نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 67031
مهمان ویژه/ دیپلماسی رسانه‏‏ای
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۳۶
دکتر سید محمد مرندی، دانشیار و مدیر گروه مطالعات آمريکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، به سوالات بینندگان الف درباره رسانه‌‏های خارجی، دیپلماسی عمومی، سیاست رسانه‏‏ای غرب پس از حوادث انتخاباتی و ... پاسخ می‏دهد.



 



دکتر مرندی، به کرّات از طرف شبکه‏ های خبری بین‏المللی دعوت و به سوالات این شبکه ‏ها درباره ایران پاسخ می‏دهد.





پیتر لاول، دکتری تاریخ اقتصاد اروپا و مجری برنامه معروف کراس تالک آر.تی درباره مرندی می‏گوید:




Robert Fisk, Norman Finkelstein, and Seyed Mohammad Marandi are very different people with different points of view. However, one thing binds them - they speak the truth instead of getting along by going along.

Marandi is not an apologist for Iran's current political order, but at the same time reflects upon the double-standards placed on Iran by Western powers.

In public appearances he is calm and confident - he knows Washington's armchair neocons are all agenda and no substance when it comes to what Iran is all about
 



رابرت فیسک [روزنامه نگار معروف ایندیپندنت]، نورمن فینکلشتاین [استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب معروف تجارت (صنعت) هولوکاست] و سیدمحمد مرندی افراد مختلف با دیدگاه های مختلف هستند، اما یک نکته آنها را به هم پیوند می دهد؛ همگی به عوض حرکت در مسیر جریان، حقیقت گویی می‏کنند. مرندی برای نظم سیاسی ایران بهانه نمی‏تراشد و در عین حال استانداردهای دوگانه قدرت های غرب در مقابل ایران را بازتاب می دهد. در ظاهر او آرام و مطمئن به نظر می رسد. او می داند جنگ طلبان نیوکان واشنگتن، چیزی درباره ایران در چنته ندارند.









***

مهلت ارسال سوال برای میهمان به پایان رسید. لطفا از ارسال سوال جدید خودداری کنید.






 







 





 



 
 
Sey
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۲۲:۲۷:۳۵
من خیلی اهل خواندن خبر گزاریهای مختلف نیستم، ولی فکر میکنم خبر گزاری ها وقتی ادعا میکنند، که ازادی بیان دارند، یا ادعای بیطرفی میکنند، به این خاطر هست که ادعا میکنند، حرفهای زده شده عقیده مهمان این خبر گزاری یا کسی که با او مصاحبه میکنند هست و نه افراد درون خبر گزاری و یا خبر نگاران ولی در اصل میبینیم که یا سوالات جهت دار هست، یا به گونه ای طرح میشود که هر نوع جواب به ان چیزی که خود خبر گذاری میخواهد منتهی میشود، به علاوه میبینیم که همیشه افرادی از یک جهت خاص با این خبر گزاریها مصاحبه میکنند. مثلا بی بی سی فارسی هیچ وقت از احمدینژاد راجع به انتخابات نپرسید، بلکه همیشه راجع به تقلب شدن پرسید، یا همیشه با یک جناح مصاحبه میکند،
این تفکر من است، اگر اشتباه میکنم، لطفا به من بگویید چرا و به چه صورت، به علاوه دوست دارم بیشتر در باره این نوع رفتار بدانم. (300630)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۷:۱۴:۱۴
رسانه های بزرگ غربی پیوند مالی و ارزشی با دولت ها و نظام سرمایه داری خود دارند و تامین کننده برنامه عمل و خطوط اساسی و خط قرمز های کشور هستند که این مکانیسم در آثار نوئم چامسکی به خوبی منعکس شده است. منتهی در رفتار، تلاش بر عادی سازی عمل و دموکراتیک بودن رفتار است. در واقع در نظام رسانه ای \"بی طرفی نمایشی\"، یک صنعت جدی است که هیچ روح واقعی از دموکراسی ندارد و سخت ترین خطوط ایدئولوژیک نظام سرمایه داری در آن دیده می شود. مثلا در میز گردها، اگر چه تنوع فکری وجود دارد ولی چینش افراد و افکار بگونه ای است که به نفع فکر مورد نظر تمام میشود. تیتر گذاری ها، کدگذاری های مفهومی بگونه ای است که کشور مورد نظر متهم و یا مثلا مثل اسرائیل پیروز و مظلوم معرفی می شود. (300830)
 
وحید
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۲۳:۳۸:۳۳
با توجه به تکنیک هایی که هم اکنون وجود دارد برای القای پیام های ناخودآگاه (subliminal) از طریق تلویزیون و سینما و رادیو، آیا دانشگاههای ایران تاکنون رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی را بررسی کرده اند که آیا آنها از این تکنیک ها برای تاثیر گذاری بر مخاطبان ایرانی استفاده میکنند؟ منظورم از این تکنیک ها را میتوانید در زیر بخوانید:
http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_stimuli
با تشکر از شما (300639)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۷:۱۸:۲۲
حوزه ناخودآگاه در قلمرو \"اندیشه لحظه ای – spontaneous thought\" میدان عمل پیدا می کند. اندیشه لحظه با احساسات گره می خورد و رسانه های غربی، از این تکنیک برای ورود به حوزه ناخودآگاه استفاده می کنند. مثلا نمایش تصاویر خشن و توسعه نایافتگی و یا امور مرتبط با ضد حقوق بشر و یا ضد حقوق زن، قلمروهایی است که برای ورود به حوزه ناخودآگاه استفاده می شود. این نمایش آنقدر واقعیت ساز هست، که واقعیت رسانه ای بعنوان \"واقعیت واقعیت\" در ذهن شهروندان غربی و حتی دانشگاهیان معنای جدی پیدا می کند. لذا اکثر غربی ها که بطور عمده دانشگاهیان غرب هستند؛ وقتی به ایران می آیند، ایران کاملا متفاوت با ایران رسانه ای را ملاحظه می کنند. (300832)
 
نوید پارسا مهر
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۲۳:۵۹:۳۹
جناب آقای مرندی، با سلام با توجه به تجربه شما در برخورد با رسانه های جهانی و آشنایی با سبک و روش آنها در جهت دهی به افکار عمومی، شما چه پیشنهادات مشخصی برای سازمان صدا و سیما دارید تا بتواند مشت خالی این رسانه ها را برای مردم باز کند؟ به عنوان مثال آیا با بازپخش کامل برنامه ها و مناظره های شبکه های خارجی همراه با نقد آن برای مردم از شبکه های داخلی ایران موافقید؟ (300643)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۷:۲۰:۵۶
رسانه ملی از عمل منفعلانه باید پرهیز کند، اگر چه در این جنگ نابرابر، گاهی ناگذیر به پاسخ و برملاسازی تکنیک ها هستیم و به ورطه عمل منفعلانه کشیده می شویم. ولی تلاش ما باید بر اعتمادسازی به رسانه ملی باشد. خبر رسانه ملی، پیوند دقیق و عمیقی با واقعیت باید داشته باشد تا بتواند مرجعیت اصلی خبری را در سطح ملی، منطقه ای و فراملی تامین کند و از سوی دیگر، لازم است به تنوع اندیشه در چهارچوب منافع ملی توجه جدی شود. در عین حال ما نباید صرفا از روش های سیاه نمایی غربی در انعکاس غرب استفاده بکنیم. درست گویی و راست گویی هم عمل صحیحی است و موجب اعتماد سازی ملی می شود، خصوصا اینکه منطق ما مبتنی ارزش های الهی است و برتری حقیقت گرایانه نسبت به منطق لائیک جهان غرب دارد. (300833)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۰ ۲۳:۵۹:۴۰
I have seen some of your programs. Good job. God bless you.  (300644)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۰:۲۶:۵۶
ضمن عرض دست‌مریزاد به آقای مرندی،
آیا شما برنامه‌ای برای تشویق دولتمردان ما و روشنگری برای فعالیت بهتر در عرصه‌ی دیپلماسی عمومی ندارید؟ آیا فکر نمی‌کنید یک تحول اساسی در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران نیاز است؟ (300653)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۸:۱۴:۱۵
من یک معلم دانشگاه هستم و مسئولیتی در دولت و نهادهای دولتی ندارم و نظرات من اگر چه با دغدغه و دردمندی نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیان می شود ولي منعکس کننده نظرات شخصی من هست.
البته با شما هم موافقم که دیپلماسی عمومی دولت بسیار ضعیف است. (300843)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۰:۳۰:۳۵
من اتفاقاً اخیراً اکثر مصاحبه‌ها و مناظره‌های شما را دیدم و واقعاً خسته‌نباشید عرض می‌کنم.
اما مسأله این است که حضور تقریباً فقط یک حامی جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های خارجی، ممکن است اثرات منفی‌ای هم داشته باشد و ما نیاز به افراد متعددی چون شما داریم. آیا برنامه‌ای برای آموزش، انتقال تجربیات یا تشویق ایرانیان دیگر به این کار ندارید؟ (300654)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۸:۰۲:۵۰
نکته شما درست است. و البته افراد قوی زیادی داریم که از ورود به عرصه رسانه ای پرهیز می کنند. واقعیت این هست که ورود به حوزه رسانه ای جهانی، بسیار چالش بر انگیز است و مخالفین حرفه ای نظام و قدرت های بزرگ تلاش گسترده ای را برای تخریب مدافعان نظام می کنند. ولی به شما نوید می دهم که نسل جوان بسیار قوی که بعضا خيلي بهتر از من هستند، وارد این عرصه شده اند و امیدوارم هستم که بتدریج یک حوزه بزرگی برای پاسخ به اتهامات و دروغ های بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوجود می آید. البته باید توجه داشت که غربی ها هم محدودیت های زیادی برای ورود چهره های منتقد به غرب ایجاد می کنند. (300844)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۰:۳۵:۲۱
با سلام
ترجمه بسیاری از مقالات منتشر شده در نشریات خارجی را در سایت ها(موافق و مخالف نظام)را خوانده ام
آیا به اخبار دروغ و تحلیل های پیرو آن خودشان اعتقاد دارند ؟
آیا سیاستمدارانشان هم بر اساس همین توهمات در باره ایران سیاست گزینی می کنند؟ (300655)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۸:۰۳:۴۴
دروغ گو در تکرار دروغ آنقدر پیش می رود که آن را راست راست می پندارد. از این منظر، بله زبان دروغگویی در بسیار از موارد تبدیل به هنجار سیاسی می شود. البته در بسیار از موارد علیرغم اینکه نکته درست به آنها منتقل می شود و می پذیرند ولی به دفعات بعدا همان دروغ را تکرار می کنند. (300845)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۰:۴۰:۳۱
شما قبل از هر مصاحبه یا مناظره معمولاً چقدر مطالعه یا در مورد استراتژی خودتان فکر می‌کنید؟ مثلاً به نظر من خوب جواب فرید زکریا را روی CNN ندادید (هرچند می‌دانم شرایط سخت بود). ولی اگر از قبل فکر و کار شده باشد می‌توان جواب‌های دندان‌شکنی داد.
من به این کار علاقه‌ی زیادی دارم و گاهی در وب‌گاه‌های انگلیسی‌زبان با خارجی‌ها بحث می‌کنم. آیا اگر کسی علاقه به کمک (در جمع‌آوری اطلاعات، پیشنهاد جواب‌های ازقبل‌آماده و غیره) داشته باشد استقبال می‌کنید؟ (300657)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۸:۰۶:۰۵
من چون در دانشگاه مشغله کامل علمی دارم و فاقد دستیار و یا منشی هستم که در این خصوص کمک کند، طبیعتا کار بر دوش شخص من هست و در بسیاری از موارد وقت کمی برای مطالعه وجود دارد ولی قطعا بدون مطالعه وارد مصاحبه نمی شوم. و در این مورد خاص یعنی مصاحبه با ذکریا در سی ان ان، مطالعه انجام شده بود. ولی نکته مهم این است که علیرغم جواب های نسبتا جامعی که داده بودم، بخش مهم از صبحت ها سانسور شد و مصاحبه 22 دقیقه ای تبدیل شد به هشت دقیقه و شما روحیه تنگ نظرانه و دشمنانه مجری و روش انعکاس آنرا می دید. این اتفاق در حالی افتاد که تیم سی ان ان از طریق ایمیل تعهد کتبی کرده بودند که کل مصاحبه را منعکس کنند (این برنامه بصورت زنده پخش نشد). در هر حال دغدغه و دردمندی نسبت به جمهوری اسلامی ایران، که میراث مجاهدتها و تلاش های خستگی ناپذیر نسل با ایمان و فرهیخته ای است که یکی پس از دیگری در مسیر عزت اسلام و ایران قدم برداشته اند و جانفشانی نموده اند، نمی گذارد که فردی مثل من، بدون تعهد و ملاحظات دقیق به پاسخگویی در عرصه جهانی بپردازد. اين را هم اضافه كنم كه اكثر ایمیل هايي كه بعد از اين مصاحبه دريافت كردم مثبت بودند و غالبا از رفتار تند و غير حرفه اي فرید زکریا ناراحت بودند. جالب اين بود كه چند نفر از بينندگان آمريكايي در ایمیل هايشان عذر خواهي هم كردند!
از پیشنهاد شما هم کاملا استقبال می‌کنم. به همکاری همه دوستان آگاه و مطلع نیازمندم. (300847)
 
mohammad
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۰:۴۶:۵۸
با سلام خدمت مهمان محترم الف
به نظر شما رفتار و عملکرد صداو سیما در حوادث پس از انتخابات در مقایسه با رسانه های غربی چگونه ارزیابی میشود و اگر نمره قبولی به آن نمیدهید لطفا علل آن را بیان کنید و روش های جایگزین را نیز بیان کنید (300659)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۲:۵۵:۰۵
البته نباید رسانه ملی را با رسانه های بین المللی مقایسه کرد، چون رسانه های بین المللی مثل سی ان ان و بی بی سی، در موقعیت تخریب و تضعیف و حتی ایجاد بحران برای نظام جمهوری اسلامی قرار داشتند و رسانه ملی در جهت صیانت از جمهوری اسلامی ایران در مواجه با این نوع توطئه ها تلاش می کرد.

به نظر می رسد، رسانه ملی آمادگی مواجه به امور غیر مترقبه را در مواجه با مسائل انتخابات نداشت و ما با توجه به دشمنی های گسترده کشورهای غربی بر علیه جمهوری اسلامی ایران؛ لازم است در مسیر تقویت مواجه با امور غیر مترقبه قدم بر داریم.

صدا و سیما باید ظرفیت خود را بالا ببرد و از هاضمه قوی‌تری برخوردار باشد تا بتواند افکار مختلف درون نظام را منعکس کند و در انحصار جریان خاصی قرار نگیرد، تا هم امکان انعکاس نظرات متنوع شهروندان را پیدا کند و هم فرصت را از دست رسانه های غربی خارج کند کما اینکه در ایام قبل از انتخابات اکثریت مردم به رسانه ملی مراجعه می کردند و تقریبا رسانه های بیگانه در انزوا قرار داشتند.

طبیعی است سرعت عمل در اینگونه مواقع بسیار اهمیت دارد و اگر رسانه ملی بعد از انتخابات، دیدگاه های متنوع را بازگو می کرد؛ ظرفیت مهمی بود برای کاهش درگیری های انتخاباتی، در عین حال نباید توطئه های سازمان یافته دشمنان را نادیده گرفت . (300911)
 
GREEN X
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۱:۳۴:۲۱
ببینید من با کانال صدای آمریکا کاری ندارم ولی خدا وکیلی بی بی سی کجای کار کانالش اشتباه بود . کدوم خبر رو به دروغ گفته . به خدا یه نفر اومد تو برنامه نوبت شما بهشون همه نوع اتهام زد گذاشتند حرفشو بزنه . کجا صداوسیمای ما جرات این کار رو داره؟ فقط یه چیز کسی که ریگی به کفش نداره از هیچی نمی ترسه چون جوابشو از رو منطق می ده .... (300668)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۲:۱۹:۲۳
تجربه های شخصی من و توجه به تکنیک های رسانه ای، بازگوکننده این است که رسانه های غربی و خصوصا بی بی سی از ظرفیت \"عادی سازی\" ایدئولوژی های تخریب به خوبی برخوردار اند.

باید توجه داشته باشید که برایند کلی عمل یک رسانه بسیار اهمیت دارد؛ رسانه ای مثل بی بی سی در مسیر تهییج و تشدید اختلافات و بزرگ نمایی بحران حرکت می کرد و این امری نیست که از چشم تیز بینانه متخصصین رسانه پنهان بماند.

توصیه می کنم به مصاحبه اینجانب با نشریه پنجره(http://www.panjerehweekly.ir/main/index.php?Page=definitioncontent&UID=331632) مراجعه کنید، توضیحات بیشتری در آنجا آمده است. (300912)
 
mhshokat33
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۲:۱۸:۰۳
جناب آقای دکتر سلام عرض می کنم.
راه اندازی شبکه BBC فارسی را درست چند ماه قبل از انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟ (300673)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۳:۰۲:۳۱
مطمئنا برای حفظ اسلام و ایران راه اندازی نشد! (300913)
 
پویا
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۳:۳۶:۳۵
با توجه به این که مکرر بیننده حضور شما در شبکه های خارجی بودم، سوال زیر را بسیار مهم میدانم:
از آن جا که مجریان و کارشناسان خارجی در نهایت آشنا به ظرایفی خاص از مسایل ایران نیستند ( اوج این مساله را می توات در مصاحبه های خارجی آقای احمدی نژاد و جواب های نه چندان دقیقشان دید)، حضرت عالی که (در سطحی قابل توجهی) از نظام حمایت می کنید، آیا حاضر به شرکت در مناظرات داخلی (مثلا دانشجویی) هستید؟ (300685)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۳:۰۳:۳۲
بنده در الجزیره انگلیسی، الجزیره عربی، BBC وCNN بارها با ایرانیان داخل و خارج مناظره کردم. بلکه در مواردی در یک برنامه با بیش از یک ایرانی همزمان بحث کردم در حالی که مجری مرتب حرف مرا قطع می کرد و به آنها وقت بیشتری می داد. بنده هر روز در دانشگاه از صبح تا عصر در خدمت دانشجویان هستم. (300914)
 
کاظم
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۷:۵۳:۲۲
سلام
نکته مشترک بسیاری از سوالاتی که تاکنون مطرح شده این است که همه می دانند رسانه های مختلفی اعم از صوتی و تصویری و ... با هدف جنگ نرم بر علیه جمهوری اسلامی راه اندازی شده اند .
این به خودی خود یک تهدید بر علیه منافع کشور ما محسوب می شود ولی سوالاتی که باقی می ماند این است که:
1. آیا این تهدید رسانه ای را می توان به فرصت تبدیل کرد؟
2. چه دستگاه هایی مسوول این قضیه هستند؟
3. چه کارهایی در این رابطه انجام شده و چه کارهای دیگری باید صورت بپذیرد؟ (300699)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۲۳:۳۷:۳۵
به نظر می رسد که تنها راه حل واقعی داشتن رسانه های قوی صوتی و تصویری برای مخاطبان داخلی وخارجی می باشد. همچنین حضور قدرتمندانه در فضای مجازی که هر روزه نقش مهمتری در جامعه بشری پیدا می کند از اهمیتی خاص بر خور دار است.
رسانه ها ی غربی اساسا به دنبال اهداف خود هستند و اگر می بینید گاهی به شکلی می توانیم صدایمان را به گوش جهانیان برسانیم فرصت های نادری است که به دلیل رقابت های داخلی میان آنان پیش می آید. البته می بایست هوشیارانه حداکثر استفاده را از این فرصتها نمود. (301678)
 
زینال عبدی
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۰۸:۲۲:۲۴
با سلام
نیاز به تکرار نیست ولی همانگونه که شما هم اطلاع دارید یکدستی در جامعه عوارض بسیاری دارد از جمله: انحراف از مسیر اصلی و دوری از اهداف و پوشیده ماندن عیوب و نقاط ضعف مجموعه ، که این موضوع باعث ضعف جامعه در پاسخگویی به تنشهای احتمالی در آینده میگردد بطوریکه استادان مربوطه در این زمینه وجود تعارض در جامعه را تا حدی لازم بلکه واجب میدانند، سوال من اینست که چرا در جامعه اسلامی ما که احترام به عقاید دیگران باید مورد قبول باشد کوچکترین انتقادی را با شدیدترین وجه ممکن پاسخ میگویند تا دیگر کسی جرات اظهار نظر نداشته باشد؟ و به نظر من مشکلات پس از انتخابات به همین دلیل آغاز گردید! (300707)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۲۲:۵۹:۴۸
مطلبی که به آن اشاره کردید تا حدود زیادی درست است وبرای سازندگی و پیشرفت خود ارزیابی قبل از دیگر سنجی اهمیت دارد که این عین آموزه های دینی ما است و ظرفیت همه افراد جامعه در این زمینه می بایست افزایش یابد تا دیگر چنین حوادثی رخ ندهد. ولی در هر حال جناب موسوی باید به آرا ملت احترام می گذاشت. (301434)
 
iman
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۰:۴۷:۰۶
من عملکرد صدای امریکا را تایید نمیکنم

ولی چرا با صدای امریکا مصاحبه نمکنید؟
اقای جمشید چلنگی در برنامه تفسیر خبر بارها گفته است که این حق برای همه محفوظ است (300736)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۳:۰۵:۵۲
اعتقاد دارم که با رسانه های خارجی فارسی زبان که مستقیما از دشمنان این ملت بودجه می گیرند نباید همکاری کرد. (300915)
 
marashie
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۰:۵۸:۴۶
سلام

من در خارج از کشور تحصیل می کنم و با بچه های مسلمان کشورهای دیگر (به خصوص کشورهای عرب زبان) آشنایی دارم. این دانشجویان مسلمان به شدت به وضعیت ایران و جمهوری اسلامی علاقه مند هستند و اخبار را پیگیری می کنند. در این رابطه گاهگاهی از من هم پرس و جو می کنند.

متاسفانه، در بحبوحه جنگ نرم، ضعف بسیار شدیدی در کار رسانه ای ایران احساس کردم. کشوری کوچکی مثل قطر با ایجاد یک رسانه مثل الجزیره به قطب خبررسانی جهان عرب تبدیل شده، طوری که اغلب عرب زبانان (یا دست کم جوانان عرب) به آن اعتماد کامل دارند. رسانه هایی مثل شبکه سحر یا پرس تی وی یا العالم اصلاً نتوانسته اند این ها را جذب کنند. از همه گریه دارتر اینکه تاریخ معاصر ایران را امریکایی ها و عربستانی ها هم نوشته اند و جای کاراکترهای مثبت و منفی را تا توانسته اند عوض کرده اند، و فضای تاریخ معاصر ایران را شدیداً سمپاشی کرده اند. و منابع نوشته شده توسط نظام ما: هیچی!

سوال من این است: فرض کنید من الان بخواهم با یک جوان مسلمان یا دانشجوی عرب بحث کنم و او را به رسانه ها و کتابهایی ارجاع بدهم که از دیدگاه جمهوری اسلامی مسائل را بیان کند و قابل رقابت با رسانه های دیگر را هم داشته باشند. آیا شما می توانید چیزی پیشنهاد کنید؟ (300741)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۲۳:۰۳:۳۳
مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!
حقیقتاً من خودم با همین مشکل مواجهم. (301436)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۱:۱۴:۰۰
لطفاً بفرمایید چه اندازه پدر شما در پیشرفت شما موثر بوده اند؟ آیا این نوعی رانت نیست؟ آیا شما آقازاده نیستید؟ (300746)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۳:۰۶:۵۳
پدرم فرد متدینی است. اگر بنده هم اهلش بودم، ایشان قطعا اجازه چنین کاری را نمی دادند. (300916)
 
m_morgan
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۲:۳۳:۲۶
به نظرتون با وجود جوانان پرشور ولی کم اطلاع، ایجاد حلقه های فکر و مناظره برای جمع کردن اطلاعات و استفاده از آنها در جلسات پرسش و پاسخ با مخالفین و منتقدین نظام، استراتژی مناسبی برای جنگ نرم نیست؟ (300767)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۱:۵۰:۵۰
بله این یکی از بهترین راه‌های مقابله با جنگ نرم است. (301447)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۳:۲۴
سلام بر آقای دکتر مرندی و تشکر از سایت الف
چرا افکار عمومی جهان به اخبار منتشره از سوی رسانه هایی چون سی ان ان و بی بی سی (فارسی و انگلیسی) و یا اسکای نیوز و فاکس نیوز توجه و اعتماد دارند ولی عده ای از روشنفکران دگر اندیش ایرانی که به ظاهر خود را دوستدار ایران می دانند، اصولا به خروجی اخبار صدا و سیما تشکیک قائلند و یا با دید انتقادی برخورد می کنند؟ آیا جنابعالی این قضاوت دوستان و طرفداران مثلا بعضی از کاندیداهای اخیر ریاست جمهوری را صحیح می دانید و می پسندید؟ متشکرم (300773)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۰۳:۰۹:۱۵
تجربه به من نشان داده است که اکثر مردم جهان بخصوص در کشورهای غیر غربی به رسانه های غربی اعتماد ندارند. آنها تجربه مثبتی از آمریکا و غرب ندارند و برای همین به اخبار و رسانه های آنها بی اعتماد هستند. (300917)
 
فاطمه
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۷:۰۴
سلام آقای مرندی
سؤال من اینه که آیا تا بحال آمارگیری یا نظرسنجی خاصی انجام شده که معلوم بشه چند درصد از مردم آمریکا، بیننده‌ی press tv هستند و اینکه بینندگان press tv ، از چه اقشاری و با چه سطح تحصیلاتی هستند؟
چرا press tv نمی‌تونه مثل CNN در آمریکا، تأثیرگذار باشه؟ (300775)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۳ ۱۲:۴۸:۰۵
البته تا انجا ییکه من می دانم پرس تی وی (و الجزیره انگلیسی) در امریکا اجازه پخش ندارند.وتنها راه دریافت آنها از طریق اینترنت است. گرچه انتقادهایی بر شبکه پرس تی وی وارد است ولی باید توجه داشت که سابقه کاری ومنابع مالی شبکه هایی نظیر سی ان ان بسیاربسیار بیشتراز این شبکه نو پای ایرانی است. (301108)
 
spartan
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۳:۵۴:۳۳
به نظر شما آيا سانسور شديد(نسبت به رسانه هاي خارجي) در صدا و سيما بخصوص در ارائه نظرات مخالفين حتي با وجود در اقليت محض بودن آنها باعث تشديد اين اتفاقات نيست
آيا به نظر شما مطالب صدا و سيما بخصوص درباره مسايل سياسي نبايد اينقدر باز و تكراري شود كه مردم بصورت يك مسله معمولي با اون برخورد كنند نه اينكه كوچكترين انتقاد از نظام را از مجاري بشنوند كه در صداقت تحليل اونها شكي وجود ندارد (300788)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۳ ۱۲:۵۱:۲۰
پاسخ سوال شما را در یکی از سوالات قبلی داده ام. (301110)
 
سید
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۷:۰۸:۵۲
با سلام
آیا به راستی در دنیای غرب به خصوص رسانه نمی توان از صهیونیستها سخن گفت و انتقاد کزد ؟
و چگونه دنیای غرب مردم خود را توجیه می کند (300828)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۲۳:۰۴:۵۷
واقعیت این است که صهیونیست ها یک نژادپرستی نهادینه را به نفع خود ایجاد کرده اند که به مجرد هر نوع نقد جدی نسبت به دولت غاصب اسرائیل، برچسب \"ضد یهود\" می زنند و برای آن هم جرائم قانونی بوجود آورده اند، این فضا بخصوص در اروپا بسیار قوی است و از سوی دیگر اگر کسی برچسب ضد یهود پیدا کند، فرصت های شغلی موجود و آینده خود را از دست می دهد. (301437)
 
ali_110_f
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۷:۱۳:۴۲
در مدتي كه بي بي سي مشغول تحريك مردم كشور ما در رو در رو شدن با نظام و تلقين تقلب بود بعضي ها شروع به دفاع از اين رسانه نمودند و براي دفاع هم به نكاتي هم چون (پخش شدن بيانيه هاي امام خميني در زمان انقلاب از اين رسانه و به سبب آن همراهي با انقلاب و مردم انقلابي) اشاره مي كردند.
اگر اين موضوعات صحت داد نظر شما در مورد اين به ظاهر تضاد رفتاري چيست و چه سياست هايي را در پشت پرده اين نوع برخوردها مي توان براي آنها فرض كرد؟ (300829)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۱:۵۴:۰۳
باید توجه داشت که بی.بی.سی، نسبت به سایر رقبای رسانه‌ای خود در غرب از هوش بهتری در درک افکار عمومی برخوردار است و فرصت احتمالی آینده را در محاسبات خود در نظر می‌گیرد. همچنین باید توجه داشت که بی.بی.سی رسانه دولت بریتانیاست و بر اساس تدابیر و خطوط کلی دولت عمل می کند و همچنین اخیرا وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که بی.بی.سی ابزار قدرت نرم دولت بریتانیا می‌باشد.
با این نگاه نه بر راست گویی‌ها و نه به دروغ‌های بی.بی.سی به‌عنوان انصاف رسانه‌ای باید نگاه کرد، اینها همه بخشی از تاکتیک رسانه‌ای است. (301449)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۷:۰۵
لطفا بفرمایید دیپلماسی عمومی آمریکا چه تاثیراتی بر امنیت ملی ایران داشته است .آیا ایجاد تصویر مثبت از امریکا درایران ، سبب تضغیف حاکمیت نظام سیاسی درایران میشود . (300862)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۱:۵۷:۵۳
اگر چه آمریکایی ها تلاش می کنند نفوذ فرهنگی در ایران داشته باشند ولی لازم است نسبت به همه کشورها از جمله آمریکا تصویری واقع بینانه داشته باشیم و نگاه واقع بینانه موجب تقویت امنیت ملی کشور خواهد بود. (301452)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۱۲:۰۱:۲۰
جناب آقای مرندی
آقای نوریزاده در VOA مدعی شدند که در مناظره ای که در یکی از کشورهای حوزهء خلیج فارس با شما و فرد دیگری انجام داده اند با مطرح کردن جریان ندا آقا سلطان شما را شکست داده اند و اشک حضار و اطرافیان را در آورده اند بگونه ای که جلسه تحت تاثیر ایشان بوده
می خواستم حقیقت ماجرای مناظره تان در این کشور عربی با این عنصر فریبکار را جویا شوم (300947)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۲:۱۹:۰۰
هر کس که مناظره را دیده باشد، متوجه می شود که ایشان فاقد هر نوع استدلال قابل قبول بود. ایشان و خانمی که در مناظره با هم در یک گروه بودند همت اصلی خود را برای ایجاد دشمنی و نفرت بین اعراب و ایرانیان بکار بردند. او از این حربه که روش همیشگی ایشان است برای گم کردن حقیقت استفاده می‌کرد. درهر حال می توانید به مصاحبه اینجانب با نشریه پنجره شماره 36 (http://www.panjerehweekly.ir/main/index.php?Page=definitioncontent&UID=331632)مراجعه کنید که جزئیات بیشتر گفته شده است. (301450)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۲ ۲۲:۱۷:۵۲
آقای مرندی!روش رسانه های غربی چه مزیت هایی دارد که مطالبشان باورپذیرتر به نظر می رسد؟این موضوع را من به شخصه حس کرده ام (301026)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۰۰:۰۵:۴۲
علاوه بر توجه به تکنیک‌های حرفه‌ای رسانه‌ای و توجه به ذائقه‌های مخاطب، باید توجه داشت که صنعت رسانه‌ای غرب، مرزبندی قابل قبول اخلاقی ندارد و اساسا از صنعت نیرنگ و حتی در مواردی از عناصر شیطانی برای نفوذ استفاده می کند. دو مورد کوچک آن تکرار تحریف صحبت های رئیس جمهور درباره هولوکاست و اسرائیل است. علی رغم آن که بنده شخصا بدون غلو صدها بار به این رسانه ها تذکر داده ام و آنها هم از تذکر من قانع شده اند اما باز هم تعمدا دروغ خود را تکرار می کنند, اینها شیطنت است و در چهارچوب جنگ روانی تعبیر می شود. (301454)
 
من
۱۳۸۹-۰۱-۱۳ ۱۸:۳۹:۴۲
با سلام لطفا در رابطه دیپلماسی عمومی و تاریخچه شکل گیری آن و اینکه چرا همچون آمریکا که در وزارت خارجه خود معاونتی برای این منظور شکل داده ما به صورت منسجم برای این مهم جایگاهی نمی بینیم؟ (301157)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۰:۲۱
بحث طولانی است که لازم است به کتاب های مرجع در این حوزه مراجعه شود. در صورت تمایل می توانید با همکارم جناب آقای دکتر ایزدی که متخصص این حوزه هستند در گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران تماس بگیرید. (301453)
 
یک دانشجوی خودتان(دانشکده)
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۴:۲۷:۴۹
با سلام خدمت استاد عزیز
دکتر شما در جواب سوال یکی از عزیزان فرموده اید که ما باید اقدام به اعتماد سازی برای صدا و سیما کنیم . اگر امکان دارد روش این اعتماد سازی برای صدا و سیما و احیانا نقشی که خواص و عوام میتوانند در آن داشته باشند را بیان کنید؟ (300853)
 
marandi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۷:۵۸
بنده نقطه نظراتی دارم ولی بهتر است به همکارم در گروه جناب آقای دکتر عاملی مراجعه کنید ایشان در این امور تخصص بالایی دارند و مطالعات گسترده‌ای کرده‌اند. (301455)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.