نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 52734
قانون گريزي با ترفند جديد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۹
در اوج تلاشها براي قانونمندكردن امور مديريت دانشگاه آزاد و فراهم نمودن زمينه تسلط مراكز نظارتي و قانونگذاري بر آن، به يكباره مسئله وقف اموال دانشگاه آزاد توسط جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني مطرح شد. ايشان در جمع عده‌اي از دانشجويان منتخب مديريت اين دانشگاه اعلام داشتند: "اموال دانشگاه آزاد اسلامي متعلق به هيچ كس نيست و اكنون تلاش داريم با وقف اين اموال براي دانش و تحصيل مردم ايران، اين سرمايه را براي آيندگان حفظ كنيم. " (روزنامه جمهوري اسلامي، مورخ 88.1.25)



اين وعده رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد بعد از دو سال و نيم تعلل آشكار در قبال اصلاح اساسنامه اين دانشگاه، در ابتداي امسال اعلام شد. اين كه چرا هيئت امناي دانشگاه تلاش دارد قبل از اصلاح اساسنامه گريزگاهي بيابد تا مراجع ذي‌صلاح نتوانند بر امور اين دانشگاه به ويژه مسائل مالي آن نظارت كنند - با لحاظ تخلفات عديده مديريتي در آن - كاملاً قابل درك و فهم است.



تمهيد كلان اصلاح‌ اساسنامه دانشگاه آزاد كه در سال 1385 در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت، در صورت تحقق مي‌توانست برخي نگرانيهاي دلسوزان سلامت مديريتها در اين مرز و بوم را مرتفع سازد. اما متاسفانه به رغم وعده‌هاي مكرر هيئت امناي دانشگاه آزاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر ارائه اصلاحيه، با مقاومت آشكار در برابر اين راهكار حداقلي و قانونمدارانه از يكسو و ارائه طرح وقف اموال دانشگاه آزاد از سوي ديگر، باب جديدي براي تداوم شرائط تاسفبار موجود در اين مديريت گشوده شد.



به نظر قاطبه صاحبنظران پيشنهاد وقف اموال دانشگاه آزاد، اقدامي در جهت بي‌اثر ساختن تلاشهاي صورت گرفته براي منضبط كردن مديريت اين دانشگاه است كه در راس اين تلاشها مي‌توان از اصلاح اساسنامه ياد كرد زيرا شرايط وقفنامه قادر خواهد بود مفاد اساسنامه‌اي جامع و مطلوب را تحت تاثير جدي خود قرار دهد. همچنين طرح اين پيشنهاد، اعتراف روشني است به فقدان نظارت لازم بر تريلياردها تومان سرمايه ملي توسط هيئت امنا. بديهي است اين مسئله از نگاه تيزبين جامعه دور نخواهد ماند و آثار و تبعات خاص خود را در پي خواهد داشت.



در حالي كه عدم تملك خصوصي اموال دانشگاه آزاد، بر همگان مبرهن است و آقاي هاشمي رفسنجاني نيز خود به اين واقعيت اعتراف و اذعان دارد، هيئت امناي اين دانشگاه بايد براي افكار عمومي توضيح دهد كه از چه موضعي نسبت به وقف اموال عمومي اقدام كرده است؟



اما از سوي ديگر، اين نكته نيز مطرح است كه چنانچه هيئت امنا خود را بناحق مالك بپندارد و در خوشبينانه‌ترين حالت، از تعيين متولي موروثي صرفنظر كرده و سازمان اوقاف را متولي اموال وقف شده قرار دهد، دو نكته درخور تامل است: نخست آن كه با توجه به سوابق آقاي جاسبي، ايشان به سهولت قادر به وامدار كردن نماينده اين سازمان و زمينه‌سازي براي تداوم روال گذشته خواهد بود. ثانياً سازمان اوقاف در مقام سياستگذار در استفاده بهينه از اموال و امكانات، كه در واقع همان مديريت اين مجموعه عظيم آموزش عالي به حساب مي‌آيد، از شانيت لازم براي اين منظور برخوردار نيست. بويژه آن كه موقوفه شدن دانشگاه آزاد، محدوديتهاي بيشتري را براي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در امر نظارتي مؤثر خود بر اين مجموعه رقم خواهد زد. به عبارت ديگر، در صورت موقوفه شدن دانشگاه آزاد، وضعيت نظارت بر مديريت آن در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد.



در حقيقت اينكه برخي تلاش دارند قبل از قانونمند شدن دانشگاه از طريق اصلاح اساسنامه، به صورت غيرقابل باوري اموال عمومي - كه في‌نفسه وقف عام است - را مجدداً، آنهم به صورت غيرقانوني، وقف كنند خود به اندازه كافي سؤال برانگيز است.



هيئت امنا به زعم خويش با اين ترفند در نظر دارد اموال عمومي را خصوصي قلمداد كرده و با مالك پنداشتن خويش، رأساً مقررات و نوع نظارت بر تريلياردها تومان اموال عمومي را تعيين كند كه تماماً خلاف است. در اين حال افرادي كه در مسير تضعيف قانونگرايي در كشور گام برمي‌دارند بايد پاسخگوي سئوالات موجود در افكار عمومي از جمله موارد ذيل باشند:



1- آيا به لحاظ فقهي و حقوقي اصولاً اموال عمومي را مي‌توان وقف كرد؟



2- به فرض اينكه اموال عمومي را بتوان وقف نمود، شرعاً و قانوناً واقف اموال دانشگاه آزاد چه مرجعي مي‌تواند باشد؟



3- از آنجا كه منشاء اموال دانشگاه آزاد، بنياد مستضعفان، دولت، شهرداريها و مردم و ... بوده‌اند، به لحاظ فقهي چه مرجعي مي‌تواند شرايط وقف و متولي وقف را تعيين كند؟



4- طبق اساسنامه كنوني دانشگاه آزاد (مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 66) در صورت انحلال اين دانشگاه "پس از تصفيه، كليه اموال و دارائيهاي باقيمانده حسب مورد در اختيار وزارت فرهنگ و آموزش عالي يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار خواهد گرفت. " آيا شرايط وقف مي‌تواند ناقض اين بند اساسنامه و ساير مقررات شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد؟



5- در صورتي كه هيئت مؤسس يا امناي دانشگاه آزاد بتوانند اين اموال را وقف كنند، آيا مجازند متولي مادام‌العمري را به عنوان تعيين كنندة سياستها و برنامه‌هاي چگونگي استفاده بهينه از مال وقف شده، معين سازند؟



6- به فرض مثبت بودن پاسخ سؤال فوق، با توجه به اين كه متولي در برابر واقف، مسئول و پاسخگو خواهد بود، آيا اين امر منجر به هر چه دورتر شدن مؤسسه‌اي با اين وسعت، از دايره قوانين كلان نظام آموزش عالي كشور نخواهد شد؟



7- آيا املاك و اموالي را كه توسط مديريت دانشگاه آزاد تصرف عدواني شده و با برخي تباني‌ها به نام اين دانشگاه ثبت گرديده و پرونده آنها هم‌اكنون در محاكم مطرح است، مي‌توان وقف كرد؟



8- آيا وقف اموال عمومي توسط هيات امناي دانشگاه آزاد، موجب رويه شدن در انحصار دائم قرار گرفتن ساير اموال عمومي در بخشهاي ديگر با استفاده از چنين ترفندي نخواهد شد؟



گفتني است در پي مصاحبه اينجانب با خبرگزاري فارس در روز دوشنبه 88.6.9، معاون پارلماني آقاي جاسبي در گفتگو با خبرگزاري مهر خاطرنشان مي‌كند: "برخي منتقدان، شيريني وقف اموال دانشگاه آزاد را با برخي موضع‌گيريها تلخ نكنند... كساني كه پيشنهادات و ايراداتي به اين دانشگاه دارند نبايد آن را به اين شكل مطرح كنند و شيريني اين واقعه فرخنده را بر مردم تلخ كنند. "



البته آنان كه از قانونمند شدن امور دانشگاه آزاد هراسناكند مطمئن باشند اين شيوه‌هاي غيرقانوني قادر نخواهد بود جلوي نظارت قانوني بر مديريت دانشگاه آزاد را سد كند. قطعاً با نظام‌مند شدن اين دانشگاه و انتقال اطلاعات بيشتر به جامعه درباره آنچه در پس پرده صورت گرفته است، كام مردم شيرين‌تر و كام كساني كه گريزان از نظارت عمومي هستند، "تلخ‌تر " خواهد شد.









 
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۵:۱۹:۳۵
من به دانشگاه آزاد حق می دهم. سالهاست که از غولی به نام دولت و وزارت علومی می گریزد که می داند در صدد تخریب او هستند. ولی باید برای این دانشگاه فکری اساسی کرد. (218149)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۱:۳۰:۵۳
شما ای کاش جای من بودی که تا حالا 2-3 میلیون می ریختی توی جیبشون بعد حتی جواب سلامتم نمیدادند این طور نظر نمیدادی...
من یه مشکلی توی یکی از امتحان ها داشتم برای اولین بار توی یکی از درس هایم فقط نیم نمره کم آوردم که این آخرین درسم بود که فارغ التحصیل بشم بعد از کلی بالا پایین رفتن و 4 روز دوندگی 180 هزار تومن به خاطر یه درس 3 واحدی ریختم تو حساب که یه درس معرفی به استاد به من بدن در حالی که معرفی به استاد در تمام دانشگاه ها فقط همون درس حساب میشه نه اینطوری
شاید 2000 تا پله توی این روز ها بالا پایین رفتم چون آسانسورش خرابه
بعد من می شنوم که دانشگاه آزاد 2 میلیارد و چندهزار لپ تاپ داده به ستاد بعضی ها فقط دعا می کنم دروغ باشه (218253)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۲۰:۲۲:۰۰
واقعاً بعضی حرف ها چقدر...

من دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد بودم و هستم (مکانیک، تبدیل انرژی)، باید بگم دانشگاه آزاد یک فریب بزرگه، خدا شاهده که تا وقتی برای کنکور کارشناسی ارشد به یک دانشگاه سراسری نرفته بودم نمیدونستم معنای واقعی دانشگاه چیه.

سطح دانشگاه آزاد چیزی در حد دبیرستانه، اصلاً حیف دانشگاه که به اون گفته بشه، به موارد زیر که نمونه ای از خرواره توجه کنید:

- پذیرش بیش از 800 نفر در سال در یک شاخه (مکانیک)، طوری که کلاس برای برگزاری کم میاریم.

- برگزاری کلاسهای بعضاً 60 تا 100 نفره در مقطع کارشناسی

- کلاسهای تئوری با نام آزمایشگاه و با هزینه واحد عملی (بدلیل عدم وجود تجهیزات آزمایشگاه)

- عدم نظارت بر اساتید که بعضیهاشون ضمن کم کاری فقط دانشجویان رو تحقیر میکنند

- 2 ساعت کلاس در هفته برای واحدهای کارشناسی ارشد! (البته اگه استاد حال داشته باشه و بعد از یک ساعت نره)، عدم وجود کلاسهای حل تمرین و عدم پاسخگویی اساتید به دانشجویان به علت کمی وقت.

- برگزاری کلاسهای 30-40 نفره در مقطع کارشناسی ارشد

- زد و بند برای گرفتن نمره، بخصوص در واحدهای شهرستانی (خودم به شخصه شاهد بودم یک نفر نمرۀ مردودی خود را بعد از وارد شدن به لیست نمرات به نمرۀ قبولی تبدیل کرد!)

- عدم توجه اساتید در تصحیح اوراق (بدلیل وجود سیلی از دانشجویان) که خودم از این مورد بسیار ضربه خوردم ولی از بررسی اعتراضات هم خبری نیست.

- سطح پایین اکثریت دانشجویان دانشگاه که باعث بی اعتباری مدارک این سازمان شده (به عنوان مثال طبق قانون سه مشروطی یا دو مشروطی متوالی باعث اخراج از دانشگاه میشود ولی از هم دانشگاهی های خودم، بواسطۀ نیاز به شهریه دانشجو کسی را به این دلایل اخراج نمیکنند، کسی را میشناسم که حداقل 4 ترم (تا زمانی که مطلع بودم) مشروطی متوالی داشت، اونم با نمرۀ کل زیر 10 ، ولی هنوز دانشجوست)

خلاصه، دانشگاه آزاد جای درس خوندن نیست، نشون به این نشون که قصد دارم امسال دوباره در کنکور ارشد شرکت کنم، در صورت قبولی لب مرز هم که شده میرم...

کسی که در دانشگاه آزاد تحصیل میکنه میفهمه که مدیریتی دلسوز در این دانشگاه حاکم نیست، حالا افشای اعمال خلاف قانونشون با مطلعان.

در یک جمله:

وجود این رویه در دانشگاه آزاد خیانت به جامعه و علم در این کشوره. دلسوزان دریابند... (218505)
 
مریم
۱۳۸۸-۰۶-۱۲ ۱۳:۳۶:۴۱
بخشید شما روی چه حسابی همچین حرفی میزنید ؟ خیانت است خیانت ...

حالا حتما همه آدم ها باید دانشجوی دانشگاه دولتی بشن که نصفشون سهمیه اس هستند .
درضمن شما میدونستید .
بعضی وقتها بی انصافی کردن هم حدی باید داشته باشه.

من هم کارشناسی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه آزاد تهران گرفتم و به دانشگاه های دولتی هم رفتم و بهیچ وجه اینطور نبوده که شما به نظرتون جالب و بینظیر اومده
در همون جا هم عده زیادی بعد از ورود دیگه تمایل به درس ندارن و اکثر کلاسها هم در ساختمانهای بسیار قدیمی و پرجمعیته . من نمیخوام بگم اینها عیبه یا حسن .منظورم به اشکالیه که شما وارد کردید .

من پیشنهادم اینه :
هر کسی که از دانشگاه آزاد ناراحته و سنگ دولتی رو به سینه میزنه خب اصلا چرا میره دانشگاه آزاد ؟ این خیلی مسخره است و به نوعی نمک خوردن و نمکدان شکستنه ...

بعضی ها میگن خب چیکار کنیم باید درس بخونیم دیگه ...
این دیگه خودش داره حرف خودشو نقض میکنه ...
اگر ناراحت هستید خب مرد و مردونه شرکت نکنه و پا توی دانشگاه نذارید . میتونید 10 سال منتظر باشید تا دولتی بهتون برسه . این که گناه دانشگاه آزاد سال ماها پامون به دانشگاه دولتی نرسیده . عجبا!

تازه باید ممنونشم باشیم حداقل برامون یه مفضای تحصیل ایجاد کردند .
همش که نباید به دیده لج و لجبازی و سیاسی و نقد غیر منصفانه به قضیه نگاه کنیم. بالاخره نقاط قوت و ضعف هردو باهم وجود دارد.


خواهشمندم این پاسخ را منتشر کنید . با تشکر (218545)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۶-۱۲ ۲۰:۱۶:۲۲
من نمیدونم این دوستمون از چی دفاع میکنند اما:

درسته، من از تصمیمم پشیمونم و نسبت به عمری که در این دانشگاه تلف کردم افسوس میخورم.

یک سوال دارم:

شما حتماً از ترافیک بیزارید، اما به این دلیل تو خونه مینشینید و بیرون نمیاید؟!

اگه گوشت نتونی بخری، راحت از اون میگذری یا آسمون رو میکشی زمین؟

در ضمن، من نظرم رو گفتم، من ناراضیم شما راضی، خواننده های دیگه استدلال من و شما رو قیاس میکنند. از شما هم میخوام برای دیگران تعیین تکلیف نکنید و فقط نظرتون رو بگید.

در مورد سهمیه که گفتید جالبه که خدمتتون عرض کنم که دانشگاه آزاد برای اعضا بسیج هم سهمیه قرار داده که در دولتی ها اینچنین نیست، شما که اهل فضلید باید سخنانتون منطقی باشه، نصف دانشجوهای دولتی سهمیه است یعنی چی؟!

برای من جالبه که شما در دانشگاه آزاد تهران درس خوندید، دانشگاه سراسری هم رفتید ولی اختلافی ندیدید!، حداقل تفاوتی بین فضای آموزشیش هم ندیدید؟!

تفاوت سرانۀ هزینۀ هر دانشجو در دانشگاه آزاد و سراسری میدونید چقدره؟

شما میدونید که زمان تدریس هر واحد در دانشگاه دولتی 2 برابر آزاده؟

شما که دانشگاه آزاد درس خوندید کلاس حل تمرین میدونید چیه؟، اگه در مقطع ارشد مکانیک تحصیل کنید که استادتون یک تمرین حل نکنه، کتاب حل المسائل نداشته باشید، دانشجوی دکترا هم نباشه که موظف باشه کلاس حل تمرین بذاره و شما باشید و یه کتاب با دنیای مجهولات، به کجا میرسید؟، شاید شما نابغه هستید.

برادر من در دانشگاه تهران ارشد گرفته، کلاس ها 3 تا 5 نفر بوده، نه 30-40 نفر.

شما میدونید که کیفیت و تعداد کادر علمی حاضر در دانشگاه های آزاد با سراسری قابل قیاس نیست؟، اساتید دانشگاه سراسری مدعو به دانشگاه آزاد فقط بخاطر حق التدریس زیاد اون به دانشگاه آزاد میان نه بخاطر چشم و ابروی شما.

اینکه در هفته استادتون رو یکروز ببینید و فرصتی برای طرح سوال نداشته باشید از نقاط قوت دانشگاه آزاده!

شما از تفاوت کارگاهها و آزمایشگاههای آزاد و سراسری خبر ندارید؟

در هر صورت حرف زیاده ولی خوشحالم که یک نفر رو دیدم که از دانشگاه آزاد راضیه. (218839)
 
غریبه
۱۳۸۸-۰۶-۱۷ ۱۰:۴۱:۳۷
با حرفهای ایشون کاملا موافقم و متاسفم.تازه این مال زمان دانشجویی من بود.
من حالا دارم توی این دانشگاه کار می کنم .من دوساله دارم اینجا کار می کنم .هر روز 8 تا 18 .و فقط 3 ماه سابقه کار پراکنده برام رد کردن.به گفته بیمه هیچ ارزشی نداره.با ساعتی 1000تومان .فکر کنید......
تازه ترمی بالای 900 ساعت کار می کنم اما فقط تا 900 ساعت به من حقوق میدن.
حتما می گید خوب نرو مگه مجبوری...
آره مجبورم.اخه بیکارم.اگه کا ربهتر پیدا کنم یه لحظه هم نمی مونم....
من بابت این جریانات متاسفم همین (220559)
 
خ.ف
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۵:۳۰:۵۶
1-مگر اموال دانشگاه شخصی میباشد که وقف گردیده2-واقف چه کسی می باشد 3-آیا باهزینه دانشگاه وقف شده می شود فرزندان وآقازاده ها به انگلیس سفر کنند؟ ویا ازبودجه آن در راههای ناصحیح(براندازی نظام) استفاده کرد 4 عجب شهامتی داره این عباس آقا،بالاخره زحمات وپیگیریهای ایشان درحال ثمر دادن است .آقای سلیمی نمین دست مریزاد.ضمنا اگر امکان دارد میزان دارایی ها ، سود سالانه ودر آمدهای دانشگاه اعلامگردد. (218155)
 
رسانه
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۰۹:۱۲:۳۳
پاسخ سوال اول خ.ف: بله حتما اموال آن شخصی است که هر طور دوست دارند بذل و بخشش می کنند و میلیاردها تومان برای میرحسین موسوی هزینه می کنند و سایت سیاسی راه می اندازند و سفر خارج میروند و.....! (218344)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۲۰:۱۷:۳۳
عجیب این است که کسانی که مدعی حیف و میل اموال در دانشگاه آزاد هستند، حال که این دانشگاه داوطلبانه اموالش را وقف نموده تا از دسترس فروش آن بوسیله خودش و همچنین دیگران جلوگیری شود و به همین صورت که هست باقی بماند، فریاد بر آورده اند. مگر این اقدام به چه کسی ضرر می رساند؟

آیا هنوز هم میتوان ادعا کرد که مخالفین این دانشگاه از دید دفاع از حق مردم و نه مصادره اموال این دانشگاه و سواستفاده شخصی از آن انتقاد می کنند؟ (218504)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۲۱:۲۱:۰۸
دوست عزیز، بعد از حدود 25 سال یادشون افتاده؟!

وقتی نوبت حسابرسی و بازخواست و پیاده شدن از خر مراد شده یاد وقف افتادند؟

فرمودید: \"دانشگاه اموالش رو وقف نموده\"، دانشگاه مال این مردمه که پول آجر آجرشو دادند ولی یه عده اون رو ملک آبا و اجدادی خودشون میدونن، قصد ریاست مادام العمر بر اون دارند و به صلاحدید خودشون اون رو هم وقف میکنند.

مگر الان نفت و معادن و راهها و نیروگاهها و سدها و دانشگاههای سراسری و... وقف شده که دانشگاه آزاد احتیاج به وقف داشته باشه؟، مگر مال اونهاست که وقفش کنند؟

چه کسی بر دانشگاه آزاد نظارت داره؟، خروجی دانشگاه آزاد کجا، خروجی دانشگاه سراسری کجا؟

اگر دولت روزی برای صلاح مردم ضرورت دید که در اون (از هر لحاظ) تغییراتی ایجاد کنه، نباید توانش رو داشته باشه؟، شما از دانشگاه آزاد چه دیدی دارید که اینطور از ادامۀ روند فعلیش دفاع میکنید؟، تا حالا فکر کردید که اگر این همه پولی که خرج دانشگاه شده خرج اشتغال زایی همین فرزندان مردم میشد، آیا الان بیکاری داشتیم؟، دانشگاه آزاد چه خدمتی به علم این کشور کرده؟، اینکه فقط بگوییم که دانشگاه آزاد سبب عدم خروج دانشجو از کشور شده کافیست؟، خروجی دانشگاه آزاد چیست؟

افراد فارغ التحصیلی اکثراً بی سواد که انتظار کارهای سطح بالا دارند تنها خروجی این نا دانشگاه است.

آیا تا گفتند برای عدم دست اندازی وقف کردیم شما باید سریع جواب بدید درست است، درست است؟!

شما این مسأله رو در زمان حاضر حربه ای برای ایجاد حریم امن برای متولیان آن نمیدانید؟

چرا انقدر زود باوری؟ (218506)
 
سليمي نوين دوست
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۷:۳۶:۴۷
برادر سليمي شما و همفكران شما جز حرف براي اين مردم چه تحويل داده ايد حالا اگر در اين دانشگاه آزاد هر چه هم بقول شما خورده باشند البته اگر ثابت بفرماييد چون شما و عده اي بدون پاسخگويي تهمت مي زنيد و رسانه ها هم نزدشماست و چاپ مي شود الحمدلله قاضي القضات هم با سكوت همراهي مي كند وگرنه يا شما را تنبيه مي كرد يا در صورت واقعيت داشتن خاطي را بگذريم بايداذعان كرد با راه اندازي اين دانشگاه بخشعمده اي از ثروت كشور راهي خارج نشد و خيلي مزاياي ديگر كه بي انصافي است ناديده مي گيريم بالاخره يادمان رفته است آن دنيا هم وجود دارد كمي از اين بازي‌هاي نامردمي دست برداريم (218200)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۹:۵۵:۲۲
لازم به يادآوري است كه, هر چند , با راه اندازي اين دانشگاه بخش عمده اي از ثروت كشور (بصورت شهريه و مخارج دانشجوئي) راهي خارج نشد , ولي بصورت سرمايه گذاريهاي شخصي و پر كردنهاي حسابهاي سوئيس, از كشور خارج شد. (218242)
 
يك ايراني
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۱۲:۲۰:۱۵
من فقط فكر اين مسئله كه در دوراني كه كشور در اوج بحران جنگ و خسارات بعد از جنگ و نبود امكانات تحصيلي عاليه در دانشگاههاي دولتي براي همه ، اين دانشگاه آزاد بود كه با تشكيلاتش توانست جوانان مارا از سقوط در بيراهه هاي سياسي و ... جدا ساخته و حسرت دريافت مدارك عاليه را از ذهن جوانان ما بزدايد اگر دانشگاه آزاد نبود خدا ميداند چند نفر بايد بدليل بيكاري و عدم اطلاعات علمي و عقيدتي مناسب در دام گروهكها و دسته جات ميافتادند من كه خود از زحمات تمام مديران خوب و حتي بد دانشگاه آزاد تشكر كرده وبرايشان آرزوي موفقيت و سلامتي دارم چون حتي فكر كردن در باره مسئله فوق هم مرا به شدت به وحشت مياندازد و اينكه اموال را وقف كردند به هر دليلي كه باشد نه تنها اشكالي ندارد خيلي هم خوب است مگر مديران آينده ميخواستند اموال را ببرند كه حالا شما ناراحت هستيد و مقاله چاپ ميكنيد آيا آقاي نگارنده تاكنون توانسته يك مدرسه بسازد كه به مديران دانشگاه ازاد خرده ميگيرد اي كاش كمي واقع بين بوديم (218422)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۱:۳۹:۳۵
خب بنده خدا راست میگه دیگه از کشور خارج نشد و در جیب بعضی ها به امانت گذاشته شد ...
من فقط سوالم این هست که آیا تصمیم در مورد اموال دانشگاه آزاد با هیئت موسس است؟
مثلا میتوانند تصمیم بگیرند اموال را بین خود تقسیم کنند؟ از سایت الف خواهشمندم از لحاظ حقوقی بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.(لطفا با استناد به قوانین باشد) (218255)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۹:۰۵:۵۰
آقای سلیمی :

شما را چه می شود چرا شلوغ می کنید ؟

برای انها که ممکن است جو عوام گرایی نگذارد واقعیت ها را در این اوضاع شلوغ درست ببینند من یک شهروند که هیچ نسبتی با بزرگان بانی و مدیران ندارم پاسخ سوالهای اقای سلیمی که کینه های شخصی را با عوام فریبی می خواهند در پوشش شرعی قالب کنند و این خدمت تاریخی را ندیده بگیرند سوال به سوال پاسخ می دهم :

1- اصولا اموال دانشگاه آزاد از اموال عمومی نیست مثل یک مدرسه غیرانتفاعی ست .

2 - اموال عمومی که منشا آن بودجه های دولتی ست خیر اصلا کسی نمی تواند

3 - اموال دانشگاه به هیچوجه متعلق به ان نهاد ها نیست اگر اموالی انها واگذار کرده اند مثل زمین ، این قانون است شما هم اگر بخواهید یک مدرسه غیرانتفاعی با کاربری اموزشی بسازید نهادهای فوق طبق قانون فضای اموزشی با نرخ نزدیک به مفت و همان هم با اقساط طویل می دهند .
بسیاری از همان نهاد هم غیردولتی ست و زیر نظر ولایت فقیه اداره می شوند

4 - بله اساسنامه برای همین تغییر کرده است هر موسسه ای حق دارد اساسنامه خود را تغییر دهد مشروط بر اینکه مخالف قوانین جاری کشور نباشد و اساسنامه قبلی قانون نبوده است و تغییر ان هم مغایرتی با قانون ندارد

5 - از شما بعید است کلیه وقفیات زیر نظر ولایت امر است ایشان هستند که هیات امنا و متولی را منصوب می کنند

6 - با اجازه ولی امر است پس مادام العمری نیست مثل بقیه موقوفات (استان قدس و سازمان اوقاف که نماینده ایشان متولی ست

7 - انچه تصرف عدوانی به ادعای شما شده باشد تشخیصش با دادگاه است و شاکی اصلا ربطی به وقف یا غیر وقف ندارد

8 - هم فرض اموال عمومی بودنتان غلط است و هم در انحصار کسی قرار دادن زیرا وقتی صحبت وقف عام شد متولی ولی امر است .

آن اقا هم حرف درستی زده اند زیرا شما دارید اسمان و ریسمان می بافید تا بر اساس فرض اشتباه ذهن جامعه را مشوش کنید .

این دانشگاه با همت بزرگان نظام از جمله رهبری معظم انقلاب و ایه الله هاشمی و دیگران از هیچ پدید امد و امروز بدون هزینه دولتی ده ها هزار شغل و ملیون ها دانش اموخته به جامعه ارزانی داشته است و هما بتدا هم موسسین دنبال منافع شخصی نبوده اند وگر نه نباید پیش بینی تعلق اموال در صورت انحلال به وزارت علوم را می کردند .

همین نشان از صداقت و درستی نیت بود و به حمدلله ضمن خدمات اموزشی بسیار و اشتغال ، میلیاردها سرمایه را وفق عام نموده اند که ابدالدهر در زمینه دانش و فرهنگ به خدمت گرفته شود.
افسوس و صد افسوس که گویا خود اهالی فرهنگ نمی خواهند این بحث بدین روشنی را قبول کنند و خاک بر این صفحه درخشان مدیریت دوراندیش نظام می پاشند.

اینکه چند نفر در باره اموالشان مدعی باشند اصلا از این موض2وع جداست مگر در مورد استان قدس و سازمان اوقاف کم شاکی داریم .

طبیعی ست می بایست در دادگاه صالحه مطرح و احقاق حق شود چه کسی گفته چنانچه مال غیر در ان باشد از بین می رود؟

برای رفع کینه های شخصی از شرع و قانون هزینه نکنید شما هم که شهره افاقید در اختلاف با دانشگاه آزاد . (218232)
 
منصف
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۱۹:۴۳:۵۹
سلام، حالا چرا بعد از اینکه بهشون گیردادن یاد سنت حسنه وقف افتادند؟ فقط همین قسمتش بودار است. با توجه به اینکه برخی آقایون سابقه جالبی در قانوندان قانون شکن بودن دارند. اگر طی 23 سال گذشته اینکار را کرده بودند، معنی داشت. اما الان؟ (218240)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۱:۱۸:۳۸
دوست عزیز

به مدیریت آن گیر داده اند نه با موسسه >

اصل موضوع وقف کردن و برای همیشه ملزم به استفاده از این اموال در راه تعلیم

و تربیت نمودن کاری بسیار پسندیده است اگر هم گیری در کار باشد و مدیران تخلف

کرده باشند باید توسط مراجع صالحه قانونی رسیدگی شود چه این موسسه موقوفه

باشد و چه نباشد .

مگر مدیران سایر مراکز موقوفه تخلف کنند قانون رسیدگی نمی کند؟

این شلوغ کردن بحث و خلط مبحث که برای رسیدگی نشدن می خواهند وقف کنند

کاملا بی مورد و غیر حقوقی ست موقوفه بودن موجب عدم رسیدگی قضایی نمی

شود خود اقای سلیمی هم می داند فقط می خواهد نقش قهرمان را بازی کند این

موارد خیلی واضح است .

سنت وقف بسیار پسندیده است و ان هم موسسه ای به این گستردگی و منافع

بسیار اجتماعی وقف عام شود و باقیات الصالحاتی برای همه مسئولین نظام .

خدا به همه ما توفیق بدهد هر چیزی را جای خودش ببینیم و اعمالی ابرو و حیثیت

نظام است را بخاطر درگیری های شخصی خراب نکنیم . (218249)
 
محسن علومی
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۲:۳۶:۴۲
به نظر من نباید مسئله دانشگاه آزاد خیلی مهم است.
چون همه بخشهای کشور را درگیر می کند و اگر حقی ضایع شود حق چند میلیون نفر است. چرا باید این مسئله به دعوای جناحی تبدیل شود؟
قوه قضائیه و دستگاههای مرتبط کجا هستند.
اموال عمومی چند میلیون نفر چرا باید در دست چند نفر بگردد و برای آن تصمیم بگیرند؟ (218262)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۰ ۲۳:۴۴:۴۸
خدا حفظتان کند آقای سلیمی نمین. ما به خبرنگارانی چون شما نیاز داریم نه کسانی که به هر طرف که باد بوزد می روند. (218275)
 
احسان، دانشجوی ممتاز دانشگاه صنعتی مالک...
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۰۱:۰۱:۱۴
این دوستان من که فریاد پول ما پول مایشان گوش عالم را کر کرده، مگر اجباری برای رفتن به دانشگاه آزاد داشتید؟

مگر دانشگاه آزاد قول تحصیل رایگان را به شما داده بود؟
مگر دانشگاه دولتی با بودجه کلان چند درصد از دانشجویان را بخود اختصاص داده است؟

در همه دنیا برای درس خواندن باید پول داد، به جز چند دانشگاه بزرگ تهران و چند شهر بزرگ، که همه پیش از انقلاب تاسیس شده، کدام دانشگاه دولتی از دانشگاه آزاد در سطح بالاتری قرار دارد؟


اگر نمی دانید از من که دانشجوی یکی از همین دانشگاههای غیر بزرگ دولتی هستم بشنوید که من و تمام هم دانشگاهی هایم از انتخاب خود پشیمانیم و تحصیل در دانشگاه آزاد را به وضعیت کنونی ترجیح می دهیم (218294)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۲۲:۰۸:۱۸
اولاً من موافقم که دانشگاهی که با پول مردم اداره بشه باید در کشور وجود داشته باشه، ولی آیا این درسته که فقط پول بگیره و مدرک بده و از لحاظ علمی باری نداشته باشه؟

شما که به قول خودت در دانشگاه سراسری درس میخونی حتماً از دانشگاه آزاد خبری نداری، در ضمن باید میگفتی دانشگاه سراسری که شما تحصیل میکنی کجاست، علمی کاربردی هم جز سراسری است.

من حاضرم شخصاً دو برابر این پول بدم ولی دانشگاه برم، دانشگاه، نه این...

دوم شما هم میخواستی اون دانشگاه نری، کسی مجبورتون نکرده بود، بعضی انتخابها از سر اضطراره، من با قبولی در رشتۀ مورد نظرم در دانشگاه سراسری فاصلۀ کمی داشتم ولی برای پشت کنکور بودن مجالی نداشتم، حالا هم باید پول بدم هم با این وضع درس بخونم؟!، وظیفۀ مدیریت دانشگاه آزاد چیه؟

شما در مورد دانشگاههای مالزی اطلاعی دارید؟

فقط کافیه تو همین اینترنت سرچ کنید و شهریه ها رو مقایسه کنید، امکانات رو مقایسه کنید (اگر مثال زنده در اطرافیانتون ندارید) و بعد از دانشگاه آزاد دفاع کنید.

این نوشتار مجال نقد کامل به دانشگاه آزاد نیست و گرنه حرف بسیاره عزیز جان.

مشکل شما سیاست زدگی شماست و گرنه آرزوی رفتن به دانشگاه آزاد از جانب شما بسیار عجیب و شگفت آوره، بهتره تجدید نظر کنید... (218511)
 
مریم
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۰۲:۵۲:۲۲
من برای دانشگاه آزاد احترام قائلم چرا؟ چون باعث شد اینهمه آدم مشغول به کار بشن اینهمه جوون درس بخونن . اینهمه استاد تدریس کنن. واقعا اگه دانشگاه آزد نبود با این یهمیه گزینشی و کم دانشگاه دولتی میشد اینهمه جوونو سرو سامان داد ؟
چقدر به دانشگاه فشار آوردن ..اینهم شد نتیجه اش ..چقدر تیشه به ریشه دانشگاه میزنید (218308)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۰۸:۵۶:۵۵
چرا از وقف دانشگاه نگران شده اند. مگر این مال را برای کسی گذاشتند؟ وقف یعنی کار خیر که نباید در آن شک کرد. انگار مسئله بیشتر خصوصی شده تا مصلحت . (218340)
 
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۰۹:۳۵:۵۱
جناب آقای سلیمی، با توجه به اینکه این نظرات از ناحیه جنابعالی که سوابق ممتدی در مخالفت شخصی با هیئت امنا و ریاست آن دانشگاه دارد و همجنین با توجه به مخالفت هر عمل دانشگاه آزاد توسط جنابعالی ، اظهارات اعلامی شما بیشتر شباهت به ادامه این کینه ورزی شخصی می باشد تا علافه مندی به حل مشکلات دانشگاهی . البته تمامی دانشجویان و استادان این دانشگاه و دانشگاههای دیگر خودشان از هر شخص دیگر به مشگلات دانشگاهها بیش از شما مطلع هستند و این تصمیم هیئت امنای دانشگاه در قبال آن هیچ است. تقریبا هیچ قشر دانشجویی به نظریات اینچنینی جنابعالی اهمیتی نمی دهد چون فقط آن را مسائل و اختلافات شخصی شما می داند. (218351)
 
اسحق
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۱۱:۰۷:۴۶
چند سالي است كه دانشگاه آزاد اسلاميء انتخاب رشته از سوي دانشگاه را مطرح نموده بود آنهم رشته هاي كه بازار نداشت با توجه به جنجال هاي بوجود آمده براي بازار گرمي برخي رشته هاي مهندسي را كه دانش آموزان حتي دروس رياضي وفيزيك را منفي زدندبراي كسب درآمد براي دست اندركاران دعوت به پذيرش نموده واين دانش آموخته گان چگونه ميتوانند از دانشگاهي فارغ شوند كه وضعيتش چنين است پدر مادران براي دلخوشي فرزندان مجبورند از شكمشان بزنند به جيب كارتل هاي دانشگاهي كه ارزشي براي بار علمي دانش آموخته گان خود ندارد (218399)
 
سيد
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۱۱:۵۱:۰۷
من مي خواهم اصل موضوع نقد کنم متاسفانه در کشوري که علي القاعده بايد مهد زبان فارسي و کعبه آمال کشورهاي فارس زبان و مرکز صدور علم و هنر و توسعه دانشگاه ها باشد، حتي مديريت دانشگاهي هم مافيايي شده حالا چه مافياي دانشگاه آزاد باشد چه مافياي دانشگاه هاي دولتي هر دو دارند جيب مردم را به صورت انحصارطلبانه خالي مي کنند در اين کشور باشد صدها دانشگاه خصوصي فعاليت کنند و پاسخگوي عطش علم آموزان فارس زبان باشند. نه اينکه صدها هزار نفر از جوانان همين مملکت نيز نتوانند از سد کنکور بگذرند و حتي با پول خود رشته دلخواهشان را بخوانند. شما در کشورهاي اروپايي ظرف چند دقيقه مي توانيد در رشته دلخواه خود از طريق اينترنت ثبت نام کنيد. ولي در کشور ما رقابت مافيايي و انحصار گري بين نهاد هاي دولتي و شبه دولتي است. بياييد پيچيدگي و شارلاتانيسم را کنار بگذاريد کمي به فکر منافع کلان مملکت و جوانهاي اين مرز و بوم باشيد. (218414)
 
علی
۱۳۸۸-۰۶-۱۱ ۱۵:۵۸:۱۹
جناب آقای سلیمی نمین با سلام
از افشا گری شما کمال تشکر را داریم واقعا خسته نباشید (218475)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۶-۱۲ ۰۶:۰۴:۴۳
اینکه فرموده اند \"قانونمند کردن دانشگاه آزاد\" بسیار متین، اما منظورشان قانون چه کسی است؟ در کشور ما که عمده قدرت اقتصادی و سیاسی در دست دولت بوده و هست، پیوسته روند قانونمند سازی مراودات اشخاص حقیقی و حقوقی دستخوش گرایشات دولتمردان وقت بوده است. در طول حیات قانون در ایران، وضع و اجرای قوانین عمدتا توسط دولتمردان بروکرات و از موضع قدرت و بعضا یک طرفه صورت گرفته، بدون آنکه توجهی به نظرات و نیازمندی های طرف مقابل توجهی شود.
نفس حاکمیت قانون در یک کشور پدیده بسیار مبارکی است، اما باید دانست روند وضع و اجرای قانون در جوامع پیشتاز در این زمینه روندی کاملا شفاف داشته و نظرات طرفین و تمامی افراد جامعه به نحوی در این فرایند دخالت داده میشود. بنده تصور میکنم شیوه ای که در حال حاضر برای قانونگرایی در کشور پیش گرفته شده، بیش از هر چیز نشان دهنده تمایل دولتمردان در به کنترل در آوردن اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی است و مسائل مطرح شده از طرف دولت نظیر مسائل مالی صرفا دستاویزی برای رسیدن به هدف نهایی یعنی کنترل بیشتر است.
در یک کلام این نوع قانونگرایی یک طرفه در نهایت به رفتار سلیقه ای و جبری ختم خواهد شد. چه خوب است که به جای تحمیل خود به دیگران، کار کردن با هم، صبر و شکیبایی و شنیدن حرف یکدیگر را بیشتر تمرین کنیم، که شک ندارم در این زمینه جامعه ضعیفی داریم و شک ندارم اگر همکاری را بیاموزیم به هر آنچه که اراده کنیم خواهیم رسید.
ید الله مع الجماعه (218563)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۶-۱۲ ۲۲:۱۵:۲۶
هیچ کدام از شما ها از هزینه های یک دانشگاه اطلاع ندارید!
از اون ور داد میزنن میگن خصوصی سازی کنید! از این ور طرف میگه این همه پولو چی کار میکنه خوب ! مگه نمیگیم دانشگاه آزاد غیر دولتی هست! خوب؟
و نکته اینجای که افرادی که نه دانشجوی آزاد هستند یا اصلا دانجو نیستند دلشون به حال دانجوهای دانشگاه آزاد میسوزه!
واقعا شما یه بار برو دانشگاه آزاد بعد اینجا تحلیل کن که پول دانشگاه کجا میره!
دانشگاه دولتی: پیام نور ، علمی کاربردی و... مگه کم پول میگیره با اون رشته های درخشانش و کلاس و استادان قهارش...
شما که این حرف ها رو میزنید لابد از قیمت دانشگاه های مجاری تهران و شریف و پردیس های آنان خبر ندارید؟
واقعا که (218876)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۶-۱۵ ۱۴:۱۳:۲۴
برای آگاهی از اعتبار علمی دانشگاه آزاد شمارو به لینک زیر که دفترچه راهنمای دانشگاههای معتبر جهان و پذیرفته شده در پیشرفته ترین کشورهاست راهنمایی میکنم
میبینید که مقبولیت این دانشگاه در تمام دنیا مورد تایید است
http://www.unesco.org/iau/onlinedatabases/list_data/hi-nw.html#Iran (219378)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۶-۱۶ ۰۹:۵۳:۲۹
در پاسخ به آقا مهدي
دوست عزيز، به آدرسي كه شما دادي رفتم. انتظار داشتم كه دانشگاه هاي معتبر رو به تفكيك نوشته باشه. اما فقط يه كلمه ديدم: دانشگاه آزاد اسلامي
يعني با برداشت اين موسسه و شما تمامي واحد هاي دانشگاه آزاد در پيشرفته ترين كشورها پذيرفته شده است. يعني دانشگاه آزاد شهر كناري ما با ده هزار نفر جمعيت كه تقريبا بدون كنكور و با ارائه مدرك دانشجو مي گيره در پيشرفته ترين كشورها پذيرفته شده است. يعني ... (219668)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.