش و پرورش به آن توجه كرد رياست آموزش و پرورش كودكان استثنايي است.

وي در ادامه با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي در سال 87، كه 11 ميليارد بود و در سال 88، به 12 ميليارد تومان رسيد به مقايسه آن با بودجه وزارت آموزش و پرورش كه اعتبارات آن در سال 88 ، 10 هزار ميليارد تومان است پرداخت و گفت: در اين يك سال و اندي كه ايشان رياست اين سازمان را بر عهده داشتند در ارتباط با مدارس كودكان استثنايي شكايات متعددي از مديران آن داشتيم و حتي در موردي از همكاران محترم مان خانم صفايي درخواست كرديم كه بررسي و رسيدگي كنند، لذا چگونه مي توانيم مسووليت وزارتخانه‌اي كه 10 هزار ميليارد تومان اعتبارو يك ميليون و هفتاد- هشتاد هزار نفر پرسنل دولتي و 14 ميليون دانش آموز دارد را به دست مديري بسپاريم كه چنين سابقه‌اي را دارد.

عباسپور افزود: در برخي از كشورها كه وزير خانم دارند، در واقع به صورتي است كه عملا برنامه گذار و برنامه‌ريز هستند و اجرا دست بخش و ارگان‌هاي مختلف سپرده شده، اما متاسفانه در كشور ما، فعلا وزارت آموزش و پرورش وزارت بسيار متمركزي است به گونه اي كه به گفته برخي از دوستان حتي مسوول گچ يك مدرسه در منطقه اي از كشور را وزير آموزش و پرورش مي دانند، لذا با توجه به اين امر چگونه مي توانيم چنين وزارتي را به خواهري يا مسوولي بسپاريم كه مدت اندكي در آن مشغول بوده در عين حال نكته ديگر اين كه وزارت آموزش ، پرورش ما دچار يك بي هويتي شده است. بيش از 380 هزار معلم بالاي فوق ليسانس از خواهران و برادران گرامي وجود دارد و اين وزارت خانه منبع صدور مديريت به تمام اركان دولت بوده است.

اين نماينده مردم تهران با يادآوري اين‌كه ما از اين وزارت‌خانه رئيس جمهور و وزير داشتيم، افزود: يكي از دوستان خاطره‌اي را نقل مي كرد، در صبح روز هفتم تير سال 60 كه انفجار حزب جمهوري اسلامي رخ داد، در دفتر شهيد باهنر حاضر شدم كه شهيد رجايي هم حضور داشتند، من به شهيد رجايي گفتم چرا شهيد باهنر را براي سمت هاي ديگر در نظر نگرفتيد؟ ايشان فرمودند كه وزير آموزش و پرورش بايد سايه داشته باشد، يعني انقدر از نظر مديريتي بايد اقتدار داشته باشد كه وزرا تبعيت داشته و مشكلات آموزش و پرورش را پي گيري كنند همين ديد بود كه در اوايل انقلاب آموزش و پرورش پويا داشتيم ،امروز در نظام مقدس جمهوري اسلامي ما چه اتفاقي افتاده كه با توجه به فارغ التحصيلان زياد و سابقه مديريتي روشن، به جاي آنكه روز به روز مديران توانمندتر و قوي تر در راس وزارت خانه هايمان قرار دهيم، نهايتا وزيري را قرار مي دهيم كه قضاوت را به ديگر همكاران مي سپارم كه ببينند آيا چنين وزيري مي تواند در قد و قامت چنين وزارتخانه‌اي باشد.

عباسپور در ادامه به تحليل برخي از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در برنامه هاي خانم دكتر كشاورز، برنامه‌اي را مشاهده كردم تحت عنوان ارتقا منزلت معلمان با مجهز نمودن آنان به توانايي ها و شايستگي ها.

وي اضافه كرد:ما حرف هاي خوب مي توانيم بزنيم و شعار بسيار مي دهيم ،اگر برنامه هاي خانم دكتر كشاورزو آقاي علي آبادي را با آقاي فرشيدي و اشعري مقايسه كنيد، مي بينيد حرف‌ها بسيار زيبا هستند، اما بايد ديد آموزش و پرورش در چه شرايطي است؟ منزلت يعني چه؟ معلم ما مشكل معيشت دارد، علاوه بر اعتباراتي كه ما اضافه كرديم الان حقوق متوسط يك معلم حدود 500 تا 600 هزار تومان است.

عباسپور در ادامه خاطرنشان كرد: در تهران معلمي كه سرپرست يك خانواده است كه بايد اجاره دهد با گوشت كيلويي، 8 ، 9 هزار تومان و مرغ كيلويي 3 هزار تومان اين حقوق آيا منزلتي براي معلمان ما باقي مي گذارد. خانم دكتر كشاورز چه برنامه‌اي براي تامين معيشت و حفظ شخصيت معلمان دارد .

وي افزود: فراموش نكنيم ، از ابتداي دولت نهم، تا آخر آن كه امسال است بودجه آموزش و پرورش را با همكاري رييس جمهور دو برابر و نيم كرديم، اما متاسفانه به دليل نبود مديريت قاطع، با دوام در آموزش وپرورش و تلاطم مديريتي در اين وزارت خانه مشكلات ما هم دو برابر شده است.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: ما در سال 83 در مجلس هفتم قانون استخدام 40 هزار نفر معلم حق التدريسي را تصويب كرديم به اين اميد كه پرونده معلمان حق التدريس بسته شود، آيا بسته شد؟ خير، متاسفانه مساله حادتر شد، چون براساس آنچه عنوان كرديم ديگر معلم حق التدريس پذيرفته نشود مگر با مجوز هيات وزيران، عمل نشد و خلاف آن عمل شد و مواجه شديم با سال 88 كه مجبور شديم قانون 60 هزار معلم حق التدريسي را به تصويب برسانيم و با اين وجود آقاي علي احمدي عنوان مي كنند 200 الي 300 هزار نفر هم در نوبت هستند، خانم كشاورز چگونه مي خواهد اين مشكل را حل كند.

عباسپور در ادامه نطق خود اظهار كرد: آقاي دكتر احمدي نژاد بعد از معرفي آقاي اشعري كه برادرعزيز و قابل احترامي بود، اما موفق به كسب راي نشد، آقاي فرشيدي را معرفي كردند كه تا شروع كرد به سمت پايداري مديريتي حركت كند، به دليل پاره اي اشكالات مديريتي با استيضاح نمايندگان مواجه شدو آقاي احمدي نژاد در مجلس از وزيرشان دفاع كردند و گفتند نقاط ضعفي در آقاي فرشيدي وجود دارد و در جاي ديگر عنوان مي كند، كه كوچكترين انتظار من از شما در آموزش و پرورش راي اعتماد به وزير است ما به رئيس جمهور اعتماد كرديم و نمايندگان به استيضاح راي ندادند و ايشان ماندگار شد، اما 5 ماه بعد خود ايشان آقاي فرشيدي را تغيير داد و نوعي تلاطم مديريتي به وجود آمد.

نماينده مردم تهران افزود: چرا بايد وزارتخانه‌اي به اين مهمي باسه سرپرست و معرفي سه وزير اداره شود؟ آقاي احمدي نژاد مي گويد اعتماد كنيد، ما اعتماد كنيم وزرا بيايند و نهايتا با استيضاح مواجه شوند. وي در ادامه با بيان اين‌كه آموزش و پرورش ما توان تغيير مديريت در دولت دهم را ندارد، افزود: مساله جنسيت وزير مهم نيست، بلكه وزير قوي مساله است. آقاي دكتر احمدي نژاد انسان هاي قوي را به مسند وزارت بنشانند همه آنها هم زن باشند و مردان به خانه بروند و بنشينند، لذا بحث ما اساس جنسيت نيست، بلكه نبايد وزارت آموزش و پرورش را به صرف جنسيت به دست افراد بسپاريم.

وي افزود: در برنامه خانم كشاورز عنوان شده توسعه مدارس هيات امنايي، ما سر مردم بازي در آورديم مدرسه مشاركتي نمونه مردمي، تيزهوشان و ... قانون كرديم پول نگيريد، باز هم پول مي‌گيرند از بندر لنگه زنگ زدند و شكايت كردند و يا از مدديار كميته امداد، هزينه دريافت كردند. خانم كشاورز كه مي خواهند توسعه دهند چه برنامه اي دارند؟ ايشان صحبت از توسعه مراكز تربيت معلم مي كنند درحالي كه الان اين مراكز دانشجو نمي پذيرند و در حال تجميع شدن هستند.

نماينده مردم تهران در پايان گفت: آقاي احمدي نژاد شرط لازم و كافي همدلي است و بايد فردي را انتخاب كنيد كه بتواند مشكلات را حل كند.

** حسيني‌پور عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس موافق وزير پيشنهادي وزير آموزش و پرورش، گفت: سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي مبتني بر معيارهاي فلسفه تربيت متناسب با جامعه اسلامي ايراني به عنوان چارچوب نظري راهنماي هدايت و ساماندهي انواع تربيت اگر توسط كسي كه در تعليم و تربيت متخصص است،‌ قابل اجرا نباشد در توان چه كسي خواهد بود؟

به گزارش ايسنا، سيدقدرت‌الله حسيني‌پور گفت: يك نفر از 200 هزار معلم حق‌التدريسي در دولت نهم وارد آموزش و پرورش نشدند، اين‌ها كساني بودند كه در دولت‌هاي قبلي به آموزش و پرورش آمدند ولي دولت نهم با تمام توان تلاش كرد كه مشكلات اين افراد را حل كند، اين عيب بر دولت نهم نيست بلكه حسني است كه اين دولت تلاش كرد با كمك مجلس مشكلات اين قشر را حل كند.

وي افزود: آموزش و پرورش دستگاهي است كه بايد پاسخگوي سوالات مهم و اساسي پيش روي بشر باشد و نهايتا به بررسي جايگاه انسان در عالم هستي بپردازد، از جمله پاسخ به دو سوال مهم يعني شناخت راز هستي و حقيقت انسان.

حسيني‌پور تصريح كرد: بسياري نيك دريافته بودند كه در شناخت انسان با پديده همسان با ساير پديده‌ها روبرو نيستند، بلكه با موجودي معمايي و ابهام‌آميز مواجه‌اند و باور داشتند كه انسان همچون كلاف سردرگمي است كه با تلاش‌هاي عملي متداول نمي‌توان به آساني به حقيقت او پي برد.

اين نماينده مجلس گفت: 30 سال از عمر انقلاب شكوهمند اسلامي مي‌گذرد و ملت بزرگ ايران 9 دولت را تجربه كرده است، در خصوص وزراي آموزش و پرورش علي‌رغم همه تعهدي كه داشته و زحماتي كه در راستاي متحول كردن آموزش و پرورش متحمل شده‌اند، منهاي شهيد والامقام دكتر باهنر كدام يك از وزراي كابينه‌هاي گذشته در مسائل تعليم و تربيت و اشراف بر فلسفه آموزش و پرورش متخصص بوده‌اند؟

نماينده گچساران خاطرنشان كرد: معلوم باشد دنبال چه هستيم و كجا مي‌خواهيم برويم و براساس آن خط كشي و برنامه‌ريزي و راه‌ها مشخص شود.

وي افزود: سوال اين است كه چه كسي بايد بين نهاد آموزش و پرورش و ساير عوامل دخيل در جريان گسترده تربيت يعني خانواده، ‌مسجد، رسانه و آموزش عالي هماهنگي لازم را به وجود آورد.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات به ويژگي‌هاي سوسن كشاورز اشاره كرد و گفت: چه كسي در راستاي دستيابي دانش‌آموزان به شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي لازم جهت تكوين و تعالي هويت انساني اسلامي و ملي خويش مي‌تواند هم صاحب نظر واقعي باشد و هم برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري لازم را داشته باشد.

حسيني‌پور در پايان گفت: مشكلات آموزش و پرورش مسائل سخت افزاري نيست، مشكلات آن بحث محتوا، برنامه‌ريزي و فلسفه تعليم و تربيت است.

** رحيمي‌نسب عضو كميسيون اجتماعي مجلس در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، گفت: بانوان با نيروي فطري و ذاتي كه به لحاظ مداومت، مقاومت، ظرافت، حساسيت و دقت در وجودشان به وديعه نهاده شده براي وزارتخانه‌اي كه مولفه‌هاي فوق را بيشتر از توان جسمي و فيزيكي مي‌طلبد، ارجح‌تر هستند.

به گزارش ايسنا، رضا رحيمي‌نسب تصريح كرد: دولت دهم در حالي آغازين گام‌هايش را پيش نهاده كه كابينه‌ي نهم در راس آن رييس‌جمهور محبوب و تلاشگرمان و ملت عزيز ايران اسلامي روزهاي تلخي را از سر گذرانده است و مشاهده كرديم كه دست‌ها و زبان‌هاي ناپاك و نادان چگونه به تحريك و سم‌پاشي اقرار كردند و كام ملت عزيز را از شرنگ خبايث تلخ كردند.

وي افزود: مجلس در آستانه تصميم بزرگي است، ما نه مداحي را پيش مي‌گيريم نه فحاشي را. بلكه نقادي را برمي‌گزينيم، محاسن را مي‌گوييم و معايب را هم متذكر مي‌شويم، اما مشي ما مشي قرآن است اول ،بشارت و بعد انذار.

اين نماينده‌ي مجلس، گفت: ديروز و امروز در خانه‌ي ملت موارد گوناگوني شنيديم كه حقيقتا برخي از آنان تكان‌دهنده بود. يكي رييس‌جمهور محترم را به ضديت با قانون ديگري مخالف با مجلس و آن يكي فاقد برنامه و در نهايت متهم به تفكر ليبرالي كرد، اما بايد اذعان كرد كه اينگونه مطالب هيچگاه از اعتبار 25 ميليوني راي مردم نخواهد كاست.

وي در ادامه به برخي توانمندي‌هاي زنان اشاره كرد و گفت: نظام اسلامي ما ظرف 30 سال گذشته هيچگاه از ظرفيت و توان بانوان كه نيمي از جمعيت فعال ما را شكل مي‌دهند در ساختارهاي مديريتي خود استفاده نكرده است.

رحيمي‌نسب گفت: در اين 30 سال انتظار مي‌رفت نگاه تاريخي و سنتي مديران انقلابي به زنان و توانمندي آنها تغيير مي‌كرد، متاسفانه اين نگاه هيچ از حد حرف به عمل نرسيد. خيلي‌ها شعار دادند، ولي عمل نكردند.

وي افزود: برخي نگاه‌ها به توانمندي بانوان اگر نگوييم ظالمانه، اما بايد اعتراف كرد ناعادلانه است. چرا در اكثر مشاغل سخت و دشوار به غير از مديريت‌ها كسي دم از توانمندي بانوان نمي‌زند؟

نماينده‌ خرم‌آباد تصريح كرد: با وجود تلاش‌ها و مجاهدت بي‌دريغ خيلي از صاحب منصبان و معلمان فداكار امروز بعد از يك قرن از عمر نظام آموزش و پرورش ما جملگي معترض يا به عبارتي شاكي هستند از معلم گرفته تا اولياء. از مسوولان ارشد نظام تا مجلس و دولت. آيا تاكنون مديريت در اين ساختار در دست بانوان بوده يا آقايان.

وي به ويژگي‌هاي سوسن كشاورز وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: امروز دفاع از وي را دفاع از يك شخص خاصي نمي‌دانيم، بلكه دفاع از بخش عمده‌اي از بانواني كه با عفت و با حجاب‌شان مي‌خواهند در عرصه‌هاي مختلفي حضور پيدا كنند، مي‌دانم.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، كشاورز را فردي متدين، مومن و انقلابي، سخت‌كوش، وفادار به آرمان‌هاي امام (ره) و رهبري و كاملا آگاه و حرفه‌اي معرفي كرد و افزود: دوستاني كه نقدي دارند بر اين كه وي در اين عرصه نبوده است اگر سوابقش را مرور كنند مويد بر اين ادعاست. وي معاون وزير است چگونه به اين ساختار آگاهي و آشنايي ندارند؟

وي به ديگر سمت‌هاي كشاورز اشاره كرد و گفت: نگاه ما به مسائل بايد فراتر از جنسيت يا برد و باخت‌هاي انتخاباتي باشد. نگاه ما برگرفته از آرمان‌هاي امام (ره) و منويات مقام معظم رهبري است كه فرمودند از دامن زن مرد به معراج مي‌رود، است. فراموش نكنيم امروز چشم جهانيان به اين مجلس و به راي دادن به اين سه وزير زن پيشنهادي دوخته شده است.

** دلق‌پوش نماينده‌ آستارا در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: ما بايد به عنوان افرادي كه مدافع حقوق ملت هستيم از حقوق زنان و مردان به طور يكسان دفاع كنيم. اين اصلي است كه در قانون اساسي وجود دارد و عدالت اسلامي هم آن را ايجاب مي‌كند.

به گزارش ايسنا، فرهاد دلق‌پوش اظهار كرد: اهميت و جايگاه والا و ارزشمند مقام تعليم و تربيت و آموزش و پرورش بر هيچ كس پوشيده نيست، اين وزارتخانه از مهم‌ترين وزارتخانه‌هاست كه سرنوشت ملت به آن وابسته است، حساسيت تعليم و تربيت در ابعاد مختلف ملي و محلي بر كسي پوشيده نيست. حفظ هويت، تربيت نيروهاي كارآمد و نخبه، حفظ شادابي و پويايي نسل جوان و ايجاد اميد براي آيندگان همه به اين نظام و به وزارت حساس آموزش و پرورش بستگي كامل دارد.

وي در ادامه گفت: با مروري به تاريخ و گذشته نظام تعليم و تربيت كشور و همچنين 30 سال خدمات وزراي ارزشمند در نظام جمهوري اسلامي بايد بدانيم ورود به مباحث آموزش و پرورش بايد ابتدا با آسيب‌شناسي كامل صورت بگيرد. روح حاكم بر برنامه‌هاي آموزش و پرورش بايد نگاهي تحول‌گرا و تصميم‌ساز به مسايل كلان اين وزارتخانه باشد كه مي‌تواند منشاء تحولات اساسي در نظام تعليم و تربيت كشور واقع شود.

وي افزود: نكته ديگر توجه ويژه به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي است كه با اين نگرش بايد درصدد راهگشايي براي بن‌بست‌هاي فعلي آموزش و پرورش بود. داشتن برنامه و راهبرد در خصوص تقويت حوزه‌ تربيتي كه به واقع نياز كنوني تعليم و تربيت است از نقاط قوتي است كه نگاه عميق و غيرسطحي به اين امر و ورود آن به حوزه‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي، حتي اصلاح ساختاري، جدي بودن در جهت مديريت اين حوزه را نشان مي‌دهد.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس تاكيد كرد: واقعيت اين است كه پس از تصويب و احياي دوباره معاونت تربيتي، اقدامات انجام‌يافته، كارآمدي لازم را نداشته‌اند، حركت بسيار كند و بازخوردهاي ضعيف اين فعاليت‌ها نشان دهنده آن است كه اين حوزه نيازمند مديريتي قوي، با دانش مربوط و عزمي جدي است. بازنگري در نظام بودجه‌ريزي، ساماندهي به اعتبارات پژوهشي، بهره‌گيري از توانمندي‌هاي نخبگان از برنامه‌هاي بسيار خوب در بحث افزايش كيفي آموزش‌هاست كه بايد به خوبي در برنامه‌ها پيش‌بيني و ديده شود.

وي ادامه داد: از ديگر راهبردهاي اصلي ده‌گانه در اين برنامه كه خانم كشاورز هم به آنها اشاره فرموده‌اند، جذب، نگهداشت و توسعه منابع انساني است كه به عنوان سرمايه اصلي و نرم‌افزار كار محسوب مي‌شود. هم‌اكنون اين وزارتخانه با بحران نيروي انساني مواجه است و تصميمات بر پايه آزمون و خطا نتوانسته اين نهاد را از اين بن‌بست خارج سازد. اگر مي‌خواهيم آموزش و پرورش نجات پيدا كند، بايد به نيروهاي انساني آن به خصوص معلمان اعتقاد و باور داشته باشيم و به آنان اتكا كنيم و اين موارد بايد در برنامه‌هاي ارائه شده پيش‌بيني شود.

نماينده مردم آستارا در مجلس يادآور شد: از نقاط قوت برنامه‌هايي كه دست‌يافتني است، يكي غيرشعاري بودن برنامه‌هاست، مواردي كه شايد در برنامه وزراي پيشين نيز به آن توجه شده است اما در برنامه‌هاي فعلي ارائه شد. اينها را به شكل كاربردي ملاحظه مي‌كنيم. طبيعي است كه اگر آن برنامه‌ها به شكل اصولي و درست و با برنامه ريزي اجرا مي‌شد الان در اين وضعيت نبوديم و اصولا مگر قرار است هر وزيري كه مي‌آيد، برنامه‌هاي خوب وزراي ديگر را ناديده بگيرد يا كنار بگذارد؟

دلق‌پوش اضافه كرد: نكته مهم ديگر اين است كه آموزش و پرورش در حال حاضر با تلاش مجلس و دولت از يك بحران مالي و بودجه‌اي عبور كرده و در شرايط گذر از مسايل سطحي و بودجه‌اي به مسايل عميق و تحولي است. طبعا مديريت كلان در اين وزارتخانه بسيار مهم و زيربنايي است و بايد به دست كسي باشد كه بتواند هم از لحاظ دانش نظري و هم از نظر مديريتي و سياسي اين دوره را مديريت كند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ضرورت ثبات و آرامش مديريتي در اين وزارتخانه مهم، به خصوص در آستانه شروع سال تحصيلي بر كسي پوشيده نيست. بنابراين تاكيد مي‌كنم كه بايد فراتر از نگاه‌هاي جنسيتي و فراتر از بعضي مسايل فرعي نسبت به تعيين تكليف اين وزارتخانه اقدام شود، جناب آقاي رئيس‌جمهور فرمودند از ميان 600 گزينه و گزينه‌هاي مختلف به اين گزينه رسيدند و اين براي ما محترم است.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر نقش تعيين‌كننده و ارزشمند زنان در تاريخ اسلام، ايران و جهان، تصريح كرد: اسلام به شيرزناني همچون فاطمه و زينب افتخار مي‌كند، حضرت امام(ره) هم خانم دباغ را به عنوان فرمانده سپاه همدان منصوب كردند و علاوه بر آن در اعزام هيات به شوراي سابق شاهد حضور يكي از زنان مبارزمان بوديم، پس با اين سوابق نبايد زنان و توانايي‌هايشان را ناديده گرفت، عدالت ايجاب مي‌كند آنها در مديريت جامعه سهم مناسبي داشته باشند، چه در سطوح پايين، چه مياني و چه بالا.

دلق‌پوش هم‌چنين گفت: من اين را قابل تحسين مي‌دانم كه در شرايط فعلي آقاي رئيس‌جمهور يك اقدام انقلابي را انجام دادند، ما بايد تكليف‌مان را با بانوان و حضورشان در صحنه‌هاي مديريتي براي هميشه مشخص كنيم. اين وظيفه و ديني بود كه لازم بود ادا كنم. با همه اين اوصاف دوستان در شرايط فعلي دغدغه اين را دارند كه شايد بانوان نتوانند در عرصه‌هاي مختلف اجرايي موفق باشند، ما نبايد پيش‌داوري كنيم بلكه بايد به دولت اين اجازه را بدهيم كه خود نيروهاي خود را انتخاب كنند.

نماينده مردم آستارا در مجلس گفت: مجلس و نمايندگان هم حق دارند بر اساس قانون اظهارنظر كنند، نقاط ضعف و قوت را بيان كنند و اين حق مسلم شما عزيزان است كه راي بدهيد. اما دوستان من اعلام مي‌كنم بنده حقير به عنوان فردي كه حدود 23 سال در بحث آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي، هم در تدريس در مراكز علمي و هم مديريت بخش‌هاي مختلف حضور داشتم اعلام مي‌كنم كه حوزه‌ تعليم و تربيت و آموزش و پرورش حوزه‌ ظرافت، حساسيت، لطافت و محبت است و بايد افرادي در اين حوزه حضور داشته باشند كه با اين روحيه ظريف و حساس بتوانند سكان هدايت فرهنگي جامعه را با آرامش به مقصد برسانند و هدايت كنند.

وي اضافه كرد: امروز آقاي رييس‌جمهور در اين فرصت حساس نسبت به معرفي وزراي مورد نظر اقدام كرد و اين حق مجلس است كه به وزراي محترم راي دهد. من هم به عنوان يك نماينده بر خود وظيفه دانستم كه از حقوق زنان دفاع كنم. ما بايستي به زنان هم در بحث مديريت ميدان بدهيم كه اينها بتوانند استعدادهاي خود را به ظهور برسانند. بدون شك حضور يك زن در راس يك وزارتخانه كه متولي آموزش و پرورش نسل آينده‌ساز كشور است، روح لطيف متناسب با اين نظام را در كالبد آن جاري مي‌كند و باعث خوشحالي معلمان و فرهنگيان كشور – كه بيش از نيمي از آنان را زنان تشكيل مي‌دهند – خواهد شد.

دلق‌پوش در پايان يادآور شد: اين يك شرايطي است كه هم براي رييس‌جمهور و هم مجلس فراهم شده است. اين حقي است كه به زنان ما به عنوان نيمي از قشر جامعه تعلق دارد. ما بايد به عنوان افرادي كه مدافع حقوق ملت هستيم از حقوق زنان و مردان به طور يكسان دفاع كنيم. اين اصلي است كه در قانون اساسي وجود دارد و عدالت اسلامي هم آن را ايجاب مي‌كند.

** مسعودي‌ريحان عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه به عنوان مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش سخن مي‌گفت، گفت: انتظار مي‌رفت پس از سه دهه از انقلاب اسلامي،‌ در انتخاب وزير وزارتخانه آموزش و پرورش نيم‌نگاهي به اندوخته مديريتي اين وزارتخانه انداخته مي‌شد.

به گزارش ايسنا، غلامحسين مسعودي‌ريحان، با اشاره به جايگاه خطير اين وزارتخانه، ضرورت بكارگيري مديريت خلاق، مجرب، با انگيزه، كارآمد و برخوردار از سوابق روشن را در اين سمت يادآور شد.

وي افزود: آموزش و پرورش مبداء تربيت كارآمدترين مديران و فرهيخته‌ترين نيروها، متاسفانه در سه دهه گذشته، هر چهار سال يك بار به فردي خارج از خانواده آموزش و پرورش اجاره داده شده است. افرادي كه بعضا با وجود تعلق به خانواده آموزش و پرورش، به دليل ساليان سال دوري از فضاي اين نهاد انسان‌ساز،‌ در شناسايي دردها و تجويز درمان‌ها دچار مشكل شده‌اند.

به گفته وي، درمان دردهاي اين نهاد عظيم جز از توان مديري كاردان و صاحب تجربه كه پله‌هاي مديريت را در نظام تعليم و تربيت طي كرده باشد، بر نمي‌آيد.

نماينده اهر و هريس، گفت: خانم كشاورز با وجود آن‌كه دانش‌آموخته فلسفه تعليم و تربيت است، از كمترين تجربه حضور در كلاس و مدرسه در قامت معلم برخوردار است، عدم آشنايي با كلاس مدرسه در كنار عدم تسلط بر ساختار، مشكلات تاريخي و معضلات آموزش و پرورش، بي‌شك در عدم توفيق گزينه پيشنهادي آقاي رييس‌جمهور براي تصدي اين وزارتخانه موثر است.

به اعتقاد وي، تجربه دولت نهم، ‌در تعيين يكساله سرپرست و استقرار دو وزير در راس اين نهاد استراتژيك، براي دولت دهم نيز قابل پيش‌بيني است.

مسعودي‌ريحان، با بيان اين‌كه عدالت آموزشي آنطور كه انتظار مي‌رفت تحقق نيافته است، گفت: ‌شرايط مساوي براي به فعاليت رساندن استعدادهاي دانش‌آموزان مهيا نشده و هر كس پول بيشتري داشته باشد از آموزش و پرورش بهتري برخوردار مي‌شود و اين بدترين حالت حكومت‌داري است و اگر وضع بدين منوال ادامه يابد، در چند سال آينده ديگر فرزندان طبقات پايين نمي‌توانند در حكومت جايگاهي داشته باشند.

وي تصريح كرد: در برنامه‌هاي خانم كشاورز، موردي نديدم كه فاصله بين مدارس دولتي و غيردولتي را كم كند يا وضعيت مدارس روستايي را بهبود بخشد، بلكه در برنامه‌هاي وي،‌ تاكيد بر توسعه و تقويت بخش غيردولتي در فعاليت‌هاي آموزش و پرورش مشهود است.

وي اين پرسش را مطرح كرد كه در سازماني كه بيش از يك ميليون نيروي با تجربه و با تحصيلات بالا وجود دارد، چه ضرورتي هست كه سكان آموزش و پرورش را به دست فردي كه از سازمان‌هاي ديگر كه هيچ تعلق خاطري به آموزش و پرورش ندارد بدهيم؟ آيا اين بي‌احترامي به اين قشر عظيم فرهنگي نيست؟ خانم كشاورز چگونه مي‌تواند فرصت‌ها و تهديدهاي اين سازمان را بشناسد، مديريت كند و تصميمات بزرگ بگيرد؟

** موسوي نماينده مردم خدابنده در مجلس با بيان اين‌كه پويايي هر نظام آموزشي برخواسته از ميزان شايستگي متوليان آن نظام آموزشي است، گفت:‌ در برنامه‌هاي خانم كشاورز روزنه اميدي براي بهبودي وضع موجود نيست.

به گزارش ايسنا، سيدفاضل موسوي كه در مخالفت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش سخن مي‌گفت، مخالفت خود را از جنس مخالفت با تصدي‌گري جنسيتي اين وزارتخانه ندانست و به مشكلات موجود در آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان كرد: آيا مي‌دانيد در آموزش و پرورش چه مي‌گذرد؟ آنچه هست نتيجه‌اش شده است، لحاظ شدن جايگاه واقعي معلم كه حاصل آن عدم برنامه‌ريزي دقيق و نتيجه‌اش افت تحصيلي و فاصله گرفتن از كيفيت تحصيلي است.

وي ضمن انتقاد از نداشتن نظام تعليم و تربيت در مسير پويايي و توسعه كه نياز بنيادي هر دولت عدالت محوري است، افزود: حدود 40 درصد پرسنل شاغل دولت در اين وزارتخانه مشغول به كارند و 16 ميليون دانش‌آموز و بيش از 90 درصد خانواده‌هاي ايراني با آن درگيرند.

به گفته وي، جاي تاسف است كه پس از سي سال از انقلاب شكوهمند اسلامي، خانم كشاورز بگويد ضعف اساسي نظام آموزش و پرورش، ‌نبود فلسفه تعليم و تربيت است.

نماينده خدابنده در ادامه اين سخن وزير پيشنهادي را نشان از بيگانه بودن وي با آموزش و پرورش دانست و افزود: شما وقتي جايگاه رفيع معلم و آموزش و پرورش را به چالش مي‌كشيد كه بعد از سي سال هنوز نتوانسته براي مديريت وزارتخانه‌اي كه خود كسي يا كساني را تربيت كند، نتيجه‌اش اين مي‌شود كه رداي ويژه‌اي را به فردي مبتدي و غيرحرفه‌اي واگذار كنيد و اين در حالي است كه بسياري مديران مدعي توان رفع گوشه‌اي از مشكلات اين وزارتخانه را نداشته‌اند تا چه رسد به ايشان كه هيچ سنخيتي با اين جايگاه ندارد.

موسوي از نبود امنيت و ثبات در پست‌هاي سازماني، وجود خط و خط‌ ‌بازي در سيستم آموزش و پرورش، ‌جذب نيروها از كانال‌هاي غيررسمي، عدم برنامه جدي براي موضوع تحقيق، عدم توجه به شاخص‌هاي آموزشي نسبت به ديگر كشورهاي منطقه، ‌عدم نظارت لازم بر مدارس غيرانتفاعي، ‌واگذار كردن بسياري مدارس روستايي به شركت‌هاي خدمات آموزشي در اين زمينه انتقاد كرد.

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.