نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 56752
اشتباهاتی که مجلس کرد و راه حل رفع آن ها
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۱۶
احمد توكلي، نماينده مردم تهران درگفت‌وگو با خبرنگار پارلماني (ايسنا)، درباره ماده 16 لايحه هدفمندسازي يارانه‌ها اظهار داشت: مجلس تمايل داشته و دارد كه با دولت تفاهم كند و تا آنجا كه قانون اساسي و منطق اقتصاد اجازه مي دهد، تسهيلاتي فراهم كند تا دولت از موفقيتش در اجراي قانون خاطر جمع شود.



وي ادامه داد: در اين راستا درباره اصلاح ماده 13 كه صندوق را نفي كرد و به جاي آن سه رديف هزينه‌اي و يك رديف درآمدي گذاشت و گفت كه حتما بايد در بودجه سنواتي مشخص شود كه دولت از اين باب چقدر درآمد كسب مي كند و براي سه بخش خانوارها، توليد و دولت چقدر پول مي گذرد. دولت معتقد بود كه بايد صندوق مستقل از ديوان محاسبات باشد و هيات امناي آن متشكل از رييس جمهور و چند وزير باشد كه خودشان اساسنامه را تصويب كنند و درآمدها به اين صندوق برود و از آنجا هزينه شود كه اين امر با اصل 53 همخواني نداشت و با اصل 55 نيز مغاير بود در نتيجه رد شد.



به گفته وي صندوقي كه دولت پيشنهاد مي كرد موسسه‌اي عمومي غير دولتي بود كه طبق تعريف از نظارت ديوان محاسبات خارج است، در حالي كه طبق اصل 55 بايد تمام هزينه هاي دولت زير نظر ديوان محاسبات صورت بگيرد كه ديوان بتواند آن را كنترل كند. 



توكلي همچنين خاطرنشان كرد: نظارت مجلس براي تعيين رديف درآمدي براي اين است كه ميزان افزايش قيمت ها را مجلس هر ساله كنترل كند و رديف‌هاي هزينه‌اي براي اين است كه مطمئن شود سهم 50 درصدي خانوارها ، 30 درصدي بخش توليد و 20 درصد دولت را رعايت مي كند و اين مفهوم ماده 13 مصوب مجلس است. 



عضو كميسيون ويژه تصريح كرد: ماده 16 در اصل براي اين گنجانده شد كه فرض مي شد كه تصويب اين لايحه اوايل مهرماه تمام مي شود و براي تتمه سال 88، يك قاعده جدا از 5 سال آتي گذاشته شده بود كه دولت تمام درآمدهاي يارانه اي انرژي را در يك حساب جمع كند و همه هزينه ها را نيز درآمد هزينه‌اي كند. 



توكلي يادآورشد:در مجلس آنها كه فكر مي كردند با تصويب ماده 13 دست دولت بسته مي شود (كه تصور نادرستي است)خواستند با تدبيري ماده 16 را درجهت خواست دولت تغيير بدهند، لذا اول پيشنهاد دادند كه سال 88 از اين ماده حذف شود كه مورد اعتراض ما قرار گرفت و گفتيم كه اين امر با ماده 13 در تعارض است چون ماده 13 ، 1 رديف درآمدي و 3 رديف هزينه اي مشخص كرده و در اينجا يك رديف هزينه‌اي و يك رديف درآمدي معين شده و در اولي تمام يارانه ها مشخص شده و دولت مكلف گرديده در حالي كه در دومي يارانه هاي انرژي است و دولت مجاز شده است. 



وي افزود: متاسفانه تلاش ما براي اين كه ثابت كنيم اين امر معارض مصوبه ماده 13 است به جايي نرسيد و رئيس وقت مجلس آقاي ابوترابي تذكرات ما را وارد ندانست و راي گيري انجام داد، در نتيجه الان بدين ترتيب شده كه همه درآمدها در حساب درآمدي خزانه متمركز مي شود و همه هزينه ها در يك حساب به شكل (درآمد – هزينه اي) باشد در حالي كه طبق ماده 13 تمام منابع حاصل از اجراي اين قانون به حساب درآمدي در خزانه مي رود و اعتبارات بايد در سه رديف مجزا از هم براي خانوارها، بخش توليد و بخش دولتي مشخص باشد. توكلي خاطرنشان كرد: طبق ماده 16 ، دولت مجاز است كه همه درآمدهاي حاصل از هدفمند كردن يارانه ها را به يك حساب ببرد و اعتبارات آن را به شكل درآمد هزينه، هزينه كند، البته تصور شد كه اين يك سهولت براي دولت اضافه بر ماده 13 ايجاد مي كند كه اين تصور اشتباه است. 



وي در بيان علت اين تصور اشتباه گفت: اولا اين تعارض ظاهري وجود دارد كه هر كدام از دو قوه مجلس و دولت مي تواند به يكي از آنها متمسك شده و به ديگري ايراد بگيرد و اين امر جاي ايجاد شكاف و اختلاف را فراهم مي كند، ثانيا وقتي در بودجه مي نويسيم اعتبارات به شكل درآمد- هزينه صرف مي شود، اولا دولت نمي تواند تنخواه گردان بگيرد كه هر نوع هزينه اي موكول به كسب درآمد است و اين با ماده 14 كه تنخواه گردان را تصويب كرده در تعارض است همچنين دولت به اندازه درآمد مي تواند هزينه كند و در عين حال اگردرآمد محقق بيشتر از مقدار پيش بيني شده درآمد بشود  قابل هزينه كردن نيست. 



توكلي با بيان اين كه اين ها مشكلاتي است كه براي دولت به وجود خواهد آمد، گفت: فكر مي كنم مجلس اشتباهي صورت داده و به انگيزه كمك به دولت براي اجراي بهتر قانون و خير بيشتر به مردم تصميماتي اتخاذ كرد كه با ماده 13، 14 و هدف سهولت بيشتر دولت سازگاري ندارد. اين در حالي است كه همان ماده 13 و 14 تامين كننده نظر دولت بود و الان اگر دولت يك رديف هزينه اي بياورد، كميسيون تلفيق بودجه مي تواند آن را به زير رديف تبديل كند و مقدار هر زير رديف را مشخص كند. به گفته وي سهولتي براي دولت پيدا نشده، بلكه مشكل تنخواه گردان گرفتن پيدا مي شود و مشكل دوم اين است كه اگر درآمد واقعي از درآمد پيش بيني شده بيشتر شود دولت نمي تواند آن را خرج كند چون داخل پرانتز عبارت درآمد – هزينه را داريم. 



وي با بيان اين كه آنچه ديروز در مجلس گذشت تخلف از آيين نامه داخلي مجلس بود كه علاوه بر اين كه نتيجه مثبت نداشت، مشكل نيز ايجاد كرده است، افزود: الان رئيس جلسه پيرو تذكري كه آقاي انصاري داد لايحه را به كميسيون برگردانده است و اين در حاليست كه در اين مرحله كميسيون نمي تواند هيچ كاري براي لايحه انجام دهد چون نمي تواند به مصوبات مجلس دست بزند و يا پيشنهاد جديد ارايه كند. در عين حال همين اقدام ارجاع به كميسيون نيز غيرقانوني و خلاف آيين نامه داخلي مجلس است. 



وي ادامه داد: تنها راه قانوني كه مي تواند اين مشكل را رفع كند اين است كه فردا مواد الحاقي درمجلس بررسي شود و تصويب لايحه به اتمام برسد و به شوراي نگهبان ارسال شود. به احتمال 99 درصد شوراي نگهبان تعارض بين ماده 16 با 14 و 13 را به عنوان ابهام به مجلس ارسال مي كند تا مجلس اظهارنظر كند. در آن مرحله مجلس براي رفع ابهام مي تواند مصوبات خود را در ماده 16 به طوري كه با مواد 13 و 14 همخواني داشته باشد اصلاح كند. 



وي با اشاره به جلسه فردا شب دولت و مجلس گفت: اين موضوعات مي تواند در جلسه مشترك مطرح و تفاهمي درباره آن صورت گيرد. 



وي در خصوص برخي نظرات مبني بر اين كه درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانه‌ها همه صد درصد در اختيار دولت است آن را تعبير درستي ندانست و افزود: كساني كه اين سخن را مي گويند به مفاد قانوني توجه ندارند، چرا كه اين درآمد صدرصد در اختيار دولت است، اما براساس ضوابطي كه قانون تعيين كرده يعني دولت از اين درآمد هيچ جاي ديگري غير از سه مورد گفته شده براي هر مورد به اندازه اي كه قانون معين كرده نمي تواند هزينه كند. 



وي تاكيد كرد: مواد 13 و 16 از اين حيث با هم تعارض ندارند و اين تصميم درستي است كه هم دولت و هم مجلس با آن موافق است كه درآمد حاصل از هدفمند كردن يارانه ها را صرف جبران اصلاح و تدبير نابساماني هاي احتمالي پيش آمده كند. 





 
 
م.م
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۰۹:۴۳:۵۱
من از بعضی آقایان تعجب می کنم که مسئولیت نمایندگی مجلس را با عضویت هیت دولت اشتباه گرفته اند.
بعضی از آقایان چنان صحبت هایی در مجلس می کنند که اگر کسی نداند فکر می کند که نماینده دولت در حال نطق است .
من همین جا به تمام نمایندگان یادآور می شوم ، مطمئن باشند مثل طرح سهمیه بندی بنزین که خواسته دولت بود ، اما گناهش به پای نمایندگان مجلس دوره پیش نوشته شد و خیلی هایشان به خاطر این طرح کلید خانه ملت را از دست دادند ، این طرح هدفمند کردن ( بخوانید هدر مند کردن ) یارانه ها هم به گردن مجلس می افتد و تاوان وضعیت اسفبار پیش رو ( که برای هر کار بلدی اضهر من الشمس است ) نیز به گردن نماینده ها خواهد افتاد و اکثریت غریب به اتفاق آنها باید در دور آینده حسرت صندلی های مخملی بهارستان را بخورند .
به تمامی نمایندگان توصیه می کنم ، بهارستان را با پاستور اشتباه نگیرند ، چرا که به سرنوشت دوستانی دچار می شوند که حالا نه به بهارستان راه دارند نه به پاستور! (249695)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۳:۲۴
دوست عزیز
نمایندگان محترم مجلس مصلحت مردم رو می بینند نه مصلحت دولت یا مجلس رو .. در حال حاضر مصلحت مردم در نظر دولت است و ممکن است فردا برعکس این باشد .. بنابر این در این لایحه که سرنوشت اقتصاد کشور رو رقم خواهد زد لطفا دست از تفرقه اندازی بردارید (249739)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۴:۵۸
بنده امیدورام این لایحه را دولت پس بگیرد تا مملکت نجات یابد و همه بدبخت نشویم .. اگه موافقی که مجلس پسش بده موافق کلیک کن .. (249740)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۰۹:۴۴:۲۸
فرموده بودید خلاف قانون اساسی عمل شده! فرموده بودید رییس جمهور به طور غیر قانونی در مجلس حاضر شده و حرف زده! ببینیم در مقابل بیقانونی چه میکنید آقای الف! چه میتوانی بکنی؟ (249696)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۹:۲۵
آی آقا....... فکر کردی همه ی نماینده ها مثل خودتن؟ بالاخره یه آخر هفته طی شده این وسط! ( بین مواد 13 و 16 )! به قول آقای زاکانی اعتبار برای شهرستان، و به قول من و خیلی های دیگه، اعتبار برای چرخاندن چرخ زندگی، چه کار ها که نمی کنه! نماینده ای که یعنی خیر سرش سوگند یاد کرده، نماینده ی 200-300 هزار نفر آدم هست، میاد و حرف خودش و نقض می کنه! واویلا... (249701)
 
.....
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۶:۳۹
اقای توکلی، دستمون به دامنتون! اصلا بی خیال این طرح و لایحه بشوید!
ما می ترسیم که اوضاع از این هم که هست بدتر بشه!
با شرایطی که الان داریم، قرار نیست فشار اقتصادی فقط فشار اقتصادی باشه ها!
نارضایتی در قسمتهای دیگر هم وجود دارد و فشار اقتصادی اونو تشدید می کنه و....! (249711)
 
امیر علی دولتشاهی
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۶:۲۶
به نام خدا

به زبان ساده بگم:

همه دوستان متاسفانه از نزدیکان خود را در بیمارستان دیده اند - آیا در آن شرایط میتوانستید حتی تصور یک جراحی سنگین را برای یک بیمار که بستری است , بکنید ؟ آیا میشود یک بیمار با حال وخیم را جراحی کرد و نتیجه مثبت گرفت ؟ بنده صد در صد موافق اصل موضوع هدفمند کردن یارانه ها هستم اما نه در این شرایط- خصوصا با این مدیریت دولتی... خداوند به این ملت رحم کند که البته خودشان انتخاب کردند و حالا باید در آینده ای نزدیک هزینه سنگین آن را متحمل بشوند و اما در رابطه با آقای توکلی : جناب توکلی , از شما که با دیده کارشناسانه تر از بقیه به موضوع مینگرید , مگر شما نمیدانید که این طرح حتما دچار بی قانونی خواهد شد ؟ مگر نمیدانید که این طرح در انتها موجب سختی بیشتر زندگی مردم خواهد شد ؟ مگر نمیدانید که مشکلات اقتصادی ما با موضوعات سیاسی برون مرزی در ارتباط است ؟ البته که میدانید اما چه بگوییم ؟ چه بکنیم ؟ (249766)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۳:۳۴:۳۸
با سلام در جایی خواندم نوشته بود حال که دولت میخواهدقیمت حاملهای انرزی را آزاد کند و بنا به فوب خلیج فارس بفروشد ماشین صادراتی را نیز به همان قیمت که به عربهای خلیج فارس میفروشد (2500000) به ما بفروشد یا اکتان بنزین داخلی را در سطح بنزین وارداتی(اکتان بالا که برای ماشین مضر نیست)تولید کند بعد به همان قیمت بفروشد یا حقوق ما را بر حسب دلار بدهند بعد هزینه را بر حسب دلار محاسبه کنند چرا دولت و مجلس فقط میخواهند از مردم وجه بگیرند و نمیخواهند بدهد؟ (249823)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۴:۳۳:۴۹
آيا واقعاً فكر مي كنيد با اين حرفها آقاي احمدي نژاد كوتاه مي ياد خير ، خودتون بهتر سابقه ايشون را داريد تا حالا نشده از موضع خودشون كوتاه بيان يا اگه اومدند جاي ديگه جبران كردند نمونش آقاي مشايي
پس بيخودي وقت خودتون را خودتون تلف نكنيد
اميدوراو چاپ كنيد تا نظر بقيه دوستان را هم در اين خصوص بدونيم (249839)
 
خادم
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۵:۲۸:۵۴
آقا جان ما كه از اين مجلس محترم نا اميدشده ايم هركار كه دلتان خواست بكنيد بقول آقاي توكلي هر بلايي كه دلتان مي خواهد سر قانون بياوريد ولي بدانيد دنياي ديگري نيز هست كه بايد پاسخگو باشيد. خدا رحمت كند مدرس را (249864)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۶:۵۰:۳۱
مواردي كه ديوان محاسبات بر آن نظارت داشت را ديديم كه به چه وضعي در آمد. واي به حال مواردي كه بر آن نظارتي نباشد !
لذا از هم اكنون مشخص است لايحه هدفمند كردن انتقال يارانه‌ها به جيب دولت و هدرمند كردن آن توسط دولت ، با كنار آمدن راه‌يافتگان به مجلس شوراي اسلامي به نفع دولت منتصب بعد از نهم چه شكلي موجب تحول در امور مملكت خواهد شد ! (249892)
 
۱۳۸۸-۰۸-۱۹ ۱۸:۱۲:۰۶
اگر آزادسازی قیمتها درچهارمحورزیرصورت نگیرد جزتورم وکاهش ارزش پول نتیجه ای ندارد این تجربه کشورهائی است که این راه را رفته اند . 1- آزادسازی نرخ ارز برای تعادل بین صادرات وتلید وواردات 2- آزادسازی نرخ بهره وسودبانکی3-خصوصی سازی واقعی (249915)
 
رضا - دانشجو
۱۳۸۸-۰۸-۲۰ ۰۱:۰۷:۳۰
با سلام
خیلی لذت می برم وقتی می بینم امثالی مثل آقای توکلی راه به هیچ جایی نمی برند الا حرف زدن !
آقای توکلی بد نیست از عرش به فرش بیای! چرا فکر می کنید که مردم شعور ندارن و شما آقابالاسری ملت هستید ؟! شما در اصل نوکر و خادم مردم هستید و لاغیر! پس اینقدر جلوی کارهای مملکت علل خصوص لایحه ی هدفمند کردن یارانه ها سنگ نندازید!
امیدوارم که چاپ کنید
یه نقد سازنده بود فقط
ممنون (249982)
 
مجید اصفهان
۱۳۸۸-۰۸-۲۰ ۰۱:۱۱:۰۲
برادر عزیز جناب توکلی تاریخ به شما نمایندگان نشان خواهد که با تصویب این لایحه چه بلایی سر نظام اوردید ما هنوز نمی توانیم از یک انتخابات یک برون رفت مثبت داشته باشیم چه رسد به این لایحه در این مقطع زمانی مردم ما خسته ان گرفتارند فقیر و غنی از هزینه های زندگی مشکل دارند مردم ما با مشکل مسکن بیکاری رکود اقتصادی عدم تامین معیشت حتی بنزین در سختی بسر میبرند چرا حالا باید این کار انجام شود شما را به خدا به فکر مردم باشید جامعه زیر این جراحی بزرگ تحمل نم کند فکر کرده اید مثل قضیه کارت سوخت مردم با این قضیه کنار می ایند به خدا اشتباه فکر کرده اید (249984)
 
۱۳۸۸-۰۸-۲۰ ۲۱:۴۲:۵۲
کسی را که خواب است میتوان بیدار کرد .. اما کسی که خود را بخواب زده هرگز (250287)
 
کامران
۱۳۸۸-۰۸-۲۱ ۰۳:۳۴:۴۶
بنظرم مجلس بتدریح به زائده ای از دولت تبدیل می شود.
صد حیف که در این جمع \" عصاره ملت\" سخن نمایندگان مستقل از دولت به جایی نمی رسد. (250406)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.