نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55987
موضوع: حکومت دینی مبتنی بر ولایت‌فقیه
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۳۶
دکتر احمد جهان‌بزرگی استاد حوزه و دانشگاه و صاحب نظر در زمینه اندیشه‌های سیاسی در اسلام به سوالات مخاطبان الف در خصوص حکومت دینی و نظام ولایت فقیه پاسخ می‏دهد.


جهان‌بزرگی  متولد 1334 در شیراز است. وی تاکنون تالیفات متعددی را در زمینه اندیشه‌های سیاسی در اسلام، کشورهای اسلامی و هم‌چنین حکومت دینی به رشته تحریر درآورده است.



معرفی مهمان ویژه الف:

سوابق تحصیلی:

کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران

کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی

دانشوری علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس

دکترای علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه تهران

تحصیلات حوزوی در سطح خارج فقه و اصول



فعالیت‌های اجرایی:

مدیر گروه علوم سیاسی (شورای نقد کتب دانشگاهی) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

مدرس سطح یک

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی



فعالیت های آموزشی :

تدریس دروس علوم سیاسی و معارف اسلامی در دانشگاه های تهران

تدریس دروس اصول فقه و مظفر در حوزه های علمیه

تدریس دروس ریشه های انقلاب اسلامی، اندیشه سیاسی در اسلام، فقه سیاسی، نظام سیاسی و دولت در اسلام، روش تحقیق در علوم سیاسی، مبانی سیاست، روش تحلیل سیاسی و متدلوژی تفسیر سیاسی



کتابها:

اصول سیاست و حکومت

پیشینه تاریخی نظریه ولایت‌فقیه

اندیشه سیاسی امام خمینی

درآمدی بر نظریه دولت در اسلام

متدولوژی تفسیر سیاسی

آزادی سیاسی

درآمدی بر تحول دولت در اسلام

اصول تحلیل و بررسی

روش پردازش داده‌ها



مقالات:

پیشینه تاریخی ولایت فقیه / قبسات

نخبگان در جامعه اسلامی (مجموعه مقالات) / راه انقلاب

جستاری در استراتژی برخورد آمریکا با ایران (مجموعه مقالات) / جرعه جاری

نظام سیاسی و دولت در اندیشه امام خمینی / نشریه دانشگاه اسلامی

انقلاب عدالتخواهی در دو اندیشمند معاصر آن / نشریه دانشگاه اسلامی

شیخ فضل اله نوری و میرزای نائینی تضاد یا سوء تفاهم / نشریه قبسات

سیری در اصول کلی اندیشه ائمه مکتب هدایت (مجموعه مقالات) / تأملات سیاسی

اصول اندیشه سیاسی در اسلام و مغرب (مجموعه مقالات) / تأملات سیاسی

مدخلی بر مبانی علم سیاست (مجموعه مقالات) / تأملات سیاسی



توضیح بخش تحلیلی الف

 
طی ماه گذشته صدها سوال، انتقاد، اظهارنظر و پیشنهاد از طریق نظرات کاربران واصل شد، که متاسفانه تعداد قابل توجهی از آن‌ها یا تکراری بوده و یا بدون ارتباط با موضوع گفتگو طرح شده بودند.



بخش تحلیلی الف با مشورت دکتر جهان‌بزرگی و بررسی سوالات رسیده کاربران 28 سوال غیرتکراری و مرتبط با موضوع بحث را از میان تمامی نظرات رسیده دریافت و منتشر کرد.



دکتر جهان‌بزرگی نیز به رغم مشغله‌ی فراوان علمی و پژوهشی به دلیل اهتمامی که به این بحث مهم و تاثیرگذار داشتند، اصرار دارند تا پاسخ‌های جامع و مستدل به همراه منابع معتبر علمی ارائه کنند. همین امر موجب طولانی شدن این بحث شد.



با این حال کلیه نظرات و سوالات مخاطبان بدون حذف و ویرایش برای دکتر جهان‌برزگی ارسال شد.



کلیه 28 پرسش و پاسخ موضوع حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه را در زیر می‌خوانید.

 


 
 
سوال شماره 1
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۰۹:۱۶
منظور دقیق از ولایت مطلقه فقیه چیست؟ آیا محدوده این مطلق بودن بی‌نهایت است؟ (247205)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۶ ۱۱:۱۲:۱۵
تعریف ولایت مطلقه این است:

\" ولایت فقیه شامل همه آن ولایتهائی می شودکه امام معصوم ع برای اداره جامعه بر جامعه داشته است \".

این تعریف ولایت مطلقه فقیه نزد استوانه های فقه و فقاهت در طول تاریخ تشیع است. بنابر این هرگاه در مطالعات فقه سیاسی به کلمه مطلقه بر می خوریم معنای عام و شامل می دهد مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. اما یک سؤال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که \" چرا می گوئیم : برای اداره جامعه ؟ \".

در پاسخ می گوئیم: زیرا امام معصوم ع سه ولایت کلی بر جامعه دارد:

1- ولایت تکوینی ( که از امام معصوم به فقهاء جامع الشرایط منتقل نمی شود).

2- ولایت در امور شخصی مردم ( که این نیز از امام معصوم ع به فقهاء جامع الشرایط منتقل نمی شود). یعنی اینکه فقیه حاکم نمی تواند بدون استناد به یک مصلحت اجتماعی به کسی بگوید اموالت را در اختیار دولت بگذارو یا به مردی بگوید برو و همسرت را طلاق بده.

3- ولایت در اداره امور جامعه ( که به 9 نوع تقسیم می شود) وما در اینجا به این مهم می پردازیم که کدامیک از این ولایتها از امام معصوم ع به فقهاء جامع الشرایط منتقل می شود و کدامیک منتقل نمی شود. ولایتهای امام معصوم ع عبارتند از:
1- ولایت در پذیرش
2- ولایت در فتوا
3- ولایت در تعیین موضوعات
4- ولایت در قضاء
5- ولایت در اجرای حدود
6- ولایت درزعامت و رهبری
7- ولایت در تصرف
8- ولایت در امور حسبیه
9- ولایت دراذن و نظارت

هرکس معتقد باشد که همه این 9 نوع ولایت از امام معصوم به فقهاء جامع الشرایط منتقل می شود معتقد به ولایت مطلقه فقیه است. مانند امام خمینی، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه نراقی، علامه نائینی، آیه الله خوئی و بسیاری از فقهاء مطرح طول تاریخ تشیع. وهرکس معتقد باشد که فقط قسمتی از 9 نوع ولایت مذکوربه فقهاء جامع الشرایط منتقل می شود معتقد به ولایت مقیده فقیه است. مانند شیخ انصاری که هشت و نیم نوع از این ولایتها را قبول داشته و معتقد بوده است که تصرف دراموال و نفوس باید در عصر غیبت تعطیل بشود.

اما...آیا هیچیک از اندیشمندان شیعی معتقد هستند که ولایت مطلقه فقیه یعنی ولایت آزاد و رهای فقیه؟

پاسخ منفی است. زیرا مکتب اسلام حداقل 8 محدودیت برای فقیه حاکم در نظر گرفته است که عبارتند از:

1- قانون الهی:
فقیه حاکم حق تخطی از قانون الهی راندارد اگر تخطی کرد از ولایت ساقط است مکانیزم کنار زدنش باید فراهم شود.
امام خمینی می گویند:
اسلام دين قانون است. پيغمبر هم خلاف قانون نمى‏توانست بكند، نمى‏كرد هم، البته نمى‏توانست هم بكند. خدا به پيغمبر مى‏گويد كه اگر يك حرف خلاف بزنى، رگ وتينت را قطع مى‏كنم. حكم قانون است. غير از قانون الهى كسى حكومت ندارد. براى هيچ كس حكومت نيست، نه فقيه، و نه غير فقيه، همه تحت قانون عمل مى‏كنند. مجرى قانون هستند همه، هم فقيه و هم غير فقيه همه مجرى قانون‏اند.

2- قانون اساسی:
به عنوان یک عهد و میثاق، پیمان و قرارداد میان مردم ورهبرالهی است که هر دو فوق قانون اساسی اند اما ملزم به رعایت مفاد مندرج درآن می باشند و حق یکطرفه نقض کردن آن را ندارند. قرآن در این زمینه می فرماید: \" اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا \" ( به عهد و پیمان خود وفادار باشید به درستی که در مورد عهد از شما سوال خواهد شد). امام علی ع در مهم ترین مقاطع تاریخی وقتی از او خواستند عهد کند که به کتاب خدا و سنت شیخین عمل کند عهد نکرد زیرا معتقد بود که \" المسؤول حر حتی یعد \" ( هرکس مورد درخواستی قرار می گیرد آزاد است مگر آنکه عهد کند ). امام علی ع در نامه به مالک اشتر می فرمایند: \" اگر با دشمنت پیمانی را بستی به عهد خود وفادار باش زیرا مردم با همه اختلاف نظری که با هم دارند در مذموم شمردن عهد شکنی هم داستان می باشند \"
البته الزام به رعات قانون اساسی به معنای محدودیت \" ولایت \" در چارچوب قانون اساسی نیست. زیرا حاکم اسلامی، درپرتو آن ولایتی که از جانب امام معصوم ع دارد، درضرورت ها می تواند وحق ایجاد آنچه که در قانون اساسی قید نشده است را دارد.

3- قوانین موضوعه:
به قوانینی گفته می شود که درپرتو قانون الهی و قانون اساسی تصویب می گردد. پس از تصویب نهائی، فقیه حاکم مانند سایر مردم تحت حاکمیت این قانون قرار می گیرد و با آنها در برابر این قانون مساوی است. در قانون اساسی جمهری اسلامی ایرا ن در اصل 107 به همین مسئله پرداخته است. حضرت علی ع خود را همواره با مردم عادی دربرابرقانون مساوی می دانست و این مسئله را به گونه ای نمادین در قضیه ای به نام \" قضیه زره \" به خوبی نشان داد. امام خمینی در این مورد می گوید:
حكومت كه ولىِّ امرش- كه حالا به سلطان يا رئيس جمهور تعبيرش مى‏كنند- در مقابل قانون با پايين ترين فردى كه در آنجا زندگى مى‏كنند على السواء باشد. در حكومت صدر اسلام اين معنى بوده است، حتى قضيه‏اى از حضرت امير در تاريخ است؛ در وقتى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- حاكم وقت و حكومتش از حجاز تا مصر و تا ايران و جاهاى بسيارى ديگر بسط داشت. قضات هم از طرف خودش تعيين مى‏شد. در يك قضيه‏اى كه ادّعايى بود بين حضرت امير و يك نفر يمنى كه آن هم از اتباع همان مملكت بود. قاضى حضرت امير را خواست. در صورتى كه قاضى دست نشانده خود او بود. و حضرت امير بر قاضى وارد شد و قاضى خواست به او احترام بگذارد. امام فرمود كه در قضا به يك فرد احترام نكنيد، بايد من و او على السواء باشيم. و بعد هم كه قاضى بر ضد حضرت امير حكم كرد، با روى گشاده قبول كرد. اين حكومتى است كه در مقابل قانون، همگى على السواء حاضرند، براى اينكه قانون اسلام، قانون الهى است. و همه در مقابل خداى تبارك و تعالى حاضرند- چه حاكم، و چه محكوم، چه پيغمبر و چه امام و چه ساير مردم.

4- عدالت:
ملکه ای است که درنفس انسانها ایجاد شده آنها را از محرمات باز می دارد و به واجبات وا می دارد. فقیه حاکم اگر مرتکب گناه کبیره شود یا اصرار برصغیره داشته باشد ازولایت ساقط است مکانیزم کنار زدن او باید فراهم شود. امام خمینی می گوید:
فقيهى كه اين اوصاف را دارد عادل است، عدالتى كه غير از اين طورى عدالت اجتماعى، عدالتى كه يك كلمه دروغ او را از عدالت مى‏اندازد، يك نگاه به نامحرم او را از عدالت مى‏اندازد، يك همچو آدمى نمى‏تواند خلاف بكند. نمى‏كند خلاف. ‏
5- نقد، نظارت، نصیحت و انتقاد:
فقیه حاکم حق ندارد خود را فراترازنقد و نظارت بداند. حضرت علی ع به مردم می فرمایند: این حق من بر گردن شما است که در آشکار و نهان مرا نصیحت کنید \" و امام خمینی می گوید:
همه ملت موظفند كه نظارت كنند بر اين امور. نظارت كنند اگر من يك پايم را كنار گذاشتم، كج گذاشتم، ملت موظف است كه بگويند پايت را كج گذاشتى، خودت را حفظ كن. مسأله، مسئله مهم است‏.

6- امر به معروف و نهی از منکر:
مکتب اسلام پا را فراتراز نقد و نصیحت گذاشته و مردم را به امر و نهی کردن حاکمان جامعه وا می دارد. امام خمینی می گویند:
به هر فردى،( اسلام ) لازم كرده به اينكه امر به معروف كند. اگر يك فرد خيلى به نظر مردم مثلًا پايين، يك فردى كه به نظر مردم خيلى اعلا رتبه هم هست، اگر از او يك انحرافى ديد، بيايد- اسلام گفته برو به او بگو نكن- بايستد در مقابلش بگويد اين كارَت انحراف بود نكن‏

7- مشورت:
مشورت با مردم و نخبگان مردم بر فقیه حاکم واجب است. بنابراین فقیه حاکم حق ندارد خود را از مشورت با مردم مستغنی بداند. امام علی ع می گوید: \" با نخبگان مردم مشورت کن زیرا به رای خود رفتن و رای دیگران را در نظر نگرفتن ستمگری بود و خیانت \". صحیفه امام خمینی پر است ازتوصیه های امام به مسئولین مختلف جامعه اسلامی ایران که: \" با آقایان علماء مشورت کنید \"، \" در این مورد مشورت کنید سپس تصمیم بگیرید \".

8- مصلحت جامعه:
فقیه حاکم حق ندارد بگوید من فقط احکام اولیه اسلام را بر جامعه حاکم می کنم و کاری به احکام ثانویه و مصلحتی ندارم بلکه باید تا زمانی که مردم ظرفیت پیاده شدن احکام اولیه را ندارند احکام ثانویه و مصلحتی را در جامعه ساری و جاری نماید. امام خمینی می فرماید:

همه ما، همه اين دولت و همه اين اشخاصى كه در كارهاى دولتى، يا در كارهايى كه در جمهورى اسلامى بايد بشود دست به كار هستند، بايد اين حيثيت خودشان را پيش مردم حفظ كنند. و اين حيثيت حفظ مى‏شود به اينكه به مُرّ اسلام عمل بشود، اعم از احكام اوليه و چنانچه نشد و تشخيص داده شد به اينكه الآن مصلحت در حكم ثانوى است، احكام ثانويه؛ و اما اين هم بايد روى تشخيص صحيح باشد...

و اين نكته نيز لازم است كه تذكر داده شود كه رد احكام ثانويه پس از تشخيص موضوع به وسيله عرف كارشناس، با ردّ احكام اوليه فرقى ندارد، چون هر دو احكام اللَّه مى‏باشند. و نيز احكام ثانويه ربطى به اعمال ولايت فقيه ندارد و پس از رأى مجلس و انفاذ شوراى نگهبان، هيچ مقامى حق ردّ آن را ندارد، و دولت در اجراى آن بايد بدون هيچ ملاحظه‏اى اقدام كند. و با تشخيص دو سوم مجلس شوراى اسلامى كه مجتمعى از علماى اعلام و مجتهدان و متفكران و متعهدان به اسلام هستند، در موضوعات عرفيه كه تشخيص آن با عرف است، با مشورت از كارشناسان، حجت شرعى است كه مخالفت با آن بدون حجت قويتر خلاف طريقه عقلاست. چنانچه تغيير احكام اوليه، با شك در موضوع و عدم احراز آن با طريقه عقلا مخالف است.

نقش مردم در اعمال و نظارت برهمه این موارد با کمی دقت قابل فهم است.

آیا باز هم شک و تردیدی باقی می ماند که فقیه ولایت نامحدود وبی نهایت ندارد؟ (248356)
 
سوال شماره 2
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۳:۳۶
ولی‌فقیه چگونه مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد؟ (247206)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۶ ۱۲:۱۲:۳۸
مشروعیت در لغت فارسی یکصد سال اخیر حداقل به سه معنا به کار برده شده است:

1- حقانیت(خداخواهی) 2- مقبولیت(مردم خواهی) 3- قانونیت(مطابق قانون)

با توجه به این معانی به بررسی مبنای مشروعیت حکومتها می پردازیم.

1- مشروعیت تکوینی الهی:
این نظریه، نظرمکتب جبریه است که معتقدند: خدا حاکم و حکومت را خود به صورت تکوینی در راس جامعه می گذارد و خود با آن حقانیت می بخشد و چون مردم صاحب هیچ فعل اختیاری نیستند پس مقبولیت مردمی هیچ نقشی درمشروعیت به معنای حقانیت حکومت ندارد.

2- مشروعیت مردمی محض:
این نظریه مکاتب معتزله و لیبرالیسم است که معتقدند خدا انسان را آفریده در جامعه رها کرده و اختیار حکم و حکومت و قانون را به خود اوسپرده است. پس هر کس را مردم انتخاب کردند او حاکم حق مورد تایید خداوند است. بنابراین در این نظریه مقبولیت مردمی مساوی با حقانیت الهی است.

3- مشروعیت تغلب:
این نظریه اشاعره است که معتقدند هر کس با قوه نظامی برسر کار بیاید او خلیفه رسول خدا است و حقانیت خود را از خدا می گیرد. پیروان این نظریه یک عبارت معروف دارند که می گوید: \" الحق لمن غلب \" ( حقانیت از آن کسی است که غلبه کند ). این عقیده امروزه برذهن اکثریت اهل سنت حاکمیت دارد.

4- مشروعیت مجموعی:
این نظریه برخی طلاب و دانشگاهیان پس ازانقلاب اسلامی است که معتقدند خدا حاکم مورد نظر خود را به اسم یا مشخصات به مردم معرفی کرده است و برمردم واجب است که از او تبعیت داشته باشند. اما چنین حاکمی تا نصف بعلاوه یک مردم او را نپذیرفته باشند حکومتش حقانیت ندارد. نتیجه چنین نظریه ای این می باشد که حکومت اسلامی هر چند سال یک بار بایستی برای اصل خود رفراندوم کند تا ببیند آیا نصف بعلاوه یک را دارد یا خیر. نتیجه دوم نیز این است که مردم در حقانیت بخشی به حکومت با خدا شریک هستند.

5- مشروعیت تشریعی الهی :
این نظریه امام خمینی و اکثر فقهاء مطرح طول تاریخ تشیع است که معتقدند: خدا حاکم مورد نظر خود را به اسم یا مشخصات به مردم معرفی کرده است و برمردم واجب است که از او تبعیت داشته باشند. بر اساس این نظریه خداوند خود حقانیت را به حاکم یا حکومت می بخشد ومردم فقط فعلیت بخشده به حکومت می باشند و در حقانیت بخشی به حکومت هیچ نقشی ندارند. در نتیجه حاکم و حکومت برای حقانیت نیازی به نصف بعلاوه یک مردم ندارد و لازم هم نیست که هر چند سال یکبار برای اصل حکومت رفراندوم کند.

بر این اساس اکثر فقهاء تاریخ تشیع معتقدند که مشروعیت حکومت و حاکم اسلامی با انتصاب الهی است و نه انتخاب مردمی. اگر چه انتخاب مردمی در تحقق حکومت اسلامی یک نقش اساسی دارد.

پیروان این نظریه معتقدند که وقتی پیامبر که منصوب خدا است و براساس رای خود نظری نمی دهد و هر آنچه می گوید وحی الهی است( و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ) پس وقتی فرمود: فقهاء جانشینان من هستند. پس فقیه منصوب خداوند است و حقانیت خود را از او می گیرد.

----------------------------------------------

1. یکی از مکاتب کلامی اهل سنت است که اکثریت اهل سنت امروزه از این مکتب پیروی دارند.
(248358)
 
سوال شماره 3
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۴:۴۳
آیا ولی‌فقیه الزاماً باید با امام زمان(عج) در ارتباط باشد؟ پس چگونه ادعا می‌شود که ولی‌فقیه نایب امام زمان(عج) است؟ (247207)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۶ ۱۲:۱۱:۴۹
خداوند علاوه برحاکمیت تکوینی که یک نوع حاکمیت جبری و مستقیم خداوند برهمه موجودات عالم خلقت اعم از جمادات نباتات حیوانات انسانها اجنه و ملائکه است، یک نوع حاکمیت غیر مستقیم نیز براعمال و رفتار انسانها اعمال می کند که همان حاکمیت قانونگذاری است که درآیه سوره این مسئله به این گونه مطرح می شودکه ( انا هدیناه السبیل.... ). ویا می فرماید: بدرستی که هر حکم و دستور و قانونی اختصاص به خدا دارد (ان الحکم الا لله ). در این حاکمیت سه مکتب مفوضه(1) ، معتزله(2) و لیبرالیزم از اسلام ناب متمایزمی شوند. حاکمیت تشریعی خداوند هیچگاه در جامعه تعطیل پذیر نیست.

آنچه آیات شریفه قرآن گویای آن است این که، درراس خط حاکمیت تشریعی خداوند، الله قرار دارد که حکم و دستور و قانون را تعیین می کند( ان الحکم الا لله ). بعد از خداوند نوبت به رسول می رسد که خداوند دستور می دهد که باید \" سبیل \" مورد نظر پیامبر اخذ و پیروی شود. زیرا \"ولایت پیامبر از ولایت مومنین بر خودشان بالاتر است \"( النبی اولی بالمومنین من انفسهم ).

در اندیشه سیاسی اسلام، پس از پیامبر اعظم دو دسته از نایبان، ولایت بر جامعه را بر عهده می گیرند. یک دسته نایبان خاص پیامبر هستند که ائمه معصومین می باشند که پیامبر آنها را با اسم به مردم معرفی کرده است و این مسئله در حدیث جابر منعکس شده است، آنجا که جابربه پیامبرعرض می کند، در آیه شریفه \" اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم...\"، خدا را شناختیم، پیامبر را شناختیم، اولی الامر چه کسانی هستند؟ پیامبرمی فرمایند: آنها جانشینان من اند و امامان مسلمین بعد از من. اول آنها علی بن ابیطالب، بعد حسن و حسین، سپس علی بن حسین......و آخرین آنها که هم اسم و هم کنیه من است که در پس پرده غیبت قرار می گیرد.... مردم نیز از وجود او استفاده می کنند همان طور که وقتی خورشید در پس ابر قرار می گیرد و از وجود آن بهره می برند. البته پیامبرنواب عامی هم دارند که فقهاء جامع الشرایطی هستند که پیامبر از آنها به عنوان \" راویان احادیث \" اسم برده است( الذین یاتون من بعدی و یروون عنی احادیثی و سنتی ).

اما ائمه نیز دارای دو نوع نایب می باشند یکی نایبانی که آنها را با اسم به مردم معرفی کرده اند و آنها نایبان خاص ائمه می باشند و دیگری نایبان عام ائمه که با مشخصات به مردم معرفی شده اند و برای شناسائی چنین نایبانی حداقل ده خصوصیت را مطرح کرده اند و فرموده اند کسانی که: راوی حدیث، فقیه، عادل، حافظ دین، با ورع، مطیع دستورات خداوند، محقق در حلال وحرام ائمه، عارف به احکام ائمه، مدیرو مدبرمی باشند در عدم دسترسی به ما به آنها مراجعه داشته باشید ودستورات را از آنها بگیرید. پس یکی از مشخصات جانشین امام معصوم ع \" فقیه بودن \" است.

اما، آیا ائمه و پیامبرهمگی با نایبان خاص و عام خود ارتباط داشته اند که این الزام وجود داشته باشد که امام زمان ع با نایبان خود در ارتباط باشند؟ پیامبر که فرمودند: \"جانشینان من کسانی هستند که بعد از من راوی احادیث و سنت من می باشند \". در صورتی که پیامبر می دانستند که برخی ازراویان احادیث ( لفظی که در زمان پیامبر برای فقهاء به کار می بردند) پس از رحلت ایشان نمی توانند با ایشان در تماس باشند. پس الزامی در مورد ارتباط وجود ندارد.

----------------------------------------------

1. نخستین کسی که درمسائل جبریه شبهه کرد \" معبد جهنی \" بود که بر روی اختیاری بودن افعال انسان پافشاری کرد و نتیجه این شد که تعلق اراده خدا را به افعال اختیاری انسان به کلی انکار کردند. این مکتب مفوضه نامیده شد.

2. مکتب مفوضه بعدها با پیدا شدن فردی بنام \" واصل بن عطا \" که بر سر قضایائی با استاد خود اختلاف پیدا کرده بود به مکتب معتزله تبدیل شد. آنها پرچمدار اصل آزادی و اختیار مطلق انسان شدند.

این سه مکتب، مکاتب کلامی اهل سنت هستند که در فقه پیرو چهار مکتب حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی می باشند. (248361)
 
سوال شماره 4
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۵:۳۶
دموکراسی چقدر با حکومت اسلامی منطبق است؟ (247208)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۶ ۱۲:۰۹:۵۱
علیرغم تصورات غیرعلمی برخی ازافراد، دمکراسی منحصر در یک نوع نیست. بلکه دمکراسی انواع مختلفی دارد که باید حکومت اسلامی با آنها سنجیده شود تا مشخص گردد که کدامیک ازآنها با حکومت اسلامی سازگاری دارد و کدامیک ندارد.

قبل از آنکه به انواع آن بپردازیم باید بدانیم مفهوم \"حکومت مردم\" و \"حاکمیت مردم\" حداقل از سه هزار سال پیش در جوامع مختلف وجود داشته است و براساس این واقعیت که دارای الفاظ متفاوتی برای پدیده‌ها بوده اند می‌توانیم فرظ کنیم ایرانیان باستان به آن \" خشتر پاون \" می‌گفتند. چینی‌ها \" مین جو جوگی \" به کار می‌بردند. ژاپنیها آن را با واژه \"مین شو شوگی\" معرفی می‌کردند. عرب‌ها \"حکومه الشعب\" می‌گفتند ولاتین زبانها آن را با واژه دموس-کراتوس نشان می‌دادند(دموس به معنای مردم و کراتوس به معنای حکومت و حاکمیت).(1) هرودوت تاریخ نویس یونانی معتقد است که ایرانیان، دویست سال قبل ازافلاطون و ارسطو دمکراسی را می‌شناختند و در مورد خصوصیات آن بحث می‌کردند.(2) ایرانیان معاصر مفهوم حکومت مردم و حاکمیت مردم را با سه واژه مردم‌سالاری، جمهوریت و دمکراسی می‌شناسند که واژه دمکراسی در میان آنها طرفداران بیشتری دارد.

دمکراسی اما، مانند بسیاری از پدیده های دیگر انواع مختلفی دارد؛ به گونه ای که فردی مانند \" دیوید هلد \" در کتاب \" مدلهای دمکراسی \" ادعا می‌کند که نزدیک به چهارصد نوع دمکراسی وجود دارد. اما من در اینجا بنا ندارم به آنها بپردازم، بلکه دوازده عدد ازدمکراسیهائی که، با یک مطالعه جامعه شناسی تاریخی، به آنها دست پیدا کرده ام را برشمرده و نسبت هر یک از آنها با حکومت اسلامی را مورد سنجش قرار می‌دهم.

قبل ازپرداختن به آنها لازم میدانم تذکر دهم که در تقسیم بندی پدیده‌ها همواره باید آنها را از جهات مختلف تقسیم کرد بنابراین در اینجا نیزدمکراسی را ازچهار جهت تقسیم می‌کنم.

در مرحله اول به انواع دمکراسی از جهت صفات می‌پردازم. دمکراسی از این جهت به دو دسته تقسیم می‌شود: دمکراسی محض و دمکراسی غیر محض.

الف- دمکراسی محض:

1- مبنای قانون خواست مردم قرار می‌گیرد هر خواستی داشته باشند.
2- پلورالیزم عقی
دتی وجود دارد(هرعقیده ای حق است اگر اقلیت است می‌تواند به اکثریت تبدیل شود).
3- سکولاریزم سیاسی وجود دارد(جدائی سیاست از دین)
4- مشارکت مردم در مسائل سیاسی.
5- آزادیهای نسبی.
6- تساوی در برابر قانون.

ب- دمکراسی غیر محض:

1- مبنای قانون خواست مردم قرار می‌گیرد محدود به عقیده مورد نظر اکثریت
2- مونوئیزم عقیدتی وجود دارد(بقط یک عقیده حق است)
3- سیاست می‌تواندمبتنی بردین ماوراءالطبیعی باشد
4- مشارکت مردم
5- آزادیهای نسبی
6- تساوی در برابر قانون

با یک مطالعه جامعه شناسی تاریخی به زودی متوجه می‌شویم که دمکراسی محض در هیچیک از جوامع بشری تحقق خارجی پیدا نکرده است و فقط در کتابها و در سخنرانیهای تبلیغاتی وجود دارد. بر این اساس حکومت اسلامی با آن سازگاری ندارد. علاوه بر اینکه سه پارامتر اول این نوع از دمکراسی با اسلام هیچ سازگاری ندارند. اما حکومت اسلامی با دمکراسی غیر محض نه تنها نا سازگاری ندارد بلکه یکی از مصادیق این دمکراسی محسوب می‌شود واساسا همه دمکراسیهائی که درطول تاریخ درجوامع مختلف به وجود آمده اند همگی دمکراسیهای غیرمحض می‌باشند. به عنوان مثال در دمکراسی اسلامی اولا مبنای قانون خواست مردم قرارمی گیرد محدود به عقیده مورد نظر اکثریت که اسلام می‌باشد. دوم اینکه اسلام معتقد است که فقط او حق است آنجا که می‌فرماید: \" ان الدین عندالله الاسلام \"(3)(روش زندگی نزد خداوند فقط اسلام می‌باشد). سوم در اسلام سیاست مبتنی بر دین ماوراء الطبیعی است. سه پارامتر دیگر نیز در اسلام مندرج می‌باشند. امام خمینی در مورد دمکراسی اسلامی می‌فرمایند:

«ممكن است دموكراسى مطلوب ما با دموكراسيهايى كه در غرب هست مشابه باشد، اما آن دموكراسى‏اى كه ما مى‏خواهيم به وجود آوريم درغرب وجود ندارد. دموكراسى اسلام، كاملتر از دموكراسى غرب است.»(4)

اما دمکراسی از جهت مکتب نیز به شش دسته تقسیم می‌شود.

• مکتب لیبرالیزم(5) دمکراسی لیبرالیستی را ادعا دارد.
• سوسیالیزم(6) دمکراسی سوسیالیستی
• اسلام دمکراسی اسلامی
• فاشیزم(7) دمکراسی فاشیستی
• مسیحیت دمکراسی مسیحی
• ناسیونالیزم(8) دمکراسی ناسیونالیستی

را پیشنهاد دارد.

با توجه با این دو دسته‌بندی نتیجه می‌گیریم:

الف- دمکراسی یک ظرف است ومکاتب مظروف می‌باشند وظرف همواره با مظروف خود شناخته می‌شود. یعنی اگر دراین ظرف اسلام ریخته شود، دمکراسی اسلامی واگر لیبرالیزم ریخته شود دمکراسی لیبرالیستی و اگر سوسیالیزم ریخته شود دمکراسی سوسیالیستی تشکیل می‌گردد.

ب- عناصر تشکیل دهنده دمکراسی عبارتند از:
1- مشارکت مردم درمسائل سیاسی
2- آزادیهای نسبی
3- تساوی در برابر قانون(9)(در یک بررسی بسیار ساده به سرعت پی می‌بریم که مکتب اسلام این عناصر را به رسمیت شناخته و آنها را جزء احکام امضائی(10) خود قرار داده است. بنابراین دمکراسی محتوای حکومت اسلامی است؛ نه شکل حکومت).

ج – دمکراسی اسلامی درکنار سایر دمکراسیها یک دمکراسی خاص خود محسوب می‌شود.

برخی ازافراد تصورمی کنند که برخی از اصول لیبرالیزم مانند سکولاریزم از دمکراسی جدا نشدنی است در صورتی که این چنین نیست زیرا لیبرالیزم مانند اسلام یک مکتب ودمکراسی یک شیوه حکومتی است. ایرانیان باستان که ازاولین اندیشمندانی بوده اند که درمورد دمکراسی اظهار نظرکرده اند، به حق فقط برهمین عناصردرمورد دمکراسی تاکید داشته اند. هرودوت مورخ یونانی درمورد خصوصیات دمکراسی نزد ایرانیان باستان می‌گوید:

اوتانس می‌گفت: ... اما حکومت مردم، اولا این حکومت اسم خوبی دارد که تساوی حقوق است ودیگر این که مردم کارهائی را که مالک الرقاب می‌کند مرتکب نمی شوند انتخاب مستخدمین دولت به حکم قرعه است. هرامری مسئولی دارد وهر تصمیمی به مجلس رجوع می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حکمرانی یک نفررا ملغی کرده اداره امورمردم را به مردم واگذاریم. اهمیت درکمیت است.(11)

امروزه نیز نویسندگان کتاب \" دمکراسی چیست؟ \" می‌گویند:

وجود دمکراسی مستلزم دو اصل کلی نظارت همگانی بر تصمیم گیری جمعی و داشتن حق برابر در اعمال این نظارت می‌باشد.(12)

اما دمکراسی از جهت سومی هم قابلیت تقسیم شدن را دارد و آن انواع دمکراسی از نظر مشارکت مردم می‌باشد که به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم شناخته می‌شود:

• غیر مستقیم آن است که: مردم با واسطه نماینده‌ها در مسائل سیاسی مشارکت می‌نمایند.
• مستقیم آنکه: مردم بدون واسطه نماینده‌ها در مسائل سیاسی مشارکت می‌نمایند.


حکومت اسلامی از هر دو دمکراسی استفاده می‌کند.

و بالاخره دسته چهارم از انواع دمکراسی که آن را دمکراسی از نظرعمق می‌نامیم، به دو گونه تقسیم می‌شود:

• دمکراسی حداکثر: نهادهای حاکمیت مردم در جامعه نهادینه شده باشند. مانند: احزاب، شوراهای شهروروستا، مجلس
• دمکراسی حداقل: مردم حداقلی از آزادی را دارند و در انتخابات شرکت می‌نمایند


همه دمکراسی‌های برخاسته از انقلابات مردمی از دمکراسی حداقل شروع می‌کنند و به سمت دمکراسی‌های حداکثر پیش می‌روند. دمکراسی اسلامی هم درهمه مصادیق خود(یعنی حکومت پیامبر، حکومت امام علی(ع) و جمهوری اسلامی ایران) به عنوان یک دمکراسی برخاسته از یک انقلاب اجتماعی، از دمکراسی حداقل شروع کرده و به سمت دمکراسی حد اکثر پیش رفته است.

نتیجه اینکه: حکومت اسلامی با دمکراسی محض سازگاری ندارد اما یکی از دمکراسیهای غیرمحض و مشروط است. بعلاوه اینکه حکومت اسلامی یکی از انواع دمکراسیهای مکتبی است که در این نوع از حکومت از دمکراسی مستقیم و غیر مستقیم هر دو استفاده می‌شود. دمکراسی اسلامی مانند همه دمکراسیهای دیگر از دمکراسی حداقل شروع وبه طرف دمکراسی حد اکثرحرکت می‌نماید. دمکراسی قسمتی ازمحتوای حکومت اسلامی است نه شکل حکومت.

----------------------------------------------------

1. این تحقیقی است که من به آن دست یافته ام اگر برای شما قابل پذیرش نباشد برای شما در اینجا فقط کافی است این را باور داشته باشید که مسلما ایرانیها چینیها و ژاپنیها به حکومت مردم دمکراسی نمی گفته اند و قبل از یونانیها حکومت مردم را می‌شناخته‌اند.

2. هرودوت، تاریخ هرودوت، ج3، ص 177- 180.

3. آل عمران، 19.

4. صحيفه امام، ج‏4، 314 .

5. لیبرالیسم به مکتبی گفته می‌شود که پایه های آن در قرن هفدهم به وسیله فیلسوفی انگلیسی بنام \" توماس هابز \" گذاشته شد. او بیشتر بر جدائی سیاست از دین تاکید کرد. فیلسوف بعدی \" جان لاک \" بود که مجلس، نمایندگی و قانون عرفی را تئوریزه کرد. آدام اسمیت اقتصاد لیبرالیستی و جرمی بنتهام لذت گرائی را به آن اضافه کرد. اصول عقاید این مکتب عبارتند از: اومانیزم(انسان گرائی)؛ عقلانیت عرفی پلورالیزم مذهبی؛ سکولاریزم سیاسی؛ نسبیت اخلاق؛ لذت گرائی؛ سود گرائی.

6. سوسیالیزم مکتبی است که از 1848 به وسیله مارکس و انگلس پایه ریزی شد.و از 1917 تا 1990در جامعه روسیه پیاده گردید. آنها در اصول عقاید خود می‌گویند: خدائی وجود ندارد – مالکیت خصوصی باعث به وجود آمدن طبقات و استثمار می‌شود – دولت وسیله ستم طبقاتی طبقه دارا بر طبقه ندار است پس با ید از بین برود – در جامعه فقط یک حزب باید وجود داشته باشد و آن هم حزب طراز نوین طبقه کارگر است. نام دیگر این مکتب، کمونیزم است.

7. فاشیزم به مکتبی گفته می‌شود که اندکی قبل از جنگ جهانی دوم در کشورهای آلمان و ایتالیا به وجود آمد. عقاید این مکتب تلفیقی از لیبرالیزم و سوسیالیزم می‌باشد.
8. ناسیونالیزم یا ملیت گرائی مکتبی است با اعتقاد به تفوق و برتری یک ملت نسبت به ملتهای دیگر. محور این گرایش یا نژاد است و یا ملت. نژاد گرایان معتقدند که فقط نژاد مورد نظر آنها صلاحیت حکومت بر دیگر نژادها را دارد. مانند طرفداران برتری نژاد آریائی بر دیگر نژادها و ملیت گرایان بر این اعتقادند که ارزشهای آن ملت بالاتر و والاتر از ملتهای دیگر است و آنها باید بر دیگر ملل حاکمیت داشته باشند.

9. تصور برخی از افراد این است که مثلا حقوق شهروندی در کنار این سه عنصریکی از عناصر دمکراسی است، در صورتی که این چنین نیست بلکه حقوق شهروندی متشکل است از: آزادی، تساوی و مشارکت(ر.ک: دیوید بیتهام و کوین بویل، دمکراسی چیست؟، ص 17).

10. احکام در اسلام از جهت مبدأ تأسیس به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1- احکام تاسیسی: به احکامی گفته می‌شود که برای اولین باربه وسیله اسلام تاسیس شده اند. 2- احکام امضائی: به احکامی گفته می‌شود که قبل از اسلام نیز وجود داشته اند واسلام آنها را مورد تایید قرار داده و جزء احکام خود قرار داده است. (248387)
 
سوال شماره 5
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۷:۳۰
در نظام اسلامی ولی‌فقیه به چه کسی و چه نهادی پاسخگو است؟ (247209)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۶ ۱۲:۱۶:۳۲
در این نظام، ولی‌فقیه به دو نهاد باید پاسخگو باشد؛

اول: نهاد قانونی مجلس خبرگان رهبری
دوم: نهاد افکار عمومی(مردم)

در مورد نهاد اول اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی می گوید: \" هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد \".

در مورد نهاد دوم نیزامام علی ع می فرمایند: \" ( ای حاکم ) اگر رعیت بر تو گمان ستم برد، عذر خود را آشکارا با آنان در میان گذار وبا این کار از بد گمانی شان در آر\"( این مطلب دلالت برپاسخگو بودن حاکم در برابر مردم دارد ). امام خمینی نیز، همانطور که در محدودیتهای فقیه حاکم دیدیم، معتقدند که فقیه حاکم باید در برابرهر یک ازافراد ملت خود را پاسخگو بداند و هرفردی در برابرسایرین می تواند از فقیه توضیح بخواهد.

البته در اینجا سه مطلب باید مد نظر باشد: اول اینکه باید شأن فقیه رعایت شود؛ دوم این که، منتقد به اندازه‌ای تخصص داشته باشد که پاسخ را بفهمد و سوم اینکه درخواست توضیح او مربوط به اسرار مملکتی نباشد. (248392)
 
سوال شماره 6
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۸:۳۶
با توجه به اینکه زمان خلافت حضرت علی(ع)، انتقاد از آن حضرت آزاد بود، آیا می‌توان از رهبری جمهوری اسلامی انتقاد کرد؟ چگونه؟ چرا در زمان حاضر هیچکس از تریبون‌های رسمی نمی‌تواند از رهبری انتقاد کند؟ (247210)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۱:۳۳:۰۷
پاسخ سؤال خود را از این گفته امام خمینی دریافت کنید که می فرمایند: \" هرفردی از افراد ملت حق دارد در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند(یعنی توضیح بخواهد) واز او انتقاد نماید وا و باید جواب قانع کننده‌ای دهد و در غیر این صورت اگر به خلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد خود به خود از مقام زمامداری معزول است \". پس انتقاد هم در زمان حضرت علی(ع) آزاد بوده و هم به رهبری جمهوری اسلامی آزاد است.

اما دو نکته در اینجا باید مد نظر قرار گیرد:

اول اینکه: در دنیای پیچیده امروز که هزاران تخصص وجود دارد هر کس باید در حیطه تخصص خود به نظارت بر اعمال کارگزاران حکومتی (به ویژه فقیه حاکم) بپردازد تا از خطا مصون بماند و انتقاداتی که می‌کند نزد متخصصین از حرفهای باطل نباشد. زیرا انتقاد یعنی سخن حق که معمولا تلخ نیز می باشد. پس سخن باطل انتقاد نیست.

دوم اینکه: بنا بر سخن پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین \" حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است \" چه رسد به این که این مؤمن قائم مقام معصوم و نایب او باشد. پس در انتقاد کردن به فقیه حاکم باید جانب احتیاط را پاس داشت. علاوه بر این که فقیه حاکم صحیح العمل در جامعه ایران طرفداران مخلصی دارد که بی حرمتی به اودر پوشش انتقاد را تحمل نمی کنند.

در پاسخ به این که چگونه؟ باید گفت که امروزه کسانی که توانائی نوشتن و قلم زدن دارند به راحتی بسیاری از مواضع رهبری درموارد مختلف را زیر سؤال می برند ودر رسانه‌های نوشتاری منتشر می‌کنند، که یک نمونه آن مسائل هسته‌ای می‌باشد. امروزه بسیاری از نویسندگان با وجود طرفداری مقام معظم رهبری از حق غنی‌سازی ارانیوم در داخل ایران، از آن نهی می‌کنند و به صراحت آن را به ضرر ایران می‌دانند. آیا این انتقاد به رهبری نیست؟

در مورد تریبونهای رسمی اما، آیا تا به حال به ملاقاتهای رسمی دانشجویان و اساتید توجه کرده‌اید که مستقیما از همه جای مملکت و حتی ارگانهای رسمی و غیر رسمی انتقاد می کنند و بسیاری از رفتارهای حکومتی را زیر سؤال می‌برند. و آیا از آخرین نشت مجلس خبرگان رهبری خبر دارید که در آن نماینده شیراز در مجلس خبرگان نه انتقاد، که به توهین به رهبری پرداخت؟ ( که اگر دیگر نمایندگان گفته‌های او را حق می‌دانستند از او حمایت می کردند. درصورتی که حق نمی‌دانستند و او را به باد انتقاد گرفتند).

دست آخر این که در ایران فعلا فردی سکاندار رهبری جامعه است که بنا بر نظر بسیاری از متخصصین با انصاف داخلی و خارجی بهترین و توانمندترین مدیریت، در نوع خود، را به انجام رسانده است. آیا سزاوار است با وجود این توانائی و موفقیت، و با حضور این همه دشمن در داخل و خارج آنها را رها کنیم و به تضعیف او بپردازیم که هم بهانه به دست دشمنان ایران واسلام بدهیم و هم در جامعه تفرقه ایجاد کنیم؟ (249213)
 
سوال شماره 7
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۹:۱۶
آیا اختیارات بسیار زیاد و مطلق باعث فسادپذیری ولی‌فقیه نمی‌شود؟ و آیا نظارت بر ولی‌فقیه نباید متناسب با اختیاراتش، زیاد و جدی باشد؟ (247211)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۱:۲۹:۵۲
اصولا قدرت، زیاد یا کم آن، فساد آور است. اما مکانیزمهائی که نظام سیاسی اسلام برای کنترل آن پیشنهاد و اعمال می کند از مکانیزمهای همه مکاتب و نظامها کارآمدتر و بهتر است.

اما مکانیزمها:

1- رهبرغیر معصوم جامعه باید از میان کسانی انتخاب شود که خداترس‌تر و آخرت‌بین تر از سایر مردم باشند. این خصوصیت او را از ارتکاب اعمال خلاف، آنجائی که دور از چشم مردم و ناظران می‌باشد، باز می‌دارد.

2- چنین رهبری باید قبلا آزمایش خود را پس داده باشد و ضمن آنکه از همگنان برتر می‌باشد در این زمینه حسن شهرت هم داشته باشد.

3- اگر چه فقیه حاکم در نظام سیاسی اسلام در پرتو ولایت مطلقه (به آن تعریفی که در سؤالات قبل گفته شد و نه هرتعریفی) اختیارات وسیعی دارد، اما پایه‌گذاران قانون اساسی ما برای محدود کردن قدرت وی اختیارات او را میان مردم، رئیس‌جمهور و خود رهبری تقسیم نموده‌اند. درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا در آنجا هم رهبر است و اختیارات رهبران را دارد و هم رئیس قوه‌مجریه است وهم معاون وی رئیس‌مجلس سنا می‌باشد.

4- در جمهوری اسلامی ایران مجلس خبرگان رهبری مکانیزم خوبی برای نظارت بر رهبری است. اما مکتب سیاسی اسلام این مکانیزم را کافی نمی‌داند بلکه به مردم و به ویژه نخبگان مردم دستور می‌دهد که به صورت گسترده و همه جانبه بر رهبر جامعه نظارت داشته باشند و اگرچه حق واگذاری این تکلیف به دیگران را دارند اما دیگران اگر این تکلیف را خوب انجام ندادند از گردن خود مردم ساقط نمی‌شود. (249218)
 
سوال شماره 8
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۱۹:۵۴
اگر خبرگان در تعیین مصداق ولی‌فقیه اشتباه کردند، تکلیف چیست؟ (247212)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۴:۲۹:۲۹
پاسخ این سؤال از سؤال عزل ولی فقیه مشخص می شود. در آنجا گفته شد که اگر معلوم شود رهبرمنتخب از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است به وسیله خبرگان از کار برکنار خواهد شد. (249351)
 
سوال شماره 9
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۲۰:۴۱
حدود مواخذه ولی‌فقیه توسط خبرگان چیست؟ در چه شرایطی ولی‌فقیه عزل می‌شود؟ (247213)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۴:۴۹:۲۸
مؤاخذه از ولی فقیه باید در مورد وظایفی باشد که طبق قانون اساسی بر عهده وی می باشد. زیرا فقیه حاکم زمانی که به حکومت می‌رسد در پرتو آن ولایتی که ازجانب امام معصوم(ع) بر جامعه دارد و بر اساس خواست مردم به تقسیم وظایف با مردم می پردازد که تبلور این تقسیم وظایف امروزه در اساسنامه و قراردادی است که در جامعه ما به آن قانون اساسی گفته می شود.

اما در مورد عزل، در اصل 111 قانون اساسی آمده است: هرگاه رهبراز وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور دراصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بر کنار خواهد شد تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل 108 می باشد. (249373)
 
سوال شماره 10
۱۳۸۸-۰۸-۱۳ ۲۱:۲۱:۲۹
آیا انتخاب ولی‌فقیه توسط خبرگانی که صلاحیت آنها را منصوبان خود ولی فقیه (شورای نگهبان) تایید می‌کند، دور نیست؟ اگر خدای نکرده ولی‌فقیه منحرف شد، چه تضمینی هست که خبرگان بتوانند ولی‌فقیه را مواخذه کنند؟ (247214)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۳:۳۸
در انتخاب ولی فقیه دوری وجود ندارد چون به قول شما شورای نگهبان منصوب، مجلسی را ترتیب می‌دهد که آنها ولی‌فقیه بعدی را انتخاب می‌کنند. پس ولی‌فقیه بعدی درمجلس قبلی هیچ نقشی ندارد. به نمودار زیر نگاه کنید:

http://alef.ir/1388/images/dordarvelayat.jpg

اما ایرادی که در اینجا برخی از افراد مطرح می کنند مربوط به \"دور در نظارت\" است که در سؤالات قبل پاسخ داده شد و در اینجا نیز می گوئیم: اگر چه در حکومتهائی نظیر آمریکا و انگلیس هم نتوانسته اند مسئله دور حقوقی را حل کنند؛ یعنی در آمریکا رئیس جمهور \" مجلس سنا \" ئی را ترتیب می دهد و به وسیله معاونش کنترل می کند که همان مجلس سنا باید بر او نظارت داشته باشد ویا 9 نفرقاضی دادگاه عالی ای را منصوب می کند که قانون اساسی را بر اساس خواسته او تفسیر کنند ( که این هم دور است )؛ و یا در انگلستان، نخست وزیر را باید مجلسی کنترل کند که حزب او در آن مجلس اکثریت را دارند و او احیانا دبیرکل همان حزب است ( که این نیز دور است) ، اما مکتب سیاسی اسلام این دور را حل کرده است؛ به این صورت که می گوید از باب امربه معروف ونهی از منکرهمه مردم به ویژه نخبگان جامعه موظفند که بر رهبری نظارت کنند و اگر خبرگان نیز وظیفه خود را انجام ندادند آنها را نیز نصیحت کرده و به راه صواب بکشانند ( اما با توجه به تبصره هائی که در سؤالات قبل گفته شد). (249407)
 
سوال 11
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۶:۲۱
آیا اندیشه و تئوری ولایت مطلقه فقیه غیرمعصوم در احادیث و روایات رسیده از ائمه معصومین تصریح شده است؟ آدرس بدهید لطفا. در ایات قرآن چطور؟ کدام علما و مراجع مطرح قبل از امام خمینی به این اندیشه باور داشتند؟ آیا آقای بروجردی از موافقین جدایی دین از سیاست بودند؟ اگر بله ... آیا علت زمانی خاصی داشته یا نظر کلی ایشان بوده است؟ (249741)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۰ ۱۰:۱۸:۲۰
پیامبربزرگوار اسلام زمانی در میان یاران خود نشسته بودند وفرمودند: \" خدایا جانشینان مرا رحمت کن \". عرض شد جانشینان شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: \" کسانی که بعد از من احادیث و سنت مرا برای مردم روایت می کنند\" (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، 1376، ص591 ).

علامه نراقی در این مورد استدلال جالبی دارد. ایشان می گویند: \" به این مثال توجه کنید! هرگاه حاکم یا سلطان یک ناحیه بخواهد مسافرتی به جائی داشته باشد و بعد از ذکر بسیاری از فضائل، به شخصی بگوید: فلان شخص خلیفه من، به منزله من، مثل من، امین من، و متکفل رعایای من و حاکم و حجت از جانب من، مرجع جمیع حوادث و مجرای امور و احکام شما است، آیا شکی باقی می ماند که قائم مقام او تمام اختیارات سلطان در اداره امور رعیت آن نواحی به جز موارد استثنا شده را دارد؟ \"( موارد استثنا شده نزد برخی از فقهاء جهاد ابتدائی است). ایشان در همین بحث نتیجه می گیرد که وقتی پیامبر یا امام معصوم ع درمورد شخصی چنین مطالبی را گفتند چنین می فهمیم که هر آنچه از آن پیامبر یا امام معصوم ع مربوط به امور مردم یا امت بوده، برای چنین شخصی نیزبدون شک ثابت خواهد بود.( احمد النراقی، عوائد الایام، 1408، ص 188).

علاوه بر این امام زمان(ع) درپاسخ نامه اسحاق بن یعقوب (یکی از شیعیان) درمورد این که در عدم دسترسی به شما در امور لازمه به چه کسی مراجعه داشته باشیم؟ امام فرمودند: \" درهر حادثه ای که برای شما پیش می آید به راویان احادیث ما مراجعه داشته باشید. به درستی که آنها حجت من برشما هستند ومن حجت خدا برایشان می باشم\" (الحر العاملی، وسائل الشیعه، بی تا، بیروت، ج6، ص335).

صاحب کتاب فقهی جواهر الکلام ( محمد حسن نجفی) می گوید: \" مراد از این حدیث این است که فقیهان در جمیع آنچه من حجت هستم ، حجت من بر شما هستند مگر آن چیزهائی که با دلیل خارج شود\" ( محمد حسن النجفی، جواهر الکلام، ج21، بیروت، بی تا، ص 396و 397 ).

درقرآن اما، خداوند وقتی می فرماید: \" ازاولی الامر اطاعت کنید\" ( نساء، 59)، به عقیده قریب به اتفاق مفسرین شیعه اولی الامرمنحصربه ائمه معصومین می باشد که اطاعت از آنها واجب است. بنابر این وقتی می فرمایند: \" من فقیه را بر شما حاکم قرار دادم، پس اگر بنا بر دستورهای ما برای شما حکمی صادرکرد وافرادی از او نپذیرفتند، بدانند که حکم خدا را تضعیف وما را رد کرده اند وکسی که ما را رد کند ، مثل این است که خدا را رد کرده است که این در حد شرک به خداوند است \"( الحرالعاملی، وسائل الشیعه، بیروت، ج 18، ص 99)، بدون شک اطاعت از فرامین فقیه واجب می شود زیرا در غیر این صورت رد حرف ائمه خواهد شد.

.

در اینجا شما ملاحظه می فرمائید که غیر از امام خمینی حداقل دو نفردیگر از فقهاء( علامه نراقی و صاحب جواهر) ولایت مطلقه فقیه را پذیرفته اند. البته غیر از اینها فقهائی همچون شیخ مفید، علامه حلی، محقق ثانی، آیه الله خوئی و دیگران ولایت مطلقه را قبول داشته اند که برای دستیابی به نظرات آنها به کتاب اینجانب تحت عنوان \" درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام، چاپ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی \" مراجعه کنید.

آیه الله بروجردی به هیچ وجه سیاست را از دیانت جدا نمی دانسته اند و دلیل بنده در این مسئله نطرات ایشان است که می گویند:
1- همانا ما یک سری نیازمندیهای اجتماعی داریم که انجام آن ازوظایف رهبر جامعه است.

2- دیانت مقدس اسلامدر تبیین امور سستی نکرده؛ بلکه بیشترین اهتمام را داشته است و بدین لحاظ احکام زیادی تشریع و اجرای آنها را به سیاستمدار مسلمانان تفویض کرده است.

3- این سیاستمدارمسلمانان در صدر اسلام کسی جز شخص نبی اکرم ص سپس خلفای بعد از او نبوده اند....( اما) امامان معصوم(ع) می‌دانسته‌اند که اغلب شیعیان در زمان حضور، وجمیع آنها در زمان غیبت، امکان دسترسی به آنها را ندارند؛ پس آیا امکان دارد که آنهارا از رجوع به طاغوت ها وقاضیان جور منع کنند و با وجود این، خود نیز کسی را برای رجوع در این امور معین نکنند؟!

سپس ایشان می گوید: کسی که از طرف امامان برای سیاست جامعه و اداره آن منصوب شده، همان فقیه است؛ زیرا کسی قائل نیست که امامان دیگران را نصب کرده اند... پس مراد ازحاکم در عبارت \" به درستی که من او را برای شما حاکم قرار داده‌ام \" در مورد کلیه امور اجتماعی است، که از وظایف شخص خاصی نیست ( حسین الطباطبائی البروجردی، البدر الزاهر، 1416، ص 78 و 79).

آقای بروجردی اما در آن زمان معتقد بودند که اگر برعلیه شاه اعلامیه بدهند و بر علیه شاه قیام کنند حکومت به دست کمونیستها خواهد افتاد که بسیار بدتر از شاه هستند. پس بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند. (250048)
 
سوال 12
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۷:۰۰
در یک کشور با حضور ولایت فقیه آیا به گفته برخی آقایان شخص رهبر کشف مجلس خبرگان است ؟ و یا انتخاب مجلس خبرگان!؟ یعنی مجلس خبرگان می تواند شخص رهبری را مناسب ندانسته و ایشان را عزل کرده یا اینکه به نوعی اینکار نفاق و کفر تبدیل می شود؟ (249742)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۱ ۰۹:۱۷:۵۴
در تحقق و بالفعل شدن ولایت \" فقیه\" در جامعه و یا به عبارتی تحقق حکومت اسلامی پنج مرحله کارلازم است که با بررسی آنها متوجه خواهیم شد که شخص رهبر، هم کشف مجلس خبرگان، به عنوان نمایندگان مردم، است وهم منتخب آنها. اما مراحل عبارتند از:

مرحله اول: انتصاب موضوعی:

یعنی تعیین نوع حکومت از طرف خداوند تبارک وتعالی. چون خداوند فرموده است ” انا هدیناه السبیل ” پس باید در حوزه سیاست نیز راه را به ما نشان بدهد و از میان آن 9 نوع حکومتی که در طول تاریخ بر جوامع مختلف تحقق خارجی داشته اند ( یعنی: سلطنتی مطلقه فردی، سلطنتی مشروطه، اشرافی، زرمداری، استبداد مطلقه فردی، استبداد فراگیرفاشیستی، استبداد کارگری سوسیالیستی، دمکراسی لیبرال ودمکراسی اسلامی )، حکومت مورد نظر خود را تعیین یا منصوب کند. البته خدا چنین کاری را کرده است و حکومت مبتنی بر ”ماانزل الله ” (که همان دمکراسی اسلامی است ) را برای ما منصوب نموده است، آنجا که می فرماید: \" کسانی که به ما انزل الله حکم نمی کنند آنها کافرند\". \" \"کسانی که به ما انزل‌الله حکم نمی‌کنند آنها ظالم‌اند\". \"کسانی که به ما انزل الله حکم نمی کنند آنها فاسق اند\".

مرحله دوم: انتخاب موضوعی:

این وظیفه، برعهده مردم است که برای تحقق حکومت اسلامی از میان9 نوع حکومت مذکور، حکومت اسلامی را انتخاب نمایند. زیراتا انتخاب آنها نباشد حکومت اسلامی تحقق خارجی پیدا نخواهد کرد. به عنوان مثال مردم یثرب در زمان پیامبر با چهار نوع حکومت رو به رو بودند: حکومت سلطنتی ( مورد ادعای عبدالله بن ابی )، حکومت زرمداری ( موجود در مکه )، حکومت پدرسالارانه ( موجود در قبایل شبه جزیره عربستان ) و حکومت اسلامی ( مورد دعوت پیامبر اسلام ). اما مردم یثرب از میان آنها حکومت اسلامی را انتخاب کردند. مثال دوم ایران سال 42 و 57 است. مردم ایران در سال 42 با شش نوع حکومت روبرو بودند: حکومت سلطنتی مطلقه فردی ( شاه و طرفدارانش می خواستند )، حکومت سلطنتی مشروطه ( خواست نهضت آزادی)، حکومت سوسیالیستی (مورد ادعای حزب توده)، حکومت ناسیونالیستی (خواست پان ایرانیست‌ها)، حکومت لیبرال دمکراسی (خواست جبهه ملی) و حکومت اسلامی (مورد نظر امام خمینی). اما مردم ایران به انفعال و برخی فعالانه دست به انتخاب حکومت سلطنتی مطلقه زدند و حکومت اسلامی را انتخاب نکردند. اما مردم ایران سال 57 نیز با همین شش نوع حکومت روبرو بودند ولی آنها از میان شش نوع حکومت مذکور، حکومت اسلامی را انتخاب کردند و در شعارهای خود آن را فریاد زدند.

مرحله سوم: انتصاب موردی:

تعیین حاکم مورد نظر خداوند، از طرف خدا، برای قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی. همیشه این سؤال وجود داشته است که \" حال که حکومت اسلامی تشکیل شده است آیا خداوند فرد یا افرادی را برای قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی منصوب کرده است یا خیر؟ \". همیشه نیز پاسخ مثبت بوده است. یعنی اینکه خداوند این کار راهم انجام داده است یعنی درعصر پیامبر، پیامبر؛ در عصر ائمه، امام و در عصرغیبت، فقهاء جامع الشرایط را برای قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی منصوب نموده است.
مرحله چهارم: کشف مورد:

برای تشکیل حکومت اسلامی برعهده مردم است که به کشف حاکم مورد نظر خداوند بپردازند. البته مردم معمولا درعصر پیامبر و ائمه برای کشف پیامبر الهی از طریق معجزات وائمه معصومین از طریق علم آنها اقدام می کردند. درعصرغیبت نیزمردم باید برای کشف فقهاء جامع الشرایط اقدامات لازم را به عمل بیاورند؛ مثلا از میان 1000 یا 2000 فقیهی که در جامعه دور دایره حکومت اسلامی حضور دارند آنهائی که صاحب شرایط هستند را کشف کرده داخل دایره حکومت اسلامی قراردهند.همه فقهاء موجود دردایره حکومت اسلامی بالقوه دارای حاکمیت می باشند ولی تا زمانی که مرحله پنجم اتفاق نیافتد حکومت اسلامی تحقق خارجی پیدا نمی کند.
مرحله پنجم: بیعت و انتخاب:

در مورد پیامبر و امام معصوم انتخابی نیست مردم بلافاصله پس از کشف به بیعت ( عقد قرارداد طرفینی ) میپرداختند. اما در عصرغیبت قبل از بیعت مردم باید ازمیان فقهاء موجود دردایره حکومت اسلامی فرد یا افرادی را انتخاب نموده در راس حکومت اسلامی قرار دهند سپس با او یا آنها بیعت کنند.

بنابراین دراندیشه سیاسی اسلام تحقق حکومت اسلامی نه با انتصاب به تنهائی است ونه با انتخاب و یا کشف به تنهائی است بلکه باید هر پنج مرحله اتفاق بیافتد تا حکومت اسلامی فعلیت بیابد.

در مورد عزل اما، می توانید به پاسخهای شماره 5، 8 و 9 مراجعه داشته باشید و جواب خود را دریافت کنید. علاوه بر این، وقتی فقیه حاکم به خاطر نداشتن شرایط و یا ازدست دادن شرایط، دیگر نایب امام زمان ع نیست برکنار کردن او چه نوع نفاق و کفری را باعث می شود؟ (250444)
 
سوال 13
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۷:۴۸
اگر ولی فقيه بداند که بيش از 50 درصد مردم موافق جمهوری اسلامی با محوريت ولی فقيه نيستند، آيا ايشان شرعا مجاز هستند به حکومت ادامه دهند؟ (249743)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۳ ۲۱:۱۸:۴۵
قبل از مطالعه این پاسخ لطفا به پاسخ سؤال شماره دو مراجعه و آن را مطالعه کنید.

از مطالب گفته شده در آنجا نتیجه می گیریم که این خدا است که به حکومت فقیه حاکم مشروعیت به معنای حقانیت می بخشد. بنابراین فقیه حاکم صاحب شرایط حتی اگر 45 درصد از آراء مردم را داشته باشد باز هم حاکم حق الهی است.

اما در اینجا یک سؤال اساسی وجود دارد و آن این است که عدم توافق، عدم اقبال یا به عبارت دیگر عدم مقبولیت را فقیه از کجا متوجه می شود؟ اگر گفته شود از طریق نظر سنجی، من می گویم نظر سنجی در ایران معاصر، به دلایل مختلف، به هیچ وجه نمایانگر واقعیت نیست. پس تنها راه این سنجش، شرکت یا عدم شرکت مردم در انتخابات است و آن هم فقط انتخابات ریاست جمهوری.

بر این اساس هرگاه فقیه حاکم مشاهده نمود که اقبال مردم به شرکت در این انتخابات کم شده است، اگر مدیر خوبی باشد، به باز نگری دربرنامه های پیاده شده در جامعه می پردازد تا این عدم مقبولیت را به مقبولیت تبدیل نماید. (250928)
 
سوال 14
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۸:۰۸
لطفا بفرمایید ولی فقیه قبل از امام خمینی چه شخصی بودند ؟ (249744)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۳ ۲۱:۲۰:۳۴
به طور کلی در هر زمان در هر منطقه ای حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه بالفعل نباشد مسلمانان ساکن در آن مناطق تحت ولایت \" مراجع \" خود می باشند، که هم در زمینه مسائل فردی – عبادی از او تبعیت می نمایند هم در مسائل سیاسی – اجتماعی.

بنابر این قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مراجعی مانند امام خمینی، آیه الله مرعشی، آیه الله گلپایگانی، آیه الله دستغیب، آیه الله خوئی، آیه الله صدوقی، آیه الله حکیم،آیه الله بروجردی و ... هرکدام بر مقلدین خود ولایت داشته اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کسانی که در قلمرو ایران زندگی می کنند در مسائل سیاسی – اجتماعی تحت حاکمیت \" ولی فقیه \" قرار گرفتند، اما در مسائل فردی – عبادی از مرجع تقلید خود تبعیت می کنند.

اما در خارج از ایران، امروزه اگر جمعیت ساکن در منطقه ای مایل باشند خود را تحت حاکمیت ولی فقیه مستقر در ایران بگذارند و از سیاستهای اعلامی او تبعیت کنند و او نیز بپذیرد، درمسائل سیاسی – اجتماعی تحت حاکمیت \" ولی فقیه \" قرار می گیرند، اما در مسائل فردی – عبادی از مراجع تقلید خود تبعیت خواهند کرد، و اگر جمعیت ساکن در منطقه ای نتوانند و مایل نباشند خود را تحت حاکمیت ولی فقیه مستقر در ایران بگذارند و از سیاستهای اعلامی او تبعیت کنند، درمسائل سیاسی – اجتماعی و فردی – عبادی باید ازمراجع خود تبعیت کنند. (250929)
 
سوال 15
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۸:۴۷
ولایت فقیه مبنی بر کدام استدلال فقهی است؟ یعنی چرا بنده به عنوان یک مسلمان که قرآن را می شناسم و می دانم به طور مستقیم صحبتی از ولایت فقیه در آن نشده باید آنرا بپذیرم؟ (249745)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۳ ۲۱:۴۰:۳۸
اولا: حضرتعالی که به عنوان یک مسلمان قرآن را می‌شناسید، در کجای قرآن به طور مستقیم گفته شده است که نماز صبح دو رکعت است و نمازهای ظهر و عصر چهار رکعت، که آنها را اینگونه به جا می‌آورید؟ پس همان گونه که آن را پذیرفتید و عمل می‌کنید این را نیز بپذیرید.

ثانیا اینکه: اثبات ولایت فقهاء بر جامعه یک مسئله کلامی است و فقهی نیست؛ زیرا اثبات ولایت فقهاء دنباله اثبات ولایت ائمه می باشد. اثبات ولایت فقهاء را نیز بنده علاوه بر اینکه در سؤالهای شماره سه و یازده تا اندازه ای مورد بررسی قرار داده ام اما در اینجا به دنباله سؤال سه می گویم:

خط حاکمیت تشریعی خداوند را می توان به گونه زیرترسیم نمود:

http://alef.ir/1388/images/table2.gif

همان گونه که در این نمودار مشخص است در راس خط حاکمیت تشریعی خداوند، الله قرار دارد که حکم و دستوروقانون را تعیین می کند ( به آیاتی که این حاکمیت را از طریق قرآن اثبات می کند اشاره شده است). بعد از خداوند نوبت به رسول می رسد که خداوند دستور می دهد که باید \" سبیل \" مورد نظر پیامبر اخذ و پیروی شود. زیرا \"ولایت پیامبر از ولایت مومنین بر خودشان بالاتر است \".

پس از پیامبر اعظم دو دسته از نواب، ولایت بر جامعه را بر عهده می گیرند. یک دسته نایبان خاص پیامبر هستند که ائمه معصومین می باشند که پیامبر آنها را با اسم به مردم معرفی کرده است و این مسئله در حدیث جابر منعکس شده است، آنجا که جابربه پیامبرعرض می کند، در آیه شریفه \" اطیعواالله و اطیعواالرسول...\"، خدا را شناختیم، پیامبر را شناختیم، اولی الامر چه کسانی هستند؟ پیامبرمی فرمایند: آنها جانشینان من اند و امامان مسلمین بعد از من. اول آنها علی بن ابیطالب، بعد حسن و حسین، سپس علی بن حسین......و آخرین آنها که هم اسم و هم کنیه من است که در پس پرده غیبت قرار می گیرد.... مردم نیز از وجود او استفاده می کنند همان طور که وقتی خورشید در پس ابر قرار می گیرد و از وجود آن بهره می برند. پیامبر یک نواب عامی هم دارد که آنها فقهاء جامع الشرایطی هستند که پیامبر از آنها به عنوان \" راویان احادیث \" اسم برده است.

ائمه نیز دارای دو نوع نایب می باشند یکی نایبانی که آنها را با اسم به مردم معرفی کرده اند و آنها نایبان خاص ائمه می باشند و دیگری نایبان عام ائمه که با مشخصات به مردم معرفی شده اند و برای شناسائی چنین نایبانی حداقل دوازده خصوصیت را مطرح کرده اند.( که در نمودار فوق با شماره مشخص شده اند ).

اما این خط حاکمیت در جامعه بالفعل نمی شود مگرآنکه مردم دراعمال حاکمیت برسرنوشت خویش خط حاکمیت خود را به آن پیوند بزنند. به عبارت دیگر هرگاه مردم خط حاکمیتشان را به خط حاکمیت خداوند پیوند بزنند حکومت اسلامی از قوه به فعل در می آید ( مانند حکومت پیامبر در مدینه و یا حکومت حضرت علی ع در کوفه بعد از کشته شدن خلیفه سوم ) و هرگاه مردم در اعمال حاکیت بر سرنوشت خود خط حاکمیتشان را از خط حاکمیت خداوند جدا کنند حکومت اسلامی درجامعه بالقوه باقی می ماند( مانند حکومت پیامبر در مکه و حکومت امام علی ع در مدنیه).


---------------------------------------

1. \" هیچ حکم و قانون ودستوری جز حکم و قانون خدا قابل پذیرش نیست \" ( انعام، 57).
2. \" از خدا اطاعت داشته باشید \" (نساء، 59).
3. \" به درستی که حاکم بر شما خداوند است \" (مائده، 55).
4. \" ولایت پیامبر از ولایت مومنین بر خودشان بالاتر است \" (احزاب، 6).
5. \" آنچه رسول به شما می دهد را بگیرید و عمل کنید و از آنچه نهی می کند بپرهیزید \"(حشر، 8).
6. الشيخ الصدوق، كمال الدين وتمام النعمة، ص 253.
7. محمد بن علی القمی، من لا یحضره الفقیه، ص 591.
8. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج6، ص 335. و ج27، ص 131. و ج27، ص 131. و حسین النوری الطبرسی، مستدرک الوسائل، ج17، ص 316.
9. الطبرسی، الاحتجاج، ج1، 95.
10. محمد باقر المجلسی، بحار الانوار، ج 75، ص 269. (250931)
 
سوال 16
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۲۸:۴۷
آیا ولی فقیه می تواند انتخابات را حذف و خودش شخصا رییس جمهور انتخاب کند؟ یا می تواند مجلس خبرگان رهبری را منحل کند؟ آیا می تواند برای خود جانشین تعیین کند؟ (249752)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۶ ۰۰:۴۶:۴۸
قانون اساسی یک عهد و میثاق، پیمان و قرارداد میان مردم ورهبرالهی است که هر دو فوق قانون اساسی اند اما ملزم به رعایت مفاد مندرج درآن می باشند و حق یکطرفه نقض کردن آن را ندارند. قرآن در این زمینه می فرماید: \"اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا\" ( به عهد و پیمان خود وفادار باشید به درستی که درمورد عهد از شما سوال خواهد شد).

امام علی(ع) در مهم‌ترین مقاطع تاریخی وقتی از او خواستند عهد کند که به کتاب خدا و سنت شیخین عمل کند عهد نکرد زیرا معتقد بود که \"المسؤول حر حتی یعد\" ( هرکس مورد درخواستی قرار می گیرد آزاد است مگر آنکه عهد کند). امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر می فرمایند: \" اگر با دشمنت پیمانی را بستی به عهد خود وفادار باش زیرا مردم با همه اختلاف نظری که با هم دارند در مذموم شمردن عهد شکنی هم داستان می باشند\".

البته الزام به رعایت قانون اساسی به معنای محدودیت \"ولایت\" در چارچوب قانون اساسی نیست. زیرا حاکم اسلامی، در پرتو آن ولایتی که از جانب امام معصوم(ع) دارد، درضرورت‌ها می‌تواند و حق ایجاد آنچه که در قانون‌اساسی قید نشده است را دارد و می‌تواند آنچه از طرف مردم و نمایندگان آنها پیشنهاد می‌شود را، اگر بر خلاف مصالح اسلام و مسلمین می‌داند، نپذیرد. اما هرگاه عهد کرد، عهد شکنی جایز نیست.

در مورد انتخاب رئیس‌جمهور، هرگونه تغییر و تجدید‌نظر در مورد مجلس خبرگان و تعیین رهبر بعدی چون در قانون اساسی روال وجود دارد بنابراین ولی‌فقیه نمی‌تواند بر خلاف عهدنامه عمل نماید؛ پس اگر خواست یکی از این موارد را تغییر دهد باید شورای بازنگری قانون‌اساسی را تشکیل دهد، اگر آنها تغییرات مورد درخواست او را تصویب کردند باید به رفراندوم عمومی نیز بگذارد.

البته در مورد تعیین رهبر بعدی می‌تواند به مجلس خبرگان پیشنهاد بدهد، همان گونه که امام عزل آقای منتظری را به مجلس خبرگان پیشنهاد دادند و صالح بودن \" آیه‌الله خامنه‌ای\" را نیز به صورت پیشنهاد مطرح کردند. (251679)
 
سوال 18
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۲۸:۵۴
اولا ریشه این که ما میگیم ولایت فقیه لازمه چیه؟ لطفا دقیق بگید. یه سری آیات مثل اولی امر رو تفسیر المیزان رد کردند. میخوام منابع قرانی و سنت رو بدونم که از چه جهتی حکومت اسلامی حتما باید ولی فقیه داشته باشه مثلا چرا با رییس جمهور تنها حکومت اسلامی نمیشه؟ دوم شرایط چیست؟ تمام شرایط که فردی به عنوان ولی فقیه انتخاب شود رو بگویید. و آیا اگر فردی مناسب تر از رهبر فعلی باد در قید حیاط رهبر باید از روی عدالت ولایت را به ایشا واگذارد یا باید از نظر مجلس خبرگان تبعیت کند؟ (249759)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۶ ۰۰:۳۸:۵۶
الف: ریشه لزوم ولایت‌فقیه باز می‌گردد به \"وجوب اعتقاد به حکومت اسلامی در عصرغیبت\". این وجوب را با استدلال زیر ثابت می کنیم:

1- جامعه انسانی بدون حکومت نمی تواند به حیات تکاملی خود ادامه دهد. ارسطو معتقد است که جامعه بدون حکومت، یا جامعه خدایان است یا جامعه جانوران وحشی. امام علی ع هم معتقدند که قانون بدون وجود حاکم و حکومت قابلیت پیاده شدن را ندارد آنجا که می فرمایند: \" مردم ناچار از داشتن حکومت می باشند نیک کردار باشد یا بد کردار \"( لابد للناس من امیر بر او فاجر).

2- هر حکومتی قانونی دارد، که مردم تحت حاکمیت آن باید از آن تبعیت داشته باشند.

3- خداوند تبعیت اختیاری از قانون غیر الهی را ممنوع نموده است؛ آنجا که درسوره مائده می فرماید: کسی که به ما انزل الله حکم نمی کند او فاسق است \" یا \" کسی که به ما انزل الله حکم نمی کند او کافر است \" یا \" کسی که به ما انزل الله حکم نمی کند او ظالم است \". و درسوره هود (آیه 113) می فرماید: \" هیچ گرایشی به ظالم نداشته باشید زیرا آتش شما را در بر خواهد گرفت \". پیامبر نیزمی فرمایند: \" کسی که مخلوقی را اطاعت کند که اطاعتش اطاعت خدا نیست به تحقیق کافر شده است \".

4- بر این اساس کسی حق ندارد بگوید که من حکومت لیبرالیستی یا کمونیستی ویا سلطنتی را بر حکومت اسلامی ترجیح می دهم زیرا باید قانون آن را اختیارا بپذیرد که این جایز نیست.

5- پس باید حکومت اسلامی که حکومت مبتنی بر ما انزل الله است را بپذیرد وفقط به آن اعتقاد داشته باشد.

ب: در پاسخ به سؤالهای شماره 12و 15 نیز ثابت کردیم که در عصر غیبت این فقیه است که از جانب امام معصوم(ع) حق دارد بر جامعه حاکم باشد و در پاسخ سؤال یک نیز ثابت کردیم که ولایتهای امام معصوم(ع) فقط به فقهاء جامع‌الشرایط منتقل می‌شود نه هر فردی که مردم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند.

ج: تفسیر آیه مربوط به اولی‌الامر نیز در همان پاسخ سؤال شماره 15 به آن اشاره شد که تفسیر اولی‌الامر به ائمه معصومین تفسیر قریب به اتفاق مفسرین شیعه است.

د: کسی که قائم‌مقام امام معصوم(ع) برای اداره جامعه می‌باشد نیز باید حداقل دوازده شرط داشته باشد که در سؤال 15 به آنها پرداخته شده است.

این دوازده شرط عبارتند از: 1-راوی حدیث 2-فقیه 3-نگهدارنده نفس(عادل) 4-حافظ دین 5-مخالف هوای نفس 6-مطیع دستورات خداوند 7-شیعه 8-محقق در حلال و حرام خداوند 9-عارف به احکام ائمه 10-امین حلال و حرام خداوند 11-مدیر 12-مدبر

ه: بر اساس روایاتی که از امام علی(ع) به دست ما رسیده است، اگر فقیه حاکم متوجه شود فردی درهمه این شرایط از خودش برتر است واجب است از او دعوت نماید تا به جای او ولایت بر جامعه را برعهده بگیرد و اگر او بپذیرد با متقاعد کردن اعضاء مجلس خبرگان ولایت را به او منتقل نماید. البته اگر اعضاء مجلس خبرگان نیز همین آگاهی را پیدا نمایند بر آنها هم انتخاب او واجب می‌شود. یک روایت این است:

\"کسی که کاری از مسلمین را بر عهده بگیرد و می‌داند که در میان مسلمانان فرد مناسب‌تری برای تصدی آن کار وجود دارد که به کتاب خدا و سنت پیامبر داناتر است، به درستی که به خدا و رسول و همه مسلمانان خیانت کرده است(علامه امینی، الغدیر، ج8، بیروت، 1403، ص291).

و: بنده به عنوان یک متخصص، تا کنون هرچه گشته ام مناسب تر از مقام معظم رهبری کسی را نیافته‌ام(به همین خاطربارها به روح امام خمینی به خاطر روشن‌بینی و پیشنهاد ایشان به مجلس خبرگان رحمت فرستاده‌ام)، آیا شما یافته‌اید؟ (251690)
 
سوال 17
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۲:۳۷
آیا ولایت مقام معظم رهبری فقط بر ایرانیان است یا شامل مسلمانان دیگر کشورها نیز میشود؟ (249758)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۶ ۰۰:۴۶:۴۲
ولایت مقام معظم رهبری در ایران بالفعل است و بردیگر مسلمانان بالقوه است. اما ساکنان هر منطقه‌ای که مایل باشند خود را تحت ولایت امر ایشان قرار دهند با یک عقد قرارداد طرفینی، نوشته شده یا نانوشته، ولایت ایشان بر آنها نیز بالفعل خواهد شد. البته ایشان غیر از ایران اکنون ولایت حداقل دو منطقه دیگر را برعهده دارند. (251682)
 
سوال 19
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۳:۰۵
هميشه ولايت فقيه به عنوان يك نظريه مطرح بوده و نه بعنوان يك قطعيت. چگونه است كه امكان بحث و گفتگو در مورد اين نظريه چندين سال است در سطح خبرگان جامعه و صاحب نظران كم رنگ شده؟ چون مخالفاني نيز دارد. (249760)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۸:۳۲
درست است که یکی از معانی نظریه \"حدس\" است، اما بر اساس تحقیق \"فرهنگ معین \" و \"دهخدا\" معنای دیگر نظریه، \" عقیده \" می باشد و بنا بر نظردهخدا اگرنظریه ترجمه \"تئوری\" باشد، به معنای \"عقیده منظم\" نیز به کار برده می شود؛ که نزد بیشترپژوهشگران ایرانی نظریه به همین معنا به کار برده می شود، اگر چه به معنای \"فرضیه ثابت شده \" هم هست.

بر این اساس اگر نظریه ولایت فقیه را عقیده به ولایت فقیه بدانیم این عقیده می تواند ظنی یا قطعی باشد. از منظر امام خمینی ولایت فقیه یک نظریه بدیهی است که خیلی نیاز به استدلال ندارد:

ولايت فقيه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق مى‏شود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولايت فقيه برسد و آن را به تصور آورد، بى‏درنگ تصديق خواهد كرد و آن را ضرورى و بديهى خواهد شناخت(ولايت فقيه،ص 9 )

اما اینکه در سطح خبرگان چرا کم رنگ شده، به خاطر این است که احساس می کنند در این مورد به اندازه کافی صحبت کرده و کتاب نوشته اند. البته صدا و سیما در این مسئله مقصراست و وظیفه دارد که بیشترازاینها به این بحث بپردازد. (252409)
 
سوال 20
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۳:۲۰
چرا آقای منتظری که کتابی با موضوع ولایت فقیه دارد خود به اندیشه اش پایبند نیست؟ (249761)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۴:۵۵
اگر این سؤال را از امام خمینی(ره) کرده بودید امام این گونه پاسخ می دادند:

«گاهى وقتها گوينده در عين حالى كه خوب مى‏گويد، در عين حالى كه خوب مى‏نويسد، كتاب توحيد هم مى‏نويسد، كتاب اخلاق هم مى‏نويسد، لكن همان نوشتن است و گفتن است و عرضه داشتن است، خودش از آن بيخبر است. بسيار مسائل است كه گويندگان هر جا بايد باشند مى‏گويند، مسائل را طرح مى‏كنند و خيلى هم خوب طرح مى‏كنند. و خيلى هم خوب عرضه مى‏كنند و دعوت خوب مى‏كنند و موعظه خوب مى‏كنند. لكن از باب اينكه خودشان ساخته نشده‏اند، مى‏گويند و خودشان بيخبرند. چه بسا اشخاصى كه كتاب اخلاق مى‏نويسند و بسيار هم خوب مى‏نويسند، و خودشان متَّصف به اخلاق حسنه نيستند. و چه بسا اشخاصى كه توحيد را خوب تدريس مى‏كنند و خوب القا مى‏كنند و خودشان بيخبرند. گوينده اگر خودش بيخبر شد، تأثير در كلامش هم كم خواهد شد. گاهى يك انسانى در گفتار بسيار خوب است و بسيار جميل صحبت مى‏كند. در نوشتن هم بسيار خوب چيز مى‏نويسد و خوب القا مى‏كند، لكن خودِ نويسنده و خودِ گوينده و خودِ موعظه‏كننده را وقتى انسان مى‏بيند، مى‏بيند عملش آن طور نيست‏.
گرچه گفته شده است كه: انْظُرْ الى‏ ما قالْ وَ لا تَنْظُرْ الى‏ مَنْ قالَ نگاه كن به آن چيزى كه گفته مى‏شود، نه به آن شخصى كه آن چيز را مى‏گويد. و حكمت را بايد اخذ كرد و لو از يك مشرك، لكن در عين حال كه اين مطلب صحيح است، اين مطلب هم بايد مورد توجه واقع بشود كه وقتى «ما قال» را؛ آن چيزى كه گفته مى‏شود شنيديم، يك نظرى هم به «مَنْ قال» بكنيم. ببينيم كه خودش چكاره است. ( صحيفه امام، ج‏13، ص 398 )» (252407)
 
سوال 21
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۴۵:۴۳
بنده مي‌خواستم بدانم اگر اكثريت مردم خواهان تغير قانون اساسي باشند و حذف ولايت فقيه آيا اين كار در ساختار جمهوري اسلامي شدني است؟ منظور بنده اين است كه آيا اين درست است كه درمورد تغيير قانون اساسي و بويژه بند مربوط به ولايت فقيه خواست مردم هيچ نقشي ندراد و آنها چه بخواهند چه نخواهند اين بند غيرقابل تغيير است؟ (252667)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۳۰ ۰۰:۲۰:۳۰
در ساختار همه دمکراسی‌ها قانون اساسی‌ای وجود دارد که قسمتهائی از آنها قابل تغییر، قابل بازنگری و یا تجدیدنظر است و قسمتی از آنها غیرقابل تغییر است. مثلا در دمکراسی لیبرال نمی‌توان با رای اکثریت اصل \"جدائی سیاست از دین\" را تغییر داد و یا آزادی و مشارکت مردم را تعطیل کرد. در هیچ حکومتی اصل حکومت با رای اکثریت قابل تغییر نیست.
در ساختار جمهوری اسلامی نیز امکان تغییر 95 تا 97 درصد از قوانین موجود در قانون‌اساسی وجود دارد اما 3 تا 5 درصد آن غیرقابل تغییر است. بنابراین همان‌گونه که نمی‌توان جمهوریت را با رای اکثریت تغییر داد و یا تعطیل کرد، اصل ولایت‌فقیه را نیز نمی‌توان با رای اکثریت تعطیل نمود زیرا یکی از موارد غیر قابل تغییراست. (252681)
 
سوال 22
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۴۷:۳۶
چرا جایگاه ارزشمند حقوقی ولایت در تفکر شیعی تبدیل به یک جایگاه رسمی و توجیه گر، آنهم در قامت یک فرد حقیقی (هرچند فرد ارزشمندی مانند آیت‌الله خامنه‌ای) شده است؟ این امر باعث ایجاد هجمه‌ی وسیع دشمنان ایشان از یک طرف، بی‌مسوولیتی و توجیه‌گری طرفداران اخباری ایشان از سوی دیگر و همچنین بسته ماندن زبان انتقاد دلسوزان شده است که این بزرگترین ظلم به جایگاه ولایت شیعی حق‌طلب است که همیشه خود اولین منتقد بی‌عدالتی‌ها بوده است. (252668)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۳۰ ۰۰:۲۳:۴۷
در سوال ابهام زیادی وجود دارد. به هرحال پیامبر و امام علی(ع) نیز به خاطر دخالت در سیاست مورد هجوم تبلیغاتی و حتی ترور از طرف دشمنانشان بودند. اصلا دنیای سیاست دنیای دشمن تراشی و دشمن سازی است. اما وارد شدن در سیاست هم واجب شرعی است؛ هم بر پیامبر واجب بوده است و هم بر ائمه و فقهاء؛ هر چند دشمنانشان زیاد بشوند.

در پاسخ سوال شماره یک نیز گفتم که این یکی از حقوق مردم است که، بر فقیه حاکم نظارت داشته باشند و حتی از او انتقاد نمایند و فقیه حاکم نیز حق ندارد خود را بالاتر از نقد و نصیحت و امر و نهی بداند.

البته در اجتماع ما هستند جوانهائی که نمی‌توانند انتقاد به رهبری را تحمل نمایند. چنین حالتی را باید به حساب جوانی آنها گذاشت. البته اگر بگوئید مسن‌ترهائی نیز هستند که چنین حالتی را دارند باید بگویم که آنها از تجربیات زندگی خود متاسفانه به خوبی بهره برداری نمی‌کنند.

اما شما تکلیفتان را انجام دهید؛ البته با رعایت ضوابط اسلامی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر، به ویژه علم به احکام شرعی و علم کافی و وافی به موضوعات و نهایتا با استفاده از اصل \" اهم و مهم\".

البته در مقابل هم افرادی هستند که بدون کسب آگاهی‌های لازم به مقام معظم رهبری و همه ارکان حکومتی نقد وارد می کنند که این افراد به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته کسانی هستند که به هر دلیلی با نظام جمهوری اسلامی سرسازگاری ندارند که جمهوری اسلامی این افراد را نمی تواند با هیچ چیزی قانع کند. دسته دوم کسانی هستند که تا یک نارسائی به دید یا ذهنشان رسید بدون مطالعه می خواهند انتقاد نمایند که این کار صحیح نیست. (252683)
 
سوال 23
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۴۹:۵۶
تا آنجا که من متوجه شدم ولایت فقیه یک نظریه پردازی بر اساس ارجاع به چند منبع روایت و حدیث است که به این موضوع مستقیماً هیچ اشاره‌ای ندارند، در ضمن اصول آن نیز به شیعه باز میگردد و لاجرم شامل مواردی است که بعد از پیغمبر اتفاق افتاده و مورد توافق اکثر مسلمین نیست، بنابرین می‌توان بر اساس همین روش علمی‌ و فقی نظریات دیگری در رد یا صورتهای دیگر زندگی‌ در جامعه مسلمانن آورد چنان که بسیاری از مراجع این نظریات را دارند. سوال من این است که آیا لازمه یا اجبار به اعتقاد به این اصل در این نوع حکومت عملی‌ شرعی است یا فقط جایگاه قانونی دارد؟ (252669)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۸-۳۰ ۰۰:۲۹:۱۷
اثبات ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیز نزد ما شیعیان، بر اساس ارجاع به چند حدیث و روایت است که از نظر برخی از مسلمانان به آن اشاره مستقیم نشده است(در صورتی که ما شیعیان معتقدیم که اشاره مستقیم شده است).

غصب این ولایت و بالفعل شدنش نیز بعد از پیامبر(ص) بوده است که مورد توافق اکثر مسلمین نیز نبوده است. مثلا برادران اهل سنت اکثرا معتقدند که کسی که حتی با قوه نظامی بر سر کار بیاید او خلیفه رسول خداست. آیا عقل سلیم شما این طرز زندگی را می پذیرد؟! پس همان گونه که بر اثبات حقانیت امام علی(ع) استدلال می‌کنید بر اثبات ولایت فقهاء نیز استدلال کنید.

در مورد مراجع وفقهاء اما، بر اساس مطالبی که در پاسخ سؤال شماره یک خدمت دوستان عرض شد هیچ یک از فقهاء طول تاریخ تشیع را نمی توانید پیدا کنید که \"ولایت فقیه\" را قبول نداشته باشد، زیرا حداقل پنج ولایت از ولایتهای امام معصوم(ع) را نمی‌تواند برای فقهاء قبول نداشته باشد. مانند: ولایت درفتوا، ولایت درتعیین موضوعات، ولایت درقضاء، ولایت در امور حسبیه و ولایت در اذن و نظارت. اما چیزی که میان فقهاء و مراجع اختلافی است مطلقه و مقیده بودن ولایت است.

امام خمینی معتقدند کسی که ولایت مطلقه را قبول نداشته باشد، توانائی اداره جامعه را ندارد، چون باید در اموال مردم دخل و تصرف کند و این جز در پرتو پذیرفته شدن ولایت تصرف در اموال و نفوس امکان پذیر نمی‌باشد.

بر این اساس چون مسئله مطلقه یا مقیده بودن ولایت فقهاء اختلافی است مراجع عظام و فقهاء و پیروان آنها که معتقد به ولایت مقیده می‌باشند در این مسئله حق اعتراض و معارضه با فقیهی که به ولایت‌مطلقه معتقد است و آن را بر جامعه حاکمیت می‌بخشد، را ندارند.

جهت اطلاع دوستان هم عرض می‌کنم که اینجانب در کتاب \"درآمدی بر تحولات نظریه دولت در اسلام\" اثبات کرده‌ام که بیشتر فقهاء مطرح طول تاریخ تشیع به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد داشته‌اند. به آن متن مراجعه داشته باشید.

اما در مورد اعتقاد شرعی به ولایت‌فقیه، با توجه به این که ائمه معصومین فقیه را در جامعه جانشین خود قرار داده‌اند و فرموده‌اند فقط از دستورات او باید پیروی داشته باشید، بجز حکومت فقیه، شرعا حق اعتقاد به حکومت دیگری را نداریم. به دو دلیل زیر:

1- خداوند در قرآن فرموده است : \"هیچ گرایشی به ظالم نداشته باشید\"( هود/113) ؛ و یکی از ظالمها \"کسی است که به ما انزل الله حکم نمی کند\"(مائده/45)

2- امام صادق(ع) فرمودند: \"هنگامی که فقیهی براساس دستورات ما حکم کرد و از او پذیرفته نشد و حکمش رد شد، این تحقیر حکم خدا و رد حکم ما است و رد ما رد خدا است و این در حد شرک به خدا است\"(إذا حكم بحكمنا فلم يقبله منه فإنما بحكم الله قد استخف وعلينا رد والراد علينا الراد على الله وهو على حد الشرك بالله). (الكافي - الشيخ الكليني - ج 7 - ص 412). (252685)
 
سوال 24
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۱:۰۵
شما قبول دارید که مردم باید برای قانونی که ملزم به انجام ان هستند قانع شوند؟! امیدوارم در جوابهایتان حتما به این نکته توجه کنید! چون در حال حاضر ما به این معتقد هستیم که هیچ کس معصوم نیست، و بحث ولایت را نمی شود با دوران امام علی و بقیه معصومین مقایسه کرد! (252670)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۰۱ ۱۹:۰۰:۳۷
در مورد قانون به هیچ وجه الزامی برای قانع کردن همه مردم وجود ندارد. زیرا مردم حتی در مورد کوچکترین مسائل مانند: یک طرفه کردن یک کوچه یا خیابان که از شرق به طرف غرب باشد یا بالعکس، با یکدیگر اختلاف نظر دارند و قدرت قانع‌کردن همدیگر را نیز ندارند؛ به همین خاطر است که در مجالس مقننه و در شوراها مصوبات با رای گیری خاتمه می‌یابد.

در مورد قسمت دوم سؤال اما، اگر یک بار پاسخها را از اول تا آخر مرور کنید متوجه می‌شوید که کاملا بحث ولایت فقیه را عقلائی مطرح کرده ام، نه احساسی. (253147)
 
سوال 25
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۲:۲۹
براساس دیدگاههای امام خمینی ایشان ولایت فقیه را مقابل دیکتاتوری می‌دانستند حال این سوال پیش می‌آید که مردم و ولایت فقیه چگونه باید با راس هرم قدرت و ثروت مبارزه کنند مخصوصا اینکه در جامعه ما برخلاف قانون اساسی تظاهرات برای مسائل اقتصادی را ضدیت با ولایت فقیه می دانند ما چگونه با دیکتاتوری یک عده سرمایه دار مقابله کنیم؟ (252671)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۰۱ ۱۹:۰۳:۲۶
اجرای قانون در جامعه اسلامی مهمترین ابزار برای جلوگیری از دیکتاتوری است. مکتب اسلام توصیه می کند که همه باید دربرابر قانون مساوی باشند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرا ن در اصل 107 به همین مسئله پرداخته شده است. حضرت علی(ع) خود را همواره با مردم عادی دربرابرقانون مساوی می دانست و این مسئله را به گونه ای نمادین در قضیه ای به نام \"قضیه زره\" به‌خوبی نشان داد.

در جامعه امروز ما اما، هستند صاحب منصبهائی که از اجرای عدالت در جامعه جلوگیری می کنند آنها معتقدند که قانون چیز بسیار خوبی است اما در مورد ما، فرزندان ما و نزدیکان و هم حزبیهای ما نباید اجرا شود وگرنه جامعه را به هم می ریزیم.

متاسفانه از این مسئله صاحبان زر و زور نیز استفاده می‌کنند و جامعه را در پرتو حمایت این‌چنین صاحب منصبانی به هم می ریزند و با پولهائی که از این ملت غارت کرده‌اند و یا در معاملات نفتی و غیر نفتی به عنوان \"پورسانت\" و \"رشوه\" دریافت کرده‌اند تا منابع این ملت را به غارتگران بدهند، در جامعه اغتشاش ایجاد می‌کنند تا بتوانند در هیاهوی ایجاد شده خود و یارانشان را از چنگال عدالت برهانند.

پس مردم باید دست در دست رهبری دهند تا، با اجرای قانون در مورد همه، به اتفاق، دست غارتگران را کوتاه نمایند. (253148)
 
سوال 26
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۳:۱۹
هنگامي كه بحث اصالت فرد و اصالت جمع در اسلام مطرح ميشود به نظر مي‌رسد كه نظر اسلام با اصالت جمع است و خواسته هاي جمع در اسلام از اهميت بيشتري برخوردار است. بنابراين آيا قائل شدن اختيارات فراوان براي يك فرد به عنوان ولي فقيه، مانند شرايطي كه در كشور وجود دارد، رفتار بسيار فردگرايانه و مخالف تعاليم اسلام نيست؟ (252673)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۰۴ ۰۲:۲۹:۱۵
درهمه قانون اساسیهای دنیا برای رهبران خود درجامعه اختیاراتی را قائل شده اند که چندین برابر اختیارات رهبری در جامعه ایران است. به عنوان مثال،

اولا: در جامعه آمریکا رئیس جمهور دو سمت دارد: 1- سمت رهبری 2- سمت ریاست قوه مجریه. در صورتی که در جمهوری اسلامی ایران ریاست قوه مجریه از رهبری جدا است و وظایف آنها نسبت به رئیس جمهور در آمریکا بسیار محدود شده است.

ثانیا: معاون رئیس جمهور در آمریکا رئیس مجلس سنائی است که باید بررئیس جمهور نظارت داشته باشد؛ (که این دور است). درایران چنین چیزی وجود ندارد.

ثالثا: اعضاء دادگاه عالی آمریکا (که قانون اساسی را تفسیر می کنند)، را رئیس جمهور منصوب می کند که ممکن است قانون اساسی را بر اساس خواسته او تفسیر کنند. در صورتی که نیمی از اعضاء شورای نگهبان در ایران را نمایندگان مردم انتخاب می نمایند.

حضرت امام خمینی وظایف رهبری که در قانون اساسی محدود شده بود را قبول نداشتند، اما به خاطر درخواست نمایندگان مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی، رضایت دادند و پذیرفتند. (253761)
 
سوال 27
۱۳۸۸-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۴:۲۳
ولایت فقیه از مباحث کلامی است یا فقهی؟ پاسخ این سئوال چه تفاوتی در نتیجه‌ی بحث دارد؟ اگر ولایت فقیه از سنخ ولایت عرفا باشد -مرید و مراد- آیا حدود اعمال ولایت تفاوت می‌کند؟ (252675)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۰۴ ۰۲:۲۶:۵۲
اثبات ولایت فقیه مربوط به حوزه مباحث کلامی است. یعنی وقتی گفته می‌شود که اعتقاد به حکومت فقیه در عصر غیبت واجب است، چون مربوط به اعتقادات است، کلامی است؛ اما حدود اختیارات ولی فقیه مربوط به حوزه مباحث فقهی است.

نتیجه تفاوت این دو رویکرد این خواهد بود که برخی از بازیگران عرصه سیاست مردم را بازیچه دست فقیهان منحرف و وابسته به زر و زور خواهند نمود. به این صورت که خواهند گفت چون اعتقاد به ولایت فقیه یک بحث فقهی است، پس تقلیدی است و در این زمینه هر کس باید پیرو مجتهد خود باشد و اگر این آقای مجتهد فتوا داد که تبعیت از ولی فقیه درعصرغیبت واجب نیست باید از او تقلید کنید وبه ولایت فقیه اعتقاد نداشته باشید وپیروی هم نکنید. درصورتی که در حوزه کلام وقتی شما از طریق عقل به وجوب تبعیت از ولی فقیه رسیدید دیگر نیازی به تقلید ازمرجع خود در زمینه اعتقاد به ولایت فقیه را ندارید.

فقهی کردن ولایت فقیه شبیه کاری است که پایه گذاران اعتقادی وهابیت (از اهل سنت) انجام دادند تا ازاعتقاد پیروان خود به ولایت امام علی(ع)( وسایرائمه معصومین) جلوگیری کنند.
ولایت مریدی و مرادی اما، آنچه اذهان عمومی از آن می فهمد یک تبعیت بی چون و چرا است در صورتی که نظام ولایت فقیه یک نظام عقلائی است که افراد ضمن تبعیت از ولی فقیه حق و وظیفه انتقاد و نظارت بر فقیه حاکم را دارند.(جایگاه ولایت عرفانی فقط در سیر و سلوک است و جائی در مسائل سیاسی – اجتماعی ندارد). (253759)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۱۶ ۱۸:۲۸:۲۹
1و 2و3 – همان گونه که تقریبا درپاسخ سؤال 27 گفته شد اثبات اصل ولایت فقیه مربوط به اصول دین است و تحقیقی است. اما بحث حدود اختیارات حاکم اسلامی مربوط به فقه است که مجتهد حاکم هر گاه در استنباطات فقهی خود به این مسئله رسیده باشد که ولایت فقیه مطلقه است ( به آن تعریفی که در پاسخ سؤال یک گفته شد)، آن را بر جامعه اعمال می کند وبرمکلفین هم واجب است که از او تبعیت داشته باشند. بنابراین اصلا ربطی به تقلید، که در مسائل عبادی – فردی مطرح است، ندارد.

اما این که نقل کرده اید که مقام معظم رهبری در سایت خود فرموده اند \" جزء اصول مذهب است \"، به این خاطر است که برخی بزرگان ما اصول اعتقادی اسلام، که تحقیقی می باشند، را به دو دسته اصول دین و اصول مذهب تقسیم می کنند. آنها سه اصل توحید، نبوت و معاد را اصول دین اسلام و دو اصل عدل و امامت را از اصول مذهب تشیع می دانند. در صورتی که برخی دیگر هر پنج اصل را اصول دین اسلام می نامند.

4 و 5 - ولی فقیه درایران بر همه مسلمانان حاضر در جامعه ایران ( اعم از شیعه یا سنی ) اعمال ولایت می نماید. که ولایت در اینجا به معنای حاکمیت است. در حال حاضرغیر از ایران، ولایت حداقل دو خطه دیگر نیز( که برخی شیعه هم نیستند) بر عهده ایشان است، چون مردم آن دو سامان پذیرفته اند که ازایشان و سیاستها و رهنمودهای ایشان تبعیت داشته باشند؛ غیرازاین ها ولایت برهمه مقلدین خود درسراسرجهان را دارند ( که هم ولایت سیاسی است و هم ولایت در مسائل عبادی – فردی )؛ پس همین کافی است که ایشان را ولی امر مسلمین بدانیم وبنامیم همان طور که پیامبر اسلام، رسول برای عالمیان بودند اما تا زمان رحلت فقط تعداد کمی از عالمیان ولایت ایشان را پذیرفته بودند.

عمل به احکام حکومتی ولی فقیه اما، اولا: منوط به پذیرش ولایت ایشان است؛ ثانیا: منوط به در خواست ولی فقیه می باشد و ثالثا: در صورتی واجب می شود که مانعی بر سر راه مکلفین وجود نداشته باشد. پس اگر ولی فقیه ایران از مقلدین خود بخواهد که در سرزمینهای دیگردست به جهاد بزنند بر آنها واجب می شود که از او اطاعت داشته باشند. رابعا: خروج از یک کشور امروزه دیگر کار خیلی سختی نیست.

6 - نظریه کشف را در پاسخ سؤال دوازده توضیح دادم؛ بنابراین من با هر تعریفی برای کشف موافق نیستم. در آنجا گفته شد که از میان فقهاء موجود در دور دایره حکومت اسلامی فقهاء واجد شرایط از میان فقهاء دنیا کشف شده و داخل دایره حکومت اسلامی قرار داده می شوند. همه اینها بالقوه بر جامعه حاکم می باشند. برای تشکیل حکومت اسلامی با ید ازمیان آنها فرد یا افرادی انتخاب شوند و در راس حکومت اسلامی قرار داده شوند. در قانون اساسی ما نیز شرط ایرانی بودن برای ولی فقیه در نظر گرفته نشده است. پس، ازهر سرزمین یا خطه ای می توانند باشند( یا می تواند باشد).
البته اگر زمانی امکان وحدت سرزمینی با مردم دیگر فراهم شد می توانیم با مردم آنجا مبادرت به نوشتن یک قانون اساسی جدید کنیم که در پرتو آن یک فقیه یا شورائی از فقهاء را برای این سرزمین واحد انتخاب کنیم تا ولایت بر جامعه را بر عهده بگیرند.

7- تبعیت از فقیه به خاطر تبعیت از قانون اساسی نیست به خاطر تبعیت از دستورات ائمه معصومین و دستورات خداست. زیرا قبل از نوشته شدن قانون اساسی، مردمی که با اطاعت از یک فقیه و یا خودجوش، ولایت طاغوت را منتفی کرده اند از همان ساعات اولیه پس از سرنگونی طاغوت باید از دستورات ولی فقیه اطاعت کنند، که این همان نطر امام خمینی است که در 16 بهمن سال 1357 در انتصاب بازرگان به نخست وزیری فرمودند:

\"من بايد يك تنبه ديگرى هم بدهم و آن اينكه من كه ايشان را حاكم كردم، يك نفر آدمى هستم كه به واسطه ولايتى كه از طرف شارع مقدس دارم، ايشان را قرار دادم. ايشان را كه من قرار دادم واجبُ الْاتِّباع است، ملت بايد از او اتّباع كند. يك حكومت عادى نيست، يك حكومت شرعى است؛ بايد از او اتّباع كنند. مخالفت با اين حكومت مخالفت با شرع است، قيام بر عليه شرع است. قيام بر عليه حكومت شرع جزايش در قانون ما هست، در فقه ما هست؛ و جزاى آن بسيار زياد است‏ \" (صحيفه امام ، ج‏6، ص 59).

پس از آن مردم با ولی فقیه منصوب از جانب امام معصوم ع، مبادرت به نوشتن یک عهد و پیمان برای چگونه اداره کردن جامعه می پردازند که امروزه در ایران به آن قانون اساسی گفته می شود. مردم و فقیه هردو فوق این قانون می باشند اما ملزم به رعایت آن هستند و حق یکطرفه نقض کردن آن را ندارند.( جهت ارتباط میان انتصاب الهی و انتخاب مردم به پاسخ شماره دوازده مراجعه کنید) و ( جهت اطلاع بیشتردر مورد ارتباط رهبر وقانون اساسی به پاسخ شماره یک مراجعه کنید ).

8 – پاسخ این سؤال جدای از این پاسخها و به صورت مستقل ارائه خواهد شد.

9- در تجزیه و تحلیل مسائل، جهت جلوگیری از خلط مباحث حتما باید اول مسائل را تجزیه نمود سپس به تحلیل آنها پرداخت. بنابراین من هم در اینجا همین کار را می کنم:
اولا: این صحیح است که اثبات ولایت فقیه یک مسئله ضروری است. مسئله ضروری هم یعنی مسئله بدیهی. وهمانطور که شما گفته اید یعنی چیزی که بسیار راحت دریافت و اثبات می شود؛ به همین خاطر است که صاحب جواهر معتقد است که هرکس در مورد مسائل کلی ولایت فقیه شک کند گوئی ازطعم فقه چیزی نچشیده و از گفتار و رموز ائمه معصومین ع چیزی نفهمیده است ( ر.ک. به: درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام ، نوشته احمد جهان بزرگی ، ص 174) وبه همین خاطر است که عالم قرن دهم هجری محقق ثانی در مورد قبول داشتن اصل ولایت فقیه ادعای اجماع می کند ( همان، ص 167 ). یعنی از آغاز غیبت کبرای امام زمان ع به مدت ده قرن همه فقهاء، ولایت فقیه را قبول داشته اند. امام خمینی نیزمی فرمایند:
" هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولايت فقيه برسد و آن را به تصور آورد، بى‏درنگ تصديق خواهد كرد و آن را ضرورى و بديهى خواهد شناخت "( ولايت فقيه، ص 9).

و درپاسخ افرادی مثل حضرتعالی که می گفتند چرا اختلافها فقط درجزئیات ولایت فقیه نیست می گفتند:
" اينكه امروز به ولايت فقيه چندان توجهى نمى‏شود و احتياج به استدلال پيدا كرده، علتش اوضاع اجتماعى مسلمانان عموماً، و حوزه‏هاى علميه خصوصاً مى‏باشد. اوضاع اجتماعى ما مسلمانان و وضع حوزه‏هاى علميه ريشه تاريخى دارد كه به آن اشاره مى‏كنم ". ( ولايت فقيه، ص 9) برای اشاره امام، به کتاب ولایت فقیه مراجعه کنید.

ثانیا: می دانید چرا اند یشمندان اسلامی معمولا حکومتها را به دو دسته تقسیم کرده اند؟ مثلا قرآن به حکومت الله و حکومت طاغوت؛ پیامبر به حکومت حق و حکومت ابلیس؛ و امام علی ع به حکومت نیک کردار و حکومت بد کردار. زیرا اندیشمندان اسلامی بیشتر به محتوای حکومت اهمیت می دهند تا به شکل حکومت. محتوای حکومت باید " ما انزل الله " باشد ولا غیر. اما شکل حکومت و اسم حکومت بر اساس مقتضیات زمان و خواست مردم تعیین می گردد. به عنوان مثال: مجلس خبرگان رهبری باشد، یا نباشد ومردم به طور مستقیم رهبر را انتخاب کنند. مجلس شورای اسلامی باشد، یا نباشد و مردم به صورت مستقیم قانونگذاری کنند. رهبر، رئیس قوه مجریه هم باشد، یا به همین گونه ای که امروز هست، باشد. همه اینها مربوط به شکل حکومت است و قابل تغییر.

بر این اساس وقتی ما می گوئیم حتی مجلس هم می تواند نباشد و قانونگذاری به گونه دیگری باشد، آیا دیگر جائی برای این بحث می ماند که بگوئیم امام در مورد شکل حکومت قبل از انقلاب نظری داشتند اما بعد از انقلاب نظر دیگری؟ پس هر چند ده سالی که از انقلاب گذشت می توان شکل نظام را بر اساس خواست مردم ، نخبگان جامعه و مقتضیات زمان تغییر داد. بنابراین، اینکه در زمانی گفته شود روحانی ها مسئولیت اجرائی نداشته باشند یا در زمان دیگری گفته شود که مسئولیت اجرائی داشته باشند، یک ریز موضوع بسیارکوچک از تغییرات است که به سختی می توان اسم آن را تغییر شکلی نام نهاد.( پس اتفاقا اختلاف در جزئیات و گاه در تعابیراست ).

ثالثا: مگر می شود امام بگویند که روحانی ها مسئولیت حکومتی نباید داشته باشند و مقصودشان از کلمه حکومت مجموعه قوای سه گانه و یا چند گانه باشد. زیرا امام می دانستند که حداقل قاضی القضات ( یعنی رئیس قوه قضائیه باید مجتهد درس خوانده به طریق روحانی ها باشد؛ به عبارت دیگر باید روحانی باشد ). ویا امام می دانستند که حتما در حکومت اسلامی باید بر قوانین مجلس چند مجتهد روحانی نظارت عالیه داشته باشند.

پس این مسائل هیچ ربطی به اصل ولایت فقیه که یک اصل پذیرفته شده در میان فقهاء و متکلمین است ندارد. ضمنا با دقت در پاسخ سؤال شماره یک متوجه خواهید شد که درمورد اصل ولایت فقیه هیچ اختلافی میان فقهاء شیعه وجود نداشته وندارد و اختلاف آنها فقط و فقط درحدود اختیارات فقیه حاکم است که برخی آن را " مطلقه " و برخی " مقیده " می دانند.
رابعا: مقام معظم رهبری، مانند همه فقهاء طول تاریخ تشیع، هیچگاه در مورد اصل ولایت فقیه تردید نداشته اند، بلکه اگر اشکالی هم وجود داشته است درمورد حدود اختیارات حاکم اسلامی بوده است که ایشان وقتی در آن خطبه فرمودند:
" امام که فرمودند دولت می تواند شرط الزامی را بر دوش کارفرما بگذارد، این هر شرطی نیست. آن شرطی است که در چارچوب احکام پذیرفته شده اسلام است و نه فراتر از آن. این بسیار نکته مهمی است در پاسخ حضرت امام که چون سوال کننده سوال می کند: برخی این طور از فرمایشات شما استنباط کردند که می شود قوانین اجاره، مزارعه، مساقات، احکام شرعیه و فتاوای پذیرفته شده مسلم را نقض کرد و دولت می تواند بر خلاف احکام اسلامی شرط بگذارد، امام می فرمایند نه. این شایعه است ".

این مسئله مربوط به " ولایت در تصرف " است که گوشه ای از ولایتهای 9 گانه ای است که توضیح آن در پاسخ سؤال شماره یک آمده بود و حتی شیخ اعظم انصاری نیز در مورد آن اشکال داشت و امام به نظر شیخ هم اشکال می کنند واز نامه امام به آیه الله العظمی گلپایگانی نیزچنین بر می آید که در مورد ولایت در تصرف با ایشان هم اختلاف نظر داشته اند. بنابراین، این طبیعی است که با مقام معظم رهبری هم اختلاف نظر داشته باشند، در صورتی که آیه الله خامنه ای معتقدند که این اختلاف نظر هم وجود ندارد.

امام در مورد ولایت در تصرف نظردیگری داشتند که در نامه به مقام معظم رهبری در تاریخ 16/10/1366 آن را این گونه اعلام کردند:
" اگر اختياراتِ حكومت در چهارچوب احكام فرعيه الهيه است، بايد عرضِ حكومت الهيه و ولايت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- يك پديده بى‏معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏كنم به پيامدهاى آن، كه هيچ كس نمى‏تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خيابان كِشيها كه مستلزم تصرف در منزلى است يا حريم آن است در چهارچوب احكام فرعيه نيست. نظام وظيفه، و اعزام الزامى به جبهه‏ها، و جلوگيرى از ورود و خروج ارز، و جلوگيرى از ورود يا خروج هر نحو كالا، ومنع احتكار در غير دو- سه مورد، و گمركات و ماليات، و جلوگيرى از گرانفروشى، قيمت گذارى، و جلوگيرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتياد به هر نحو غير از مشروبات الكلى، حمل اسلحه به هر نوع كه باشد، و صدها امثال آن، كه از اختيارات دولت است، بنا بر تفسير شما خارج است؛ و صدها امثال اينها.

بايد عرض كنم حكومت، كه شعبه‏اى از ولايت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- است، يكى از احكام اوليه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احكام فرعيه، حتى نماز و روزه و حج است. حاكم مى‏تواند مسجد يا منزلى را كه در مسير خيابان است خراب كند و پول منزل را به صاحبش رد كند. حاكم مى‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطيل كند؛ و مسجدى كه ضِرار باشد، در صورتى كه رفع بدون تخريب نشود، خراب كند. حكومت مى‏تواند قراردادهاى شرعى را كه خود با مردم بسته است، در موقعى كه آن قرارداد مخالف مصالح كشور و اسلام باشد، يكجانبه لغو كند. و مى‏تواند هر امرى را، چه عبادى و يا غير عبادى است كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مى‏تواند از حج، كه از فرايض مهم الهى است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاً جلوگيرى كند. آنچه گفته شده است تا كنون، و يا گفته مى‏شود، ناشى از عدم شناخت ولايت مطلقه الهى است " ( صحيفه امام ج‏20 ، ص 452 ).

پس از آن مقام معظم رهبری طی نامه ای اعلام کردند که نظرات امام درمورد ولایت در تصرف را قبول داشته اند. علاوه بر این نیز ما امروزه شاهد هستیم که مقام معظم رهبری همین گونه تصرفات را در جامعه اعمال می نمایند. ایشان در آن نامه می گویند:
" ...نكته‏اى كه بیان آن را لازم مى‏دانم آن است كه بر مبناى فقهىِ حضرتعالى كه اینجانب سالها پیش آن را از حضرتعالى آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشى كرده‏ام، موارد و احكام مرقوم در نامه حضرتعالى جزو مسلمات است و بنده همه آنها را قبول دارم. مقصود از حدود شرعیه در خطبه‏هاى نماز جمعه چیزى است كه در صورت لزوم مشروحاً بیان خواهد شد. امید است سالهاى متمادى این ملّت عزیز و فداكار و مسئولان آن و همه امّت بزرگ اسلام از فكر بیدار و روشن و رهبرى بى‏بدیل جنابعالى بهره مند گردند ".

10- این مسئله صحیح است که در جامعه ما اظهار نظر کردن درمورد بسیاری از مسائل تخصصی " اپیدمی "و "همه گیر" می باشد. اما اقبال یا عدم اقبال مردم به یک حکومت است که آن را تحقق می بخشد و بالفعل می کند پس باید به مردم اهمیت داد؛ نه به این خاطر که مشروعیت بخشنده به حکومت می باشند،( مشروعیت به معنای حقانیت ) زیرا مشروعیت بخشنده نیستند، بلکه به این خاطر که پایه های حکومت اسلامی می باشند. ‏

11- شرایط رهبری در قانون اساسی اول را مورد بررسی قرار می دهیم:

1- صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه ( امام خمینی به عنوان استاد آیه الله خامنه ای فرمودند : ایشان آن اجتهادی که برای رهبری لازم است را دارند).

2- عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام ( انجام واجبات و ترک محرمات همراه با ساده زیستی نشانه این صفت است. تحمل سختی های زندان و تبعیدهای مکرر مقام معظم رهبری در زمان شاه و ساده زیستی ایشان قبل و بعد از انقلاب نشان دهنده همین مطلب است).

3- بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری ( ایشان بارها به خاطر دارا بودن این صفات مورد تحسین افراد مختلف به ویژه امام خمینی بودند).
اما اگر مقصود شرط مرجعیت می باشد، قبل از پرداختن به آن به یک اصل کلی در اندیشه سیاسی اسلام اشاره می کنم. این اصل این است: " ولی فقیه در پرتو آن ولایتی که از طرف امام معصوم ع در جامعه دارد، می تواند آنچه در قانون اساسی شرط نشده است را ایجاد کند ".

براین اساس امام خمینی در پرتو همان ولایت، شورای بازنگری درقانون اساسی که در آن قانون پیش بینی نشده بود، را تشکیل دادند و به آن شورا دستور دادند تا شرط مرجعیت از قانون اساسی برداشته شود که شورای بازنگری آن شرط را برداشت ودر همان زمان هم آیه الله خامنه ای به رهبری انتخاب شدند. پس شرط مرجعیتی دیگر وجود نداشته است که لازم باشد. رفراندوم عمومی نیز که در آن موقع هنوز در قانون گنجانده نشده بود. بنابراین هیچ کار غیر قانونی صورت نپذیرفته است.

12- عرض شد که در تجزیه و تحلیل مسائل، جهت جلوگیری از خلط مباحث حتما باید اول مسائل را تجزیه نمود سپس به تحلیل آنها پرداخت. بنابراین در اینجا می گویم:

اول: این که، اگر کسی نظام ولایت فقیه را قبول نداشته باشد باید حکومت دیگری را قبول داشته باشد که بر جامعه حاکم باشد. هر حکومتی دارای قوانینی است که مردم تحت حاکمیت آن حکومت مجبور هستند که از قوانین آن حکومت تبعیت داشته باشند. خداوند تبعیت اختیاری ازهرقانونی، غیر از قانون الهی را منع کرده است و کسانی که بخواهند غیر ما انزل الله را بر جامعه حاکم کنند، کافر، فاسق و ظالم بر شمرده است( سوره مائده / 49 - 52) ودرآیه دیگری فرموده است که به ظالم هیچ گرایشی نداشته باشید( چه رسد به این که از قوانین او تبعیت کنید) زیرا آتش جهنم شمارا در بر خواهد گرفت ( ولا تركنوا إلى الذين ظلموا فتمسكم النار)(هود 113 ). علاوه بر اینها امام صادق ع می فرمایند : " اگر فقیهی بر اساس دستورات ما حکمی داد واز او پذیرفته نشد، کسی که دستور آنها را رد کند، مانند این است که حکم خدا را تضعیف و دستور ما را رد کرده است و کسی که دستور ما را رد کند مانند آن است که دستور خدا را رد کرده است و این در حد شرک به خداوند است " (وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 18، ص 99).

دوم اینکه: ولایتی ها چه کاره هستند که کسی را کافربدانند و یا بنامند؛ این خداوند است که چنین افرادی را کافر، ظالم و فاسق می داند.

سوم: همان گونه که قبلا گفتم، هیچ فقیه شیعی وجود ندارد که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد. در این جا نیز می گویم هیچ شیعه ای وجود ندارد که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد بلکه او حتما ولایت مقیده را قبول دارد زیرا معتقد نیست که غیر فقیه می تواند فتوا بدهد و یا قضاوت کند، یا امور حسبیه را سرپرستی کند؛ پس حد اقل سه ولایت از ولایتهای 9گانه را قبول دارد. چنین فردی می تواند مانند دیگران در جامعه اسلامی زندگی کند واز همه امکانات قانونی آن برخوردار گردد اما حق توطئه برعلیه حکومت اسلامی را ندارد، زیرا توطئه کردن مساوی با خیانت کردن است. بنا براین حتی اگر ولایت فقیه در زعامت و رهبری را قبول نداشته باشد بازهم کافرو نجس نیست ( زیرا کفر اعتقادی ندارد).

چهارم: همه حکومتها باید برای کارمندان خود یک سری ضوابط استخدامی داشته باشند. این قاعده ای است که استثناء بردار نیست بنابر این مردم جامعه ما با استفاده از حق خود، از طریق نمایندگان خود ضوابطی برای استخدام کارمندان دولت گذاشته اند که باید رعایت شود.

پنجم: با این همه مشاغل خصوصی پردرآمد و عالی ، به راستی چرا فردی که ولایت فقیه را قبول ندارد می خواهد کارمند دولت شود؟

ششم: آیا واقعا الآن همه کارمندان دولت ولایت فقیه را قبول دارند و یا به هر لطائف الحیلی بالاخره خود را به جاهائی رسانده اند که لیاقت آن را نداشته اند؟

هفتم : اداره کردن جهان با عدالت وقانون و انصاف امکان پذیر می شود که جمهوری اسلامی باید در این جهت گام های سریعتر و بزرگتری بردارد، که برمی دارد انشاءالله.

هشتم: جمهوری اسلامی باید همواره روش وسیاست پیامبر و امام علی ع دراعدام کردن معاندین را سرمشق خود قرار دهد تا پیروز بشود وگرنه پیروز نخواهد شد. زیرا پیروزی در انجام تکلیف است نه دستیابی به نتیجه؛ ( یعنی زندانهائی مانند ابوغریب، گوانتانامو و بگرام و صدها زندان مخفی در اروپا و آمریکا نباید تشکیل بدهد و خدای ناکرده مانند آنها کسی را بی گناه و بدون محاکمه اعدام کند ). در قرن بیستم، طی صد سال کمونیستها شصت میلیون انسان را کشتند تا "دین کمونیزم " را بر جهان حاکم کنند ونتوانستند. درمقابل نیز لیبرالیستها، سه میلیون نفردر ویتنام، چند میلیون نفردرآفریقا وآمریکای لاتین ونزدیک دو میلیون نفردرافغانستان وعراق را کشتند تا " دین لیبرالیزم " را جایگزین آن کنند و معلوم نیست طی یک قرن آینده چند نفر دیگر را خواهند کشت تا دین خود را در پرتو توپ وتانک در جهان گسترش دهند. البته نخواهند توانست. .


13- پاسخ مسئله دور، درمورد نظارت مجلس خبرگان بررهبری، را در سؤال شماره ده داده ام.

14- از نظر عقلاء در هر مجلسی اعضاء آن مجلس آزادند که اگر یکی از اعضاء را نامناسب تشخیص دادند در صحن علنی یا غیر علنی مجلس در مخالفت و موافقت ادامه عضویت او رای گیری کنند، اگر اکثریت، رای به ادامه عضویت او دادند باقی می ماند و اگر با ادامه عضویت مخالفت کردند او را خلع می کنند.

اما متاسفانه چیزی که در جامعه ما به آن عمل نمی شود پیروی از سیره مستمره امام علی ع و قاطعیت ایشان است. امام معتقد بودند که: " ( ای حاکم)... از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن، و اگر يكى از آنان دست به خيانت زد، و گزارش منابع اطلاعاتی تو هم آن خيانت را تأييد كرد، به همين مقدار ازگواهى قناعت كرده او را با تازيانه كيفر كن، و آنچه از اموال كه در اختيار دارد از او باز پس گير، سپس او را خوارگردان، و خيانتكار بشمار، و طوق ننگ وبد نامى رابه گردنش بيفكن ( وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَةٍ اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَكَ أَخْبَارُ عُيُونِكَ اكْتَفَيْتَ بِذَلِكَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهْمَةِ ).

بنابراین برملا کردن خیانت برخی از افراد یکی ازتوصیه های امام علی ع است تا مردم بیشتر با آنها آشنا شوند.

بر این اساس اگر درهمان سال 1364، که همین آقای مورد اشاره، که به خاطر مخالفت های آیه الله حائری با منتظری ( که ماهیت منتظری را زودتر از دیگران شناخته بود )، به خاطر غائله ای که در شیراز برپا کرد و حتی به پیغامهای امام ره وقعی نگذاشت، خیانتش بر ملا شده بود، امروز به مجلس خبرگان رهبری وارد نمی شد که خیانتی دیگررا رقم بزند. .

بنابراین، " چشم ها را باید شست "، توطئه ها را باید دید

- هیچ فکر کرده اید اگرخدای ناکرده نیمی از مجلس ما را چنین افرادی تشکیل بدهند آن وقت چه بر سر انقلاب ومملکت ما خواهد آمد؟
(254706)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۰۹-۲۳ ۱۴:۳۶:۲۷
در قسمت 8 سوال 28 پرسیده شده بود:

آيا داشتن قدرت سياسي در دست يك فقيه(ولي فقيه) باعث بسته شدن درب اجتهاد نميشود؟ به عنوان مثال در مسئله رويت هلال كه اكثر مراجع با رهبري اختلاف داشتند. ميدانم در جواب خواهيد گفت كه روش انها در اين مسئله فرق ميكند اما آيا وقتي طبق فتواي رهبري در اينگونه مسائل كه اجتماعي و حكومتي است حتي مراجع ديگر هم بايد از رهبري تبعيت كرده و حكم خود را اعلان عمومي نكنند. باعث نميشود كه روش فقهي آندسته از مجتهدين به علتي غير از علت فقهي از دور خارج و مطرود شود؟ بدتر از ان در خود مسئله ولايت فقيه است . همه ميدانند كه تعدادي از مراجع بوده و هستند كه ولايت فقيه رل استخراج نكرده و به ان نرسيده اند و هيچ كس هم نميتواند كه از ژيش حكم كند كه در اثر اجتهاد حتما بايد ولايت فقيه اثبات شود. حال آيا در كشوري كه اعتقاد و التزام به ولاعت فقيه هم قانوني است و هم شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه به صورت ي شعار رسمي درآمده چگونه يك فقيه و مجتهد ميتواند با استدلال و اجتهاد به ولايت فقيه نرسد و كافر و بيدين خوانده نشود و مشكل قانوني برايش پيش نيايد؟

همانطور که قول داده‌بودم پاسخ سوال را به صورت مجزا ارائه می‌کنم:

قرار است در پاسخ به این نوع از سؤالات اول تجزیه کنیم بعد تحلیل.

اول: اصولا داشتن یا نداشتن قدرت سیاسی چه ربطی به اجتهاد دارد؟ فرایند اجتهاد قبل از تشکیل حکومت و به دست گرفتن قدرت توسط یک مجتهد است وبعد از حاکمیت اومجتهدین دیگر به اجتهاد مشغول می باشند وبرای مقلدین خود فتوا می دهند. مگر الآن در مراکزی که حوزه های علمیه برپا می باشد روحانی ها به اجتهاد نمی پردازند و یا به مرجعیت نمی رسند و برای مردم فتوا نمی دهند در این مورد حتما باید پاسخ سؤالات شماره 12 و 15 رامطالعه کنید.
دوم: در مورد رؤیت هلال، مراجع عظام و مکلفین به دو دسته تقسیم می شوند:

1- آن دسته ازمراجع یا مقلدین آنها که پیرو این نظر هستند که : \" اول ماه (شوال) با پنج چیز ثابت می شود: اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند. دوم: عده‏ای که از گفته آنان یقین پیدا می‏شود بگویند ماه را دیده‏ایم. و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن یقین پیدا شود. سوم: دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را دیده‏ایم، ولی اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، یا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل این که بگویند داخل دایره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمی‏شود. اما اگر در تشخیص بعضی خصوصیات اختلاف داشته باشند، مثل آن که یکی بگوید ماه بلند بود و دیگری بگوید نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت می‏شود. چهارم: سی روز از اول ماه شعبان بگذرد که بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت می‏شود، و سی روز از اول رمضان بگذرد که بواسطه آن اول ماه شوال ثابت می‏شود. پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، کسی هم که تقلید او را نمی‏کند،باید به حکم او عمل نماید، ولی کسی که می‏داند حاکم شرع اشتباه کرده، نمی‏تواند به حکم او عمل نماید \".

چنین افرادی که اول ماه، از چهار طریق اول برای آنها ثابت نمی شود منتظرحاکم شرعی می شوند که حکم صادر کند (امروزه صدورحکم بر عهده ولی فقیه است که یک مجتهد جامع الشرایط نیزمی باشد). پس تکلیف این اشخاص معین است و اصولا روش فقهی چنین مراجع بزرگواری نه مطرود می شود ونه از دور خارج می گردد، زیرا هم روش فقهی خود را تدریس می کنند و هم براساس آن مسائل را استنباط می کنند، هم دررساله عملیه خود می نویسند وهم دارند به آن عمل می کنند. پس آن مراجعی که به حکم حاکم شرع عمل می کنند اجتهاد خود را کرده ودرکتابهای خود نوشته اند و بر اساس فتوای خود، از حکم حاکم شرع تبعیت می کنند.

2- آن دسته از مراجع و مقلدینی که پیرو این نظر هستند که، غیر از چهار طریق اول، طریق دیگری برای ثابت شدن اول ماه شوال وجود ندارد و \" اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود و رعايت احتياط اولى است \" ؛ پس باید معتقد باشند که به فتوای فقیه هم ثابت نمی شود بلکه چنین اشخاصی تنها باید به همان چهارطریق اکتفا کنند. در این صورت نیز روش چنین مراجع بزرگواری نه مطرود می شود ونه از دور خارج می گردد، زیرا علاوه بر آن که مسائل فوق را استنباط کرده اند ودررساله های خود نوشته اند و دارند به آن عمل هم می کنند، روش فقهی خود را در درس های خود تدریس می نمایند. اما چیزی که در این جا باید به آن توجه نمود این است که هر یک از مراجع عظام، اگر خودشان ماه را رؤیت نمایند وآن را برای دیگران بازگو کنند، این فقط نظر یک فرد عادل خواهد بود که با استناد به آن پیروان دسته دوم نمی توانند افطار نمایند، بلکه باید منتظر بمانند که عادل دومی نیز پیدا شود و گواهی بدهد که ماه را با چشمان خودش رؤیت کرده است.

در این جا لازم است جهت روشن شدن موضوع رؤیت هلال به پاسخ چند سؤال بیاندیشیم:

الف: آیا اظهار نظر در مورد رؤیت هلال اول ماه رمضان وشوال مباح است یا واجب و مستحب؟

ب: آیا حفظ وحدت در جامعه اسلامی واجب است؟ آیا نمی شود به خاطر حفظ وحدت از یک عمل مباح یا مستحب چشم پوشی نمود؟( در صورتی که بر اساس فتاوای مراجع عظام در جامعه اهل سنت می توان از بسیاری از واجبات چشم پوشی کرد)

ج: چند سالی است که اختلاف میان مراجع عظام در مورد رؤیت هلال ماه رمضان و شوال باعث وهن اسلام و مسلمانان و به ویژه شیعه شده است، آیا نمی شود به خاطر جلوگیری از این وهن، مراجع عظام از یک عمل مباح یا مستحب چشم پوشی نمایند؟( اگر اظهار نظر در مورد رؤیت هلال اول ماه مباح یا مستحب باشد)( و اگر واجب باشد آیا جلوگیری از وهن اسلام واجب تر از اظهار نظر در مورد رؤیت هلال نیست؟).

سوم: در پاسخ سؤال 23 گفته شد که، هیچ یک از فقهاء طول تاریخ تشیع را نمی توانید پیدا کنید که \" ولایت فقیه\" را قبول نداشته باشد، زیرا حداقل پنج ولایت از ولایتهای امام معصوم ع را نمی تواند برای فقهاء قبول نداشته باشد مانند: ولایت درفتوا، ولایت درتعیین موضوعات، ولایت درقضاء، ولایت درامور حسبیه و ولایت در اذن و نظارت. اما چیزی که میان فقهاء و مراجع اختلافی است مطلقه و مقیده بودن ولایت است. . براین اساس چون هیچ فقیه شیعی وجود ندارد که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد، کافر و بی دین خوانده نمی شود و مشکل قانونی هم نخواهد داشت.

چهارم: با توجه به این موارد \" شعار مرگ برضد ولایت فقیه \" به هیچ وجه متوجه فقهاء و مراجع عظام نیست و این شعار فقط متوجه کسانی است که می خواهند حکومت مورد نظر خود ( یعنی لیبرال دمکراسی، سوسیال دمکراسی ویا دمکراسی ناسیونالیستی ) را جایگزین نظام ولایت فقیه نمایند و یا متوجه کسانی است که با ساده لوحی یا سیاست بازی خود، زمینه را برای چنین افرادی فراهم می نمایند ( این افراد ساده لوح ویا بعضا سیاست باز حتی اگرفقیه باشند وادعا کنند ولایت فقیه را قبول دارند و درمورد دفاع از آن سخنان زیادی گفته اند، اما از آنجا که زمینه ساز سوء استفاده دشمنان نظام بوده اند، مردم آنها را ضد ولایت فقیه می نامند و شعارمرگ برآنها سر می دهند ).
پنجم: اینکه، التزام به اصل ولایت فقیه در جامعه ایران فقط برای کسانی مطرح می شود که می خواهند مشاغل مهمی در حکومت داشته باشند و نه برای همه ونه برای ایرنی هائی که می خواهند فقط در ایران زندگی کنند واز مزایای یک شغل خوب وآزاد بهره مند باشند. (259869)
 
سوال 28
۱۳۸۸-۰۹-۱۶ ۱۸:۵۸:۳۹
من جواني مسلمان، شيعه ، از خانواده اي( مذهبي ، انقلابي، رزمنده و جانباز ) ، سابقا معتقد و اكنون مشكوك و مردد به ولايت فقيه هستم كه سوالات زير در مورد اين اصل در ذهنم آمده لطف بفرماييد راهنمائي كنيد اگر هم امكان انتشار نيست لطف كنيد به ايميلم بفرستيد:

1-آيا ولايت فقيه جزئ اصول دين است يا فروع . و آيا در حيطه تقليد ميگنجد يا نه؟

2-طبق فتاواي خود رهبري (در سايتشان) فرموده اند از اصول مذهب است .

3 -اگر در استدلال ادامه ولايت پيامبر و ائمه است كه قائدتا بايد جز اصول دين باشد .

4- اگر به فتاواي ايشان دقت كنيم همه جا از ولي فقيه با عنوان ولي امر مسلمين نام برده اند. اين چه طور با وجود ديگر مذاهب كه حتي امامت را قبول ندارند جور در ميايد؟

5- اگر ولايت امور مسلمين است پس اين امري جهان شمول است. حال اين امر با وجود دولت ملتها كه مسئله اي متفاوت با حكومتهاي صدر اسلام است جور در مي ايد. يعني مسلمين يا شيعيان ديگر ملل چه طور ميتوانند به احكام حكومتي ولي امر مسلمين عمل كنند مثلا چه طور ميتوانند در صورت لزوم براي جههاد از كشورشان خارج شوند.

6- ولي فقيه با ساختاري عرفي در قانون ايران انتخاب ميشود. چه تضميني است كه ولي امر و فقيه واجد شرايط ولايت امر همه مسلمين هميشه در ايران يافت ميشود؟ به خصوص اگر نظريه كشف را قبول كنيم؟

7- چگونه منصبي كه تبعيت از آن (عرفا) از قانون عرفي و انتخاب مردم گرفته ميتواند فوق همان قانون باشد(يعني در يك قانون بندي به عنوان ولايت مطلقه فقيه داشته باشيم) لطفا در مورد مشروعيت و مقبوليت توضيح ندهيد كه موضوع اين سوال نيست بلكه اين يك پارادوكس منطقي است .

8-آيا داشتن قدرت سياسي در دست يك فقيه(ولي فقيه) باعث بسته شدن درب اجتهاد نميشود؟ به عنوان مثال در مسئله رويت هلال كه اكثر مراجع با رهبري اختلاف داشتند. ميدانم در جواب خواهيد گفت كه روش انها در اين مسئله فرق ميكند اما آيا وقتي طبق فتواي رهبري در اينگونه مسائل كه اجتماعي و حكومتي است حتي مراجع ديگر هم بايد از رهبري تبعيت كرده و حكم خود را اعلان عمومي نكنند. باعث نميشود كه روش فقهي آندسته از مجتهدين به علتي غير از علت فقهي از دور خارج و مطرود شود؟ بدتر از ان در خود مسئله ولايت فقيه است . همه ميدانند كه تعدادي از مراجع بوده و هستند كه ولايت فقيه رل استخراج نكرده و به ان نرسيده اند و هيچ كس هم نميتواند كه از ژيش حكم كند كه در اثر اجتهاد حتما بايد ولايت فقيه اثبات شود. حال آيا در كشوري كه اعتقاد و التزام به ولاعت فقيه هم قانوني است و هم شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه به صورت ي شعار رسمي درآمده چگونه يك فقيه و مجتهد ميتواند با استدلال و اجتهاد به ولايت فقيه نرسد و كافر و بيدين خوانده نشود و مشكل قانوني برايش پيش نيايد؟

9- اگر ولايت فقيه اينچنين اصل ضروري در دين است و بسيار هم راحت ميشود انرا استخراج كرد اما حتي خود امام هم شيوه اجرائي انرا دقيق نميدانسته و بارها انرا تغيير داده است.(مثلا امام نظرش قبل و بعد از انقلاب در مورد اينكه ولي فقيه و روحانين مسئوليت اجرائي و حكومتي قبول كنند به صراحت تغيير كرده است) و حتي كسي مثل خود رهبري هم آنقدر از كم و كيف آن بي اطلاع بوده اند كه حتي امام تعبير به قبول نداشتن انرا كردند. سوال اين است كه چرا اين اصل مانند حج يا نماز كاملا شيوه اجرايش مشخص نيست و اختلافها در جزئياتش نيست؟

10- با توجه به مورد بالا و همان طور كه گفتم حتي اشراف نداشتن خود اقاي خامنه اي از حيطه اختيارات و چند و چون اين تئوري (در ان زماني كه يك بحثي بين ايشان و تمام سر اين مسئله پيش امد) چگونه ميتوان راي مردم امي و بيسواد و غير متخصص در فقه را ملاك مقبوليت و تاييد انها بر اين اصل(قانونيت) دانست؟

11- در مورد خود رهبري فعلي طبق قانون اساسي وقت ايشان شرايط رهبري را نداشتند. استناد به نامه و حرفهاي امام هم مشكل قانوني را حل نميكند . با توجه به اينكه ايشان پس از انتخابات همه را به پيگيري مطالباتشان بر اساس قانون فراخواندند چه توضيحي داريد؟

12- اكنون در جامعه اي مسلمان و شيعه و انقلابي بسياري از انقلابيون و شيعيان به جرم قبول نداشتن ولايت فقيه حتي امكان كارمند جزئ دولت شدن هم ندارند(بماند كه ولايتيان انها را كافر و نجس و خائن ميدانند) .راستي با اين شيوه و تفكر چطور ميشود همه مسلمين جهان را اداره كرد آيا فكر ميكنيد چند نفر را بايد اعدام كنيم؟

13- دور رهبري شوراي نگهبان خبرگان را چه كنيم.

14- با مسائلي كه اخيرا در مجلس خبرگان پيش امد يعني تقاضاي اخراج يكي از اعضا منتقد اعمال رهبري و دولت آيا واقعا اين شورا را كارامد ميدانيد؟ (253762)
 
پاسخ سوال 29
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۲۰:۴۳
اولا: در پاسخ سؤال شماره ده، حتی با رسم یک شکل، به شما نشان دادم که در انتخاب رهبردرقانون اساسی ما هیچ دوری وجود ندارد. بنابراین برای دریافت پاسخ در مورد دور حتما به آن پاسخ مراجعه کنید.

ثانیا: در همان جا گفته شد که دور معمولا درنظارت مطرح می شود که مکتب سیاسی اسلام آن را حل کرده است (در صورتی که قانون اساسی کشورهای دیگر نتوانسته دور در نظارت را حل کند ) و به مردم گوشزد می نماید که اگر مکانیزم مجلس خبرگان در نظارت بر رهبری به خوبی کار خود را انجام نداد تکلیف از گردن مردم و نخبگان آنها ساقط نمی شود وباید به وظیفه خود درمورد نظارت عمل نمایند.

ثالثا: 6 نفر حقوق دان شورای نگهبان را نمایندگان مردم از میان معرفی شدگان قوه قضائیه انتخاب می نمایند که در انتخاب آنها مخیر می باشند و تاکنون چند بار اتفاق افتاده که نمایندگان مجلس به برخی ازحقوق دانهای معرفی شده رای نداده اند.

رابعا: در مورد عضویت اعضائی از خبرگان در شورای نگهبان، بنده متوجه نمی شوم که چه اشکالی ممکن است پیش بیاید. اگر اشکال در این است که شورای نگهبان باز هم می تواند در مجلس خبرگان اعمال نظر کند که اینچنین نیست ودو یا سه نفر چه اعمال نفوذی می توانند بر نزدیک به 80 نفر مجتهد مستقل که هر کدام برای خود صاحب نظر هستند بنمایند. اگر اشکال این است که در تداوم عضویت خود می توانند نقش داشته باشند که باز هم این گونه نیست زیرا تداوم عضویت آنها در دست اکثریت مجلس خبرگان است.

در نهایت اگرطرح های بهتری دارید می توانید آنها را در مقالات و کتابهائی به رشته تحریر در آورید تا در آینده اگر شورای باز نگری قانون اساسی تشکیل شد و دیگرانی هم با شما هم نظر بودند، نظرات شمارا در قانونگذاریهای آینده لحاظ نمایند.

به هر حال این قوانین حاصل زحمات و دستاورد نخبگان جامعه ما است ( که احتمالا شما هم یکی از آنها هستید )؛ اگر ایرادی هم هست به آنها است که چرا در موقع قانونگذاری دقت کافی نمی کنند و همه جوانب را در نظر نمی گیرند. امیدوارم امثال جنابعالی در آینده همه کارها را بدون کم و کاست انجام دهید که هیچ ایرادی به شما نتوانند بگیرند. (263992)
 
سوال 30
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۲۲:۰۹
آیا دین خصوصی‌ترین رابطه انسان با خدا نیست؟ آیا ما میتوانیم به عنوان یک انسان دمکرات این اجازه را به خود بدهیم که حتی از کسی‌ بپرسیم مذهب تو چیست؟ (263993)
 
پاسخ سوال 30
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۳۰:۱۹
مسلما یک انسان مسلمان و مؤمن از یک انسان دمکرات ارزش بیشتری دارد. بر این اساس خدمت شما عرض می کنم که ما به عنوان یک انسان مسلمان باید بر اساس دستورات اسلام عمل کنیم تا رستگارشویم.

اسلام به ما دستورداده است که تجسس در مورد مسائل عقیدتی ( دین، مذهب و غیرو ) افراد را به دو حوزه تفکیک کنید:

1- زمانی که مسائل عقیدتی افراد، به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند. در چنین حالتی تجسس در مورد دین و مذهب افراد به عنوان حکم اولیه حرام است و حتی مسئولین نظام نیز حق تفتیش عقاید مردم را ندارند.( امام صادق ع فرمودند: لا تفتش الناس عن ادیانهم فتبقی بلا صدیق – در مورد عقیده مردم کنکاش نکنید زیرا دوستانتان را از دست می دهید)( شیخ صدوق، امالی، ص 767 ).

2- زمانی که مسائل عقیدتی افراد به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند. در چنین موقعیتی تجسس در مورد دین و مذهب افراد به عنوان حکم ثانویه جایز یا واجب می شود. ( به عنوان حکم ثانویه، یعنی در ضرورت ها و به اندازه ضرورت ) مثلا در ارتباطات اجتماعی، اگر فردی به خواستگاری خواهر یا دختر شما آمد حتما در مورد دین و مذهب او تجسس کنید زیرا یک زن مسلمان نمی تواند با یک مرد کافر( چه کتابی باشد یا حربی) ازدواج کند. پس به طریق اولی وقتی عقیده، دین و مذهب افراد بازگشت به مسائل اداری یا سیاسی دارد باید از دین و مذهب آنها کنکاش شود. زیرا در اینجا جان ومال و ناموس عده زیادی از مسلمانان می خواهد دراختیارآنها قرار گیرد. امام صادق ع می فرمایند: \" به برادر ( دینی یا تنی ات ) اعتماد کامل را مکن زیرا زمین خوردنی که از این طریق پیش می آید قابل جبران نیست \"( کافی، ج2، ص 672 ) . امام علی ع نیز در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر توصیه می نمایند که افرادی بایستی بر پست و سمتهای مهم گمارده شوند که سابقه خوبی در اسلام داشته باشند. ( که مسلما سابقه آنها جز از طریق پرس و جو امکان پذیر نمی باشد ). (263995)
 
سوال 31
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۲۲:۴۱
چگونه اهل تسنن که به ولایت ائمه اعتقاد ندارند میتوانند به ولایت فقیه اعتقادداشته باشند؟ (263994)
 
پاسخ سوال 31
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۳۱:۰۴
نظریه ای که امروزه بر جهان اهل سنت حاکمیت دارد، نظریه \" بدرالدین بن جماعه \" از نظریه پردازان سیاسی اهل سنت می باشد که اعلام داشت:\" صرفا و صراحتا، قدرت نظامی تشکیل دهنده اساس حکومت است \"( دکترحمید عنایت، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ص31). یعنی او معتقد است که حتی اگر کسی با قوه نظامی بر سرکار بیاید او خلیفه رسول خدا است و اطاعت او واجب است. براین اساس اهل سنتی که نظر او را پذیرفته اند به طریق اولی باید جمهوری اسلامی و ولی فقیه آن که حکومتش با انقلاب مردمی به حاکمیت رسیده است را قبول کرده، به آن اعتقاد داشته و از آن اطاعت کنند.
نظریه دیگری که یکی از روشنفکران سنی معاصر یعنی \" رشید رضا \" در مورد حکومت مطلوب ارائه می کند نظریه ولایت فقهاء و مجتهدین بر جامعه است. او معتقد است که : رئیس حکومت – خلیفه یا امام – خود باید مجتهد باشد....رئیس دولت یا خلیفه به عنوان رهبر همه مسلمانان اعم از شیعه اثنی عشری، زیدی، اباضی( خارجی ) و چهار مذهب سنی انتخاب می گردد ولی درصدد از میان برداشتن تفاوتها یا بروز یکسان کردن معتقدات بر نمی آید.... از خلیفه تا آنجائی باید اطاعت شود که تصمیم گیریهایش با اصول اسلام موافق و مفید به حال مسلمانان باشد.( همان، 148 و 149).

آیا این عقاید رشید رضا غیر از اعتقاد به نظام ولایت فقیه می باشد؟ (263996)
 
سوال 29
۱۳۸۸-۱۰-۰۳ ۰۲:۲۸:۵۶
با سلام
رهبر ، 6 نفر فقيه شوراي نگهبان را انتخاب مي كند و 6 نفر ديگر را هم رييس قوه ي قضائيه اي كه رهبر آن را انتخاب كرده ، تعيين ميكند .
حال شوراي نگهبان صلاحيت افراد خبرگان را تاييد ميكند .
و در نهايت خبرگاني رهبر را انتخاب مي كند.
به نظر شما اين دور نيست ؟
در ضمن عده اي از خبرگان رهبري در شوراي نگهبان نيز حضور دارند . به نظر شما اين درست است ؟ اين را چگونه پاسخ مي دهيد . (258173)
 
مصلحت جامعه
۱۳۸۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۳۳:۰۸
مرحوم امام رحمت الله به از آنچه به خصوص در نامه ایشان به آیت الله خامنه ای در مورد خطبه نماز جمعه معروف ایشان در مورد بحث ولایت فقیه و در سایر موارد به صراحت ولی فقیه را محق می داند که در احکام اولیه دینی تغییر ایجاد کند. آنچه از مباحث امام به نظرم میرسد این است که امام برای \"مصلحت \" متد\" ِ \"درون دینی\" تدوین نکرده است و صرف تشخیص فقیه را برای به مصحلت کافی می دانند. حال سوال اینجاست که: آیا در ساختار فقه شیعه ساز و کاری برای مصلحت سنجی دیده نشده است؟ آیا این نگاه امام سبب ورود احکام بدعت آور در دین نمی شود؟ آیا این نگاه امام دور زدن فقه نیست؟ یعنی چون فقها در بسیاری از مسائل مورد نیاز حکومت وارد نشده اند و مطلب قابل عرضی ندارد؛ فقیه با توجه به تجربه حکومتی و شناخت نیازهای اجرایی، احکامی را بر مبنای دارایی های فعلی اش (که یقینا ناقص است) صادر کند در صورتی که این مبحث به هیچ وجه در ساختار علمی فقه برررسی نشده است و منابع اولیه قرآنی - حدیثی برررسی نشده است.(وزن دادن زیاد به مصلحت در واقع یعنی کنار زدن احکام اولیه. به این معنی که چون مصحلت ایجاب می کند که کار الف انجام شود حتی اگر این کار در زمان پیامبر نامشروع بوده است، این کار از نظر ولی فقیه مشروع شناخته شده و در نتیجه اجرا می شود) بعلاوه عاقلانه است که اگر ولایت فقیه را عین ولایت رسول الله می دانیم، علاوه بر حقوق پیامبر وظایف او نیز به فقیه منتقل شود مثل: وجوب نماز جمعه در صورت حکومت فقیه مانند زمان معصوم، حق حکم جهاد ابتدایی و سایر مسائل با همین استدلال. در صورتی که امام چنین فتوایی صادر نکرده است که در واقع نوعی ضعف در نظریه امام به نظر می رسد. آنچه به نظر من می رسد این است که طبق همین دو استدلال کلی (1- امام ساز و کار فقهی برای تشریع قوانین سیاسی حکومت اسلامی تدوین نکرده و صرفا کلی گویی کرده 2- امام ساز و کار فقهی و مدون برای مصلحت سنجی ارائه نکرده 3- حقوق و وظایف ولی فقیه با هم تناسب ندارند) نگاه امام به حکومت دینی بر هلاف ظاهرش یک نگاه حداقلی است.

مطلب دیگری که به ذهنم رسیده است این است که ساختار فقه شیعه اصولا ساختاری سکولار بوده است. به طور مثال حکم زکات (مثل مالیات) که اصلا حکومت بدون مالیات قابل تصور نیست در فقه ما از مالیات جدا دیده شده؛ با آنکه به نظر می رسد که زکات برای اداره سیاسی جامعه و سازندگی در آن باشد. به نظر می رسد فقها ساز و کاری برای جمع آوری و مصرف زکات در دوره حکومت اسلامی تدوین نکرده اند. بلکه باز برخی از فقها با همان سازوکار مصلخت بینی برون دینی به جای زکات واژه خراج را جعل کرده اند (مثل علامه شعرانی) و در واقع کار خود را راحت کرده اند: به جای جستجو برای راهی که مبتنی بر کلام قران و حدیث باشد که بتوان حکم زکات را ب روز کرد جعل واژه کرده و فقیه را در آن حیطه مجاز کرده اند که هر نوع مالیاتی را حارج از زکات بگیرد در صورتی که بنا بر صحبتی که با یکی از مراجع تقلید داشته ام بالکل وجود خراج را در زمان پیامبر و حضرت علی علیه اسلام منکر شده اند. یا در مسئله اخیر عید فطر دیدیم چگونه مراجع تقلید حداقل شان حکومت یعنی تصویب تقویم (این که چه روزی تعطیل باشد و چه روزی کاری) را به ولی فقیه نداده اند. خلاصه آنچه مد نظرم است این است که ساختار فقه ما از بالکل رابطه ای با جکومت ندارد. بحث در مورد مطالب بالا با جنابعالی که در این زمینه صاحب نظر هستید برای من مسرت بخش خواهد بود. ضمنا از اینکه خیلی نامنظم مطالب را ارائه کرده ام عذرخواهی میکنم. (273802)
 
جهان‌بزرگی
۱۳۸۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۵۱:۱۵
زمانی که در پاسخ سؤال شماره یک آموختیم که ولایت مطلقه فقیه این است که \" هر آنچه امام معصوم ع در اداره امور جامعه ولایت دارد به فقهاء جامع الشرایط منتقل می شود \"، که بر آمده از حدیث امام زمان ع است که می فرمایند: \" درهر حادثه ای که پیش می آید به راویان احادیث ما مراجعه داشته باشید \" و بسیاری از احادیث و دستورات دیگر است. پس اگرامام معصوم ع در اداره امور جامعه از \" احکام مصلحتی \" استفاده می کردند، فقیه حاکم نیز می تواند از همین احکام در اداره امور جامعه استفاده کند. در پاسخ سؤالات متعدد جنابعالی اول توضیحاتی در مورد احکام ثانویه و مصلحتی می دهم سپس به توضیح برخی از موارد می پردازم:

درمکتب اسلام باید ها و نبایدها ( یعنی احکام ) ازجهتی به \" ثابت \" و \" متغیر \" تقسیم می شوند. احکام ثابت به احکامی گفته می شود که برای انسان همیشگی و ابدی می باشند و اختصاص به زمان یا مکان خاصی ندارند و قابل نسخ و ابطال نیز نمی باشند. امام صادق ع می فرمایند: \" حلال محمد ص تا قیامت حلال است و حرام محمد تا قیامت حرام است \".(1) به این نوع از احکام، \" احکام اولیه \" نیز اطلاق می گردد. اما احکام متغیر به احکامی گفته می شوند که اختصاص به زمان یا مکان خاصی دارند و قابل نسخ و ابطال می باشند. این نوع از احکام شامل \"احکام ثانویه \" و \" احکام مصلحتی \" می گردد. در گفته های امام خمینی نیزمعمولا از سه دسته احکام بحث می شود:

از شوراى محترم نگهبان مى‏خواهم و توصيه مى‏كنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آينده، كه با كمال دقت و قدرت وظايف اسلامى و ملى خود را ايفا و تحت تأثير هيچ قدرتى واقع نشوند و از قوانين مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هيچ ملاحظه جلوگيرى نمايند و با ملاحظه ضرورات كشور كه گاهى با احكام ثانويه و گاهى به ولايت فقيه بايد اجرا شود توجه نمايند.(2)

براین اساس درشریعت مقدس اسلام احکام و دستورات فراوانی وجود دارند که اگر مکلف به همان نحوی که از او خواسته شده، آنها را انجام دهد امتثال امرکرده است که دراین صورت تفاوتی میان \"حکم اولی واقعی \" یا \" حکم اولی ظاهری\"، \" حکم ثانوی \" و \" حکم مصلحتی \" وجود ندارد.

حکم اولی واقعی اما، به حکمی گفته می شود که وقتی به وسیله مجتهد جامع الشرایط استنباط می گردد، درست بر حکم الله وا قعی منطبق است که در لوح محفوظ ثبت شده است. البته این گونه نیست که مجتهد بتواند همواره به احکام اولیه واقعی دست پیدا کند بنابراین برخی از احکام او ممکن است به واقع اصابت نکنند. اگر چه او معتقد است که در طریق استنباط احکام واقعی فعالیت می کند. به این نوع از احکام، حکم ظاهری گفته می شود، اگرچه باید مورد امتثال قرار گیرند و از آنها تخطی نشود.(3)

اما در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی انسانها معمولا شرایطی پیش می آید که رعایت احکام اولیه برای انسان بسیار سخت، دشواروطاقت فرسا می شود. بنابراین ازآنجا که خداوند دین اسلام را، دین \" سمحه سهله \" قرار داده است تا انسانها بتوانند در راحتی زندگی کنند، در\" ضرورت ها \" و \" مصلحت ها \" به آنها اجازه داده است که از احکام اولیه عدول کنند و به \" احکام ثانویه \" و \" احکام مصلحتی \" عمل نمایند. ازاحکام ثانویه در لسان فقهاء عظام به \" احکام اضطراری \"، \" اوامر اضطراری \" ( اوامر شرایط ضروری ) (4) .... تعبیر شده است. این تعبیر را از لسان پیامبردرحدیث رفع گرفته اند که فرمودند: \" از امت من نه چیز بر داشته شده است، ... ( از جمله ) آنچه به آن مجبورمی شوند...وآنچه به آن اضطرارپیدامی کنند \".(5) پس کلمه ضرورت، واژه عامی است که علاوه براضطرارحالت اجبارو اکراه را نیز در بر می گیرد ( حال این اکراه از جانب فرد بر فرد باشد، یا حکومت بر فرد ویا جامعه بر حاکم ). البته زمینه چنین مجوزی را خداوند تبارک و تعالی در آیات 6 سوره \" مائده \" و 62 سوره \" مومنون \" داده است، آنجا که می فرماید: \" وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ \" ( در دين (اسلام) براى شما هيچ مشقّت و سختى طاقت‏فرسايى قرار نداده )، \" لا نکلف نفسا الا وسعها \" ( به هر فردی به اندازه توانش تکلیف داده شده است ). و همچنین در آیه دیگری می فرماید: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر(خداوند براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد).(6)

در سال 1360 زمانی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی درقضایائی که به مصلحت جامعه بود اما شورای نگهبان آنها را مخالف احکام اولیه اسلام میدانست امام خمینی فرمودند که بر اساس مصلحت جامعه \" احکام مصلحتی یا ثانویه \" در جامعه ساری و جاری گردد:

آنچه در حفظ نظام جمهورى اسلامى دخالت دارد كه فعل يا ترك آن موجب اختلال نظام مى‏شود و آنچه ضرورت دارد كه ترك آن يا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل يا ترك آن مستلزم حَرَج است پس از تشخيص موضوع به وسيله اكثريت وكلاى مجلس شوراى اسلامى، با تصريح به موقت بودن آن ما دام كه موضوع محقق است، و پس از رفع موضوع خود به خود لغو مى‏شود، مجازند در تصويب و اجراى آن؛ و بايد تصريح شود كه هر يك از متصديان اجرا از حدود مقرر تجاوز نمود مجرم شناخته مى‏شود و تعقيب قانونى و تعزير شرعى مى‏شود.(7)

اما خداوند تبارک و تعالی باز هم انسا نها را به حال خود رها نکرده و برای بسیاری ازشرایط اضطراری بدلهائی قرار داده و به مومنین تکلیف کرده تا از این دستورات جایگزین استفاده کنند. مثلا تیمم را بدل از غسل و وضو قرار داده که اگر اضطرار، مثلا ده سال هم طول بکشد مکلف می تواند ازاین جایگزین استفاده نماید.(8) نماز نشسته را جایگزین ایستاده و درحال حرکت را به جای سکون مقرر فرموده است. فقهاء عظام معمولا شرایط اضطراررا با اصطلاح \" اکل میته \"، یا \" شرب خمر\" معین می نمایند و درنظرگرفتن این شرایط برای جامعه را مهمتر و اساسی تراز مصالح فردی می دانند.

البته تردیدی در این نیست که این نوع ازاحکام اضطراری، احکام واقعی وحقیقی ای هستند که مصلحتی همانند مصلحت احکام اولیه دارند و از این نظر به آنها ثانویه گفته می شود که در شرایط خاص ثانویه برای مکلف حاصل می شوند. اما بحث بسیارمهم دراین باب این است که آیا مکلف اگر آنها را دراین شرایط امتثال کند تکلیف ازاو ساقط می شود یا خیر؟ یعنی اگر شرایط اضطرار مرتفع شود و امکان و توانائی های اولیه فراهم گردد واو نیز آنچه را که درشرایط اضطراری به گونه دیگری به جا آورده بتواند به گونه اصلی، اولی و حقیقی به جا آورد، آیا واجب است که به جا آورد یا خیر؟

فقهاء عظام در پاسخ به این سوال می گویند: اوامراضطراری واقعی وحقیقی هستند که به خاطرمصلحت صادر شده اند. بنابراین وقتی مکلف آنها را انجام دهد تکلیف از او ساقط می شود، چه در وقت اختصاصی انجام واجب اضطرار برطرف شود یا در خارج وقت، اگر چه مصلحت واقعی آن دستور نیز حاصل نمی شود.(9)

احکام مصلحتی اما، اصطلاحا به احکامی گفته می شود که زمانی صادر می شوند که مصلحت آینده جامعه در نظر گرفته می شود یعنی اگر چه جامعه اکنون دچار اضطرار نیست، اما اگر این حکم اکنون صادر نشود جامعه در آینده نزدیک دچارهرج ومرج خواهد گردید. به این نوع از احکام امروزه در جامعه ما \" حکم حکومتی \" نیز گفته می شود. امام خمینی مصلحت را در همین مفهوم به کار می برند و در پیام پذیرش قطعنامه می گویند:

اما در مورد قبول قطعنامه كه حقيقتاً مسئله بسيار تلخ و ناگوارى براى همه و خصوصاً براى من بود، اين است كه من تا چند روز قبل معتقد به همان شيوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و كشور و انقلاب را در اجراى آن مى‏ديدم؛ ولى به واسطه حوادث و عواملى كه از ذكر آن فعلًا خوددارى مى‏كنم، و به اميد خداوند در آينده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامى كارشناسان سياسى و نظامى سطح بالاى كشور، كه من به تعهد و دلسوزى و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم و درمقطع كنونى آن را به مصلحت انقلاب ونظام مى‏دانم. وخدا مى‏داند كه اگر نبود انگيزه‏اى كه همه ما وعزت و اعتبار ما بايد درمسيرمصلحت اسلام و مسلمين قربانى شود، هر گز راضى به اين عمل نمى‏بودم و مرگ و شهادت برايم گواراتر بود.(10)

فقهاء عظام از این اصل تقسیم احکام، اصول دیگری را نتیجه گیری کرده اند که در کتب آنها بسیار مشهور است. مانند: \" الضرورات تبيح المحظورات \" ( ضرورتها باعث مباح شدن حرامها می شوند ) \" الضرورات تقدر بقدرها \" ( در ضرورتها نباید بیشتر از اندازه ضرورت از چیزهای ممنوع استفاده بشود).

البته مسئله مهم دیگری که باید به آن حتما توجه شود این است که همان طور که تشخیص موضوعات ضروری فردی بر عهده خود مکلفین گذاشته شده است، تشخیص موضوعات ضروری اجتماعی – سیاسی برعهده کارشناسان و متخصصین جامعه است که امام نیز به آن عنایت ویژه ای داشته اند. ایشان می فرمایند:

مجلس محترم شوراى اسلامى كه در رأس همه نهادهاست، در عين حال كه از اشخاص عالِم و متفكر و تحصيلكرده برخوردار است، خوب است در موارد لزوم از دوستان متعهد و صاحبنظر خود در كميسيونها دعوت كنند كه با برخورد نظرها و افكار، كارها سريعتر و محكمتر انجام گيرد. و از كارشناسان متعهد و متدين در تشخيص‏ موضوعات براى احكام ثانويه اسلام نظر خواهى شود كه كارها به نحو شايسته انجام گيرد. و اين نكته نيز لازم است كه تذكر داده شود كه رد احكام ثانويه پس از تشخيص موضوع به وسيله عرف كارشناس، با ردّ احكام اوليه فرقى ندارد، چون هر دو احكام اللَّه مى‏باشند. و نيز احكام ثانويه ربطى به اعمال ولايت فقيه ندارد و پس از رأى مجلس و انفاذ شوراى نگهبان، هيچ مقامى حق ردّ آن را ندارد، و دولت در اجراى آن بايد بدون هيچ ملاحظه‏اى اقدام كند. و با تشخيص دو سوم مجلس شوراى اسلامى كه مجتمعى از علماى اعلام و مجتهدان و متفكران و متعهدان به اسلام هستند، در موضوعات عرفيه كه تشخيص آن با عرف است، با مشورت از كارشناسان، حجت شرعى است كه مخالفت با آن بدون حجت قويتر خلاف طريقه عقلاست‏.(11)

نتیجه این که:

1- مکتب اسلام برای تشخیص عناوین ثانویه اجتماعی ومصلحت جامعه، متد درون دینی دارد وآن مراجعه به عرف است.

2- پس اینکه فرمودید: \" امام صرف تشخیص فقیه را برای مصحلت کافی می دانند \" صحیح نیست و امام عرف متخصصین را ملاک تشخیص می دانند.

3- از آنجا که احکام ثانویه و مصلحتی دائر مدار ضرورت ها می باشند و به قول امام ( ره ) \" پس از رفع موضوع خود به خود لغو مى‏شوند \"، پس بدعتی در دین گذاشته نمی شود.

4- با توجه به \" حدیث رفع \" که از پیامبر اسلام نقل شد و آیات ذکر شده در مورد زمان ضرورت، مشخص می شود که عمل بر اساس مصلحت و اضطرار از مسائل فقهی است بنابر این به هیچ وجه باعث دور زدن فقه نخواهد شد.

5- وجوب نماز جمعه و جهاد ابتدائی و امثال اینها جزء احکام استنباطی است که برخی از فقهاء به حکم واقعی آن می رسند وبرخی به حکم ظاهری؛ پس از آنجا که از دسترسی به امام معصوم ع محروم می باشیم وظیفه ما این است که بر اساس تقلید عمل کنیم که ائمه به آن دستور داده اند.

6- امام خمینی یکی از معدود فقهائی است که در زمینه اندیشه حکومت اسلامی به خوبی می دانسته که اسلام چه نوع حکومتی را ارائه کرده و وقتی به کنه مطالب سیاسی امام می نگریم این مسئله را به خوبی در می یابیم. منتهی مقتضیات زمان وخواسته های مردم در نحوه پیاده کردن اندیشه بسیار تاثیر دارد. به ویژه این که اسلام در مورد تعیین شکل و اسم حکومت دستوری صادر نکرده است و اینها را بر عهده مردم نهاده است.

7- در مورد سکولار بودن فقه شیعه، امام خمینی به عنوان یک متخصص نظر شما را قبول ندارند زیرا ایشان معتقدند که: نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.(12)

8- اساسا برداشت حضرتعالی در مورد زکات و مصرف آن در اداره امور جامعه صحیح نیست. آنچه از جمع بندی احادیث، روایات، آیات و فتاوای فقهاء به دست می آید این است که \" مالیات \" ( یعنی اموالی که از مردم گرفته می شود تا صرف جامعه شود ) در فقه اسلامی حداقل به چهار دسته تقسیم می شوند: خمس، زکات، خراج و جزیه. خراج معمولا وحداقل به مالیاتی گفته می شده که از ملک ها و زمینها گرفته می شده است وجزیه مالیاتی بوده است که اهل ذمه ( کفار تابع حکومت اسلامی ) می پرداخته اند.

خراج اما، چیزی نیست که واژه یا مفهومش را فقهاء عظام جعل کرده باشند بلکه اگر به کتاب نهج البلاغه مراجعه ای داشته باشید متوجه می شوید که این واژه در همین مفهوم حداقل هشت مرتبه از طرف امام علی ع به کار برده شده است. امام ع یکی از مأموریتهای اصلی مالک اشتر در مصر را گرفتن خراج می دانند و در عهد نامه به آن اشاره می کنند ( جبایه خراجها )( بنابراین من نمی دانم آن مرجعی که شما با او صحبت داشته اید با استناد به چه مدرکی گفته است که درزمان پیامبر و حضرت علی علیه اسلام خراج وجود نداشته است).

علاوه بر همه اینها، امام خمینی معتقدند که از میان همه این مالیاتها، تنها خمس است که می تواند به رقم قابل معتنابهی برسد که می توان به وسیله آن یک مملکت را اداره کرد. ( البته با یک مطالعه عمیق و گسترده متوجه خواهیم شد که در زمان امام علی ع مالی که ازخراج به دست می آمده بسیار چشم گیرتر از خمس و زکات بوده است ). امام خمینی می فرمایند:

اگر يك روزى هم ان شاء اللَّه توانستيم و توانستيد كه همان ماليات اسلامى را بگيريم، و آن هم كم رقمى نيست، البته زكات خيلى نيست، اما به اندازه فقرا هست كه ديگر فقير را نمى‏گذارد وجود پيدا كند، اما خمس يك ماليات بسيار هنگفتى است كه اين ماليات بسيار هنگفت براى همه چيز است، يعنى سيستمش طورى است كه اين طور نيست كه خيال بشود براى فقرا است، خمس تمام عايدى تمام يك مملكت در هر سال، يك قلم بسيار درشت است و اين مى‏تواند اداره بكند؛ اگر ان شاء اللَّه توانستيد، توانستيم، همين سيستم اسلامى را، كه ديگر در مالياتها هم هيچ احتياج به اينكه يك چيز ديگرى زايد بر آن باشد نداشته باشيم، همين خمسِ تمام اموال، يعنى درآمدها، و بسيار عادلانه است، براى اينكه اين بقال سر محله به اندازه خودش ماليات مى‏دهد، آن آدمى هم كه صاحب كارخانه‏هاى كذاست، آن هم به اندازه خودش ماليات مى‏دهد، اين يك طور سيستمى است كه يكجور با عدالت رفتار شده و اگر چنانچه آن شاء اللَّه هم بشود، ديگر هيچ احتياجى به اينكه مردم زايد بر آن چيزى بدهند هم ندارد.(13)

علاوه بر همه این ها مکتب اسلام اولویت تصرف در مورد اموال مردم را اول از آن پیامبر، سپس از آن امام معصوم و بعد از آن فقیه جامع الشرایط می داند که براساس ضوابط خاصی اعمال می گردد. پس فقیه می تواند در عصر غیبت هر نوع مالیاتی را که صلاح می داند در جامعه وضع کند.

9- در مورد رؤیت هلال حتما به بخش هشتم سؤال 28 مراجعه کنید.

×××××××

1. أبا عبد الله عليه السلام: حلال محمد حلال أبدا إلى يوم القيامة ، وحرامه حرام أبدا إلى يوم القيامة ( محمد بن یعقوب الکلینی، الكافي، ج 1 - ص 58 ).

2. صحيفه امام ، ج‏21 ، ص 421.

3. وحكم الله الظاهري عبارة عما ظهر عند فقيه انه حكم الله تعالى في الواقع ، وحصل ظنه بذلك ، لا الذي ظهر عنده أنه ليس حكم الله واقعا ، بل ولا الذي شك في أنه حكم الله واقعا أم لا ، فضلا عن أن يكون ظهر عنده أنه ليس حكم الله تعالى . فحكم الله الظاهري ليس إلا مظنون حكم الله الواقعي ، لكون الظاهر أنه هو (محمد باقر الوحيد البهبهاني، الفوائد الحائرية، ص 208 ). حاصلها عند المخطئة منهم : أن كل ما تعلق به ظن المجتهد فهو حكم الله الظاهري في حقه وحق مقلديه ، وقد يكون حكم الله الواقعي وقد لا يكون ( محمد أمين الإسترآبادي ، الفوائد المدنية والشواهد المكية ، ص 50). فالصلاة مع الطهارة المستصحبة صحيحة بمعنى كونها موافقة للأمر الظاهري المتعلق بها ( روح الله الخمینی، معتمد الأصول، ص 212 ).

4. وردت في الشريعة المطهرة أوامر لا تحصى تختص بحال الضرورات وتعذر امتثال الأوامر الأولى أو بحال الحرج في امتثالها ، مثل التيمم ووضوء الجبيرة وغسلها ، وصلاة العاجز عن القيام أو القعود ، وصلاة الغريق ( محمد رضا المظفر، أصول الفقه، ج 2 - ص 303).

5. قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) : رفع عن أمتي تسعة أشياء : الخطأ ، والنسيان ، وما أكرهوا عليه ، وما لا يعلمون ، وما لا يطيقون ، وما اضطروا إليه ، والحسد ، والطيرة ، والتفكر في الوسوسة في الخلوة ما لم ينطقوا بشفة ( محمد بن الحسین، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 15 - ص 369).

6. البقرة/ 185.

7. صحيفه امام ، ج‏15 ، ص 297. امام در عباراتی دیگر احکام ثانویه را از احکامی که از جانب ولی فقیه صادر می شود جدا می کنند: رد احكام ثانويه پس از تشخيص موضوع به وسيله عرف كارشناس، با ردّ احكام اوليه فرقى ندارد، چون هر دو احكام اللَّه مى‏باشند. و نيز احكام ثانويه ربطى به اعمال ولايت فقيه ندارد و پس از رأى مجلس و انفاذ شوراى نگهبان، هيچ مقامى حق ردّ آن را ندارد، و دولت در اجراى آن بايد بدون هيچ ملاحظه‏اى اقدام كند ( صحيفه امام، ج‏17 ، ص 321).

8. قال : يا أبا ذر يكفيك الصعيد عشر سنين \" . ( محمد بن علی بن بابویه القمی ( الشیخ الصدوق )، من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 108). أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : إن التيمم أحد الطهورين ( محمد بن الحسین الحر العاملی، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 3 - ص 386).

9. محمد رضا المظفر، أصول الفقه، ج 2 ، ص 304.

10. صحیفه امام، ج21، ص 92.

11. صحيفه امام ، ج‏17، ص320.

12. ولايت فقيه ، ص 11.

13. صحيفه امام ، ج‏8، ص 234. (273809)
 
جلال
۱۳۸۸-۱۱-۰۴ ۰۲:۴۶:۴۶
سئوال من این است که ایا انتخاب ولی فقیه فقط از میان شعیان و عالمان کشور ما ایران انجام میشود یا امکان دارد روزی ولی فقیه یکی از بزرگان شیعه در کشور عراق یا لبنان باشد..؟ فرض کنید فردا در کشور عراق عالم فقیه ای در حد حضرت امام خمینی(ره) ظهور کرد ایا امکان دارد او را ولی فقیه اعلام کنند.؟ (280253)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.