نظر منتشر شده
۸۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55856
اقتصاددانان آفتاب پرست
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۸
پارادايم حاكم بر دانشكده‌هاي اقتصاد در كشور ما ، اقتصاد نئوكلاسيك است يعني معجوني از آزادي اقتصادي، بهره به عنوان قيمت پول، نظام عرضه و تقاضا در بازار، حاكميت مصرف كننده، انسان اقتصادي منفعت‌گرا، دولت حداقلي و...



در اين پارادايم كه در واقع روزآمد و تئوريزه شده اقتصاد سرمايه‌داري است، عدالت، پر كردن شكاف طبقاتي، حمايت از مستضعف و... جايي ندارد. از نظر پارادايم حاكم بر دانشكده‌هاي اقتصاد كشورمان، اين مقولات، نرماتيو و تشريعي هستند و در علم اقتصاد، جايي ندارند. همين نقطه، مرز جدايي و تفاوت اقتصاد نئوكلاسيك و چيزي است كه اقتصاد اسلامي مي‌نامندش.



هر چند اقتصاد اسلامي مانند اقتصاد نئوكلاسيك تئوريزه و مدون نشده، اما اصولي محكمي دارد:



عدالت به عنوان هدف غايي جامعه،

وظايف دولت براي تامين حداقل معيشت (Basic needs) براي همه

آزادي كسب و كار در چارچوب شرع و اخلاق

منع اكيد انحصار و حمايت همه جانبه از رقابت

تحريم ربا به عنوان قيمت پول

ايثار در حق ديگران و همكاران،

اصالت پر كاري، لقمه حلال، توكل،

قناعت در مصرف و حرص در توليد

و...



فارغ‌التحصيلان دانشكده‌هاي اقتصاد در كشور ما اگر از روي علاقه اين مفاهيم و مقولات را مطالعه نكرده باشند، با آنها بيگانه‌اند و چنين مفاهيمي را جزو علم اقتصاد به حساب نمي‌آورند چرا كه  چه قبل و چه بعد از انقلاب، دانشكده‌هاي اقتصاد ما صرفا كارشناس اقتصاد با ذهنيت نئوكلاسيكي تربيت كرده اند تحويل مي دهند. در نگاه اين مكتب، اصالت با آزادي فردي اراده و تصميم انسان (Individualism) است. در نگاه اين مكتب، انساني كه زحمت مي‌كشد ، پاداش و سود مي‌برد و به رفاه مي‌رسد و آنكس كه كار نكند يا به هر دليل نتواند كار كند، بايد از صحنه روزگار محو شود. از نظر كاپيتاليست‌هاي راديكال، ثروتمندان وظيفه دارند با اصلاح نژاد جلوي زاد و ولد و رشد جمعيت فقرا را بگيرند چرا كه در غير اينصورت طبيعت با روشي غير انساني‌تر (گرسنگي) اين كار را مي‌كند. تامين اجتماعي هم صرفا بر دامنه رنج فقرا مي‌افزايد زيرا طول گرسنگي آنها را بيشتر مي‌كند... .



كارشناسان اقتصادي كشور ما كه با ذهنيت مبتني بر پارادايم نئوكلاسيك وارد كارهاي كارشناسي دولتي و حكومتي مي‌شوند، طبق آموخته‌‌هاي خود، آزادي اقتصادي، دولت حداقلي و حذف حمايت هاي دولتي را اصل مي‌دانند.



اين كارشناسان در طول سالها آموخته‌اند كه چگونه نگاه كاپيتاليستي و نئوكلاسيك خود را با هر دولتي و از هر مشربي ، تطبيق دهند.



اواخر دهه 1360 وقتي آقاي هاشمي تصدي قوه مجريه را به دست گرفت. همين كارشناسان اقتصادي، «سياستهاي تعديل اقتصادي» را به خورد دولت دادند و آنرا در راستاي همان حرفهايي كه آقاي رييس جمهور تحت عنوان «عدالت اجتماعي، در نماز جمعه مي‌فرمايند»؛ نشان دادند. 8 سال بعد، و در شرايطي كه آقاي خاتمي، رسما توسعه اقتصادي را كنار گذاشت و از اولويت توسعه سياسي سخن راند، همين كارشناسان رنگ عوض كردند و ايده‌هاي نئوكلاسيك خود را تحت عنوان حذف يارانه‌ها در برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه گنجاندند و آنرا دقيقا منطبق با ايده‌هاي رييس جمهور وقت نماياندند.



8 سال بعد، زماني كه آقاي احمدي‌نژاد با شعار عدالت و انتقاد همه جانبه از سياستهاي 16 سال گذشته پيروز انتخابات شد و تصدي قوه مجريه را به دست گرفت،‌ انتظار مي‌رفت كارشناسان مروج سرمايه‌داري ليبرال و نئوكلاسيك از قوه مجريه كنار گذاشته شوند و يا حداقل توصيه‌هايشان ديگر محور سياستگذاري‌هاي دولت عدالتگرا نباشد اما شگفتا كه اين « اقتصاددانان آفتاب پرست » يكبار ديگر رنگ عوض كردند و اين بار توصيه‌هاي ليبراستي خود را در قالب تحقق عدالت بيان كردند. دولتي كه «تئوري اقتصادي » روشني نداشت و فقط «شعار عدالت» سر مي‌داد، خيلي زود فريب رنگ عدالتگرايانه توصيه‌هاي كاپيتاليستي را خورد. از قضا برخي اقتصاددانان آفتاب پرست، رگ خواب رييس جمهور جديد را يافته بودند و با مدح و ستايش از سياستهاي اقتصادي دولت، هر روز بيش از پيش خود را به دولت نزديكتر و ايده‌هاي ليبراليستي خود را به خورد دولت عدالت‌گرا مي‌دادند. نتيجه آنكه لايحه سوپر كاپيتاليستي حذف يارانه‌ها، با هدف «تحقق عدالت» تنظيم و تقديم مجلس شد! در اين ميان ، معدود اقتصادداناني كه خارج از پارادايم غالب (main stream) نئوكلاسيك هستند و ايده‌هايي براي اقتصاد عدالت محور دارند، فقط به جرم عدم كرنش به عقايد آقاي رييس جمهور و انتقاد از دولت، مورد غضب قرار گرفته و از دولت رانده شده‌اند.



الحق كه كارشناسان آفتاب پرست در اين سالها خوب شعبده آموخته‌اند!



حذف يارانه‌ها براي تحقق عدالت؟! مثل اين است كه بگوييم برهنگي خانمها براي تحقق عفاف!



شايد منصفانه نباشد كه بدنه كارشناسي كشور را سرزنش كنيم كه چرا به هر دولتي اعم از توسعه اقتصادي، توسعه سياسي و عدالت گرا، يك فرمول مبتني بر ليبرال سرمايه‌داري مي‌خورانند. به هر حال آنها آموزه‌هايشان را تحويل دولت مي‌دهند. دانشگاه ما به آنها آموخته كه با آزادي اقتصادي و كم كردن شر فقرا از سر دولت، قوه مجريه موفق‌تر است. شايد ما مدعيان «اقتصاد عدالت محور» بيشتر شايسته سرزنش باشيم. ما كه در نظريه پردازي و تعميق و ترويج«اقتصاد اسلامي» و «اقتصاد عدالت محور» سالهاست تعلل ورزيده‌ايم و ميدان دانشگاه‌ها و محافل فكري و سياستگذاري اقتصاد ايران را به كارشناسان تا بن دندان مسلح به تئوري‌هاي ليبراليستي واگذار كرده‌ايم.







 
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۰۹:۴۷:۴۴
در اقتصاد غربی مردم عادی زیر هرم قدرت و ثروت قرار گرفته و نابود می شوند با حذف یارانه ها هم بسیاری از مردم ایران می میرند تا با کاهش جمعیت یکی از مشکلات دولت حل شودالبته با این تفاوت که در غرب اکثرا مردم سایر کشورها زیر سلطه آنها و خط فقر می میرند در کشور ما مردم خودمان از فقر می میرنداین به آن در! (244257)
 
احمد رضا
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۳:۵۷:۲۵
قبل از انقلاب خودمان،در لندن مهمان دوستی دانشجو بودم؛یک روز صبح برای خرید
لوازم صبحانه به سوپر مارکت محله میرفتم،دیدم در همه ی خانه هاتعدادی بطـری
چیده اند.تعجب کردم و در بازگشت به خانه،از دوستم پرسیدم چه طور است کــــــه
اینهمه شیر را بدون محافظ در خانه ها میگذارند و کسی به آنها دستبردنمی زند؟
لبخندی زد و گفت برای این که همه انگلیسی ها از سهمیه شیر سو بسیـــدی که
دولت تامین میکند به تساوی برخوردارند و لزومی ندارد که کسی بطری سهمیـــه
دیگران را بدزدد.با کمی تحقیق و پیگیری برایم روشن شد که همین سو بسید هارا
دولت برای بسیاری از نیازهای دیگر مردم مثل بهداشت و درمان،آموزش و پرورش،و
ده ها مقوله دیگر نیز می پردازد و اصولا\" در بسیاری از نظامهای به اصطلاح شمــــا
لیبرالیستی،اگردرتامین این امکانات اولیه و ضروری زندگی غفلتی از سوی دولت مشاهده شود،آن دولت ازسوی مردم استیضاح و معزول میشود زیرا در آن کشورها
دولت خدمتگزار و منتخب مردم است و نه قیم و متولی و ارباب مردم.امّا در اینجا با
هزاران منت و زخم زبان در قبض آب و برق به مردم یادآور میشوند که دولت داردفلان
مبلغ را به شما سو بسید و یارانه میدهد یا بنزین فلان قدر تمام میشود و ماداریم
لیتری 80 تومان و آنهم به صورت جیره بندی به شما میدهیم و حالا باید به قیمت
آمریکا به شما بفروشیم تا ضرر نکنیم.امّا امثال من که بنزین لیتری 5 و شش ریال
راسیسال قبل و در آن دوره ی پرفساد و رنج و محنت و ذلت مصرف کرده ایم و در
این دوران شکوهمند هم هنوز در قید حیات هستیم نمی دانیم در حالی که حقوق
یا در آمدمان نسبت به آن دوران پر ذلت حد اکثربه 50 برابر افزایش یافته چرا بایــــد
در این دوران طلائی و با پیشرفت های مشعشع علمی،اقتصادی،معنوی و مادی
همان بنزین را پس از هدفمند کردن یارانه ها به 1200 یا 1600 برابر قیمت آن دوران
انحطاط و ظلمت و ذلت بخریم و دم برنیاوریم؟مگر نفرمودند که علاوه بر پیشرفت -
های معنوی آب و برق و اتوبوس و خیلی چیزهای دیگر را که به فکر شما ملت هم
نمی رسد ما مجانی میکنیم؟ حالا گیرم که از علم اقتصاد و سیاست بی بهــــره
بودند ولی عقل که داشتند.آقایان چند بار میخواهند آزمون و خطاکنند؛مگر دردولت
سازندگی به بهانه ی سیات \"تعدیل\"همین بلا را سر مردم نیاوردند که حالا به
دست آویز\" هدفمند کردن یارانه ها و اصلاح الگووی مصرف \" دو باره و این بـــــار
به ضرب رایحه خوش خدمت قصد جان مردم را کرده اند . چرا نمی رو ند ازانگلیس و
اروپا و آمریکا بیاموزند که چگونه باید با ملت رفتار کرد،چرا قبول نمی کنند که سی
سال است در مسائل اقتصادی اشتباه میکنند و به مردم ایران خسارت میز نند و
بپذیرند که در مسائل اقتصادی و...در حق مردم بد کرده اند و باید پوزش بخواهندو
کار را به کاردان بسپارند.آخر آقایان؛ دولت ثروتش کجا بود که به مردم یارانه بپردازد.
باور کنید که درآمد حاصل از فروش نفت ثروت ملت است و نه ثروت روءسای محترم
دولت ؛ و این ملت ایران است که به دولت دستمزد و یارانه و اعانه می پردازد و نه
بالعکس و انقدر سر مردم منت نگذارید و دولت ، دولت نکنید و اشتباهات این سی
سال و تاوان آن را به پای مردم ننو یسید و گمان نفرمایید که با جهّال و عقـــــــب
ماندگان ذهنی طرف شده اید! (244434)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۸-۰۵ ۰۰:۲۹:۰۸
باز خالی بستی آقا ما در کانادا زندگی و دولت انگلیسی داریم و 20 تا قفل به دوچرخه مان می زنیم با این حال صبح بلند می شویم و قفل ها آنجا و دوچرخه نیست وضع انگلیس که خراب تر از کاناداست (244685)
 
سینا صفوی
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۰:۵۵:۱۸
دوست عزیز مسئله اینجاست که خط فکری حاکم بر افکار رئیس جمهور می داند که با این کار چه فاجعه ای اتفاق خواهد افتاد ولی به اینکار دست می زند.

دو دلیل وجود دارد:

1- یا رساندن کشور به آستانه فروپاشی
2- یا پرورش رای دهندگان 33 میلیونی ( بنا بر آمار اولیه طرح) که می بینند که کار از کار گذشته و قیمتها به وضع قبل بر نمی گردد پس لا اقل برای حفظ همین اندک پول تو جیبی کمکی این خط فکر را حاکم نگاه داریم تا شاید صدقه پول نفت مستمر بماند و از آن کم نشود. (244443)
 
س
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۷:۲۲:۵۳
واقعاً متأسفم. البته بیشتر برای شما. آقای توکلی می داند که این طرح هدفمند کردن یارانه هاست و نه حذف آن. کسی بیشتر به آفتاب پرست میماند که با همه چیز مخالف است؛ همیشه آسیبهایی وجود دارد که با اعلام مخالفت میتوان از نتایج سیاسیش گریخت ولی آیا این کار درستی ست که یکبار بگوییم دولت به حرف کارشناسان عمل نمیکند و یک بار بگوییم اصلاً نباید عمل کند؟ یک بام و دو هوا! (244451)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۱۲:۳۳
تعجب می کنم آقای الس هم تشستاد توکلی و رفیق شفیق چپ کرده شان که از مجلس هم تشریف بردند خیلی سینه برای هدف مند کردن یارانه ها البته تا دو سال پیش می کردند ! ولی حالا همه را کافر و ریا کار می دانند ! آقای توکلی بهتر نیست بعد از سه سال و اندی توضیح رئیس محترم جمهو ر به مرذم و قبول آن از سوی مردم و البته زحمات بعدی طرح تا چند سال برای همین مردم کم درآمدتر > امروز شما می خواهید بگوئید این طرح علمی و عادلانه نیست !
لطفا برای مردم دلیل علمی بیاورید و بگوئید که بعد از جلو گیری و بازگذاشتن مجدد رااههای غارت بیت و المال و ویژه خواریها چگونه احقاق حق مردم را نموده و غارتگرا ن بیت المال را جلویشان را م ی گیرید! (244264)
 
حسن اجرایی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۳:۵۶:۳۷
همیشه با همین لحن دفاع کنید تا پیروز بشوید. اصلا خود آقای رییس جمهور با همین لحن توانستند در انتخابات خردادماه پیروز شوند!

امیدوارم تا پنجاه و دو سال آینده، تفاوت هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌ها رو متوجه بشید.

و ایضا امیدوارم تا پنج هزار و هشتصد و دوازده سال دیگه، تفاوت امیر سیاح و احمد توکلی رو بتونید درک کنید.


:) (244433)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۳:۴۴:۱۰
آقای ا.ن. وقتی رای می خواست حامی تثبیت قیمت بود . روند آرام حذف یارانه که می توانست تا حالا به جایی رسیده باشد را متوقف کردند به اسم عدالت . در سال 84 به منظور تصرف اصولگرایانه مجلس دو سال قیمت بنرین را 80 تومان تثبیت کردند ( درسال 84 -86 یارانه دادن عدالت بود و خلاف جهت برنامه توسعه رفتن ) بعد هم که جاهایی که باید تصرف می شد را تصرف کردند حالا می خوان این چهار سال نبلیغ و خرید رای با پول مردم را جهشی جبران کنند . ( حالا حذف یارانه شده عدالت )
خوب آقای هاشمی هم که داشت یارانه ها را کم می کرد گفتند فقرا را زیر چرخ توسعه گذاشت مگه حالا با ماهی 20 هزار تومن فقرا از زیر چرخ تورم 60 درصدی می تونن فرار کنن (244545)
 
رضا يار
۱۳۸۸-۰۹-۱۷ ۲۲:۰۰:۳۵
احسنت كاملاً درست فرموديد جناب سينا . البته اين دوستان فراموش كرده اند كه تا چند سال قبل همين آقاي هاشمي سردار سازندگي بودند و امين و دست راست رهبر . حال پس از سالها تازه فهميده اند كه ما چه مي گفتيم . حرف آنروز ما اين بود كه حرف هاي هاشمي در خصوص پيشرفت و توسعه داستان زيبايي بيش نيست آما آنروز ما ضد نظام و ضد ولايت فقيه شديم . امروز هم كه مي گوييم اين حرف ها كه مي شنوييد همه عوامفريبي است و اين جماعت اينكاره نيستند بلكه به فكر منافع جناحي و گروهي خودشان هستند ، باز مي شويم ضد نظام و ولايت فقيه و سر آخر اغتشاش گر . شك ندارم كه روزي همين جماعت به گناهاني بس بزرگتر از آنچه به دولت هاي قبلي نسبت داده اند دولت فعلي را محاكمه و مجازات خواهند كرد تا همه نقائص سيستمشان را بر سر افراد خالي كنند تا دلشان خنك و راحت شود . (257289)
 
كارشناس كوچك مملكت
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۲۰:۲۰
از اينجاش بيشتر از بقيه جاهاش خوشم اومد:

از قضا برخي اقتصاددانان آفتاب پرست، رگ خواب رييس جمهور جديد را يافته بودند و با مدح و ستايش از سياستهاي اقتصادي دولت، هر روز بيش از پيش خود را به دولت نزديكتر و ايده‌هاي ليبراليستي خود را به خورد دولت عدالت‌گرا مي‌دادند.

بالاخره دوستان محترم دولتي نمي توانند انكار كنند كه رئيس جمهور مثلا اصولگرا نظري را قبول دارد كه با مداحي بيشتري همراه باشد و منتقد را دشمن خوني خويش مي پندارد. حتي اگر منتقد مصلح و منطقي و خيرخواهي باشد (244267)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۲۵:۱۲
آیا تحقق «عدالت به عنوان هدف غايي جامعه» در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟

آیا «وظايف دولت براي تامين حداقل معيشت(Basic needs) براي همه» در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟

آیا «زادي كسب و كار در چارچوب شرع و اخلاق» در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟

آیا «منع اكيد انحصار و حمايت همه جانبه از رقابت» در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟

آیا سود بانکی و نر خ تورم که در اقتصاد شما «تحريم ربا به عنوان قيمت پول» شده است در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟

آیا روح «ايثار در حق ديگران و همكاران،» در جوامع غربی بیشتر حاکم است یا بین مردم ما؟

آیا «اصالت پر كاري، لقمه حلال، توكل،» در اقتصاد نئوکلاسیک پر رنگ تر است یا اقتصادی که شما آن را اسلامی می نامید؟
(244262)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۳۱:۲۴
نمايندگان ملت لطفا بخوانند. اگر جوابي دارند بدهند تا اين حرفها رد شود و اگر جواب ندهند معلوم است كاري به اين كارها ندارند و فقط تصميم مي گيرند زيرا در جايگاه تصميم گيريند! (244270)
 
شعرباف
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۴۰:۴۰
اقتصاد علم است اگر این علم با استفاده تجربیات دیگران در کشور اسلامی تولید شود این علم اسلامی است ولی صرفا\" استفاده از علوم دیگران را نه می شود اسلامی خواند نه غیر اسلامی باید ببینیم باید ها و نبایدهای اسلامی در آن است یا نه به هر حال محل تولید علم دانشگاه می باشد نه دولت و... (244273)
 
سقراط
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۰:۵۷:۰۲
با سلام
خيلي با دوستمان موافق نيستم . درست است که ممکن است بعضي اقتصاددانان هميشه توجيه گر شرايط موجود باشند اما اين دليل نمي شود که حذف يارانه ها بي عدالتي باشد .
مساله اين است که اين طرح بايد با دقت و ضرافت انجام گيرد تا آثار منفي آن به حداقل برسدکه ظاهرا اين گونه انجام نمي شود. (244277)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۲۶:۴۷
مقاله‌ای منبری که مشتی ادعاهای ژورنالیستی بزرگ می‌کند بدون این‌که راجع به هیچ کدام از گزاره‌هایش دقت کافی به خرج بدهد. انگار نویسنده فقط قرار است احساسات خواننده را تحریک کند. متاسفم که سایت الف با چاپ این نوع مطالب در ماههای اخیر روز به روز بیشتر به بیراهه میرود. فقط یک مثال می‌زنم.

نویسنده تقریبا هر چیز خوبی به ذهنش رسیده را به عنوان اصول اقتصاد اسلامی فهرست کرده است. اولا که برخی از این موارد سیاستهای پایه‌ای بسیاری از نظامهای حکومتی در همه جای دنیا است. در قدم بعدی سوال این است که بیان این اصول چه کمکی به چیزی می‌کند؟ اگر قرار به داشتن اصول خوب است هر کسی می‌تواند از فردا مکتب اقتصادی اختراع کند که در آن:

1) همه باید خانه و ماشین مناسب داشته باشند
2) هیچ کس دزدی نکند و رشوه نگیرد.
3) هیچ آسیبی به محیط زیست نرسد
4) هیچ کس به خاطر کار خسته نشود و کاری را نکند که دوست ندارد.
5) همه پزشک خصوصی داشته باشند و در بهترین بیمارستانها بستری شوند.
6) همه کشورهای دنیا درآمد برابری داشته باشند.
7) هیچ تبعیض جنسیتی و نژادی در اقتصاد وجود نداشته باشد.
8)‌...

ولی سوال این است که تا وقتی این اصول به مجموعه‌ای از سیاست‌های عملی تجربه شده و سازگار ترجمه نشده و در عمل پیاده و آزمون نشود اصولا ارزیابی آن‌ها در قیاس با مکاتب دیگر امری معقول هست یا نه؟ اگر به صرف ادعا است مکتبی که بنده در قسمت قبل ارائه کردم برترین مکتب اقتصادی دنیا است. (244281)
 
رحیم
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۱:۴۷
نمردیم اقتصاد اسلامی رو هم تو این دنیا دیدیم!
30 سال است که از انقلاب می گذره! اونوقت یه کشوری مثل ایران با این همه منابع انسانی و طبیعی و...... باید به اینجا می رسید؟!
سیاستمون که ماشاالله مثل دیانتمون شده! اقتصاد هم روش! همه اش شعار، شعار!

انشاالله که درج بشه! (244284)
 
رضا يار
۱۳۸۸-۰۹-۱۷ ۲۲:۰۸:۳۴
جالب اينه كه آقايان پس از سي سال كه دم زدن از اقتصاد اسلامي تازه مي گويند اقتصاد ما اسلامي نيست و چنين است و چنان است . ببخشيد 3000سال وقت كافي است تا انشاالله ما شاهد اقتصاد اسلامي باشيم . (257291)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۵:۳۴
مشكل اقتصاد خوانده هاي ايران اينه كه نه اقتصاد نئوكلاسيك رو خوب خوندن نه از اقتصاد اسلامي چيزي ميدونن مثلا همين جمله اين مقاله كه بهره، قيمت پول است!
با اين شرايط همه اين مردم را موش ازمايشگاهي فرض كردن و هر روز براشون تجويزهايي ميكنن كه تمام وجود مردم ميلرزه (244286)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۹:۵۴
به عمل کار براید
سلامت اخلاقی جامعه، عدم فساد اقتصادی، تامیین حداقل نیازهای همه ی مردم، رشد و توسعه ی کشور، امید به آینده در میان نسل جوان و ... در اقتصاد انسانی کمونیستی-اسلامی بیشتر است یا در اقتصاد ضد انسانی سرمایه داری؟

دوستان روی کاغذ همه چیز قشنگ است: عدالت، ایثار، همکاری، توکل و ...
اما در عمل چطور؟

کدام تئوری با طبیعت انسان سازگارتر است؟ (244287)
 
حسين شهسواري
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۴۰:۰۸
هدف اين طرح، حذف يارانه‌ها نيست. بلكه هدفمندي يارانه‌هاست. كه اين خود عين عدالت‌ورزي است زيرا هر كس به هر اندازه‌اي كه از كالاها و خدمات مشمول يارانه، استفاده مي‌كند بايد به همان ميزان قيمت واقعي‌اش را بپردازد. چرا بايد آن روستايي بيچاره‌اي كه ماشين ندارد پول بنزين ماشين من را بدهد؟! دوباره براي دوستان عزيزم در الف تكرار مي‌كنم كه «هدف اين طرح، حذف يارانه‌ها نيست. بلكه هدفمندي يارانه‌هاست. » نكته‌اي كه در اين نوشته مغفول مانده و باعث نتيجه‌گيري غلط شده است. (244288)
 
مردغارنشين
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۵:۲۸:۰۸
چرا دولتمردان سعي نمي كنند بجاي اينكار ها كاري كنند كه سطح زندگي و فرهنگ همان بقول شماه روستايي بالا برود تا او هم بتواند راحت تر زندگي كند؟!
حق بشر استفاده از نعمتها و آخرين و بهترين تكنولوژي ها هست و نميشه بخاطر عدم تدبير و زياده خواهي يك عده همه مردم را از حقوقشان منع كرد .
وقتي مي توانند هزينها را طبق نرخهاي بين الملي برآورد و اعلام كنند كه كارمند و كارگر هم دلاري پول بگيره و يا منع كارفرما هم بتونم هزينه فكر و سرمايه و تجربه خودم را بصورت دلاري بگيرم تا هزينه هاي جاري را پوشش دهد .
اين رو مطمئن باشيد امثال من خيلي ها هستند كه پس از اجرايي شدن اين قوانين مجبور مي شوند كلي ازپرسنل خودشون رو اخراج كنن و اين ميشه اصلا عدالت ازنظر آقايون و از نظر ما گسترش بيكاري .
مطمئن باشيد اگر بدون هيچ تعصبي به اين اتفاقات فكر كنيد متوجه ميشيد تصميمات ، تصميمات خوبي هستند ولي نه براي پنج سال و با اين شرايط جامعه ما،
دولت فكر ميكنه با قانون و فشار ميتونه مردم را بسوي درست مصرف كردن هدايت كنه ولي باور كنيد اول از هر چيزي و اجرايي نمودن هر قانوني بايد فرهنگ و سطح شعور جامعه رو بالا برد اونهم سطح فرهنگ وشعور واقعي نه دروغ و بنا به صلاح ديد اوضاع .

بعنوان مثال آيا وقتي دولت بنزين رو سهميه بندي كرد بجز يكي دوماه اول ( اونم بخاطر نگراني و گنگ بودن براي مردم ) استفاده از خودرو وبنزين بهينه شد!؟ آيا براي آنكسي كه ماشينش رو ده دقيقه الكي روشن ميزاره فرقي كرد و فهميد كه اينكارش چه مشكلاتي درست ميكنه ؟! نه باور كنيد متوجه نشد چون هنوز فرهنگ و شعورش بالا نرفته و فقط چوب فشار بالاي سرش كمي تغيير كرده . (244348)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۲:۱۶:۲۵
برادر من بزرگترین قشری که از یارانه ها استفاده می کند همان روستایی است . همان فقیر است. مگر جز این است که درصد کثیری از مردم این کشور رو فقرا تشکیل می دهند؟ یا اینکه درصد کثیری مسافرکش هستند؟ (244420)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۲:۵۰:۱۸
آقای شهسواری محترم!
انگار شما تو این مملکت نبوده ای! بر چه اساسی اقشار آسیب پذیر قراره یارانه بگیرند؟ چه کار کارشناسی انجام گرفته؟ تا حالا مریض شدی ؟رفتی دکتر ؟با دفترچه بیمه برات چه کار کرده اند؟اکثر محرومهای واقعی اصلاً تو آمارها نمیآیند.دولت هم نهایتاً یکی دوماه به بعضیها پول میده وبعد ...مالیات رو از ما کارمندا برای چندر غاز حقوق کسر می کنند،بازاریهاو...مالیاتشون را رو جنسها می کشند ،از مردم می گیرند. همین سهام عدالت، به کیا رسید؟ زنهای سرپرست خانوار غیر شاغل تازه فرم پر کرده اند، کارگرای روزمزد تحت پوشش قرارنگرفتندو...وقتی سیستم عادل نیست،کدوم عدالت؟ (244424)
 
ریحانه
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۹:۰۰:۳۳
برای کسی که ماشین آن چنانی داره فرق نمی کنه چقد پول بنزین بده
پس وقتی تورم رفت بالا براش فرق نمیکنه چقد پول نون و گوجه بده فشار این تورم روی اون روستایی که ماشینم نداره پس قشر فقیر یا حتی متوسط ما وضعش از اینیم که هست بدتر میشه مخصوصا کسایی که درامد ندارن یا درآمد ثابت دارن
بعد فکر کردی اونی که پول دار شده چجوری پول دار شده ؟ از جیب همین روستایی که شما مدافعش شدی (244464)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۷:۳۱:۰۵
aksare rosta nshinan mashin darand an ham grantrinash (244627)
 
رضا يار
۱۳۸۸-۰۹-۱۷ ۲۲:۱۳:۰۲
هدف اين طرح در اختيار داشتن پول هنگفتي است تا هر جا ، هر چقدر و به هر كه خواستند بدهند . در واقع هدف اين است كه اين را پول آنچنان كه خود مي خواهند خرج كنند و يه كمي از آن را كف دست مردم گذاشته و آنها را وام دار خود كنند . (257293)
 
مجتبي
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۱:۵۳:۳۶
نمي دونم چي بگم درباره اين تحليل!
فقط اينو مي تونم بگم كه عدالت زمان آقاي احمدي نژاد بيشتر باعث ورشكستگي توليد كننده ها شده تا پيشرفت آنها.
اما اينكه گفتيد خاتمي توسعه اقتصادي را كنار گذاشت، آخه انصاف هم خوب چيزيه، تو اقتصاد زمان خاتمي با اون نفت ميانگين 25 دلاريش وضعمون بهتر از اين اقتصاد با نفت 70 دلاري بود. خاتمي خودش شعار توسعه سياسي مي داد ولي تصميمات اقتصادي رو به چند كارشناس اقتصادي واگذار كرده بود و مثل بعضي ها هيچ وقت ادعا نكرده بود كه تو اقتصاد مثل بقيه زمينه ها \"كارشناس ارشد\" هست.
ضمنا حالا كه دولت حامي شما اصولگرايان بد عمل كرده تقصير يه مشت اقتصاددان آفتاب پرست شده، كه رنگ عوض كردن.
من نمي دونم آخه ابن ديگه چه تحليل فني هست كه شما از اقتصاد دارين ارائه ميدين. اينكه بياين طرفداران بقيه ديدگاههاي اقتصادي رو آفتاب پرست بناميم و بعد كارشونو چون آفتاب پرست هستن زير سوال ببرين كه نشد حرف؛
خوبه كه يه تحليل درست و فني از اقتصاد ارائه بدين نه اينكه هي تو توهم اقتصاد اسلامي باشين!
يه نگاه بندازين ببينيد تركيه، امارات، مالزي، كره و... دارن چي كار مي كنن كه به اينجا رسيدن، آيا اونها هم دنبال اقتصاد اسلامي گشتن و با آفتاب پرست ناميدن مخالفان ديدگاههاي خودشون؛ به اينجا رسيدن؟ (244290)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۰۲:۱۲
اين اقدام دولتي كه شعارش اجراي عدالت است خيلي عجيب است وهمانطور كه اشاره شد دولتي كه تئوري اقتصادي ندارد عملكردش بر خلاف شعارش خواهد شد و عده اي كه اقتصاد كلاسيك و مباني اقتصاد سرمايه داري را در دانشكده هاي اقتصاد خوانده اند بيش از اين انتظاري نيست انتظار از دولتي كه شعار عدالت سر ميدهد وجود دارد وپيشنهاد ميگردد در مسئوليت ها ومناصب اقتصادي كشور از متخصصين متعهد و دلسوز نظام وكشور وصاحبنظر استفاده كند كه دنبال حل مشكلات مردم و طبقه محرو م باشند نه پياده كردن فرامين بانك جهاني و صندوق جهاني .
در جلسه اي كه رياست محترم جمهور با كارشناسان داشتند واز شبكه يك سيما پخش شد مشاهده نموديم از كارشناس اقتصادي دعوت شده بود كه دغدغه اصلي اش اين بود كه رييس جمهور محترم قول بدهند كه سياست به اصطلاح هدفمند كردن يارانه ها را تا آخر وبخوبي طي فرمايند ومبادا وسط راه تسليم فشارها شوند. (244292)
 
مهران ک
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۲۳:۰۷
من نمی دانم چرا در مباحث علمی مثل اقتصاد مسائل اجتماعی و عقیدتی را وارد می کنید ؟
اینکه نحوه عمل کردن به نظریات مختلف اقتصادی باید با ملاحظات اجتماعی و ... هر جامعه عمل شود درست است اینکه اصلا شاید بعضی تئوریهادر بعضی جوامع جواب مناسب ندهد بدیهی است ؛ ولی این ربطی به غیر مذهبی بودن یک تئوری علمی ندارد .
لابد از فردا قانون ارشمیدس و قضیه طالس و قوانین نیوتن و کپرنیک و ..... باید کنار گذاشته شوند تا ورژن اسلامی آنها تدوین شود : مثلا قانون دوم نیوتن باید با ذکر این موضوع که اگر رفعت و گذشت در کار باشد هر عملی با عکس العمل مساوی ولی در خلاف جهت آن روبرو نمی شود ! (244297)
 
محمود
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۱:۴۷
با سلام

برابر طرح قرار بوده فقط به دهک های فقیر پول داده شود پس هدف حذف فقرا در شعار نیست اما اگر در عمل بعد از عدم توان دولت در دادن یارنه به دهک پایین این اتفاق بیافتد طرح در تاریخ ایران شکست خورده اما حذف یارانه در کل برای رقابت و خود دولت (حقوق در برابر کار مفید) اگر اجرا شود خوب است (244300)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۴۷:۰۷
سلام
اگر شما به حرفهاي خود اعتقاد راسخ داريد و دلتان بحال مردم ميسوزد و عدالت را فقط لقلقه زبان ميدانيد چرا در مجلس جلوي تصويب طرح هدفمند كردن يارانه ها را نميگيريد (244302)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۵۲:۰۶
دوست عزیز
این کار محصول کار یک دولت نیست .. این برنامه مجلس ششم و هفتم است که در دولت دهم با همدستی مجلس هشتم تحقق خواهد یافت ... و البته بنا بر گفته مدیر سایت شما و سایر اقتصاد دانان مجلس چاره ای جز این راه برای اقتصاد ایران نمانده است ..

بنابر این من به سایت الف و جناب توکلی توصیه می کنم از اینکه در تصویب طرحی همدستی کنند و بلافاصله هم موضع انتقادی به کار خود بگیرند چون عواقب این کار را می دانند بپرهیزند .. با مردم رو راست باشید . (244303)
 
اشکان
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۵۴:۰۱
بعد از مدت زیادی تفکر نتوانستم به این سوالات پاسخ دهم که چرا من باید گرانتر بپردازم وقتی که:

- هنوز خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا تولید و با قیمت گذاف به من فروخته می شود آیا من باید جبران بی فکری این تولید را بپردازم؟ چرا من باید تاوان مصرف سوخت بیشتر آن را بدهم؟

- می گویید بخش بزرگی از بنزین در جایگاهها تبخیر و به هوا می رود پول آن را هم من باید بدهم؟

- بیش از ۳۰ درصد آب آشامیدنی بخاطر سیستم مستعمل آب رسانی در شبکه هدر می رود آیا من باید هزینه آن را بپردازم؟

- برق هم همینطور آیا اتلاف انرژی در شبکه برق رسانی وجود دارد و باز هم تاوان آن را من باید بپردازم؟

- بعد از این همه سال معضل وسایل ارتباط عمومی حل نشده وقت بیشتری می خواهید؟

این گناه من نیست که این هزینه ها را پرداخت کنم گناه شماست و شما باید آن را بپردازید. برایم مهم نیست که چپ هستید یا راست ۳۰ سال مدیر بوده اید و مسیول.

مرد باشید و بگویید مشکل از مدیریت شما بوده نه چیز دیگر لااقل موقع پرداخت کمتر زجر می کشیم. (244304)
 
اشکان
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۲:۵۴:۲۰
بعد از مدت زیادی تفکر نتوانستم به این سوالات پاسخ دهم که چرا من باید گرانتر بپردازم وقتی که:

- هنوز خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا تولید و با قیمت گذاف به من فروخته می شود آیا من باید جبران بی فکری این تولید را بپردازم؟ چرا من باید تاوان مصرف سوخت بیشتر آن را بدهم؟

- می گویید بخش بزرگی از بنزین در جایگاهها تبخیر و به هوا می رود پول آن را هم من باید بدهم؟

- بیش از ۳۰ درصد آب آشامیدنی بخاطر سیستم مستعمل آب رسانی در شبکه هدر می رود آیا من باید هزینه آن را بپردازم؟

- برق هم همینطور آیا اتلاف انرژی در شبکه برق رسانی وجود دارد و باز هم تاوان آن را من باید بپردازم؟

- بعد از این همه سال معضل وسایل ارتباط عمومی حل نشده وقت بیشتری می خواهید؟

این گناه من نیست که این هزینه ها را پرداخت کنم گناه شماست و شما باید آن را بپردازید. برایم مهم نیست که چپ هستید یا راست ۳۰ سال مدیر بوده اید و مسیول.

مرد باشید و بگویید مشکل از مدیریت شما بوده نه چیز دیگر لااقل موقع پرداخت کمتر زجر می کشیم. (244305)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۱:۳۱:۲۹
فکر می‌کنید همین الان چه کسی دارد این پول‌ها را می‌دهد؟ فکر می‌کنید یارانه از جیب مسؤول دولتی می‌رود؟
من یکی که راضی نیستم سهم من از پول نفت و مالیاتی که می‌دهم این‌طوری هدر برود. راهش این است که به جای یارانه دادن که فقط افزایش مصرف و اسراف را تشویق می‌کند، پولش را به خودم بدهند تا صرف چیزی کنم که خودم صلاح می‌دانم. (244415)
 
علی پور
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۰۳:۴۲
بسمه تعالی
سلام
دانشجویی از استاد اقتصاد در دانشگاه می پرسد شما که اینقدر اقتصاد می دانید چرا پیشنهاد عملی نمی دهید و استاد در جواب می گوید ما تئورسین اقتصاد هستیم...
و این آقا امیر هم از اون دست تئورسین هاست
منتظر باشید نمایندگان مثل 4 سال گذشته با کمک فکری خود برنامه های عملی دولت رامصوب و راه را خواهند نشان داد.
مانند نظام هماهنگ پرداخت و اجرای کارت سوخت ،در اوج انتقادات زهر آگین شما تئورسین اقتصادی عزیز. (244308)
 
الیاس
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۱۸:۳۳
تقریبا اکثریت مردم با این طرح مخالف می باشند.
چه سود که دولت همیشه کار خودش را انجام می دهد و می خواهد به هر قیمتی که شده این کار صورت گیرد.
دولت محترم و خدوم آقای احمدی نژاد فقط به فکر جمع کردن آمار است و ارائه آمار تقریبا به یک طنز تبدیل شده است.
کیفیت مهم نیست . فقط آمار می دهند قبل از 1384 و بعد از 1384
بنده برای پرداخت قبض موبایل از دیشب تا هم اکنون حداقل به 6 خودپرداز مراجعه نمودم که در همه موارد موفق به انجام نشدم . با مراجع به یک بانک جهت پرداخت دستی , کارمندان بانک قبول نکردند و اعلام کردند از پذیرش به صورت دستی معذورند.
پس از اعتراض به رئیس بانک ایشان عنوان کردند که هروز با این مشکلات مواجه می باشند اما از سرپرستی دستور رسیده قبول نکنند. علت آن هم جمع آوری آمار در جهت راه اندازی و تبلیغات دولت الکترونیک می باشد.
تو خود بخوان حدیث مفصل ..... (244311)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۷:۰۹:۴۹
خوب تلفنی پرداخت کن. عجب مغلطه ای! (244450)
 
روح ادام اسمیت
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۱۹:۳۵
اقای توکلی من وشما فرمایش جناب دکتر نیکنام استاد اقتصاد دانشگاه تهران را هرگز فراموش نمیکنیم انجایی که فرمود هر دولتی در نظام اقتصاد بازار دست ببرد دست نامرئی ادام اسمیت خفه اش میکند ،من وشما در عالم خامی ونپختگی بر سر عدالت با ایشان بحث میکردیم وهیچ وقت نفهمیدیم که غربی ها یا به قول چپ زدگان ورشکسته امپریالیسم محکمترین سیستم تامین اجتماعی را دارد ،واقتصاد اسلامی ما با انفاق وصدقه وهبه وغیره به جایی نمی رسد ،جناب توکلی شما بهتر میدانید که واقعی بودن قیمت ها امری ناگزیر است وبنگاهها خصوصی ودولت با قیمت های مصنوعی قادر به برنامه ریزی تولید نیستند ،وشکی نیست که واقعی کردن قیمت ها هزینه های را در بر دارد همانطور که در غرب هم هزینه های به دنبال داشت ،هنر مجلس ودولت برنامه ریزی صحیح در جهت اجرای درست این سیاست وبه حداقل رساندن هزینه های ان است ،نه متهم کردن یکدیگر وسیاسی کاری ،اگر شما سیاست های اقتصادی احمدی نژاد را قبول ندارید بسیاری از مردم اصولا با سایر رفتارهای ایشان هم موافق نیستند ولی این دلیل نمیشود که این فرصت تاریخی را از دست بدهیم ،احمدی نژاد با این کارش لعن ونفرین ابدی عوام را به جان میخرد ولی برای همیشه غده سرطانی یارانه را از بدن بیمار اقتصاد ایران در میاورد مهم این است که دولت ،مجلس واقتصاددانان هزینه وعواقب این جراحی را به حداقل برسانند .این جراحی ارزوی همه اقتصاد دانان کشور در گذشته وحال بوده وهست ومینیمم کردن عواقب ان به تعامل با هم وتحمل نظرات دیگران بستگی دارد کاری که متاسفانه نه از دولت دیده شده ونه از مجلس شنیده شده است . (244312)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۳۵:۲۷
آقای سیاح!
کاملاً با اصولی که برای اقتصاد اسلامی شمردید موافقم اما با این مخالفم که از این اصول، لزوم یارانه دادن دولت به شیوه‌ی فعلی، یا دخالت دولت در تعیین قیمت‌ها (به جای این که بازار رقابتی قیمت‌ها را تعیین کند)، یا فعالیت گسترده‌ی اقتصادی دولت نتیجه گرفته شود.
به عنوان مثال، شما پذیرفتن نظام عرضه و تقاضای بازار را به عنوان تفکر لیبرالیستی شناخته‌اید و تلویحاً محکومش کرده‌اید. به شما پیشنهاد می‌کنم احادیث پایانی باب ۶۰ توحید صدوق را ببینید. این احادیث به روشنی نشان می‌دهند که اگر احتکار (انحصار) در کار نباشد، حاکم دولت اسلامی حق تعیین قیمت برای اجناس را ندارد. پیامبر اسلام -صلی‌الله علیه و آله- به صراحت با تعیین قیمت‌ها توسط خودشان (که اصحاب خواسته بودند) مخالفت کرده‌اند و نوسان قیمت‌ها را طبیعی و دخالت در آن را غیرمجاز دانسته‌اند. آیا مشی فعلی دولت با سنت پیامبر و ائمه‌ی معصومین -علیهم‌السلام- سازگار است؟
یک سؤال دیگر: یارانه‌ها از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ صاحب واقعی پول نفت چه کسی است؟ آیا عدالت «ایتاء کل ذی حقٍ حقه» نیست؟ آیا حضرت علی -علیه‌السلام- روی کالاهای اساسی یارانه می‌دادند؟ یا پول بیت‌المال را مستقیماً به مردم می‌دادند تا آنچه خود صلاح می‌دانند بخرند؟

آقای سیاح!
اصلاً بحث لیبرالیسم و سرمایه‌داری نیست. هیچ کس نمی‌خواهد فقرا یا ازکارافتادگان از بین بروند. ادعای اصلی این است که دخالت گسترده‌ی دولت در اقتصاد، به جای این که عدالت را تحقق بخشد مردم را فقیر نگه می‌دارد و نقض غرض است.
اقتصاد اسلامی، اقتصاد لیبرالیستیِ به قول شما ضعیف‌کُش نیست، ولی اقتصاد کمونیستی هم نیست.

ضمناً اینطور همه‌ی کارشناسان اقتصادی را متهم به لیبرالیسم کردن با هیچ جای شرع سازگار نیست. بخش بزرگی از این کارشناسان افرادی هستند که اتفاقاً خوب مکاتب مختلف و اقتصاد اسلامی را شناخته‌اند، و اقتصاد اسلامی را با آزادسازی اقتصاد منافی نمی‌دانند. آزادسازی اقتصاد لزوماً به معنی پذیرفتن ربا، یا مصرف‌زدگی یا نفی قناعت نیست، بلکه به معنای این است که یک فعال اقتصادی که قوانین شرع را زیر پا نگذاشته است دست و پایش بسته نشود تا بتواند نوآوری به خرج دهد، حقوق درخوری به کارگرانش بدهد و رونق در اقتصاد به وجود آورد. (244317)
 
مهندس باقری
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۴۰:۵۴
یارانه ها در ایران با آنچه که گفته شده است تفاوت دارد در واقع بخشی از ثروت زیر زمینی مردم است بنام نفت که در گذشته یر نقدی بود وحالا صحبت از نقدی شدن آن است اشکال اصلی به روش اجرایی دولت در لایحه است که می خواهذ بخشی از جامعه را بدون دلیل از حق خود یعنی پول نفت محروم کند اگر نمایندگان مجلس جلوی این جانبه گرایی دولت را بگیرند وپول نفت یا همان یارانه را به همه مردم مساوی بدهند عدالت اجرا می شود وگرنه وقتی بانک اطلاعاتی نداریم به نام فقرا به کامن دارندگان نفوذ در نهادهای حمایتی نظیزکمیته امداد وبهزیستی وامثال هم می شود دولن باید بیشتر از این مبل را خرج نظارت بر توزیع کند مردم برای رهایی از این مشکل وحفط وحدت ملی به مجلس امید زیادی دارند ان شاأ الله مجلس با بازنگری وتقسیم مساوی راه اعتراضات را می بندد . (244318)
 
حسين بيراوندي
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۳:۴۸:۲۶
ظاهرا\" جنابعالي از مناطق مرزي كشور خبري نداري كه سايه قاچاق و قاچاقچي دارد چه بلايي سر فرزندان مردم اين مناطق مي آورد , آرد با عنوان طلاي سفدي , انواي مواد نفتي در صدر همه گازاييل و بنزين حتي نفت سفيد اين مواد به بيرون مرزها ميروند و به جاي آن مواد مخدر شامل تريك هرويين شيشه كريستال و..به داخل كشور مي آيد آنگاه بايستي ميلياردها تومن پول وهزاران نيرو وپرسنل انتظامي فداي اين معركه خود خواسته كنيم بنده فكر مي كنم مردم ايران حاضرند هر سختي و تورم مورد ادعاي شما را تحمل كنند ولي فرزندانشان به دام اين كروه هاي قاچاقچي نيفتند و آينده فرزندانشان تباه نشود. (244319)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۴:۰۶:۱۳
جالبه كه سايت الف نظر نماينده ها در مورد اين طرح رو بر نمي تابه. باباجون شما هم يه جوري مقاله و مطلب مي نويسين كه انگار فقط يه نفر تو اين مملكت اقتصاد مي فهمه و دلش به حال مردم مي سوزه اونم شماييد. بسه متهم كردن دولت يه خورده انصافم خوبه. (244322)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۴:۱۱:۰۶
عدالت اجتماعي بدان معناست كه همه برحسب توانايي خود از امكانات استفاده كنند نه اين كه از ثروتمندان بگيريد به فقرا بدهيد .با اين كار سرمايه دار ها را فراري ميدهيد. سرمايه گذار خارجي كه نداريم سرمايه گذار داخلي هم نخواهيم داشت. با اين رويه ثروت مندان به خارج رفته و انجا سرمايه گذاري مي كنند و فقرا هم فقيرتر مي شوند. از ما گفتن بود. به كارگران رحم كنيد (244327)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۴:۱۷:۰۷
جواب آقاي سياح و همفكران ايشان در همين ماقله است و يك جمله است:\"هر چند اقتصاد اسلامي مانند اقتصاد نئوكلاسيك تئوريزه و مدون نشده،\"
همين يك جمله كافيست تا بدانيم چرا هميشه اين اقتصادانان نئو كلاسيك بوده اند كه برنده ميدانند.تا زمانيكه شما نتوانيد اقتصاد اسلامي را تئوريزه كني و چند ده جلد كتاب و چند صد مقاله پژهشي و ..... ارائه بدهي بايد كناري بنشيني تا ايدئولوژي قويتر وسازمان يافته تر كارخودش را بكند. (244331)
 
حاچی زاده
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۴:۲۴:۵۴
دوست گرامی اینها که افتاب پرستشان نامیده ای یک گروه یا یک طیف نبوده اند ودر زمانهای مختلف طی 30 سال بعد از انقلاب متفاوتند ولی حسب نظر چنابعالی راه ومرامشان یکی بوده وبر هدفمند کردن یارانه ها پای فشرده اند کمی منطقی باشیم ثبات نظر در طایفه اقتصاد دانان گویای روش ناصحیح کنونی است هدردادن منابع میهن.خروچ مستمر کلیه کالاهای یارانه دار ازمرزهابه بهانه کمک به عدالت انجام میشوددر اغلب کشورهای سرمایه داری هم یارانه درقالب رفاه اچتماعی به گروه های کم درامد که امار دقیق انرا دارند تخصیص میدهند که امکان تقلب در ان بسیار کم است اصلاح ودگرگونی نظام موچود الزامی است حال چگونه انچام شود چای بحث دارد که باشما هم نظرم این امر دانش وتچربه وبینش گسترده وعمیقی لازم دارد که انرا در متولیان حاکم که شناخت نسبی از ایشان به دست داریمo((ییک روز درپی کاهش نرخ بهره اند سپس انرابالاتر از گذشتگان می برند روزی به وفور وام کم بهره در جامعه می پراکنند تا حدی که بازار را منفچر میکنند سپس پول را درچامعه درومی کنند ونسل انرا می کنند وبه فکر چمع اوری مطالبات بانکها از زودبازدههای عزیزدیروز ومفسدین اقتصادی امروز می باشند )). ضمنا در چامعه ما که امار واطلاعات خانوارها نا صحیح اعلام میشود وامکان تقلب بسیاراست ناپخته اجرا کردن چنین سیاست با اهمیتوحیاتی که می تواند نتایج دوگانه کاملا متضاد داشته باشددرایت وعلم ودانش نیازداردامیدوارم که به خیر بیانجامد. (244334)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۴:۲۶:۱۴
این تصویر منو یاد آرم لینوکس سوسه انداخت. (244335)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۵:۰۳:۲۲
با سلام
اتفاقا جريان اقتصاد بازار بدليل تئوري هاي مدون و سياست هاي معين شباهت كمتري به آفتاب پرست دارد.اگر آقاياني كه انتقاد ميكنند بتوانند حرفهاي عملياتي و معين براي اداره كشور ارائه دهند فكر ميكنم بهتر بتوان بحث علمي نمود.
بايد از نگارنده اين متن بپرسند كه تو خودت چه رنگي داري؟مباني فكري تو چيست؟ راه نجات اقتصاد را در چه چيزي ميداني؟
بدون پاسخ به اين سوالات اساسي صرف شعار دادن و انتقاد كردن از كل بدنه كارشناسي كشور به گمانم به آفتاب پرست بودن بيشتر شباهت دارد.

لطفا از ايشان بپرسيد اقتصاد مورد اشاره ايشان براي حل معضل يارانه ها چه راهكار \"عملي\" دارد؟
در ضمن مغالطه آخر ايشان جابجا كردن هدفمند كردن يارانه ها با حذف يارانه ها بود. (244345)
 
مرد غارنشين
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۵:۴۳:۱۲
شماهاي كه مي گوئيد بيشتر مردم با اين طرح موافق هستند به خدا اون بيشتري كه شما مي گيد اگر وجود داشته باشه اكثرا روستايي ها و افرادي هستند كه بخاطر عدم اطلاع درست فكر ميكنند ماهانه صد ها هزار تومان به حسابشون ريخته ميشه و وضعشون خوب ميشه نمي دونن كه اگر بيكار نشن گراني هايي كه بوجود مي آيد باعث ميشه وضعشون بدتر هم بشه .
نمونه بارز اون هم كه هر وقت دولت افزايش حقوق يا چيزي داد براي كارمندان بلافاصله خيلي از كالاهاي اساسي مورد استفاده مردم بي دليل گران شدند .

لطفا وقتي بگويد بيشتر مردم كه با آمار كه استفاده ميشه در مورد كميت يك چيز آشنا باشيد و وقتي بگوئيد مردم كه با كيفيت فكري اون مردم آشنا باشيد . (244356)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۵:۴۵:۴۳
lمجلس در شرف انجام اشتباه بزرگیست الان زمان ازمون و خطا نیست قشر متوسط شهری در راستای این طرح اسیب جدی می خورند عزیزانی که امروز در لباس اقتصاد دان از این طرح بی منطق بی چون و چرا دفاع میکنید فردا اگر کارگری یا کارمندی معترض شد نگین بی بی سی فریبش داده (244357)
 
كبا
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۳:۴۳:۲۲
من بر خلاف نظر اين دوست ناشناس عرض ميكنم كه اين مجلسي ها و كارشناسان دولت عدالت محور هستند كه فعلا فريب بيبيسي را خورده اند و براي نابودي اين اقتصاد بيمار و نيمه جان طرحهاي اين چنيني را به مردم بيچاره تحميل ميكنند . با اجراي اين طرح با اين سرعت و عجله معلوم نيست كه قشر فقير جامعه فردا از گرسنگي چه بر سرشان خواهد امد . (244544)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۶:۰۵:۲۶
هر تصمیمی که دولت و مجلس میگیرندصرفنظر از پیامدها مثبت و منفی اش یادتان باشد در پیشگاه خدا در آینده ای بسیار نزدیک باید جوابگو باشید (244365)
 
مردغارنشين
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۶:۱۹:۴۸
منظورتان از آينده نزديك ظهور حضرت مهدي هستش يا مردن بر اثر گشنگي يا كشته شدن به دست ديگران بخاطر بدست آوردن يك تكه نان ؟ (244613)
 
سلحشور
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۶:۲۵:۴۹
در مورد این طرح یک جمله به ذهن میرسد: به جامعه دو طبقه ای (فقیر و دارا) خوش آمدید! (244368)
 
ali
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۷:۴۴:۳۲
آیا بهتر نیست بجای این همه کلی گویی و انتقاد از طرح هدفمند کردن یارانه ها بیایید برای یکبار هم که شده بطور کارشناسی و تفضیلی محاسن ومعایب اجرای این طرح و اثراتی که بر اقتصاد ، اجتماع ،صنعت،کشاورزی،بهداشت، انرژی،تولید،صادرات و واردات،حمل ونقل ، آموزش وپرورش و دانشگاهها ،محیط کسب وکار ،بازار،مسکن،خانواده و خیلی موارد دیگر خواهد داشت را بطور علمی و شفاف پیش بینی و برآورد نمایید و این بحث را در محضر نقد وبررسی و اظهار نظر اساتید دانشگاهی قرار دهید؟ آیا شما که احساس میکنید دلتان برای مردم میسوزد نباید لااقل برای تبیین بیشتر این موضوع سمینار یا میزگردی در این رابطه در مراکز علمی و دانشگاهی برگزار کنید و مراکز تصمیمگیری را در جریان نتایج آن قرار دهید! چه بسا با رویکردی که در مجلس با آن روبرو هستیم بایک توصیه این طرح بدون هیچگونه کارشناسی به تصویب اکثریت برسد وبار دیگر سوار برموج حوادث شویم و در مسیر سعی و خطا قرار گیریم.شاید آن زمان دیگر جایی برای انتقاد ومتهم کردن دیگران نباشد. (244381)
 
كبا
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۳:۴۹:۰۷
جناب علي اقا . اين پيشنهاد شما بسيار به جا ميباشد ولي تا وقتي كه اين اقايان خودشان را عقل كل ميدانند و در هر چيزي كارشناس بلامنازع ان ميشوند ديگر جايي براي بحث و مباحثه در دانشگاه و مراكز علمي باقي نمي ماند . (244546)
 
تهراني نسب
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۷:۴۶:۰۲
نفاق سياسي كافي نبود حالا نفاق اقتصادي هم درست ميشه. انا لله وانا غليهم راجعون براي دولت. (244383)
 
اشکان
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۷:۴۶:۱۱
ایشان فرموده اند:
«حذف يارانه‌ها براي تحقق عدالت؟! مثل اين است كه بگوييم برهنگي خانمها براي تحقق عفاف !»
این حقیر بعنوان یک عامی موضوع را اینطور فهمیده ام:
حذف یارانه ها بقصد هدفمند کردن آن یعنی قسمتی از این صرفه جویی صرف آبادانی کشور شود، (پس به سود همه طبقات است) و قسمتی هم صرف حمایت از اقشار آسیب پذیر.
سود دیگر هدفمند کردن رواج فرهنگ صرفه جویی است که مصرف داخلی انرژی کاهش میابد و فروش و ارز آوری آن افزایش و اگر روزی کمتر نفت داشته باشیم دچار بحران مضاعف نشویم.
همان اقشار آسیب پذیر بزرگترین پتانسیل صرفه جویی هستند چرا که میتوانند با صرفه جویی در مصرف انرژی قسمتی از یارانه را صرف ضروریات زندگی نماید.
اشتباه فهمیدم؟ (244384)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۹:۵۹:۲۶
بله اشتباه فهمیده ای 1) قرار است یارانه ها ابتدا هدفمند شده و سپس یارانه نقدی حذف شده و تبدیل به تامین اجتماعی شود تا آنجا که من می دانم تامین اجتماعی وظیفه مسئولین در قانون اساسی است حتی اگر نفت تمام شود2) شناسائی دقیق دهکها اصلا ممکن نیست 3) 40 میلیون ایرانی تحقیر می شوند که فقیرند 4) 40 میلیون ایرانی با تورم بدون جبرانی مواجه می شوند در حالی که ما 40 میلیون یا حتی 20 میلیون ثروتمند نداریم اکثر اینها جزء طبقه متوسط جامعه هستند که اعتراض آنها می تواند به شکست طرح بیانجامد (244401)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۸ ۱۶:۲۶:۰۶
آفرين به اين فهم درست.
با چند جمله ساده اصل مطلب را گفتید.
یک چنین طرح بزرگی حتما پیامدهای منفی هم دارد و بهتر است عقلا بنشینند و پیامدهای منفی اش را چاهر کنند. (245573)
 
اشکان
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۱:۲۹:۱۹
مهدی عزیز،
با شما در مورد دهکها موافقم. اما قرار است که یارانه نقدی ضربه گیر باشد و نه مستمری مادام العمر! با شکوفایی که این طرح با خود بهمراه دارد. قطعا جایگزین های بهتری مثل تامین اجتماعی بکاربرده خواهد شد و این خیلی خوب است . (244414)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۸-۰۶ ۲۰:۱۶:۳۱
آقا اشکان با توجه به کاهش ذخایر نفت دنیا پیش بینی این است که قیمت نفت و بنزین بالا می رود آیا مردم می توانند تورم بدون جبرانی این طرح را تحمل کنندچون ما هیچ فشاری روی ثروتمندان جامعه نداریم که مجبور باشند شرایط کسب و کار را برای فقرا فراهم کنند ار سرمایه دارانی هم که می خواهند ایجاد اشتغال کنند حمایت نمی شود در ضمن تا آنجا که من می دانم امیر المومنین ثروتهای عمومی یا حداقل بخشی از آن را به تساوی تقسیم می کرد (245113)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۱:۴۱:۰۱
منتظر تصویب سریع تر این طرح با دادن اختیارات کامل به احمدی نژاد هستیم.
زودتر تصویب کنید... (244417)
 
ابرار
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۲:۱۸:۵۶
همه آنهایی که دغدغه دین و انقلاب و اسلام را در طی سی چهل سال گذشته داشته و دارند و اطلاعاتی هم درباره مبارزات سیاسی اقتصادی در دوران طاغوت و الخصوص جریانات سیاسی اقتصادی در سی سال پس از انقلاب اسلامی را دارند . بخوبی از وجود تفکرات بازرگان مانندها و موسوی مانند و بنی صدر مانند مطلعند .
بنی صدر . با آن تفکرات و ژست های اسلامی و فلسفی و راه حل های سیاسی اقتصادی .البته بقول خودش اسلامی . راه حل ها و راه کار های کودکانه و مسخره ای که حتی برای هر دانشجوی مسلمان و متعهد سال اول اقتصاد هم در آن زمان . بیشتر شبه به طنز بود تا فلسفه اسلامی اقتصادی . تفکرات خنده داری که در آن زمان اتفاقا در کتابی با نام اقتصاد توحیدی یا مثلا اقتصاد اسلامی چاپ نموده بود . تفکرات و راه حل هایی که کاملا نشان گر این بود که او نه اسلام را شناخته بود و نه علم اقتصاد را . نه فلسفه مارکسیستی . نه کمونیستی . نه اقتصاد کا پیتالیستی . نه اقتصاد لیبرالیستی . نه اقتصاد سو سیال دموکراتیک . نه اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد را.
اتفاقا در همان زمان . زمانیکه اوج تفکرات اسلامی انقلابی نیز بود شهید صدر رحمته الله علیه که خود عالم و فقیه و مرجعی بود ربانی و اسوه ای بود انقلابی کتابی در زمینه اقتصاد اسلامی انتشار داد با نام اقتصادنا یا اقتصاد ما .
این کتاب هم اگر چه توسط شخصیتی بسیار مطلع و متعهد به اسلام و در عین حال انقلابی نوشته شده بود . اما به علت اینکه ایشان در هیچ زمانی تجربه عملی مدیریتی در زمینه حضور در هیچ دولتی را نداشت . یعنی ایشان شخصا و به طور عملی دست اندر کار مسایل و مقوله های عملی سیاسی اقتصادی در سطح ناحیه ای یا کشوری یا منطقه ای یا جهانی نبود . پاسخ گوی بسیاری از سوالات و مشکلات و پیچیدگی های اقتصادی نبود .
اتفاقا . این کتاب و نظریات و راه کارهای اقتصادی موجود در آن . به علت همین خلاء موجود در پاسخ گویی به بسیاری از مشکلات و سوالات اقتصادی . آنهم در حوزه عملی . بعضا مورد سوء استفاده سیاسی و تمسخر بعضی از گروه های سیاسی ضد اسلامی نیز قرار گرفت .
همانند نظرات و راه کارهای پیشنهادی اقتصادی بسیاری از اقتصاد اندیشان . دقت بفرمایید . اقتصاد اندیشان . نه اقتصاد دانان . فعلی در ایران عزیز . بخصوص در سطح دانشگاه ها و مرکز علمی . اگر چه این اقتصاد اندیشان و متفکرین اقتصادی بعضا هم دغدغه اسلامی و انقلابی هم داشته باشند . ولی به همان علت مشابه . یعنی نداشتن تجربه عملی در حوزه امور کشور داری در دولت . تفکرات و نظرات و راه کارهای پیشنهادی آنان نیز مانند بادکنکی جذاب ولی تو خالیست .
در ایران عزیز . برای برون رفت از چالش پاسخگویی به سوالات حیاتی مانند
بالاخره اقتصاد اسلامی چیست ؟ چه مبانی عملی دارد ؟ اسلام چه راه کار های عملی اقتصادی در دنیا امروز دارد؟ در مواجه با روش های اقتصادی و عملی دیگر موجود در جهان . اقتصاد اسلامی . با چه چالش ها یی روبروست و چگونه باید عمل نماید ؟ و و و . حضور فعال نمایندگان رسمی و معتمدین مراجع عظام تقلید . در کابینه تمامی دولت ها امری فوری و ضروریست . نمایندگان و معتمدین متعهد مسلمانی که در امور اقتصادی علمی متخصص اند . افرادی که صرفا به عنوان ناظر و بدون هیچ اظهار نظر و فقط با هدف تجربه اندوزی عملی و بدون هیچگونه دخالتی درامور اداره کشور . در تمامی جلسات کابینه دولت ها به طور تمام وقت شرکت مینمایند .
کسانی که اندوخته های علمی و تجربه عملی اقتصادی خود با حضور در تمامی جلسات کابینه دولت را . به عنوان متخصصین و مشاورین درجه یک اسلامی . به مراجع عظام تقلید منتقل مینمایند .
تا نهایتا و برای اولین بار در طول 1430 سال گذشته تاریخ اسلام . مراجع عظام تقلید بتوانند اجتهاد و نظرات اسلامی و فتاوای رسمی و فقهی خود را در رابطه با پاسخ به تمامی سوالات مبنایی اقتصادی موجود و همچنین راهکار های عملی اقتصادی و روش ها و برنامه های مدون اسلامی. برای برون رفت از تمامی چالش های اقتصادی موجود امروز . در ایران . همچنین در جهان اسلام . به صورت فتاوای اسلامی و رسمی فقهی اعلام نمایند .
فتاوایی که درعلمی و عملی و بخصوص اسلامی بودن و به روز بودن آن شک و تردیدی نیست
ابرار (244421)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۲:۲۹:۲۹
برادر عزیز آقای سیاح
آیا تکرار عملکرداقتصادی آن 26 سال در زمان آقای احمدی نژاد
این واقعیت را به شما نمیفهماند که مدعیان اقتصاد عدالت محور
با آن تیترهای دهان پرکن که به عنوان هدف غایی جامعه ذکر کرده اید
هرگز نمی توانند راه حل عملی برای مشکلات جامعه بیابند.
شما کم کاری نکرده اید بلکه با دور نگه داشتن خود از واقعیتهای عینی
و دشوار اقتصادی در نگاه مردم خود را تطهیر کرده و خواهید کرد (244422)
 
حسن
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۲:۴۸:۳۷
با سلام

من شخصا با این طرح از زمان اعلام آن مخالف بودم علیرغم احترام به آقای دکتر احمدی نژاد
بدلیل
1- تورم بالائی که ایجاد مینماید
2- بی عدالتی که ایجاد میکند. ببخشید جرم کسی که رحمت کشیده و درآمد خوبی دارد چیست که باید همه چیز را گران بخرد و گران پرداخت نماید پس از فردا هیچکس به فکر کار و تلاش نباشد چون تفاوتی با آدم بی کار و بی عار ندارد و دهانمان را بالا نگه داریم که به همه امر شده است که باید یکسان برسد
3- میترسم بعد از گذشت چند وقت از دادن پول به دهکهای پایین یک هو آن هم قطع شود و ان موقع وای به حال فقرا
4- چرا باید اقتصاد را بطور مصنوعی دستکاری نماییم و نگذاریم روال طبیعی را بگذراند (244423)
 
س
۱۳۸۸-۰۸-۰۵ ۱۴:۳۱:۴۴
2- آن کسی که درامد بالایی دارد مطمئناً به طور طبیعی سود خواهد برد.
3- امیدوارم اینطور نشود ولی اگر طبق قانون اساسی تامین اجتماعی گسترده برای درمان و بیکاری و... داشته باشیم شاید لزومی هم نداشته باشد.
4- اتفاقاً سالهاست دولتها اقتصاد را مصنوعی دستمالی میکنند و حالا قرار است این امر محدود به نظارت و حمایت از اقشار آسیب پذیر شود. روال طبیعی به شرط بالا بهتر نیست؟
1- من هم از تورم بالا میترسم ولی فکر کن تا کی باید بترسیم و پیشرفت نکنیم؟
متأسفانه بجای همدلی این امر تبدیل به دستمایه ای برای تسویه حساب سیاسی شده بشکلی که قبل از آغاز شکست بخورد. از همه دوستان میخواهم به وطنشان و مصالحش بیشتر بیندیشند. لا اقل خوشحال باشند که این طرح را دولت بعدی مجبور نیست اجرا کند و میتوانند همیشه عواقب سوء آن را به احمدی نژاد نسبت داده و از مواهب آن بهره مند شوند. نه؟! (244820)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۸ ۱۶:۳۰:۱۶
حسن جان
اقتصاد یارانه ای اقتصاد دستکاری شده و ناقص است.
کدام اقتصاد موفقی تا این حد یارانه های باز برای همه دارد؟ لطفا به اشکال کار توجه کنید (245574)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۲۳:۱۷:۰۷
بسمه تعالی
اولا کاش مشخص میشد نویسنده محترم چه سوابق علمی یا تجربی در زمینه اقتصاد دارند.
از اشکلات مهم بسیاری از دولتمردان و صاحب قلم ها و صاحبان منابر این است که خود را صاحب نظر اقتصادی میدانند و راحع به مسائل اقتصادی حساس اظهار نظر میکنند.در حالیکه کمتر میشود این حضرات راجع به نحوه عمل جراحی غذد مغزی یا راجع به فیزیک هسته ای اظهار نظر کنند.
متاسفانه این نکته هنوز مغفول است که :
اقتصاد نیز مانند پزشکی یا فیزیک یا زیست شناسی
یک علم است.
تجربه مدیریت دولتی و یا کار سیاسی دلیل بر دانستن اقتصاد نیست. یک مدیر دولتی یا یک رجل سیاسی به طور معمول همانقدر از اقتصاد میداند که یک آمپول زن یا یک منشی مطب پزشک متخصص استخوان ، از جراحی استخوان میداند- یا یک دفتردار دانشکده فیزیک از علم فیزیک هسته ای میداند.
برای اظهار نظر در علم اقتصاد بایست دروس اقتصاد خرد و کلان و اقتصادسنجی و سایر دروس اقتصادی را خواندو مطالعات لازم دیگر را نیز داشت و آنگاه اظهار نظر کرد.
از سایت محترم الف که منتسب به یک اقتصاددان باهوش و مذهبی است انتظار میرود مقالاتی که از جنبه علمی جای اشکال و ایرادات زیاد دارد را منتشر نکند.
گرچه انتشار نظرات مخالف و موافق یک موضوع بسیار خوب است ولی کاش یک کارشناس اقتصادی علمی بودن این نظرات را - نه موافق نظر خود بودن را - بررسی کند. (244427)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۰۰:۴۰:۰۹
زندگي مردم به خطر افتاده يا نمايندگان مجلس به خطر افتاده؟ (244440)
 
zaher
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۰:۳۷:۱۱
بگذارید این طرح اجرابشه تا سرمردم بدبخت دیگه منتی نباشه با تشکر (244494)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۱۱:۳۰:۱۴
مدتي است يكي از بزرگان كشور علم مبارزه با علوم انساني غربي رابر افراشته است
بهتر نيست ايشان در مورد مبارزه با علوم اقتصادي غربي هم افاضه بفرمايند ؟
بهتر نيست يكي از زندانيان مثلا سعيد ليلاز را بياورند در تلويزيون تا اعتراف كند همه مشكلات ما از اقتصاد غربي است ؟ (244506)
 
علی
۱۳۸۸-۰۸-۰۴ ۲۱:۰۱:۰۵
من فکر می کنم دوست عزیزم اقتصاد کینزی مورد نظر خودش را بجای اقتصاد اسلامی جایگزین کرده که البته مساله صددرصد درست حذف ربا هم اشاره شده اما رویای مخارج دولتی برای به حرکت درآوردن اقتصاد حداقل سی سال است که تمام شده هر چند به نظر من نیز ملزومات واقعی سازی قیمت ها در این طرح هم رعایت نشده رقابت آزاد برمبنای این طرح تنها یک رویاست و عناصر اصلی این طرح قطعا در چنبره شبه دولتی ها به بلای حمایت بی قید و شرطی که هم اکنون نمونه آن را در صنعت خودروسازیمان شاهد آن هستیم روبرو خواهد شد راه حل نه حذف صورت مساله بلکه نظارت قاطع کامل و شفاف از سوی مجلس و مطبوعات است مجلس به این دلیل که اطمینان حاصل کند هزینه مدیریت های غلط و اسراف ها از جیب ملت به عنوان قیمت تمام شده کسر نمی گردد و حذف یارانه ها بهانه ای برای رانت خواری نمی شود امیدوارم اقای توکلی نقش خود را جهت بالا بردن عمق نظارتی مجلس به نحو احسن ایفا کنند چنانکه متن مذاکرات مجلس نشان می دهد نظرات ایشان در مجلس با استقبال روبرو می شود (244648)
 
w
۱۳۸۸-۰۸-۰۵ ۰۲:۲۱:۲۸
یارانه ها انروز که وضع شده اند برای حمایت از قشرهای کم درامد بوده است و حالا هم که حذف ( ببخشید هدفمند) میشوند هم با توجیه حمایت از اقشار ضعیف است و این نشان میدهد که .... بهتر است اهداف را برای مردم بهتر و روشنتر و با صداقت تر توضیح بدهیم و ندانم کاری های خود را توجیه نکنیم . تا کی باید این سیاست های ضد ونقیض را ادامه داد مگر وضع یارانه ها بی هدف بوده که حالا میخواهید انرا هدف دار کنید ؟ این هم مانند سیاستهای تعدیل اقتصادی است وهمه و همه یک چیز را برای قشر ضعیف به همراه دارند و ان تورم است و مردم بیچاره باید هزینه مدیریتهای نا کارامد دولتی را بپردازند . (244699)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۵ ۱۷:۲۹:۳۹
امير گرامي
بنده از دوستان شما از دانشگاه شهيد بهشتي هستم.
هرچند كه برخي از مطالب يادداشت جنابعالي حاوي واقعيتهائي است اما بسياري از گزاره‌هاي مطرح شده در آن نادرست بوده و بر آنها نقدهاي جدي وارد است كه من به مهمترين آنها اشاره مي‌كنم.
آْنچه شما مي‌گوئيد ايرادها و اشكالهائي است كه بر كاركرد مثلاً يك اتومبيل پيكان وارد است. شما بخوبي و با احساس تمام مي‌فرمائيد مصرف سوخت بالائي دارد، صدايش گوشها را كر مي‌كند، اگر 200 كيلومتر با آن حركت كني بايد چندين بار در هواي گرم تابستان پياده شوي و موتورش را خنك كني، كولر ندارد، دزدگير ندارد، بوي روغن و بنزين مي‌دهد و ... .
بعد مي‌گوئي من ماشيني مي‌شناسم كه هيچكدام از اين ايرادها را ندارد بلكه محاسن بسياري نيز دارد. از جنابعالي سؤال مي‌كنيم آن خودور كجاست؟ مي‌گوئيد هنوز طراحي‌اش نكرده‌اند. مي‌گوئيم تئوري‌هائي كه منجر به طراحي و توليد آن خودرو مي‌شود را برايمان تشريح مي‌كني؟ پاسخ مي‌دهي هنوز روي آنها كار نشده و دانشكده‌هاي مكانيك روي آن كار جدي نمي‌كنند و آنانرا مذمت مي‌كني كه همه‌اش چسبيده‌اند به تئوري‌هاي نئوكلاسيك.
برادر من! شما چرا به صرف اينكه تصور مي‌كنيد ميشود ماشيني ساخت كه آن ايرادها را نداشته باشد شروع به تخطئه خودروئي مي‌كنيد كه به هرحال برخي از مشكلات مردم را حل مي‌كند. حداقل مسؤوليت‌شناسي اقتضا مي‌كند كه اول پاسخ دو سؤال يادشده را بدهيد بعداً شروع به مذمت طرفداران توليد پيكان بكنيد.
جنابعالي و بقيه طرفداران اقتصاد اسلامي، يك نكته ساده و ولي بسيار مهم را ناديده مي‌گيريد. شما فكر مي‌كنيد كه طرفداران اقتصاد ليبرال دشمن خوني عدالت، تامين حداقل معيشت براي همه، آزادي كسب و كار در چارچوب اخلاق، ايثار، پركاري، لقمه حلال، توكل، قناعت در مصرف و حرص در توليد و ...، هستند غافل از آنكه مگر مي‌شود كسي با اينها مخالف باشد. مخالفت آنان با اين موارد بخاطر هزينه آنهاست كه شماها راهي براي حل آن نداريد.
جناب سياح!
كسي كه نيروي جاذبه زمين را ناديده بگيرد و خود را از برج چند طبقه به پائين پرت كند سرنوشتش نابودي است، به همين ترتيب كسيكه قوه ربايش كميابي كه همان سودجوئي است را ناديده بگيريد نتيجه سياست‌گذاري او جز بدبختي و رنج براي مردم‌اش نخواهد بود.
من نمي‌فهم اين چه استدلالي كه است كه شما ارائه مي‌فرمائيد مبني بر اينكه \"هر چند اقتصاد اسلامي مانند اقتصاد نئوكلاسيك تئوريزه و مدون نشده، اما اصولي محكمي دارد\". اين اصولي را كه شما نام مي‌بريد عمه من هم بلد است. مهم همان تئوريزه كردن تخصيص بهينه منابع در عين رعايت آن اصول است كه هيچكدام از شماها جرأت نزديك شدن به آنرا نداريد.
موفق و پايدار باشيد (244850)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۸-۰۶ ۰۱:۲۶:۵۹
با نظر اقای مهندس باقری موافقم، البته دولت میتواند از چند درصد ثروتمندان با انصاف کشور تقاضا کند از تقاضای یارانه صرفنظر فرمایند. و در غیر اینصورت با اثبات درامد بالاتر از یک میلیون و ... جریمه خواهند شد.

«یارانه ها در ایران با آنچه که گفته شده است تفاوت دارد در واقع بخشی از ثروت زیر زمینی مردم است بنام نفت که در گذشته یر نقدی بود وحالا صحبت از نقدی شدن آن است اشکال اصلی به روش اجرایی دولت در لایحه است که می خواهذ بخشی از جامعه را بدون دلیل از حق خود یعنی پول نفت محروم کند اگر نمایندگان مجلس جلوی این جانبه گرایی دولت را بگیرند وپول نفت یا همان یارانه را به همه مردم مساوی بدهند عدالت اجرا می شود وگرنه وقتی بانک اطلاعاتی نداریم به نام فقرا به کامن دارندگان نفوذ در نهادهای حمایتی نظیزکمیته امداد وبهزیستی وامثال هم می شود دولن باید بیشتر از این مبل را خرج نظارت بر توزیع کند مردم برای رهایی از این مشکل وحفط وحدت ملی به مجلس امید زیادی دارند ان شاأ الله مجلس با بازنگری وتقسیم مساوی راه اعتراضات را می بندد .» آقای باقری (244903)
 
آزادی
۱۳۸۸-۰۸-۰۶ ۲۰:۱۹:۳۰
هدفمند کردن یارانه ها منجر به بالا رفتن هزینه های عمومی کارگاه ها و هزینه های شخصی مدیران می شود در نتیجه:
1- یا کارخانه ها در رقابت با جنس خارجی و چینی ورشکست می شوند
2- یا با اخراج کارگران و کارمندان به حیات پر اضطراب خود ادامه می دهند

از آن جا که نتوانسته ایم در طول سی سال گذشته مردم را متقاعد کنیم جنس ایرانی بخرند -که بخشی از آن به دلیل کیفیت نداشتن جنس ایرانی است و بخشی دیگر به تفکر مردم در مورد جنس ایرانی و خارجی برمی گردد-پس پرداخت یارانه نقدی به افراد جامعه تنها منجر به خرید بیشتر جنس خارجی می شود . در نتیجه تنها جیب کسانی پرتر می شود که مجوز واردات دارند و البته همه می دانیم که بیشتر این مجوزها با رشوه و پارتی بازی به دست آمده است. در کل می توانیم با خیال راحت اعلام کنیم که این لایحه تنها به نفع رانت خواران بزرگ است. آن بخشی هم که دستشان از بیت المال قطع می شود(!) تنها چند دله دزد کوچکند که فرضا شیر یارانه ای را به قیمت شیر معمولی می فروشند یا آرد یارانه ای نانوایی ها را به قیمت آزاد می فروشند یا مردم فقیر سیستان و بلوچستان که بنزین ایران به پاکستان قاچاق می کنند.
پس هدفمند کردن یارانه ها منجر به موارد زیر می شود:
1- ورشکستگی بسیاری از کارخانه ها
2- بالا رفتن نرخ بیکاری
3- گسترده تر شدن فقر
4- افزایش قاچاق از مرزها
5- افزایش دزدی، کیف زنی، باج گیری، فحشا و ...

امیدوارم این مورد آخر پیش نیاد و در کل امیدوارم که امام زمان ما رو نجات بده (245114)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۸-۰۶ ۲۲:۳۰:۲۷
با خواندن بعضی از نظرات در حمایت از حقوق ثروتمندان واقعأ خنده ام میگیرد. بعضی و شاید هم بسیاری از ثروتمندان ما هنوز همان فقیران سابقند! ثروتمند بدون دانش و اگاهی همیشه همان جهان سومی که نامش نهادند، باقی خواهد ماند.
تفاوت:
ثروتمندان با دانش و فرهنگ که در ایران کم نیستند اما بویژه در اروپای غربی بسیارند، با رضایت قسمتی از درآمد خود را پرداخت میکند برای جامعه ای با امنیت و آزادی بیشتر که فقر یکی از اسیبهای اصلی آن بشمار میرود. و برای رانندگی بنزین را با مالیات %٦٠ میخرند، و گاز و برق و نان را صرفه جویی میکنند چون بها دارند. (245136)
 
abbas
۱۳۸۸-۰۹-۱۷ ۰۹:۰۴:۲۹
از سایت الف حداقل انتظاری که میرود اینکه از لحاظ اقتصادی پخته باشد. انتشار این مقاله از این سایت بعید بود
آقای توکلی بخوبی میداند اقتصاد بر مبنای موارد ذکر شده اقتصاد نیست و قابل اجرا هم نیست . نتیجه آن (تاکید میکنم نتیجه آن ) اسلامی نخواهد بود
اقتصاد مبنی بر آمال و آرزو ها نیست و این حرفها را کسانی میزنند که بدنبال جلب نظر فقرا هستند
شکی نیست که فقر زشت است اما فقر جزئی از جامعه است خیلی ها به حق فقیر میشوند ( کم سوادی، ارتکاب اشتباه، محل زندگی، خلاف کاری و فقر پدرو مادر) چیزی که درد ناک است فقیر نمودن مردم است . به هر اقتصاد دانی بگویی یارانه به مردم نتیجه اش چیست میگوید فقیر تر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن ثروتمندان ، یارانه ها سبب میشود قیمت مزد کارگر پایین بیاید و ثروتمند از کارگر یارانه ای استفاده کند.
رسیدگی به فقرا به عهده مردم است وظیفه دولت فقط و فقط ایجاد امنیت و هدایت کردن مردم و سرمایه به سمت اشتغال با بهره وری بالا ، که در نهایت به کاهش فقر منجر خواهد شد ، است (256963)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۲۱:۰۴:۵۱
با سلام
اولا بحثی از حذف یارانه ها نبوده بلکه موضوع هدفمندکردن یارانه ها است که این نشان میدهد نویسنده حتی نمیدانسته راجع به چه چیزی سخن میگوید!
ثانیا اگر هم این بوده لطفا برای ادعای خود مبنی بر خلاف عدالت بودن و شاید سوپر کاپیتالیستی بودن آن! دلیلی بیاورید!
سوم آیا این که میگویند علم اقتصاد از مکتب آن جداست به این مفهوم است که ما اصول اسلامی را قبول نداریم؟! (276237)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.