توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 68931
سناریوی آمریکا در روند تشکیل دولت عراق فاش شد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۵۸
منابع آگاه در بغداد از تحرکات جدی آمریکا برای انجام مذاکرات پنهانی میان فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق و سناریوی مد نظر واشنگتن درباره دولت جدید عراق پرده برداشتند.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه عراقی العالم، منابع آگاه در بغداد از مذاکرات پنهانی میان فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق با نظارت آمریکا خبر دادند.

به گفته این منابع، آمریکا از تاخیر در مذاکرات میان ائتلاف مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری سید عمار حکیم برای همپیمانی بهره برداری کرده است و ریاست نشست های پنهانی میان فهرست علاوی و دولت قانون را آغاز کرده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند آمریکا که به صورت علنی برای تاثیرگذاری بر مذاکرات و رایزنی های جاری میان گروههای مختلف عراقی برای تشکیل دولت تلاش نمی کند به مالکی و رقیبش، علاوی گفته است واشنگتن می تواند از دولتی که با حضور دولت قانون و العراقیه تشکیل شود، حمایت کند.

این منابع اعلام کردند واشنگتن معتقد است سناریوی همکاری میان این دو گروه می تواند حجم دخالتهای طرفهای دیگر را مهار کند.

این منابع پیش بینی کردند دیدارها ونشست هایی میان نمایندگان فهرست العراقیه و دولت قانون دربغداد و شهرهای دیگر عراق انجام شود، اما مالکی ترجیح داده است این مذاکرات تا دستیابی به تفاهم روشن محرمانه بماند.

به گفته این منابع، فهرست العراقیه خواهان انجام این مذاکرات بدون هر گونه پیش شرط از سوی هر طرفی شده است.

این منابع افزودند که توافق احتمالی شاید سبب مشخص شدن پستهای کلیدی شود به طوری که ممکن است این  توافق به دست آید که ریاست جمهوری به نوری المالکی و نخست وزیری به ایاد علاوی برسد، اما ریاست پارلمان یا به ائتلاف ملی و یا به کردها برسد.

این منابع درباره واکنش کردها به چنین سناریویی اعلام کردند کردها تا زمانی که فراکسیونهای دیگر ترکیب ائتلافهای آینده خود را مشخص نکنند، موضع خود را مشخص نخواهند کرد.

به گفته این منابع، کردها به مثابه برگ برنده آمریکا برای فشار بر طرفهای سیاسی عراق در مرحله آینده خواهند بود.

از سوی دیگر محمد ناجی عضو ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم با انتقاد از اظهارات تهدید آمیز اخیر ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه گفت اظهارات علاوی درباره بازگشت خشونت در صورت همپیمانی ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق با هدف جلوگیری از ائتلاف گروههای دیگر مطرح شده است.

به گفته وی، علاوی نمی خواهد خارج از دو ائتلاف مذکور قرار گیرد، زیرا در این صورت شانس وی برای تشکیل دولت جدید عراق بدون ائتلاف ملی و دولت قانون به حداقل خواهد رسید.

 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.