نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 63576
آسوده خاطر در خواب
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۴
عمرش از چند ماه فراتر نمی‌رود اما در همین مدت کوتاه در جذب مخاطب کامیاب بوده است. پرس و جویی اندک در کوی و برزن نشان می‌دهد که مردم با نامش آشنایند و خانواده‌های بسیاری سریال‌هایش را دنبال می‌کنند. تماشاگران پرشماری می‌شناسندش و ساعاتی را در برابر امواج این شبکه می‌گذرانند. سخن از شبکه ماهواره ای فارسی‌زبان "فارسی 1" است.



رابرت مرداک (Ropert Murdoch) که لقب "امپراتور رسانه ای دنیا" را همراه خود دارد، این بار جامعه فارسی‌زبانان را نیز به گستره مخاطبان خود افزوده است و با راه اندازی این شبکه، مهمان چشم و ذهن انبوهی از ایرانیان نیز شده است.



این زاده استرالیا، تبعه آمریکا و دلبسته اسراییل، بیش از 60 شبکه تلویزیونی به چندین زبان دنیا را در خدمت دارد و بیش از یکصد روزنامه و مجله معتبر را در کنار پایگاه‌های اینترنتی پرکاربر در اختیار گرفته است و از این رهگذر در اثرگذاری و هدایت افکار عمومی جهانیان توانمند است.



او هدایت بزرگترین بنگاه‌های خبری و نامدارترین رسانه‌های تفریحی و سرگرمی جهان را عهده دار است و عجیب نیست که از مخاطبان فارسی‌زبان نیز چشم نپوشد و در پی اثرگذاری بر جمعیت ده‌ها میلیونی ایرانیان، تاجیک‌ها و افغان‌ها، شبکه "فارسی 1" را بنیان نهد.



این شبکه سرگرم‌کننده، با مجموعه‌هایی عامه پسند که به آسانی با مخاطبی که به دنبال سرگرمی است ارتباط برقرار می‌کند و با استفاده از چاشنی‌های جذابی چون زنان و دختران زیبارو و داستان‌هایی عاشقانه، توانسته است در ربایش مخاطبان کامیاب شود و تماشاگری را که در پی نوعی سرگرمی برای رهایی از دغدغه‌ها و خستگی های کار و زندگی اجتماعی است، به دنبال خود بکشاند.



ساده انگاری است اگر گمان کنیم امپراتوری مرداک تنها برای سرگرم ساختن فارسی‌زبانان چنین شبکه ای را بنیان نهاده است و تمرکز او روی خانواده‌ها هیچ هدف پنهانی را دنبال نمی‌کند!



آنان دیری است که تاخت آورده اند و ما همچنان آسوده خاطر در خوابیم! پیش از این سعودی‌ها با راه اندازی شبکه "ام بی سی پرشیا" و ارایه فیلم‌های سینمایی با زیرنویس فارسی جامعه ما را هدف امواج رسانه ای خود قرار دادند و حالا "فارسی 1" با برگردان فارسی فیلم‌ها و مجموعه‌های خارجی گامی فراتر نهاده است و این رشته سری درازتر خواهد داشت.



فروکاستن از سطح آگاهی مخاطب در درازمدت با پخش آثاری سطحی و فرومایه از نظر فرهنگی، سست کردن ریشه‌های هویتی جامعه و ترویج ارزش‌های فرهنگی متفاوت با فرهنگ ایرانی و اسلامی، خدشه‌دار ساختن هنجارهای اجتماعی ما، هویت‌زدایی از کانون خانواده و عادی‌سازی پدیده خانواده‌های بی‌سامان، تعصب‌زدایی از روابط فرهنگی در جامعه و هنجارشکنی در روابط میان دختران و پسران، تکثیر بدآموزی‌های اخلاقی و نمونه هایی از این دست، طبیعی‌ترین ارمغان شبکه جدید مرداک برای جامعه ماست و ما همچنان آسوده خاطر در خوابیم!



گویی تنها آنان که از مجرای سیاست با ما در ستیزند اهمیت دارند و نفوذکنندگان فرهنگی را درخور توجه نمی‏دانیم. گویی تنها باید از "صدای آمریکا" و "بی‌بی‌سی فارسی" بهراسیم و هیچ خطری از سوی شبکه‌هایی چون "فارسی 1" که فزونی هم خواهند یافت احساس نمی‌کنیم.



سخنم بدان معنا نیست که باید "فارسی 1" را محکوم کرد و باید مرداک را دشنام داد. نمی‌گویم راه چاره مختل کردن فعالیت این شبکه و پارازیت انداختن بر آن است. باور ندارم که هشدار دادن و ارعاب ایرانیان بر تماشای چنین شبکه‌هایی درمانگر است. هرگز!



آنان کار خود را می‌کنند و مشتری خود را هم از هر طریق ممکن می‌یابند و "چو در بندی، سر از روزن بر آرد". این متولیان رسانه ای ما هستند که باید به هوش شوند.



صدا و سیمای ما باید تکانی به خود بدهد. باید دغدغه‌های مخاطب را دریابد. باید کیفیت تولیدات خود را ارتقا بخشد. باید برای ارایه پیام‌های خود به سراغ ساختارهای جذاب برود. باید به جای تولید فله ای و خرواری تله فیلم های ضعیف و دم دستی، برای مجموعه‌های ارزشمند، طنزهای فاخر و برنامه‌های سرگرم‌ساز جا باز کند. عرصه، عرصه رقابت است. نمی‌توان به مخاطب گفت همین است که هست و حق هم نداری سراغ چیز دیگری بروی. وقتی خوراک مناسبی ندهی، رهایت می‌کنند و رقیبت را برمی‌گزینند. به همین راحتی! و آنگاه باید با دشواری بیشتری برای بازگرداندن مخاطبت تلاش کنی که به گفته سعدی:



گر تضرع کنی و گر فریاد   /   دزد، زر باز پس نخواهد داد



بزرگترین شبکه‌ها و نیز غول‌های رسانه ای دنیا در این عرصه رقابت همواره احساس خطر می‌کنند و مدام از کاهش نفوذ رسانه ای خود در هراسند. هر بار که امپراتوری چون مرداک به دنبال لقمه ای چرب، دهان باز می-کند، اهالی رسانه‌های جهان به تکاپو می‌افتند تا مباد که مخاطب از کف بدهند و نکند که از توان اثرگذاری‌شان کاسته شود اما گویی در ایران ما متولیان رسانه ای خوشتر می‌دارند که چشم ببندند و آسوده خاطر باشند از این هیاهو و رقابت نفس‌گیر.



در دنیای امروز، امپراتورهایی چون مرداک با خدایگان باستانی قدرت و ثروت تفاوت دارند. این سرمایه داران دنیای جدید، مالکیت بر ذهن و فکر انسان‌ها را نیز هوشمندانه دنبال می‌کنند و ما همچنان آسوده خاطر در خوابیم!



 
 
رصافي
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۴:۰۵:۳۵
آقاي ضرغامي و دوستانشان در خواب نيستند. خودشان را به خواب زده اند و حالا حالاها قصد بيدار شدن ندارند! (284259)
 
حسین
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۴:۱۲:۰۰
در حالیکه جذابیت و زیبایی مجری و گوینده تلویزیونی در جذب مخاطب و نگهداشتن او پای گیرنده سهم بسزایی دارد. مشخص نیست به چه علت مسوولین تلویزیون ما اصرار دارند حتی در برنامه های پر مخاطب مثل اخبار که ممکن است به خاطراهمیت آن طیف جوان و یا مخالف را به خود جلب نماید از گویندگان و مجریانی استفاده می نماید که به خاطر ظاهر زشتی که دارند ؛ نه تنها بیننده جوان را جذب نمی کند بلکه باعث می شود افراد مسن را نیز از پای گیرنده فراری دهد. (284262)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۴:۲۷:۱۶
یک زمانی (که تا اکنون هم اداره دارد) گمرک خود را می بستید بر روی اجناسی مثل خودرو و اجازه نمی دادید ماشین های روز دنیا، همچون تویوتا و نیسان و هیوندای و .... وارد بازار ما شوند با ارزش واقعی شان(نه چندین برابر). شاهد قیمتی هم تزار پراید، اما کارایی فوق العاده بالا بودیم. چون می دانستید این کار به نابودی خودروسازان داخلی خواهد انجامید.
سپس، فکر کردید که در تمام عرصه ها، می توانید چیزی را به مردم بدهیم، که خود دوست دارید. آخر و عاقبتش هم شد این.

یک سیاست اشتباه را تا کی می خواهیم ادامه دهیم؟

یک زمانی، داشتن ماهواره کفر بود. حالا داشتن فارسی 1، اشکال ندارد، بلکه صدا و سیمای ما باید برنامه های خود را ارتقا ببخشد. چرخش تا چند درجه؟


چه بخواهیم، چه نخواهیم، جهان به سمت اینترنت و رسانه و دنیای مجازی پیش رفته. حالا بستن این درگاه ها، نتیجه ای جز شوروی نخواهد داشت که سالها فقط مردمش حق داشتند به یک رادیو گوش دهند.

الآن، باید بی بی سی باشد، ولی ما طوری کار کنیم که بی بی سی حرفی برای زدن نداشته باشد. وقتی سوژه دارد برای ارائه کردن، پارازیت چه تاثیری دارد؟


حرف آخر بنده این است، که صدا و سیما، مثل اینترنت و روزنامه، یک رسانه است. رسانه ای متعلق به همه ی مردم دنیا. بطور مساوی. هیچ کس هم نه حقی بر آن دارد و نه اینکه قیم آن است.

تنها وقتی می توانیم تلویزیون هایمان را از جولانگاه بی بی سی و صدای آمریکا و فارسی1 و ... نجات دهیم، که تلویزیون های خصوصی داشته باشیم، که صدای مخالف شما را هم پخش کند. این همه علیه اصلاحات و جنبش سبز در صدا و سیمایتان حرف زدید. اگر مجالی داده نشود تا صدای مخالف هم پخش شود، همین آش است و همین کاسه.

اصلا هیچ فکر کردید چرا اسم آن فارسی 1 است؟ اون 1 آخر چه معنی ای می دهد؟
همیشه این 1 برای آن است، که اگر به موفقیت رسیدند، فارسی 2 و فارسی 3 و .... بیاید. از آن وقتی باید ترسید که فارسی 4 تفسیر قرآن هم بکند، فارسی 5 فوتبال هایمان را هم پخش کند و ......

این راهی که آقای ضرغامی در پیش گرفته، بی شک به آنجا خواهد رسید... (284266)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۵:۴۹:۳۵
از جریان آزاد اطلاعات فقط کسی می ترسه که چیزی برای پنهان کردن داره. (284300)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۲۱:۱۳:۲۷
البته کسانی که چیزی برای پنهان کردن ندارند ولی در تبلیغات ضعیف هستند هم از جریان آزاد اطلاعات می‌ترسند. خاصیت آزادی رسانه‌ای این است که کسانی که پول و مهارت تبلیغاتی بیشتری دارند بر فضا مسلط می‌شوند، حتی اگر حق با آن‌ها نباشد. (284613)
 
امیــر فـرهمند
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۸:۵۳:۴۷
امیدوارم این حرفم خدای نخواسته به کسی توهین فرض نشود. از قدیم گفتند: یک آدم کـَـر را میتوان حرفی را فهماند اما کسی که خودش را به کـَـری زده را هیچوقت. با تشکـر (284352)
 
علي
۱۳۸۸-۱۱-۱۳ ۱۹:۲۲:۱۶
دلتون خوشه ها اين حرفها را براي كي مي زنيد صدا و سيما فكر كنم فقط به فكر دفاتر خارج از كشورشه كه هر چند وقت يك بار نورچشمي هاي خودش را بفرسته خارج. راستي فكر كرديد درحالي كه كشورهاي اطراف ما بستر همه خبرها است و همه خبرنگاران جهان براي تهيه خبر به كشورهاي همسايه ما نظير عراق و افغانستان مي يان صدا و سيما خبرنگارها به اصطلاح زبده اش را مي فرسته اروپا و آمريكا. راستي صدا و سيما مگه نمي گه براي دفتر ما درنيويورك محدوديت وجود دارد و چند صد متر بيشتر نمي تونن از دفتر دور شن پس براي چي اين همه از هزينه بيت المال براي اين دفتر هزينه مي شه. اگه راست مي گين يك گزارش درباره دفاتر خارج از كشور صدا و سيما برين (284356)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۰۰:۵۹:۲۹
اصغری ببین نوری زاده رو
سر کار جمال قوری زاده رو
حتما دنبال خانمی میگرده
با این سن دنبال چی میگرده؟
بیا بریم کیف دستی شو بزنیم
با گوجه فرنگی تو سرش بزنیم
اکبری گفت یواشکی به اصغری
قیافه طرف خیلی تابلو ست اصغری
فکر کنم اهل دود و دم باشه
شاید مثل خودمان اهل منقل باشه؟
چند دقیقه بعد
شلام عرض کردیم آقای نوری ژاده
من اصغری این هم اکبری مخلص ژاده
آقا شما از کجا سروکله تان پیدا شد؟
من دکترا دارم وا هوا چرا گرم شد ؟
داداش اگر اهل دود و دم مثل ما هشتی
با همدیگر بزن بریم منزل ما چرا نشستی؟
مگر تریاک سلطنتی هم ما ایجا داریم ؟
آخ ازش چه خاطراتی ما داریم
آره داداش بژن بریم که دیر شد
سال هاست برام مثل حکیم شد
صبر کنید تا زنگ بزنم به شهرام همایون
تا منتظرش شویم گوشه همین خیابون
چهارتائی برویم بزنیم به دود و دم
تا جمله شویم خمار و بی غم
ح.ح (284431)
 
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۰۹:۰۹:۲۶
ایا به برنامه های پوج تب
لوزیون خودمان نگاه کرده اید که مردم جذب این برنامه های سطحی میشوند ان قد ر برنامهها تلوزیون به مردم وشعورشان توهین میکند که میبینیم مردم مونس ومونس را میبینند که دیروز امروز وفردار ا که شجونی در ان شرکت میکند نمیبینند این همه توهین به مردم با ان بیست وسی بس نیست لااقل عمدا به انان توهین نمیشود تلوزیون جمهوری اسلامی رادیدن یعنی تن به تحقیر دادن (284475)
 
خادم
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۰۹:۴۳:۳۲
چطور مي توان از بيننده انتظار داشت كه در پاي رسانه اي كه به شعور او توهين ميكند اكثر مسائل را بر خلاف واقع نمايش ميدهد بصورت يك طرفه و جناحي عمل ميكند و ... بنشيند. دوستان مي توانيد با يك نظر سنجي به اين نتيجه مهم برسيد كه بعد از انتخابات چند درصد مردم به صدا و سيما اصلا\"توجهي ندارند و رابطه شان را با آن قطع كرده اند اقاي ضرغامي بزرگترين خدمت را درحق رسانه هاي خارج از كشور انجام داد ولي كيست كه پاسخگو باشد . (284480)
 
محمد لطفي
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۰۹:۴۶:۲۹
به نظر بايد با ديد باز همه چيز را ديد ، همه چيز را شنيد و با ديد باز انتخاب كرد . بحث اينكه صدا و سيما ي ما كاستي هاي زيادي دارد و اگر برنامه هاي جذاب مخاطب پسند داشته باشد بيننده به سمت پبكه هاي بيگانه نمي رود را قبول دارم ولي بايد يك چيز را فراموش نكنيم آن هم ارزشهاي اخلاقي درست و فرهنگ درست اسلامي است كه ما را از هر گونه آسيب در امان مي دارد . قطعاً جامعه ما با باورهاي غلط و افكار نادرستي كه در ذهن همه ما ايرانيان شكل بسته است از هر بيراهه اي در امان نخواهيم ماند. ما حتي اگر صدا و سيماي خوب هم داشته باشيم باز هم لازم است كه رسانه هاي ديگر را هم ببينيم سپس آن را نقد كنيم ، تاييد كنيم و يا رد كنيم در اين فضاست كه ذهن پوياي جامعه شروع به شكوفايي كرده و بايستي خوب و بد را از هم تشخيص دهد . به نظر من در ك افراد از خوب و بد به افكاري كه از ساليان سال در ذهن او شكل گرفته بر مي گردد . اگر آن افكار درست شكل گرفته باشد حتي قويترين رسانه هاي جهان نيز نمي تواند بر روي شخص تاثير منفي بگذارد. (284481)
 
fereydoon
۱۳۸۸-۱۱-۱۴ ۲۳:۳۴:۳۲
تهیه سریال نویسنده وکارگردان قابل میخواهد و باز بودن دست تهیه کنندگان سریال نه اینکه هر بی هنری بتواند سریال را نقد وحتی جلوی پخش انرا بگیرد امتحان ان نیز خیلی ساده است ایا صدا وسیما میتواند یکی از سریالهای فارسی1 را پخش نماید ودچار دردسر نشود یا همه اش باید سریالهای با محتوای پلیسی ویا جنگی خارجی را دوبله وپخش نماید بنظر میرسد سریالهای عاشقانه برای عموم مردم جذابتر باشد ایا صدا و سیما با مخدودیتهائی که دارد میتواند سریال عشقی درست کند که باور پذیر و جذاب باشد (284647)
 
ahora
۱۳۸۸-۱۱-۱۵ ۱۳:۳۲:۳۲
چند شب پیش همه دیدید اقای نجف زاده در پاریس دنبال مخالفان سرکوزی میگشت. آیا مسئولان ما به خبرنگار فرانسوی اجازه چنین کاری را میدهند.؟ (284776)
 
سعید
۱۳۸۸-۱۱-۱۸ ۰۹:۱۱:۱۷
جناب اقای اهورا ازادی خبرنگار صداو سیمای ایران در کنار فلسطینی ها و پشت به سربازان اسراییلی گزارش تهیم می کند و اخرش هم با صدای بلند و به زبان عربی اسم و خود و صدا و سیمای ایران را می برد آن وقت شما میگی مخالف سارکوزی رو کامران پیدا می کنه کاریش ندارند ! (285387)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.