نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 66943
آیا فقرا بازندگان اصلی هدفمندی یارانه ها خواهند بود؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۶
نویسنده: دکتر جواد صالحی اصفهانی،  دانشگاه ويرجينيا تك

مترجم: میثم هاشم خانی (m.hashemkhany@gmail.com)



درباره نویسنده: دکتر جواد صالحی اصفهانی، تحصیلات دوره دبیرستان خود را در نیشابور به پایان رساند. سپس برای تحصیل در رشته اقتصاد به انگلستان و بعد به آمریکا رفت و دکترای اقتصاد خود را درسال 1977 میلادی (1354شمسی) از دانشگاه هاروارد دریافت نمود. از آن زمان تا کنون، ایشان در دانشگاه های ویرجینیاتک (Virginia Tech)، پنسیلوانیا (Pennsylvania) و آکسفورد (Oxford) به تدریس و پژوهش اشتغال داشته و عضویت در چندین موسسه و انجمن پژوهشی معتبر اقتصادی را نیز در کارنامه خود دارد. مهم ترین فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی ایشان تا به امروز، در سه حوزه  «اقتصاد کشورهای خاورمیانه»، جمعیت شناسی اقتصادی (demographic economics)، و نیز «اقتصاد انرژی» متمرکز بوده است. دکتر صالحی اصفهانی، تا به امروز پژوهش های مختلفی در زمینه فقر و نابرابری اقتصادی در کشورهای خاورمیانه را به انجام رسانده و مقالات متعددی را در این زمینه تالیف نموده است.



چکیده مقاله: در مقاله پیش رو، نویسنده می کوشد تا ارتباط بین اجرای طرح هدفمندی یارانه ها با تغییر وضعیت معیشتی فقرا در ایران را به طور اجمالی مورد بررسی قرار دهد. مهم ترین نکات مطرح شده در مقاله عبارتند از:

الف) آثار تورمی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها (که تابعی از دو عامل سرعت افزایش قیمت ها و نیز سیاست های پولی بانک مرکزی ست)، گریزناپذیر بوده و در صورت تلاش بانک مرکزی برای به کارگیری سیاست های انقباضی شدید به منظور کنترل تورم، می توان انتظار داشت که رکود حاکم در اقتصاد کشور به مراتب تشدید گردد.

ب) در شرایط فعلی، میزان بهره مندی دهک های بالای درآمدی از یارانه های انرژی، به مراتب بالاتر از دهک های پایین درآمدی ست، در حالیکه میزان بهره مندی دهک های مختلف درآمدی از یارانه نان تفاوت چندانی با هم ندارد.

ج) اگر چه در شرایط فعلی مقدار مطلق بهره مندی فقرا از یارانه های مستقیم، کمتر از ثروتمندان است، اما اگر نسبت بهره مندی از یارانه مستقیم بخش بر کل مخارج مصرفی هر فرد را در نظر بگیریم، مشاهده می کنیم که در فقیر ترین دهک درآمدی یارانه های مستقیم حدودا 37 درصد از کل مخارج مصرفی هر خانوار را تشکیل می دهند، در حالیکه این نسبت برای خانوارهای ثروتمندترین دهک درآمدی برابر با 8 درصد است. به این ترتیب در صورت حذف یارانه ها (و در فقدان پرداخت یارانه نقدی و یا در صورت ناکارآمدی سیستم توزیع یارانه نقدی)، دهک های درآمدی پایین ضربه شدیدتری را متحمل خواهند شد.

د) اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، تنها در صورتی می تواند به سود فقرا باشد که سیستم توزیع یارانه نقدی، کارآمدی نسبتا بالایی داشته و اعتماد عمومی نسبت به این کارآمدی وجود داشته باشد. بنابراین هر اتفاقی که اعتماد مذکور را مخدوش نماید (مانند نوسانات زیاد، اظهارات ضد و  نقیض و بلاتکلیفی در مورد جزئیات طرح هدفمندی یارانه ها)،می تواند کلیت اجرای طرح را با چالش جدی مواجه نماید.    

عبارت های داخل و نیز تیترهای فرعی، جزو متن اصلی مقاله نبوده و توسط مترجم اضافه شده اند. لذا بدیهی ست که کاستی های مربوط به این قسمت ها،  ارتباطی به نویسنده مقاله نداشته و  به عهده مترجم می باشد.


***


در اوایل سال 2010 میلادی (اوایل زمستان 1388)، دولت ایران موفق شد د  ر پایان یک جدال نفس-گیر، قانون هدفمندی یارانه ها را در مجلس به تصویب رسانده، و اختیارات گسترده ای را در زمینه چگونگی هزینه درآمدهای هنگفت ناشی از کاهش یارانه ها به دست آورد. با این وجود، هم چنان اجرا یا عدم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد. اصلی ترین علت مبهم بودن سرنوشت این طرح، به این مساله برمی گردد که دولت تنها با گذشت حدود دو هفته از تصویب قانون مذکور، از مجلس خواست که سقف 20 هزار میلیارد تومانی (20 میلیارد دلاری) درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها را افزایش دهد ؛ درآمدهایی که قرار است از طریق افزایش بهای انواع سوخت، و نیز کاهش یارانه پرداختی به تعدادی دیگر از کالاهای مشمول یارانه تامین شود.

بلاتکلیفی قانون هدفمندی یارانه ها، شرایط را برای تجدید قوای منتقدین قانون مذکور فراهم ساخت و باعث شد که آنان شعارهای خود در نقد این قانون را با شدت بیشتری تکرار کنند؛ انتقاداتی که وجه مشترک همه آنها، هشدار در مورد هزینه های سنگینی ست که در صورت حذف ناگهانی یارانه ها به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد (برای مثال می توان به دو مقاله [1] و [2] اشاره نمود). به احتمال زیاد، انتقادات مذکور همچنان ادامه خواهند یافت، اما دستکم می توان این طور ادعا کرد که هم اکنون در ایران، مسیر حرکت به سمت منطقی شدن قیمت انرژی آغاز شده است. اصلی ترین انتقادات مطرح در مورد پیامدهای نامطلوب طرح هدفمندی یارانه ها را، می توان در دو گروه طبقه بندی نمود: افزایش تورم و افزایش جمعیت افراد زیر خط فقر. منتقدان پیش بینی های مختلفی را در مورد آثار تورمی طرح مذکور مطرح کرده اند که تورم ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را بین 30 تا 50 درصد ثخمین می-زنند. همچنین تعدادی از منتقدین پیش بینی می کنند که وضعیت معیشتی فقرا در اثر اجرای این طرح، به مراتب بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد. در این میان، به نظر می رسد که ادعای بدتر شدن وضعیت معیشتی فقرا، ادعای چالش برانگیزتری خواهد بود؛ مخصوصا اگر به این نکته توجه کنیم که بهبود شرایط معیشتی فقرا و نیز کاهش نابرابری درآمدی، از طرف دولت به عنوان یکی از مهم ترین اهداف طرح هدفمندی یارانه ها مطرح شده است.



بررسی دو ایراد منتقدین هدفمندی یارانه ها:

افزایش تورم و افزایش فقر



در مورد آثار تورمی ناشی از حذف یارانه ها، جای شک و شبهه ای نیست که افزایش قیمت انرژی، منجر به افزایش سطح عمومی قیمت ها خواهد شد؛ هر چند که برخی از مدافعان سرسخت طرح هدفمندی یارانه ها، کمابیش چنین ادعایی را رد می کنند (برای مثال [3] را ببینید). میزان اثر تورمی حاصل از اجرای این طرح، به دو عامل بستگی دارد: نخست سرعت افزایش قیمت ها (و تدریجی یا ناگهانی بودن این افزایش)، و دوم چگونگی طراحی سیاست پولی بانک مرکزی در مواجهه با آثار تورمی طرح هدفمندی یارانه ها. نظر شخصی من اینست که اگر بانک مرکزی ایران بخواهد سیاست پولی کاملا انقباضی (توام با محدود کردن شدید اعتبارات بانکی) را به منظور کنترل آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت انرژی اعمال کند، چنین سیاستی ضربه سنگینی را به اقتصاد نسبتا ضعیف ایران وارد ساخته و منجر به عمیق تر شدن رکود در اقتصاد ایران خواهد شد. بنابراین من امیدوارم که در صورت تصمیم بر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بانک مرکزی ایران از سیاست های انقباضی شدید دوری کند؛ حتی اگر چنین اقدامی منجر به افزایش تورم گردد.



اما در مورد ادعای آسیب دیدن فقرا در اثر اجرای طرح هدفمندی، همان طور که پیشتر اشاره شد با انتقادات جدی تر و مناقشه برانگیزتری مواجه هستیم (برای مثال [4] را ببینید). دلیل اصلی اهمیت بیشتر این دسته از انتقادات، به این مساله برمی گردد که در طول یک سال و نیم اخیر، همواره کاهش فقر و کاهش نابرابری اقتصادی، به عنوان مهم ترین هدف دولت از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بیان شده است. نقطه اوج چنین ادعایی به چندماه قبل برمی گردد: زمانی  که ادعا شد در صورت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بعد از سه سال دیگر هیچ فقیری در ایران وجود نخواهد داشت.



لازم به توجه است که در مورد انتقادات مربوط به بدتر شدن وضعیت معیشتی فقرا و همچنین افزایش نابرابری اقتصادی، کلیت این مساله را می توان از طریق محاسباتی سرانگشتی و نه چندان پیچیده بررسی نمود؛ محاسباتی که یک نمونه از آن در ادامه این مقاله ذکر خواهد شد. نتیجه کلی حاصل از چنین محاسباتی آنست که یارانه های پرداختی به حامل های انرژی (مخصوصا در مورد بنزین)، منجر به افزایش نابرابری در اقتصاد ایران شده اند؛ زیرا میزان بهره مندی فقرا (دهک های درآمدی پایین) از یارانه های مربوط به انرژی، به مراتب کمتر از ثروتمندان (دهک های درآمدی بالا) است. به این ترتیب در اثر اجرای هدفمندی یارانه ها، مهم ترین عاملی که ممکن است به بدتر شدن وضعیت معیشتی فقرا منجر شود، اینست که  دولت برنامه پرداخت یارانه نقدی را با کیفیت پایین و به شکلی ناکارآمد اجرا نماید؛ مساله ای که شخصا اعتقاد دارم امکان آن نسبتا بالا بوده و مخصوصا با در نظر گرفتن اتفاقات چندماه اخیر، این عقیده تقویت می شود. در مورد دلایل چنین عقیده ای، در قسمت پایانی مقاله توضیحات بیشتری ارائه خواهم نمود.



مقایسه سهم مطلق و نسبی دهک های درآمدی از یارانه ها

(قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی)



اکنون برای بررسی دقیق تر اثر یارانه های انرژی بر نابرابری اقتصادی در ایران، یک محاسبه سرانگشتی انجام می دهیم: جدول زیر، میزان بهره مندی هر دهک درآمدی از یارانه های مستقیم مربوط به 4 کالای اصلی مشمول یارانه (بنزین، نان، گاز طبیعی و برق) را در سال 207 میلادی (1386 شمسی) نشان می دهد. البته باید توجه کرد که هر ایرانی از مقداری یارانه غیرمستقیم نیز در اثر مصرف کالاها و خدمات «انرژی بر»  (energy intensive) بهره مند می شود که در اینجا برای سادگی محاسبات از یارانه های غیرمستقیم صرف نظر شده  است. مجددا برای ساده تر شدن محاسبات، فرض می کنیم که قیمت بدون یارانه هر یک از 4 کالای یارانه ای مورد بررسی، 5 برابر قیمت یارانه ای آن باشد. برای مثال در مورد بنزین، فرض می کنیم که درصورت حذف یارانه، قیمت آن به 5 برابر مقدار فعلی یعنی در حدود 500 تومان به ازای هر لیتر افزایش یابد. در این حالت، اگر فقط یارانه های مستقیم پرداختی به 4 کالای فوق را در نظر بگیریم، مقدار کل این یارانه ها در حدود 17 هزار میلیارد تومان خواهد شد. البته بدیهی ست که مقدار واقعی یارانه ها در اقتصاد ایران، بیش از این مبلغ است که علت آن به در نظر گرفته نشدن یارانه  مصرفی توسط بنگاه های تولیدی و نیز زیرمجموعه های دولت، و همچنین صرف نظر کردن از سایر کالاهای مشمول یارانه (به منظور ساده سازی محاسبات) مربوط می شود.



به این ترتیب با در نظر گرفتن فروض فوق، و با استفاده از داده های آماری مربوط به «بودجه خانوار» سال 86 که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، می توان با اندکی محاسبات جدول زیر را تنظیم نمود؛ جدولی که هم مقدار تقریبی بهره مندی هر ایرانی از یارانه مربوط به هر یک از 4 کالای اصلی مشمول یارانه را مشخص می کند، و هم چگونگی توزیع این یارانه در میان دهک های درآمدی مختلف را تخمین می زند:



تصویر با سایز بزرگ


اکنون اگر با توجه به نرخ برابری قدرت خرید (ppp rates) اعلام شده توسط بانک جهانی در سال 2007 (1386 شمسی)، قدرت خرید هر دلار را برابر 3355 ریال در نظر بگیریم، می توان نتایج حاصل از جدول فوق را به صورت زیر خلاصه نمود:



•    میزان مخارج مصرفی سرانه هر فرد در پایین ترین دهک درآمدی، 320 هزار تومان (تقریبا 1000 دلار ppp) بوده؛ در حالیکه متوسط مخارج مصرفی هر فرد در ثروتمندترین دهک درآمدی، حدودا 18 برابر یعنی معادل 5 میلیون و 800 هزار تومان (معادل 18300 دلارppp ) بوده است.

•    در مورد یارانه نان در سال 86، هر فرد متعلق به فقیرترین دهک درآمدی، به طور متوسط 53 هزار تومان (160 دلارppp ) یارانه مستقیم دریافت کرده که این رقم با یارانه دریافتی سایر دهک های درآمدی از بابت نان، تفاوت چندانی ندارد.

•    در مورد یارانه بنزین، متوسط یارانه مستقیم هر فرد در فقیرترین دهک درآمدی معادل 15هزار تومان (44 دلارppp ) در سال بوده؛ در حالیکه متوسط یارانه دریافتی هر فرد در ثروتمندترین دهک درآمدی حدودا 13برابر یعنی برابر با 180 هزار تومان (نزدیک به 550 دلارppp ) بوده است. همچنین نزدیک به نیمی از کل یارانه پرداختی برای بنزین، توسط دو دهک بالای درآمدی مصرف شده است.

•    در مورد بهره مندی از یارانه گاز و برق نیز، نابرابری زیادی در بین دهک های مختلف درآمدی به چشم می خورد. در اینجا نیز بالغ بر یک سوم از یارانه ها به دو دهک بالای درآمدی می رسد، در حالیکه سهم پایین ترین دو دهک درآمدی، کمتر از 10 درصد از کل یارانه هاست.

•    با در نظر گرفتن مجموع یارانه پرداختی به 4 کالای مورد بررسی در سال 86، متوسط یارانه سالیانه دریافتی هر فرد در پایین ترین دهک درآمدی، حدود 120 هزار تومان (360 دلارppp ) بوده، در حالیکه متوسط یارانه سالیانه دریافتی هر فرد در بالاترین دهک درآمدی تقریبا 4 برابر یعنی معادل 470 هزار تومان (معادل 1410 دلارppp ) بوده است.



بنابراین، مشاهده می شود که در صورت حذف یارانه ها، و با فرض عدم تغییر نسبت مصرف کالاهای مشمول یارانه توسط دهک های مختلف درآمدی، مقدار مطلق ضرر و زیان دهک های ثروتمند به مراتب بیشتر از دهک های فقیر خواهد بود. اما این مساله صرفا یک روی سکه است! زیرا اگر بهره-مندی نسبی دهک های مختلف از یارانه ها را در نظر بگیریم، شرایط کمابیش متفاوت خواهد بود.



در صورت حذف یارانه ها، مقدار نسبی ضرر و زیان (نسبت میزان استفاده هر فرد از یارانه های مستقیم بخش بر کل مخارج مصرفی همان فرد)، برای دهک های فقیر شدیدتر است. در واقع با در نظر گرفتن فرض هایی که پیشتر ذکر شد، یارانه های مستقیم مربوط به نان، بنزین، گاز و برق فقط 8 درصد از کل مخارج مصرفی سرانه هر فرد در ثروتمندترین دهک درآمدی را تشکیل می دهد؛ در حالی که این نسبت برای فردی در پایین ترین دهک درآمدی معادل 37 درصد است. نمودار مربوط به درصد استفاده از یارانه های مستقیم نسیت به کل مخارج مصرفی، به تفکیک دهک های درآمدی مختلف، در زیر رسم شده است:

تصویر با اندازه بزرگ

 
با وجود همه توضیحات بالا، در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که پرداخت یارانه بیشتر به افراد ثروتمندتر، کاملا غیرمنطقی ست؛ مخصوصا زمانی که پرداخت چنین یارانه ای بسترساز هدر دادن انرژی و نیز آلودگی محیط زیست باشد. اکنون بگذارید توزیع نقدی یارانه ها را بررسی کنیم. بر اساس متن مصوب قانون هدفمندی یارانه ها، نیمی از درآمدهای حاصل از حذف یارانه ها باید بین خانوارها توزیع شود. با توجه به مشخص نبودن چگونگی این توزیع، فرض می کنیم که قرار باشد یارانه نقدی به طور مساوی به نیمی از جمعیت (5 دهک پایین تر درآمدی) اختصاص داده شود و 5 دهک بالای درآمدی به کلی از یارانه محروم شوند. به این ترتیب با در نظر گرفتن فرضیات بالا، به هر فرد متعلق به 5 دهک پایین درآمدی، مبلغی در حدود 240 هزار تومان (710 دلارppp ) در سال پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر، براساس محاسبات قبلی، می توان مشاهده نمود که در شرایط فعلی و پیش از حذف یارانه ها، هر فرد در پایین ترین دهک درآمدی، به طور متوسط 120 هزار تومان در سال در قالب یارانه مستقیم مربوط به 4 کالای یارانه ای مورد بررسی دریافت می کند و این مبلغ هر فرد متعلق به 5 مین دهک پایین درآمدی، سالیانه به طور متوسط 200 هزار تومان است:



بنابراین در صورتیکه فرآیند پرداخت یارانه نقدی، قادر باشد 5 دهک  پایین درآمدی را به دقت شناسایی نماید، هر یک از افراد دهک اول، در فرآیند نقدی شدن یارانه ها، باید از دریافت فعلی 120 هزار تومانی خود چشم پوشی کند، به این امید که در آینده مبلغی معادل 240 هزار تومان دریافت کنند. اکنون باید دید که با توجه به نگاه غالب در بین ایرانیان که در ضرب المثل معروف «سیلی نقد به از حلوای نسیه» متبلور است، آیا 5 دهک پایین درآمدی حاضرند از سهم دریافتی خود در ساختار یارانه ای فعلی، به امید دریافت مبالغ بیشتری در چارچوب نقدی شدن یارانه ها در آینده چشم پوشی کنند؟





لزوم ترمیم اعتماد شهروندان به کارآمدی ساختار توزیع یارانه نقدی



در مورد جلب رضایت دهک های پایین درآمدی، مهم ترین نکته  موثر، به میزان اعتماد دهک های درآمدی متوسط و فقیر، به کارآمدی و منصفانه بودن فرآیند تعیین دهک های درآمدی دریافت کننده یارانه  نقدی مربوط می شود. هم اکنون در ایران شاهد گسترش تردیدها در مورد کارآمدی مکانیزم مورد استفاده برای طبقه بندی درآمدی شهروندان (خوشه بندی) هستیم (برای مثال [5] را ببینید). دولت برای جمع-آوری آمارهای مربوط به طبقه بندی درآمدی (خوشه بندی) شهروندان، مبالغ هنگفتی هزینه نمود و کارشناسان زیادی را به کار گرفت تا بتواند ، خانوارهای مشمول یارانه نقدی را شناسایی نماید. اما پس از انتشار رسمی نتایج طبقه بندی درآمدی (خوشه بندی)، نگرانی اغلب شهروندان در مورد میزان دقت نتایج خوشه بندی تشدید شد. به نحوی که ظرف مدت کمی لطیفه-های متعددی در مورد اشتباهات قابل توجه نتایج خوشه بندی، در میان شهروندان رایج گشت؛ لطیفه هایی که درون مایه اکثر آن ها به قرار گرفتن تعداد زیادی از افراد ثروتمند در خوشه اول (شامل فقیرترین افراد) و تعداد زیادی از افراد نیازمند در خوشه سوم (شامل ثروتمندترین افراد) مربوط میشد. به این ترتیب پس از صرف هزینه چندین میلیون دلاری و به کارگیری صدها نفر برای طبقه بندی درآمدی ایرانیان، و همچنین ارسال ده ها میلیون پیام کوتاه به منظور اطلاع رسانی به شهروندان در مورد نتایج خوشه بندی، شاهد تخریب اعتماد بخش زیادی از مردم به ساختار طراح سیستم خوشه بندی (مرکز آمار ایران) بودیم (برای مثال [6] را ببینید). سرانجام شرایط به قدری بغرنج شد که رئیس جمهور در تلویزیون ظاهر شد و در حالی که لبخند به لب داشت، از مردم خواست که نتایج خوشه بندی را فراموش کنند!









ارجاعات:

[1]: http://alef.ir/1388/content/view/65991/83

[2]: http://alef.ir/1388/content/view/66577

[3]: http://www.khabaronline.ir/news-42520.aspx

[4]: http://www.etemaad.ir/Released/88-09-17/175.htm

[5]: http://alef.ir/1388/content/view/65991/83

[6]: http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=85561









 
 
محمد صادقي
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۱:۰۶:۲۷
همه اين جداول درست ولي تا كي ميشود اين سيستم معيوب و رانتي و قاچاق پروري را ادامه داد بنده ميدانم در تمام دنيا كشورهاي پيشرفته يارانه مي دهند ولي .....
به هر جهت انجام هر كاري اگر خيلي طولاني شود مزايايش بسيار كمرنگ خواهد شد. (300193)
 
علی بابایی
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۱:۳۹:۰۰
می تونم بپرسم شما از کجا می دونید یارانه می دن ؟
چه یارانه ای می دن ؟ تا وقتی یارانه هست این سيستم معيوب و رانتي و قاچاق پروري ادامه دارد. (300217)
 
دانشجوی عدالتخواه
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۶:۳۹:۴۶
جناب اقای بابایی

یارانه می دهند ولی نه بر روی کالاهای اساسی. به جای ان بر درمان، اموزش و ... می دهند

یارانه باید هدفمندسازی شود یعنی همین! (300317)
 
امير
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۵:۳۷:۳۷
مى خواستم بدونم كجاى دنيا ايقدر يارانه مى دند! تازه بيشتر كشورها يارانه كه نمى دند، شما انواع و اقسام ماليات (تكس) هم بايد بدهيد مثل ماليات بر درامد (اينكام تكس) , GST, PST و غيره!

لطف كنيد بيشتر در اين زمينه تحقيق كنيد تا براى شما هموطن گرامى واضحتر شود. (300296)
 
علی سعیدی
۱۳۸۹-۰۱-۱۳ ۱۲:۲۶:۰۸
درسته مالیات می گیرند چون نفت ندارند .هزینه عمران و آبادانی کشورشان و اداره دولتها با مالیات مردمشان می چرخد . ما که نفت داریم مالیات هم می دهیم (البته نه به اندازه آنها) ولی پول نفت ما کجا هزینه می شود؟
کجا باید هزینه شود؟
چه نهادی قدرت دارد در مقابل دولت بپرسد پول نفت کجا هزینه شده است ؟
دیوان محاسبات و قوه قضاییه و مجلس در طول چند سال قبل تلاش و دست و پا زدنهای بیهوده ای انجام دادند که منجر به پاسخگویی مسئولان نشد !
چند درصد قشر تحصیل کرده ناراضی اند ؟
آیا همین قشر نیستند که آینده کشور و علوم مختلف و فناوریها به دست انهاست ؟
در کنار کارهایی که انجام شده و قابل تحسین است ولی برخی سیاستهای اشتباه و برخی ناکارآمدی ها و لجاجت های نادرست موجب اختلافاتی شد.
باعث تبدیل نارضایتی مردم به صحنه تقابل به نظامی که روزی همه در کنار هم برای به ثمر رسیدنش جان و مال و فرزندشان را دادند شد.
این چیزی نبود که مردم می خواستند و چیزی نبود که خود مسوولان به دنبالش بودند.

به امید ایرانی آباد با حضور و همکاری همه سلایق مختلف (301104)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۰:۲۵:۲۱
من نیز با نظر نویسنده کاملا موافقم.هدفمند کردن یارانه ها نه تنها موجب ضعیف شدن قشر کم درآمد نمی شود بلکه از محل بازتوزیع یارانه ها(البته با این شرط که اطلاعات خانوارها مخصوصا درآمدی مرتبا پالایش شود و گروههای هدف کاملا مشخص شوند) و دریافت خدمات بیشتر درمانی و بهداشتی نسبت به قشرهای مرفه تر موجب توانمند شدن آنها را فراهم می کند.
ضمنا به دلایل زیر می توان با اطمینان خوبی گفت که تمامی قشرهای مردمی از این لایحه سود خواهند برد:
1- درآمد پنهان حاصل از صرفه جویی در مصرف حاملهای انرژی و کالاهای دیگر.
2- افزایش بهره وری واحدهای تولیدی به دلیل وادار شدن به استفاده از فن آوریهای نوین با مصرف سوخت پایین تر(البته دولت نیز باید با حمایتهای خود به این روند سرعت بیشتری بخشد)
3- مجموعه اقدامات دولت که در لایحه هدفمند کردن از محل این درآمدها به آن ذکر شده است از جمله گسترش حمل و نقل عمومی خصوصا مترو و راه آهن و همچنین گسترش دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک که البته در زمینه بانکداری الکترونیک قدمهای خوبی برداشته شده است.

با ذکر دلایل بالا و با توجه به اینکه اجزای دیگر طرح تحول (6 جزء دیگر ) نیز همزمان و هماهنگ با این لایحه اجرا می گردند می توان این طرح را یک طرح جامع و کامل و مترقیانه نامید البته نیاز به یک مدیریت کارآمد و مشاوره مستمر با کارشناسان دولت و مجلس و جامعه در حین اجرا دارد. (300730)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۸:۱۹:۰۲
مقاله خوبی است ولی بایددقت داشت که دردوساله اخیربعضی کالاهای یارانه ای ازسبدمصرف دهکهای بالا بخصوص دهک 10 حذف شده است مثلا نان به نرخ آردآزادکه حداقل درشمال شهرتهران(بالاترازخیابان انقلاب )همه گیرشده است ومثلا نان سنگک را ازهرعددوباهروزن دلخواه از500 تا1200 میدهند،یاگسترش مصرف نان صنغتی مهبه سبد مصرف خانوارهای متوسط ببالا راه یافته. درنتیجه منظق مقاله فوق برای نان تغییر کرده است وبه جرأت میتوان گفت دهک 10 از نان یارانه ای استفاده نمیکنند ودهک های 8و9 نیز تقریبا همین وضع را دررابطه بانان دارند.
دررابطه با بنزین هم میدانیم که سهم بنزین 100 تومانی به خودروهای خارجی با ظرفیت موتور 1300 سی سی ببالاوتولیدداخل با ظرفیت 2000 سی سی ببالا نمیدهند و سهمیه بندی بنزین نیز(وکاهش آن) بخشی ازاین رابطه را تغییرداده است ضمن اینکه توجه فرمائید که درحال حاضربیش از 50 درصد بنزین به خودروهای عمومی وبخشی نیز به موتوزسیکلت ها میرسد وبیش از90 درصد خودروهای کشور نیز از نوع پیکان ،پراید،رنو،چی کی ،سهند وخودروهای قدیمی وفرسوده است پس یه نظر می آیدمنطق مقاله امروز برای بنزین هم خیلی صدق نمیکندودهک 10 بنزین خودرا با قیمت 400 تومان برای بنزین معمولی و 540 تومان برای سوپرتهیه میکنند.
در مورد برق نیز ازسال گذشته با اعمال تعرفه پلکانی یارانه آن هدفمند شده است وخانوارهای با مصرف بیش از 800 کیلو وات ساعت درماه برای هر کیلووات ساعت 773 ریال میدهند در حالیکه مصرف زیر 80 کیلووات ساعت در ماه مجانی است ومصرف بین 80 تا 200 کیلووات ساعت در ماه با قیمت حدود 95 ریال وپلکانهای دیگر.باید توجه داشت که اکثرمشترکین خانگی برق کمتر از 350 کیلووات ساعت درماه برق مصرف میکنندونسبت به دهکهای بالای مصرف وجه بسیار کمتری میدهند .در مورد سایر کالاهای یارانه ای هم جای بحث است که دراین پاسخ نمیگنجدولی در هر صورت باید توجه داشت که این کار مهم نباید بافرضیه های غلط و عوام فریبانه اجرا شود تا شکست نخوردوکشور مجبور نشود از اجرای این کار مهم عقب نشینی کند. (300929)
 
مهندس باقری
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۱:۰۹:۴۵
نمی دانم چرا آقای دکتر هم همانند دولتمردان نفت را از آن دولت می داند نه مردم کاش طرحی برای تقسیم همه منابع ملی ارایه می کرد جدا کردن جامعه به دوگروه فقیر وغنی طرحی نفاق انگیز است وسنخیتی با روش توزیع حضرت علی \"ع \" که بیت المال را مساوی تقسیم می کرد (300194)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۲:۵۶:۴۲
در صورتی می توان حرف شما را درست به حساب آورد که مردم هم متقابلا مالیات لازمه رابه دولت پرداخت کنند. باید توجه کرد که سیستم درست و عادلانه دریافت مالیات تقریبا همان مقدمات ایجاد سیستم توزیع یارانه ها را نیاز دارد بلکه بسیار دقیقتر و به همراه سازو کار قانونی محکم و ایجاد بار کار زیاد بر قوه قضائیه که هم اکنون هم از پرداخت شایسته به تقاضای قضائی جامعه ناتوان است. در واقع مالیاتی که هر فرد باید به دولت پرداخت کند منوط به شناسایی درآمد واقعی فرد است و بهره مندی آن از خدمات دولتی؛ این همان چیزیست که برای توزیع یارانه ها به شدت مورد نیاز است و سرنوشت کارامدی توزیع یارانه ها به میزان صحت و دقت آن بستگی دارد. قطعا دولت نمی تواند همه منابع ملی را ناگهانی بین همه مردم توزیع کند مادامی که درآمد دولت برای تامین هزینه هایش از ناحیه دریافت مالیت به سطح مطلوبی نرسد. درواقع دولت برای توزیع همه درآمدهای ملی باید هزینه کند و اگر هزینه لازمه این کار را به مرا هزینه های دیگر سیستم اداری دولت که برای تامین امنیت و... در سطح فعلی آن، از درآمدهای نفتی و مابقی درامدهای ملی کسر و پول باقیمانده را بین مردم تقسیم کند، می بایت تمام پروژه های عمرانی و توسعه ای کشور را تعطیل کرده و امیدوار باشد بخش خصوصی آن قدر قدرتمند و مسئولیت شناس هست که به جای بردن سرمایه ها به بخشهایی که صرفا پولساز هست و ریسک کمتری دارد و یا خارج از کشور، ایثارگری(!) کند و بخش قابل توجهی از سرمایه اش را به ایجاد و تقویت زیرساختهای اقتصادی و صنعتی و فرهنکی لازم و درخور ایران تخصیص دهد. واضح است که این صرفا یک خوش خیالی محض است و همین سیستم نه جندان کارامد دولت در ایجاد و حفظ زیر ساختهای لازم برای بقا و یا پیشرفت کشور در عرصه های امنیتی اقتصادی صنعتی و فرهنگی به مراتب قابل اعتمادتر است از اینکه سرنوشت این امور به علائق سرمایه داران سپرده شود. (300251)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۹:۵۸:۵۷
من سوال شرعی دارم. آقا نفت مگر بیت المال نیست. مگر می توان عده ای را به صرف ثروت مند بودن از آن محروم کرد. وای اگر که اشتباها یک فقیر را از این نعمت محروم کنیم. اقتصاد اسلامی این است؟ (300397)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۱:۲۳:۴۸
با یه نگاه ساده به جدول سهم کالاهای مختلف از یارانه کافی بود یارانه بنزین گاز و برق اصلاح شود کالاهایی که دخک های بالا بیشتر از دهک های پایین مصرف میکنند. هرچه فکر می کنم نمی فهمم چرا چند سال پیش طرح تثبیت قیمت داشتیم که به نفع دهک های بالا تماهم شد و الان قراره یارانه همه کالاها حذف بشه که مطمئنا با تورم بال که ایجاد خواهد کرد باز به نفع دهک های بالا خواهد بود. خدا به دادمان برسد . تازه آنهم با ای تیم اقتصادی متخصص دولت.... (300206)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۴۳:۴۰
دولت قرار در قدم اول تنها یاراته های حامل های انرژی رو حذف کنه. (300383)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۱:۳۸:۰۸
احتمالا طرفداران و نمایندگان و رسانه های طرفدار دولت هم ابن فرد را بیسواد و مغرض معرفی خواهند کرد (300216)
 
مهندس هاشمی
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۲:۵۲:۰۴
همانطور که در مقاله هم اشاره شده، اعتماد مردم مهمترین عامل در موفقیت طرح است. جلب اعتماد مردم قسمتیش وظیفه دولت و قسمت دیگرش وظیفه اصحاب رسانه است. هر جراحی عوارضی داره ولی بزرگ کردن این عوارض باعث ایجاد رعب و و حشت و احتمالا باعث ممانعت از جراحی بیماری میشه که با ادامه یافتن این حالت مرگش حتمی است.
به نظر میرسه رسانه ها بیشتر به بزگنمایی مشکلات طرح پرداخته و باعث ایجاد نگرانی شده اند. البته دولت هم در این بین بی تقصیر نبوده ولی انصاف بدید که کار، کار بزرگی است. (300247)
 
رهگذر
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۲:۵۴:۴۴
فرض مهم این مقاله صداقت بود که امروزه مترادف با افسانه گشته است . به نظربنده و همان طور که در فوق آمده باید یک کار کارشناسانه انجام شود نه این که شب تصمیم گرفت و صبح زد زیرش و در آخر بگوییم رفراندوم در حالی که بالغ بر 90 درصدمردم از این طرح هیچ اطلاعی ندارند .
به هر حال مقاله عالی و روشن بود (300249)
 
اميد
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۲:۵۷:۲۵
ما نفهميديم يارانه انرژي مربوط به نفت و گازي كه از زمين بيرون كشيده ميشود وقابل صادرات در شرايط فعلي (سهميه بندي اوپك و ...) نيست چگونه با ملت محاسبه ميشود؟ آيا ميتوان با قيمت جهاني حساب نمود و اعلام كرد فلان مقدار يارانه انرژي داده ميشود؟ به عنوان مثال قيمت هر ليتر بنزين داخلي 40 تومان بيشتر نيست در صورتيكه حداقل 100 تومان فروش ميرود و آيا ميتوان پولي را كه در اصل وجود خارجي ندارد دوباره بازتوزيع كرد؟ اصلا\"آيا دولت ميتواند پول بازتوزيع را از فروش آزاد محصولات به دست آورد؟ توجه كنيد كه پول نفت و مشتقات نفتي كه در داخل استفاده ميشود را ميتوان بازتوزيع كرد كه در حال حاضر نيز مبلغ ريالي بابت آن از طرف دولت يارانه پرداخت نشده و الان نيز بيش از هزينه توليد از مردم دريافت ميگردد (300252)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۳۰:۱۶
دو مسأله هست:

۱. بخش بزرگی از بنزین ایران از خارج از کشور، و با قیمت‌های جهانی تهیه می‌شود. سالانه یارانه‌ی هنگفتی به این بخش تعلق می‌گیرد.

۲. مسأله‌ی بعدی بحث هزینه‌ی فرصت از دست رفته است. فرض کنید بنزین تولید داخل با قیمت تمام شده‌ی ۴۰ تومان (که من بعید می‌دانم اینقدر ارزان تمام شود) را بتوانیم در بازارهای جهانی به قیمت ۴۰۰ تومان بفروشیم. پولی که از این راه به ایران می‌رسد مبلغ زیادی خواهد بود و اگر بین مردم تقسیم کنیم، نفع آن به همه می‌رسد. اما وقتی آن را در داخل به قیمت ۱۰۰ تومان می‌فروشیم، عملاً داریم به ازای هر لیتر ۳۰۰ تومان به مردم یارانه می‌دهیم، ضمن این که مردم را تشویق می‌کنیم بنزین بیشتری مصرف کنند و خودروهای پرمصرف‌تری بخرند. (300375)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۲۰:۰۵:۴۶
برادرم پدیده به این سادگی ها که شما فرمودی نیست. شما در یک فضای دینامیک اقتصادی به سر می بری. به صرف گفتن حذف یارانه ها مسئله حل نمی شود. خیلی سخت است، برخی باور نمی کنند زنجیره های اقتصادی به هم پیوسته است. هر متخصص اقتصادی این را می داند. حذف این یارانه در مصرف، تورم، تولید حتی صادرات و اشتغال تاثیر می گزارد. ضایعه حذف غیر کارشناسانه یارانه ها علاوه بر تورم بی کاری را هم به دنبال دراد (یک نمونه بسیاری از بنگاه های ضعیف مبتنی بر یارانه های غیر اصولی بر شکست می شوند) نمی گویم این کار بد است ولی زیر ساخت می خواهد. کمینه ترین زیر ساختش اطلاعات و آمار است. سر خوشه بندی نتیجه اش را دیدید. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. (300399)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۸:۳۷
- اولا هزینه فرصت را در هر شرایطی نمی توان مبنا قرار داد. مثلا یک خانواده روستایی که به فرزندان خود شیر گاو خود را می دهد نمی تواند به آنها بگوید قیمت این شیر در بازار فلان قدر است، پس شما باید ... . چرا که شیر از آن همه آنهاست و نه دولت. اشتباه شما این است که دولت را مالک منابع و مثل یک بنگاه اقتصادی خصوصی فرض کرده اید
2- بنزین ایران کیفیت پایینی دارد و نباید با قیمت جهانی سنجیده شود
3- در کشورهای دیگر نظیر کشورهای حاشیه خلیج فارس ( که قیمتها را می خواهیم به سطح آنها برسانیم)اکثر اجزای اقتصاد \"جهانی\" است. خودروی با کیفیت جهانی، با مصرف سوخت جهانی و با قیمت پایین جهانی. در حالی که در کشور ما خودروی گرانقیمت ایرانی با مصرف سوخت ایرانی و با قیمت ایرانی! وجود دارد لذا قیمت بنزین نمی تواند در این محیط، \"جهانی\" باشد. اگر سایر اجزا جهانی شد آن وقت می توان قیمت بنزین را هم جهانی کرد.
4- \"...اما وقتی آن را در داخل به قیمت ۱۰۰ تومان می‌فروشیم، عملاً داریم به ازای هر لیتر ۳۰۰ تومان به مردم یارانه می‌دهیم، ضمن این که مردم را تشویق می‌کنیم بنزین بیشتری مصرف کنند و خودروهای پرمصرف‌تری بخرند\" این گفته بسیار غلط است. مگر مردم خودروی کم مصرف با قیمت مناسب پیش روی خود می بینند که نمی خرند؟ دولت خود، ماشینهای پرمصرف را به اقتصاد تزریق کرده و مردم را عملا واردار به خرید آن می کند و شما می گویید که قیمت بنزین را افزایش دهیم تا مردم نخرند! خوب دولت خود را اصلاح کند. اگر مصرف بنزین ما بالاست چه میزان دولت مقصر است؟ دولت که حمل و نقل عمومی خوبی به مردم ارائه نمی کند و خودروی پرمصرف به آنها می اندازد. آیا این جرم ملت است که دائما سرکوفت آن را به ما بزنند و بگویند مصرف بنزین ما بالاست؟ باز هم عرض می کنم تا سایر اجزای اقتصاد ما جهانی نشود دولت حق ندارد قیمتهای کالاهایی که به مردم می فروشد را با قیمتهای جهانی مقایسه کند (300762)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۴۶:۳۴
قیمت واقعی بنزین چیزی در حدود 500 تومان است. (300384)
 
نخودي
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۳:۴۹:۳۰
اقلاً آدرس مقاله اصلي رو ذكر مي كرديد (300265)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۳۰:۴۳
http://djavad.wordpress.com/2010/03/15/will-irans-poor-lose-from-the-subsidy-reform (300376)
 
میثم هاشم خانی
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۲۰:۰۰:۱۶
سلام
حق اب شماست. باید آدرس متن اصلی ذکر میشد. اشتباه از بنده بود که فراموش کردم آدرس رو بنویسم.

از دوستی که این زحمت رو کشیدن و آدرس لینک مقاله اصلی رو نوشتن، ممنونم.

ضمنا متن ویرایش نهایی مقاله رو میتونین در آدرس زیر ببینین:

http://mrzine.monthlyreview.org/2010/si180310.html (300610)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۵:۰۱:۵۷
به جای این همه جنگ و دعوا یه گروه 20-30 تایی از بهترین اقتصاد دانهای دنیا رو جمع کنن و مشورت کنن.
چون تو ایران اقتصاد دان درست و حسابی که نداریم. (300284)
 
آینه
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۴۹:۴۰
با شما موافقم. چرا که شمل نمیتونید یک گرئه اقتصادی که تعدادشون به انگست های دست میرسه رو پیدا کنید که راجغ به یک موضوع اتفاق نظر داشته باشندو. حالا انتظار داریم راجع به طرح به این بزرگی همه اتفاق نظر داشته باشند. (300386)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۹:۵۵:۳۹
نه برادرم داریم. مثلا اون 60 نفر. یا مثلا دکتر نیلی رئیس دپارتمان اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف. خیلی از این اساتید قدرتمند داریم. ولی... دوستانم در الف اگر حرفم رو انتشار بدهند خواهش می کنم برای روشن شدن وضعیت برای دوستانمون توضیح بدهید چه شده که اقتصاد دان های دانشگاه های تهران، شریف، علامه و.... را در نظر نمی گیرید. و نظرات اون ها را منتشر نمی کنید. چه شده که این دکتر ( که مسلما از بزرگان اقتصاد هستند و من از مطالعه این مطلب کاملا علمی حض بردم )از یک دانشگاه آمریکایی (که امپریالیست و ...) رو مرجع قرار می دهید. دوستان من باور به اقتصاد باز چیزی ورای شعار های سیاسی می خواهد. کارشناس خود را می خواهد. در کل انتشار این مقاله در الف را می ستایم. (300396)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۵:۱۴:۲۸
متوسط قیمت مسکن در کشور چیزی حدود 600.000 تومان هستش یعنی یک خانه 100 متری حدودا 60میلیون (در شهر های بزرگ این مبلغ تا 2-3برابر هم بالا تر میره ) تصور کنیم این طرح کلا در این 3-5سال 20 درصد تورم ایجاد کنه یعنی 12میلیون به قیمت یک مسکن کاملا عادی در یک شهر نه چندان بزرگ اضافه شده حالا دولت محترم 10 -15 ساله اول هرچی به ما یارانه بده ما همی رو هم جمع کنیم فقط حریف جبران تورم بخش مسکن نمی شویم.اقای احمدی نژاد برای اداره این کشور به غیر از شجاعت و ساده زیستی تدبیر لازمه (300290)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۸:۳۳:۳۵
درسته ولی با ادامه‌ی وضع فعلی هم هر ایرانی (به خصوص آن‌هایی که نمی‌خواهند خانه بخرند) دارد ماهانه چندده‌هزارتومان ضرر می‌کند. بالاخره باید یکی از دو راه را انتخاب کنیم یا نه؟ (300379)
 
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۵:۲۵:۱۴
هدف مندكردن وتخصيص عادلانه كار مناسبي است . اما اينكه بدليل عدم توان توليد ثروت و به جاي كارآفريني، فقرا را جيره بگير كنيم آن هم بدليل ضعف هاي مديريتي و جو بي اعتمادي كه كم وبيش خود مسبب آن بوده ايم بسيار كارناصحيحي است .
پيشنهاد ميكنم دست اندر كاران حتما اين مقاله را بخوانند بنده علي رغم عدم تخصص اقتصادي آن رافهميدم خدا كند آنان كه بايد هم هم بخوانند هم بفهمند. (300293)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۷:۳۱:۵۷
نکته تاءسف بار اینست که مقاله توسط ایرانی مقیم خارج به زبان خارجی نوشته شده ایا نوشتن چنین مقاله ای از داخلی ها بر نمیاید. نوشتن این مقاله سواد بسیار میخواهد
ایا اقتصاد دانهای داخلی انقدر کمیتشان لنگ است .یا مرغ همسایه غاز است و از این مقالات در روزنامه های اقتصادی فراوان نوشته میشود ولی نویسنده ان اصولگرا نیست. (300328)
 
دانشجوی عدالتخواه
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۹:۱۴:۲۳
لطفا قبل از اظهار نظر به حرفی که می خواهید بزنید فکر کنید.

دوست عزیز! ایشا در خارج زندگی می کنند و آنجا درس می دهند. مقال هم به زبان رسمی و علمی (انگلیسی) نوشته شده است. ایراد الکی نگیرید. (300388)
 
شهريار
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۷:۳۷:۳۵
يكي از اهداف هدفمند كردن يارانه ها حذف فقر عنوان شده ، آثار تورمي اين طرح را همه قبول دارند (خوشبين ها درصد كمتر و بدبين ها بيشتر) ولي همه با ايجاد تورم ناشي از اجراي اين طرح اذعان دارند . فرض بفرماييد همين امروز و بدون اجراي اين قانون، دولت دهك هاي نيازمند را بطور كامل شناسايي و همان مقدار پيش بيني شده در مقاله را بلاعوض به آنها پرداخت كند يعني دويست و چهل هزارتومان در سال و بيست هزارتومان در ماه . آيا اين مبلغ مي تواند باعث رهايي اين فرد از فقر شود؟ مسلما\" نخواهد توانست . پس تا اينجا با اجراي صرف اين قانون بدون توجه به ديگر جوانب، اثر مطلوب به بار نخواهد آمد . هدفمند كردن يارانه ها اين استكه همه مردم بتوانند از امكانات كشور بهره مند شوند و درآمد ها بنحو عادلانه توزيع شود . يكي از اين راهها اخذ ماليات است ، يعني هركس درآمد بيشتري دارد، طبعا بيشتر از مواهب اين كشور بهره مند است و طبعا بايد ماليات بيشتري بپردازد، ولي آيا واقعا اينگونه است؟ تنها قشري كه ماليات بردرآمد مي پردازد ، قشر حقوق بگير است كه مستقيما\" از حقوقش ماليات كم مي شود و هيچ كاري هم نمي تواند بكند ولي آيا فلان كاسب و يا فلان توليد كننده و يا صاحب شغل آزاد هم ماليات بردرآمد خود را بطور واقعي پرداخت مي كند؟ ممكن است ميزان دريافت ماليات از اين اقشار عملا در سالهاي اخير افزايش داشته باشد ، اما آيا توجه كرده ايد كه اين اقشار با هر ريالي كه بابت ماليات مي پردازند ، همان را و بلكه بيشتر از آنرا سريعا\" به قيمت كالا و خدمات خود اضافه مي كنند؟ يعني عملا آنچه را كه از دست مي دهند، سريعا\" از جيب مردم و در فقدان نهادهاي قانوني كارآمد براي كنترل قيمتها، جبران مي كنند در حاليكه منظور از اخذ ماليات بر درآمد و يا حتي خمس و ذكات اين است كه اگر فردي 1000 ريال درآمد دارد، 1مثلا 100 يا 200 ريال آنرا بعنوان خمس و ماليات بپردازد و برايش 900 و يا 800 ريال باقي بماند ، در حاليكه در غياب قوانين و نهادهاي توانمند براي كنترل قيمتها ، مالياتهايي كه پرداخت مي شود ، معادل آن به قيمت خدمات و كالاها افزوده مي شود ، يعني عملا ميزان درآمد آنها كم نمي شود و آنچه هم كه دولت در راستاي توزيع منابع مالي ناشي از درآمد مالياتي بين ساير اقشار توزيع كند ، باز از طريق تورم به جيب صاحبان ثروت فراري از ماليات برمي گردد . از طرفي چون دليل دولت براي اجراي اين طرح توزيع عادلانه است ، همان شيوه قيمت گذاري تصادعدي مي تواند بهترين راه براي اجراي عدالت باشد ، يعني هركس بيشتر مصرف مي كند ، بيشتر بپردازد بنابراين اگر كسي الگوي مصرف را رعايت مي كند، دولت با او ارزانتر حساب كند ولي كسي كه مصرفش بالاست تا چندين برابر قيمت بپردازد . همين را مي توان با اعمال اهرم هاي وصول درآمد هاي گمركي انجام داد ، يعني براي كالاهاي لوكس ، عوارض گمركي بالا وضع شود . مثال ساده آن همين نان است . نان تافتون و لواش و سنگك ، غذاي اصلي اكثريت قريب به اتفاق مردم است اما آيا نان فانتزي و باگت و شيريني و كيك هم قوت اكثر مردم است ؟ بنابراين همانطور كه رياست محترم قبلا بيان كردند بايد به موازات و حتي همزمان و قبل از اجراي اين طرح ، نظام بانكي و مالياتي و گمركي اصلاح شود ، شايد اصلا ديگر نياز به اجراي اين طرح بصورتي كه دولت قيمت كالاها و خدمات خود را افزايش دهد ، نباشد . (300330)
 
دانشجوی عدالتخواه
۱۳۸۹-۰۱-۰۹ ۱۹:۲۴:۲۶
برادر گرامی!

شما در نظر خود اصل مغلطه رو خوب انجام داده اید!

قرار نیست با 20 هزار تومان خط فقر نابود شود که شما با قاطعیت می گویید نمی شود!

اگر کمی در جریان می بودید می فهمیدید که تمام این پولی که قرار است داده شود ، برای عبور از دوران گذار قیمتها و پیامدهای آن است.

ما قرر نیست در این دوران فقر را ریشه کن کنیم

قرار است با هدفمند سازی یارانه ها گامی به سوی تحقق عدالت برداریم.

صرف نظر از نوع عملکرد دولت در هدفمندسازی یارانه ها، در پایان این طرح ما به سوی عدالت و ریشه کنی فقر پیش خواهیم رفت. همچنانکه سایر طرح های بسته تجحوا اقتصادی باید انجام گیرد. (300389)
 
حجت
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۰۱:۳۱:۱۸
تا کنون در این سی سال قشر ثروتمند نشان داده که او هم از علم اقتصاد بخوبی و بشکل اجرایی بلد هست . پس او هم بخوبی از نقاط ضعف ها و نقاط فراراز تیر رس دستگاه های نظارتی و شیوه افزایش درآمد بخوبی آگاه است. لذا دل خوش کردن دهک بالا و پایین یا اعداد و ارقام بنظرم داریم یک جوری قشر پایین را نوازش رسانه ای می کنیم.
اگر بخاطر بیاوریم وقتی اوایل انقلاب بود قرار شد بجای کوپن مرغ وجه نقد توسط بانک ها به مردم بدهند که پس از 2 یا 3 بار اعلام مراجعه مردم به بانک دیگر موضوغع منتفی و مردم هم فراموش کردند .
این بار هم این یک سیاست راه بیانداز وبعد جا بیانداز هست .

در باره بنزین این کار را کردیم شاید در افزایش بودجه و تست بازتاب مردم به ظاهر موفق بودیم ولی غافل از آنکه یک آتش پنهان را با دست خودمان دمیدیم و به آستانه احتراق رسانیدم و متاسفانه تشخیص صحیح از علت شعله ور شدن ندادیم.
در شرایط فعلی هم انخاب این سیاست ریسک بزرگ و پر خطری است.و بنظرم انتحار دست جمعی است که دامن همه راآلوده خواهد کرد.

آنقدر فرصت نداریم که هر چیز را چند بار آزمون و خطا کنیم.
فرصت از دست رفته دوباره باز نخواهد گشت. (300445)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۰:۴۰:۳۸
آقا حجت عزیز.البته من فکر می کنم طرح تحول اقتصادی دیگر آزمون و خطا نیست.یک طرح جامع برگرفته از نظرات کارشناسان مختلف با تفکرات مختلف اقتصادی است که در نقطه طرح تحول اقتصادی به هم می رسند و اغلب(دقت کنید اغلب آنها) با آن موافقند و حتی به ضرورت اجرای آن اذعان دارند.
نگرانی ها در اصل موضوع نیست بلکه در نحوه اجرا و مدیریت صحیح و پالایش دقیق تحولات در حین اجرای طرح است.
مطمئن باشید یک بستر آرام سیاسی و وحدت و همدلی مردم (من خود هوادار اصلاحات بوده و هستم و انشاء الله خواهم بود و به قانون اساسی و جایگاه ولایت فقیه وفادارم)و آگاهی بخشی بیشتر مردم به آثار بسیار مثبت و مفید این طرح عظیم در اقتصاد کشور می تواند کشور ما را از این گذرگاه خطرناک به سلامت عبور دهد.
دقت کنید ما چاره ای جز گذر از این گذرگاه خطرناک نداریم. (300735)
 
بروجرد
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۰۱:۴۱:۱۴
به عنوان یک کارشناس اقتصاد علائم تورم ووضعیت بد اقتصادی را میبینم .مطمئن باشید با این روش یارانه ها نه تنها هدفمند نخواهد شد بلکه عواقب بد اجتماعی هم به همراه خواهد داشت.با اقتصاد دستوری به این شکل هیچ مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد شد .زیرا اولا خوشه بندی ها درست انجام نشده ویا اطلاعات داده شده درست نمباشد پس چطور دولت میخواهد یارانه را به مردم فقیر توزیع کند در صورتی که این امار گرفته شده قابل اعتنا نمیباشد

دوما نرخ سودبانکی در کشور متناسب با تورم نیست وبانکها با دور زدن قانون وهمچنین سکوت بانک مرکزی اقدام به پرداخت تسهیلات تحت عنوان مشارکت تدریجی با سود 25ویا بیشتر میکنند این در حالی است که عقد مشارکت تدریجی جای عقود مباله ای قرار گرفته که نرخ آن 12%است پس در صورت بالا رفتن تورم با اجرای هدفمند کردن یارانه وضعیت بسیار بدی در بانکها به وجود خواهد امد وان ورشکستگی بانکها خواهد بود زیرا وام گیرندگان وام های خود را تسویه نخواهند کرد
بنده تقاضا دارم با لجبازی کشور را به شرایط بحرانی هدایت نکنند (300447)
 
Arasto
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۰:۳۲
باز هم مثل همه موارد ديگه به جاي اينكه علمي بحث شود. سياسي و يا ايدولوژيكي با مسئله برخورد مي شود . در كشور ما متاسفانه به دلايل فوق هيچ گاه نمي شود علمي عمل شود ان هم در اين سطح عظيم . تا روزي كه ما منافع ملي و نگاه ايدولوژيكي را از هم تفكيك نكنيم اين بحث ها هم عبث و بيهوده است.من در دولت اين توان كارشناسي و مديريتي را نمي بينم كه توانايي انجام اين كار را داشته باشد نمونه آن را هم ديديم در خوشه بندي
خدا ما را بيامرزد (300502)
 
مهدي حسيني
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۱۱:۲۰:۲۹
باتشكر ازنويسنده اين مقاله به نظر بنده درجدول مقايسه اي كه درخصوص بهره مندي 5 دهك پايين باكمك نقدي كه قراراست به آنهاپرداخت شود به چند نكته اساسي توجه نشده كه با احتساب آنها بسادگي مشخص مي شود كه درحال حاضر ميزان يارانه دريافني دهك اول نيز بيشتر ازكمك نقدي است كه قراراست به آنها پرداخت شود وبه عبارت ديگر حتي دهك اول نيز درعمل ازهدفمند كردن (درواقع گران كردن )قيمت ها متضرر ميشود:
1-درمورديارانه پرداختي صرفا 5 قلم ازيارانه درمحاسبه منظورشده درحاليكه براساس قانون مصوب وبرنامه دولت تعداد مواردي كه قراراست يارانه آنها حذف شود بيشتر ازاين 5 قلم است وبه عنوان نمونه افزايش بيش ازده برابري قيمت گازوئيل كه تاثير عميقي درهزينه حمل كالاها ومسافر(كه اكثرا اقشاركم درآمدهستند)دارد مورد محاسبه قرارنگرفته است .
2-درمورد 5 قلم كالاي منظورشده درمحاسبه يارانه پرداختي درسال 86 ملاك محاسبه قرارگرفته درحاليكه مبلغ يارانه سال 88 و89 به مراتب بيشتر ازارقام مذكور مي باشد . (300512)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۰:۱۲
باسلام
1-در دستگاههای وابسته به دولت شما شاهد عدالت در پرداخت حقوق نیستید این یک سیستم یکپارچه است که تمامی عوامل دخیل در آن تحت کنترل دولت است ولی به هزار و یک دلیل این اتفاق هرگز نیفتاده است .
2-در جریان انتخابات رئیس جمهور محترم از تمامی کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصاد خواستند نظر و راهکار خود را برای حل مشکل تورم و گرانی بدهند .
3-در کشور ما هرگونه تجمع مسالمت آمیز برای تمامی اقشار جامع ممنوع است خصوصاً قشر فرهنگیان و کارگران
حال با توجه به سه مطلب فوق یکی به من جواب بدهد که اولاً چگونه خوشبین باشیم که این طرح موفق باشد و ثانیاً پس از اجرا اگر ایرداتی داشت چگونه گلایه و اعتراض خود رابیان نمائیم .
موفق باشید . (300513)
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۶:۱۱
یک سوال :
سریال امام علی یادتون هست ؟
به قطام (دشمن و تحریک کننده قاتل امام و یک ثروتمند) از بیت المال همان مقدار آرد رسید که به یک فقیر.
عدالت آن است یا این ؟
بیاد داشته باشید که همان مولا فرمود عدالت چیزی است که بیش از همه درباره آن صحبت میشود و کمتر به آن عمل میشود. (300515)
 
Parsian
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۱۹:۵۲:۵۰
الگو برداری از کشورهای پیشرو در این زمینه میتواند (همره با تغیرات مورد نیاز بومی) گره گشای بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد، به عنوان مثال در انگلستان بجای پرداخت یارانه به صورت فله ای دولت حداقل در آمد مورده نیازه هر شخص را با احتساب تمامی مخارج ضروری اعم از مسکن, خوراک, سفرهای ضروری درون شهری, پوشاک و غیره و بر اساس شرايط سنی و منطقه ای مردم محاسبه کرده و هر کس که درامدش پائین تر از این حد نساب است میتواند با مراجعه به شهرداری منطقه و با در دست داشتن مدارکی که ثابت کنده مقدار درآمد این شخص/خوانواده میباشد برای کمکهای نقدی یا غیره نقدی (اسکان دادن در منازل دولتی) اقدام کند. مزيیت این کار این است که دولت میتواند به صورت بسیار هدفمند یارانه ها را به افراد واقعا نیازمند و بر اساسه نیاز واقعی آنها پرداخت کند. البته امکان تقلب هم برای متقاضیان بسیار محدود است زیرا اوالأ مدارک در آمد باید بسیار معتبر باشند, ثانیأ این مدارک هر ۶ ماه ۱ بار چک شده و متقاضی باید در صورت نیاز مدارک به روز تری ارائه کند و در آخر جریمه تقلب برای متقاضیان بسیار سنگین میباشد (جریمه نقدی، رفتن در لیست سیاه یعنی در سابقه کیفری شما واژه متقلب ثبت شدن و بانکها و مراکز دیگر به شما سرویس نمیدهند و یا حتی زندان) این مجازاتهای سنگین هر متقاضی را حتی از فکر کردن به دادن اطلاعات غلط دور میکند. یکی از ضروریات پیشرفت برنامه ریزی و بررسی دقیق است که دولت حاضر از ان طفره میرود (300608)
 
عادل
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۲:۲۱:۵۲
سخنی با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی
عزیزان و گرامیان! نمایندگی مردم فرصتی است که خداوند منان در اختیار شما گذارده است تا به مردمی خدمت کنید که در طول تاریخ به گونه های مختلف مورد ظلم و تجاوز و تعدی و غارت قرار گرفته اند که شاهد آن ،داستان پر فراز و نشیب 30 ساله پس از انقلاب است که انشاالله عزیزان به تمامی آنرا درک کرده اند.
به نظر می رسد یکی از دلایل بازدید رهبری معظم، در این هنگامه، از صنایع خودرو سازی ،مصوبه مجلس در رابطه با کاهش 20% ی تعرفه خودرو می باشد.
از دگر سو بیانات اخیر معظم له در حمایت از طرح پیشنهادی دولت پیرامون هدفمند کردن یارانه ها است که مجلس فقط با 50% آن موافقت کرده بود.
سخن در این مقوله به درازا نرود،فرمایشات حکمیانه و جامع رهبری روشنگرانه ترین جهت دهی برای دستیابی به نتیجه بهینه در این موارد است.
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی:
بعضی از خواص ما مفهوم نظام اسلامی را با مفهوم دولت خلط می کنند و جالب است که توده مردم این تفکیک را به وضوح درک می کنند. مردم در این 30ساله علیرغم بی مهری های بسیاری از دولت مردان وقت و علیرغم مشکلات متعدد معیشتی و... باز عاشقانه در حمایت نظام اسلامی به صحنه آمدند.
عزیزانم! اجازه دهید باز تعریفی کنیم از دولت و نظام:
بطور اجمال دولت عبارت از شخص یامجموعه ای که برای مدت معین یا نامعین در کشور ظهور می کند و اداره امور کشور و بیت المال را بدست می گیرد.
بسیار کسان آمدند و دولت تشکیل دادند. دولتها از پادشاهان هخامنشی آغاز گردید، دست به دست چرخید تا بدست رئیس جمهور فعلی رسیده است.تاریخ در مورد یکایک آنان قضاوت کرده و خواهد کرد. خدمت و خیانت آنان را دیده و خواهد دید.سلام و نفرین مردم بر آنان بوده و خواهد بود.
و اما نظام:
نظام تشکیل شده از مردم و فرهنگ و تمدنی که آنان را به پذیرش خدای یکتا و پیامبرش رهنمون کرد و پیروی و حمایت از روشی که خداوند در خاندان مولا علی(ع) نهاد و شیعه در اقلیت همیشگی تاریخی، ولایت همیشگی خدا را برگزید. خمینی(ره) این ولایت را احیا کرد.
خلاصه کلام، نظام اسلامی یعنی: خدا ،دین، مذهب، ولایت، مردم، کهن فرهنگ و تمدن ایرانی و ایران که این همه در او نشو و نمو یافت.
مجلس نشینان معزز!
نکند مفهوم دولت و نظام را خلط کنید. پادشاه زندیه این خطا را نکرد و وکیل الرعایا، دل نشین مردم شد و بسیار کسان بر این خطا رفتند و منفورین مردم شدند.
در فتنه اخیر بسیاری از خواص بنام مخالفت با دولت یا منتخب مردم ، مجدانه تیشه بر ریشه نظام اسلامی زدند.غافل از آنکه در مقایسه با این شجره ریشه دار، تیشه هایشان کاغذی بود و تنها خود را به زباله دان تاریخ پرتاب کردند.
عزیزان!
نکند برای مخالفت با دولت، به هر دلیل و به هر عنوان در مقابل نظام بایستید که این خسران عظیم است.
نکند بدلیل اختلاف سلیقه های جزیی با دولت،خواسته یا ناخواسته در جهت دور زدن ولایت برآیید،که در آنصورت ردای وکیل الرعایا را نهاده و وکیل اجنبی خواهید شد.
و اما سخن آخر!
مردم محروم و خصوصا مرز نشینان از ابتدایی ترین مایحتاج زندگی(مثل آب شرب و شغل شرافتمندانه و...) محرومند. فرصت خدمت را غنیمت شمرید و در کوتاهترین زمان بیت المال(بخوانید یارانه) را به جایگاه شایسته اش برسانید.
زیبنده باد ردای وکیل الرعایایی بر قامت رشیدتان.پایدار باد نامتان بر ساختن ایرانی همه آباد، که همه جای ایران سرای من است (300675)
 
satia
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۳:۲۴:۱۹
نمیدونم چرا به این هدفمند کردن یارانه ها اصلا احساس خوبی ندارم (300682)
 
صادق
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۹:۵۸:۰۶
با سلام به همه
توجه داشته باشید که:
1-سیستم خوشه بندی منتفی شده است و طبق آن عمل نمیشود
2- قرار نیست در همین سال اول قیمت انرژی آزاد شود بلکه در طول 5 سال و بتدریج آزاد میشود که مثلا 50% یک قبض 10000تومانی وقتی به آن اضافه شود 15000تومان میشود یعنی 5000 تومان اضافه در هر قبض که طبیعتا وقتی به هر فرد خانواده 20000تومان داده شود مشکلی پیش نمی اید
3- تا کی ما ایرانیان میخواهیم جزء پرمصرفترین کشورهای جهان باشیم و دوبرابر هند مصرف کنیم از یک طرف انتقاد نسبت به فقر داریم و از آن طرف حاضر به صرفه جویی نیستیم بنده خودم در یک زندگی دونفره با همسرم با مقداری صرفه جویی در برق مبلغ قبض را به 3000 تومان رساندم که قیمت واقعی روی قبض 15000تومان بود طبیعی است وقتی همه چی خیلی ارزان است کسی زحمت صرفه جویی به خود نمیدهد و سرمایه مملکت به این راحتی میسوزد و هدر میرود
4- این طرح ثمره 2 سال کار کارشناسی دولت و 1 سال کار مجلس است پس نگویید تدبیر نیست کارشناسی نیست خیلی از کشورهای دنیا یارانه ها را به طور کلی حذف کرده اند نه اینکه هدفمند کنند و برای رسیدن به توسعه قشر ضعیف خود را تحت بیشترین فشارها قرار داده اند مثل همین هند که حقوق مردم آن زیر 2 دلار در روز است این خیلی ساده است که آن کسی که هر عضو خانواده اش یک ماشین دارد از فردی که یک موتور هم ندارد خیلی بیشتر از یارانه انرزی استفاده میکند پس این طرح مدبرانه باعث رفتن به سمت عدالت میباشد
5- اینکه بعضی میگویند به همه پرداخت شود مگر قرار است غیر از این عمل شود به همه پرداحت میشود با کمی تفاوت که البته در کنار طرح از مردم خواسته میشود آنهایی که نیاز ندارند دریافت نکنند که طبیتا کسی که حقوق میلیونی دارد از خیر 10000 تومان براحتی میگذرد
6- در پایان این نکته را یادآور شوم که همه اقتصاد دانان عتراف دارند که این سیستم باعث رانت خواری رقابت غیر عادلانه بین فعالان اقتصادی و فصاد اقتصادی است پس هر قدمی برای رفع ان به نفع مملکت است (300724)
 
آینه
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۳:۱۵
برادر منظورم این نبود که ما اقتصاددان نداریم. بلکه منظورم این بود که اتفاق نظربین همه اقتصاددان ها وجود ندارد. اصلا شاید ذات علم اقتصاد این چنین باشد که برای یک مسئله مشخص یک جواب صددرصد درست و یا صددر صد غلط نداشته باشید. به تعداد همین اقایونی که مثال زدید میتوان نام برد که موافق با استراتژی های اقتصادی کنونی هستند. (300753)
 
سیدغلامرضا
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۹:۵۶
باسلام واحترام ،هرآنچه گفتیم وگفتید وگفتند ،ولی نتایجی قابل قبول بدست نیامد بازهم صبر مکنیم وصبر بکنید تاآنچه لازم ومورد قبول است رامشاهد کنیم،انشاالله (300763)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۲:۳۰:۳۰
بالاخره مجلس یه بار باید در این امر با دولت نهایت همکاری رو بکنه اگر در مجلس هفتم با دولت خاتمی سر واقعی کردن قیمتها همکاری میشد و اون طرح کذایی تثبیت قیمتها تصویب نمی شد امروز خیلی از این جنگ و جدل ها رو نداشتیم اما مجلس همکاری لازم رو نکرد. (300764)
 
عليرضا
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۵:۵۸:۳۹
پدرم در سال 1373 هرچه دارايي داشت راتبديل به خودرو نمود جوري كه حياط خانه خودمان و 2 همسايه بغلي پر از پيكان شد . 6 ماه نگذشت كه پيكان هفتصد هزار توماني شد 4 ميليون و . . . . .
از ان تجربه نزديك به 15 سال مي گذرد و وقتي شرايط ان سالها را مطالعه مي كنم و به روزنامه هاي ان سالها مراجعه مي كنم مي بينم همان شرايط سكوت و بي خبري از نحوه اجراي طرح وجود دارد و همه در خصوص خوبي و بدي طرح و همچنين پيامد هاي ان صحبت مي كنند و كسي در خصوص نحوه اجراي آن صحبتي به ميان نمي اورد .
در هرحال من نيز به مانند پدرم كه اعتقاد دارد اگر در اين كشور 100 كوزه ساخته شود هيچكدام ته ندارد راه او را در سال 1373 ادامه خواهم داد و توصيه ام به همه دوستان ان است كه :
1 . وقتي دولت دلش به حال ملت نمي سوزد چرا من كاسه داغتر از اش باشم ( البته فكر نكنيد كه من ادمي بي مروت هستم بلكه فقط ميگويم وقتي آنچه به جايي نرسد فرياد است چرا حنجره خودم را پاره كنم )
2. طوفان بزرگي در راه است . كه قرار است همانند طوفان نوح همه راه غرق كند مگر دارندگان كشتي نجات ( دولت ) و همچنين دارندگاه قايق هاي نجات ( امثال من ) درست است كه قايق همانند كشتي امن نيست اما بهتر از غرق شدن است ( شايد هم ممكن است با قايق غرق شوم ولي خيالم راحت است كه سعي خودم را كرده ام )
3. قايق نجات در اين طوفان اقتصادي چيست؟ با تجربيات من هر كس در حيطه شغلي خودش مي تواند از همين حالا به فكر قايق نجات باشد و قبل از انكه قيمت قايق بالا برود و همه بفهمند قايق ها كجا هستند ان قايق راخريداري كنيد
4 . هميشه نامحتمل ترين گزينه ها را براي اين كار در نظر بگيريد و به تمامي جوانب ان فكر كنيد .
به اميد نجات همه مردم ايران از اين طوفان اقتصادي (فرض محال كه محال نيست ) (300813)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۱:۰۹:۵۵
با سلام ايا از قديم ونديم وهميشه ايام ودر هر دولتي بازنده اصلي ما فقرا بوده هستيم وخواهيم بود از نحوه زندگي از طرز برخورد با ما ومزاياي شامل حال ما تنها با يك مثال برسي كنيد ببنيد كه نفر از فقرا توانسته يك وام 1ميليو توماني گرفته باشه و.......و......و.......پس بازندگان هميشه ففففققققررررااااا...... (300903)
 
حسين توكلي
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۰۸:۳۱:۳۸
دهك شناس نئي جانم خطااينجاست
فقرا به دولت سه نوع ماليات مي دهند ماليات مستقيم، ماليات غيرمستقيم و ماليات تورم
دولت و مجلس بايد بگويند آيا پرداخت نقدي يارانه ها از ماليات تورم سالانه كمتر مي شود يابيشتر
تا كنون سايت الف بر روي موضوع حسابداري تورمي و مستعمل شدن ( بلاجايگزين ) دارائي هاي اساسي شركت در اين شرايط مقاله اي نداشته است (301253)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۰۹:۱۷:۵۸
هدفمند کردن یارانه ها(یا همان توصیه های صندوق بین المللی پول) وقتی در اجرا موفق است که تمام بسترهای اجتماعی، فرهنگی و علی الخصوص سیاسی آن مهیا باشد متاسفانه در کشور ما بدلایل مختلف از جمله انزوای سیاسی و ناکارآمدی دولت، در صورت اجرای این طرح مازاد درآمد دولت بجای سرمایه گذاری بر روی رونق اقتصاد و اشتغال مردم صرف واردات بی رویه کالاهای بنجور چینی و پرداخت رانتهای دیگر و در صور دیگر به بخشی خاصتر از مردم خواهد شد که نتیجه آن پدید آمدن امثال محصولی ها و تشکیل باندهای ثروت و قدرت خواهد گردید که نمونه بارز آن را در کشورهای شوروی سابق می توان دید. (301262)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۰۹:۴۰:۳۳
با سلام به شما
گفته اید که کار کارشناسی است و نیز گفته اید که طرح خوشه بندی حذف شده است این چه کار کارشناسی است که انجام نشده ایراداتش پیدا می شود؟
گفته اید به هر فرد 20 هزار تومان حال اینکه با 20 هزار میلیارد مصوب مجلس و جمعیت 75 میلیونی 13 هزار تومان بیشتر نخواهد بود تنها یک قلم کالا را نام برده اید در حالیکه درست آن این است که در خوشبینانه ترین حالت تورم 32 درصدی اعلامی دولت را در هزینه 500 هزار تومانی خانوارتان ضرب و مبلغ 160 هزار تومانی بدست آمده را با 26 هزار تومان دریافتی ماهانه مقایسه نمایید قطعا به قشر کارمند و کارگر و کاسب فشار خواهد آورد شما را نمی دانم. نمی دانم این پرمصرفترین مردم جهان را از کجا و با چه معیاری بدست آورده اید که مردم ما را بدان ملقب نموده اید؟ برادر عزیز مطمئن باشید این طرحهای سرمایه داری برای کشور ما با وضعیت سیاسی و اقتصادی همچون سمی خواهد بود که سبب له شدن اقشار کم درآمد و ایجاد باندهای ثروت و قدرت خواهد گردید. (301268)
 
حسین دزفولی
۱۳۸۹-۰۸-۲۹ ۱۲:۵۸:۵۷
1- آیا هدف از یارانه ها تقویت نظام بانکی کشور نبوده؟
2- تأثیر خارج شدن پول از خزانه دولت و واریز به حساب مردم چیست؟ تورم؟
3- تأثیر هدفمندی یارانه ها بر بودجه بندی سال 1390 چیست؟ (371903)
 
علی اکبر رحمانی
۱۳۸۹-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۲:۵۵
با سلام
چرا باید خانواده های که از لحاظ اعضای خانواده از 6 نفرند بیشترند تا 6 نفر یارانه تعلق بگیرد در حالی که این افراد بیشتر به یارانه احتیاج دارند و اکثرا از لحاظ مالی کم بودجه تر؟ (372367)
 
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۲۲:۲۳:۳۴
(1829984) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.