توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 60228
تعداد واقعی شرکت کنندگان مراسم آیت الله منتظری+عکس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۳
آقای رضا حاج کاظمی یکی از کاربران الف مطلب جالبی را در مورد تعداد شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری برای ما ارسال کرده است:

پس از تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، اخلاف نظرهای بسیاری بر سر تعداد نفراتی که در مراسم خاکسپاری او حاضر شدند پیش آمد، عده‌ای این امار را حدود یک و نیم میلیون تخیم زدند و گزوه دیگر آمار 5 هزار نفر را اعلام کرده‌اند، استناد هر دو گروه نیز بر عکس‌هایی است که از این مراسم منتشر شده است. این در حالی است که می‌توان با بررسی دقیق تصاویر این مراسم، تعداد حاضران را «حدودا» تخمین زد.

عکس‌هایی که خبرگزاری مهر تهیه کرده، می‌تواند مرجع مناسبی برای بررسی تعدا حاضران باشد.

تصویر اول، به 8 بخش تقسیم شده است که حداکثر تعدا حاضران در هر کادر نوشته شده است. تعداد حدودی افراد هر کادر نیز را نیز می‌توان چشمی محاسبه کرد. مجموع این افراد جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر را تشکیل می‌دهد، با کمی اغراق و و محاسبه افرادی که پشت دوربین حضور دارند و دیده نمی‌شوند، در خوشبینانه‌ترین حالت 10 هزار نفر حضور دارند.

در تصویر دوم هم طبق همین قاعده، حدود 11 هزار نفر حضور دارند که فرض را می‌توانیم بر 15 هزار نفر بگذاریم. اگر تابوت را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اکثریت غالب این افراد در هر دو تصویر مشترک هستند. با این حال، اگر این دو جمعیت را، دو جمعیت مختلف فرض کنیم(که اینگونه نیست) باید بگوییم حدود 25 هزار نفر حضور داشتند که اختلاف فاحشی با آمار یک میلیون نفری دارد؛ یعنی باید این جمعیت را در 40 ضرب کنیم تا به عدد یک میلیون برسد که محال عقلی است.




 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.