نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68531
جمعیت 150 ملیونی
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۲
 
سخن رییس محترم جمهوری در مورد مخالفت با کنترل موالید و شعار معروف دو فرزندی و فرزند کمتر زندگی وبهتر شاید مهمترین موضع گیری ایشان در چند ماه اخیر باشد و از آنجا که احتمالاً در این مورد و از زوایای مختلف مورد بحث قرار خواهد گرفت شاید طرح نکاتی چند رهگشای این بحث باشد :
_ در سال های آغازین پس از جنگ نیز عملاً کنترل موالید متوقف شده و با طرح موضوعات گوناگون شرعی و . . . . موضوع افزایش جمعیت و تبعات آن به فراموشی سپرده شد ، بیش از یک دهه بعد کشور با موضوعاتی نظیر انفجار جمعیت ، انباشت مطالبات در حوزه های گوناگون نظیر تحصیل و کار و . . . مواجه گشت و به ناچار برای کنترل بحران های بیشتر بحث کنترل جمعیت و مدیریت منابع انسانی در دستور قرار گرفت .
_ ایران دومین دارنده منابع گاز و سومین دارنده منابع نفت در جهان است و از نظر سایر منابع زیززمینی نیز در رتبه های بالایی قرار دارد ، کشور ما به دلیل ماهیت آمایشی خاص و قرار گرفتن در کمربند کویری و کوهستانی - کویری بودن بخش زیادی از مساحت کشور و پایین بودن میزان بارندگی در بخش عمده کشور ، بافت سنتی در بخش کشاورزی ( بالا بودن میزان مشارکت نیروی کار انسانی ) و باقی ماندن در مرحله شروع صنعتی شدن و در عین حال بالا بودن میزان باسوادی و گسترش آموزش عالی و جوان بودن بافت جمعیتی کشور و سایر عوامل متناقضی که در کشور وجود دارد و همگان بدان اگاهیم ، می تواند پاسخ های متفاوتی برای نظر رییس جمهور داشته باشد .
کمبود منابع ( در برخی از حوزه ها ) و نبود سرمایه گذاری های لازم و تجربه سه دهه اخیر در عدم استفاده درست از منابع در دسترس و گذر از مراحل قبلی توسعه که توقعات جدیدی را در بخصوص نسل جوان پدید آورده است و آشنایی و پیوستگی با رشد کیفی زندگی در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته و پدیده دهکده جهانی که برگشت ناپذیر هم هست ، یک نه بزرگ به ایده رییس جمهور ارائه می کند .
_ اگر ما قادر بودیم با مدیریت صحیح و جلب سرمایه های مادی و معنوی لازم و داشتن مدیریت اقتصادی منسجم به رشد اقصادی مطلوب دست بیابیم ، اگر ما قادر بودیم با کنترل رشد نقدینگی و ایجاد مشوق لازم اقتصادی ، بیکاری و تورم و . . . را کنترل کنیم ، اگر ما قادر بودیم به یک تئوری مناسب برای اداره بخش های مختلف کشور دست یابیم ، اگر ما قادر بودیم بر بحران های اجتماعی و انسانی فائق آمده و پاسخ در خوری به مطالبات مردم بدهیم ، باز هم پاسخ شبهه رییس جمهور منفی خواهد بود ، به دو دلیل ساده نخست آنکه خانواده بزرگ با تمام یافته های بشر مدرن در تضاد است دوم آنکه علیرغم تمام مسایلی که در این سه دهه رخ داده است این خود مردم هستند که به این نتیجه رسیده اند و هیچ کارشناسی نمی تواند با این خرد عظیم جمعی مقابله نماید .
_ نمی دانم رییس جمهور محترم در بیان این نکته با کسی هم مشورت کرده یا نه ، اما به نظر نمی رسد نظر وزیر بهداشت ، بازرگانی ، کشاورزی ، نیرو ، رفاه ، آموزش و پرورش و . . . همین باشد ، حداقل چالش هایی که وزرای محترم با آنها مواجه هستند از نوعی نیست که بتوانند مدافع افزایش بحران های پیش روی خود باشند .
_ رییس جمهور محترم دکترای ترافیک دارند و خوشبختانه امروز عمده مشکلات ما با ترافیک عجین شده است ، ترافیک در مطالبات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و . . .، آیا به نظر ایشان راه برون رفت از گره ترافیکی کنونی ، زدن گرهی بزرگتر بر گره های کنونی است .
_ نمی دانم شمای خواننده در کدام یک از حوزه های کاری حضور دارید ( امیدوارم بیکار نباشید ) اما متاسفانه سخنان رییس جمهور محترم و سیاست های کاری ایشان در حوزه کاری شما مطمئناً موثر خواهد بود و شما را به قضاوت می طلبم که فرمایشات ایشان حلال کدام معضل شما بوده و اصلاً کارکردی این گونه دارد یا نه !
_ بیراه نخواهد بود که با این ایده رییس جمهور محترم بخش هایی از وزارت بهداشت که درگیر بحث کنترل خانواده هستند تعطیل شده و رشته های دانشگاهی مربوطه جای خود را به رشته هایی کاربردی تر بدهند.



 
 
 
 
محمد محسن هرجایی ثانی
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۷:۵۲:۰۸
مردم می دانند که چه حرف ها و نظراتی برای سرگرم کردن آنهاست.بیچاره آن قشری که با این حرف ها به دام فرزندان بیشتر می افتند -که البته دود آن به چشم تمام ملت خواهد رفت-. (305590)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۰۸:۵۹:۵۱
امام خميني \"قدس سره\" در صحيفه نور فرمودند كه اين كشور ظرفيت 150 ميليون نفر را به راحتي دارد.
برادر مشكل شما اين است كه مثل امام و آقاي احمدي ن‍ژاد به دين و توانايي خودتون و مملكتمون اعتقاد نداريد.همه حرف اين بزرگواران اين است:
\"ما مي توانيم\" (305740)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۱-۳۰ ۰۸:۱۸:۴۱
بعضی هاماننداعراب زمان جاهلیت که تعدادافرادقبیله ویاتعدادمردگان خودرادلیل برتری بردیگرقبایل می دانستندفکر می کنند درحالیکه پیامبرمکرم اسلام تقوی .کسب معرفت وعلم راملاک برتری دانستند .هرفردی که بداندتوانایی تامین زندگی خود وفرزندانش رانداردوبدون محاسبه آینده فرزندانش اقدام به زادوولدزیادنمایددرمشکلات وگرفتاریهای آتی آنان مقصر است (306050)
 
ghasemi.hadi
۱۳۸۹-۰۱-۳۰ ۰۸:۴۹:۲۰
بزرگترین مشکل در طرز فکر ماست

ما به انسانهای یک جامعه به عنوان نون خورها نگاه میکنیم

اگر یک لحظه به عنوان نیروی کار ، کارآفرین و خلاق نگاه کنیم متوجه
میشیم که افزایش یا کاهش جمعیت یعنی افزایش و کاهش تولید و کار و قدرت

طرز فکر شما مثل اینه که دولت رو یک پدر میدونید که در خانواده وظیفش سیر کردن شکم بچه هاشه و باید هزینه تحصیل و رفت و آمد اونها رو تامین کنه

بنابراین فکر میکنید که هرچه جمعیت کمتر باشه سطح رفاه بالاتر میره

ریشه این تفکر در وجود این نفت لعنتیه.
همه فکر میکنن که هر ایرانی سطح رفاهش با سهمش از نفت تأمین میشه.

من نمیگم باید جمعیت زیاد بشه اما از قبل از اومدن احمدی نژاد هم معتقد بودم که \"فرزند کمتر زندگی بهتر\" شعار مزخرفیه. (306061)
 
hamid1368
۱۳۸۹-۰۱-۳۰ ۱۳:۵۴:۳۵
نمی دانم چرا همه با طرز فکر هم کار داریم اما دوست عزیز ما که در خلاء زندگی نمی کنیم در جایی به اسم ایران زندگی می کنیم که 70 در صد اقتصادش دولتی است و بخش عمده درآمدش از نفت و علیرغم همه شعارها و برنامه ها سهم نفت از درآمد ها مرتب زیادتر شده منهم قبول دارم که بخش بزرگی از بدبختی های ما از نفت است و این سرمایه ملی بلای جان رشد و توسعه ملی شده است که دلیلش سوء مدیریت ماست ولی اما برادرجان تو اگر معتقدی شعار دوبچه کافی است مزخرف است بر چه اساسی معتقدی و مگر نمی بینی که حتی در جوامعی که با رشد منفی جمعیت هم مواجه هستند هیچ دولت مردی خود را درگیر این بحث ها نمی کند و آنجا هم با پدیده رشد جمعیت و مهاجرت چه با وسواس برخورد می کنند . (306135)
 
يك آدم بيكار و بي آينده
۱۳۸۹-۰۱-۳۰ ۱۵:۳۳:۰۱
هر وقت آقاي دولت تونست براي همين جمعيت 70 ميليوني فرصت شغلي و مسكن و مدرسه و امكانات تهيه كنه، باشه چشم ما هم ده تا بچه توليد مي كنيم. ولي آقايان كار خودشان را انجام نمي دن به كار مردم دخالت مي كنند. بنده خدا من مي دونم كه بايد شكم زن و بچه ام را سير كنم بچه ام رو بذارم مدرسه دولتي كه شهريه مي خواد. سالي يكبار نمي تونم ببرمشون مسافرت و... يا تو. شايد فكر كردي ما هم حقوق رياست جمهوري مي گيريم؟ (306156)
 
مدير
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۴:۳۵
از زماني كه ايران و ايرانيان درگير چالش هاي ديني شده اند و علم را فقط در دين ديده اند ( العلم علمان، علم الاديان و ....) و با اين توجيه همه از علم نوين دور كرده اند، بحث و صحبت ها هم همه غير علمي و غير كارشناسانه شده است.
در دنيايي كه همه چيز كاملا بصورت علمي بررسي و شناسايي و ارزيابي ميشود و مثلا براي يك كار مديريتي علم بسيار گسترده اي به وجود ميايد و حتي براي مثلا تغيير در چند دهم درصد سود بانكي كلي مقاله و بحث علمي صورت ميگيرد كه چه ميشود و چه بايد بكنيم و ......
در اين دنياي كاملا علمي ، نظر دادن كاملا غير علمي كاري بسيار دور از عقل است. وزير بهداشت ميگويد \"سياست يك ميليون تومان براي تشويق افزايش جمعيت نيست چون بچه دار شدن هزينه هاي سنگين تر لازم دارد كه با يك ميليون تومان حل نميشود\" اما نظر رياست جمهور كاملا برخلاف نظر وزير محترم است و كاملا ترويج فرزند بيشتر است. آيت الله مكارم شيرازي افزايش كيفي را به جاي افزايش كمي توصيه كرده اند. 150 ميليون جمعيت داشته باشيم و همه فقط نان خور و معتاد و بيكار باشند بهتر است يا 50 ميليون كارآمد؟
جمود فكري ما ايرانيان را فرا گرفته و تا از اين جمود بيرون نياييم هيچ پيشرفتي نخواهيم داشت. بهتر است از اين كشور كه دوستش داريم مهاجرت كنيم كه مهاجرت كردن نيز از \" شعائر ديني\" است!!!
خيلي متاسفم (316829)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.