نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 67330
IMF: تورم هدفمندکردن، 32 درصد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۶
صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود درباره هدفمندکردن یارانه ها در ایران، نرخ تورم ناشی از هدفمندکردن حتی با فرض افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی را 32 درصد پیش بینی کرده است.



به گزارش "الف"، صندوق بین المللی پول با انتشار گزارشی اعلام کرد، نرخ تورم در سال 1389 حتی با فرض افزایش تدریجی قیمت انرژی سه برابر خواهد شد و از حدود 9 درصد به 32 درصد خواهد رسید. این در حالیست که معلوم نیست میزان جهش تورمی در صورت افزایش یکباره قیمت های انرژی چقدر خواهد بود.



مقامات صندوق، این گزارش را پس از ملاقات با مقام های اقتصادی دولت شامل وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، مقامات ارشد مالی دولت و شنیدن ارزیابی های آنان منتشر کرده اند.



بنابراین گزارش، در گزارش صندوق که در فروردین ماه 1389 منتشر شده، آمده است:



برای نمایش تاثیرات بالقوه افزایش قیمت انرژی، محققان گروه، سناریوی افزایش تدریجی قیمت انرژی از سال 1389 با تاکید بر افزایش عمده قیمت در 3 سال اول را در نظر گرفتند.



کارشناسان صندوق به این نتیجه رسیدند که قیمت های مصرف کننده جهش خواهد کرد.



صندوق در ادامه گزارش خود آورده است که دولت ممکن است بتواند با اعمال ترکیب مناسبی از سیاست های مالی، پول و نرخ ارز، تورم را در سال های بعد به تدریج کاهش دهد.



صندوق بین المللی پول در گزارش خود به منافع این کار برای اقتصاد ایران اشاره کرده و تعدیل قیمت های انرژی را موجب افزایش کارایی اقتصادی ارزیابی کرده است. این گزارش همچنین این اقدام را باعث بهبود شرایط مالی دولت از طریق افزایش دریافت ها دانسته است. صندوق همچنین اعلام کرده است که نرخ رشد اقتصادی کشور به تدریج پس از اجرای طرح افزایش خواهد یافت و ضمن کاهش واردات بنزین، موقعیت خارجی کشور نیز بهبود پیدا خواهد کرد.



گزارش صندوق، نرخ تورم مصرف کنند در سال 1389 با افزایش قیمت انرژی را حدود 32 درصد و بدون افزایش قیمت انرژی حدود 9 درصد برآورد کرده است. همچنین رشد واقعی GDP  با افزایش قیمت انرژی در حدود یک درصد و بدون آن حدود 2.5 درصد برآورد شده است.

  صندوق مشخص نکرده که در صورت افزایش یکباره قیمت های انرژی، جهش تورمی چند درصد خواهد بود.

صندوق همچنین اذعان کرده است که در کنار جهش تورمی، عدم به کاربستن سیاست های مناسب در بخش بانکی همگام با هدفمندکردن یارانه ها، می تواند اعتماد عمومی را به خطر افکنده و سیستم بانکی را با مشکل مواجه کند.



به این ترتیب، دولت که پیش بینی مراکز پژوهشی - تحقیقاتی و کارشناسان داخلی در این باره را غیرکارشناسی، سیاسی و ... می خواند، مشخص نیست که پیش بینی کارشناسان نهاد بین المللی معتمد مقامات خود را چگونه تفسیر خواهد کرد و در حالی که بنابر این پیش بینی نیز تورم حتی با فرض افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی، سه برابر خواهد شد، افزایش یک باره قیمت ها را چگونه توجیه خواهد کرد.







از سوی دیگر، برآوردهای کارشناسی صورت گرفته نشان می دهد، دهک های پایین چهار برابر نسبت به دهک های بالایی تورم را بیشتر تحمل می کنند، به این ترتیب اگر تورم آنچنانکه صندوق در فرض خوشبینانه افزایش تدریجی قیمت های انرژی، پیش بینی کرده 32 درصد باشد، دهک های پایین 64 درصد تحمل می کنند و بالادستی ها 16 درصد، به گونه ای که انتقال تاثیرات تورمی برای بالادست امکان پذیر است اما پایین دستی ها باید تحمل کنند.

 



 

 
خبر روز
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۰۵:۰۲
شما می گید اونا دروغ می گن


اونا هم می گن شما دروغ می گین


تکلیف ملت رو معلوم کنید کدومتون دروغ می گین


عجب پیشنهادی دادما

(تقی تاکسی ) (301737)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۱۵:۴۶
به نظر نمی رسد ابزار مناسب تخمین تورم در اختیار کارشناسان باشد مدل تعادل عمومی و یا جدول داده ستانده در ماهیت تئوری خود ابزار مناسبی برای تحلیل شوک قیمتی ناشی از حذف یارانه ها نیستند. از طرف دیگر تورم انتظاری قابل ملاحظه ای وجود دارد که عمدتا به دیدگاه های غیر اقتصادی افراد مرتبط است. نهایتا باید صرفا منتظر بود و دید چه نوسانات قیمتی در کشور ایجاد خواهد شد نمونه جالب آن افزایش قیمت کرایه در همین چند روز است که به صورت موجی مطمئنا سطح عمومی قیمتها را متاثر خواهد ساخت. (301741)
 
مرتضي عليدوست
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۲۸:۱۱
از اين حرف ها كه بگذريم بالاخره ما سياست شما الفي ها را درك نكرديم. يعني آنقدر مستاصل شده ايد كه براي كوبيدن احمدي نژاد دست به دامن صندوق شويد؟ شما كه خودتان بهتر بايد بدانيد در هر كشوري كه سياست هاي صندوق اجرا شد، اقتصاد آنجا نابود گرديد. سياست هاي صندوق بر اساس منافع كشورهاي توسعه يافته تدوين شده است و كليه مفروضات اقتصادي آن ها بر اين محور قرار دارد. جاي بسي تعجب از شما كه اينچنين بر حرف صندوق تكيه مي كنيد؟ شايد تورمي بيشتر از اين را در آينده تجربه كنيم ولي انصاف اين نيست كه به نام ملت از حرف دشمن دفاع كنيد. آقاي توكلي كه در مجلس هستند به عنوان يك نماينده بايد اين مورد را پيگيري نمايند و در حيطه مسئوليت ايشان است و اميدوارم ايشان با خواندن مقاله شما در اين خصوص دستور تغيير محتواي آن را بدهند. علي الخصوص در آنجائيكه با تكنيك هاي ژورناليستي مسخره با انعكاس عدم درج ذكر ميزان جهش تورمي در صورت افزايش يكباره بهاي حامل ها قصد در ايجاد رعب و وحشت در خواننده را داريد. شما كه اينقدر از سايت ها و حاميان خارجي سبزها بد نوشته ايد ديگر چرا خودتان كار ايشان را تكرار مي كنيد؟ شايد با فرا رسيدن بهار شما هم جوانه هاي سبز زده ايد؟ مگر فراموش كرده ايد تذكر هبر انقلاب را كه مجلس را موظف به همكاري با دولت نموده است و آقاي لاريجاني همين يكي دو روز قبل اين را در صحن علني مجلس مورد تاكيد قرار داد؟
يكي به ميخ نكوبيد و يكي به نعل. (301744)
 
علي دادفر
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۳۴:۰۸
وقتي كلمه تعديل انرژي را مي شنويم بي اختيار گراني بنزين برايمان تداعي مي شود حال مي خواهي جز عوام باشي يا خواص بطور كلي همگي بنزين زده شده ايم و در برابر گراني بنزين از سر ترس ونگراني واكنش نشان مي دهيم و فكر مي كنيم با گراني مثلا\" 4 يا 5 برابر شدن قيمت بنزين همه ديگر اجناس و به تبع آن تورم در كشور حتما\" 4 يا 5 برابر خواهد شد حتي مدعيان به اصطلاح اقتصاد دان نيز متاسفانه هرچند ممكن است در ظاهر چيز ديگري بگويند ولي عملشان و ته دلشان همانند عوام در اين باب مي باشد. بنده موردي را كه اتفاق افتاده مثال مي زنم و قضاوت را به خوانندگان مي سپارم.
در ابتداي كارتي شدن بنزين اگر بخاطر داشته باشيم بنزين آزاد در پمپ بنزين ها فروخته نمي شد.و كساني كه به هر نحو نياز به بنزين بيشتري داشتند از سر جاده ها و كساني كه بنزين در بشكه هاي مثلا\" 20 ليتري مي فروختند خريداري مي كردند.در شهر اهواز تعداد كثيري از خودروهاي شخصي كه اقذام به مسافركشي مي كردند از خريداران دايمي بنزين آزاد بودند وبنده دقيقا\" خدمتتان عرض كنم در آن زمان بنزين آزاد در اهواز به علت تقاضاي بسيار زياد همواره ليتري 500 تا 600 وگاها\" 700 تومان هم ميرسيد. در صورتي كه بنزين آزاد در اكثر شهر هاي كشور قيمتي حدود 200 تا 300 تومان داشت.حال جالب است بدانيد كه كرايه اخذ شده هر مسير توسط مسافر كش ها كه بنزين ليتري حداقل 500 توماني با كرايه تاكسي كه گاها\" تا 800 ليتر سهميه بنزين مي گرمتند عملا\" يكسان بود . مثلا\" كرايه پرداختي كه بنده خودم جهت تردد به مركز شهر اهواز از محله مان كه منطقه سپيدار نام دارد 300 تومان پرداخت مي كردم هم به مسافر كش آزاد و همين رقم را هم به تاكسي مي پرداختم كه البته كرايه مصوب تاكسي در آن زمان 250 تومان در آن مسير بود ولي به هر جهت معمولا\" 300 تومان را مي گرفتند به هر حال اگر كرايه تاكسي را 250 تومان قانوني در نظر بگيريم باز براي بنده جالب بود كه اختلاف 5 و6 برابري قيمت بنزين در عمل حداكثر كمتر از 20درصد در قيمت كرايه موثر است.و همين الان هم در شهر اهواز كه فوج عظيمي از مسافر كش هاي شخصي وجود دارد و بنزين آزاد 400 توماني استفاده مي كنند كرايه شان با كرايه تاكسي ها دقيقا\" بنده مخصوصا\" واژه دقيقا\" را بكار مي برم يكسان مي باشد. (301745)
 
president
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۴۸:۳۷
1) مطلب شما با انگ زدن به دولت شروع می رود و صندوق بین المللی پول را حامی دولت معرفی می کنید!
نه نتها هیچ ارتباط حمایت آمیزی بین این دو وجود ندارد، بلکه بارها به سیاست های دولت حمایت کرده است.
یعنی اگر این صندوق از سیاست های کاهش تورم و . . . دولت حمایت کرد، حامی دولت است؟!
این برچسب زنی شما که مرتبا در سایتتان تکرار می شود، جالب نیست.

2) شما در بحث هایتان، صحبت ازافزایش قیمت 5000 برابری می کردید؛ تورم 32 درصدی برای طرحی به بزرگی طرح تحول یک شاهکار از دولت محسوب می شود که در برابر دستاوردهای این طرح بی نظیر در تاریخ ایران، اندک محسوب می شود.

مگر دولت گفته بود که این طرح، تورم ندارد؟
مگر از بانک مرکزی تا دیگر مقامات دولت مرتبا به تورم زیاد اولیه این طرح اشاره نمی کنند که شما جوری رفتار می کنید که انگار دولت از این تورم 32 درصدی اطلاع ندارد؟
اصلا کارشناسان مجرب شما انتظار دارند که این طرح بزرگ با تورم چند درصدی اجرا شود؟
2 درصد خوب است؟
عملی است؟

3) بالاخره شما تکلیفتان را مشخص کنید. اگر اجرای این طرح و تورم ناشی از آن بد است، چرا وقتی احمدی نژاد آن را بد می شمارد، آن نامه تند را به او نوشتید؟
برخی مدعی شده بودند که اگر 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه ها به دولت اختصاص یابد تورم 50 تا 75 درصدی ایجاد می شود و این حرف به این معناست که اگر کل یارانه ها که 100 هزار میلیارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزدیک به 160 درصد تورم خواهیم داشت.

احمدی نژاد گفت: اگر اینطور باشد اجرای ان خیانت است.
یعنی اگر احمدی نژاد از طرح و تورم انتقاد کند، قانون شکنی است، اما اگر شما بگویید نظر کاشناسی است؟

با این اعتراضات دوپهلو به جایی نمی رسیم. اگر قرار باشد وقتی که رئیس جمهور، حرفی را می زند به قانون شکنی متهم شود و وقتی شما می گویید، عین نقد کارشناسی باشد، کشور هیچ سودی نخواهد برد.
اگر قرار باشد که بزرگترین دلیل کارشناسی تر بودن سیاست های شما نسبت به دولت، برچسب زنی در حمایت صندوق بین المللی پول باشد، این حرف شما برای هیچ کارشناسی قابل قبول نخواهد بود.
دست از این مغلطه ها و برچسب زنی ها بردارید.

و بالاخره اگر طرح خود را خوب می دانید، پای عواقب آن بایستید و مسئولیت آن را بپذیرید و اگر آن را بد می دانید، وقتی که رئیس جمهور از توقف آن صحبت می کند، شما هم مخلصانه همراهی کنید، نه اینکه لج کنید و او را به قانون شکنی هم متهم سازید.

به امید اینکه تعهد دولت و مجلس آن ها را از جریانات سواستفاده گر دور سازد و در راه اعتلای انقلاب اسلامی متحد گرداند. (301752)
 
ر.ح
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۵۷:۱۷
اختلاف نظر بين اقتصادانان در بسياري از مسائل اقتصادي حاكي از ظرافت بسيار زياد اين علم دارد. مسئولين نبايد اين گونه طرحهاي بسيار حساس اقتصادي كه بقاي بسياري از مردم ضعيف را به مخاطره مي اندازد و عامل افزايش ناهنجاريهاي اجتماعي و جرم و جنايت ناشي از فقر مي شود را بروش بولدزري اجرا كنند. چون اين گونه مسائل را نمي توان از روش آزمون و خطا پيش برد. (301753)
 
kr.m313@yahoo.com
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۱:۱۲:۳۱
پس به نظر شما راه چاره کدومه؟
مگر غیر از این است که اکثر قریب به اتفاق اقتصاد دانان برجسته در کشور اجرای هدفمندی یارانه ها را ضروری و گریز ناپذیر می دانند. اگر شما مخالف هدفمند کردن یارانه ها می باشید نظر خود را صریحا بیان کنید و اگر شیوه اجرای آن را نمی پذیرید راهکار ارائه دهید. از این مطلب اینگونه برداشت می شود که چه هدفمندی یکباره و چه به تدریج، هیچکدام مورد قبول نمی باشد. (301756)
 
misam
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۱:۳۲:۰۷
آنطور که صندوق بین اللملی پول پیش بینی کرده است در صورت اجرای این طرح و خدای نکرده تحقق تورم 32% فاجعه ای در پیش خواهد بود فاجعه ای که اینبار آتش بیاران آن نه مردم بالا شهر که پائین شهری ها خواهند بود که هم از نظر تعداد سطح وسیعی از جامعه را در بر می گیرند همین الان هم قاطبه مردم در فشار اقتصادی ناشی از تورم لجام گسیخته ناشی از اجرای سیاستهای نادرست اقتصادی بسر می برند. (301761)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۳۶:۱۰
nدوست عزیز در این چند ماه تورم کاهش یافته من نمی دانم شما از کدام تورم لجام گسیخته حرف میزند مراجعه کنید به بخش اقتصادی الف و خبر دیروز

د مطلب: 67289, P.View: 1126
۱۵ فروردين ۱۳۸۹
كاهش نرخ تورم به 10.8 درصد در سال 88
بانك مركزي اعلام كرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به اسفند سال 1388 نسبت به دوازده ماه منتهي به اسفند سال 1387 معادل 10.8 درصد است. (301794)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۵۱:۳۸
دوست عزیز بنده نمی دانم شما از کدام تورم لجام گسیخته صحبت میکنید
د مطلب: 67289, P.View: 1126
كاهش نرخ تورم به 10.8 درصد در سال 88
۱۵ فروردين ۱۳۸۹
بانك مركزي اعلام كرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به اسفند سال 1388 نسبت به دوازده ماه منتهي به اسفند سال 1387 معادل 8/10 درصد است.

به نقل از همین سایت (301800)
 
احسان راد
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۲:۱۶:۳۱
تا همین دیروز که IMF کذاب و توطئه گر و دروغگو بود چه طور یک دفعه به منبع متقن و پاک تبدیل شد ؟

در ضمن اگر صداقت داشتید متن کامل را ترجمه می کردید و این گزیده ی بی سر و ته را تحویل کاربران نمی دادید . (301769)
 
aivhl 0728
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۲:۴۲:۰۲
1. خسته نباشید و نباشند
2. این صندوق هم صهیونیستی از اب دراومد
3. تورم نه، جهش قیمت ها
4. این تورم 9 درصدی که نوشتید مال کدوم کشور خوشبخته یا اینکه از کجا اومده؟
5. الان که تورم اصلی بیش از 25 درصده، و اینی که میگن گمون کنم نقطه به نقطه هست
6. خدا به همه ما رحم کند (301777)
 
امیر علی
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۱۸:۳۰


در به وجود آمدن تورم چه از نظر شما وچه از نظر دولت محترم هیچ بحثی نیست:اما
1-شما آقای توکلی پیش بینی 70 درصد تورم کردید.آیا این آمارتان کارشناسی بود.اگر بود چرا آنرا محتمل زدانستید.اگر نبود چرا این قدر لجاجت دارید در تورم بالای 70 درصد

2-در ضمن جنابعالی تورم انتظاری را چه کارش کردید.اگر طرح به صورت تدریجی اجرا شود طبق نظر صندوق پول 32 درصد است پس چرا طبق نظر دولت کار نکنیم.تا دچار تورم انتظاری نشویم. (301767)
 
امير110
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۳۳:۴۴
اين حرف ها چيه؟ اين نهاد متعلق به استكبار جهاني چرت ميگه؟ آقاي رئيس جمهور و تيم ويژه ايشان با هزازان نفر ساعت كار كارشناسي جواب اين ياوه گويي هاي اين نهاد مردم فريب استكبار جهاني را خواهند داد. اينان كه در برنامه چهارم هم در ماده 3 اين ياوه گويي هايشان را تكرار كرده بودند با اقدام دشمن شكن مجلس هفتم تمام قيمت ها را تثبيت كردند و اينبار هم به اميد حق تعالي رئيس جمهور و وزير اقتصاد ورزشكاتر ايشان به راحتي به اين ياوه گويي ها جواب خواهند داد. اين حرف من نبود بلكه :
روزنامه كيهان - سه شنبه 17/1/1389 (301790)
 
زینب حسینیان اصل
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۳۶:۴۷
این بحث ها برای چه و برای چه کسانی است؟آن ها که می خواهند طرح را اجرا کنند دیگران را قبول ندارند .این مساله مهم را تا کی درک نمی کنید؟ (301795)
 
حسینی
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۳۰:۲۱
سیاست تعدیل قتصادی (آزاد سازی قیمت ها) همان سیاست اقتصاد سرمایه داری وصندوق بین المللی بول است وبه ضرر قشر فقیرجامعه تمام خواهد شد (301810)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۵:۴۵:۲۷
دولت بخصوص آقای حسینی وزیر اقتصاد به جای اجرای نسخه غربی توسعه به فکر مامردم فقیر باشند و گرانی را بیشتر نکنند (301839)
 
د-ا.ا.میانهجی
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۶:۴۸:۲۰
بنام خدا
با اجرای این طرح غیر اسلامی و غیر عقلائی و برنامه خانمانسوزی که توسط نهادهای استکباری جهانی داده میشود ( برنامه دوران ویرانگری بنام سازندگی نیز همین طرح بود) و با دادن اطلاعات غلط باعث شدند که متاسفانه دولت و مجلس اسلامی بدون هیچ تحلیل منطقی و علمی واقعی( کاربردی) خواستار اقدام به اجرای ان کنند بایستی فاتحه کشور و انقلاب را خواند . چون همانطور یکه در سالهای اخیر اشکار شده ( گرانی25 در صدی بنزین باعث تورم حدود 50 در صدی شد البته نه در امار غیر ملموس بانک مرکزی درزمان افزایش قیمت از 80 تومان به 100 تومان) تورم ناشی از این کار حداقل 500در صد خواهد بود و تمام فقرا قبل از بقیه مردم با بدبختی وفقر و قحطی و مرگ نظیر زمان جنگ دوم جهانی ویا گرسنگی مطلق نظیر بیافرا مواجه خواهند شد و انزمان دیگر هیچکاری سودی نخواهد داشت. غیر از این ایا دولت که بافروش نفت که ان درامد سرسام اور را خواهد داشت ، انرا به کدام کار بنیادی خواهد زد که مردم نمیفهمند و خبر ندارند ( لطفا روشن بفرمایند). ایا در اینصورت تضییع و بخور بخور و غارت این گنجینه ملی را چه کسی جوابگو خواهد بود . اکنون که بقول مردم اینهمه اسراف و از بین بردن اموال عمومی توسط تمام ارگانهای دولتی و شخصی انجام میشود انوقت که جلو انرا خواهد گرفت . و مگر نفت جزء انفال و اموال همه مردم ایران نیست؟ .والله اعلم . خدایا خودت بفریاد برس (301855)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۷:۰۹:۲۸
رییس‌جمهور تصریح کرد: هر کجا که فرصت مدیریت به دولت داده شده همواره شاهد موفقیت‌های چشمگیری در فعالیت‌های دولت بوده‌ایم.

منظور فکر کنم بخش مسکن هستش که ابتدا با سوء مدیریت قیمت ها 4برابر شد بدن که یک 20% اومد پایین شد بزرگترین دست اورد اقای احمدی نژاد (301866)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۱:۲۰:۵۶
شکم گرسنه اقتصاد را با نان سیاست نمی توان سیر کرد تورمی سنگین در آینده نزدیک با اجرای این طرح در پیش داریم چه به صورت یکجا چه به صورت تدریجی تفاوت تنها در زجر کش کردن و یا در زدن تیر خلاص است . که دولت اصرار بر اجرای روش دوم دارد و مجلس روش اول را می پسندد. (302024)
 
علی
۱۳۸۹-۰۱-۱۸ ۱۸:۲۰:۳۶
این سیاست پلکانی را در دولت سازندگی هم تجربه کردیم اول سال همه جنسا رو میکشیدن بالا میگفتن باید گرون بشه حالا هم دوباره همون سیاسته/؟ (302472)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۰۱ ۲۳:۰۱:۴۷
سلام
ما سالهاست که اسم صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را میشنویم و اینکه کشور ها به آب وآتش میزنند که خود را به این نهاد ها نزدیک کنند.

ولی کسی آمار و یا نمونه ای از موفقیت ها و یا عدم کامیابی های این نهاد ها در آسیا و خاورمیانه دارد که ما هم بدانیم. (306643)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.