نظر منتشر شده
۲۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55179
اشتباه استراتژيك صدا و سيما
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۴
چند شب پيش تصادفا صحنه‌اي از سريال شمس العماره محصول شبكه دو سيما توجهم را جلب كرد. پسري زيبا رو كه به خواستگاري دختري زيبارو آمده و با نگاه بي‌شرمانه‌اي دختر را ورانداز مي‌كرد و بگو بخند راه انداخته بود. دختر خانم هم با صورتي ميك آپ شده و نيشي تا بناگوش باز، به پسرک عشوه مي‌فروخت.



صحنه آنقدر مشمئزكننده بود كه فوري كانال را عوض كردم. بعدا با پرس و جو و مطالعه و ديدن با اكراه چند قسمت ديگر اين سريال، دستگيرم شد كه دو زوج و به همراه چندين خانم و يك آقاي مجرد خانه‌اي كاخ گونه زندگي مي‌كنند و ماجراها پيرامون خواستگاران متعدد دخترخانم قهرمان داستان (هانيه توسلي) پيش مي‌رود.



به بهانه اين سريال، ‌تذكر چند نكته ضروري است:



نكته اول – نگاه‌هاي بي‌حياي خواستگاران شمس‌العماره به دختري كه هر شب يك خواستگار جديد دارد ، مرا به ياد مراسم خواستگاري مرادبيك در سريال جاودانه «روزي روزگاري» انداخت. جايي كه مرحوم شكيبايي با ژاله علو به خواستگاري دختر همسايه رفته بود و مرادبيك از شرم، به گل قالي خيره شده بود...



يا سكانس شاهكاري ديگر كه مرادبيك خسته از يك روز كار سخت در صحرا سر چاه مشغول شستن دست و صورتش بود اما به محض اينكه حس كرد دختر نامحرم بطرف چاه آب مي آيد، از چاه آب كنار رفت و جايي دور ايستاد تا چشمش به دختر نيفتد... خدا رحمت كند خسرو شكيبايي را و خيرش دهد امراله احمد جو را .



آقايان صدا و سيما كه طرح‌هايي مثل شمس‌العماره را تصويب مي‌كنيد و به آن اجازه پخش مي‌دهيد؛‌ در فرهنگ اصيل ملي و مذهبي ما، پسر و دختر ايراني با حيا و باوقارند. نه اينطور كه شما نشان مي‌دهيد دريده و عشوه‌گر.



لطفا به بينندگان سيما آدرس غلط ندهيد.



نكته دوم: فرهنگ ديني، درباره ازدواج و خانواده ، حداقل سه پيام اساسي دارد:



1 – سهل‌گيري در ازدواج



2 – حيا و عفت در روابط پسر و دختر پيش از ازدواج



3 – عشق حداكثري و دوطرفه در روابط زن و شوهر در كانون خانواده



در سريال شمس‌العماره، درباره هر سه موضوع فوق، پيامهاي  معکوس و ضد ديني به بيننده القا مي‌شود.



اولا قهرمان سريال در خانه‌اي رويايي با امكاناتي لوكس زندگي مي‌كند. نمايش اين سطح از رفاه براي انبوه بينندگاني كه اغلب درگير مشكلات اقتصادي هستند، صرفا ازدواج را دست نيافتني‌تر القا و سطح توقع و استانداردهاي تشكيل خانواده را نزد آنها بالاتر مي‌برد.



ثانيا در اين سريال، خانمها و آقايان مجرد نسبت به هم دريده و راحت هستند، همديگر را به نام كوچك صدا مي‌كنند و قربان و صدقه همديگر مي‌روند.



ثالثا زوج تازه ازدواج كرده اين سريال، برخلاف مجردهاي سريال، با هم خوب نيستند و دايم دعوا و ناسازگاري مي‌كنند!



3 – در سالهاي اخير صدا و سيما دچار يك اشتباه استراتژيك درباره موضوعات مذهبي شده است. به اين معني كه برنامه‌سازان و برنامه‌هاي مذهبي را از ساير برنامه‌ها جدا و قابل تفكيك كرده و در نتيجه برخي برنامه‌ها شديدا مذهبي و برخي ديگر، كاملا غيرمذهبي شده است. تاسيس شبكه قران سيما گامي در جهت تحكيم اين اشتباه بود. در صدا و سيمايي كه بايد مبلغ دين باشد، چه معني دارد شبكه مستقل قرآن؟ همه شبكه‌ها بايد ديني و قرآني باشند ، البته با تلفيق هنر و جذابيت‌هاي خاص براي مخاطب هر شبكه.



استراتژي صدا و سيما بايد تلفيق همه جانبه دين و معارف ديني در برنامه‌ها و سريال‌ها باشد نه اينكه برنامه‌هاي ديني جدا، بقيه برنامه‌ها هم جدا ... هر كس هر كدام را علاقه داشت تماشا كند!



همان سريال روزي روزگاري را بخاطر آوريد . سرشار از معارف ديني بود: توبه، نماز، عفت، حيا، غيرث، ايثار، پركاري، احترام‌ به بزرگتر، حمايت از مظلوم، احترام نمك و ... دست آخر هم مرادبيك متحول شده، تفنگ همسر خاله ليلا را مي‌گيرد،‌ همسر و سه فرزندش را مي‌گذارد و با رفيقش به مجاهدین جنگل مي پیوندد... سكانس خداحافظي مرادبيك از همسر و فرزندش و خاله ليلا، چقدر زيبا صحنه‌هاي خداحافظي رزمندگان از خانواده‌هايشان در جنگ تحميلي را تداعي مي‌كرد...



اين مفاهيم عميق ديني را مقايسه كنيد با سريال شمس‌العماره : يك مشت خاله زنك بازي با تبادل نگاه‌هاي شهوت آلود. اصلا اگر آن لچك‌ها را به عنوان تنها نماد ديني اين سريال از سر خانمهاي شمس‌العماره بردارند، نتيجه، برنامه‌اي كاملا سكولار خواهد بود.



توليد و پخش سريالي نظير شمس‌العماره، نتيجه اشتباه استراتژيك صدا و سيما در تفكيك برنامه‌هاي ديني از ساير برنامه‌ها است.



يادآوري مي‌شود منظور از تلفيق مفاهيم ديني در سريال‌ها و فيلم‌ها ، استفاده ازنمادهاي ديني مثل ريش و تسبيح و چادر و از اين جور ظاهرسازي‌هاي باسمه‌اي نيست.



منظور اين است كه مفاهيم و ارزش‌هاي ديني در طول سريال به طور غيرمستقيم به بيننده القا شود. همين سريال شمس‌العماره مي‌توانست حيا و عفت جوانان مجرد را القا كند. همچنين ساده زيستي، عشق زن و شوهر و...



براي يادآوري يك نمونه سريال حاوي ارزش‌هاي ديني سريال روزي روزگاري را در ذهن مرور كنيد.





 
 
باران
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۰۹:۳۵:۲۳
به نظر من كه با تمام كاستي ها اين سريال در نشان دادن مشكلات خواستگاري و ترديد يك دختر خيلي خوب عمل كرده.
اتفاقا ماجراي شكور و دريا هم نمونه خيلي از ازدواها در اين جامعه است. تا كي ميخواهيم با مثبت نشان دادن همه چيز خودمان را گول بزنيم؟
مثلا اينكه نشان بدهيم اگگر دو نفر با هم در بچگي باهم بزرگ شده اند دليل نميشود زوج مناسبي براي هم باشند چه اشكالي دارد.

آقاي نويسنده ! خيلي سخت ميگيريد. مردم را از ديدن كانالهاي خودمان فراري ندهيد.بگذاريد كلمه خواستگاري در گوش مردم باشد تا بوي فرند و گرل فرند شبكه هاي ماهواره اي (240960)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۵۲:۴۷
شاید اگر میخواستم از برنامه تلویزیونی انتقاد کنم، این برنامه در آخر لیست من قرار میگرفت (241171)
 
ل
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۷:۳۸:۳۳
فکر میکردم الف جای آدمهای روشنفکر و اهل مطالعه و عمق است.
یعنی این خواننده محترم اینقدر از این سریال بی محتوا خوشش آمده؟ (241261)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۳۳:۲۹
چون در نظر قبلیم در جواب به این کامنت هیچ نکته منفی وجود نداشت اون رو دوباره میزارم که بزارینش.

جواب: به دلیل کم محتوی بودن سایر برنامه ها مجبور شدیم به همین برنامه رضایت بدیم.

مگر انتخابی هم هست؟ (241645)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۸:۲۵:۱۰
چرا طرف مقابلتون رو تحقیر می کنید؟ اگر حرفی برای زدن دارید می تونید بدون توهین و تحقیر به طرف مقابلتون بیانش کنید. (241838)
 
امیر حسین
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۳:۵۸:۱۷
نویسنده این متن لیلی محسنی است وخانم تشریف دارند
در ضمن ایشان در رابطه با اساس و بنیان خوبی ها قلم زدند نه در رابطه با واقعیات و حرف ایشان این است که در سریال خوب را نشان دهند نه بدی را
بدی را میتوان تو مستند ها پخش کرد (241229)
 
سیمین
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۰:۴۲:۳۲
من هم با نظر باران کاملا موافقم به نظر من این سریال یک نوع مشاوره پیش از ازدواج است خواستگاران لیلا هر کدوم دارای محسنات و عیوبی هستند که طی سریال نقد می شوند محاسن زندگی با یک انسان تنوع طلب و هیجانی و معایب آن و ... .چگونگی برخورد با خواستگاری که قبلا شکستی در زندگیش داشته همه و همه مشاوره است ولی در قالب هنر .مهمترین پیام این فیلم اینه که دخترای جوون! چشماتون را قبل از ازدواج باز کنید. والا سرنوشتتون اگر خیلی خوب باشه تازه میشه سرنوشت دریا. (244441)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۰۹:۴۲:۵۴
سلام
با اینکه خیلی باهاتون حال نمی کنم ولی بسیار مقاله زیبایی بود.
یک جورایی حرف دل من را زدید.
واقعا روندی که صدا سیما دارد می رود بسیار نگران کننده است.
از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا سریالهایی که اکران می شود.
مهمترین چیزی که خیلی بنده را آزار می دهد تجمل گرایی است که به شدت تبلیغ می شود و آفات جبران نا بذیری دارد.
من الله توفیق (240966)
 
علی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۰۹:۴۳
از متن مقاله فوق کاملا بر می آید که نویسنده تنها همان بخش از فیلم که در مقاله بدان اشاره شده بود را مورد توجه قرار داده است. چرا که اگر اندکی بیشتر به مسایل سریال توجه مینمود متوجه دیالوگ های بینظیر و موثر شخصیت \"عمو هرمز\" که نقش وی را مسعود رایگان بر عهده دارد خواهد شد. دیالوگ هایی که جامعه را به سمت ازدواج از طریق خواستگاری و دوری جستن از ازدواج های اینتنتی و خیابانی سوق میدهد. حتی بسیاری از مسایل اجتماعی دیگر که وی به عنوان شخصی جا افتاده - حتی گاهی نیز در قالب طنز - به مخاطب منتقل میسازد.

یکی از معضلات کنونی جامعه سینما و مخصوصا تلوزیون امروز ما نقد هایی است که شاید کمی بدون مطالعه صورت گرفته و از سوی افراد غیر متخصص انجام می پذیرد . از مبانی ابتدایی هر فیلم ژانر آن فیلم است که میتواند مذهبی ، اجتماعی ، سیاسی ، کمدی و یا تر کیبی از چند ژانر مختلف مثلا درام کمدی باشد. لزومی ندارد که هر سریال در هر ژانری حتما ژانر مذهب و دین را هم شامل شود چرا که اگر به عنوان مثال یک سریاب کمدی اقدام به پرداختن به مسایل دینی و عقیدتی را نماید ممکن است نوعی هتک حرمت نسبت به آن مسایل صورت گیرد. سریال شمس العماره از این لحاظ یک کمدی-درام اجتماعی است که در بسیاری از موارد معضلات اجتماعی را با زبان طنز به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل کرده تا بیشترین تاثیر را بر وی داشته باشد. حال فرض کنید مسایل دینی بخواهد به این طریق بیان شود. خواهیم دید که جز اهانت به این مقدسات نتیجه دیگری را نخواهیم دید.

نکته آخر هم در مورد اصل انتقاداتی است که در منابع گوناگون نسبت به سریالهای تلوزیونی صورت میپذیرد. میبینیم که هر سریالی که طرفدار قابل توجهی پیدا میکند بعد از مدتی با پیدا شدن ایراد های ملانصرالدینی زیر سوال میرود و به جنجال کشیده میشود . نمونه بارز این موارد را میتوانیم در سریالهای آقای مهران مدیری ببینیم. این مشکل که صرفا از اختلاف عقاید میان افراد ( و نه منتقدین کارآمد) رخ داده است به گونه ای مطرح میشود که مدتی است تمامی سریالهای محبوب به جنجال می افتند. مگر نه اینست که ساخت این سریالها در راستای ایجاد محیطی شاداب برای مردم است تا خستگی های کار و مشکلات محیط شهر را حتی برای 45 دقیقه مشاهده فیلم از یاد ببرند؟! پس چرا عده ای با انتقادهای نا بجا کمر به منقص کردن این عیش دارند و میخواهند جو استرس را در میان مردم رواج دهند؟ گمان میکنم حمایت از این مقاله ها نیز کار صحیحی نیست و میباید کمی بیشتر از کارگردانان و فیلم سازان تلوزیونی حمایت به عمل آید.

سریال شمس العماره سریال بسیار پرمخاطبی است که بسیاری از افرادی که حتی اقدام به دیدن برنامه های رایج تلوزیون نمیکنند را هم به سوی خود کشانده و هم از نظر بازیگری و هم کارگردانی و داستان پردازی از رتبه بسیار بالایی برخوردار است. پس سعی کنیم تا جای ممکن کمر به خراب سازی بیهوده این اثر ننماییم.

منتظر شنیدن پاسخ های دوستان هستم! (240970)
 
میثم از بهشهر!
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۰۸:۱۵
سلام
حرفاتون جالب بود ولی فکر می کنم دغدغه نویسنده مقاله چیز دیگری بود
خوب همه ی این اتفاقات جالب و میمونی که در این سریال افتاد رو میشد در فضایی با حیاتر و نجیب تر بیان کرد
در ضمن اینکه می فرمایین نقد نکنین رو قبول ندارم و اینکه با این حرفها استرس به جامعه منتقل میشه رو!
چون تنها راه ترمز گذاشتن روی فعالیت های هر شخص یا ارگانی همین انتقاده!
اینکه فرمودین با تلفیق ژانر مذهبی با کمدی توهین می شه رو هم قبول ندارم که بارها دیدیم که شده و توهین هم نبود
در ضمن اینکه یه سریال محبوب میشه رو باید ریشه یابی و نقد کرد و فهمید از چیه که مردم ازش خوششون میاد!
نقد کردن هم همیشه دو لبه داره و ممکنه به جای کارساز بودن کارو خرابتر کنه!
کسی که داره اینجه مقاله مینویسه اینقدری بارش هست که بتونه سره رو از ناسره تشخیص بده!


البته نویسنده مفاله هم باید از حال و هوای روزی روزگاری بیان بیرون دیگه
این همه سریال !
همی دونم چرا هرکی میخواد نقد کنه می چسبه به روزی روزگاری!


خلاصه اینکه باز هم یکی به نعل یکی به میخ! (241156)
 
كمال الدين
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۳:۱۳
ويسنده در ابتداي اين سطور مي گويد:

چند شب پيش تصادفا صحنه‌اي از سريال شمس العماره محصول شبكه دو سيما توجهم را جلب كرد. پسري زيبا رو كه به خواستگاري دختري زيبارو آمده و با نگاه بي‌شرمانه‌اي دختر را ورانداز مي‌كرد و بگو بخند راه انداخته بود. دختر خانم هم با صورتي ميك آپ شده و نيشي تا بناگوش باز، به پسرک عشوه مي‌فروخت.

صحنه آنقدر مشمئزكننده بود كه فوري كانال را عوض كردم.!...........

من كه خود يك مسلمان رساله اي هستم مي دانم كه اگر كسي با موضوعي اجتماعي ، بخواهد برخورد ديني كند اولين شرط اين است كه به صدر و ذيل كار تماما اشراف پيدا كند نه مثل اين خانم نويسنده، از ديدن يك سريال طولاني به صرف ديدن يك صحنه كه اين چنين دور از حيا و واقعيت آن را توصيف كرده است به فكر نوشتن مقاله و انتشار آن بيفتد!
پيام اصلي اين فيلم كه مخاطب آن بسياري از جواناني هستند كه در مساله همسر گزيني ، بسيار سطحي برخورد مي كنند كه تالي فاسده هاي عديده اي براي خودشان و اجتماع دارد به صورت نوين و از شيوه غير مستقيم و بسيار تاثير گذار، آموزشهاي لازم را ارايه مي كند به نحوي كه حتي براي مزدوجين نيز نكات آموزشي خوبي دارد. .......
آيا در فيلم، رفتار يك خانوادة مذهبي و الگو، در حال نمايش است يا يك خانواده اي كه نمونه بخش قابل توجهي از جامعة امروز است! آيا در جايي كه پسر به خواستگاري و نه ميهماني رفته است، اين توصيفات وحشتناك نويسنده از صحنه اي از فيلم آيا شرعي است يا زير پا نهادن مباني شرع؟!
كسي كه نقد مي كند و مي خواهد مطابق آموزه هاي ديني به نقاط قوت و ضعف يك كار بپردازد، بلاشك منهج و روشي غير از روش نويسندة اين مقاله اتخاذ خواهد كرد كه شخصا ايشان را سفارش به توبه مي كنم. توبه اي كه خبط بزرگ را جبران كند.
در آخر خدا را شاهد مي گيرم كه من يك بيننده عادي اين سريال هستم كه نه از عوامل آن و نه وابسته به صدا و سيما كه عده اي با سوء ظن دچار معصيت نشوند. (240972)
 
hadi
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۵:۰۱
به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان
سلام علیکم
در این سریال علاوه بر موارد فوق:
1 اشرافی گری
2 تبلیغ عرفان های دروغین
3 بی بندو باری در روابط اجتماعی و اسراف و بسیاری مسائل زشت دیگر نیز به چشم می خورد.
ما در اصلاح الگوی مصرف هستیم کجا صدا وسیما با یک برنامه جامع و تاثیر گذار این را تفهیم کرده است؟
والسلام علی من اتبع الهدی (240974)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۵:۰۴
با سلام
واقعا براي صدا سيما متاسفم كه فيلمهايي كه مي سازه 10 درصد جامعه را پوشش ميدهد.بابا كجاجوانان ايراني اين جوري اند (240975)
 
شيرازي
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۹:۱۶
اين سريال كپي به روز شده سريال دايي جان ناپلئون مي باشد و جاي تاسف دار كه آن سريال در مقايسه با شرايط حاكم در آن زمان بسيار ارزشگرا تر از سريا ساخته شده در جمهوري اسلامي ميباشد. (240976)
 
روح الله
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۹:۴۹
خيلي تحليل قشنگ و جامعي بود خدا خيرت بدهد خانم محسني (240978)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۰:۱۸
به نظر من موضوع را خيلي غير منطقي دنبال كرديدو كمي زياده روي كرديد.
نكته اين سريال به نظر من اين است كه دخترها يا پسر هاي دم بخت از هيچ موضوعي ولو كوچك قبل از بله گفتن نبايد بگذرند و كار را نبايد از همان ابتدا به زمان بسپارند اين خانم با توجه به موقعيت خوب پسر ها و اينكه از لحاظ ظاهر همه ي آنها ايده آل بودند ولي خودش را گول نزد و از نقطه ضعف هاي آنها نگذشت چيزي كه دختر و پسر ها به ندرت انجام مي دهند. (240979)
 
کامران
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۲:۱۰
قصد دفاع از صداوسیما را ندارم که متاسفانه صداوسیما با رفتارهای غلط خود جایی برای دفاع از خود باقی نگذاشته ولی بدبختی اینجاست که در این مملکت هرکسی میل، دیدگاه ، عقاید وهر آنچه را که می پسندد دقیقاٌ عین قانون وشرع میداند.نویسنده این متن که به صرف اینکه از یک سریال خوشش نمی آید چوب حراج بر صداوسیما میزند لابد از اینکه صدا وسیما وخیلی از افراد دیگر هم مانند ایشان نظرات خود را عین قانون وشرع بدانند دلگیر خواهد شد. ما هنوز راه زیادی در پیش داریم .هنوز کف هرم ( مردم) نمی توانند نظر دیگری را به جز خود تحمل کنند وبعد همین افراد از سیاستمداران ما انتظار بردباری و تفکر دموکراسی دارند. (240980)
 
امير
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۳:۲۰
اگر مي‌بينيم امروز روابط دختران و پسران در جامعه رواج يافته و اينگونه دختران با مانتوها و لباسهاي نافرم كه بعضعاً حتي زنها هم از نگاه به آن شرمگين مي‌شوند بخاطر همين سيماي جمهوري اسلامي خودمان است كه ابتدا مانتو را در قشر خانمها تبليغ نمود و بعد آنرا روز به روز تنگ تر و كوتاه تر نمود و بعد حيا و عفت را در فيلمها و سريالها به كنار انداخت و باعث رواج آن در جامعه شد. (240982)
 
!
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۶:۵۰
... حالا هم که تلويزيون داره يه سريال قشنگ مي ذاره شما نذاريد! (240984)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۹:۰۴
خانم محسني قرار نيست چون شخص شما از اين سريال خوشش نمياد حذفش كنند. (240987)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۰:۴۳
ممنون از نقد مناسبتان.

مي دانيد معني سكولاريزم و ليبرالسم چيست؟ سكولاريسم مي گويد در جامعه هر كس كه مي خواهد ديندار باشد, ديندار باشد و هر كس كه مي خواهد لاقيد و بي دين باشد برايش هيچ محدوديتي نباشد. خلاصه اينكه هركس مي خواهد به هر طريقي برود برود و نبايد مباحث ديني و اخلاقي را در همه جا وارد كنيم. ديندار دنبال مسائل ديني خود برود و بي دين هم دنبال خواسته هاي خود.

كاري كه جناب لاريجاني در صدا و سيما كردند دقيقا همين بود:
هر كس مي خواهد شب و روز قرآن و دين گوش دهد، برود شبكه قرآن و معارف نگاه كند و به ورزش و مسائل سياسي و اجتماعي روز دنيا كاري نداشته باشد. و هر كس كه مي خواهد ورزش دوست دارد برود شبكه ورزش راديو را پيگيري كند و اصلا به دين و مباحث اخلاقي و مسائل سياسي روز دنيا كاري نداشته باشد و هر كس مي خواهد ... همينطور بگيريد در مورد اكثر شبكه هاي راديو و تلويزيوني صادق است.

جناب آقاي لاريجاني و ضرغامي:
تئوري احداث اينگونه شبكه ها الگو گرفته و منطبق بر ديدگاه سكولاريزم غربي است كه ميگويد هر كس كه مي خواهد هر مسيري را كه بخواهد برود و دين نبايد در همه امور دخالت نكند (البته مطمئنا نه آن ديني كه در صدا و سيماي جمهوري اسلامي فقط بصورت ريش و تسبيح و چادر نشان داده ميشود نه يك ذره عمق و ريشه دين و مباحث و كاركردهاي اخلاقي و اجتماعي دين) (240989)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۶:۵۳:۵۹
دوست من. هر اسمی می خواهید روی آن بگذارید ولی اگر غیر از این باشد فقط عده محدودی برنامه های تلویزیون را قابل استفاده می یابند و بقیه مردم اوقات فراقت خود را با تفریحات دیگر (که بسیار ناسالم تر از دیدن چنین سریال هایی است) پر خواهند کرد. (241256)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۱:۱۱
آقا شما نمی توانی یک سریال خوش ساخت و خوب رو توی این صدا و سیما تحمل کنی؟
در ضمن وضعیت جامعه با زمان سریال روزی روزگاری خیلی فرق کرده شما اینو میدونی یا نه؟

جو این سریال نسبت به جو جامعه خیلی بهتره آقای محترم (240991)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۱:۵۵
از مسوولين محترم صدا و سيما خواهش مي كنم :

در پاسخ به چنين نظراتي كه اين روزها چهرة جديدي از دين داري را به انقلاب اسلامي و مردم تحميل مي كنند، سريال \" پاييز صحرا \" را كه در زمان حضرت امام رضوان تعالي عليه به نمايش درآمد و حضرت ايشان نسبت به تهيه و پخش آن اظهار نظر صريح شرعي فرمودند را پخش دوباره كنند ؛

تا ملاكهاي دين و دين داري از متظاهرين به دين، بهتر معلوم شود. (240992)
 
سید محمود رضوی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۲:۴۲
با سلام و خسته نباشید
این نوشته شما حرف میلیونها شایدهم اغراق باشه ولی چند صد هزار نفر از مردم ماست
چرا اینقدر افراط و تفریط ؟ حیف این بودجه که صرف این فیلم مزخرف شده که پسر و دختر های مارو انقدر پست و دون مایه نشون بده
فیلمی که هر شب داره از رسانه ملی پخش میشه یک پسر خوش تیپ مدل بازیگرهای هالییود و هر روزش هانیه توسلی با عشوه و نازهای همیشگی و مدلهای روسری پوشیدنشو ظاهرش به شکل عجیب که انگار داره در مراسم انتخاب دختر شایسته سال شرکت می کنه
چند سوال از جناب آقای ضرغامی اینکه منظور امام (ره) از اینکه صدا و سیما دانشگاه هاست همین بود؟ جناب آقای ضرغامی خودتون از وضع پوشش و اصلأ متنهای بی محتوا این فیلم که بهترین ساعت شب پخش میشه مطلع هستید ؟ فقط 1 نکته نه بیشتر مفید و سازنده این فیلم از ابتدا تا حالا رو که به درد نسل جوان ما میخوره توضیح بدید؟ شیوه خواستگاری های این فیلم از نظر اسلام و یا عرف مورد تائید جامعه ما هست یا نه ؟ چقدر این فیلم هزینه داشته ؟ چرا اینقدر بازگرها عشوه و آرایش دارند چرا تیپ معمول و رایج مردم ما در بین اینهمه بازیگر دیده نمیشه ؟ هدف از ساخت این فیلم چی بوداصلأ چون مفهومی به نظر من در این فیلم دیده نمیشه ؟ چند اصطلاح نا مفهوم در بین بازیگرهای این فیلم رایج هشت معنی هاشو به ما توضیح بدید ممنون میشیم مثل یامانی که خانم تیموریان میگه چیست اولین باره بعضی هاشو میشنوم ؟
با تشکر (240993)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۷:۲۹
خانوم محسنی شما که این همه چشمان تیزبینی دارید و بی حیایی دختر دم بخت شمس العماره را با این دقت مشاهده کردید و با صحنه هایی از روزی روزگاری به مقایسه پرداختید

متعصفانه احساس می کنم شما همین چند وقت پیش چشمان خود را باز کردید یا حداقل تا قبل از شمس العماره کمی تا قسمتی کور بوده اید

البته این احتمال هم وجود دارد سطح واقع گرایی شمس العماره که با طنز آن در آمیخته باعث شده شما این قدر حساس با آن برخورد کنید

نگاه یک طرفه شما به مقوله خواستگاری کمی نا عادلانه است و برای ارجاع عقاید خود آن را به مسائل فرهنگی مذهبی مرتبط می کنید

مفاهیمی همچون (عشق حداكثري و دوطرفه در روابط زن و شوهر در كانون خانواده)
برای عموم جوانان دم بخت ناملموس و نا مئنوس هست

0سهل گیری در ازدواج) هم مشکلات خاص خود را دارد که در زمان بعد از ازدواج نمود پیدا می کند

فکر می کنم از نظر شما دختر دم بخت شمس العماره باید مثل تانک با وقار و سنگین ؟! رفتار کند

شما حتی به این مسئله که دختر پسر در مراسم خواستگاری یا بعد از ان با هم به گفتگو می نشینند تا حد اقل از کمالات و اخلاق یکدیگر شناخت پیدا کنند را شوخی کردن و نگاه های شهوانی و عشوه گری تعبیر می کنید
با این طرز تفکر می توانید سریال های بسیاری را مورد حمله قرار دهید و آنها را هم محکوم کنید که در واقع همین کار را کردید (240996)
 
حمید رحیمی نژاد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۸:۲۱
خانم محسنی انگار شما چند ساله اصلا تلویزیون نمی بینی این آدرس های غلط خیلی وقته توی صدا و سیمای ما وجود داره ولی این سریال دیگه واقعا شورش رو در آورده کلا تویه خواستگاری های این سریال تنها چیزی که مهمه تیپ و قیافه و ثروت طرفه نه چیز دیگه و البته رفتار های خانم توسلی هم مزید بر علت شده (240997)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۵۳:۴۴
نویسنده‌ی محترم! حرف شما متین. اما در برابر واقعیتی که در جامعه وجود داره، این نگاه‌های بنظر شما شرم‌آور، یه جورایی داره تازه نمونه‌ی یه دختر باحیا و باوقار رو نشون میده که این روزها باید با ذره‌بین دنبالشون گشت، حتی در بین خانمهایی که به ظاهر محجبه هستند.
ببخشید که اینقدر واضح گفتم اما من خودم یه دخترم و می‌دونم چی دارم می‌گم. از مطلب شما اینطور بنظر می‌رسه که شما خیلی وقته در خیابونها و یا در مجامع عمومی شرکت ندارید. بازم ازتون معذرت می‌خوام. (241001)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۰:۵۶:۱۳
جانا سخن از دل ما ميگويي
حقا كه گل گفتي. خجالت نمي كشه صدا سيما با اين برنامه هاي ترويج بي حيايي. شده صدا سيماي خاله زنكي.
من هر شب با خانم سر ديدن اين سريال دعوا داريم زيرا من بدلايل ذكر شده در بالا خواهان تماشاي اين فيلم نيستم اما ايشان صرفا جهت خنده طالب تماشاي آن هستند. (241002)
 
هادي
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۰۶:۱۵
جانا سخن از زبان ما مي گويي، اي كاش بازهم سريالهايي مانند سريال روزي روزگاري توليد و پخش شود.يادش بخير... (241004)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۰۸:۱۲
خدا خیرت بده که یاد سریالهای صدا و سیما هم افتادین .... قضیه داغ تر از این حرف هاست .... معلومه شما خیلی تلویزیون نگاه نمیکنین و همین سریل رو هم اتفاقی دیدین .... سریال در چشم باد که حسابی حیا رو خورده و آبرو رو قی کرده و علاوه بر صحنه سیگار کشیدن به طور کامل علنی شراب خوردن رو هم به تصویر کشیده ............تازه شمس العماره پیش خیلی از فیلمها و سریالها چیزی نیست ...... آرایش غلیظ و ارتباط زن و مرد خیلی زیاد و وقیحانه شده مثل نردبام آسمان ...امیدوارم کسی فکری کنه .......... (241006)
 
باران
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۶:۲۴
اي بابا
فيلما همش بايد صحنه مسجد رفتن و نذري دادن و نماز خوندن باشه؟ چشم باد روايتي از قديمه
چرا اينقدر خودتونو ميزنيد به اون راه؟ چرا اينقدر گير ميديد؟
مردم شعور دارن. باديدن صحنه شراب خوردن كه پا نميشن برن دنبال.....
عجبا............. (241297)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۱۹:۵۶
کارگردان های ایرانی خیلی زور می زنند از خارجی ها کپی می کنند. این یه نسخه ایرانی از سریال فرندز( دوستان) آمریکایی است. متاسفانه مسئولان صدا و سیما اصلا فیلم ها و سریال های خارجی را نمی بینند تا بفهمند کارگرداننشان کپیه فروشند! (241011)
 
سمیرا
۱۳۸۸-۰۸-۲۴ ۱۰:۱۲:۴۳
خب مگه چی میشه از سریالهای آموزنده دیگران ایده گرفت ما که بخاطر اعتقاداتمون نمی تونیم فیلم های اونا رو تو سیمای خودمون نشون بدیدم پس خوبه که از اونا ایده بگیریم و مسایل اجتماعی خودمونو نمایش بدیم
این فیلم هم طنزه و هم بصورت خیلی ظریف مسائل اجتماعی مارو بیان می کنه خواستگارها بصورت رسمی میان و با اطلاع خانواده ها با هم صحبت می کنن بنظر شما این بهتره یا اینه که تو پارک همدیگرو ببینند و بدون اطلاع خانواده ها قرار ملاقات بذارن بعدش تازه بگن ما تصمیم خودمون رو گرفتیم و پدر و مادر نظر شما هم اصلا مهم نیست؟ (250993)
 
mohsen
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۲۳:۰۶
با سلام خدمت نویسنده متن فوق خواهشمند است توجه به نظر همنگان شرط اصلی اداره یک سازمان بزرگی مانند صدا وسیماست متاسفانه کم کاری سیما در بعضی از مقاطع موجب می شود تعداد زیادی از مخاطبان جذب شبکه های خارج کشور می شود وهر موقع سیمای جمهوری اسلامی تلاش می کند گروهی با عقاید افراطی مانع جذب گروهی دیگر از همین مردم به شبکه های داخل کشور می شنود من پیشنهاد می کنم این دوست عزیز در موقع پخش اینگونه شبکه های دیگر را نگاه کنند وبه عامه مردم که در این وضعیت اقتصادی ومشکلات عدیده دیگر در اوایل شب احتیاج به محیط شاد وبا نشاط دارند خواهشمند است با انتشار این گونه مطالب جلوی این کار ارزنده سیما که یک نوع طنز جدید را تجربه می کند نگیرید در ضمن همان طور خود ایشان اعلام کردند فقط چند دقیقه از این سریال را دیده اند پس لطفا زود قضاوت نکنند چون حتما عده زیادی متخصص دنبال تبعات اجتماعی این سریال هستند با تشکر (241014)
 
شهريار
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۲۳:۲۵
واقعيت اين استكه ما هنوز معيارها و ملاك هاي مشخصي براي لباس پوشيدن، آرايش كردن، فيلم و سريال و مانند آن نداريم و علت عمده آن هم اين استكه ما برنامه ريزي دراز مدت و مدون نداريم و مسئولين ما بجاي آنكه مجري سياستهاي كلان سازمان خود باشند، خودشان في البداهه و بر اساس معلومات و فرهنگ و برداشت هاي شخصي خود مبادرت به پي ريزي و اجراي ذهنيات خود مي كنند بنحوي كه با عوض شدن هر مسئول ، سيستم و سازمان و راهبردهاي سازمان مربوطه دستخوش تحول مي شود . يعني هر مديري براي خودش رسالت و شان و شخصيتي قائل است كه مي تواند و بايد سياستگذار سازمان متبوعه خود باشد فلذا اگر اين شخص متبحر و وارد به كارش باشد، سازمان در زمان او موجه و در غير اينصورت آماج انتقاد و پس رفت مي شود . در دنياي امروز و در ديانت اسلام عزيز ،اين برنامه است كه ملاك است و نه ذهنيت افراد . افراد موظف به اجراي برنامه كاري مشخصي هستند كه برايشان پيش بيني و مدون شده است اگر مي گوييم اين مدير خوب است يعني بايد منظورمان اين باشد كه مدير مزبور سازمان خود را در راه رسيدن به هدف مشخصي كه سازمان براي وصول به آن بوجود آمده ، خوب رهبري مي كند . ولي متاسفانه در اغلب موارد اين نيست خيلي از مديرها قانون و مقررات و ضوابط را دست و پاگير و گريز از ضوابط را نوعي شان و اقتدار خود تلقي مي كنند هر مديري كه بتواند با تحكم بيشتري افكار خود را بيان و كارمندان خود را مجبور به انجام ان نمايد، قدرتمند تر بنظر مي رسد . فلذا است كه اداره سازمانهاي ما متكي به سليقه مديران آن شده است و بخاطر همين هم هست كه بسياري اوقات نمي توانيم در مورد كاركرد مسئول و مدير و يا حتي يك كارمند قسمت بدرستي قضاوت كنيم . زيرا مبنايي براي قضاوت نداريم . برنامه ريزي هاي بلند مدت چهارساله و حتي سند چشم انداز هم در اين رابطه مي توانند مورد غفلت قرارگيرند چون راه وصول به اين اهداف از ديد هر مديري ، مغاير با ديد مدير ديگر است و بنابراين با تعويض هر مدير، راه رفته شده ادامه نمي يابد بلكه روز از نو و روزي از نو ، كانهو هر سازماني با تعويض هر مدير ، دوبار ايجاد مي شود و از صفر شروع مي كند . (241016)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۵۳:۲۰
1- کار شما دو حالت داشت، یا می آمدید و فقط راجع به این فیلم مطلبی می نوشتید، یا به فیلمهای فراوان از این دست می پرداختید، حالا که به این فیلم پرداختید بهتر بود با نگاه عمیقتر در این فیلم، نقدی تاثیرگذارتر و همه جانبه تر می نوشتید.
2- خوب نیست انقدر صفر و یکی به مسائل نگاه کنیم، این فیلم حاوی نکات قابل تاملی هم هست و در هر صورت توانسته است به خوبی مخاطبین را به پای خود بکشاند. اما در فیلم جنبه طنز آن بر جنبه های فرهنگی چربش دارد.
3- مشکل بزرگ فیلم، ارائه یک مدل غربی برای تشکیل خانواده هست. به عنوان مثال :
در فیلم، یک خانم مجرد و بزرگسال(مهرانه مهین ترابی) وجود دارد که در سنی حدود 40 سال هنوز ازدواج نکرده است و این امر در فیلم اتفاقی بسیار عادی جلوه داده می شود.
یک خانم دیگر وجود دارد که سه بار از همسرهای خود جدا شده است(رویا تیموریان) و هم اکنون در سن بالای 40سال مجرد زندگی کرده و به امید ازدواج با همان مرد مجرد فیلم است و در فیلم هی برای او ناز و عشوه می آید تا نظرش را به خود جلب کند.
همان مرد مجرد حدود 50 ساله(هرمزخان) که یک مرد پولدار و جهانگرد است در جوانی با خانمی ازدواج کرده بود اما در سفرهای خود به دور جهان متوجه عدم تفاهم خود با او می شود و به قول خودش نمی داند که چه می شود که از او جدا می شود.
در این فیلم یک زوج جوان موجود است که تازه ازدواج کرده اند، اما به دلایل فراوان هر دو بدنبال جدایی از یکدیگرند و هیچ عشقی بین آنها وجود ندارد.
خانم هانیه توسلی هم در این فیلم نقش دختری را بازی کرده که به وصیت پدرش بایست خواستگارهای فراوانی را دیده و یکی را انتخاب کرده و با آن ازدواج کند تا خانه چند میلیاردی پدرش برای او شود.
تازه جالب است که این فیلم در تیراژ پایانی خود خبر از وجود یک کارشناس اجتماعی روانشناسی در این فیلم می دهد!
خلاصه شما با مرور وقایع بالا مشاهده می کنید که این فیلم ازدواج را با یک الگوی غربی فقط با معیارهای مادی جلوه می دهد و هیچ نسبتی با آداب و رسوم و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ما ایرانیان ندارد.
گرچه بنده معتقدم که برای اجرای طرحهای اصیل و فرهنگی نیازمند ابزاریم، ابزاری از جمله کارگردان و نویسنده و تهیه کننده و بازیگر متعهد که متاسفانه بازرا سینمای ایران کمتر به خود می بیند. (241027)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۱:۵۹:۵۹
شرمنده خيلي از چيزهايي كه شما گفتي درسته ولي جهت اطلاع خدمتتون عرض كنم هنگام خواستگاري نگاه بي شرمانه معني نداره ... طرف ميخواد با يكي يه عمر زندگي كنه... شما كه انتظار نداري دو طرف تا شب عروسي همديگه رو نبينن ! اتفاقا مردي كه به خواستگاري ميره بايد كامل طرف مقابلش رو ورانداز كنه كه فردا خيلي ديره ... اين موضوع در فرهنگ اسلامي هم اشاره شده ...
اما اين كه اين موضوع تو صدا و سيما قابل نمايش هست يا نه يه بحث ديگه است. (241030)
 
ل. محسنی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۲۴:۲۶
سلام
در خواستگاری، نگاه پسر و دختر به هم حلال است اما نباید لذت جویانه و شهوت آلود باشد. (241161)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۳:۳۰
براي جمهوري اسلامي كه اسلاميت آن در همه عرصه ها ازجمله ترويج مظاهر غير ديني مورد ظلم و تعدي مسؤليني باصطلاح مذهبي قراردارد متأسفم .جواب خون هاي ريخته را كه خواهد داد[/color (241033)
 
iman
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۴:۱۶
واقعا متاسفم.

جامعه عوض شده.مردم سطح فکری بازی پیدا کردن. مگه خوشتیپ و خوش پوش بودن عیبه؟
مگه دوست شدن و یا ازدواج دختر و پسر خوشتیپ چه اشکالی داره؟
چرا همه مسائل را انقدر با دید بد نگاه میکنید؟
چرا همیشه ما باید ساده زنگی کردن را نشان بدیم؟
از وافعیت نمیشود فرار کرد . همه باید بداننیم که :
پولدار وفقیرو زشت و زیباو... همه در جامعه هستند
از صدا و سیما هم تشکر میکنم که چند سال است که همه اقشار جامعه را ایرانی حساب میکند . نه فقط افراد غقیر و مذهبی را. (241035)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۴:۳۲
ميبخشيد خانم محسني همه را آب ميبره ما راهم خواب .در دنياي فعلي كه توي هرخونه اي ماهواره هست و خيابانهاي ما از ماهواره بدتر ، شما در فكر چه چيز هايي هستيد من قصد حمايت از صدا و سيما را ندارم چون واقعا بر نامه هاش به قول شما از نظر مذهبي تفاوت زيادي دارند اما خوهاش ميكنم برويد و كانالهاي تركيه را نگاه كرده و تاثير برنامه هاي ديني آنها را ببينيد آن وقت بياييد و مقايسه كنيد نمونه اش سريال كليد اسرار . آيا سريالي با محتواي اين چنين قوي در بين سريالهاي ايراني هست. (241036)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۱:۳۵:۴۱
من نمیدانم شما به طنز گفتید یا نه ولی کلید اسرار مسخره ترین سریالی که در باره مذهب ساخته شده و بیشتر ترویج خرافاته. (241205)
 
مقدم
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۵:۱۱
با تشكر از سركار خانم محسني براي گشودن باب نظرات پيرامون اين سريال و امثالهم كه در سالهاي اخير باب شده ميخواهم نظر مسئولان محترم را به محل يا لوكيشن داستان ها جلب كنم . بپرسم كه :
- آيا چند درصد مردم كشور در اينگونه قصرها و آپارتمانهاي مجلل زندگي ميكنند ؟
- آيا نمايش اينگونه سريالها در راستاي راهبردها و مباني جامعه اسلامي و انقلاب اسلامي است ؟ !
- آيا مسئولان محترم شوراي نظارت بر سيماي جمهوري اسلامي بهنگام پخش اين سريالها و نمايش مال و ثروت اين خانواده هاي ميلياردر ، ذره اي به افزايش احساس درد و تالم خانواده هاي كم درآمد و بيكار وكارگر و شهر نشيناني كه با مشقت در يك آپارتمان 60 متري ساكن و محروم از بسياري نيازهاي اوليه ، انديشيده اند ؟
- كدام نياز فرهنگي جامعه كنوني ميل به انتشار فرهنگ اشرافي گري دارد ؟
- آيا مسئولان محترم سيما از تاثيرات منفي نمايش اينگونه آثار بي محتوا بر خانواده ها خبر دارند ؟ لطفا نظرخواهي اينترنتي را اعلام نكنيد كه آدرسي غلط است .زيرا بهيچ عنوان بازگوكننده نظر اكثريت جمعيت كشور نيست و اقليتي را شامل ميشود . (241037)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۷:۳۶
ايرادي كه به سريال وارد است اين كه دختر پس از سبك وسنگين كردن خواستگاران قرار است يكي از آنها را انتخاب كند حالا جريان معكوس راتصور كنيد كه يك خواستگار به خواستگاري 10 دختر برود وتازه تصميم بگيرد كه بايكي از انها ازدواج كند آيا دختران بر اين باور نيستند كه نمي شود به اين خواستگار اعتماد كرد

از اين سريال نيز اين تصور مي شود كه آقايان به دنبال ثروت خانم ها هستندونه خود او وگرنه چرا 10 خاستگار به همين خانم پيله كرده اند انگار دختري ديگري وجود ندارد وتنها معيار اين خانم است وبايد آقايان خود را باوي تطبيق دهند (241040)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۷:۴۰
صدا سیمای ما ظاهرا اسلامی و ملی است اما نه ملی است نه اسلامی چون:1چرا صدا وسیمای ما کمتر برنامه ای مثل سریال امام رضا تولید کرده است بحثهای علمی امام با دانشمندان ادیان دیگر در این سریال را مقایسه کنید با سریالهای ضعیف به ظاهر مذهبی دیگر مگر ما نمی توانیم از امام صادق امام باقر علمای اسلام مثل شهید اول شهید ثانی و علمای ایرانی فیلمهای اسلامی بسازیم2 صدا سیمای ما ملی هم نیست علاوه بر اینکه از تاریخ این سرزمین و مفاخر آن غفلت کرده ایم به منافع ملی هم توجه نمی شود الآن منافع کشور ما در چیست چرا به سوالات جوانان در موضوعات مختلف بی توجهی می شود آیا مسئولان ما فکر می کنند بی توجهی به مشکل باعتث حذف مشکل می شود (241041)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۹:۴۹
بسیار از نویسنده این متن ممنونم
من هم فکر می کنم صدا و سیما در ساخت سریال ها دچار اشتباهات بزرگی می شود.
هیچ دقت کرده اید که در حال حاضر هیچ سریال ایرانی جذابی از تلویزیون پخش نمی شود!
نه مسافران قابلیت های طنز ذارد نه دلنوازان باورپذیر است و نه در چشم باد با آن همه هزینه و بازیگر ریز و درشت در حدی که باید مخاطب جذب کرده
این شمس العماره هم که واقعا افتضاح است! (241043)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۱۰:۵۴
خانم لیلی محسنی دغدغه جنابعالی از ابتزال بنا به نوع نگرش مذهبی شما قابل احترام است. اما به این مطلب نیز توجه فرمایید که بسیاری از افراد در جامعه ایران همین احساسی که شما این چند روزه به آن دچار شده اید را چندین سال است دارند و برنامه های صدا و سیما را مشمئز کننده میدانند البته نه از نگاهی مشابه نگاه شما بلکه کاملا برعکس.
کار به جایی رسیده که این قشر عظیم جامعه ایران برای اینکه در صدا و سیما برنامه جذاب و مورد علاقه خود را نمی یابند روی سوی برنامه های ماهواره ای آورده اند. شاهد کلام بنده آمار خارج از تصور استفاده از تجهیزات ماهواره ای در جای جای ایران است که نتیجه سیاستهای یک سویه صدا و سیما در این سی سال میباشد. پس اگر نیک بنگرید متوجه خواهید شد که صدا و سیما چه کار بزرگی کرده است. تشخیص خوب یا بد این کار بزرگ با شما. (241044)
 
محمود
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۱۶:۵۸
سلام
اينكه سيماي ايران تفكيكي قايل شده است بين فيلم هاي مذهبي وغير آن برنامه هاي مذهبي وغير آن به ذايقه وسليقه ي ايشان مربوط است به درستي و نادرستي آن كاري نيست ولي اينكه در اين سريال مشخص چه چيز گفته ميشود چه نمايش داده ميشود بايد گفت فرق است بين واقعيت و ايده ال ويا حتي آنچه در گذشته بوده به نظرم نگاه اين مجموعه واقعي تر است نسبت به حال حاضر و نگاه روزي روزگاري نيز واقعي بود نسبت به زمان اتفاق داستان (241048)
 
كيا
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۷:۰۶
در تمامي سريالهاي ايراني اگر به دقت توجه شود به يك نكته بر ميخوريم وان دوري جستن و تشويق به دوري از ساده زيستي است . كاخهاي ان چناني در بهترين و گرانترين نقاط شمال و شمال شهرها انچنان بيننده را تحت تاثير قرار ميدهد كه خود داستان سريال يا فيلم نمي تواند اينقدر جذاب و ديدني باشه . زندگي بازيگران در يك مكاني كه شايد فقط در صد بسيار كمي از مردم ميتوانند در ان مو قعيت باشند و سوار شدن به اتو مو بيل هاي انچناني و گريم هاي زننده زنان و پخش ان از يك تلوزيون اسلامي هيچ تناسبي با يكديگر ندارد چه رسد به رعايت موازين اسلامي و اخلاقي در مراسم خواستگاري ان سريال . خلاصه هيچ كارمان با شعائرمان جور نيست و همه اش به خودمان دروغ ميگوييم. (241051)
 
ali
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۳۷:۰۸
سلام
واقعا به نظرم به نکته ای مهم اشاره کردین
تمام شبکه های ما باید نشر معارف دینی کنن ولی متاسفانه ما آنقدر هنرمند مقید به مسایل و توانا در امور نداریم
چندتایی هم که داریم نمی توانند هم در حوضه سینما و هم تلویزیون و .. کارکنند و کارشان خوب از آب در بیاد
ما باید به دنبال اصلاح فضای هنری کشور باشیم تا در سالهای آینده نیروهایی آماده داشته باشیم
باید دانشگاههای هنر را اصلاح کرد
یا علی (241058)
 
مجتبی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۴۴:۳۸
با عرض سلام و ابراز همدردی از این مقاله ای که از خانم لیلی محسنی درج شده؛
باید به گوش اهالی فرهنگ و هنر برسد که \"این راهی که تو میروی به هیچستان است\".
به راستی چه دارد به روز فرهنگ اصیل و ناب ایرانی اسلامی که تماما برگرفته از اسلام ناب محمدی ص است می آید.
سریال شمس العماره جدایی از اینکه یک سریالی است که در قالب طنز تهیه شده اما تفکرات و القائات سکولار را ترویج می نماید.
چرا باید دختر و پسر قبل از ازدواج این قدر نزدیک به هم و بی پرده صحبت کنند مگر تعالیم اسلامی چگونگی شرایط خواستگاری را نگفته است، آیا این همان راه است؟
مسئله خواستگاری چون یک امر بسیار مهم و حساسی است؛ لذا اگر سریال و یا فیلمی در مورد آن ساخته می شود باید با تعالیم شرعی و اسلامی ما همخوانی داشته باشد. اسلام در این موضوع نه سخت می گیرد و نه اجازه اهانت به حریم یک زن مسلمان را میدهد.
کاش قدری حرف از معنویت در این سریال وجود داشت و کمی به مشکلات ازدواج جوانان که این روزها بیداد میکند و مسئله خواستگاری، آن هم به شکل اصیل و ایرانی، پرداخته می شد.

حرف بسیار است اما \"تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل\". (241060)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۴۸:۴۱
چند سوال و نکته:
1.آیا شما هنوز همچون قهرمانان سریال روزی روزگاری با اسب و قاطر به محل تحصیل و کار و خرید می‌روید؟
2.چرا پذیرش این نکته ساده که مردم نسبت به دورانی که توسط سریال روی روزگاری تصویر شده و حتی نسبت به دوران پخش این سریال تغییر کرده برای برخی این چنین سخت است؟
3.با توجه به نکته 2 به نظر نمی‌رسد ایجاد شبکه قرآن چندان هم غیر عادی باشد ،ایجاد این شبکه برای قشر سنتی‌تر غنیمت است.
4.چیزی که شما از آن با عناوینی مثل دریده و عشوه‌گر یاد کردید برای بخشی از جامعه به هیچ عنوان غیرعادی نیست ،بپذیرید که بخشی از جامعه در چنین فرهنگی رشد کرده‌اند ،حالا شما فساد بنامیدش ،ایستادن و جبهه گیری در مقابل فرهنگ‌های خانوادگی اشتباهی است که واپسین شاه ایران هم کرد.
و یک توصیه:
5.بیایید یکدیگر آن چنان که هستیم بپذیریم. (241063)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۴۸:۵۸
خیلی جالب است! نویسنده این مطلب توقع دارد زندگی معاصر همان کیفیاتی را داشته باشد که زندگی قجری داشت! آیا درست است که از کارگردانی که فیلمی درباره تهران ۱۳۸۸ می‌سازد توقع داشته باشیم روابط شخصیت‌های داستانش با یکدیگر مشابه روابط شخصیت‌های سریالی باشد که داستانش در بیابان‌های میمه و در سال ۱۲۸۸ می‌گذشت؟ این که ما زندگی مردم کشورمان را درست بازنمایی نکنیم و فی‌المثل مشابه زندگی صد سال پیش نمایش دهیم، تغییری در واقعیت جامعه ایجاد نمی‌کند. مردم زندگی‌شان را از روی سریال‌های تلویزیون نمی‌سازند. آن‌ها ممکن است خود را در سریال ببینند یا (مانند اکثر سریال‌های صداوسیما) ربطی میان زندگی خود و زندگی شخصیت‌ها نبینند.  (241064)
 
ل. محسنی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۱۷:۱۳
سلام
سریال روزی روزگاری برای مخاطب سال 1288 ساخته نشده بود بلکه در سال 1372 به نمایش درآمد. (241158)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۹:۴۸:۳۳
جناب محسنی! هر چند سریال روزی روزگاری در سال ۷۲ پخش شد، اما داستان آن در ایران ۱۲۸۸ می‌گذشت. ماجرا ربطی به روابط امروزین نداشت، هر چند مخاطب آن انسان امروز بود. این دو مقوله از هم جداست (241196)
 
رضا دهکردی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۵۵:۱۳
متاسفانه دقیقا همینطور است، البته یک نکته مهمتر اصل داستان است که هر شب مردم باید بنشینند و وقت خود را بدون هیچ نتیجه ای پای این سریال تلف کنند، آیا تمام مشکلات مردم حل شده و موضوع بدرد بخوری برای سوژه سریالها جز ایندست موضوعات کلیشه ای و گیشه ای پیدا نمی شود. خوب اینطور است که سطح آگاهی مردم و ارزشهای اجتماعی تنزل پیدا میکند ، متاسفانه ازیندست کارهای عبث پر هزینه در صدا و سیما بوفور یافت می شود و صدا وسیما را نمی توان در انجام رسالتهای ذاتی خودش موفق دانست در نهایت متولیان این رسانه تاثیر گذار بدانند که در مقابل بیت المال و ملت باید جوابگو باشند البته اگر ... (241068)
 
ک، م
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۲:۵۵:۳۸
با سلام؛
تقریبا در هیچ کدام از برنامه ها و سریال های تلویزیونی؛ اثری از نماز دیده نمی شود. (241069)
 
یک دانشجو
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۰۷:۴۳
اول تشکر کنم که به این سریال توجه کردید.
به نظرم نویسنده ی این نقد از میزان بالای تعصب مذهبی برخوردار است و چشمانشان رو نسبت به خیلی از واقیعتهای جامعه بسته اند.امیدوارم که ایشان اعتقاد نداشته باشند که به مانند30 سال گذشته همچنان باید مفاهیم اجتماعی را با نوعی از مذهب در هم آمیخت که نتیجه اش هم اکنون پس از 30 سال کار فرهنگی کاملا قابل مشاهده است. (241072)
 
ل. محسنی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۲۱:۵۳
سلام

اتفاقا وضعیت اسفبار فرهنگی موجود نتیجه این است که مدیریت فرهنگی ما در اغلب سالهای این 30 سال راه به خطا رفته است. (241160)
 
دوست
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۱۴:۴۳
با عرض سلام
تحلیل درستی به نظر می آید
خدا ان شاء الله به آقای ضرغامی و دوستان متدین در صدا و سیما بصیرت کافی بدهد
تا از برنامه هایی که دارند متدینین را از تلویزیون دور می کنند و به تبع از جریانات مسائل روز آنها را عقب نگه می دارند جلوگیری کنند
الان وضع به گونه ای شده است که برخی به جهت کانالهای ماهواره ای تلویزیون را تحویل نمی گیرند و برخی به دلیل برنامه هایی که امور شرعی را راعایت نمی کنند اعم از برنامه های کودک(مثل فیتیله) و یا سریالها و فیلم ها، خود را از رسانه رسمی و ملی جمهوری اسلامی دور نگه می دارند
والعاقبه للمتقین (241076)
 
مانی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۱۷:۵۴
با سلام...نویسنده گرامی خانم لیلی محسنی...چیزی که هر جامعه ای را به نابودی و انحراف میکشاند افراط و تفریط در امور است...چیزی شبیه طالبانیسم یا ایسمها و ازادیهای لجام گسیخته غربی...من نیز مثل شما با این سریال موافق نیستم ولی با بیشتر حرفهای شما هم به شدت مخالفم...چون بوی افراط و خودخواهی واگر ناراحت نمیشوید بی منطق و عامیانه است...بیایید واقع گرا باشیم...بیایید اگر زوج جوان سریال با هم مشکل دارند(هرچند سطحی و طنز گونه)ولی به واقعیت درصد بالای طلاق زوجهای جوان توجه کنیم...ایجاد شبکه قران و اقعان کار نیکی درجهت توجه به سلایق مخاطبین صدا وسیما بود که کار اصلی رسانه توجه به تمام مخاطبین و سلایق است ایا فکر نمی کنید اگر قرار بود این حجم معارف در بقیه شبکه ها پخش میشد چه موج منفی دین گریزی بخاطر افراط در پخش این مطالب پیش میامد کاش شما بخاطر ناراحتی شخصی و سلیقه ای از صحنه هایی از یک سریال به تمام کارهای خوب دیگر نیز که انجام گرفته ...بی دلیل ایراد نمی گرفتید...از اینکه در بعضی و شاید اکثر سریالها افراط در نشان دادن و یا نشان ندادن مذهب میشود شکی نیست...ولی اینکه همه مشکلات اجتماعی موجود در بین دختران و پسران جامعه خود را نادیده گرفته و همه را و همه را خالی از اشتباه و مصداق گفته شما بدانیم که کذب محض است که صفحه حوادث روزنامه ها مبین این میباشد...کسی منکر زیبایی سریال روزی روزگاری و حجب و حیای بازیگر محبوب ان مرحوم خسرو شکیبایی نمیشود ولی حیا و واژه حیا تنها به نگاه کردن به گل قالی و دور شدن از چاه اب نیست که عملیست بر پایه باطن انسان که بعضی و شاید ابتداییترین مظاهر ان مصادیق فوق باشد...کار هنرمند بیان هنرمندانه باطن و ظاهر واژه هاست...مطمن باشید که این سریال نیز مورد تایید همانهایی قرار گرفته که سریال صاحبدلان را تایید کرده اند و شما حتمان تاییدشان میکنید که سکولار نیستند! اگر سریال در یک خانه کوچک و با نمادهای فقر بازی میشد که اولان اسم سریال شمس العماره نمیشد و دومان نمایش فقر برای هیج کس حتی فقیر و کسانی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند جالب نیست هر چند این ایراد شما سطحی و مال دههای قبل بود ...در خاتمه اگر حرفی خارج از حیطه ادب بیان کردم عذرخواهی میکنم (241078)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۱۱:۵۲:۳۷
مانی عزیز. کسی نمیگه در یک شبکه عادی ختم قرآن بگذارند ولی توقع ما اینست در یک کشور شیعه بجای اینهمه عشوه زنان و دختران بزک کرده یک صحنه خیلی کوتاه از عبادت و نماز و حتی یاد خدا کردن یک هنرمند نشون بدهند. این میشه دین گریزی؟ (243478)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۲۴:۲۰
جناب آقاي استراتژيست، گويند هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد، درست است بسياري از خانواده ها هنوز همان شرم و حياي پيشينيان را دارند اما بسياري نيز ديگر ندارند بسياري از خانواده ها از تاميد مايحتاج اوليه زندگي عاجزند و بسياري هم در كاخها زندگي مي كنند و ... اين سريال هم دسته دوم را روايت كرده است سريال مرادبيك هم 100 سال پيش زندگي بيابان نشيينان و روستاييان را روايت كرده و اگر قرار باشد در سريالي ديگر زندگي تركمانها را روايت كند قصه گونه اي ديگر خواهد شد قرار نيست كه ما يك فرمت كاملا مشخص داشته باشيو و كارگردانها در قالب همان فرمت براي همه يكجور روايت كنند. (241081)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۲۶:۵۳
جائی در اطلس تاریخی دیدم که عکس شمس العماره تهران را در دوران پادشاهی قاجار انداخت آیا شاهزاده های قاجار از دیدن این سریال خوشحال میشوند یا اینکه شمس العماره فقط مخصوص سلسله قاجاریه نیست اطلاعی ندارم ولی این سریال در یک کاخ فیلمبرداری می شود براستی چند در صد از مردم ما کاخ نشینندمگر انقلاب ما برای کوخ نشینها نبود پس چرا کاخ نشینها و نظام سرمایه داری الگو شد ای مردم ایران به الگوهای اقتصادی درست برگردید اقتصادی که در آن انسانیت مطرح باشد و سرمایه را هم برای تعالی انسان بخواهد نه کاخ نشینی و رسالت صدا و سیما در این زمینه سنگین تر است (241083)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۴۴:۵۷
با برخی از قسمتهای این مطلب موافقم و با برخی نه در برخی جاها یه خورده زیادی خشک و با تعصب است . ولی با قسمتهایی موافقم مثل نشان دادن خانه هایی و زندگیهایی تجملی و لوکس و نشان دادن برخی فرهنگهای غلط مثل بی کاری وبی عاری و بی مسئولیتی و بی عرضه بودن که در شخصیت شکور به شدت دیده میشود و مثلا چرا دایی که یک مرد نا محرم است داعما در خانه با یک زن نامحرم هستند اصلا اصول اخلاقی که باید دو نا محرم در مورد هم که در یک خانه هستندرعایت کنند رعایت نمیشه و........اون وقت این با ادعای عدالت محوری و اسلامی بودن آقایون اصلا مسولین سازگار نیست . به نظر من واقعا صدا وسیمای ما در ساختن فیلمهای مذهبی اصلا عمل کرد خوبی نداره مثلا فیلمهای ماه رمضان که برخی واقعا افتضاح است مثلا بجای نشان دادن مذهب و اخلاق که باید کاملا هنرمندانه و بدون افراط و زیبا باید نشان داده شود در برخی موارد تبدیل به تظاهر و افراط میشود و در برخی موارد اصلا تبدیل به تخیلات و خرافات و فیلمهای ترسناک و بی محتوی میشود ما باید واقعا در ساخت فیلمهای مذهبی حداقل از ترکیه یاد بگیریم و اون فیلم کلید اسرار که چقدر زیبا ست (241089)
 
ایرج
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۵۱:۱۲
ایکاش این نگاه تیز بینانه شامل حال همه برنامه های رسانه ملی (که از صفت ملی بودن فقط خرج آن شامل جیب ملت میباشد) میشد .رسانه ای که با ظاهری ریا کارانه چون نمونه های ذکر شده در مطلب بالا رسالت نقادی . آموزشگری .فرهنگ سازی صحیح . بی طرفی و غیره را فراموش کرده و بعضا\" حتی مصالح ملی را به پای بعضی منافع گروهی فدا می کند . باید گفت حقیقتا\" تلویزیون در دوره ریاست آقای ضرغامی بد ترین دوران پس از انقلاب خود را می گذراند 0 بنده و بسیاری از هموطنان مسئولیت در صد بسیاری از مشکلات انتخابات ریاست جمهوری و بی اعتمادی مردم به نظام را مستقیما\" متوجه صدا و سیما و شخص آقای ضرغامی میدانیم . اقدامی که باعث سوق دادن مردم به سمت BBC , VOA گردید > براستی آیا واقعا\" این آن صداوسیمائی است که از آن توسط رهبر کبیر انقلاب به دانشگاه تعبیر شد> (241090)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۳:۵۶:۲۹
[فرموده شما صحیح است بچه های ما تمام روزاین صحنه هارا از تلویزیون تماشا میکنند تمام زحمات مارا در خصوص تربیت فرزندان به باد فنا می فرستند
پاسخگو کیست ؟..........در این شرایط ازفرزندمان چه انتظاری دارید.............
فریاد رسی باید (241094)
 
eskandari
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۰۴:۳۵
خدا پدر و مادرتان را بیامرزد این تلویزیون فقط برنامه هایی که باعث تحول انسانها شود را در مراسم خاصی مثل رمضان محرم فاطمیه پخش می کند در بقیه سال اصلا نیازی نمی بینند که مردم با نگاه کردن به برنامه هایشان تحولی در روح خود ایجاد کنند اگر ما می خواهیم این گونه سریالها را دنبال کنیم که بسیاری کانال دیگر وجوددارد که کیفیت هنری فیلم ها و سریالهایش از این سریالها به مراتب بالاتر است و قابل استفاده تر در همین سریال پری خانم بی حیایی و حماقت رابه اوج خود رسانده من ندیده ام چه در قشر مذهبی و چه در قشر غیر مذهبی جدای از دین که اینگونه کسی خودش را اویزان کند این الگوی کدام زن ایرانی مسلمان و غیر مسلمان است که اینها در این برنامه به نمایش کشیده اند (241099)
 
نظري
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۱۴:۲۰
متاسفانه در اكثر برنامه هاي تلويزيون شاهد اين نكته هستيم كه سير حركتي برنامه ها خارج از وضعيت فعلي اكثر شهروندان است. عدم توجه به مسائل ديني، سياست زدگي، ترويج مصرف گرايي و ريا و تزوير از جمله مسائلي هست كه متاسفانه در اين دانشگاه عمومي به نمايش گذاشته مي شود و نكته جالب در اين بين اينست كه در برنامه هاي مذهبي هم اين امر اتفاق مي افتد تا جايي كه در برنامه اي همچون ماه عسل كه براي لحظات پيش از افطار تدارك ديده شده است از لوكيشني استفاده مي شود كه بنا به اظهار نظر ميهمانان برنامه مانند خواب و رويا مي ماند حال در ذهن بيننده تلويزيوني در سراسر كشور چه مي گذراند بماند (241101)
 
lمهندس باقری
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۲۲:۰۶
قبلا هم سریال نرگس که روابط عاشقانه ای به مرتتب بدتر ازشمس العماره را نشان می داد از صدا وسیما پخش شد اما نه تنها کسی از آن انتقاد نکرد بلکه به دلیل اصول سوسیالیتی حاکم بر آن مورد تقدیر هم قرار گرفت حالا واقعا رفتار زنان ومردان فیلم ناراحت کننده است یا نشان دادن بزرگی خانه کاخ گونه لیلی ،درباره روابط تنها زوج داستان که همیشه دعوا دارند هم ایکاش دقت می کردید ومی دید که همه دعوای آنها تنها به دلیل بیکاری شکور است که البته مشکل ملیونها جوان ایرانی است پس خیلی هم بیگانه از واقعیت کشور ساخته نشده است کاش درباره نرگس هم همین طور حساس بودید . (241102)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۲۵:۱۹
فکر نمی کنید که تعمدی در رواج این فرهنگ جدید باشد ؟ آیا هنوز درنیافته اید که متولیان فرهنگی کشور چگونه به عمد در حال رواج دوباره فیلمفارسی های دهه پنجاه هستند و نمونه آنهم تولید فیلم های متععدی است که این روزها بر پرده سینما ها نمایش داده می شوند و حاوی هیچگونه پیام و محتوای با ارزشی نیستند . فکر کنم آقای علی مطهری به نکته ظریفی اشاره کرده اند که چرا پارازیت روی شبکه های غیر اخلاقی پخش نمی شود ؟ فکر کنم جواب همه این چرا ها در همین سوال باشد . (241104)
 
علیرضا2134
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۲۹:۵۸
حتماً براتون پیش آمده که به فروشگاه هایی که محصولات سری دوزی دارند سر بزنید و این محصولات را ببینید ، وضعیت فیلم های صدا و سیما خیلی به این سری دوزی ها شبیه است.

با توجه به وضعیت جامعه امروز صدا و سیما تلاش میکند با تولید مجموعه های تلویزیونی یه جورایی مردم را سرگرم کند ولی چون این مجموعه ها فاقد عناصر حرفه ای فیلم سازی اند سازندگان ناچارند دست به دامن عناصر سطح پایینی مثل مواردی که در گزارش چاپ شده شوند.
نکته دیگه بحث مقایسه نویسنده محترم است! قیاس شمس العماره با روزی روزگاری که به نظر من از ماندگار ترین آثار در 30 سال اخیر است قیاسی مع الفارغ و غیر منطقی است که فقط موجب خدشه دار شدن سریال روزی روزگاری خواهد شد.....

کاش مدیران صدا و سیما کمی به شعور مخاطبین شان احترام می گذاشتند (241108)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۳۱:۴۱
نوشتهء قابل تأملی بود. (241110)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۳۲:۵۱
خدا خیرتان بدهد حرف چند ساله ی دل ما را زدید . هالا رهبری هرچقدر هم بگویند مهندسی فرهنگی . این شورای عالی انقلاب فرهنگی گوشش بدهکار نیست که نیست .
به نظر من شما باید شورای عالی انقلاب فرهنگی را هدف بگیرید نه صدا و سیما چرا که زائقه ی مردم با یک سریال عوض نمی شود .
باید آنقدر به این شورا بگوییم مهندسی فرهنگی که رهبری از سال 79 دستور تکمیل پروپزال و اجرای آن را صادر کرده اند چه شد ؟
گرچه رسانه ملی هم نباید اینطور عمل کند . به نظر من اوضاع تلوزیون از افتضاح هم گذشته است .
با تشکر (241111)
 
طبا
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۳۹:۱۵
اول سلام
اي آقا من خودم صداسيمايي هستم مي بينيم اينجا چه خبره قديميا بهش ميگن شولات
دلم براي رهيربي مي سوزه و ياد يك چيز جالبي مي افتم كه .... نميتونم بگم
فقط اين رو بگم كه
زين همرهان (بي عقل اخمق به دور از بينش و ياست و درايت و درو افتاده از خدا و پيغمبر)سست عناصر دلم گرفت

شير خدا و رستم دستانم آرزوست (241114)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۳:۱۷
سلام
ارزیابی شما از دوسریال موشکافانه و خوب بود و از این جهت ظرافتهای کار آقای احمد جو را خوب نشان دادید ، اما همون شادروان خسروشکیبایی هم سریال ها و فیلم های متعددی بازی کرده که مشابه شمس العماره است.
از فرمایشات شما متاسفانه بوی قیمومیت می آید ، گویا مردم منگل و عقب افتاده اند و قرار است با این سریال ها مسیر زندگیشان را تعیین کنند. ویا سرکار خانم مواظب یادگیری و آموزش این مهجورین باشد؟! (241115)
 
رجب
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۶:۴۲
بله تقریبا درست است
صدا و سیما به جای آنکه به دنبال ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف و تشویق مردم به اجناس ایرانی گام بردارد بر خلاف منافع کشور و در جهت تخریب چهره کالای ایرانی و تبدیل ایرانیان به مصرف گرا ترین جامعه دنیاست. (240959)
 
زماني
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۲۸:۰۱
فراموشي يك نكته ظريف باعث به اشتباه افتادن همه مي شود.
اولاً اين هنرمندان (نويسنده، كاركردان، ناظر كيفي و هنرپيشه گان) هستند كه فيلم و يا سريال را مي سازند.
نانياً اعتقاد آنها است كه فضاي هنري را شكل مي دهد.
ثالثاً كي مرز هاي اعتقادي در هنر توسط متخصصين ديني تدوين شده است كه حالا عدول از آنها ايجاد اشكال كرده است؟
باعث تاسف است كه، حتي هاليوود هم براي توليدات خود نرم هاي تعريف شده و خط قرمز هاي خاص خودرا دارد، آيا ما نيز چنين كرده ايم؟
اگر بعضي از فيلم ها و سريال ها موفق به رعايت نرم هاي اعتقادي مي شوند به دليل اعتقاد عوامل اصلي دخيل (نويسنده، كاركردان، ناظر كيفي و هنرپيشه گان) است كه بر ديگران نيز تاثير مي گذراند تا توليد مناسبي عرضه گردد. (241128)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۵:۰۸:۴۷
حالا بعد ازمدتها یک سریالی که لبخند بر لبان می نشاند این را ازهم ازمون بگیرین (249383)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۶:۱۶:۲۹
امیدوارم حکم آقای ضرغامی برای پنج سال دوم تمدید نشود (241144)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۰:۲۴:۳۴
\"چند شب پيش تصادفا صحنه‌اي از سريال شمس العماره محصول شبكه دو سيما توجهم را جلب كرد.\" و \"بعدا با پرس و جو و مطالعه و ديدن با اكراه چند قسمت ديگر اين سريال،\"
صرفنظر از هزگونه داوری در مورد نظر نویسنده این مطلب باعث تاسف است که ایشان اینقدر راحت (با دیدن گوشه هایی از سریال آن هم با اکراه )در مورد آن سریال قضاوت می کنند. (241234)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۴۶:۵۰
به نظر من اين اقا خيلي بي ظرفيته كه با ديدن اين سرايل تا اين حد بر اشفته شده.

اصل ماجراي اشتباه استرتژيك صداوسيما رو قبول دارم. اما نوع نگاه به موضوع و سريال شمس العماره واقعا در اين تحيلي خيلي مسخره است. چون براي حضور همه افراد در اين خانه و نوع ارتباطات توجيه عقلي و عرفي كافي در متن سريال هيت.


تا كي اين همه بي جنبگي و پيش داوري!؟ (241314)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۱:۲۱:۳۳
آقا نیست، خانمه دقت کن بعد حرف بزن (243102)
 
از یزد
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۹:۴۶:۲۳
آقا یا خانم محترم. من هم که چند قسمت سریال را دیدم همین نظر رو دارم. شما میگویید دروغ نوشته؟ (243419)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۵:۳۸
تقریبا تمام سریال های ما جند پارامتر اساسی دارند

1-یک خانه چند میلیاردی به همراه افرادی بسیار پولدار

2- اسلحه و قتل ( دست کم یک فقره قتل در هر سریال هست)

3- دروغ به میزان زیاد در دیالوگ ها (241424)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۹:۱۵:۴۷
علاوه بر مواردي که شما اشاره کرديد، اعتياد، خودکشي، پرخاشگري کلامي و غيرکلامي، فحاشي و ... نيز چاشني اکثر فيلمها و سريالهاي تلويزيوني است. (243407)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۳:۵۲
برخی بد آموزی هایی که توسط سینما و تلویزیون خودمان صورت می گیرد بدتر از برخی فیلم های غربی است چرا که اینها به ظاهر مسلمانند و نشان میدهند یک مسلمانچه راحت می تواند گناه کندو اینگونه قبح مسئله را از بین می برند...در این روزگار به ندرت می توان یک فیلم ایرانی یافت که سوژه آن عشق وعاشقی و خواستگاری نباشد. (241484)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۴۳:۱۸
سلام

قصد تائید سریال رو ندارم. اما خیلی‌ دلم می‌خواست بدونم نویسندهٔ محترم این نقداگر می‌خواست راجع به حل مشکلات روابط جوانان در دنیای امروز و نه ۱۰۰ سال پیش( روزی روزگاری) فیلمی بسازند و مفاهیم دینی رو نه از زبان منبر که از زبان فیلمی آموزنده مطرح کنند چه فیلم نامه‌ای مینوشتند. نقد خوبه به شرطی که اصول اولیه توش لحاظ شده باشه. صرفا یکی‌ زدن و در رفتن نقد محسوب نمیشه.

به هر حال من این سریال رو از این نظر مثبت میبینم که سعی‌ داره روابط منطقی‌ قبل از ازدواج اون هم از طریق خواستگاری رو کمی‌ برای جامعه باز بکنه. (241488)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۹:۴۱:۳۸
یکی از ایرادهای بزرگ مدیریت آقای ضرغامی در دوران 5 ساله، ضعیف کردن پایه های خانواده ایرانی در قالب بیان برابری عینی مرد و زن در همه زمینه ها(بر خلاف نص صریح قرآن)، عدم رعایت جایگاه افراد در خانواده،عدم رعایت حقوق مرد وزن و اولیا و فرزندان و ... میباشد که باعث افزایش آمار طلاق در این چند سال شده است. امیدواریم ایشان با پیروی از رهنمودهای دین مبین اسلام و فرمایشات رهبری بیش از پیش در راه شناساندن اسلام واقعی (و نه اسلام غربی) به ملت بزرگ ایران تلاش نمایند. (243417)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۸:۰۹
من هم فقط چند دقيقه از هر قسمت اين سريال را ديده ام و علاقه چنداني به آن ندارم.
اما :
1 - هر سريال فيلمنامه و مقتضيات خود را دارد. اينطور نيست كه بازيگران اين سريال بتوانند نقش مراد بيك را ايفا كنند و به گل قالي خيره شوند.

2 - داستان سريال روزي روزگاري، مربوط به 100 سال پيش بود. مطمئنا شرايط آن روز با شرايط فعلي فرق مي كند.

3 - ساختار سريال شمس العماره يك ساختار نسبتا فانتزي است و كاخ نشيني اين افراد قابل تعميم به كل جامعه نيست.

4 - با شما موافقم كه بخشي از هر قسمت اين سريال مربوط به خاله زنك بازي است، اما اگر هنوز مردم ما به اين محتوا رقبت نشان مي دهند و از آن استقبال مي كنند، نشان دهنده تطابق اين سريال با فرهنگ ما ( و يا علايق فعلي جامعه ما ) است.

5 - به نظر شما آيا براي اينكه بگوييم زوج هاي جوان با هم مهربانند، بايد در تمامي سريال ها علاقه زايد الوصف آن ها را به نشان دهيم؟ به نظر من نه. در اين سريال هم بنا به گفته شما : \" وج تازه ازدواج كرده اين سريال، برخلاف مجردهاي سريال، با هم خوب نيستند و دايم دعوا و ناسازگاري مي‌كنند! \"

6 - در نهايت با اين حرف شما موافقم كه صدا و سيما در فيلم ها و سريال ها ضعيف عمل كرده و با جدا كردن بخش هاي ديني و غير ديني و ... كارهاي نه چندان خوب ارائه مي دهد. (241117)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۴:۵۹:۳۱
به نظر من بزرگترين مشكل اين سريال ها اين است كه در جامعه زندگي افراد متمول و مرفه را تصوير مي كنند، در حاليكه اكثر افراد جامعه ما داراي زندگي ساده و معمولي هستند و متاسفانه صدا سيما با اين سريال ها مصرف گرايي و تجمل را رواج مي دهد. شما نگاه كنيد به لوكيشن هاي اين سريال يا سريال مرد هزار چهره يا خيلي ديگر از سريال ها. خب وقتي مخاطب اين سريال ها بسياري از روستاييان و يا شهرنشينهايي هستند كه در سطح فقر زندگي عادي دارند، چه پيامي را از اين سريالها دريافت مي كنند؟
كاش صدا سيما توجه كند.

متن زير از آدرس زير نقل مي شود:

http://alef.ir/1388/content/view/55029

عدالت نامتوازن يعنى اينكه دولت به يك روستا آب، برق، گاز، تلفن و جاده برده است و رسانه نبرده است و روستاها و محروميت‏ها در فضاى رسانه‏اى كشور ديده نمى‏شوند. در نظام رسانه‏اى موجود از جمله رسانه ملى تصويرى از كشور نشان داده مى‏شود كه اين تصوير تطابقى با واقعيت ايران و ايران واقعى ندارد. به عنوان مثال اگر امروز فقط يك ساعت و نه بيشتر، برق تهران برود، تمام روزنامه‏ها فردا در صفحه اول خود اين خبر را به‏عنوان يك اتفاق مهم بازتاب مى‏دهند، همين طور صدا و سيما مسئولين را به صلابه خواهد كشيد كه چرا چنين اتفاقى افتاده است، ولى اگر ميليون‏ها ايرانى سى سال بعد از انقلاب برق يا امكانات اوليه نداشته باشند، حتى در صفحه حوادث روزنامه‏ها هم ضريب نمى‏گيرد. اگر ميليون‏ها ايرانى كمرشان زير بار فقر خم شود يا يا چهار دختر ايلامى بر اثر فقر خودسوزى كنند، نه رسانه ملى و نه روزنامه‏ها، نه اينترنت واكنش نشان نمى‏دهند ولى اگر آقاى ايكس از نيمكت‏نشينى در تيم مثلا فولاد اهواز ناراحت باشد، آقاى ضرغامى به ميدان مى‏آيد و مى‏گويد مگر من مرده‏ام كه تو اين درد و رنج بزرگ را تحمل كنى، من بهترين برنامه‏سازان و بهترين وقت رسانه ملى را اختصاص مى‏دهم كه طى چندين برنامه به اين قصه بپردازند و اين را تبديل به يك مساله ملى مى‏كنم تا اين بار غم را از دوشت بردارم!
وقتى مردم، ايران را در اين رسانه تماشا مى‏كنند، چه برداشتى خواهند داشت؟ يك سوم مردم ايران در روستاها زندگى مى‏كنند و اينها در نظام رسانه‏اى ما ناپديد هستند و انكار مى‏شوند. مثلا تلويزيون مى‏خواهد از روز انتخابات گزارش بدهد فقط دوربين از مسجد لرزاده، حسينيه ارشاد و بالعكس و به شخص بيننده چنين تصويرى از ايران و واقعيت آن روز كشور به وى القا مى‏شود. وقتى كه رسانه‏اى همچون صندوق راى كه رسانه‏اى بى‏ادب است و حرمت ارباب رسانه و سرمايه‏داران حاكم بر رسانه را نگه نمى‏دارد، از او يك تصوير ديگر از ايران مى‏دهد با تصوير رسانه‏اى مثل صدا و سيما و روزنامه‏هاى ما متضاد است. (241119)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۰۲:۰۹
ولله ما که این فیلم رو ندیدیم ولی با مقاله بالا کاملا موافقم. (241120)
 
o-t
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۰۸:۲۵
lاز مطلب خوب نویسنده محترم که حرف دل خیلی هارازد ه متشکرم (241122)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۰۹:۰۴
با سلام
متاسفانه صدا و سيما يا خيلي سريالهاي افسرده كننده پخش مكند يا سريالهايي كه اثري از مذهب ندارد
مثلا در سريالهايي كه مرگ و مير زياد است و مشكلات زياد است نماز و روزه هم ديده مي‌شود اما در سريالهاي شاد و خانوادگي اغلب اثري از نماز نيست
در حاليكه با همه اينكه از غرب ايراد ميگيريم در بيشتر فيلمهايشان كليسا هم ديده مي‌شود.
در فيلمهاي ما فيلم را طور يميسازند كه انگار به طرف نمي خورد كه نماز بخواند
مثلا همين سريال شمس اماره به نظر من طوري اين فيلم ساخته شده كه فقط كارگر خانه كه نقش آن را فرهاد اييش بازي مي كند و همسرش خانم گلچين شايد نماز خوان باشند بقيه كه محال است.
اگر هم نشان بدهند طنز مي شود
به نظ من اگر مي خواهد فيلم بسازند بايد مثل سريالهاي عطاران باشد برخاسته از جامعه معمولي و شاد. (241123)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۱۲:۳۴
خدا خیرتون بده بگین یک بار دیگه روزی روزگاری رو پخش کنن. البته در ساعتی مناسب. نه نصف شب یا وسط روز که ما نیستیم. (241124)
 
مردغارنشين
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۶:۰۴:۱۸
سلام

مگر نشان ندادن يك چيز باعث ميشه كه نياز به اون چيز از ذات انسان حذف شود ؟!
آيا تجمل گرايي را نشان ندهند ، مردم تجمل گرا نمي شوند ؟ نياز انسان پيشرفت و استفاده از امكانات هستش .
شمايي كه مطلب مي نويسيد و شمايي كه مطلب نشر مي دهيد آيا توجه نمي كنيد كه مردم نياز به بهترين ها دارند ؟
آيا يك سريال نسبتا جذاب كه حداقل اندك زماني بيننده را از مشكلات روزمره دور ميكنه براي ما زياد به نظر مي رسد ؟
آيا هميشه در سريالهاي ايراني بايد گريه و زاري و مرده كشي باشه تا بعضي ها خوششان بيايد ؟!
آيا فكر نمي كنيد زمان آن شده تا حتي به قول آقايان براي مقابله با تهاجم فرهنگي هم كه شده كمي به مردم در سريالها روحيه و شادي و نشاط داده شود ؟! (241140)
 
امیرحسین
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۶:۱۶:۴۰
باسلام به نویسنده مقاله فوق
به نظر من بزرگترین افت برنامه های تلویزیون درحال حاضرتجمل گرایی است افتی که باعث میشوداکثرمردم به داشته های خود قانع نبوده وبرای دستیابی به رفاه بیشتر تلاش خودرا مضاعف کنندوچون دراکثرمواردازراه مشروع نمی توان به چنین زندگی اشرافی دستیافت متاسفانه افرادی که خدا ترسی کمتری دارندبه انواع راههای نامشروع متوسل میشوندومسئول چنین ناهنجاریهای اجتماعی صدا وسیمایی خواهدبودکه به جای ترویج فرهنگ ساده زیستی فرهنگ اشرافی گری رادرجامعه رواج می دهدوسریال شمس العماره تنها مشتی از خروارسریالهایی است که دقیقآبهاین منظورساخته شدهاست (241145)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۶:۴۴:۱۱
درست است. اما نگرانی اینجاست که اگر صداوسیما بخواهد به شیوه پیشین به تبلیغ دین بپردازد(مانند سریال های ماه رمضان) دچار آفت بزرگتری بنام تحریف دین می شویم که به مراتب از کنار زدن دین خطرناکتر است.
چرا کارگروه های مشخص برای همکاری ضابطه مند کارشناسان دینی و هنری تشکیل نمی شود؟ (241150)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۰۱:۵۵
در روايات داريم كه با قصد ازدواج دختر اجازه دارد به گونه اي لباس بپوشد كه شوهر آينده بتواند به شكل ظاهري بدن او پي ببرد و يا اگر بيماري و يا مورد زننده اي در او است را تشخيص دهد حال نويسنده اين مقاله نگاه مرد به زني كه قصد دارد همسر آينده او شود را اينچنين توصيف مي كند كه از توصيف ايشان من ادامه مقاله را نخواندم و سرم را برگرداندم ولي بعدا با اكراه بقيه مقاله را خواندم من نمي دانم اين خانم نويسنده خودشان چطوري ازدواج كردند به نظر من ايشان ديگر خيلي سخت مي گيرند واي به حال خواستگاران ايشان (241151)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۷:۱۴:۳۷
آن صحنه آنقدر ها هم که شما گفتید عشوه ناک و منکراتی! نبود که شما اینگون نوشتید. البته موافقم که این فیلم جای کار دارد ولی به نظر من مقاله شما سفسطه بود نه یک نقد منصفانه با گفتن یک بخش از فیلم و تنزل آن به سخیف ترین شکل ممکن راه نقد منصفانه را بسته و منجر به بدبینی است. (241157)
 
سيد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۸:۰۵:۵۶
آي گفتي...
نمي دونم اين صدا سيما كي مي خواد درست شه؟
نه اينكه افراطي گري باشه مثل بعضي مراسمات نه اينكه ديگه بي بند و باري باشه (241175)
 
mehdi
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۱۸:۰۶:۵۲
کلا برعکس تحلیل کردید تبریک می گم/صدا و سیما تلاش می کنه صداو سیمای 70 میلیونی باشه .
آیا همه مردم ایران صد در صد مذهبی هستند ؟
خب معلومه نه !
صدا و سیما سعی می کنه تا جای که امکان داره زندگی این آدمها را هم نشان بده /قضاوت با بیننده / این تیپ ادمها را می تونید توی خیابان زیاد ببینید ...
و شما هم می تونید شبکه را عوش کنید و واقعیت را برای چشمانتون سانسور کنید.
بله ما دختری مثل سیده زهرا حسینی را هم داریم ولی اینها هم هستند ... (241176)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۱:۱۱:۴۱
تنها سریالی بود که در این یکی دوسال به نظرم قشنگ و خوش ساخت بود. (241202)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۲:۵۲:۳۷
مگر شما در ایران زندگی نمی کنید؟ این سریال منعکس کننده ی واقعیت موجود در جامعه هست که از نظر من اشکالی هم نداره. مراد بیک مال صد سال پیش بود. ارتباط دختر و پسر در جامعه ی امروزی خیلی فراتر از این هم هست و تبدیل به نرم (رفتار طبیعی) جامعه شده. دست کم در این سریال این ارتباط با نظارت بزرگترها انجام می شه و با توجه به وضع کنونی جامعه من اون رو خیلی هم مثبت ارزیابی می کنم. (241221)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۳:۳۳:۴۶
اگه چند نفر آدم روشن فکر(!) مثل شما پیدا بشه و افکار 100 سال پیش را بزنه ،مطمئن باش همین چند نفر هم که دارن به تلویزیون ایران نگاه میکنن به فکر خرید ماهواره میفتن.
نمی خوای نگاه کنی پس ... و بزن یه شبکه که داره ... پخش میکنه. (241224)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۰ ۲۳:۴۶:۰۳
به عنوان یک مسلمان از دوستان مسلمان یک سوال دارم ملاک اصلی برای ازدواج از دید دین مبین اسلام چیست؟ آیا در این سریال یا دیگر برنامه های سیما میتوان آن را دید؟ (241226)
 
ر.م
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۰:۰۰:۵۷
اين روند سيما جدا از روند جامعه نيست،‌در جامعه نيز اين طيف مردم به خوبي قابل شناسايي اند (241230)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۰:۰۲:۱۳
با سلام خدمت دوستان،

با همه مطالبی که در کامنت های بالایی خوندم، به این نتیجه رسیدم که همگی از جمله نویسنده مطلب با این نکته موافق هستند که صدا و سیما و اصولا سریال ها باید نشان گر همه واقعیت های جامعه باشه.

حالا من از شما می پرسم که وقتی که توی خیابون در می آیید بیرون همه چیز بر وفق مراده و همه سر به زیر؟

خانم گرامی که این مطلب رو نوشتید، خواهش می کنم که افق دیدتون را بیشتر کنین، چشمهاتون رو باز کنین...

قرار نیست که همیشه همه چیز رو بصورت ایده آلیستی ببینیم! این چیزی که شما در این سریال می بینید، آیا فکر می کنید که واقعیت جامعه نیست؟ فکر می کنید الان این اتفاق ها نمی افتد؟

یه زمانی هست که شما یک کتاب آموزشی اجتماعی می نویسید، یه زمانی هم هست که شما یک کتاب اجتماعی تاریخی می نویسید،....مسلما اقتضای نوشتن این دو کتاب با هم فرق می کنن، مثلا شما توی کتاب آموزشی ارزشها را یاد می دهید و تبلیغ می کنید، اما در کتاب تاریخی اگه بخواهید همه چیز جامعه رو بر طبق ارزشها و مبانی نشان بدید نه تنها مسخره و غیرقابل باور خواهد بود، بلکه کاری بسیار زشت و دروغ به حساب می آد....

این سریال هم همین طور هست، این سریال واقعیت های جامعه رو داره نشون میده اگرچه که تلخ باشه!

پس بیاید مسائل رو قاطی نکنیم و مغلطه کنیم شروع به داد و بیداد کنیم...

امیدوارم که اصل مطلب رو گرفته باشید!

حالا قضاوت با خودتون (241231)
 
نقد منصفانه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۳:۱۷:۴۴
فکر کنم یک نکته از دید نگارنده به دور مانده و آن این است که توجه نکرده که شخصیت مراد بیگ حاصل زندگی قبیله ای و سنتی و آن هم مربوط به چندین سال گذشته است ولی شخصیت های این سریال انسانهای شهری مربوط به روزگار مدرن هستند و یا اینکه انتظار داریم سبک زندگی و گویش و تعاملات اجتماعی و ... انسان شهری امروز به مانند انسان سنتی گذشته آن هم نه در شهر بلکه در ایلات و عشایر باشد!
نکته دیگر آن است که نمیدانم چرا بعضی دوست دارند هر چیزی را اززاویه سیاسی و بعضا مذهبی بنگرند. نمی فهمم یک سریال با مضمون خانوادگی(نه حتی اجتماعی چه برسد به سیاسی و...) چه ارتباطی دارد با مباحثی مانند سکولاریسم و مذهب و ....

و نکته آخر اینکه من متوجه نشدم این نگارنده این سطور را به چه عنوان نوشته . به عنوان نقد منصفانه . برای یاد آوری چند جمله از این نقد منصصفانه را نمونه می آورم تا خوانندگان تصمیم بگیرند نام این متن را چه بگذارند نقد منصفانه و یا......؟:

((ثانيا در اين سريال، خانمها و آقايان مجرد نسبت به هم دريده و راحت هستند، همديگر را به نام كوچك صدا مي‌كنند و قربان و صدقه همديگر مي‌روند.))
((در اين سريال، خانمها و آقايان مجرد نسبت به هم دريده و راحت هستند، همديگر را به نام كوچك صدا مي‌كنند و قربان و صدقه همديگر مي‌روند.))

شاید اگر خود نگارنده قصد ساخت سریالی داشته باشد شخصیت های آن سریال با چنین جملات زیبای و وزینی بار مذهبی آن را تا حد ممکن بالا برند (241249)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۶:۴۴:۱۱
اکثر خانواده های شهری اصلا تلویزیون ایران را تماشا نمیکنند. تنها راه برون رفت از این وضعیت ایجاد تلویزیون خصوصی است تا با کمک ظرفیتهای عظیم فرهنگی این ملت به رشد و شکوفایی فرهنگی کمک شود و گرنه آسیبهای بزرگ فرهنگی در راه هستند و صدا و سیمای دولتی توان مقابله با آنرا ندارد. (241254)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۶:۵۲:۴۴
وقتی نظرات بالا رو میخوندم به نظرم میاد ما خیلی مشکل داریم که به این زودیها حل نمیشود. برای مصون ماندن از این مشکلات فرهنگی بهترین راه حل هجرت است. (241255)
 
ساده
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۷:۰۶:۰۷
شما از صدا و سیما که تنهانام اسلام را یدک می کشد چه انتظاری دارید.عملکرد هایشان در دفاع از شریعت اسلام محدود در چند برنامه کاملا ابکی خلاصه میشود.جون در بطن فیلمنامه ها انجه مهجور مانده اعتقاد ریشه دار است.و به عبارت ساده از کوزه همان برون تراود که در اوست. (241258)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۸:۱۴:۰۵
یادمه اون موقع که سریال روزی روزگاری پخش میشد همه انتقاد میکردن که این چه سریالیه این چه لهجه ای فرهنگ ایرانی زیره سوال رفت این سریال هیچ پیامی نداره و از این حرفا حالا چی شده که شده سریال غیرت عفت و مردونگی حیا و ......... خدا عالمه (241266)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۸:۵۷:۵۲
سئوال اساسي از صدا و سيما اين است كه آيا فقط بدحجابي و ... گناه كبيره است كه سريالها آن را رعايت مي‌كنند و موارد آن را پخش نمي كنند. آيا دروغگويي كه تقريبا در همه سريالها ترويج مي شود كليد راه به همه گناهان نيست. آيا احساس نميكنيد كه در دروغگويي زياد مردم ايران نسبت به بقية دنيا سهم اساسي داريد. (241276)
 
ادريس
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۰۶:۲۹
شديدا موافقم.!
باور بفرمائيد مدت‌هاست که مي‌خواستم يک جايي اين را بگويم که الحمدلله اينجا دارم مي‌بينم.

قباحت دارد والا! (241277)
 
الهام چینی فروشان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۱۲:۴۹
سلام
کاش این نقد به گوش مسئولان برسد. صدا و سیما به یک انقلاب فرهنگی احتیاج دارد. این تفکیک محتوایی که بهش اشاره کردید واقعا مشهود است. که یک سری برنامه ها دینی و یک سری دنیایی هستند. البته فقط سریالها نیستند که دچار دنیازدگی شده اند. اگر خوب به محتوای بسیاری از میان برنامه ها و برنامه های به اصطلاح علمی هم دقت شود در می یابیم بسیاری از آنها حاوی پیام های ضد دینی هستند و مثلا مسائلی از قبیل توکل را دست می اندازند یا بهایی به آنها نمی دهند. بعد یکدفعه نزدیک به اذان می شود و آیاتی از قرآن مجید تلاوت می شود که محتوای آن در تضاد با برنامه ای است که پخش می شد. همینطور ساختار بسیاری از برنامه ها مثل به خانه بر می گردیم، کاملا موافق و همسو با یک زندگی سرمایه داری و سراسر ریخت و پاش است، بعد بطور مصنوعی در میان برنامه ها اشاره می شود به اینکه امسال سال اصلاح الگوی مصرف است و ما باید خوب باشیم و مصرف گرا نباشیم! (241280)
 
بيننده سرگردان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۷:۵۸
ظاهرا برنامه ريزي استراتژيك و فعاليت در قالب آن در جمهوري اسلامي و خصوصا صدا و سيما فراموش شده است. هر برنامه صدا و سيما با جهت گيري خاصي توليد و پخش ميشود كه قالبا در تضاد به يكديگرند. و بيننده بي خبر از همه جا به صورت شبانه روزي در معرض تهاجم ايده ها و ديدگاه هاي مختلف قرار دارد كه موجب سرگشتگي و حيراني بيش از پيش او ميشود. از اين مشكل كلي كه اساس مشكلات كشور و خصوصا صدا و سيماست اگر بگذريم، اين فيلم به قدري مبتذل است كه تحمل ديدن يك شب آن هم از حوصله خارج است. حتي اگر به قصد نقد باشد. راستي دوستي كه مقداري از آن را ديده ميگويد اين سريال كپي برداري شده از دائئي جان ناپلئون عهد عتيق است آيا همينگونه است؟ (241299)
 
امیری
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۸:۳۵
افراط وتفریط تابه کی؟ (241363)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۹:۰۷
به نام خدا
شجاعت نويسنده در ورود به مقوله اي فرهنگي كه به سبب حجم بالاي مخاطب در رديف آثار عامه پسند قرار دارد ، ستودني است ، اما اين جسارت نبايد پوششي گردد براي اشتباه صاحب قلم آن جا كه در خطايي آشكار سكولاريسم را بر صندلي اتهام نشانده ، كه وصف نويسنده از اثر به نمايش در آمده بيشتر از بركات وجود نوعي لمپنيسم در حال رشد ميباشد ، حداقل تلقي بنده پس از ديدن آدرسهاي به كار رفته در مقاله اين چنين است . (241403)
 
ااا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۵۲:۴۳
واقعا براي محدوده بسته فكري نويسنده متاسفم ،به نظر مي رسد ايشان وقتي درجامعه امروز ما حضور دارند چشمانشان بسته است و تغييرات رفتاري جوانان ونوجوانان را نمي بينند وگرنه از نمايش برگزاري مراسم خواستگاري سنتي در اين سريال تشكر مي كردند نه اينكه متقاضي نمايش الگوهاي بسيار دوري از رفتارهاي شخصيتهايي باشند كه ديگر بازگشت به آنها براي جوان امروزمان مفهومي ندارد... (241456)
 
ع.ش
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۵۴:۵۴
برام خيلي جالب بود. كسي كه به قول خودش سريال را نديده چطور اظهار نظر ميكنه. احتمتلا در بقيه مسائل هم همينطور آبكي نظر ميده. به جرات ميتونم بگم در چند سال اخير چنين سريال خوش ساختي از تلويزيون پخش نشده بود. چرا ما بايد فقط جنبه هاي احتمالا منفي يك سريال رو ببينيم؟ عادت كرديم نيمه خالي ليوان رو ببينيم. اين سريال هزار جور نكته مثبت داره كه مهمترينش ديالوگهاي بسيار جذاب و شنيدني اونه. اين دوستمون لابد سريالهايي مثل يريالهاي آبكي و ماست مالي شده ماه رمضون رو مي پسنده. اونهم از نوع ماوراييش. درصورتيكه بايد پذيرفت يك سريال حتما نبايد كلاس آموزشي باشه. من كه شب خسته و كوفته ميام خونه ديگه حال نصيحت و اندرز و مباحث اخلاقي رو ندارم. ترجيح ميدم يه سريال جذاب و مفرح رو ببينم نه درسهاي اخلاقي رو. ضمنا سريال روزي روزگاري مال 20 سال پيش بود با حال و هواي اون موقع. با گذشته كه نميشه زندگي كرد. (241458)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۰:۳۹
به نظر من سریال قشنگ و سرگرم کننده ای و لحظاتی آدم را می خنداند. کاری که بقیه سریالها و برنامه های صدا و سیما انجام نمی دهند. (241476)
 
شمس
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۷:۲۵
سركار خانم محسني
مقايسه سريال روزي روزگاري با شمس العماره از اساس غلط است. اين دو از نظر فضا، زمان و هدف با هم فرق دارند. كاش گزينه مناسبتري انتخاب مي كرديد.
نقد به سريال شمس العماره وارد است به خصوص بعضي شخصيت ها مثل خانم تيموريان رو من نمي پسندم ولي اينها در زندگي واقعي وجود دارند و اتفاقا خوب است كه اين سريال به اين بخش از جامعه زنان هم پرداخته و صرفا حول و حوش دختران دم بخت نيست.
ضمنا در همين تهران خانه هاي كاخ مانند كم نيستند و اينكه از فضاي موجود در اين خانه ها فيلمي ساخته شود هيچ اشكالي ندارد.باور كنيد قشر فقير هم جنبه دارد و دلش نمي خواهد همه اش بدبختي و مصيبت ببيند. اين را ديده ام كه مي گويم
يك ايرادديگر اينكه اگر يك آدم مذهبي برايش جالب نيست صحنه صحبت دختر و پسر جوان فيلم را كه به قول شما نگاه آلوده دارند به هم ببيند اما برگرديم به قشر جوان و اينكه در چارچوب ارائه شده كه از هزار تا فيلتر صدا و سيما رد شده ديدن اين صحنه ها براي اقشار جامعه خيلي خيلي عادي است. تو رو خدا واقعيات را ببينيد و يكسري اعتقادات خود را كه محترم است را به طور كلي به ارزش هاي ديني و ملي نسبت ندهيد.
از توجهي كه داريد ممنون. (241481)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۱:۵۶
مسأله‌ي من و فکر مي‌کنم نويسنده، اين نيست که موضوع سريال خوب است يا نه يا محتواي آن به درد مي‌خورد يا نه. مشکل در اجرا است. در قالب است. من بايد بتوانم سريال را نگاه کنم ديگر؟ نه اين سريال را درست و حسابي مي‌توان نگاه کرد، نه بسياري از سريال‌هاي شبانه را. چهره‌ها و گريم‌ها و لباس‌ها و .... و در کنار اينها تجمل عجيبي که انگار ديگر نمي‌توان بدون آن سريال ساخت (241483)
 
ساغر
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۸:۳۹:۰۲

من فكر ميكنم دوستان فراموش كرده اند كه شمس العماره يك سريال طنز هست .در يك سريال طنز هيچوقت نميشود نماز و اعتقادات ديني را دخيل كرد.چون با تنها چيزي كه نميشود از در شوخي وارد شد همين مقوله مذهب است . خانم محسني تنها چند دقيقه ناقابل از وقت شريفشان را صرف ديدن اين سريال كرده اند اگر مثل ميليونها بيننده اين برنامه را دنبال كرده بودند ميدانستند كه پيامهاي قابل تاءملي را ازين سريال ميتوان دريافت ...امسال سال اصلاح الگوي مصرف نامگذاري شده يكي از پيامهاي رايج و شايع اين سريال نحوه مصرف آب و برق هست .يكي از مسائل قابل توجه در اين سريال روابط تحت كنترل دختر و پسر قبل از ازدواج زير نظر خانواده هاست .مسئله اي كه در يك هزارم خانواده ها رعايت نميشه . مسئله زنان مطلقه و زوج هايي كه با يك نگاه عاشقانه ازدواج كرده ا ند و حال بعد از ازدواج كاسه چه كنم را به دست گرفته اند و عنقريب به جمع زنان و مردان جدا شده ميپيوندداين مسا يل و صدها نكته ديگر از دردها و آسيب هاي اجتماعي كه اين روزها گريبانگير خاتواده هاست .در يك فضاي فانتزي جمع شده اند تا با طنز تلنگري به آنها و ذهن بينندگان زده شود .مطمئنا براي نقد يك اثر ديدن چند لحظه خانم محسني كفايت نمبكند بلكه چندين و چند بار بايد ديده شود .اين سريال هر چه كه هست از سريالهاي خلاف اخلاق وآداب عرفي ومذهبي كانال فارسي 1 بهتر است. (241558)
 
امین کان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۰:۲۶
حالا صدا و سیما هر از چند گاهی اونم اشتباهی یه فیلم در سطح متوسط میسازه، شما به اون گیر میدین؟!
از لحاظ اجتماعی اتفاقا خیلی هم با جامعه ی الآن ما سازگار هست و دروغ یا غلوی توش دیده نمیشه.
اتفاقا جزء تنها فیلم هایی هست که به دیدگاه های اجتماع نسبت به امور دینی (مخصوصا تویه قسمت هایی که نویسنده ی متن اونا رو ندیده!) رو میرسونه. اونجایی که ساکنان شمس العماره برای شادی روح امواتشون دست در دست هم حلوای نذری پخش میکنن.
البته آقای نویسنده از اجتماع فاصله ی زیادی دارن و نمیبینن که تو این زمونه دختر و پسر تو دانشگاه و خیابون به بهونه های الکی با هم میگن و میخندن، حالا تو مراسم خواتگاری قابل گذشت هست چون زیر ذره بین خانواده ها هستن. (241575)
 
عباس مبارکی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۰:۵۵:۴۲
راستی فقط مشکل سیمای ملی ما این است؟ آیا حقیقتاً رسانه ملی است که نظرات مردم برایشان مهم باشد؟ در این زمانی که جناب آقای ضرغامی مدیر و رئیس این مجموعه هستند، قطعاً اینطور نبوده است. (241611)
 
نازنين
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۱:۴۱:۱۱
فقط يك كلمه حرفتون واقعا مسخره ست الان عصرجديد

خانوم بيدارشو شما احتمالا خواستگاراتون رو با روبند و دستكشو از اين جور چيزا

ميبينيد اصلا ميبينيدشون اصلا خواستگار دارين؟ (241627)
 
رها
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۰۵:۰۳
ببخشید خانم لیلی محسنی. بهتون بر نخوره. ولی شما خیلی امل و عقب مونده هستید. واقعا به نظر شما سکولار بودن و نبودن یک برنامه به لچک بستگی دارد؟ الف هم عقب افتاده فرهنگی و اجتماعی است که نوشته شما را بعنوان مقاله چاپ میکند. واقعا قحط الرجال که میگویند همین است و بس. (241638)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۴:۲۸:۱۰
نه تنها مقاله رو نخوندید، بلکه حتی لید اون رو هم درست نخوندید! حرف مقاله اینه که این برنامه، از سکولاریسم فقط به اندازۀ همون لچک فاصله داره وگرنه محتواش کاملاً سکولار هست. و اما واژه‌هایی که به کار بردید:
امل؟!
عقب افتاده فرهنگی؟!
عقب افتاده اجتماعی؟!
قحط الرجال؟
کمی در شیوۀ برخوردتون تجدید نظر کنید. پرروئی و بدگوئی از آدم «روشنفکر» نمی‌سازه! (البته شاید «روشنفکر سکولار» بسازه!) (242055)
 
شهرآشوب
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۲۳:۳۲
واقعا بنده از خواندن این مطلب متعجب شدم. بیشتر قسمت های این سریال را دنبال کرده ام و انتقادات مطرح شده در مورد سریال را به جا نمی بینم. پولدار بودن و زندگی لوکس خانواده درسریال به علت بسترسازی برای اتفاق اصی ماجرا یعنی به صف شدن خواستگاران و ترغیب دختر برای ازدواج است. در بیست و شش قسمت پخش شده از سریال هم بنده نگاه های وقیح ندیدم و مطلب مورد اشاره در مورد سریا ل روزی روزگاری و نحوه برخورد دختر و پسر جوان در هنگام خواستگاری و آب برداشتن از سر چاه یک موضوع اجتماعی مربوط به زمان مورد اشاره فیلم است که آقای احمد جو به درستی رعایت کرده اند ولی در شرایط اجتماعی حال حاضر این گونه صحبت کردن و خواستگاری کردن مطلب خیلی غریب و ماخوذ به بی حیایی نیست. بد نیست نگارنده محترم هم از این نکته آگاه شوند که علت اصلی ماندن خواستگارها پس از مراسم نیز به اصرارهای بی مورد پری خانم مربوط می شود. دعواهای زوج جوان فیلم نیز در واقع یک نوع کلاس درس است که عواقب ازدواج های بدون حساب و کتاب را نشان می دهد و فکر نمی کنم که نگارنده مطلب هم انتظار چیز دیگری غیر از دعوا را در مورد ازدواجی که بدون داشتن بلوغ فکری و حداقل تمکن اقصادی انجام شده است داشته باشد. در مورد خالی بودن سریال ها از ارزش های دینی نیز باید بگویم که نمی توان انتظار داشت که همه سریال ها حاوی این ارزش ها باشند و اصولا تولید سریال هایی که هم ارزش های دینی را در خود داشته باشند و هم در جذب مخاطب موفق باشند کاری است بسیار دشوار. (241643)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۸:۱۰
واژه ی میکاپ شده واژه ای است که بار معنایی سکولار با خود دارد ، بایستی می فرمودید بزک شده. (241672)
 
محمدرضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۹:۳۱
بروخانم کارکشورازچند تا نگاه وخنده جلوتر رفته؟////////؟ (241673)
 
reza
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۴:۲۷:۳۴
ای بابا چهار تا سريال درست هم که نشون ميدن شما ايراد ميگيريد...
تازه با همين سطح از برنامه ها،من خيلی هارو ميشناسم که بکل برنامه های صدا و سيما رو نگاه نميکنند
و فقط از ماهواره استفاده ميکنند....
شما دوست داری هر وقت تلويزيون رو روشن ميکنی فقط عذاداری نشون بده...يک سريال طنز خندداری
مثل شمس العماره که نيم ساعت خنده رو لب مردم ميآره جنابعالی رو ناراحت ميکنه....

شما اگه اينقدر ناراحتی چرا همون شبکه قران رو نگاه نميکنی به جای شمس العماره؟
بعد هم ميگی بايد همه شبکه ها بايد مثل شبکه قران بشه..عجيبا غريبا... (241700)
 
جعفرپور
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۰:۱۸:۳۰
اولا که سرکار خانم اولین نکته ای که به نظر بنده می رسه اینه که احتمالا شما ایرانی نیستید ! با فرهنگ اصیل کشور خودتون آشنایی هم ندارید! هر برنامه ای که در صدا وسیما تولید می شه را همین بچه های مردم تولید می کنن ، صدا وسیما تافته جدا بافته نیست ، افرادی از قشرهای مختلف و سلیقه های مختلف در اون کار می کنن ، به نوعی نوشته شما محدود به یک تفکر خاص و یک جریان فکری تندرو است ، از نیازهای مردم اگر خبر داشتید مطمئن باشید به خودتون اجازه نمی دادین در مورد هنرمندانی که تو هر کجای دنیا براشون کار فت و فراوان ریخته و دل خوشن به همین مردم و مملکت ! اینطور ناشیانه قضاوت کنید
این همه عمارت و یادگارهای معماری ایرانی هم که الحدالله نمی بینید ، میراث ارزشمند معماران و هنرمندان پیشین این مملکت ، مطمئنم که اگر سری به محله های قدیم تهران یا هر شهر دیگری بزنید حداقل 10 مورد از این بناها رو می بینید!
قطعا با اکراه هم سریال رو نگاه نکردید بلکه با حسرت نگاه کردید ، عقده های دوران گذشته خودتون رو الان بروز دادید .
اتفاقا اون برنامه هایی هم که شما دوست دارید رو خیلی ها دوست ندارن ! فقط چند خواهش دارم : یک سری به وجدان خودت بزن ! یک سری به آرشیو خونگی و فیلمهای آنچنانی اون ور آبی خونتون بزن می تونی ماهوارتون رو هم یه سرچ بزنی ! تظاهر نکن ، در ضمن حضرت علیه نماینده کل مردم ایران نیستی که دانشمند گونه اظهار نظر می کنی ، چشمت رو باز کن برنامه ها رو دقیق ببین ! هم برنامه مذهبی وجود داره و هم برنامه تفریحی و غیر مذهبی ! بعد هم پیام سریال رو دنبال کن و ذهنت رو از بدبینی و تنفر پاک کن که قشنگ متوجه بشی ، اگه شما بهتر می تونی تولید کنی بسم الله ! (241733)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۴:۲۴:۲۲
با کمال احترام باید عرض کنم که نظر شما نمایانگر یک تکفر تندرو است؛ چرا که هر که موافق شما نباشد به او انگ می‌چسبانید که «ایرانی نیست».
اتفاقاً اگر شما با دقت بیشر سری به وجدان خود و فرهنگ‌های مختلف ایرانی بزنی، می‌بینی که این نوع رفتارهایی که در این فیلم نمایش داده می‌شود، نه تنها اصیل و ایرانی نیست، بلکه فرهنگ نیست و از نظر بسیاری از ایرانیان، بی‌فرهنگی به شمار می‌رود.
اگه شما بهتر می تونی تولید کنی بسم الله
امیدوارم پارتی‌بازی و ... آن طوری که نقل می‌شود در صدا و سیما رایج نباشد و به غیر از بچه‌های مردم! (بچه‌های یک قشر خاص) بقیه هم بتونن با نگرش ملی و فارغ از نظرات و سلیقه‌های شخصی و فردی، برای فرهنگ این مرز و بوم فیلم بسازند. (242053)
 
مصطفی
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۱:۲۴:۳۴
اینکه صدا و سیمای ما با وضع جامعه هیچ انطباقی نداره درش شکی نیست. بطور مثال میخوام بدونم چند درصد مردم همچین خانه هایی دارن؟بیشتر از 5 درصده؟ وقتی همچین ایده آل هایی برای جوونای ما میسازن خوب معلومه خیلی ها برای رسیدن به زندگی آدرس اشتباهی میرن
اما در مورد سریال شمس العماره باید گفت که نکات خوبی در مورد ملاک های ازدواج یادآور میشود مضاف بر اینکه نشان می دهد هیچ کس بی عیب و ایراد نمی تونه باشه! و ما باید انتخابی داشته باشیم که بیشتر به ما نزدیک باشه (241746)
 
کاوه
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۷:۲۸:۴۷
اتفاقاً استراتژی جدید صدا وسیما و در نتیجه هدف تهیه کنندگان چنین سریالهایی همانا نشان دادن ناهنجاری های فرهنگی مرسوم در طبقات خاص اجتماعی است؛ خانم محسنی نمی توانند منکر وجود این ناهنجاری ها شوند؛ به نظر میرسد همانطور که نویسنده محترم این ناهنجاری را درک کرده اند اکثریت بینندگان دیگر هم درک کنند و این به معنی اصولی بودن راهبرد صدا و صیما است. «فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون الاحسنه» (241818)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۲۱:۱۷:۰۲
نکات مهمی را اشاره کردند. چه طور این طوری بعضی جواب دادند؟ به نظرم صحبت‌های ایشان دقیق خوانده نشده است. (241858)
 
نیتروژن
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۲۲:۰۴:۴۵
من تا حالا تو این سایت 4-5 بار نظر گزاشتم. ولی هیچکدوم رو نزاشتید.
حالا در جواب دوستانی که در خواب به سر میبرند :

1.تا حالا تو یه سریال تلویزیونی شنیدید که تو دیالوگ ها گفته بشه که فلان چیز حرامه یا حلاله. منظورم اینه که هیچ وقت شخصیتهای داستان برای اینکه کاری رو انجام بدن یا ندن با اینکه مذهب این کار رو تائید میکنه هیچ کاری ندارن و با درنظر گرفتن شرایط و ... تصمیم میگیرن. حتی در همین سریال هیچ رنگ و بویی از مذهب نیست. حتی یک بار هم برای تعریف از آقا پسر گفته نشده که مثلا اهل نمازه.

2. یادتونه اولش که بحث گشت ارشاد بود. صدا و سیما اومد حجاب رو یه شبه در دخترخانم ها نهادیدنه کنه. همش تو تلویزیون روانشناس میاوردن و میگفتن فرهنگ اصیل ایرانی، انگار نه انگار اسلامی در میان هست. .... خودم سانسورش کردم.

3. آمریکا به گفته خودش 80 میلیارد دلار برای مبارزه با ایران بودجه داره(دقیقش رو یادم نیست. تازه این رو کم میگن که مردمش صداشون در نیاد بگن مالیات ما رو چرا حیف میکنید). به نظر شما چقدر از این پول رو برای تاثیر گذاری و جهت دهی به صدا و سیما هزینه میکنه؟ (241867)
 
صدیقه
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۰۲:۰۱:۴۲
یکی از اصولی ترین شیوه های نقد ، نقد منصفانه است که آن هم بدون آگاهی کامل از تمامی محتوای متن یا فیلم یا هر اثر هنری دیگر حاصل نمی شود . منتقد محترم بدون اطلاع ما ، بدون در نظر گرفتن زوایای مختلف این مجموعه نقدی کاملاً احساسی و بدور از واقعیت های جامعه نوشته اند . برای جامعۀ منتقدان کشور بسیار بسیار متاسفم .
تنها به یک نکته از بسیاری از نکات مثبت سریال که ندیده گرفته شده اشاره می کنم . سریال شمس العماره علاوه بر ساخت قوی و محکم قشری از جامعۀ ما را نشان می دهد که جزو متمولین بافرهنگ محسوب می شوند . همۀ شما در جامعۀ ما تازه به دوران رسیده های پولداری را می بینید که تمام زندگی خود را وقف تجملات ، ماشین های آخرین مدل ، عروسی های آنچنانی ، مسافرت های نامعقول ( چه حج گذاردن های ایلی و طایفه ای که گاه یک کاروان را پر می کند و چه سفرهای تفریحی برای قشر دیگری از این تازه به دوران رسیده ها ) و ... می کنند در حالی که قشر متمولی در این جامعه وجود دارند که با اصالت خانوادگی و با منش بزرگوارانه نه تنها داغی بر دل دیگران نمی گذارند که تلاش در حفظ اصالت خود دارند . در کجای این سریال شما شاهد بریز و بپاش و تجملات بوده اید ؟ اگر دقیق تر می نگریستید وسایل داخل خانه که قدمتی بیش از پنجاه سال را می نماید خود گواه دوری از تجملات است و یا اینکه انواع و اقسام ماشین های مدل بالا جلوی آن پارک نشده اند . رفتار بزرگ خانواده بسیار متین و معقول است .
خواستگاران متعددی که بنا به داستان سریال وارد شده اند هر کدام نکته ای کلیدی به جوانان ما می آموزند که در این انتخاب سرنوشت ساز تفکر و تعمق حرف اول را می زند .
منقد محترم شما که انتظار ندارید هنوز هم جوانان ما چشم خود را به دهان عمه خانم بزرگ ابوی بدوزند و هر چه او گفت بگویند چشم ؟ و یا بعد از عقد یکدیگر را برای بار اول ببینند ؟
چشم خود را به روی واقعیت های جامعه که اصلاً هم غیر اخلاقی نیستند بگشایید .
از سازندگان این مجموعه متشکرم . پسر 15 ساله و دختر و پسر 9 سالۀ من هم دیگر می دانند که برای ازدواج باید فکر کرد . (241890)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۰:۰۹:۴۲
متن خوبی بود شاید این فیلم نکات مثبتی هم داشته باشه ولی روند و ماجرای اصلی فیلم فوق العاده بیمحتوا ودر بردارنده ضد ارزش هاست تا وقتی اوضاع صدا وسیمای ما این باشه به جایی نمیرسیم (241931)
 
علی.م
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۱:۲۰:۰۷
افرادی چون مهندس ضرغامی رو هنر مند نمی دونم. این تفکیک درد ناکه اما از مدیران سازمان که نگاه اداری دارند و غالب آنها هنر را نفهمیدند جای تعجب نیست. (241971)
 
ELMIRA
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۷:۲۴:۴۴
با سلام.به نظر من نقطه ی مثبت این سریال اینکه به جوانها یاد مده که با عجله تصمیم نگیرن.وهمه ی مسایل رو هرچند پیش پا افتاده در نظر بگیرن.
ولی در جاهایی دیده میشه که صحبت های دو طرف از صحبت های قبل ازدواج فراتر میرود و به قول نویسنده خنده ها و نگاه های بی حیا در فیلم متناقض با اسلام و مذهب ماست.ومیتوان گفت که به نوعی ضعف در صدا و سیما نیز محسوب میشود که ماسریالهایی کاملا متناقض با هم داریم.در بعضی از فیلمها نشان داده میشه که دختر وپسر هنگام حرف زدن باهم به همدیگه نگاهم نمیکنن نه مثل این سریال که با هم تاب میخورنو گل میگنو گل میشنون.رفتاراشون مثل دوست پسر و دوست دختراست........... (242111)
 
سليم
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۲۲:۴۴:۵۶
به نظر من اين اقا خيلي بي ظرفيته كه با ديدن اين سرايل تا اين حد بر اشفته شده.

اصل ماجراي اشتباه استرتژيك صداوسيما رو قبول دارم. اما نوع نگاه به موضوع و سريال شمس العماره واقعا در اين تحيلي خيلي مسخره است. چون براي حضور همه افراد در اين خانه و نوع ارتباطات توجيه عقلي و عرفي كافي در متن سريال هيت.


تا كي اين همه بي جنبگي و پيش داوري!؟
نويسنده خانم است .




اگر صدا و سيما اين جور برنامه ها را هم پخش نكند كه ديگر كار آن تمام است .
شما حساب كنيد يك نفر از صبح تا غروب كار كرده و خسته و كوفته مياد خونه برنامه هايي كه تلوزيون براي همچين شخصي داره چيه ؟ نه يك فيلم درست و حسابي نه يك اخبار خوب نه يك سريال طنز

كاشكي اينقدر يكجانبه نظر نمي داديد
در ضمن لطفاً يك سريال يا فيلم و يا هر چيز ديگري كه به نظر شما خوب است رو براي ما هم معرفي كنيد تا ما هم خوشحال بشويم (242170)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۷-۲۴ ۰۱:۰۳:۰۸
با سلام

نظری با این مظمون برای شما ارسال کردم:

سرکار خانم لیلی محسنی بخوانند:

گر مِی نخوری طعنه مزن مستان را / بنیاد مکن تو حیله و دستان را
تو غره بدان مشو که مِی می نخوری / صد لقمه خوری که مِی غلام است آن را

این نظر منتشر نشد. این هم برای شما حضرت آقا یا سرکار خانم که در حال حاضر برخوردار از توانایی نمایش یا عدم نمایش نظرات ما هستید:

هر یک چندی، یکی برآید که منم
با نعمت و با سیم و زر آید که منم

چون کارک او نظام گیر روزی
ناگه اجل از کمین برآید که منم

عمر خیام (242209)
 
ا د
۱۳۸۸-۰۷-۲۴ ۱۱:۴۹:۴۴
دوستان یادشون نره که منازل دختر پسر 7 تا 16 سال هست که مفاهیم آن آقا را متوجه نمی شوند ولی با مفاهیم دیگه بخاطر تکرار در سریال های مسخره دیگه مثل عشق و عروسی و غیره حرفهای رکیک که زده میشه کاملا بروز شده و آشنا هستند اما غیرت ... به یاد فیلم قیصر (242267)
 
مرضیه
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۵۲:۲۲
خدا خیرت دهد
و امیدوارم بازهم موشکافانه نسبت به دیگر مسائل مذهبی و دینی مردم و مسئولین نظر بدهی و مردم را هوشیار نمائی . (242689)
 
محسن آقااسماعیلی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۲۳:۱۳
سریال شمس العماره هم مثل بقیه ی سریالهای پخش شده از تلویزیون ایران، تلاش میکنه که متنوع باشه. که این تلاش ناکام مانده و در نطفه خفه گردیده است. کاراکتر لیلا که خانم توسلی زحمت آنرا قبول کرده؛ علاوه بر از خود راضی بودن و توقعات بالا در ضمن علاقه به ازدواج، یک ایراد اساسی دارد آنهم تنوع طلبی در شوهریابی ست. به عبارتی دیگر اینکه، ایشان انتخاب همسر را با انتخاب دوست پسر اشتباه گرفته است.
بزرگترین ایراد این سزیال علاوه بر ایرادهایی که دوستانم در سطور بالا ذکر کرده اند اینست که دستیابی به این دختر را برای هر پسر بخت برگشته کاری سخت و نشدنی تلقی کرده و همه به جز لیلا مقصر سر نگرفتن این وصلت هستند (242732)
 
ف.س
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۰۰:۲۱:۲۴
باهاتون تا حد زیادی موافقم
این سریال نه تنها چیز خاصی ارائه نمیده بلکه حرمتهای معمول جامعه رو هم نادیده گرفته
همین امشب بود که تو سریال دیدیم مرد غریبه عمه خانم میانسال رو شمسی جون خطاب میکنه...نه 1بار و نه 2بار بلکه چند بار
بابا به خدا تو خونواده های لارج هم یه آقا و خانوم پیش و پس اسما میذارن...
این چه صیغه ایه که دختر خانم با هر خواستگاری(حتی قبل از اینکه جواب قبلیو بده)گل میکه و گل میشنوه...حتی از مباحث مهم ازدواج صحبتی به میون نمیاد (242853)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۲:۵۶
اولا اين سريال جذابيت هاي زيادي دارد ومسايل آموزنده اي نيز درآن مطرح شده كه قابل تقدير است .(مثلاشخصيت هاي اين سريال بيشتر از حد معمول درسريال هاي ديگر روانشناسي شده است).
ثانيا هرهنرمندي قاعدتا طبق سليقه وديد خودش كار مي كند ونمي توانيم انتظار داشته باشيم ايشان براي هر قدمي از من وشما نظر بخواهد نهايتش اين است كه صداوسيما مي تواند بين اين اثر وآثار كيلويي وارداتي (مثل جومونگ وكليداسرارو...)انتخاب كند.
مسئولان هروقت براي امثال كارگردان روزي روزگاري زمينه رشد وپرورش رامحيا كنند(كه ابدا محيا نيست) آن وقت مي توانند چنين توقعاتي داشته باشند. (242916)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۸:۲۲
ضمن تایید این نقد دلسوزانه و مکتبی باید گفت متاسفانهسازندگان این سریالها که غالبا از بین اقشار مرفه و غربزده هستند همه مسائل جامعه را از دریچه عینک خویش و خانواده و اطراف پارک ملت به بالا میبینند و نمی فهمند که مشکل غالب دختران وپسران غیر کاخ نشین این مملکت این لوس بازیها و این بی حیا گریا نیست نه زنان مسلمان این مملکت چنان دیالوگها و پوششهای عشوه گرانه و لوند گونهای دارند و نه مردانش چنین حرکات جلف و سخیف!به امید روزی روزگاری که کیفیت سریالها را فدای کمیت آنها نکییم و با سپردن کارها به کاردانان متعهد و مسئول پاسدار واقعی ارزشها در این دانشگاه مقدس باشیم واز ترس مردن خود کشی نکنیم چرا برخی از دوستان معتقدند اگر این گونه برنامهای ضد ارزشی و دلقک مابانه پخش نشود مردم بسوی ماهواره ها کشانده می شوند والسلام (242983)
 
الهه
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۶:۱۳:۱۴
من از این سریال به دلیل دیگه ای خیلی خوشم نمیاد. احساس میکنم به شدت آموزشی به خصوص برای زوجهای جوان است. در تعجبم که دوستان چطور متوجه این مساله نشده اتد. یعنی واقعا شما شعارهای آموزشی این سریال را البته برای دختر پسرهای امروزی ندیده اید؟! (243027)
 
مانيا
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۶:۴۸:۳۶
سلام!
برخورد شما با قضيه كاملا\" كليشه اي است!
اتفا قا\" بعد از مدتها سازندگان سريال هاي تلويزيوني توانسته اندمسائل پيرامون ازدواج را به صورتي باور پذير مطرح كنند.
نمي توان با به تصوير كشيدن داستان هاي شعار گونه و شخصيت هاي غير واقعي نسل ها را تربيت كرد.
بهتر است بيشتر به فكر حل مشكلات جوانان باشيم تا نگران اينكه مبادا از متن فيلم برداشتي كنند و گمراهي پيشه كنند!
شما ما را چگونه نسلي پنداشته ايد؟ (243037)
 
ترابی
۱۳۸۸-۰۷-۲۷ ۱۷:۵۰:۲۹
با این شیوه ای که عزیزان سیما در تولید برنامه ها و سریالها پیش گرفته اند معلوم نیست در پی چه دستاوردی هستند(بخصوص برای جوانان).به نظر میاد بزرگترین مشکل این مجموعه ی محترم،نبود دانش دینی و رسانه ای و عدم شناخت نیازهای اقشار جامعه میباشد.
راستی،کجاست اون دانشگاه ملی که حضرت امام در پی آن بود؟! (243302)
 
عبدالله
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۰:۳۸:۵۷
خانم منتقد مسلمان متعهد اگر ميخواستي زيرآب رييس سازمان را بزني اصلا مجبور نبودي دست به نگارش چنين نقد آبکي اي در مورد سريالي که \"با اکراه چند قسمت از آن را ديده اي\" بزني باور کنيد برنامه هاي تلويزيون و سياستگذاريهايش آنقدر مزخرف هست که شما مجبور نبوديد اينطوري آبروي خودتان را ببريد. کاش کمي چشمانتان را باز کنيد با اکراه بيشتر 4تا سريال آبکي ديگر و 2تا فيلم سينمايي ببينيد و اگز ساحت قدسي ديانتتان به گناه آلوده نميشود تا سر کوچه تان قدم رنجه فرماييد تا ديگر اينجور سينه مبارکه را از غصه اسلام و آلوده شدن دامن عفت جوانان اين مملکت چاک نداده و مايه خنده خوانندگان نشويد.
خانم محترم قلم حرمت دارد منتقدي که \"ادعاي مسلماني اش\" ميشود بايد آنقدر براي ديانت و قلمش ارزش قايل باشد که براي خراب کردن \"بعضي\" ها اينطور نابخردانه وارد حيطه اي که هيچ از آن نميداند نشود.
باز خدا رفتگانتان را بيامرزد که اعتراف کرديد چنذ قسمتش را بيشتر نديده ايد!
چشمانتان را باز کنيد. اين بد دفاع کردنها چيزي جز تخريب آنچه برايش سينه چاک ميدهيد به همراه ندارد... (243375)
 
حمزه
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۰:۴۲:۵۳
عجب!
کاش منتقد نمونه ما کمي چشمانشان را باز ميکردند تا ميديدند که در ميان تمام سريالهاي سيما اين تنها سريالي است که شخصيت هايش از کانال \"ازدواج سنتي\" (به شيوه خواستگاري و نه آشنايي و خاطرخواهي پيش از ازدواج) براي ازدواج اقدام کرده اند. در ضمن استفاده از لفظ \"لچک\" براي يک بانوي مسلمان اصلا قشنگ نيست. حتي اگر در مقام انتقاد از نوع حجاب کسي باشد. (243376)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۱۰:۴۲:۱۸
در چشم باد هم همينطوره
در چشم بيشتر لودگي تا يه سريال تاريخي
احتمالا بعد از اتمام سريال تقدير ويژه اي از اين سريال ها توسط آقاي ضرغامي صورت ميگيره
بنظرم نظارت در صدا وسيما مرده (243441)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۶ ۲۲:۱۴:۵۱
صدا و سيماي مردم يا صدا و سيماي مرفهين و سرمايه دار هاي خوش گل ؟ (245132)
 
علي
۱۳۸۸-۰۸-۰۹ ۱۱:۵۲:۲۷
خوب در مقابل اين همه بنامه هاي مذهبي بايد عاملي براي خنثا كردن ان باشد! (245763)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۰۹ ۱۳:۲۷:۲۷
بنظر من عیب اصلی این سریال انتخاب بازیکنان آن می باشد بطوریکه بازیگر نقش دریا دختر آقای شریفی نیا می باشد که از نظر توان بازیگری در حد پائینی هستند که خوب معلوم است که ایشان را بخاطر پدرشان بازی داده اند یا بازیگر نقش شریفه که از نظر سنی بنظر می رسد از سن زیور( مادر شریفه درفیلم) مسن ترهستند (245825)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۸-۱۰ ۱۶:۳۴:۰۴
اگر منظورتان خانم تیموریان هست که هست،بد نسیت بدانید ایشان همسر آقای مسعود رایگان هستند که عموی لیلا است که اتفاقا همین شنبه نهم آبان ختم به خیر شدند
با این وجود شریفه از زیور مسن تر است؟
چه شبهه های خطرناکی! (246302)
 
باران
۱۳۸۸-۰۸-۰۹ ۱۴:۳۹:۴۶
جانا سخن از زبان ما می گویی (245862)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۰ ۱۸:۰۲:۰۴
بیش از 90 درصد سریال های تلویزیون از دهه 70 تا حالا موضوع شان ازدواج یا طلاق است
آیا واقعا 90 در صد مشکلات جامعه ما این است (246324)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۱۰ ۲۳:۱۲:۲۵
شما عزیزی که با شرم و حیای زیاد و عصا به دست اینگونه به انالیز زوایای این فیلم پرداخته اید ،ایا مشکلاتی که در برابر ازدواج جوانان است را انالیز کرده اید ؟ ایا بهره ای که در برابر دادن وام ازدواج به جوانان گرفته مشود را انالیز کرده اید که ایا توجیه اقتصادی دارد یا نه ؟
متاسفانه متحجرانه نظر داده اید .متاسفم (246364)
 
بیانیه نویس
۱۳۸۸-۰۸-۱۱ ۰۰:۲۱:۴۶
من نیز با این مقاله موافقم
این جور سریالها حیا و عفت جامعه را از بین میبرد (246381)
 
محمدرضا حكاكيان
۱۳۸۸-۰۸-۱۱ ۱۸:۵۸:۳۹
آدمهاي مثل شما در جامعه هستند كه اين وضع ماست من هم هما سريال را ديدم ولي اصلا به اين نكته توجهم جلب نشد تصور مي كنم ريشه اين مسائل را در خودتان پيدا كنيد محمدرضا حكاكيان mhakakian@gmail.com (246575)
 
بهروز
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۰۲:۰۱:۵۴
از معدود مقالات الف است که بنظر من با حقیقت وراستی همخوانی دارد. من چند دقیقه ای بیشتر از این سریال را ندیدم اما جدای از موضوع سریال با تحلیل درست نگارنده ی این مقاله درباره ی روابط اجتماعی مطلوب موافقم. (246640)
 
یکی
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۰۹:۳۸:۲۴
موافقم. با اینکه از بینندگان پروپاقرصسش هستم اون هم به دلیل طنز دیالوگ هاشون. اما این عشوه بیش از حد و تابلوی بازیگر نقشاصلی و هر روز با یکی خوش و بش کردن برای من هم زننده جلوه می کنه. (246673)
 
عباس مومنی
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۱۱:۳۸:۲۹

بر خلاف اکثر سریالهای طنز تلویزیونی که دارای طنز های تکراری و خسته کننده هستند (غیر از کارهای قدیمی مهران مدیری) این سریال دارای جذابیتی عالی میباشد.
و طنز های آن نیز نوع آوری جدید میباشد.
به نظر من از لحاظ طنز این سریال عالیه
و از لحاظ آموزشی نیز (باتوجه به بالا بودن آمار طلاق در جامعه) تعمق در انتخاب همسر مناسب را تقویت میکند (246725)
 
راضيه حسن زاده
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۰۹:۱۰:۵۱
1) دوستان منتقد گاهي فراموش مي كنند كه تلويزيون يك رسانه تفريحي است و اين هويت را نمي توان از آن سلب كرد.
2) شمس العماره يك سريال طنز و با ساختاري فانتزي است. اين خانه كاخ گونه و اين روابط همگي در فضايي فانتزي قابل هضم هستند. من هم با تجمل گرايي بشدت مخالفم اما اين سريال جاي مبارزه با تجمل گرايي نيست و به دليل فضاي كميك آن به هيچ وجه بيننده به هنگام تماشاي آن از اختلافات طبقاتي غصه نمي خورد فقط نيم ساعتي را رفع خستگي كارهاي روزانه مي كند.
3) شما خانم محترمي كه بحث را آغاز كرده ايد خودتان از واژه هاي نامناسبي استفاده كرده ايد. وقتي كسي هنگام توصيه اخلاقي و امر به معروف چين خشمناك از واژه هاي نامناسبي مانند - پوزش مي خواهم- دريده استفاده مي كند چه انتظاري است از هنرمنداني كه داعيه معلمي اخلاق در جامعه ندارند و براي سرگرمي مردم سريال طنز مي سازند؟
4) مخاطب شناسي اصل اول كار رسانه اي و نقد رسانه است. شما با تعاريف فوق العاده اي كه از حجب وحياي دختران و پسران ايراني كرده ايد كه بنده هم هوادار آن هستم، گويي در آسمان زندگي مي كنيد و از نوع روابط دختران و پسران در جامعه خودمان خبر نداريد. اين خيلي خوب است كه ما براي خودمان آسماني تعيين تكليف كنيم و با مردم آسماني سخن بگوييم و رفتار كنيم. اما توقع آسماني بودن از همه مردم و همه سريال هاي تلويزيوني خيلي غيرواقعي و نابجاست. (247030)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۱۲:۲۹:۲۷
عنوان این قسمت (اشتباهات استراتژیک صدا و سیما) منو جذب کرد تا این مطلبو بخونم من فکر کردم در مورد اشتباهات اساسی سیاسی تلویزیون می خواد بحث بشه حالا نگو دارن درباره یه سریال پیش با افتاده بحث می کنن؛ به نظر من چیزهای مهم تری هم هست که باید مورد نقد قرار بگیره ! (246754)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۸-۱۴ ۱۰:۱۷:۰۱
با عرض معذرت معلوم مي‌شود كه شما منظور مقاله را نفهميديد. چون اصل مقاله سريال شمس العماره نبود. بلكه اشتباه استراتژيك، تفكيك ميان دين و زندگي بود نه سريال شمس العماره! شمس العماره مصداقي از اين مسأله بود نه كليت! (247322)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۱۵:۰۲:۰۷
فکر می کردم جناب آقای ضرغامی درد دین دارند و پیرو ارزشهای امام و شهدا هستند.ولی.......... (246845)
 
خلیل
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۱۵:۴۳:۰۹
بنده توفیق اجباری دارم در دیدن همه قسمت های این سریال.
به همین دلایلی که در نوشتار هم آمده از اصل آن و تقریبا همه شخصیت های آن احساس تنفر و دوری می کنم به جز رحمت و زیور که بعضی از محاسنی که در بالا ذکر شده را دارند: راحت زندگی می کنند و هم دیگر را دوست دارند.
البته چند صفت منفی در این دو شخصیت هم هست که متاسفانه منحصر به این سریال نیست و در برنامه های تلویزیون زیاد تبلیغ می شود و عادی جلوه داده می شود: راحت دروغ گفتن، فضولی و استراق سمع و غیبت کردن.
فکر کنم امثال ما باید بیشتر در نظرسنجی های اینترنتی و تلفنی صدا و سیما شرکت کنیم تا همیشه آمار مثبت رضایت بینندگان مدیران این نهاد را فریب ندهد. (246867)
 
آبان
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۰۰:۴۰:۴۹
سلام
مطلب جالبی بود. مشتی نمونهء خروار
واقعیت این است که سالهاست شرم و حیا از شخصیت های بخصوص زن فیلم ها و سریال های ایرانی رخت بربسته است. حتی فیلم های زمان شاه خائن نیز این همه بدآموزی و دهن کجی به فرهنگ بومی نداشتند بلکه در اغلب فیلم ها افراد لامذهب نیز در نهایت به سوی فهم و حیا و ایمان حرکت می کردند اما عناصر فیلم های امروزی ایرانی بیننده را پیوسته به سمت بی فهمی و بی حیا و بی ایمانی حرکت می کنند و بیننده را به همان سو دعوت می کنند . آری لغتنامهء فیلم های امروزی ایرانی فاقد لغات شرم و حیا و ایمان است (247000)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۳:۱۹:۲۹
بابخش زیادی از فرمایشات ایشون موافقم. صداوسیماچهره ای که ازدختر ایرانی ارائه می ده جای بحث بسیار داره. دخترهای چادریش بلااستثنائ به بهانه گریم آرایش کامل دارند. همه دخترهای نوجوان ابروها برداشته--یک دختر از هنرپیشه تا مجری برنامه کودک نمی تونید پیداکنید که تو صورتشون دست نبرده باشند__ سوای عملهای مکرر بینی؛ابرو ؛لب و ....است.این ها باید توی مملکت اسلامی برای بچه هامون الگو باشند .گشت ارشاد باید اول از صداوسیما شروع کنه. (247090)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۳:۳۹:۱۴
وقتی از سر کار بر می گردی با این همه استرس زندگی وهزینه ها وآینده مبهم و........حداقل یه برنامه داستانی طنز جدا تو ارام سازی فضای ذهن و..تکمک می کنه .این 6 کانال صدا سیما پر از عزاداری وگفتگو سیاسی اجتماعی نخبگان!و....
حداقل بزارین این پخش بشه!

اگه جلو شو بگرین می رم ماهواره می خرم! (247094)
 
lpln
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۶:۲۹:۳۱
بله درسته
این همه میگیم ایران اسلامیه اما کو اسلام چرا فقط اسم اسلام را داریم
نمیدونم چند از افراد بادیدن این سریال وسوسه میشن
واقعا برای آقای ضرغامی متاسفم که نتونسته دو سه تا فیلم وسریال آموزنده وارد صدا وسیما کنه (247155)
 
بیژن
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۷:۰۸:۴۵
بله کاملا درست است اما از ان طرف پشت بام نیفتیم وقتی در همین صدا وسیما به دریای مازندران خزر میگوییم(البته بنا بر بخشنامه عجیب اقای خرازی) در حالی که خزرها در درازنای روزگار با ما دشمن بودند در حالی که ما در کتابهای دبستانمان واژه های عربی را به جای فارسی بکارگیری می کنیم در نهایت میشود:
امار بالای طلاق ریختن قبح بسیاری از مسایل بر هم خوردن بنیان خانواده سو استفاده همه کشورها از بزرگان ما (مولوی-ملا نصرالدین و...) نامیدن خلیج همیشه فارس به نامهای مجعول و بدتر از همه اینها بی تفاوتی احاد مردم به این موارد
نقش صدا و سیما در این فرهنگ سازی کجاست ایا امار بالای موسیقی مستجهن رپ یا... به دلیل نپرداختن صدا و سیما به موسیقی اصیل و روحانی ایرانی نیست و هزاران ایا و چرای دیگر در این مدت حتی در روز تولد اقا امام هشتم ع یک موسیقی برای شاداب نگه داشتنم فضای جامعه پخش نشد انوقت می خواهیم مردم و نسل جوان به شبکه های ان ور ابی نزدیک نشوند ودر نهایت صدا وسیما کارکرد ملی خود را از دست می دهد و در مواقع حساس ... خدایا همه ما را به راه راست هدایت فرما. (247167)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۷:۳۲:۵۴
کاملا موافقم- کمی که نه خیلی زیاد باید در مورد بعضی از انتخابها صرف نظر شود تا با احساسات مردم بازی نشود (247172)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۱۸:۵۵:۳۱
با سلام. صحبت های به جا و خوبی بود. نمی دانم برخی از دوستان که این صحبت ها رو نمی پسندند از چه دیدی به این قضایا نگاه می کنند . نمی دانم ولی شاید ماهواره آستانه غیرتمون رو تغییر داده باشه. (247184)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۲:۲۷:۲۹
اين دوستاني كه تفسيرهاي نابجا در نقدهايشان داشتند مقصر نيستند. دوستاني كه در رأس كار نقش دارند و فرهنگ سازي مي‌كنند مقصرند. مقصرند چون اين گونه در ذهن دوستان جا انداخته‌اند كه دين با شادي و الگوسازي مناسب و نشان دادن راه چاره در زندگي متضاد و ناهمگون است.
دوستان عزيز من! شما چون نديديد فكر مي‌كنيد كه دين با اين مسائل ناسازگار است و الا هزاران راه عالي و مناسب وجود دارد كه بتوان دين را سازگار و متناسب با مسائل روز و مبتلا به نشان داد به طوري كه هيچ كس از مشاهده آن خسته و ملول نشود. در هر صورت مشكل از متوليان امر است كه خودشان در فضاهاي بعضا ليبرال و سكولار زندگي مي‌كنند و جالب اين جاست كه فكر مي‌كنند در فضاي كاملا اسلامي كار مي‌كنند. (247233)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۴ ۱۰:۰۰:۳۴
من هم با فرمايشات شما موافقم يعني واقعا مشكل جامعه ما اين است كه يك دختر در خانه اي 9 هزار متري تاكيد مي شود 9 هزار متري زندگي كند و منتظر خواستگار دلخواهش باشد . هر خواستگاري هم كه مي آيد چند روز يا چند هفته با او باشد حتي براي ناهار و شام دعوتش كند . آيا اين رسم خانواده هاي ايراني است . صدا و سيما خواب است انگار . (247311)
 
من
۱۳۸۸-۰۸-۱۴ ۱۵:۴۰:۵۰
خوب بود اصلا چرا صدا و سیما اسلامی نیست مگه ریش تراشی حرام نیست چرا مجری ها ریش می تراشند مگه حجاب اصل مسلم نیست چرا زنان در انجا حجاب کامل ندارند مگه نمیشه حد اقل ا نجا را کنترل کرد مگه چقدر کار داره (247714)
 
سعيدي
۱۳۸۸-۰۸-۱۴ ۱۸:۱۶:۳۵
با نظرات شما در رابطة با آنجه كه نوشتيد كاملا موافقم . درود وسلام ورحمت خدا بر شما. از شما انتظار نظرات صائب بيشري در زمينه هاى اجنماعى وسياسي ايران داريم . خدا حفظتان كند. (247790)
 
يار امام
۱۳۸۸-۰۸-۱۴ ۲۳:۳۸:۱۲
درود بر نويسنده كه حق مطلب را ادا كرده مي خواستم اضافه كنم آنقدر بي توجهي در اين سريال وجود داشته كه ضرب المثل \" بلا به دور\" توسط پري خانم و هرمز خان \"خدا به دور \" گفته شد و چند بار هم تاكيد و تفسير شد در حاليكه چنين كلامي در ضرب المثل هاي ما و جود ندارد و كفر محض است . اميدوارم عالمان ديني تذكرات لازم را بدهند. (247932)
 
soha
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۱۰:۳۹:۴۴
در خصوص مطلب بالا ذکر چند نکته ضروری است.
1-سرکار خانم فرموده بودن که ارتباط زوج جوان در فیلم بد است باید عنوان کنم که این بد بودن ارتباط کاملا منطقی است و اگر ایشان از آغاز روند فیلم را دنبال می کردن به این نکته پی می بردن که ازدواج این زوج(شکور و دریا)طی یک مهمانی و در عرض چند روز از آغاز تا ازدواج شکل گرفته و یکی از پیامهای فیلم دقیقا همین است که ازدواجی که بدون شناخت و فکر شکل بگیرد با دشواریهای زیادی روبرو خواهد بود.
2-در خصوص ارتباط افراد مجرد خانه یعنی عمو هرمز و پری خانم که با انتخاب عالی یک زن و شوهر هنرمند همراه شده (آقای رایگان و خانم تیموریان) به افراد همسن و سال خودشان یاد می دهد که چگونه می توان در کنار هم عیب ها و ایرادهای یکدیگر رو پوشش داد و یاداور این نصر قرآن است که زن و مرد مانند لباس پوشاننده عیب های هم هستند. و این نزدیکی زمانی صورت گرفت که پیشنهاد ازدواج از طرف مرد به زن و جواب مثبت او همراه شد.
3- ارتباط انسانها در این دوره تعریف خواست خودش رو داره و نمی شه اونو با 10 تا 15 سال قبل مقایسه کرد.همونطور که وقتی با یک دختر یا پسر 15 یا 16 ساله صحبت می کنی و او به نکاتی اشاره می کند که من و شما در آن سن و سال از آن بی خبر بودیم و این نتیجه گردش اطلاعات و ارتباطات است پس اگر الان روزی روزگاری یا المانهای آن در فیلمها به همان گونه رعایت شود تنها نتیجه تغییر تلوزیون به ماهواره خواهد بود چراکه برای جوانان ما غریبه است.به قول دوستی که نوشته بود جوانان الان با عناوینی مثل گرل فرند یا بوی فرند روبرو هستند . چاه و نگاه و ...با آن تعاریف برایشان معنی ندارد باید نگاهمان امروزی تر شود.
3- یکی از زیباترین نکات جالب حضور افراد خواستگار و طیفهای گوناگون آن است که ابتدا با تماس فرد یا خانواده اش با عمه دختر که بزرگتر اوست صورت می گیرد و در جلسه اول عمه با فرد و خانواده اش آشنا شده و در صورت صلاحدید او قرار بعدی برای آشنایی بیشتر گذاشته می شود.به نظر بنده ارتباطی که در چهارچوب و زیر نظر خانواده باشد آثار بهتری را به همراه دارد و کمتر آثاری مانند ازدواج زوج اول (آشنایی در مهمانی و بدون شناخت) در آن کمتر است.حضور همیشگی افراد در صحنه های صحبت لیلا با خواستگاران موید این نکته است که خانواده همیشه مراقب این ارتباط به صورت دورادور است.
4- این ارتباطات باعث نزدیکی جوان با خانواده می شود و همین که احساس می کند مورد اعتماد خانواده است باعث ایجاد اعتماد او به خانواده هم می شود که در فیلم به صورت مشورتهای لیلا با عمه و عمیش می شود.
بیایید در خصوص مطالبی بحث کنیم که از آن شناخت کاملی داریم با دیدن ظاهر یک مسئله یا قسمتس از یک برنامه نظر دادن کمی راه به ناکجا آباد دارد. (248688)
 
محمد ۴۷ ساله
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۱۰:۵۸:۰۵
وای اگه مملکت بخواد با امثال این نظرات اداره بشه(که داره یواش یواش میشه)- خدمت این خانم عرض میکنم ککه همون سریالی هم که شما ازش به عنوان یه سریال خوب نام میبرید در تفکر امروز صدا وسیما یه سریال مغضوب هست. میگید نه از صداوسیما بخواهید اون(و دهها سریال دیگه ی سالیان گذشته) رو دوباره پخش کنند.
سریالهای دیگر صدا وسیما که همه اش قتل ( ازنوع چاقو تا دسته در شکم فرو کردن)- جنایت- خونریزی- شک- بدبینی- فقر- فلاکت- اعتیاد- طلاق- گریه- نفرت- کلاه برداری- دزدی و...است برای شما خوشایند تر است؟ اگر سریالی ساخته شود که از اول تا آخرش همه به هم حرفهای خوب بزنند؛ نصیحت کنند؛ واحیانا یک حاج آقایی هم باشد که تسبیح در دست همه را مرتب به راه راست دعوت کند! چطور است؟.
فکر میکنم سراغی از پاسخ امام به سوالی که در باره سریال اشک تمساح شده بود بگیرید شاید جواب خود را پیدا کنید.

چنین که پرده دار به تکفیر میزند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند (248693)
 
علی قلممو
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۱۲:۲۵:۱۲
با سلام خدمت شما علاوه بر مواردی که شما بیان نمودید صدا و سیما یک وظیفه ی بسیار خطیر دیگر نیز دارد و آن پرده گذاشتن و به قول معروف لاپوشونی کردن اشتباهات دولت و خوب جلوه دادن سیاست های ایشان میباشد..... (248721)
 
مهران
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۱۴:۲۱:۱۳
سریالهای تلویزیون همگی بی محتوا و استرس زا هستند. (248769)
 
حسینی
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۲۲:۳۰:۰۸
والله به نظر من نوعی میل به ابتذال در اکثر فیلم ها به چشم می خورد گویی فرمایش شهید آوینی که می گفت یک فیلم ساز با ساختن یک فیلم خودش را لو می دهد, الان نمود بیشتری پیدا کرده است. لقمه های حرام , رشوه خواری, ربا و ده ها گناه دیگر که گذشتگان ما حتی فکرش را هم نمی کردند خیلی راحت در زندگی ها رسوخ پیدا کرده. واقعاً بیشتر از این توقع می رود؟ (248986)
 
س.غ
۱۳۸۸-۰۸-۱۷ ۲۳:۵۵:۱۷
سلام . متاسفانه تا زماني كه ما تا اين مقدار سطحي نگر هستيم اوظاع بهتر نميشه (249028)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۲:۴۰:۱۸
حرف هایی رو که شما گفتید همه درسته، ولی نکات مثبتی هم داره، شما یکطرفه قضاوت میکنید، (249279)
 
massoud
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۵:۰۹:۰۹
انصافا تنها آموزه این سریال بی غیرتی و بی قیدی است (249384)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۹:۵۰:۰۹
به هر حال در این مملکت بینندگان زیادی به جاذبه های جنسی علاقه دارن
یا صدا سیما باید این نیاز رو ساپورت کنه و یا اینکه باید از طریق شبکه های ماهواره این نیاز برطرف بشه (249525)
 
صداقت
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۵:۴۰:۱۷
تلويزيون ما به سمت سكولار شدن مي رود .كاش مثل غربي ها يك ساعتي رو براي پخش اينچنين سريال هايي اختصاص مي دادند تا معضل بلوغ زودرس و مشكلات ديگر كمتر شود . (249868)
 
پیام الله بحرینی
۱۳۸۸-۰۸-۲۲ ۰۲:۳۳:۳۰
من خودم این سریال رو همون چن قسمت اول گذاشتم در کوزه و ترجیح دادم در وقت فراغت حوصلم سر بره تا همچین چیزی رو ببینم.
اما واقعا از دیدن اسم و نظرهائی از بعض افراد فکر می کنم تو یه سایت عربی که تنها اشتراکشون با ایران فارسی نویسی میباشد، قدم می زنم!
اگه واقعا این خانم محسنی می شد رئیس صدا و سیما، وای بحال همه بود، چون زرت و زورت از شبکه ها اذان و اذون و احکام طهارت نشان داده می شد!
هر چند همین الان هم زیاد پخش می شه.
اون روزی روزگاری هم که تقریبا اوائل انقلاب ساخته شد، تبلور سالمتر جامعه زمان شاه بود!
همین اسلام شما مردم رو به این قبیل قر و اطوارهای این مدلی نزدیک کرده خانم عزیز.
کی می شه دینتون رو تو قلبتون نگه دارید و برای مردم تعیین تکلیف نکنید؟
حتی اگه از تلوزیون فیلم پورنو هم تو ساعت خاصی پخش بشه، به شما مسلمونای سر تو همه سوراخ بکن مربوط نیست! اونم مخاطب خاص خودش رو داره که تازه اکثرا هم مسلمونا هستن! :))
در ضمن بدرک اگه اینو منعکس نکنید، ما حرف خودمون رو زدیم!
راستی دوره دین مخصوصا اسلام بزودی بسر خواهد آمد و دنیا از آن آدمهای انسان خواهد بود بزودی زود! (250695)
 
بابک
۱۳۸۸-۰۸-۲۲ ۲۰:۱۴:۴۶
[اشتباه در صدا و سیما تازگی ندارد، عجله در تولید و ساخت برنامه های کیلویی برای پر کردن آنتن از شیوه های دوره آقای ضرغامی است ،اکشن سازی و پلیس بازی ،اقراق در عشق وعاشقی، زرق و برق فیلم های هندی، و کپی برداری از فیلمهای دوران گذشته،شمس العماره یا به عبارتی دایی جان ناپلئون ،تازه ترین کار صدا و سیماست که متاسفانه حتی اون سریال رو هم ضایع کرد،
خدایی خانواده های ایرانی اینقدر بی شرم و حیا هستند که، در خانه هایشان باز باشد و دخترشان به طور ممتد در معرض رفت و آمد جوانان گوناگون قرار بگیرد .
آیا پر کردن آنتن به جهت خالی کردن فکر مردم تا این حد می ارزد
حرف زیاد است اما حال و حوصله کم.
و این که دین را بی خود فدای این موضوعات نکنیم، این یک مسئله اخلاقی و اجتماعی است که همه باید به آن قائل باشیم (250795)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۲۳ ۱۵:۲۹:۴۲
این شکلی که این خانم سریال را نقد کرده است معلوم است که تمامی قسمتهای سریال را با ذوق وشوق دیده است واگر سریالی بتواند چنین بیننده ای که به زعم خودش انتقادهای بسیاری به مجموعه ای دارد را با خود همراه کند چه رسد به طرفداران یک مجموعه ,برای آن کار یک موفقیت محسوب میشود هرچند ضعفهایی هم در این سریال هست که با نگاه منصفانه باید به آنها پرداخت نه از روی اغراض وبی انصافی (250899)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۲۴ ۲۳:۲۵:۰۵
ممنون از نقد جالب شما تازه از این افتضاح تر راه اندازی یک مسابقه اس ام اس برای حدس زدن جواب مثبت هانیه توسلی به خواستگاران است که این بی مزگی از طرف سهیل رضایی کارشناس به اصطلاح اجتماعی سریال!؟ راه افتاده است و یک برای ایشان یک کاسبی خوبی بوجود اورده که ول نمی کند این اقا این قضیه رو جالب این جاست که سریال داره تموم میشه ولی مسابقه تا 30/8 /88 ادامه داره؟ما که راضی نیستیم پول بیت المال توسط آقایون به این شکل مفتضح خرج یک سری ادم لوس و ولنگار که همش هم از شعر های خوانندگان لس انجلسی می خوانند صرف بشه به شعر های بازیگر نقش پری خانم دقت کنید همش شعر های 2 خواننده فاسد لس انجلسی رو می خونه که نقل محفل مردم شده که بابا خود صدا و سیمایی ها هم بدشون نمی یاد از این خواننده ها و به این صورت منظور می رسانند اخه خجالت داره جواب خون شهدا رو اقایون چه طوری می دهند (251135)
 
مهتاب
۱۳۸۸-۰۸-۲۷ ۰۰:۳۵:۱۰
تا کی می خواید اینقدر افراط و تفریط داشته باشید. من نمی دونم شما کجا زندگی می کنید ولی من یک دانشجو هستم و توی تهران زندگی می کنم وضعیت روابط دختر و پسر ها توی تهران حتی توی دانشگاه خیلی فجیع تر از این حرفاست که شما چند جلسه خواستگاری و صحبت کردن رو اسمشو نگاه شهوت آلود گذاشتین به اضافه اینکه الان که دیگه عهد بوق نیست که دختر و پسر بدون شناخت و صحبت کردن با همدیگه بتونن ازدواج کنن. این فیلم نکات مثبت زیادی داشت. همین که ارتباط و شناخت زیر نظر خانواده ایجاد می شد و نکاتی که برای یک انتخاب درست باید مورد توجه قرار بگیره تا حالا توی سیما بهش پرداخته نشده بود. کاش به جای ظاهربینی و افراط کمی عمیق تر فکر می کردیم. (252076)
 
۱۳۸۸-۰۹-۰۱ ۰۹:۱۱:۳۰
دراين چند سال صدا وسيما مروج لباسهاي انچناني مروج روسري انچناني ومروج ميز وصندلي ودكوراسيون منازل بوده . آيا همه مردم در اين فضاي كه صدا وسيما تبليغ مكند زندگي ميكنند . لطفا به شلوار فاق كوتاه وتنگ قيافه انچناني سريال دلنوازان نگاه كنيد بعد بچه هاي مردم را با همين ريخت وقيافه در خيابان گير ميدادند (253000)
 
بسیج دانشکده علوم اجتماعی
۱۳۸۸-۰۹-۰۳ ۱۶:۲۲:۳۸
در سالروز تاسیس بسیج دانشجویی ِبسیج دانشکده غلوم اجنماعی علامه طباطبایی که به فعالیت ها واقدامات غیر قانونی رییس این دانشکاه (شریعتی)و نیز رییس بسیج علامه،اعتراض داشتن،شبانه پلمپ شد. (253663)
 
تارا
۱۳۸۸-۰۹-۰۳ ۱۶:۳۴:۰۹
سلام
من فکر کردم نویسنده این متن آقا هستند!
ما اگه خودمون به پوششمون این لقبها رو بدیم از دیگرون چه توقعی!
اظهارنظرتون درباره سریال شمس العماره خوب بود...صدا و سیما داره به کجا میره الله و اعلم! (253666)
 
الهام
۱۳۸۸-۰۹-۰۴ ۱۵:۰۵:۵۱
بسه ديگه. بذاريد مردم خودشون بهشت و جهنمشون رو انتخاب كنند. بر فرض كه فيلمهامون هم اونطور شد كه شما ميخواهيد. آيا واقعيت هم همينطور است؟ (253864)
 
زهرا
۱۳۸۸-۰۹-۰۴ ۱۹:۳۴:۰۵
سلام
کاملا موافقم
من خودم چند سالیست که برنامه های صدا و سیما را تماشا نمی کنم
برنامه ه های بی محتوا و مبلغ فساد و مصرف گرایی (253919)
 
۱۳۸۸-۰۹-۰۵ ۲۰:۱۷:۴۷
آقا ضرغامی رو عوض کنند مشکلات حل می شه (254114)
 
عماد
۱۳۸۸-۰۹-۰۵ ۲۲:۱۳:۳۴
به نظر من اگر فرض را بر اين بگذاريم كه روش يا دلايل ليلا دردادن جواب منفي به خواستگارانش درست بود اماانتخاب همسرش بسيار بي منطق بود يعني تمام مدت ما سر كار بوديم و مبناي انتخاب همان عشق وعاشقي در لحظه ي اول گذاشته شده بودبدون هيچ تحقيق و پرس و جو. (254117)
 
۱۳۸۸-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۷:۳۷
دوست عزیز خواهش میکنم یک مقدار با دید باز به مسایل بنگر (254176)
 
رضا شرفخانی
۱۳۸۸-۰۹-۰۶ ۱۹:۰۲:۳۲
با امید به اینه از مولایمان یاد بگیریم شرم وحیا را امید داریم کمی به فکر جوانان عزیزمان که در روزهای دشوار یکه تاز تهاجم فرهنگی قرار گرفتند باشیم و از نقد های دور از واقعیت خودراری نمائیم باتشکر رضا شرفخانی (254200)
 
سپیده
۱۳۸۸-۰۹-۰۷ ۰۱:۵۶:۳۰
آرایش؟ میک آپ؟
[بابا تو تلویزیون که 5 متر پارچه دور سر بازیگر بد بخت میپیچن.من کل این سریال رو دیدم. هیچ جاش نگاه وراندازانه ندیدم.آخه نگاه به چی؟ به یک بدن پبچیده در 5 متر پارچه؟ دست بردارید بابا.
از جامعه به دوری
مثل اینکه وضع مملکت رو نمیبینی
این سریال فقط میخواست اخلاقیات مختلف رو نشون بده
فهمیدنش انقدر سخته؟
چه میک آپی؟
اونم تو صدا و سیما؟
نکنه انتظار دارین دختر امروزی رو مثل زنهای 200 سال پیش نشون بدن؟ اینجوری مملکت درست میشه؟
شما از اول تا آخر سریال رو دیدی اما کلاس الکی میگذاری
این فقط یه سریاله
مردم کار ندارن درآمد ندارن اونوقت شما گیر دادی به این؟ (254219)
 
روانشاد
۱۳۸۸-۰۹-۱۱ ۲۰:۴۳:۴۸
lمیگن به شتره گفتن چرا شا.......کردن تو از پسه گفت(شتره) چی چی من درسته..نقل اوضاع و احوال ماست.خود من زمانی کارم انتقاد از ضایع کاری های صدا وسیما بود و تلفن به162 سیما..حالا رفیق جون بنظرت این سیماو این صدا به بقیه امور جاری ما نمیاد. از سیاست بگیر ؛ورزش ونشریات ؛ادارات .گمرکات.بانکهاو......بگیر برو.الحق همه چیز در جنبه منفی بسیار منظم وبقولی بالانس است.فقط کافیه بدون عصبیت وپیش داوری اوضاع واحوال را ببینی.....ترا بخدا سعی نکن این نظم را بهم بزنی که زحمت پاش کشیده شده وعقبه تاریخی دارد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (255651)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۸ ۰۹:۴۹:۲۶

نويسنده عزيز يادآوري نكات در خصوص مقاله شما
1-سريال طنز يك سري شرايط خاصي داردكه در باب موضوع ازدواج مي توان به آن پرداخت
2- پرداختن به مشكلات جامعه(رجوع به آمار ازدواج و طلاق) يكي از رسالت هاي صدا وسيما مي باشد
3- ما بايد ببينيم كه خروجي جامعه در 30 سال گذشته با يك سري تعاريف ايدئولوژيك ديني چه بوده آيا جوانان امروز ما (قدمي در شهر بزنيد) متناسب با آن آموزش هاي ديني هست
دوست عزيزم بهتر است آرمانهاي خودمان را در وجودمان تجلي دهيم .......
متشكرم كه نظر اينجانب در سايت ديده شود (257433)
 
ستاره
۱۳۸۸-۱۰-۲۹ ۱۲:۵۱:۰۲
سلام
معمولا این هنرمند ها با روحیه لطیفی که دارند بسیار ریز بین هستند و خیلی چیزها رو با دیدی حساس تر میبینند و اگر نظری میدن خوب میدن دیگه
هنرمند باید حساس باشه.
اما جناب عالی: مثال مشت نمونه خرواره این جور وقت ها خوب جواب میده .من دیدم که جند تا ازاهل هنر و اهل فن جامعه روی یک سکانس از یک فیلم و یا سریال صحبت میکنندو ساعت ها صحبت میکنند . مثل صحنه ای که جناب شما مثال میزنید و تاثیر اون رو بر مردم یاد اور میشوید.اما می بینم چند هفته پشت سر هم با فرهنگ کره ای ...به خورد مردم میدند و اگه بگن منظور خاصی ندارند .یعنی به خیلی از مردم ما گفتند شما از یه اندازه ای شعور کمتری دارید. ، همین جا به مردمم میگم و جناب عالی ها که این مردم متانت دارند وگرنه خوب میفهمند. اما به نظر خودم تمام تمام تمام بد بختی های تمام مردم دنیای امروز از این جعبه جادویی است و بس .
حساب کنید ما توی کتاب تاریخمون خوندیم فلانی فرهنگ مصرف گرایی رو ترویج میداده و به خاطر همین هم ادم خوبی نبوده . ...و....
اما از صبح تا شب که نگاه میکنی به تلوزیون ادم های انجنانی با لبا سهای ماشین های ....می بینی . خلا صه دلم میخواست یه پدر بیامرزی گیر می اومد و مشکلات جامعه امروزی رو میشمرد و ریشه یابی میکرد و تاثیر منفی صدا و سیما رو بر حال و احوال مردمان این مرز میدیدند.و منصفانه
به اونهای که این اطلاعات بدرد شان میخورد میداد. (278324)
 
آرش لک زاده
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۴:۴۰:۰۵
بابا ... مشمئز
شما دیگه دچار خودسانسوری هم شدید... اگه یه روزی دولت دیگه چیزی رو سانسور نکه یا سایت های اینترنتی از فیلترینگ در بیاد مطمئنا یه نرم افزار روی سیستمتون نصب می کنید که کار سانسور رو انجام بده....
متاسفم براتون.... (295220)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۸:۵۳:۲۵
تحلیل خوبی بود (300933)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.