توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 59600
احمدي‌نژاد: طرح بهتری دارید، ارائه کنید
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۳:۴۴
رييس‌جمهور گفت:‌ به فضل الهي امروز يك حركت پرحجم و بالنده در عرصه علم و پژوهش در كشور ما جاري است و دستاوردهاي علمي و پژوهشي افتخارآميز است.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد در همايش پژوهش و فناوري افزود: عرصه‌هاي گوناگون علمي در دسترس دانشمندان و محققان قرار گرفته است، در حالي كه بعضي دستاوردهاي امروز در گذشته حتي در آرزوهاي ما هم نمي‌گنجيد؛ برخي عرصه‌ها به گونه‌اي بود كه دانشمندان ما تصور هم نمي‌كردند كه روزي بتوانند وارد آن شوند.

وي خاطرنشان كرد: كارهاي ملي و فراملي، تعداد اختراعات، مقالات و پژوهش‌ها در عرصه‌هاي صنعتي، پزشكي، هوافضا، نانو و هسته‌يي را ببينيد، اتفاقاتي عظيم و آينده‌ساز است.

وي با بيان اين‌كه " دست كساني كه براي اعتلاي اين سرزمين تلاش مي‌كنند را مي‌بوسم" اظهار كرد: اما آيا كارهايي كه انجام مي‌شود درخور ظرفيت علمي و پژوهشي و توانمندي‌هاي ملت ماست؟ به نظر من پاسخ اين سوال منفي است. كارهاي انجام شده نسبت به گذشته بي‌نظير است اما در طراز ظرفيت علمي و پژوهشي كشور نيست. ملتي كه در طول صدها سال و در سخت‌ترين شرايط سياسي و اقتصادي دانشمندان بزرگي را به جهان هديه كرده و قله‌هاي علم و فناوري را در اختيار داشته و توانسته است هم در نظر و هم در عمل در توليدات ملي پيشتاز ملت‌هاي عالم باشد، ظرفيت‌هايش بيش از آن است كه امروز به فعليت رسيده باشد.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال كه "مشكل در كجاست؟" خاطرنشان كرد: همه كساني كه براي اعتلاي اين سرزمين كار مي‌كنيم، باورمان اين است كه مي‌توانيم با سرعت چند برابر حركت كنيم، اما علي‌رغم همه تصميم‌گيري‌ها، آن‌چه دل‌مان مي‌خواهد، اتفاق نمي‌افتد. علي‌رغم برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌ و تغيير ساختارها و ايده‌هاي جديد هم آن طور نشد. بودجه بخش پژوهشي سه هزار ميليارد تومان است، اين در مقايسه با ايران زياد نيست و بايد به هشت تا ده هزار ميليارد تومان برسد، اما اين رقم در مقايسه با بودجه‌ دولت زياد است و بودجه بيشتر از اين جا ندارد. دولت محدوديت دارد ضمن اين كه بر اين باوريم كه در حد همين سه هزار ميليارد تومان هم تحقيقات واقعي انجام نمي‌شود و ما با موانعي مواجه هستيم.

وي درباره موانع تحقيق گفت:‌ ما يك سري موانع داخلي و يك سري موانع بيروني داريم؛ موانع داخلي به اصل مديريت علمي و اقتصادي كشور برمي‌گردد. اقتصاد ما طي دهه‌هاي طولاني دولتي اداره مي‌شد. يعني همان مدلي كه امروز مي‌گويند، شكست خورده است، به اين مفهوم كه هزينه‌هاي آن با بهره‌وري پايين همراه بوده است. سرمايه‌گذاري در بخش تحقيقات هم همچون توزيع يارانه‌هاست. يارانه‌ها بايد به تقويت برخي بخش‌ها و پركردن خلاءها منجر شود اما شيوه توزيع به گونه‌اي است كه كمترين بهره را مي‌دهد.

وي بخش انرژي را مثال زد و گفت: در بخش انرژي نسبت به هم رده‌هاي خود انرژي زيادي مصرف مي‌كنيم، اين در حالي است كه دولت در اين بخش بيشترين يارانه‌ را پرداخت مي‌كند. از سوي ديگر دعوت به صر فه‌جويي‌ها هم نتيجه آن‌چناني نداشته است. به نظر من علت به شيوه‌ كار برمي‌گردد. اين شيوه انگيزه صرفه‌جويي ايجاد نمي‌كند. دولت با قيمت‌هاي امروز بيش از صد هزار ميليارد تومان يارانه انرژي مي‌دهد، در بخش پژوهش با اين‌كه سه هزار ميليارد تومان بودجه پژوهش مي‌دهيم و در عين حال فرياد مي‌زنيم كه دستگاه‌هاي اجرايي با دانشگاه‌ها قراردادهاي پژوهشي ببندند، اما باز هم استقبال از اين مساله درخور نمي‌شود.

احمدي‌نژاد در ادامه به صنعت فولاد اشاره و اظهار كرد: ظرفيت توليد فولاد ما هم‌اكنون 15 ميليون تن است، ما به كارخانه‌هاي فولاد، سنگ معدن و سوخت را تقريبا مجاني مي‌دهيم، اما يك كشور در چهارهزار كيلومتري ما با سنگ معدن و انرژي با قيمت روز به علاوه هزينه‌هاي حمل و نقل و عوارض گمركي فولاد به كشور مي‌آورد و صنايع داخلي توان رقابت با آن را ندارند. يكي از دلايل اين وضعيت اين است كه صنايع ما در اين سال‌ها به دليل دولتي بودن نياز به رقابت احساس نمي‌كنند. وقتي هم واردات مي‌شود صداي صنايع بالا مي‌رود و فشار مي‌آورند كه عوارض گمركي بالا برود چون نمي‌خواهند در فضاي رقابتي قرار بگيرند.

وي به بخش برنج نيز اشاره كرد و گفت:‌ ما بايد به كشاورزي يارانه بدهيم، اما كسي در شعاع سه هزار كيلومتري با همه قيمت‌هاي آزاد جهاني و با 30 درصد عوارض داخلي برنج خود را ارزان‌تر مي‌فروشد پس ما كي مي‌خواهيم وارد بازارهاي جهاني شويم

وي به هدفمند كردن يارانه‌ها اشاره و اظهار كرد: يارانه‌ها هدفمند نيست، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از اقتصاد ما در چرخه يارانه است، طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تنها ارائه مستقيم يارانه‌ها نيست، بلكه باطني دارد و آن اصلاح مناسبات غلط اقتصادي به شكل بنيادي است. به عنوان مثال ما هم‌اكنون 1000 ميليارد تومان به بخش شير يارانه مي‌دهيم، اين يارانه را به كارخانه مي‌دهيم و بعد به مردم مي‌گوييم بروند در صف شير بايستد و سهميه بگيرند. بعد هزاران نفر را مي‌فرستيم كه بر توزيع شير نظارت كنند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه " نمي خواهم زحمات كشيده شده در كشور را ناديده بگيرم" خاطرنشان كرد: ما به سرعت در حال تبديل شدن به يك كشور صنعتي هستيم، اما بايد در بخش پژوهش هم اشكالات را برطرف كنيم. توزيع اعتبارات بايد متحول شود. ارزش پژوهش بايد در جايگاه خود قرار گيرد، در اين صورت مدير صنعتي چاره‌اي جز بهبود روش‌ها نخواهد داشت.

وي با تاكيد بر ضرورت اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: اگر كسي طرح بهتري دارد بياورد و بدهد، اگر در يارانه‌ها تنها 20 درصد صرفه‌جويي شود، بيست هزار ميليارد تومان بودجه به دست مي‌آيد كه هفت برابر بودجه پژوهشي است.

وي درباره موانع بيروني هم گفت:‌ امروز علم و فناوري به طور انحصاري مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرد و ابزار تسلط بر ملت‌ها شده است، به همين دليل معدود كشورهايي هستند كه مانع پيشرفت سريع ساير ملت‌ها مي‌شوند و مي‌خواهند از همه ظرفيت‌هاي علم و فناوري به نفع خود بهره‌برداري كنند، در حالي كه ما بر اساس آموزه‌هاي ديني خود، نشر علم را وظيفه خود مي‌دانيم و اين‌كه علم بايد در خدمت كل جامعه بشري قرار گيرد، نه اين‌كه به ابزاري براي سلطه تبديل شود. دشمنان مي‌خواهند با درست كردن مسايل سياسي حواس مردم را از اين مسايل دور كنند، مي‌خواهد توان دانشمندان ما را از پيشرفت‌هاي علمي به مسايل ديگر معطوف كنند.

احمدي‌نژاد افزود: در بحث هسته‌يي كه يكي از نمونه‌هاست، نمي‌خواهند ما پيشرفت كنيم، اما ملت ما راه را ـ كه ايستادگي است ـ آموخته و بر سر حقوق خود ايستاده است، تيغ دشمنان هم كند است و كندتر خواهد شد.

وي از مسوولان خواست كه با تعامل با اساتيد و پژوهشگران به اصلاح ساختارها بپردازند و ابراز اميدواري كرد كه روزي بتوانيم از حداكثر توان خود استفاده كنيم.

در اين مراسم با حضور رييس‌جمهور به تعدادي از پژوهشگران برتر جوايز و تقديرنامه‌هايي اهدا شد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.