Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات



  کد مطلب: 58878, P.View: 6043
در استقبال از كاهش سهميه بنزين چاپ ارسال به رفقا
سید امیر سیاح   
۱۸ آذر ۱۳۸۸
ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت بالاخره دو سال پس از تصويب قانون «توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت»، سهميه بنزين خودروها را 20 درصد كاهش داد.

طبق قانون ياد شده كه 18 آذر ماه 1386 به تصويب مجلس رسيد و در واقع قانون دائمي تبصره 13 محسوب مي‌شود، دولت موظف است اولا عرضه بنزين را سهميه‌بندي كند ثانيا حمل و نقل عمومي را توسعه دهد و كارآمد سازد ثانيا سهميه خودروهاي شخصي را به تدريج كاهش دهد و تا ابتداي 1391 به صفر برساند.

تبصره 13 قانون بودجه و در ادامه آن قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، در واقع در ادامه حذف ماده 3 برنامه چهارم توسعه به تصويب رسيد. يادآوري مي‌شود ماده 3 برنامه چهارم توسعه به دولت اجازه مي‌داد براي جلوگيري از اسراف در مصرف بنزين، قيمت بنزين را از ابتداي سال 84 ناگهان به اندازه قيمت‌هاي بين‌المللي (فوب خليج‌فارس) افزايش دهد.
نمايندگان مجلس هفتم با حذف اين تبصره از قانون برنامه چهارم، تبصره 13 قانون بودجه و سپس قانون توسعه حمل و نقل عمومي را براي جلوگيري از اسراف در مصرف سوخت جايگزين كردند.

اجراي سهميه‌بندي بنزين در سال 86 باعث شد مصرف روزانه بنزين در كل كشور از 81 ميليون ليتر در روز به حدود 60 ميليون ليتر كاهش يابد.
بر اساس قانون ياد شده دولت موظف بود به تدريج سهميه‌ها را كاهش دهد تا صاحبان خودروهاي شخصي به تدريج به صرفه جويي در مصرف بنزين و استفاده از حمل و نقل عمومي ترغيب شوند. اما دولت نه تنها كاهش سهميه‌ها را تا امروز به تاخير انداخته است. بلكه در اين دو سال، دوبار سهميه‌ها را افزايش نيز داده است كه عملا در جهت خلاف اهداف قانون ياد شده بود.  در اين ميان رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كاهش سهميه‌هاي بنزين را با نوعي شرمندگي و ترديد اعلام كرد و اين كار را تحت فشار مجلس دانست. جالب آنكه دولتي كه تمايل دارد طبق لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، يارانه بنزين را ناگهان قطع كند،‌ از كاهش 20 درصدي قيمت بنزين رودربايستي دارد و آنرا 2 سال به تاخير مي‌اندازد ... بگذريم.
هر چند دولت در كاهش سهميه بنزين تاخير زيادي روا داشته اما از شروع اين كار بايد استقبال و دولت محترم را به برداشتن گامهاي بعدي در اين راه تشويق كرد.

با كاهش سهميه بنزين، به تدريج صاحبان خودروهاي شخصي به فكر استفاده كمتر از خودرو ، تعويض زودتر فيلتر هوا و تنظيم دايم موتور و استفاده بيشتر از حمل و نقل عمومي مي‌افتند همچنين مي‌توان پيش‌بيني كرد كه تقاضا براي خودروهاي پرمصرف كاهش و تقاضا براي خودروهاي كم مصرف و دوگانه سوز بيشتر شود. مي‌توان پيش‌بيني كرد خودروسازان، توليد خودروهاي پرمصرف را به تدريج كنار بگذارند و در طراحي و توليد خودروهاي كم مصرف‌تر تشويق شوند... اينها همان آثار «سياستهاي غيرقيمتي» براي مهار مصرف سوخت است.

موفقيت در حذف تدريجي يارانه سوخت با كمترين شوك و خطر مستلزم كارآمدسازي شبكه حمل و نقل عمومي است. كاري كه در سالهاي اخير با تعلل و تاخير غيرقابل توجيهي روبروست و متاسفانه به رقابت‌هاي سياسي – جناحي آلوده شده است.
اسراف در مصرف بنزين، هدر رفتن ميلياردها دلار براي خريد و دود كردن سوخت در خودروهاي شخصي و فشار اين مساله بر بودجه عمومي و بيت‌المال، مسئله‌اي ملي است كه حل آن همدلي و همت عمومي را مي‌طلبد.

چنانچه دولت محترم راه درست فعلي (كاهش تدريجي سهميه‌هاي بنزين) را ادامه دهد مي‌توان از هم اكنون صادقانه و با قاطعيت كاهش سهميه خودروهاي شخصي به ميزان هر فصل 20 درصد را اعلام كرد تا در سال 1390 عملا سهميه خودروهاي شخصي به صفر برسد. در اين صورت ديگر نيازي به اجراي لايحه « هدفمند كردن يارانه‌ها» حداقل در مورد بنزين خودروها نخواهيم داشت و معضل به ظاهر غيرقابل حل بنزين، به آرامي و با كمترين خطر ، حل خواهد شد.

اقدامات زير مي‌تواند فرايند حذف يارانه بنزين در اين مسير را كم‌خطرتر و سهل‌تر كند:
1 – كنار گذاشتن دعواهاي سياسي در مساله كمك به حمل و نقل عمومي و همت جدی به توسعه و كارآمدسازي اين شبکه در سراسر کشور.

2 – اجازه به بخش خصوصي برای پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي در اجراي قانون سياستهاي كلي اصل 44 و متنوع سازي شبكه‌هاي پالایش، واردات و توزيع سوخت به طوري كه مسووليت توليد، واردات و توزيع بنزين به تدريج از دوش دولت برداشته و به فضاي رقابتي بخش خصوصي سپرده شود.

3 – اتخاذ تصميم بلندمدت و قاطع درباره زمان كاهش سهميه‌ها تا پايان سال 1390 و اعلام آن از هم اكنون تا شهروندان برای مسافرت، خرید، تعویض و تعمیر خودروی خود یا حتی تعیین محل زندگی و کار خود برنامه‌ريزي كنند.

4- جدیت در کاهش تدریجی سهمیه ها و توجیه افکار عمومی که اختصاص سهمیه های اضافه بابت نوروز و سفرهای تابستانی و... به نفع کشور نیست واین که کاستن تدریجی از سهمیه ها، خیلی بهتر از حذف ناگهانی یارانه سوخت و گران کردن یکباره بنزین خواهد بود.


 
اظهار نظر
مشارکت در بحث
257460 | اسدی   |2009-12-09 11:47:08|IRAN - [moderator4]
با این حرفت که بخش خصوصی بیاد کار توزیع و تولید بنزین را به عهده بگیرع موافقم و فکر می کنم راه حل درستیه چون تصدی دولت به این کارا قیمت تمام شده را خیلی بالا میبره
257577 | ناشناس   |2009-12-09 15:57:05|GERMANY - [moderator4]
همین کار را هم در مورد برق و گاز بشود. تا یک حدی مصرف با یارانه
257466 | دعاگو   |2009-12-09 11:15:41|IRAN - [moderator7]
خدا عمر آنهای را که سهیمه بنزین را کاهش داده اند را کاهش خواهد داد.
257549 | محمدلساني كارشناس كوچك برق   |2009-12-09 14:48:45|IRAN - [moderator7]
دعاگو جان چرا نفرين ميكني؟
شما بگو چكار كنند پس؟
اگر به ماده3 برنامه چهارم عمل مي كردند كه بايد سال84 بنزين رو ميكردند ليتري40تومن و پارسال كه نفت گرون شد بايد تا ليتري900تومن هم بالا مي بردند...
يك كاري بايد كرد شايد همين كم كردن تدريجي سهميه ها كار درستي باشه .
اگر كار بهتري داري خوب بفرما چرا نفرين ميكني؟

ضمنا آقايان الف، كامنت آقاي دعاگو واقعا به پيشرفت و تعميق بحث كمك كرده است؟
257636 | ناشناس   |2009-12-09 18:42:09| - [moderator7]
با سلام مثل اینکه اصل مسئله فراموش شده و طبق معمول ما دنبال معلول هستیم نه علت اول خودرو سازها که حمایتهای فراوانی از آنها میشود باید تولید خودروهای پر مصرفشان را قطع و از الگوی خودروسازهای خارجی که توانستند خودرو با مصرف کم تولید کنند استفاده نمایند.بعد از این عزیز دل برادر مثل اینکه شنا در تهران نیستید که ملاحضه کنید وضعیت خودروهای عمومی مطلوب نیست و خیلی شلوغ هستند و در بیشتر موارد جا برای سوار کردن مسافر ندارند هرکس هم که سوار شود یا باید بنیه قوی داشته باشد یا اینکه قید پول در جیب خود را بزند .در ضمن یاد آور میشود در کشور برادر و دوستمان ونزوئلا قیمت هشتاد لیتر بنزین زیر یک دلار است .ما اگر بتوانیم حقوق کارگران و کارمندان را بر اساس فوب خلیج فارس تعیین کنیم مشکلی نیست قیمت بنزین را آزاد کنند.
257693 | محمد   |2009-12-09 22:49:38|IRAN - [moderator15]
اتفاقاً کاهش سهمیه و افزایش قیمت بنزین مؤثرترین راه‌ها برای مجبور کردن خودروسازها به تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر است. فکر می‌کنید خودروسازهای خارجی با بخشنامه خودروهای خودشون رو کم‌مصرف کردند؟ شما یک خودروساز خارجی پیدا کنید که در کشوری با بنزین لیتری ۱۰ سنت خودروی کم‌مصرف تولید بکنه، من اسمم رو عوض می‌کنم.
ضمناً بنده ساکن تهران و مشتری دائمی حمل و نقل عمومی (تاکسی، اتوبوس و مترو) هستم. کاملاً راضی هستم که سهمیه و یارانه‌ی بنزین کاهش پیدا بکنه، چون اطلاع دارم که دادن یارانه‌ی زیاد باعث کاهش رفاه من و سایر جامعه شده، چرا که این پول باید صرف سرمایه‌گذاری و تولید ثروت شود نه صرف افزایش اسراف.
شما فقط به یه سؤال پاسخ بدید: به نظر شما یارانه از جیب چه کسی داره خرج می‌شه؟ از جیب مسؤول دولتی یا از جیب من و شما؟
257615 | ناشناس   |2009-12-09 18:26:41|IRAN - [reg889161]
خدا عمر دشمنان اسلام.منافقین و خیانت کاران به انقلاب و امام و رهبری و همچنین [...] را نه تنها کم کند بلکه ان ها را منقرض گردانند
258296 | کاوه   |2009-12-11 13:23:53| - [moderator7]
نفرین این آقای ناشناس چه ربطی به موضوع بنزین داشت.یعنی خدا وکیلی اگه نمام دشمنان انقلاب منقرض شوند ایران گلستان میشود؟من که خوشبین نیستم شما چطور؟
257471 | عرفان شعرا   |2009-12-09 11:43:05|IRAN - [moderator4]
مطمئن باشيد كه طرح هدفمند كردن يارانه ها هم، دقيقا مثل همين طرح، ماه به ماه و سال به سال كمتر مي شود تا بالاخره حذف كامل يارانه ها رقم بخورد!
---
257695 | محمد   |2009-12-09 22:52:22|IRAN - [moderator15]
اتفاقاً این خیلی اتفاق خوبیه، چرا که باعث می‌شه یارانه‌ها به سوی سرمایه‌گذاری و تولید ثروت جریان پیدا کنه، اتلاف منابع کم بشه، بهره‌وری زیاد بشه و در نهایت رفاه من و شما افزایش پیدا بکنه.
من یکی که موافق حذف یارانه‌ها هستم (مگر برای از کار افتاده‌ها و یتیمان و غیره).
269808 | امير  - غيره !!!!   |2010-01-04 03:51:17| - [moderator17]
سلام اينچا منظور از غيره چيه ؟
به نظرم افراد زير خط فقر باشن .
درسته ؟
257474 | کارشناس   |2009-12-09 11:29:44|IRAN - [moderator7]
دولت تخلف کرد چرا مجلس به وظیفه خود عمل نکرد ؟
257483 | ناشناس   |2009-12-09 11:44:52|IRAN - [moderator7]
چه دليلي داشت كه ما پنج سال قيمت بنزين را ثابت نگه داشته ايم و امروز مي خواهيم
به يكباره به قيمت منطقي برسانيم. ايا اگر طبق قانون برنامه هر سال عمل مي شد نيازي به ارائه لايحه بود. ايا در ابتدا نمي دانستيم كه قيمت بنزين پايينتر از بهاي واقعي عرضه مي شود؟
بهتر است دولت واردات و عرضه بنزين آزاد را به بخش خصوصي واگذار كند و براي هميشه دست از جان اين ملت بردارد. دولت بايد با برنامه ريزي به فكر منابع درامدي واقعي باشد.
گران كردن كالاها و خدمات درامد نيست . مقطعي و سبب كاهش ارزش پول ملي مي شود.تجربه سي ساله درس نيست .چرا نمي اموزيم.
257696 | محمد   |2009-12-09 22:54:03|IRAN - [moderator15]
یارانه پول من و شماست نه پول دولت. دولت حق ندارد الکی یارانه بدهد که نتیجه‌ای جز اتلاف ندارد. هیچ می‌دانید تا به حال چند صد میلیارد دلار صرف دادن یارانه شده؟ می‌دونید اگر این پول صرف سرمایه‌گذاری می‌شد الان ما یک کشور توسعه‌یافته بودیم؟
257485 | ناشناس   |2009-12-09 11:48:54| - [moderator7]
بنزين 60ليتر در ماه بنظرم عالي است وكفاف نياز عموم مردم را مي دهد حالا آنهايكه براي وقت گذراني خيابانها را ميگردند و هوا آلوده ميكنند بايد بهاي آن را بپردازند . بنزين يارانه به خودروهاي عمومي فقط به خودروهاي داراي جي پي اس مي بايست ارائه گردد.
257491 | عباس خدایی   |2009-12-09 12:06:50|IRAN - [moderator7]
با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه و کاهش تدریجی سهمیه بنزین از حامیان دولت نیز کاسته میشود.
257493 | ناشناس   |2009-12-09 12:15:23|IRAN - [moderator7]
اگر راست ميگويد توكلي كارت سوخت ويژه را پس دهد باز ببينم از اين حرفها ميزنيد
257495 | مهدی   |2009-12-09 12:22:59|IRAN - [moderator7]
دوستان تابه حال از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده نکرده اند. در مترو به دلیل فشار جمعیت دچار نفس تنگی نشده اند. در کنار خیابان 20 دقیقه زیر باران منتطر اتوبوس نشده اند.رئزهای تعطیل وشلوغ بلیط تهران اصفهان را به 2 برابر قیمت نخریده اند.آنچنان حرف از حمل ونقل عمومی می زنید و مردم را نقصر می دانید که انگار در لندن زندگی می کنیم و به وفور اتوبوس و مترو و ... را مشاهده می کنیم.پیشنهادم به نگارنده مطلب این است که قبل از نگارش چنین متونی یک بار از تجربه پیشنهادتان را بکنید.زیر باران منتطر اتوبوس و تاکسی بایستید و سپس مردم را مقصر معرفی کنید که چون بنزین به وفور است صرفه جویی نمی کنند.
257699 | محمد   |2009-12-09 22:57:48|IRAN - [reg889162]
بنده مشتری دائمی حمل و نقل عمومی هستم، و از کاهش سهمیه و یارانه حمایت می‌کنم، چون می‌دانم در نهایت منجر به بهبود خدمات حمل و نقل عمومی خواهد شد. یارانه‌ها باید به جای هدررفتن در خودروهای شخصی صرف بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی شود. تحقیق کنید ببینید حمل و نقل عمومی قوی در اروپا با بنزین یارانه‌ای اتفاق افتاده یا با قیمت‌های واقعی، نظرتان عوض می‌شود.
257791 | ناشناس   |2009-12-10 10:07:43| - [moderator3]
اگر واقعا يارانه هاي حذف شده صرف حمل ونقل عمومي بشود عالي ميشود . ولي آيا بنظر شما اينچنين ميشود.؟( هرگز حقيقت را به اميد مفروش.)
257496 | ناشناس  - امير   |2009-12-09 12:25:17|IRAN - [moderator7]
اشكالات بسياري بر نحوه و سيستم توزيع مواد سوختي و قيمت گذاري ان حاكم است و اين موضوع درهم تنيده با مسائل بسيار مختلفي است كه اگر دولت بخواهد اين مسئله را بطور اساسي حل كند خود دجار چالش بزرگي مي شود. اينجا به برخي از اين مسائل اشاره ميكنم
1) عدم تمايل دولت به واگذاري توزيع مواد سوختي به بخش خصوصي . دليلي كه بر اين موضوع حاكم است نگاه امنيتي مسئولين به موضوع توزيع سوخت است. درست همانطور كه در مورد مخابرات اتفاق افتاد اينجا نيز دولت هيچ تمايلي به واگذاري اين موضوع به بخش خصوصي ندارد. كه اين نشان دهنده عدم اعتماد به نفس مسئولين به استحكام نظام است و اسيب پذير دانستن نظام است كه البته اين تفكر ريشه در خود ايشان دارد تا ريشه در نظام. بعبارت ديگر مسئولين ضعيف نفس ضعف و عدم توانايي خود را در كنترل مسائل مختلف به نظام تعميم مي دهند كه اينجا به ياد حديثي از معصوم مي افتم كه اگر كسي بداند توانايي انجام مسئوليتي را ندارد حرام است كه بر ان مسئوليت همچنان باقي بماند

2) گره خوردن مسائل مالي و سود پاره اي از شركتهاي و صنايع دولتي به موضوع بنزين و مواد سوختي كه خود باعث مي شود اجازه ندهند كه اين موضوع يكبار و براي هميشه حل شود نظير صنايع خودروسازي كه خودروهاي بدون كيفيت و با تكنولوژي دهه 89 و 90 را 2 تا 3 برابر خودروهاي با كيفيت روز دنيا به مردم غالب مي كنند.

3) ناكارا بودن صنعت توليد مواد سوختي كه بعضا از تكنولوژيهاي عقب مانده روز همچنان استفاده مي كند و سوئ مديدريت و اتلاف منابع در اين سيستمها دست به دست هم داده و توان رقابت محصولات اين واحدها را با مشابهات خارجي گرفته بگونه اي كه بنزين توليد داخل ما بسيار گرانتر از بنزين خريد خارج حتي پس از محاسبه هزينه حمل و ارائه در جايگاه به مصرف كننده در مي ايد. (و اين موضوع با توجه به پايين نگهداشتن دستمزدها در سطح 20 تا 30 درصد جهاني بسيار ناراحت كننده است)

4) نگاه تاجر مابانه دولت به حكومت كه مانع بزرگي در واگذاري امور به بخش خصوصي شده است بگونه اي كه حتي بخشهاي واگذار شده هنوز مديريت ان توسط دولت تامين مي شود و دولت حاضر به واگذاري مديريت ان نمي باشد

لذا با توجه به موارد فوق مشاهده مي شود كه دولت در عمل طي 5 سال گذشته نه تنها قيمت مواد سوختي را افزايش نداده بلكه خود عامل تثبيت قيمت بوده است و خود با دست مباركش يارانه هاي سوختي و ديگر يارانه ها را بطور نا عادلانه بين طبقات جامعه توزيع كرده اما در شعار با رفتاري پوپوليستي (عامه گرايانه و عوام فريبانه) مردم را تهييج كرده بگونه اي كه وانمود مي كند اين سه دهك بالاي جامعه هستند كه به اختيار خود همه 70% درصد يارانه ها را مي بلعند و اين دولت است كه به طرفداري 7 دهك ديگر مي خواهد اين يارانه ها را از دهان اين غول بي شاخ و دم بيرون بكشد و حق را به مردم بدهد.
257497 | عليمرداني   |2009-12-09 15:48:23|IRAN - [moderator4]
من مطمئن هستم كه نويسنده ابن مقاله خودش ماشين ندارئد وگرنه هيچ دارنده ماشيني را نمي توانيد پيداكنيد كه از كاهش سهميه بنزين راضي باشد
257586 | ج - بي ماشين   |2009-12-09 16:08:03|IRAN - [moderator4]
آقا جان من هم ماشين شخصي ندارم
ما فاقدان ماشين در اكثريت هستيم راضي هم نيستيم كه دولت هرسال ميلياردها تومن بدهد براي راحتي شما

يارانه بنزين بايد خرج توسعه مترو و اتوبوسراني سريع و قطارهاي مجهز بشه.
293600 | نادر   |2010-02-27 21:20:44| - [moderator18]
اشتباه ما این است که فکر میکنیم ارزان بودن بنزین فقط به نفع کسانی ست که خودرو دارند در صورتی که تاثیر گرانی بنزین عواقب زیادی خواهد داشت از جمله افزایش کرایه حمل ونقل برای افراد بدون خودرو حتی گرانی سایر اجناس زیرا تمام اجناس به نحوی با حمل ونقل در ارتباط است بماند از اینکه گرانی بنزین بهانهای میشود برای گرانی خیلی از اجناس دیگر که ارتباط خاصی با بنزین ندارد[
257500 | صادق  - بارك الله اين درسته   |2009-12-09 12:36:36|IRAN - [moderator7]
بايدبه اين نحوه هدفمندسازي يارانه ها بارك الله گفت زيرا با حذف يارانه بنزين كمكهاي دولت به مترو بيشتر مي شود
كاش ميشد قيمت بليط مترو از 47 تومان فعلي ( براي بليط هاي مدت دار و اعتباري ) به 200 تومان برسد درعوض كيفيت خدمات و گسترش خطوط آن در تهران و شهرهاي بزرگ بهتر شود
257517 | سبز اندیش   |2009-12-09 13:23:57|IRAN - [moderator7]
سهمیه بنزین خودروهای شخصی همان 120لیتر در ماه خوب ومناسب بود که متاسفانه این برنامه هم در مسیر نزولی قرار گرفته است.ودر عمل میخواهند طرح سهمیه بندی را باآن همه تبلیغات اولیه حذف نمایند.
257518 | یک سوزن.........   |2009-12-09 13:24:58| - [moderator7]
مجلس تصویب کرده که باید به قیمت اصلی برسه و بعد وقتی سهمیه بندی میکنند و سهمیه رو کاهش میدند و یمخاون برسند به قیمت اصلی همه هر چی بد و بیرا دارن به دولت میدن نمیگن که همین نماینده ها تصویب کردن و خود نماینده ها هم مثل مردم عمل میکنند !
یک سورن به خود بزن یک جوالدوز به دیگران
که نماینده های محترم اولی رو انجام نمیدند و ...........
این نقد هم بع آقای توکلی هم هست !

ممنون میشم پخش کنید نه مثل نامه های قبلی انتقاد های من از مجلس بگین غیر قابل پخش
257532 | محسن  - حذف سهمیه، یعنی آزادسازی قی   |2009-12-09 14:01:15|IRAN - [moderator7]
روزی که قرار بود بنزین سهمیه بندی شود، آقای باهنر که نایب رییس مجلس بود و هنوز هم هست به تلوزیون آمد و به مردم قول داد بین 120 تا 140 لیتر بنزین به هر خودرو اختصاص یابد. برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2
چرا حالا مجلس تصمیم گرفته چنین فشاری به مردم وارد کند، معلوم نیست.
در مورد پیشنهاد نویسنده محترم مقاله هم باید گفت اگر بنزین تا سال 91 آزاد شود، فشار بر مردم مضاعف خواهد شد. آن وقت دیگر لازم نیست کسی مصرف را مدیریت کند چون سهمیه ای ندارد که بخواهد مدیریت شود. همه ی این ها در کنار حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف به ویژه در شهر بزرگی مثل تهران باعث نارضایتی عمومی خواهد شد. همین الان قرار است با افزایش تدریجی قیمت، یارانه به طور مستقیم به مردم پرداخت شود. چرا می خواهید این پرداخت مستقیم را هم حذف کنید و بنزین را از شمول قانون هدف مند کردن یارانه ها حذف نمایید؟
آقای توکلی! شما که طراح طرح تثبیت قیمت ها بودید دیگر چرا؟ این کار یعنی افزایش چهار برابری قیمت بنزین ظرف یک سال. کمی فکر کنید!
257534 | مهندس افشین   |2009-12-09 14:03:51| - [moderator7]
سلام
به نظر من ، مردم ایران مردمی تیز هوش و قابلی هستندو مطمئن باشید از هر تصمیمی که منافع کشور در آن باشد حمایت می کنند.اما سوال اینجاست که از ابتدای شروع این طرح آیا کاهشی در فرهنگ مصرف عمومی ایجاد شده است. و سوال دوم اینکه منابع ذخیره شده در این راستا چه میزان بوده و کجا هزینه شده است؟
257700 | محمد   |2009-12-09 23:03:12|IRAN - [moderator15]
کاهش که ایجاد شده (در متن مقاله اشاره به مقدار کاهش مصرف بنزین شده). علاوه بر آن مصرف خودروهای تولید داخل نسبت به قبل به مرور کمتر شده است.
طبق تخمین بنده منابع آزاد شده در حدود یک میلیارد دلار در سال بوده که طبیعتاً در بقیه‌ی بودجه‌ی دولت حل می‌شود و بین مصارف دیگر تقسیم می‌شود. البته فکر می‌کنم که بخشی از آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته باشد چون انصافاً وضع حمل و نقل عمومی نسبت به قبل از سهمیه‌بندی بهتر شده است.
257543 | علي   |2009-12-09 15:40:49|IRAN - [moderator4]
دولت بودجه واردات بنزين را از کجا آورد که بدون اطلاع مجلس اقدام به واردات غيرقانوني بنزين کرده است و سهميه ها را هم همزمان کاهش داده است؟
---
بقيه متن مصداق تهمت بود و حذف شد.
257544 | رسول - سياتل   |2009-12-09 16:04:41|UNITED STATES - [moderator4]
حرف شما وقتي درسته كه حمل و نقل عمومي هم درست و كارامد باشه
توي آمريكا يا حداقل شهرهاي بزرگ اينجا هيچكس با ماشين سركار نميره چون اتوبوس و متروي تميز و سريع فراوون همه جا هست
اما تو ايران كه رئيس مترو مي گويد براي گرفتن مترو بايد جنجال كنم يا اون يكي واگن مترو را بخاطر مسايل جناحي خودش گرو ميكشه، نميشه به مردم گفت از حمل و نقل عمومي استفاده كنند.

خلاصه اينكه مشكل مردم بيچاره نيستند مشكل مسئولان نادان و خودخواه هستند

ضمنا از سايت الف كه براي ايرانيان دور از وطن بحث هاي روز ايران را با لحني كارشناسانه باز مي كند تشكر مي كنم
257548 | ناشناس   |2009-12-09 14:46:52|IRAN - [moderator7]
چرا در مورد انحصار شركتهاي خودروساز داخلي و تعرفه هاي نامعقول ورود خودرو تصميمي نمي گيرند؟ آيا درست است كه مصرف كننده بنزين را به قيمت فوب خليج فارس بخرد ولي امكان خريد خودرو با مصرف كم ، امكانات مناسب و قيمت عادلانه را نداشته باشد؟
من يك خودرو پرايد صندوق دار مدل 88 دارم كه در هر 100 كيلومتر بيش از 8.5 ليتر بنزين مصرف مي كند در حالي كه تويوتا ياريس با امكانات فوق العاده بيشتر از پرايد در 100 كيلومتر كمتر از 7.5 ليتر بنزين مصرف ميكند. قيمت اين پرايد در بازار داخلي تقريبا 8000 دلار و قيمت ياريس در بازار جهاني 12000 دلار است.
به نظر من عدالت در اين است كه هم بنزين با قيمت واقعي عرضه شود و هم امكان دسترسي مصرف كننده به خودرو با تكنولوژي بالا و قيمت واقعي فراهم گردد.
257552 | علی   |2009-12-09 15:08:51|IRAN - [moderator7]
[coبهتر نبود بجای سهمیه بندی واین همه هزینه کارت سوخت و دستگاهای کارتخوان وشبکه و... سالانه 50 تومان قیمت بنزین را افزایش میدادند؟این کار هم اثرات تورمی کمتری داشت و هم الان قیمت بنزین بمقدار واقعای آن نزدیک میشدو فشاری بر دوش مردم نداشت.آیا واقعا آنطوری که آقای احمدینزاد میگفت:پولدارها دارند حق بقیه را مصرف میکنند و با اجرای سهمیه بندی جلوی این کار گرفته میشود" این کار انجام شد؟پولدارها با خرید 2 یا چند خودرو ویا حتی خرید کارت سوخت هنوز هم کمبودی احساس نمیکنند. یادمان باشد که چه نماینده باشیم چه وزیر و... باید در آینده ای بسیار نزدیک در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.
257724 | احدی - مهندس   |2009-12-10 00:19:13| - [moderator7]
نه بهتر نبود چون 16سال دولتهای هاشمی و خاتمی همین کار رو میکردند. یعنی بنزین را سال 10 درصد گرون می کردند در حالی که تورم اقلا15 درصد بود یعنی واقعا سالی 5درصد بنزین رو ارزون میکردن.
به نظر من مجلس هفتم یه کار خوب کرده باشه همین جلوگیری از ان رویه اشتباه و طراحی تبصره13 بود.

در واقع کار درست همین کاهش تدریجی سهمیه هاست به شرط اینکه پول صرفه جویی شده خرج حمل و نقل عمومی بشه نه اینکه با بچه بازی؛ دعواهای انتخاباتی رو بیارن هوار کنن رو سر مردم.
257553 | حافظه کوتاه مدت تاریخی  - یادآوری گذشته ای بسیار نزدی   |2009-12-09 15:58:24| - [moderator4]
دو نکته خیلی مهم در این خصوص به ذهن من رسیده است که میخواهم عرض کنم
و یقین دارم که نظر من که بی احترامی به هیچ کس نیست را سانسور میکنید
---
بخشي از نظر شما كه حاوي تهمت و افترا و اطلاعات نادرست بود حذف شد ----
----------------
آیا تا بحال شده است که یکی از دولت مردان محترم و یا نمایندگان محترم مردم فقط یکبار در صف سوختگیری گاز طبیعی منتظر مانده باشند؟ راه دوری نیست ، همین مرکز تهران در بزرگراه حکیم. فقط یکبار یک نماینده محترم یا یک وزیر محترم و یا معاون یکی از وزرا؟ ادعای مردمی بودن خیلی ساده است
257554 | فرياد   |2009-12-09 15:09:25| - [moderator7]
بعضي از مسئولين موقعي كه سخن از افزايش قيمت بنزين ميشه در توجيه اين كارشون قيمت بنزين تو ايران با كشورهاي همسايه مثل تركيه و يا كشورهاي اروپايي مقايسه مي كنند من نميدونم اينا مردم چي فرض مي كنند؟ بابا در كشورهاي اروپايي حقوق يك كارگر ساده ساده بين 900 تا 1100 يورو هستش كه ميشه تقريبا 1260000 تا 1540000 تومان ولي در ايران حقوق يك كارگر ساده 260 تا 300 هزار تومانه . كشور ما سرشار از منابع طبيعي و معادن و چاههاي نفت و گاز هست كه تو كشورهاي اروپايي اصلا خبري از اين منابع نيست . تو كشور ما شركت هاي خودرو ساز هنوز ماشين هاي با تكنولوژي قديمي سال 1990 مي سازند و با منت تحويل مردم ميدهند كه در صد كيلومتر 10 تا 12 ليتر بنزين مي سوزنه و تازه بايد پول يه ماشين لوكس رو هم براش بپردازي و هميشه هم مديران اين شركت از افتخاراتشون صحبت ميكنند و از مردم هم طلب كار هستند. پس از مسئولين خواهش ميكنم براي سوبسيدي كه به مردم ميدادند( كه الانم خبري ازش نيست) منتي سرشون نذارند. در مورد گاز سوز كردن خودروها هم كه قربونشون برم بنده كه خودرو شخصي دارم اصلا اسمم براي گازسوز كردن نمي نويسند چه برسه به نوبتم. من نميدونم تو اين مملكت كه نميتونه يه كپسول cng توليد كنند يا يك مدار براي تشخيص سوخت درست كنند چطور ادعا ميكنند كه داريم هسته اي ميشيم . من در ماموريتي كه به ايتاليا رفته بودم در خيابونا ميديم كه اكثر خودروها تك سرنشين بودند و همه اعضا خانواده داراي اتومبيل جدا بودند و براحتي سوخت گرون ميزدند و از بهترين ماشيناي روز هم استفاده ميكردند و در شهري مثل ميلان كه پرجمعيت هست نه از ترافيك خبري بود و نه گلايه اي از گروني بنزين .
خوب شما هم بيايئد حقوق كارگران و كارمندارو مثل اروپا و امريكا بكنيد ، خودروي مناسب با قيمت مناسب در اختيار ما بذاريد ما از خدامون قيمت بنزينم مثل اونجا بشه. نه اينكه با خذف يارانه ها و پرداخت ماهي 20 تا 50 هزار تومان سر ملت گول بماليد. ولي اگه قرار بشه قيمت سوخت گرون وحقوق پايين باشه اين عين بي عدالتي هستش.
257567 | سعيد بختياري  - تثبيت قيمتها........   |2009-12-09 15:59:41| - [moderator4]
وقتي اين مطلبو خوندم يه بار ديگه سايت و نگاه كردن ديدم "الف" هستش و مربوط به آقاي توكلي... يعني يكي از طراحان و مدافعان دو اتيشه "طرح تثبيت قيمتها"... يكي نيست به اين آقا بگه اگه از اون سال مي ذاشتي برابر قانون سالي 10 درصد به قيمت بنزين اضافه ميشد الان ديگه مشكلي نداشتيم... اما شما آقاي توكلي با دوستانتان مثل آقاي سبحاني اون زمان اين طرح و بر عليه اين ملت بد بخت تصويب كرديد تا "حداد عادل" بياد و بگه اين عيدي مجلس بود به مردم ... اين مطلبو نوشتم اما يقين دارم منتشر نميكنيد چون شما فكر ميكنيد ملت ..... هستن و گذشته شما رو يادشون ميره... ببخشيد دكتر!
257594 | سيد امير سياح  - قانون تثبيت قيمتها   |2009-12-09 16:53:47|IRAN - [moderator7]
سلام وتشكر براي شركت در بحث
اما چند نكته محض يادآوري:

ا- ماده3 قانون برنامه چهارم توسعه به دولت اجازه داده بود از ابتداي سال84 فراورده هاي نفتي از جمله بنزين را در داخل ايران به قيمت آزاد بين المللي (فوب خليج فارس) بفروشد. به نرخ آن روز حدود ليتري 375 تومان.
كاري كه تا قبل از سال84 انجام ميشد، افزايش حدودا 10درصد به قيمت بنزين در نوروز هر سال بود كه با توجه به بالاتر بودن نرخ تورم از 10 درصد، عملا" سال به سال نرخ واقعي بنزين ارزانتر مي شد. بنابر اين ادامه افزايش سالانه ده درصد به قيمت بنزين نه تنها مشكل را حل نمي كرد، بلكه اصولا منشا مشكل همين اشتباه بود.
اين اشتباه هرسال در شرايطي تكرار مي شد كه در آن سالها هم ساخت خودرو با سرعت رو به فزوني بود. هم دولت كاري جدي و موثري براي توسعه حمل و نقل عمومي انجام نمي داد و هم دولت عمدا -به بهانه غير اقتصادي بودن!- پالايشگاه ها را توسعه نميداد و پالايشگاه جديدي نمي ساخت. نتيجه اين اشتباه عجيب، واردات روزافزون بنزين از اوائل دهه هشتاد بود.
در پاييز83 مجلس هفتم ضمن حذف ماده3 برنامه چهارم(افزايش ناگهاني قيمتها)، موقتا جلوي افزايش بي هدف قيمت بنزين را گرفت و بعدا با طراحي تبصره13، راهي نسبتا كم هزينه تر براي اسراف بي رويه در مصرف بنزين ارائه كرد كه شرح آن در يادداشت فوق داده شد.

2- در سال 1384 كه ماده 3 برنامه چهارم حذف شد (و به قول شما قانون تثبيت قيمتها تصويب شد و به اجرا درآمد)، نرخ تورم درايران به پايين ترين حد خود در 20 سال اخير رسيد. وضعيت نوسانات تورم در سالهاي گذشته را از لينك زير در سايت بانك مركزي دانلود و ملاحظه بفرماييد:
http://www.cbi.ir/showitem/6631.aspx

3- اينجانب آماده هستم درباره حذف ماده3 برنامه چهارم توسعه و آثار آن با مخالفان آن به مناظره و گفتگو بنشينم و قضاوت را به مستمعين و كارشناسان واگذارم.
سيدامير سياح
257622 | حافظه کوتاه مدت تاریخی  - پاسخ به جناب سیاح   |2009-12-09 18:00:38| - [moderator4]
سرور گرامی جناب آقای سیاح
حال که ابراز آمادگی جهت مناظره کرده اید ، لازم است یک نکته پررنگ دیگر را خاطر نشان سازم و امید دارم مانند دو نکته قبلی حذف نشود

استدلال فرموده اید که با توجه به نرخ تورم (بالای 10 درصد) در آن سالها افزایش سالی 10 درصد قیمت بنزین نه تنها به نزدیکی آن به قیمت واقعی کمکی نمیکرد بلکه هر سال ارزان تر هم میشد ! اگر این استدلال شما از روی مزاح نبوده باشد باید گفت در طرح تثبیت قیمتها که سال 83 مصوب شد عملا کاری که صورت گرفت کاهش شدید قیمت بنزین بود! چراکه بر خلاف رویه تورم بوده است و ثمر آن افزایش افسار گسیخته مصرف آن بود! تا مرز روزی 83 میلیون لیتر تا لحظه شروع سهمیه بندی! علاوه بر آن دوست گرامی برای محسنات آن طرح استناد کرده اید به پائین ترین نرخ تورم در آن سال! (البته اگر این نرخ پائین نتیجه کار مثبت و چندین ساله دولت اصلاحات و سازمان برنامه وقت نباشد) خوب پس حتما نتیجه این طرح است. خوب وقتی که عدم افزایش 10 درصدی قیمت بنزین (که تازه عملا ارزان هم میشده ! ) اینقدر فائده دارد این آزاد سازی قیمتها و خصوصا حامل های انرژی میتواند چه بمب تورمی را برای صنعت و مردم داشته باشد؟ اگر تاکنون تورم اخیر را انفجاری ندانیم؟

سپاس از شما گرامی. به امید پاسخی از شما
257644 | سيدامير سياح   |2009-12-09 19:10:13|IRAN - [moderator4]
سلام و تشكر

حذف ماده3 برنامه چهارم توسعه، افزايش بي هدف قيمت بنزين را تا يافتن راه حل موثري براي جلوگيري از اسراف در مصرف بنزين متوقف كرد.

راه حل ارائه شده، تبصره13 بود كه شرح آنرا دادم.

بنابر اين تثبيت قيمت بنزين در سال84 سياستي موقتي بود. بديهي است كه ثابت كردن قيمت يك كالا در شرايطي كه تورم عمومي بالايي وجود دارد منطقي نيست.
بخاطرتان مي آورم كه در آن سالها افزايش ده درصدي قيمت بنزين در نوروز هر سال، عملا بنزين را ارزانتر ميكرد اما ، موجي از تورم را در بهار هرسال به بازارهاي مختلف سرايت مي داد. اخبار در موضوع تورم در بهار سالهاي 81 تا 83 و دردسر دولت وقت با اين موضوع هم اكنون در اينترنت موجود و قابل مراجعه است.
درواقع ادامه دادن سياست افزايش 10 درصدي، سودي در كاهش مصرف بنزين نداشت اما تورم قطعي و نسبتا شديدي به كل اقتصاد الغا مي كرد.

تصميم مجلس هفتم در اولين سال سياستگذاري اين بود كه فعلا جلوي اين زيان قطعي گرفته شود تا براي بنزين چاره جويي گردد. البته نه چاره جويي از نوع ماده3 برنامه چهارم يعني حذف يكباره سوبسيدها آنهم بدون توسعه حمل و نقل عمومي. طراحي تبصره13 چندماه بيشتر طول نكشيد و با همكاري دولت در قانون بودجه سال85 گنجانده شد.

حالا اينكه دولت در اجراي آن كوتاهي مي كند و مثلا جايگاه هاي سي ان جي با تاخير افتتاح مي كند يا به مترو پول نمي دهد بحث ديگري است...

از اينكه پاسخ مرا خوانديد و بدون پيش داوري متعصبانه، وجدان پاكتان را به قضاوت فرامي خوانيد متشكرم. سياح
257941 | حافظه کوتاه مدت تاریخی  - در پاسخ به جناب سیاح   |2009-12-10 15:17:50| - [moderator15]
من هم متقابلا از شما تشکر میکنم بابت پاسخ متینتان
البته من کاملا موافق شما نیستم و اعتقاد دارم افزایش تدریجی قیمت بنزین بهترین راه حل برای متعادل کردن قیمت بنزین و کنترل مصرف آن بود و البته نه سالی 10 درصد و نه ابتدای سال. افزایش قیمتها در ابتدای هر سال یک امر سنتی بود و هم اکنون هم هست و ارتباط چندانی با بنزین ندارد (مثال: افزایش قیمت مواد غذائی از اسفند 87 تا فروردین 88 که هیچ ارتباطی با بنزین ندارد) و میشد بجای افزایش قیمت بنزین در ابتدای سال در ابتدای مهرماه نه 10 درصد بلکه 25 درصد قیمت را افزایش داد و همزمان و به صورت آرام آرام زیرساخت های حمل نقل عمومی و دوگانه سوز نمودن خودرو ها و افزایش جایگاه ها را پیش برد. امری که همان زمان هم از جانب دولت اصلاحات پیشنهاد شد (به صورت غیر رسمی) و به شدت با آن مخالفت گردید (به زعم من از دیدگاه سیاسی) - حال که زمان از دست رفته و موقعیتی که در آن هستیم بسیار بد است


البته بخش تلخ ماجرا کوتاهی واضح دولت در اجرای مناسب تبصره 13 برنامه و خصوصا عدم توسعه مناسب مترو و عدم افزایش جایگاه های سوخت CNG و سایر مقولات مرتبط با توسعه حمل و نقل شهری در شهر های بزرگ است. امیدوارم روستائیان عزیز و شهرستانیهای محترم از این کمکاری ها متضرر نشوند چون حس میکنم دود این قضایا به چشم آنها خواهد رفت که مصرف انرژی آنها برایشان جنبه حیاتی دارد نه تجملاتی

پایدار باشید
258089 | محمد کارشناس کوچک مملکت   |2009-12-10 20:53:20| - [moderator15]
ببخشید دخالت میکنم ولی میشه بفرمایید دولت محترم اصلاحات چه زمانی و چگونه این راه حل شما را پیشنهاد داد؟

آنچه که سندش موجود است که میگوید دولت در بهار84 میباید قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برساند.

با دلیل حرف بزن اخوی نه با عینک سیاسی
257623 | ناشناس     |2009-12-09 18:01:40|IRAN - [moderator7]
سلام/اتفاقا نظر خوبیه.من با اقای سیاح موافقم.
257571 | كيا   |2009-12-09 15:31:18|IRAN - [moderator7]
اگر براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها هم به همين شكل تدريجي عمل شود اميد است كه اسيب كمتري به اقشار جامعه به خصوص قشر اسيب پذير وارد ايد .
257576 | خسرو   |2009-12-09 15:55:09|IRAN - [moderator7]
سلام سهمیه بندی بنزین فکر بسیار خوبی ولی باید در نظر داشته باشیم 1-ترافیک خیابانها 2- ساماندهی حمل نقل عمومی 3-اسفالت وچاله سطح شهر 4-اطلاع رسانی به شهروندان درصدا سیما ومزیتهای سهمیه بندی پیشنهاد میگردد :درصورت امکان مدیران تا سطوح رییس دفتر ورییس اداره تا معاونیین از خودروهای عمومی استفاده نمایندمی دانید که بیشتر بنزین صرف خودروهای دولتی ویا حتی خودروهای فرسود سازمانها می باشد
257584 | سيد   |2009-12-09 16:07:10|IRELAND - [moderator4]
چرا توي اين مملكت همه كاسه و كوزه بايد سر مردم و قشر اسيب پذير بشكند؟ ميدانيد با كاهش سهميه بنزين و نبود و كمبود حمل و نقل عمومي چقدر هزينه براي امثال من كه بايد براي رفتن به محل كارشون هر روز 120 كيلومتر در اين تهران پر ترافيك رانندگي كنند وارد شده است؟ چرا آقايان اول فكري براي حمل و نقل عمومي، استاندارد كردن جاده ها و خيابانها، استاندارد كردن سوخت و خودروها و... اينها نمي كنند و مستقيم ميروند سراغ مردم؟
257589 | متولی - خرمی   |2009-12-09 16:14:40|IRAN - [moderator4]
سهمیه خودروهای شخصی نباید کمتر از 120 لیتر در ماه باشد.وما مخالف کاهش سهمیه بنزین هستیم.
257590 | ناشناس   |2009-12-09 16:15:42| - [reg889161]
کاهش سهمیه بنزین در کاهش ترافیک بسیار موثر است و در نتیجه آلودگی هوا را هم کاهش می دهد.
اما مساله مهم کمبودهایی است که در حمل و نقل عمومی به چشم می خورد. اقدام مجلس در تصویب برداشت 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای تقویت حمل و نقل عمومی قابل تقدیر است اما وقتی نصف آن به تهران اختصاص می یابد بی عدالتی گسترش پیدا می کند. همین مسائل باعث افزایش روزافزون جمعیت پایتخت شده است. از شورای محترم نگهبان انتظار می رود این مصوبه را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.
257620 | ندیم   |2009-12-09 17:36:49|UNITED KINGDOM - [moderator4]
خیلی ببخشید حرفهای قشنگی در مقاله زده بود که منم میتونم ده خط دیگه به این قانون ومقاله زیبا اضافه کنم.اما یک سوال دارم میشه بگویید مردم چه جوری در مصرف بنزین در این راه بندانهای طولانی وبا مصرف سوخت بالای ماشینهای ساخت داخل صرفه جویی کنند.حتما میفرمایید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.آیا تا بحال در این چند مدت مترو تشریف برده اید که همینجوریش مردم لای در میمانند.یا میدانید باید در صف اتوبوسهایی که اکثرا پره باید درسرما وگرما چند دقیقه ایستاد.حتما میگویید قانون گفته که وسایل حمل ونقل عمومی گسترش پیدا کنه.آخه پدر من کجای دنیا اول سهمیه را قطع میکنند ومیگویند بعد وسایل حمل ونقل عمومی را زیاد میکنیم.تازه نکته جالبترش اینه که اینکار را به دولت آقای احمدی نژاد سپردیدکه الان یک چشمه شو داریم در قضیه مترو میبینیم.تورو خدا به مردم رحم کنید.قانون نوشتن خیلی راحته.از سایت الف ممنونم.
257629 | ناشناس   |2009-12-09 18:22:16|IRAN - [moderator4]
با توجه به گستردگی شهر تهران و فقدان وسایل حمل و نقل عمومی کافی و شایسته ما کارمندان مجبور به استفاده از وسیله شخصی هستیم لذا در صورت کاهش سهمیه بنزین مجبور به خرید بیشتر بنزین آزاد خواهیم بود که این هزینه های جدید را از کاستن سایر هزینه های زندگی از جمله تغذیه، رفاه و آموزش تامین خواهیم کرد. بنظر می رسد طراحان این قبیل طرح ها بدلیل استفاده از ماشین های دولتی از مشکل کارمندان خبر ندارند.
257633 | محمد   |2009-12-09 18:35:32|IRAN - [moderator7]
اگر دولت قبل از انتخابات اینکار را کرده بود مطمئنا این میزان رای نمی آورد
257657 | ناشناس   |2009-12-09 19:49:30| - [moderator4]
در کشوری زندگی میکنم که خدا به ان نعمت های فراوان داده است .
ولی از خاویارش نامش را به تازگی از زعفرانش رنگش را چند وقت دیگر هم از نفت بنزین هم بویش را خواهیم داشت
همه تان را به خدا واگذار میکنم .
257692 | ناشناس   |2009-12-09 22:48:34|IRAN - [moderator15]
2 سوال
1- یارانه قطع شده در مورد بنزین صرف چه اموری شد؟
2- تعداد اتوبوسهای تهران ، خطوط مترو تهران کدام یک پاسخگوی نیاز مردم است؟
با تشکر
257713 | شاهین   |2009-12-10 00:07:57|IRAN - [moderator15]
عزیز من ازدولتی که رییس جمهورش با شهردارش --- لجبازی میکنه چه انتظاری میشه داشت .
257754 | امیدی   |2009-12-10 01:58:38|IRAN - [moderator5]
بهتر است به مردم بگویند با الاغ و چارپایان دیگر حمل و نقل را انجام دهند در این صورت
1- از میزان سفرها به شدت کاسته می شود
2- لازم نیست دیگر معابر را آسفالت کنند -
3- جاده های بین شهری هم دیگر نیاز نیست
4- دستگاه بی مصرف راهور ناجا را می توان منحل کرد
5-سالانه 27هزار آدم کشته نمی شوند
6- نمایندگان راحت می توانند پول بنزین را صرف کارهای دیگرشان کنند و از لج بازی با مردم و دولت دست بردارند
7- آلودگی هوا هم که از بین می رود -
8 - هزینه های مسافرت مردم کاهش می یابد و در واقع در آمد سرانه مردم بیشتر می شود
 
فقط یک ضرر دارد و آن هم این است که دیگر سایپا و ایران خودرو نمی توانند سالی 38 درصد سود خالص داشته باشند - که این سود به یمن بدبخت کردن مردم در این سالهای طولانی به گروگان گرفته شدن مردم توسط این شرکت ها بدست آمده است لذا پیشنهاد می شود درآمدی را که از این راه بدست می آید دودستی تقدیم این شرکت ها نمایند
257763 | سعيد بختياري  - re: تثبيت قيمتها........   |2009-12-10 02:51:25| - [moderator5]
سعيد بختياري نوشت:
وقتي اين مطلبو خوندم يه بار ديگه سايت و نگاه كردن ديدم "الف" هستش و مربوط به آقاي توكلي... يعني يكي از طراحان و مدافعان دو اتيشه "طرح تثبيت قيمتها"... يكي نيست به اين آقا بگه اگه از اون سال مي ذاشتي برابر قانون سالي 10 درصد به قيمت بنزين اضافه ميشد الان ديگه مشكلي نداشتيم... اما شما آقاي توكلي با دوستانتان مثل آقاي سبحاني اون زمان اين طرح و بر عليه اين ملت بد بخت تصويب كرديد تا "حداد عادل" بياد و بگه اين عيدي مجلس بود به مردم ... اين مطلبو نوشتم اما يقين دارم منتشر نميكنيد چون شما فكر ميكنيد ملت ..... هستن و گذشته شما رو يادشون ميره... ببخشيد دكتر!

............................................................................
متاسفم كه بخشي از اظهار نظر بنده كه راجع به دولت بود حذف شده بدون هيچ توضيحي! البته اين روش و مرام دوستان اصولگراست كه بدون توضيح حذف ميكنند چه مطلب من باشه و چه كانديداي مجلس و يا حتي يه جناح باسابقه سياسي !
257769 | سامان   |2009-12-10 05:31:24|IRAN - [moderator5]
آژانس‌هاي منطقه ما، 1000 تومان گران كرده‌اند.
257770 | ali   |2009-12-10 05:53:57|SWEDEN - [moderator5]
سلام
صرف حرف زدن چون مالیات که نداره می شه خیلی قشنگ صغری کبری کرد و حرفهای قشنگ زد من دو تا سوال دارم
1- به قول شما از سال 86 با اجرای طرح سهمیه بندی مصرف 20 میلیون لیتر متوسط روزانه کم شد که اگه به قیمت واقعی هر لیتر (لیتری 500 تومن که دولت داره وارد می کنه ) و میزان زمان این دوسال ضرب بشه حدودا می شه رقم 8000 میلیارد تومن یا 8 میلیارد $ که واقعا رغم قابل عرضی هست حالا می شه بگین این پول کجا هزینه شده ؟ قرار بود از این محل پالایشگاه ساخته بشه که ایجاد اشتغال بشه بی نیاز از واردات بشیم میشه اسم پالایشگاههایی که تو این دو سال از این محل ساخته شده و یا حداقل تامین اعتبار شده و قرار ساخته بشه اطلاع رسانی کنین . من به عنوان یک مهندس یاد گرفتم باید با عدد رقم حرف زد نه با شعار . لطف کنین پس این امار رو هم ارائه بدین
2. می شه میزان ظرفیت روزانه مترو شهری تهران و اتوبوسرانی رو اعلام کنین ؟ میزان مسافربر های شخصی و کسایی که از تاکسی استفاده می کنن رو بدین ؟رابطه میزان کاهش سهمیه با افزایش نرخ تاکسی ها رو بگین ؟ رابطه تاثیر افزایش کرایه ها تو سایر مواد غذایی رو مشخص کنین ؟ با توجه به وضع اسف بار صنعت و بیکار شدن اکثر کارگرهای زحمت کش که باعث شده خیلی هاشون رو به مسافر کشی بیارن ایا واقعا فکری برا این ها شده ؟ یا بازم این هست که " ما پیاده می کنیم طرح رو بالاخره مردم یک جوری باهاش کنار میان حالا یکم اولش شلوغی می کنن بعد تموم می شه میره " ؟ من مخالف ازاد سازی انرژی نیستم ولی هر کاری اصولی داره . من کشوری زندگی می کنم که بنزین لیتری 1400 تومن به پول ایران هست ولی خوب خیلی چیزهای دیگه کنار این هست ، حداقل حقوقها ، سیستم سوشیال ، سیستم رایگان درمانی ، سیستم فوقالعاده حمل و نقل ، قیمت پایین خودروهای خوب و کم مصرف .
یک دوستی کامنت داده که اول آزاد بشه بعد خودرو ساز مجبور می شه کم مصرف تولید کنه واز باقی دنیا مثال زدن ، دوست عزیز تو باقی کشورهای دنیا خودروساز ها دولتی نیست بازار انحصاری نیست تعرفه ها به این شکل که تو ایران هست نیست و خوب اگه خودرو ساز نتونه کم مصرف تولید کنه ورشکست می شه چون مردم میرن کم مصرفش رو با یک برند دیگه می خرن . آیا ایران هم اینجوریه ؟ فرض کن از فردا بنزین شد لیتری 1000 تومن و تعرفه واردات هم تغییر نکرد چون خودروسازمون هم دولتی هستن و شما مجبوری باز همین خودرو ها رو به همین قیمت با همین کیفیت و با همین میزان مصرف بخری اونوقت چی ؟ فشارش به کی میاد ؟
واقعا باید رو این مسایل روشنگری بشه .این هم وظیفه شما هست به عنوان رسانه
257776 | نا اميد  - طبل تو خالي   |2009-12-10 08:39:55|IRAN - [moderator5]
اقايون الف تا حالا سوار اتوبوس . مترو و... شديد كه استفاده بهينه از مصرف سوخت را مطرح مي كنيد . ديديد وقتي مي خواي سوار مترو باشي بايد دو نفر باشيد كه يه نفر از بيرون فشارد بده كه بري تو و نصف بدنت بيرون باشه تازه خود طرف هم با بعدي بياد تازه اونم بايد به فكر اومدن خودش باشه .تا حالا سوار اتوبوس شدي كه ...
257779 | پوریا  - نیکوست اما...   |2009-12-10 08:47:21|IRAN - [moderator5]
هدفمند کردن یارانه ها و حذف آنها و رساندن قیمت کالاهای یارانه ای به سطح قیمت های جهانی به جهت پیشگیری از اتلاف منابع کاری بسیار نیکوست اما...
چگونه وقتی سطح دستمزد اکثریت مردم کشور در حد 5 درصد یا 10 درصد دستمزد های جهانی است می خواهید این طرح ها را اجرا نمایید ؟
257781 | ناشناس   |2009-12-10 08:55:22| - [moderator5]
آقاي نويسنده محترم اولا" اعلام نمائيد پول ناشي از صرفه جوئي ذکر شده جنابعالي کجاست؟
اگر وسايل حمل نوقل عمومي خوب بود مردم مرض ندارند که از ماشين شخصي استفاده کنند.
همچنين با کاهش سهميه خودبخود به سمت استفاده از بنزين ازاد و بدون سوبسيد صورت مي گيرد .
258071 | رعيت   |2009-12-10 20:20:05| - [moderator15]
اين حسن تدبير! دولت كه در فصل زمستان با اين مشكلات حمل نقل كه در هر صورت مجبورند با وسيله نقليه به محل كار و مراكز اموزشي و... بروند واقعا جاي تحسين دارد
اما اقايان تصميم گيرنده كه با وسائط نقليه عمومي جابجا نميشوند كه بفهمند مردم چه ميكشند ؟
بنزين 400 تومني بيت المال هم بيخيال
اين هنر نمائي لازم بود اولا جايگاه هاي سي اب جي را تقويت ميكردند انوقت اول سهميه گاز سوز ها را كم ميكردند بعد بنزيني هاي شخصي را
خدا را شكر كه براي دوگانه سوز ها اين فرصت پيش امد تا با فروش بنزين مازاد به نوائي برسند
پيامبر(ص) ميفرمايد من از فقر بر امتم نميترسم بلكه از سو تدبير (مديريت) هراسانم.
بقول معروف انها كه زورشان به شركت هاي خودروسازپر مصرف نميرسد يا توان ساماندهي و تقويت حمل نقل عمومي را ندارند بهترين روش فشار بر مردم است
كه البته نبايد فراموش كنند مردم پاسخ اين سو تدبير ها را در صندوقهاي راي خواهند داد
258362 | مهدی  - تهران ویران ایران آباد   |2009-12-11 19:42:27|IRAN - [moderator7]
باید سهمیه تو هر دوره کاهش پیدا کنه تا به صفر برسه
اون وقت واقعا صرفه جویی بزرگی صورت میگیره

البته به شرطی دولت باید با اون پول حمل و نقل عمومی رو افزایش بده و ارزون کنه
من خودم با ماشین به دانشگاه میرم و مشکل بنزین دارم
قبل از سهمیه بندی دولت گفت حمل و نقل عمومی رو افزایش میده
ولی من تو استان خودم (گیلان) هیچ تغییری ندیدم جز افزایش دوبرابری کرایه ها
متاسفانه دولت فکر می کنه ایران فقط تهرانه
این همه ثروت کشور و در اختیار دارند و دوقورت و نیمشون باقیه

تهران ویران ایران آباد
258968 | ناشناس   |2009-12-12 23:50:01| - [moderator5]
بهتره دولت دست از دلالی برداره و مثل سایر کشورها همه چیز آزاد بشه و رقابت در عرضه بنزین در پمپها آزاد بشه . ضمن اینکه یه فکری هم باید برای محصولات داخلی کرد و واردات خودرو با کیفیت با گمرکی پایین حدود 10% آزاد بشه. من نمیدونم چرا اینقدر آقایان و سیاست مدارهامون دنبال جفا و ظلم کردن به مردم هستند. اصلا دوست ندارن مردمشون راحت زندگی کنند. خدا بیامرزدت کوروش کبیر با اینکه اون موقع اسلام نبود ولی از هر مسلمونی تو این مملکت مسلمون تر بودی. صبح صادق نزدیک است
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به
نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران
منعکس نمی ‏شوند.
- با حروف فینگیلیش ننویسید و از کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."



(14 توصیه)