توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 54658
جليلي: در ژنو همه طرف‌ها با ما گفت‌وگو كردند
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۲۱
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هرگونه گفت‌وگوي دوجانبه ميان وي و نماينده آمريكا در مذاكرات ژنو را رد كرد و درباره آنچه كه از سوي برخي رسانه‌هاي غربي در اين مورد منتشر شده، گفت:« در حاشيه مذاكرات ژنو و در جريان صرف ناهار همه طرف‌هاي مقابل درباره مباحث نشست صبح و سوالاتي كه در قالب بسته پيشنهادي ايران داشته‌اند، با ما گفت‌وگو كردند.»

به گزارش ايسنا، سعيد جليلي در بدو ورود به تهران پس از مذاكرات يك روزه‌اش با كشورهاي ‌١+5 در ژنو در فرودگاه امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: ايران با اقتدار برآمده از ظرفيت‌هاي ملي، منطقه‌يي و بين المللي كه به دست آورده با يك نگاه مثبت و مجموعه پيشنهادهاي مشخص كه در بسته پيشنهادي ارايه شده بود با شش كشور مذاكره كرد.

وي گفت: ما بحث‌هاي خوبي داشتيم و تمام بحث هايي كه در بسته در محورهاي سه گانه مطرح كرده بوديم را تبيين كرديم و اعلام آمادگي كرديم كه با توجه به اقتضائات بين المللي و جهاني ايجاب مي كند دوره اي از همكاري‌ها براي نگراني‌هاي مشترك شكل بگيرد.

وي گفت: از طرفي اذعان برخي كشورها به اشتباهاتشان مي‌تواند ظرفيت جديدي را ايجاد كند و سياست‌هايي كه تاكنون صدمات زيادي را به انسان‌ها و حقوق ملت‌ها وارد كرده است را بردارند و اين خسارات را جبران كنند. بر اين مبنا محورهاي بسته توضيح داده شد تا حول نگراني‌هاي مشترك همكاري كنيم؛ البته طرف‌هاي مقابل هم ديدگاه‌هاي خود را در موضوعات مختلف بيان كردند.

رييس هيات ايراني مذاكره كننده با كشورهاي ‌١+5 اظهار داشت: ما جمع بنديمان اين بود كه اين گفت‌وگوها تداوم پيدا كند و براي تداوم آن چارچوبي مشخص شود. براين اساس قرار شد در يك سطح پايين‌تر گفت‌وگوها انجام شود تا براي رسيدن به نقاطي از همكاري حول نگراني‌هاي مشترك درباره‌ي آنچه كه در بسته پيشنهادي ايران آمده است گفت‌وگوها در سطح بالاتر ادامه يابد.

جليلي گفت: حفظ و دفاع از حقوق ملت ايران در اين گفت‌وگوها مفروض بود؛ نه موضوع گفت‌وگوها و ما اعلام آمادگي كرديم در زمينه‌هايي كه مي‌شود با تشريك مساعي همكاري داشته باشيم را در جهت ايجاد صلح ، عدالت و پيشرفت انجام دهيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه گفته مي‌شود ديدار شما با نماينده آمريكا در اين مذاكرات ‌٤٥ دقيقه به طول انجاميده است در اين مذاكرات چه مسايلي مطرح شد و اين كه طرف مقابل مذاكرات ژنو را مثبت ارزيابي كرده است از چه لحاظ است؟ گفت: نمي‌دانم اين زمان ‌٤٥ را چگونه بيان مي‌كنيد و از چه منبعي است. ما دو دور گفت‌وگو در خصوص بسته پيشنهادي در صبح و بعد از ظهر داشتيم. در بين دو گفت‌وگوها در حاشيه صرف ناهار تقريبا همه كشورهاي طرف گفت‌وگو درباره مسايل بسته پيشنهادي و مسايل مطرح شده در نشست صبح گفت‌وگو و سوالاتي را مطرح كردند.

وي ادامه داد: اين كه چرا مذاكرات را ما نيز مثبت مي‌دانيم به اين دليل است چون كه فكر مي‌كنيم دوري از گفت‌وگوها براي همكاري براساس نقاط مشترك شكل بگيرد و اين شكل گرفت و بر همين مبنا معاونين قرار است بنشينند و درباره چگونگي ادامه گفت‌وگوها بحث كنند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اين كه بنابراين تاييد نمي‌كنيد كه ديداري دوجانبه و رو در رو ميان شما و نماينده آمريكا در حاشيه مذاكرات ژنو صورت گرفته است با رد اين مطلب اظهار داشت: گفت‌وگويي كه ما داشتيم حول موضوعات نشست بود و همه طرف‌ها سوالات و بحث‌هايشان را مطرح مي‌كردند.

جليلي در خصوص توافق درباره بازديد از سايت غني سازي فـُردو گفت: درباره تاسيسات جديد غني سازي كه ايران آن را چندي قبل اعلام كرد طرف‌هاي گفت‌وگو سوالاتي داشتند كه ما توضيح داديم و هم چنين توضيح داديم كه ما حق غني سازي را براي ملتمان جزو حقوق مسلم مي دانيم و بر همين مبنا تاسيسات غني سازي نطنز نيز از حقوق‌مان بود كه متاسفانه در يك سال گذشته شاهد بوديد كه چندين بار به يك حق قانوني ملت ما كه تحت نظارت آژانس و درچارچوب NPT است تهديد شد و عده‌اي به خود اجازه دادند و مي دهند كه تاسيسات هسته‌يي صلح آميز ما را تهديد نظامي كنند. تبعيض در فضاي تهديد تمهيدات امنيتي قانوني براي حفاظت از تاسيسات خود را فراهم مي‌كنيم كه يكي از آن تاسيس مركزي براي غني‌سازي است كه ظرفيت امنيتي‌اش بالاتر باشد. مركز هسته‌يي جديد قانوني و از حقوق مسلم ماست و چيزي است كه خودمان به آژانس اعلام كرده‌ايم و در مذاكرات ژنو گفتيم كه در چارچوب توافقاتي كه ايران با آژانس دارد و نيز در چارچوب مقررات NPT هر گاه بازرسان بخواهند مي‌توانند از اين تاسيسات بازرسي كنند و هيچ منعي ندارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين كه اگر ايران تمايل دارد با پيشنهاد دادن اورانيوم ‌٥/٣ درصد غني شده، اورانيوم غني شده ‌٢٠ درصد، اعتماد سازي غرب را بسنجد؛ معني‌دار‌تر نبود اگر براي اعتمادسازي از سوي آنها سوخت ‌٢٠ درصد غني شده بدون آنكه ‌٥/٣ درصد ارايه شود تحويل ايران گردد گفت: يكي از حقوق قانوني ما در چارچوب فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي غني سازي اورانيوم براي مصارف مختلف صلح آميز است كه يكي از مصارف آن استفاده‌هاي دارويي و پزشكي است. ما براي سوخت راكتور تهران كه راديو داروهاي مصرفي در كشور را تامين مي‌كند به سوخت جديد و جايگزين احتياج داريم و براساس قوانين آژانس اين نهاد بين المللي بايد امكانات لازم را براي دسترسي اعضا به انرژي صلح اميز هسته‌يي فراهم كند.

وي ادامه داد: ما در ارديبهشت ماه نامه‌اي به آژانس نوشتيم و اعلام كرديم براي راكتور تهران به سوخت نياز داريم. آنها هم در چارچوب مناسبات اعضا و آژانس اين نامه را به برخي از اعضا ارايه كردند و موافقت كردند كه سوخت را در اختيار ايران قرار دهند. هم چنين آنها پيشنهادهايي براي ارايه سوخت مطرح كردند.

جليلي در خصوص اين كه گفته مي شود در مذاكرات ژنو توافقي بر سر دريافت سوخت براي راكتور تهران صورت گرفته است با رد اين مطلب نيز اظهار داشت: توافق در اين باره مربوط به نشست ژنو نمي‌شود؛ ما قبلا گفته بوديم آمادگي داريم براي اين كه كشورهايي كه آمادگي دارند به ما سوخت بدهند در سطح كارشناسي نشستي را بگذاريم و به توافق برسيم. اين موضوع را نيز در نشست ژنو اعلام كرديم و اين براي آنهايي كه پيشنهاد ارايه سوخت به ما داشتند موجب رضايت بود.

وي هم چنين تاكيد كرد: ما به عنوان عضو آژانس و NPT اعلام كرده‌ايم كه ايران يك استثنا نيست و در ازاي تكاليفي كه انجام مي دهد بايد از تمام حقوق خود برخوردار باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اين كه در اين مذاكرات تا چه اندازه طرف مقابل بر اعتمادسازي جدي بود گفت: يكي از بحث‌هايي كه مطرح شد اين بود كه اگر گفت‌وگوها بخواهد به شكل سازنده و منتج به نتايج مثبت ادامه يابد لازمه‌اش اين است كه از آسيب‌ها و اشتباهات گذشته دور بماند؛ از جمله اين اشتباهات كه در گذشته بوده است بحث مذاكره در سايه تحريم بوده است. ما معتقديم اگر گفت‌وگوها براي همكاري مي‌خواهد شكل بگيرد بايد در فضاي ناشي از تفاهم و همكاري باشد نه تهديد. ما براي گفت‌وگوها براي همكاري در چنين فضايي آماده‌ايم كه آنها هم از آن استقبال كردند.

جليلي درباره تاريخ بازديد از سايت غني سازي فـُردو و اين كه تا چه مقدار ايران مي خواهد اورانيوم ‌٥/٣ درصد بدهد و سوخت ‌٢٠ درصد تحويل بگيرد، با بيان اين كه اين دو مبحث هر دو مباحثي فني هستند كه بين آژانس و سازمان انرژي اتمي با توجه به تعاملات بسيار خوبي كه دارد بررسي مي‌شود.

وي گفت: ما براي سايت جديد غني سازي رسما نامه نوشتيم و آن را اعلام و تاكيد كرديم از حقوق قانوني خود مي دانيم كه در اين زمينه گام برداريم و از افتخارات ايران است كه سايت جديد خود را با ايمني خوب و در چارچوب مقررات ايجاد كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: اين دو مبحث موضوع جلسه ما در ژنو نبود در عين حال كه ما به آژانس اعلام كرده‌ايم در چارچوب مقررات براي بازديد از اين سايت مشكلي نداريم. از سويي ما معتقديم آژانس بايد كمك كند تا ما سوخت را به دست آوريم. آنها پيشنهاداتي را مطرح كردند و در توافقات قرار شد بحث دريافت سوخت ‌٢٠ درصد مباحث كارشناسي‌اش انجام شود.

جليلي درباره سفر البرادعي به تهران اظهار كرد: در پايان كار البرادعي به عنوان مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هستيم و يك بخش از مسووليت ايشان در دوران كاريشان معطوف به كارهاي ايران بوده است و در پايان آبان ماه مسووليت ايشان تمام مي شود. ايشان اظهار تمايل كردند براي سفر به تهران و ما هم از آن استقبال كرديم.

وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين كه طرف ‌١+5 در اين مذاكرات چه گفت اظهار داشت: اين كه چگونه درباره چگونگي ادامه گفت‌وگوها به توافق برسيم نتيجه مذاكرات بود و قرار شد به يك مداليتي براي گفت وگوها برسيم. ما هم چنين تاكيد كرديم در گذشته آماده بوديم كه به مذاكرات ادامه دهيم، وقفه و تعلل از طرف ما نبود. آنها ‌١٥ ماه فرصت را از دست دادند اما فكر مي‌كنيم امروز آمادگي ايران براي همكاري يك فرصت است.

جليلي مذاكرات ژنو را رو به جلو و مثبت خواند و درباره بحث تعليق اظهار داشت: ما هيچ بحثي از تعليق در گفت‌وگوها نداشتيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه طرف مقابل گفته است در نشست آينده بحث فريز در برابر فريز را مطرح مي‌كند تاكيد كرد: ما گفته‌ايم حقوق جمهوري اسلامي ايران نبايد مفروض باشد بلكه بايد موضوع بحث باشد و موضوع بحث مشتركات بسته پيشنهادي ايران است و آنچه كه مورد نظر آنهاست كه مي‌تواند بين طرفين مورد توافق قرار گيرد. بنابراين نشست بعدي درباره مداليتي مذاكرات خواهد بود.

وي هم چنين اين كه گفته مي‌شود در حاشيه مذاكرات درباره چند تن از آمريكايي‌هاي بازداشت شده در ايران با نماينده امريكا مذاكره كرده ايد را تكذيب كرد.

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.