توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55913
احمدی‌نژاد: همه جای دنیا هرکس می‌خواهد درس بخواند، پولش را می‌دهد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۳
اظهارات رئیس جمهور درباره نحوه اداره دانشگاه ها سوالاتی را در زمینه دیدگاه های جدید دولت درباره گرفتن شهریه از دانشجویان ایجاد کرده است .

رئیس جمهور با اشاره به نحوه اداره دانشگاه ها در کشورمان از آن انتقاد کرد و به موفقیت های کشورهای دیگر در اداره دانشگاه هایشان اشاره کرده ، پرسید چرا ما در این زمینه موفق نمی شویم ؟

به گزارش شفاف از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، احمدی‌نژاد با انتقاد از میزان ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به معنای تجاری شدن علم است که در طول سی سال بعد از انقلاب کارهای زیادی بر روی آن صورت گرفته و تصمیماتی اتخاذ شده تا این کار روان‌تر شود؛ یعنی هر کس در هر نقطه‌ای علمی تولید کرد، نافع باشد؛ اما تا کنون این مسئله نتیجه‌ نداده است.

به اعتقاد وی برای تحقق این امر ساختارها باید تغییر یابد و برخی مقاومت‌ها که در سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری نیز وجود دارد از بین برود.

وی روش اداره دانشگاه‌ها در شرایط فعلی را بسیار ساده توصیف کرد و افزود: این روش تنها در سه یا چهار دانشگاه دنیا و آن هم در چند کشور اروپایی برقرار است؛ وگرنه در باقی جاها هر کس که می‌خواهد درس بخواند پول می‌دهد و استاد دانشگاه نیز دستاوردهای خود را به صنعت می‌فروشد و در مجموع درآمد دانشگاه با خدمات علمی گره خورده است.

هر چند به نظر می رسد که هنوز دیدگاه های رئیس جمهور درباره نحوه اداره دانشگاه ها از لحاظ بودجه و دریافت شهریه شفاف نیست ، اما با این حال برخی رسانه های اصولگرا از این سخنان به عنوان اظهارات صریح رئیس جمهور درباره دریافت شهریه نام بردند . چرا که رئیس جمهور هم از نحوه اداره دانشگاه های کشور انتقاد کرده و هم گفته است که شیوه اداره دانشگاه ها ساده است و برای نمونه از دانشگاه های بقیه جاهای دنیا نام برده که از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه شهریه می گیرند .

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا احمدی نژاد همچون آزاد سازی یارانه ها ، برای دانشگاه های کشور نیز برنامه جدیدی دارد و یا این سخنان تنها یک مقایسه ساده بود است .

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.