توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68925
انتشار كتاب جديد خاطرات هاشمی رفسنجانی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۵۰
كتاب جديد كارنامه و خاطرات هاشمي رفسنجاني، حاوي ناگفته‌هايي از اواخر دوران دفاع مقدس و فرآيند تصويب قطعنامه‌ي 598 در شوراي امنيت و واكنش ايران و اقدامات دبيركل وقت سازمان ملل، با عنوان «دفاع و سياست» منتشر مي‌شود.

به گزارش ایسنا در اين كتاب كه دفتر نشر معارف انقلاب آن را در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران (ارديبهشت 89) عرضه مي‌كند، گفت‌وگوهاي خصوصي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه در آن زمان فرمانده جنگ بود، با خاوير پرز دكوئيار دبيركل سازمان ملل و گزارش اين گفت‌وگوها به شوراي امنيت، براي نخستين بار انتشار مي‌يابد.

عليرضا هاشمي نوه آيت الله هاشمي – فرزند محسن هاشمي – گفت: مهمترين واقعه سال 66 صدور قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل و انجام عمليات‌هاي مهمي چون بيت‌المقدس 2 و والفجر 10 بود كه در كردستان عراق به انجام رسيد و اقتدار رزمندگان سلحشور ايران اسلامي را نشان مي‌داد.

وي افزود: در سال 66 سياست و ديپلماسي در مورد جنگ تشديد شد و نتيجه اين اقدامات در سال 67 پذيرش قطعنامه و پايان جنگ بود. در خاطرات جديد آقاي هاشمي، اين موارد و جزئيات اقدامات و گفت‌وگوهاي سياسي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي آمده است. با توجه به موقعيت سياسي ايشان در سال‌هاي دفاع مقدس كه علاوه بر جانشيني كل قوا، نماينده حضرت امام در شوراي عالي دفاع و رياست مجلس شوراي اسلامي را عهده‌دار بودند. خاطرات روزنوشت انتشار يافته را داراي اهميت بسيار مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: آقاي هاشمي در مقدمه كتاب جديد خاطرات خود نوشته است «ايران براي تغيير محتواي قطنامه 598 ،‌در درجه اول ميدان نبرد را فعال‌تر كرد و با بسيج نيرو و امكانات جنگ، عمليات سرنوشت‌ساز را مطرح نمود و در مقابل شرارت‌هاي نظامي صداميان، سياست مقابله به مثل را پيش گرفت. در درجه‌ بعد، با تكيه بر قدرت رزمي و دست بالاي رزمندگان در ميدان نبرد، فعاليت ديپلماسي را پيش گرفت و وزارت امور خارجه، ماموريت تلاش‌هاي سياسي را بر عهده گرفت و سران قوا و امام راحل در همه مراحل، نتايج هر دو بخش را زير نظر داشتند.

نوه هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: فرمانده‌ جنگ با ذكر خواسته‌هاي ايران آورده است «در جريان مذاكرات، نقطه اساسي خواست ايران اصرار بر تعيين طرف متجاوز و آغازگر جنگ قبل از آتش‌بس بود و آن‌ها اصرار بر آتش‌بس قبل از هر اقدام ديگري داشتند.»

در بخش ديگري از اين مقدمه كتاب جديد خاطرات هاشمي رفسنجاني آمده است: « در سال 66 حدود 50 عمليات آفندي توسط نيروهاي مسلح در جبهه‌هاي زميني انجام يافت. عمليات بزرگ والفجر10 در منطقه حلبچه بود كه ضربه كاري را بر ارتش بعثي عراق وارد كرد. اين عمليات آن‌چنان كوبنده ، برق آسا و موثر انجام گرفت كه بعث عراق و حاميانش، تعادل خود را از دست دادند و بزرگترين جنايت جنگي را با بمباران بي‌سابقه شيميايي شهر حلبجه، مرتكب شدند و هزاران نفر از هموطنان كرد مظلوم را شهيد و مصدوم كردند و ننگ تاريخي در پرونده جنگي خود ثبت نمودند.»

در خاطرات سال 66 درباره توقف فعاليت‌هاي حزب جمهوري اسلامي،‌رشد اختلافات نيروهاي داخلي انقلاب، مشكلات فزاينده اقتصادي كشور، اعدام سيدمهدي هاشمي قهدريجاني و مسايل مربوط به بيت آيت‌الله منتظري، جنگ كشتي‌ها در خليج فارس و ورود مستقيم ايالات متحده به جنگ مستقيم با جمهوري اسلامي و اوج آن، غرق كردن كشتي ايران اجر، سخنراني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مجمع عمومي سازمان ملل و بسياري ديگر از مسايل سياسي، اجتماعي و اقتصادي مطالب مهمي درج شده است.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.