نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68705
وحشت غرب از اهرم نفتی ایران
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۷
همزمان با اقدامات غرب براي اعمال دور جديد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران، اهرم نفتی ایران مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.



به گزارش الف به نقل از رويترز، ایران به عنوان پنجمین صادرکننده نفت خام در جهان، به راحتی می تواند در مقابل فشار غرب مقاومت کند و از نفت خود به عنوان اهرم فشار متقابل استفاده کند. اطلاعات ذيل جزئياتي از برخی شرکاي اصلي امور انرژي و پروندهاي مشترک ايران با ديگر کشورها است:



1. چين: ايران سومين تامين کننده نفت خام به چين محسوب مي شود. در کل سال 2009، چين حدود  460  هزار بشکه در روز از ايران نفت خام وارد کرد ( حدود 15 درصد بيشتر از مقدار تعيين شده در قرارداد.)



* در سال 2010، شرکت "ZHUHAI ZHENRONG" تنها و بزرگترين شرکت انتقال دهنده نفت خام ايران، موافقت کرد تا 240 هزار بشکه نفت از اين  عضو اُپک ( ايران) خريداري کند. اين مقدار مشابه توافق نامه سال 2009 بود.



* سينوپک( ديگر شرکت مهم چيني) توافق خريد نفت جداگانه را از شرکت ZHUHAI ZHENRONG  با ايران براي سال 2010 از شرکت ملي نفت ايران تمديد کرد که مقدار آن بيشتر از 16 هزار بشکه در سال 2009 بوده است. چين پيشتر اکثر واردات نفت از ايران را کاهش داده بود. بازرگانان مي گويند که چين به اين دليل از خريدهاي خود از ايران در اين حوزه کاست چون شاهد بهاي غيررقابتي از ايران بود. در سال 2009، واردات نفت چين از ايران 64 درصد کاهش يافت و به 434 هزار تن رسيد.

 

- سرمايه گذاري هاي چين

شرکت نفت ملي چين ( CNPC) در سال جاري طي قراردادي 4.7 ميليارد  دلاري موظف شد تا فاز 11 پروژه پارس جنوبي را توسعه ببخشد. اين شرکت جايگزين شرکت توتال فرانسه در اين عمليات شد. اين شرکت چيني سال گذشته پرسنل خود را به 60 نفر افزايش داد اين در حالي بود که شرکت هاي نفتي غرب پرسنل فعال خود در ايران را کاهش دادند.



* شرکت CNPC چين در سال 2009 براي توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي با هدف تقويت ظرفيت اين ميدان نفتي به 120 هزار بشکه در روز قراردادي دو ميليارد دلاري ( 12 ساله) با شرکت ملي نفت ايران منعقد کرد.



* شرکت ملي نفت چين در ژوئيه 2009 نيز يادداشت تفاهمي براي توسعه ميدان آزادگان جنوبي با ايران منعقد کرد. تحت اين توافق نامه اين شرکت 90 درصد از هزينه هاي اين پروژه 2.5 ميلياردي را پرداخت خواهد کرد.



* شرکت ملي نفت چين در روند مذاکره با ايران براي حصول توافق در خريد گاز مايع طبيعي از فاز چهاردهم پروژه پارس جنوبي قرار دارد. اين شرکت چيني همچنين با ايران براي کشف و توسعه ذخاير انرژي در درياي خزر در حال مذاکره است.



* شرکت SINOPEC چين نيز قرارداد دو ميليارد دلاري براي توسعه ميدان يادآوران در دسامبر 2007 را نهايي کرد.



* شرکت CNOON چين نيز در روند مذاکرات با ايران براي نهايي کردن قرارداد 16 ميليارد دلاري با هدف توسعه ميدان گازي پارس شمالي و ساخت يک نيروگاه گاز طبيعي مايع است.



2. هند: هند 426.360 بشکه نفت خام در روز در جدول زماني 2009- 2008 از ايران وارد کرده است.



* ايران دومين تامين کننده نفت هند مي باشد. هند نيز به ايران گازوئيل صادر مي کند.



* در سال مالي جديد واردات اقلام مختلف هند از ايران کاهش خواهد يافت. همچنين

شرکت  Mangalore Refinery And Petrochemicalsهند نيز تا 8.5 درصد از وارداتش را از ايران مي کاهد که اين رقم 120 هزار بشکه در سال 2011- 2010 خواهد رسيد.



- سرمايه گذاري هند در ايران



* در ماه دسامبر شرکت هندي ONGC پيشنهاد خريد 40 درصد از سهام توسعه فاز 12 پارس جنوبي را مطرح کرد. اين شرکت مهندسي نيز اعلام کرد که در حال بررسي عملي بودن اين پيشنهاد است و از سياست دولت هند در قبال ايران تبعيت مي کند.



* هند بخشي از مذاکرات پروژه گازي " خط لوله صلح" با ايران و پاکستان است. اما سال گذشته از اين مذاکرات کنار کشيد اما ايران اعلام کرده که هند در ماه مه ممکن است به اين مذاکرات بازگردد.



3. ژاپن:

* در سال 2009 ايران حدود 421 بشکه نفت در روز به ژاپن صادر کرد.



* اکثر شرکتهاي مهم نفتي- استخراجي ژاپن از جمله Showa Shell Sekiyu ، NIPPON oil، Cosmo Oil و چند شرکت ديگر قراردادهايي با ايران براي خريد نفت اين کشور منعقد کردند.



* اين شرکتهاي ژاپني نيز واردات خود از ايران را کاهش دادند. اين شرکتها به دليل سود اندک اين واردات را کاهش دادند.



- سرمايه گذاري ژاپن در ايران



سهام 75 درصدي شرکت INPEX در ميدان نفتي عظيم آزادگان در سال 2006 به 10 درصد کاهش يافت.



4. کره جنوبي:

در سال 2009 ايران 81.446  بشکه نفت به کره جنوبي صادر کرد؛ 12 درصد بيشتر از سال 2008 . ايران چهارمين تامين کننده نفت کره جنوبي بوده است.



* شاخص ترين شرکتهاي مالي کره اي که از ايران نفت خريداري مي کنند، شرکت Energy  SK و Hyundai oil Bank هستند.



5. مالزي:

شرکت SKS مالزي در دسامبر 2008 با شرکت ملي نفت ايران توافق نامه گازي به ارزش 14 ميليارد دلار منعقد کرد. اين توافق نامه شامل پروژه اي براي توليد گاز طبيعي مايع و توسعه دو ميدان گازي گلشن و فردوس بود. همچنين صادرات نفت خام و 120 هزار بشکه گاز فشرده بخشي از اين توافق نامه بود. همچنين شرکت دولتي پتروناس مالزي يکي از مهمترين تامين کنندگان گازوئيل ايران بوده است.



 

6. اندونزي:

شرکت دولتي پرتامينا اندونزي در مارس 2009 اعلام کرد که پروژه مشترک استخراج با همکاري ايران ممکن است تا سال 2016 به تعويق بيفتد.



7. روسيه:

روسيه هم اکنون در حال ساخت اولين نيروگاه هسته اي ايران و تامين کننده سوخت به کار رفته در اين عمليات است.



- سرمايه گذاري روسيه در ايران

شرکت گازپروم روسيه در فوريه 2009 توافق کرد که مسئوليت پروژه هاي جديد در ايران را بپذيرد. گازپروم حدود چهار ميليارد دلار در ايران از سال 2007 سرمايه گذاري کرد و در مرحله اوليه پروژه پارس جنوبي نيز شرکت داشته است.



8. فرانسه:

شرکت توتال فرانسه در سال 2009 جاي خود را به شرکت CNPC چين در پروژه پارس جنوبي داد. اين شرکت برجسته فرانسوي همچنين يک تامين کننده مهم گازوئيل ايران به همراه شرکت پتروناس مالزي است.



9. ايتاليا:

سيلويو برلوسکني نخست وزير ايتاليا در ماه فوريه اعلام کرد که شرکت ENISPA توسعه يکي از فازهاي نفتي ايران را لغو کرده اما يک مقام رسمي ايران پس از آن اعلام کرد که اين شرکت ايتاليايي از اين پروژه کنار نرفته است.



10. آلمان:

در سال 2006، شرکت ABB Lummus آلمان با شرکت ملي نفت ايران قرارداد 512 ميليون دلاري منعقد کرد.



11. لهستان:

شرکت گازي PG NIG لهستان با ايران براي همکاري در مديريت ذخاير گازي از پيش  کشف شده به توافق رسيده است.



12. اسپانيا:

شرکت رپسول اسپانيا تصميم گرفت که با شرکت شل در توسعه پروژه پارس جنوبي همکاري کند و يک نيروگاه گازي طبيعي در ايران بسازد. اما شل در سال 2008 از اين عمليات کنار کشيد.





13. سوئيس:

شرکت EGL سوئيس سال گذشته قراردادي 13 ميليارد دلاري با ايران براي خريد گاز اين کشور منعقد کرد.



14. ترکيه:

ترکيه در نوامبر 2008 توافق نامه اي را براي صادرات گاز به اروپا از طريق خاک ترکيه امضا کرد. ترکيه همچنین 3.5 ميليارد دلار در امور گازي در پروژه پارس جنوبي سرمايه گذاري کرده است.



15.انگليس:

شرکت رويال داچ شل از فاز سيزده پروژه پارس جنوبي در سال 2008 کنار کشيد اما اعلام کرد که ممکن است بار ديگر به اين پروژه بازگردد.



















 
 
كوزه گر
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۲:۴۰:۳۶
منظور نويسنده از اهرم واضح نيست ؟ آيا ذكر يك سري معاملات مي تواند به تنهايي معناي اهرم داشته باشد ؟ وقتي اهرم اهرم است كه مثلا ايران بتواند با قطع كردن جريان فروش نفت به اقتصاد طرف مقابل ضربه بزند!!! (305474)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۰۹:۴۱:۵۶
به عنوان یک آگاه در مورد شرکتهای خارجی فعال در حوزه نفت به شما می گویم سطح کیفی و فنی شرکتهای چینی به مراتب پایین تر و بازده عمل آنها کمتر از شرکتهای غربی است.
به نظر من متاسفانه سالهای طولانی است که اقتصاد ما تاوان سنگینی برای سیاست خارجی پرهزینه ما می پردازد تنها در دوره 8 ساله دولت اصلاحات بود که تا حدودی این روند معکوس شد و حتی سیاست خارجی ما به کمک اقتصاد خصوصا در حوزه نفت آمد.اکنون نیز اکثر مجتمعهای پتروشیمی و پالایشگاههای گاز و .... در عسلویه و جاهای دیگر حاصل سرمایه گذاریهای دوران آقای خاتمی است و متاسفانه در دوره دولت نهم یک رکودی در بخش نفت و گاز حاکم شده است مخصوصا در حوزه مشترک گازی پارس جنوبی باعث عقب افتادگی بیشتر ما از کشور قطر در استخراج از منابع مشترک گاز پارس جنوبی شده است. (305754)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۳:۳۷:۵۳
کلاهتون رو ببرید بالاتر که چینیهای گشنه نفت مملکت رو بدون رقابت دراختارگرفتند. (305486)
 
sia1368
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۴:۰۷:۱۶
درسته که در صورت حمله احتمالی هر کشوری, ایران به راحتی با بستن تنگه هرمز شوک نفتی شدیدی به دنیا وارد میکند ولی همین عامل باعث میشود کشورهای زیادی درگیر ماجرا شوند که یا باید طرف ایران باشند یا کشور یا کشورهای متخاصم یا در حالت سوم نقش میانجیگری ایفا کنند (بعید میدونم) چه ضمانتی وجود دارد این کشورهای غیرمهاجم و در عین حال تشنه نفت پشت کشورهای متخاصم نایستند برای مثال آمریکا به کشورهای دیگر امتیازاتی بدهد تا پشت ایران را خالی کنند و در مقابل امتیازی از آمریکا یا حتی خود ایران بگیرند
حواستون به عربستان و روسیه باشه:
1_عربستان:آمریکا در جزیره سوقراط(اسم انگلیسیش رو اگه کسی میدونه بگه؟) در خلیج عدن و جنوب یمن پایگاه زده احتمالش هست آمریکاییها برای احتمال بسته شدن تنگه هرمز بخواهند از طریق خلیج عدن نفت صادر کنند
2_روسیه:روسیه هم که سر نیروگاه بوشهر و s300 ها ثابت کرد به سمت منافع ملیش حرکت میکنه فرقی هم نمیکنه این منافع از ایران بگذره یا آمریکا (چین هم اینطوریه فقط خوشبختانه نفتی نداره که بتونه زیر آب ما رو بزنه) (305498)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۲۰:۲۸:۲۶
اگه جنگ بشه باز هم باید مقابل نصف دنیا بایستسم
امتیاز دادن امریکا هم واسه خیلی ها مهم نیست
امتیاز هم نده با ما می جنگند (305641)
 
بستن جریان انرژی
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۱۱:۰۸:۱۷
بستن جریان انرژی موضوعی پیچیده است؟ آیا ایران می تواند در صورت صادرات انرژی از سمت دیگر شبه جزیره عربستان یا از عراق و ترکیه به وسیله خط لوله این خطوط لوله را به وسیله عوامل نفوذی به آتش بکشد؟ آیا ایران می تواند دیوانه وار چاههای نفتی منطقه را به آتش بکشد در اینصورت این کار باید باهمکاری حداقل بعضی از مردم کشورهای عربی باشد و آیا در این صورت ملتهای منطقه از ما پشتیبانی همه جانبه خواهند کرد روی سران مرتجع عرب که اصلا حساب نکنید گویی جاسوس کددار و حقوق بگیر امریکا و اسراییل هستند!پس شایداگر ما با دست خودمان ملتهای منطقه را با خودمان بد کنیم باعث سقوط و بدنامی خودمان در طول تاریخ شویم ضمن اینکه توانایی ما در بستن تنگه هرمز هم بر من مشخص نیست؟ (305779)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۷:۱۴:۱۸
در تحلیل ها همواره باید با بیشترین دقت وضعیت فعلی و روند آتی آن را در نظر داشت. با توجه به خیانت عربستان در اپک و سایر عزیزان عرب به نظر نمی رسد امید واری به شوک عدم حضور ایران در بازار نفت خوشبینانه باشد. چین هم آنقدر قابل اعتماد نیست که در صورت تعاذف دیگر کشورها به ایران اظهار علاقه کند. سرمایه گذاریهای خارجی هم معمولا با تضمینهایی همراه است که ریسک سرمایه گذاران را کاهش می دهد. (305570)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۷:۱۵:۱۸
متاسفانه به نظر می رسد ما حتی حاضریم به دلیل ایستادگی غیر منطقی و متعصبانه که از لجاجت ما نشات می گیرد نه تدبیر و سیاسیون ما نام آن را ایستادگی در برابر زیاده خواهی های قدرتهای استکباری گذاشته اند منافع ملی را به خطر می اندازیم و در این بین مدعی هستیم که قاطبه مردم از سیاستهای ضد امپریالیستی ما!حمایت می کنند.
به نظر من ما خود با دست خود داریم خود را منزوی می کنیم .اگر چند کشور معدود درجه چندم نیز در جهان طرف ما را می گیرند اکثرا به خاطر منافع ملی شان است نه قبول داشتن استراتژی و ایدئولوژی ما یا اگر چند کشور مثل ونزوئلا نیز ایدئولوژی ضد امپریالیستی ما را قبول دارند به نظر من ناآگاهانه در حال پشت پا زدن به منافع کشورشان هستند و سال به سال بیشتر در گرداب فقر و بی عدالتی فرو خواهند رفت.
اشتباه نکنید.ما مرعوب غرب نیستیم.ایدئولوژی آنها و اهداف آنان را قبول نداریم و با دستورات الهی ناسازگار می دانیم.اما این دلیل نمی شود که بی تدبیری به خرج دهیم و احساسی عمل کنیم.
متاسفانه سیاستهای خارجی دشمن تراشانه و ماجراجویانه دولت نهم ضربه های سختی به اعتبار بین المللی کشورمان وارد کرده است.
به هر حال باید قبول کنیم کشور چین زمانی به ریل پیشرفت و شکوفایی و توسعه گام نهاد که سیاستهای دشمن تراشانه دو سه دهه قبل را پشت سر گذاشت و گام در راه ایجاد یک تعامل مدبرانه با حفظ منافع ملی کشورش با کشورهای دیگر جهان خصوصا کشورهای غربی نهاد. (305571)
 
غريب آشنا
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۷:۲۲:۳۵
بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام

بهتر مي بود كه نويسنده مقاله معرفي مي شد. به هر حال در اينكه ايران مي تواند نقش اساسي در بحران انرژي ايفا كند شكي نيست. ابهام در مدت زمان استقامت دنيا (و البته ايران ) در قبال اين امر است. تمام مراجعي كه در مقاله ذكر شد مربوط به اكنون است . آينده اما روشن نيست. معلوم نيست چند درصد از اين خريداران بر خريد خود باقي بمانند. ضمن اينكه دور از ذهن نيست كه كشورهايي چون عربستان سعودي ، عراق و . . . مي توانند خلاء بازار را طي مدتي پر كنند. اما يك سؤال مطرح است و آن اين است كه اين بحران چه تأثيري بر اقتصاد ما در بلند مدت و كوتاه مدت خواهد گذارد.
و من الله توفيق (305576)
 
آدم
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۲۲:۱۶:۳۵
آخه مثلا ما نفت صادر نکنیم میخوایم چی صادر کنیم؟
کرم و مورچه به کره ماه صادر کنیم؟
الان که نفت صادر میشه حال و روز ملت اینه نشه لابد باید دنبال نون خشک بدوند؟ (305661)
 
دارا
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۱۴:۳۱:۳۴
قطعا در حال حاضر ، ایران به پول صادرات نفت بسیار احتیاج دارد و امکان استفاده از نفت بعنوان ابزار نا ممکن و محال است .
کشوری که تا این حد در این سالهای اخیر وارد کننده و مصرف گرا شده است نمی تواند جلوی واردات را بگیرد و روند تبدیل دلار به ریال را متوقف کند .
امریکا 2500 مرکز مطالعات استراتژیک دارد و میداند دارد با ما چه میکند . به مقالات معمولی و طبقه بندی نشده آنها مراجعه کنید متوجه میشوید که حتی میزان گندم و جوی درون سیلوهای ما را هم دارند .
اگر مابعد از جنگ پیشرفت کردیم و تسلیحات خودمان را بهبود بخشیدیم آنها بیکار نبودن .
فهم این مسئله زیاد سخت نیست . (305860)
 
حسین همیشه پاییز
۱۳۸۹-۰۱-۳۰ ۱۰:۲۳:۰۲
یکی اهرمی داشت از جنس نفت/بدان غره شد تا ز دنیا برفت (306085)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۱-۳۱ ۰۹:۰۵:۴۸
نفت مانند شمشیر دولبه است هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید.
فرصت از این نظر که با به کارگیری این سرمایه پایان پذیر در امور مولد و سرمایه گذاری و تولید ثروت به اقتصاد و توسعه دست یابیم و شاخصهای رفاه اجتماعی و توسعه انسانی را بالا ببریم.
و هم می توان با صرف بی رویه پول آن در امور روزمره و جاری بدون تولید ثروت و تنها برای پرکردن چاله های عظیم بودجه ای دولت و امور مصرفی از آن نه تنها استفاده مفید نکنیم بلکه خود به ابزار افزایش تورم و مصرف گرایی و کاهش بهره وری تبدیل شود. (306296)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.