توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 53001
مطهری: پیام رهبری به مجلس ارشادی بود
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۵۸
نماينده مردم تهران در خصوص پيام رهبري به مجلس در خصوص راي اعتماد به وزراي پيشنهادي احمدي‌نژاد گفت:مقام رهبري با توجه به شرايط خاص كشور ابلاغ آن پيام را ضروري تشخيص داده بودند اگرچه ممكن است ضرورت آن براي امثال بنده قابل درك نباشد.


علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ارایه رای اعتماد مجلس به 18 وزیر پیشنهادی دولت دهم را کار مشترک مجلس و رهبری دانست و گفت: تعداد آراء موافق وزرا نشان مي‌دهد كه اگر توصيه رهبري نبود قطعا 7 تا 8 وزير پيشنهادي آقاي احمدي‌نژاد راي نمي‌آوردند و اين به دليل كار كارشناسي مجلس در بررسي صلاحيت وزرا بود و نشانه استقلال و حريت مجلس است.


وی افزود: اما پس از آنکه توصیه رهبری به نمایندگان ابلاغ شد، مجلس به احترام رهبری به وزرای کمتری رای اعتماد نداد و این کار مجلس علاقه نمايندگان به رهبري را ثابت كرد.


مطهري در پاسخ به اين سوال كه آيا توصيه رهبري با استقلال مجلس منافات ندارد، گفت: رهبري مانند هر انسان صاحب نفوذي در اين گونه موارد مي‌تواند اعلام نظر كند. مهم اين است كه حكم و دستوري صادر نشده است. در شرايط ويژه مثلا جنگ صدور حكم هم بلا اشكال است.


وي با تاکید بر اینکه پيام رهبری به مجلس یک دستور نبوده و صرفا یک توصیه بوده است، در پاسخ به اینکه این پیام چطور به اطلاع مجلس رسید، گفت: رییس مجلس این پیام را پیش از آغاز بکار جلسه علنی روز پنجشنبه به اطلاع نمایندگان رساندند. البته آقای لاریجانی تاکید کردند که نظر رهبری دستور و حکم نبوده و يك توصيه به مجلس است.


نماينده مردم تهران به نقل از رییس مجلس ادامه داد: رهبری در این پیام شفاهي فرموده بودند که مجلس در تصمیم‌گیری در مورد رای اعتماد يا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی آزاد است. اما تمایل من به این است که کل کابینه رای بیاورد و در مورد وزرای زن معرفی شده نیز نظر علما و مراجع تامين شود البته اين يك دستور نيست.


به گفته وی چنانچه این توصیه رهبری نبود، 7 تا 8 نفر از وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای نمی‌آوردند.

کما اینکه وزرای نفت و صنایع نیز 3 و 9 رای بیش از حد نصاب کسب کردند برخی دیگر وزرا نیز با اختلافات کمتر از 20 رای توانستند راي اعتماد بگيرند.


مطهری آراي موافق محدود این وزرا را در نتیجه کار کارشناسی و دقت نظر نمایندگان در مجلس دانست و افزود: البته به دلیل احترام به نظر رهبری و تامین نظر ایشان وزرای کمتری مردود شدند تا معدلي از نظر مجلس و رهبري حاصل شود.


مطهري در پاسخ به اینکه آیا نظر علما و مراجع کسب شده بود که به خانم دستجردی به عنوان وزیر بهداشت رای دادید؟ گفت: تا جایی که من می‌دانم موافقت علما کسب نشده بود اما مجلس به ایشان رای اعتماد داد. البته در اين گونه موارد ملاك عمل، نظر ولي فقيه است.


مطهری همچنین در پاسخ به اینکه چرا علی رغم نظر رهبری، به علی آبادی به عنوان وزیر نیرو رای اعتماد ندادید؟ اظهار داشت: عرض كردم، توصيه رهبري ارشاد بود نه دستور. اگر مجلس حتي به 10 تن از وزراي معرفي شده هم راي اعتماد نمي‌داد كاري بر خلاف نظر رهبري انجام نداده بود. مقام رهبري با توجه به شرايط خاص كشور ابلاغ آن پيام را ضروري تشخيص داده بودند اگرچه ممكن است ضرورت آن براي امثال بنده قابل درك نباشد. قطعا ايشان اطلاعاتي دارند كه ما نداريم و به موجب آن اطلاعات لازم دانستند كه تمايل خود را اعلام نمايند.


نماینده تهران، در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در روز بررسی صلاحیت وزرایش در مجلس مبنی بر تعامل و همکاری بیشتر دولت با مجلس و نمایندگان گفت: اكنون اظهار نظر درباره تعامل دولت دهم با مجلس هشتم مشکل است. باید منتظر ماند و دید که دولت چگونه عمل خواهد کرد. سخنان آقاي احمدي‌نژاد قبل از كسب راي اعتماد وزرا و به هنگام نياز ايشان به مجلس ايراد شد و خيلي نمي‌توان روي آن حساب كرد.


مطهری در پاسخ به اینکه آیا رئیس‌جمهور برای معرفی سه وزیر باقی‌مانده با مجلس مشورت کرده است یا نه؟ و آیا این احتمال وجود دارد که برای اخذ رای اعتماد به این سه وزیر بار دیگر از جایگاه رهبری هزینه شود؟، گفت: مطابق قانون، رییس‌جمهور سه ماه برای معرفی وزرای جدیدش فرصت دارد و البته ملزم به مشورت با مجلس نيست. به هر حال هنوز قضاوت در اين مورد زود است. احت
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.