نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 67725
دسترسی دولت آمریکا به جی میل
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۷


پس از این‌که وزیر ارتباطات استرالیا، «استفان کانروی» سیاست‌های حریم شخصی گوگل را به چالش کشید و این شرکت را تهدید به فیلتر کردن نمود، سایت اخبار فناوری اطلاعات استرالیا با نقل پاسخ این شرکت، تأیید کرد که گوگل اجازۀ دسترسی دولت آمریکا به جیمیل را فراهم کرده است. پس از تصویب لایحۀ میهن‌پرستی (Patriot Act) که توسط دولت بوش ارائه شده بود، دولت آمریکا اجازه یافت که کنترل گسترده و جامعی بر مخابرات و ارتباطات رایانه‌ای از جمله تلفن، فکس، ایمیل و ... داشته باشد. هر چند قبل از آن نیز چنین کنترل‌هائی با قواعد مشخص انجام می‌شد، اما هیچ‌گاه امکان کنترل کامل و گسترده‌ای به مانند این قانون در اختیار دولت قرار داده نشده بود. در این میان، گوگل زیرساخت عظیمی را برای کنترل ارتباطات اینترنتی کاربران فراهم ساخته که به خوبی توسط دولت آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. هر چند گوگل ادعا کرده که تجسس در چارچوب قانون انجام می‌شود، اما طبعاً این قانون برای مردم کشورهایی که آمریکا با آن‌ها مشکل دارد، از جمله ایرانیان کاربردی ندارد.
تاریخچۀ جیمیل
از ابتدای راه‌اندازی جیمیل، به دلیل نقض حریم شخصی کاربران انتقادات زیادی به آن وارد شد. ایدۀ ایندکس کردن ایمیل کاربران و جستجو در آن‌ها، نگهداری دائمی ایمیل‌ها، سیستم ثبت نام دعوت‌نامه‌ای و ایجاد فضای فراوان برای جلوگیری از حذف پیام‌ها همگی نکاتی بود که حتی پیش از راه‌اندازی سرویس ایمیل گوگل توسط رسانه‌های فعال در زمینۀ فناوری اطلاعات بر روی آن تأکید شده و کاربران از استفاده از جیمیل برحذر داشته می‌شدند. البته گوگل برای همۀ این‌ها توجیهی را عرضه می‌کرد: این اطلاعات را برای تبلیغات روی صفحات وب لازم داریم! پس از راه‌اندازی این سرویس ایمیل، به دلیل عدم وجود سرویس مشابه (حتی سرویس تجاری) در کشورمان، بسیاری از کاربران به استفاده از آن روی آوردند و حتی دعوت‌نامۀ این سرویس رایگان به جهت باکلاس بودن در بعضی نقاط تهران به قیمت‌هایی در حدود 50-100 هزار تومان خرید و فروش می‌شد. هم اکنون نیز بسیاری از هموطنانمان در مسائل خصوصی و تجاری و حتی دولتی از این سرویس بهره می‌گیرند.
وضعیت قانونی
در برخی از کشورها مانند کشورهای اروپائی، استرالیا و ...، امکان شکایت از جیمیل در صورت نقض حریم شخصی و سوء استفاده از این اطلاعات وجود دارد. گوگل در این کشورها دفتر دارد و در صورت سوء استفاده، باید پاسخگو باشد. با این همه در این کشورها نیز انتقادات گسترده‌ای از گوگل شده و این شرکت با چالش‌های قانونی بزرگی مواجه شده است. متأسفانه به دلیل دشمنی طولانی مدت آمریکا با ایران، این اقدامات قانونی برای ایرانیان ممکن نیست.
اقدامات چین و استرالیا
دو کشور چین و استرالیا که نه تنها از توانائی فنی کافی برای ارائۀ خدمات جایگزین برخوردارند، بلکه سرویس‌دهنده‌های اینترنتی در این دو کشور به طور فعال سرویس‌های جایگزین را با کیفیت مناسب عرضه می‌کنند، دست به اقدام زده‌اند. چین دسترسی به سرویس‌های گوگل را محدود کرد و پس از آن استرالیا نیز در پی اقدام مشابهی است. حتی اگر بخواهیم چین را به سانسور متهم کنیم، استرالیا در این چارچوب نمی‌گنجد. مشکل اساسی با گوگل، نقض حریم شخصی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران است و این ارتباطی با سانسور (که مسئولین گوگل مرتب بر آن تأکید می‌کنند) ندارد.

نمونه‌های از سوء استفاده از ایمیل
هم اکنون، هم وطن خبرنگارمان، حمید معصومی‌نژاد در ایتالیا دستگیر شده و به اتهاماتی واهی در زندان به سر می‌برد. اتهامات او شامل ارتباطات گسترده با ایتالیایی‌هاست که از وظایف طبیعی یک خبرنگار به شمار می‌رود. اگر ایران دسترسی به ایمیل امن را برای کاربران ایرانی را فراهم آورده بود، به این‌جا نمی‌رسیدیم که برای یک ایرانی به خاطر چند ایمیل شخصی یا کاری پاپوش درست شود و او را به زندان بیاندازند. چندی پیش نیز رمز عبور ایمیل سفارت‌های ایران در چند کشور خارجی به سرقت رفته بود. ما با کشورهائی طرف هستیم که ارزشی را برای حقوق شهروندی ایرانیان قائل نیستند؛ دولت و نیز شرکت‌های خصوصی سرویس دهندۀ اینترنت باید به فکر راهی برای حل این مشکل باشند.
وضعیت ایران
در این بین ایرانیان وضعیت ویژه‌ای دارند؛ هر چند آمریکا از شهروندان خود جاسوسی گسترده‌ای را به انجام می‌رساند و این جاسوسی پس از 11 سپتامبر و تصویب قانون میهن‌پرستی (Patriot Act) گسترده‌تر و نیز آزادانه‌تر به انجام می‌رسد، اما به هر حال در یک چارچوبۀ مشخص انجام می‌گیرد. اما در مورد کشورهائی که به صراحت مورد تحریم آمریکا قرار دارند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. اطلاعات شخصی کاربران ایرانی بدون هیچ محدودیتی در اختیار سرویس‌های امنیتی آمریکا قرار می‌گیرد. این اطلاعات شامل ایمیل‌های فرستاده شده، افرادی که با آن‌ها ارتباط برقرار شده است، آدرس اینترنتی که از آن‌ها به جیمیل وصل شده‌اند و ... می‌شود. چندی پیش دولت آمریکا این تحریم‌ها را برای سرویس‌های اینترنتی که به جمع‌آوری اطلاعات از کاربران ایرانی می‌پردازند لغو کرد. اما سرویس‌های شامل ارزش افزوده یا سرویس‌های مهم و مفید مانند Google Code Search هنوز هم در فهرست تحریم‌های گوگل علیه ایران قرار دارند. این خود نشان می‌دهد که دولت آمریکا از سرویس‌های مانند جیمیل به ایرانیان نه تنها نگران نیست، بلکه بر روی آن تأکید دارد. جیمیل چندی است که با ارائه سرویس Buzz، دسترسی به سایت‌های فیلتر شده مانند Twitter را نیز فراهم کرده است. این امکان در سرویس دیگر گوگل به نام Google Reader نیز وجود دارد و این خدمات، قوانین ایران را به سخره می‌گیرد. البته این کارها با آگاهی کامل ارائه می‌شود و هر از چند گاهی مسئولین گوگل با پیامی در وبلاگ رسمی خود، به آن مباهات می‌کنند!کشوری که به راحتی هواپیمای ایرباس ایران را مورد هدف موشک قرار داد، از زیر پا گذاشتن قوانین ایران و به تاراج بردن اطلاعات شخصی کاربران ایرانی چه ابائی دارد؟
 


وضعیت دیگر سرویس‌های اینترنتی
در بین سرویس‌های اینترنتی گوگل، مشکل تنها جیمیل نیست؛ شرکت موزیلا که کار توسعۀ نرم‌افزار فایرفاکس را بر عهده دارد، حدود 90 درصد درآمد خود را به طور مستقیم از گوگل دریافت می‌کند. در مقابل، موزیلا نیز دسترسی به سرویس‌های گوگل را تضمین کرده است؛ نکتۀ جالب دیگر در مورد فایرفاکس این است که از طریق سرویس Safe Browsing گوگل، آدرس هر صفحه‌ای که در فایرفاکس دیده شود، به سرورهای گوگل فرستاده می‌شود تا از سلامت و مشکل‌دار نبودن آن (به طور مثال ویروسی نبودن آن) اطمینان حاصل شود. این سرویس نیز امکان خوبی را برای گوگل فراهم می‌آورد تا صفحات بازدید شده توسط کاربران را ردیابی کند. با ساز و کارهای دیگری که گوگل در سرویس‌های اینترنتی مختلف دارد -از جمله سرویس Adsense و جیمیل- و ترکیب اطلاعات، گوگل نه تنها می‌تواند تشخیص دهد که از چه آدرس IP صفحات اینترنتی بازدید می‌شوند، بلکه می‌تواند هویت دقیق فرد بازبینی کننده را نیز تشخیص دهد. این بخش نیاز به توضیح فنی بیشتری دارد که در این مقاله مجال پرداختن آن نیست.
چه باید کرد؟
شاید اولین نکته‌ای که در ابتدا به ذهن همه می‌رسد، بستن جیمیل است. اما این ابتدا به ساکن صحیح نبوده و کافی هم نیست. کار ایجابی مهم‌تر از کار سلبی است. باید خدمات مناسب و ارزان با کیفیت در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد. آیا بهتر است که با سوبسید دولت آمریکا اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار سرویس‌های جاسوسی آن‌ها قرار بگیرد یا این‌که همین سوبسید را دولت ایران بدهد و خدمات مناسب را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد؟ چرا نباید سرویس دهنده‌های اینترنت به همراه فراهم آوردن امکان اتصال به اینترنت، خدمات ایمیل مناسب را نیز در اختیار کاربران بگذارند؟ جیمیل رایگان است اما این عبارت جالب در مورد این سرویس رایگان از یادمان نرود: Free as in bombs!



* دانشجوی دکتری کامپیوتر (نام خانوادگی مستعار است)

















 
 
d
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۱:۱۹:۰۱
همین الان اکانت جیمیلم رو حذف کردم (302649)
 
ابراهیم
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۱:۵۷:۲۶
خوبه، ولی کافی نیست. هر رایانامه‌ای که از شبکه‌های آمریکا عبور کنه در اختیار حکومت آمریکاست.
علتش هم اینه که قراردادهای (protocol) مربوط به رایانامه رمزی (encrypted) نیستند. به همین سادگی. (302665)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۳:۰۷:۵۷
آقا تو رو خدا صداقت در امانت خبردهی رو رعایت کنید
پایین همون لینکی که شما دادید، اینطوری نوشته:

Editor\'s note - This story previously referred to an extract by a local Google engineer recorded at a conference in New Zealand. Google has since made an official response to the issue (as stated in the copy above) conceding that it does indeed provide access to the US Government upon request and the story has been amended with the official response.

همون طور که نوشته گوگل صریحاً این اتهام رو رد کرده ( با اینکه شما از یکی از مقامات این شرکت نقل قول کردید )
ما هر جای اینترنت رو گشتیم هم این خبر کذب بوده (302694)
 
مجتبی
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۳:۵۰:۰۷
Google has since made an official response to the issue (as stated in the copy above) conceding that it does indeed provide access to the US Government upon request and the story has been amended with the official response.

ترجمه:
گوگل بعد از این در یک پاسخ رسمی‌ (همانطوری که در کپی بالا نقل شده) اذعان کرده که گوگل به حکومت آمریکا در صورت درخواست امکان دسترسی به ایمیل را فراهم می کند. گزارش بالا با این پاسخ رسمی تکمیل شده است.

گوگل خود به این کار اذعان کرده و قوانین آمریکا این کار را الزامی نموده است.
جدای از این، حکومت آمریکا امکانات کپی کردن ترافیک اینترنت از مسیرهای مختلف را داشته و به این کار اقدام می کرده‌ (یک کارمند AT&T هم این را فاش کرد که یک اطاق که امکان کپی ترافیک عبور کننده از این سرویس دهنده بزرگ اینترنت را به سرویس های امنیتی آمریکا میدهد...

البته همین الف خودمان هم (به دلیل کوتاهی شدید مسولان در زمینه ی امکانات اینترنتی) در آمریکا هاست می شود:
http://toolbar.netcraft.com/site_report?url=http://alef.ir (302709)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۶:۰۶:۰۴
شما ظاهراً انگلیسیتون قوی نیست:
Google has since made an official response to the issue (as stated in the copy above) conceding that it does indeed provide access to the US Government upon request and the story has been amended with the official response (302756)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۸:۰۹:۲۳
دوست عزیز احتمالاً در ترجمه اشتباه کردید، شرکت گوگل طبق این متنی که شما نوشتید تایید کرده نه رد
با این حال گویا این قانون مال تمام شرکت هاست نه فقط جی میل

به نظر من تمام کشورها همین کار رو انجام می دن (302778)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۴:۰۰
ممنون از آقا مجتبی که توضیحات کافی دادند.
دوستانی که می‌خواهند از صحت موضوع مطمئن شوند، می‌توانند ترجمۀ مقالۀ مورد اشاره را در آدرس زیر مطالعه کنند:
http://www.1reza.net/?p=3774 (302820)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۳:۲۵:۳۵
طبق اون قانون patriout act ( که تنها با رای دادگاه و در موارد خیلی خاص امنیتی اجازه همچین کاری داده می شود ) تمام شرکتهای آمریکایی موظف به این کار هستند

پس علاوه بر جی میل، یاهو، aol، Hotmail، و 90% اینترنت رو طبق استدلال نویسنده گرامی باید فیلتر کرد


در ضمن اول اینکه یک نفر در یک سایت ثبت نام می کند، حقوق کاربر و حقوق سایت به طور کامل توضیح داده می شود، وقتی شما اون تیک رو می زنید یعنی از حقوقتون آگاه هستید پس با میل خودتون انتخاب کردید (302698)
 
امیدِ میلانی
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۰۹:۴۶:۳۴
«طبق اون قانون ... تنها با رای دادگاه و در موارد خیلی خاص امنیتی اجازه همچین کاری داده می شود».

این غلط است، روشِ بیان‏شده مربوط به پیش از پاتریوت اکت است که در کشورهایِ دیگر هم وجود داشته و دارد، و نظیرِ بازرسی از منازل است: حکمِ دادگاه باید درباره‏یِ آن فردِ خاص صادر شده باشد (نه فله‏ای) و صدورِ آن نیازمندِ شواهدی مبتنی بر احتمالِ وجودِ مدارکِ جرم است.

پاتریوت اکت نیاز به حکم را منتفی می‏کند، و هم‏چنین محدود به فردِ خاص نیست بلکه اطلاعاتِ همه‏‏گان را در بر می‏گیرد. یکی از روندهایی که این قانون معمول کرده، پردازشِ نرم‏افزاریِ همه‏یِ ارتباطات (مکالماتِ تلفنی، اس‏ام‏اس، ترافیکِ اینترنت - مربوط به همه‏یِ افراد) است؛ نرم‏افزارِ پردازش‏گر طبقِ فراوانیِ برخی کلماتِ مشکوک که برایش تعریف شده در مکالماتِ فردِ خاص، او را مشکوک تشخیص داده و معرفی می‏کند و تحقیقاتِ اف‏بی‏آی یا سازمان‏هایِ اطلاعاتی از آنجا آغاز می‏شود. (302854)
 
شهاب
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۳:۴۲:۲۹
نه تنها این دسترسی بعید نیست بلکه تقریبا قطعیست و اگر غیر از این بود میبایست تعجب کرد.
جیمیل و یاهو و ... اگر انکار نکنند باید شک کرد .
سیستم های اطلاعاتی هر کشور سعیشان بر همین است ولی باید دید توانایی و قدرت کدام کشور بیشتر است و البته اینکه این خیر به بیرون نفوذ کرده خود نشان دهنده ضعف سیستم اطلاعاتی است نه قوت! (302704)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۴:۰۷:۳۴
پاشید جمع کنید بابا.
هر کی نمیخواد استفاده نکنه. گوگل یه شرکت خصوصی حال میکنه اینطوری باشه.

نکنه فک کردید گوگل مال حکومت اسراییل و آمریکاست؟

نه عزیزم، یه نابغه این موتور رو زده و تا با اینجا رسونده. هر کی حال نمیکنه استفاده نکنه.
گوگل نیومده یقه من و شما رو بگیره اگه جی میل نداشته باشی ...

هی این حرفا رو بزنید که ما ایرانیا هم پاشیم بریم تو اونجا شرکت بزنیم.


امان از تفکرات عهد عتیق! (302725)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۶:۱۵:۵۶
ظاهراً اسپانیایی‌ها هم «تفکرات عهد عتیق» دارند!!
آیا تا به حال privacy policy گوگل رو خوندید؟
We have a good faith belief that access, use, preservation or disclosure of such information is reasonably necessary to (a) satisfy any applicable law, regulation, legal process or enforceable governmental request, (b) enforce applicable Terms of Service, including investigation of potential violations thereof, (c) detect, prevent, or otherwise address fraud, security or technical issues, or (d) protect against harm to the rights, property or safety of Google, its users or the public as required or permitted by law.
گفته که گوگل طبق قانون آمریکا عمل خواهد کرد. طبق قانون PATRIOT Act آمریکا، گوگل باید در صورت درخواست نیروهای امنیتی، اطلاعات کاربرانش را در اختیار آن‌ها بگذارد. بنابراین هر کاربری که در گوگل عضو می‌شود، امنیت اطلاعات شخصی‌اش وابسته به تصمیم مقامات امنیتی آمریکاست.
واقعاً چند درصد از کاربران این را می‌دانند؟ چند درصد privacy policy را می‌خوانند؟
از الف بابت پرداختن به این موضوع مهم تشکر می‌کنم. این خیلی موضوع حساسی است و امیدوارم بیشتر به آن بپردازید. (302758)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۸:۱۹:۱۴
گوگل یه شرکت خصوصیه و غلط میکنه اینطوری باشه!
چون ما که توی ایران هستیم قوانین امریکا برای ما صادق نیست بنابراین اگه دولت امریکا بخواد یه اطلاعات دسترسی پیدا کنه فقط میتونه به میل های شهروندان امریکایی دسترسی پیدا کنه و اگه به اطلاعات شهروندان سایر کشور ها دسترسی پیدا کنه میشه نقض حقوق اون ها و میشه از گوگل شکایت کرد. (302782)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۴:۳۷:۵۸
ببینم الف هک شده؟چرا وقتی خبر فیلم ایرنا رو میزنیم بعد از چند ثانیه صفحه اصلی میاد بالا؟ (302738)
 
le_figaroo
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۵:۴۳:۱۸
این امریکا تا کی می خواد با این کاراش ادم بشه اخه یکی بش بگه به تو چه به کارای مردم دخالت می کنی (302752)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۲۱:۴۷:۰۳
مگه کلوب و بلاگفا و صد تا سایت ایرانی دیگه توسط دولت چک نمیشه؟ خوب بر فرض اونا هم می خوان چک کنند
فکرکردید عاشق چشم و ابروی ما هستند که یگ گیگ فضای مجانی به ما میدن؟ اون کارمند ایرانی که اطلاعات حیاتی رو با این ایمیل ها میفرستاده چه باهوش بوده!!!! (302806)
 
Saeed
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۲۲:۰۶:۴۷
حالا کسی طرح ملی دارد و بودجه اش تصویب نشده است؟
تو راخدا از این واژه ملی سو استفاده نکنید. (302807)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۹:۴۶
در پاسخ به کامنت کسی که گفته گوگل متعلق به بخش خصوصی است دو نکته را بگویم اول اینکه حدس می زنم نویسنده خودش از گوگل باشد دوم اینکه هیچکس مدعی نیست که گوگل دولتی است کما اینکه کمپانی لاکهید مارتین که جنگنده اف 22 می سازد هم دولتی نیست. می شود بفرمایند که چرا این شرکت خصوصی نظامی به ایران جنگنده نمی فروشد؟ اما گوگل خصوصی به ایران سرویس می دهد؟
ضمنا تا جائی که من می دانم مسئولان این شرکت خصومت جدی با ایران دارند. رئیس این شرکت چند ماه قبل در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکائی اعلام کرد تلاش های جدیدی برای براندازی دولت ایران انجام خواهند داد و تهدید کرد دولت ایران در مقابل این تلاش ها هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. ضمنا مسئولان این شرکت باصطلاح خصوصی بخش عظیمی از بودجه یک نهاد مطالعاتی در لس آنجلس که وظیفه آن مطالعه راههای حمله به ایران است را تامین می کنند.
بس است یا باز هم بگویم. در چند مورد طی سال گذشته در دادگاههای آمریکا رسما اعلام شد که مدرک جرم اتباع ایرانی از طریق رصد کردن (جاسوسی) ایمیل آنها بدست آمده است. این موضوع در تمام خبرها آمد.
حالا هر کس دوست دارد از جیمیل استفاده کند به خودش مربوط است اما اولا دیگر جیمیل یک نام با پرستیژ و دوست داشتنی نیست و ثانیا بدانید که حتما طرف سومی دارد ایمیل شما را می خواند و این طرف چندان هم دوست شما نیست (البته شاید شما با این کار مخالفتی نداشته باشید ولی من دوست ندارم کسی بی اجازه نامه های مرا بخواند هر چند نزدیک ترین دوستم باشد -- در این مورد احتمالا نزدیک ترین دشمن نامه ها را می خواند) ثالثا اگر پس فردا در دام جاسوسی آمریکائی ها افتادید نگوئید که نمی دانستم. (302821)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۱۳:۱۴:۲۰
میشه قبل از همه منبع این اخبار رو بگید؟

من که حوزه تخصصی ام اینترنته اولین بار همین چیزی میشنوم.

لابد ولت فدرال آمریکا کمبود بودجه داره به گوگل بگه گوگل جان دستم به دامنت بیا علیه حکومت ایران دست ما رو هم بگیر یه پولی برای این کار بزار.

دوم اینکه در حال حاضر اکثر خدمات گوگل برای کاربر های ایرانی به علت تحریم مسدوده.

شما رفتی از لاکهید مارتین پرسیدی مزنه اف 22 چنده ؟ از کجا میدونی جنگنده نمیفروشه.؟

خواهشا منبع اخبارتون رو هم ذکر کنید.

هر چی هم که باشه از فیلترینگ ایران بهتره.
البته فکر کنم کم کم موتور های سرچ رو هم ایران فیلتر میکنه. کما اینکه الان با فیلتر کردن بعضی قسمتاش شروع کرده.



هنوز یادم نرفته تا 1 ماه پیش جیمیل به علت توانمندی فیلتر های امنیتیش توسط حکومت ایران بسته شده بود.

اگر هم دوست ندارید نامه هاتون رو بخونن بهتره یه ایمیل شخصی برای خودتون را بندازید. البته یادتون نره بیش از 70% پهنای باند اینترنت در اختیار ایالات متحده است. پس ردیابی این اطلاعات کار 3 سوته چه جی میل باشه چه هر قسمت دیگه توی نت. (302887)
 
یک دانشجوی دکترا
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۲۳:۴۹:۳۸
فرض کنید که سرویس ایمیل ملی ایجاد شود و باز هم فرض کنیم که بر خلاف سایر محصولات وطنی (مثل خودروهای وطنی) کیفیت مناسب داشته و قابل رقابت با جیمیل باشد (بماند که خدمات گوگل فقط به جیمیل محدود نیست و پیکاسا و گوگل ویس و تقویم گوگل و فضا برای وب سایت شخصی و .... را شامل می شود)، آیا تضمینی هست که سازمانهای اطلاعاتی موازی کشور که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند به ایمیلهای شخصی کاربران دسترسی پیدا نکرده و حریم شخصی را محترم بشمارند؟ تعجب نکنید اگر شورای نگهبان در آینده یکی از دلایل رد صلاحیت نامزدها را ایمیلهای آنها اعلام کرده و از توضیح در مورد چگونگی دسترسی به ایمیلها هم خودداری کند! (302823)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۰۲:۲۲:۰۵
من از سادگی 302698| ناشناس واقعا\" تعجب می کنم.
این فرد به اینترنت دسترسی دارند و هنوز نمی دانند که هر فرد 24 ساعت تحت نظارت است. این سیستمی است که برای دنیا بوجود آورده اند. ولی مردم نباید از اعتراض و نوشتن نظر ترس داشته باشند زیرا این جنایتکاران همین را
می خواهند. تا می توانید جنایات این تروریست ها و دزدان را افشا کنید. اغلب سرویس های ارتباطاتی زیر نظارت صهیوینست هاست. تلفن ، تویتیر. دارنده توتیتر یک پسر جوان یهودی است. (302840)
 
رشید
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۰۹:۱۶:۰۵
مگه ما چه اطلاعات مهمی در ایمیل رد و بدل میکنیم؟!
منکه نه راز مگویی در زندگی دارم و نه آدم امنیتی اطلاعاتی هستم. پس چه مشکلی جی میل میتونه برام پیش بیاره. (302853)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۱۷:۵۱:۰۶
در حسن نیت شما شک نمی‌کنم، اما در حسن نیت مسئولین گوگل چرا. چند مسئه هست که باید گفت تا بدانید حتی اطلاعات اشخاص معمولی هم می‌تواند برای آن‌ها مهم باشد و این‌که چرا بر حفظ حریم خصوصی تأکید می‌کنیم:

1. حریم خصوصی در تمام دنیا اکنون به بحثی مهم تبدیل شده است. این سؤال که چرا گوگل به اطلاعاتی که نباید، یعنی اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد؟ از این اطلاعات می‌توان برای دسترسی به حساب‌های بانکی شما و بسیاری از موارد مهم دیگر بهره برد. ترسیدن از سوء استفاده از این اطلاعات شخصی، منطقی است و بسیاری از مردم در سراسر جهان چنین فکر می‌کنند.

2. گوگل هر چند شرکتی خصوصی است، اما سابقۀ بسیار بدی در حفظ حریم شخصی کاربران دارد. ایندکس کردن و جستجوی ماشینی در ایمیل کاربران برای اهداف تجاری - تبلیغاتی، امری بی‌سابقه است که گوگل آن را باب کرد. متأسفانه مطمئن نیستم که این جستجو تنها برای اهداف تجاری انجام بشود. فروش اطلاعات کاربران یوتیوب برای اهداف تبلیغاتی نیز در سابقۀ گوگل وجود دارد.

3. از نظر برخی از سردمداران آمریکا و نیز مسئولین گوگل، صرف مسلمان و شیعه بودن، صرف حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران، اتهام به شمار می‌رود.

4. اطلاعات خصوصی افراد شخصی (به خصوص مسلمانان) می‌تواند برای تحلیل‌های اجتماعی سیاسی برای اهداف مختلف به کار رود. اهدافی که با توجه به سابقۀ آمریکا، خیلی خیرخواهانه به نظر نمی‌رسد.

5. فقط جیمیل نیست. این‌که کسی بداند شما چه وبلاگ‌ها و سایت‌هائی را و کدام صفحاتش را می‌خوانید (Google Reader)، چه جستجو می‌کنید و کدام صفحاتش را می‌بینید (Google Search)، چه مقالات علمی را مطالعه می‌کنید (Google Scholar)، چه فیلم‌هائی را می‌بینید (خرید Youtube) و چه فکر می‌کنید (خرید Blogspot و اتصال اجباری به حساب گوگل) و با که دوست هستید (Orkut)، در چه گروهی عضو هستید (Google Groups)، چه اخباری را می‌بینید (Google News) و زمانبندی کارهایتان چیست (Google Calendar) و ... ، به همراه هم کمی عجیب و ترسناک به نظر می‌رسد. اگر 1984 تنها یک داستان بود، به نظر می‌رسد که پیشرفت رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، این داستان را به واقعیت نزدیک کرده است.
برای همگی این امکانات از گوگل ممنونم، اما به نظر می‌رسد باید گوگل بیشتر خشنود باشد تا من، چون آن‌چه می‌گیرد، بیشتر از آن چیزی است که می‌دهد. در بخش اعظم سرویس‌هائی که گوگل می‌دهد، از تولید محتوی خبری نیست و صرفاً سرویس‌ها و مطالب دیگران و حتی خود شما با دسته‌بندی و مدیریت بهتر تحویلتان می‌شود... (302926)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۱۱:۵۴:۴۶
داشتن جی میل یا ایمیل در یاهو در دیگر کشورها نه تنها هیچ شان و منزلتی ندارد گفتن اینکه ایمیل من روی جیمیل است و یاهو زشت است و باعث کاهش منزلت. در آمریکا یا اروپا اگر بگوئی از این جور ایمیل ها داری یعنی یا فقرای جامعه هستی که حتی پول نداری یک سرویس ایمیل درست و حسابی بخری یا مربوط به اهل دقیانوس هستی و از اینترنت و کامپیوتر چیزی حالیت نیست.
من یکبار به یکی گفتم که ایمیل من در یاهو است چنان نگاهم کرد و پرسید ایمیل مجانی داری که بلافاصله رفتم و ایمیل درست و حسابی گرفتم و آنوقت فهمیدم سرعت و قدرت ایمیل یعنی چه.
بنظرم بسیاری از ماها که در جیمیل گیر کرده ایم از مجانی بودن آن لذت می بریم و بنا به عرف خودمان می گوییم همین کار ما را راه می اندازد بیخود پول ندهیم. چقدر بازاری! و سخیف.
ضمنا یکی دیگر از علل هم این است که علم کامپیوتر در کشور ما رواج زیادی ندارد و الا خیلی از شرکت ها و بلکه افراد در دنیا حالا دیگر سایت خود را دارند و ایمیل آنها روی سایت شرکت است و یا روی سایت شخصی. لذا لازم نیست که یک گوگل ایرانی راه بیاندازیم بلکه با فراگیرتر شدن علوم رایانه افراد برای خودشان سایت شخثی خواهند داشت.. (302874)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۱۵:۱۱:۳۰
در پاسخ به کسی که گفته ما چیزی نداریم پنهان کنیم : فکر می کنید آنها که مطلب مهمی دارند از ایمیل برای انتقال آن استفاده می کنند؟ نه خیر اما همان چیزهائی را که شما فکر می کنید موردی ندارد برای اینها مشکل ساز شده است. مثلا یک دوربین معمولی خریده اند بعد گفته شده که این دوربین مثلا امکان فیلمبرداری در شب و شرایط تاریکی مطلق را دارد - اکثر دروبین های عکاسی جدید آنرا دارند و دوربین های عکاسی فوجی که در فروشگاههای صوتی تصویری دنیا وجود دارد حتی مادون قرمز و سبز دارد و لیسانس مصرف کننده نهائی می خواهد - لذا کاربرد نظامی دارد پس حتما برای سپاه خریده اند و به همین سادگی مدتی آب خنک میل بفرمائید چون ما فرمانده دنیا هستیم و نیاز داریم همیشه چوبی را بالای سر ایران بالا نگه داشته باشیم و آبرو ریزی راه بیاندازیم. حالا یک شخص بیگناه را گرفتار کرده اند اصلا برایشان مهم نیست. کی جان افراد و حقوق بشر مهم بوده که حالا باشد.
هر که پند دلسوزان را نپذیرد فقط خود را ملامت کند. (302908)
 
سیدمحسن
۱۳۸۹-۰۱-۲۰ ۱۷:۰۰:۴۶
از این مهم تر و تابلوتر سرویس پیشنهادات گوگل است!

اکثراً یا س ک سی است و یا سیاسی (البته مخالف حکومت ایران)! (302919)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۰۰:۳۵:۴۴
تا اونجایی که من می دونم اون تبلیغ ها بر اساس علایق و خواسته های کاربران می آید (302990)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۰۸:۱۸:۴۷
حسین حاجی آقا کاریکاتوریست سابق گل آقا وقتی همه داشتند لاف می زدند من کاریکاتور همه را برد روی اینترنت و گفتم ببینید دولت ایران چقدر مهربان است حتی یک تلفن تهدید آمیز هم نداشتم بعضی ها می گفتند من را حزب ا..ها در خارج می زنند من گفتم آنها فهمید تر از شما آشغال های سیاسی هستند من خودم فرزند جبهه هستم بعد کار های من را دستگاری کردند من می نوشتم نه آنها با فتو شاپ می نوشتند بله..دولت ایران برای حفظ جان مردم و بر قراری آرامش هر کاری انجام بدهد مورد تحسین است الان داشتم از بیرون می آمد م ایرانی های دانشجوی دانشگاه کونکوردیا مست و نیمه لختی پسران و دختران کانادائی آن چنان این مناظر آزار دهنده است که نگو ...سلام می فرستم به رهبر ایران آقای خامنه ای به خدا قسم این حکومت پر از فساد غربی فقط ویرانی دارد تجربه به من ثابت کرد و زمان الان صفحه من را همین خارجی های که دم از دمکراسی می زنند هک کرد ه اند چر ا از آزادی بیان وحشت دارند ؟امیدوارم زودتر برگرد م ایران تا خدمت کنم (303014)
 
خلیل
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۰۹:۵۴:۴۴
من از مدتها پیش تعجب می کردم که چرا کشور با این سرعت به سمت اینترنتی شدن پیش می ره و سازمانهای دولتی هم، همه سایت اینترنتی دارند اما اصلا کسی به فکر راه اندازی یک شبکه ملی داخلی نیست! واقعا ضرورتی نداره که ما اطلاعات وزارتخانه ها، سازمان سنجش، کارت سوخت، تعاونی مسکن و هر اطلاعات دیگری که نیاز به ثبت نام داره رو زا اینترنت به یک شبکه ملی مستقل منتقل کنیم؟ البته هزینه هم داره، اما کسی به این فکر هست که چه سوء استفاده هایی می شه از این سایت ها و اطلاعات کرد؟ فکر کنم تنها تضمینی که باعث می شه فعلا این سوء استفاده انجام نشه، حفظ منافع اقتصادی و اعتماد سایر کشورها و جوامع باشه. (305764)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.