توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 69344
خبر خوش برای تهرانی‌های نگران از زلزله
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۳
یک مقام مسئول در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خطاب به تهرانی ها می گوید: « نگران زلزله نباشید. پیش بینی زلزله تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست». این مقام مسئول البته خبر خوشی را در همین باره و برای رفع نگرانی ساکنین پایتخت می دهد.

سعید منتظرالقائم معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با فردا، با بیان اینکه زلزله ممکن است همین حالا و یا 400 سال دیگر رخ دهد، اظهار داشت: به هر حال مردم نگران نباشند و این را بدانند که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران بیکار ننشسته و به صورت مداوم در پی کاهش خطرپذیری بحران است.

منتظرالقائم بسیاری از خانه های شهر تهران را دارای مقاومت کافی در برابر زلزله نداست و به شهروندان تهرانی خبر داد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران برای ساختمان های آسیب پذیر طرحی را به نام «مقاوم سازی نسبی ساختمان‌ها» توسط متخصصین دانشگاهی تدوین کرده که بر اساس این طرح، می‌توان ساختمان‌ها را به گونه‌ای مقاوم سازی کرد که در زمان زلزله، ساختمان بر سر افراد فرو نریزد.

وی در توضیح جزییات این طرح گفت: در طول یک یا دو ماه می‌توان ساختمان 4 طبقه ای را مقاوم سازی کرد که البته کار شهروندان را از نظر هزینه و نیاز فنی نسبت به مقاوم سازی های کلی بسیار راحت‌تر می‌کند. این طرح هیچ نمونه‌ای در کشورهای خارجی ندارد و اساتید دانشکده فنی و شریف، آزمایشات موفقیت آمیز خود را هم بر روی آن انجام داده‌اند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری در خصوص هزینه های اجرای این طرح گفت: با مخارج کم عیوب اساسی ساختمان ها برطرف می‌شود. به طور مثال برای ساختمان‌های 200 تا 300 متری حدود 2 میلیون تومان هزینه این طرح است که البته نازک کاری ساختمان را هم شامل می‌شود.

وی ادامه داد: برای هزینه‌های این طرح، از طرق گوناگون خصوصا وام به مردم کمک مالی خواهیم کرد، حتی در نمونه های اول از لحاظ فنی، تهیه نقشه و پیمانکار نیز کمک های بسیاری خواهیم کرد.

منتظرالقائم زمان اجرای این طرح را همین سال جاری اعلام و افزود: درصدد هستیم که با مصوبه شورای شهر، مقداری از بودجه شهرداری را صرف کمک به مردم برای اجرای این طرح کنیم.

وی همچنین توضیح داد: با توجه به اینکه هرگونه تغییر در ساختمان نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد، پروانه و مجوز اجرای این طرح را هم خود سازمان از شهرداری خواهد گرفت.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری در پایان به شهروندان تهرانی توصیه کرد: می‌توانید در زمان سنگ کردن منازل و یا رنگ کردن آن، این کار را انجام دهید تا مخارج اضافی هم برایتان نداشته باشد. ممکن است این ساختمان پس از زلزله قابل تعمیر نباشد ولی نکته مهم اینجاست که حداقل جان خود را از دست نمی دهید.

مشروح گفتگوی « فردا» با معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درباره تمهیدات این سازمان در برابر وقوع احتمالی زلزله به زودی منتشر می شود.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.