توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 52758
اکبر اعتماد: نپذیرفتن پروتکل‌الحاقی حق ایران است
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۰
دکتر اکبر اعتماد موسس و اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه مهلت غرب به ایران تا ماه سپتامبر نتیجه مثبتی نخواهد داشت ، به ارزیابی کارنامه محمد البرادعی پرداخت و گفت: تهران حق دارد و نباید پروتکل الحاقی را بپذیرد.

به گزارش مهر، دکتر اکبر اعتماد اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مناظره ای تلویزیونی گفت: موضوع هسته ای ایران بخشی از مشکلی است که از سوی دیگران بین ایران و آژانس ایجاد شده است. من فکر نمی کنم که ایران به سؤالاتی که درست نیست ، پاسخی بدهد. اسناد اصلی اسنادی هستند که ایران نمی تواند به آنها اعتماد کند.

وی در ادامه گفت: در بحبوحه تنش ایران با غرب تصور این نکته سخت است که چرا ایران باید پروتکل الحاقی را امضا کند و به بازرسان آژانس اجازه دهند تا هر جا می خواهند بروند. برای اینکه این نوعی دخالت در امور داخلی محسوب می شود. ما نباید فراموش کنیم که آژانس بارها و به دفعات زیاد خواسته تا از اماکن نظامی ایران بازدید داشته باشد در حالی که چنین مکان هایی از سوی دیگر کشورهای خارجی به روی بازرسان باز نشده است. آنها می خواهد با این درخواست ایران را به سمت امضای پروتکل سوق دهد و من فکر می کنم که تهران حق دارد این را امضا نکند به خاطر اینکه آنها توافقات پادمانی را امضا کردند این مسئله کمکی به آنها نکرد پس چرا باید پروتکل الحاقی را امضا کنند که این هرگز کمکی به وضع موجود نخواهد کرد.

اعتماد در ادامه به ماموریت محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: نظر من این است که در رابطه با فشار بر دولتهای اتمی برای خلع سلاح البرادعی کار خود را خوب انجام داد به خاطر اینکه او مکرراً این ایده را مطرح کرد که اگران. پی. تی. زنده بماند آنگاه کشورهای هسته ای باید تعهدات خود را درباره خلع سلاح هسته ای درجهان بپذیرند. او در این باره کار کرد گر چه به سبب کمی قدرت و اختیار در مقابل تمایل قدرتهای هسته ای در حفظ این امتیاز همیشگی برای خودشان شکست خورد.همچنین به نظر من او در حوزه دیگر هم شکست خود و آن در بعد دیگری از وظیفه آژانس بود.

وی ادامه داد: آژانس وظیفه دارد تا به کشورهای غیر هسته ای برای دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز کمک کند، اما البرادعی در این امر هم شکست خورد. وی به عنوان رئیس این نهاد تلاش کافی برای دستیابی دیگر کشورها به فناوری هسته ای بعمل نیاورد و به این دلیل بسیاری از کشورهای غیر هسته ای از آژانس ناامید شدند. آژانس یک بخشی از اختیارات خود را فراموش کرد و بعد دیگر وظیفه اش که بازرسی است روی آورد.

رئیس آژانس انرژی اتمی ایران در دوره پیش از انقلاب در باره اظهارات "یوکیا آمانو" رئیس آتی این نهاد که گفته بود "هیچ نشانه ای دال بر اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته ای باشد وجود ندارد"؛ گفت: این شروع خوبی است. ما تاکنون پیشداوری های زیادی ازسوی آمریکا، اروپا درباره ایران داشتیم و این به دلیل آن بود که تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران به سوی نظامی می رود، وجود نداشته و این کار خوبی بود که آمانو بیان داشت.

وی همچنین درباره نشست ماه سپتامبر آژانس می گوید: ماه سپتامبربه سبب تغییر تحولات درکابینه ایران و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی زمان خوبی نیست. اگر غرب بر برگزاری این نشست اصرار دارد این سیاست بدی است آنها باید به ایران زمان معینی را برای حل مسائل داخلی و تصمیمات هسته ای و گفتگو با غرب بدهند. اگر آنها به ایران زمان کافی ندهند ایران کاری را که باید انجام دهد انجام خواهد داد.

به گزارش مهر ، دکتر اعتماد در ادامه گفت: برنامه هسته ای به مسئله ای ملی تبدیل شده و ایرانیها به خوبی در جریان هستند و دخالت خارجی در امور انرژی هسته ای خود را نمی پذیرند. آنها سیاست دوگانه ای که دربرابر دیگران و ایران وجود دارد نمی پذیرند.هند کشوری است که عضو ان پی تی نیست اما همه کشورهای اتمی با آن همکاری می کنند اما ایران به عنوان عضو این پیمان موضوع بازرسی ها بوده و از ایران خواسته می شود تا از این فناوری منصرف شود به این دلیل است که ایرانیها دخالت خارجی ها نمی پذیرند و نخواهند پذیرفت. سیاست کشورهای غربی هرچه که باشد ایرانی ها روزی برنامه فناوری هسته ای خود را تدوین و آن را به منصه اجرا خواهند گذاشت و این به معنی برنامه نظامی نیست بلکه به معنی فناوری هسته ای مانند دیگر کشورهاست. این حق ایران است.

وی سیاست اوباما مبنی بر گفتگو با تهران را نه تنها مربوط به مسئله هسته ای بلکه در ارتباط با تمامی مشکلات این کشور در خاورمیانه؛ از جمله عراق، لبنان افغانستان سوریه، پاکستان می داند و می گوید: برنامه هسته ای ایران تنها بخشی از این مسائل است. به اعتقاد من آنها به ایران در حوزه هسته ای فشار وارد می کنند تا در دیگر ابعاد سیاست خاورمیانه ای در موضع سازش قرار گیرد.

وی همچنین به وجود برخی مخالفتها در دولت اوباما با ایران اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در دولت اوباما برخی خواستار توقف غنی سازی ایران پیش از آغاز گفتگو هستند اما ایران یک بار آن را انجام داد و نتیجه ای در برنداشت حال چرا باید بار دیگر چنین کاری کنند و منتظر باشند.

گفتنی است در برنامه "فاین پرینت" شبکه تلویزیونی پرس تی وی دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس و جیم والش متخصص امنیت بین الملل در دانشگاه MIT آمریکا نیز حضور داشتند و به ارائه دیدگاهای خود در باره موضوع هسته ای ایران و آخرین گزارش آژانس پرداختند.

سلطانیه در بخشی از اظهارات خود در توصیه ای به کشورهای غربی گفت: در گزارش آژانس به همکاری شفاف ایران اذعان شده واین همکاری را به خطر نیندازید. همچنین سلطانیه به غرب توصیه کرد تا با استناد به اطلاعات غلط، خود را بیش از این منزوی نسازند.

سلطانیه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به همکاری روتین و شفاف ایران با آژانس گفت: آمریکا به سبب مطالعات ادعایی مانع از بسته شدن این موضوع شد. همچنین آنها مانع از آن شدند تا آژانس اسناد مربوط به "مطالعات ادعایی" را به ایران ارائه کند و این مسخره است. اگر این اسناد در اصل متعلق به ایران است این قابل درک و توجیه نیست که چرا ارائه این اسناد به ایران می تواند خطرناک باشد.

نماینده ایران در آژانس این ادعاها را ادعاهایی "چاپ منهتن" توصیف کرد.

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.