نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68385
برخورد شدید با دانه درشت‌ها در اسلام
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۲
در جمهوري اسلامي هيچ كس فراتر از قانون نيست و اتفاقا هر كه مسئوليت بيشتري دارد، بايد بيشتر از همه پاسخگو باشد و بيشتر از همه بايد بر او نظارت كرد. در جمهوري اسلامي حفظ آبرو و مصلحت نظام اسلامي و اعتماد عمومي مردم به كليت نظام، مهمترين مصلحت و حقيقت است و لذا بايد با آنهايي كه با فساد خود، مردم را به نظام اسلامي بدبين كرده‌اند، برخورد قاطع نمود و قطعا پس از حكم قطعي دادگاه، آبروي آنها در حيطه جرم، محترم نخواهد بود، آنچنان كه اميرمومنان با مفسدان حكومتي عمل نمود.



حجة الاسلام و المسلمين دکتر نقي پورفر عضو محترم هيئت علمي دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار الف با بیان این نکات، اظهار داشت: در مورد احکام فقه اسلامی در مورد صاحبان قدرت و ثروت اینگونه است که در جهت تخلف احکام بسیار سخت و با شدت مضاعف باید برخورد گردد و در مجازات آنها باید شدت عمل به خرج داد، در مقابل حیثیت و آبروی آنها نیز آبروی ویژه است و در صورت درست کار کردن مسئولین باید از حرمت ویژه ای برخوردار شوند، در قرآن نیز به برخورد خدا با زنان پیامبر اشاره شده که پاداش کارهای خوب آنها ویژه و مجازات گناهان آنها مضاعف بوده است.



وی ادامه داد : چون در گذشته شیعه، علما حکومت نداشتند و به علت بحث اجتماعی حکومتی کنونی در فقه رایج و قانون رسمی ما جاهای خالی از فقه دیده می شود که خلاءهای قانونی ما به حساب می آید که همین خلاء باعث شده بسیاری از احکام فقهی اسلام به درستی اجرا نشود.



وی افزود:از سیره امیر المومنان در مورد فقه خواص می توان از برخورد امیر با برادر، دختر و استاندار خویش نام برد که فرمود: <اگر دخترم در استفاده از بیت المال اسم عاریه را نمی آورد حتما دست او را قطع می کردم>همانطور که دست برادر خود را نیز داغ کرد.



همچنین پیامبر اسلام (ص) زمانی که یکی از سران قبایل دزدی کرد حکم قطع ید او را که امروزه اجرا نمی شود صادر کرد و در پاسخ به طرفداری تعدادی دیگر از روئسای قبایل چنین فرمودند:به خدا قسم اگر دخترم فاطمه این کار را میکرد با او چنان کاری می کردم که با رییس قبیله کردم.



امیر المومنان نیز وقتی خبردار شد که حاکم بصره بر سر سفره ظالمان نشسته خود شخصا به بصره رفت و فرمود: ای مردم همانطور که من حاکم را بر شما انتخاب کردم من نیز او را عزل می کنم و در زمان زعامت علی کسی حق ندارد با ظالمان هم معیشت شود. ايشان در فرمان به مالك اشتر نيز تاكيد مي‌كنند كه با كارگزاران فاسد برخورد قاطع كن و نزد مردم آنها را معرفي كن.



حضرت امام، در بيانات خود بارها در خصوص بروز خوي كاخ‌نشيني و اشرافي‌گري در مسئولان هشدار مي‌دهند و تاكيد مي‌كنند كه دراين صورت بايد فاتحه نظام و كشور را خواند، رهبر انقلاب نيز بارها تذكر داده‌اند ايستادگي در برابر استكبار جهاني تنها در صورتي است كه مسئولان اسير اشرافيگري و دنيا‌گرايي نشوند.



وقتي نسبت به اشرافيگري و رفاه‌طلبي تا اين حد حساسيت وجود دارد، تكليف فساد اقتصادي برخي مسئولان و ضرورت برخورد با آنها روشن است و لذا اگر كسي اندكي با انديشه امام و رهبري قرابت داشته باشند، مي‌پذيرد كه امروز مصلحت نظام اسلامي ايجاب مي‌كند كه مفسدان اقتصادي دانه درشت و حاميان آنها در هر پست و مقامي كه هستند، بدون اغماض بر مردم معرفي و با آنها برخورد شود تا اندك مديران فاسد، مردم را نسبت به همه مسئولان نظام بدبين نسازند.



امام خمینی معتقد بود انقلاب ایران به لحاظ ماهوی از سایر انقلاب های دنیا متمایز است و وجه تمایز آن اسلامی بودن آن است. در واقع از دیدگاه امام(ره) هر حکومتی که محتوای آن اسلامی نباشد طاغوت است. ایشان می فرمایند: «الان ما همه مکلفیم حالایی که جمهوری اسلامی شد ما همه اسلامی باشیم اگر بنا شد جمهوری اسلامی باشد اما ماها دیگر اسلامی نباشیم حکومت اسلام نیست اگر بنا شد که جمهوری اسلامی باشد، پاسبان هایش اسلامی نباشند خدای نخواسته دادگاه هایش اسلامی نباشد، این حکومت طاغوتی است به اسم اسلام همان طاغوت است.»



حضرت امام خمینی (ره ) طی سخنان مشروحی مواضع خود را در مقابل رییس جمهور آن زمان و متحدانش که نسبت به قانون تخطی کرده بود، اینگونه بیان کرد: اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید٬ این طلبه ای که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می کند.



پس از گذشت سه دهه از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، مردم كمتر به خاطر دارند، كه مسئول و مدير بلند پايه‌اي به اتهام فساد مالي به صورت علني محاكمه و با وي فارغ از مسائل حزبي و سياسي برخورد قاطع شده باشد براستي چرا در حكومتي كه پيرو عدل علي(ع) است و مي‌خواهد الگوي جامع حكومت اسلامي براي جهانيان باشد؛ رويكرد عدالتخواهانه در برخورد با مسئولان خاطي انجام نمی شود؟!



البته بايد توجه كرد كه وجود فساد در بخش‌هايي از حاكميت، نشان عيب و نقص كليت نظام و حاكميت نيست، بلكه آن چه نقص است، عدم برخورد قاطع و معرفي نكردن مفسدان اقتصادي دانه درشت و غارتگران بيت‌المال است، چه آنكه در حكومت امام علي(ع) كه اسوه عدالت و الگوي حكومت ماست نيز مسئولان فاسدي بروز كرده‌اند، اما مهم برخورد قاطع امام عدالت با غارتگران بيت‌المال است .













 
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۰:۳۵:۴۸
اگر منظور آن آقاي ذكر شده توسط ريس جمهور محترم است كه من ميگويم آن آقا از زمان رژيم قبلي نيز ثروتمند بود بايد به دنبال اين نوكيسه ها بود كه از كجا اين ثروت را آورده اند. به نظرم اين كار زودتر به نتيجه ميرسد. (304411)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۰:۵۴:۲۹
دانه درشت و دانه ريز يعني چي؟ در اسلام چنين تقسيم بندي را نداريم همين كه شما از اين اصطلاحات استفاده مي كنيد اول انحراف است. آيا كسي بصرف اينكه فاميلي با كس ديگري دارد يا منصب حكومتي را اشغال كرده دانه درشت است و افراد عادي دانه ريز؟معلوم است كه اگر چنين تقسيم بندي را پذيرفتيد بايد عواقبش را هم قبول كنيد. (304424)
 
سيدعلي استناد
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۰۲:۳۵:۵۲
سلام خدمت همه مخصوصا عزيز دل! جناب ناشناس!
بنده نميدونم شما چقدر با احكام و مسائل ديني آشنا هستي چون نميشناسمتون ولي دكتر نقي پورفر كه الف باهاش مصاحبه كرده رو خوب ميشناسم . يك اسلام شناس كاربلده. پس با توجه به اينكه فرمودين\"در اسلام چنين تقسيم بندي را نداريم\"اگه اهل نيستين جسارتا بسپرين به اهلش تاراجع به در اسلام و بر اسلام نظر بدن.
ضمنا به نظر شما اون كسي كه ميلياردي ميخوره مهمتره و بايد در اولويت قرار بگيره يا اوني كه 100 هزار تومن؟! اينه فلسفه دانه درشتها وگرنه اين عنوان احترام و امتياز نيست. (304888)
 
دوست
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۹:۲۲
مردم عزيز ايران زمين
به اين هم اعتمادي نيست و احساس ميشه چندلايه پنهان زير پوستش داره. خلاصه كه بدجور خظرناكه. اميدوارم بتوانيد نظر مرا چاپ كنيد و و باندش اذيتتان نكنند.
اميدوارم امثال ميرحسين موسوي و هيچوقت شما را نخرند (304403)
 
fotross
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۷:۰۳
عدالت این نیست که تمامی متخلفان به سزای عمل خود برسن
عدالت آنست که حقی از مظلومی ضایع نشود

حال دولتمردان چه اندازه مدافع حق مظلومان و بیت المال است؟ (304453)
 
نا شناس
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۶:۰۰
قربون اسلام بشم كه اگه رعايت بشه، دنيا گلستون مي‌شه، خب معلومه كه تو كشور ما از اسلام الفش هم اجرا نميشه. امام زمان(عج) كه انشاء الله تشريف بيارند، با پياده سازي همين اسلام عزيز دنيا رو گلستون خواهند كرد. با همين انسانها، معجزه و چشم بندي كه نمي خواهند بكنند.
اميدواريم كه خداوند به حال ما رحم كنه و آقامون رو هرچه زودتر برسونه و ما هم در راه خواسته هاي ايشون جانفشاني كنيم (304493)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۴:۲۷:۱۴
راه سومی هم وجود داره و آن انتشار کتاب انقلاب اسلامی است که در آن میزان سرمایه مسئولان و شغل آنها و تحصیلات واقعی آنها را نشان داده می شود . بعد ملت می فهمد کدام مسئول عمل کرد مردمی داشته و کدام سود جوئی کرده است . از 25 سال قبل یا همان اول انقلاب شروع کنید . تا شرمنده شود هر که دروغش باشد . (304589)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۲۳:۳۵:۱۶
اینکه بدانیم بیشتر مفاسد مالی و اقتصادی در شرکتهای دولتی و شبه دولتی رخ می دهد بدین معناست که مهمترین بستر رشد فساد مالی .نظام دولتی فربه با قوانین و تبصره های پیچیده و بعضا متناقض است. از طرفی اگر نظارت دقیق یا صیحی بر عملکرد این شرکتها صورت نگیرد یا اگر خدای ناکرده به دلیل منافع سیاسی زد و بندی صورت گیرد مساله فساد مالی تشدید می شود.
ما بیش از هر زمان دیگری به نفوذ اخلاق اسلامی و پاکدستی در سیاست نیازمندیم. (305192)
 
یک دانشجو
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۸:۰۸:۵۲
علت العلل عدم برخورد با مفسدان دانه درشت ایراد داشتم بدنه قوه مورد انتظار برای برخورد میباشد که در طول ایام گدشته کاملا اثبات شده. با دستمال کثیف نمیتوان شیشه را پاک کرد... (304732)
 
بابا شك نكن
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۱۹:۱۰:۱۰
*****************
و اي الفي هاي عزيز

آقاياني مثل جناب آقاي (كه متاسفانه سايت حقيقت گراي الف) كمتر در مورد ايشان اخبار واقعي را مي نويسه، چرا وقايع مربوط به حال و بويژه گذشته شان را آشكار نمي كند؟ آخه مگه ايشان ترس داره؟
مگه چه باند و تيمي پنهاني و با لابي گري از ايشان حمايت مي كنه؟ البته شناخت ايشان با توجه عملكردهايي در گذشته داشتند خيلي نبايد سخت باشه
--------------------------------------
دوستان الف
. (304683)
 
esolgaraidinmadar
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۲۱:۰۷:۴۱
بسمه تعالی
آدم وقتی اخبار مبارزه با مفاسد اقتصادی ودانه درشتها را دررسانه ها می بیند خوشحال می شود ولی آیا مبارزه با مفاسد یک سوژه فریبنده درجامعه مانیست؟! اگراین طورنیست چرا تنها اخبارش را شاهدیم تازه اگر اعمال قانونی م بشود برعیه ضعفا وبه نفع اغنیا بوده است بنابراین بجای شعار من ترجیح می دهم شاهدواقعیتها باشم ولاغیر (304802)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۲۵ ۲۳:۱۵:۳۲
من مرده وشمازنده،هرگز وهرگز دانه درشتها دستگیر و یا حتی مواخذه هم نخواهند شد. این را همیشه با جان دل به خاطر بسپارید: ما سرکاریم...... (304838)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۰۹:۰۹:۴۷
از فرمایشات ایشان نتیجه می گیریم که عزم واقعی در دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و به عبارتی یکی از ریشه های اصلی فساد در خود قوه قضائیه کشور وجود دارد.این دستگاه ابتدا باید مبارزه با فساد را از درون خودش شروع کند یعنی اول مفسدین را از بدنه اصلی دستگاه قضایی پالایش کند تا راه برای ریشه کنی فساد باز و هموار شود.موانع اصلی عملی نشدن مبارزه با مفسدین در خود دستگاه قضایی خوابیده اند و سالهاست که همه چیز در یکسری شعارهای پوچ و بی فایده خلاصه شده است. (304918)
 
مهندس پیر
۱۳۸۹-۰۱-۲۷ ۰۱:۰۶:۰۶
چرا از مازندران و عضو شورای شهر مرکز این استان که تا ریاست نظام مهندسی این استان هم پیش رفت نمی نویسید که از دانه درشتهای استان شده
این عضو محترم که با جرات و شهامت بی نظیری به هر کسی که می شناسه و نمی شناسته برای پرونده های ماده 100 پیشنهاد می داده که بهش رشوه بدن . یکشنبه همین هفته هم با یک خانم در دفترش دستگیر شد درحالیکه صدها نفر از مردم ساری که بیرون دفتر جمع شده بودند شاهد سوار شدنش بر الگانس نیروی انتظامی بودند . ولی الان کاملا سرحال و شاداب و با لبخندی پر از کنایه به محل کارش سازمان نظام مهندسی می ره و با روزنامه ها در مورد مصاحبه جناب رییس سازمان نظام مهندسی قرار ملاقات میذاره .
لطفا نگید که از این موضوعات بی خبرید .
الفی های عزیز ! فقط به فکر دانه درشت هائی که شما رو آزار میدند نباشید ! (305219)
 
علیپور
۱۳۸۹-۰۱-۲۷ ۱۶:۲۸:۱۰
بهترین روش و راهکار برای مبارزه با مفسدان اقتصادی دانه درشت ها در اسلام و جمهوری اسلامی اجرای قانون از کجا آوردی است .؟؟؟ چرا که بنا بفر مایش مولای متقیان حضرت علی ع هیچ مال و ثروتی به یک جا حمع نمی شود مگر جق مظلومی تضییع و پایمال گردد علی الخصوص از قشر کارمنددولت که در یافتها و هزینه هایشان معلوم و مشخصه با سی سال خدمت هرگز یارای انباشتن ثروتهای کلان و باد آورده نمی شودند و اما باز مشاهده میگردد برخی مدیران قبل از ورودبه کاری فاقد ثروت و مال منال بوده مع الاسف با آلوده کردن خویش صاحب ثروتهای کلان و باد آورده ای می شوند که برای مردم جای سئوال است .و دیگر انسانها نیز همینطور اگر دست پاکی داشته باشند نمی توانند ثروت کلان جمع کنند مگر با رانتخواری و بده و بستانهای نامشروع نسبت به جمع کردنمالهای حرام دست بزنند و این عمل نامشروع در آیه شریفه اراشی و المرتشی بصراحت آمده که رشوه دهنده و گیرنده هر دو در روز قیامت درعذاب آتش گرفتار خواهند شد .چه انسانهای ثروتمندی را از راه نامشروع مال و ثروت کسب نموده اند اما موقع ترک دنیا فقط 2متر پارچه کفن را آنهم اگر نصیبش شده باشد به خانه ی ابدی با خود می برند و اگرنه از آن نیز محروم می شوند .حرص و طمع ولع همچون موریانه در تنه درخت انسان را آنقدر وسوسه اش می کنند تا آلوده شود و در محضر پرور رب العالمین شرمنده وجخلت زده باید ما خودمان را هرلحظه آماده هجرت به خانه ی ابدی نموده و از عملکرد هایمان غافل نباشیم انشالله (305353)
 
درویش بی نوا
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۰۳:۲۹:۲۵
((البته بايد توجه كرد كه وجود فساد در بخش‌هايي از حاكميت، نشان عيب و نقص كليت نظام و حاكميت نيست، بلكه آن چه نقص است، عدم برخورد قاطع و معرفي نكردن مفسدان اقتصادي دانه درشت و غارتگران بيت‌المال است))

بله دیدیم که امروز چگونه این نقص خودش رو در این نظام به اثبات رسوند. آقای نادران کهپا پس کشیدند . شما چه خواهید کرد آقای توکلی (305406)
 
علیپور
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۹:۰۴:۱۹
تا زمانی که قانون از کجا آوردی را در جامعه اجرا نکنند مشکل دانه درشتها و دانه ریزهای فلفلی حاشیه نشین لاینحل خواهد ماند./. (305618)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.