نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68514
مقایسه اظهارات مقامات دولتی درباره هدفمندکردن
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۴
معاون پارلمانی رییس جمهور (حجت الاسلام میرتاج الدینی) در واکنش به اظهارات احمد توکلی، توضیحاتی ارایه کرده است که مقایسه آن با اظهارات مشاور معاون پارلمانی رییس جمهور (آقای ندیمی)، برای روشن تر شدن بحث مفید است. در ذیل اظهارات این سه نفر بدون هیچ گونه قضاوتی آورده شده است:


1- از توضیحات دیروز معاون پارلمانی رییس جمهور:


...آنچه كه در مورد پيشنهاد جايگزيني سقف درآمدها با جداول قيمتي، چنين چيزي در جلسات كميسيون مشترك مطرح نشده و از طرف دولت هم چنين پيشنهادي نبوده است و نظر دولت تغيير نكرده‌است. دولت همچنان معتقد است تعيين جداول قيمتي يك كار اجرائي است كه دولت آنرا مديريت مي‌كند و در وقت خودش هم اطلاع‌رساني مي‌كند بنابراين نظر دولت عرض نشده ‌است كه تلويحاً دولت را به تغيير رفتار و عدم ثبات در تصميم‌گيري متهم كنند و بدنبال آن به اين موضوع دامن بزنند كه اراده اي براي اجرا وجود دارد يا نه؟!

اين نوع برداشت‌ها و نتيجه‌گيري‌ها از پيشنهادي كه دولت نگفته و قبول هم ندارد. يك نوع تفسير مالايرضي صاحبه است دولت در اجرا هدفمندسازي يارانه ها خيلي مصمم و جدي است و ترديدي ندارد و اميدوارم برخي تنگناها و مشكلات كه اعلام شده است با حمايت و پشتيباني و راهگشايي مجلس رفع گرديده و با اجراي قانون آمار ثبت اين طرح ملي را هم مشاهده كنند.

 

***

2- از توضیحات دو روز پیش مشاور معاون پارلمانی رییس جمهور:







در گفت و گوي فارس با نديمي مطرح شد:
تصميم جديد دولت براي جايگزيني "سناريوي قيمت " با "افزايش درآمد" يارانه‌ها
خبرگزاري فارس: مشاور معاون پارلماني رئيس جمهور در خبري تازه مي‌گويد: مجلس عملا پذيرفته است كه دولت با توجه به اعلام سناريوها و جداول قيمتي، هدفمندي يارانه‌ها را مديريت كند و مساله "سقف درآمدها " ديگر مطرح نشود.

 

به گزارش خبرگزاري فارس، با وجود اعلام قبلي مبني بر پذيرفتن سقف درآمدي بالاتر از سوي مجلس درباره هدفمند كردن يارانه‌ها، امروز برخي اخبار از پذيرش اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها با سقف قانوني توسط دولت خبر مي‌دهند. بر اين اساس با ايرج نديمي، مشاور معاون پارلماني رئيس‌جمهور گفت و گو كرديم و مشخص شد اين توافق جديدي شكل گرفته و بر اساس آن مجلس به دولت اجازه مي‌دهد طبق جداول قيمتي هدفمندي يارانه‌ها را مديريت كند.

گفت و گوي خبرنگار فارس با نديمي را در اين باره مي‌خوانيد.



فارس: آقاي نديمي امروز آقاي ابوترابي در جمع خبرنگاران صحبتي داشته و گفته‌اند كه رئيس جمهور ابراز اميدواري كرده است، هدفمند كردن يارانه‌ها را بدون نياز به ارايه طرح و يا لايحه اصلاحي اجرا كنند؟



نديمي: مجلس عملا در مورد طرح هدفمندي يارانه‌ها پذيرفت كه دولت با توجه به اعلام سناريوهاي قيمتي اجراي طرح مديريت كند،به عبارتي با اعداد حاصله و اعداد مورد نظر خودش و بر اساس روش اداره مديريت مباحث را اجرايي كند. البته در مورد عوارض و ماليات مجلس قول همكاري داد ولي در مجموع اين نظر كه دولت بتواند اعداد بيشتري از عدد ابتدايي بر اساس ارائه جداول قيمتي تحصيل كند، مورد توافق قرار گرفت و در نتيجه در آينده هم نمايندگان محترم در باب اينكه چرا بيشتر از عدد مصوب تحصيل شد ادعايي نداشته باشند و با تذكري روبرو نشويم.



فارس: يعني قانون تغيير نكند و دولت اين اختيار را داشته باشد؟



نديمي: قانون عملا در اجرا تغيير مي‌كند.



فارس: آقاي نديمي اين كه مشكل قانوني بوجود مي‌آورد؟



نديمي: نه، به دليل اينكه در رابطه با حصول قيمتها توافق حاصل شده است، الان دريافت درستي از مصرف نداريم كه آيا بيشتر يا كمتر از حد مي‌شود، چون دريافت دقيقي از ميزان مصرف نداريم و شايد اساسا مردم خودشان را تنظيم كنند، به تعبير روشن‌تر شايد مردم بخواهند كمتر از بعضي از انرژي‌ها استفاده كنند و يا بيشتر. ما در عددي كه معلوم كرده بوديم اين مشكل را داشتيم كه در راستاي افزايش مصرف هيچ پيش‌بيني انجام نشده بود. يعني مازاد بر عدد مورد نظر قانون ممكن بود تحول قيمتي يا تحول مصرفي صورت بگيرد.



فارس: احتمال مصرف مازاد كه زياد نيست تا بر اساس آن ...؟



نديمي: مصرف نكردند كه نكردند. ما وارد مصرف مردم كه نمي‌توانيم بشويم دولت از زمان اجرا تا پايان سال هر اندازه كه مصرف كردند را قابليت استفاده پيدا مي‌كند.



فارس: سقفي كه مجلس توافق كرده تا شما بدون تغيير قانون قيمتها را اصلاح كنيد چقدر است؟ اصلا سقفي مشخص شده است؟

نديمي: سناريوي قيمت‌ها و جداول قيمتي كه اعلام كرديم مورد نظر قرار گرفت، بنابراين اهميتي ندارد كه ميزان مصرف مردم چقدر شود. ما يك بودجه‌اي را اعلام مي‌كنيم كه اين بودجه بر اساس تحقق يا عدم تحقق در كشور تعريف خاص خود را پيدا مي‌كند. در حقيقت راه ميان بر انتخاب شد و اين بود كه نمايندگان پذيرفتند قيمتها، همان قيمتهاي مورد نظري باشد كه دولت اعلام مي‌كند، اما كسي الان تصوير روشني از مصرف مردم ندارد. اگر مازاد حاصل شد خلافي صورت نپذيرفته و اگر كسي به جاي يك ليتر، دو ليتر و به جاي 1 كيلو وات، 2 كيلو وات استفاده كرد و حاصل جمع آن بيشتر از عدد مورد نظر قانون شد كه منع قانون وجود ندارد. ما كه نمي‌توانيم اگر كسي بيشتر استفاده كرده‌ از او نگيريم به لحاظ اينكه يك سقف كلي داريم.



فارس: مگر در بودجه امسال سقف 20 هزار ميليارد وجود ندارد؟



نديمي: نه ما در بودجه اساسا براي بحث هدفمندي غير از 8 هزار ميليارد تومان هيچ عدد قابل تعريفي را نداريم. چون عمليات شركتها هميشه تابعي است از عملكرد. بودجه شركتها را وقتي مجمع يا مجلس يا هر جاي ديگري مي‌بيند آن را محدود به اين نمي‌كند كه بيشتر از اين درآمد نداشته باشد.



فارس: پس اين 20 هزار ميليارد تومان از كجا آمده بود؟



نديمي: خوب قبل از آن قيمتها در قانون نيامده بود. الان قيمتها معلوم شد و گفتند بر اساس اين سناريوها عمل مي‌كنيم و سناريوها مورد توافق قرار گرفت. قبلا در قانون سناريوي قيمتي نداشتيم و سناريوي درآمدي داشتيم.



فارس: شما الان يك جدول قيمتي كامل براي حامل‌هاي انرژي در اختيار داريد؟



نديمي: در تبادل نظرهايي كه داشتيم اينها را اعلام كرديم.



فارس: به جز مجلس ديوان محاسبات اعتراضي به اين روند نخواهد داشت؟



نديمي: ديوان محاسبات به تقنين‌كاري ندارد به اجرا كار دارد.



فارس: منظورم دقيقا در اجراست.



نديمي: اگر مقنن اجازه دهد ديوان محاسبات مشكلي نخواهد داشت و ترجيحي بر خود مجلس ندارد. ديوان بازوي اجرايي مجلس است.



فارس: شما گفتيد با مجلس جوري توافق كرديم كه ادعايي نداشته باشند؟



نديمي: نه فقط توافق كرديم و واژه ديگري هم من نگفتم.



فارس: اين توافق كه در قانون فعلي تغييري نمي‌دهد، مي‌دهد؟

نديمي: ما اساسا در قانون چيزي نداشتيم كه تغيير كند. عمليات هم اگر بيشتر شد كسي به سر ديگري نمي‌كوبد كه چرا اينجور شد.



فارس: پس قانون تغيير نمي‌كند؟



نديمي: عمليات قانون را تحت تأثر قرار مي‌دهد. اگر سقف معلوم كنيم جلوي مازاد درآمد آن را كه نمي‌توانيم بگيريم.



فارس: اصلا سقف يعني جلوگيري از مازاد درآمد؟



نديمي: حالا اگر تحقق پيدا كرده چه كنيم، باز پس كه نمي‌توانيم بدهيم. مجلس به اين نتيجه رسيده است كه محدود كردن سقف درآمد هدفمندي يارانه‌ها با عمليات سازگار نيست. عمليات درآمد را نشان مي‌دهد و مهم قيمت‌ها است. درآمدها از اول هم قابل پيش‌بيني نبود و ما نمي‌دانيم كه مصرف چه ميزان خواهد بود؟ 20 هزار ميليارد تومان يك حدي بود و اين حد عملا محدود كننده نيست. در عمليات شركت نمي‌توان حد گذاشت و اين حد براي بيان مديريت است.









***
3- از مصاحبه احمد توکلی:


... وي در پاسخ به پرسشي درباره طرح جديد جايگزيني سقف درآمد با جداول قيمت فراورده هاي نفتي، اظهار داشت: با آقايان فرهنگي و ابوترابي صحبت كردم و هيچ يك اشاره‌اي به مسأله جايگزيني جدول قيمت‌ها با سقف درآمد نكردند. توكلي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر قانون واجب الاجرا است و هيچ تعللي در مورد آن پذيرفته نيست اضافه كرد: اگر دولت قصد دارد تغييري در قانون ايجاد كند و پيشنهاد بهتري دارد ما حاضريم استدلال كارشناسي جديدي را اگر ارائه شود بشنويم و دولت هم در چنين حالتي بايد لايحه دو فوريتي ارائه كند و بيش از اين بار تأخير در اجراي قانون را به دوش خود نگذارد و مجلس هم صادقانه و دوستانه بررسي مي‌كند و در مورد آن اظهار نظر مي‌كند. وي در ادامه گفت: در جلسه اول دولت جداولي را كه ما اصرار مي‌كرديم و در زمان بودجه ارائه نمي‌كرد، با فرض 20 ، 30، 40 هزار ميليارد تومان  ارائه داد و گفت اين تركيب از قيمتها با اين 3 فرض ايجاد مي‌شود.



وي تصريح كرد: در جلسه اول، چهارشنبه گذشته، چنين جدولي ارائه شد اما بحث جدول قيمت‌ها مصوبه كميسيون ويژه در تابستان گذشته بود.



توكلي اظهار داشت: اگر چه بنده با آن مخالف بودم و عقيده داشتم دست دولت براي تعيين قيمت نبايد تا اين حد بسته باشد بلكه ما بايد شيب حركت را كنترل كرده و تعيين قيمت را به دولت بسپاريم اما كميسيون جداولي را تصويب كرد و همه مصوبات را به آقاي احمدي‌نژاد ارائه كرد كه آقاي احمدي‌نژاد هم در تعريف آن گفت كار كميسيون از لايحه دولت بهتر از آب درآمد اما اشكالاتي به آن وارد دانست كه يكي از مهمترين آن به همين جدول قيمت بازمي‌گشت و آقاي احمدي‌نژاد مي‌گفت براي اجرا اين طور دست من را نبنديد. وي افزود: اتفاقا زماني كه كميسيون پس از آن تشكيل شد بنده ضمن بيان يك اشكال قانوني درباره تشكيل آن جلسه گفتم كه بنده از نظر رئيس جمهور دفاع مي‌كنم كه جدول تعيين كردن ريز شدن مجلس در اجرائيات است و دست دولت بايد تا حدودي باز باشد تا بتواند نسبت به مشكلات اجرا انعطاف پذير عمل كند و مهم شيب حركت است.



توكلي تصريح كرد: اگر دوباره دولت گفته باشد كه ما جدول ارائه مي‌كنيم و سقف درآمد برداشته شود عكس موضع سال گذشته آنها است و چنين تغييراتي در خواسته و رفتار است كه انسان را به شك مي‌اندازد كه آيا ارده‌اي براي اجرا وجود دارد يا نه. وي در پاسخ به پرسشي در زمينه موافقت يا مخالفت با جايگزني سقف درآمدها با جداول قيمتي گفت: الان نمي‌توان درباره چنين پيشنهادي اظهار نظر كرد چرا كه بايد آثار و تبعات آن سنجيده شود اما در اينكه حرف تازه را بشنويم و بتوانيم كمك كنيم قطعا دريغي نيست و وظيفه خود مي‌دانيم.







 















 
milad_malek
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۰:۵۸
سخت ترین و پیجیده ترین قسمت این طرح مسئله باز توزیع در امد هاست که بعد از مسئله خوشه بندی هنوز راه حلی در این زمینه ارائه نشده در این شرایط چگونه رئیس جمهور میگن ما اماده بودیم 1-2سال پیش این طرح رو اجرا کنیم؟ (305062)
 
sabuh
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۱۹:۳۶:۱۹
بسیاری از مسئولین و کارشناسان اذعان دارند که به واقع بزرگترین مصرف کننده یارانه ها ، خصوصا یارانه های انرژی، دولت است،چه بسیار کارت های سوخت مجزا از سیستم که در دست بعضی وزارتخانه ها بوده و هست.. چه بسیار اقلامی که توسط مراکز اداری و دولتی برای فخر فروشی ! خریداری می شود و...همچنین است که مقادیر زیادی از اتلاف یارانه ها توسط کارخانجات و مراکز تولیدی صورت می گیرد.آیا بهتر نیست میزان یارانه ناشی از طرح(فعلی) هدفمندی که به مراکز تولیدی اختصاص خواهد یافت بمدت 1 تا 3 سال پرداخت شود تا آنها روند کار خود را بهبود بخشیده و سپس محصول بهینه تولید کنند و بعد مدیران محترم!! بسنجند و ببینند اگر مردم ، فرهنگ صرفه جویی را ندارند ، قیمت ها را به بهانه هدر رفت انرژی آزاد کنند؟؟چگونه می خواهیم 50 درصد آنچه که دست مردم بوده را به آنها بدهیم و متوقع باشیم با در دست داشتن انواع محصولات پر مصرف و نبودن شرایط و امکانات لازم برای صرفه جویی، آنها را ملزم به کم مصرف کردن کنیم؟اگرتوان این کار را ندارید ، لطفا برای هدفمندی یارانه ها صرفه جویی نکردن و هدر دادن منابع را به مردم نسبت ندهید تا بهانه ای باشد برای اجرای طرحتان؛چرا که سهم آنان از میزان اتلاف انرژی بسیار کم است و همان مقدار هم عمدتا از فراهم نبودن شرایط و کالاهای تولیدی می باشد که بر عهده دولت است.مطمئن باشید اگر محصولات و کالاهای تولیدی بهینه بدست مصرف کننده برسد ، مردم خود بلدند چگونه مصرف خود را متعادل سازند و صرفه جویی کنند. (305138)
 
mohammad
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۷:۳۶
این نظر من در مورد \"ویدیو/ موزیک ویدیوی ایران از روزبه نعمت اللهی\" است که چون اونجا براش جا نذاشته بودین, اینجا نوشتم

توی این ویدیو یک لحظه یه تصویر از مقبره کورش نشون می ده که انگار توی آبه! این شبهه زیر آب رفتن مقبره کورش را مخالفان دولت در پی ساخته شدن سد سیوند برای متهم کردن دولت به کار غیر کارشناسی علم کردن که حالا شما هم که البته خیلی هم از طرح این اتهام بدتون نمییاد دارین ترویجش می دین

از شما الفیا که ادعای نکته سنجی دارید این بی دقتی بعیده که البته خدا کنه فقط بی دقتی باشه!!! (305150)
 
زهرا لقمان الدوله
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۲۰:۳۸:۴۹
شما که مسکل اصلی را می دانید ,چرا به حاشیه می روید؟ (305154)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۲۳:۲۶:۰۹
در مورد بازتوزیع 30 درصد از درآمدها برای جبران بخشی از زیانهای بخش تولید و صنعت با کمکهای بلاعوض یا تسهیلات کم بهره و کمک به ارتقای ساختار فن آوری به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده .مجلس به کمک دولت در قانون هدفمند کردن یارانه ها بسیار خوب عمل شده است.
20 درصد نیز به منظور پر کردن کمبودهای احتمالی دولت در امور عمرانی و ... در نظر گرفته شده است.
پس در 50 درصد بازتوزیع درآمدها مشکلی وجود ندارد می ماند مهمترین بخش کار یعنی بازتوزیع 50 درصد باقیمانده بین دهکهای درآمدی مختلف که به نظر من با یک پایش پیوسته و به روز کردن اطلاعات خانوارها می توان تا حدود زیادی به یک روند عادلانه دست یافت.
ضمنا به دوستان عرض می کنم دیکته نانوشته غلط ندارد.طرح تحول اقتصادی که جزء یارانه ها مهمترین جزء آن است یک ضرورت برای اقتصاد بیمار ماست که موجب انقلابی در اقتصاد کشور و رشد و شکوفایی اقتصادی کشور می باشد.
بنابراین بیایید به دولت و مجلس و کارشناسان امر اعتماد کنیم و مردم عزیز ما با دولت همکاری کنند تا این طرح عظیم به درستی و با کمترین تبعات منفی اجرا گردد .در حین اجرا نقاط ضعف شناخته شده و باید به سرعت توسط دولت و همکاری نمایندگان محترم مجلس رفع شود. (305191)
 
خواننده
۱۳۸۹-۰۱-۲۶ ۲۳:۵۵:۱۷
بین اجرای امور با فکر و برنامه تا اجرای امور بدون فکر و برنامه خیلی اختلاف است که در چهار سال اول بسیار مشاهده شده خدا به چهار سال دوم ( مردم ) رحم کند (305196)
 
خبر روز
۱۳۸۹-۰۱-۲۷ ۱۱:۵۹:۵۰
سلام اینجا دو گروه هستند .
در این که هر دو طرف سعی در خدمت به ملت دارند شکی نیست و تفاوت فقط در دیدگاه هاست .
اصل بحث روی هدفمند کردن رایانه هاست و گرنه فرق 20 با 40 و زمان هدف مندی که یک باره باشه یا نه بحث فرعی است و انتقادات دو طرف نباید تبدیل به دشمنی بشه . که متاسفانه داره می شه .

تیتر هایی مثل عکس یادگاری رئیس جمهور تیترهایی است که فقط به تعمیق اختلافات منجر میشه .
این بحث ها باید با جلسات مشترک حل بشه .
به نظرتون اگر کسی این تیتر رو بخونه همون ابتدا با یک زمینه ی منفی به خوندن مطلب نمیاد .

ایا کسی که تو گوشش می زنین به نصیحت بعد از اون گوش می ده ؟

شما باید تمام همتتون رفع مشکلات این طرح باشه . دعواهاتون رو بزارید برای جلسات مشترکتون .

از ایران یک چهره ی متمدن نشون بدید . این کارها فقط اجرای هدفمندی رو سخت تر و و مشکلات رو بیشتر می کنه . (305278)
 
روابط عمومي معاون رئيس جمهور در امور مجلس
۱۳۸۹-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۶:۳۲
آقاي نديمي مسئوليتي در مورد هدفمند سازي يارانه ها ندارد و عضو كارگروه تحول اقتصادي هم نيست و برداشتهاي شخصي خود را در مصاحبه ها مي گويد بنابر اين نبايد اظهارات ايشان را به حساب دولت گذاشت هر چند آقاي نديمي هم در اين موضوع تصريحي ندارد و تيتر مصاحبه برداشت خبر گزاري است و در اصل موضوع هيچ گونه اظهار رسمي از سوي دولت در اين باره نشده است و دولت همانطور كه آقاي دكتر توكلي هم آن را حق مي داند تعيين جدول قيمت ها را جزء اجرائيات مي داند كه در اختيار دولت است و آن را بايد مديريت كند و قسمت اول اظهارات دكتر توكلي در اين خصوص سخن آقاي ميرتاج الديني را تاييد مي كند كه اين موضوع در كارگروه مشترك مطرح نشده است .

\"- از مصاحبه احمد توکلی:
... وي در پاسخ به پرسشي درباره طرح جديد جايگزيني سقف درآمد با جداول قيمت فراورده هاي نفتي، اظهار داشت: با آقايان فرهنگي و ابوترابي صحبت كردم و هيچ يك اشاره‌اي به مسأله جايگزيني جدول قيمت‌ها با سقف درآمد نكردند ....
....يكي از مهمترين آن به همين جدول قيمت بازمي‌گشت و آقاي احمدي‌نژاد مي‌گفت براي اجرا اين طور دست من را نبنديد. وي افزود: اتفاقا زماني كه كميسيون پس از آن تشكيل شد بنده ضمن بيان يك اشكال قانوني درباره تشكيل آن جلسه گفتم كه بنده از نظر رئيس جمهور دفاع مي‌كنم كه جدول تعيين كردن ريز شدن مجلس در اجرائيات است و دست دولت بايد تا حدودي باز باشد تا بتواند نسبت به مشكلات اجرا انعطاف پذير عمل كند و مهم شيب حركت است.\"


روابط عمومي معاون رئيس جمهور در امور مجلس (305310)
 
دانیال
۱۳۸۹-۰۱-۲۷ ۱۴:۳۲:۴۶
به نظرم دیگه سوال کردن و بحث نداره
طرح به زودی میخواد اجرا بشه
فقط باید تماشا کرد و ببنیم حاصل چی میشه. (305326)
 
فرشید
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۰۲:۲۷:۲۸
کلا\"اقتصاد آزاد برای کشورهاییست که اقتصاد مولد داشته باشندبه عبارتی درامد مردمش غالبا\" از راه تولید باشد همچنین یک سیستم مالیاتی کارامد نیز برقرار باشد نه کشوری کاملا\" متکی به درآمد نفتی که آن هم عده ای از این درآمد برخوردار. ومابقی به مشاغل واسطه ای (دلالی) مشغول باشند. ضمنا\" اگر قرار باشد یارانه ها برداشته شود و نقدا\" به همه ملت پرداخت شود مگر همینک فقیر وغنی از یارانه استفاده نمی کنند؟ مستقیم یا غیر مستقیم چه تفاوت دارد؟ وچه نتیجه ای برای چه کسی دارد؟ (305401)
 
زارا
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۴:۳۵
با سلام
چند وقته اين مساله براي من دغدغه شده است كه همه كارشناسان و سران صحبت از \"درآمد دولت از طرح هدفمند كردن يارانه ها\" به ميان مي آورند و هيچگاه سخن از دو ضلع ديگر يعني \"مردم\" و \"صنايع و توليديها\" نمي شود.اگر قرار به درآمد دولت باشد كه ما همه ملك ايران را بهشون داديم.ديگر چرا از مردم مي خواهند بگيرند؟ (305428)
 
abbas
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۱:۳۳:۲۸
تو غالب کشور ها نون دولت رو مردم میدن اما مثل اینکه قراره تو ایران برعکس بشه! (305465)
 
علي
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۹:۲۰:۵۰
من اين ها را اصلا\" نمي فهمم. چگونه مقامات بالا قانون و مصوبه را اينگونه به بازي ميگيرند. در حالي كه صريحا\" در مصوبه سقف مطرح شده است چرا مشاور رئيس جمهور بايد اجازه داشته باشد كه بگويد ما تفاهم كرديم و .... (305624)
 
د-ا.ا.میانهجی
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۱۶:۲۱:۴۷
ظاهرا دولت کمر به هدم اسلام وانقلاب وایران بسته زیرا با تورم حاصل از این اقدام وحشتناک حذف حق مردم بنام هدفمند کردن یارانه ها کمر تمام مردم متوسط وفقیر جامعه که حدودهشتاد تا نود درصد جامعه است خواهد شکست. این به راحتی قابل پیشبینی است فقط اگر درد شناس باشید (305907)
 
فخرالملوک پابوس ستیز یزدی
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۲۳:۵۶:۰۲
اگر واقعا قصد خدمت دارید ,به مشکلات اساسی که از قانون اساسی ناشی می شود, بپردازید. تا وضع از ریشه درست نشود, این قبیل بحث ها بی فایده است. (306014)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.