Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات



  کد مطلب: 62257, P.View: 4991
خطايی راهبردی، به نام «جمهوری اسلامی ناب» چاپ ارسال به رفقا
محمد حسن حایری شیرازی*   
۲۷ دي ۱۳۸۸
1) نبی اکرم(ص) که الگوی ماندگار و اسوه حسنه حکمرانی است، از خمس به ابوسفیان ده برابر دیگر مسلمانان عنایت فرمودند. اگر چه در روایات متعدد وارد شده است که ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد، ولي تبدیل مشرک و کافر به منافق، یک قدم به جلو است چرا که یک نفربا عقبه ونفوذ ابوسفیان از صف کسانی که علناً علیه اسلام و حاکمیت اسلامی مقابله می کنند کم می شود و اقلا در ظاهر  به صفوف مسلمان اضافه می گردد. به علاوه، حضور  بین مسلمانان این امید را زنده می نماید که شخص در اثر زندگی در جامعه اسلامی، رنگ پذیرد و سعادتمند شود .
اسلام که به تکامل رسیدن یک نفر را مساوی زنده کردن تمامی انسان ها می داند ( من احیاها کانما احیا الناس جمیعاً) طبعا از پدید آمدن زمینه حیات طیبه یک نفر  در حد تبدیل کافر به مسلم ولو منافق به شدت حمایت می نماید.

2 ) شیوه پیامبر اسلام پرده پوشی و دادن فرصت برای اصلاح بود، نه ایجاد تضییقاتی که در اثر آن  منافق به کافر یا مسلمان به منافق تبدیل شود. در قضیه معروف عقبه پس از غزوه تبوک در راه بازگشت به مدینه تعدادی از قریش و ساکنین مدینه قصد ترور نبی مکرم اسلام را داشتند معروف است که پیامبر وقتی به کمینگاه منافقین می رسند از اصحاب فاصله گرفته و تنهایی پیش آمدند وتنها عمار و حذیفه را به همراه بردند و بعد یکی یکی نام آنها را صدا زدند و آنها را از محل اختفایشان در حالی که قصد کشتن پیامبر را داشتد بيرون كشيدند. و اینگونه بود که حذیفه به صاحب سر پیامبر شهرت یافت . ایشان از این ترور نافرجام برای تسویه حساب و یا اعلان کفر منافقین استفاده نکردند و فرمودند «نمی خواهم بگویند محمد در میان اصحاب خود شمشیر کشید» بلکه با پرده پوشی زمینه را برای اصلاح و هدایت آنها فراهم آوردند.

3) متاسفانه خطای استراتزیک خطرناکی که می شود از آن به عنوان حرکت به سوی حاکمیت ناب اسلامی تعبیر نمود در حال شکل گیری در ذهنیت و برنامه برخي از افراد درون حاکمیت است. بدین معنا که اشخاص مهمي از حاکمیت، کمال حاکمیت اسلامی را در هر چه ناب شدن و حذف کسانی که به زعم این قشر از خلوص عقيدتي کمی برخوردارند، از طبقه حاکم می دانند رفتار شورای نگهبان در حذف جناح چپ در انتخابات مجلس هشتم به عذر عدم احراز صلاحیت  در همین چهار چوب قابل فهم است. حذف یا به حداقل رساندن بدنه رسانه ای این جناح در طول زمان نیز در همین چهار چوب قابل تفسیر است.

4) تنگ نمودن دایره مشارکت در تعیین سرنوشت با زعم حرکت به سوی سرنوشت متعالی تر و خالص و ناب، به كشمكش‌های داخلی ، تحکیم شرايط پلیسی ، کم رنگ شدن جمهوریت و در نهایت فساد و وابستگی به قدرت های خارجی و از کف رفتن استقلال که نتیجه تکیه بر قدرت داخلی است می انجامد.

دست کم گرفتن کمیت عددی طرفداران نظام در قبال افزایش کیفی طرفداران نظام به از کف رفتن هیمنه نظام در چشم بیگانگان و قربانی شدن حقوق مردم در تنازعات داخلی می انجامد.

5) اصرار بر اشتباه زمینه غفران و رحمت الهی را از بین می برد. عقلای قوم باید در راستای اصلاح اندیشه و عملکرد نهاد شورای نگهبان – كه وجود و اعتبارش ضروري است- تدبیر بیندیشند. بخشي از اعتراض و عداوتی که بین لایه های مختلف اجتماعی شکل گرفته است نتیجه عملکرد برخی از جریان ها در پیگیری حذف یک تفکر از صحنه قدرت سیاسی است.  تا این تفکر اعتراف به خطا ننماید، ممکن است جناح به اصطلاح چپ وظیفه خود را اصلاح  در چهار چوب عدم همراهی با حاکمیت  تصور كند. بنده از برادران شوراي مركزي جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامي که برخی نخبگان جناح اصول گرا هستند، این سوال را می پرسم: اگر رهبر عزیز فعلی بر مسند ولایت نبود و فرد دیگری با ابزار شورای نگهبان، به صرف عدم احراز صلاحیت، شما عزیزان را از حق انتخاب شدن و شرکت در تعیین سرنوشت مملکت بالمره محروم می نمود عکس العمل شما برادران اصول گرا چه بود آیا کاسب کارانه به کناری می خزیدید یا می گفتید باید انقلاب را به ریل اصلی‌اش بازگرداند؟ مقصود نفي نظارت استصوابي نيست ولي اين امر صحيح و عقلي در عمل چنان اجرا مي‌شود كه تبعات ذكرشده را دارد. بر اساس آموزه های اسلامی تمامی مردم مسئول صلاح و فساد جامعه هستند و به صرف تحقق حاکمیت اسلامی وظیفه مردم پایان نمی یابد. امام علي عليه السلام با حديث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» مومنین را به نظارت دائمی بر حاکمان خویش فرا می خواند، در قبال حاکمیت اموی که با ترویج مکاتب انحرافی کلامی انزوای مردم را از صحنه قدرت پیگیری می نمود.

6) عدم تائید صلاحیت کاندیداهای مجلس بر اساس روش مرسوم، به اعمال سلیقه اعضای محترم شورای نگهبان و حتي ماموران سطح پايين اين نهاد در تعیین صلاحیت فرد برای مشارکت در قدرت می انجامد. چنان‌كه در انتخابات مجلس هشتم  منجر به حذف گسترده کاندیداهای جناح موسوم به چپ شد. اين اتفاق يكي از موجبات واگرایی و عدم مشارکت این جناح در ایجاد آرامش در حوادث پس از انتخابات را فراهم آورد. به علاوه این رویه به تغییر ماهیت سیاسی جمهوری اسلامی و تبدیل آن به کشوری تک حزبی می انجامد که البته چالش هایی که نتیجه بسته شدن راه مشارکت جویی مسالمت آمیز در سرنوشت سیاسی است را نیز پیش روی نظام خواهد گذاشت.  بجاست نیروهای علاقمند به نظام با نقد این متد به اصلاح عملکرد این نهاد نظارتی پراهميت کمک نمایند.

*مطالب منتشره ذیل عنوان «یادداشت مهمان»، الزاما نظر مسئولان الف نیست اما جامعه تحلیلی – خبری الف مسئولیت انتشار آنها را می پذیرد.
 
اظهار نظر
مشارکت در بحث
277185 | مهدی   |2010-01-17 05:52:09|UNITED KINGDOM - [moderator4]
تجلیل جامعی بود روند سریالی حذف بخشی از یاران انقلاب به تضعیف اصل انقلاب می امجامد
277576 | ناشناس   |2010-01-17 17:33:01| - [moderator4]
امام خمینی (ره) : من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیفتد .
277194 | بنده خدا  - آفرین بر آنانکه بر مدار انص   |2010-01-17 07:52:18|IRAN - [moderator4]
درود بر اهل خرد سلیم!
خداوند خیر دهد شما را برادر مؤمن! بسیار مستدل و گویا شرح داده اید.
با اجازه بنده اضافه میکنم: از کجا معلوم که آنها که ادعا میکنند ناب هستند؟ اتفاقاً کسانی که خود را برتر و با ایمان تر از بقیه میدانند به کبر و خودخواهی آلوده اند و تبعاً اصرار بر آن نشان از بی تقوایی دارد.

«مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش آسوده باشند!»
277200 | ابراهیم   |2010-01-17 08:25:39|IRAN - [moderator4]
سلام
1-من نیز فی الجمله با عملکرد ضیق شورای نگهبان در برخی مقاطع مخالفم.
2-نباید فراموش کرد که حفظ اصول در هر نظامی یک اصل قطعی است و معادل شورای نگهبان در هر کشور آزاد اما اصولگرا به ویژه کشورهای لیبرال دمکرات وجود دارد.کافی است شما ضد هولوکاست یا طرفدار اسلام حقیقی باشید خواهید دید چگونه از عرصه انتخابات آنجا بلکه از حیز حیات حذف می شوید!
3- مشارکت 40 میلیونی مردم با حضور یک دوم از کاندیداهای چپ در انتخابات دهم نشان داد که عملکرد شورای نگهبان منطقی و حضور مردم نیز حداکثری بوده است.پس مشکل حوادث بعد از انتخابات را باید در جای دیگر جستجو کرد.نبش قبر انتخابات هشتم و عملکرد تند شورا با این قضیه تمام واقعیت بلکه حتی بخشی از واقعیت هم نیست.
4- بر اساس راهبرد سکولاریزه کردن نظام اسلامی وسپس ادغام تدریجی آن در اردوگاه غرب متاسفانه جناح چپ طی 12 سال بلکه از دوران سازندگی پرجمدار این حرکت خزنده و خطرناک شد.عبور از حاکمیت یا تشکیل اپوزیسیون داخلی صرفا یک شعار اصلاحات نبود بلکه از داخل و خارج برای آن نظریه پردازی و نهاد سازی شد.جامعه مدنی و حتی ایده گفتگوی تمدنها و توسعه سیاسی و.... همگی در این راستا قابل تحلیل است.
5- برای درک بیشتر ابعاد موضوع که نه تنها انقلاب بلکه مذهب شیعه را نشانه رفته است به این آدزس ها مراجعه فرمایید:
http://www.bfnews.ir/vdchinkjldiljknlnglggfmhjfdgpfhklhlolnekonglicaphfgcabjbjbobmoenonebmnhnooedohbhcnlpekolgbjhbibaanidcbeii.html

lhttp://www.bmsu.ac.ir/Services/Article/View.aspx?OId=1069

http://www.aljomeh.ir/Siasi/Tutehcia.htm

6-توصیه می کنم نویسنده محترم و سایت محترم الف به فتنه اخیر عمیقتر و به عنوان بخشی از یک فرایند چند لایه و چند مرحله ای بنگرند.نگذاریم تاریخ باز تکرار شود.
با سپاس
277716 | المرتقب  - خليج فارس   |2010-01-18 00:49:49|BAHRAIN - [moderator17]
احسنت برادر ابراهيم . البته درباري نقطه اول بايد گفت هيج انساني يا نهادي بجز انسان معصوم قابل الخطا هستند در تشخيص مصداق صواب وخطا يا آدم هاي متناسب با مسؤولياتهاي مورد نظر .

و در باري مقال اصلي آقاي حائري بايد گفت مقايسه كار رسول الله (ص) با منافقين و ضعيف الإيمان و تازه اسلام آوردها با كار شوراي نگهبان قیاس مع الفارق است چون كار شوراي نگهبان کار تشخيص صلاحيت اشخاص بري مسؤولياتهاي كلان نظام اسلامي در قوه اجرائيه و تشريعيه در حاليكه كار بيغمبر جذب تازه اسلام آوردها يا مخالفان سرسخت به اسلام نه انتصاب انها به مسؤوليت ها .
279264 | علی همائی نژاد  - توهم   |2010-01-21 15:45:33|IRAN - [moderator7]
من به شدت برای رواج چنین توهماتی در جامعه مذهبی مان متأسفم.

1- وقتی شما برای سیر یک موضوع، یک سناریوی فرضی در ذهن داشته باشید و هیچ خللی هم به آن وارد ندانید، ناخواسته پازلی در ذهن خودتان ساخته اید که حفره های فراوانی دارد و ناگزیر هر اتفاقی که پیرامون آن موضوع بیفتد به هر زحمتی که شده در یکی از حفره های پازل قرار داده و آن را تکمیل می کنید. این اتفاقی است که در ذهن متوهم افراطی های جامعه که نمونه رسانه ای آن «کیهان» است دارد می افتد.

بلا تشبیه:در عصر حاضر در دنیا کسانی هستند که با هدف تخریب اسلام و معرفی آن به عنوان مکتبی غیر الهی و نسبت دادن آن به کشورگشایی اعراب، برای نهضت عظیم پیامبر مکرم اسلام (ص) توجیهاتی دنیایی ساخته و سناریویی سخیف پرداخته اند و هر واقعه تاریخی در طول عمر اسلام را در آن جای میدهند و پازل شان را تکمیل میکنند و صد البته من و شما خوب می دانیم که مهمل میبافند.

2- این سه مقاله ای که معرفی کرده بودید جالب توجه بود. دلیلی هم بر نفی آنها نیست، هرچند که الزاماً مورد وثوق هم نیستند و معمولاً اینجور مطالب که در ظاهر از چند منبع بیان می شوند با ردگیری به یک منبع می رسند و وثوق آن منبع باید احراز شود.

اما در هر حال اصل کمین دشمنان دین و کشور قابل نفی نیست. منطقی ترین و پذیرفتنی ترین دلیل آنها هم برای این کینه و کمین چندین ساله، دست اندازی به منابع عظیم ثروت ملی ما است که به برکت انقلاب اسلامی به یکباره دست آنها از این منابع قطع شده است.

اما ربط دادن منازعات سیاسی داخلی کشور و تحرکات جریان اصلاحات به سناریوهای دشمنان - که آنقدر ناشی هستند که تمام سناریوهایشان را همیشه خیلی تابلو مطرح می کنند و ما مچشان را می گیریم! - ناشی از همان توهمات است و اتفاقاً مصداق بارز دست کم گرفتن دشمن است.

از کجا معلوم که این سناریوهای تابلو که به همین راحتی و در وبلاگ های شخصی من و شما منتشر می شود پوششی برای حذف دلسوزان واقعی انقلاب و اجرای سناریوهای اصلی که روح ما هم از آنها خبر ندارد نباشد؟

به این فکر کنید که با فرض صحت این تحلیل ها، چطور با وجود کشف این سناریوها که از همان سالهای 76 و قبل از آن توسط برادران دلسوز و ارزشی! در حال انجام است؛ همچنان همه آنها توسط عوامل سرسپرده! مو به مو دارد اجرا می شوند؟!

پس باید منتظر باشیم پیش بینی های بعدی شان هم اتفاق بیفتد؟
277209 | ناشناس   |2010-01-17 08:43:28|IRAN - [moderator4]
احسنت جناب حایری جاناسخن ازدل مامیگویی
277235 | یک طلبه   |2010-01-17 16:29:31| - [moderator4]
بسه الله
نویسنده محترم شرایط زمان پیامبر (ص) را با شرایط کنونی انقلاب مقایسه کردند ! در حالی که این قیاسی مع الفارق است .
چرا که در سال های اولیه ی بعثت ، گاهی لازم بود که از اشتباهات اصحاب (رضی الله عن بعضم) چشم پوشی کرد ، زیرا هنوز بسیاری با فلسفه ی اسلام و حقیقت وجودی اش آشنا نبودند و بدیهی است که آگاهی اندک و برداشت نادرست یا ناقص از برخی مطالب ، نتیجه اش خطای در عمل و رفتار منافقانه می شد . اما آیا پس از تثبیت دین مبین اسلام و رسمی شدن آن و تشکیل حکومت ، چشم پوشی از خطاهای بزرگ برخی اصحاب ، عقلانی است ؟ اگر جواب مثبت است ، جنگ های امیرالمؤمنین (ع) با خوارج و ... را چگونه توجیه می کنید ؟
مگر آنها بسیاری از شعائر اسلامی را به پا نمیداشتند ؟ مگر آنها در جرگه مسلمانان و به اصطلاح خودی نبودند ؟ مگر آنها افراد داخل نظام نبودند ؟ مگر آنها ... پس چرا علی (ع) اینگونه با آنان رفتار نمود ؟
[...]
بهتر است شرایط فعلی را با شرایط زمان علی (ع) قیاس کنید تا به نتیجه صواب هدایت شوید ... نه با آن زمان که اسلام یارانی اندک داشت و پیامبر به خاطر حفظ مصالحی ، از برخی رفتارهای منافقانه غض نظر می نمود .
277237 | سعید  - جالب بود   |2010-01-17 09:23:55|IRAN - [moderator4]
جالب بود البته باید دید نظر بقیه خوانندگان عزیز چه می گویند ؟ مگر اینکه نخواهیم واقعیات را بپذیریم
277255 | حسین   |2010-01-17 09:45:47|IRAN - [moderator4]
بسیار مستدل منطقی وواقعی گرا وناشی از یک بصیرت اسلامی بود امیدوارم گوش شنوایی باشدوگرنه همیشه مملکت ما از افراطی گری ضربه خورده چه دوستان نادان چه منافقین تندرو.
277259 | احمد   |2010-01-17 09:48:49| - [moderator4]
متاسفانه بسیاری فقط در حد حرف طرفدار حقیقت هستند و با آن همراه می شوند . اگر همه مردم و کارگزاران حکومتی رفتاری نزدیک به رفتار حکومت حضرت پیامبر(ص) و 5 سال خلافت حضرت علی (ع) داشته باشند بسیاری از امور دنیوی و اخروی مردم و خود کارگزاران حکومت حل می شود.
277280 | سالار   |2010-01-17 10:07:14|FRANCE - [moderator4]
بسمه تعالی
آقای محمد حسن حائری عزیز
نمیدانم چرا شما دائما در مطالب خود به دنبال این هستید که به بهانه وحدت، جناحی را که در تمام طول حیات خود-حتی در زمان امام راحل- سعی بر شکستن خطوط قرمز نظام داشته را تطهیر کنید و وجود آنان در عرصه سیاسی را به بهانه رقابت و نظارت و ... توجیه کنید. آیا همگان نمیدانند که اولا مجرمیت و محکومیت بسیاری از آقایان در بسیاری پرونده‌های اقتصادی و امنیتی اثبات شده و ثانیا تجریبه چند انتخابات اخیر ثابت نکرد که حتی موارد معدود تایید صلاحیت شده آقایان مورد اقبال مردم قرار نگرفته‌اند؟!
در ضمن نمی‌خواهد نگران باشید. همین آلان آنقدر جناح‌های و گرایش‌های اصولگرا که کاملا با هم در حال رقابت و نظارت و انتقاد هستند زیاد هست که نگرانی‌های شما را رفع کند.
بنابراین نمی‌خواهد نگران طرد و اخراج اصلاح طلبانی که قرآن در آیات ابتدای سوره بقره در موردشان گفته "الا انهم هم المفسدون و لکن لا یعلمون" باشی. آن‌ها خودشان با اعمالشان دارند خودشان را از نظام طرد می‌کنند.
277743 | ناشناس   |2010-01-18 01:55:14| - [moderator4]
آقا سالار اگر برخوردهای حذفی به یک فرهنگ تبدیل شود و یک گروه سیاسی مثل این روزها خود را حق مطلق بداند زندگی سیاسی اصول گرایان دگر اندیش حتی به انتخابات بعدی نمی رسد
به برخوردهای که این روزها با آقایان مطهری , رضایی و...... می شود نگاه کنید
مش غالب این است که آقایان احزاب مخالف که هیچ اعضای حزب خودشان را هم تا زمانی قبول دارند که موقعیت آنها را به خطر نیاندازد
277281 | ناشناس   |2010-01-17 10:09:06|FRANCE - [moderator4]
مثال ابوسفیان کاملا بی ربط بود. چون ابوسفیان از کفر و شرک به سمت اسلام ظاهری و نفاق آمد یعنی جهت حرکتش رو به سمت پذیرش اسلام بود. اما آقایانی که شما غصه‌شان را می‌خورید خودشان اصرار دارند که از اسلام دور شوند و هیچ ابایی هم از شعارها و رفتارهای غربی ندارند! شما غصه شان را نخورید.
277360 | ناشناس  - حق با كيست؟   |2010-01-17 12:12:40|BELGIUM - [moderator4]
[b] با سلام: نويسنده محترم به نكته كانوني شبهات اشاره دقيق كردند.
شوراي نگهبان بايد نگهبان اعتماد و مركز امني براي تكيه عموم مردم به آن باشد. بنا بر اين اولين جائي كه ايحاد شك و شبهه و صدمه به اعتماد عمومي مردم ميتواند بزند كه زده رفتار و كردار اعضاي اين شورا ميباشد.
ملاحظه بفرمائيد وقتي بعضي از اعضاي اين شورا مانند آقاي الهام كه در انتخابات دور نهم عضو شورا بوده وبعد از انتخابات به دولت مقبول خود ميپيوندد (با حفظ سمت در شورا) و انتخابات دور دهم را با اين وضعيت بر گذار مي كنند و بعد از انتخابات دوباره به شورا رجعت ميكنند از افكار عمومي چه انتضاري ميتوان داشت. مردم نبايد شك كنند وقتي هيچ مسئول با درايت بالا دست اين نظام جلوي اين رفتار شبهه انگيز را نميگيرد و تذكري هم نمي دهند چرا بخشي از مردم نبايد ترديد در صحت انتخاباتها داشته باشند.
شوراي نگهبان بايد در درجه اول بايد نگهبان اعتماد مردم باشد وگرنه آن ميشود كه مي بينيم.
طبيعي است كه مردم با فرهنك رانتي حاكم بر جامعه ما وقتي ميبينند بين قاضي و ذينفع پرونده رابط عاشقانه و شيفتگي وجود دارد نسبت به قضاوت قاضي چه نظري خواهند داشت.
277365 | رضا   |2010-01-17 12:20:32| - [moderator4]
سلام

جناب آقای حائری ، اینکه در مورد حذف کاندیداهای اصلاح طلب نوشته اید ، چیزی در حد یک تصور اشتباه نیست . زیرا همین آقای جواد اطاعت که در مناظره تلویزیونی در مورد رد صلاحیت شدنش در مجلس هفتم صحبت کرد در مجلس هشتم تایید صلاحیت شد و در لیست حزب اعتماد ملی بود ولی رای نیاورد.
در واقع تندروی های این آقایان ربطی به کشور و قانون اساسی و ... ندارد ، ایشان زمانی که حکومت را در اختیار داشتند باید در جهت اصلاح واقعی امور و اعتماد سازی برای مردم و نه برای غرب می کوشیدند ، حال که مردم از ایشان روی برگردانند داد نظارت استصوابی و ... سر می دهد که همه می دانند دروغی بیش نیست.
قضیه انتخابات و مسائل بعد از آن از یک سال قبل یا بیشتر برنامه ریزی شده بود ، می توانید به صحبت های معرو ف آقای هاشمی در یک سال قبل از انتخابات با عنوان "دیگر وقت مدارا با این دولت تمام شده" و سپس جلسه ایشان با صران اصلاح طلب به فاصله اندک از این زمان و ایجاد سایت پویش و جلسات متعدد و ... رجوع کنید.
277370 | ناشناس   |2010-01-17 12:30:22|IRAN - [moderator4]
به نظرم باید برای از بین رفتن شایعه سلیقه ای بودن رد صلاحیت ها شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت هر فرد را اعلام کند که احیانا شاید خودش از موضع تهمت نجات پیدا کند
277379 | ناشناس   |2010-01-17 12:43:37|IRAN - [moderator4]
گم شده امروز ايران اخلاق و در راس ان صداقت است . امروز دروغ كه گناه كبيره است از صدر تا ذيل ، از اصول گرا تا اصلاح طلب را فرا گرفته است.
تا ريشه دروغ گوها (مخصوصا مسولين )خشكانده نشو د مشكلات باقي است.
ضروري است مجلس قانون برخورد با دروغ گو را وضع كند
277401 | Malek Irani From Sweden  - WE have one Islam   |2010-01-17 13:07:14|SWEDEN - [moderator4]
In Islam we have neither Left nor right wing. We have one Quran one Prophet and one Ahl-al-bayt. Only those who do not understand Islam try to mix Islam with secular idea and present it to Muslims as real Islam and create conflict inside the Ummah. Tlibanism, Vahhabism, Baha’ism, left and right, all these are a product of some so called modern intellectual Muslim thinkers that in the end leads to extremism. Please do not mix Americanized or European Islam with real Islam. The real Islam is what the Quran and the prophet teach us.
277691 | محمود و.  - نگرش   |2010-01-17 23:33:38|IRAN - [moderator17]
به نظر من آقای ایرانی اسلام و قرائت حکومتی از دین را با دیانت اشتباه گرفته است.
اجازه بدهید مثالی بزنم: عده ای به هر دلیلی(توجه شود دلیل) نمی خواهند پوشش اسلامی داشته باشند و در حکومت اسلامی فقط پوشش حجاب اسلامی برای زنان می باشد. چه باید کرد؟ آیا باید همه را مجبور کرد که حجاب داشته باشند؟ آیا باید هر کس هر جور دلش خواست لباس بپوشد؟ حریم خصوصی پوشش چیست؟ پوشش چیست؟ آزادی انتخاب چیست؟ وقتی هرکسی نظرش را داد و کارشناسان الف نیز نظر دادند انگاه شاید نتیجه گیری شود.(شاید)

امیدوارم سایت الف بحثی برای اسلام و حکومت دینی باز کند تا بتوانیم بیشتر صحبت کنیم.
حتی بحثی باز شود که مهدویت را بیشتر بحث کنیم حکومت ایده آل را بررسی کنیم.و الف نترسد که این باعث تشویش اذهان مردم می شود بلکه جایی می شود برای بیشتر فکر کردن.
277843 | husin  - haghgo   |2010-01-18 10:19:12| - [moderator4]
Dear Mr.Malek
You are right in Principal but there are different interpretations from Islam and Quarn. For Example, do you believe Imam Khomini interprets Quran similar to other Maraje?. Does Mr.Mosavi Khaoveinina (who was general prosecutor appointed by Imam khomini think similar to Mr.Mesbah
I am writing this as I am seriously concerned that you mean there shall be single voice. Needless to say that single voice has no meaning except official voice expressed by governors.
277478 | ناشناس   |2010-01-17 15:04:51|IRAN - [moderator7]
با آنکه با رد صلاحیتهای گسترده ادعایی نویسنده توسط شورا در انتخابات هشتم مجلس موافق نیستم. ولی وجود مخالف و منتقد در بطن حاکمیت سیاسی را لازم میدانم. وقتی به مردم قدرت انتخاب بالاتری داده میشود اتفاقا مشارکت و انتخاب بهتری دارند. مانند اعمال دخالت رهبری در تایید صلاحیت دو تن در انتخابات نهم ریاست جمهوری و باز گذاشتن تایید صلاحیتها در شورای شهر دوم که نتایجش هم بسیار جالب بود. البته در مناصب بسیار حساس افراد مشکل دار نباید وارد شوند ولی میتوان از بسیاری از آنها برای مشارکت دعوت کرد و بعد با نظارت قوی جلوی سوئ استفاده را گرفت. نباید قشری از مردم احساس کنند هیچ نقشی در اداره جامعه به آنها داده نخواهد شد. در اینصورت مشارکتهای اجتماعی و اقتصادیشان هم کاهش میابد.
شاید بهمین دلیل است که رهبری بیش از وظایف قانونی به مجمع تشخیص مصلحت قدرت داده اند و در آن از همه گروههای سیاسی قابل اعتماد قرار داده اند و حتی رییس آن اختلاف نظر با رهبری دارد! پس میتوان از همه برای پیشرفت کشور بهره برد.
277483 | امير   |2010-01-17 15:18:29|IRAN - [moderator7]
تحليل منصفانه اي است. اميد است مورد توجه حاكمان قرار گيرد. كه خير و صلاح دنيا و آخرت ها در برخورد همراه با عدل انصاف با همه آحاد جامعه است، نه اينكه چاپلوسان مقربتر باشند.
277493 | اکرم   |2010-01-17 15:28:47|IRAN - [moderator4]
چرا شورای محترم نگهبان نگران تنزل این جایگاه به نگهبان یک جناح نیست
277504 | ناشناس   |2010-01-17 15:40:56|IRAN - [moderator4]
شما پس از کلی استدلال، در نهایت حرف خود را با جمله ی زیر پس گرفته اید. هرچه کوفتی کوزر بود!


مقصود نفي نظارت استصوابي نيست ولي اين امر صحيح و عقلي در عمل چنان اجرا مي‌شود كه تبعات ذكرشده را دارد.



بهتر نبود اصلا چیزی نمی نوشتی! شاید طنز پرداز باشی و میخواهی موضوع را به یاد خواننده بیاری! به هر حال خواندنِ مقاله ات برای اصولگرا ها ضروری است . ولی من خیلی اون ور تر هستم.
277509 | ابراهیم  - خیلی گشاد هم خوب نیست   |2010-01-17 15:49:44|UNITED STATES - [moderator7]
وقتی فهمیدم آقای اطاعت برای انتخابات مجلس هشتم تأیید صلاحیت شده تعجب کردم از گشادی دایره!
277514 | ناشناس   |2010-01-17 15:54:42| - [moderator7]
تازه فهميديد چه دسته گلي به آب داديد؟
277552 | فاطمه زارعي  - جمعیت ایثارگران   |2010-01-17 17:00:46|IRAN - [moderator4]
من با نظرات ايشان موافقم ليكن لازم بود استلالهاي بيشتري مي آوردند. در ضمن اين وسط چرا يك دفعه بدون هيچ استنادي به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامي، گير داده اند تا آنجايي كه من اينها را مي شناسم بيشترين طرفداران آزادي بيان در جريان اصولگرا همين جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامي است
277704 | افشین   |2010-01-18 00:27:42|IRAN - [moderator17]
تحلیل بسیار منطقی و صحیحی است.نویسنده مطلب به درستی به عمق مسائل پرداخته و یکی از عوامل اصلی کمرنگ شدن جمهوریت و در نتیجه خدشه به نظام اسلامی را بیان کرده و مشکل را به درستی شناخته است.
نظر به مسائل و مشکلات پیش آمده پس از انتخابات پرحاشیه دهم ریاست جمهوری و حتی قبل از آن در فضای سیاسی پرنوسان کشور از این زاویه دید می تواند به راه حلی بینجامد که در نهایت با درایت و کوشش دو جناح عمده سیاسی کشور و تعامل صحیح بر اساس درک صحیح شرایط(که مقاله بالا از این زاویه صحیح به موضوع و راهکارها پرداخته است) به آرامش سیاسی و فروکش کردن اعتراضات و التهابات بینجامد.
بی گمان اکثریت معترضین در چارچوب نظام و بر اساس راهکارهای صحیح و قانونی به دنبال حل مشکلات هستند نه افزودن بر آتش التهابات سیاسی کشور.
277753 | ناشناس  - بدبینی   |2010-01-18 02:19:55| - [moderator4]
به نظرم مردم دارند نسبت به شورای نگهبان و..... بدجوری بدبین می شوند!
و این می تونه یک خطر بزرگ باشه ها، باید یه فکر اساسی کرد!
277758 | مقداد   |2010-01-18 03:10:21|IRAN - [moderator4]
بايد توجه كرد تمثيل هاي تاريخي مي تواند به درك صحيح مطلب كمك كند و اساسا مسئله عبرت آموزي تاريخ از همين امر ناشي مي شود اما اثبات درست يا غلط بودن يك موضوع با تشابه تاريخي آن نيست .
به اين ترتيب مسئله اصلي، معيارهاي تشخيص صحيح و باطل بودن يك تحليل يا عملكرد است و سپس شاهد تاريخي آوردن .
اما بي شك در تفكر شيعي اگر قران و سنت و عقل و اجماع را بعنوان ابزارهاي تشخيص در نظر داشته باشيم مسئله تبديل مي شود به شرايطي كه با عدم انطباق عقل با برداشتي از قران يا سنت و اجماع روبرو خواهيم بود كه در اين صورت مبتني بر اصل ولايت مطلقه فقيه ، نظر ولي الامر فصل الخطاب و حل نهائي مسئل است و اين يكي از كاركردهاي مترقي اين اصل خواهد بود.
با اين توضيح در مسئله حاضر ( نحوه برخورد با فتنه گران يا خودي هاي غافل و يا هموطنان غير معتقد و يا جنبش سبزي ها و يا هر عنوان ديگري كه مي خواهيم بر آنها بگذاريم ) ديدگاه رهبري و راهكار ايشان در برخورد با اين افراد است كه فصل الخطاب مي باشد و در بيانات اخير ايشان بر اجراي قانون تاكيد نموده اند.
به اين ترتيب به نظر اينجانب هر گونه تفسير خارج از اين چهارچوب از جمله نظر نوسينده محترم مخالف تفكر شيعي است.
277792 | ناشناس   |2010-01-18 08:21:38|IRAN - [moderator4]
این جمله( اگر رهبر عزیز فعلی بر مسند ولایت نبود و فرد دیگری با ابزار شورای نگهبان، به صرف عدم احراز صلاحیت...)، جناب عالی نشان دهنده عدم درک شما در ولایت پذیری را می رساند این جناح های مختلف و مردم هستند که باید خود را با ولایت تنظیم کنند و اگر رد صلاحیتی صورت گرفته باید در احوالات و مواضع خود تفکر کنید تا چنین نشود.
277913 | ناشناس   |2010-01-18 13:43:27|IRAN - [moderator4]
جناب آقا شهاب حایری . متن شما خوب ومتقن بود و این ایراد شورای نگهبان را باید گوشزد کرد ولی نکته مهم تر آن است که اصرار بر دو جناح سابق منطق علمی ندارد . چه کسی گفته که اشخاصی که تنها مزیتشان انتساب به بیت امام _ ونه امام _ است و در مقاطع گوناگون ضربه های اساسی به نظام زده اند را باید حتما حفظ کرد؟ اینان نه صلاحیت علمی و نه صلاحیت اعتقادی دارند. آری شورای نگهبان باید با معیارهای روشن و شفاف کاندیداهای مختلف را ارزشیابی کند و فارغ از گرایش ها آنان را تأیید و یا رد کند. دو جناحی امروز وجود ندارد.
278103 | »حمد   |2010-01-19 00:25:56| - [moderator5]
جناب آقای حائری سلام علیکم
بر خلاف پدر بزرگوارتان شما معمولا تحلیل های سطحی نگرانه ای ارائه می دهید.
نوع رفتار پیامبر را با ابوسفیان با نوع رفتار حاکمیت با سران فتنه مقایسه می کنید؟
این دو تا چه ربطی دارد؟
نظارت استصوابی شورای نگهبان چه ربطی به رفتار پیامبر با برخی بیماردلان صدر اسلام دارد؟
آیا پیامبر و حضرت علی با کسانی که قرار بود در راس حکومت قرار بگیرند هم با مماشات و تسامح رفتار می کردند؟
فراموش کرده اید که حضرت علی چه توصیه ها و سفارشات اکید و سختگیرانه ای به مالک اشتر درباره ی برگزیدن امرا و مسئولان حکومت مصر می کرد؟
اتفاقا رسول اکرم در حوزه ی مسئولان نظام سیاسی کاملا معتقد به تصفیه و ناب کردن حاکمیت بودند.
آقاتی حائری ! لطفا این دو را با هم اشتباه نکنید. ناب کردن حاکمیت و مسئولان با ناب کردن عامه مردم فرق دارد. تصفیه و نظارت استصوابی در سطح مسئولان باید در شدیدترین وجهش باشد اما می توان با مردم با تسامح بیشتری رفتار کرد.
278111 | »حمد   |2010-01-19 01:01:19| - [moderator5]
آقای حائری لطفا از رهبری جلو نیفیتید
مگر رهبری برای اولین نفرمودند که این کاری که با نظام کردند ظلم بزرگ به نظام اسلامی بود
مگر رهبری به این آقایان عنوان سران فتنه ندادند؟
وقتی رهبری علنا موضعش را مشخص می کند چرا ما از رهبری عقب تر یا جلوتر بیفتیم
279268 | علی همائی نژاد   |2010-01-21 15:52:25|IRAN - [moderator7]
این شمایید که از رهبری جلو افتاده اید که هیچ، دروغ هم به ایشان نسبت می دهید.

شما حتی یک نمونه هم نمی توانید بیاورید که رهبری به این آقایان (که احتمالاً منظورتان موسوی، خاتمی و کروبی است؛ و اگر نیست توضیح بدهید) عنوان «سران فتنه» داده باشند.

اگر سراغ دارید رو کنید تا ببینیم چه کسانی ساخته های ذهن خودشان را به نام رهبری فریاد می زنند.
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به
نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران
منعکس نمی ‏شوند.
- با حروف فینگیلیش ننویسید و از کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."



(19 توصیه)