توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 65550
برژينسكي: حمله به ايران، آمريكا را منزوي مي‌كند
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۸
حمله به ايران، آمريكا را بيشتر در جهان منزوي مي‌كند

به گزارش  فارس، مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا در نامه‌اي كه در پاسخ به سرمقاله اخير روزنامه‌ آمريكايي واشنگتن‌پست درباره حمله احتمالي رژيم صهيونيستي عليه ايران نوشت، تاكيد كرد: حمله به ايران، آمريكا را بيشتر در جهان به انزوا خواهد كشاند.

به گزارش فارس، "زبيگنيو برژينسكي " مشاور امنيت ملي آمريكا در دوره رياست‌جمهوري "جيمي‌ كارتر " رئيس‌جمهور سابق آمريكا در نامه‌اي كه در پاسخ به سرمقاله روز گذشته روزنامه "واشنگتن‌پست " به قلم "ريچارد كوهن " نوشت، تاكيد كرد: آمريكا بايد به وضوح اعلام كند كه حريم هوايي كشورهايي كه تحت تاثير و يا نفوذ آمريكا هستند به طور كامل براي حمله يك‌جانبه اسرائيل عليه ايران بسته است.
وي در اين نامه ادامه داد: نقض حريم هوايي اين كشورها مي‌تواند به رويدادي منجر شود كه يادآور حمله [جنگنده‌هاي اسرائيلي در سال 1967 به ناو تحقيقاتي فني نيروي دريايي آمريكا و يا به طور دقيقتر] به ناو دريايي آمريكايي " USS Liberty " باشد؛ رويدادي كه من درباره آن گفته‌ام اين چيزي نيست كه آرزوي آن را داشته باشيم.
برژينسكي تاكيد كرد: حمله اسرائيل عليه ايران از طريق حريم هوايي كشورهاي تحت نفوذ آمريكا باعث خواهد شد تا آمريكا نيز وارد ميدان جنگ شود و در نهايت احتمالا هدف حمله تلافي‌جويانه ايران قرار گيرد.
مشاور امنيت ملي سابق آمريكا تصريح كرد: نبايد مسئله‌ بزرگتري را كه در حمايت متزلزل از حمله اسرائيل عليه ايران وجود دارد و آمريكا را نيز وارد جنگ خواهد كرد، ناديده گرفت. كساني كه از چنين حمله‌اي حمايت مي‌كنند، نه تنها اين حقيقت را ناديده مي‌گيرند كه چنين اقدامي ممكن است طراحي شده باشد تا آمريكا را نيز وارد جنگ با ايران كند، بلكه حتي بدتر از آن، اين حقيقت را نيز به دست فراموشي سپرده‌اند كه تن دادن آمريكا به چنين حمله‌اي هيچ معنايي جز اين نخواهد داشت كه آمريكا تصميم‌گيري در اين‌باره را به اسرائيل واگذار كرده است كه اين كناره‌گيري آمريكا [از روند تصميم‌گيري درباره احتمال حمله به ايران] به نفع آمريكا نخواهد بود و اين شيوه‌اي نيست كه از طريق آن تصميماتي در جهت منافع آمريكا بايد اتخاذ شود.
بنا بر اين گزارش، "ريچارد كوهن " در سرمقاله روز گذشته روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به دكترين برژينسكي و مطرح كردن سياست "ما دوستان خود را هدف قرار مي‌دهيم تا از دشمنانمان دفاع كنيم "، به نقل از مشاور سابق امنيت ملي آمريكا، استدلال خود را از اين نقل قول اين‌چنين مطرح كرده بود كه برژينسكي معتقد است كه در شرايطي كه اسرائيل چنين حمله‌اي را آغاز كند، آمريكا بايد از طريق استفاده از زور و قدرت مانع از آن (وقوع چنين اقدامي) شود.
اما برژينسكي در نامه‌اي كه به روزنامه واشنگتن‌پست نوشت، تصريح كرد: من اميدوارم كه اين برداشت [تقريبا اشتباه] وي از گفته‌هاي من، انحرافي ناخواسته باشد چرا كه آنچه من مي‌خواستم بگويم اين بود كه حمله اسرائيل عليه ايران از طريق حريم هوايي كشورهاي تحت نفوذ آمريكا، واشنگتن را نيز درگير جنگ خواهد كرد.
برژينسكي در ادامه نامه خود اشاره كرد كه ريچارد كوهن در سرمقاله اخير خود درباره ايران از اوباما خواسته بود تا همچون "ريچارد نيكسون " در زمان جنگ ويتنام، ديوانه‌وار مبارزه‌ كند، اما بايد بدانيم كه نتايج جنگ آن زمان به هيچ عنوان به نفع آمريكا نبود.
مشاور امنيت ملي سابق آمريكا تاكيد كرد: به جاي اينكه ديوانه‌وار در قبال ايران عمل كنيم، بايد بر مبناي حقايق سياسي، تجارب استراتژيك و بيشتر از همه منافع آمريكا اقدام كنيم.
زبيگنيو برژينسكي در پايان با اشاره به اظهارات چندي پيش "نيكلا ساركوزي " رئيس‌جمهور فرانسه گفت: شايد يك بمب ايراني فاجعه باشد، اما حمله عليه ايران نيز خود يك فاجعه است. چالشي كه هم‌اكنون آمريكا با آن مواجه است اين است كه از وقوع جنگي ديگر جلوگيري كند؛ جنگي كه نه تنها آمريكا را در جهان بيشتر منزوي خواهد كرد بلكه به نفع بدخواهان آمريكا نيز خواهد بود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.