نظر منتشر شده
۱۵۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55249
آريستوکراسي تهراني‌
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۵
حدود سال 63 بود كه به اقتضاي كار پدرم چند سالي را در اطراف كرج ساكن شديم. پدرم براي اينكه فقط لقمه حلال سر سفره خانواده بياورد، بلافاصله رفت و دفترچه بسيج اقتصادي و كوپن‌هايمان را از «شهر تهران» به «استان تهران» تغيير داد. خيلي سريع فهميديم دوري رسمي از شهر تهران ما را از چه مزايا و امكاناتي محروم كرده است.



مساله فقط كوپن گوشت نبود كه صرفا براي «شهر تهران» اعلام مي‌شد و ساكنان «استان تهران» از آن محروم بودند، مساله دهها امتياز ريز و درشت بود كه غير تهراني ها از آن محروم بودند. همه اين امتيازات، به يك نكته معطوف بودند: «اين تهران است كه اولويت دارد».



بخاطر دارم در فصل زمستان‌ اطراف كرج گاهي برف سنگيني به زمين مي‌نشست و ما از ساعت 6 صبح گوش به زنگ راديو بوديم كه آيا مدارس تعطيل مي‌شود يا نه اگر در تهران هم برف آمده بود، مدارس استان تهران و از جمله مدرسه ما هم تعطيل مي‌شد ولي اگر در تهران خبري از برف نبود، بايد به مدرسه مي‌رفتيم حتي اگر در منطقه ما از آسمان سنگ آمده باشد.



چه روزهاي سرد و برفي ‌اي كه راه طولاني و يخزده خانه تا مدرسه را پياده مي‌رفتم و دردل به هر چه تهران و تبعيض به نفع تهراني‌هاست، نفرين مي‌كردم.



با گذشت دوران جنگ و سپري شدن دوران سازندگي و توسعه سياسي و توسعه احمدي‌نژادي، اين تبعيض به نفع تهران هنوز در جامعه ايراني جريان دارد.



مساله «ريزگرد» مثال خيلي روشني از اين تبعيض است. بيش از يكسال بود كه هموطنان خوزستاني، بوشهري، ايلامي و... از گرد و غبار شديد در رنج بودند، خبري از اقدام جدي نبود اما به محض اينكه در تابستان 88 دامنه ريزگرد به تهران رسيد، معاون رييس جمهور سراسيمه به بغداد رفت تا با طرف عراقي براي حل مشكل چاره‌جويي كند!



شما بايد اهل خوزستان و ايلام و بوشهر باشيد تا گزندگي اين حركت تبعيض آميز را حس كنيد. معني اين رفتار اين است كه دولت، فقط مردم تهران را آدم حساب مي‌كند و برايشان ارزش قايل است و ساكنان بقيه‌ شهرها و استانها و روستاها، شهروند درجه 2 و درجه 3‌ هستند.



همه كساني كه خارج از مركز زندگي كرده‌اند، تجربه‌هاي زيادي از اين قبيل بي‌توجهي‌ها دارند. تجربه‌هايي با طعم تلخ تبعيض ...



توجه تبعيض گونه دولت به مردم تهران، باعث شده تا تهراني‌ها به تدريج براي خود حقوق و مزاياي تبعيض آميز قايل شوند و امتيازات خاص خود را با بهانه‌هاي مثل پرداخت هزينه‌هاي بالاي زندگي در تهران توجيه كنند.



هم اكنون بخش اعظم يارانه‌هاي مصرفي سوخت، نان ، دارو ،‌آموزش و... در تهران مصرف مي‌شود.



بخش بزرگي از بودجه وزارتخانه‌ها و شركتهاي دولتي نيز دفاتر لوكس و پر خرج‌شان در تهران هزينه مي‌شود. بي دليل نيست كه ظاهر خيابانها، ساختمانها و خودروهاي موجود در تهران (و بخصوص شمال تهران) نسبت به شهرستانهاي ديگر (بخصوص شهرهاي كوچك و دورافتاده) ، بسيار شيك‌تر، مرفه‌تر و ثروتمند‌تر است. اما آيا اين رفاه و ثروت حق تهراني‌ها است؟



از نظر تهراني‌ها اين يارانه‌ها و امتيازات «حق تهراني‌بودن» آنهاست و كافي است گوشه يكي از اين يارانه‌ها و امتيازات سابيده شود تا با كمك رسانه‌ها كه آن هم تحت كنترل تهراني‌ها است ، قشقرقي عظيم و ملي برپا گردد...



در ادبيات علوم سياسي، به طبقه يا قشري كه براي خود امتياز و حقوقي بالاتر نسبت به ديگران قايل باشد و با نفوذ در حكومت و اركان قدرت،‌ از منافع و امتيازات خودحفاظت كند، اریستوكرات گفته مي‌شود. در يونان قديم، اریستو كراسي به حكومت اشراف و نجيب‌زادگان اطلاق مي‌شد و ارسيتو كرات‌ها اقليت ممتازي از زمينداران ثروتمند بودند كه حقوق و امتيازاتشان به طور موروثي به فرزندانشان منتقل مي‌شد...



مي‌توان گفت ماجراي انتخابات رياست جمهوري نمونه‌اي از برتري طلبي و به عبارت بهتر، اریستو كراسي تهراني‌ها بوده است.



از اواخر ارديبهشت ماه، نظرسنجي‌هاي معتبر و سراسري، حكايت از سبقت آراي آقاي موسوي از آراي آقاي احمدي‌نژاد در تهران داشت. اين برتري اما به شهرستانها و روستاها گسترش نيافت و تا روز راي‌گيري يعني 22 خرداد، در همه نظرسنجي‌هاي معتبر كشوري، آقاي احمدي‌نژاد در كل كشور با فاصله‌اي زياد از آقاي موسوي پيش بود اما در تهران و به ويژه شمال تهران، آقاي موسوي حائز اكثريت آرا بود. نتيجه بدست آمده از شمارش آرا در تهران و ديگر شهرها با نتايج حاصله از نظرسنجي‌هاي قبل از انتخابات تقريبا تطابق داشت. آقاي موسوي در تهران، زادگاهش و چند شهر ديگر، راي بيشتري آورد اما در كل هزار و اندي شهرستان كشور آقاي احمدي نژاد با فاصله زيادي از آقاي موسوي راي بالاتري داشت.



اين كه چرا شهرستاني‌ها و روستاني‌ها كه در بافت جمعيتي كشور از تهراني‌ها بيشتر هستند، عمدتا به آقاي احمدي‌نژاد راي دادند بايد مورد تحليل موشكافي بيشتري قرار گيرد. شايد همت آقاي احمدي‌نژاد در انجام سفرهاي استاني حضورش در جمع مردم همه شهرهاي ايران در طول اين 4 سال و افزايش چشمگير بودجه طرح‌هاي عمراني در شهرهاي كوچك و بزرگ دليل اين مساله باشد. اين موضوع بايد توسط جامعه‌شناسان و متخصصان علوم سياسي بررسي شود.



نكته‌اي كه اينجا قابل ذكر است، برخورد تهراني‌ها و شهروندان چند مركز استان مرفه با نتيجه انتخابات بود. بطوري كه طرفداران آقاي موسوي كه در تهران اكثريت بودند، به درخواست ايشان به خيابان آمدند و خواستار تغيير نتيجه انتخابات به نفع آقاي موسوي بودند.



خواسته طرفداران آقاي موسوي در تهران در واقع به اين معني بود كه چون در تهران آقاي موسوي راي بيشتري آورده، بقيه ايرانيان غيرتهراني بايد به راي مردم تهران تمكين كنند و آقاي موسوي برنده انتخابات باشد. اين خواسته هر چند مخالف صريح دموكراسي است و خيلي مضحك به نظر مي‌رسد اما معني واقعي انتظار و توقع هواداران آقاي موسوي بعد از انتخابات بوده است به ويژه پس از آنكه آقاي موسوي در اثبات ادعاي تقلب در انتخابات ناتوان ماند و بجاي ارايه «مستندات تقلب در روز راي‌گيري»، «فرايند انتخابات» را زير سوال برد و خواستار راي‌گيري مجدد شد. امري كه بر خلاف قوانين انتخابات بود و به معني بر هم زدن بازي، پس از باخت محسوب مي‌شد.



ارسيتو كرات‌هاي تهران مي‌توانند بخش بزرگ بودجه‌هاي دولتي و يارانه‌ها را به خود اختصاص دهند و با آن خانه‌ها، اداره ها و ماشين‌هاي خود را شيك‌تر و نو نوارتر كنند. مي‌توانند با استفاده از نفوذ‌شان در رسانه‌ها و اركان قدرت ، همچنان قوانين بودجه را به نفع تهران تنظيم كنند... اين كارها تبعيض آميز است اما طبق قوانين فعلي، مجاز و در حال اجرا است. ارسيتوكرات‌هاي تهران ميتوانند منافع تبعيض آميز خود را با قوانين موجود توجيه كنند اما قانونا نمي‌توانند راي خود را بر راي اكثريت ملت ايران تحميل كنند. در قانون اساسي و قانون انتخابات، راي آن روستايي يا شهروند شهري دورافتاده كه از حداقل رفاه و يارانه و امتيازات متعلق به تهراني‌ها بهره‌ مي‌برد با راي يك تهراني مرفه ثروتمند و اریستوكرات‌، برابر است.





 
 
کامران
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۳۰:۵۵
تهران مانند چاهی است که هرچه در ان بریزید هیچوقت پر نخواهد شد. نمونه کاملی از کشور است . (241284)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۶:۳۲
فقط این نیست. در حال حاضر، یک کارمند معمولی تهران، با حقوقش می‌تواند به راحتی در روستاها و شهرهای جاهای خوش آب و هوا، مانند شمال کشور خانه بخرد.
اگر سری به این روستاها بزنید، جدای از مشکلات فرهنگی وارداتی، تخریب محیط زیست، زمین‌های کشاورزی و افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و خانه، از دستاوردهای این آریستوکراسی تهرانی است. هم از مزایای تهران بهره‌مند می‌شوند، و هم از آب و هوا و محیط سالم شمال و لااقل آن شهرستانی را به حال خودش هم وانمی‌گذارند و او را از گرانی خانه و زمین و مایحتاج زندگی بهره‌مند می‌کنند!
در مقابل شهرستانی‌ها به علت نبود کار در روستاها و شهرهای کوچک، مجبورند خانه و زندگی را به قیمت مفت فروخته و به تهران مهاجرت کنند تا شاید مشغول به کاری شوند و بتوانند زندگی زن و بچه‌شان را تأمین کنند.
تا وقتی بی‌عدالتی و مصادره منابع به نفع پایتخت‌نشین‌ها باشد، این توقعات بی‌جا ادامه خواهد داشت. دیروز که منابع طبیعی‌مان را به نابودی کشاندند. امروز می‌خواهند رأیمان را بالا بکشند؛ فردا چه خواهد شد؟ (241444)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۱:۲۵:۰۹
شما فرموديد يك نفر كارمند معمولي در تهران مي تواند با حقوقش در شهرهاي خوش اب و هوا خانه بخرد:
اولا: مگر حقوق كارمندهاي دولت با توجه به شهر مختلف متفاوت است؟
دوما:ما كه كارمند دولت هستيم و اتفاقا در تهران، به زور مي توانيم اجاره خانه و خورد و خوراكمان را تامين كنيم حال چه رسد به روياي خريد خانه.
سوما:اگر شما زمين كشاورزي تان را نفروشيد و يا دولت اجازه تغيير كاربري زمين كشاورزي را ندهد(البته اگر به فكر ...) آيا اين تهراني هاي مرفع بي درد شما را وادار به اين كار مي كنند؟
چهارما:افزايش قيمت سرسام آور كه از دستاوردهاي همفكران شما عزيزان در دولت است البته اگر اين را نيز به خارجي ها نسبت ندهيد؟
پنجما: شما هم كه به تهران مهاجرت كرديد حالا شما هم تهراني هستي يا نه؟
در آخر عزيزم وقتي فرزندان شما و خود شما به فكر خود نيستيد بايد كي باشد اگر افرادي كه از شهرهاي خود به تهران مهاجرت كرده اند و داراي پست و مقام و مال و منال هستند به شهر خود برگردند آيا مشكل حل نمي شود؟
ترا به خدا اينقدر مشكل را به دوش بقيه نياندازيد قبلا خارجي ها بودند و حالا تهراني ها (حتي اگر هم اين موضوع صحيح باشد اين از ناتواني ماست و ما بايد قوي باشيم و خومان را اصلاح كنيم)
در آخر مسولين اين سايت بهتر است بجاي ايجاد تفرقه بين مردم به فكر ايجاد وحدت باشد كه آتش تفرقه همه را خواهد بلعيد.
البته مي دانم كه شما هيچگاه اينگونه نظرات را پخش نمي كنيد ولي من مي نويسم چون بايد بنويسم. (241975)
 
امير
۱۳۸۸-۰۸-۲۰ ۱۹:۳۸:۴۲
با شما موافق هستم که داستان طولانی تر از این حرف هاست
اما نبايد فکر کرد که چون آسياب می گردد، آب در رودخانه جريان دارد.
تهرانی در اين دوره زمانه همان شهرستانی است که جهت برخورداری از امکانات به تهران مهاجرت کرده است.
برنامه ريزی اشتباه نشان دهنده بی کفایتی مديران مملکت است برادر.
تهرانی و غیر تهرانی چوب این را می خوریم که انسانهای کوچک بر سر کارهای بزرگند.
تا همین جا هم اختلافات قومی در ایران کم نیست حالا با نوشتن این دست مقالات می خواهند القا کنند که تهرانی ها قصد دزدیدن آرای شهرستانی ها را داشتند!
تنها فایده اش این است که انگیزه مردم تهران از اعتراضات را منفعت طلبانه جلوه بدهند. (250258)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۱:۲۷:۳۷
بهتر است تهرانیهای محترم در شعر مرحوم شهریار تعمق بیشتری داشته باشند :
الا تهرانیا انصاف می کن ... (241683)
 
محمد علی غریب
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۳۴:۰۹
با سلام
کل مطلبتان را قبول دارم و همچنین تبعیض بین تهران و شهرستانها را اما شما نیز فراموش نفرمایید در یک بدن سالم مغز بدن تصمیم می گیرد و سایر اعضاء فرمانبردار هستند.اینجانب معتقد هستم یکی از علل نارضایتی ،می توماند کم توجهی به تهران و توجه بیش از حد به شهرستانها و یا به عبارت ساده تر افراط و تفریط باشد. (241286)
 
متعجب
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۴۵:۰۵
آقای غریب، نکنه منظورتون اینه که مغز متفکر کشور تهرانیها هستنند و شهرستانیها اعضا و جوارح کم اهمیتند؟! پروفسور حسابی، شهید مطهری، ملاصدرای شیرازی، علامه طباطبایی، امام خمینی، آیت الله بهجت فومنی و صدها دانشمندان و متفکر ما تهرانی بودند؟! براتون به خاطر این طرز فکرتون متأسفم (241340)
 
محمد علی غریب
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۴۴:۲۴
با سلام متعجب جان !
بهر حال پایتخت هر کشور نمادی کلی از آن کشور است و این مساله انکار ناپذیر است و منظور من این نبود که هر کس تهرانی است همه باید از او تبعیت کنند.اما واقعیت این است که تهران بیشتر از همه جا در دید رسانه ای قر ار دارد.
ممنون که مطلبم را خواندید. (241514)
 
علی
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۵:۲۱:۳۸
نه خیر برادر این طور نیست، این طرز فکر عموما در کشورهای جهان سوم وجود دارد، و به همین خاطر این کشور ها جهان سومی شده اند، شما به کشورهایی مثل ژاپن، آلمان ، آمریکا و کانادا نگاه کن، همه جای این کشورها امکانات مشابه دارند. (241703)
 
مهیار
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۱:۳۲:۳۹
اقای متعجب ولی این افراد بعدا به تهران کوچ کردند.
باید شهرستان ها رو رشد داد. ولی خداییش مهاجرت به تهران بیشتره یا از تهران؟
باور کنید من که هفت نسلم تهرانیه عاشق اینم تهران خلوت بشه و همه در رفاه باشند.
ولی مشکل اینه نمیرسن به شهرستان ها . همین بم. بعد از زلزله جای اینکه یک شهر جدید و بزرگ با خیابان های اصولی و سیستم فاضلاب بسازند همون خونه گلی ها رو آجری کردن.
ااین که تهرانیا احساس برتری دارند درسته. ولی دلیلش خود شهرستانی ها هستند. --- (241610)
 
1
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۰:۱۳:۰۵
اگه بودجه مملكت رو براي تهرانيها هزينه مي كنن نقصر شهرستانيها هستند؟ شما فقط كافيه ناعادلانه بودن تقسيم بودجه اين كشور رو در ميلياردها تومان پولي كه آقاي رييس جمهور به دو تيم پايتخت مي بخشند ببينيد. در مورد بم هم احتمالا شما اين شهرو درست نديديد. هنوز درمانگاه و بازار اين شهر توي كانكسهايي است كه بلافاصله بعد از زلزله به اين شهر رارسال شد. هوار ساختمانهاي تخريب ده هنوز از داخل شهر جمع نشده.انصاف بدهيد در چنين شرايطي صرف هزينه هاي هنگفت براي دو تيم پايتخت چه دليلي دارد؟ غير از تبليغات! (241731)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۵۰:۲۰
موقع جنگ همین بچه های جنوب شهر بودن که رفتن جنگ بچه روستایی ها بودن که رفتن جنگ.یکی مثل بچه تهرانی های سوسول فرار کردن رفتن لس انجلس.الانم اگه اتفاقی بیافته خدای نکرده همین بچه سوسولا یا فرار میکنند یا سوراخ موش میخرن دونه 1 میلیون مثل باباهاشون بعد میان میگن بسیجی دلاور حمایت حمایت اونوقت که .........../مرگ بر سرمایه داری و اسلام لیبرال (241413)
 
لرد
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۷:۲۵:۳۲
عزیز دل : مقایسه آماری هم بکنید بیشترین شهدا مربوط به همین تهران است که شما مدعی سوسول بودن آنها هستید

در ضمن این رو هم بگید .....
ترافیک ، گرونی و آلودگی و........ برای تهرانی هاست
کاغذ بازی های اداری ......
الان هم صبح تا شب و شب تا صبح پارازیت و امواج سرطان زا هم برای تهرانی هاست

هرچند سیاست گذاران دوره های قبل اشتباه کردند و تهران دچار تمرکز قدرت اقتصادی و سیاسی و...شد ولی باور کنید بیشتر اعصاب و روان مردم اینجا از این همه ناهنجاری ها موجود ( اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی) وضعیت خوبی نداره...


این امکانات که در بالا برشمردن در مقابل یک ساعت خواب راحت و با آرامش در شب ها که شما ها در شهرستان ها دارین هیچ چیزی نیست....
مهترین نعمت ها سلامتی روح و جسم است که شما ها دارین ولی از اون غافلید (241527)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۳۹:۰۴
حرفتون درسته ولی نتیجه نامعقولی میده. آمار مهاجرت به تهران خلاف اینو نشون میده. همه دردهای تهران براشون می ارزه که زندگی و هویتشونو بذارن کوچ کنند. شما خودتون اگه راست میگید چرا این خراب شده را ول نمیکنید برید یرای همیشه خواب راحت توی روستا بکنید؟ تا وقتی شهرستان و روستا آباد نباشه تهران هم در رنجه. اون آمار بالای شهدا هم بیشتر مرکز و جنوب شهر بودند. آمار مهاجرین و مهاجرزاده ها هم فراموش نشه. بچه سوسولای شمال منفعت اقتصادی هم از جنگ میبردند. البته استثنائات جالبی هم هست. (241646)
 
دانشجوی ساکن تهران
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۸:۵۳:۴۸
یعنی شما فکر می کنید بقیه اعضای بدن مثل قلب و کلیه ها نباید تغذیه شوند و فقط مغز باید از همه مواد استفاده کند (241565)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۵۳:۵۸
چیزی که نمی فهمم این است که چرا نمایندگان شهرستانها در مجلس جلوی این تبغیض را نمیگیرند؟ (241288)
 
سورنا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۳:۳۲
خب معلومه برای اینکه خودشون هم بلافاصله بعد از انتخابات ساکن تهران میشن.و اکثرشون هم قصد ندارن بعد از پایان دوره به شهر خودشون برگردن. (241316)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۵۴:۳۱
من در تهران زندگي ميكنم و در تهران تحصيل كرده ام در خصوص اين امكانات كه ايشان ميفرمايند بنده كه به ياد ندارم جز دود و هواي مسموم و ترافيك از امكانات ديگري برخوردار نبوده ام زيرا يكي از ميليونها انسان معمولي شهر تهران هستم نميگويم امكانات نيست ولي ما برخوردار نيستيم اگر دولت براي برف مدارس را تعطيل ميكند نه بخاطر قشري نگري است كه بخاطر بحران ناشي از آن است فكر كنيد كه در يك شهر كه بيش از يك ميليون محصل در دوره هاي مختلف دارد كافيست فقط يك در صد آنها دچار سانحه گردند رقم آن به عددي بيش از ده هزار نفر ميرسدكه اين يعني بحران براي سازمانهاي در ماني . يا تعداد سينما ها را با توجه به جمعيت آيا تابحال محاسبه كرده اند آيا وجود يك ورزشگاه آزادي براي يك ابر شهري مثل تهران نشان از امكانات فوق العاده دارد من تابه حال كه حدود چهل سال دارم مجموعا حدود ده يا يازده بار به سينما و دو بار به تئاتر و دو بار به ورزشگاه رفته ام حال شما بفرمائيد اگر تعطيلي تهران بخاطر سليقه مسئولان( در زمان غبار آلودگي) ناشي از پررنگ بودن خون مردم تهران نيست ولي فقط يادآوري ميكنم كه هيچ آماري در خصوص مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي تهران موجود نميباشد چرا كه براي وزارت بهداشت تلفات مردم تهران هيچ اهميتي ندارد ولي اگر تعداد بيماران در يك لحظه افزايش يابد يعني بحران .
آري هموطن عزيز در شرائطي ما در كنار امكانات فقيرانه در حال مرگ هستيم كه شما غير ساكنين تهران هر روز براي ما دعاي بد ميكنيد (241289)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۲۰:۱۹
شما باید در شهرستان زندگی بکنید تا متوجه بشید نویسنده چه منظوری داره. امکانات موجود در تهران به جز در چند مرکز استان در هیچ جای ایران پیدا نمیشه. (241303)
 
تهراني
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۳:۱۶
آخييييييي
بميرم الهي براي تو كه واقعا در جاي محرومي زندگي ميكني و درد شهرستاني ها را از نزديك حس ميكني! (241365)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۱:۵۱
رای چاه کن در جنوبی ترین روستای ایران با شخص موسوی پایه صندوق برابر است الف از خدا بترس نظر من رو بزن (241520)
 
و
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۰۹:۵۸:۱۶
یادش بخیر امام را که میگفت انقلاب ما انقلاب کوخ نشینان است (241291)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۱:۲۰
مطمئن باشید اگر به شهرستانها امکانات میدادید این بلا سر تهران نمیومد. (241292)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۲:۲۰
بالاخره اریستوكرات‌ یا ارسيتوكرات‌؟ چندجای متن این جور نوشته شده و چند جا آن جور دیگر! (241293)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۵:۲۶
متنی به ظاهر درست است ولی مشکلات تهران نشینی را هم قید نماید ببینیم در مجموع زندگی در تهران خوب هست و یا نه؟ مشکلات آلودگی هوا -صوتی و اخیراٌ هم پارازیتهای سرطان زا و گرانی و مشکلات اجتماعی مخصوص به خود .
در تهران بدلیل فضای بازتر نسبت به شهرستانها و انعکاس اخبار مربوطه ، حق طلبی مردم نمود بیشتری دارد و اگر این شرایط برای شهرستانها باشد آنوقت موضوع قابل بررسی هست - حالا هی سر خود را زیر برف کنید (241296)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۲۸:۱۵
فضای باز! حق طلبی! تهران؟ شما مردم پایینتر از همت رو هم تهرانی میدونید؟ یا فقط بالاییها که به خاطر دریافت اخبار از بی بی سی و VOA به این حق طلبی نایل شده اند؟ فضای باز، چه جور فضایی رو منظورتون هست؟ آیا برخی بی بندوباریها که در تهران هست و در دیگر شهرها کمتر است نمود این فضای باز است؟ یا نشریات و روزنامه های خاصی هست که فقط تهرانیها ازش اطلاع دارند؟ ولی شما سرت رو همون زیر نگهدار که خوب جایی هستی (241309)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۲۸:۴۸
به اخبار بی بی سی Voa همین اینترنت رو هم اضافه کن. ان شا الله غالب مردم حق طلب هستند. ( و البته هرچه فکر معاش کمتر کسی را آزار دهد این عمومی تر می شود) اما آن چیزی که رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به آن کمک می کند آن است که انسان بنا بر فرمایش قرآن کریم حرف ها را می شنود و از بهترین آنها پیروی می کند. در موردشبکه های خارجی هم باید بگویم که تماشای این شبکه ها حتی اگر با قصد و قرض و حتی تا حدی دروغگو بدانیمشان اما حداقل باعث می شوند یکبار هم از زاویه ی دیگر به مسایل بنگریم. مطمئن باشید آن همت به بالا نشین ها علاوه بر ماهواره تلویزیون هم دارند. من فکر می کنم کسی که از دو رسنانه ی غیر همسو استفاده می کند احتمال اشتباهش کمتر است. البته من دست یکی یکی کارگران و کشاورزان این مرز و بوم را می بوسم. و امیدوارم در سایه ی آزادی همه ی این بی عدالتی ها بر طرف شود. (241329)
 
mahdi
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۳:۴۱
یه بنده خدایی میگفت از ونک پائین تر یعنی جنوبشهر! (241366)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۰:۱۰
در پاسخ به شما باید بگویم که به همان نسبت که گرانی در تهران از دیگر شهرستانها وجود دارد درآمدها نیز بسیار بیشتر از آن تورم اضافی در تهران نسبت به شهرستان های دیگر بیشتر است. (241421)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۲۸:۰۸
دقیقاً!
اتفاقاً خواسته ی این آقایان هم رساندن امکانات به شهرستانها و روستا ها نیست بلکه گرفتن آن از تهرانی ها و ساکنین شهرهای بزرگ است که بواسطه ی رشد یافتگی اسیر اینها نشدند! (241308)
 
يه نفر
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۰۹:۱۰
بله و البته بيشتر از همه تحت تاثير غرب قرار مي‌گرفتند و تا مغز استخوانشان را بي‌بي‌سي تعيين مي‌كرد و خيلي اتفاقات ديگر، مساله احمدي‌نژاد نيست،‌مساله طرف مقابل است،من احمدي‌نژادي نيستم و نخواهم بود، اما دشمن طرف مقابلم چون از آدم‌هايي كه هر روز حرف مي‌زنند و مذبذب مزاجند متنفرم! (241321)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۱۷:۵۶
شهرستان های بندگان خدا بهشون آب و برق و گاز بدند اینترنت نمی خواهند...
احمدی نژاد با دادن این امکانات رای آورد نه نبود اینترنت....
شما فکر می کنی توی روستایی یا شهری که بعد 30 سال هنوز آب ندارند احمدی نژاد آب برده اگر هزار با هم بگید احمدی نژاد دروغگو است باور می کنند نه عزیز من این جانگولر بازی ها برای تهرانی است که غرق نعمتند و خودشون نمی دونند.
واقعیت با جریان رسانه ای خیلی فرق داره
مردم کسی رو که بعد از 30 سال اونها رو هم آدم حساب کرده دوست دارند حتی اگر به زعم شما دروغگو هم باشه (که نیست). (241326)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۹:۴۸
اولاً که در شهرستان‌ها هم دسترسی به اینترنت وجود داره، اما کمتر. اطلاع از شایعات در تهران بیشتر به وسیله اینترنت انجام می‌گیرد؛ آن‌چه شما جریان آزاد اطلاعات می‌نامید، بیشتر جریان آزاد دروغ و تهمت‌زنی بوده تا چیز دیگر.
الف هم بهتره در انتشار مطالبی که برای جوسازی و منحرف کردن مطلب از موضوع اصلی نوشته می‌شن تجدید نظر کنه. (241436)
 
یکی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۱۵:۳۱
وقتی سطح سواد و فرهنگ در تهران خیلی بالاتر است از روستاها و شهرهای کوچک، خوب طبیعی است که رای تهرانی تحصیل کرده باید وزن بیشتری نسبت به رای آن هموطن محترم ولی بیسواد روستایی باشد (241294)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۵۴:۰۱
این نظر شما دقیقا با اصل دموکراسی مغایرت دارد.
الان قرن 21 است نه قرن 17 میلادی (241346)
 
كرامت
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۰۲:۳۳
باسلام به خدمت اين اقاويا خانم باسواد بافرهنگ بايد به اطلاع ان جناب برسانم وقتي فرهنگ وسواد در شهرستان بود در طهران از انها خبري نبودباتوجه به مطالب نگارنده نامبرده مثل اينكه تاريخ ايران را اصلا ورق نزده است توصيه مي شود برگي از تاريخ را وي بخواند ./ (241349)
 
مرجان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۱۴:۵۷
این نوع از دموکراسی در کجای جهان حاکم است که افراد فقیر حق رای کمتری داشته باشند و در نتیجه فقیر تر باقی بمانند و این دور باطل ادامه پیدا کند... انسان یاد داستان انوشیروان و کفاش و درخواست برای تحصیل فرزندش می افتد... (241352)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۶:۲۳
من 10 سال هست که تهران زندگی میکنم، سطح سواد در تهران بالاتر هست، فقط و فقط چون کار مناسب در شهرستانها ایجاد نشده و یک فرد تحصیل کرده برای پیدا کردن کار باید به تهران بیاید.

سطح فرهنگ هم به هیچ عنوان در تهران بالاتر نیست. مشکل اینجاست که مسئولین و رسانه ها تهرانی هستند. شیراز پایتخت فرهنگی کشور هست، در اصفهان ذره ای آشغال روی زمین ریخته نمیشه، 50 هزار تبریزی بعد از شکست، حریف رو تشویق میکنند و ... اما اینها هیچ وقت گفته نمیشه! از اون طرف سطح فرهنگ مردم تهران رو بعد از هر بازی فوتبال ببینید، سطح فرهنگ مردم تهران رو در رفتارشون در آشوبهای اخیر ببینید، اینها هم گفته نمیشه! سطح فرهنگ مردم تهران نسبت به امکاناتی که بهشون داده شده از صفر هم کمتره!

سطح فرهنگ مردم تهران رو از جمله شما به خوبی میشه درک کرد! یک تهرانی برتر از یک شهرستانیست! (241361)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۲۵:۱۰
آخي نازي .....نيس شما شهرستانيها هيچوقت فحش نميدين...هرچي پرسشوليس و استقلال ميان اونجا هرچي از دهنتون درميادنميگين؟دلم براتون سوخت تمام اين آشغال ريختن ها و شلوغ بازيها و خرابكاريها مال شهرستانيهاي مهاجر به تهرانه (242734)
 
mahdi
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۲:۲۰
دوست گرامی
ممکنه مقدار این وزن رو هم مشخص کنید؟ یعنی رأی هر تهرانی باید برابر با رأی چند روستایی باشه؟ بعد چه جوری میخواهید تو تهرانیا تفکیک کنید که هرکی سطح سوادش چقدره؟ چند درصد سبزها تحصیلات عالیه داشتن؟ چند درصدشون واقعاً تفکرات عالی دارن؟ چند درصدشون از قیف گشاد دانشگاه با نمره های ناپلئونی خارج شدن؟ و چند درصدشون واقعاً درس خوندن؟ لطفاً مشخص کنید رأی اون آقایی که از بس شیشه کشیده بود حالیش نبود و اتوبوس آتیش زد مساوی با رأی چند روستایی زحمت کشه که از صبح تاشب کشاورزی میکنن تا سفره منو شما پر باشه از نون و سبزی و سیب زمینی و میوه؟ (241364)
 
روستایی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۲۳:۱۲
من خودم بعنوان غیر تهرانی مخالف بخش اخر این نوشته و تحلیل نویسنده هستم .. طبیعی هست رای یه با سواد وزن بیشتری داره تا یه باسواد.اما....رای یه بی سواد یا تحصیل نکرده اکادمیک یه تهرانی نسبت به یه شهرستانی تحصیل کرده کدوم وزن بیشتری داره؟یا رای یه تحصیل کرده شهرستانی نسبت به یه تهرانی بدون تحصیل ،کدوم وزن بیشتری داره؟
ایا اماری در این خوصص وجود داره که رای دهندگان تهرانی و شهرستانی چند درصد تحصیلات عالیه دارن که قاطعانه بشه تحلیل کرد؟
در ضمن حداقل بالای 60 درصد دانشجویان دانشگاه های تهران شهرستانی هستن.... (241439)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۵۳:۱۷
تحصیلات عالیه مهم نیست بینش مهمه (241493)
 
علي بشارت
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۴:۱۲
جناب يكي عزيز و كلا تهراني و باسواد و احتمالا باشعور لطف كنيد چند تن از بزرگان علم ودانش -سياستمدار و... را نام ببريد كه اصالتي تهراني داشته باشند بعد افاضات خود را بفرماييد من واقعا متاسفم كه در قرن 21 آدمهايي مثل شما كه تفكري ماقبل تاريخ دارين پيداشون مي شه آنموقعي كه همين شهرستاني ها با جان ودل در برابر حملات صدام ايستادند و از مملكت خويش دفاع كردند شما تهراني عزيز كجا تشريف داشتيد نهايت همتتان بسته بندي كمك هاي مردمي به جبهه بود 0 منتظر عذر خواهي شما دراين صفحه مي مانيم (241466)
 
مهیار
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۱:۳۳:۲۵
بگرد توی کشتی خیلی یافت میشه. توی تکواندو. تختی دبیر ساعی
بگرد توی تاریخ ری. یه نگاهی به امامزاده هاش بنداز.
تهران شهر بزگی هست. نمیشه انکار کرد سطح سواد بالاتره. چون هر کسس درس میخونه برای کار میاد اینجا..
ولی ما شهرای خوب داریم. شیراز اصفهان تبریز و....
مشکل تمرکز دولت هست. به خدا من راضیم پایتخت بره یک شهرستان. تا اونجا آباد بشه و اینجا خلوت لینک سایتی رو میزام یه سری از معاصر ها رو نوشته. خودتونم یه چرخی بزنید بیشتر یافت میشه
http://www.rasekhoon.net/Mashahir/ShowCat-619-1.aspx
--- (241614)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۶:۳۰:۵۰
سلام
خاندان نجم آبادی که شیخ هادی یکی از آنهاست که هنوز یکی از خیابانهای تهران که مرقد ایشان هم در آن است به اسم ایشان است. (241809)
 
م
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۷:۱۳
مگر فقط مدرک تحصیلی برای اظهار نظر مهمه که رای تحصیلکرده باید بیشتر باشه؟
یعنی کسی که دکترای آبیاری گیاهان دریایی از یه دانشگاه بی اعتبار داره باید رای و امکاناتش از اون کشاورز کاری و باصفا و مومن روستا که
کشورش رو بی نیاز از دیگران میکنه باید بیشتر باشه؟
واقعا این چه نطقیه که یه سری میکنن؟ (241468)
 
محمد رضا مهران
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۶:۲۹
اون آقا یا خانمی که تهرانی ها رو باسوادتر از بقیه مردم میدونه مطمئنم که خودش بی سواده چون اگه باسواد و با فرهنگ بود اونو مطرح نمی کرد (241478)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۳۴:۴۲
آقا یا خانم «یکی»! من بچه‌ی جنوب شهر تهرانم. پدر و مادرم هم تهرانی هستند و پدر بزرگ و مادر بزرگم هم تهرانی بودند. من و همه‌ی جوانهای فامیلمون هم تحصیلکرده هستیم اما حالا باید بگم سبزایی مثل شما که مردمو به شهروند درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم می‌کنید، با اون شعارهای رکیکتون در خیابون ولیعصر در قبل از انتخابات و همینطور حرکات و رفتارتون در بعد از انتخابات مایه‌ی شرمندگی و سرافکندگی من و امثال من، اونم نه فقط در تهران و ایران، بلکه در تمام دنیا هستید.
اصلا من شک دارم که شماها ایرانی باشید چون ایرانی در طول تاریخ چند هزار ساله‌ی خود، هرگز اینهمه بی‌فرهنگ نبوده که شما هستید. (241511)
 
یه تهرانی دیگر
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۴۷:۱۱
شاید آمار سوادشون بیشتر باشه ولی آمار شعورشون چطور؟ آمار منفعت طلبی؟ مسؤولیت پذیری؟ تعهد و تدین؟ میهن دوستی؟ جو زدگی؟ تأثیر در برابر تبلیغات؟...
شاید خوب بود خدا هم میگفت با ارزشترین شما نه پرهیزکارترین بلکه قدرتمندترین شماست؟
کاش میدونستی گاهی اون بیسواد روستایی عاقلتر است! (241647)
 
منادي
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۱:۵۵:۰۵
چه كسي گفته فرهنگ تهرانيها بالا است من خودم تهرانيم و سه چهار نسل قبل از خودم هم تهراني بوده اند ولي باور كنيد در تهران همه چيز پيدا ميشود الا يك ذره فرهنگ و شايد تنها چيزي كه در شهرستانها به مراتب بيشتر از تهران است همين فرهنگ است در ضمن اين حرف شما كه ميگوييد راي روستايي ارزش كمتري دارد نشان دهنده ميزان اعتقاد شما به دمكراسي است شما فقط دمكراسي اي را قبول داريد كه به نفعتان باشد راستي در استان تهران راي احمدي نژاد بيشتر از موسوي بود و در شهر تهران راي موسوي بيشتر بود اما اختلاف راي موسوي و احمدي نژاد در شهر تهران خيلي كم بود پس لطفا اينقدر نگوييد تهرانيها به موسوي راي دادند تقريبا نصف تهران به احمدي نژاد راي دادند و تازه همه آشوبهاي بعد از انتخابات را هم همين تهرانيهايي كه به احمدي نژاد راي دادند تحمل كردند (241991)
 
حدیث
۱۳۸۸-۰۹-۳۰ ۰۷:۴۷:۵۶
شما هم یکی از اون بی سوادای تهرانی هستید
عزیز من سواد به چهار تا برگه مدرک نیست الان که هر بی سوادی رو هم با این همه دانشگاه هایی که تازه باز شده مدرک میدن سواد به فهم سواد به عقل وقدرت تحلیله فک کردی همون کم سوادی که تو روستاهای دور افتاده به احمدی نژاد رای داده عاشق چشم وابروش شده یه ذره دیدتو از نوک بینیت بردار ببین همون روستایی چه تحلیلی از وضعیت اقتصادی مملکت می کنه که تو ا به اصطلاح باسواد نمی تونی شماها فقط به ماهواره بندید هرچی بی بی سی بگه سمعا\"وطاعتا\" (263011)
 
هدهد
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۲۸:۰۷
راستی چهار سال پیش آقای احمدی نژاد هم همین حرف ها را زد و گفت که می خواهد دفاتر شرکت ها و اداراتی که حوزه ی کاریشون در شهرستانه و تهران دفتر دارند رو از تهران خارج کنه. اما این هم مثل وعده های دیگر .... (241307)
 
بهنود
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۳۶:۲۵
سختی زندگی در تهران به تجملاتش میچربد ساکنان پایتخت با زندگی در این همه نا هنجاری دارند فداکاری میکنن..... آرامشم آرزوست (241310)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۳۹:۳۶
از اینکه اینقدر فداکاری می کنید و به جای همه ملت ایران از امکانات ناراحت کننده تهران استفاده می کنید از شما ممنوم هستیم! (241339)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۲:۲۸
از این تحلیل خجالت بکش لیلی خانم سالهاست توسعه صنعتی در تهران متوقف شده به تهران کمتر از جمعیت آن بودجه می دهند تا آنجا که من می دانم پول فیشهای آب وبرق گرانتر است اگر هم امکاناتی وجود دارد باید به نسبت جمعیت در نظر بگیرید مثلا اگر تهران 8میلیون جمعیت داشته باشد و یک ورزشگاه بزرگ 80هزار نفره یک شهر 2میلیونی باید بزرگترین ورزشگاهش 20هزار نفره باشد مگر اینکه به مهاجرت معکوس فکر کنیم که در آن صورت باید طرح ملی مهاجرت معکوس تدوین شود و هر استان به نسبت جمعیتی که از تهران و استانهای پرتراکم مثل مازندران و گیلان می گیرد بودجه ای تحت عنوان بودجه مهاجرت معکوس بگیرد و به هر فرد مهاجرت کرده صد متر زمین مسکونی و صد متر زمین برای کارهای اقتصادی داده شود و می توان این طرح را اتعمیم داد به همه مردم ایران تا در یک بازه مثلا 20 یا 30 ساله همه مردم صاحب خانه شوند بله لیلی خانم آواز دهل شنیدن از دور خوش است من در تهران زندگی می کنم فقط باید برای خرید خانه پول بیشتری پس انداز کنی سالهاست اجازه تاسیس واحدهای صنعتی در اطراف تهران ممنوع شده بیکاری یا کار با حقوق کم در تهران مشکل نسل جوان است من نمی گویم به شهرستانها بودجه ندهند اما به نسبت آن جمعیت مهاجر را هم بپذیرند طرح ملی مهاجرت معکوس باید تدوین شود (241315)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۴۱:۲۲
آقاي مهدي اگر كرمان را ميديدي چي ميگفتي؟ (241487)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۰۳:۳۵
سردبیر ماهنامه \"راه\" -جبهه فرهنگی نیروهای انقلاب این هفته در جلسه انصار حزب الله حضور یافت ونقد جامعی از انتخابات ارایه کرد. وی گفت:

يكى روزى اينها تلاش كردند به بهانه جمهوريت، اسلاميت نظام را از بين ببرند و گفتند ما رأى آورديم پس بنابراين سكولاريزم بايد حاكم شود، ولى الان كاملا برعكس شده و مى‏خواهند با اسلاميت، جمهوريت را از بين ببرند، بدين ترتيب كه با الله‏اكبر، ياحسين، رنگ سبز، مراجع عظام و... مى‏خواهند جمهوريت را ابطال كنند. اين يعنى چه كه رأى من آقازاده با فلان آدم در فلان روستاى نهبندان يكى باشد؟! من پسر آيت ‏الله فلانى يا پسر دكتر بهمانى هستم، من ماهى 10 ميليون تومان درآمد دارم، او نان خشك هم ندارد كه بخورد، چطور قبول كنم كه حق من و او يكى باشد؟ اين زبان حال امروز آنهاست.
متن كامل در
http://www.sanyehnews.com/sanyeh/website/index.php?option=com_content&task=view&id=12909&Itemid=9 (241318)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۳۲:۲۷
این چه تهمتی است که به بنده خدا نسبت می دهید و حرف توی دهنش می گذارید؟ آخر انسان عاقل از این حرفها می زند؟ (241332)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۰۷:۰۸
اصل تحلیل بسیار زیبا و بجا و حساب شده بود ولی این تحلیل فرعی ها ریزی داشت که شاید بعضا از موارد اصلی نیز مهمتر بود .
اینکه فرموده بودید نظر سنجی صرفا در تهران بوده خیر ؛ تا آنجا که ما اطلاع داریم و دریادمان مانده در آن زمان هم عده ای اصلاح طلب و عده ای راستی و حتی احمدی نژادی ها راه افتاده و در تهران و شهرستان ها و حتی بعضا بخش ها و روستاها نظر سنجی نمودند و نتیجه آن شد که آقای خاتمی خود را از انتخابات کنار کشید و موسوی را طئمه یک شکست مشخص و روشن در انتخابات نمود ؛ زیرا نتیجه های نظر سنجی در تمام نظر سنجی ها با اختلاف 10 درصد قریب به اتفاق رای بالای 65 درصدی احمدی نژاد در کل کشور و حتی 90 درصدی در جنوب تهران را خبر می داد.
حال باید دید چرا سایت های اصلاحات و کارگزرانی ها برای گمراهی موسوی ! و یا شاید مردم نظر سنجی های غلط و التهاب آور دروغ را پحش می کردند و شاید هم هدفمند که البته بعد از انتخابات و شروع و استارت اعتراضات و در نهایت به آشوب کشیدن تهران مشخص شد که هدف مند بوده است .
حال از شما می پرسم آیا تمام حقوق مدنی و اقتصادی کشور را تهران می تواند تعیین کند یا آن روستائی در غربی ترین نقطه ممسنی نیز تعیین کننده است !
با این تحلیل دوست عزیز و توضیح این کمترین شاید به این نتیجه رسید که همانطور که در تهران یک رای یک رای است در کوره روستاهای دور ایران نیز یک رای یک رای بوده و هست ولی چرا امکانات در تهران است را باید با انصاف برخورد کرد و نتیجه کارهای پخش مستقیم بودجه با درگیری مستقیم با مردم و آشنائی با مشکلات از سوی دولت در نتیجه سفرهای استانی این مساوات در حد امکان احمدی نژاد بود و برای همین از کوره دهات های ایران هم رای آورد و به 25 میلیون رساند ...
حال اگر بیشتر دقت شود ما مردم می توانیم با فرستادن عده ای نماینده با تفکر پخش مساوات و عدالت در کشور که گوشه ای از آن توسط دولت احمدی نژاد انجام شده , به داخل مجلس این پروژه نمایندگان مخالف اجرای عدالت و یا به عبارتی همان نمایندگان پشتیبان رانت خواران با لباس نمایندگی را از مجلس رانده و بجایشان افراد صالح و مورد اعتماد در دوره بعد جایگزین تا این مساوات با رای مجلس و تصویب قوانین عادلانه و اجرای مجریان دولتی انجام شود و در صورت قصور دولت از وی حساب کشی انجام شود .
امیدواریم .... (241320)
 
امیر از شیراز
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۱۱:۵۳
از سایت وزین الف خواهش میکنم مساله تهرانی و شهرستانی را مطرح نکنند چون تهران مرکز ثقل ایران است و باید برای ما دارای جاذبه باشد . هر زمان که دافعه پیدا کند مطمئن باشید آن روز آغاز تجزیه ایران و اجرای طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا فرا رسیده ! (241323)
 
علی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۲۰:۵۹
بهتره نویسنده این متن توجه بیشتری به تعداد شهرستان ها داشته باشه، ما هزار و اندی شهرستان نداریم!1 (241327)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۱:۰۳:۵۴
طبق تقسیمات کشوری تا پایان 1386 تعداد کل شهرستانهای ایران 1027 شهرستان ذکر شده است (241678)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۱:۲۹:۵۱
aristocrat يعني طرفدار حكومت اشراف و اشرافيت.
من يك فرد با تحصيلات عالي و كارمند هستم كه در سال 1384 ازدواج كردم و با 10 ميليون تومان خانه اي را اجاره كردم. در سال 1385 همان خانه را به مبلغ 16 ميليون و سال 1386 با 22 ميليون اجاره كردم البته با قرض و وام و بدهي. حال مي توان گفت كه چون به آقاي .... راي ندادم جزء aristocratها يا طرفدار اشرافي گري هستم؟ هر چند در سال 1384 و با كينه اي ابدي به حكومت اصلاحات به آقاي احمدي نژاد هم راي دادم و هم تبليغ كردم. و... (241330)
 
homa
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۴:۲۱
لطفاً نفاق افکنی نکنید چه تهران , چه استان تهران , چه هر استانی دیگر(مثل نهبندان) , همه در ایران است پس اگر مسئله باشد تقصیر از مسئولین میباشد که نمیتواند در صد امکانات رفاهی , آموزشی و........, تقریباً برابر در تام نقاط ایران توزیع کنند. پس تهران را مقصر ندانید , بهتر است به جای اینگونه نوشته ها پیشنهاد سازنده بدهید که چگونه تهران را از این بن بست شلوغی نجات دهند!؟ (241357)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۷:۵۷
تهراني ها هم از همه جور امكانات برخوردارند و هم در تقسيم بودجه از مال شهرستاني ها ميدزدند آن هم در روز روشن. ادعايشان هم اين هوا. خدايا ازشان نگذر... (241452)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۶:۰۵
ظاهرا اصلاح طلبی و دمکراسی خواهی به نوعی دمکراسی نخبگان تقلیل پیدا کرده است و آقایان به صورت غیر رسمی می خواهند بگویند که رای تهران نشینها - البته عمدتا تهرانی از بولوار کشاورز بالاترش و نه تهرانی متوسط یا پایین شهری - و رای طبقات متوسط شهری در چند شهر بزرگ از رای بقیه مردم ایران محترم تر و مساوی تر ! است.
آقای موسوی و کروبی به استناد همین آرای برخوردار از اینترنت و فیس بوک و ماهواره و... بود که می خواستند جرزنی بکنند و با ریختن جمعیت انبوه هوادارانشان به نظام فشار بیاورند و رسما هواداران آنها تا حمله به برخی مراکز دولتی و نظامی هم پیش رفتند. منتها حسابهای آنها درست در نیامد و نهایتا اکثریت هواداران آنها نیز عملا به نتیجه انتخابات تن در دادند.حضور کمرنگ سبزها در عرصه های اجتماعی و فوکش کردن آشوبها همین تحلیل را ثابت می کند.
به نظر می رسد که اکثریت مردم تهران شریک رنجهای دیگران هستند و حضور آنها در تهران به معنی برخورداری آنها نیست و دولت دهم باید در جلب مشارکت قشرهای شهری تلاش بیشتری بکند و مانع از آن شود که شکاف اجتماعی موجود مورد سوء استفاده عوامل بدخواه قرار بگیرد. (241360)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۴۳:۵۸
به نام خدا
سوداي تكرار نقش تاريخي پاريس در انقلاب كبير فرانسه ، بدون توجه به خواستگاه قدرت سياسي نظام در گستره كشور ، مبناي تحليل غلط عده اي در وقايع بعد از انتخابات گرديد. (241372)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۴۴:۲۲
با این دست نوشتارها فقط به شکاف دامن می‌زنید ،در این که کشور نامتوازن رشد کرده ،شکی نیست ولی مقصر چه کسی بوده؟
مشخص است که مقصر یک نفر ،یک دولت یا یک نظام نیست ،مقصر ساختار فکری پوسیده‌ای است که از آغاز دوران مدرن‌سازی ایران به شکلی بازتولید شده نظام را شکل داده ،ساختار مرکزگرا ،شاید از دوران رضا خانی که رضا شاه شد و دوباره رضا خان!
ایراد ساختاری در اینجاست که همواره دولت‌ها خواسته‌اند مرکزیت و قدرت خود را نه قالب اصول و سیاست‌های کلی بلکه در جزئیات بی‌ارزش به رخ بکشند و بدینسان ابتکار عمل را از دست دولت‌های محلی (استانداری‌ها) خارج کردند ،مدیران بی‌لیاقت در کنار عدم شفافیت در نبود رسانه‌های قدرتمند محلی و سانسور و برخورد امنیتی به خصوص با رسانه‌های محلی زبان در هراس بیمارگونه از تجزیه طلبی ،منجر به تلاش شاید ناخودآگاه در عقب نگهداشتن بخشی از استان‌ها نیز شد ،سفرهای استانی یک نمود این بی‌کیاستی است ،آیا رئیس جمهور شخصا مسئول نظارت بر ساخت و توسعه یک پروژه محلی است؟آیا سیستم اینقدر ناتوان است یا اینقدر چاپلوس که دست مبارک رئیس جمهور باید پروژه فاضلاب سراسری اقلید را کلید بزند؟یا اینجا رئیس جمهور به عنوان یک نشانه عمل میکند ،نشانه‌ای که به مردم اقلید یادآور می‌شود ،اگر ما (دولت مرکزی) نباشیم شما هیچ هستید و ایشان را از ذره‌ای خودباوری تهی می‌کند! (241373)
 
پارسا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۵۳:۴۳
قبل از هر چی بگم من یه جوان دانشجو هستم پس از دستم ناراحت نشید اگه خوده مونی صحبت کردم ___سالهاست که بحث انتقال پایتخت به سایر شهرها است ولی در حد یک حرف چون این طرح بسیار چالشیست ای کاش یک مردی پیدا می شد و این شهر ناز پرورده را که ده ها سال است پایتخت این کشور پهناور است تغییر می داد.من نمی دانم چرا ما مانند خیلی از کشورها پایتخت را به جای دیگر یا به 2 پایخت سیاسی اقتصادی نمی کنیم مگه کشورهای پیشرفته مثله المان وغیره از مسائل اقتصادی بی خبرند که هر چند سال یک بار پایتخت را تغییر می دهند::مزایای تغییر پایتخت زیاد است من تعدادی می نویسم شما هم هر چی بذهنتون میاد بنویسید 1.جلوگیری از کوچ از شهرستان ها به تهران2.تمرکز زدایی از تهران 3.حل مشکلات بی حد حصره تهران از جمله ترافیک که سالیانه بوجه های میلیاردی از کشور برای حل این جور مضلات ریخته میشه تو شهر تهران 4.حل مشکلات چالشی مثل همین مسائل بعد انتخابات که بعضی تهرانیها خیال میکنند هر چی اونا بخوان ارجح به سایر شهرستانها امان از این...5.شهرستانهای مثل اهواز تبریز زهدان کردستان وغیره که احساس غریبگی می کنند وقتی پایتخت شوند یا نزدیک به پایتخت این جور افکار (منظورم جدایی طلبی) ازشون دور میشه .6.رفاه برای کل کشور(اخه همه نگاه ها به سمت مرکزه پس مسولئین مجبور به این کا ر می شند البته تغییر پایتخت باید کارشناسی شه در حد تیم ملی مثلا میشه بعد از یه طرح جامع و مهندسی شده با حضور نخبگان وحتی رفراندوم مردم که ایا حاضر به جابجایی پایتخت هستید ؟ که به عنوان مثال از 25 سال یک بار پایتخت جابه جا شه هیمن با یک برنامه دراز مدت باعث رونق کل کشور نه یک محدوده خاص می شه و و و امیدوارم همه رای موافق بدید شاید صاحب سایت هم نیمچه نگاهی کنه تا به بینیم کسی صدای ما جوانارو می شنوه ! یا علی مدد :-) (241382)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۶:۵۲
بابا این چه رنگیه باهاش نوشتی چش چالمون در اومد . (241480)
 
الينا
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۸:۴۳:۳۰
باباراست ميگه اين چه رنگي بود كه باهاش نوشتي (244462)
 
ربیعی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۲:۵۴:۰۴
بحث بسیار خوبی را دنبال کردید. من نظر خودم را به صراحت و کوتاهی خدمتتان عرض میکنم و امیدوارم منعکس شود.

اینکه در تهران نسبتا امکانات بیشتری وجود دارد کاملا درست است. ولی آیا این امکانات نسبت به جمعیت تهران نیز بیشترین است؟ ما در جنوب تهران زندگی میکنیم روزی با یکی از دوستان حدود جمعیت کوچه خود را محاسبه کردیم و عددی بین دو تا سه هزار نفر شد!
این تعداد جمعیت در مساحت بسیار کوچکتری نسبت به جمعیت یک شهرستان میباشد به زبان دیگر جمعیتی که در یک کوچه از هزاران کوچه تهران وجود دارد شاید با جمعیت یک شهرستان برابری میکند. حال در نظر بگیرید که شهرداری، وزارت نیرو و .... برای این کوچه امکاناتی را فراهم کرده باشند حال به نظر شما این امکانات با امکاناتی که در یک شهرستان هزینه شده است میتواند برابر باشد؟ به هیچ عنوان! شاید در یک شهرستانی با این جمعیت چندین برابر هزینه ای که برای یک کوچه صرف میشود، هزینه شود ولی نسبت به مساحت آن شهرستان به نظر نرسد.
جمعیت منطقه 17 تهران در حدود 500 هزار نفر می باشد ، این میزان جمعیت برابر است با جمعیت استان ایلام یا سمنان و بیش از استان کهکیلویه و بویر احمد! حال سوال من از شما اینست که آیا دولت هزینه ایی که در این استانها میکند با هزینه ایی که در منطقه 17 تهران مینماید برابر است؟ بازهم جواب منفی است شاید چندین برابر هزینه های دولت در این استانها در یکی از 22 منطقه تهران نیز نشود.



حال دوستان و هموطنان گرامی ، آیا ما تهرانیها از امکانات دولت بیشتر استفاده میکنیم یا شما ؟
(241383)
 
آ مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۸:۰۵:۰۶
نوشته شما اشک منو درآورد . ببخشید که حق شما عزیزان تهرانی رو خوردیم .

واقعا معذرت میخوایم که ما امکاناتی مثل مترو ، سینما ، تئاتر ، زمین فوتبال چمن ، دانشگاه های تراز اول ایران ، اینترنت خوب و ارزان ، پارک های بزرگ وزیبا و .... داریم و شما طفلیها ندارید . قول میدیم که از این به بعد دیگه هیچ وقت در مورد حقمون چیزی نگیم تا شماها ناراحت نشید . (241827)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۲۹:۳۹
آي ببخشيد ا اشك منم دراومد ببخشيد تو شهر 100 نفري شما مترو نميزنيم،تئاتر با سالن 1000 نفره نمي سازيم ببخشيدا (242736)
 
یک شهرساز
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۰۳:۲۸
کشوری که طرح آمایش سرزمین نداشته باشه، آخر و عاقبتش به وجود اومدن یه کلان شهر مصرفی مثل تهرانه (تاره هنوز مشکلات روحی و روانی و فسادهای اجتماعی سرباز نکرده!) (241390)
 
شهرساز
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۰۶:۵۸
اتفاقاً طرح آمایش سرزمین داریم ولی باید بهتر عمل بشه. (241652)
 
مهران ک
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۴۳:۱۵
در مقدمه عرض کنم در چند هفته قبل مطلبی با اشاره به این موضوع در سایت الف منتشر شد که این جانب در کامنت ان ذکر کردم اصل این موضوع مهم است و امید واریم به صورت مجزا در این خصوص مطلبی منتشر شود.
ولی حالا با مطلبی مواجهیم که:
- طرح موضوع جالب و کامل است
- نتیجه گیری غیر مرتبط و استنتاج سیاسی به صورت حدف دار ( به این موضوع اشاره نشده که آقای موسوی در این سالها کاره ای نبوده که امکانات را در تهران توسعه داده باشد که حالا از آن در راستای اهداف خود توسط تهرانی ها استفاده کند بلکه بر عکس در دوران آقای احمدی نژاد هم روال تبعیض ادامه داشته و استنتاج غلط اندر غلط صورت گرفته )
-عجیب است که یک پدیده اجتماعی اقتصادی باید با مسایل سیاسی مغشوش شود تا هم سوژه بسوزد و هم نتیجه گیری و هم ارئه راهکار و . . . نادیده گرفته شده واگر هم ارائه شود شائبه سیاسی و خطی بگیرد.
- در پایان صراحتا گله می کنم : خانم گرامی سوژه را سوزاندی . (241407)
 
كيا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۴۸:۴۹
از اينكه بالاخره پس از گذشت 3دهه از انقلاب اسلامي كسي پيدا شد و اين جرات را به خرج داد و اين بي عدالتي را به چالش كشاند بايد خدا را سپاسگذاري واز نويسنده ان تشكر كرد . براي درك اين بيعدالتي ها بايد يك روستايي باشي تا بفهمي يعني چه . در ادامه اين بحث بايد به اين نكته توجه داشت كه در ابعاد كوچكتر ان ميتوان به استانها اشاره كرد وبايد ديد كه مراكز استانها با ساير شهرستانها و بعد بخش هاي كوچك و بالاخره بيچاره ترين و بدبخت ترين قشر اين مملكت يعني روستاييان در چه وضعيتي قرار دارند و حالا مقايسه كنيد روستاهاي سيستان و بلوچستان را با روستاهاي نزديك به مراكز استان و ببينيد تفاوت از كجا تا به كجا است . اخيرا هم به اسم ايجاد باغ شهر و هزار كوفت و زهر و مار ديگر زمين روستاييان را به زور از دست انها خارج ميكنند تا براي روزهاي جمعه خود و عياشيهاي فرزندان شان تبديل به باغ و ويلا نمايند و توسط قوه قضاييه هم بسيار مورد حمايت قرار گرفته و اگر روستايي بيچاره اعتراضي به عمل اورد او را به زندان انداخته و زن و بچه او را اواره خيابانهاي شهر ها ميكنند . و ناراحت كننده ترين قسمت اين مشكلات زماني است كه روستايي ميبيند كه زمين ابا و اجدادي او را به اسم مجمع جهاني اهل بيت و موقوفه و از اين قبيل اسمو رسم به حقوق او تعرض شده و كسي هم به دادش منميرسد . روستايياني كه همه عمر خود را مطيع ائمه اطهار ميدانستند و براي اسم ائمه جان خود را ميدادند حالا به چشم ميبيند كه با نام همان ائمه چه بر سر او مياورند . اين بي عدالتي ها و اين مصيبت از كجا اغاز شد و چه كسي بايد به اين همه بدبختي اين قشر محروم جامعه پايان دهد كيست ؟ اقاي توكلي اين ظلم و ستم بزرگ در حق عده اي از روستاييان هم وطن شما را كه تحت نام ائمه و اوقاف و موقوفه به عمل ميايد را چه كسي بايد پاسخگو باشد ؟ اگر خواستيد من با سند و مدرك به شما خواهم گفت كه در اين راستا با روستاييان چه كردند و سپس براي تظلم خواهي تمام دار و ندار خود را فروختند تا به وكلا بپردازند و اخر كار هم بي نتيجه و بد بخت و بيچاره اواره شهرها شدند و هيچ كس هم به داد انها نرسيد . (241412)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۳:۵۹:۳۹
بله اين در تمام دنياست هر كج ا كه ثروت بيشتري توليد مي كند و ماليات بيشتري پرداخت مي نمايد رفاه بيشتري دارد بهتر بود مي نوشتيد چه مقدار ماليات تهراني ها پرداخت مي نمايند ... (241358)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۱:۲۷
مطلب خوبی بود.البته در هر شهر هم مناطق مرفه وجود دارد وهم مناطق فقیر نشین.
اعتراضات را شما در سعادت آباد،زعفرانیه و... مشاهده می کردید .نه در یاخجی آباد و...
مشکل از اینجا شروع شد که ارزش های اصیل را فراموش کردیم.استناد کردیم به امام وخود را پیرو او قلم داد کردیم .امامی که یک موی کوخ نشینان را ترجیح می داد به... ولی چی شد که طرفداران ما شدند مناطق مرفه نشین. (241422)
 
بسه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۱:۳۰
آقاجان دست برداريد از اين موضوع لعنتي تقلب موسوي يه حرفي زد تمام شد رفت. حالا شما ول نمي كنيد؟! (241387)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۶:۰۵
اگر سبزها از مردمند ونمی ترسند چرا صورت خودشان را می پوشانند.
یکی از شعارهای سبزه ها این بود؛
ماهم با هم هستیم نترسید نترسید؟! (241426)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۲:۰۱
من به عنوان مشاور و روانشناس کار می کنم وهر وقت پس اندازی جمع کنم با خانواده ام به یکی از شهرهای ایران که قبلاً نرفته باشم،می روم.به دوستمان حق می دهم که از کمبود امکانات نا راضی باشد ولی معضلات تهران برای خود تهرانیها و کل کشور مخاطره آمیز است،...،امکانات در تهران هم مختص گروه خاصی است و در عین حال تهران مشکلات حاشیه نشینان(کسانی که فکر می کردند در تهران به آرزوهایشان می رسند)ومهاجران افغان را دارد.کل ایران در محرومیتی که حقش نیست به سر می بردو به جان هم افتادن ما منطقی نیست.ما باید دلمان برای همه هموطنانمان بتپد وهمه ایرانیان ارزشمند ومستحق آرامش ورفاه هستند. (241429)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۵:۳۳
من تعجب می کنم یعنی پایتخت یه کشور نباید با یک شهرستان تفاوت داشته باشه؟ (241430)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۷:۱۳
من در کار تولید نرم افزارم.
شرکت های تهرانی پس از اینکه نرم افزار های خود را به وزارتخانه ها می فروشند تمام زیر مجموعه های آن وزارتخانه در استانها را هم تسخیر می کنند.
عملا در شهرستان ما منتظریم و می بینیم اداره کار،استانداری،پبروشیمی وفرمانداری و ... همه نرم افزار های خود را از تهران گرفته و ما در حسرت این بی عدالتی. (241432)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۲۲:۱۸
نويسنده محترم
لطف كن از اين پس وقتي مطلب مينويسي طوري نباشد كه براي كل كشور
واقوام مختلف شاعبه ايجاد كني خيلي تهراني تهراني ميكني
واين مسئله ممكن است باعث اين شود كه ديگر شهرها نسبت
به مردماني كه در تهران زندگي ميكنند احساس بدي پيدا كنند
در كوچه ما كه 20 خانوار وجود دارد 20 نوع زبان وفرهنگ نيز هست لر كرد ترك
وحتي افاغنه كه همه عزيز ودوستاشتني هستند وچندي نيز كه در سالهاي گذشته به تهران امده اند
مشكلات هميشه بوده است وخواهد بود وزندگي بدون مشكل يعني مرگ
اگر واقعا فرهنگي ونويسنده مقالات اجتماعي هستي راه كار روبه جلو پيشنهاد كن
واگر اطلاعاتي از شهر نشيني وزندگي در كلانشهر ها نداري بهتر نبود مطلب شما
توسط الف چاپ نشود ! (241438)
 
reza
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۳۲:۰۹
آقاي توكلي خونه خودتون كجاست ؟ شما هم اعلام كنيد. يادتون نرفته كه: كساني تا آخر با ما مي مانند كه طعم فقر را چشيده باشند. پايين شهر تهرون بعضا از يه شهرستان پرت هم محرومتره.
از منظر فقه حكومتي (نه فقه فردي كنوني) زندگي كردن مسوولين در سطح طبقات محروم يك امر واجب است و تخطي از آن رفع صلاحيت تصدي و حتي در برخي موارد مجازات رادر پي دارد. از اين منظر زندگي بين فقرا و محرومان حتي همسايگي و همنشيني فيزيكي ملاك مهم صلاحيت است.اين به خاطر فسفه حكومت در نظام اسلامي است. (241445)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۳۴:۳۱
منم يه تهرانيم ولي خوب از اين رفتار برخي از همشهريام و نپذيرفتن راي شهرستانها متاسفم ! ما بايد ياد بگيريم كه ايران فقط تهران نيست و همه مردم ايران با هم برابرند... (241447)
 
صالح نيا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۴۵:۲۷
شركتهاي وابسته به وزارت نفت درتهران هفته اي چهل ساعت كار مي كنند(ساعت كارشان 40ساعت است!؟)ودرساير جاها44ساعت .اين تبعيض نيست؟ (241453)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۱:۲۵
سلام
اين واقعيت است كه بيشتر دولتها بقاي عمر خود را در تهران و خدمت به آن مي دانند و عدم نارضايتي ساكنان آن. و براي همين بود كه آقاي موسوي و طرفدارانش بيشتر در آنجا هزينه كردنند. ولي اندك وام و كمك به روستائيان احمدي نژاد كار خود را كرد. من در تهران زندگي مي كنم ولي سالي يكي دو بار به روستا و زادگاه خود مي روم. مردم در آنجا به كمك وام ده ميليوني خانه هاي گلي خود را مي كوبند و با مصالح جديد مي سازند و اكثرا هم راضي اند و بيشتر به احمدي نژاد راي دادند و ما نيز در حكيميه تهران به احمدي نژاد راي داديم. راي بيشتر مردم شمال تهران به موسوي نه صرفا به علت دوست داشتن ايشان بوده بلكه هر كسي ديگر هم با وضع و دولت موجود مخالفت مي كرد به او راي مي دادند. (241464)
 
خاك بر سرتان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۸:۴۹
اگر احمدي نژاد واقعا 24 ميليون راي داشته باشد بايد گفت خلايق هرچه لايق! همان بهتر است كه شما دهاتي هاي ----- در همين جهل مركب و نكبتي كه نميفهميد شما را گرفته بمانيد (241324)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۲:۰۱
آقا یا خانمی که از ناکجا آباد اینجا حرف بی‌ربط نوشتی، یه سؤال ازت دارم. آیا تو جزو همون غیر دهاتی‌های اونور آبی نیستی که هنوز که هنوزه با اینکه توی قرن بیست و یکم زندگی می‌کنن، وقتی توالت میرن، خودشونو با دستمال کاغذی پاک می‌کنن؟
حیف آب که بخواد خلایقی مثل شما رو پاک کنه.
شماها رو فقط افکار کثیف خودتون از صفحه‌ی روزگار، پاک می‌کنه.
الف! وقتی اون کامنتو تأئید کردی، اینم تأئید کن. (241523)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۲۷:۱۰
بی ادبی شاخ و دم نداره
برای شما و نفر قبل بی نهایت متاسفم (241660)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۰:۱۲:۴۰
درست مثل شما که به من توهین کردید ناشناس محترم. در حالیکه من فقط فرهنگ رایج اروپایی‌ها و آمریکایی‌هایی رو در اینجا نوشتم که خودشونو با فرهنگ‌ترین و متمدن‌ترین انسانهای حال حاضر جهان می‌دونند.
چرا باید یه نفر از اونور دنیا بمن و ۲۴ میلیون دیگه براحتی توهین کنه و شعور ما رو زیر سؤال ببره و ما رو بخاطر انتخابمون، غرق در نکبت بدونه، در حالیکه این خود اونها هستند که در نکبت نژاد پرستی غربی‌هایی دست و پا می‌زنن که اینروزها خودشونو جای خدا هم میذارن و تعیین می‌کنن که برترین مردم چه کسانی هستند؟ درست مثل همفکرهاشون در داخل کشور که میگن این ۲۴ میلیون نفر بخاطر سیب‌زمینی رأی دادند. آیا بنظر شما حرف این ۱۳ میلیون توهین آمیزتره یا حرف من که فقط واقعیت فرهنگی اونور آبی‌ها رو اینجا نوشتم؟
اگه اون روستایی‌های به زعم سبزا بیسواد( که نمی‌دونم چرا شما به اون سبزا نمی‌گی بی‌ادب ) نبودند، همین ۱۳ میلیون، از زور بی‌نونی و بی‌برنجی و ‌بی‌غذایی، نای بلند شدن نداشتند که بیان توی خیابونها و ادعا کنن که رأیشون بیشتر از رأی یه روستایی ارزش داره، در حالیکه تا تقی به توقی می‌خوره، چه زمانی که صدام لعنتی اینجا رو بمبارون می‌کرد و چه حالا به بهانه‌ی تعطیلات عید و غیره، همین ۱۳ میلیون بدو بدو میرن شمال و از دسترنج همین روستایی‌ها از تعطیلاتشون لذت می‌برند.
من باز هم جواب کسانی رو میدم که چه از اونور آب و چه اینور آب، به ۲۴ میلیونی که موقع سختی‌ها اولین کسانی هستند که بداد این ملت می‌رسند، توهین کنند، حتی اگه امثال شما بمن برچسب بی‌ادبی بزنید. (241730)
 
ندا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۴:۱۴
شهرستاني هاي محترم از واقعيت نبايد فرار كرد. در اغلب شهرستانها ساعت 12 همه كازرا تعطيل مي كنند و ميروند خانه مي خوابند
تهراني ها پركارند و نتيجتا پولدارتر هم هستند . طبيعي است كه راي آنها بايد وزن بيشتري از راي شهرستاني ها داشته باشد.
مثلا اگر راي هر تهراني 5برابر راي هر شهرستاني بود، انتخابات به مرحله دوم ميرفت و احتمالا موسوسي رئيس جمهور بود.

اميدوارم نظرم را توهين تلقي نكنيد چون واقعيتي است كه نبايد از آن ترسيد. (241442)
 
علی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۰۰:۲۶
ندا خانم تهرانی گرامی....چقدر زیبا تحلیل کردی ........تهراني ها پركارند و نتيجتا پولدارتر هم هستند . طبيعي است كه راي آنها بايد وزن بيشتري از راي شهرستاني ها داشته باشد..اولین باره میبینم و میخونم که هر کی پولدارتره رایش وزن بیشتری داره! باز اگه میگفتی هر کی تحصیللات عالی داشته باشه رایش وزن بیشتری داشت یه چیزی...تازه از کجا معلوم اینهای که به موسوی رای دادن همه پولدارن ..جالبه!(من خودم به موسوی رای دادم). درضمن اکثرا پولدارهای تهرانی اصالتا شهرستان هستن........البته فکر کنم اکثر دانشجوها پولدران مگه نه>>>>!
میشه بگید دلیل اینکه رای تهرانی باید 5برابر شهرستانی باشه چیه؟نمیدونم بخندم یا بگم متاسفم!..ولی خوشحالم امثال شما......... بگذریم (241498)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۴۹:۵۶
کی گفته تهرانی ها خیلی خیلی خوش به حالشونه . همین الان کارهای عمرانی داره تو یزد می شه که تهران خوابشم نمی بینه . تهرانی ها بیشتر از مردم شهرها زیر فشارند . مردم تهران خیلی هم وضعشون خوب باشه باز تو ترافیک می مونند ، باز جای تفریحی جز رستوران رفتند یا متر پاساژها ندارند . مردم تهران شاید امکاناتشون از شهرستانها بیشتر باشه ولی عذابی که اونا می کشند هیچ جا نمیکشند . همه عصبی هستند و... (241440)
 
شهرساز
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۱۱:۵۲
من فکر میکنم تهرانیها بیشتر بهشون بر خورده که به شهرستانیها تکیه شده وگرنه خیلی از مسؤولیت رفاه به عهده شهرداری است و تهران هم خوب پیشرفت کرده. (241655)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۵:۵۸:۰۵
اگر دوستان آقاي توكلي لطف كنند و نعمت خواندن اين مطلب رو براي عموم محيا كنند؛
بايد گفت كه تهران شهر شلوغ و منفوري است كه متاسفانه از زمان آقا محمد خان قاجار پايتخت مانده و
پايتخت محلي است كه دروازه ملل يك كشور است
پايتخت محلي است كه سقوط آن در زمان جنگ منجر به شكست كامل ميشود
و البته پايتخت محلي است كه اریستوكرات ها در آن زندگي ميكنند. خوب در كشور ما كه دمكراسي حاكم نيست و بالطبع طبقه اریستوكرات در پايتخت ساكن شده و براي خود امتيازاتي خاص قرار ميدهند.
امتيازاتي مانند خانه هاي سازماني/ اضافه حقوقهاي آن چناني/ شغلهاي چندگانه و ....
.
در كنار همه اينها بايد قبول كرد كه سهم تهران و تهراني ها در پيشبرد كل كشور به عنوان پايخت بيشتر از ساير شهرهاست.
در رژيم گذشته با وجودي كه بعضي شهراها مانند شيراز در 21 بهمن به دست نيروهاي انقلابي افتاد . تاريخ پيروزي انقلاب در 22 بهمن يعني روز آزادي تهران اعلام شد
.
بايد قبول كرد بيشتر دانشمندان و نخبگان كشور در تهران زندگي ميكنند
بايد قبول كرد كه بيشتر روشنفكران در تهران زندگي ميكنند
بايد قبول كرد كه تقريبا همه سياست مداران در تهران زندگي ميكنند
بايد قبول كرد كه تهراني ها بيشتر باسوادند و اهل مطالعه
.
همه اينها باعث ميشود كه تهران تهران باشد و كرج كرج
.
هموطن عزيزم بايد همواره تلاش كرد كه عقده هاي كودكيمان عقيده هاي بزرگساليمان را نسازد
.
درخصوص بودجه بايد گفت كه سهم استانها از بودجه ملي بسيار بيشتر از تهران است. ولي در عوض تهراني ها خيلي بيشتر ماليات پرداخت ميكنند

دوست عزيزم
آيا ميدانستي كه هيچ زميني براي ساخت و ساز در غالب مسكن مهر در تهران واگذار نميشود
آيا ميدانستي كه هزينه درمان در تهران بيشتر از شهرستانهاست
آيا ميدانستي نرخ برق در بيشتر استانهاي جنوبي بسيار كمتر از تهران است
آيا ميدانستي كه زمان استراحت تهراني ها كمتر از شهرستاني هاست
آيا ميدانستي كه زندگي در تهران خيلي خيلي سختر از هر شهر ديگري است
پس جمال و زرق و برق ماشينهاي مدل بالاي شمال تهران تو را فريب ندهد كه هر كسي در تهران نان به بازوي خويش خورد و البته اریستوكراتها كه همان فاميلهاي دولت و سپاه و مجلس و .... هم در تهران زندگي ميكنند
.
به اميد آنكه كشورمان پذيراي حكومت فدرالي را داشته باشد (241496)
 
سيدحسين
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۲:۱۴
علي آقاي عزيز از اين جمله :
\" آيا ميدانستي كه هيچ زميني براي ساخت و ساز در غالب مسكن مهر در تهران واگذار نميشود \"
معلوم مي شود كه تهرانيها با سواد هستند و هنوز فرق قالب يعني شكل ، صورت ، ظاهر و... رو با غالب يعني مسلط ، پيروز و ... رو نمي دانند !
بگذريم از بسياري از اغلاط رايج و متداول بين تهراني هاي باسواد و عالم ! كه عموما در بسياري از موارد فرق بين ق و غ را نمي دانند و يا تفاوت شكلهاي س و ص را تشخيص نمي دهند !
ضمنا در مورد جمله :
\" پس جمال و زرق و برق ماشينهاي مدل بالاي شمال تهران تو را فريب ندهد كه هر كسي در تهران نان به بازوي خويش خورد و البته اریستوكراتها كه همان فاميلهاي دولت و سپاه و مجلس و .... هم در تهران زندگي ميكنند\"
بايد عرض كنم شما كارت خيلي درسته كه غيب مي گي!
با استدلال شما پس فاميلهاي دولت و سپاه و مجلس به موسوي راي دادند بعد خودشون اومدن تو خيابان داد و هوار راه انداختند بعد هم خودشون ، خودشون رو گرفتند و زنداني كردند !

راستي رشته تحصيلي و كاري بنده عمران و ساختمان هست نه ادبيات ! (241661)
 
علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۲:۳۴
در كتاب \"انسان كامل\" استاد شهيد مطهري يكي از ويژگيهاي انسان كامل كلي نگر بودن شخص عنوان ميشود
اگر يك غلط تايپي كه به واسطه بي دقتي و شايد هم بي سوادي ديكته فارسي باعث شود كه كل مطلب رو جور ديگه اي برداشت كنيد خوب تكليف مشخص است
.
در ضمن من تهراني نيستم - شيراز متولد شدم و اصل و نصبم هم به شهرستان كازرون برميگرده
.
در نتيجه توهيني كه به تهراني هاي بيچاره كردي به هيچ جاي بنده برنخورد و فقط نشون داد كه طرف اين كلام چه شخصيتي است
.
بزرگي ميگفت\" تجزيه ات خوبه ولي مردشور تركيبت رو ببرند\"
البته اين توهين به شما نيست فقط اشاره اي به عدم نتيجه گيري شماست
اگر معني ارستكراتي را بدوني متوجه ميشي كه كساني كه طرفدار موسوي هستند به هيچ وجه جزء اين طبقه نبوده و نيستند گيرم كه پول زيادي هم داشته باشند. تازه شايد حيلي هاشون فقط زمينهاي روستاشون رو فروخته باشند و ماشين آنچناني سوار بشند
.
سيد حسين عزيز
اگر دين دار نيستي حداقل آزاده مرد باش
.
آيا در اين كه نخبگان بيشتري طرفدار موسوي بودند شكي داري؟
آيا در اين كه غالب و نه قالب روستايي هاي كم سواد طرفدار احمدي نژاد بودند شكي داري؟
طبقه روشنفكر و نخبه جامعه نه به خاطر منافع خود بلكه به خاطر شعور خود با احمدي نژاد مخالفت ميكند
اي كاش همين كلام آخر را ميفهميدي (243007)
 
غ
۱۳۸۸-۰۸-۱۰ ۰۱:۵۷:۵۲
من در اینکه نخبگان بیشتری طرفدار موسوی بودند شک دارم: از 400 استاد دانشگاه شریف فقط 150 استاد نامه ای را علیه دولت احمدینژاد امضا کردند، چنان برای این قضیه تبلیغات شد که همه فکر میکردند چه خبره....
برادر، خیلی از تحصیل کرده ها هم هستند که طرفدار احمدی نژادند، ولی چون های و هوی نکردند، شما فکر میکنی وجود ندارند. (246061)
 
از نصف جهان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۰۱:۱۱
آنهايي كه در تهران هستند و به قول بعضي از دوستان سطح سواد بالايي دارند اغلبشون تهراني نيستند.(اميدوارم تهراني هاي مدعي از اين واقعيت نرنجند.) (241499)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۵۸:۰۱
سلام
من در رشته کارشناسی ارشد مدیزیت مالی دانشگاه تهران درس می خونم. و به وضوح می بینم که قریب به اتفاق رتبه های برتر کنکور ا ز شهرستانها هستند که بعضا دوره کارشناسی رو تهران بودن. مثلا تو کلاس ما 8 رتبه تک رقمی داریم که 2 تاشون تهرانین
بچه های تهران اکثرا تو دانشگاهای آزاد و... دانشگاه های سطح پایینن (241517)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۳۱:۳۷
شما خيلي حرفهاي بدون تحقيق مي زني ...پسردايي من بچه تهران دانشجوي دكتراي فيزيك علم و صنعت ...در ضمن بيا تهران زندگي كن همين آلودگي نميزاره بعدن بفهمي دودوتا ميشه چندتا (242738)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۵۸:۴۶
سلام
من در رشته کارشناسی ارشد مدیزیت مالی دانشگاه تهران درس می خونم. و به وضوح می بینم که قریب به اتفاق رتبه های برتر کنکور ا ز شهرستانها هستند که بعضا دوره کارشناسی رو تهران بودن. مثلا تو کلاس ما 8 رتبه تک رقمی داریم که 2 تاشون تهرانین
بچه های تهران اکثرا تو دانشگاهای آزاد و... هستند. حالا پیدا کنید نوابغ را! (241518)
 
sadra
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۰۹:۱۳:۲۳
دوست عزيز تر از جان -منظور از نوابغ در اينجا نوابغ ساكن تهران است نه الزاما اصالتا تهراني. (241915)
 
دانشجوی دانشگاه شریف
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۶:۴۰:۲۸
با عرض سلام به دوستان عزیز در سایت الف
در تایید حرف های خانم لیلی محسنی چندین مورد کوچک دیگر را ذکر می کنم:

حضور بیش از 50% اعضای هیات علمی کشور در شهری که یک هفتم کل جمعیت کشور در آن حضور دارد

وجود بیش از ده ها دانشگاه کوچک و بزرگ در تهران(البته با احتساب دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و پودمانی و ارتش و سپاه و ........ شاید به صد هم برسه)

اجرای قانون کاملا ظالمانه و تبعیض آمیز بومی سازی که حتی باعث شد صدای اساتید دانشگاه شریف هم بلند بشه. من خودم به عینه شاهد بودم، سال قبل ده ها نفر از بچه های شهرستانی که رتبه دو رقمی آورده بودند و در دانشگاه ما قبول نشده بودند برای اعتراض به دانشگاه ما آمده بودندو این درحالی بود که به گفته ریس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف 16 نفر نازدانه تهروووونی با رتبه بالای 1000! برق شریف قبول شدند. برای اثبات حرفم میتونید به آرشیو روزنامه شریف در سال 87 که در سایت شریف(www.sharif.ir) موجوده مراجعه کنید.

حضور 32% صنایع کشور در تهران و اطراف تهران به نقل از کتاب جغرافیای سال دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک نه به قول بنده

همین دو روز پیش هم در روزنامه ها خوندم که مجلس اجازه داده دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو در کشور ( البته منظورشون تهران بوده!) برداشت بشه که یک میلیارد دلار اون برای تهرانه!

در انتها هم از شما می خوام یک بار هم که شده به خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف سر بزنید تا ببینید دانشجو های شهرستانی در چه جایی درس میخونن تا با دوستان نازدونه تهرانی خودشون در دانشگاه رقابت کنند. (241512)
 
منصوره .ر
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۵:۱۰
الحمدلله آقای احمدی نژادطی این 4سال در حد اعلی به روستاها رسیدگی کرد بطوری که طی این مدت وضعیت آنها رادگرگون نمود وبنده شاهد هستم که بسیاری از بازنشسته ها در صدد رفتن به روستاهاهستند وتقریبا مهاجرت برعکس شده است .البته قبل از ریاست جمهوری آقای احمدی نژادهمینگونه بود که نویسنده مرقوم فرموده اند اما الان اینطور نیست.در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای رقیب با تبلیغات وهزینه های بسیار زیاد عمده فعالیت خود را درتهران آن هم شمال شهر متمرکز نمود واز طرف دیگر هم آقای احمدی نژادتوجه کمتری به این بخش داشتند . (241521)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۱:۵۵:۳۶
چيه ! با تهراني‌ها مشكل پيدا كرده‌ايد ؟! عكس انتخابي لگوي اين مطلب گوياي همه چيز است !
دنبال چي هستيد ؟ فكر ميكنيد شهرستاني‌ها متفاوت از تهراني‌ها هستند ؟!
راستي چرا آقاي ا.ن ديگه به شهرستانها نمي‌رود ! يك سري بزند بد نيست ! اونم توي ماشين روباز كه مردم را ببيند و بشنود ! (241636)
 
اشکان
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۱۲:۰۹
تمرکز امکانات درتهران به نفع خود تهرانیها هم نیست، چرا که انفجار جمعیت و نا امنی بهمراه دارد (241639)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۲:۵۲:۳۳
سلام اریستو کراسی تهرانی حرف تازه ای نیست . اما این تلاش آقای احمدی نژاد واسه روستاها که می گویید شامل وام 400.000تومانی . 100و000 تومانهای بلاعوض است که من دهاتی خود شاهد نحوه دادنش بودمو نسبت به گذشته آقای احمدی نژاد رای را خوب خریدو اما مردم ده ما کم کم دارند می فهمند زندگی و آینده خود و فرزندانشان را به چه قیمت ارزانی فروختند (241648)
 
شهرآشوب
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۳:۳۵
واقعا حیرت آور هست که عده ای بر سر ابندایی ترین اصل مردم سالاری (برابری تکت تک آرا) با هم دیگه جدل و بحث می کنند. آصلا شاید یکی از علت های حوادث بعد از انتخابات همین عقب اقتادگی عجیب فرهنگ سیاسی و مدنی طرفداران هر دو جناح درگیر بود. (241662)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۱ ۲۳:۵۶:۱۸
سلام. یه پیشنهاد خیلی خوب البته از جنس حاج اقا کروبی داشتم برای حل این معظل بزرگ فقط تورو خدا برای رفع خستگی بازدید کنندگان نشونش بدین; برا دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری برا شهر تهران یه رئیس جمهور جداگانه انتخاب بشه وفقط مهندس وشیخ کاندید بشن حق رای هم فقط شمال شهریای از ما بهترون داشته باشندتا بعضیها عقده ریاست نه ببخشید رایحه خوش خدمت راباخود به... نبرند. (241667)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۰:۲۰:۵۵
جالبه که اگر هم تفاوتی در سطح زندگی مردم وجود داشته باشه به دلیل بی تدبیری حاکمان نظام در این 30 سال بوده و حالا شخصی مثل احمد توکلی از این تفاوت سطح زندگی مردم برای به جون هم انداختن مردم استفاده میکنه.

آقای توکلی این مطلب و کامنتهایی که زیرش قرار دادی و تایید کردی یکی از هزاران مواردی هست که باید در اون دنیا جوابگوش باشی

البته بعید میدونم به دنیای دیگر اعتقادی داشته باشی، اینها برای شما فقط جنبه دکون بازار داره

تا روز محاکمه در این دنیا (اگر خوش شانس باشی) و در اون دنیا خوش باش (241674)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۰:۳۷:۴۵
گول این بازی تهرانی شهرستانی رو نخورید ما رو شقه شقه میکنن تا به هدفشون برسن (241676)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۱:۱۴:۲۲
خوب سواستفاده سیاسی خودش رو آخر انجام داده. یک بحث کلی رو به سمت موسوی کشونده و بحث تقلب رو با دلیل خودش زیر سوال برده. الف هم که ماشالله تریبون رسمی دولته! کی می گه شهرستانها به موسوی رای ندادند؟ خوبه تمام اجداد و اقوام بنده در شهرستان اذعان دارند که موسوی رای بیشتری لااقل در آن شهرستان کوچک آورد. (241681)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۷-۲۷ ۱۱:۳۰:۳۷
اي خالي بند ! كدام شهرستان به موسوي بيشتر راي داده! يك احتمال هست اون هم اينكه منظورت از شهرستانها ، شهرستان شميرانات در شمال تهران هست كه با حرفت موافقم! وگرنه اكثر شهرستانها و جنوب و شرق تهران به احمدي نژاد راي دادند ! خواهشا ديگه خالي بندي نكن! (بچه مشيريه تهران) (243225)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۱:۲۵:۴۲

با سلام به دوستان ضد تهران و تهرانی جماعت
والا من که پشت در پشت تهرانی هستم نمیدونم چه تبعیضی شده که صدای همه در آمده ولی کسی هم حاضر نمیشه به شهر خودش برگرده و این تهران کثیف و ترک کنه! هوای آلوده ما خوبه یا ترافیکمون؟یا اینکه ما بچه های تهران نه میتونیم تو شهر خودمون خونه بخریم نه تو شهرای دیکه که تا بریم اونجا مگن اسراییلیا اومدن!اگه منظورتون از بالا شهریها هستن که اکثر اونها تازه به دوران رسیده هایی هستند که با فروش زمینهای ملی در شهر و دهات خودشون اومدن تهران و قیمت ملک و مغازرو به هر قیمتی خریدار شدند.پس الکی حرف مفت نزنیم که تهرانیها خیلی بهشون خوش میگذره!بهتره یه سری به سوپر مارکتها یا میدان میوه و تره بار اخیرا بازار تهران بزنید و بفهمید که چه کسانی تو این تهران صاحب همه چیز هستند!من حرف برای گفتن زیاد دارم چون یک نویسنده هستم اما از آقای توکلی انتظار نداشتم که این مطلب و ...
ما تهرانیها از خدامونه که همه ادارات دولتی از تهران کوچ کنند
همه ایرانیها میدوونند که مهربون تر و مهمان نواز تر از تهرانیها نداریم
همه این شهرستانیها که میان تران،بر گردند و شهر خودشون را آباد کنند لطفا
ما که چندین ساله نه رییس جمهور تهرانی داشتیم نه وزیر تهرانی
زنده و پاینده باد تهران و تهرانی
به امید روزی که ما تهرانیها توانایی صاحب خانه و مغازه شدن را پیدا کنیم (241682)
 
الينا
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۸:۳۵:۰۹
البته كه تازه به دوران رسيده ايد بدبختهاي بيچاره (244460)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۱:۳۰:۰۹
حیف که چاپ نمی کنید، وگرنه جواب خوبی برای نویسنده داشتم. (241684)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۲:۲۲:۳۰
کسی مثل کلهر ، که توان اداره یک خانواده کوچک را ندارد و اطلاع از رفتار و سرنوشت پاره تنش! ندارد برای فرهنگ و معنویت و ... تصمیم میگیرد.
امام میفرمودند :\"بگوئید بیچاره اسلام که گیر امثال ما افتاده\"
وقتی خودش را با آن موی دم اسبی به سبک خاصی درمیاورد و رزمندگان آن کارزار مقدس را به وسترنهای غرب تشبیه میکند نتیجه اش دختری بی حجاب در خیابانهای کشورهای غربی در منظر انسانهای گرگ صفت و فرصت طلب !مگر میتوان از خدای حق مطلق غیر از این انتظار داشت؟
عزیز احمدی نژاد! غافل از این است که رب العالمین جای حقی نشسته است (241688)
 
هنگدان
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۲:۲۴:۱۶
یادش بخیر
همین چند سال پیش بود
که وقتی از وزیر به ظاهر محترم نفت دولت اصلاحات پرسیدیم که چرا بوشهر با اینکه 97 درصد گاز کشور رو تولید میکنه گاز نداره؟
بهمون گفت اخه گازکشی تو بوشهر برامون توجیح اقتصادی نداره
باید برین کپسول کول کنید!
دوستان
حق دادنی نیست
حق گرفتنیست (241690)
 
انسان
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۳:۰۵:۵۵
دوستان الفی لطفا دست از جریان سازی نفاق بردارید.البته خیلی ها منظور شما ها را از این گسترش اختلافات بین مردم می فهمند که همان تثبیت حاکمیت خودتان هست وگرنه همه می دانند مرفهین بی درد چه کسانی هستند(اگه مرد هستید منتشر کنید) (241693)
 
انسان
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۳:۰۸:۴۴
شما ها دارید بی مسئولیتی خودتون با اختلاف بین مردم توجیه می کنید اینکه تهران بیشتر امکانات داره تقصیر مردم تهرانه یا سو مدیریت های امثال شما(دست از این توجیهات شیطانی خود بردارید) (241694)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۵:۰۷:۲۱
از مونترال کانادا
شما به آنها می گوئید سوسول ما در خارج پانک با آن لهجه قرتی تهرانی (241701)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۸:۱۴:۱۹
حالا که عکس بی ربطی زدین، منم می پرسم چرا درباره آقای کلهر چیزی نمی نویسید؟ و دخترش؟ ما حواسمان هست به تلاش الف برای منحرف کردن اذهان. راستی فیلم آقای کلهر را دیدین در باره خانواده چه نکاتی را به آقای مرعشی گوش زد می کرد؟ آقای احمدی نژاد پای مسائل خانوادگی را به مناظره ها باز کرد، حالا بیاد راجع به این آقای کلهر بگه. بگم بگم؟ (241717)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۰۹:۲۴:۲۰
با سلام

توي بسياري از نظرهايي كه هموطنان گذاشتن، تهران بعنوان پايتخت را با تهراني جابجا كردند.
متاسفانه اين مساله محدود به همين جا نميشه و خيلي از جايگاهها را ما با افراد جابجا مي كنيم و قداست جايگاه را به نفر تسري مي ديم.
در مورد تهران پايتخت و تهراني پايتخت نشين هم همينطوره (241726)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۰:۱۹:۳۶
این نوشته دو بخش جداگانه دارد. در قسمت اول گفته‌ شده که تهران اشرافیت و آریستوکراسی دارد، و امکانات همه در تهران است و شهرستان‌ها ال و بل است. این قسمت اصلاً درست نیست. خودتان هم می‌دانید. تازه مگر تهران را تهرانی‌ها درست کرده‌اند، سی سال پیش تهران خیلی از این کوچکتر بود. بعد از انقلاب بزرگ‌تر شد. اما بخش دوم اما یکپارچه غرض و مرض است و به بخش اول اصلاً ربطی ندارد. این تئوری شماست که می‌خواهید آن را با چسباندن به قسمت اول درست جلوه بدهید. وقوع تقلب در انتخابات از دور معلوم است. خودتان را به کوچه علی چپ نزنید. تازه مگر احمدی‌نژاد غیر از شهرستان رفتن و عوام فریبی کار دیگری هم کرده که شهرستانی‌ها برایش خودکشی کنند. یعنی می‌خواهید بگویید تهرانی‌ها دانشمندترند که چنین موجود غوغاسالار و عوام‌فریبی را شناخته‌اند و اما شهرستانی‌های ساده‌دل و به نظر شما گاگول فقط به صرف این که یکی رفته آنجا و گفته «کی خسته‌اس» و آن‌ها گفته ‌اند «دشمن»، از او خوششان آمده و به او رای داده‌اند؟ (241734)
 
بیننده
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۰:۲۳:۱۵
به نظر من درابطه با بهره مندی از امکانات بیشتر ، این مردم تهران نیستند که مقصرند بلکه سیاست مسؤلین حکومت از قبل از انقلاب هم این بوده که تهرانیها را بدلیل قرار داشتن در مرکز حکومت ، با امکانات بیشتر و رسیدگی بهتر از حکومت راضی نگه دارند . چون اگر عده ای در فلان شهر دور افتاده ایران مثلا \"خرمشهر \" عزیز ، دچار مشکل آب اشامیدنی باشد ، سالها طول خواهد کشید تا شاید خبرش به گوش مسؤلین همان استان برسد . ولی این تهرانیها هستند که اگر نا راضی باشند میتوانند کل ایران را دچار بحران کنند چون پایتخت نشینند و در مرکز قدرت سیاسی کشور ساکنند .
و به واسطه بهره مندی از همین امکانات منحصر بفرد مثلا صدا وسیماست که ، شهرستانیهای صبور و نجیب همه روزه باید وقتشان را صرف دیدن و شنیدن مشکلات این ابرشهر 12 میلیونی کنند و اگر تعدادی از تهرانیهای با فرهنگ ! در بزرگراهها و اتوبانهای شهرشان و با خودروهای لوکسشان صلاح دیدند که ویراژ برون و لایی بکشند و با پلیس محترم به تعقیب و گریز بپردازند ، این شهرستانیهای محترم و البته صبور و نجیب هستند که باید این صحنه ها را از شبکه های سراسری صدا وسیما ببینند و عبرت بگیرند و صدایشان خدای نا کرده در نیاید و هوس داشتن چنین امکانات پر خطر ! و پر دردسری ! را برای خود و فرزندان دلبندشان را نکنند .
بیــــــــچــاره تــــــــــهــرانـیـــــــا ! (241735)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۳:۱۱:۰۴
درباره گرد و خاک خوزستان اشتباه گفتید، یک سال قبل توی خوزستان گرد و خاک شروع نشده بود، از سال 80 شروع شده بود که آمارش در مرکز هواشناسی خوزستان به تفکیک روز و ماه و سال موجوده.
البته این هم نشانه ای از تهرانی بودن نویسنده متنه که خبرهاش هم نصفه کاره است. (241770)
 
farshad
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۵:۲۲:۱۳
حضرات یادشون نره زمان جنگ موشک ها هم رو سر تهرانیا بود
پارازیت ماهواره ها رو سر تهرانیاست
دود کارخانه ها هم مال تهرانیاست
اعصاب خوردی هم مال تهرانیست
ترافیک هم مال تهرانیاست
کمی انصاف هم بد نیست به خدا (241789)
 
آ مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۹:۰۵:۵۶
یادمه چندین سال پیش که همه چیز مخصوص شهرهای بزرگ بود و شهرهای کوچیک هیچ چی جز بدبختی نصبی شون نمیشد یه خبر رسید که جا داره الان اینجا تعریف کنم .

اون زمانی که خراسان خیلی بزرگ بود هزینه ای که قرار بود توی شهر کوچیک ما خرج بشه توی جاده مشهد-نیشابور خرج شد . ما هم که زیر نظر آقایون بودیم و بی سواد و ... صدامون در نیومد . آخه ما نمیدونستیم که کسی به فکر ماها نیست . حق ما سالها توسط همین عزیزان پایمال شده و میشود . اونوقت یه عده از این ناراحت هستند که تهران مشکلات دارد . مگه ماها مشکلات نداریم . هنوز هم که هنوزه با اینکه چندین ساله خراسان به سه استان تبدیل شده ولی سرمایه هایی از استان ما برنگشته به استان

این مشکلات ریشه دارتر از این حرفها هستند .

یکی از دلایل محبوبیت آقای احمدی نژاد در شهرهای کوچک و روستاها توجه به کمبودهای شان بود . (241843)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۱۹:۲۰:۵۷
از مونترال کانادا
شما به آنها می گوئید سوسول ما در خارج پانک با آن لهجه قرتی تهرانی

ham shoma eshtebah mikonid ham oon ha ke migid sosool va punk! aslan sosoolo punk be ham che rabti darand?? vaghean nemifahmam (241846)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۲ ۲۳:۴۳:۴۸
سال 67 تازه از مشهد به تهران کوچيديده بوديم. در دبستان روزي يادم نيست بر سر چه موضوعي بود که به جاي نامادري؛گفتم«مادر اندر».معلم و دانش آموزان چند دقيقه مداوم مي خنديدند. آقا معلم بعد کلي هه هه هاها هوهو! گفت پسرجان دهاتي حرف نزن.و... من کلي خوار و خفيف شدم. تا اينکه سال ها بعد در کلاس درس رودکي ي دانشکده ي ادبيات به اين بيت برخوردم:
جهانا چه بيني تو از بچگان که گه مادري گاه مادندرا(رودکی)
براي همين واژه و چند واژه‌ي ديگر مثل کاغذباد(بادبادک) به فرهنگ‌ها وديوان‌ها رجوع کردم و دیدم هر همه ی آنها واژه های لهجه مشهدی به کار رفته و در واژه نامه
پایان دیوان ها آن واژه هار را به لهجه ی تهران معنی کرده اند.و در واقع زبان فارسی اصیل همین لهجه مشهد و خراسان بوده است.و چرا باید این همه تهرانی ها آنرا مسخره و تحقیر کنند.
اینکه گفتید که تهرانی ها آدم های متفکر و مغز متفکری هستند هم درست نیست.مثلا از همین مشهد و توس (نه از خراسان) من به تنهایی می توانم این افراد را نام ببرم؛جابربن حیّان توسی(پدر علم شیمی)،شیخ تو سی،
امام‌محمدغزالّی توسی، فردوسی توسی، دقیقی توسی، اسدی توسی، خواجه نصیرالدین توسی، خواجه نظام الملک توسی، محمد بن نجیب بکران طوسی و... از معاصران؛ ملک الشعرای بهار،اخوان ثالث، عماد خراسانی ، شهیدمطهّری و شجریان و غلامحسین یوسفی ... (241883)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۸-۲۸ ۱۱:۵۷:۲۳
دوست عزیزم دلیل این که کسی به خاطر گویش خاصی به کسی خرده گرفته ومیخندد را باید درسطح شعور او جست وگرنه چه ضرورتی دارد که همه مثل تهرانیها فکرکنند یا حرف بزنند. من درهمین مشهد خودمان دوستی دارم که اهل بیرجند است ولی آنقدراصراردرتکلم به لهجه تهرانی دارد که اسمشو گذاشتن محمد اوا خواهر . این ادم حتی شماره موبایلش هم 0912 انتخاب کرده با اینکه سالی 12 ماه مشهده واینجا کاسبی داره.
خب حالا به نظرتو با کسایی که سعی میکنن مثل کلاغ راه برن چیکارباید کرد؟ هیچی باید به حال خودشون ولشون کرد تازه این قماش ادما مدعی هستن که لهجه زشتی دارن مشهدی ها....و یکسره اخ و پیف میکنن.
عزیز من ما خودمون به قول تهرانیهاشهرستانیها (اینم ازاون کلمات عجیبه که مثلا\" تهران شهره وسایر جاها شهرستان یا همون دهات. بی دلیل نیست که یکی ازبو گندوترین بازارها رو بازار شهرستانی اسم گذاشتن) لی لی به لالای اونا میذاریم مثلن وقتی مهمونمون هستن میبریمشون شاندیزو شیشلیک بهشون میدیم. یا یه جوری رفتار میکنیم انگار که اونا دست بالاترن،، نه داداش من این طوریا هم نیست من تا یکیشون ارزش واقعی برام نداشته باشه بهش محل نمیدم (252430)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۰۶:۵۵:۴۱
نخبه های شهرستانها هم معمولا به دلیل دانشگاهها خوب تهران به این شهر میآیند و ساکن میشوند و این شکاف بین شهرستانها و تهران را زیاد تر میکن . بهترین راه حل افزایش اختیارات شوراهای شهرو واگذاری امور شهری به مردم شهرهاست. (241904)
 
يه تهراني
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۶:۳۳
مشكل شهر تهران شهرستانيهايي هستند كه آمدند تهران الآن بيش از 50 درصد جمعيت تهران شهرستاني هستند تهران كه اول يك ده خيلي كوچك بوده بنابراين تهرانيهاي اصيل كه جد اندر جد اهل تهران باشند خيلي كم هستند اگر شهرستانيها ي محترم لطف كنند و به شهر خودشان برگردند هم مشكلات تهران اعم از آلودگي هوا و آلودگي صوتي و ترافيك و... كه ناشي از جمعيت در حال انفجار تهران است حل ميشود و هم دولت ها ديگر مجبور نيستند براي توسعه امكانات در تهران به طوري كه متناسب با جمعيت باشد و همچنين صرف هزينه هاي كلان براي رفع مشكلات تهران بودجه اختصاص دهند درنتيجه اين بودجه انشاالله صرف توسعه امكانات شهرستانها ميشود در ضمن آنهايي كه ميگويند سطح فرهنگ در تهران بالاست بايد خدمتشان عرض كنم چيزي به اسم فرهنگ اصولا در تهران يافت مي نشود (242013)
 
مهندس باقری
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۳:۰۸:۴۹
دوست بزرگوار ،تهران جزیی از ایران است نه در مقابل آن جدا کردن کشور از یکدیگر تنها بذر کینه می کارد کاش کمی گذشته را بخاطر می آوردید اصفهان صفوی با یک میلیون جمعیت خود عامل نجات آذربایجان اشغال شده توسط ارتش عثمانی شد ودر عصر ما جنگ در خوزستان وکرمانشاه وکردستان بود اما تمام ایران از آن دفاع نمود مشکلاتی که شما گفتید را من قبول دارم اما دلیل آن بیشتر به قوانینی است که دولتهای گذشته نوشته اندو متاسفانه امروز اجرا می شود قانون شوراها که امروز بلای جان مردم شهرستانها شده است وسبب ایجاد ترافیک وحشتاک کمبود پارکینگ بیکاری گسترده وهزاران مصیبت برای ما شده است شما مقایسه عجیبی می کنید آنجا در نگاه تزیبینانه دولت است اما اینجا صدها کیلومتر دور از چشمان مسیولین ارشد مملکتی است اینها هر کاری می خواهند می کنند وما تنها باید نطاره گر باشیم اگر تهران به مدد احمدی نژادها وقالببافها اساخته شده است اگر در تهران بزرگی چون چمران ریس شورای شهر است برای این است که در شهر وروستای ما آنقدر جمعیت کم است که کف آرا به سقف نزدیک است معدود رجال همیشه شورای شهر هستند وبی برنامه شهر را می گرداندند اگر قانون درست نوشته میشد یا استانداری با اختیارات اقتصادی کامل بدون مسیولیت سیاسی منتخب بود یا اگر نمی خواهیم فدرالیسم را اجرا کنیم لااقل همان دولت متمرکز داشته باشیم وشوراها را در غیر کلانشهرها بر داریم (242016)
 
بنهور ابراهيمي
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۳:۵۲:۲۰
سلام خدمت دوستان تهراني و غير تهراني
اداره متمركز امور اقتصادي،‌سياسي، اجتماعي كشور باعث شده تا همه چيز به تهران ختم شود. كم نيست اقدامات اداري كه براي حل آن بايد بلند شد و به تهران آمد. چرا كه شهرستانها عملا فقط مجري دستورات مركز هستند و هيچ ابتكار عملي نمي توانند از خود نشان دهند. فقط در يك مورد تفاوت تهران را با ساير شهرها نشان مي دهم و آن هم وجود موسسات انتشاراتي در تهران و فقدان حتي يكي از آنها در شهرهاي ديگر است. اين موضوع نشان دهنده توليد فكر و فرهنگ تنها در پايتخت است و سايرين تنها مصرف كنندگان محصولات فرهنگي پايتخت هستند.
از طرف ديگر وابستگي دولت به نفت و رانتهاي نفتي و وجود انحصارات اقتصادي به پايتخت ويژگي منحصر به فردي بخشيده است. همه ما تابع شرايط محيطي خود هستيم. زماني كه دولت در مواجهه با كمبودها به جاي تلاش براي جبران در داخل به واردات روي مي آورد و توزيع اين واردات از مركز آغاز ميشود، طبيعي است كه تهران امكانات بهتر و بيشتري را به خود اختصاص دهد. جمعيت عظيم اين كلانشهر آن را به بازاري بزرگ براي داد و ستد مبدل ساخته و با توجه به رواج سرمايه داري تجاري در ايران كسي به فكر توليد و صنعت نيست. نتيجه اين امر تمركز بيشتر امكانات در تهران است.
تمركز اداري و سياسي امور در تهران آن را در مقايسه با ديگر شهرها به وزنه اي سنگينتر مبدل ساخته است و از همين روي هر گونه بي ثباتي و ناآرامي در آن تاثيري شگرف بر مناسبات سياسي مي گذارد. براي همين است كه رضايت و رفاه در تهران براي مسئولين اهميت بيشتري دارد. يادمان نرود در سالهاي پاياني دولت اصلاحات در حالي كه در رشت حدود يك متر برف باريده بود و هيچكس به داد مردم نميرسيد، در تهران بعلت قطعي گاز نفت بطور رايگان توزيع ميشد.
جاذبه هاي رفاهي، امكانات و فرصتهاي بيشتر و زندگي در محيطي كه امكان دسترسي به ادارات آسانتر باشد بر تمامي معضلات ديگر تهران مي چربد و آلودگي و ترافيك و... چندان تاثيري بر مهاجرتها ندارد.
تنها راه به نظر من تمركز زدايي اقتصادي از دولت و توزيع مساوي درآمدهاي نفتي در كشور و نهايتا حركت به سوي سرمايه داري صنعتي است. (242041)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۳ ۱۴:۴۵:۵۸
رشد غير متعادل شهرهاي ايران در دوران‌هاي مختلف موجب بروز ذهنيت‌هايي شده كه اگر پشت اين مقاله چيز ديگري نهفته نباشد ، بروز يافته !
ضمناً اين مشكل تهران و ايران نيست مشكل بيشترين شهرهاي پايتخت دنيا هست. بعنوان مثال ميدانيد در فرانسه فقط پاريس را شهر مي‌شناسند و بقيه جاها را شهرستان محسوب مي‌كنند !
توسعه غير متوازن ناشي از محل درآمد حكومت و نحوه هزينه آن است. موقعي كه عمده درآمد حكومت از نفت باشد و محل خرج كردن آن هم بنحوي انجام پذيرد كه قسمت عمده آن در تهران بناچار بريزد اين پديده رخ مي‌دهد !
ضمنا امروزه عمده مردم ساكن تهران در واقع اصالت شهرستاني دارند ! (242066)
 
فرهاد
۱۳۸۸-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۰:۳۳
آقا این مقاله تفرقه انگیز رو بردارید لطفا (242260)
 
مخاطب
۱۳۸۸-۰۷-۲۴ ۱۱:۲۸:۱۰
حرف بوشهرو نزنيد خواهش ميكنم استاني با چنين منابعي مردمي چنين محروم البته از خود مردم نيز هست هر جا در اين كشور سرشون به لاك خودشون باشه مسئولين خوشحال مشين ولي اگه مثلا تهران آشوبي بشه از بوشهر نفت و گاز ميبرن تا اونجا رو آروم كنن در قضيه گردوخاك هم هيچ اقدامي نشده چرا حرف ... (242265)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۴ ۱۶:۰۵:۴۳
اصولا یکی از اشتباهات بزرگی که سیاستمداران ما (همه شان) مرتکب شدند این نتیجه را داشت که تهران نه تنها پایتخت سیاسی شده است، بلکه پایتخت همه چیز دیگر هم هست.

اگر تهران پایتخت سیاسی است، چرا باید بهترین دانشگاههای کشور هم آنجا باشد؟
چرا باید بزرگترین شرکتها هم آنجا باشند؟
با این کار، هم امکانات ناعادلانه توزیع میشود، هم شهروندان تهرانی مشکلات فراوانی را متحمل میشوند. اینطور که من میبینم، سیاستمداران ما که خیلی درد مردم را میفهمند نه تنها تلاشی برای متوفق کردن این روند نمیکنند، بلکه روز به روز به بدتر شدن آن کمک میکنند.

این اشتباه را سیاستمداران پول پرست و کاخ نشین و متجمل و ظالم و مرفه و بی درد و ...! غربی مرتکب نشدند، و به همین دلیل امکانات در کشورهای اروپایی و آمریکایی و استرالیا بسیار یکنواخت تر توزیع شده است. من 1 سال در استرالیا بودم، کوچکترین شهر آنجا همان امکاناتی را دارد که سیدنی و ملبورن دارند. در آمریکا، واشنگتن مرکز سیاسی و پاتیتخت است، اما نه بهترین دانشگاهها را دارد، نه بزرگترین شرکتها را، نه بهترین موقعیت های شغلی را.

این که صبح تا شب ثروتمندان را بکوبیم و فکر کنیم آنهایی که در مرکز و شمال تهران زندگی میکنند مرفه بی دردند و کمتر از آنکه در روستایی دور افتاده زندگی میکند به کشور خدمت میکنند، نتیجه ای جز بزرگتر شدن این شکاف نخواهد داشت. کسی که در یک شهر کوچک زندگی میکند، با آنکه امکانات کمتری دارد، اما استرس و نگرانی هایش هم هزار بار کمتر است. کافی است 2 سال در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر زندگی کنید تا حرف مرا بفهمید. (242323)
 
پارسا
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۳۰:۰۲
هرکسی برای اینکه تهران پایتخت بمونه یا نمونه دلیلی داره بیخیال همه استدلالها چون میخوام از موضعی صحبت کنم که همه برن جلو بوق بزنند با طرح سوال__ ایا تهران از لحاظ ایمن سازی نزدیک به استاندارده ؟چند میلیون نفر در منطقی زندگی میکنند که غیر استاندارده ؟ ایا برابری نمی کنه جمعیت سنتی وغیر ایمن مناطق یک شهر تهران با جمعیت یک استان ؟ مثلا اگر در تهران زلزله بیاد با ریشتر 7 چندمیلیون نفر از بین می روند؟ می دونی اگه با همین ریشتر در هر جای دیگه ایران بیاد شاید یک دهم این جمعیت به دلیل ازدحام نمیرند؟من حدس میزنم 75% تهران امن در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله نباشه .شما تصور کنید در جنوب شهر تهران یا مناطق دیگر بعضی کوچها پراید رد نمیشه چه برسه اتش نشانی یا امبولانس تازه بعد زلزله اصله مرگ میرها شروع میشه کل شهر دچار بیماری واگیر داره و و و یه فاجعه میشه که درتاریخ ثیت میشه اونم به دلیل اینکه هیچ شخصه سیاستمداری نتوانست پایتخت ایران از تهران به جای دیگه تغییر بده ! بم یه جوک میشه در مقابل این حادثه .مسولئین از حالا باید به فکر یه پایتخت دیگه که از جمله: روی گسل نباشه نزدیک به اب نه روی قنات که زمین سست هزار بلا هست _پهناورتر از تهران نزدیک به شهرهای مظلوم تر که با عث رونق اونه هم بشه .... در کل تمام شرایط در اون شهر ایجاد کنند که بسیار هزینه کمتری داره تا اینکه همون مبلغ برای تهران که شهر 1000 گره کوره خرج کنند . (242737)
 
ژامک
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۹:۴۵:۵۲
این مساله که تفاوت تهران و شهرستان ها....از لحاظ امکانات بسیاری است حرفی نیست....اما این مساله دلیل نمی شه که من تهرانی مقصر باشم....این شرایط به مرور زمان ایجاد شده و به قول دوستی....بله! مشکل جهان سومی هاست که اینگونه اختلاف طبقاتی میان شهر های مختلف دیده می شه....همین بومی سازی دانشگاه ها....بزرگترین ستم بود در حق مردم شهرهای کوچک.....آنها نیاز به رشد دارند....وقتی شرایط آن در شهر خودشان فراهم نیست....عدم حضور آنها در تهران شرایط را برایشان بهبود نمی بخشد.... درسته.... من تهرانی حق ندارم خودم رو بالاتر از افراد ساکن در شهرستان ها بدانم....ولی چاره ی از بین بردن این تفاوت ها به دست مردم است یا دولت؟
اما نکته ای که هست....مساله ی دخالت مردم در امور سیاسی است... نمی گوییم نظر آنهایی که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می کنند اهمیت ندارد....نه....اما زمانی تاثیر گذار خواهد بود که فرد در جریان امور سیاسی باشد....اما متاسفانه مردم در روستاها و شهرهای کوچک در جریان کامل اتفاقات سیاسی نیسنتد....(که این نا آگاهی مایه تاسف است.....همین نا آگاهی آنها باعث شده با گرفتن سیب زمینی جهت خود را مشخص کنند....) از شما خواهش می کنم بدون فکر راجع به نظر من قضاوت نکنید.... من تهرانی هستم که هر تابستان همراه خانواده ام به روستای پدری ام(روستای بیدشک نزدیک اصفان) می روم و از نزدیک با مردم روستاها برخورد داشته ام....آنها خیلی کمبود ها دارند....تفاوت طبقاتی بیش از حد تصور است...می دانم....اما قبول کنید مسایل سیاسی و مشکلات روز مساله ای است که به دلایل مختلف فقط در تهران و شهر های بزرگ مطرح است..... حتی در انقلاب اسلامی هم این مردم شهرهای بزرگ بودند که عمده ی تاثیر رو داشتند.....متاسفانه شهرهای کوچک و روستاهای ما چنان با مشکلات روزمره دست و پنجه نرم میکنند که به ندرت در جریان مسایل سیاسی قرار می گیرند......و همین مشکل ماست....چون ایران فقط شهرستان نیست....ولی ایکاش آنها هم میدانستند چه می گذرد...ای کاش....ای کاش....
(ممنون میشم اگه نظرم رو منتشر کنید....) (242809)
 
مرتضی
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۰۸:۴۸:۳۲
اگر کارمند دولت باشید متوجه می شود که حقوق تهرانی ها کمتر از همکاران خود در شهرستان ها است.
اما نوسینده متحرم در این نوشته خواسته با زیرکی از شکاف طبقاتی استفاده سیاسی بر ضد موسوی کند. ایشان اگه دقت کنند متوجه خواهند شد که جمعیت برخوردا و مرفه تهرانی حدااکثر نیم میلیون نفر است. نه 4 میلیونی که در روز دوشنبه تاریخ در اعتراض به دولت به خیابان آمده اند. وجه مشترک طرفدارن میر حسین در اعتقاد به احترام دولت به حقوق انسانی آنان است که از طرف دولت پایمال شده. (242885)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۳۶:۰۴
باورم نميشه ما تهروني ها اينقدر وضعمون خوبه!البته قبول دارم كه امكاناتي كه در تهران هست در شهرستانها نيست ولي تهران پايتخت كشور هست !هر خارجي كه پايتخت كشور رو ببينه درباره كل كشور نظر ميده،پس بايد امكانات رفاهي در تهران بيشتر باشه! البته ما پايين شهري هاي تهران مثل شما به احمدي نژاد راي داديم و توقع ما از رئيس جمهور اينه كه به پايين شهر بيشتر برسه! اگه پايين شهر ي ها نبودند كه تهران از دست رفته بود!(يه تهرونه و يه پايين شهر!) (242980)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۳:۱۶
چنانچه تمام مطالب نوشتار فوق را بپذيريم كه در آن ترديد جدي دارم ، يك نتيجه خوب و سازنده از همين مطلب قابل احصاء است و آن اينكه به دليل آگاهي اجتماعي و بينش سياسي بالاتر پايتخت نشينان نسبت به ساكنين شهرستانها و روستاهاي كشور كه به دلايل و واقعيتهاي موجود طبيعي هم است ، ساكنين پايتخت از درك وشعور اجتماعي و سياسي بالاتري براي انتخاب گزينه اصلح نسبت به مردم ساير مناطق كشور برخوردار هستند .( اين واقعيت به هيچ عنوان توهين به روستاييان و مردم شهرهاي كوچك نبايد تلقي گردد و بايستي تلاش گردد تا سطح آگاهيهاي اجتماعي همه ايرانيان به صورت ساختاري ارتقاء يافته تا در آينده با چنين مشكلات و معضلاتي روبرو نشويم. ) [/col (243222)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۸:۲۷:۰۷
همه حرفهايتان درست ما كه خوزستاني هستيم گاز ،نفت،اب ، برق و همه منابع مايحتاج يك كشور در درون استان ماست اما باور نميكنيد همين روستاهاي شادگان با چه زجري درس ميخواننددر اوج گرما بدون حتي پنكه اي سر كلاس حاضر ميشن اين گريه دار نيست باور كنيد وقتي متوجه اين مسئله شدم گريه كردمانوقت ثروت استان مارا ميدن به تهراني ها نوش جان كنندكجاي دين واسلام گفته عدالت يعني اين شايد شماي خواننده بگي خيلي از جاهاي ديگه وضع به همين منوال است اما توجه كن گفتم روستاي شادگان در 70كيلومتري بندر امام در 50كيلومتري ابادان منبع نفت وگاز اين اوج بي انصافي نيست (244457)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۲ ۱۷:۱۷:۰۶
طرفداران آقای موسوی در دانشگاهها هم بسیار بیشتر بودند برادر عزیز - طرفداران آقای موسوی نه مرفهین بی درد بلکه قشر تحصیلکرده جامعه ایران بودند که خوب تعداد این قشر در مناطق مرفه نشین شهرها بیشتر است - شما یک روز در تهران قدم بزن و مثلا ببین که در یک خیابان در شمال تهران چند نفر مدرک تحصیلی لیسانس به بالا دارند و در یک خیابان در جنوب تهران چند نفر مدرک تحصیلی لیسانس به بالا دارند   (246904)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۳:۱۷:۳۵
البته این مسأله هیچ ربطی به اهالی تهران نداره چون هرجای ایران که پایتخت بشه همین مسأله تکرار میشه و ما شاهد این تبعیضات و گرفتاری ها و مشکلات و مفاسد گوناگون و... خواهیم بود. و در اینجا این نقد در مورد تهران(پایتخت فعلی ایران عزیز) تا حدود زیادی بجاست. (247239)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۵ ۰۰:۲۳:۴۷
بر طبق یک سری نظر سنجیهای دقیق ارا اقایان موسوی و احمدی نژاد در شب 12 خرداد(شب مناظره)برابر بود .اما بعد از ان مناظره و اتهامات بی اساس و روش غیر اخلاقی که اقای احمدی نژاد بنا نهاد(، اتهاماتی که در نماز جمعه توسط اقا نفی شدند).نوعی جو احساسی در جامعه حاکم شد .و حتی بسیاری ارا خاموش بخاطر زیر سوال رفتن دو تن از شخصیتهای نظام به ایشان رای دادند.و اگر این جو کاذب و فضای ناسالم توسط کاندیداها بوجود نمیامد قطعا انتخابات به مرحله دوم میرفت.من تقلب در شمارش ارا را قبول ندارم ولی ایا رییس جمهور محترم نباید پاسخگوی صحت ادعاهای جنجالی باشد که بیشترین رای خود را بخاطر طرح انها گرفت؟ایا اگر کاندیداهای دیگر هم این ادعاها را میکردند اینقدر در حاشیه امن قرار داشت؟. (247964)
 
سارا
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۲۳:۵۳:۲۱
بذارین من چیزی بگم که بقیه تهرانیا نگفتن
بد بختی همه از اونجاییکه وقتی میان از تهران رد بشن توش موندگار میشن من و پدرم اصالتا تهرانی هستیم و مادرم هم اهل یکی از شهرهای نزدیک تهران الان 26 سالمه و بعد از 9 سالگی به خاطر شغل پدرم 15 سال ساکن خوزستان عزیز بودم و بهترین دوستانم هم اهل همونجا هستن در محیط مسکونی _ سازمانی که من زندگی میکردم بسیاری از همه جای ایران به دلیل مسایل شغلی زندگی میکردند و جالب اینجا بود که همه به هر دری میزدند که حتی 40 متر جا در تهران داشته باشند که بعد از بازنشستگی به تهران کوچ کنند که کردند ( اونقدر که تعاونی اداره پدرم هر چی خونه تو تهران به کارمندان داد همه تحویل شهرستانا شد و تهرانیا از جمله ما بی نصیب ) الان که بسیاری از هم نسلان پدرم بازنشسته شده اند به تهران آمده اند و نمیدانم چرا تحت هر شرایطی حاضرند در تهران بمانند اما به شهر و دیار خود حتی اگر در مرکز استان هم باشد نرود در حالی که من آرزو میکردم جای اونا باشم با بدبختی غریبی و بی کسی در تهران میمونند تا فقط تهرانی باشند که چی ؟ من اگر موندم مجبورم چون به اینجا تعلق دارم و ریشه ام اینجاست کس و کارم اینجان اگر یه روزی دلم بگیره حتی اگه بخوام برای پدر بزرگ و مادر بزرگ پدرم ( یعنی 3 نسل قبل خودم )که در کودکی از دست دادمشون فاتحه بخونم باید برم بهشت زهرا جایی که اگه من بمیرم جای منه نه اموات شهرستانی که اولادشون از تنبلی همین جا دفنشون میکنن تا هر روز بگن بهشت زهرا پر شد ( یه سری به قطعه های بهشت زهرا بزنید تا خودتون ببینید نمونش جناب رییس جمهور گرمساری! پدرشون کجا دفن شد؟) دود و دم و ترافیک هم که جای خود
مقصر خود شهرستانیان که الکی میان تهران خودشون رو آواره میکنن یه نگاهی به آمار دانشجویان علوم پزشکی که بعد از قبولی به شهر هاشون برنگشتن داشته باشید تو شهر های خودشون دکتر نیست موندن اینجا من یه بار تو شهرستان در به در دنبال یه فوق تخصص گشتم پیدا نکردم اونوقت تو تهران به یه دکتر خیلی عالی اهل همان شهر مراجعه کردم که تمکن مالی هم داشت که همه امکانات لازم شغلیش رو به شهرش ببره!
تازه بیشتر اونایی که به عنوان نماینده تهران در مجلس و ... هستن شهرستانین و خود اونایی که بودجه ها رو به تهران میدن شهرستانین اصلا مگه تهران و اطراف مثل ری و لواسان و کن و... چقدر اصیل داره ؟خلوت کنید ببرید هم پول و بودجه رو هم پایتخت رو هم همه رو ارزونی خودتون . هر بودجه ای خرج تهران میشه بیشتر خرج ساکنین شهرستانی الاصل میشه و بیشتر پولدارای شمال شهر هم اصالتا شهرستانی هستند . تهرانی اصیل بیشتر توی محلات مرکزی قدیم ساکن است (249587)
 
الف
۱۳۸۸-۰۸-۲۶ ۱۳:۰۹:۲۹
سلام

هدف این نوشته محکوم کردن تبعیض بین تهرانیها و شهرستانیها بود یا حمایت از ..... آقایان ! آرای تهرانیها نشان از حس ملموس تر جریانات موجود در کشور بوده. با کمی تعمل در موافقین و مخالفین دولت ، خیلی مسائل روشن خواهد شد.البته تبعیض ،عنصری تنفر برانگیز است که نه فقط در خصوص شهرها بلکه در خصوص افراد هم جلوه گر هست. بنابراین هدف نویسنده از این نگارش متفاوت از برداشت تنی چند از عزیزان بوده است. (251899)
 
homan
۱۳۸۸-۰۹-۲۸ ۱۸:۵۱:۲۱
فكر مي كنم نويسنده هم دچار اشتباه استراتژيك شده
ضمنا فقط اتهام تقلب نيست بلكه ادعاي بسيار نزديك به واقعيت تخلف هم هست اصولگرايان (262336)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.