توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 54102
واكنش متفاوت خبرگان به طرح هاشمي
تاریخ انتشار : جمعه ۳ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۸
طرح اخير آيت‌الله هاشمي رفسنجاني موسوم به "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " كه در قالب سخنراني افتتاحييه اين مجلس در دوره ششم از سوي وي انجام شد، واكنش‌هاي متفاوت نمايندگان ملت در مجلس خبرگان را در پي داشت.

به گزارش فارس، اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبري امسال نيز در حالي با سخنان هاشمي رفسنجاني رياست اين مجلس برگزار شد كه وي اعلام كرد كه " گروهي از افراد خير و خيرخواه در حال تنظيم اقداماتي هستند كه بتوان با محوريت كلام رهبري و صاحب نظران براي برون رفت از وضعيت فعلي اقدام كرد و فضاي فعلي جامعه و ديگر مسائل را از وضعيت فعلي به فضاي نقادي جدي و سالم جامعه تبديل كنيم ".
در پي آنچه هاشمي رفسنجاني طرح برون رفت از وضعيت فعلي كشور عنوان كرد، شماري از نمايندگان مردم در مجلس خبرگان رهبري در گفتگو با رسانه‌ها و خبرگزاري فارس به آن واكنشي گسترده و در عين حال متفاوت نشان دادند و بعضا هم سعي كردند، از كنار آن بگذرند كه در ذيل به همه ان اشاره مي‌شود:

* آيت الله موسوي جزايري: رفسنجاني براي طرح مورد اشاره خود مشورت نكرده است

آيت الله موسوي جزايري نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و عضو مجلس خبرگان رهبري در حاشيه اختتاميه ششمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در رابطه با طرح هاشمي رفسنجاني براي برون رفت از اوضاع كنوني، گفت: بنده اطلاعي از اين طرح ندارم.
وي در پاسخ به سئوال ديگري درباره اين كه آيا رئيس مجلس خبرگان با اعضاي مجلس درباره اين طرح مشورت كرده است، گفت: هاشمي رفسنجاني براي طرح مذكور مشورت نكرده است.

* آيت‌الله ممدوحي: طرح آيت‌الله هاشمي در منزل وي مطرح شده است

آيت‌الله محمد حسن ممدوحي نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري هم در پاسخ به اينكه آيا طرح هاشمي رفسنجاني مبني بر برون رفت از وضعيت كنوني كشور با خبرگان ملت مشورت شده است يا نه گفت: اين طرح مي‌بايست به نظر رهبري وابسته باشد و اگر رهبر انقلاب آن را تجويز كنند حتما خوب خواهد بود.
وي ادامه داد: اين طرح بصورت وسيع در بين خبرگان ملت مطرح نشده و در منزل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مطرح شده است.
آيت‌الله ممدوحي مجددا تاكيد كرد كه اين طرح بايد با نظر رهبر انقلاب باشد و اگر ايشان صلاح دانستند طرح آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اشكالي ندارد.
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: نبايد از رهبري جلو بيفتيم و اگر رهبري از اين طرح رضايت داشتند ما خبرگان ملت نيز تابع نظر رهبري خواهيم بود.

* حجت الاسلام فلاحيان: طرح آيت الله هاشمي با خبرگان در ميان گذاشته نشده است

در همين حال، حجت الاسلام علي فلاحيان وزير اطلاعات دولت هاشمي رفسنجاني و نماينده كنوني مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سؤالي مبني براينكه آيا هاشمي رفسنجاني در طرح اخير خود موسوم به " برون رفت از وضعيت فعلي كشور " با نمايندگان مجلس خبرگان مشورت كرده است يا خير؟ اظهار داشت: من از طرح آقاي هاشمي خبر ندارم و طرح ايشان مسلماً مربوط به خبرگان ملت نيست و با آنان نيز در ميان نگذاشته شده است.
فلاحيان تصريح كرد: نظرمان اين است كه روند آرامش در كشور سرعت بيشتري به خود بگيرد و هر كاري كه در اين زمينه صورت گيرد، مهم است چرا كه بايد اختلافات كم‌تر شود و هر اقدامي در اين راستا مثبت است.
وي تأكيد كرد: هر اقدام و كاري كه موجب نشاط بيشتر و اختلاف كمتر ناشي از عوارض پس از انتخابات شود، يقيناً مفيد است.

* ابراز بي اطلاعي علوي و بوشهري از طرح هاشمي

حجت الاسلام سيد محمود علوي نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به پرسشي مبني بر طرح اخير هاشمي رفسنجاني موسوم به "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " از اين طرح هاشمي ابراز بي اطلاعي كرد.
هم چنان كه حجت الاسلام حسيني بوشهري نيز ديگر نماينده مجلس خبرگان رهبري بود كه در ميان خبرنگاران از طرح اخير هاشمي رفسنجاني ابراز بي اطلاعي كرد.

* طرح هاشمي قطعا دروغ است و ربطي به خبرگان نداشت

آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي نماينده مردم شيراز در مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه موقت اين شهر در پاسخ به طرح هاشمي رفسنجاني موسوم به "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " به فارس، گفت كه اين طرح آقاي هاشمي رفسنجاني قطعا دروغ است.
وي با تاكيد بر اينكه در اجلاسيه اخير مجلس خبرگان رهبري، همه اعضا بر دفاع صد در صدي از رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد داشتند، مجددا خاطرنشان كرد كه طرح هاشمي دروغ است و هيچ چيزي در اين زمينه در مجلس خبرگان مطرح نشده است.
آيت‌الله حائري شيرازي در خاتمه تاكيد كرد: بجز وحدت در اجلاس اخير مجلس خبرگان رهبري چيز ديگري وجود نداشت و باطن و ظاهر نظر نمايندگان مردم در مجلس خبرگان در بيانيه پاياني آنها مشخص است.

* آيت الله خاتمي: طرح هاشمي رفسنجاني شخصي است

آيت الله سيد احمد خاتمي نماينده مردم كرمان و عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري نيز در پاسخ به اينكه آيا طرح هاشمي رفسنجاني موسوم به "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " با هيئت رئيسه و اعضاي مجلس خبرگان در ميان گذاشته شده است يا خير، گفت: اين طرح نظر خود آقاي هاشمي رفسنجاني است و كاري است كه خود او دنبال مي‌كند.
وي تاكيد كرد كه نه در هيئت رئيسه و نه در اجلاس عمومي خبرگان رهبري اين طرح، مطرح نشده و آقاي هاشمي خود به دنبال اين طرح است.

* آيت ‌الله قره‌باغي: هاشمي درباره طرح خود با خبرگان مشورت نكرده است

آيت‌الله سيد علي‌اكبر قره‌باغي نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه طرح هاشمي رفسنجاني با خبرگان مطرح نشده و هيچ مشورتي صورت نپذيرفته است، گفت: خبرگان در اجلاسيه اخيرشان اصرارشان بر آن بود كه آنهايي كه تسليم قانون نشدند بايد با آنان قانوني برخورد شود.

* آيت‌الله شفيعي: سخنان آيت‌الله هاشمي پيرامون رهبري و لزوم تبعيت از ايشان بود

اما در اين ميان تعداد ديگري از نمايندگان مجلس خبرگان نسبت به طرح هاشمي رفسنجاني نظر ديگري داشتند از آن جمله آيت‌الله سيد علي شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري با اشاره سخنان هاشمي رفسنجاني در افتتاحيه اجلاس، گفت: در آيين نامه مجلس خبرگان آمده است كه در آغاز هر اجلاسيه رئيس مجلس سخن مي‌گويد و محور سخنان وي قانوناً مسئله ولايت و رهبري است.
وي در ادامه تاكيد كرد: تا آنجا كه در اجلاسيه حضور داشتم سخنان آيت‌الله هاشمي پيرامون رهبري و لزوم تبعيت از ايشان بود و از فرمايشات ايشان در روز عيد فطر و روز جهاني قدس چند مورد را انتخاب و در مجلس بيان كردند.

* آيت‌الله حسيني شاهرودي: برداشت از طرح آيت الله هاشمي متفاوت است

آيت‌الله سيد عبدالهادي مرتضوي حسيني شاهرودي نماينده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به طرح هاشمي رفسنجاني موسوم به "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " گفت: اين پيشنهاد در سخنراني ايشان در اجلاسيه ششمين دوره مجلس خبرگان صورت گرفت و ايشان تاكيد داشتند تا اين پيشنهاد با محوريت فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي انجام شود.
وي برداشت از سخنان اخير هاشمي مبني بر برون رفت از وضعيت فعلي كشور را ميان اعضاي خبرگان رهبري و رسانه‌ها متفاوت ارزيابي كرد و اظهار داشت: آقاي هاشمي گفتند كه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مي‌بايست نصب‌العين اين طرح قرار گيرد و بر چندين محور آن تاكيد شود؛ گرچه اين نظرات از سوي برخي از رسانه‌ها متفاوت برداشت شد. آنچه در ميان اعضاي خبرنگان مطرح شد، مسائل فرهنگي و اجتماعي بود كه رهبري انقلاب بدان تاكيد دارند.

* حجت الاسلام طاهري: هاشمي تنها خبر از طرح "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " داد

حجت الاسلام والمسلمين سيدمجتبي طاهري نماينده مردم ايلام در مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سوالي مبني بر طرح اخير هاشمي رفسنجاني كه وي آن را طرح "برون رفت از وضعيت فعلي كشور " مي‌خواند، گفت: آيت الله هاشمي رفسنجاني در سخنراني افتتاحيه مجلس خبرگان گفت كه عده‌اي افراد دلسوز و خيرخواه در اين فكر هستند كه احيانا اگر چالش‌هايي در وضعيت فعلي كشور وجود دارد با اين طرح نسبت به آن آمادگي فكري و ذهني داشته باشند و اساسا مشورتي در كار نبوده است.
وي در پاسخ به اينكه اين شائبه به وجود آمده كه طرح آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از سوي مجلس خبرگان مطرح شده است، خاطر نشان كرد: آيت الله هاشمي تنها خبر از اين طرح را اعلام كرد، نه چيز ديگر.

***

آنچه مسلم است اينكه فضاي آرام كشور مرهون تدابير هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامي، هوشياري مردم و زحمات و اقدامات نيروهاي خدوم اطلاعاتي-امنيتي، انتظامي، بسيجي و قضايي بوده است.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.