نظر منتشر شده
۹۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55435
با چه توجيهي به اين لايحه راي مي­دهيد؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۲
اين روزها مجلس شوراي اسلامي بر اثر فشار بسيار شديد دولت مشغول تصويب لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها است.



هر چند پس از هشدارها و مخالفت‌هاي تعداد زيادي از كارشناسان و دانشگاهيان با اين لايحه، كميسيون ويژه و صحن مجلس بخش‌هاي تند و تيز آنرا تعديل كرده‌اند اما بيم آن مي‌رود كه دولت محترم كه براي تصويب و اجراي اين لايحه بي‌تابي مي‌كند، به بهانه يا بدون بهانه‌اي از اجراي تعديلات مجلس طفره برود و به اصل لايحه عمل كند. همچنانكه در دو سال اخير به مصوبه‌هاي موكد و مصرح مجلس در قانون بودجه درباره منع واردات بنزين عمل نكرده است. با توجه به فرمايش اخير رييس جمهور محترم درباره بي‌نيازي دولت از مصوبه مجلس در هدفمند كردن يارانه‌ها، اقتضا مي‌كند مجلس محترم اين احتمال را جدي بگيرد و به تعديل اين لايحه خطير، اكتفا نكند.



درباره لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها حتي با تعديلات نسبي مجلس، هنوز هم سوالات جدي پاسخ داده نشده وجود دارد:



1 – شرط لازم براي هدفمند كردن يارانه‌ها، تشكيل بانك اطلاعات درآمد و هزينه ايرانيان، تدوين مكانيسم اصابت يارانه‌هاي هدفمند به خانوارهاي هدف و تعريف دقيق دهكهاي درآمدي است تا هيچ خانواده مستحقي از دريافت كمكهاي هدفمند ناشي از حذف يارانه‌ها بي‌نصيب نماند.



بدون اطمينان از تشكيل و كارآمدي چنين بانك اطلاعاتي و مكانيسم اصابتي، نمايندگان محترم مجلس چگونه به كليات و جزئيات اين لايحه راي مي‌دهند؟!



2 – لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها يك عقب نشيني آشكار از قانون «ساماندهي حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» و «سياستهاي غير قيمتي » آن است. بر اساس اين قانون (همان تبصره 13 سابق) ، از آنجا كه اكنون شبكه حمل و نقل عمومي كامل و كارآمد نيست و به عبارت ديگر جانشين مناسبي براي خودروي شخصي وجود ندارد، دولت بايد اولا تا سال 1390 با سهميه‌بندي، رشد مصرف بنزين را مهار كند و ثانيا با سرمايه‌گذاري وسيع، شبكه حمل و نقل و عمومي را كامل كند و همزمان با ايجاد جانشين خودروي شخصي(حمل و نقل عمومي)، به تدريج سهميه بنزين خودروهاي شخصي را كم كند و تا سال 1391 آنرا به صفر رسانده و قيمت بنزين را صرفا به قيمت آزاد بفروشد.

امروز در حالي كه بخش سخت و پر هزينه‌ اين كار (سهميه‌بندي بنزين ) انجام شده و در شرايطي كه به دلايل مختلف، هنوز شبكه حمل و نقل عمومي كامل نشده است، كدام عقل سليم مي‌پذيرد كه قانون كليدي فوق را در ميانه راه رها كنيم و به سياستهاي ناكارآمد و شكست خورده «قيمتي» (افزايش قيمت بنزين به اميد واهي كاهش مصرف) برگرديم؟ در شرايطي كه آن همه هزينه براي سياستهاي غير قيمتي مهار مصرف بنزين پرداخته شده ، آيا منطقي است كه در آستانه چيدن ميوه اين سياستها، به كل آنرا كناري نهاده و زحمات همه اين سالها را هدر دهيم؟



3 – همه كارشناسان متفق‌القولند كه حذف يارانه‌ها به ويژه يارانه به توليدكنندگان، تورم شديدي به اقتصاد بيمار ايران تحميل خواهد كرد. دولتمردان مي‌گويند توزيع مجدد درآمد حاصل از حذف يارانه‌ها، آثار منفي تورم حاصله را خنثي خواهد كرد. اما اين درآمد چقدر خواهد بود و به هر ايراني مشمول اين لايحه چقدر در ماه خواهد رسيد؟ آيا آن مبلغ خواهد توانست رفاه كاهش يافته مردم را جبران كند؟ تازه مگر قرار نيست منافع اين لايحه چاه ويل كسر بودجه دولت را بپوشاند، پس چقدر پول براي باز توزيع ميان گروه‌‌هاي هدف باقي خواهد ماند؟ در شرايطي كه آثار تورم‌زايي اين لايحه قطعي و آثار بازتوزيعي آن موهوم است، نمايندگان بدون داشتن پاسخ روشن و قانع‌كننده‌اي براي سوالات فوق، چرا به اين لايحه راي مي‌دهند؟!



آقاي احمدي‌نژاد در مواجهه با سوالات جدي فوق و دهها سوال و ابهام ديگر درباره آثار اجتماعي، اقتصادي و امنيتي اين لايحه، مي‌فرمايند: «اين دولت براي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها جدي است و در خود توانايي‌ لازم براي اين كار بزرگ را مي‌بيند». در واقع ايشان بدون اينكه به سوالات، ابهامات و ايرادهاي مترتب به اين لايحه پاسخ دهند، صرفا از مجلس مي‌خواهند به توانايي و كارشناسي ايشان اعتماد كنند و اجازه دهند دولت جراحي عظيمي در اقتصاد ايران انجام دهد.



اين اولين باري نيست كه آقاي احمدي‌نژاد از مجلس مي‌خواهند كه به توانايي و كارشناسي دولت اعتماد كند. چهار سال پيش وقتي دولت به پشتوانه درآمدهاي هنگفت نفتي سال 84، اعتبارات عمراني براي بودجه 85 را به شدت افزايش داد، اقتصاددانان درون وبيرون مجلس هشدار دادند كه اين كار باعث افزايش نقدينگي و بازگشت تورم و «بيماري هلندي» خواهد شد يعني اولا توان پيمانكاري كشور نمي‌تواند 2 برابر پروژه اجرا كند. ثانيا سيمان و آهن و... براي دو برابر كردن بودجه عمراني در كشور موجود نيست ثالثا افزايش بودجه ريالي به پشتوانه دلارهاي نفتي باعث رشد نقدينگي و تورم خواهد شد و رابعا دلارهاي نفتي فروخته شده در داخل، به ناچار صرف واردات كالا و فشار مضاعف بر توليدكننده‌هاي داخلي خواهد شد.



آقاي احمدي‌نژاد در آن سال در پاسخ به استدلالهاي فوق، صرفا مي‌فرمود به توانايي و كارشناسي دولت اعتماد كنيد. نتيجه اعتماد آن سال مجلس به توانايي و كارشناسي دولت، براي اقتصاد و مردم ايران بسيار گران تمام شد: رشد بي‌سابقه نقدينگي در سال 85 ، جهش قيمت ها (به وي‍ژه مسكن) در سالهاي 85 و 86 ، سيل كالاهاي وارداتي به بازارهاي داخلي، تشديد ركود تورمي و فشار مضاعف بر توليدكنندگان ايراني كه به اخراج يا تعويق پرداخت دستمزد عده قابل توجهي از كارگران و شاغلان انجاميده است...



چه بايد كرد؟



مهمترين نكته موجود درباره لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، اشتباه در تشخيص عارضه اصلي اقتصاد ايران است. «هدفمند نبودن يارانه‌ها» ، شايد مشكل اصلي دولت ايران باشد مشكل و عارضه اصلي اقتصاد ايران نيست.



 مشكل اصلي اقتصاد ايران اين است كه به دليل مقررات، ‌رويه‌ها و موانع ضد توليدي موجود، سرمايه گذاري و توليد در ايران مقرون به صرفه نيست.



آقاي احمدي‌نژاد مي‌خواهند در 4 سال آينده همت دولت را به هدفمند كردن يارانه‌ها متمركز كنند اما تا وقتي مقررات و رويه‌هاي ضد توليدي موجود، سرمايه‌ها را از توليد فراري دهند، حتي اگر يارانه ها هدفمند هم بشود ، باز هم اقتصاد ايران درگير تورم، بيكاري، بي‌عدالتي و... خواهد بود. درواقع نسخه شفابخش اقتصاد ايران، «رفع موانع توليد و سرمايه گذاري» است نه «هدفمند كردن يارانه‌ها».



شايد دولتمردان بفرمايند وضع موجود يارانه ها، قابل ادامه نيست. احتمالا همينطور است اما راه حل آن، اجراي قانون مديريت حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت (تبصره13 سابق) است كه به موجب آن بايد تا سال 1391 به تدريج سهميه خودروهاي شخصي صفر و قيمت بنزين آزاد شود.



به اين ترتيب پيشنهاد مي شود همت دولت بجاي هدفمند كردن يارانه ها، «رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري و بهبود فضاي كسب و كار» باشد. يعني بازنگري در قوانين، رويه‌ها و مقررات ناظر به توليد و كسب و كار با هدف شفاف، ساده و قابل پيش بيني كردن آنها و حذف موانع متعدد و پرشمار از دست و پاي توليد كنندگان. اين استراتژي در راستاي دو قانون مادر يعني «مديريت خدمات كشوري» و «اجراي سياستهاي كلي اصل 44» است.  اجراي آن نيازي به سرمايه‌گذاري يا بودجه‌هاي كلان دولتي ندارد و مي‌توان انتظار داشت با اجراي آن، صنايع از ورشكستگي نجات يابند اشتغال بيشتر شود و تقاضاي موثر درونزاي ناشي از آن، اقتصاد ايران را به حركت درآورد.



رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري و به تعبيري؛ «بهبود مستمر فضاي كسب و كار»، يك شعار نيست بلكه يك بينش و يك راهبرد است و اجراي آن مستلزم اين است كه دولت بجاي ايفاي نقش «همه كاره نجات بخش اقتصاد»؛ نقش «خادم سرمايه‌گذاران و كارآفرينان» را ايفا كند و به تعبير ساده‌تر، هيكل فربه و مزاحم خود را از سر راه كارآفرينان كنار بكشد و اجازه دهد بجاي مديران و سيستم ناكارامد دولتي، كارآفرينان «بخش خصوصي واقعي» اقتصاد ايران را بسازند.



استراتژي رفع موانع توليد و تسهيل فضاي كسب و كار، به تصويب بودجه‌هاي چند صد هزار ميلياردي نياز ندارد. اتفاقا در اجراي اين استراتژي، بودجه‌هاي دولتي بايد كاهش يابد تا مديران دولتي كمتر امكان و مجال رقابت با بخش خصوصي را پيدا كنند. استراتژي تسهيل فضاي كسب و كار، به مقررات زدايي گسترده، ساده و شفاف سازي ديوانسالاري، حذف انحصارات و آزادسازي فعاليت‌ اقتصادي براي بخش خصوصي و البته نظام قضايي سالم، كارآمد و اثربخش نياز دارد به طوري كه همه قوانين به ويژه قوانين ناظر به امنيت سرمايه‌گذاري داراي حداكثر ضمانت اجرا باشند و هيچ كس جرات كلاهبرداري و ربودن حاصل فكر و تلاش ديگران را نداشته باشد.



استراتژي رفع موانع توليد سرمايه‌‌گذاري يعني همه سياستها، رويه ها و تصميمات اقتصادي دولت درجهت حمايت از توليد و سرمايه گذاري و به شكل شفاف، با حداكثرضمانت اجرايي، غيرقابل تفسير و كاملا قابل پيش بيني باشد.



 

مرتبط: ده دليل براي رد لايحه هدفمند كردن يارانه ها





 
 
از اصفهان
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۰۱:۰۶
آیا احمدی نژاد فقط گفت به کار کارشناسی ما اعتماد کنید؟! آیا در جلسات مشترک دلایل خودش رو نگفت و هر روز بحث های کارشناسی و نیمه کارشناسی همه جا در این مورد راه ننداخته؟!
من خودم پاسخ چند تا از این سئوالات رو تا به حال از دولتمردان شنیده م...واقعا الف با این مطالب اعتبار خودش رو کم می کنه.
دارین به زور انتقاد می کنید تا زنده بمونید! (242655)
 
عليرضا ن
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۵۶:۳۱
شما كه اينقدر مطمئني كه جواب سوالات را داده اند و كار كارشناسي كافي صورت گرفته فقط جواب همين سه سوال را پيداكن و براي ما بفرست (242693)
 
محسن صفاري - مشهد
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۱۱:۴۹
اقاي احمدي نژاد درباره اين لايحه با متخصصان مشورت كرده اما فقط متخصصاني كه در مقابل ايشان سر خم مي كنند. اگر راست ميگفت با منتقدين مشورت ميكرد.
در دانشگاه ما كه تقريبا اكثر اساتيد درباره اين لايحه شديدا اظهار نگراني كي كنند (242680)
 
جعفر
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۰:۵۵
بادرودفراوان خدمت هم ميهنان

ما به اقاي دكتر احمدي نژاد اعتماد كامل داريم

ايشان از همه بااقتصاد وسياست خارجي وسياست

اتمي و...الي اخر اشنا هستند0 از مردم دوستي

كه قابل مقايسه ببا هيچ سياست مداري در32سال

گذشته نيستند0ايشان خيلي خوب رييس جمهوري هستند

همه كاري هم بلدند .مجلس هم براي 3سال تطيل كنيد

چون دولت قوي ودانا هستند0 (242661)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۷:۳۷:۱۹
با سلام،
من معتقدم كه دولت داراي ضعفهاي جدي در زمينه هاي علمي، سياستگذاري، و اجرايي است. ولي در مقايسه با مجلس بسيار قويتر بوده و نسبت دولت به مجلس به مانند يك ديپلمه اي است كه در هر زمينه اي اظهار فضل دارد نسبت به شخصي كه اصلا سواد ندارد. در مجلس فقط چند آدم باسواد وجود دارد مثل لاريجاني، توكلي،كاتوزيان، باهنر، تابش كه آنها هم آنقدر دچار سياسي كاري هستند كه به بررسي اصولي كار توجهي ندارند. لذا تصميمات دولت صد در صد بهتر از مجلس است. اي كاش دولت كارامد و مجلس كارامد با افرادي غير چاپلوس داشتيم كه به كار مملكت مي پرداختند. (242773)
 
مهران ک
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۲:۴۳
هر از گاهی مقاله ای با مقدمه ؛ بیان موضوع ؛ استنتاج ؛ و ارائه راهکار در سایت الف منتشر میشود که این نوشتار از آن جمله است.
البته نکات محتوائی بسیاری دارد مانند :
عمل مجلس در اثر فشار دولت : خوب مجلسیان باید توضیح دهند که آیا تحت فشار موضوعی را تصویب خواهند کرد ؟
عدم تعهد دولت به مصوبات مجلس مانند واردات بنزین : باز هم مجلس باید مشخص کند که جنبه نظارتی کار مجلس چرا بی خاصیت شده ؟
و موارد بسیار دیگر که جای باز کردن موضوع بسیار است. (242663)
 
فراز
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۵:۰۶
سلام به همه دوستان عزيز سايت، مردم و مسوولين

جناب سياح
نمي دانم اين پستها با آدم چي كار ميكنه كه بعث مي شه از اقتصاددان بزرگي مثل آقاي دكتر داوودي ، در دولت نهم جز سكوت يا تاييد نسبت به بخش قابل توجهي از رويه ها و عملكردهاي كاملا مشهود غير اقتصادي در دولت محترم چيزي نديديدم و از آقاي دكتر حسيني تازه دكتر شده نيز حرفهاي عجيب و غريب ضد اقتصادي مي شنويم !
مثلا فرمايش ايشان در مجلس كه اشاره فرمودند لايحة هدفمند كردن يارانه ها نه تنها تورمي نيست بلكه ضد تورمي است! البته باب توجيه باز است و حرف حساب اندك است و اندك؛

آخر با چنين اوضاع و احوالي سنگ روي سنگ بند نمي شود!

آقايان نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي{ آقايان ، شامل بانوان هم مي شود}،
فردا روز هرچه شد اگر مشكل و خطا بود، همه از چشم شما مي بينند و اگر ان شا ء الله در بخشهايي از اجراي لايحه خوب شد از دولت //

حالا اگر قبولداريد ؛ بسم الله.
بفرماييد تند تند، لايحه جراحي اقتصاد را تصويب فرماييد.

ممنون (242664)
 
غ - م
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۶:۳۰
متاسفانه دولت به حرف منتقدين اين لايحه اصلا توجه ندارد. در مصاحبه اخير هم آقاي پژويان را كه اخيرا بهش پست داده آورد تلويزيون تا حرفهاي رئيس جمهور را فقط تاييد كند تازه به همان سوال محافظه كارانه پژويان درباره زنجيره سياستهاي طرح تحول هم جواب روشني نداد.. (242652)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۴۹:۰۷
نباید هم گوش بده! یا رومی روم یا زنگی زنگ! بزاری بعد از 50 سال تکلیف مان را با این سوبسید روشن کنیم! یا به سود یا به ضرر! تا کی باید 70% این سوبسید ها به جیب 30% مردم مرفه این کشور برود؟ (242687)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۲۷:۳۸
ناشناس محترم کاری نکنید از چاله به چاه بیفتیم اصلاحاتی لازم است بهتر است از سهم دولت کم شود ویارانه نقدی مساوی برای همه باشد مگر امیرالمونین ثروتهای عمومی یا حداقل بخشی از آن را به تساوی تقسیم نمی کرد پول نفت ما رو پس بده حتی اگر 40درصد از ثروت جامعه به تساوی تقسیم شود فقر مطلق نخواهیم داشت و باید با فقر نسبی مقابله کنیم (242704)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۷:۲۱:۴۶
آقا مهدی یه جوری نوشتی سهم دولت انگار که سهم دولت تو جیب احمدی نژاد میره-در ضمن هدفمند کردن یارانه ها دقیقا بری بهره مندی همه به طور مساوی از یارانه ها اجرا میشه! (242768)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۵۶:۵۶
آقا حمید من نمی گم پول تو جیب احمدی نژاد میره من می گم پول نفت باعث افزایش شکاف طبقاتی نشه (242795)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۹:۲۰:۴۱
آقا حمید در این طرح به بعضی مسائل توجه نشده 1) شناسائی دقیق دهکها ممکن نیست 2) دهکهای اقتصادی متغیرند نه ثابت مثلا یکی امروز فقیره فردا ارث بهش می رسه یکی امروز ثروتمنده فردا برشکست میشه 3) آیا فکر می کنید میوه جدا می کنید که چهل میلیون نفررو از یارانه محروم کنید آیا فکر می کنید اونا ساکت میشینن 3) نیمی از مردم رو تحقیر می کنید و می گوئید شما فقیرید آیا این تحقیر در سطح ملی نیست 4) بخشی از مردم دروغ می گویند که یارانه بگیرند آیا این ترویج دروغ در سطح ملی نیست دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما 5)برخلاف تصور بعضیها ما چهل میلیون ثروتمند در 5 دهک جامعه نداریم اکثر اینها مردم متوسط جامعه اند که به شدت اعتراض خواهند کرد (242802)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۹:۵۷
مشکل اقتصاد ایران وجود رانت های خاص برای افراد خاص، دخالت مراکز شبه نظامی و نظامی در اقتصاد، عدم شفافیت و هزار دلیل دیگه است و با هدفمند کردن رایانه ها هیچ مشکلی از قشر محروم جامعه حل نمیشه. در ضمن دولتی که در اجرای قانون \"مالیات بر ارزش افزوده\" ناتوانه و با دو روز تعطیل شدن بازار عقب نشینی میکنه، چطور میخواد طرح تحول اقتصادی رو انجام بده؟ (242984)
 
مجتبی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۵۴:۱۱
دوست ناشناس عزيز اگر تصور می کنی که با حذف سوبسيد اوضاع برای اون 30% مرفه فرقی می کنه و برای اون 70% وضعيت بهتر می شه سخت در اشتباهی. (242715)
 
ل م - دانشگاه تهران
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۰۹:۲۸
اين سهم ثروتمندان و فقرا از يارانه ها دروغي است كه سينه چاكان سرمايه داري ساخته اند تا دولت را فريب دهند. خاتمي فريب خورد و حذف يارانه ها را اجرا كرد ولي جرات نكرد اجرا كند. احمدي نژاد فريب خورد و دارد كشور رابه لبه پرتگاه ميبرد.

طرفداران نظريه سهه فقرا و ثروامندان از يارانه ها در ايران حتي يك مستند و تحقيق علمي هم براي اثبات حرفشان ندارند. (242727)
 
ياشار
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۲۴:۱۹
ناشناس عزيز
شما بر اساس كدام مطالعه و نتايج كدام تحقيق ادعا ميكنيد كه 70% يارانه ها در جيب 30% مرفهين ميرود؟ آيا صرف يك ادعاي آقاي احمدي نژاد اثبات كننده اين موضوع است؟
يارانه ها به ايتم هاي زير تعلق ميگيرند:
1- بنزين: كه كارتي شده و ديگر فرقي بيم مرفه و فقير نيست. شايد فقرا اكنوم بيشتر از اين موضوع نفع مي برند و خيلي از آنها كه داراي وانت و نيسان و تاكسي هستند بخشي از بنزين خود را ميفروشند.
2- نان: كه اليته مرفهين نانشان را از نانوايي تهيه نمي كنند و بيشتر نانهاي تهيه شده از آرد آزاد استفاده ميكنند چرا كه حوصله ايستادن در صف نان را نداردند.
3- حمل نقل درونشهري: فرد مرفه براي اياب و ذهابش مطمئناً از اتوبوس و مترو استفاده نمي كند.
4- برق، گاز و آب: با توجه به مصرف بالاي مرفهين مطمئناً تعرفه اعمالي براي آنها تقريباً قيمتهاي بدون يارانه است. يارانه اين موارد هم نصيب فقرا مي شود.
5- يارانه اقلام كوپني: حمتماً تأييد ميفرماييد كه فردي مرفه دنبال جنس كوپني نمي رود و حتي كوپن نيز تهيه نمي كند.
حال ميشود كه شما بيشتر توضيح دهيد كه بر اساس كدام ملاك مرفهين بيشتر از فقرا از يارانه ها استفاده مي كنند؟ (242755)
 
يك ايراني
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۰۹:۱۴:۲۳
عزيز من اگر به گفته خودت اعتقاد داشته باشي كه 70% يارانه را 30% مرفه مي برند عقل سليم مي گويد اگر اين يارانه به نسبت مساوي تقسيم شود به آن 30% تنها 30% يارانه تعلق خواهد گرفت و به علت مصرف بالا مجبور به استفاده از امكانات بدون يارانه براي مصارف مازاد خود خواهند بود و يا مصارف خود را كاهش خواهند داد اما 70% قبلي كه با 30% همين يارانه امورات خود را مي گذراند حال بيش از 230% افزايش دريافت يارانه را خواهند داشت كه يا ان مبلغ اضافه را به زخم هاي ديگري مي زنند و يا مصارف خود را بالا خواهند برد.
آيا با توجه به عدم شفافيت مسائل مالي در كشور و توزيع عادلانه درامد كه متعلق به همه است بهتر نيست تمام اقشار از يك نسبت مساوي در ميزان يارانه (نه ميزان مصرف ) برخوردار شوند تا شاهد تغيير عمده در وضعيت جامعه نباشيم.
لازم به ذكر است بنده علي رغم پرداخت ماهيانه 500000 ريال ماليات مستقيم به دولت به علت سكونت در محلي كه بيش از 2000 خانواده در آن ساكن است و امكانات روستاي بالاي 20 خانوار دولتي را ندارد تنها از يارانه بنزين دولت آنهم در صورت طي مسير حداقل 50 كيلومتر براي سوخت گيري بهره مندم و از اين بابت نه من و نه ساير ساكنين رضايتي از نحوه توزيع يارانه (نفت و ماليات )ندارم. (242897)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۱:۵۶:۵۷
دوست عزیز ناشناس
اگر این طرح اجرا بش فقط و فقط 70 درصد اسیب می بینند مگر چقدر دولت پول میدهد که هم پول انرژی خونه رو بدید هم تورم حداقل 40 در صدی (اون هم به روایت دوستان خود احمدی نژاد )
این طرح فاجعه فقراست (242939)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۱۳:۱۹
هم وطن عزیز توجه داشته باش که با اجرای این لایحه نه تنها وضع بهتر نمیشه بلکه صدبرابر بدتر میشه پولدارها پولدار تر می شن و فقیر ها فقیرتر
دولت به جای اینکه نوع فرهنگ صحیح مصرف را با فشار آوردن به کارخانجات مثلا نتولید لامپ و بخاری و وسایل برقی در جهت بهره وری بالا و فشار آوردن به صاحبان سرمایه و پیمانکاران جهت کاهش تلفات گرمایشی و سرمایشی و......وارد آورد بر این سیاست است که همه چی آزاد میشه من به پولم می رسم و مملکت مثل جنگل میشه حیوانات قوی که پول دارندو قدرت می مونند و ضعیف ها تلف می شند و یک نسل قوی به وجود می آد به این می گن یک دولت بر مبنای اسلام ! که ضعفا توش له بشن. نمونه این کار های دولت در اجباری کردن کمربند ایمنی میشه دید به جای اینکه فرهنگسازی کنه و به کارخونه سازنده خط بده و اونو مجبور به تجهیز بیشتر امنیتی ماشین کنه فقط جریمه می کنه! (242987)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۲۷:۲۶
جنابالي ميدوني با اجراي اين لايحه چه بر سر مردمي كه الان تو سير كردن شكم زن و بچه شون موندن چي مياد. آقاي كارشناس سوبسيد (242993)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۳۴:۴۳
واقعا چرا...؟!
چرا نمایندگان محترم مجلس چنین خبط یزرگی را گریبان گیر ملت میکنند؟
به آیندگان چه پاسخی خواهند داد؟
چرا...
چرا...
وای بر ما که به چنین نمایندگان بی تخصص و گروه گرا رای دادیم... (242675)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۵۷:۰۹
اگر نمایندگان به این طرح رأی ندهند خبط بزرگ‌تری را گریبان‌گیر ملت می‌کنند. آیندگان با ادامه‌ی وضع فعلی بیشتر بیچاره خواهند شد تا با هدفمند شدن یارانه‌ها. اوضاع نامناسب امروز ما ناشی از کسانی است که سی چهل سال پیش تصمیم گرفتند منابع ارزشمند کشور را صرف یارانه دادن و هدر دادن بکنند.
نمایندگان مجلس لطفاً گول این حرف‌های عوامانه را نخورند. بین خودشان و خدا، کاری را که درست است انجام دهند و به فکر دو روز محبوبیت ظاهری بین مردم نباشند. (243129)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۳۷:۲۵
به نظر می رسد این طرح احتیاج به اصلاحاتی دارد چون این طرح با مخالفت وسیع اجتماعی روبرو خواهد شد وبه نظر می رسد در این طرح مسائل اجتماعی در نظر گرفته نشده است و به انسانها به دید ماشینهای حرف گوش کن نگاه شده است درصورتی که اصلا این طور نیست بهتر است از سهم دولت کم شود و یارانه نقدی به طور مساوی به همه تعلق گیردوگرنه نیمی از مردم تحقیر می شوند که فقیرند نیمی دیگر هم با تورم بدون جبرانی روبرو می شوند درصورتی که ما 40 میلیون ثروتمند نداریم واکثر اینها جزء طبقه متوسط جامعه هستند و کافی است از این چهل میلیون یک میلیون به خیابانها بریزندحرفهای احمدی نژاد در این مورد را هم زیاد جدی نگیریددولت قادر به شناسائی دقیق دهکها نیست ضمن اینکه ثروت یک امر متغیر است و قیمت ملک واملاک روستائیان هم اصلا مشخص نیست (242677)
 
منصف
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۴۳:۲۹
این نوشته واقع بینانه و دقیق و مستند تهیه شده است. علت واقعی مشکلات اقتصادی ایران هدفمند نبودن یارانه ها نیست بلکه عوامل آن:

1- نا کارآمدی مدیریت و استفاده از نیرو های غیرمتخصص در حوزه های مدیریتی
2- هزینه زیاد تبلیغات و برنامه های نظایر آن
3- وقفه های غیر عادی در اجرای پروژه های مفید و ضروری
4- واردات اجناس شدیدا\" غیر ضروری و بی کیفیت از همه نوع
5- نداشتن عرق ملی و تلاش در جهت تضعیف آن
6- حجم زیاد پرسنل نیروهای نظامی و امنیتی ( دو ارتش و تعداد زیادی نیروی موازی انتظامی) و هزینه آنها
7- تعدد مراکز تصمیم گیری در امور
8- نداشتن برنامه ریزی بلند مدت در جهت منافع ملی
9-اختلال در سرمایه های معنوی مانند اعتماد عمومی و سلامت روانی از طریق ایجاد قوانین خلق الساعه و تولید اضطراب و
...

است

اگر قرار است پول به دهکهای پایین بدهند تا آنها به مصرف اضافه دریافتی آب و برق و گاز برسانند خود دولت این کار را با حذف واسطه های غیر ضروری ، انجام دهد.
من عاقبت خوشی برای این مثلا هدفمندی نمی بینم و این موضوع علاوه بر مشکل جدی شرعی (تبعیض و تفاوت بین آحاد جامعه) در نهایت به زیان اقشار کم درآمد هدف برنامه نیز منجر می شود و ثبات خانواده ها تهدید خواهد شد و فرو پاشی اتفاق خواهد افتاد و انگیزه کار در بین اقشار کم در آمد تضعیف خواهد شد.
باید توجه داشت با این روشها جلوی اسراف اقشار زرنگ و مرفه را نمی توان گرفت و آنها این موضوع را دور خواهند زد. بیشترین آسیب این برنامه متوجه اقشار شریف متوسط که بدنه اصلی جامعه اند می شود. (242681)
 
قرزلنگ
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۵۳:۴۵
خيلي ازمخالفان دولت و نظام شده اند موافقان سر سخت لايحه هدفمند كردن يارانه ها واين نشان ميدهد كه دشمنان اميد زيادي به شكست دولت ونظام از اينطريق بسته اند بايد هوشيار باشيم وبا شتابزدگي آب در آسياب دشمن نريزيم كما اينكه در چهار سال پيش هر چقدر دلسوزان نظام نسبت به جلوگيري از افزايش نقدينگي به دولت محترم هشدار دادند بي فايده بود تا اينكه تورم بشدت بالا رفت و قيمت مسكن نجومي شد .! (242690)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۰:۴۲
خسته نشدید اینقدر دشمن دشمن کردید؟! خدا مگه به انسان عقل نداده که درست تصمیم بگیره؟! آقا جان درست تصمیم بگیر چکار داری بقیه چی می خواهند بگویند. (242746)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۳:۵۴:۴۹
سلام
خواهش می‌کنم درباره‌ی بند ۱ که در مورد ایجاد بانک اطلاعاتی و تشخیص دقیق دهک‌ها می‌باشد، اول این بانک اطلاعاتی‌رو تشکیل بدید و بعد دولت شروع کنه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها.
اینجانب که یک خانواده‌ی چهار نفره را اداره می‌کنم چند سؤال دارم.
سؤال من از آقای رئیس جمهور اینه که ایشون چطوری متوجه میشن که من با حقوق بازنشستگی ۴۵۰۰۰۰ تومن و اجاره خونه‌ی ماهی ۲۲۰۰۰۰ تومن و با خرج و هزینه‌ی خورد و خوراک، دیگه چیزی برام نمی‌مونه که بخوام برای قبوض مختلف آب و برق و گاز پرداخت کنم؟
آقای رئیس جمهور خانواده‌هایی مثل ما رو که در شهرهای بزرگی مثل تهران زندگی می‌کنیم، چطوری دهک بندی می‌کنند؟
آقای رئیس جمهور نباید فکر کنند که دهک‌های پائین فقط در روستاها یا شهرهای کوچیک زندگی می‌کنند. ما بچه‌ی تهران هستیم از جد و آباد و شما نمی‌تونید ما رو نادیده بگیرید. (242691)
 
فراست
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۰۴:۲۶
احمدی نژاد همانگونه که در مناظره خود با کروبی اظهار داشت متاسفانه خود را کارشناس ارشد در همه زمینه ها میداند . باعث تاسف است علیرغم تجربه های ناموفق پیشین همچون کاهش دستوری نرخ سود بانکها پرداخت تسهیلات بنگاههای زود بازده و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر همچنان اصرار بر اجرای نظرات خود بدون ملاحظات کارشناسی دارد. اما واقعا باید پرسید نمایندگان محترم چه نقشی دارند آیا همچون وزاری ایشان نقش تئوریزه کردن نظرات ایشان دارند یا واقعا قادر به ایفای نقش خود خواهند بود - (242698)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۵۳:۱۶
اتفاقاً این یک بار را احمدی‌نژاد خوب آمده و به حرف کارشناسان گوش داده. سال‌هاست که اقتصاددانان دارند فریاد می‌زنند که این یارانه‌ها که ما می‌دهیم اقتصاد کشور را ویران می‌کند، که بالاخره به خرج یکی رفت.
من با احمدی‌نژاد موافق نبودم و بهش رأی هم نداده‌ام، اما نباید از روی حب و بغض نظر داد. چون محتوای طرح خوب است و باید خیلی زودتر از این‌ها انجام می‌شده من از آن حمایت می‌کنم نه به خاطر این که احمدی‌نژاد آن را داده.
حالا انصافاً احمدی‌نژاد چه نفعی از دادن لایحه‌ای می‌برد که مردم عوام آن را مضر می‌دانند ولی مطلعان می‌دانند که برای کشور لازم است؟ اگر قرار بود به فکر محبوبیت خودش باشد نباید چنین لایحه‌ای می‌داد. (243126)
 
منصف
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۱۴:۴۸
سلام،
بر اساس تجربیات ناموفق برنامه ریزی طی 20 سال گذشته، به نظرم تصمیم گیران کشور به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی که این اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور انجام نشود، هرگونه برنامه مقطعی و بخشی بیفایده است. این اصلاح اساسی باید دریک زمان و از یک موضوعی شروع شود. من هم موافقم که اجرای ضعیف این قانون بهتر از عدم اجرای آن است. به همین لحاظ توصیه میکنم همفکری کنیم ببینیم چگونه میتوان این قانون را بهتر اجرا کرد. یا علی (242701)
 
احمدي
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۱۷:۴۹
با سلام
اولا اين مقاله جالب بود ولي ما بايد از يك جريان مطلع باشيم و ان هم اين است كه به طور اجتناب ناپذيري يك سري فعاليت ها بايد انجام بشه و نوشتن و گفتن از ديد نقد فايدتي ندارد زيرا همه ميدانيم در اين طرح هم مثل طرحهاي قبلي يك عده براشون خوب ميشه و يه عده ديگه ضرر ميكنند) (242702)
 
محمد باوندي
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۳۵:۱۶
باز هم تكرار گفته هاي قبلي و ترس از يك اقدام عملي !
بلاخره جه بايد كرد , ادامه راه فعلي صحيح است يا نه؟
ظا هرا\" هيچكس ادامه وضعيت فعلي را به صلاح مملكت و ملت نمي داند ولي متاسفانه جسارتمان كم شده است و شايد با بالا رفتن سن محافظه كار تر شده ايم.
بنده فقط به چند نكته اشاره ميكنم قضاوت با دوستان
تقريبا\" پنج سال است كه قيمت انواع مواد سوختي ثابت است ولي هرساله شاهد گرانيهاي متعددي هستيم و نرخ تورم رسمي تا 26 درصد و نرخ غير رسمي
تا ....
طي پنج سال گذشته نرخ رشد اقتصادي هر سال نسبت به سال قبل كاهش داشته است در حاليكه مصرف انرژي سير افزايشي داشته اشت در همه كشورها افزايش مصرف انرژي رشد اقتصادي به همراه دارد.
خيلي از كارفرمايان با فروش مواد اوليه يارانه اي در بازار سياه وكسب درآمد راحت به بهانه هاي واهي كارگران را اخراج ميكنند.
رشد روزافزون قاچاق مواد سوختي و جرايم مرتبط با آن و هزينه هاي گزاف مالي و پرسنلي جهت مقابله با اين معركه خود ساخته ؟
دوستان اينقدر كار را سخت نگيريد به هر حال اين طرح بصورت تدريجي ومدت دار (بين 3 تا 5 سال) اجرا مشود و در هر مرحله قابل كنترل ميباشد .
در ضمن برابر اعتقاداتمان پس از فراهم كردن لوازم مادي هر كار و عملي و سنجيدن تمام جوانب كار ( ظاهرا\" بيش از 10 تا15 سال از مطرح شدن اين طرح ولزوم اجراي آن مي گذرد) بايستي مقداري هم توكل به سرانجام كار به الطاف الهي هم داشت چه ما معتقد هستيم از تو حركت از خدا بركت
بنده سوئال ميكنم اگر واگر ادامه وضعيت فعلي در مصرف يارانه ها را صحصح نمي دانيم تقاظاي ادامه راه كنوني در مصرف يارانه ها را جرا بايد داشته باشيم؟ (242705)
 
خادم
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۳۸:۳۸
بسياري از بيماران زير تيغ جراحي دار فاني را وداع ميگويند فكر نمي كنيد كه اقتصاد ما هم جزو اين نوع بيماران باشد ( هر جراحي هم منجر به نتيجه نميشود ) (242708)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۴۳:۵۸
پيشنهادي كه شما در مقاله داه ايد بسيار خوب وعالي است ولي من وشما وبقيه ميدانيم دولت حال و حوصله اينكارها را ندارد . آقا سوبسيدها رو قطع كن بالاخره يك جوري ميشود اگه نشد يك فكر كج دار و مريز ديگري مي كنيم . ميخوام بگم اين دولت عين من وشما و بقيه افكر مي كند ( و جلوتر از ما نيست ) يعني فعلا امروز را به فردا برسانيم ( كداميك اينجوري نيستيم ) . مجلس هم كارشناسي اش در مركز پژوهشها خلاصه ميشود ولي كسي به حرفش گوش نمي كند . (242710)
 
صبور
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۵۰:۴۷
با سلام
به جرات ميتوانم بگويم اكثريت مردم از نتايج اين طرح نگران هستند اما نمايندگان مجلس بدانند ملت بيش از پيش به نمايندگان خود چشم دوخته و تنها راه نجات يا كاهش اثرات مخرب اين برنامه بي برنامه دولت محترم در زندگي و بدبختي خودشان را در صحن مجلس ميبنند خدا ياورتان انشاء ا... (242711)
 
شهريار
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۵۸:۱۹
اولا بخشي از وظايف دولت ارائه خدمات براي عموم است بدون آنكه چشم داشت سود و يا بازگشت سرمايه در آن باشد از قبيل خدمات پليس، آموزش و پرورش، بهداشت، ايجاد توان دفاعي در نيروهاي مسلح و مانند آن . بخشي از درآمد ها بايد به نحوي به جامعه برگشت داشته باشد بعنوان توزيع عادلانه پروت، مانند استفاده مردم از حمل و نقل عمومي ، ارزاني ارزاق و مايحتاج عمومي و . . . بنابراين دولت بايد بنحوي برنامه ريزي كند كه از محل درآمدهاي خدادادي و ماليات از طبقات مرفه تر موجبات آرامش طبقات پايين تر را فراهم نمايد . مبارزه با تورم و حفظ ارزش پول و قدرت خريد هم از اين مقوله است . دولت در بسته تحول اقتصادي خود ، حذف يارانه ها را در اولويت قرارداده است . در جامعه با توجه به توجيهي كه براي حذف يارانه ها دارند سه گروه وجود دارند يكي طبقات مرفه كه اساسا نيازي به يارانه ندارند . اينها نه در صف اتوبوس هستند و نه در صف نان تافتون و لواش و بربري و نه از يارانه برق و آب استفاده مي كنند چون مصرفشان آنقدر بالا هست كه شامل جريمه مي شوند . بنابراين حذف يارانه ها و افزايش قيمتها براي آنها نه تنها مهم نيست بلكه از آنجا كه اين طبقات نوعا\" اقتصاد را در دست دارند ، برايشان فرصت مناسبي براي گران تر كردن كالا و خدماتشان است يعني اگر بهاي برق خود را 5 برابر مي دهند و مثلا صد هزار تومان برق مصرفي ماهانه خود را يك ميليون تومان هم بدهند برايشان مهم نيست در عوض قيمت كالاهايشان را پنج برابر مي كنند كه بلحاظ حجم مقدار كالا، در عمل ارقام سرسام آور مي شود . يك طبقه هم هستند كه اينها يارانه نقدي دريافت خواهند كرد و فرض بر اين استكه با دريافت يارانه نقدي، فشار تورم را احساس نخواهند كرد . فقط طبقه متوسط و قشر حقوق بگير كه طبق برآورد هاي دولت مي توانند فشار تغيير قيمتها را تحمل كنند و نياز به يارانه ندارند ، در هر حال با اجراي طرح تحول اقتصادي ، از قدرت خريدشان كم خواهد شد و در واقع با فروض ارائه طرح تحول اقتصادي، طبقه متوسط قدرت خريد خود را كمتر خواهند يافت . بنابراين اگر طرح تحول اقتصادي بدون اصلاح قانون مالياتها و ساز و كار قوي براي كنترل قيمتها اجرا شود، عملا هدف دولت را محقق نخواهد ساخت فقط مي تواند در دوسه ماهه اول ، كسري بودجه را بپوشاند و بعد از آن چون دولت بزرگترين خريدار كالا و خدمات و مصرف كننده است ، با جهش قيمتها مجددا\" دچار كسر بودجه خواهد شد . (242717)
 
مهرداد
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۰۱:۰۰
چند سوال بی پاسخ:

1-بنده چند صد ملیون تومان دارم ولی خودرو شخصی و ملکی هم ندارم. دهک من کجاست؟
2-مگر نمی گویید قیمت بنزین 90 در صد قیمت بنزین روی کشتی درخلیج فارس - قبول - قیمت خودرو را هم برابر قیمت کشور های حاشیه خلیج فارس کنید. چرا 90+10+3 درصد عوارض و مالیات و گمرکی از خودرو میگیرید اما بنزین قیمتش جهانی؟
چه شد هیچ جوابی ندارید؟ (242719)
 
چرا شهروندان ايراني لياقت خودروي با كيفيت را ندارند؟
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۷:۵۳:۰۷
مهرداد جون زدي توخال.ولي يك چيزي يادت نره.اون شهروند كافر توي يك كشور سكولار مثل كره و ژاپن هست كه لياقت داره با 17 ميليون سواره خودروي بروز وپيشرفته مزدا3 بشه ولي شهروندان مسلمان ايراني لياقت اين خودرو را ندارند و بايد با 17 ميليون سوار پرشيا 15 سال پيش فرانسه بشوند. حال تفاوت پرشيا 17 ميليوني با مزدا3 17 ميليوني چي است را به صاحب نظران اين حوزه وامي گذاريم. (242777)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۰۵:۱۶
با رای به این لایحه ایران مانند ترکیه خواهد شد{از لحاظ فساد فقر گرانی پس بهتر که رای ندین (242725)
 
میثم
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۴۱:۴۹
یه حرفی می زنی که نظر داده باشی
شما اصلا ترکیه رو می شناسی! کدوم فساد و فقر؟ حتما فقط کنار دریاهاشو دیدی!
در مورد گرونی هم توی ترکیه به آدمی مثل من 4 برابر حقوق ایران رو می دن. این میزان افزایش حقوق باشه بعد یارانه ها رو مجلس و دولت عزیز برداره نمی خواهیم (242999)
 
رحمانی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۵:۳۷:۱۰
این لایحه چیزی نیست که تماما در این چهار سال تدوین شده باشد. خود آقای پژویان که اخیرا در تلوزیون با آقای احمدی نژاد مصاحبه کرده اند، سی سال است که در این حوزه مطالعه و تحقیق کرده اند. ایشان و خیلی های دیگر از سازمان برنامه ی سابق گرفته تا کجا و کجا پیرامون این موضوع وقت صرف کرده اند.
برخلاف اقدامات عجولانه و غیر کارشناسی احمدی نژاد، این بار به دلیل جامعیت و حساسیت موضوع اقدام عجولانه به نظر نمی رسد ضمن آنکه برخی کارها از جنسی هستند که هرقدر هم مطالعه و تحقیق صورت بگیرد اما نمی توان تمام آثار و عواقب منفی آن را پیش بینی کرد.
باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهیم که ادامه ی وضعیت کنونی غیرممکن است و لذا این لایحه یک ضرورت است و با کاستی های احتمالی اش باز بهتر از نبود آن است.
صحبت از جراحی اقتصاد است: هم درد شدیدی دارد و هم خون ریزی و زمان طولانی نقاحت و...
به سلامتی پس از بهبود فکر کنیم... (242739)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۴۴:۴۲
دقیقاً. متأسفانه مردم فقط جلوی پایشان را می‌بینند و با خود نمی‌گویند که اگر حالا داریم ده‌ها میلیارد دلار یارانه می‌گیریم پس چرا وضعمان خوب نمی‌شود. (243124)
 
حسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۷:۵۷
بنده با این طرح کاملا موافقم اما خوب بود قبل از هر چیز دولت تصدی خود را از بخش انرژی پایان دهد پس از آن قیمت بر اساس فرمول های مشخص بازار تعیین شود.اینکه دولت صاحب همه بخش انرژی بوده و از امروز تصمیم بگیرد که قیمت آنرا تغییر داده و درآمد حاصل از آن را به مصرفی که خود مدعی است می داند به صرف برساند نه تنها کمکی به اقتصاد نمی کند که خود باعث فساد بیشتر و ایجاد بی عدالتی خواهد کرد. (242749)
 
ج ٪55
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۲۵:۲۸
سلام بر اهل دل
در این وانفسای گرانی - بیکاری - بی پولی - بدبختی - بهم ریختگی وحدت اجتماعی پس از انتخابات - اجماع جهانی جهت تشدید تحریمها -...
آیا بهتر از این زمان برای این جراحی اقتصادی نبود ؟
آیا همه مردم برای اخذ یارانه های نقدی بدرستی شناسایی شده اند ؟
آیا تمول نسبی نیست ؟ و نیز متغیر در زمان ؟
آیا همگان که مشمول دریافت آن می شوند دست دراز کرده تا بگیرند و سپس سریعا بیشتر باز پس دهند ؟
ویا بدهند و منتظر باشند تا بخشی از آن را روزی باز ستانند ؟!؟
چقدر هزینه ستاندن و باز گرفتن خواهد شد ؟
میزان عواید حاصل از گرانی و صرفه جویی احتمالی چقدر خواهد شد و کجا مصروف میگردد ؟
.... ؟ (242756)
 
منتقد جراحی
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۳۲:۴۳
الان که اکثر مرفهین خودرو خود را بعلت حجم موتور بالا و قطع شدن سهمیه 100 تومانی با بنزین آزاد تامین میکنند !

پس از که میخواهند بگیرند ؟
و به که میخواهند بدهند ؟

90٪ هلاک شوند برای 10٪ که هم اکنون نیز از یارانه استفاده نمی کنند ؟

آنهم بدون تامین امکانات لازم اولیه و بستر سازی مناسب ان مانند افزایش وسائل حمل و نقل عمومی - روان سازی ترافیک شهری و بین شهری - وارد نمودن خودروهای کم مصرف به قیمت خلیج فارس و تازه با طرح ترافیک و زوج و فرد و ...

همین قدر تولید کمرشکسته نیز قادر به ادامه و رقابت جهانی نخواهد بود ؟
با حقوق 3 میلیون ریالی انرژی را به قیمت جهانی مصرف کنیم ؟
آنها حقوق حداقل 3 میلیون تومانی میگیرند ! ! !

یک صفر ناقابل سمت راست دریافتی هامان کم داریم ... فقط ...

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
مرحمت فرموده ما را مس کنید (242994)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۴۷:۰۷
فکر نکردید که آن‌ها حقوق ۳ میلیون تومانی‌شان را از کجا می‌آورند؟ خیلی بیشتر از همان پول را ما داریم صرف یارانه دادن می‌کنیم که عملاً هدر می‌رود و صرف افزایش رفاه ما نمی‌شود. حذف یارانه‌ها مقدمه‌ای است برای افزایش درآمدهایمان. (243125)
 
دکتر کاظمی
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۳۶:۱۶
با توجه به اندک اطلاعاتی که در زمینه روش تحقیق دارد با کمال قاطعیت عرض می کنم روایی و پایایی (به طور کلی صحت) نتایج حاصل از پرسشنامه هایی که توسط مردم تکمیل شدند تا در دهک های 10 گانه قرار بگیرند زیر سوال قرار دارد. ب
ه عبارت دیگر از آنجایی که طبقه بندی درآمدی مردم بر اساس اصول علمی بنا نشده است لذا تخصیص یارانه ها را به هیچ عنوان نمی توان بصورت هدفمند و عادلانه انجام داد. (242757)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۶:۴۰:۴۹
شاید کاری که دشمنان نتوانستند (انفجار اجتماعی )به دست دولت مهرورز و مجلس اصولگرا عملی بشه (242759)
 
هوشنگ
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۷:۳۶:۰۳
بنده هم سئوالی دارم :
فرض شده که پس از اجرای طرح تحول و هدفمند کردن یارانه ها ، هزینه ای که بابت افزایش قیمت موارد مصرفی توسط خود خانوار ( مانند برق-آب و گاز منزل و هزینه بنزین اتوموبیل شخصی ) که در حد متعارف است توسط دولت آنهم به 3 دهک اول پرداخت شود .

افزایشی که از بالا رفتن قیمت همین موارد در کارخانجات و کشاورزی و حمل و نقل بر جامعه اضافه خواهد شد از کجا تامین میگردد ؟

بعنوان مثال هزینه های تولید 1 کیلو گوشت سفید و یا قرمز با توجه به هزینه های آب و برق و گاز و حمل و نقل چقدر خواهد شد ؟

بالطبع دولت از این تفاوت تنها خود برداشت کرده و کسر بودجه خود را تامین و این افزایش قیمت در تولید و خدمات را مردم باید از کیسه خالی خود بپردازند .

آقایانی که دارای اطلاعات دقیق اقتصادی هستند و یا مسئولین سایت الف اگر لطف کنند و این موضوع را پاسخ دهند ممنون میشوم .
بنظرم تاکنون در این مورد اطلاعاتی داده نشده و بیشتر به هزینه های مصرفی مستقیم موارد چهارگانه آب وبرق و گاز و بنزین خانوار پرداخته شده است .

در ضمن صرف بالا بردن قیمتها نخواهد توانست مصرف را کنترل کند ، وقتی شما لوازم غیر استانداردی که تولید میکنید و این وسائل به اندازه یک دایناسور انرژی میبلعد چگونه میتوان مصرف را به صرف افزایش قیمت کنترل نمود ؟

هنوز هم اتوموبیلهای تولیدی در کشور بجز پراید و ریو و شاید یکی دوقلم دیگر مصرف بالائی دارند .
بخاریها ، کولرها و تمام وسائل دیگری که تولید میشود مصرف بالائی دارند و باید برای آنها فکری کرد . (242771)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۴۲:۴۰
۱. در کوتاه‌مدت این قیمت‌هایی که گفتید افزایش خواهد یافت اما اگر دولت پول جدید چاپ نکند و از همان درآمد فروش کالاهای اساسی به مردم یارانه بدهد تورم به زودی کاهش می‌یابد و پس از یکی دو سال به زیر ده درصد می‌رسد. علت این موضوع در علم اقتصاد مفصل بحث شده است و به این برمی‌گردد که قیمت‌ها در واقع با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود نه با هزینه‌ی تمام شده. به عبارت دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌ها و کشاورزان برای این که بتوانند محصولشان را بفروشند مجبور به افزایش بهره‌وری خواهند شد تا هزینه‌ی بالا رفته‌ی تولید را جبران کنند. این اتفاق دو سه سالی طول می‌کشد و این دو سه سال سخت خواهد گذشت اما بعدش تورم ما مثل کشورهای دیگر به زیر ده درصد خواهد رسید، و این در حالی است که مردم همچنان یارانه‌شان را دریافت می‌کنند. البته همه‌ی این‌ها در صورتی است که دولت پول جدید چاپ نکند.
۲. تولید لوازم غیراستاندارد خود معلول قیمت پایین سوخت است. یعنی مردم به خاطر ارزان بودن سوخت، خود به خود به لوازم پرمصرف (که ارزان‌تر از کم‌مصرف‌ها هستند) گرایش دارند. در نتیجه کارخانه‌هایی که لوازم کم‌مصرف تولید می‌کنند فروش چندانی ندارند. اما اگر قیمت انرژی واقعی شود لوازم پرمصرف منقرض خواهند شد. کشورهای دیگر هم با همین روش توانسته‌اند استاندارد تولیدات خود را بالا ببرند. البته دولت باید همزمان تعرفه‌ی واردات خودرو را نیز پایین بیاورد تا تولیدکنندگان خودرو مجبور به افزایش بهره‌وری خودروهایشان شود. اما در سایر وسایل مثل لوازم خانگی که واردات و قاچاق به وفور انجام می‌شود، صرف واقعی شدن قیمت انرژی برای استاندارد شدن تولیدات کفایت می‌کند. (243122)
 
سيد علي
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۰۰:۰۴
يكي از مسائل مهم مغفول مانده در اين لايحه نرخ ارز (دلار، يورو و ...) ميباشد. شرط لازم اجراي اين لايحه شناور نمودن نرخ ارز است چرا كه در صورت ادامه روند كنوني و تثبيت نرخ ارز تمام سرمايه كشور و پول نفت به يغما رفته و در قالب دلارهاي يارانه‌اي (البته يارانه براي قشر مرفه) از كشور خارج خواهد شد. (242778)
 
یاس ناز
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۰۶:۴۵
هدفمند کردن یارانه ها بدون تردی بایستی در کشور سالها قبل زمانی که اجرای آن باعث تحمیل درد و رنج کمتری به ملت می شد انجام می گرفت. تقریبا پس از پایان جنگ تحمیلی تمامی دولتهای قبل مایل به انجام آن بودند اما به دلایل مختلف از جمله عدم هماهنگی دولت و مجلس منجر به معوق ماندن آن شد. به خاط آورید مجلس هفتم را که نه تنها دولت خاتمی را یاری نکرد بلکه هفت عنوان خدمات دولتی را نیز از امکان افزایش سالانه به واسطه تورم معاف کرد. مسئله اصلی که نگرانی بسیار زیادی را با توجه به عملکرد چهار ساله دولت فعلی می توان پیش بینی کرد، را برانگیخته. افزایش قیمت حاملهای انرژی نه تنها باعث افزایش تورم به سبب افزایش بار مالی هر خانواده ایرانی می شود بلکه دولتی که تا کنون کاملا به صورت انبساطی در اقتصاد کار کرده را دارای منابع مالی گسترده ای خواهد کرد که به حجم این انبساط مالی خواهد افزود. بنده نگرانی برخی از اقتصاد دانان را در سرنوشت بسیار خطرناک این طرح را کاملا درک می کنم. طرح ارائه شده در اصل در خواست چاقوی تیزی توسط یک چاقو کش است تا یک جراح حاذق. (242780)
 
قشر متوسط
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۱۶:۰۹
جناب دکتر توکلی به داد ملت برسید هنوز تصویب نشده با دیده تردید به آینده نگاه میکنیم

من نوعی از قشر متوسط با چه امیدی پولهامون رو پس انداز کنیم ؟ تورم 20 و چند درصدی کم بود می خواهند تورم بیشتر به ما تحمیل کنند ؟
شما بگویید پولی که حاصل درآمد کارمندی مان بدست اومده چطور جرات کنیم نقدا حتی در بانک پس انداز کنیم در حالیکه بعد از مدتی ارزشش کاهش پیدا میکنه ؟
می گویند کالای سرمایه ای مثل طلا بخرید آقا جان کمی تصور کنید اگه میلیونها ایرانی برای حفظ ارزش دارایی هاشون به سمت خرید طلا و کالاهای سرمایه ای هجوم بیارن چه اتفاقی می افته ، قیمتهای کاذب پدید میاد و سودش به جیب سرمایه دارهایی میرسه که این کالاهای سرمایه ای رو در اختیار دارن (242781)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۳۱:۲۲
تا جايي كه من ميدونم اين طرح بايد خيلي پيش از اين تصويب ميشده ! و محافظه كاري دولتهاي قبلي باعث شد كه...
به هر صورت ادامه اين اقتصاد يارانه اي غير ممكنه ! و نهايتا هم به ضرر مردم هم دولته... (242786)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۸:۴۳:۱۷
اميدوارم نمايندگان محترم به خاطر رضاي خدا به اين هشدارهاي دلسوزانه توجه كنند (242788)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۳۰:۳۶
امیدوارم نمایندگان به خاطر رضای خدا و نه خوشایند کوتاه‌مدت رأی‌دهندگان ناآگاه، با رأی به این لایحه یکبار برای همیشه اقتصاد مملکت را از شر این غول یارانه که مردم را بیچاره کرده است نجات دهند. (243120)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۹:۲۷:۲۵
جرا در این طرح از واقعی کردن در امدهها سخن به میان نیامده
دولت معادله قیمت بنزین را بر اساس دلار یا هر ارز خارخی می گذارد پس بعد از مدتی می شود به بهانه واقعی نبودن قیمت مثلا دلار قیمت خدمات را افزایش داد یعنی متغیر های دولت خود دارای پاارمترهای است پس تورم هیگاه کاهش نمیابدا
ما قبل از ازاد سازی انرژی باید ازاد سازی تجارت انجام دهیم
تا اجناس با قیمت واقعی وارد شوند (242805)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۹:۲۸:۴۱
چرا مردم بايد پول ناكارآمدي و بدي مديريت دولتي را بپردازند.
برق در مرز تركيه كيلواتي 25 تومان قابل خريد عمده است. اما در ايران بعلت بدي مديريت و قديمي بودن نيروگاهها و تلفات 30 درصدي شبكه توزيع
قيمت برق در حدود 100 تومان تمام ميشود
چرا بايد مردم جبران بدي عملكرد مديرانشان را بپردازند
چرا ؟ (242806)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۲۸:۰۸
کاش به این هم اشاره می‌کردید که قیمت برق در ترکیه چند برابر ایران است! آخه برادر من، نیروگاهی که به هر حال یارانه‌اش را از دولت می‌گیرد چه انگیزه‌ای برای افزایش بهره‌وری دارد؟ (243118)
 
صمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۰:۲۵:۳۲
طرحی ناکارامد و تورم زا است که نتیجه آن افزایش سریع قیمت ها، پرداخت اندکی پول نقد به تعدادی از خاتوارها و جمع شدن پول گزافی توسط دولت است.
جالب است که ففر و فحشا و رکود بیداد میکند و این دولت بی کفایت چنین طرح نامناسبی را مطرح میکند و تعدادی بله قربان گو در مجلس و شورای نگهبان آن را تایید میکنند.
آخر این دولت چه دارد که بعضی از افراد از آن دفاع میکنند؟ (242814)
 
از شیراز
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۰:۲۶:۱۹
مجلس که از خودتونیاس ببینم چی کار می کنید / بعد میات بگید اصلاحات مردم رو بدبخت کرد یا نه؟ (242815)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۰:۴۶:۵۰
یک بار دیگه در همین مورد عینا این نظر رو گذاشتم و شما چاپ نکردین این لایحه منجر به افزایش شدید تورم میشه و قطعا مردم از این وظع همین حالا هم ناراضی هستند فردا که به سیل ناراضی ها افزوده شد نگین اینها ره بی بی سی گول زده اشتباهات مکرر اقتصادی قشر متوسط رو به شدت تحت فشار گذاشته این خطر رو جدی بگیرید (242819)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۲:۵۹:۱۲
تو رو خدا حالا که بعد از 20 سال یکی پیدا شده این کارو بکنه کارشو انجام بده، اگه قیمت مسکن با یک مصاحبه رفت بالا، علتش ضعف مفرط اقتصاده، که خدا رو شکر دولت خیلی عالی قضیه رو یه بار برای همیشه حل کرد. بذارید این کار انجام شه. البته همون کارهای تعدیلی رو هم انجام بدید. (242839)
 
سیروس
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۰۰:۳۲:۰۱
آقای ناشناس نمی دونم چقدر اقتصاد سرت میشه اگه مسکن قیمتش بالا نرفته به خاطر راکت بودن ملک هست یعنی هیچ کس توان خرید خونه نداره! اگه کسی بعد از یکی دو سال عدم افزایش قیمت تونسته خونه بخره بیاد بگه! (242856)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۳۴:۳۸
زیادی فک میکنی خسته نشی یدفه اون موقع که قبض صدهزار تومنی اب اومد در خونتون بهت میگم (242996)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۲۵:۵۳
وقتی دو سال دیگه به خاطر افزایش مصرف و کمبود آب، آب خونه‌تون قطع شد خوشحال باش که قبضت کم میاد. (243117)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۸ ۰۸:۱۵:۴۵
الانم اب نیس تازه مگه ما ابو خودمون تولید میکنیم اگه بارون اومد ابم هست البته اگه آبمونم به کسی نفروشن بازم اب داریم بعد یه حرفی بزن با منطق جور بیاد نه اینکه فقط دوس داشته باشی مخالفت کنی (243403)
 
ساز و کارهای لازم باید قبلش تامین گردند
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۳:۱۰:۲۰
با سلام
در یک خبری خواندم که حدود 60 درصد انرژی گرمایی یا سرمایی در منازل بعلت دریچه های کولر و سیستم شیشه های یک لایه اتفاق می افتد. این مسئله کاملا درست ولی مردم ما چه گناهی مرتکب شدند که بعلت عدم عایق بندی مناسب، پرت حرارتی دارند. بعنوان کسی که چند سالی را در آلمان این مسئله را از نزدیک دیده، خوب دیدم که به این نکته اشاره کنم که در همان کشور آلمان ، دولت آلمان با ساز و کارهای تشویقی، کمک مالی، کاهش مالیات و ... خانواده های آلمانی را اتوماتیک علاقه مند و مجبور به استفاده از روشهای پر هزینه عایق بندی حرارتی می نماید.
متاسفانه در کشور ما، پس از سالیان متوالی ، هنوز سرمایه گذاری مناسب در خصوص استفاده از روشهای عایق بندی مثلا ساخت کارخانجات ساخت درب و پنجره دو جداره با راندمان بالای حرارتی نشده است و از طرفی دولت هم هیچ طرحی کمک مالی برای مصرف کنندگان قرار نداده. راحتترین راه رو انتخاب کرده و آنهم انداحتن مسئولیت بعهده خود مردم است. انرژی را می خواهد یک دفعه چند برابر کند ولی تسهیلات و ساز و کارهای لازم را در اختیار مردم قرار نمی دهد تا احیانا جهت صرفه جویی انرژی اقدام به تغییر سیستم عایق بندی منزل خود نمایند.
کمک مالی دولت به هر نوع می تواند علاوه بر بهبود وضعیت عایق بندی ساختمانها سبب رونق اقتصادی در این مقوله برای کارخانجات و متولیان آنهم داشته باشد. شمن اینکه با این تغییر، مصرف انرژی واقعا کاهش می یابد. افزایش قیمت انرژی لزوما کاهش مصرف و رسیدن به استانداردهای جهانی را بدنبال نحواهد داشت. منزلی که در زمستان گرم باید بشود، باید گرم شود هر چند انرژی گرانتر شود.

ممنون
علی (242840)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۲۴:۳۳
اتفاقاً افزایش قیمت انرژی باعث می‌شود که مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی تشویق شوند و وسایل کم‌مصرف را به جای وسایل پرمصرف بخرند، در نتیجه تولیدکنندگان مجبور می‌شوند به جای وسایل پرمصرف، وسایل کم‌مصرف تولید کنند تا فروش داشته باشند.
هیچ سازوکار دیگری چنین اثری ندارد. شما خوب بود به این هم اشاره می‌کردید که در آلمان برای تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نه تنها روی انرژی یارانه نمی‌دهند بلکه مالیات هم می‌گیرند. (243116)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۲۳:۴۶:۲۸
از مجلسی که اینچنین از حمایت کرد
چه انتظاری دارید؟ (242849)
 
امیر محمدی
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۰:۱۰
چند سئوال ساده ولی اساسی در مورد این طرح وجود دارد:

-نرخ واقعی ارز که بر اساس ان دولت مدعی برداخت یارانه است چند است؟
-با توجه به تعیین نرخ ارز توسط دولت؛چه تضمینی جهت عدم افزایش ان ودر نتیجه نیاز به تعدیل وحذف مجدد یارانه بعد از 4-5 سال وجودخواهد داشت.
-با حذف یارانه هزینه تولید بر اثر افزایش دستمزدها وانرژی به شدت افزایش میابدودر نتیجه عدم توان رقابت یاصنایع ورشکست شده ویا دولت مجبو به افزایش نرخ ارز خواهد شد.
-با افزایش نرخ ارز دور تسلسل ادامه خواهد یافت ودوباره دولت مدعی برداخت یارانه وخواهان افزایش قیمتها میشود.
-این اتفاق در سی سال اخیر دائما افتاده وکسی نیست به داد مردم که دائما زیر منت دریافت یارانه بوده اند برسد.
-به یاد دارم چندئ سال بیش بعضی نمایندگان در مجلس نرخ ارز راسیصد تومان
ا میدانستند؛با این حساب الان عملا یارانه ای برداخت نمیشود (242906)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۰:۰۳:۰۰
با این طرح همه چیز گران می شود ، حقوق ما که زیاد نمی شود ،از کجا بیاوریم ،خرج نان،آب،برق و گاز،دارو ودرمان ،مدرسه بچه هاو...هنوز طرح اجرا نشده،نان ودارو وگوشت و خیلی چیزها گران شده، یارانه ها کسر می شه،آیا فکری هم برای پرداخت آن با آسیب پذیرها در دراز مدت شده یا سر مردم را با چند روز سهام عدالت دادن(آن هم قشری خاص مثل کارمندهای خودشون) شیره می مالند ، زنهای بیکار سرپرست خانوار هنوز سهام عدالت نگرفته اند،این چه عدالتی است؟ چه ضمانتی وجود دارد؟ (242908)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۰:۰۷:۱۶
اختلاف نظر در خصوص مسائل طبيعي است اما اينكه شما با نظرات شاذ خودتان مي خواهيد همه را به عدم كارا«دي دولت نسبت دهيد قدري بي انصاف است راستي آقاي توكلي و دوست عزيز تحليل گر ما در دوراني كه همه كارشناسان متفق القولند كه وضعيت يارانه ها به صورت فعلي قابل ادامه نيست و اصولا اگر دولت هم بخواهد ادامه بدهد تا چند سال ديگر منابع مالي قابل توجهي براي استمرار اين وضع وجود نخواهد داشت حالا كه دولت پيه توهين هاي امثال شما را بر تن خود ماليده تا امري را كه همه مي دانيم قابل استمرار نيست اصلا كند شما چه راه حل ديگري داريد كه به قول خودتان هم وضعيت مالي دولت را بهينه كند هم بهاي هر كلايي در بازار روشن و براساس ساز و كار بازار تعيين شود نه بر اساس يارانه هاي پنهان كه معلوم نيست در صورت حذف آن چه قدر قيمت آن واقعي مي شود در ضمن همين الان كه زمزه ي حذف يارانه ها بلند شده در همه ي بخشها سعي شده تا ابتكاراتي براي كاهش مصرف انجام شود به عنوان مثال شهرداري اعلام كرده از سيستم روشنايي اي در پل روشندلان استفاده كرده كه مصرف برق را 92 درصد كاهش مي دهد مسلما اين سيستم الان درست نشده و سالياني است كه موجود بوده ولي نظرها براي به كار گيري آن نبوده زيرا مصرف برق يارانه اي به صرفه تر بوده اين مثال روشن مي كند كه در همه ي زمينه ها تا خود ما نخواهيم كاري درست نمي شود دوست عزيز ما اگر مثلا در يك اداره بخواهند براي ناهار از بودجه عمومي صرف كنند حتما نهار مفصل و تشريفاتي مي دهند اما اگر افراد قرار باشد خودشان هزينه كنند سعي مي كنند به صرقه ترين و اقتصادي ترين راه را انتخاب كنند اصولا دولتها براي وجيه المله شدن مب توانند باري به هر جهت روند فعلي را ادامه دهند و بگويند مثلا مجلس موافق نبود يا اينكه فضا براي كار اساسي مناسب نبود مي شود بگوييد اين دولت با چه انگيزه اي اين بازار فحش و توهين را براي خويش درست كرده تا اين طرح را اجراء كند چرا شما فكر نمي كنيد دولت مي توانست اين چهار سال را همين گونه كه شما گفتيد ادامه دهد و مشكلات يارانه ها را به دولت بعدي ارث بدهد و همين وضعيت ادامه داشته باشد تا فحش كمتري بخورد و تحليل گراني مانند شما آنها را به كارهاي نكرده متهم نسازند مگر منفعتي از اين راه به دولت مي رسد شايد بگوييد كسري بودجه كاهش پيدا مي كند خوب عزيز من اين كه به نفع اقتصاد خواهد شد (242910)
 
مرتضی
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۰:۴۹:۴۵
اخرش مجلس به طرحی رای داد که در دولت اقای خاتمی بررسی شده بود !
که طی 5 سال یارانه ها حذف بشه .

هنوز بعضیا فرق رایانه با یارانه رو نمیدونن اومدن توی نظران از طرح تحول دفاع میکنند !پ
اقتصاد رو اینقدر سطحی نبینین . (242915)
 
عباسي
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۸:۴۴
باسلام موضوعي كه تاكنون هيچ يك ازنمايندگان محترم مجلس به آن توجه نكرده اند اين است كه دريك منزل 80متري اگر يك بخاري براي گرم كردن روشن شود چه درآن منزل 10نفر زندگي كنند چه دونفر ميزان مصرف گاز يكي خواهد بود درحاليكه ميزان دريافتي 10نفر 5برابر آن دونفر خواهدبود ولي ميزان پرداختي يكي خواهد شد. همچنين درمورد برق نيز اين موضوع صادق است .آيا معني عدالت اين است ؟ كه خانواده دونفره يك چيزي هم ازجيب خود روي يارانه دريافتي گذاشته وخواسته نمايندگانش عملي نمايد. (242919)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۱:۲۴:۴۰
مثل اینکه نویسنده این مقاله با نوشتن این چیزها و مخالفت با رییس جمهور محترم دارن از خط انقلاب خارج میشن و تبدیل به یکی از عوامل استکبار میشن.
عزیز من اگه میخوای همچنان در خط انقلاب باشی باید بگی چشم.
پس هیس. (242926)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۲:۵۰:۲۵
آقاي توكلي.
تاريخ آرزانتين را يك بار ديگر بخوانيد كه به خاطر پوپوليسم و نظامي گري چگونه از كشوري ثروتمند و غني در دهه 1930 به كشوري فقير و وابسته تبديل شد و اكنون نيز اقتصاد كجدار و مريضي دارد!
البته لايحه هدفمند كردن يارانه ها كاملا عكس اين موضوع است! منظور من سياستهاي اقتصادي دولت نهم است. (242969)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۲۱:۳۷
كاش مجلس به مناسبت امسال كه سال الگوي مصرف خوانده شده با استفاده از معرفي الگوي بهينه مصرف چه در بخش خانگي و چه در بخش توليد لايحه را اصلاح كند و ابزارهاي قيمتي را به صورت پلكاني در مصرف فراتر از الگوي مصرف بكار مي گرفت و بدين وسيله آثار زيانبارو مخاطر اميز اجراي لايحه را مهار مي كرد و از آثار مثبت آن بهره‌مند مي شد. (242973)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۲۸:۵۶
سلام :
مطمئنا\" نویسنده مقاله بالا یک کارشناس مجرب می باشد که با این لحن انتقاد می نماید وبه دلخواه خود برداشتهایی از جوابهای رئیس جموررا در بالا برای اثبات مطالب خود می آورد (تمام سئوالات وجوابهای رئیس جمهور موجود وقابل شنیدن وخواندن است) حال سئوال من اینجاست چرا این مطالب را در گوشه وکنار می زنید چرا وقتی رئیس جمهور در مجلس حاضر می شود ویا اینکه در برنامه ای به عنوان گزارشگر شرکت نمی کنیدورئیس جمهور را قانع نمی کنید ودر روبرویی با رئیس جمهورآشکار می گویید قانع شدیم(مستند از همه منتقدان وجود دارد)وبعد که رئیس جمهور رفت لب به سخن باز می کنید وکنفرانسهای چند ساعته می دهید ومقاله هایی می نویسید که باید کتاب شود والی ماشاالله خلق خدا که نظرهای کارشناسی می دهندومطالب شمارا تایید نموده ودولت ومجلس وهرکه در این راه قدم برداشته ونظری داده وفکری کرده را محکوم می نمایند پیشنهاد می دهم تمام قوای (اطلاعات)خود راجمع کرده وباشجاعت در یک دیدار چهره به چهره اورا محکوم کنید آنوقت اگر رئیس جمهور کار خودرا ادامه داد ما هم دوره بعد قسم می خوریم به شما رای بدهیم.یاعلی (242977)
 
عليرضا. آ
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۳۲:۳۲
تقريبا\" همه نظرات را خواندم و براي اكثر آنان متاسفم ؛ بخصوص آنان كه خواسته اند نظري با چاشني علمي داشته باشند : اصولا\" يارانه پردازي يك امر اقتصادي و مطالعه آن در حيطه علم اقتصاد نيست .حتي كساني كه آن را جزئي از « سياست هاي اقتصادي » مي دانند بنظر نمي رسد كاملا\" حق داشته باشند . يارانه پردازي به عنوان ضرورتي اجتماعي ( تا آنجا كه ضرورت داشته باشد ) از « سياست هاي اجتماعي ، امور اجتماعي و جاي تصدي آن دروزارت بهزيستي ، و...حداكثر وزارت بازرگاني است . هدفمند كردن يارانه ها بايد بسيار زودتر از اينها صورت مي گرفت و حال هم با سه چالش اساسي مواجه است :
- به دليل تاخير زياد مسئله ريشه دوانده و حل آن نيز براي جلوگيري از هرگونه بحراني نياز به همان ميزان ( ربع قرن ) وقت دارد .
-اين امر ميبايست توسط متخصصيني حقيقي و واقعا\" معتقد به اين امر صورت گيرد ، نه برخي از به اصطلاح اقتصاددانان شهير نامعتقد...
- بااينهمه ، در فضاي فرهنگي كشور ما اصل بايد بر تعهد باشد و ...بعدا\" تخصص . به عنوان مثال آيا اكثر كساني كه در اينجا اظهارنظر كرده اند نگران افزايش بهاي بنزين اتوموبيل خود نبوده اند ؟! انصاف ! (242978)
 
هوشنگ
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۶:۴۶:۱۳
آقای محترم ، انتظار داشتی نگران پول بنزین اتومبیل شما باشیم ؟
خوب هر کسی جیب خودش رو نگاه میکنه و نظر میده ، همین فکر کنم شما بری تو دولت و نطرات اجتماعی اقتصادی بدی مملکت رو میترکونی (243036)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۶:۵۸:۵۴
یا نگران بهای بنزین خود بوده ایم یا نگران نان شب خود. به هر حال شما که درک نمی کنید. (243042)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۱۹:۲۸
این نگرانی شما ماجرای آن کس است که داشت غذای مسموم خوشمزه را به جای غذای سالم بدمزه می‌خورد و به کسی که نهی‌اش می‌کرد می‌گفت تو خودت سیری نمی‌فهمی!
برادر من! ماجرا اینه که حذف یارانه‌ها در نهایت باعث می‌شه که دیگه نگران بهای بنزین و نان شب‌تان نباشید! چون اون پول به جای هدر رفتن صرف سرمایه‌گذاری و تقویت اقتصاد می‌شه. حالا هی مخالفت کنید. به ضرر خودتون تموم می‌شه همون طور که در چهل سال اخیر شده. (243115)
 
امير
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۳:۳۵:۲۸
موضوع بسيار ساده است. در زمانه اي كه كشورهاي پيشرفته دنيا بدون اتكا به درامد صادراتي نفت مردم و زندگي مردم را براحتي مي چرخانند كه مثال انرا مي توان در كشورهاي اروپايي نظير سوئد، المان و يا فرانسه و انگليس مشاهده كرد. انهم زندگي پرهزينه اي كه مردم اروپا به ان عادت كرده اند. در كشور ما عليرغم درامدهاي صادراتي نفت كه همه يكپارچه به جيب دولت محترم سرازير مي شود و انفال را خرج چرخاندن دولت ميكند هنوز از پس تامين زندگي مردم بر نميايند و هراز چند گاهي بحث هدفمند كردن رايانه ها را مطرح مي كنند.
در واقع قصد دارند همين چندرغازي رو كه از پول نفت خرج مردم مي كنند را نيز به جيب دولت سرازير كنند تا خرج و هزينه بوروكراسي عريض و طويل خود را بپردازند.
چه خوب بود اگر نهاد مستقلي حجم دولت را در اين چهارساله ارزيابي مي كرد تا ببينيم عليرغم اينهمه واگذاري ايا از اين دستگاههاي عريض و طويل چيزي كم شده يا خير. منكه بعيد ميدانم چون بودجه دولت از نفت هرسال بيشتر و بيشتر مي شود و هنوز هم دولت از تامين معيشت زندگي مردم عاجز است
خدايا دولت مهدي را برسان هرچه زودتر تا ازاين ظلمي كه ايشان بر ما روا ميكنند اسوده گرديم. انشاالله (242979)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۱۵:۰۱
برادر من! شما ببینید که کشورهای اروپایی چگونه به قول شما مردم خود را تأمین می‌کنند. هر راهی باشد از یارانه دادن نیست. هیچ وقت نبوده! حتی وقتی که اروپایی‌ها فقیر بودند. اگر از آن‌ها راه حل را بپرسیم، اولین پیشنهادی که به ما خواهند کرد حذف یارانه‌هاست؛ مطمئن باشید.
همین طرز فکر شماست که ما را عقب نگه داشته. پولی که باید صرف سرمایه‌گذاری، تولید و افزایش رفاه مردم شود صرف این می‌شود که مردم سه برابر میانگین جهانی آب و بنزین و گاز و برق و گندم هدر دهند. نتیجه‌اش همین می‌شود که پس از صرف صدها میلیارد دلار در دهه‌های گذشته، به رفاه ما آن‌قدر که باید اضافه نشده است. اتفاقاً مشکل دقیقاً از همین یارانه‌هاست! (243113)
 
مصطفي
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۴:۰۰:۲۹
اولا سايت الف و آقاي توكلي با اين رأي قاطع مجلس بايد متوجه شده باشند كه آقاي توكلي سخنگوي مجلس نيست كه هر از چند گاهي سعي مي كردن مجلسو رو در روي دولت قرار بدن و نظر خودشونو بجاي نظر مجلس القا كنن. دوما آقاي توكلي تنها اقتصاد دان اين مجلس نيستيد و نظرتاتشون و يه رأيشون تو مجلس در جاي خودش محترمه ولي رأي دادن اكثريت مجلس كه توي اونها قطعا تعداد زيادي كارشناس خبره وجود داره نشون ميده كه اين لايحه كارشده و قوي بوده است. من نمي دونم كي مي خواين از خودخواهي دست بردارين و نظر اكثريت رو قبول كنين.
اميدوارم حداقل تحمل نقد رو داشته باشين و اين كامنتو چاپ كنيد. (242985)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۵:۰۲:۲۰
با سلام. از زمانی بنده به خاطر می آورم تمام قوانینی که در ایران وضع و اجرا می شده فقط بر یک اصل مبتنی بوده و هست وآن هم اصل آزمون و خطا ولی این بار این اصل آزمون وخطا کار دست نظام خواهد داد این رو من مطمئنم. آقای احمدی نژاد متاًسفانه نمیدونه که تا چه حد میتونه از صبر وتحمل مردم سوء استفاده کنه. (243004)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۵:۳۰:۵۶
راستي در همه ي كشورهايي كه دارن از انرژي و .... استفاده مي كنند اي قدر مردم انتظار دارند كه دولت براي آنها از پول درآمد كشور خرج كند؟ دوستي گفته اند در كشورهاي ديگر كه پول نفت ندارند مردم دارند از مواهب استفاده مي كنند اينجا دولت همين چندرغاز را هم مي خواهد از مردم بگيرد؟ چه ملتي شده ايم كه دائم در حال نق زدن هستيم دائم مي خواهيم همين امروز خود را ببينيم و برخي نيز به اسم كارشناسي در پي ترويج روحيه امروز بيني هستند اين دولت نيز ماند همين توكلي و بقيه مي توانست و مي تواند با استمرار همين رويه ي فعلي اقتصاد ناميزان كشور را به پيش ببرد تا روزي كه ديگر پول نفتي نباشد كه برخي طلبكارانه بخواهند از آن براي يارانه دادن به بنزين و آب و برق و گاز و نان و.... استفاده كنند ملتي كه حاضر نيست ماليات بدهد حاضر نيست بهاي هر چيزي را به ميزان واقعي آن بدهد و دائم در حال نق زدن و غر زدن است كه آي من چه مي شوم و چه خواهم شد جالب است كساني در اين سايت مي آيند و نظر مي دهند كه نهايت آمالشان داشتن آب و برق و بنزين مجاني است و اصلا هم به فكر اقتصاد كشور و توان كشور براي استمرار وضعيت كنوني نيستند و برخي مانند توكلي كه مي بينند اراي انها در مجلس جايگاهي ندارد مي خواهند با سوء استفاده از رانت رسانه اي خط فشار بر دولت ايجاد كنند تا مسير اقتصاد كشور همين گونه مريض و تبدار باقي بماند در حالي كه همينان و امثال اينان دولت را متهم مي كردند كه براي خريد اراء مردم حقوق اضافه مي كند حالا مي گويند اين دولت به فكر مردم نيست! آدم شاخ در مي آورد كه دولتي كه آنقدر بد است كه براي فريب پول توزيع مي كند چگونه نمي فهمد كه اگر يارانه ها را قطع نكند وجيه المله مي شود ياللعجب از اين هم متانت و فهمي كه در امثال الف و نظريه پردازان آن وجود دارد (243015)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۱۵:۵۰:۰۰
دروغ چیست؟ دورغگو کیست؟
من توان شناسایی ندارم! شما چطور؟! (243020)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۰۳:۴۷
جالب است می گویند پول برق را به قیمت تمام شده حساب می کنیم و نه قیمت جهانی اما پول بنزین را به قیمت جهانی می گیریم و نه تمام شده آن!؟ حقوق و دستمزد را در میزان جهانی پرداخت نمی کنیم اما دریافتهایمان به قیمتهای جهانی ست!قیمت خودرو را به قیمت جهانی محاسبه نمی کنیم و اصولا با تعرفه های سنگین راه بر ورود انواع کم مصرف می بنیدم اما قیمت بنزین را جهانی محاسبه می کنیم و دست از انحصار در صنعت نفت و برق و آب و تلفن و ...بر نمی داریم اما می خواهیم شیوه های لیبرالیستی را اجرا کنیم! ..... شیر بی یال و دم اشکم که دید؟آقایانی که به این طرح رای داده اند و افرادی که از این طرح دفاع می کنند لطفا به شبهات اینجانب پاسخ دهند (243109)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۶ ۲۲:۰۵:۴۳
نمایندگان محترم مجلس! اگر این لایحه را تصویب نکردید و در سال‌های آینده
- دچار کمبود برق شدیم
- دچار کمبود گاز شدیم
- دچار بحران آب شدیم
- سرمایه‌های مملکت به جای سرمایه‌گذاری، با اسراف منابع هدر رفت
- بانک‌ها به خاطر کمبود منابع، وامی نداشتند که به تولیدکنندگان بدهند
- وضع فعلی اقتصاد باقی ماند و نه تورم درست شد و نه بیکاری

من شما را مسؤول می‌دانم. نگویید نمی‌دانستیم. یکبار این اشتباه را سر طرح تثبیت قیمت‌ها کردید، و نتیجه‌اش را در سهمیه‌بندی بنزین و قطع شدن گاز در سال ۸۶ و برق در سال ۸۷ دیدیم. آدم عاقل یک اشتباه را دوبار انجام نمی‌دهد. آقای توکلی! با شما هستم.

اشتباه چهل‌ساله را ادامه ندهید. دلتان را به دو روز محبوبیت و خشنودی ظاهری مردم خوش نکنید. بلندمدت را فدای کوتاه‌مدت نکنید. آیندگان به خاطر هدر دادن صدها میلیارد دلار منابع کشور به صورت یارانه‌هایی که موجب افزایش رفاه مردم نمی‌شود شما را نخواهند بخشید. (243110)
 
حمیدرضا
۱۳۸۸-۰۷-۲۷ ۱۱:۰۱:۵۱
سلام. همه چیز این لایحه درست هست به جز اونجا که می خواهد این لایحه رو بدون زیر ساختها لازم اقتصادی و اجتماعی اجرا بشه. وقتی ما هنوز در رقابتی کردن و بهتر کردن بازار سرمایه و خدمات نتونستیم کاری بکنیم وقتی این لایحه اجرا بشه به جای اینکه طبق برنامه هدف گذاری قیمت ها افزایش بیابد به علت اینکه رقابت اندکی وجود داره همه سعی در بالا بردن حداکثری همه کالاها و خدمات به شکل کاذب و غیر واقعی می کنند و چون نظارت دقیقی نیست جلوگیری از این کار سخت هست باعث فقیر تر شدن افراد فقیر جامعه و پیوستن افراد متوسط به قشر فقیر جامعه میشه. (243216)
 
كيا
۱۳۸۸-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۵:۰۸
از تمام نمايندگان محترم مجلس استدعا ميشود در اين خصوص كاري به حرف دولت و رييس ان نداشته باشند و با دقت و اينده نگري به موضوع نگاه كرده تا در اينده از اين حيث به مشكل ديگري بر نخوريم . (243260)
 
محمد آيت
۱۳۸۸-۰۸-۰۱ ۱۵:۰۵:۳۳
من يك انتقاد كلي داشتم كه چرا بعضي انتقاد ها و نظرات مخالف (چه به حق چه ناحق)در ميان نظرات قرار داده نميشوند و حذف ميشوند
ما براي اينكه در كشور ايران دموكراسي داشته باشيم بايد از خودمان شروع كنيم نه اينكه
تعداد مخالفان يك نظر را بيشتر كنيم و ...
در هر حال اميد وارم من اشتباه كرده باشم
حال منتظر ميمانم و ميبينم كه اين نظر در ميان نظرات قرار ميگيرد يا.... (244059)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۰۲ ۰۹:۲۲:۵۴
من یه شهروند مرفه! یارانه هام قطع میشه، پول آب و برقم و .... می ره بالا
خب اشکالی نداره که! یادتونه که من یه شهروند مرفه هستم، پس حتما یه شغل دارم، مثلا تولید کننده ام یا بازاری هستم یا مغازه بغالی دارم!
خب، از این به بعد جنسم رو گرون تر می فروشم!
یارانه ها حذف بشه! هیچ اشکالی نداره! قبلا از دولت می گرفتم، حالا از همون قشر مستضعفی که یارانه هدفمند می گیره می گیرم!
البته این بار هر قدر خودم دوست دارم می گیرم!
به همین سادگی! یه بده بستون راه میوفته که همیشه برگ برنده نهایی دست من خواهد بود!
کارمند ها هم که دستشون به جایی بند نیست، پس سطح نارضایتیشون از دولت بالا تر میره ، باز هم به نفع همون قشر مرفه!

به یزدان که گر ما خرد داشتیم*** کجا این سرانجام بد داشتیم؟ (244112)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.