توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 52780
"دانشگاه آزاد در صورت وقف بايد به دولت واگذار شود"
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۵
يك حقوقدان گفت: اموال دانشگاه آزاد را نمي‌توان وقف خاص كرد و اگر قرار باشد وقفي صورت بگيرد، اموال اين دانشگاه بايد به دولت واگذار شود.

محمد خوش‌بيان عضو هيئت علمي دانشكده علوم قضائي در گفتگو با فارس، در خصوص بحث وقف اموال دانشگاه آزاد اظهار داشت: اشخاص حقوقي براي وقف همانند اشخاص حقيقي هستند، در نتيجه اگر دانشگاه آزاد قصد وقف اموالش را دارد، مانعي ندارد.

وي با اشاره به ماده 558 قانون تجارت گفت: طبق اين ماده اشخاص حقوقي از تمامي حقوق و تكاليف افراد حقيقي به استثناي حقوق و تكاليفي كه به افراد حقيقي اختصاص دارد، برخوردارند.

خوش‌بيان اضافه كرد: اشخاص حقوقي داراي يك اساسنامه‌ هستند كه در آن تصميم گيرندگان و اختيارات آن‌ها مشخص مي‌شود و بايد مسائل وقف را از آن استخراج كرد.

عضو هيئت علمي دانشكده علوم‌قضائي با طرح اين پرسش كه آيا دانشگاه آزاد اسلامي يك مؤسسه خصوصي است؟ عنوان كرد: در مؤسسات غيردولتي اشخاص خود سرمايه‌گذاري كرده و سپس اقدام به برداشت سود سرمايه خود مي‌كنند اما دانشگاه آزاد اين حالت را نداشته و با سرمايه افراد خير و يا بعضاً با امكانات دولتي برپا شده است و اهداف اين دانشگاه جنبه عمومي داشته است و به همين دليل نمي‌توان اموال اين دانشگاه را وقف خاص كرد، لذا اگر قرار است وقفي هم انجام شود بايد اموال به دولت واگذار شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اساسنامه دانشگاه آزاد مرجعي را كه اموال اين دانشگاه پس از انحلال بايد به آن واگذار شود، مشخص كرده كه در صورت وقف نيز اموال دانشگاه آزاد بايد به آن مراجع واگذار شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.