نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 61979
اعتدال
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۰
یکی از مهمترین پیامدهای طبیعی در حوادث تند و پر تنش سیاسی، رشد «افراطی‌گری» یا «رادیکالیسم» است. هیجانات و احساسات متراکم در برخی مقاطع زمانی موجب می‌شود که برخی افراد و جریانات فکری و سیاسی، نتوانند خود را بموقع کنترل کنند و ترمز را بکشند تا جامعه به آرامش برسد. لذا همچنان بدون توجه به مقاطع زمانی مختلف، به تندروی و افراط خود ادامه می‌دهند و عملاً جامعه را خسته‌ و دلزده‌ می‌کنند.



اگر قبول داشته باشیم که یکی از نیازهای مبرم در جوامعی که دوران پرتنش سیاسی را طی می‌کنند، آرامش و تمدد اعصاب روانی و فکری است، رادیکالیسم بوجود آمده از بطن دوران التهاب، باعث می‌شود که جامعه نتواند به آرامش خود برسد فلذا بسرعت دلزدگی و دلسردی و بی‌تفاوتی بوجود می‌آید که این پدیده در جوامع دینی، منجر به سکولاریسم خواهد شد.



صرفنظر که بپذیریم حوادث پس از انتخابات در ایران پایان یافته و یا هنوز به صورتهای دیگر ادامه دارد، بهرحال جامعه در حال حاضر احتیاج به آرامش و اعتدال دارد تا اولاً فضای غبارآلود،‌ شفاف‌تر شود،‌ و ثانیاً جامعه بلحاظ روانی، «استراحت» كند. این، همان نکته‌ای است که رهبری انقلاب اخیراً اشاره کردند. اما رادیکال‌های مدعی و دوآتشه، گوش شنوایی ندارند و بیم آن می‌رود که با ادامه وضع موجود، «خروج از رهبری» هم عملاً کلید بخورد. برخی کلمات مانند سرخوردگی و نومیدی، فقط در قاموس رادیکال‌ها یافت می‌شود و سرآغاز تشکیل نطفه‌‌های خطرناک است.



صدالبته، برخی از افراد و جریانات، ‌ذاتاً رادیکال هستند و فقط در فضای رادیکالی می‌توانند تنفس کنند لذا از آرام شدن فضا بشدت هراس‌ دارند. اینان با شعارهای تند و تحریک روانی جامعه، تلاش می‌کنند که رادیکال‌های طرف مقابل را به عکس‌العمل وادار کنند تا ماهی مقصود را صید نمایند. حتی اگر به اجرای عادلانه قانون اعتقاد دارند (که ندارند)، تحقیقاً اجرای قانون بصورت قاطع و عادلانه و جامع، در فضای آرام امکان‌پذیر است و نه در محیط غبارآلود و پرتنش که امکان خطای دید زياد است. متاسفانه در بسیاری از تریبون‌های رسمی پس از حوادث روز عاشورا، صحبت از «اقدام مستقیم مردم در صورت تعلل مسوولان» ببیان آمد و حال آنکه فرق بسیار است میان «حجت تمام شدن بر مسوولان» و «اقدام مستقیم مردم در صورت کوتاهی مسوولان».



بیدار کردن دیو خفته افراطی‌گری از سوی هر طرف که باشد ـ اعم از مخالفین و موافقین ـ قابل قبول نيست. براستی آنان که جزء خواص محسوب می‌شوند و به «اطلاعات پشت‌پرده» هم دسترسی دارند، آیا نمی‌دانند که چه مقامی صلاح نمی‌دانند که برخی افراد خاص دستگیر شوند؟ پس چرا مدام در شیپور دستگیری این افراد می‌دمند؟

 
 
شعرباف
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۶:۰۷
همچنانکه در مقاله بالا آمده تنها راه خروج از بحران اعتدال است یعنی میانه روی ،
یعنی برخورد با جرم بدون تبعیض و رافت ،
یعنی اجرای قوانین بدون گزینش ،
یعنی همه ایرانیان را خودی بدانیم (مردم عادی و خواص)
یعنی به همه حق اظهار نظر بدهیم
یعنی حرمت کرامت انسانی (275505)
 
افشین
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۰:۵۰:۰۷
کاش افراد شجاع.عادل و منصفی مانند آقای مطهری و رضایی فراوان داشتیم که از آبروی خود خرج کنند و تهمتها و کنایه ها بشنوند ولی به قول رهبر معظم انقلاب \"آنچه را فکر می کنن حق است بیان کنند و نترسند\"و بصیرت داشته باشند.
از طرف یک سبز می گویم ما تابع ولایت فقیه هستیم و نظام جمهوری اسلامی و کشورمان را دوست داریم و می خواهیم زیر سایه ولایت فقیه زندگی کنیم و حساب عده قلیلی از افراد آشوب طلب و هنجارشکن را از اکثریت سبزها جدا کنید.
باور کنید ما دوست داریم تمام مراکز قدرت کشور دست اصولگراها باشد اما اصولگراهایی از جنس مطهری.رضایی.توکلی.قالیباف.افروغ..... (275960)
 
احمد
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۹:۰۱:۲۴
به عنوان يك سبز من هم ميگويم كه با بخش اول صحبتهايت موافقم.
آقاي مطهري واقعا دلسوز جامعه است.
متاسفانه قدرت در اختيار كساني است كه نا اهل هستند و هيچ زحمتي براي انقلاب نكشيده اند.
حرف امام را فراموش كرديم، اينم نتيجش. (276041)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۵ ۰۰:۲۳:۵۷
از طرف یک سبز می گویم ما تابع ولایت فقیه هستیم ........و می خواهیم زیر سایه ولایت فقیه زندگی کنیم و حساب عده قلیلی از افراد آشوب طلب و هنجارشکن را از اکثریت سبزها جدا کنید.
باور کنید ما دوست داریم تمام مراکز قدرت کشور دست اصولگراها باشد اما اصولگراهایی از جنس مطهری.رضایی.توکلی.قالیباف.افروغ.....
نه اینقدر گرد و خاک کن و نه از کیسه خلیفه ( سبزها ) ببخش ،
به اندازه قدت حرف بزن
:)) (276269)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۷:۵۲
جدال افراطی ها مانند مسابقه طناب کشی است که در آن هم برنده و هم بازنده زمین خواهند خورد. (275509)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۲:۱۳:۰۲
این حرف شما کاملا درست است، اما یادتان نرود که سایت شما هم چندی پیش، دخالت مردم را در صورت کوتاهی مسئولان مربوطه طبیعی دانسته بودید. اجرای عدالت که فقط دستگیری موسوی و کروبی نیست که شما با اشاره به آن گزاره، آن را رد می کنید. بسیاری از افراد دیگر هستند که باید به نتیجه کار خودشان برسند و آن مامور انتظامی که فداکارانه تلاش می کند، نباید به این نتیجه برسد که اگر کوچکترین زیاده روی کند محاکمه می شود؛ اما با کله گنده های فتنه گر کاری ندارند.
ضمن اینکه ندیدن لایه های فتنه، اشتباهی است که این فتنه گران را آزاد می گذارد تا در زمانی دیگر و پس از تجدید قوا، به فعالیت خود ادامه دهند که بسیار خطرناک است.
باور کنید برای من قابل درک نیست که کوچکترین عیب کار نیروهای انقلابی، بزرگنمایی می شود و باید به محاکمه برسند، اما فتنه گران را در اداره عرصه کشور و دانشگاه ها، آزاد می گذارند و تازه از آن ها دلجویی هم می کنند!
فشاری که به نیروهای انقلابی وارد می شود و در همه این سال ها، از تجدیدطلبان فحش شنیده اند و الآن هم قربانی آن ها می شوند، وصف ناشدنی است و اثر خود را نشان خواهد داد. (275535)
 
نيما
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۷:۵۴:۵۸
ببخشيد گفتيد كوچكترين زياده روي (276028)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۲:۱۶:۵۶
جناب ایمانی عزیز فرمود ید صرفنظر که بپذیریم حوادث پس از انتخابات در ایران پایان یافته و یا هنوز به صورتهای دیگر ادامه دارد، بهرحال جامعه در حال حاضر احتیاج به آرامش و اعتدال دارد تا اولاً فضای غبارآلود،‌ شفاف‌تر شود،‌ و ثانیاً جامعه بلحاظ روانی، «استراحت» كند.
چرا نباید بپذیریم؟ خیلی مسئله ساده است. برای حل یک مشکل باید مشکل را شناخت. نه آنکه سعی در پاک کردن صورت مسئله نمود. و به خاطر داشته باشید شرایط فعلی اجتماع یک مسابقه فوتبال نیست که کسی استراحت کند. منم مخالف افراطی گیری هستم. اما وقتی ما افراطیون را که بسیار مشخص هستند را اجازه فعالیت می دهیم خواهی نخواهی طرف مخابل هم به دفاع بر خواهد خواست. به یاد داشته باشید آستانه تحمل افراد یکسان نیست.
ما در وضعیت دشواری قرار داریم. دشمن خارجی به ما حمله نکرده. ما دعوای خانوادگی داریم. و این بسیار مشکلتر است.اگر آنطرف مردم هستند اینطف هم مردم هستند و اگر معیار مردم تر بودن اکثریت است که دقیقا دعوا بر سر این است. معلوم نیست کدام گروه اکثریت است و کدام اقلیت (275541)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۲:۴۰:۴۲
اینان هم که در شیپور دستگیری خواص می دمند . منافع خودشان را در این می بینند (275557)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۶:۵۶:۳۶
خواص تعریف مشخص دارد منظور شما دیکتاتور مخملی است؟اگر این است باید تعریفی جدید از نخبه و خواص صورت گیرد.خواص و نخبه دارای بصیرت است و منافع ملی و ابروی نظام را به ناحق نمی برد.امروز امنیت ما در خطر است کار به جایی رسیده که دانشمندان ما را اینگونه ترور میکنند.و این همه به دلیل نا امنی ها و جسور شدن دشمن است (275813)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۱:۴۷
بابا به خدا من هم طي اين چند ماهه همين را مي گويم.آقايون يعني اينقدر درك وشعور سياسي ندارند كه دستگيري سران اصلاحات بايد با تاييد رهبري باشد؟آيا اين دوستان اينقدر درك سياسي پائيني دارند كه فكر مي كنند اين آيت الله آملي لاريجاني است كه به تنهائي به تحليل وقايع مي پردازد وبدون تاييد رهبري وهماهنگي باوي مي تواند دستور دستگيري در چنين سطوح بالائي را بدهد؟
جالب است همين آقايون افراطي مدعي هستند محسن رضائي سعي دارد رهبري را تحت فشار بگذارد كه با سران فتنه وحدت بكند ولي از رفتار خودشان كه تحت فشار گذاشتن رهبري براي دستگيري اين آقايون است چيزي نمي گويند.
آنهائي كه مدعي هستند درصورت دستگير نشدن سران فتنه ما خودمان وارد عمل مي شويم ،عملا رهبري را قبول ندارند وپ روژه عبور از رهبري را كليد زده اند. (275563)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۰:۳۰
اعتدال با کنار گذاشتن شریعتمداری و دوستانش از اطراف انقلاب ایجاد می شود . حرفهای مناظره اش این را نشان داد. (275580)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۵:۱۶:۵۳
با سلام ناشناس عزیز این نظر شما فرار به جلو است ! شما می خواهید بفرمائید که نوشته ها و نظر شریعتمداری باعث تندروی و انحراف مردم و.... شده !خوب ان بیانیه هایی که اقایان بر خلاف قانون و بدون مدرک دادن بیرون و گفتند شعبده بازی و تقلب و مردم را به خیابانها کشاندند یا ان یکی که می گفت اگه این انتخاب نشه مردم باید بریزند تو خیابان و ان یکی تهدید به اتش و دود و بنزین می کرد انها چی بود ؟ این بابا که فقط می نویسه انها که دستور می دهند بریزد تو خیابان و..... خوب کدامیک تندروتر و خلاف قانون تر است ؟ اگر این اشتباه کرده وتند روی انها چه کردند ؟ نباید انها را گذاشت کنار ؟ یک سوزن به خود بزنید یک جوالدوز به مردم (275666)
 
شيخ اشراق
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۹:۲۹:۲۹
شريعتمداري آيا چيزي بيشتر از يك روزنامه نگار هست. اگر مطلبي مي نويسه بهترشو بنويسيد. اگر دليلي مياره بهترشون بياريد. ديشب كواكبيان چه حرفي رو با مدرك زد؟ آيا اين حرف كه بايد به قانون برگرديم (براي همگان) چيزي افراطي است. احمدي به هاشمي اتهام زده برن دادگاه براي هم اثبات كنند چرا موسوي مي ترسه!
خطاي احمدي نژاد مثل پاس غلط مدافع هست ولي كار موسوي مثل 10 تا گل به خودي بود عزيز دلم
ياعلي (275893)
 
افشین
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۲:۳۸:۱۷
با اینکه طرفدار اصلاح طلبان هستم این نظر را اینگونه تکمیل می کنم که تندروهای هر دو جناح را باید کنار گذاشت. (275964)
 
رحمان
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۳:۲۹:۱۴
با سلام
دوستان محترم سایت الف
چرا تصور می کنید « سرخوردگی و نومیدی، فقط در قاموس رادیکال‌ها یافت می‌شود»؟ وقتی فرد یا افرادی علیرغم هجوم تبلیغات همچون سونامی، با اشاره ای دل در گرو فردی می گذارند که او را متعهد و معتقد به راه امام و خط رهبری می دانند،و پای صندوق های رای گیری حاضر و او را انتخاب می کنند. بعد می بینند در انتخاب همکارانش نه به توصیه های دلسوزانه رهبری توجه می کند و نه نصایح دلسوزان، از آن سوی دیگر برخی از منتخبان ایشان مستقیما به عقاید مردم توهین می کنند و با فلان خانم هنرپیشه با لبخند ژوکوند عکس می گیرد، از بیت المال بذل و بخشش های بیجا می کند در حالی که برخی از رزمندگان مدافع خاک مقدس ایران اسلامی برای مبالغ بسیار ناچیزی ، در بد ترین شرایط بسر می برند، از سوی دیگر عمدا افراد مسئله دار را برای همکاری انتخاب می کند و مسایل دیگری مثل حضور بدون خبر و بدون دعوت در مجلس که خود شما بهتر می دانید چرا و من صلاح نمی دانم همه چیز را شرح دهم و موضوعات مشابه دیگر...
به نظر شما نباید نا امید و سرخورده شد؟ آیا این سرخوردگی نشان متعصب و رادیکال بودن است؟ (275591)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۳:۳۰:۴۷
با سلام اینکه میفرمائید افراطی گری مردود است قطعا درست است ولی این مردودی را نمی توان از یکطرف خواست و دیگری از سوی دیگر در مقابل کارهای افراطی بعضی طرفداران یا حتی دشمنانی که در بین طرفداران انها جمع شده اند سکوت کند یا یکی دیگر خود را به انراه بزند و منکر حوادث روز عاشورا توسط طرفدارانش شود .
ببینید ما در خوشبینانه ترین حالت می گوئیم اقای موسوی و کروبی جزئی از نظامند اینها از دشمنان نظام و انقلاب و اسلام نیستند طرفداران اینها اغتشاشگر نیستند یک عده دشمن خود را در بین طرفداران اینها مخفی می کنند و دست به اغتشاش می زنند و........ خوب وظیفه این اقایان چیست ؟ ایا نباید مرز خود ودشمنان خود را مشخص کنند ؟ ایا نباید مرز طرفداران و اغتشاش گران را روشن کنند ؟ خوب ببینید دو سه هفته اول بعد از انتخابات را می گذاریم کنار که هیجان بر همه غلبه کرده بود ! بعد بیائید از روز قدس ببینید یعنی قبل ان وقتی اسرائیل به صراحت اعلام می کند ما طرفدار این جنبش و رهبران ان هستیم وقتی امریکا و انگلیس و منافقین و بهائی وسلطنت طلب حمایت می کنند وظیفه اقایان چیست ؟ سکوت ؟ وقتی عکس امام را پاره می کنند باید سریع موضوع را رد کنند ؟ تلویزیون دروغ نشان داد! سایتهای خارجی و طرفدار شما پس چی را نشان دادن ؟ خوب توجه نکردید امدند در روز عاشورا بدتر کردند انها باز چکار کردند باز تفکیک قائل نشدند گفتند مردم خداجو ! بابا اگر خود شماها تفکیک نکنید می خواهید طرف مقابل تفکیک کند ؟! اگر شما در زمان حمایت اسرائیل فقط یک بیانیه می دادید می گفتید ما معترضیم و این اعتراض داخلیه به شما جنایتکاران کودک کش هم ارتباط نداره و حمایت انها را رد می کردید ان موقع انها به خودشان اجازه نمی دادند شعار نه غزه نه لبنان سردهند خوب وقتی شما سکوت می نمائید انها این کارها را می کنند ! همه دیدن روز عاشورا چه شد ! سایتهای خودتان هم نشان دادن شبکه های خارجی هم همینطور برای چی میفرمائید اگر بوده مردود است !؟ تازه مردود است محکوم نیست ! برای چه میفرمائید ما امریکایی وانگلیسی و... نیستیم چرا نمی فرمائید ما نیازی به حمایت انها نداریم و حمایت انها را رد می کنیم و عمل وابستگان انها را محکوم می کنیم ؟! خوب وقتی شما این کارها را نمی کنید این می شود که دیگران تصور می کنند ویا یک عده به خودشان اجازه می دهند بگویند شما از خارج حمایت می شوید و....... بهر حال وقتی تند روی می شود تند روهای طرف مقابل هم میدان پیدا می کنند بهر حال کسی نباید با اعمال و رفتارش خود را در مظان اتهام قرار دهد.وفکر می کنم بهتر است برای دوری از هر سوئ برداشتی اقایان مرزهای خود و طرفداران را با دشمنان واقعی ملت مشخص کنند. (275592)
 
افشین
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۲:۴۴:۰۱
\"رای چی میفرمائید اگر بوده مردود است !؟ تازه مردود است محکوم نیست ! برای چه میفرمائید ما امریکایی وانگلیسی و... نیستیم چرا نمی فرمائید ما نیازی به حمایت انها نداریم و حمایت انها را رد می کنیم و عمل وابستگان انها را محکوم می کنیم ؟!\"
آقا محمد. خوب اگر به جای کلمه \"مردود\" بگویند\"محکوم\" و بعد به جای اینکه بگویند ما آمریکایی و انگلیسی و .. . نیستیم همان حرف شما را بگویند که ما نیازی به حمایت آنها نداریم و عمل وابستگان آنها را رد می کنیم خوب شما یک چیز دیگه در می آرید می گید که! بلاخره یک ایرادی دوباره می گیرید! (275968)
 
فاروق
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۴:۰۷:۵۰
شما اگر بتوانيد هزينه اقامت آنها را در يك جزيره خوش آب و هوا تقبل كنيد،هم آنها آرام مي شوند و هم مملكت.
بنده مطمئن هستم سايت الف و آقاي توكلي برعكس بعضي ها... چنين پولي را نه دارند و نه مي توانند از جايي! تامين كنند.
اتفاقا امثال بنده عامي غير نخبه از ماستماليزاسيون(يا همان وحدت ملي!)آقايان مي ترسند.
اعتدال به جاي خود خوب است و همانطوري كه رهبر عزيز فرمودند مردم نبايد با فتنه گران برخورد مستقيم(نقل به مضمون) كنند. اين درست.ولي چرا اين درخواست ايشان تبديل به خواسته حداقلي بعضي ها شده و به تفسير و تحليل هاي آن چنيني مي پردازند خدا مي داند.
بهر حال نويسنده مطلب و طراحان وحدت به خوبي مطمئن باشند كه مردم ما آگاهند و كاملا همه چيز را مي فهمند و حتي با فرستادن مخالفان اين وحدت به سفر كذايي رفتار آنها دقيقا از طرف مردم رصد مي شود و رفتار مردم وابسته به اين روزنامه و آن سايت و امثالهم نيست بلكه با \"شعور\" خود وقايع را \"تحليل\" ميكنند.
حال چرا نويسنده در آخرخواسته است تا به كساني كه مخالف او فكر مي كنند انگ افراط گري(با كلمه اي شبيه ديو) را بزند خدا عالم است. (275619)
 
حامد
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۹:۵۱:۵۸
اين چيزيه كه تو دلم مونده بود. ممنون كه مطرحش كردي فاروق (275906)
 
کوشا
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۴:۱۴:۰۳
بعد از 7 ماه از انتخابات دیگر حرف از صحت یا تقلب معنایی ندارد هر کدام که به وقوع پیوست فعلا\" واقعیت این استکه احمدی نژاد بر کرسی قدرت تکیه زده است و صدا و سیما نیز کلا\" به نفع ایشان عمل میکند حال بماند که اشخاصی چون بنده چقدر نسبت به برنامه های دولت فعلی انتقاد داریم ولی بایستی چون یک انسان همدیگر را تحمل کنیم و بفکر خارج کردن رقیب به هر قیمتی نباشیم که حضرت حق فرموده است \" وجعلناکم امه وسطا\" بنابراین اعتدال رمز شروع وحدت مجدد است و هرکس که بر طبل جنگ و ستیز می کوبد از هر طرف که باشد دانسته یا ندانسته خائن به وحدت این امت است. (275622)
 
سعید
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۴:۴۴:۵۷
با سلام و عرض تشکر به خاطر این نوشتار منطقی
متاسفانه چندوقتی بود که الف هم داشت به سمت این افراط گریها می رفت و عملا نقش کیهان و 20:30 رو در فضای مجازی به عهده داشت. امیدوارم این نوشتار بتونه سرآغلزی باشه بر بازگشت به محیط عدل و انصاف. به نظر بنده ادامه روند غلط قبلی الف می تونه باعث بشه که تعدادی از خواننده هاش دیگه به این سایت سر نزنن و همون اتفاقی که برای صداوسیما افتاد(یعنی بی اعتمادی مردم) واسه این سایت هم بیفته.
باز هم تشکر به خاطر نوشتار خوبتون. موفق باشین. (275639)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۴:۴۹:۲۳
آقایون الف این مطلب بر اصل اعتدال و بی طرفی نوشته شده و مخاطب اون خاص نیستند ولی این عکسی که گذاشتید....؟

بابا شما دیگه کی هستین؟ (275642)
 
محسن
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۲:۵۸
كاملا صحيح است
دشمنان زيرك و دوستان نادان افراطي هر دو تيغه هاي يك قيچي هستند. صحبتهاي اخير رهبري كاملا راهگشا بود. هم براي موافقان و هم مخالفان غيرمعاند. راه برخورد فقط قانون است وگرنه افراطي گري سبب بروز اختلاف يا حتي جنگ داخلي ميشود و اين همان چيزي است كه طراحان انگليسي و خائنين وطني دنبال ميكنند.
به نظر من همانگونه كه رهبر گفتند بايد سراغ موضوعات اساسي مملكت رفت و گرنه تمركز همه رسانه ها بر اين موضوعات كشور را از مسير اصلي پيشرفت دور كرده و فضاي التهاب مورد نياز جريانات آشوبگر را تقويت خواهد كرد. (275643)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۶:۱۴:۵۰
ارمیای بی وتن می گفت از وقتی شعار ایران برای همه ایرانیان را شنیدم فهمیدم ایران دیگر جای من نیست. حالا این شعار وحدت ملی هم یعنی همین. آخر آخرش یعنی اینکه بیایید پای آدمهای ارزشی و حزب اللهی را ببریم و بیت المال را با هم قسمت کنیم. از نظر اینها وحدت ملی یعنی همین و من از این وحدت ملی است که می ترسم. (275781)
 
محسن
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۶:۴۱:۴۹
تنها راه حل این است موسوی وخاتمی وکروبی توبه کرده و مردانه از دروغهای بزرگی که گفته اند از مردم عذرخواهی کنند واگر این کار را نکنند توی این مملکت قانون وجود دارد و از طریق قانونی با انها برخورد شود اگر باقانون برخورد نشود این بدعتی است که در اینده می شود تکرار شود ودراینده دیگران میگویند مگر با موسوی چه کار کردن راه مبارزه با فتنه
ا- اجرای کامل قانون هرکس در هر مکان منصب
2-دادن اگاهی وبصیرت و شبهه ات و سوالت را جواب دادن (275800)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۱۹:۲۴:۱۱
جدال افراطی ها؟
حالا مهندس موسوی و کروبی افراطی شدند ؟
تا ساله هشتادو چهار که سازگارا و گنجی افراطی بودن
امروز موسوی و کروبی
لابد فردا لاریجانی و توکلی و رضایی
خدا به داد هممون برسه (275890)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۰:۰۲:۰۴
کسی گفته بود کروبی غلط عربی دارد و روحانی است که عربی نمیداند پس آقای احمدی نزاد بفرمایند این عربی که به دول بر می گردد و میشود دول خلیج العربی پس فارسش کجاست مگر هر جا از خلیج صحبت میشود نمیگوییم چه خلیج و چه خلیج عربی هر دو جعلی است و فقط خلیج فارس صحیح است پس چطور زیر تابلویی که اسم جعلی و ضد ملی حمل میکند نشسته اید چقدر فرافکنی میکنیم حال که اشتباه کردید معذرت خواهی کنید به سواد عربی مردم هم گیر ندهید. (275914)
 
بیطرف
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۰:۲۴:۴۵
اعتدال یعنی صدای چپ و راست و میانه محترمانه بیان شود و عادلانه شنیده شود (275925)
 
سعید
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۰:۵۹:۲۵
اعتدال یعنی بالا بردن ظرفیت ایدئولوژیکی خود و داشتن جنبه ای پولادین در شنیدن سخنان تمامی افراد اعم از مخالفین و موافقین و پذیرش حرف حق و سپس حرکت در جهت مصالح عموم جامعه. (275936)
 
علی
۱۳۸۸-۱۰-۲۳ ۲۲:۲۷:۱۴
مقصر اصلی خودمان هستیم که انسان های با تعصب و با بینش کم ولی در نظر خودمان روشنفکریم شما این کامنت ها از بالا تا پایین بخوانید سایت الف گفته مبحث اعتدال باز می اییم و به جان هم می افتیم و هر کدام دیگری را مقصر جلوه می دهیم بابا مردم خسته شده اند دیگر بس است کمی هم وحدت داشته باشید نگاه کنید فکر می کنید امثال bbc و voa دلشان برای مردم ما سوخته که اینهمه به جریانات دامن می زنند آنها هم فکر منافع خودشان هستند پس دو جناح باید وحدت داشته باشند (275955)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۱:۰۲:۳۵
بسیاری ازخانواده ها ارامش روانی خود را از دست داده اند من خودم سه برادر دانشجو و دوفرزند دانش اموز دبیرستانی دارم که به شدت معترض و ااحساسی هستند و فضای بوجود امده مانع رفع ابهامات و اقنای انها میشود ونگرانی ما از اینده بیشتر میشود واقعا اگر افراطیونی مثل شریعتمداری و ....از صحنه خارج و ..... پایه های نظام همواره محکم و استوار خواهد ماند درود بر شهید مطهری و فرزندان مخلص وشجاعش (275662)
 
هموطن
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۱:۲۱:۵۳
چرا صدا و سیما اجازه جولان افراطی ها را می دهد و رویه اعتدال را برای ارامش و حل شدن مشکلات نمی دهد و علاقه زیادی به پاک شدن صورت مسئله می دهد و مشکل را پیچیده تر می کند و کمی از اصول گرایان میانه رو و دلسوز کشور پیروی نمی کند (276001)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۸:۲۶:۰۸
در دانشگاه ما سبزها مي نويسند

ما بيشماريم

دانشجوها مي آيند آن را دست كاري مي كنند و مي نويسند

ما بيماريم يا ما بيشعوريم

اما هر دو شعار از نظر من خارج از اعتدال است

سبزها نه بيشمارند و نه بيشعور يا بيمار (276031)
 
غلامعلی دزفولی زاده
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۹:۰۵:۵۱
سلام اعتدال یعنی چه؟ ایا منظور از اعتدال
بین حق وباطل ایستادن؟
بین شطان وخدا ماندن؟
بین فتنگران و40 میلیون رای و70 میلیون ایرانی مسلمان نظام دوست ماندن؟
به نظر من اعتدال صورت نمی پذیر الا به اینکه همه چه شعاردهندگانی که زمانی بخوبی شعار قانون گرایی را سرمیداند در برای یک بار هم که شده در عمل به مردم نشان دهند که واقعا قانونگرا هستند رجوع به قانون و برخورد قانون با متخلفین وفتنگران حتی اگر به ضرر ما باشد چه در قضیه کهریزک چه تحریک مردم توسط سران فتنه داخل (موسوی کروبی خاتمی ومهدی وفائز هاشمی و...)
اایا این شعار اعتدال برای فرار از قانون است؟ تا در مقابل تخلفاتشان پاسخگو نباشند یا رجوع به قانون؟
اعتدال با رجوع به قانون میسر میشود بس هر راهی غیر از قانون علامتی است برای ایندگان که شما هم بیایید تحریک کنید هدایت کنید با بیگانگان همراه وهم سخن وهم هدف شوید اغتشاش کنید اشوب کنید مردم را بکشید مغازها را اتش بزنید لباس بسیجیان را از تنشان در اورید بیش از 30 بسیجی را شهید کنید مردم عادی را بکشید حدود دو هزار زخمی نیروی امنیتی را بوجود اورید وهزاران جرم جنایت بکید در اخر هم کسی پیدا خواهد شد وسخن از اعتدال بزند وحکمیتی برپاشود ونیز خروج از قانون برای من نوعی که فرزندم را از دست دادم و حق قصاص دارم نوعی حق کشی است چه کسی حق دارد حق الناس را از انها با شعار اعتدال غصب کند خداوندبخشش را درصورت توبه از حق الله می دهد اما حق الناس را چه؟ این حق را به خود نداده که حق الناس را جوابگو باشد پس چگونه مثل من نوعی که فرزندم را بیگناه کشتند باید قانون را کنار گذارم وبه اعتدال که نمی دانم معنایی ان چیست رجوع کنم برگردیید به قانون قانون قانون وقانون (276042)
 
ابی
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۰۹:۵۰:۰۶
بخاطر جنگ قدرت و هوای نفس ببینید چقدر افراطیون هردو جناح چپ و راست آرامش را از ملت گرفته اند آیا از شهیدان گمنامی که آثار مطهر آنان را هنوز که هنوز است غریبانه و مظلومانه از زیر خروارها خاک بیرون می آورند خجالت نمی کشید!؟آنها از همه چیزشان گذشتند ولی شما بلایی به سر این کشور آورده اید که صدام بدعاقبت هم نتوانست این خدمت را به بیگانگان بنماید!اشکال هردو گروه افراطی عدم ولایت پذیری کامل است!خداوند همگان را هدایت کند! (276050)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۱۰:۳۰:۵۲
اگر به مردم اجازه دهند يكبار براي هميشه طومار منافقين و سران فتنه سبز را به هم مي پيچند. چون صبر مردم هم حدي دارد... (276058)
 
حميد
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۱۰:۳۳:۴۵
همه مشكل ما از عدم بصيرت برخي از خواص هست وگرنه مردم در اجتماع چند ميليوني روز 9 دي با سران آشوب و بيگانگان اتمام حجت كردند و حرفشان را زدند. ولي ظاهرا خواص دير مي گيرند. (276060)
 
۱۳۸۸-۱۰-۲۴ ۱۲:۱۳:۱۱
ای بابا شما کامنتهای مردم را هم سانسور میکنید (276092)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.