نظر منتشر شده
۸۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 54260
ميخ ديگري بر تابوت اصل 44
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۱
فروش نيمي از سهام شركت مخابرات ايران به ارزش 8 هزار ميليارد تومان به عنوان «بزرگترين معامله تاريخ بورس» اين روزها در صدر اخبار اقتصادي كشور قرار گرفته است. درباره اين خبر مهم تذكر چند نكته ضروري است:



1 – دولت محترم اجراي سياستهاي كلي اصل 44 و قانون مربوطه را به «واگذاري شركت‌هاي بزرگ دولتي» محدود كرده است آن هم به نهادهاي شبه دولتي!



اين در حالي است كه رهبر انقلاب در ابلاغيه سياستهاي كلي اصل 44، هدف از ابلاغ اين سياستها را شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملي، افزايش رقابت پذيري، گسترش مالكيت در سطح عموم مردم و ارتقاي كارايي بنگاه‌هاي اقتصادي تعيين كرده‌اند.



آيا دست به دست شدن بنگاه‌هاي بزرگ دولتي از يك نهاد به نهادي ديگر، اهداف فوق را محقق مي‌كند؟



2 – اجراي سياستهاي كلي اصل 44 نبايد از واگذاري شركتهاي بزرگ دولتي آغاز مي‌شد چرا كه اصولا مشكل اصلي اقتصادما، دولتي بودن شركتهاي بزرگ نيست بلكه مشكل اصلي اقتصاد ما اين است كه شركتهاي كوچك بخش خصوصي به دلايل مختلف نمي توانند بزرگ شوند.



در واقع فضاي كسب و كار در ايران آنقدر براي بخش خصوصي تنگ است و قوانين و مقررات و رويه‌هاي موجود در اقتصاد ما آنقدر ضد توليد و سرمايه‌گذاري است كه به سختي مي‌توان شركتي از بخش خصوصي را پيدا كرد كه به طور منطقي و مبتني بر كار و ابتكار كارآفرين موسس خود، بزرگ شود.



بر اساس قانون سياستهاي كلي اصل 44 ، دولت موظف شده است فضا و شرايط را براي تولد و رشد شركتهاي بخش خصوصي مساعد كند اما اين بندهاي كليدي قانون فوق به فراموشي سپرده شده و دولت بجاي رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري، صرفا به واگذاري شركتهاي بزرگ مشغول است.



در شرايطي كه فشارهاي خارجي، توليد و تجارت در ايران را دچار اشكال كرده و سياستهاي متناقض و اشتباه، اقتصاد ايران را در ركود تورمي شديدي فرو برده است، عجله دولت براي واگذاري شركتهاي بزرگ منطقي به نظر نمي‌رسد.



3 – در سياستهاي كلي اصل 44 براي واگذاري همه شركتهاي كوچك و متوسط دولتي ضرب الاجل تعيين شده اما براي واگذاري شركتهاي بزرگ دولتي (بند ج) هيچ ضرب العجل خاصي ديده نشده است. آيا رهبر انقلاب تصادفا براي واگذاري شركتهاي بزرگ؛ عجله را ضروري ندانسته‌اند؟ چرا دولت براي واگذاري شركتهاي بزرگ شتاب دارد اما از انجام وظايف خويش در اتمام واگذاري همه شركتهاي كوچك و متوسط دولتي (خارج از صدر اصل 44) ، تا پايان برنامه چهارم توسعه (بند الف سياستها) كوتاهي مي‌كند؟



چرا دولت برخلاف نص صريح بند الف سياستهاي كلي اصل 44 همچنان فعاليت جديد خارج از صدر اصل 44 را شروع مي‌كند؟ در مصوبات سفرهاي استاني مكررا اين قانون شكني آشكار رخ مي‌دهد اما چه كسي مي‌تواند جلوي اين اشتباهات را بگيرد؟



4- بيش از 4 سال از ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 مي‌گذرد. در آن زمان تصور مي‌شد اجراي اين سياستها انقلابي در اقتصاد ايران ايجاد خواهد كرد. البته تصور اشتباهي نبود. آنچه اشتباه است نحوه اجراي سياستهاي كلي اصل 44 است.



با ادامه اين روند اشتباه، شكست در تحقق اهداف سياستهاي كلي اصل44 دور نيست. در شرايطي كه انحصارات دولتي به انحصارات شبه دولتي تبديل مي شوند و فضاي كسب و كار در داخل كشور همچنان به شدت مخل توليد و سرمايه گذاري است، واگذاري سهام شركت مخابرات ايران به كنسرسيومي شبه دولتي، درواقع كوبيدن ميخ ديگري بر تابوت اصل44 است.



چه بايد كرد؟



1 – در اجراي سياستهاي كلي اصل44 خصوصي سازي از اولويت خارج و آزادسازي و انحصارزدايي از فعاليتهاي اقتصادي در اولويت جدي قرارگيرد. همت دولت در اجراي سياستهاي كلي اصل 44، بجاي واگذاري بنگاه‌ها، تسهيل شرايط و فضاي كسب و كار براي تولد بنگاه‌هاي جديد و رشد بنگاه‌هاي كوچك بخش خصوصي شود.



2 – واگذاري سهام شركتهاي بزرگ از اولويت خارج و واگذاري ها فعلا به شركتهاي كوچك محدود شود و تا وقتي واگذاري شركتهاي خارج از صدر اصل 44، پايان نيافته، واگذاري شركت‌هاي بزرگ آغاز نشود.



3 – در واگذاري‌هاذي شركت‌هاي دولتي ، اصل بر حفظ اشتغال و سرمايه‌گذاري و توسعه كمي و كيفي توليد باشد. حتي اگر براي اين تحقق اين هدف، شركت‌هاي موجود با قيمت‌هاي كمتري فروخته شوند. نبايد به سوداگران زمين و ماشين آلات اجازه داد با خريد بنگاه‌هاي دولتي، ماشين‌آلات و زمين و اموال شركت‌هاي خصوصي سازي را فروخته و خط توليد را تعطيل و كارگران را بيكار كنند.



4 – از واگذاري بنگاه‌هاي دولتي به نهادها و سازمانهاي شبه دولتي جلوگيري شده و قانون سياستهاي كلي اصل 44 براي تحقق دو سياست فوق اصلاح شود.



 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۸:۰۰:۰۹
لطفا واضح تر صحبت كنيد و بگوييد منظور از شبهه دولتي يعني چي؟
از كساني كه مي دانند شبهه دولتي چيست جواب بنده را بدهند؟
دوماً چه شركتي سهام مخابرات را خريده است؟ (233617)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۱۶:۵۶
لطفا واضح تر صحبت كنيد و بگوييد منظور از شبهه دولتي يعني چي؟
از كساني كه مي دانند شبهه دولتي چيست جواب بنده را بدهند؟
دوماً چه شركتي سهام مخابرات را خريده است؟


یعنی از این دست دادن به دست دیگشون (233665)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۰:۱۵:۰۷
در واقع واگذاری سهام انجام نشده، بلکه فقط در دایره‌ی دولت، از این جیب به اون جیب شده. (233704)
 
کورش
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۳:۴۳:۳۵
ای کاش فقط از این جیب به اون جیب بود
مثال ساده
در ماجرای همین افزایش تعرفه ها یک جایی بود که یقه ی مخابرات رو بگیره
اما حالا ...

دولت خیلی بامزه داره از قدرت نظارتی مجلس کم می کنه و مجلسی های ما هم به انتشار مقالات در سایتهای وابسته اکتفا می کنند

بد نبود اقای توکلی و دوستان ماجرا را به گونه ای دیگر پیگیری می کردند؟

راستی
پیشگامان کویر چرا روز آخر حذف شد؟
این جدا سواله;) (233848)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۲۳:۰۰
جواب اولا:
فهرست تقریبی شبهه دولتی ها:
1- جامعه الزهرا با دارائی های مالی و سرمایه ای در حدود --- تومان
2- بنیاد صدوق یزد با دارائی های مالی و سرمایه ای در حدود ---تومان
3- آستان قدس رضوی با دارائی های مالی و سرمایه ای (بجز زمین های وقفی) در حدود --- تومان (نقل از ترازنامه)
4- زیر مجموعه های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رقم تقریبی افزون --- تومان
5- بسه؟ بسه؟ کمه یه نیم کیلو دیگه از اون درشتاش بکشم سر راس شه؟
جواب دوما:
اون شرکتی که برنده شد در اداره ثبت شرکتها تحت عنوان سهامی خاص ثبت شده ---

بخش خبري الف: موارد و ادعاهاي غير مستند حذف شدند. (233967)
 
معلم دانشگاه
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۶:۱۶
اينها هم هستند:
تامين اجتماعي - بازنشستگي ها - شهرداريها - بنيادها
البته به دليل نظارت قانوني كمتر، احتمال فساد در آن زياداست (233983)
 
رامین
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۲:۲۶
من یک سوال دارم, آیا یک ارگان نسبتا سیاسی, نظامی درست است مالک مخابرات باشه؟ همینطوری, دولت چندان پاسخگو نیست. پیامکها مدت زیادی قطع بود و پاسخ مناسبی دریافت نشد. حالا چطور می شود از یک ارگان نظامی توقع پاسخ داشت؟ قصد من زیر سوال بردن نهادهاي نظامي نیست, از لحاظ ماهیتی این مساله به نظرم آینده خوبی ندارد. (233640)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۳:۱۹
شبه دولتی یعنی شرکتی که سهامش مال دولت نیست . اما مال مردم هم نیست . مدیرانش توسط دولت انتخاب میشن. مثلا تامین اجتماعی . مثلا شرکتهای سرمایه گذاری وابسته به نهادهای نظامی. اتفاقا دولتی بودن از این نوع خصوصی سازی بهتره. چون حداقل وقتی دولتیه به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی باید جوابگو باشه . ولی اینجوری بدون نظارت میشه. از همه بدتر اینکه مخابرات الان رفته تحت سیطره یک نهاد نظامی . اونهم به شکل کاملا رسمی. حداقل قبلا اگه نیاز به شنود و امثالهم بود برای حفظ ظاهر هم که شده نظاميان باید مجوز دادستانی میگرفت. الان چی. مخابرات مال خودش شده دیگه. (233637)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۷:۲۰:۴۴
نمي دونم چرا اجراي برخي سياست ها و همچنين برخي از كارها در مملكت عزيز ما مثل \"خاله بازي\" بچه هاست!
اداي خصوصي سازي را در مي آوريم.
اداي بازار بورس و مزايده و مناقصه را در مي آوريم.
اداي مبارزه با آقا زاده ها و رانت خواري را در مي آوريم.
اداي دموكراسي را در مي آوريم.
اداي دين داري را در مي آوريم.
اداي ... (233866)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۶:۳۷
با سلام - ناشناس 233637 اصلا ازنظامی منظورت چیست ؟ لطف کن بگو ببینم این کنسرسیوم از چه شرکتهایی تشکیل شده اند ؟ ببینیم کدامشان نظامی هستند ؟ امروز صبح توی بانک یکی شایعه می ساخت ومی گفت پسر فلانی خریده ! بعد گفتم کنسرسیوم و یا مخابرات و گفت کنسرسیوم چی ؟ سهام اون را هم دیروز فروختن ! اصلا عادت کردیم شایعه بسازیم ؟ شما اصلا 10 تا شرکت وابسته به نظامیان را نام ببر که بالای 10میلیارد سرمایه داشته باشند ! اصلا کل بودجه های دستگاههای نظامی ما در یک سال به نصف این رقم هم نمی رسند ! حتما با تانک رفتند بانک مرکزی پول دزدیده اند ! بعد هم اگه نمی دانی بدان در دستگاههای نظامی نظارت وحفاظت 100برابر سایر نهادهاست .
خوب تو اول لطف کن برای اثبات حرفت اسامی این کنسرسیوم را بنویس و بگو کدامشان وابسته به نهاد های نظامی هستند وچند سهم کنسرسیوم را دارند تا این مردم بدانند راست می گویی یا طبق معمول در حال دروغ سازی هستید ؟
حتما اقازاده ها نتوانستد بگیرند ناراحت شدی نه ؟
اگه تو راست هم می گفتی بازهم اشکالی نداشت مدافعین این نظام بگیرند و از این نظام دفاع کنند بهتر از این است اقا زاده ها بگیرند و برای نظام شاخ وشانه بکشند .ضمنا دیشب بی بی سی چیزی نگفته در این خصوص بدون هماهنگی چرا چیزی میگی ! صبر کن امشب برنامه هایتان مشخص می شود ! (234091)
 
Saeed
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۴:۲۳
توسعه سهام بلوکي مخابرات به قيمت 340 تومان و 9 ريال يعني تنها 9 ريال بالاتر از قيمت پايه از سوي کنسرسيوم اعتماد مبين خريداري شود. کنسرسيومي که ترکيبي از شرکت‌هاي سرمايه گذاري «توسعه اعتماد» و «شهريار مهستان» به همراه شرکت «گسترش الکترونيک مبين ايران» را با خود دارد. سه شرکتي که گفته مي‌شود دو شرکت از آنها از زيرمجموعه‌هاي بنياد تعاون سپاه و شرکت سوم نيز متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.

بر اساس اطلاعاتي که در سايت «روزنامه رسمي» منتشر شده، شرکت‌هاي سرمايه گذاري توسعه اعتماد و شهريار مهستان متعلق به بنياد تعاون سپاه و شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران نيز مربوط به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است. (234395)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۱:۱۵
ببخشید، پول دولت از کجا آمده، مگر این پول مال مردم نیست. از سازمان تامین اجتماعی نام بردید. مگر ثروت این سازمان از محل حق بیمه همین مردم تامین نشده است. موضوع بحث کارآیی و بهره وری است، طراحان این موضوع معتقدند که ساختار مدیریت فعلی جوابگو و مسئولیت پذیر نیست و این حرکت ها منجر به ضرر و زیان بیشتر مردم و سرمایه هاشان که به امانت در اختیار دولت قرار گرفته است می شود. (234296)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۸:۰۰:۲۱
1-متن سياست ها صريحا اجازه واگذاري به نهادهاي عمومي غير دولتي را داده است.

2-نهادهاي عمومي مي توانند -و در ميان مدت بايد- نسبت به اصلاح ساختار و زمينه افزايش توليد و رقابت و واحتمالا واگذاري به بخش خصوصي توانمند شده كمك كنند. تجربه كشورهاي ديگر هم بعضا مويد اين امر است. (233614)
 
سیدامیر سیاح
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۰:۵۳:۲۱
باسلام و تشکر از نکاتتان. اما پاسخ دو نکته شما:

1- سیاستهای کلی اصل44 وحی منزل نیستند. هرچند بسیار منطقی و حکیمانه تدوین شده اند اما در یکی دو مورد باید اصلاح شوند. یکی از آنها منع شرکتها و سازمانهای شبه دولتی از شرکت در واگذاری ها و خرید سهام بنام خصوصی سازی است. موارد دیگر را در بند 3 و 4 یادداشت فوق عرض کرده ام.

2- نهادهای عمومی اگر قابلیت اصلاح ساختار و افزاایش تولید را داشتند اول وضع کارایی و بهره وری شرکتهای خودشان را درست می کردند. ضمنا از نظر ماهوی چه تفاوتی میان شرکتهای دولتی و شرکتهای بخش عمومی وجود دارد؟ نفرمایید آزادی عمل، چرا که این نکته احتمال مفاسد اقتصادی و ناکارایی های مضاعف ناشی از آن را پدید میاورد.
اگر کارایی بخش عمومی را میخواهید ببینید، یکسر به فروشگاه معظم قدس در نبش زرتشت بزنید.

ضمنا اشکال اصلی حضور نهادهای شبه دولتی در امر خصوصی سازی این است که آنها از امکانات و حمایتهای خاص بهره مند هستند و بخش خصوصی را ناعادلانه از عرصه رقابت حذف می کنند. (233718)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۸:۰۹:۰۷
ممنون از پاسخگويي شما.

1-پس مي پذيريد كه تيتر شما چندان منطقي نيست و اين واگذاري (غلط يا درست) در راستاي اجراي سياست‌هاست.

2-هر چند ناكارمدي نهادهاي عمومي را در مقايسه با بخش خصوصي توانمند (در صورت وجود) قبول دارم. ام فعلادر كشورمان بخش خصوصي توانمندي نداريم. توانمند هم به لحاظ مديريتي و هم به لحاظ مالي. مشكل آقاي جابريان (خريدار فولاد خوزستان) را به ياد داريد؟ به هر حال اين واقعيت امروز جامعه ماست و نمي توانيم د فضاي آرماني و تخيلي فكر كنيم. آيا فكر مي كنيد پيشگامان كوير يا هر خريدار خصوصي ديگري مي توانست از عهده خريد اخير برآيد؟

3-هرچند برخي نهادهاي عمومي در طول ساليان اخير خوب عمل نكرده اند و در تزاحم با بخش خصوصي، فضاي رقابت را تنگ كرده اند اما اين امر عموميت ندارد. از جمله همين نهادهاي خريدار مخابرات به نسبت در كارهاي بزرگي كه بخش خصوصي نمي تواند وارد شود، وارد مي شوند.

4-خوب است مطالعه اي مقايسه اي درباره نقش نهادهاي عمومي ايران و ساير كشورها انجام شود. (صندوق هاي بازنشستگي و ... ) (233882)
 
افشین
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۱:۲۵:۰۶
آیا نهادهای نظارتی هیچ نظارتی بر فعالیتهای آستان قدس رضوی. حضرت معصومه(س) .بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران و ... دارند؟ ایا در ازای فعالیتهای اقتصادیی که انجام می دهند مالیاتی می پردازند؟
درست است که این نهادها مقدسند اما آیا نباید تحت نظارت باشند؟ (234030)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۰۷:۳۷:۱۰
1-نظارت:

نهادهاي زيرمجموعه رهبري هم تحت نظارت هستند. بعضي تحت نظر سازمان بازرسي و برخي ديگر تحت نظارت بازرسي دفتر رهبري. هرچند من هم گمان مي كنم شفافيت ونظارت بيشتر در اين حوزه ها به نفع همه (از جمله خود اين مجموعه ها) است.

2-ماليات:
هيچ نهاد عمومي در كشور از ماليات معاف نيست. (234507)
 
سید
۱۳۸۸-۰۷-۰۸ ۰۹:۰۶:۳۴
بسمه تعالی
قانون اجازه داده درست . لطفا بگویید که آیا در این نقل وانتقالات کارگزاران بورس حق العمل می گیرند یا نه ؟ آیا این کارگزاران بورس هم دولتی هستند؟ پس قضیه واضح است ؛ درست است است که سهام از این جیب دولت به آن جیب آن می رود ولی این وسط یک چیزهایی هم می ریزد و در جیب دیگر می رود. (235637)
 
م-الف
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۸:۲۳:۲۵
مگر خريدار نيمي از سهام مشخص شده است كه مي گويند شبهه دولتي ؟
واگر شبهه دولتي باشد پس اجراي سياستهاي اصل 44 زير سوال مي رود كه مي گويد لازم است سهام داران از بخش خصوصي باشند . (233635)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۸:۳۵:۰۵
آقای دکتر توکلی شما را به خدا به عنوان نماینده مردم جلوی این خاصه خرجی های خلاف قانون آقای احمدی نژاد را بگیرید وگرنه مردم ایران را هم در بورس به دوستان خود واگدار خواهند کرد. اگر نمی توانید نظرم را درسایت بگدارید لااقل فریادم را بشنوید (233639)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۸:۳۹:۴۵
در مرام دولت فعلی خصوصی سازی یعنی ایجاد رقیب برای دولت !
اگر هم خصوصی سازی قراره اتفاق بیفته باید به شرکتهای نور چشمی ها سپرده بشه

این همان دکترین های مدیریت جهانی ست که قراره آقای رئیس جمهور بر ویرانه های ! نظام سرمایه داری بنا کنند (233644)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۹:۴۰
در دولت هاي قبلي وضع از اين هم بدتر بوده است. اختصاصي سازي به جاي خصوصي سازي (233929)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۰:۴۳
اگه اين دولت هاي قبلي نبودند آنوقت بي كفايتي و ندانم كاري و اشتباهاتمان را چطور مي خواستيم توجيه كنيم؟ اي بابا دست از سر دولت هاي قبلي كه بعضي از رؤساي آنها شهيد يا عزل شده اند يا شرايط روزگار آنها با شرايط امروز كاملاً متفاوت است برداريد و در شرايط امروز عملكرد دولت را نقد كنيد يا به نقد آن پاسخ باب روز بدهيد! (234075)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۸:۲۹:۰۲
ببخشید برای اطلاع می گم که در زمان دولت اصلاحات یا بورس نبود یا تازه شروع به کار کرده بود.. مثلا من یادمه فقط چند شهر بزرگ تالار بورس داشتند.
ممنون (234332)
 
mehran
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۱۱:۴۸
لطفا شما خودشو ناراحت نكن. مشترك مورد نظر شما فعلا و تا اطلاع ثانوي از دسترس خارج مي باشد چون مشترك مورد نظر شما به هيچ وجه پاسخگو نيز نيستند پس فعلا نخود نخود هر كه رود خانه خود. مبارك است انشاا... (233663)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۱۵:۴۱
نمی دانم چرا سهام شرکتهای اصل 44 در بلوک های بزرگ عرضه می شود و چرا
در غالب بلوکهای کوچکتر عرضه نمی شود تا امکان خرید برای همه مردم وجود
داشته باشد و در واقع بخش خصوصی واقعی اقدام به خرید این سهام نماید
نه اینکه چند شرکت شبه دولتی اقدام به خرید سهام کنند و از فرداش با قیمتهای
بسیار بالاتر اقدام به فروش به سهام به مردم عادی می نمایند . من به عنوان
یک دانشجوی رشته اقتصاد در مورد علت این امر بسیار تحقیق کردم اما حتی
اساتید دانشگاه در مورد علت این امر پاسخی قانع کننده ندادند و انها هم در مورد
علت این امر چیزی نمی دانستند و نهایتا ان را احتمالا به مسایل مدیریتی ربط
می دادند
واقعا اگر به صورت سهام کوچک عرضه میشد می توانست پس از پرداخت سود
به مردم تقاضای کل بازار را بالا ببرد و دیگری اینکه دولت پس از فروش این سهام
می توانست به صورت بساز _بفروش عمل کند یعنی پول حاصل از فروش
این سهام را صرف ساخت پروژه های جدید کند وپس از ان دوباره ان را به مردم
واگذار کند. (233664)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۲۱:۴۰
ارائه در قالب بلوكهاي كوچك باعث باقي ماندن مديريت در دست دولت تا ابد مي شود. (همانند ايران خودرو) (233932)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۳:۳۰
ارائه در قالب بلوكهاي كوچك باعث باقي ماندن مديريت در دست دولت تا ابد مي شود. (همانند ايران خودرو)
نه خیر اگر مردم کسانی که سهم خریدند جمع شوند و سالانه رییس انتخاب کنند این مدلی نمیشود. به شرزی که مثل همه دنیا برخورد کنیم. هر کس به اندازه سهمش حق داره. دولت که سهمی نداره حقی نداره (234045)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۶:۳۴
من راستش جواب شما را نفهمیدم به فرض که شما درست بگید الان هم که
همین جوره دوما اگه سهام خرد باشد و سهامدار عمده ای نباشد به فرض مثال
اگر بخواهد یه انتخابات هیئت مدیره برگزار بشود تعرفه رای را به همرا ه معرفی
نامزدها با پست به نشانی همه سهامدارها می رسانند و اونها هم ظرف تا یک
روز خاص تعرفه ها را به همراه افراد مدنظرشون برمیگردونند فکر نمیکنم کار
سختی باشه .همه دنیا هم از روشهای اینچنینی استفاده می کنند .

در مورد ایران خودرو هم علت اصلی باقی ماندن این شرکت در دست دولت داشتن
سهام این شرکتها توسط شبه دولتی هاست

مشکل از نظر من اینجاست که علی رغم همه شعارها در زمان دولت خاتمی و.
احمدی نژاد هنوز همان تفکر رشد محور زمان اقای هاشمی در دولت حضور
دارد .

_ در بسیاری از کامنت ها اسم سازمان بازنشستگی اورده شد در ایران هیئت
مدیره این سازمان توسط دو نماینده از هر قوه تشگیل شده است در صورتی
که در کشورهای پیشرفته به جای سازمان بازنشستگی صندوقهای
بازنشستگی وجود دارد که هرکدام مربوط به صنف خاص هستش و مسئولین
ان توسط اعضائ همان صندوق خاص ( بازنشستگان از همان صنف ) انتخاب
می شوند به عبارت دیگر این صندوقها اولا واقعا به بخش خصوصی تعلق دارند
و ثانیا برطبق قانون بازدهی نزولی نیروی کار وسرمایه /کارمدتر و چابکتر از یک
سازمان بزرگ و غول اسا مثل سازمان بازنشستگی خودمان هستند. (234279)
 
اشراق
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۱:۰۰
من نمی دونم چرا هر وقت الف در مورد مسائل اقتصادی صحبت می کند از عینک سیاه استفاده می کند. خدا وکیلی شما که اقتصاد دونید (: بورس ایران رو با 4 سال پیش مقایسه کنید آیا همه خرید و فروش های سهم توسط شرکت های دولتی یا به قول شما شبه دولتی است؟ اصلا این شبه دولتی یعنی چی؟ اگر چیزی مشکوک است مردم رو روشن کنید.
در کل احساس می کنم مقاله ضعیف و سطح پایینی بود
یا علی (233670)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۶:۵۹
دوست عزیز بورس ایران دیگر جای سرمایه گذاری برای مردم عادی نیست من در سال 83 خیلی وارد بورس شده بودم ولی دو سال بعد سرمایه ام را با کلی ضرر بیرون کشیدم و دیگر هیچ وقت به این بازار به گل نشسته اعتماد نمی کنم به نظر من تراز واقعی بورس زیر 7000 است در حالیکه یک زمانی 13000 بود .... (233978)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۱:۲۴
بورس ایران که --- به زور خصوصی سازی های نصفه نیمه پا بر جاست آخه بانکی که تماما دست دولت است و مدیر آن دولتی است خصوصی شده ؟ ! (233805)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۱:۰۱
در شرایط فعلی دادن بخشهای کلیدی صنایع و کشور را به افراد حقوقی باعث ناامنی اقتصادی و تهدید دایمی خروج سرمایه و علم از کشور را حتی برای علل غیر اقتصادی میشود لذا بعنوان گام اول درجهت اصل 44 این بسیار اقدام سنجیده ای است (233671)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۳۲:۱۲
اگر یادتون باشد مقام معظم رهبری فرمودند که سیاه انگاری نکنید که هیچ نفعی برای ملت ندارد (233672)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۸:۱۸:۲۰
ایشان نگفتند که واقعیت را نگید. همه در باره سرنوشت مملکت مسولند. هر کسی در جای خودش. (233887)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۹:۱۴
اين سياه انگاري نيست عزيزم.
عين سياهي مطلق است.
شما آنقدر در سياهي غرق شده اي كه سياهي را نميبيني. چشات عادت كرده به سياهي. (233928)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۴۰:۵۵
ببخشید می توانم بپرسم کدام خصوصی سازی؟اصلا مگر در ایران شرکت خصوصی هم داریم؟...نکند کارگاه های مفلوک زیر بار قرض و نیمه تعطیل را می گویید؟...قدم اول در راه خصوصی سازی فراهم اوردن شرایطی است که شرکت های خصوصی را تقویت کند نه اینکه ما شرکت های بزرگمان را به جای خصوصی سازی اختصاصی سازی کنیم! (233678)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۴۱:۳۱
خصوصی سازی یا نظامی سازی؟ (233680)
 
آزاد
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۱۹:۴۴:۲۵
خدا به داد ما جوونا برسه با این سیاست های عالی که بزرگان پیش گرفتن (233684)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۰:۲۵:۳۵
{چقدر خود را ناراحت می کنید منتظر میخ بزرگی باشید که بر تابوت اقتصاد زده خواهد شد ! طرح تحول اقتصادی و تورم n% همراه حجم بالای نقدینگی } (233709)
 
افشین
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۵:۴۶
اشتباه نکنید. من مدت مدیدی است در اقتصاد مطالعه داشته ام و تقریبا مداوم روزنامه های اقتصادی را مطالعه می کنم اما تحصیلات اقتصاد نداشته ام.اما مطمئنم مقالات اقتصادی که خوانده ام خود دانشجویان رشته اقتصاد نخوانده اند. من با اینگونه روشهای واگذاری کاملا مخالفم چون بدتر از حالت دولتی از حوزه نظارت نیز خارج می شوند. اما با طرح تحول اقتصادی و اصول کلی و اهداف آن کاملا موافقم به دلایل بسیار .مهمترین دلیل صرفه جویی و افزایش بهره وری و جلوگیری از اتلاف منابع است.
اما معتقدم این طرح عظیم باید به صورت کاملا پخته و کارشناسی و با کمک گرفتن از نظرات تمامی کارشناسان اقتصادی با سلیقه های متفاوت اجرا شود. (234047)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۲۲:۱۹:۰۰
لطفاً طرح تحول اقتصادی را با این قاطی نکنید. طرح تحول اتفاقاً بخشی از همان چیزی است که در این مقاله با عنوان آزادسازی یاد شده و قطعاً اجرایش لازم است، چه احمدی‌نژاد بر سر کار باشد، چه خاتمی، چه موسوی، چه قالیباف، چه حکومتی غیر از جمهوری اسلامی.
واقعی شدن قیمت‌ها باید بالاخره اتفاق بیفتد، و تأخیر در این کار خیانت به کشور است چرا که سالانه میلیاردها دلار از منابع کشور دارد هدر می‌رود (فکر می‌کنید چرا اقتصاد ایران مشکل دارد؟).
بنابراین لطفاً و اکیداً اصل طرح تحول را زیر سؤال نبرید. ممکن است در روش‌ها اختلاف نظر باشد، ولی همه‌ی اقتصاددانان در اصل موضوع توافق دارند. (234410)
 
panid
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۰:۲۸:۱۲
اينگونه واگذاريهادرواقع مغايربااهداف خصوصي سازي بوده وتاثيري درمديريت موثربرشركتهاي مشمول صدراصل 44 وافزايش كارآيي آنهانداشته ودرآينده نيزمشكلات ناشي ازاعمال مديريت شبه دولتي براركان فعاليت اين شركتهاسايه خواهدافكند (233711)
 
حافظ
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۰:۴۹:۲۷
رند \"عالم سوز\" را با مصلحت بيني چه كار؟
كار ملك است آنچه \"تدبير\" و تامل بايدش!
تكيه بر تقوي و دانش در طريقت كافريست
راه رو گر صد هنر دارد \"توكل\" بايدش! (233717)
 
حافظ2
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۱:۲۲:۲۳
باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش
بر جفای \" خار هجران\" صبر بلبل بایدش! (233811)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۱۱:۵۸:۴۸
و دیگر هیچ!
به به شب شعر خوبی بود استاد! (234713)
 
صالح
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۱:۰۸:۰۵
واگذاری شرکتها به مراکز شبه دولتی مثل تامین اجتماعی و یا شرکتهای سرمایه گزاری تاسیس شده توسط بانکها و مراکز دولتی نه تنها به نفع دولت و ملت بلکه به ضرر آنها نیز خواهد بود زیرا میزان درگیریهای داخلی بر سر تصاحب مدیریت (مدیریت عامل و هیات مدیره) به شدت افزایش می یابد(نمونه بارز آن در مجموعه شرکتهای شستا-تامین اجتماعی) و به دلیل وابستگی دولتی دچار خمودگی و از بین رفتن تدریجی این شرکتها خواهد بود ( همانطور که الان مشهود است) با این ترتیب باید به جای اینکه با این واگذاری تصدی دولت و حجم مالی که گریبانگیر دولت است کم شود؛ نه تنها کم نمی شود بلکه دولت و مجلس با چالش جدیدی در آینده نزدیک با آن روبرو خواهد شد.بهتر است طبعات منفی آن بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد (233719)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۱:۳۶:۵۷
فرایند خصوصی سازی در ایران در واقع انتقال مالکیت یک شرکت دولتی از نهادی دولتی به یک نهاد دولتی دیگر است. تنها خصوصی سازی واقعی مربوط به شرکت فولاد خوزستان بود که سرنوشت آن هم فعلا نامعلوم است و مالکیت ان بلاتکلیف مانده است. (233731)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۱:۴۸:۲۵
لطفا گزارشی تحلیلی و جامع از نتایج خصوصی سازی های انجام شده تا کنون تهیه نمائید.واقعیت این است که در شرایط فعلی مردم کوچکترین تمایلی به سرمایه گذاری بلند مدت ندارند. شرایط فعلی دوران شکوفائی دلالی گری و واسطه گری است. (233737)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۲:۳۲:۳۹
دوستان داستان دعوای نیمه شب پشت خونه ملا نصرالدین را همه شنیدین و اخر سر ملای بیچاره لحافشو از دست داد.
حالا حکایت این شرکت مخابرات است. چرا یکی نیست بگه که اخه این شرکت عریض و طویل با سرمایه های مردم اباد شده این پول ودیعه های من و شما بوده که مخابرات را به اینجا رسانده و حالا دولت شرکتی را که از سرمایه های مردم کوچه و بازار تشکیل شده را به ثمن اصل 44 واگذار کرده است.
به عبارت دیگر مردم این صلاحیت را نداشتند که بتوانند بعنوان افراد حقیقی از این سهام بهره ببرند و برای اینکه این شرکت بزرگ بدست غیر نیافتد سهام انرا بصورت بلوک وارد بورس کردند و وقتی هم که یک شرکت واقعا خصوصی پا به عرصه رقابت گذاشت ابتدا معامله را به تعویق انداخته و سپس پس از اخراج ان شرکت، دو شرکت دیگر در یک رقابت کاملا صوری اموال مردم را تصاحب کردند و دولت هم یه پولی را از این جیب دراورد گذاشت اون یکی جیب. بعد هم که عربده های مستانه سر دادند که ای ملت کجائید که بزرگترین معامله بورس سر گرفت چه خوش گفت مولوی بزرگ که خر برفت و خر برفت و خر برفت.
حالا شما بگید این معامله مثل دعوا سر لحاف ملا نیست؟ (233755)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۲:۳۸:۲۴
اینا که اینقدر شعار عدالت میدن، چرا سهام مخابرات را که سودآوره بعنوان سهام عدالت به مردم نمیدن؟ و در عوض سهام شرکتهای کم بازده ویا ضرر ده و در حال ورشکستگی را به مردم میدهند؟ (233758)
 
ایرانی
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۱:۳۷:۱۴
تو رو خدا ول کنید این حرف ها هیچ فایده ای ندارد اون که این کارا رو انجام میده به نصیحت های بزرگترای خودش گوش نمیده چه برسه به انتقادات امثال ما
یاسین تو گوش ... می خونید. (233817)
 
بورس باز
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۶:۱۹:۱۶
ضمن تایید مقاله منطقی و جسورانه فوق، یادآوری می کنم 20 درصد از سهام مخابرات در سبد سهام عدالت قرار دارد. 10 درصدآن قبلا و 50درصدآن درروز فروش رفت. میماند20 درصد که آنهم همیشه به عنوان سهام شرکت صدر اصل44 طبق قانون در اختیار دولت باقی خواهند ماند.
ضمنا سهام موجود در سبد سهام عدالت شامل شرکتهای موفق و بزرگ و سودده نظیر همین مخابرات یا فولادها است (233857)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۲۳:۵۹
ناشناس بي اطلاع عزيز

20 درصد سهام مخابرات را به سهام عدالت دادند. (233935)
 
masoud
۱۳۸۸-۰۷-۰۵ ۲۳:۰۷:۵۲
ظاهراً فارس نیوز اصلاً از فروش مخابرات بی‌ خبر است و یک کلمه هم در سایتش پیدا نمیشه (233774)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۱۷:۴۶:۳۴
اخوي مطمئني سايت فارس رو ديدي؟
فرق صفحات اقتصادي و سياسي رو بلدي؟
يه نگاهي بندازي مصاحبه پيشگامان كوير يزد رو هم ميتوني پيدا كني.
علاوه بر اين متاسفانه خيلي اظهارنظرا شكمي و رو هواست.
اغلب كشورهاي دنيا مخابرات به دليل حساسيت خيلي زيادش در اختيار شركت‌هاي وابسته به نهادهاي نظامي امنيتي است.
به علاوه به نظر نمياد بخش خصوصي ظرفيت مالي و مديريتي اداره بنگاه‌هاي خيلي بزرگ رو داشته باشه.غالبشون هم خواستار حمايت شديد مالي دولت براي اداره بنگاهشون هستن.
دركنار اون نهادهايي مثل صندوقهاي بازنشستگي و امثال اون كه شبه دولتي محسوب ميشن تو غالب كشورهاي دنيا از سهامداراي كلان شركت‌ها محسوب ميشن. (235223)
 
هادی
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۳:۰۵:۰۳
با سلام
یک سوال برام پیش امده . میخواستم بدونم دولت اقای احمدی نژاد با این درآمدهای هنگفتی که که از فروش دارایی های ملت بدست می آورد چه کار می کند و آنها را در چه راهی خرج می کند؟ آیا مجلس نظارتی بر این درآمدها دارد؟ (233837)
 
رمضان
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۳:۴۸:۳۵
جهان را هم می خواهند همین جوری مدیریت کنند دیگه؟!
اقای توکلی لطفا کوتاه نیایید! خدا خیرتان بدهد (233851)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۶:۱۳:۳۱
پیشنهاد به دولت دکتر احمدی نژاد
قرار دادن تاکسی های نو در شهر تهران و جایگزینی آن با قدیمی ها که اگر توریست به ایران آمد از دیدن پیکان قرازه وحشت نکند
مجازات خیلی سخت به کسانی که جنگل ها و فضای سبز و حیات وحش آسیب می رسانند
استفاده اجباری از کلاه ایمنی و اهدا کلاه ایمنی به موتور سور ها برای تشویق آنان
ندادن پول مفت به روزنامه ها
کنترل بهداشت و بیمه و رسیدگی به کم در آمد ها
ارسال دانشجویان به شهرستان ها و روستا اجباری در دروس آنها طرح سازندگی نه خراب کاری سبز مانند موسوی
انتقال جمعیت از تهران و وزارت خانه ها به شهرستان ها
کنترل و سخت کردن قوانین رانندگی
اگر مردم در ایران وجود قانون را بر پشت خود احساس کنند آن وقت جرات شکستن و آتش زدن را هم ندارند ذره ذره یادشان بدهید که دنیا آن نیست که هالیوود نشان می دهد مثل ما در کانادا با قانون نفس مردم را بگیرید و یادشان بدهید لطفا تا کی سخنرانی
از کانادا (233856)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۶:۳۱:۱۳
حتی در کشورهای خارجی, برای اینکه یک شرکت خصوصی , بتونه چنین سرمایه گذاری ای بکنه, باید سالها زحمت کشیده باشه و تخصص های قوی در خودش ایجاد کرده باشه و خشت روی خشت گذاشته باشه و به تدریج یاد گرفته باشه و تجربه کرده باشه و این کار برای یک شرکت, حداقل 10 سال زمان نیاز داره تا بتونه به چنان سرمایه ای برسه که امکان یک سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری رو پیدا کنه!


آخه این خریدار نظامی کدامیک از این تخصصها را داشته یا کدامیک از این مراحل را طی کرده که صلاحیت اداره چنین سرمایه ملی ای را پیدا کرده و از کجا 8 میلیارد دلار ( فعلن میگیم اضافه ) در آورده که توان خرید 51% مخابرات کشور رو پیدا کرده؟


--- (233859)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۸:۰۱:۳۵
انا لله و انا اليه راجعون
(كشتار مسلمانان يمن توسط دولت يمن و دولت وهابي سعودي ننگ مسلمانان زمان ماست. خاك بر سر خبرگزاري شما كه به جاي انعكاس رنج و مصيبت مسلمانان مظلوم يمن كه انسان را به ياد اصحاب اخدود و پدرانشان مي اندازد به دعواهاي سياسي مسخره امروز ايران پرداخته و هر روز ده ها خبر در مورد آن منتشر مي كند جناح اصلاح طلب كه خيلي وقت است در مقابل اين مصائب خود را بازنشسته كرده است اما شما كه دم از اصول گرايي مي زنيد چرا به چنين روزي مبتلا شده ايد اي واي بر شما)
به عنوان يك مسلمان سني مذهب اگر امكان جهاد با وهابيت براي من وجود داشت،خواب را بر اين جماعت حرام مي كردم و تا آخرين قطره خون با آنها مي جنگيدم -بعدا مشخص شد كشتار غزه هم با حمايت مالي و سياسي دولت سعودي بوده است مي خواستند در مورد لبنان هم همين كار را انجام دهند اما اسرائيل فرصت طلب از واكنش حزب الله ترسيد عزيزان مسلمان؛ به نظر مي آيد كه دشمن مسلمين به خانه آنها نفوذ كرده. از اشغال فلسطين چه باك كه اكنون حرمين الشريفين حجاز به دست يهوديان مسلمان نما افتاده است-عدم واكنش مناسب در مقابل اين جنايات جانيان را در انجام جنايت جري تر مي كند لذا بر دولت جمهوري اسلامي ايران فرض عين است كه واكنش لازم را انجام دهد و بر مسلمين واجب است بدون توجه به واكنش دولتهاي به ظاهر اسلامي خود در حد وسعشان واكنش نشان دهند- اما يك سوال چرا سازمانهاي حقوق بشر اعم از سازمان ديدبان حقوق بشر و شوراي حقوق بشر سازمان ملل در مقابل اين جنايات سكوت مي كنند آيا اين بهترين دليل براي اثبات پوشالي بودن اين سازمانها نيست (233879)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۸:۴۴:۰۰
قانون اقتصاد و توسعه اقتصادی در این مملکت همانند بستر رودخانه ای است که اقتصاد جاری در آن هرگاه به مانعی سخت از نوع (رانت) برخورد میکند راهی دیگر در پیش میگیرد و شاید فرسنگ ها دورتر و آن هم شاید دوباره به بستر اصلی خود بازگردد (233905)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۸:۵۸:۱۰
سه منبع قدرت عبارتند از مالکیت، شخصیت و سازمان
شما فکر می کنید حکومت حاضره یکی از مهمترین منبع قدرتشو از دست بده؟
اگه اینجوری بشه که مردم سالاری پدید میاد (233915)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۹:۵۰
برآوردی صورت گرفته مبنی بر اینکه اگر خانواده کارگری در ماه تفریح نکند، زیارت نرود، روزنامه نخواند و اگر مریض شد به پزشک متخصص مراجعه نکند و فقط از پزشک عمومی استفاده نماید، حداقل 426 هزار تومان در ماه هزینه خواهد داشت. (233943)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۰۹:۵۱:۵۷
شما خط و مرز سانسورتان کجاست دقيقا؟
چطور است که هرکس هر تهمت و ناروايي به آقاي کروبي و موسوي ميزند شما سانسور نميکنيد ولي نظرات مخالف رييس جمهور را فقط زماني که با متن خبر هماهنگ باشد و در راستاي نطر خودتان باشد چاپ ميکنيد.
اين خبر چه ربطي به سبزها داشته است که شخصي از کانادا باب توهين به سبزها را باز ميکند و شما سانسور نميکنيد (233952)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۵:۲۸
با حذف شرکت خصوصی در آخرین ساعات مزایده احتمالا دلیل به تعویق انداختن عجیب چند روز پیش روشن شد آخر نمی شد که مزایده یک نفره برگزار بشه و باید یک رقیب ایجاد می شد. ورود رقیب با توجه به شرایط مزایده صرفا تا تاریخ 11 شهریور ممکن بود و تخلف در این خصوص محرز است. با توجه به این شرایط و با توجه به شایعات موجود در مورد وابستگیهای رقیب جدید ایا واقعا این کنسرسیوم تازه وارد رقیب بود؟ چگونه این اطمینان ایجاد می شود که پشت صحنه این دو به ظاهر رقیب به واسطه نسب خانوادگی مطالب دیگری وجود نداشته باشد چرا که 9 ریال بالاتر از قیمت پایه خیلی عجیب است. رفع این ابهامات در فضای ذهن مردم خیلی ضروری است چرا که در واقع بخش اعظم این شرکت با توجه به ودایع متعلق به مردم بود که توسط دولت فروخته شد و اگر سود ودایع را هم حساب کنیم تمام این شرکت متعلق به مردم بود. (233957)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۲:۰۸
آقاي توکلي يک بام دو هوا که نميشود؟
رييس جمهوري که اصل خصوصي سازي را خودماني سازي تعبير ميکند، نميتواند شخص اميني باشد. و اگر شخصي امين نباشد لزوما در مورد مسايل داخلي اينطور نيست.
قرارگاه خاتم الانبياء حق اکتشاف و بهره‌برداري از پارس جنوبي را ميخرد.
کنسرسيومهاي نظامي در عرض نيم ساعت با قيمت 8 هزار ميليارد تومن نصف مخابرات را ميخرند.
شما اول تکليف خود را با خود روشن کنيد که آيا رييس جمهور را شخصي امين ميدانيد و يا خير؟
و يا حداقل اگر ايشان امين است از روي ندانم کاري اين اتفاقات مي افتد يا خير؟
و اگر از روي ندانم کاري است تا کي 70 ميليون نفر بايد هزينه ندانم کاريهاي ايشان را بدهند؟
---
من توهيني نکردم. اميدوارم سانسورم نکنيد (233949)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۳:۰۴
در ایام صدارت آقای احمدی نژاد این پارادوکس برایم حل نشده بود:
- از یک طرف سیاستهای اقتصادی دولت با محوریت عدالت خواهی در مخالفت با خصوصی سازی بود.
- از طرف دیگر این دولت البته با تعلل نسبت به اجرای اصل 44 اقدام نمود.
اساسا باور اجرای اصل 44 از طرف این دولت و حامیانش امری عجیب و غیر قابل باور بود. ا--- (233962)
 
علی .د
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۷:۵۷
جناب آآقای توکلی ضمن تشکر از رهنمود های شما به مسئولین محترم درسایت الف آیا بهتر نبود اجرای صحیح واگذاري شركت‌مخابرات ایران از طریق کمسیونهاومرکز پزوهشای مجلس پیگیری مشد در این واگذاری بسیاری از موارد از جمله مبلغ 655ر57 میلیار د ریال ودایع مردم ، عدم واریز بیش از هزار میلیارد تومان حق السهم دولت مربوط به پروانه فعالت خطوط تلفن ثابت و سیار توسط شرکت مخابرات ایران و عدم تعیین وضعیت بخش قابل توجهی از اموال دولت به صورت حل نشده باقی ماند که این موضوع جای بس تامل دارد. (233902)
 
سليميان
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۲۵:۳۲
باسلام به دكتر توكلي و مهندس باهنر كه با هاشمي نساختند
و حالا احمدي نژاديها با آنان نمي سازند!

1 ـ ضرب الاجل صحيح است و ضرب العجل مندرج در بند سه اشتباه است .
2 ـ ما ايرانيها خيلي به عربي مسلط نيستيم و مشاور نگارش يا گفتار هم نداريم
3 ـ مثلا رضازاده روي پيراهنش\" يا ابوالفضل \"مي نوشت( در عربي مناداي مضاف منصوب است) و در اين مورد خاص بعدآ درستش كردند نوشتند \" يا ابا الفضل \"
4 ـ در شبهاي مقدس احياء علماي بزرگ اكثراً اشتباه مي گفتند \" بالحسن بن علي \" بالحسن بن علي \" بالحسن بن علي \" زيرا در عربي مضاف تنوين و الف و لام نمي گيرد صحيح آن \" بحسن بن علي \" مي باشد. مداح هاي معروف هم تا دلتان بخواهد اشتباه ! مي كنند .
5 ـ اين معامله نشان داد كه يك معامله و پديده اقتصادي از جانب چند خريدار و يك فروشنده ، مبناي مديريت ريسك كاملا متغيري دارد .
6 ـ بنابراين \" هر آنكو خاطر مجموع و يار نازنين دارد ــ سعادت همدم او گشت و دولت همنشين دارد \"
7 ـ اگر كدهاي درون استاني با افزايش تعرفه مكالمات درون شهري و افزايش آبونمان ، حذف شود ما سعادت همدمي و دولت همنشيني با مالكان جديد مخابرات را به فال نيك خواهيم گرفت .
8 ـ ---توهين و نيشداربود حذف شد - الف
9 ـ در قرآن سه نوع فتح داريم فتح مبين ، فتح قريب و فتح مطلق
10 ـ فتح مبين را به اعتماد مبين بارك الله مي گوييم . (233889)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۱:۱۳
بگید که یکی از این شرکت ها وابسته به نهادهاي نظامي هست
(انشااله که چاپ بشه) (233708)
 
رامین
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۳:۰۰
در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به نهادهاي نظامي فروخته شد
جالب اینجاست که کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود بکند که ساعاتی پیش از انجام معامله رقیبش گروه\"پیشگامان کویر یزد\" به دلیل نداشتن \"صلاحیت امنیتی\" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود (233667)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۷:۱۲
واقعا برای کشورم و آینده فرزندانم نگرانم . وظیفه نیروهای مسلح تامین امنیت مردم است و نه ورود به فعالیتهای اقتصادی آنهم در یک حالت انحصاری و .... نظاميان باید به وظیفه اصلی خود باز گردند . (233647)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۴:۲۳:۳۰
اين واگذاري با قانون منافات دارد و مغاير با اصل 44 است و موجب تضعيف توسعه اقتصاد غير دولتي ميشود اين كار از اين جيب به ان جيب است و انحصار است (234209)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۸:۳۹
با توجه به اینکه طبق اسناد موجود اقتصاد کشورمان به سرعت در حال پیشرفت است ، لطفاً یکی توضیح دهد در این مملکت واقعاً مجری کیست؟ و چه کسی پاسخگوست ؟ بابا چند نفر اقتصاد دان موافق و مخالف بیان تو تلویزیون و مردانه خط های تلفن را هم باز کنند تا امثال منی را که چیزی از اقتصاد نمی دانند ، فقط با گوشت و پوستشان آنرا لمس میکنند روشن کنند که :
1- آیا منظور از خصوصی سازی همین بود؟
2- اگر اینقدر مخابرات برای این سیستم حیاتی است ، چه کسی شما را مجبور کرد یک کار غلط را انجام دهید؟
3- خدایی در این میان آنکه بیش از همه از این جریان منتفع میشود کیست؟مردم ؟ یا ....؟ (234221)
 
بنده خدای بی نوا
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۶:۰۱
سلام

جناب آقای توکلی لطفا به داد کارگزاران دفاتر مخابرات روستاها برسید .بیشترین ضربه به اونها وارد شد. (234264)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۱:۱۸
تکلیف من بدبخت که سهم این شرکت را قبل از معامله عمده 240تومان خریدم جیه ؟ (234276)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۹ ۰۸:۳۸:۳۰
تو كه خوش بحالت شد به قيمت روز و به زور از ت مي خرند تاغير از خودشون كسي نباشه . همين وبس. (236233)
 
۱۳۸۸-۰۷-۰۶ ۲۳:۱۵:۴۸
منظور از اقتصاد دولتی اقتصاد صرفا در دست دولت به معنای قوه مجریه نیست که فکر کنیم اگر از جیب دولت به جیب دیگر بخشهای حاکمیتی ریخته شد اقتصاد به سمت خصوصی سازی حرکت میکنه. (234431)
 
majd
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۰۶:۵۶:۲۹
با سلام
من اهل اقتصاد نيستم ولي گفتكوي خبري آقاي كرد زنگنه و مسئول سازمان بورس را با دقت نگاه كردم .
1- اولا در آ‹ شب به هيچ عنوان شركتها ويا افرادي كه كنسرسيوم را تشكيل داده بودند نام برده نشد.
2- تكليف وديعه هاي مردم نزد شركت مخابرات مشخص نشد.
3- پاسخ به سوالات مجري برنامه اقناع كننده نبود.
4-متعجبم مخابرات با اين همه سود دهي چرا دو كنسرسيوم در رقابت شركت كنند .؟
نميدانم با اين شكل خصوصي سازي چه تغييري حاصل خواهد شد ولي اگر مثل فولاد خوزستان باشد كه بايد تا ده سال آينده منتظر دعاوي حقوقي طرفين باشيم. (234494)
 
محمود
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۰۸:۴۶:۱۲
سلام آقای سیاح و همة خوانندگان محترم

محدودیتهای اصل 44 و تفاسیر غلط از آن سبب شده بود که بخش دولتی 88% اقتصاد کشور (100% مؤسسات بزرگ اقتصادی اعم از دولتی و عمومی و 75% مؤسسات متوسط اقتصادی) را در اختیار داشته باشد در حالیکه کمتر از 5% افراد جامعه در این بخش حضور دارند. در مقابل بخش تعاون و بخش خصوصی با حضور 95% جمعیت کشور، تنها در 12% اقتصاد کشور میتوانستند دخالت کنند.
سیاستهای کلی اصل 44 برای خروج از بن بستی که این اصل با انحصار فعالیتهای اقتصادی بزرگ در دست دولت ایجاد میکرد، صادر شدند. این سیاستها برای تقویت بنیة اقتصادی و رفاه همة مردم اعلام شدند، سه مرحله را شامل میشدند:
1- بازتعریف مفاهیم و نظامهای اقتصادی کشور
2- بزرگ شدن اقتصاد کشور از طریق توسعة بخش خصوصی و تعاونی و رفع محدودیتها و مشکلات آنها
3- کوچک کردن دولت از طریق واگذاری تصدیگریها

مرحلة اول کار سختی است زیرا زیربنایی است و احتیاج به پشتوانة علمی و نظری قوی دارد.
مرحلة دوم کار سختی است زیرا دولتمردان اجازة آن را نمیدهند و مردم به راحتی باور نمیکنند و اگر بپذیرند با ارزیابی دقیق وارد میشوند وگرنه به تقصیر خود ورشکست میشوند.
مرحلة سوم کار آسانی است زیرا به صورت دستوری توسط دولت قابل اجراست و فقط نیاز به یک آدم اجرایی قوی دارد. در این راه صرفه و صلاح جامعه و دولت اگر رعایت نشود هیچکس جرأت مقابله ندارد و .... (234525)
 
kabiri
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۱۴:۳۴:۰۳
آقای توکلی این تابوت و تابوت های مشابه را کسی درست کرده و میخهای آن را با سرعت می زند که شما با نگاه جناحی, با حرف و یا با سکوت شما و تلاش شما بالا آمده و قادر به کنترلش هم نیستید. (234951)
 
lمسعود
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۱۴:۴۰:۵۶


با سلام و تحیت

این چند نکته را نیز داشته باشید بد نیست :

1- امکان واگذاری نصف سهام هم به مردم وجود ندارد چون پولش را از کجا بیاورند حالا همه سهام پیشکش .(50% سهام حدود 8000000000000 تومان )
یعنی اگر تمام نماد های دیگر بسته شوند باز مردم پول کم می آورند

2- هیچ سرمایه گذار خارجی هم حاضر نیست در این بلبشو پول وارد ایران کند

3-همینطوریش هم شرکت مخابرات حدود 3-4 سالی است که شتر مرغ است (نه مرغ ونه شتر) همه ما بیکار نشسته ایم و منتظر

4=2x2 پس بنده خدایگانی پیدا بوده اند که این مرده از روی زمین بردارند هم خدا را خوشایند هم بادنجان را چکار کنیم

پس نتیجه همی گریم این بد به از آن بدتر (234969)
 
خسرونيا
۱۳۸۸-۰۷-۰۷ ۱۵:۰۷:۵۰
با توجه به اينكه اين نوع واگذاري هاي دور زدن اصل 44 قانون مي باشد و سرنوشت اقتصادي آهاد جامعه به اين واگذاري ها گره خورد بايد با مخالفت با نيمه خصوصي شدن اقتصاد كشور 100 سال آينده را نجات داد . (235011)
 
موسوی
۱۳۸۸-۰۷-۰۹ ۰۷:۵۷:۲۰
فروش کلیه شرکت های مخابراتی (موبایل , دیتا و شرکت های مخابرات استان ها ) بصورت یک شرکت بنام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی یا شبه دولتی باعث رقابت و افزایش راندمان نخواهد شد . لذا باید شرکت های مختلف مخابراتی را بصورت جداگانه واگذار نمود ضمن اینکه شبکه کابل مشترکین به علت وجود انحصار طبیعی میبایست مطابق قانون خصوصی سازی در اختیار دولت بماند. (236221)
 
mahta
۱۳۸۸-۰۷-۰۹ ۱۱:۵۸:۰۴
سلام. متاسفم که یک همچین معامله ای رو که 51% اش رو داده اند به ارگان به خصوصی , یا به قول دوستمان ارگان نظامی , بزرگترین معامله ی بورس اعلام می کنند و بهش افتخار می کنند. آیا می خواهید بگویید قانون را طوری طراحی کرده اند که به هر نحوی از آن قرائت جدیدی به دست آید؟ اگر اینگونه باشد که دیگر قانون نیست . تا آنجا که ما در رسانه ها خواندیم و شنیدیم گفتند به شرکت های خصوصی واگذار می شود... همین (236345)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.