نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 63183
کروبی توبه کند، مردم بزرگوارند و می‌پذیرند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۴۳
احمد توکلی در برنامه بدون‌خط خوردگی رادیو گفتگو با تاکید بر توبه‌پذیری مردم و نظام اسلامی تاکید کرد: آقای کروبی و آقای موسوی در اثر یک خطای بسیار فاحشی که مرتکب شدند که وقتی هم پای خارجی در عرصه نمایان شد باز به مواضع خود ادامه دادند فرصت را از خود در آینده برای خدمت به مردم در عرصه سیاست سلب کردند.



به گزارش الف، احمد توکلی، محمد نبی حبیبی، مصطفی کواکبیانو مجید نصیرپور با شرکت در برنامه بدون خط خوردگی از رادیو گفت‌و‌گو درباره به رسمیت شناختن دولت از سوی آقای کروبی دیدگاه های خود را بیان کردند.



متن کامل این گفتگو را به نقل از سایت رادیو گفتگو می‌خوانید:



رادیو گفتگو: حجت الاسلام مهدی کروبی در مورد قانونی بودن ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد اظهار داشته اند:" رئیس جمهور را به رسمیت می شناسم."



در این باب با چندی از شخصیت های سیاسی گفتگو می کنیم. نخست از جناب آقای محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی پرسش می کنیم: جناب آقای حبیبی سلام، شب شما به خیر باشد.



حبیبی: سلام علیکم شب شما هم به خیر باشد.



رادیو گفتگو: آقای حبیبی شما چه برداشتی از موضع گیری جدید آقای کروبی در مورد به رسمیت شناختن ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد دارید؟



حبیبی: بنده خبر را مطالعه کردم و معتقدم اظهارات آقای کروبی دو بعد دارد. ابتدا با تنفیذ حکم ریاست جمهوری ،علی القاعده، رئیس جمهور، رئیس جمهور رسمی و قانونی کشور است.



این نکته مثبتی است که انتظار داشتیم آقای کروبی خیلی  قبل تر این مطلب را اظهارمی کردند. در ماه مبارک رمضان یعنی زمانی که کشور در اوج پیچیدگی و نگرانی به علت برخی اظهارات آقایان کروبی و موسوی قرار داشت، با ایشان ملاقاتی داشتم و این سوال را مطرح کردم که آیا واقعا در ذهنتان در مورد ولایت فقیه عدولی اتفاق افتاده است؟ آقای کروبی به بنده گفتند: اگر از موضوع ولایت فقیه عدول کنم در واقع خود را تبدیل به انسانی بی محتوا کرده ام که پس از یک عمر اعتقاد به ولایت فقیه حالا در حال نفی سابقه خود هستم.



بنابراین در پاسخ  به سئوال بنده ایشان راجع به اعتقاد به ولایت فقیه این جواب را مطرح کردند. نکته ای که امروز به آن اشاره داشتند را نیز می توان در همان چارچوب اظهارات متعدد ایشان در دوره های مختلف مورد ارزیابی قرار داد. البته بنده این موضوع را مثبت ارزیابی می کنم؛ اما قسمتی که راجع به اظهارات ایشان و آقای موسوی در مورد انتخابات و دیگر مطالب داشتند، بنده معتقدم "بیننا و بین الله" استدلال و دلیل قانع کننده ای برای این اظهارات نادرست وجود نداشته و ندارد. انتظار داشتیم که اگر آقای کروبی و به خصوص آقای موسوی که هنوز هم بر طبل تقلب در انتخابات می کوبند و حاضر به دست کشیدن از این حرف نادرست نیستند، در همان زمان قانونی حاضر به باز شماری آرا می شدند. در قانون مطرح شده است که اگر نامزدی به نتیجه انتخابات معترض است (چه در مرحله شمارش یا هر مرحله دیگری) می تواند این اعتراض را اعلام و با نام بردن تعداد صندوق هایی که او نسبت به آنها اعتراض دارد با حضور وی و نماینده مورد اعتمادش پلمپ صندوق ها شکسته شود و مجددا مورد باز شماری قرار گیرد. سوال اصلی بنده از آقایان من جمله آقای کروبی این است که گزارشاتی در مورد مشکلات در انتخابات به دست شما رسیده بود، چرا حاضر به باز شماری آرا نشدید؟ آقای محسن رضایی حاضر به باز شماری شدند، بنده مطلع هستم که به درخواست ایشان در 3 استان این باز شماری از تعدادی صندوق ها انجام شد و چیز جدیدی به دست نیامد. بنابراین صحبت اخیر آقای کروبی را دارای دو بعد می دانیم : ابتدا مسئله و صحت انتخابات، که اصلاً صحبت های ایشان را قبول ندارم و معتقدم که نگاهی کاملاً منفی است. اما نگاه دوم ایشان به مسئله تنفیذ مقام معظم رهبری مربوط می شود که به نظر بنده آن را باید مثبت تلقی کرد.



رادیو گفتگو: آقای حبیبی اجازه بدهید از آقای کواکبیان هم سوالاتی داشته باشیم؛ آقای کواکبیان سلام شب شما به خیر باشد.



کواکبیان: سلام و رحمه الله !



رادیو گفتگو: آقای محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه در باب اظهارات اخیر آقای کروبی سخن می گفتند؛ آقای کواکبیان نظر شما در مورد صحبت های آقای حبیبی چیست؟



 کواکبیان: قسمت آخر که ایشان فرمودند به علت تنفیذ مقام معظم رهبری این بحث پذیرفته شده و این مسئله را مثبت تلقی می کنند؛ بنده نیز با ایشان موافق و معتقدم که ای کاش این مباحث ها زودتر مطرح می شد و مشکلات پس از انتخابات هر چه زودتر به اتمام می رسید.



امروز نیز کاری بود که حزب مردم سالاری انجام داد و در حاشیه کنگره هشتم این حزب دوستان از جناح های مختلف مانند حضرت حجت الاسلام آقای ابوترابی نایب رئیس محترم مجلس صحبت کردند و دوستان دیگر نیز تشریف آورده بودند. به نظر من چنین اظهار نظری در حاشیه این کنگره را باید به فال نیک گرفت. در مجموع بنده معتقدم با گفتگو، همدلی، نشست و برخواست  زیر سقف مشترک ان شاالله این مسائل تمام می شود.



رادیو گفتگو: آقای کواکبیان به نظر شما آقای کروبی چرا تغییر رویکرد دادند؟ از بحث تقلب در انتخابات و با موضوعاتی که در قوه قضائیه مطرح شد و مدعی موضوعاتی شدند که حتی آقای محسنی اژه ای نیز در این خصوص توضیحاتی را ارائه کردند. در مورد سوالاتی که آقای کروبی مطرح کردند، تحقیقات و بررسی هایی نیزصورت گرفته است. برداشت شما از آن موضع گیری قبلی و این تغییر رویکرد چیست؟



 کواکبیان: ما که نمی توانیم تا 4 سال آینده هنوز بحث انتخابات دهیمن دوره ریاست جمهوری را ادامه بدهیم.



رادیو گفتگو:یعنی فکر می کنید آقای کروبی هنوز همان اعتقاد را دارد اما کوتاه آمده؟ یعنی آقای کروبی هنوز می گوید تقلب شده؟



کواکبیان: ما موشکافی این کار را نباید کنیم، باید برون داد این بحث را بگوییم و تصور می کنم که این بحث به فضای وحدت و همدلی مجموعه عناصر نظام کمک می کند و از این جهت ما باید این اظهار نظر به فال نیک بگیریم و اینکه حالا چرا قبلاً نگفته اند و چرا حالا می گویند، پس چه شده و این ها را من می گویم خوب است که درباره آنها بحث بکنیم اما ما را به جایی جز اینکه باز کدورت ها را اضافه کنیم نمی رساند.



 رادیو گفتگو: آقای توکلی در همین همایشی که شما هم اشاره کردید(کنگره مردم سالاری)،گفتند که راه توبه و بازگشت همیشه بر روی آقای کروبی باز است؛ نظر شما درباره سخنان آقای دکتر توکلی چیست؟



 کواکبیان: البته آقای دکتر توکلی هم تشریف آورده بودند ولی زود رفتند و این صحبت ها را احتمالاً در حاشیه کنفرانس با خبرنگاران داشتند؛ من دقیقاً آنها نخواندم، ولی من معتقدم که مبنای این نشست و برخواست ها باید همان میثاق ملی، یعنی اصول قانون اساسی باشد که هم بحث ولایت فقیه و هم اصول مربوط به حقوق ملت به خوبی در آنجا تدوین شده و ما با این راهکار معتقدیم همه می توانند در نظام موثر باشند؛ ان شاالله.



من فکر می کنم باید دوستان اصولگرا البته مثل آقای حبیبی که ارادت داریم و گلایه داریم که چرا به کنگره ما هم نیامدند، اینها از قبل قبول داشتند. منتها یک سری عناصر تندرو هستند که آنها متاسفانه نمی خواهند به این حرف ها قانع شوند و معتقد به مباحث دیگری هستند که ان شاالله آنها هم ساز و کاری داشته باشند و بحث ها به اتمام برسد.



 رادیو گفتگو: آقای حبیبی برداشت شما چیست؟ یعنی پیش بینی می کنید با توجه به این تغییر رویکردی که در این اظهار نظر آقای کروبی است یعنی اینکه گفتند تنفیذ را قبول دارند با توضیحی هم که شما فرمودید در ماه مبارک رمضان دیداری با ایشان داشتید و آقای کروبی بحث ولایت فقیه را مطرح کردند، با توجه به اینکه تنفیذ را قبول دارند و از موضع خود در خصوص تقلب پایین آمدند، پیش بینی شما چیست؟ آیا فکر می کنید که این موضع موجب وحدت بین احزاب و جناح ها و افکار مختلف در جامعه بشود؟



حبیبی: ببینید! تا آنجا که بنده اطلاع دارم این موضوعی که عرض می کنم چند ماه پیش رسانه ای هم شد،آقای کروبی به عنوان دبیرکل حزب اعتماد ملی یک مرزی قائل شدند بین مبانی فکری حزب اعتماد ملی با مبانی برخی از احزاب مثل مشارکت و مجاهدین انقلاب که به هر صورت در طیف دوم خرداد، خودشان را در یک طیف می بینند. اما آقای کروبی یک مرزبندی کردند بین خودشان و حزب مشارکت و حزب مجاهدین انقلاب و این مرزبندی هم سر موضوع ولایت فقیه بود که در ذهن آقای کروبی آمده بود و رسماً هم این مطلب را بیان کردند. ما معتقدیم واقعآً کسانی که ولایت فقیه و ولی فقیه را قبول دارند اصولاً زیر یک خیمه هستند و بنابراین ممکن است اختلاف سلیقه های گوناگونی داشته باشند. بنده برای اختلاف سلیقه ها هیچ نگرانی ندارم، قرار هم نیست که همه مردم یک جور فکر کنند. در خانه ای که پدر یکی است، مادر یکی است و محیط تربیتی هم یکی است اگر سه یا چهار فرزند باشند چه بسا سه، چهار سلیقه گوناگون در مسائل مختلف داشته باشند. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که همه فرزندان یک خانواده سلیقه های یک شکل داشته باشند. اما یک موضوع حفظ کیان خانواده پیش می آید، آیا ما حق داریم با سلیقه های مختلف به کیان خانواده لطمه بزنیم؟



رادیو گفتگو: آیا به نظر شما این موضوع از سوی آقای کروبی قبلاً برداشت نشده بود، که ما باید زودتر به این فکر بیفتیم که کیان خانواده را حفظ کنیم؟



حبیبی: به نظر من سوالات جنابعالی را خود ایشان باید پاسخ دهند.



رادیو گفتگو: آقایان حبیبی و کواکبیان متشکر می شوم که اجازه بدهید سخنان مهمان دیگرمان آقای احمد توکلی را هم بشنویم آقای دکتر سلام شب شما به خیر.



توکلی: سلام بر شما و شنوندگان عزیز.



رادیو گفتگو: نظر شما درباره مواضع حجت الاسلام مهدی کروبی در مورد قانونی بودن ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد چیست؟



توکلی: من فکر می کنم هر چه از این گونه موارد که حاکی از پذیرش قانون است از طرف ایشان یا آقای موسوی اتخاذ شود، مسئولیت سنگینی که در این واقعه به دوش اینها قرار گرفت سبکتر می شود. ما هم باید خوشحال شویم و کسانی که سابقه ای در انقلاب داشتند از این زحمت هایی که کشیده اند و در این حادثه خیلی از آن را هدر دادند، می توانند بازگردند و در سایه قانون، زندگی محترمانه ای داشته باشند؛ البته باید به خدا و مردم پاسخگو باشند.



رادیو گفتگو: البته این پاسخی که به خدا می دهند که به خودشان برمی گردد اما پاسخی که به مردم می دهند به نظر شما چگونه باید باشد؟



توکلی: وقتی آقای کروبی قانونیت و مشروعیت دولت را تأیید می کند در واقع بهترین خدمت را به خود می کند.



رادیو گفتگو: کسی توبه کرد هر وقت توبه کند خدا می پذیرد، من فکر می کنم مردم هم بزرگوار هستند، می پذیرند. ولی آقای کروبی و آقای موسوی در اثر یک خطای بسیار فاحشی که مرتکب شدند که وقتی هم پای خارجی در عرصه نمایان شد باز به مواضع خود ادامه دادند فرصت را از خود در آینده برای خدمت به مردم در عرصه سیاست سلب کردند. حتی همفکرانشان هم در فشار قرار گرفتند حتی منتقدان دولت هم بیخود در فشار قرار می گیرند. اینها شرایط را سخت کردند و هر چه زودتر و بیشتر برگردند بهتر است و ما خوشحال می شویم و من فکر می کنم با این کاری که کردند خودشان را از خدمت گذاری در آینده در عرصه سیاست محروم کردند.



رادیو گفتگو: آقای کواکبیان شما نظر آقای دکتر توکلی را شنیدید؟ آیا شما هم همینطور فکر می کنید؟



کواکبیان: بنده خدمت آقای دکتر ارادت دارم ولی این را هم انتظار ندارم که بگویید که کلاً این آقایان از خدمت محروم شوند. اگر واقعاً می توانند منشأ  اثری باشند، از خدمات آنها نظام بهره مند می شود، خب بهره مند شود؛ و ظرفیت های نظام هم به حمدالله زیاد است. اعتقاد من این است که دل ما برای کشور می سوزد و تمام تلاش های ما در این جهت است که واقعاً به اصول قانون اساسی بازگردیم و من معتقدم که نه آقای دکتر توکلی نه آقای مهندس حبیبی و نه اَمسال بنده هیچ یک طرفدار بد اخلاقی هایی که بعضی از دوستان افراطی انجام می دهند، نیستیم. چون بی حرمتی ها و شعارهای تند برخی دوستان آن طرف هم  باید بپذیریم بی تأثیر نیست در برخی از این مسائل در کنگره ما هم دوستان کنار هم قرار گرفتند من معتقدم که اگر این کنگره هیچ ثمره ای نداشته باشد جز همین جمله ای که گفته شده،البته در خود کنگره گفته نشده بلکه در حاشیه با خبرنگاران گفته شده است؛ من معتقدم که کار مثبتی است.



رادیو  گفتگو:آقای دکتر توکلی نظر شما را می شنویم.



توکلی: من از آقای دکتر کواکبیان می خواستم سوال کنم که مگر از جمله بدترین بد اخلاقی ها و لطمات جبران ناپذیر و ظلم بزرگی که در این حادثه به نظام شد، به وسیله آقای کروبی انجام نشد؟ وقتی که اتهام تجاوز جنسی در زندان ها را مطرح کردند، بعد نتوانستند حتی یک مورد از آن را اثبات کنند و تحقیقات مجلس به شدت این موضوع را رد کرد. می دانید که گزارشات مجلس حتی علیه دادستان وقت تهران، با صراحت تنظیم شده، ولی این موضع را با شجاعت و دقتی که کردند، فهمیدند غلط است و رد کردند و از این اتهام دفاع نکردند. من این حرف را می زنم برای اینکه ثابت کنم کسانی که در عرصه های پر تلاطم سیاسی به مرحله ای می رسند، در آزمایش های بسیار حساس مردود  شوند. ما اول دلمان می خواست مردود شدگان در مدرسه باقی بمانند، اما آنها خودشان را از مدرسه می کشند بیرون و هر چه تلاش می شود، باز هم آنها خودشان را بیرو ن می کشند؛ حالا که دوباره به مدرسه می آیند، نمی توانند در کلاس بالاتر بنشینند، بلکه همان جا که هستند به نظر من برایشان کافی است چون آزمایش خود را بد پس دادند.



 آقای مهندس موسوی دقیق ترین و روشن ترین انتقادی که از آقای احمدی نژاد کرد، آنجایی بود که: ایشان را متهم کرد به استبداد و قانون گریزی؛ و صراحتاً ایرادگرفت به آقای احمدی نژاد که اگر قانون هم اشکال دارد شما نمی توانید از طریق غیر قانونی با قانون مبارزه کنید، بلکه باید از طریق قانونی مبارزه کنید. اما بلافاصله ظرف 24 ساعت پس از رأی گیری ایشان در مقابل آزمایش سختی قرار گرفت همان زمان با مقام معظم رهبری ملاقات کرد و آقا توصیه هایی به وی کردند؛ آنجا جواب نداشت، بعد ایشان رفتند بیرون و کار دیگری کردند و درست جلوی قانون ایستادند به نظر من ایشان به همان ادعایی که کردند، آزمایش سخت شدند و متأسفانه مردود شدند و بعد هم ادامه دادند در این حوادث . البته یک نکته ظریفی در حرف های آقای کواکبیان بود که من با صراحت بیشتری می گویم: بنده معتقدم که زمینه سازی های غلط رقبای اینها و برخوردهای رقیب آقای موسوی زمینه سازی کرد؛ ولی اگر همان شب، یعنی شب بیست و دوم آقای موسوی تحت تأثیر القاعات شیطانی برخی از اطرافیانش قرار نمی گرفت و موضع علیه قانون نمی گرفت و با صراحت می گفت من شکایت دارم، اعتراض دارم، اما به قانون تمکین می کنم و از رهبری هم خواهش می کنم دستور دهند مراقبت بیشتری انجام شود، اگر این علت موجده پیدا نمی شد، آن علل معده هم از کار می افتاد. من متأسفم این فاجعه اتفاق افتاد و خون عده ای به ناحق به زمین ریخت؛ بدترین اتهامات متوجه نظام شد و از نظر سیاست خارجی و بیشترین ضرر را ما از نظر اقتصادی متحمل شدیم. ناهماهنگی هایی که اتفاق افتاد، بی ثباتی درست کرد و مردم چوب آن را می خوردند.



رادیو گفتگو: آقای دکتر توکلی ما همچنان به این موضع خواهیم پرداخت. اجازه بدهید خدمت آقای نصیر پور سلام عرض کنیم.



نصیر پور: علیکم السلام.



رادیو گفتگو: شب شما به خیر باشد انشاءالله.



نصیر پور: عاقبت شما به خیر باشد.شب شما و شنوندگان عزیز هم به خیر باشد.



رادیو گفتگو: آقای نصیر پور صحبت های آقای دکتر توکلی را شنیدید؛ نظر آقای توکلی این است که آقای کروبی پشیمان هستند و تعبیر توبه را به کار بردند و اینکه راه بازگشت همیشه بر روی آقای کروبی باز است.آقای نصیر پور صدای ما را می شنوید؟ ظاهراً ارتباط ما با آقای نصیرپور قطع شد .



آقای دکتر توکلی ارتباط ما با آقای نصیرپور متأسفانه قطع شد. همکاران تلاش می کنند دوباره ارتباط را برقرار کنند. اگر از صحبت های قبلی شما ناگفته ای باقی مانده بفرمایید؟

توکلی: اکنون که این برادران دارند بر می گردند،من قصد ندارم از در حمله و ملامت وارد شوم و جلوی این دگر دیسی مثبت را بگیرم؛ ولی بخاطر اینکه دوستان دچار توهم نشوند توضیح می دهم که اگر کسی در عرصه زندگی؛ چه زندگی شخصی و چه زندگی اجتماعی، دچار اشتباهی شد و اگر این خطای او لطماتی به دیگران زد باید جبران کند تا توبه او پذیرفته شود و البته جبران این امر برای این دوستان خیلی سخت است. البته بنده شخصاً معتقدم وجود احزاب مختلف که مبانی مشترک اسلام و انقلاب اسلامی را قبول دارند با سلایق و عقاید مختلف برای کشوری که بر مردم سالاری استوار است و به رأی گیری  اعتقاد دارد و نهادهای او با رأی مردم انتخاب می شوند، یک ضرورت است. در نتیجه همیشه جدای از اختلاف نظر (در موارد مشترک با آنها همراهی می کنیم)، حتی اعتماد ملی هم که کنگره داشت من شرکت کردم. به نظرم مواضع آقای کروبی در مقاطع مختلف خیلی با هم تفاوت داشت. آرزو می کنم این برادران عاقبت به خیر شوند و خود من هم عاقبت به خیر شوم؛ ولی این گونه نیست که ما فکر کنیم که اگر اینها مواضع خود را اصلاح می کنند منتی بر سر کسی دارند؛ خدا بر سر آنها منت دارد که توفیق داد به راه صحیح نزدیک شوند؛ خدا بر سر همه ما منت دارد که ما را به وسیله همدیگر آزمایش می کند.



رادیو گفتگو: آقای توکلی متشکرم؛ ارتباط با آقای نصیر پور بر قرار شده. آقای نصیر پور سلام.



نصیر پور: علیک سلام.



رادیو گفتگو: آقای توکلی امروز گفته بودند که آقای کروبی با تغییر مواضعشان و پذیرش تنفیذ ریاست جمهوری و اینکه ادعای تقلب در انتخابات را قبول ندارند و می شود گفت به نوعی توبه کردندو این علامت مثبتی است و در عین حال می گویند ایشان بزرگترین خطا را در حق نظام کردند. بحث تجاوز را مطرح کردند و اشاره هم کردند مواضع ایشان بعد از انتخابات فرق می کرد تا زمانی که قبل از انتخابات در حزب اعتماد ملی اعلام موضع می کردند، این دو، سه محور را آقای توکلی اشاره کردند. نظر شما در خصوص اظهار نظر آقای کروبی چیست؟



نصیرپور: بله، من از آقای دکتر توکلی خواهش می کنم که با توجه به سابقه فعالیت های سیاسی اجتماعی ایشان و همچنین دانش ایشان از روابط اجتماعی برخی رفتارهای اجتماعی را با ملاک های ارزشی و الفاظی مثل توبه و اینها منظور نکنند.



رادیو گفتگو: منظورتان این است که از اخلاق به سیاست پل نزنند؟



نصیرپور: خیر، عرض می کنم، ما در دایره روابط اجتماعی وقتی به توسعه سیاسی اعتقاد داریم  و وقتی به مشارکت اجتماعی، مشارکت سیاسی اعتقاد داریم طبیعتاً اعتراضات را هم می شود در همان دایره محاسبه کرد. البته هیچ کس تأیید نمی کند که اعتراضات از قاعده و قانون خارج شود و از چارچوب های پذیرفته شده عبور کند؛ اما اگر کسی یک موضع اجتماعی خود را اصلاح کرد و دیگران عنوان توبه روی آن گذاشتند درواقع بار معنوی ویژه ای روی آن اتلاق می شود که این در جای دیگری ما را با تضاد و با پارادوکس دیگری مواجه خواهد کرد. لذا من از همه کارشناسانی که در این گونه برنامه ها مشارکت می کنند خواهشم این است که این رفتارها را در دایره روابط انسان ها ببیند و طبیعتاً انسان ها در تحلیلشان ممکن است، اشتباه کنند. دوم اینکه از آقای دکتر توکلی خواهش می کنم با توجه به اعتمادی که به هوش و حافظه ایشان دارم همچنین دسترسی ایشان به اسناد تاریخ انقلاب، چه آن بخشی را که مشارکت داشتند قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و چه آنهایی که ثبت شده، یک بازخوانی مجددی بکنند. حتماً خاطرشان است یک تعداد افرادی که صریحاً در مقابل امام مقاومت می کردند، موضع می گرفتند و در مجلس شورای اسلامی عناوین مختلفی را به خودشان اختصاص داده بودند بعداً دوباره به جریان نظام اسلامی بازگشتند و خیلی راحت و دوباره مسئولیت دارند و از خدمت گزاران صدیق نظام اسلامی هستند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. اساساً اعتقاد من این است که به قدری ظرفیت نظام جمهوری اسلامی بزرگ است که این گونه مسائل همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند به نظام خدشه ای نمی زند، لذا سرنوشت اینها را با یک تصمیم به سرنوشت نظام گره نزنیم و اجازه دهیم که همه نیروهای درون انقلاب همواره این فرصت را برای فعالیت مجدد داشته باشند؛ خصوصاً افرادی مثل آقای کروبی که به هرحال سابقه و دیرینه او را هیچ کس نمی تواند انکار کند. الحمدالله ایشان با تحلیل جدیدی که از شرایط کشور داشتند و توصیه هایی که مقام معظم رهبری داشتند امروز موضعی را اعلام کردند که خیلی از خیر خواهان نظام توقع از وی داشتند. البته می توانست این اتفاق زودتر بیفتد اما به هر حال آقای کروبی با توجه به بینش خود و تحلیل خود یک مسیری را انتخاب کرده بود و امروز با توصیه های رهبری معظم انقلاب و تحلیل خودشان دوباره چیزی را بیان کردند و ما همین قدر فکر می کنیم حرکت بزرگی است و باید تلاش کنیم که سرمایه های خود را با یک عناوین سخت و محدود کننده از دست ندهیم.



 رادیو گفتگو: متشکرم آقای نصیر پور اجازه دهید صحبت های آقای توکلی را هم بشنویم.



 توکلی: من خدمت آقای نصیرپور سلام عرض می کنم و دو، سه نکته را توضیح می دهم: اینکه ما رفتارهای اجتماعی و مواضع اجتماعی را با ارزش های دینی نگاه نکنیم این یک نگاه اصلی است و از آقای نصیر پور که فردی روشن هستند، بعید است چنین نگاهی داشته باشند. اینکه ما جامعه شناسی و سیاست وارد نکنیم و انتظار داشته باشیم که ارزش ها در حوزه دیگر باشد و این حرف ها در حوزه دیگرعجیب است. من این نظر را از امام قرض کردم و خودم هم همان موقع گفتم امام بعدها وقتی که نهضت آزادی در برابر انقلاب مقاومت می کرد صریحاً فرمودند من اشتباه کردم و توبه می کنم. این لفظی است که امام به کار بردند؛ یکبار دیگر هم این اتفاق افتاد؛ در مورد کردستان امام فرمودند که :من اشتباه کردم و توبه می کنم. بنابراین اشتباهات سیاسی هم توبه می خواهد درست مثل اشتباهات فردی. مسئله کاملاً هم ارزشی است؛ یعنی آقای کروبی و آقای موسوی و آقای خاتمی و امسال اینها را من چنین تصوری ندارم که آنها اراده کردند که علیه اسلام و انقلاب اسلامی فعالیت کنند؛ ولی به شدت، مخصوصاً آقای کروبی و آقای موسوی، بازی حسابی خوردند و در زمین دشمن بازی کردند و تحریک شدند. اینها نباید تحریک می شدند؛ اینها آدم های باسابقه ای بودند و باید خود را از زمینه های مستعد عصبانی شدن  حفظ می کردند.



داستانی هم که ایشان اشاره کردند که در مجالس گذشته 99 نفر خلاف امام رفتار کردند باید بگویم خود امام از آن 99 نفر دفاع کرد. یعنی در دوره دوم نخست وزیری آقای مهندس موسوی، رهبری فعلی که آن دوره رئیس جمهور بود نمی خواستند آقای موسوی را معرفی کنند، امام اظهار نظر فرمودند و ایشان خودشان را حرمت امام را حفظ نمودند و آقای موسوی را معرفی کردند. 99 نفر به آقای موسوی رأی ندادند. همین آقایانی که اکنون می گویند همه چیز باید آزاد باشد همه چیز باید باشد، متأسفانه آن موقع گفتند اینها ضد امام هستند که امام در دفاع از این 99 نفر در حضور همه مجلس سخن گفت و فرمودند که اینها وظیفه خود را انجام دادند و حالا که دولت مستقر شد، همه باید کمک کنند. بنده عرض می کنم بین آن که یک نماینده ای که اولین رأی منفی به نخست وزیر داده، زمین تا آسمان فرق است با جایی که یک عده صراحتاً علیه قانون بایستند و ولی فقیه به آنها بگوید: این کار شما غلط است، غیر قانونی است و حق ندارید این کار را بکنید، نصیحت دهد، پیغام دهد، سخنرانی عمومی کند و باز هم اینها بایستند و ابزاری شوند ناخواسته برای تسویه حساب تمام کینه ورزان نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی که از 30 سال پیش تا کنون با نظام دشمنی داشته اند و به این ترتیب عده زیادی از معترضین جوان که در اثر این غفلت و این خطا و این رفتار غیرقابل قبول آقایان گول بخورند و به زحمت بیفتند و دیگران را هم به زحمت بیندازند. و هزاران شبهه در جامعه و حل شبهات هم مشکل بوجود بیاید. این رفتارآقایان اتفاقا اجازه داد فرصت انتقادهای به جا کم شود و گرفته شود از مردم. البته اینکه آقای موسوی و آقای کروبی ان شاء الله بازگردند کاملاً تسلیم قانون شوند و پاسخ اعمال خود را بدهند و پاسخ هم بخواهند عیبی ندارد، اما عقیده شخصی من است کسانی که در این حد رفوزه می شوند ، قدرت فعالیت سیاسی رسمی را از خود سلب می کنند. البته اینکه نهادهای قانونی چه رفتاری را نسبت به اینها داشته باشند، به من مربوط نیست. من سیاستمدارم و نظر شخصی خودم را می گویم، ولی اینکه چه فرصتی در آینده برای این افراد تا چه سطحی فراهم می شود، بستگی به رفتارشان دارد.



رادیو گفتگو: آقای نصیر پور نظر شما را می شنویم.



نصیرپور: بنده از آقای توکلی تشکر می کنم که نسبت به بنده لطف دارند. اما نکته ای که من راجع به آن واقعه تاریخی عرض کردم، رأی عدم اعتماد دوستان به نخست وزیر وقت کشور نبود، بلکه آن عبارتی بود که در پیامی به امام منعکس کرده بودند؛ چون آن عبارت، عبارت خوبی نیست من نمی خواهم آن را تکرار کنم.



نصیرپور: آقای دکتر اجازه بدهید این مطلب را بگویم؛ من فقط از ذکر این واقعه تاریخی خواستم این برداشت را کنم که نظام جمهوری اسلامی ظرفیتش بیش از تصورات ما است. همانطوری که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود. دوم اینکه آنچه که راجع به عدم دخالت ملاک های ارزشی در رفتارهای اجتماعی من عرض کردم، این مربوط به تحلیل گران و سیاسیون است و به نظرم سیاسیون از عبارات توبه و اینها استفاده نکنند و اگر کسی خودش مرتکب خطایی شده و خودش راجع به عملکرد خودش یک بازگشتی دارد و خطایی را می پذیرد و احیاناً عبارتی را استفاده می کند، آن مربوط به حوزه های شخصی است. ما اتفاقا باید پرهیز کنیم از اینکه رفتارهای اجتماعی را رنگ و لعاب قدسی و الهی دهیم و بعد هم نتوانیم نزدیکش شویم. آقای کروبی بر اساس یک تحلیلی یک موضعی گرفتند، اگر ما امروز صحبت ایشان را برگشت از آن صحبتشان بدانیم؛ یک تحلیل گر سیاسی ممکن است امروز یک تحلیلی داشته باشد فردای آن روز به اشتباهش پی برده باشد و اشتباه را بپذیرد. اتفاقاً این از شهامت حاج آقای کروبی است و شجاعت آقای کروبی یکی از ویژگی های بارز ایشان است.



استدعای من از دوستان این است که ما راجع به دیگران از الفاظی اینگونه استفاده نکنیم. افراد راجع به خود می توانند از هر لفظی استفاده کنند. فرصتی که فراهم شده فرصت  بسیار مناسبی است، البته همانگونه که آقای دکتر توکلی فرمودند افراط گری برخی مانع ذکر و انتقاد افراد خیرخواه شد، این یک واقعیت است. حالا که به شرایط عادی بازمی گردیم و شرایط مناسبی پیش می آید، من از آقای توکلی و سایر دوستانی که در جریان سیاسی مقابل جریان اصلاحات و در واقع در طیف دیگر حاکمیت حضور دارند، خواهشم این است که نیروهای افراطی خود را کنترل کنند. ما همواره از دوستان می شنیدیم و خود ما هم نگران بودیم. من خاطرم است خود حاج آقا کروبی هم در مجلس ششم از افراط گری برخی از افراد همیشه اظهار دلخوری می کردند. متأسفانه امروز هم در مجلس هشتم یا برخی جاهای دیگر متوجه می شویم که این افراط گرایان هستند که شرایط را بر هم می زنند و ما ناخواسته در موقعیتی قرار می گیریم که حتماً منافع دشمن را تأمین می کنیم. کنترل افراط گرایان یک امر ضروری است.



رادیو گفتگو: قبل از اینکه اظهار نظرهای آقای توکلی را بشنویم صحبت های آقای حبیبی  را می شنویم. آقای حبیبی اظهار نظر جنابعالی را در مورد بیانات آقای نصیر پور بشنویم و بعد در خدمت آقای توکلی هستیم.



حبیبی: آقای کروبی چندین ماه است مطالبی را گفتند که اظهار این مطالب از طرف ایشان، یک خوراک قابل توجهی را برای تمام رسانه های ضد انقلاب فراهم کرده است: یعنی راجع به تجاوز در زندان ها، تقلب در انتخابات و اینکه یک فردی با آن سابقه خوب قبل از انتخابات مثل آقای کروبی بروند در راهپیمایی روز قدس همراه کسانی راهپیمایی کنند که می گویند: نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، که آن آخری را هم دروغ می گویند. این اتفاقات در چند ماهه اخیر رخ داده. اینکه ما بیاییم امشب، بعد از چند ساعت که آقای کروبی اظهار مختصری در مقابل آن همه اظهارات قبلی خود کرده اند، تکلیف سمت های آینده آقای کروبی را هم مشخص کنیم، به نظر من اکنون موقع این صحبت ها نیست. آقای کروبی به عقیده بنده بعد از اینکه یک استارتی زدند، امروز راجع به یک موضوعی، که به هر حال بنده هم عرض کردم از این اظهار نظر آقای کروبی استقبال می کنم، باید ببینیم روزهای بعد، آقای کروبی برای جبران آن مطالبی که گفتند و واقعا بعضی از آنها  قطعاً برای نظام هم مضر بود چه اقداماتی انجام می دهند؟ اگرانشاءالله ایشان به دنبال مطالب امروزشان قدم های دیگر را هم برداشتند و بعد ثابت شد که ایشان جداً از  آن مطالبی که هیچ کدام از آنها هم ثابت نشده برگشته اند؛ تقلب در انتخابات را ایشان گفتند اما ایشان این مسئله را کجا ثابت کردند؟ من خجالت کشیدم که ایشان به عنوان یک روحانی بین کسانی که نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را فریاد زدند و روز قدس اینها روزه خواری کردند، رفتند. این مسائل را به چشم خودمان دیدیم اخیرا هم یک مطلب مختصری گفتند. ما باید منتظر باشیم و ببینم که آقای کروبی به دنبال آن مطلب بسیار مختصر امروزی که متفاوت با مواضع چند ماهه ایشان است چه اقداماتی انجام می دهند؟ ببینیم چه کارهایی انجام می دهند. اگر ایشان ادامه دادند این مطالب را و جبران کردند ضربه هایی که با صحبت های ایشان و آقای موسوی(بیشتر ایشان) به انقلاب وارد شد، آن هنگام می توانیم بحث کنیم که راجع به آقای کروبی چه تصمیمی اتخاذ کرد.



 رادیو گفتگو: آقای توکلی من قبل از اینکه از شما بخواهم اظهار نظر کنید در خصوص صحبت های آقای نصیر پور و آقای حبیبی، ارجاع می دهم به فرمایشات سخنان مقام معظم رهبری در چندین روز گذشته که در خصوص خواص نظام ایشان صحبت فرمودند که خواص نظام مواضع خود را شفاف بیان کنند. فکر می کنید این اظهار نظر آقای کروبی مقدمه ای خواهد شد و کمک می کند به اینکه خواص نظام بروند به سمت شفاف سازی مواضعشان؟



 توکلی: من آرزو می کنم که همین طور باشد. برای اینکه در این شرایط ما احتیاج داریم تا توجه مردم را به جوانب مختلف یک حادثه جلب کنیم، تا از چنبره رسانه های بیگانه نجات پیدا کنند، موظفیم که هم شفاف سخن بگوییم و هم صادقانه سخن بگوییم. رادیو تلویزیون یک دوره ای مشی خوبی نداشت. بیشتر یک طرفه قضاوت می کرد.

رادیو گفتگو: سپاسگذارم از نقد شما.



توکلی: هنوز کجایش را دیده اید؟



رادیو گفتگو:هر چقدر که از شما می شنویم ما موظف به تشکر هستیم!



توکلی: الحمدالله اکنون فضا را مقتضی می کند برای اینکه سخنان مختلف منعکس شود. رادیو گفتگو در جریان یک استثنی است. من متشکرم از شما ولی اینکه شفافیت کمک کند به اینکه آقای کروبی یا آقای موسوی یا منتقدین آنها یا معترضین حرف های خود را شفاف بزنند تا روشن شود؛ من هم برای همین صریح حرف زدم و  هم اشاره کردم به افراط گری هایی که زمینه ساز این حادثه ها بود و هم به سهم ایجاد کننده حادثه که خود این دوستان بودند. من یک نکته را  به برادرمان آقای نصیرپور عرض می کنم که اگر این حرفشان درست باشد پس ما باید از قرآن نخوانیم که می فرماید ""توبوا الی الله توبة نصوحا""، اگر فکر کنیم گناه فقط حوزه های فردی است و  اگر ما حوزه های اجتماعی گناهی کنیم ، هزاران گناه فردی با آن قابل قیاس نیست و حتماً توبه آن هم جدی تر است و در نهج البلاغه و در قرآن پر از خطاب توبه به کسانی است که کار بد کردند و کار اجتماعی بد کردند. مثل اینکه در جنگ شرکت نکردند و در انفاق کوتاهی کردند. ما اعتقاد داریم هر که خطا می کند باید از مردم عذر خواهی کند. باید جبران خطا کند از خدا هم در خواست مغفرت کند. البته من به شخصه آرزومندم که همه این برادران عاقبت بخیر شوند؛ بهشتی شوند، در بهشت کسی جای دیگری را تنگ نمی کند ولی همه باید شرط آن را رعایت کنیم. یعنی اگر حقوقی را ضایع کردیم باید جبران کنیم، اگر دلی را آزردیم باید جبران کنیم. همه هر کس که این کار ها کرده است. فعلا بحث این آقایان است و همین کورسویی که از پشت تاریکی که آنها خود را در آن قرار داده اند غنیمت است.. آرزو می کنم بیشتر شود و همه به روشنایی و نور برسیم. اجازه بدهید بنده خداحافظی کنم.



رادیو گفتگو: بله! متشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید خداحافظ شما



ارتباط ما با آقای نصیرپور قطع شده  و از آقای توکلی هم خداحافظی کردیم. جناب آقای حبیبی  بنده این سوال را از حضرتعالی هم می کنم.



حبیبی: من اظهارات آقای کروبی را، آن بعدی را که راجع به (تقلب در) انتخابات گفتند را معتقدم هیچ دلیلی برای آن ندارند. اما این بعدی که چون تنفیذ شده من به رسمیت می شناسم حرف مثبتی است که ممکن است همانگونه که شما هم در سوال مطرح می فرمایید، زمینه ای باشد برای اینکه دیگران هم به خود بیایند و راجع به موضوعات اصلی که به کل انقلاب باز می گردد با شفافیتی خیلی خیلی بیشتر از گذشته و به نفع نظام صحبت کنند.



 رادیو گفتگو: یعنی شما پیش بینی می کنید که در چند روز آینده خواص نظام اظهار نظرهای شفافی کنند با توجه به اینکه در آستانه فرا رسیدن سی و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی هستیم؟



 حبیبی: برخی خواص خیلی خاص هستند همه کارهایشان را نمی شود پیش بینی کرد، اما من امیدوارم این طور شود؛ به خصوص با توجه به اینکه دشمن هم برای 22 بهمن سال جاری طراحی های بسیار شیطنت آمیزی کرده است؛ البته با عنایات الهی بنده مطمئن هستم  که مردم با حضور خود تمام آن شیطنت ها را خنثی خواهند کرد.اما خواص لااقل کاری کنند که از مردم عادی، که هر وقت احساس خطر می کنند برای کل نظام،واقعاً شجاعانه و با خطر پذیری به میدان می آیند، آنها هم حداقل آن کاری که مردم می کنند را انجام دهند.



رادیو گفتگو: خیلی متشکرم از آقای حبیبی و از آقای کواکبیان و آقای توکلی و آقای نصیر پور؛ شب شما به خیر خدا نگهدار.



 
 
زارع
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۶:۵۴:۲۱
آقای توکلی این موضع شما خیلی دیرهنگام بود. زودتر از اینها باید به این یاران سابق انقلاب متذکر می شدید که پیشینه خود را در همراهی با سازمان منافقین و رژیم صهیونیستی به باد داده اند و باید با توبه بازگردند (282401)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۴:۲۱
ببخشید اگر این ماموران نیروی انتظامی که جان خودشان را در راه انقلاب گذاشته اند و احیانا تعداد محدودی از آن ها، جرمی مرتکب شده اند؛ توبه کنند مورد عفو شما قرار می گیرند؟
گناهشان را بی خیال می شوید؟
جرم آن ها که از سران فتنه خیلی کمتر است، آن ها را هم می بخشید و دیگر دم از محاکمه آن ها نمی زنید؟! (282758)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۶:۵۶:۲۷
مردم حرفشونو 9 دی خیلی رک بیان کردند لازم نیست شماها از طرف مردم تصمیم بگیرین (282403)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۸:۵۴:۲۰
22 بهمن حرفشون رو می زنند (282586)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۲ ۱۰:۴۳:۵۱
9 دي حرف امام حسين و عاشورا بود چه ربطي داشت به در قابلمه؟ (283880)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۷:۱۳:۰۸
عزیز من نمی شه هر کسی هرکاری خواست بکند بعدشم با یه توبه ی معاویه ای همه چیز فراموش شود که.این اقا میتواند توبه کند در درگاه باری تعالی ولی دلیل بر این نمیشه تخلفاتش در خیانت به اسلام و قران و نظام و شهدا و خانواده های شهدا را نادیده گرفت.



ایشان توبه کنند و طبق قانون محاکمه شوند در دادگاه صالحه و مجازات خود را تحمل کنند بعدا می توانند مجدد به نظام خدمت کنند ولا غیر.



رجوی هم نتوانست این گونه وجه ی نظام کریمه ی اسلامی را مخدوش کند.ضربه ای که کروبی و موسوی به نظام زدند هیچ کس در طول سی سال نزد.



زمانی که بهشتی و رجایی را کشتند ابروی نظام اسلامی خدشه دار نشد ولی وقتی این اقایان زمینه را خواسته یا نا خواسته برای دشمنان فراهم کردند خودشان کشتند و مظلوم نمایی کردند و به خاطر گروهی که نه دل در گرو انقلاب و نه رهبری داشتند ابروی نظام را بردند.




بااااااااااااااااااااااااااااید این اقایان محاکمه شوند وگرنه این مجادلات تا قیامت ادامه دارد تا خداوند بین ما و این ها و بین فرزندان ما و فرزندان اینها قضاوت کند.

حالا هرچی می خواید رای منفی بدید هرچی بیشتر بهتر.

تنها راه نجات مملکت محاکمه ی این اقایان است.ما گوش به فرمان رهبری هستیم وگرنه هیچ کدوم از اینها و اعوان و انصارشان الان روی کره ی مریخ هم نبودند. (282408)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۲ ۱۰:۴۵:۵۴
من خودم فرزند شهيدم به نظر من شماها كه سكوت كرديد تا راي مردم پايمال بشه به پدرم خيانت كرديد و دقيقا شما بااااااااااااااااايد در دادگاه صالحه! محاكمه بشيد (283881)
 
جامی
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۷:۱۳:۵۸
من هرگز کروبی و موسوی را نخواهم بخشید چطور می توان کسی را بخشید که بدترین تهمت ها را به نظام زد موجبات خنده و شادی دشمنان ایران را فراهم آورد پای تروریست های آدمکش را به کشور باز کرد زمینه ساز ترورهای وحشیانه شد و...
اگر کروبی در توبه صادق است باید تاوان تمام کارهایش را بپردازد والا این توبه هم مثل تمامی حرفهایش دروغ و فریبی بیش نیست (282410)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۰۱:۴۵:۵۷
ما هم احمدی نژاد را هرگز نمیبخشیم چون به خاطر جلب آراء مردم از هیچ عملی رو گردان نبود.از استفاده گسترده از امکانات دولتی و پرداخت پول نقدی در آستانه انتخابات و تهمت و ناروا به هاشمی و دیگران وادعای واهی مبارزه با مفسدین اقتصادی و و خیلی موارد دیگر.راستی سایت الف شما چرا سانسور میکنی؟خدا وکیلی کدام یک از موارد ذکر شده را تهمت میدانی؟چرا نمیگذاری مردم قضاوت کنند؟من برعکس خیلی از سبزها که معتقدند در شمارش آرا تقلب شده بر این باورم که اتفاقا شمارش کاملا درست بود ولی به علل بسیار زیاد که تعدادی از انها را ذکر کردم اراء آقای احمدی نژاد با تخلفات منعدد ایشان و بیتفاوتی شورای نگهبان حاصل شد.بارها کامنت با این مظنون گذاشته ام ولی سانسور کرده اید (282717)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۰۸:۳۰
تفسیر اقای توکلی و اصولا سایت الف از مردم چیست؟
ایا مردم اینایی هستند که در راهپیمائی 9 دی شرکت کردند؟ ایا انهایی هستند که در اخبار شبکه اول گزارشگر با انها مصاحبه می کند ؟ یا انهایی که در راهپیمایی 25 خرداد شرکت کردند و یا اینهایی که به اغلب این کامتهای یکسویه با اختلاف فاحش رای مخالف می دهند؟
چرا همه مردم را به سود خود فرض می کنند؟ (282436)
 
ابوالفضل
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۱۳:۴۵
چرا کروبی(و احتمالاً موسوی)هنوز بر موضوع تقلب در انتخابات و مهندسی آراء پافشاری میکنند؟آخه چرا؟
ببینید من خودم به احمدی نژاد رای دادم.ولی اگه موسوی و کروبی همچین ادعایی نمیکردند این عده از مردم معترض هم الان حرفی نداشتند.ولی چرا بعد از این همه وقت هنوز بر طبل تقلب میکوبند؟این علامت سوال حداقل برای من یکی هنوز هست! (282440)
 
irani
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۴:۴۸:۴۳
پاسخ سوال شما خیلی واضح و روشن است چون از نظر این دو عزیز و طرفدارانشون در انتخابات تقلب شده و آرای مردم دزدیده شده. شورای نگهبان هم نتوانست پاسخگوی شبهات باشه. (282565)
 
سلحشور
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۲۷:۴۰
بسمه تعالی
آقای کروبی توبه کن، آقای موسوی برگرد، آقای خاتمی دقت کن!، آقای هاشمی حتی الامکان صحبت نکن، آقای رضایی ایست!، آقای قالیباف حرف گوش کن، آقای لاریجانی تذکر نده، آقای مطهری درد دل نکن، آقای جوادی آملی مشارکت کن، آقای بهشتی اعتراف کن! و ... .
برادر من، ما همه اعضای یک پیکر هستیم، تو نباشی من نمی مانم، من نباشم تو نمی مانی. والسلام
یا حق (282445)
 
مریم
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۳۶:۴۷
حرف ما رو هم اگر جرات دارید پخش کنید،
چه سازشی، اینا دارن سر شما رو گرم میکنن و گرنه که همه میدونن موسوی و کروبی چه خیالاتی دارن، فکر نمیکردم اینقدر ساده باشید (282448)
 
علی
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۳۷:۵۰
بله.
آقای کروبی و موسوی برگردند و مردم هم که همیشه بزرگوارند و می بخشند و اصلا هیچ اتفاق بدی در ایران نیفتاده و هیچ هزینه ای هم به کشور تحمیل نشده و مردم هم دو دسته نشده اند و به خاطر آقایان روبروی هم نایستاده اند. همه ی نخبگان سرمایه های انقلابند و اگر یک سرمایه ای اشتباه استراتژیک می کند که نباید محاکمه شود. آقازاده ها هم چون فرزند سرمایه ها هستند به عنوان سود سرمایه به حساب می آیند و نباید با آنها برخورد کرد تا مبادا نخبگان دلسرد شود و کار چرخ مملکت لنگ بماند.

البته قانون باید اجرا شود و آن جوانان احساساتی و فریب خورده ای که 23 خرداد سنگ به شیشه ی بانک ها زدند باید محاکمه شده و مجازات شوند. گرچه رافت اسلامی همواره وجود دارد و اگر کسی 800 میلیون تومان وثیقه بگذارد می تواند از این رافت استفاده کرده و آزاد شود.

قوه قضائیه نیز بسیار هوشیار است و برای پیشگیری از توهین به نخبگان و سرمایه ها وظیفه ی خود می داند که در تمام روزنامه ها و خبرگزاری ها را تخته کرده و خبرنگارانی را که کوچکترین اثری از نخبگی و سرمایه نظام بودن در آنها دیده نمی شود به ترازوی عدالت بسپارد.

در پایان تشکر می کنیم از سرمایه هایی که به جان هم می افتند، آبرو، خون ها و خون دل ها و در یک کلام سرمایه های یک ملت را به باد می دهند و دوباره با هم آشتی کرده و سر یک سفره می نشینند و همکاسه می شوند و البته مردم بزرگوارند و می بخشند... (282449)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۸:۴۰:۲۸
ببخشنشون؟ این همه باعث خونریزی و ناامنی و کشته شدن مردم بیگناه و پررویی دشمنان و بی آبرویی و آشفتگی کشور در دنیا شدند فقط برای حرص و ولع قدرت با اینکه از اول هم می دونستند رای نیاورند و به امید سرنگونی نظام با حمایت خارجی و اغتشاش اغتشاشگران بودند حالا به همین راحتی میگید توبه کنند ببخشیمشون؟ آخه انصاف داشته باشید. مردم این وسط حقی ندارند که شما از طرف مردم میگید مردم می بخشند. واقعا که! (282450)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۲ ۱۰:۴۹:۲۳
چه طور وقتي بقيه از طرف مردم به نفع شما حرف ميزنند قبوله؟ حالا مردم بايد خودشون شخصا حرف بزنند؟ (283884)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۹:۱۱:۳۶
توكلي جان چقدر ساده اي
كروبي مي فرمايند.
توبه كردم كه دگر مي نخورم به جز از امشب و فرداشب و شب هاي دگر (282461)
 
حسین
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۱۹:۲۸:۲۸
توبه مقبول دو وجه دارد یک وجه آن صدق قلبی توبه کننده و پشیمانی واقعی اوست که بدون آن توبه در نزد ایزد متعال مقبول نخواهد بود. این بخش بین بنده و خدای اوست و خداوند رحمان وعده داده که بندگان را از درگاه رحمت خود نخواهد راند.

اما بخش دیگر مربوط به جبران حقوق مردم وحق الناس است. در جرایم اجتماعی باید مدعی العموم به نمایندگی از مردم در خصوص تجاوز به حقوق مردم اقامه دعوا کند و دادگاه باید بر اساس قانون عواقب قانونی و مجازات قانونی مجرم را تعیین نماید و مجرم اگر واقعا توبه کار باشد باید عواقب قانونی جرایم مرتکب شده را بپذیرد. حق النای شامل عفو و بخشش حاکم هم نمی شود و در عقو مجرمین همیشه عدم وجود حقوق متعلق به مردم مد نظر قرار می گیرد.


نکته ای که جای سوال دارد این است که تا کنون دستگاه قضا براساس کدام مجوز قانونی و بر اساس کدام حق در مورد استیفای حقوق مردم از سران فتنه غفلت نموده و دست آنها در ادامه تجاوزبه حقوق مردم باز گذاشته و باعث شده تا جسارت آقایان به جایی برسد که با یک \"توبه مصلحتی\" خود را ازمضان پاسخگویی به جرایمخارجکردهولابد پس از آن مطالبه ارث هماز انقلاب خواهند داشت. کما اینکه هنوز آب توبه سر کسی نریخته برخی مدعی اند که انقلاب ظرفیت این را دارد که از خدمات صادقانه آقایانوبینش و درک سیاسی بی نظریشان که شهره خاص و عام شده بهره برداری نماید!

به دستگاه قضایی کشور این دستاورد بی سابقه و بهره مند کردن انقلاب از این خواص \"بابصیرت\" و این نخبگان بی نظیر سیاسی تبریک را عرض نموده و امیدواریمک ه از این پس در راستای تداوم این توفیقات شاهد این باشیم که روزی آقای شهرام جزایری را در مسند وزارت اقتصاد و امور دارایی و متجاوزین لواسان را در کسوت قضات دادگاه خانواده و حرمت شکنان عاشورا را در پست های کلیدی وزارت ارشاد زیارت کنیم! لطف به قانون شکن اگر جایز است باید عام و فراگیر باشد نه اینکه فقط شامل دوستان و خواص شود.

به کسانی هم که می خواهند در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شرکت کنند توصیه می کنیم از الان به فکر ضد و بند بت بیگانگان, ایجاد اغتشاش در کشور, تجاوز به حریم مردم , اهانت به مقدسات , تضعیف نظام , اهانت به رهبری و دست آخر توبه سیاسی در سال آخر باشند. با این روش حمایت قانون و دستگاه قضا را همخواهند داشت و می توانند 3 سال همه امکانات تبلیغی و رسانه ای داخل و خارج از کشور راهم در جهت شناسایی خود به مردمبسیج نمایند و حتی شاید از سرمایه خون های ریخته شده مردم هم بهره مند شوند و بعد قهرمانانه و سر بلند برای اشغال پست های کلیدی در کشور باستند و برای مردم دست تکان دهند.

از عاشورا هنوز ماهی بیش نگذشته و 22 بهمن هم در پیش است . 9 دی را هم که ظاهرا آقایان با عینک خودشان دیدند و فریادهای مردم هم در گوششان فرو نرفت و برخی با جسارت به مردم می گویند که نباید فریاد درخواست محاکمه افراد از خیابان و از حلقوم مردم بیرون بیاید!


سیاست بازان وادی سیاست و قاضیان دستگاه قضا جواب مردم را اگر نمی خواهند بدهند به فکرجواب دادن به خدای خودشان باشند. اگر در استیفای حقوق مردم بخواهند کوتاهی کنند و حق مردم را به دین های سیاسی خود بفروشند سر پل صراط منتظرشانئ خواهیم بود. اگر مرگ را حق میدانند و اگر عقبی را حق می دانند و اگر به روز جزا قائلند. این حرف از زبان یک نفر همکافی است و لازم نیست هیچ مدعیی برای درخواست استیفای حقوق خود پای مردم یا کس دیگری را وسط بکشد. (282463)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۲۰:۳۵:۰۵
یکی غضنفر رو بگیره
این بنده خدا حواسش نیست. چند روزیه یه حرف هایی می زنه! شما چرا جدی گرفتید؟
والا ایشون اگه ولایت و شخص آقای خامنه ای رو قبول داشتن که مردم نباید تو این چند ماه جون به سر می شدند (282474)
 
قانون
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۲۱:۱۰:۵۰
سلام
موسوی و کروبی و... یک خوبی و یک بدی
درست خوندیدن خوبی
این که مردم بیشتر به انقلاب و نظام پایبند شدن بخصوص نسل جدید انقلاب کسانی که انقلاب رو ندیدن و حتی جنگ را ندیدن
و بدی آنها موافقت با حرف های اسرائیلی و آمریکایی و....
حتی در مناظره ها هم معلوم بود که طرفداری از خارجی ها میکنند و ایران رو کوچک در نظر گرفتند
مملکت قانون داره
اگر رهبر چنیین حرفی بزنه واجب هست گوش کنیم و انجام دهیم ولی شما میگویید نه
چون مملکت قانون داره (282478)
 
مینا
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۲۱:۳۳:۰۸
با سلام
به نظر من اعتراض حق مسلم اقایان موسوی و کروبی بود. اما شاید روش بیان این اعتراض مناسب وضع حاکم بر جامعه نبود. مردم به علت فشار های اقتصادی معتقد به تغییر روش بودند نه تغییر نظام. در ضمن نحوه برخورد با معترضان اصلا درست نبود. دوست عزیز ! اگه گناهی نداشته باشی و باتوم بخوری حتما نظرت عوض میشه. من نه سبزم نه قرمز نه .... . ولی چون بی جهت و بی تقصیر کتک خوردم شدم مخالف. حالا بعضی از این اقایان دایه عزیزتر از مادر شده اند. هرقدر رهبر انقلاب سعی در ایجاد وحدت دارند اقایان از این کارهایشان دست بر نمیدارند و اب در اسیاب دشمن میریزند. (282484)
 
سید ممد
۱۳۸۸-۱۱-۰۸ ۲۳:۲۴:۵۰
آقای توکلی آقای توکلی , کی گفته مردم می پذیرند؟ من یک دانشجوام , سر همین قضایا با چندین دوستم که جذب این فتنه بودند مشاجره ام شد و رفاقت قدیمی که باهاشون داشتم برا همیشه قطع شد , این کوچیکترین تبعات این فتنه بود , بی اعتماد شدن به نظام با تهمت دروغ تجاوز که از سوی کروبی مطرح شد قابل جبرانه؟ بخدا نیست! جواب برادر کوچکم رو چی بدم وقتی میگه تجاوز یعنی چی؟ من بعنوان یه شخص حقیقی توبه ایشون رو نمی پذیرم و هرچیزی که قانون اسلامی راجب این آدم بگه لازم الاجراست
وسلام (282506)
 
مردم
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۰:۰۳:۳۹
آقای الف شما اگه چشم و گوش هاتون 9 دی بسته بود ، 22 بهمن باز کنید و لطف کنید

دیگه از قول مردم حرف نزنید .

البته جای تشکر داره که نظرات دو گروه را پخش می کنید . (282515)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۲ ۱۰:۵۱:۴۴
مردم 9 دي براي امام حسين اومدن و ولايت شكر خدا ديديد كه جناب احمدي نزاد ولايت رو فداي يك تار موي مشايي كرد!
چطور روتون ميشه بازم خودتونو ببنديد به رهبر و ولايت و 9 دي؟ (283887)
 
حسین
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۰:۲۷:۳۵
عقب نشینی کروبی و موسوی باید زودتر صو.رت می گرفت
این عفب نشینی اگرچه دیر هنگام بود ولی پیامدهای آن برای جناح راست افراطی خیلی هولناک خواهد بود به چند دلیل :
1- از ظاهر قضیه پیداست که راستیهای افراطی با شعار دین شروع میکنند و درصورت پیشرفت تازه اگر به مقامی مثل طالبان یا الفاعه برسند و چب افراطی در صورت زیاده روی به کفر و الحاد میرسد .
چپ افراطی برای مدتی از صحنه سیاسی تقریبا مطرود است اما خطر راست افراطی امروز خیلی جدی خواهد بود .
اگر از چپ افراطی معاویه ها پیدا می شوند و اما از راست افراطی خوارج هویدا می شوند .
به نظر من مبارزه با خوارج خیلی سخت تر از مبارزه با معاویه ها می باشد .
بنابراین بهتر است ما در کنار رهبری حرکت کنیم نه جلوتر که افراطی راست می شویم و نه عقبتر که افراطی چپ می شویم منتها فرق بینش اعتدالیون با تندروهای افراطی این است که اعتدالیون می دانند که رهبری یا وبلی فقیه معصوم نیست و مثل هر انسان عیر معصوم ممکن است سهوا اشتباهی داشته باشند
ما نباید این اشتباهات سهوی را بزرگنمایی کنیم باید برخورد معقولانه ای داشته باشیم . (282521)
 
احمد
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۱:۰۰:۳۴
هر اقدامی که جامعه و مسئولین رو یک قدم به اتحاد و انسجام نزدیکتر کنه باید ازش استقبال بشه ... حالا که ایشون یه قدم برداشتن ما نباید با سوء رفتار ایشون رو از خودمون برونیم .. هرکس خطا کرده سرجاش چه معترضین چه کسانی که پبروز شدن باید پاسخگو باشه اما نکته مهمتر اینه که وحدت دوباره در جامع برقرار بشه تا دشمنان از این دریده تر نشن ... مطمنئنا در یک فضای آرام فهم یکدیگر و گفگتگوی منطقی بیشتر به این مردم کمک خواهد کرد... (282533)
 
حامد
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۱:۳۲:۴۱
1- کروبی توبه نکرده است. این حرف کجایش توبه است که \"احمدی نژاد با تقلب بالا آمده است ولی چون رهبر او را تنفیذ کرده است او را به رسمیت می شناسیم\"(نقل به مضمون). انصافا این شد توبه؟ یعنی به نظر آقای کروبی ولی فقیه چشم خود را به تقلب، جرم و گناهی به این بزرگی، بسته است؟ صد سال سیاه نخواستیم که اینجوری توبه کنند.
2- کروبی اگر هم توبه کرده باشد، توبه گرگ مرگ است. کروبی در چند ماه گذشته گرگی کرد. تهمت تجاوز به یک نفر، حد شرعی دارد. ایشان که به جماعتی بزرگ چنین تهمتی زده است! حالا با یک به رسمیت شناختن در پیت، از گناه او بگذریم؟ اگر این بزرگواری است، من بزرگوار نیستم! (282539)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۲:۰۱:۳۸
متعجبم از اینکه با این همه ظلمی که در حق نظام و مردم کردند باز هم میخوان به مردم خدمت کنند !
یعنی اینکه در دور بعد باز هم کاندید بشوند !

واقعا که ....

اگه قوه قضاییه باهاشون برخورد تند میکرد الان به خودشون جرات همیچین لفاظی هایی نمیدادند . اونها برای همیشه از دایره خدمت رسانی ! محروم شدند .. (282548)
 
حمیدرضا
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۰۵:۱۳:۵۰
زکی هشت ماهه مملکت رو به هرج و مرج کشوندند حالا مردم با بزرگواری می پذیرند؟!
بابا ایول داری با این حرف زدن مگه می خوای ماست مالی کنی
شماها با امثال علی مطهری و لاریجانی و باهنر چه تون شده؟! (282568)
 
سعيد
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۲۸:۳۶
هر موقع شما جواب سوالات خود را از وزارت كشور گرفتيد به اطلاع ما هم برسانيد.آن وقت از كروبى و موسوى بخواهيد توبه كنند. (282638)
 
راز
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۵۹:۳۷
چرا نظر من رو پخش نکردید ؟ مگه من چی گفتم ؟

می گم اگه 9 دی رو ندیدید 22 بهمن رو ببینید . (282653)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۳:۱۱:۳۱
بسمه تعالی
آقای کروبی توبه کن، آقای موسوی برگرد، آقای خاتمی دقت کن!، آقای هاشمی حتی الامکان صحبت نکن، آقای رضایی ایست!، آقای قالیباف حرف گوش کن، آقای لاریجانی تذکر نده، آقای مطهری درد دل نکن، آقای جوادی آملی مشارکت کن، آقای بهشتی اعتراف کن! و ... .
برادر من، ما همه اعضای یک پیکر هستیم، تو نباشی من نمی مانم، من نباشم تو نمی مانی. والسلام
یا حق

لطفا مشایی رو هم اضافه کنید (282673)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۳:۱۳:۱۶
ببخشند؟توبه؟

جواب خونهای ریخته رو کی میده

جواب مادر های داغدار رو کی میده؟/

جواب آبروی نظام رو کی میده؟ (282675)
 
tayebeh
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۶:۲۰:۲۲
سلام بیایید از تجربه دیگران درس بگیریم :من می خواهم فقط یک مثال ذکر کنم.حدود 2ماه پیش در این کشور نمایشگاهی به نام\"عکسهای مورد بحث\"برگزار شد.یک عکس با زیر نویسش هنوز در ذهن من حک شده ,عکسی از زمان حاکمیت دولت ویشی بر فرانسه . این عکس که از یک اردوگاه زندانیان فرانسوی مبارز بر علیه اشغال هیتلر گرفته شده به طرز ماهرانه ای روتوش شده بود و ارم دولت ویشی که با دولت هیتلر همکاری می کرد از کلاه زندانبانی که در عکس است پاک شده بود.در زیر عکس نوشته بود برای اینکه دو دستگی در میان فرانسویها ایجاد نشود و فرانسه باقی بماند این کار شده.بیایید ما هم یاد بگیریم که همدیگر را تحمل کنیم.موفق باشید. (282706)
 
مرتضی نامی
۱۳۸۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۲۰:۵۱
شمامی خواهید دباره گروه توابین درست کنید که شامل رافت اسلامی قراربگیرندو موقع عملیات مرساد برای مبارزه برعلیه کشور بپاخزند این همان کار منافقان است (282744)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۱:۴۷
عزیز وقتی مخالف خودشو از محارب جدا میکند چه باید کرد؟ (282929)
 
mohammad
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۹:۱۶
چرا آقای توکلی نظر خود منتصب به مواضع ملت ایران می کند.ملت خواسته اش را 9 دی به همه اعلام کرد. تهمت زدند،کشتند،آتش زدند و هر جنایتی از دستشان بر می آمد کردند حالا برویم وحدت کنیم. دیروز 2 نفر از معاندان اعدام شدند و مابقی نیز در صف انتظارند.وقتی که به همه ی جرائم و دروغ های آقایون در دادگاه رسیدگی شد، آنوقت وحدت ملی خود بخود حاصل خواهد شد. نگذاریم با نقاب وحدت همه چیز ماست مالی شود. (282952)
 
خودم
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۱۳:۳۸:۴۲
مردم از خنده:آقاي كروبي توبه كن....پذيرفته مي شود...شماها جدا باورتون شده معاون اول خداييد/؟توبه مي پذيريد؟از طرف خدا؟ اينو بهش ميگن هذيان بزرگمنشي... (283014)
 
صادق
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۵:۰۰
وجدانتون تكون خورد؟
مي بينيد اونجايي كه ممكنه به ضرر شما باشه تيپ روشنفكريتون وا ميره.
نظذ من رو خونديد؟
(توبه مرتضوي و .........) (283043)
 
سیده فریبا
۱۳۸۸-۱۱-۱۰ ۱۶:۲۷:۲۴
این عفو دور شدن از عدالته .
توبه به رابطه ی بنده و خدا مربوط می شه و ما وظیفه ی اجرای عدالت رو داریم .
می خواهید کلا همه رو آزاد کنین و عفو بزنین تا 4 سال دیگه واسه جرایم انتخابات سال بعد بگیریمشون
البته اگه تا اون موقع دیر نشه!

یا علی (283140)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.