نظر منتشر شده
۱۶۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 70199
مقايسه نسلهاي مختلف فارغ التحصيل
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۱۲
بخش تحلیلی الف



يكي از بينندگان الف مجموعه عكس زير را كه فارغ التحصيلان دانشكده هنر دانشگاه قاهره در نسل هاي مختلف را نشان مي دهد، از يك سايت عربي استخراج و براي انتشار درالف ارسال كرده است.
1959

 
1978


















1995





2004









 


از آنجا كه در روزهاي آتي موضوع حجاب و عفت عمومي را در الف به بحث خواهيم گذاشت، به بهانه انتشار اين مجموعه عكس، از بينندگان محترم دعوت مي شود، ديدگاه و تحليل خود را درباره عوامل موثر بر فرهنگ حجاب و عفت و پاكدامني در شرايط امروز ايران و راه هاي ارتقاي فرهنگ عفاف در جامعه به ويژه محيط هاي دانشگاهي، به: info@alef.ir ارسال و با ساير بينندگان الف در ميان بگذارند.
 
ایران
۱۳۸۹-۰۲-۱۰ ۲۳:۳۴:۴۹
واقعا جالبه هر روز بهتر از دیروز...
برای دانشگاه تهران هم میشه تاریخ ها رو چپه کرد یعنی عکس اول 2004 ،عکس دوم 1995 ،عکس سوم و.... (308543)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۵۶:۰۳
تا 100 سال پیش حجاب ایرانیان چگونه بود خدا لعنت کند کسی را که کشف حجاب کرد.

ما هم خودمان خوب عمل نکردیم.چرا در کتاب های راهنمایی و دبیرستان ما بخش هایی از سخنان شهید مطهری را نمی اورند؟

ما از اول دبستان درسی داشتیم به نام دینی که در دبیرستان شد دین و زندگی هر سال خواندیم و حفظ کردیم و به هیچ جا نرسیدیم.حتی نتوانستیم حجاب را برای جوانانمان اثبات کنیم.
حتی نتوانستیم از فضیلت حجاب در کتاب ها نامی ببریم.


این حجابی که اسلام از ان یاد میکند و ما خود را شیعه اهل بیت میدانیم کجاست؟

حجاب فاطمی اینگونه است؟
دختران مصری که مانند ما شیعه نیستند و تاگویی مانند حضرت فاطمه ندارند حجابشان از بسیاری ایرانی ها بهتر است.


افرین به دختران مصر روی شیعه زاده ها را سفید کردند!!!! (308688)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۶:۵۳:۳۱
تازه نیستی توی مالزی ببینی دخترای ایرانی صدای اینها رو هم در آوردند! توی مالزی شیعه رو به بی حجابی میشناسن.

واقعا دخترای ایرانی اینجا به شکلی میان بیرون که انگار تا حالا رنگی از حیا ندیدند. تو رو خدا به علما بگید تشریف بیارن ببینن نتیجه عملکرد دینی ما خوب نبوده.

چرا دخترای عرب همه حجاب دارن دخترای مالایی بالای 95 درصد حجاب دارند اونوقت 80 درصد دخترای ایرانی بی حجاب هستند؟! این به یک بیماری شبیه تره تا یک مشکل فرهنگی یا دینی. (308787)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۱:۱۹:۱۰
آیا واقعا حجاب مالایی درسته؟ شما نمیتونی یه تار موشونو ببینی ولی لباس زیرشون پیداست...کمی منصف باشیم (308864)
 
جواد به ناشناس
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۰:۰۶:۳۱
ناشناس جان اينقدر لعنت نكن متاسفانه قانون حجاب اجباري در كشور ما جوا نداده ولي حجاب اختياري مثل اينكه در مصر جواب داده! (308848)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۹:۲۱:۴۴
دوست ناشناسی که کشف حجاب کننده رو لعنت کردی(منم لعنتش می کنم)، بعد انقلاب که گفتند یا روسری یا توسری چرا این طور شد؟
حالا حجاب یه طرف خیلی کارهایی که بی حجابهای قبل از انقلاب هم از آنها ابا داشتند ولی با حجابهای بعد از انقلاب از آنها ابایی ندارند یه طرف (309244)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۳:۰۴
این عکس‌ها مربوط به دانشکده هنر دانشگاه قاهره هست.
وضعیت دانشگاه هنر تهران که خیلی فجیعه و اصلاً قابل نمایش نیست! دلیلش هم از نظر من، رویکرد فرهنگی غلط و میدان دادن به این افراد هست. طوری که کسی که حجاب داشته باشه (یا مردایی که ریش داشته باشن) از نظر همین آدم‌ها برانداز به حساب می‌آن و رسماً زیرابشون زده می‌شه و سعی می‌کنن هر طوری شده کنار بزننشون.
بالاخره برخی جوون‌ها وقتی می‌بینن با حجاب و پوشش اسلامی، تو ایران که ام القرای اسلامی هست، دارن تحقیر و آزار می‌شن، ترجیح می‌دن مد روز بگردن تا هم از دید بقیه باکلاس‌تر باشن و هم از این تحقیرها خلاص بشن.
سعی در کنار زدن این فرهنگ مثل مقابله با نژادپرستیه. یک فرهنگ غلط که جز تحقیر کردن، چیزی در چنته نداره... (308702)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۲۸:۱۹
حضرت امام صادق(ع) به من فرمود: اي مفضل آيا مي داني كه \" دارالزوراء \" در كجا واقع شده است؟ من عرض كردم: خدا و حجت او بهتر مي دانند، فرمود:اي مفضل بدان كه در حوالي ري كوه سياهي است كه در پايين آن شهري بنا مي شودكه آن را طهران مي نامند و در آن \"دارالزوراء \" است، و آن شهري است كه ساختمانها و كاخهايش مانند قصرهاي بهشت است و زنانشان(در زيبايي) مانند حور العين اند آن زنها لباس كفار در بر مي كنند و با پوشش كفار خود را مي آرايند و بر \"زين \" سوار مي شوند و براي شوهرانشان تمكين نمي كنند و دستمزد كار وكاسبي و درآمد شوهرانشان (در خرج و برجي كه دارند) كفاف آنها را نمي دهد و بدين لحاظ از شوهران خود درخواست طلاق مي كنند(و بزور از آنها طلاق مي گيرند) و مردان از مردان ارضا مي شوند و زنان از زنان ، و مردان خود را شبيه زنان مي سازند وزنان شبيه مردان، و اگر مي خواهي كه دين خود را نگه داري آنجا را براي محل سكونت انتخاب نكن زيرا كه آنجا محل فتنه است و همچون روباهي كه براي حفظ و نگهداري فرزندان خود پيوسته از اين سوراخ به آن سوراخ مي رود به قله كوهها گريزان باش. \" (علائم الظهور ناظم الاسلام كرماني، منتخب التواريخ به نقل از بحار الانوارعلامه مجلسي و نيز جهان در آينده ص 106 (308730)
 
محمدعلی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۳:۳۱:۲۶
سلام دوست عزیز بنده در مورد این حدیث و سند آن تحقیق کردم متاسفانه این حدیث فاقد سند و علی الظاهر مجعول است.
با تشکر یک طلبه (308904)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۲۲:۴۲:۱۱
دوست من شما بر طبق چه سندی این روایت رو رد میکنی؟
من با سند گفتم که از بحار الانوار است .شما سند بیار که این روایت مجعول است.اخه بنده هم طلبه هستم . (309112)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۰:۳۹:۱۵
برادر عقل من میگوید این حدیث مجعول است. پیامبر هم به من اجازه داده که از عقل استفاده کنم. این متن که اخیرا در اینجا و آنجانقل میشود شبیه صحبت کف بینان است نه معصوم. مشابه آن متاسفانه در مجموعه علامه مجلسی کم نیست. (309195)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۸:۰۹:۳۲
دوست من کسی می تواند حدیث را تایید را رد کند که مسلط به علم اصول و رجال باشد.

راستی مگر دروغ گفته؟شهر تهران الان بالاترین رتبه ی طلاق رو در ایران ندارد؟ (309406)
 
محمد رضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۲:۳۹:۴۵
من نمیدونم که حدیث سند داره یا نه. تحقیق نکردم.
ولی در جواب دوستی که حدیث رو نوشته باید گفت که اگر نگاهی به مقدمه بحار بیاندازیم, در آنجا علامه آورده است که به دلیل وقت کمی که در این دنیا دارم ,احادیثی که گرد آورده ام, همه اش دارای اعتبار نیست و آیندگان در آنها تحقیق کنند.

در جواب برادر طلبه هم باید گفت که چیزی که عیان است, چه حاجت به بیان است. واقعا داریم این بی دینی رو میبینیم.
آن روزی که گفتند یا روسری یا توسری, باید فکر این روزها رو هم میکردند که نکردند. (309220)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۹:۲۵:۲۶
طلبه های گرامی لطفاً تا مطمئن نشدید حدیث روایت نفرمایید! (309246)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۲۲:۴۳:۳۶
ایا بهتر از این هم میتوان به جنگ صادق ال محمد رفت (309152)
 
حاج ممد
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۸:۰۱:۲۲
واقعا از این تحلیل خام و ابتدایی ات متاسفم. اولا هر موقع من ریش می گذارم، احساس می کنم احترام بیشتری بهم می گذارند و طرف مقابل با حساب و کتاب بیشتری برخورد می کند تا در حالتی که ریشم رو می زنم.(این رو من تو جامعه تجربه کردم) بعدشم آیا صرفا تحقیر توسط یک عده دلیل این می شود که یک نفر ، حجاب را کنار بگذارد. اگر یک همچین چیزی رو در کسی دیدی، بدون که آن طرف حجابش رو از طریق تبلیغات و شعار حفظ کرده . وگرنه کسی که با اعتقاد ، حجابدار بشه ، به همین راحتی کنارش نمی گذاره. در دوره رضاخان ، یک عده سالها از خونشون بیرون نیومدند تا کشف حجاب نشند. ما که از آنها شرایط بدتری نداریم که.کسی که از روی اعتقاد حجابدار بشه با این بادها که چه عرض کنم، با این نسیمها ، حجابش رو کنار نمی زنه. (308816)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۲۱:۱۷
خدا لعنت کند اون افرادی که فحشاپروری را به نام آزادی رواج دادند (308727)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۱:۴۵:۳۹
خداوند انهایی که لا اکراه فی الدین را در حجاب منکر شدند هدایت فرماید (308869)
 
president
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۳۰:۳۰
وقتی دو عکس اول مربوط به زمان ممنوع بودن حجاب است و دو عکس بعد زمانی که می توان حجاب هم داشت؛ چه انتظاری دارید؟!
خوب معلوم است که تعداد با حجاب های دو عکس آخری از دو عکس اولی بیشتر است! (308806)
 
ff
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۰:۱۵:۳۶
باید حجاب را انتخاب کرد نه آن را اجبار.نتیجه اجبار وضعیت اکنون جامعه ما ونتیجه انتخاب وضعیت اکنون دانشکده قاهره (308970)
 
علي
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۰:۲۴:۳۰
من به عنوان كسي كه هم در ايران درس خوانده ام و هم در خارج از كشور، نظر دوستان را به نتيجه حجاب اجباري جلب مي كنم. مگر حجاب براي كم شدن فساد در جامعه نيست؟ خوب نتيجه حجاب اجباري در كشور ما، چشم چراني جوانان در خيابانها، دانشگاه ها و بسياري مراكز اجتماعي است. اما در خارج از كشور با وجودي كه حجاب اجباري نيست، خيلي ها حجاب دارند و خيلي ها هم ندارند ولي هيچ كس به كس ديگر نگاه ناجور نمي كند. اين مسئله را من تا وقتي كه با چشم خودم نديده بودم باور نمي كردم. در ايران نتيجه 30 سال حجاب اجباري، فساد در بين جوانان، وضع آرايش وحشتناك دختران و خودنمايي آنها به انواع مختلف بوده. در حاليكه در كشوري كه اينجانب در آن درس خوانده ام حجاب اجباري نبوده ولي همه مردم عادي زندگي مي كنند و كسي نگاه هوس آلود به كسي نمي كند. بنابراين حجاب اجباري نتيجه اي جز افزايش فساد زيرپوستي و روي پوستي در جامعه ندارد و بايستي به تدريج (نه بصورت ناگهاني) از جامعه ايران كنار گذاشته شود. در غير اينصورت موجب تنفر شديد دختران از ديني خواهد شد كه به آن اعتقاد راسخي ندارند ولي مجبورند قوانين آنرا اجرا كنند. (308551)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۱۱:۵۳
در ايران نتيجه 30 سال حجاب اجباري، فساد در بين جوانان، وضع آرايش وحشتناك دختران و خودنمايي آنها به انواع مختلف بوده.
این گزاره‌ایست که مرتب تکرار می‌شود تا در ذهن ما بنشیند، اما پشت آن هیچ منطقی نیست.
این آرایش وحشتناکی که می‌‎فرمائید از کجا آمده؟ این مدل‌های عجیب و غریب آرایش، اباحه‌گری و مجاز دانستن فساد به بهانۀ خصوصی بودن آن، مجاز دانستن بی‌حجابی به بهانۀ خصوصی دانستن شیوۀ لباس پوشیدن و ... همه و همه از تبلیغاتی است که دارد به شکل گسترده ذهن جوانان ایرانی را مشغول خودش می‌کند و از راه‌های مختلف از جمله ماهواره، اینترنت، فیلم‌هائی که در هر گوشه از خیابان‌ها در دسترس است، منتقل می‌گردد.
مد روز آرایش غربی که از زیر بته تولید نمی‌شود! فشن خودساخته که نداریم! به هر حال جائی باید درستش کند و بفرستد تا برخی تقلید کنند...
بگذریم... مهم نیست! می‌گویند تهاجم فرهنگی دروغ است. بگذار ما هم سرمان را زیر برف کنیم... (308696)
 
علي
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۵:۵۴:۳۸
دوست عزيز
من با حجاب مخالف نيستم اما با حجاب اجباري مخالفم. يعني اينكه علتي ندارد كسي كه به چيزي معتقد نيست آنرا انجام دهد. اگر كسي به زور اعتقاد ديني بر او تحميل شود، ديگر فرصت تفكر نخواهد داشت وهيچگاه هم بسراغ تفكر و علت يابي در مورد آن نخواهد رفت. چون چه تحقيق كند و چه نكند بايد اين حجاب را رعايت كند و راهي ندارد. اين فشن را هم كه شما مي گوييد در هيچ جاي دنيا در بين مردم عادي رايج نيست، اما ايرانيان به دنبال آن مي روند چرا كه انتخاب بهتري براي آنها تعريف نشده است. شما در خارج از كشور كمتر جامعه اي را پيدا مي كنيد كه زنان و دختران به آرايش روي آورند. حتي در اكثر جوامع زنان و دختران در زندگي معمولي اصلاً آرايش نمي كنند. حتماً فيلمهاي خارجي را ديده ايد. اگر ايرانيان تحت تآثير فرهنگ غرب هستند، چرا مردم غرب مثل زنان و دختران ما خودنمايي نمي كنند؟ چرا دختران ما به خود نمايي روي آورده اند.
شما آيا فكر مي كنيد، وضع حجاب فعلي دختران در جامعه ايران موجب ايجاد هوس در مردان نمي شود؟ بايد بگويم وضع فعلي حجاب وآرايش دختران در ايران بسيار تحريك كننده تر از حالتي است كه زنان بدون داشتن حجاب و بدون آرايش در جامعه حاضر شوند. اين يك واقعيت است و نتيجه حكومتي شدن حجاب در جامعه است. (308769)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۵:۰۳
من که متاهل هستم از همسرم دلیل خودآرایی غلیظ بعضی از دختران را جویا شدم ایشان گفتند :شاید به خاطر ترس از شوهر نیافتن و بالا رفتن سن باشد که برای دختران از نظر عرفی بسیار بد است. (308876)
 
علی سراج
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۱:۲۶:۰۱
من با حجاب مخالف نيستم اما با حجاب اجباري مخالفم. يعني اينكه علتي ندارد كسي كه به چيزي معتقد نيست آنرا انجام دهد.
ادعا: من با شراب خواری مخالفم، ولی با حدود الاهی در مورد شرابخوار مخالفم(!) یعنی علتی ندارد کسی که به چیزی معتقد نیست، آن‌را انجام دهد!
من با فحشا مخالفم، ولی با این‌که اگر کسی فحشا انجام داد جلویش را بگیریم مخالفم(!) باید باید در جامعه قمارخانه و شرابفروشی و کاباره و فاحشه‌خانه‌ها و ... آزاد باشند.
من با برهنگی مخالفم، ولی با این که اگر کسی لخت مادرزاد بیرون بیاید، او را بگیرند مخالفم. باید اجازه دهند زن‌ها عریان در جامعه بگردند(!!)
استدلال در همه موارد بالا یکسان است! اگر می خواهید حدی قائل باشید، چرا حدود الاهی را نپذیریم؟
به گفته مراجع تقلید، یکی از وظایف حکومت اسلامی این است که اجازه ندهد حرام‌های الاهی در جامعه به طور علنی هتک شود، و چون حجاب از مسلمات قوانین قرآنی است، حکومت اسلامی وظیفه دارد که اجازه هتک این حرام الاهی را ندهد.
ضمنا به قول امام خمینی، ما مأمور به وظیفه ایم... نتیجه‌گرایی(utilitarianism) \'hi عواقب خطرناکی دارد (309291)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۱۶:۲۴
اقاي محترم اين مدها و ارايشهاي بقول شما وحشتناك در كشورهاي ديگر بيشتر از ما وجود دارد منتها چون در انجا دين و حجاب اجباري نيست بدون هيچ سرسختي و مجادله راه درست را انتخاب ميكنند اما در كشور ما بخاطر لجبازي با اجبار به راههاي اشتباه ميروند (308797)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۵:۰۱:۲۲
دوست ناشناس 308797
من صحبت آن آقا یا خانم را تایید میکنم که در اروپا چنین آرایشهایی مطلقا وجود ندارد بجز در گروه زنان ویژه. آنچه در یک لحظه نگاه در ایران از چهره زنان بچشم میخورد، در اینجا 1 سال بگردید پیدا نمی کنید. در آلمان آرایش تنها مخصوص پیرزنان بطور محدود و یا هنرپیشگان است. ضمنا موضوع افراط در آرایش و خودنمایی ابدا محدود به غیر مذهبی ها نیست. آیا شما زنان چادری با آرایش افراطی را نمی بینید؟ (309059)
 
حاج ممد
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۴۷:۱۷
شما خیلی علاقه داری سر افراد زیر زمین،برف ویا ... باشد.هر از چند گاهی از این حرف ها می زنی. لطفا زیر دیپلم صحبت کن تا ما منظور شما رو بفهمیم و فکر نا جور نکنیم.
به هر حال بایستی یک فرد ، لزوم حجاب را بفهمد تا با اعتقاد ،آن را حفظ کند. علت اینکه علی می گوید 30 سال ، حق دارد.چون به حمدا... 31 سال از حکومتی که عنوان اسلامی را دارد ، می گذرد. حکومت طاغوت یک همچین ادعایی نداشت و ما از آن انتظاری نداشتیم.لکن در این 30 سال انسانهای مذهبی بیشتری تربیت شدند و سرمایه گذاری زیادی روی این قضیه شده. و انتظار این است که در مورد یک همچین مساله ای ، فعالیت بیشتری صورت گیرد تا انسانها نسبت به همه مسائل اسلامی از طریق عقلانی ، آشنا گردند تا یک چیز پایدار در آنها به وجود آید. اگر در اسلام بگردیم ، به خوبی می توانیم اثبات این مسائل را داشته باشیم.فقط یک مقدار کار بیشتری از قشر مذهبی می طلبد. با زور و شعار نمی توان بذر یک قضیه ای را در فکر و قلب انسان ، گذاشت. بعضی از عملکرد های بد هم در این زمینه بی تلاثیر نبوده است. (308812)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۶:۴۸
موافقم.معضلات فرهنگی راهکارهای فرهنگی می طلبد نه پلیسی. (308877)
 
sia1368
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۰:۴۰:۵۶
فیلم و اینترنت و ماهواره که تمام دنیا هست اتفاقا کشورهای دیگه این رسانه های تبلیغاتیشون هم از نظر کمیت هم کیفیت بیشتر و بهتره پس چرا تو ایران اینقدر آرایشها و مانتوهای عجیب غریب زیاد هست که آدم 20 سال خارجی وقتی میاد ایران دو تا شاخ گنده رو سرش سبز میشه (308857)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۵:۳۱:۳۲
به خدا دخترهای غربی به اندازهدخترهای ایرانی آرایش نمی کنند. دلیل اصلی هم به نظر من فقط یک چیزه. طبیعت انسان همیشه به دنبال مقابله با هرچیز اجباریه. (308927)
 
سيد محسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۴:۵۲:۴۶
شما اگر در ماهواره، نمونه آرايش ايراني که به شدت غليظ است را پيدا کردي جايزه داري (309058)
 
هموطن
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۱۵:۰۲:۰۷
سلام.

1- خواستم بگم رفتار غلط در مورد اجبار در حجاب لازم نیست خودش ایجاد کننده مد و آرایش باشه ، همینکه کسی رو از خودت روندی میره جایی که جذاب تر و فریبنده تر باشه ، اونهم کسی که بهش هویت واقعی تاریخی ، ملی و مذهبی نداده باشی

2- خواهش میکنم واژه تهاجم بی فرهنگی رو برای برخی رفتارهای زشت و زننده بکار ببرید نه تهاجم فرهنگی چون فرهنگ در ذات خودش معنای جرکت به سوی رشد و تکامل داره و مثبته

3- ما نباید سر خودمون رو زیر برف کنیم اما باید بدونیم که با تحکم و دوری از سازندگی فعال و مثبت کسی به جایی نمی رسه

موفق باشید (309782)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۶:۱۸
خوب تکلیف ما با ایه های قران و تاکید بر حجاب چه میشود.؟

خداوند مشخص کرده که حدود حجاب اسلامی چگونه است و گفته مسلمانان در هر شرایطی ان را حفظ کنند.

حالا این صحیح است که در تنها حکومت شیعه جهان حجاب را اختیاری کنند و ناگهان تعداد زیادی شیعه بدون حجاب به خیابان ها بیایند؟ دیگر انوقت جمهوری اسلامی نیستیم و بهتر است در همه چیز تجدید نظر شود. (308705)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۲۰:۵۴
آقای ناشناس. می گویید در تنها حکومت شیعه جهان اگر حجاب را اختیاری کنند یکدفعه خیلی ها بی حجاب بیرون می آیند خوب این حکومت که دیگر شیعه نیست!
می دانید چرا اعتقادات دینی مردم تضعیف شده است؟ به نظر من مهمترین دلیلش افرادی در حکومت هستند که به نام دین و اسلام اقدامات خلاف شرع و دین انجام می دهند یا با ابزار دین و ائمه معصومین (ع) اقدامات اشتباه خود را توجیه می کنند و حتی به بیت المال دست اندازی می کنند. این رفتارهای غلط به نام دین.اعتقادات دینی و مذهبی مردم را مانند موریانه می خورد! (308879)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۳:۰۸:۰۰
خداوند مشخص کرده که حدود حجاب اسلامی چگونه است و گفته مسلمانان در هر شرایطی ان را حفظ کنند.
نکته بالا را همه ایرانیان زیر 40 سال می دانند چون در مدارس بارها این موضوع گوشزد شده اما خداوند اصلا نفرمورده که وظیفه حکومت اسلامی برخورد فیزیکی است. اگر نگران این باشیم که بعد از 30 سال اموزش، با اختیاری اعلام شدن حجاب ناگهان یک کشور 70 میلیونی بی حجاب می شوند (البته 35 میلیون زنان آن) خوب یا اموزشمان غلط بوده ویا برخوردمان اشتباه بوده پس بهتر است لجبازی و خجالت کشیدن از 30 سال کار بیهوده را کنار بگذاریم. مسئولان فکر می کنند با دستورات فیزیکی می توان حفظ حجاب کرد در حالیکه حفظ حجاب بخصوص در زن فطری است و این فطرت زن است که اورا واداربه حجاب می کند نه انواع واقسام گشت وپلیس و.... (308894)
 
واقع بین
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۳:۱۷:۵۵
دوست عزیز!متاسفانه باید قبول کرد که دین اکثریت ماها دین ارثی است ونه دینی که ازروی تحقیق ومطالعه به آن رسیده باشیم،لذااینکه می گوییدخداوند گفته ،\"مسلمانان درهر شرایطی حجاب اسلامی را حفظ کنند\"اول جمله مشخص کرده:\"مسلمانان\".پس وقتی درهمین قدم اول ،اسلام را به اختیار ومطالعه خود انتخاب نکرده ایم(واتفاقا آیه لا اکراه فی الدین دراینمرحله معنی داردنه بعداز پذیرفتن دین که بایدمطیع بود)آن وقت چه معنی دارد که افراد حجاب اسلامی داشته باشند؟! به نظرم اگر از همان اول انقلاب ،به جای اصرار برشکل حجاب،به فلسفه وجودی آن پرداخته می شدفطرتهای پاک ،یقینا پوشیدگی ووقار رابربرهنگی وبی وقاری ترجیح میدادند. (308900)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۷:۵۲:۵۷
ميشه منو راهنمايي كنيد در كدوم آيه قرآن به سر كردن چادر مشكي تا نوك پا اشاره شده؟ به قبيح بودن روسري رنگي؟ والا اون آرايشها كه ميگيد تو شهرستانها وجود نداره اما هر قدر دلتون بخواد اجبار تو انتخاب رنگ مشكي هست. اگه حجاب اجباري نبود من باز حجاب داشتم چون از نگاه هر موجود مذكري به خودم متنفرم. اما اينكه حق ندارم لباس كرم يا قهوه اي يا طوسي سركار بپوشم ديگه دارم از همه چي زده ميشم (308941)
 
جليل محبي
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۰۶:۲۲
شما يك پوزسيتيويست به تمام عيار هستيد! مسايل اجتماعي هزار و يك علت داره. چطور شد بي حجابي و چشم چراني نظر شما رو جلب كرد. چرا هجمه تبليغاتي غرب و ماهواره ها و فيلم هاي مزخرف صدا و سيما و عملكرد غلط دولتها و ... كنار رفت و حكم خدا علت فساد شد؟ واقعا متأسفم... (308722)
 
ایران
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۹:۵۰:۴۸
تحلیلتون مثل ایران فقط تهرانه بود!
85 درصد به بالای زنان ایران حجاب دارند.
منظورم از حجاب به معنای تمام و کمالش بودا... (308844)
 
andishe
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۱:۴۱:۰۸
علی خوب نتيجه حجاب اجباري در كشور ما، چشم چراني جوانان در خيابانها، دانشگاه ها و بسياري مراكز اجتماعي است. اما در خارج از كشور با وجودي كه حجاب اجباري نيست، خيلي ها حجاب دارند و خيلي ها هم ندارند ولي هيچ كس به كس ديگر نگاه ناجور نمي كند.
خوب مسلم است از آنجا که محدودیتی برای ایجاد روابط جنسی در بسیاری از کشورها مخصوصا جوامع غربی وجود ندارد، نمود و بروز فساد مسلما در چشم چرانی نیست!
راه درمان چشم چرانی و فساد اخلاقی موجود در بعضی شهرهای بزرگ ایران کار فرهنگی و تلاش برای اقناع نسل جوان نسبت به دستورات دینی و فراهم کردن زمینه ازدواج و روابط مشروع و قانونی است نه آزاد گذاشتن و دامن زدن به فساد.
تنها یک انسان کم اطلاع به بحران جرائم جنسی و اخلاقی که غرب با آن روبروست گواهی نمی دهد. برای نمونه توجهتان را به آمار زیر جلب می کنم:
- بر اساس خبر خبرگزاری AP نود و پنج درصد آمریکایی ها روابط جنسی پیش از ازدواج داشته اند.(علی خوب نتيجه حجاب اجباري در كشور ما، چشم چراني جوانان در خيابانها، دانشگاه ها و بسياري مراكز اجتماعي است. اما در خارج از كشور با وجودي كه حجاب اجباري نيست، خيلي ها حجاب دارند و خيلي ها هم ندارند ولي هيچ كس به كس ديگر نگاه ناجور نمي كند.
خوب مسلم است از آنجا که محدودیتی برای ایجاد روابط جنسی در جوامع غربی وجود ندارد پس بروز فساد مسلما در چشم چرانی نیست!
راه درمان چشم چرانی و فساد اخلاقی موجود در بعضی شهرهای بزرگ ایران کار فرهنگی و فراهم کردن زمینه ازدواج و روابط مشروع و قانونی است نه آزاد گذاشتن و دامن زدن به فساد. تنها یک انسان کم اطلاع به بحران جرائم جنسی و اخلاقی که غرب با آن روبروست گواهی نمی دهد.
برای نمونه توجهتان را به آمار مختصر زیر جلب می کنم:
- بر اساس خبر خبرگزاری AP نود و پنج درصد آمریکایی ها روابط جنسی پیش از ازدواج دارند!( 95% of Americans Have Had Premarital Sex)
- Somewhere in America, a woman is sexually assaulted every 2 minutes!!!
- 1 in 6 women and 1 in 33 men will be a victim of sexual assault in their lifetime.
- College age women are 4 times more likely to be sexually assaulted.

- In 2007, there were 248,300 victims of sexual assault.
- Only 6% of rapists will ever spend a day in jail. (308867)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۲:۲۵
به نظر من راه حل به صراحت و سادگی در آموزه های دین متعالی اسلام بیان شده است.
حجاب زن برای ایشان مصونیت است از دیده های شوم و مسموم و برانگیختن احساسات پست شهوانی .حجاب محدودیت نیست.
آیا وقتی شما به پای برهنه خود کفش می کنید آیا پای خود را محدود می کنید یا مصون ؟
ضمنا حجاب تنها مخصوص بانوان نیست برای آقایان نیز هست ولی برای زن به دلیل جذابیت خاص بدنی آنها تاکید بیشتری شده است.
گذشته از بحث حجاب که در زمینه ایمن سازی محیط اجتماعی و عمومی جامعه از شهوت پرستی و دور شدن از کارهای مفید و سازنده است بحث ارضای غریزه خدادادی جنسی و امتداد نسل است که اسلام راه آن را در ازدواج قرار داده است و بیان کرده که اگر جوانی استطاعت بر ازدواج دائم ندارد ازدواج موقت با شرایط کاملا مشخص انجام دهد تا هم از نظر جنسی رضایت کسب شود و هم محیط اجتماعی مصون بماند.
به نظر من متاسفانه از نظر عرفی ذهنیت بدی نسبت به ازدواج موقت وجود دارد که در وهله اول وظیفه شرعی عالمان بانفوذ دینی در تبلیغ این مهم است و در وهله دوم تمهیدات دولتی و حکومتی است.اگر نقص قانونی وجود دارد در مجلس صورت گیرد.
ضمنا برای جلوگیری از سوء استفاده مردان متاهل می توانند قانون ازدواج موقت را صرفا برای مردان بدون همسر مجاز کنند تا بانوان شوهردار دچار تشویش و نگرانی از این بابت نشوند.
به هر حال یا ما مسلمان هستیم یا به اسم و نام مسلمانیم.اگر واقعا مسلمانیم باید قوانین اسلام را که برای سعادت انسانها در دو جهان است اجرا کنیم.
برایم عجیب است که متاسفانه افراد صاحب نفوذ در کشور ما گامی در جهت تبلیغ این امر برنمی دارند و ما شاهد وجود فحشا و روابط زننده و خارج از چارچوب در جامعه هستیم که دیگر دارد شکل علنی و نگران کننده ای به خود می گیرد. (308875)
 
bzh
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۰:۲۴:۵۹
این عکسها یه جورائی آزادی حجاب رو نشون میده. یعنی اونی که میخواد حجاب استفاده میکنه و اونی هم که نمیخواد استفاده نمی کنه. درعکسهای اول ودوم کسی از خانم ها حجاب اسلامی ندارد. این یعنی حجاب ممنوع. ( کار اشتباه )

درعکسهای پائین خانم های محجبه و غیر محجبه مختلط هستند. (شاید درست)

حجاب در ابتدا باید در فکر انسان باشد و نه بصورت ظاهری و با پوششی غیر دلخواه. این پوشش غیر دلخواه ما را به سمت از خود بیگانگی سوق داده . حال چه این از خود بیگانگی به سمت غرب باشد یا عرب . پوشش زنان ایرانی با لباس های محلی چه ایرادی دارد که ما سراغ الگو های عربی (مانتو و مقنعه) رفته ایم؟ پوشش های محلی ایرانی صد ها بار ارزشمند تر از تمام پوششهای زنان در کشورهای همسایه و بخصوص کشورهای عربی است. لازم است به این سمت کمی خود باوری را به جامعه تزریق کنیم حرکت کنیم.

ضمنا در رژیم طالبان که به زور چادر (گونی) بر سر زنان فلک زده کشور افغانستان کشیدند آیا نتیجه مطلوب گرفته شد؟ و یا رضا خان که چادر از سر زنان برداشت ؟ به هر حال حجاب باید از درون بجوشد و نه از برون. (308552)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۱۶:۲۶
یه سوال

به نظرتون وقتی قائم ال محمد حجاب یه سری از ماهارو میبینه چه فکری میکنه درباره ما.

بشینیم فکر کنیم که چرا ما دل امام زمان رو به درد میاریم

حداقل امام علی اگر بهش خیانت شد خیالش از حجاب مردم راحت بود.ولی مهدی ما 313 یار که نداره هیچ باید هر روز به خاطر کارای اشتباه ما ناراحت بشه

فرازی بر نامه امام زمان به شیخ مفید

ما از لغزشهائي كه از بعضي

شيعيان سر ميزند از وقتيكه بسياري از انها ميل به بعضي از كارهاي ناشايسته اي

نموده اند كه نيكان گذشته از ان احتراز مينموده اند و پيماني كه از انها براي توجه به

خداوند و دوري از زشتي ها گرفته شده و انرا پشت سرانداخته انداطلاع داريم

گويا انها نميدانند كه ما در رعايتحال شما كوتاهي نميكنيم و يا شما را از خاطر

نبرده ايم و اگر جز اين بود از هر سو گرفتاري به شما رو مي آورد و دشمنان

شما شما را ازميان ميبردند


« اين نامه در آغاز شوال به سال 412 هجري نگارش يافت. »
(308698)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۰:۴۰:۰۱
اگر اين مجموعه را در دانشگاه تهران بگذاريد نتيجه اين ميشود كه تا از ابتدا تا سالهاي اواخر دهه40 بي حجابي با عفت نسبي برقرار بود
از اواخر دهه40 تا نزديكي هاي انقلاب بي عفتي به اوج رسيد و دانشگاه تهران محل شهوتراني و هرزگي بعضي ها شده بود
بع از انقلاب تا اواسط ده 70 وضع عفاف بطور نسبي بهتر از هميشه بود و از اواخر دهه 70 تا امروز وضع حجاب و عفاف در دانشگاه تهران روز به روز بدتر شده است.

من چادري نيستم ولي اين وضعي كه برخي دانشجوها دارند واقعر شرمسارم مي كند.

ع- ر
كارمند با 26سال سابقه كتابخانه مركزي دانشگاه تهران (308555)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۰:۵۳:۵۱
1. فکر کنم تاریخ اولین عکس رو اشتباه زدین.

2. پدیده بازگشت به حجاب که در کشورهای عربی از جمله مصر اتفاق افتاده معمولا با عنوان reveiling شناخته می شود. (308558)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۰:۵۵:۱۶
وقتی ایرانی ها افراط می کنند و زشت پوشی را با آزادی اشتباه می گیرند بهتر است زیر همان حجاب باشد . من در کانادا هنوز به آن زشتی که بعضی دختر های شمال شهری بیرون می آیند هنوز ندیدم چون پلیس آنها را به جای زن های خیابانی بازداشت یا مردم اذیت شان می کنند . وحشی بازی با آزادی فرق داره. (308560)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۵:۴۳:۲۸
در کانادایی که شما دختر به آن شکل ندیدی من دختر با بالاتنه تقریبا عریان دیدم! شرافت در کلام هم بد چیزی نیست. تو تنها کانادا رفته نیستی! بهتر است دختران نجیب ایرانی را با بقیه کشورها مقایسه نکنید! (308768)
 
bzh
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۸:۱۹:۵۱
آقای حاج آقا،
پوشش یک امر نسبی است و شما نمی توانید به آن لقب زشت ویا زیبا بدهید. اما می توانید بر اساس فرهنگ یک جامعه به آن صفت مناسب و یا نامناسب بدهید. مثلا اگر خانمی در ایران روسری و یا مقعنه خود را از سر بردارد این پوشش در حال حاضر در کشور ما یک پوشش نامناسب قلمداد می شود. اما همین حرکت در لبنان و ترکیه و سوریه و مصر و.... عادی است.
آزادی را در پوشش جستجو نکنید. چون همان جمله معروف که در دبیرستان ها به همه ما یاددادن راتداعی میکنه : اگر برهنگی آزادی است پس حیوانات از همه آزاد ترند!!
و این جمله کمی از منطق بشری به دور است. بدترین دفاع از حجاب. (308947)
 
مینا از ارومیه
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۰:۲۱:۴۵
شماهم نشستی تو کانادا و برا ما از اونجا راپورت های اعصاب خورد کن میدی اقا جان ایهنا همه نتیجه حجاب اجباری است لطفا حتما چاپ کنید
در ضمن در جواب اقایی که دلیل ارایش خانمها را پیدا کردن شوهر نوشته اند بگویم که ما خانمها برا ادامه زندگی به موجود دیگری به اسم اقا بالا سرنیاز نداریم که حالا بخوایم به خاطر یافتنشان شیوه زنگی را تغییر بدهیم یک دختر خانم ارایش می کند بدلبل اینکه زیبایی را دوست دارد نه چیز دیگر خواهشا چاپ کنید که میخوام جواب اقایان را داشته باشم (309267)
 
bzh
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۲۱:۴۱:۵۵
مینا خانم ،
شما از دیدگاه یک زن متعصب به این مقوله پرداخته اید. زنان شاید زیبائی را دوست داشته باشند. اما اجتماعی زندگی کردن اولویت برخواسته های درونی افراد دارد. شما اگر با آرایش کردن در دید عمومی قرار گیرید ، آسیب پذیری تان بیشترخواهد شد. ضمنا زیبائی را برای خود باید دوست داشته باشید و نه زیبائی برای دیگران. یک زن برای خودش باید زیبا باشد و برای خانواده و نه برای دیگران و در مجامع عمومی. (309937)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۱:۰۹:۱۹
مختصر بگم افراد باید احساس کنند بر اساس انتخاب و تصمیم گرفته شده خودشان فاعل عملی هستند نه بر اساس تقلید، تبعیت از سنت، اجبار یا هر عامل خارجی دیگر. (308564)
 
Mehdi i
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۱:۱۳:۵۷
Ba Salam
Man chizi ke az adel khodavand fahmidam, va hamintor az eslam inn ast ke harkasi masoule amaal khod dar inn donya va ann donya ast. Albateh mohiyt ham bayad tori bashd ke betavand rahe khob va bad ra be ma beyamozad ba ejabr va zoor. Balke afrad bayad haghe entekhab dashteh bashan dar charchob ghavanin keshvar. Natijatan, man fekr mikonam ke hejab ejbar sahih nist va dar deraz modat javab nemidahad. Harchand ke khanevadeh khodam kaman hejab daran, inn entekhab anhast. va man ehteram migozram. Benazare man hejab asli, dar raftar va manesh ensanha ast. Afrad bayad khodeshan be inn mohem dast peyda konand. Inn mesle hamn ast ke Amrka mikhad democracy ra ba zore asleh ghaleb konad. Khadavan be hame salamat dahad. (308565)
 
اسدالله
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۱:۳۵:۴۵
حجاب در مصر امری کاملا اختیاری میباشد و این تصاویر نشان میدهد که با گذشت هر دهه به تعداد زنان و دخترانی که شخصا و بدون هرگونه تعزبری محجبه شده اند افزابش چشمگیری مشاهده میشود. (308568)
 
عبدالهي
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۱:۴۸:۵۷
حجاب يك امر اختياريه و زوري نميشه اعمالش كردبايد در ابتدا زمينه هاي گرايش به اونو فراهم كرد بعد انتظار داشت كه مردم رعايتش كنن.وقتي سن ازدواج بالا رفته بيكاري بالاست و.... چه انتظاري از بروبچه هاي مجرد دارين؟؟؟؟؟؟ (308570)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۱:۵۷:۴۴
عکسهای جالبی ومقایسه جالبتری رو نشان میده در جامعه تقریبا سکولار مصر با اون دولت به قول خودمان دیکتاتور وخائن ! نشان از آزادی انتخاب حجاب در اون قشر دانشجو رو میده که بد ون فشار وطرحهای عفاف اجباری مسیر خودشونو انتخاب می کنند وکسی هم از روی اجبار تن به این کار نداده واین نشان دهنده رشد فکری بسیار بالای اونها رو می ده این مسئله در ترکیه امروز هم وجود داره اگربه ترکیه سفری داشته باشید دقیقا به این مسئله بر می خوری در یک جامعه لائیک چطور افراد آزادانه با توجه به عقایدخود مسئله پوشش وحجاب را انتخاب و زندگی مسالمت آمیزی را ادامه می دهند وجامعه رو در گیر این چنین مسائلی نمی کنند چرا که افراد اون جامعه به اون درجه از رشد رسیده اند که نوع پوشش خود را انتخاب کنند که هیچگونه مشکلی برای دیگران ایجاد نکند در همین دو کشوری که نامبرده شد دختران وزنان محجبه رو اگه به زور هم بخواهنداونها دست از حجاب خود بردارند قادر به این کار نیستند چرا که اونها به نوع حجاب خود ایمان دارند واز روی تفکر وادله به این نقطه رسیده اند وحتی در مورد بی حجابهای اون جامعه هم این ادله صدق میکند چرا که آنها هم دلایل خودرا دارند که برای تمام اون جامعه مورد احترامه ولی ما بعد از سی سال هنوز اندرخم یک کوچه ایم و قادر به قبول یک سری واقعیات نیستیم و مرتب یک دور تسلسل به روز شده رو طی میکنیم.نحوه بر خورد با حجاب وپوشش در اوایل پس از پیروزی انقلاب وزمان جنگ رو بیاد بیاوریم که چه طزحهایی در وساییل حمل نقل عمومی ودر دانشگاهها وحتی گزینشهای استخدامی داشتیم و بعد ازون یک دوره فترت وگشایش ودوباره طحهایی بدون نتیجه مثل گشت ارشاد با اون برخوردهای زننده که نتیجه اش رو هم دیدیم وامروز بعد از سی سال انقلاب وادعا ی ام القرای کشورهای اسلامی هنوز بر سر این مسئله در جازدهایم میدانید چرا برای اینکه روند تحول جامعه رو هنوز قبول نداریم ویا نمی خواهیم قبول کنیم وبخاطر همین همه مسائل فرهنگی رو از دریچه زور وتهدیدو چماق می خواهیم حل کنیم .واین جواب نمیدهد چرا که عصر عصر ارتباطات وماهواره واینترنت است وباید فکری نو اندیشید . (308571)
 
سید سعید
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۲:۰۲:۵۳
چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»

روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند »
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »

رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»

روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»

منابع:
بحارالانوار، ج 43، صفحات 91 و 93 و 54 و 81 و 189.
بحار/92/43 اول صفحه -
بحار/189/43 -
بحار1/81/43-
بحار/54/43 - (308572)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۲۱:۲۵
جالبه این دوستمون روایت از اهل بیت اورده درباره ی حجاب رای مخالفش بیشتر هست.به نظرم صهیونیست ها و ضد اسلامی ها اولین بازدید کنندگان این سایت هستند (308728)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۷:۵۸:۵۲
آقاي سيد سعيد
باور كن من هم دوس ندارم صب تا شب با مردها كار كنم. اما چه كنم كه خرج زندگي بالاست. نميخواهم بچه هايم گدا بزرگ شوند (308944)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۲:۴۸:۱۵
با سلام
به نظر بنده برای بهبود وضع حجاب, در مرحله اول این برخوردهای قاطع را در جامعه ( مثلا گشت ارشاد ) قطع کنند
در مرحله دوم : با دلایل منطقی ثابت شود که اسلام تنها آیین و راه رسیدن بشر به آرامش دنیایی و آخرتی است. در این صورت کم کم متوجه میشوند که جز با عمل کردن به دستورات اسلام, راه دیگری ندارند. و آسان ترین راه هم همین است.
البته بهتر است این مورد از رسانه تصویری پخش نشود چون مردم, بی اعتماد شده اند. در دانشگاه ها , دانشجویانی که توانایی اثبات برتری اسلام را دارند, به طور غیر محسوس با دیگران به بحث بپردازند. چه دانشجویان دختر و چه پسر. چون آقایان هم در بی بند و باری و بد حجابی نقش زیادی دارند. اگر به کسانی که بد حجاب هستند, توجهی نشود, متوجه میشوند که این راه درستی نیست.
چون به قول استاد شهید مرتضی مطهری, زن عاشق دلربایی است
حتی اساتیدی که میتوانند بحث کنند, با سایر اساتید و دانشجویان , وارد بحث شوند. حس کنجکاوی آنها را زنده کنند و برای آنها مدام سوال پیش بیاورند, در این صورت خود فرد به دنبال تحقیق میرود


التماس دعا (308579)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۰:۵۸:۱۴
دوستانی که با این نظر مخالفند , خواهش میکنم بفرمایید به چه دلیل مخالفید
با تشکر (308860)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۲۳:۴۳
توصیه می کنم کتاب \"مساله حجاب \" استاد مطهری را مطالعه کنید.کتاب مفیدی است. (308880)
 
رویا
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۳:۳۱:۲۲
موضوعی که برای من از همه جالب تر بود ، نوع ایستادن در عکس ها بود .. هر چقدر به زمان حال نزدیک میشد ، آدم ها خسته تر بودند و نشسته ... ! اگر سال 2010 عکسی بود ، همه دراز کشیده بودند ...! (308584)
 
ابو تراب
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۳:۵۱:۵۹
تا انچا که یادم میاد در دانشگاهای ایران این اتفاق برعکس است.با چادر میایند و بی چادر میروند با ریش میایند و بی ریش میروند!!
بعد از سالها زندگی در غرب به این نتیجه رسیدم خیلی از حرفها که درمورد هنر زده میشود واقعیت ندارد.برای مثال ده نمکی !!!.. همه هنرمندیم .
گول زرق و برق را نخوریم. هنر در بهتر زندگی کردن است و هنر در کمک به دیگران است .هنر در درست کردن قرمه سبزی است!
دیدن زنان محچه که در دانشگاه با قرار دادن میز کنار بوفه دانشجویی در تبلیغ دین و ارمان خود هستند واقعا شعف اور است!حیف از ایران که هنر در دست نا اهلان است. (308585)
 
eliya
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۷:۰۸:۳۳
این روز ها همه دم از حجاب و عفت می زنند ولی همه دست روی دست گذاشته اند و نگاه می کنند.
چرا صدا و سیما هیچ حرکت مثبتی انجام نمی دهد .
به نظرم برای فرهنگ سازی در این امر می توان این راهکارها را ارائه داد:
1.ساخت برنامه های کوتاه 5الی10دقیقه ای برای تبیین لزوم داشتن حجاب آثار و برکات آن توسط افراد جوانپسند مانند آقایان پناهیان،نقوی ،رفیعی و...
(این روش در مورد انرژی هسته ای چند سال قبل توسط صدا و سیما انجام شد به طوری که تقریبا همه با فرایند تولید کیک زرد اشنا شده بودند.)

2.لزوم پخش مصاحبه با دختران مسلمان اروپایی که به سبب داشتن حجاب شرایط تحصیل از انها گرفته شده است و پخش این مصاحبه ها قبل از برنامه های پر بیننده صدا و سیما.

3.لزوم تهیه گزارش از شرایط و قواننین پوشش در دانشگاه های اروپا و امریکا و پخش در ساعات پربیننده.

در اینجا لازم است بگوییم که با دقت در فیلم های سینمایی خارجی که در محیط دانشگاه  ساخته می شود با یک دروغگویی تمام مواج می شویم به طوری که در این فیلم ها دانشگاه ها را محلی برای بی بندو باری نشان می دهد و گویی هیچ قانونی برای نوع لباس و رابطه بین دختر و پسر وجود ندارد در صورتی که در واقعیت کاملا متفاوت بوده و لازم است قشر جوان را از این فریب کاری آگاه سازیم. (308594)
 
محمد برهانی
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۷:۰۳:۳۲
آقا چرا خودتون رو به اون راه می زنید ؟

چرا نمی تونید درک کنید که مخالفت جوانان با داشتن حجاب کامل اون هم موقعی که اکثریتشون بهش اعتقاد دارند چیه ؟

حجاب در ایران یک مسئله سیاسی شده است اجباری شدن اون مثل ممنوعیت کروات زدن هست.
مثلا همین کروات ، حتما می دونید که الان بلا استثنا همه در مجالس عروسی کروات می بندن و در فیلمها هم برای اینکه نشان دهند طرف آدم حسابیه کروات داره !
در حالی که در همه جای دنیا کروات یک چیز رسمی توی لباس آقایونه نه تجمل .
می بینید ، با این کار نابخردانه این چیز معمولی هم بزرگش کردید .

آقایون حجاب کامل حجابی نیست که توش چادر باشه ! اون مال یک زمان و مقتضیات خودش بود .
اگر نه چرا زنان محجبه ما چادرهای زمان قاجار رو به سر نمی کنند ؟

آقا وقتی 1400از سال پیش تا همین 50 سال پیش کار کردن زن بیرون از خانه عیب بود برای این بود که شرایط جامعه و نوع مشاغل مناسب شرایط موجود نبود .

اما الان شما می تونید جامعه را بدون کارمندان خانوم تصور کنید ؟ (308933)
 
مهدي يار
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۷:۳۴:۱۸
سلام
حجاب خانمها بيشتر شده است. نميدانم آيا در مصر هم مانند ايران حجاب اجباريست يا نه!!! به نظر ميرسد اجباري نيست و بايد آنها را تحسين كرد . اگر اينجا حجاب اجباري نباشد ما اوضاعمان خراب است و خواهيد ديد از اين جماعت مثلا با حجاب؛ چقدر حجاب خود را حفظ خواهند كرد. (308596)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۷:۵۰:۴۴
فقط میگویم تشکر تشکر تشکر
عفاف را دریابید
تشکر (308599)
 
محمدرضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۷:۵۱:۰۴
هماناکه وعده الهی حق است. و دور نیست که وعده الهی محقق شود که انتن صرالله ینصرکم ویصبت اقدامکم (308600)
 
م ر.م
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۰۲:۲۹
با سلام
این عکسها در تایید همان نظریه می باشد که انسانها با تجربه نمودن تمامی آزادیهای فرهنگی،اخلاقی و.................
در نهایت به پوچی (نیهیلیسم) رسیده وبرای رسیدن به کمال نهایی نیاز گرایش به سوی یکتا پرستی را درک کرده و بتدریج به سوی قرب الهی گام بر میدارند. (308604)
 
kia
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۱۷:۵۷
[/color بد نیست از این عکسها از دانشگاههای ایران هم داشته باشیم و از 30 سال بعد از انقلاب تا کنون مقایسه ای داشته باشیم تا روند بر عکس شدن پدیدیه فوق را ببینیم. (308607)
 
ماه چهره
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۱۸:۲۳
سلام. فقط خواستم دوستانی که به این عکسها در گذر زمان نگاه میکنن به این سوال هم پاسخ بدن که آیا دختران مصری با زور و گشتهای کمیته و گشتهای امر به معروف و بعد گشتهای ارشاد و کمیته انضباطی دانشگاه ها به این درجه از ایمان و خود باوری رسیدند؟ انهم در یک کشور سکولار عربی؟ واقعا جایگاه فرهنگ آموزه های دینی درکجاست ؟ مگر مصر کشورتحت سلطه امریکا و ما کشور اسلامی مستقل نیستیم؟ پس مارا چه شده است؟
چون نیک نظر کردپرخویش در آن دید
گفتا زکه نالیم از ماست که بر ماست (308608)
 
president
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۲۳:۴۳
چرا درباره آمار بالای فساد و حتی رابطه با محارم در این کشور صحبت نمی کنید؟
باخوب بودن یک عده محدود نمی توان کل فجایع بزرگ نادیده گرفت.
خودمان را که گول نمی زنیم. همه جا آدم خوب پیدا می شود. (308802)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۲۵:۱۹
به نظر من مهمترين پيغام اين عكسها اينه كه دانشجويان همه به يكديگه احترام ميذارن درسته كه حجابشون نسبت به سالهاي قبل بهتر شده ولي به كساني كه بي حجاب هم هستن حق زندگي ميدن حتي در كنارشون عكس ميگيرن وباهاشون دوستن وبه زور وارعاب حجاب به سرشون نمي كنن اگرچه ممكنه اين نظر را نمايش نديد (308610)
 
سعيد
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۳۲:۴۴
موجب مباهات من مسلمان است.
وليكن، آيا اين رويكرد در كشور مصر با اجباري(دستوري) بودن حجاب در آن كشور به وجود آمده است؟ (308613)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۳۸:۳۱
با سلام

آفرين به اين شيوه خوب و علمي در كار فرهنگي خدا قوت (308615)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۸:۵۶:۱۴
چارلين چاپلين در نامه اي كه به دخترش دارد مي نويسد برهنگي بيماري عصر ماست و مي گويد هيچ چيز در دنيا ارزش آن را ندارد كه دختري ناخن پايش را در معرض نگاه پسري قرار دهد.

از مسئولين سايت الف درخواست مي شود متن نامه را كه بسيار اخلافي است روي سايت قرار دهند (308618)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۰۳:۴۵
به نام خدا
نيازي به شرح و تفصيل نيست. (308623)
 
ارغوان ناظري
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۱۰:۳۳
حجاب كامل با رنگهاي روشن هم ممكن است. كجاي دين بيان شده كه خانمها بايد سرتا پا مشكي بپوشند؟ در ضمن حفظ حجاب با گشت ارشاد و تذكر و فشار ممكن نيست. مگر در كشوري مثل تركيه يا ساير كشورها، كسي مسلمانها را مجبور به حفظ حجاب مي‌كند؟ مگر غير از اين است كه مسلمانها با وجود فشارهاي مختلف باز هم در حفظ حجابشان پافشاري مي‌كنند.
در ايران در حالي به مبارزه با بي حجابي مي‌روند كه مغازه ها پر است است لباسهاي نامناسب. هيچ وقت از يك دختر يا پسر جوان نمي‌توان انتظار داشت از اين نوع لباسها چشم پوشي كنند.
يا در حالي كه فيلمهاي سينمايي زندگي ديگري به مردم نشان داده مي‌شود انتظار داشت مردم خود را به سمت اين نوع زندگي سوق ندهند.
به راستي اگر دختري با آرايش آنچناني به دانشگاه برود تذكر بيشتري مي‌گيرد كه دختري كه با حجاب كامل با لباس صورتي يا سبز با دانشگاه برود؟
برخوردهاي غير منطقي و بي‌فكرانه مسئولين مثل گشت ارشاد كه جوانان را به بدترين شكل ممكن در ملأعام داخل ماشين مي‌كردند براي ارشاد و سوق به دين نتيجه‌اي جز شرايط حال جامعه را در پي نداشت.
مطمئناً نقطه شروع رواج حجاب كنترل مردم در كوچه و خيابان نيست.
نيروي انتظامي نشان داد كه جز زور راهي براي تحقق اهداف خود بلد نيست.
بهتر است از افراد عاقل تر كه روشهاي زير بنايي را در دستور كار دارند كمك خواست. (308624)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۱۲:۳۶
با سلام
قبل از همه تشکر می کنم از انتخاب موضوع خوب سایت الف
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت تاثیر آن چیزی که می بینیم قرار می گیریم حالا یکی کمتر یکی بیشتر ،ماجرای حجاب و پوشش افراد یک جامعه هم به همین ترتیب روی افراد جامعه تاثیر خواهد گذاشت اگر ظاهر افراد متعادل و مطلوب باشه تاثیری مطلوب رو بر افراد خواهد گذاشت و جامعه به سمت آرامش و ثبات روحی پیش خواهد رفت اما اگر نه افراد جامعه بی بند و بار ،و بی قید باشند نسبت به وضع ظاهریشان طبیعی جامعه به سمت بی بند و باری بی قیدی و لاابالی گری خواهد رفت در واقع من نه موافق طالبانیسم هستم نه بی قیدی بلکه موافق تعادل در ظاهر هستم موافق اون جامعه ای هستم که وقتی یک جوان یا هر فردی وارد کو چه و خیابونش می شه کمتر دچار تنش روحی وبشه بالاخره همه ما انسان هستیم و در معرض لغزش ،همه ما شهوت داریم غریزه داریم و همیشه امکان لغزش وجود دارد چه بهتر که شرایط لغزش کمتر باشد در حالی که کشورهایی مثل ترکیه سوریه و لبنان مسلمانهاش به سمت پوشش مناسب برای حجابشون می رن شما برید یه گشتی تو خیابها و پارکهای تهران بزنید تا ببینید چه خبره، یک جوان چطور می تونه به سمت گناه کشیده نشه چطور دلش نلرزه چطور اشتباه نکنه میشه این مشکلات رو با داشتن یک پوشش مناسب به دور از افراط و تفریط تا حدودی کنترل کرد (308625)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۱۵:۳۰
در غرب اين مهم به صورت ريشهاي حل شده است
مطمئن باشيد هيچ كشود قدرت طلبي از حل اين موضوعات در كشورهاي مسلمان حوشحال نخواهد شد
انان از اين مسائل حتما به نفع خود استفاده خواهند نمود
روزي به جهت كمك در امر پوشش وروزي به جهت برداشت حجاب از
سر مردم مسلمان (308626)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۲۱:۳۲
انها فکر میکردند که پیشرفتشان در پیروی از الگوی غربیان است اما مدتی نگذشت که به اصل خود برگشتند وآزادی واقعی را در رعایت عفاف وحیا (308627)
 
رحمت
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۲۶:۲۲
در روایت است که (الانسان یحرص بما منع) انسان به آنچه منع شود حریص می گردد ، می گوئید نه ، تصاویر بالا را که دیدید حالا بروید در سطح شهر خودمان وضعیت حجاب بانوان ایرانی را هم ببینید (308629)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۱۶:۱۰
قضیه به صورت حکم کلی که شما از آن استفاده کردید نیست. خودکشی ممنوع است. چرا مردم دسته دسته نمی‌روند خودکشی کنند؟! (308697)
 
ايراني
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۲۷:۲۴
اين عكسها نشان ميدهد كه فطرت انسان اگر آزاد گذاشته شود به سمت حيا رو ميكند و اگر اجبار باشد اثر فطرت ازبين رفته و روح انسان به سمت مبارزه با اجبار پيش خواهد رفت هرچند كه اين تقابل بد حجابي باشد (308630)
 
سعید آذربایجانی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۴۴:۴۶
این عکس ها اگر قابلیت مقایسه شان زیر سوال نرود نشانگر یک واقعیت تلخ برای ما مسلمانان نیز هست! با اینکه همه خوشحالیم که حجاب بیشتر شده است.

همیشه فرهنگ غرب با جلوه و تکنولوژی با غرور بر سرزمینهای اسلامی را به تصرف در می آورد. در همین ایران ما اقلیت ... در چند دهه گذشته همیشه صاحب مشاغل تکنولوژیک تر مثل عکاسی دندانپزشکی و حالا در شاخه ها صنعتی بالا هستند ...
در قاهره و دانشگاهها هم وضع به این منوال بود. حقیقت این است که وقتی مسلمان از مشکلی می نالد زود برای راه حلش برخی اصولش را نادیده گرفته شده می یابد ولی به مرور با ثبات ایجاد شده بعد از حل مشکلش اصول همیشه پایدار اسلامی اش در اولویت قرار می گیرد.
آنها با تجدد و سواستفاده از مشکلات ما برای چند گاهی جلوه گری می کنند ولی زود مسلمان بر اوضاع فایق می آید.

در زندگی فردی نیز این نادیده گرفتن اصول بنا به یک اعتراض یا یک نیاز سرکوب شده بسیار رایج است. خب اجتماع یعنی جمع همین فردیات، نه؟ (308633)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۰۹:۴۶:۴۵
بسیار جالب بودراستی اینهاچه کرده اند که توانسته اندبه اینجابرسنداگردرطول مدت سی سال گذشته کشورخودمانرانگاه کنیم میبینیم که برعکس فرهنگ بیحجابی راتغییردادهایم وپوشش جدیدیراجایگزین کرده ایم که واقعاازحجاب دوراست (308634)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۰۷:۰۸
در ایران دقیقاً بر عکس این است.اگر حجاب آزاد بود خیلی ها با علاقه به دنبال آن می رفتند .مثل ترکیه و مصر.اما وقتی احساس اجباری بودن حجاب به وجود بیاید خیلی ها می خواهند از آن فرار کنند. (308640)
 
president
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۲۶:۰۴
مثل ترکیه و مصر
یعنی الان وضع اخلاقی ترکیه و مصر خیلی خوب است!
احیانا این کشورها نیستند که به فساد و شهوترانی معروفند؟! (308803)
 
امید
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۰:۳۸:۵۰
من چون خودم در ترکیه و مالزی زندگی کرده ام میگویم حجابی که من در آن کشورها دیده ام حجابی خالص و ناب و صادقانه است .یعنی فرد محجبه با میل و اراده و اعتقادات شخصی خود که البته در طول زمان آنرا کسب کرده ،نه به او تحمیل شده است،حجاب دارد.
حجابی به مفهوم واقعی یعنی یک تار مویش هم پیدا نیست .ولی نتیجه حجاب حکومتی در ایران این میشود که همه نصفه و نیمه حجاب دارند و عقده های درونی انباشته شده در جوانان مثل بمب ساعتی در شرف انفجار. (308976)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۱۲:۰۵
آنچه از سیر این تصاویر عیان است این است که حجاب به زور و اجبار رعایت نشده است. زیرا در آخرین تصویر هم هنوز عده ای بدون حجاب ظاهر شده اند. این نشان می دهد که برای پذیرش یک امر فرهنگی باید کار فرهنگی کرد. با زور و پلیس بهتر نمی شود که هیچ بدتر هم می شود.
دو سال پیش ناجا شروع کرد به بگیر و ببند اما امسال با نگاهی به کوچه و خیابانها می توان به جرات عنوان کرد که وضعیت حجاب بسیار بدتر از دو سال قبل است.
حضرت علی (ع) می فرمایند: انسان به هر چیزی که از آن منع شود، حریص می گردد. (308642)
 
mohsen
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۳۵:۵۲
عكسها براحتي نشان مي دهد كه سمت و سوي سياستهاي فرهنگي در كشور ما تا چه حد اشتباه است.ولي كيه كه ببينه!!!!! (308651)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۱:۴۲
با سلام

با موضوعات فرهنگی نمیشودپلیسی و با زور اسلحه برخورد کرد .کاری که متاسفانه در ایران در 4 سال اخیر شاهد بودیم .
این برخوردها چون با زور و گاها با بی احترامی همراه است( همانگونه که فیلمهای برخورد نا مناسب نیروی انتظامی در سطح گسترده در کشور پخش شد)نتیجه معکوس میدهد. آیا در مصر گشت ارشاد وجود دارد؟ برخی فکر میکنن با همه مسایل میشود با زور برخورد کرد.شاید در کوتاه مدت جواب بدهد ولی در دراز مدت مسلما حتی خانمهای محجبه را از حجاب بیزار میکند که من خود شاهد این ماجرا بودم. و در آخر این را هم بگویم فرهنگ را خود مردم باید بپذیرند نه به زور به خورد آنها داد . آیا در مصر حجاب اجباری است؟ همانقدر که کشف حجاب منفی بود حجاب اجباری هم منفی است و در کل انسان در برابر زور حتی اگر به نفع او باشد واکنش نشان میدهد. (308653)
 
president
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۲۷:۵۱
باید دید نقطه کج شروع این انحراف فکری را چه کسی گذاشت؟
چه کسانی بودند که ابتذال را در این کشور رواج دادند؟
کی بود که با لباس دین، می گفت که اگر دین زن را محدود کند، باید دین را محدود کرد؟
وضع امروز ما نتایج سحر همان دولت ها است. (308804)
 
محمدرضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۴:۱۷
راهکارهای علمی و عملی زیادی وجود دارد مثلا روی دانشگهای مجازی سرمایه گزاری بیشتری شود و به خانم ها در این دانشگاه ها سهمیه ویژه ای داده شود در نتیجه آرام آرام می توان این فرهنگ را در میان بانوان مایل به ادامه تحصیل  جا انداخت برای خانواده ها هم بهتر می شود و استقبال خواهند کرد... (308655)
 
پیروز
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۵:۵۴:۵۷
در جواب برادر محمد رضا. اول برای خانم ها مدارس و دانشگاه مجاری که فقط در خانه باشند بعد هم کار در فضای مجازی که یعنی بازهم در خانه ها باشند بعدهم خوب باز نشسته میشوند و در همان خانه میمیرند و هیچ نا محرمی آنها را نمیبیند.بابا دمت گرم. چرا برعکس نکنیم یعنی مردها همه در خانه ها بنشینند و کارشان با فضای مجازی باشد و در بیرون فقط و فقط خانمها امورات از پلیس و دولت و ارتش وغیره در دستشان باشد. اینجور هم زن و مرد قاطی نمیشوند.در جامعه ما همیشه مردان اند که مزاحم زنان میشوند و ما میخواهیم مجرم را آزاد بگذاریم ولی مظلوم را در خانه زندانی کنیم. آیا این عدالت است. همه عالم میدانند که تعداد دانشجویان زن در دانشگاه های ایران بیشتر از مردان است. حالا نگیم استعداد زنان بهتر از مردان است ولی صد درصد کمتر نیست. بگذارید مردان در خانه ها باشند تا برای خانم ها مزاحمت ایجاد نکنند و خانم ها بیرون باشند. بابا صد رحمت به طالبان و ملا عمر. (309075)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۷:۱۲
ا- بحث حجاب یک مقوله فرهنگی بسیار پیچیده است وبا چند گشت ارشاد حل نمی شود زیرا بدحجابی رویه نه چند دارای اهمیت یک معضل اساسی است که آثار آن به صورت بدحجابی نمایان می شود اینکه چرا نسل امروزی به این باور رسید که نمایش تن نیمه عریان یک پریستژ است باید به این موضوع دقت کرد که جوان امروزی یا باور به مسلم ترین اموزه های دینی ندارد ویا نسبت به آن بی تفاوت است پس باید ابتدا ریشه بدحجابی را شناسایی وآفت ان را خشکاند والا پوشاندن زخم با گشت ارشاد کارساز نیست .

2-سابقه مقوله حجاب تنها به اسلام برنمی گردد زیرا ایرانیان در قبل از گراییدن به اسلام دارای حجاب وپوشش بودند بنا براین باید پاسخ داده شودکه ما چه از جوانها کرفتیم ومابه ازای آن را پرداخت نکردیم که اینگونه جوان ماتنها تن برای نمایش داشته باشد .
3 - وقتی از مهد کودک کلاس رقص آموزش داده می شود مشخص است که این نهال نورسیده به کجا ختم می شود.
4-البته عوامل برونی نظیر شبکه های خارجی نیز نقش داشته اند ومتاسفانه درخصوصی ترین حریم افراد حضور دارد این سهلنگاری به ترتیب از نهاد خانواده مهدکودک آموزش وپرورش صداوسیما رخ می دهد . (308657)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۸:۱۵
ماجرای حجاب ونوع پوشش در ایران همان ماجرای یوم البدتر شده یعنی هرروز از دیروز بدتر میشود وعجیب اینکه کسی هم جلودار نیست ونهی از منکر دراین بحث از بین رفته واز آنجا که عمده دانشجویان از جوانان در سنین فوران بحث عشق وعاشقی هستند از این فضا نهایت سواستفاده میشود ودیگران هم که مسئول هستند چشم خود را بسته وبه بهانه ازدواج دانشجویی آن را ماست مالی میکنند وآمار طلاق اتفاقا در این قشر بیشتر است چرا که فقط از روی هوی وهوس جوانی بوده وبعد هم کسی در صدد رفع مشکلات آنها نیست.... (308660)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۰:۵۷:۱۸
با توجه به وجود حکومت غير دينی در مصر و روند تغيير در عکس ها از بدون حجاب تا با اکثريت حجاب در عکس آخر و همچنين توجه به روند اسلامگرائی در حکومت لائيک در کشور ترکيه می توان نتيجه گرفت که حجاب را بايد مردم خود داوطلبانه انتخاب نمايند. حکومت ها با زور نمی توانند مردم را بی حجاب(رضا شاه در ايران و حکومت لائيک در ترکيه) و يا باحجاب(جمهوری اسلامی در ايران) نمايند. وضع نامناسب امروزی حجاب(معلوم نيست جه کسی با حجاب و چه کسی بی حجاب است) در ايران نتيجه اجباری کردن آن است. همانطور که اجبار حکومت های غربی در خصوص برداشتن حجاب از سر زنان مسلمان محکوم است، اجبار کردن زنان به داشتن حجاب نيز بدتر از آن است چون در حالت دوم مسئله حجاب لوث خواهد شد. (308664)
 
سینا
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۱۲:۵۳
من اکنون مالزی زندگی می کنم، کشوری که بیش از 60% جمعیت آن مسلمان است و تقریبا\" تمام کارهای اداری به دست ملایی ها می باشد. در این کشور بیش از 97% زنان مسلمان با حجاب هستند در حالی که هیچ اجبار و قانونی مبنی بر پوشش اجباری حجاب در این جا وجود ندارد. و حال اگر مقایسه ای کنیم با کشور خودمان که حجاب و پوشش اسلامی اجباری است وضعیت حجاب در اینجا خیلی بهتر است ( روسری که در اینجا می پوشند حتی یک دانه مویشان هم پیدا نیست). و امنیت بیشتری برای زنان در اینجا وجود دارد. من خود دیده ام که زنان حتی در ساعت 2 شب به تنهایی در خیابان هستند و امنیت آنها از جانب کسی سلب نمی شود. به نظر من هر چیز اجباری نتیجه مثبتی در برنخواهد داشت و بهتر است به جای آن فرهنگ حجاب و عفاف تبلیغ شود البته نه از طرف دولت، از طرف حوزه های علمیه و نهادهای مذهبی. وظیفه دولت تامین معاش و امنیت مردم است. (308666)
 
سعید قنواتی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۲۳:۵۲
باسلام هر چندبایداز بی بندوباری جلوگیری شودولی ترویج حجاب نیزیک امر فرهنگی است درجوامع ازادمردم واقعیت خود رابهترنشان میدهند.دیندار واقعی وریاکارمشخصندوهر اقدامی به نام دین نوشته نمی شود. (308669)
 
غلامرضا متاجي
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۲۹:۵۵
موضوع حجاب از جمله موضوعات مترقي در شريعت اسلام است كه هرچه آگاهي وبينش مسلمين افزايش يابد بيشتر مورد اقبال واقع ميشود .تصاوير به وضوح مويد همين نكته است . (308674)
 
میهندوست
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۳۴:۲۶
فرهنگ سنتی مردم مصر ، شباهت های زیاد آن با کشورمان، تبلیغ بیحجابی در هر دو جامعه در دوره زمانی فوق الذکر ، اختصاص تحصیلات تکمیلی به طبقه غیر سنتی در دوره های مذکور در هر دو کشور ، مقایسه تصاویر دانشگاهها تا سال 1978 مارا به نتایج جالبی میرساند.
آنجا حجاب آزاد بوده طی دوره مذکور تا2004 تصاویر حاکی از محجبه شدن اکثر دختران است.
اینجا حجاب اجباری است و بهتر است تصاویر 2010 دانشجویان ما را پس از بررسی و کنترل با احتیاط در سایت وزینتان قرار دهید. (308677)
 
سرخوش
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۹:۴۸
من میگم تودانشگاه ایران امروز غیر از معدودی انسانهای محجووب ومومن دقیقا بر عکس این عکسهارو باید در نظر بگیرید.این یک حقیقته حالا شاید به یک عده هم بربخوره ولی چیزی که واقعیت داره اینه که دانشگاه های ما نمایانگر یک طیف دانشجوی ایرانی مسلمان نیستند (308706)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۳۱:۰۹
كنار از همه اين بحث ها خوبه يادي هم از امام كنيم
روحت شاد امام كه مسلموني رو تو دنيا زنده كردي
عكسها گواه است كه انتقلاب اسلامي 1979 نقطه عطف در توجه به ديانت و مظاهر آن بود (308708)
 
hamid1368
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۳۶:۱۶
دو عکس اول مربوط به زمانی است که حجاب ممنوع است و دو عکس بعدی که تعداد افراد هم در آن کمتر هستند ! مربوط به زمانی که حجاب اختیاری است .
هنوز در کشور های اسلامی بر سر این قضایا کشمکش وجود دارد در بعضی اجباری و در بعضی اختیاری است و در دو دسته مذکور آمار فحشا و فساد جنسی چندان تفاوت معنی داری ندارد و حتی بدلیل عدم گزارش مواردی از این دست در جوامع سنتی تر اظهار نظر در این خصوص دقیق نخواهد بود.
گرایش به حجاب در جوامع سنتی تر بعد از حوادث 11 سپتامبر بشتر هم شده است و به طور کلی خیلی نمی توان در ماهیت این گرایش مثبت اندیشی کرد . (308711)
 
سید علی سنائی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۵۲:۵۸
حرفی می زنیا
اگه حجاب زمان دو عکس اولی اجباری بود که چه طور اینا همه اون طوری تو عکسن. آدم از خودش نباید چیزی رو در بیاره و بعد مبنا قرار بده و بشینه حالا تحلیل کنه! (308743)
 
rraa
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۴۹:۵۸
در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نباید منتظر فرهنگ سازی سازمان های فرهنگی و یا برخورد تند نیروهای انتظامی بود.
باید از خودمان شروع کنیم ، از خانواده، بستگان، اطرافیان ،
ما باید از دولت و حکومت جلوتر باشیم. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هر مسلمانی است،
وقتی با این مسئله نگاه بی تفاوتی داشته باشیم نتیجه آن خواهد شد که شد. (308716)
 
علوي تبار
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۴:۰۶:۰۲
سلام
تصاوير جالبي بودند و البته گوياي اين امر كه هر چيزي كه زور و اجبار بالاي سرش نباشه ، مردم در برابرش مقاومت نمي كنند .
اما اگر موضوعي به اجبار در امد نه تنها شان و جايگاه خودش را از دست مي دهد بلكه نتيجه معكوس هم دريافت مي شود .
حجاب نيز جزو اين مقوله است . انسان فطرتا حجاب را دوست دارد شايد براي همين است كه در اين تصاوير، تمايل انانها به حجاب در قرن حاضر نه تنها كاهش نيافته بلكه افزايش هم يافته است . اما در كشور ما متاسفانه برعكس آن شده است . ضمن آنكه مسوولاني در كشورمان با عملكرد بد خود كه متاسفانه تحت پرچم دين ، صورت گرفته ، بر دين گريزي جوانان دامن زده اند . (308747)
 
بعضی ها
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۴:۵۱:۲۳
به نظر من حجاب و عفاف بیشتر از اینکه شخصی و دینی باشه، سیاسی شده و به جای اینکه خانواده این آموزش ها رو به همدیگه بیاموزند دولتها تصمیم به داشتن یا نداشتن حجاب برای زنان و دختران جوان می گیرند و این موضوع را پیچیده و خیلی هم حساس برای موافقان و مخالفان حجاب می کنه! متاسفانه با وضعیت موجود در کشورمون و کشورهای خارجی (خصوصا اروپایی) و چند کشور عربی، وضعیت خوبی برای خانم های محجبه و غیر محجبه دیده نمی شه و اینها در زندگی روزمره و کار خود دچار آسیب های عدیده ای می شند و به نوعی دچار تبعیذ نیز می شوند.

نمی دونم اما ای کاش یه راه حل فراگیر برای این مسئله پیدا بشه، چون اختلاف ها و مشکلات این بحث خیلی تو دنیا بالا گرفته و سرعت رشدش هم زیاد شده، فکر نکنم مردم دنیا دیگه تحمل یه بحران دیگه ای رو داشته باشند. (308757)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۰۰:۴۸
به نظر من حجاب با عفت عمومي فرق دارد يعني تمام باحجابها عفت دارند و بي حجابها بي عفت هستند اگر اينجور باشد پس بهشت فقط جاي شيعيان است به نظر من بسيار بد است كه حجاب نشان دهنده تدين و عفت باشد (308791)
 
حاج ممد
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۷:۴۵:۵۷
شما خیلی علاقه داری سر افراد زیر زمین،برف ویا ... باشد.هر از چند گاهی از این حرف ها می زنی. لطفا زیر دیپلم صحبت کن تا ما منظور شما رو بفهمیم و فکر نا جور نکنیم.
به هر حال بایستی یک فرد ، لزوم حجاب را بفهمد تا با اعتقاد ،آن را حفظ کند. علت اینکه علی می گوید 30 سال ، حق دارد.چون به حمدا... 31 سال از حکومتی که عنوان اسلامی را دارد ، می گذرد. حکومت طاغوت یک همچین ادعایی نداشت و ما از آن انتظاری نداشتیم.لکن در این 30 سال انسانهای مذهبی بیشتری تربیت شدند و سرمایه گذاری زیادی روی این قضیه شده. و انتظار این است که در مورد یک همچین مساله ای ، فعالیت بیشتری صورت گیرد تا انسانها نسبت به همه مسائل اسلامی از طریق عقلانی ، آشنا گردند تا یک چیز پایدار در آنها به وجود آید. اگر در اسلام بگردیم ، به خوبی می توانیم اثبات این مسائل را داشته باشیم.فقط یک مقدار کار بیشتری از قشر مذهبی می طلبد. با زور و شعار نمی توان بذر یک قضیه ای را در فکر و قلب انسان ، گذاشت. بعضی از عملکرد های بد هم در این زمینه بی تلاثیر نبوده است. (308810)
 
keivan
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۸:۱۵:۵۴
برای من جالب که یک عده فکر میکنند هر آنچه اونها باور دارند و عمل میکنند حقیقت مطلق است و جامعه باید بر اون اساس یکسان سازی بشه.نمونه این مساله حجاب است، یک سری مثل شما به خودشون حق میدند هر کسی‌ مثل خودشون لباس نمیپوشه و حجاب نداره فاسد تلقی‌ کنند، جداً اگر روسری و لباس خانمها اینقدر تحریک جنسی‌ شما اثر داره باید حتما به رنشنس مرگه کنید، شما بیمارید نه جامعه که حق داره انتخاب کنه چی‌ بپوشه و چی‌ نپوشه.انتخاب سبک پوشش حق فردی آدمهاست. (308823)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۸:۲۸:۵۲
تعداد دانشجویان در مصر از دهه 1950 تابه حال دهها برابر شده چرا اینها در سال 2004 اب رفته اند.درصحت تصویر 2004 باید مشکوک بود .احتمالا طرفداران اخوان المسلمین هستند وعکس یاد گاری گرفته اند چون استادی هم بینشان مشاهده نمی شود. (308824)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۸:۵۱:۱۰
در ایران عزیر روی حجاب کار فرهنگی نشده است و عملکرد سیاستمداران نیز لطمه بسیاری به اعتقادات جوانان زده است خصوصا بعد از انتخابات اخیر! (308828)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۹:۲۰:۴۸
اميدوارم روزي به ان روزها بازگرديم و خود را از اين خفت عرب زدگي ازاد كنيم.حجاب موضوعي شخصي است و به اعتقادات فردي و فرهنگ انسان بستگي دارد.شايد من از حجاب خوشم نيايد.كسي حق ندارد به ازادي فردي من تعدي كند.همان طور كه وقتي من شخص محجبه اي مي بينم به وي تعدي نمي كنم. (308834)
 
سامان
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۹:۳۲:۰۱
فرهنگ چیزی است که باهیچ نیرویی غیر از فرهنگ از بین نمی رودو
ساخته نمی شود.
اگر دولت ها مردم را هال خود رها کنند آنها خودشان فرهنگ را پدید می آورند .البته این فرهنگ ممکن است با خواسته های دولتمردان منطبق نباشد.ولی اگر دولتی بخواهد فرهنگی را به وجود آورد باید برای آن هزینه ی فراوانی بپردازد صبری طولانی داشته باشدو از همه ی اقشار مردم برای ساختن فرهنگ استفاده کند.تنها راهی که نمی شود فرهنگی را ایجاد کرد یا از میان برد نظامی کردن فرهنگ و استفاده از زور است این کار نه تنها فرهنگی را تولید نمی کند بلکه پس از مدتی فرهنگ مخالف قوی تری را به وجود می آورد.این مساله ی ساده را شاید صد سال پیش عده ی کمی می دانستند ولی امروز هر دانش آموزی که هنوز مهر دیپلمش خشک نشده میداند.متاجبم چرا در کشور ما بعد از این همه آزمایش و خطا و این همه انسان های نخبه و ثروت های خدادادی هنوز بدترین روش از سوی مسوولان انتخاب می شود.آیا واقعا این انتخاب از روی نادانی است ؟آیا این انتخاب به خاطر فشار عده ای است که به میز ریاست تکیه زدند و می ترسند به زیر آیند؟آیا این انتخاب به خاطر این است که واقعا مسوولان می خواهند فرهنگ غرب را برکشور حاکم کنند؟ چون اطلاعات دقیقی ندارم نمی توانم جواب این سوالات را بدهم. (308839)
 
عباس
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۱۹:۴۷:۲۶
من یک سوال دارم. چرا این به قول شما تبلیغات استکبار جهانی برای اشاعه بی حجابی در اون کشور اینجوری جواب داده اما در ایران یه طور دیگه؟ (308841)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۱:۲۴:۱۸
آقا حسین
جالبه بهت بگم که همه اون فشن های عجیب و غریب که از ماهواره برای تبلیغ اجناس آرایشی و غیره می بینی رو فقط ایرانیهای عزیز محل می زارن! من هم تا به چشم خودم ندیده بودم باورم نمی شد که چطور مردمی که اینقدر تحریک و تشویق می شوند به خود نمایی چقدر ساده و بی آلایش زندگی می کنند
راستی اگه با همه نظرات علی مخالفی حداقل اینو خوب می دونی که تو جو بیمار خیابانهای ایران خواهر یا همسرت زیر نگاههای حریصی خورد می شن که به خدا خجالت می کشم بگم اینجا حتی به .... هم نمی کنند (308865)
 
قاسم
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۱:۳۷:۴۱
با سلام
این عکسها در تایید همان نظریه می باشد که انسانها با تجربه نمودن تمامی آزادیهای فرهنگی،اخلاقی و.................
در نهایت به پوچی (نیهیلیسم) رسیده وبرای رسیدن به کمال نهایی نیاز گرایش به سوی یکتا پرستی را درک کرده و بتدریج به سوی قرب الهی گام بر میدارند.


اما اسلام آمد تا انسانها را ازتجربه نمودن مسائلی که شاید بارها در تاریخ تکرار شده است آشنا کند و آموزش بدهد
اگر انسان بخواهد برای رسیدن به حقیقت تاریخ را تکرار کند انسانهای ززیادی در این را فاسد واز بین خواهند رفت وبهترین راه رسیدن به حقیقت استفاده از تجربیات گذشته است که بهترین معلم آن اسلام است وخداوند در آن نتنها گذشته اقوام منحرف را شرح داده حتی راه درست زندگی را هم نشانداده است
پس بهتراست بجای تکرار اشتباهات که 100 در صد منجر به انحراف بسیاری از انسانها خواهد شد با پناه آوردن به اسلام راه درست را برای زندگی انتخاب کنیم. (308866)
 
یه خانم ایرانی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۸:۳۱
این آقایونی که اینجا دم از آزادی و انتخاب حجاب و این حرف های شیک می زنند! به ناموس خودشون که برسه این حرف ها یادشون می ره
ما یه بار سر یه کلاس با استاد در مورد حجاب اجباری یه بحثی راه انداختیم. بچه ها همه می گفتند حجاب نباید اجباری باشه و ... بعد استاد گفتند تو کلاس من راحت باشید. هرکی دوس داره حجابش رو برداره. فقط یکی از بچه ها حاضر شد این کار رو بکنه! برای هممون جالب بود. ختی استاد! (308878)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۲:۲۲:۰۶
من مطمئنم از ترس بوده وگر نه در محیط خارج دانشگاه همه آنها حاضر به کشف حجاب میشدند. (309011)
 
bzh
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۲۳:۱۰:۳۴
این حرکت استاد کاملا اشتباه بوده. چرا؟ چون خلاف قانون از شما خواسته که این کار رو بکنید. همانطور که میدانید حجاب در ایران یک قانون است. تمام ادارات و دانشگاهها دستور ا لعمل دارند برای این کار. اون موقع اون استاد محترم یا محترمه چطور به خودش اجازه داده خلاف قانون چیزی رو از شما بخواد؟ دانشجوها همه اینو فهمیدن الی اون یک نفر !! (309165)
 
دانشجوی علوم سیاسی
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۳۱:۴۵
باعرض سلام وتشکر نسبت به این موضوع مهم واساسی یکی از عوامل موثری که میتوان به آن پرداخت بحث الگو میباشد متاسفانه الگوی مناسبی در مدارس ودانشگاهای ایران وجود ندارد.معلمین واساتید
ما از ابتدایی تا سطوح عالی دانشگاهی الگوی مناسبی برای قشر آینده ما نیستند بعنوان مثال دبیر یا معلم ویا استادی که رعایت حجاب و عفت را نمیکنند. استادی که باپوشش نامناسب (تیپ اسپرت )آرایش و آدامس در دهان بدون ذکر نام خدا درس راشروع میکند.شما انتظار دارید این قشر جوان و آینده ساز جامعه چه چیزی ازاساتید ومعلمین مابیاموزند. بخدا انجمن اسلامی وبسیج دانشجویی و نماز جماعت و اجباری کردن چادر جواب نمیدهد.جز اثر منفی چیز دیگری ندارد .بنظر من بیاییم اساتیدو معلمین خوبی
والگوی مناسبی برای جامعه تربیت کنیم تا بتوانیم در دراز مدت نتیجه بگیریم و حجاب را در کشور ترویج دهیم
به امید آنروز. (308884)
 
علی م
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۲:۵۹:۱۹
این‌که مردم دسته‌دسته خودکشی نمی‌کنند به این علت است که خودکشی برای دسته‌های مردم لذت بخش نیست. اما عده‌ی قابل توجهی خود را از نظر خودشان می‌آرایند چون جلب توجه جنس مخالف لذت‌بخش است...
این‌که \"الانسان یحرص بما منع\" کلام معصوم است. اگر کمی روی آن تامل شود احتمالا مصادیقی در زندگی شخصی‌مان خواهیم یافت.
نکته‌ی دیگر اینکه پاک کردن صورت مسئله هم راهگشا نیست، فرض کنید دانشگاه‌ها را مجازی کردیم، زندگی را که نمی‌توان مجازی کرد!
کمی تامل روی نظر برخی دوستان نشان می‌دهد که نمی‌توان عنصر خارجی را محور این بی‌هنجاری موجود دانست (هرچند که قطعا آنها از موجی که ناخواسته ایجاد شده استفاده می‌کنند).
اما حتی اگر چیزی شبیه به تصویر آخر مطلوب‌مان باشد، شکی نیست که اجباری بودن حجاب همواره ما را از آن دورتر کرده است.
به‌علاوه همان‌طور که آقای hamid1386 اشاره کردند فضاهای ایجاد شده (\"جَو\") در این مورد بسیار موثرند و به‌نظر می‌رسد صرفا از روی چند تصویر نمی‌توان تحلیل چندان صحیحی از انگیزه‌ها رعایت حجاب، ارتباط اجباری بودن حجاب با رعایت آن یا... ارائه کرد.
شاید اگر یاد بگیریم \"آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم\" اوضاع واقعا تغییر کند. (308891)
 
فاطمه نیستانی لاریجان
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۳:۰۵:۰۶
با یک نگاه به این عکس ها می توان نتیجه گرفت که:1-مردم می فهمند ونیازی به زور و قانون نیست.2-حجاب نسبی است و با گذشت زمان و مکان تغییر می کند.3-از ظاهر هیچیک از این افراد نمی شود به باطنش پی برد و لذا گیرم که ظاهر را با زور درست کنید ,با باطن افراد چه می کنید ؟4-... (308893)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۲-۱۱ ۲۳:۴۶:۵۲
سلام

به نظر بنده از عکس های فوق نمی توان برداشت قطعی نمود. در سال های آغازین دانشگاه و ادامه تحصیل عالیه کاری لوکس و محدود به خانواده های ثروتمند و یا به اصطلاح فرنگ رفته بوده. در ایران هم می توان این شرایط را دید که این خانواده ها دیدشان به فرهنگ غرب نزدیک تر است تا فرهنگ شرق. اما جامعه دانشجویی امروز نمونه کاملتری از جامعه به دست می دهد. از آنجا که کشور مصر کشوری مسلمان است لذا تعداد دختران محجبه به لحاظ نسبی بسیار بیشتر از دختران بدون حجاب است. در نتیجه وقتی نمونه آماری دانشگاه به نمونه آماری جامعه نزدیکتر میشود تعداد دختران محجبه دانشجو نیز خود به خود بالاتر می رود و این امری طبیعی است. (308905)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۰:۴۵:۱۱
موضوع به همین سادگی نیست. تبلور اعتقاد در ظاهر انسان منجر به حفظ عفت و حجاب می شود. لذا باید دید چرا برخی بانوان ایرانی اعتقاد خود را از دست داده اند. اصلا از اول اعتقادی به این موضوع پیدا نکرده اند. آموزشهای تئوری و کافی در مدارس به اندازه کافی تو مغز بچه ها وارد میشود. اما چرا وقتی از دوره بلوغ گذر می کنند حرص و ولع به بی حجابی بیشتر میشود؟

به نظر من علت موضوع را باید در برآورده نشدن نیازهای روحی بانوان جویا شد. چیزی که در مصر و میان اعراب کمتر وجود دارد سخت گیری برای ازدواج و رواج دیدگاههای فیمینیستی می باشد. (308913)
 
shayad
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۵:۳۹:۱۳
Modern problems needs modern remedies

Nowadays we see lots of debate regarding the state of women covering ( Hejab) in Iran and what is the best way to deal with it. Before dealing with this problem directly, I would like to remind the readers of some of our experience.

I remember the time after our Islamic revolution when cars used to be stopped and searched, music tapes and cassettes confiscated and people were prosecuted. Houses used to be raided and video films and machines were confiscated and the people were fined and even jailed and received lashes. Despite that, people continue purchasing video player machines. Not before long, video player machines and films could be seen in millions of Iranian families. I remember, many families had weekly arrangement with some people who would bring them ten to fifteen often Hollywood films every week. The problem, though, was that many of those films were not suitable for families and especially for young children. Soon, some wise people stepped in and legalised possession of video player machine and as a result many video shops full of legal and family friendly films appeared on the every corner and streets in cities and towns.

The second example was about addiction to drugs problem. In early period after revolution, addiction was regarded as conviction. Addicted people were often chased, prosecuted and jailed, received lashes and were sent to rehabilitation camps. I remember, lots of campaigns carried out by the police and security forces to catch addicted people in big squares and streets. Many years had to pass before we realised that the number of addicted people not only was not dropping, but also was in rise. Gradually, we came to a conclusion, that we should focus more on healthy young individuals to stop them become addicted. Unfortunately, lots of studies and evidence showed us that only very minority of addicted people manage to come off drugs. Subsequently, it became clear that we should transfer resources on preventative programmes focusing on healthy young individuals. At the same time, some measures were taken to stop addicted individual become infected with dangerous diseases such as HIV and to support their devastated families.

The third example was about satellite issue. I remember, I first saw satellite programmes many years ago when I was a university student in one of my friend`s house. They had to hide its very big dish to stop being detected by the police. Then despite lots of oppositions from some wise people a bill came through the time parliament which made possession of it illegal. Subsequently, many houses were raided and many satellite equipments were confiscated and many people were fined. It didn`t need lots of knowledge and wisdom to realise that in order to confiscate all the satellite equipments in the country, many thousands policemen were required every day, seven days a week. Of course security forces and the police had much more important jobs to do, and the projects failed again. On my recent holiday, all the families I met had satellite equipments in small and big cities. The sad issue is, that many unsuitable programmes with full of explicit sexual scenes and violence are available 24 hours, bombarding our children and families.

I had 20 years experience living in USA and Europe, where majority of people and families have access to cable TV. These cable companies are legal and therefore must be accountable to the families and society. The programmes unsuitable for children and families are not broadcasted before 10 pm. Many of these programmes could be blocked by requesting to the company and as a result, children and families are not able to access to them.

I tried to portrait our modern society and its problems as complicated and not straight forward. There are no simple and black and white answers to our current problems. It is very easy for some to complain about the state of some very complicated issues in our modern society and to ask for simple black and white answers. The above examples showed us that any attempts to simplify these issues will make us to find the easiest and least controversial and more populist solutions. Our experience proved that often these simple solutions do not address the root of the problems and only silence some of our critics for a short period of time. At the same time the problem will grow and become out of control. Remember, legal and controlled mal social behaviours are much better than superficially clean, but unseen, uncontrolled and destructive behaviours. Our aim should be to serve our society, not to purely silence our critics.

Those who criticize the state of Hejab among women, by enlarge, are fine with good will. However, we should understand the behaviours of individuals in a modern society are influenced by international media, film, stars and role models. This particular issue could only be dealt with people with cultural influence.

Television nowadays is a big and possibly the most influential tool to change the culture of a society. Other important factors are internets, films and stars.

In Iran, there is a big gap and huge rift between National TV and many people. Television often ignores million audience faviourites and points of views. While I was in Iran, for example, a satellite programme called Victoria had captured millions of people attention. Millions of Iranian tuned to satellite programmes to watch news and political programmes. National TV has not be able to show everyday realities on streets and millions of people emotions and the root of their behaviours.

I believe we should either to pursue our imaginations for having a clean and perfect society according our ideologies as showed in the examples mentioned earlier, or get real and appreciate that the changes in the behaviours of individuals should be amended and dealt culturally and logically. In order to achieve this we should learn to learn the art of compromise.


Thank you (308928)
 
جاسم
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۶:۱۴:۱۴
در قران بیشترین مواردی که نهی شده دروغ گفتن تهمت زدن و غیبت کردن است در جامعه ای که همه افراد جامعه از بالاترین مدارج گرفته تا پاییین ترین افراد از نظر سطح اجتماعی همه در روز روشن در مقابل چشمه همه دروغ میگن تهمت میزنن یا اکثر خانمهای ما یا مادران ما یا خواهران ما در حال غیبت هستن که جدیدن بعضی اقایون هم پابه پاشون میان چه توقعی از رعایت حجاب هست. اصولا ایران تنها کشور مسلمان در دنیاست که رعایت حجاب در ان اجباریست حتی در مورد کسانی که به ان اعتقاد ندارن و ما انهارو مجبور می کنیم که انو رعایت کن مثل هیاتهای دیپلماتیک واین اوج خودخواهی ماست چون اگه برعکسشو بخواهیم حساب کنیم خانمهای محجبه ما اگه بخواهند مثالا به یک کشور اروپای برن باید طبق قوانیین انها کشف حجاب بکنن در حالیه می بینیم انها این مسئله رو در اختیار خود اشخاص قرار میدن. اصولا هر چیزی که انسان از ان منع میشه نسبت به اون حریص تر میشه (دیگه ما از حضرت ادم وهوا که بالاتر نیستیم)نمونه ان مصرف مشروبات الکلی که الان درصد بالای از جامعه مارا در بر گرفته در حالیکه ایران باز هم تنها کشور دنیاست که فروش مشروبات الکلی در ان ممنوع است با این حال در اخبار می شنویم در قم که از شهرهای مذهبی ماست مصرف الکل تقلبی باعث مسمومیت عده زیادی از مردم شده و در جامعه می بینیم اکثر مصرف کندگان الکل در ایران از درصدهای بالا الکل استفاده میکنن در حالیکه بطور مثال در اروپا اکثر مصرف کندگان الکل از مشروبات با درصد خیلی پایین استفاده می کنن در اخر می خواهم نتیجه بگیرم ما اصولی ترین موارد قران رو ول کردیم چسبیدیم به فرعیات مثل اب دروغ میگیم ولی نباید شاخه مو یه خانم معلوم باشه تهمت میزنیم ولی روضه رفتنمون قطع نمیشه نمونه این تهمت هار میشه در سایت شما یا فارس یا رجا یا جرس یا کلمه که همه فقط ادعای اسلامی بودن دارن رو دید و جالبه که همه این سایتها خودشونو محق میدونن که این حرفارو بزنن و توجیهشونم انه که ما داریم جلو جریان افراطی می گیریم عذر بدتر از گناه!! (308929)
 
ظاهر ساز
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۶:۳۹:۲۴
همانطور که برای بستن کمربند ایمنی چاشنی جریمه وجود دارد باید در این زمینه اجبار باشد بعد از مدتی اثرات آن دیده می شود. بد حجابی اثرات سوء زیادی دارد ولی مهمترین آن در خطر انداختن امنیت روانی مردم است. بنظر بنده در مورد مسئله حجاب باید کاملا\" اجبار باشد و هر کس رعایت نکند بعد ازچند مورد تذکر باید محرومیتهای اجتماعی و جریمه شامل متخلف شود. (308930)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۶:۵۱:۱۸
دلایل بد حجابی محدود نیستند اجتماع , اینترنت , تلویزیون, مدرسه , خانواده, اقتصاد ووووو همه موثر هستند و نباید یک بعدی به مسئله نگاه کرد.به عنوان مثال بنده برای نمونه سوال امتحانی کلاس دوم راهنمایی جهت فرزندم در اینترنت جستجو کردم هزاران سایت معرفی شدند که وقتی آنها را باز می کردم عکس غیر اسلامی و تبلیغ بی دینی می کنند و تنها چیز ی که وجود نداشت سوال امتحانی است. نباید به سادگی از این مسئله گذشت چون روزانه هزاران نفر مانند بنده برای موضوعی به اینترنت مراجعه می کنند.خصوصا\" قشر نوجوان و جوان که آسیب پذیر تر هستند واقعا\" برای مواردی مانند این آموزش و پرورش چکار کرده است؟ هیچ فقط سرش را زیر برف کرده است و هزار مثال دیگر (308932)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۰۷:۳۵:۲۶
من با حجاب اجباری (از طریق قانون) موافقم چون تقوی چیزی نیست که راحت از کنارش بگذرم. (308937)
 
یک دنیا دیده
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۰:۳۶:۲۷
انسان ذاتا زور نمی پذیرد. زمانی به زور می خواستند کشف حجاب کنند که نتیجه اش رو همه دیدند. اما حالا می خوان به نام امر به معروف و ... به زور ملت رو با حجاب کنند که متاسفانه می بینیم چه طور شده. انسان آزاد آفریده شده و زور گویی جز نتیجه گیری عکس نخواهد داشت. خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. (308975)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۰:۳۹:۵۰
بعضي ها فكر ميكنند شهري ( تهراني)بودن يعني بي حجاب(بي بندبار) بودن در صورتي كساني كه از قديم در تهران بودندحجاب مناسب تري دارند.
بنابراين نگرشها بايد درست باشدكه هر فرد كرامت خود را حفظ نمايد. (308977)
 
جوان
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۱:۰۹:۲۱
با سلام
نكته مهم
به نظر من جامعه ما داره به سمت واقعي شدن پيش ميره .يعني هر كسي اونجوري كه هست نشون ميده.اين روندي كه ما داريم طي مي كنيم با توجه به سابقه 30 سال كه حتما خيلي زياد نيست طبيعي است.
تازه بعد از سي سال اينطوري آدما سعي مي كنن منطقي راجع به حجاب صحبت كنند.
در كل اينكه عدم اجبار حجاب مضرات جبران ناپذيري در جامعه داره كه شكي نيست چون اغلب كشور هاي دنيا نمونه ان هستند بايد راه درست را يواش يواش پيدا كرد و انجام داد.
فكر مي كنم راه درست قانون جامع و واضح است يعني شرايط حجاب مناسب را براي مكان هاي مختلف و شرايط مختلف متفاوت تعريف كنند و محدوديت قائل شوند . (308985)
 
...
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۱:۱۴:۲۶
kheili jalebe k mokhalefane aziz ba efaf kolan moshkel daran hamoon bihayee ro tarjih midan mese inke (308986)
 
ابوذر- دانشجوی MBA
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۱:۵۷:۴۷
علل گرایش به حجاب(گرایش به حجاب را فرض گرفتیم)
در ایران حجاب اجباری نیست، روسری سر داشتن و پیراهن داشتن(شبیه مانتو) اجباری است و آن هم سر و پا شکسته و بهتر است بگوییم عرف است.
نسبت جمعیتی حجاب در ایران= اکثریت با حجاب+اقلیت بد حجاب(که گاها چندان تفاوتی با بی حجابی ندارد)
نسبت جمعیتی حجاب درسایر کشورها(مصر،ترکیه و سایرکشورهای اسلامی و حتی غرب)= اکثریت بی حجاب+اقلیت با حجاب
الان فرض کنید بگویند دیگر حجاب در ایران اجباری نیست چه اتفاقی می افتد: بد حجاب ها بی حجاب می شوند و اقلیت رادیکال تر می شود ولی مطمئن باشید با حجاب ها ریزش چندانی نخواهد داشت.
ناگفته نماند مابه ازای فرهنگی این اجبار نیز وجود ندارد و خلع کارهای مناسب وخوب در رسانه ها اعم از مطبوعات و سینما و فیلم و کتاب و... که بار تفکری مسئله را به صورت هنری به دوش کشد حس می شود. بگذریم که در برهه ای مدیریت فرهنگی به این مسئله دامن نیز می زد.
یکی از علل گرایش به حجاب به نظرم وقوع خودآگاهی جهانی است که بی شک یکی از اساسی ترین عواملش اثرات انقلاب اسلامی و جواب ندادن نسخه های لیبرالی در زمینه فرهنگی است ،البته همه عوامل نیست.
و از دیگر علل گرایش به حجاب ،به تعاریف و نظام فکری بر می گردد؛ در ایران ما اسلام را کامل و جامع می دانیم و تفکراسلامی در عمل در حال مواجهه است و شکست و نقص در قسمتی به دیگر قسمت ها سرایت می کند. مثلا وضعیت اقتصادی و معشیتی باعث جدی نگرفتن حجاب نیز می شود و باید در این قسمت ها(مقوله تولید علم- بهبود وضعیت اقتصادی (بیکاری-تورم و...)-فرهنگ سازی و علاج معضلات اجتماعی و ساده و آسان سازی ازدواج... ) تلاش جدی شود.البته این مطمئنا به معنی این نیست که ما قسمت های دیگر را تا درست نکرده ایم به مقوله حجاب بی تفاوت باشیم. ولی در تفکر سکولار این اتفاق در آن کمتر می افتد و مواجهه قسمت ها صرفا در آن قسمت هاست. (308998)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۳:۲۶:۴۸
سلام ، محققين ما در كشورهايي مثل تركيه ، مالزي و ساير كشورهاي اسلامي كه در اونها حجاب اجباري وجود نداره و هر سال كه به اون كشورها مسافرت مي كنيم شاهد افزايش حجاب در اونها هستيم تحقيق بكنند . واقعا بايد در كشور ما حجاب اجباري باشه كه جوانان ما دچار لجام گسيختگي نشوند ؟
ما يه دوست از ايرانيهاي مقيم آمريكا داشتيم كه به وضع پوشش دختر هاي ايراني ايراد مي گرفت و علنا مي گفت در آمريكا اين قدر دختر آرايش كرده وجود نداره و در اونجا اگه دختر 14 - 20 ساله آرايش كنه معمولا براي خود فروشيه . (309034)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۹:۴۵
نتيجه گيري كردن از اين عكسها به اينكه اوضاع حجاب بهتر شده چندان منطقي نيست. ممكن است خانواده هاي مذهبي قبلا دخترانشان را به دانشگاه نمي فرستادند. همانطور كه قبل انقلاب در ايران اينطور بود. (309062)
 
پیروز
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۵:۳۲:۳۳
یادم میآید وقتی اوریانا فالاچی با امام خمینی ملاقات کرد از بزور به سر کردن روسری خود انتقاد کرد. امام فرمودند آنرا از سر خود برگیر. او هم آن روسری را به کنار انداخت. امام حجاب را دوست داشت ولی زور را دوست نداشت. نظرات را خواندم و متعجب شدم که اکثر موافقان به حجاب را مردها تشکیل میدهند و چرا این همه حساسیت؟ چرا حساس به دروع و ریا و غیبت و رباخواری و کم فروشی و تهمت و افترا و تبعیض و زور که چامعه ما را به سمت نابودی میبرد نیستیم ولی به چهار تا تار موی زنی که از زیر روسریش دیده میشود هستیم؟ (309070)
 
mojtabamasoum
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۵:۳۹:۴۶
از روی چند تا عکس که نمیشه اینقدر نظر دهی کرد. شرایط زمانی و مکانی و سیاسی و اعتقادی و خلاصه خیلی مسائل در ایجاد اون عکس ها دخیل هستند.من خودم هفت نفر از دخترای یکی از دانشگاه های شهرمون رو توی اتوبوس دیدم که بسیار با ظاهر بی حیا و با صدای بلنر می خندیدند و با مردم و با غریبه ها به بدترین شکل و بی ادبانه ترین وضع صحبت و رفتار می کردن اما همون ها رو دیدم که دارن با هم قرار می زارن که برن جمکران ! و یکیشون حتی می گفت هر روز زیارت عاشورا هم می خونه و راست هم می گفت چون همکلاس خودم بود و می دیدم که چقدر زیارت عاشورا رو دوست داره . اما میدونید چرا وضع این خانوم ها \" کاریکاتوری شده؟\"یکی از دلایلش اینه که این ها شیعه امام زمان هستند اما کسی براشون از امام زمان نمیگه . از تاریخ و اسمش میگه اما از معرفت و ظهورش نمیگه . دلیلش اینه که رابطه عقلانی با مهدویت تبدیل شده به رابطه خرافی و دلی.این بندگان خدا هم خیلی تقصیر ندارن . مگه بهشون چه چیزایی یاد داده شده . همش براشون از جهنم گفتن اما کسی از بهشت ظهور براشون حرفی زده؟؟ در کدوم کتاب های دبیرستان و دانشگاه شما وجود امام زمان رو حی و حاظر و ناظر احساس می کنید که این بنده خداها بخوان احساس کنن.
.
یکی از فرماندهان گردان در کانی مانگا با بنده نسبت داره و الان هم از برترین شهدای یکی از مناطق آذری نشین هستش . ایشون تا موقعی که جنگ نشده بود مثل همین بچه های کشور ما بود اما به محض اینکه رفت جبهه و از نزدیک عشق بازی با امام زمان رو درک کرد زیر و رو شد تا جاییکه نماز شبش ترک نمی شد وسرانجام هم شهید شد . با دخترها کنار دریا عکس داشت اما همیشه می گفت سه تا چیز منو زنده کرد . یکی انقلاب و دومی جنگ و سومی هم نور چهره و رفتار امام خمینی ( ره ) .
شما به من بگید که خودتون چقدر عشق بازی با پسر فاطمه رو چشیدید و چقدر تونستید که به نسل فعلی بچشانید؟؟؟؟؟؟؟
. (309071)
 
ehsan_srk
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۶:۱۷:۳۸
به نظر من مهمترین مطلبی که در این عکس ها خودش رو نمایان میکنه این مطلب است که در آنجا دین یک مسئله اختیاری و تحقیقی است نه مثل ایران که دین جبری و تقلیدی است .
در آنجا دختران و زنان خودشان به این باور و یقین میرسند که باید حجاب داشته باشند و از روی زور و اجبار و جبر محیط نیست که حجاب را رعایت می کنند .
مطمئن باشید چون اینها به یقین رسیده اند اگر در بدترین محیط ها هم قرار بگیرند هیچ وقت تأثیری روی حجابشان ندارد (309081)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۷:۳۶:۱۱
هرچي كه اجبار توش باشه هيچكس زير بار نمي‌ره و به نوعي مخالفت خودش رو ابراز مي كنه و به همين دليل خداوند در قران مي‌فرمايد در دين هيچ اجباري نيست.
به ما ديكته كردن كه بي‌حجابي مساوي فساد در حالي كه در قران فساد يعني تجاوز به اموال و جان مردم و بي‌حجابي فقط مي‌تونه امكان ميل به ارتكاب به زناء رو افزايش بده.

ما هنوز نميدونيم كه در زمان خلافت پيامبر گرامي حقوق اجتماعي در اين زمينه چطور بوده؟ (309098)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۸:۴۳:۳۸
به نظرم بهتر است الف به جای انتشار نظرات عوام ( که البته به نوبه خود کار خوب و مفيدي است) سراغ خواص اهل فن هم برود و از استاداني مثل آيت الله سبحاني، دکتر صادق آيينه وند، آيت الله معاديخواه و غیره که در خصوص تاريخ اسلام تحقيقات فراواني داشته اند دعوت به مصاحبه کند تا بدانيم در صدر اسلام و از ديدگاه ائمه معصومين عليهم السلام، حجاب چگونه بوده است؟ آيا آنان و اصحاب خاص شان هم به حجاب اجباري معتقد بوده اند و به محض مشاهده زنان بدحجاب، اقدام به نهي از منکر و حتي استفاده از زور مي کرده اند يا چندان کاري به کار بدحجاب و بي حجاب نداشته و بيشتر دنبال فرهنگ سازی و دين پروري بوده اند؟
و يا اين که بشدت به مسأله حجاب پايبند بوده و دستور رعايت اجباري آن را به اطرافيان مي داده اند؟
آيا حجاب گزاره اي اخلاقي است يا شرعي و آيا دستور قرآن (يدنين عليهن من جلابيبهن)، دستور مولوي است يا ارشادي؟
ممنون
(309107)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۱:۰۰:۰۰
انسان از هر جه منع شود به ان حریص تر میشود .در کشور خودمان هم اگر فردا بگویند حجاب ازاده باور کنید بعد از یک تلاطم موقتی وضعیت در یک نقطه به تعادل میرسد و کیفیت حجاب بهتر از امروز خواهد بود والله مادران ما در زمان پهلوی زندگی می کردند وحجاب هم داشتند (309199)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۱:۱۰:۲۰
اوناییییییییی که طرفدار حجاب اجباری هستید فقط یه سوال:

آِیا در حکومت پیامبر و علی(ع ) حجاب اجباری بوده؟ (309202)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۰:۰۶:۰۸
چیزی که من در دانشگاه امیرکبیر در طول 10 سال (1377 تا 1387) مشاهده کردم هم افزایش چشمگیر دختران چادری در سالهای اخیر است. با وجود تمام گرایشها به بی حجابی و حملات فرهنگی مانند ماهواره و غیره و ذلک.
توجیهی که می بینم به نظرم اینه:
افرادی که نسل اول انقلاب بوده اند، عموماً در فضای رادیکال و به شدت آرمانی انقلاب، به حجاب روی اورده بودند. نسل دوم هم که در گیر چنگ و محیط بسته جامعه در دوران سازندگی بودند، تحت یک اجبار عامه و فراگیر در جامعه مجبور به پوشیدن چادر و حجاب بودند. پس از دوم خرداد و باز شدن فضای جامعه و با ورود رسانه های مختلف نظیر ماهواره و اینترنت، عقده های درونی خیلی از این افراد یا حداقل ارثی بودن حجاب (بدون پشتوانه اعتقادی کافی)، منجر به رفتارهای ناهنجار فراوانی در طول سالیان اخیر شد. با ورود نسل سوم جامعه (متولدین پس از چنگ)، این افراد عموماً محدودیتهای دو دهه اول را درک نکرده و با آکاهی و آزادی بیشتری دست به انتخاب زده اند.
در این سالها ما شاهد بروز شدن حجاب با نیازهای روز بانوان بوده ایم، از جمله زنان محصل و شاغل در جامعه، به علت سختیهای چادر سنتی، به نسل جدیدی از چادرهای آستین دار روی آورده اند. (309259)
 
حجاب
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۰:۲۹:۴۲
بعضا سوال شده چرا در جوامعي مثل مصر يا مالزي حجاب بيشتر وبهتر از ايران شيعي رعايت مي شود ؟شايد به علت نوع بر خورد با پوشش مردم است كه براي ان اجبار يا الگويي را در نظر نگرفته اند و از انجا كه جامعه فشاري را در اين زمينه احساس نمي كند به مقابله با ان هم نمي پردازد ما انسانها فرزندان همان ادم هستيم كه وقتي به او گفتند از اين ميوه نخور براي خوردن ان حريص تر شد گاه پوشش مردم نوعي مقابله تلافي جويانه نسبت به نوع حكومت حاكم است (نمونه هاي ان در تاريخ جوامع مختلف ديده شده)در اين شكل مردم بر عكس خواست حكومت حركت مي كنند كه مصر نمونه ي ان است يا به طور ملموس تردر راهپيمايي هاي انقلاب خيل عظيم زنان ايراني با حجاب كامل حضور مي يافتند ايا همه ي انها با حجاب وفلسفه ي ان اشنا بودند يا جمع قابل توجهي هم حجاب را فقط نماد مقابله با حكومت شاهنشاهي مي دانستند بعد از پيروزي انقلاب وحاكم شدن بينش ديني عدم اگاه سازي تبليغ ومقابله ي لازم وصحيح با جاذبه هاي بي حجابي ومد نتوانست اين گروه نا اشنا با فلسفه ي حجاب را در اين مسير پايدار نگه دارد واينگونه بيان كند كه :حجاب فقط مظهر يك زن مسلمان ومعتقد به يك دين يا نوع خاصي از حكومت نيست بلكه يك امر لازم در جهت حفظ ارزش ها وسلامت فردي واجتماعي زن است.بلكه بااجبار به ان بعد از پيروزي انقلاب نوعي مقابله ولجاجت را در قشري از زنان نا اشنا با فلسفه ي حجاب ايجاد كرد كه نسل به نسل به فرزندان انها انتقال پيدا كردودر كنار عوامل ديگر مانند : رشد فقر وبي كاري با لا رفتن سن ازدواج فاصله گرفتن نسل از ارزشهاي بدو انقلاب تبليغات وجاذبه هاي مد كه به طور مستمر در شبكه هاي ماهواره اي به ان پرداخته مي شودوضعيت حجاب را در كشور شيعه ي ما به اين صورت در اورده است. (309271)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۰:۴۸:۳۸
با نظر دوستمون علی موافقم.یک نظر کارشناسی شده به هزاران نظر سطحی و غیر کارشناسی می ارزه
باید دوستان همراه اینو بپذیرند که خیلی مسایل هست که نمیشه با یک نگاه سطحی به اونور و اینور گفت چون اونها در انتخاب حجاب آزاد بودن پس بهتر رفتار کردن
دوستان عزیز به این مساله وافق باشن که عملیات سنگین روانی که رو جامعه ما از روز اول انقلاب داره انجام میشه با هیچ کجای جهان قابل مقایسه نیست (ایران اسلامی امروز نوک تیز پیکان حمله به استکبار جهانیه) (309278)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۱:۵۹
اين عکس مبناي خوبي براي مقايسه نيست. چون من هم احتمال مي دهم که بحث ممنوعيت حجاب در سالهاي قبل مطرح بوده باشد. وکيست که از کثافت کاريهاي اعراب بي خبر باشد. اما خود بحث بحث خوب و بجايي است. من معتقدم موضوع خيلي اساسي تر از اينهاست. در ايران هر قانوني مظلوم است. خواه حجاب باشد خواه راهنمايي و رانندگي. هر چيز که قانون مي شود مردم به آن به چشم حرف زور نگاه مي کنند. (309355)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۳۸:۰۰
هيچ جاي قرآن دستور به پوشش روسري براي زنان نداده است . پوشش روسري ممكن است فرهنگ جامعه اي باشد ولي چيزي ديني به حساب نميايد
و تمام چيزهايي كه در قرآن راجع به حجاب آمده است :
- بلند نگه داشتن لباسها : يايها النبي قل لازوجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلبيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيمااي پيامبر، به همسران و دختران خود و همسران مؤمنان بگو كه لباس هاي خود را بلند كنند. بدين ترتيب، آنها (به عنوان زنان پرهيزکار) شناخته خواهند شد و مورد اهانت قرار نخواهند گرفت. خداست عفوكننده، مهربان ترين.

2- پوشيدن سينه و نشان ندادن زينت براي بيگانه :
وقل للمؤمنت يغضضن من ابصرهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او ءابائهن او ءاباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخونهن او بني اخونهن او بني اخوتهن او نسائهن او ما ملكت ايمنهن او التبعين غير اولي الاربة من الرجال او الطفل الذين لم يظهروا على عورت النساء ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا الى الله جميعا ايه المؤمنون لعلكم تفلحونو به زنان باايمان بگو که نگاه خود را مهار کنند و نجابت خود را حفظ نمايند و هيچ قسمتي از اندام خود را آشكار نكنند، مگر آنچه لازم است. بايد سينه هاي خود را بپوشانند و اصول لباس پوشيدن را در حضور ديگران رعايت كنند، غير از شوهرانشان، پدارانشان، پدرشوهرانشان، پسرانشان، پسران شوهرانشان، برادرانشان، پسران برادرشان، پسران خواهرانشان، زنان ديگر و خدمتكاران يا كاركنان مرد كه ديگر تمايل جنسي ندارند، يا بچه هايي كه بالغ نشده اند. و هنگام راه رفتن طوري قدم برندارند تا برخي از اعضاي بدنشان را تكان دهند و نمايان سازند. همه شما به خدا توبه كنيد، اي ايمان آورندگان، باشد كه موفق شويد.

همانطور كه ميبينيد عبارت \" وليضربن بخمرهن على جيوبهن (بايد پوششهايشان را روي سينه شان بيندازند) \" نشاني از روسري ندارد و فقط بيان ميكند كه زنان بايد سينه خود را بپوشانند.اما مسلمانان با استفاده از كتابهاي حديثشان معاني قرآني آيات را منحرف ميكنند و طبق هوي و هوس خود عمل ميكنند. (309361)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۳۹:۵۹
- پوشيدن تمام بدن حتي صورت خود (مثل عده اي در افغانستان و پاكستان و جنوب ايران و كشورهاي عربي)
2- پوشيدن اجباري روسري (مثل ايران )
3- پوشيدن لباسهاي چسبيده و شهوت آور مثل تركيه و كشورهاي اروپايي

اما بهترين پوشش لباس تقوي است. زني اگر خود را در چندين لايه چادر هم بپيچد و تقوي نداشته باشد مثل اين است كه هيچي نپوشيده است.
خيلي ها در ايران ظاهرا حجاب دارند ولي اگر خوب نگاه كنيد ميبينيد كه اگر هيچي نپوشند بهتر است.
بهترين لباس لباس تقوي است.

يبني ءادم قد انزلنا عليكم لباسا يوري سوءتكم وريشا ولباس التقوى ذلك خير ذلك من ءايت الله لعلهم يذكرون
اى فرزندان آدم، ما براى شما لباس هايى فراهم كرده ايم كه بدن هايتان را بپوشانيد و نيز مايه تجمل شماست. اما بهترين لباس، لباس پرهيزكارى است. اينها برخى از نشانههاى خداست، باشد كه توجه كنند.
1. ايشان مي گويد سخن من نه حكمي شرعي است و نه استنباطي فقهي، و سپس مي خواهد كارشناسانه معناي دقيق حكم حجاب را بفهمد. در مقام عمل، هر شخصي يا صاحب نظر است كه طبق نظر خود عمل مي كند و يا مقلد است و بايد طبق نظر كارشناس و خبره عمل كند. البته اين اصل و حكم عقلي و شرعي به معناي اين نيست كه شخصي در معناي احكام و آيات قرآن تأمل نكند؛ بلكه هر مسلمان صاحب فكري لازم است كه در فهم قرآن، انديشه و تلاش كند. اما بايد توجه داشت فهم ابتدايي و ساده اي كه با اطلاعات ناقص خود از آيات پيدا مي كنيم، سخن آخر نيست و ممكن است خطا باشد. بنابراين برداشت هاي اوليه و غير كارشناس نمي تواند مبناي قضاوت نهايي باشد.

2. در ادامه مقاله مي خوانيم: «نقطه كانوني در شكل گيري مضامين فقهي دوراني بوده است كه با روزگار صدر اسلام فاصله اي جدي و تفاوتي بنيادي داشته است.» اما افرادي كه با تاريخ تفسير و فقه و حديث، آشنايي مختصري داشته باشند، مي دانند كه اين دوران با صدر اسلام و تاريخ پيامبر و جمع آوري قرآن گره خورده است. روايات احكام و فقه از راويان حديث و منبع علم امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ صادر شده و در دوران غيبت هم به عالماني مثل مرحوم شيخ صدوق، مفيد، كليني،طوسي (ره) و مانند آنها مي رسد.
سپس مي گويد: «به جز متن قرآن هيچ اثرمكتوب و مستندي كه تدوين آن به پيش از دوره بني عباس مربوط باشد، در دست نداريم...»در حالي كه ما كتب حديثي و رجالي و تاريخي اي داريم كه حاصل اصول مكتوب در زمان ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ و قرن اول و دوم هجري است. گرچه در ميان احاديث و تواريخ،روايات جعلي نيز مشاهده مي شود، اما مطالب مسلم و روشن هم فراوان يافت مي شود كه بسياري از آنها مورد قبول شيعه و سني است. و راه بازشناسي حديث صحيح از باطل در علم حديث و رجال آمده است. حكم و محدوده حجاب و مفاد آيات مورد بحث از موارد مورد وفاق است.

3. وي در نكته دومي مي گويد: «متن قرآن را به درستي نمي توان فهميد؛ چرا كه بسياري از واژگان در طول تاريخ، معاني و مصاديق متفاوتي با اصل خود پيدا كرده اند.» اما برخلاف گفته ايشان بايد گفت غالب واژگان همان معاني گذشته خود را دارند. آري! برخي كلمات ممكن است معاني ديگري پيدا كرده باشند كه با رجوع به منابع معتبر لغت، خصوصاً لغت هاي قديمي تر و تخصصي تر، مي توان به معاني دقيق سابق آنها رسيد، علاوه بر روايات و تفاسير معتبر دست اول كه شاهد خوبي براي معاني قبلي واژه ها هستند؛ اما مصاديث مختلف يك معنا، دخالتي در حقيقت يك معنا ندارد. در ضمن توجه داريم كه قرآن، معججزه و كتاب راهنماي جاويد براي همه اعصار است و اين ميسر نيست مگر با امكان فهم دقيق آيات آن.

4. در نكته سوم آمده: «در هيچ كجاي قرآن نيامده است كه زنان بايد موي سر خودر را بپوشانند» در حالي كه همه مفسرين بزرگ قرآن و فقها و نيز مردان و زنان با ايمان بر اساس قرآن و روايات در طول تاريخ بر اين باورند كه پوشاندن سر زن در برابر نامحرم لازم است و اين از ضروريات اسلام است. بلكه در ميان ساير ملل و مذاهب و فرهنگ ها هم تا دوران اخير مشاهده مي كنيم كه پوشاندن سر زنان و حتي مردان، امري رايج و غالب بوده است.
. ايشان بر اين باور است كه پوشش زنان امري نسبي است، در اين باره بايد پرسيد مراد از نسبي بودن حجاب چيست. اگر مراد اين باشد كه ميزان پوشش زن واظهار زيبايي هاي خود نسبت به همسر و محارم و بيگانگان متفاوت است، اين سخن صحيحي است و روايات ناظر بر قرآن هم بيان كرده اند كه زينت ظاهر براي نامحرم، فقط صورت و دو دست است و در مقابل محارم، محدودهبازتر و سپس در برابر شوهر كه هيچ حدي براي پوشش لازم نيست. اما اگر مراد اين است ـ چنانكه از متن و پاورقي به دست مي آيد ـ كه زن در برابر بيگانه، اگر احساس كرد كه بايد خود را كامل بپوشاند، چنين مي كند و اگر لازم نديد مي تواند پوشش كمتري داشته باشد و مثلاً موي خود را آشكار كند،اين سخن غلطي است. از نظر قرآن و روايات، نامحرم، نامحرم است، حتي اگر برادر شوهر و پسر عمو باشد، چه در شهر و كشور خودي و چه در اروپا و سرزمين هاي كفر،بين اين موارد تفاوتي وجود ندارد. اساساً حجاب يك امر شخصي محض نيست و در درجه اول، حق الله است و در هر شرايطي و نسبت به همه افراد نامحرم بايد مراعات شود.

6. اما راجع به اختياري بودن حجاب كه در ابتدا و انتهاي مقاله آمده،نيمي از سخن ايشان صحيح است. بله! افراد مؤمن و آگاه براي رسيدن به كمال خود، حجاب را با اختيار انتخاب مي كنند و خود را حفظ مي كنند. اما اينكه افرادي كه حجاب را قبول ندارند يا حتي مؤمن و مسلمان نيستن، مجازند در يك جامعه ديني هر نوع پوششي داشته باشند، مخدوش است؛ چرا كه حجاب و پوشش افراد، چه مرد و چه زن، علاوه بر حيثيت فردي،حيثيت اجتماعي و تأثير روحي و رواني بر ناظران دارد و زماني كه حدود قرآني حجاب مراعات نگردد، سلامت و سعادت جامعه لطمه مي بيند. علاوه بر ضررهاي جسمي، مادي، خانوادگي و ديگري كه اين بي مبالاتي به دنبال دارد،تجاوز به حريم ايمان ديگران نيز هست.

7. ايشان از آيه شريفه «و اذا سألتموهنّ متعاً فسئلوهنّ من وراء حجابٍ» استفاده مي كنند كه حجاب پوششي براي زنان نيست؛ بلكه بيرون از وجود آنها مانند يك پرده است. در حالي كه اين برداشتي منحصر به فرد و عجيب است. اين آيه علاوه بر حد حجاب كه آيات و روايات فراوان بر آن دلالت دارد، حريم بيشتري براي سلامت رابطه زن و مرد قائل مي شود و مي گويد در هنگام مطالبهيك شيء، لازم نيست با نامحرم و زنان رودرو شويد؛بلكه يك ظرف يا لباس را مثلاً، از پس پرده هم مي توانيد بگيريد.

8. اما سخن ايشان در مورد خِمار، مناقشات متعددي دارد. وقتي سخن بدون مراجعه حتي به كتب معتبر لغت يا تفسير و كلمات اصولي و بنياني علم باشد،چنين بيراهه خواهد رفت. در اين باره به چند نكته بايد توجه كرد اول، ايشان هيچ منبع و مدركي در مورد برداشت لغوي و استفاده تاريخ خود ارائه نمي دهد. دوم، خُمُر جمع خِمار است. ريشه اين كلمه با خَمر يعني شراب يكي است. خمر، ويژگي سياهي و تيرگي عقل را به دنبال مي آورد و شايد خِمار چون به رنگ سياه و تيره دارد، به اين نام خوانده شده است. در مورد معناي خِمار در المصباح المنير آمده: لباسي است كه زن به وسيلهآن سر خود را مي پوشاند؛مجمع البحرين طريحي، خِمار را به مقنعه معنا كرده است؛ چنان كه شيخ طوسي هم همين گونه معنا كرده است و در برخي روايات، تعبير «قناع» آمده است. سوم، شيعه و سني نقل كرده اند كه به دنبال نزول اين آيه، زنان انصار هر يك مقنعه اي مشكي به سر كردند؛ گويا بالاي سر آنها كلاغ نشسته است. چنان كه گفته شد، فهم مفسرين و راويان و متشرعه در طول تاريخ، پوشاندن سر توسط خِمار يا مقنعه تا روي گردن و سينه است.
در مورد نام هاي لباس و مطلب نويسنده، در تفسير مجمع البيان از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايتي نقل شده كه پوشش زن را در برابر نامحرم، مركب از چهار نوع لباس ذكر مي كند: «دِرع و خِمار و جلباب و ازار»؛ يعني پيراهن، مقنعه، چادر و ازار كه لباسي مانند دامن يا لنگ يا مقداري بلندتر از اينهاست.
چهارم، راجع به اينكه حرف «علي» در آيه آمده نه «الي» مي گوييم در تعابير مشابه آيه كلماتي است كه روي سر بودن خِمار را نشان مي دهد. براي مثال در روايتي، حجاب حضرت فاطمه چنين نقل شده: «لاثت خِمارَها علي رأسها و اشتملت بجلبابها؛ مقنعه را بر سر پيچيد و چادر را به خود پيچيدند». تمام بدن و هيكل و سرت را بپوشان. در روايت ديگري پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به حضرت زهرا، هنگامي كه شخصي نامحرم مي خواهد وارد منزل شود،مي فرمايند: «زيادي ملافه ات را بگير.» پنجم، نويسنده محترم و خوانندگان منصف داوري كنند كه موي سر چه ميزان در زيبايي و مطلوبيت يك زن مؤثر است و چقدر زنان به آرايش مو و مدل و رنگ آن اهميت مي دهند و ديه آن در احكام شرعي چقدر است و اموري از اين قبيل،همه اينها حاكي از تأثير زياد موي زن در جذابيت او دارد و به همان ملاكي كه ايشان در مقاله قبول كرده اند، يعني حفظ زنان از نگاه آلوده مردان بيگانه و فراهم آوردن راه تعالي و سعادت،بايد پوشاندن مو را هم در محدوده حجاب بانوان قرار داد.

9. اما راجع به «جلباب» و اصرار نويسنده بر معلوم نبودن معناي آن و اينكه دلالتي بر پوشاندن سر و مو وجود ندارد، نكاتي مغفول مانده است.
الف)«جلابيب» جمع «جلباب»است كه در كتاب هاي معتبر لغت مثل لسان العرب، صحاح اللغه و معجم الوسيط به «ملحفه» معنا شده است. فيّومي در المصباح المنير مي نويسد: «ملحفه پوشش گسترده اي است كه زن خود را در آن مي پيچد». مفسران بسياري مثل شيخ طوسي در تفسير تبيان،بيضاوي در تفسير انوار التنزيل و اسرار التأويل و علامه طباطبايي در تفسير الميزان،بر فراگير بودن جلباب نسبت به كل سر و بدن تصريح مي كنند.
درباره جلباب دو نظر ديگر هم آمده كه گرچه صحيح نيستند، اما اين دو نظر هم در اينكه جلباب سر را مي پوشاند مشترك اند. فيّومي در المصباح المنير مي گويد:«جلباب لباسي است كه از خمار يا مقنعه بزرگ تر و از رداء كوچك تر است؛يعني از سر تا بخشي از پا را مي پوشاند.»راغب اصفهاني هم در مفردات، جلباب را همان خمار و مقنعه تعريف ميكند كه باز هم پوشاندن سر، حداقل آن است. عبارتي هم كه در مورد حضرت زهرا گذشت سرتاسري بودن جلباب را تأييد مي كند؛ چرا كه واژه «اشتمال» در بر گرفتن كامل يك چيز است. روايت راجع به چهار نوع لباس زن هم نشان مي دهد كه خمار و جلباب دو لباس متفاوت هستند.
ب) در آيه آمده «يدنين عليهنّ من جلابيبهن» در تفاسيري مانند آلوسي و كشاف راجع به واژه «ادناء» آمده است: «مراد قرار دادن جلباب در بالاي ابرو و جمع و جور كردن و قرار دادن گوشه هاي جمع شده آن در بالاي بيني است.» بنابراين پوشاندن سر امري مسلم است.
ج) در كتاب هاي واژه هاي قرآني و تفاسير فارسي گذشته هم جلباب به چادر معنا شده است. مناسب بود نويسنده سري به برخي از اين كتب مي زد،از جمله لسان التنزيل تأليف قرن 4 و 5 هجري، ص 103 به اهتمام مهدي محقق؛ تفسير ابوالفتوح رازي، ج 8، صفحه 191،ذيل آيه 59 سوره احزاب و كتاب نثر طوبي از ميرزا ابوالحسن شعراني.
د) جلباب از ريشه جُلب به ضم است ـ نه جَلب ـ به معناي تيرگي و سياهي چون جلباب پوشش تيره و سياه بوده است، به اين نام خوانده شده است.

10 ختام سخن ما توصيه به صاحبان قلم و سايت و وبلاگ و مانند اينها، اين است كه در طرح مطالب و انظار خود دقت و تتبع و مطالعه بيشتري كنند تا به خطا نروند و نبرند. خصوصاً در مسائلي كه مربوط به حوزهدين و معنويت انسان هاست. انسان عالم و فهيم امروز براي پيش بردن كاروان علم و تحقيق،نمي تواند خود را بي نياز از ميراث عظيم و غني گذشتگان ببيند و از صفر آغاز كند.
درباره تكلمه اي كه ايشان به محب خود اضافه كرده اند مي توان گفت مطلب جديدي نيفزوده اند، الا اينكه در آخر بحث اظهارنظر كرده اند كه تقسيم زنان به كنيز و آزاد بيشتر به لحاظ روابط جنسي بوده است و مطلبي را ذكر كرده اند كه هيچ اساس صحيحي ندارد. تقسيم افراد به حر و عبد يا كنيز مربوط به جنگ با كفار و اسارت در جنگ است. اسير جنگي يا فرزندان آنها، حكم غلام و كنيز داشته اند كه خريد و فروش مي شده اند و داراي احكام خاصي از جهت ازدواج، ديه و غيره هستند و چون در زمان ما مورد ابتلا نيستند، محتاج به بحث درباره آنها نيستيم. والسلام. (309364)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۱:۲۰
اگر قرار باشد در مورد روشن شدنِ مسئله لباس و پوشش زنان به روايت، سنت، و مستندات رايج فقهي بسنده كنيم، اين مسئله هيچگاه براي امثال من كه فقيه نيستيم روشن نخواهد شد مگر آنكه اول ميان متنِ سنت و متن قرآن تفاوت قايل شويم و به‌جاي استناد به روايات و استناد به نظريه‌هاي فقهي، به خود متنِ قرآن مراجعه كنيم.طرح اين سخن به‌معناي رد یا قبول آراء فقهاي دوران گذشته يا اكنون در باره حجاب نیست بلكه به‌اين معنا است كه فكر مي‌كنم امروز طبقه فرهنگيِ ميانه‌اي پديد آمده است كه مي‌خواهد جداي از فتاوا، و جداي از مسئله تقليد، خودش هم معناي حرمت‌ها را بفهمد؛
بنا براين آنچه مي‌نويسم، نه حكمي شرعي، ونه استنباطي فقهي است؛ بلكه به‌عنوانِ كند وكاوِ پژوهشگري است كه با متن قرآن سروكار دارد
نكته ديگر اينكه شايد فقيهانِ هر دوره‌اي براي سامان‌دهيِ روزگار خود ومتناسب با شرايط فرهنگي، اجتماعي وسياسيِ همان روزگار استنباط خود را از مسئله حجاب بيان كرده و می کنند اما به‌نظر مي‌رسد كه نقطه کانونی در شکل گیری مضامین فقهی دورانی بوده است که با روزگار صدر اسلام فاصله ای جدی و تفاوتی بنیادی داشته است. اكثرمضامين فقهي وحقوقيِ ما و همچنين آنچه به عنوان فرهنگ اسلامي مي‌شناسيم در دوران امپراطوري عباسيان شكل گرفته است كه ساختار اجتماعي، سياسي، فرهنگي، واقتصادي اين دوره با روزگار بعثت كه هنوز دولتي تشكيل نشده بود. بسيار متفاوت است. زيرا به‌نظر مي‌رسد كه مدينه در آن روزگار بعثت، حتي از روستاهاي امروزي هم شاید جمعيت كمتري داشته است و چندان جامعه‌ي گسترده و پيچيده‌اي نبوده است كه براي اداره‌ي آن حتي نياز به نهاد‌هاي حكومتي داشته باشد. در اين مورد، نكته قابل تامل اين است كه به جز متن قرآن، هيچ اثر مكتوب و مستندي كه تدوين آن به پيش از دوره بني‌عباس مربوط باشد در دست نداريم. از اين جهت مي‌توان احتمال داد كه همه متونِ فقهي، فلسفي، كلامي، عرفاني و... بيشتر متناسب با ساختارِ امپراطوري اسلامي شكل گرفته است و نه آنچه قبلا در حجاز و در زمان پيامبر به عنوان اسلام مطرح شده است.
دوم اينكه، متنِ قرآن را نيز نمي‌توان به‌درستي فهميد مگر با شناخت معيارهاي زبانيِ همان روزگار بعثت در حجاز، كه البته اين نيز كار چندان آساني نيست زيرا بسياري از واژگان در طول تاريخ، وبه‌ويژه در دوره پانصد وپنجاه ساله امپراطوري عباسيان، معناها ومصداق‌هاي متفاوتي از اصلِ خود پيدا كرده‌اند.
نكته سوم اينكه اگر آياتي را كه امروزه مربوط به حجاب مي‌دانند با دقت، وبا همان معيارهاي زباني دوره بعثت مطالعه شود در مي‌يابيم كه در هيچ‌كجاي قرآن نيامده است كه زنان بايد موي سرخود را بپوشانند اما اين هست كه زنان مومن سعي كنند تا پوشش ورفتارشان به‌گونه‌اي باشد كه مردانِ بيگانه در آنان طمع نكنند.
چهارم، از بررسي آيات قرآن و با توجه به شرايط زماني ومكاني حجاز در هنگام بعثت چنين برمي‌آيد كه لباس براي زنان، يك شكل ويژه‌ي تثبيت‌ شده‌اي نداشته است بلكه بستگي داشته به موقعيت زنان در برابر مردانِ متفاوت. همچنين مهمترين كسي كه مي‌توانسته اين موقعيت‌ها را تشخيص داده ومتناسب با‌آن، جاذبه‌هاي جنسي خود را پوشيده نگاه دارد، خود زن بوده است. بنا براين مي‌توان گفت كه پوشش براي زن امري نسبي بوده است وهنوز هم می تواند باشد.
ونكته آخر اينكه به نظر مي‌رسد كه طرح مسئله پوشش زنان از سوي قرآن، ارائه راهكاري است براي مردان وزنانِ آزادي كه به امر متعالي ايمان آورده و دوست دارند خود را از گزند آشوب‌هاي جنسي و نگاه‌هاي گزنده مردان هوسران بركنار نگه دارند. (309365)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۲:۳۰
در قرآن دو مورد از آيات هست كه در باره نوع رفتار و پوششِ زنان به‌تصريح در آن سخن رفته است. يكي آيات 30 و 31 در سوره بيست‌وچهارم(نور) و ديگري آياتِ 57 و58 در سوره سي‌ وسوم(احزاب).
در سوره نور پيش از اينكه به آيه مربوط به پوشش زنان پرداخته شود، ابتدا از زنانِ پاكدامن ياد شده است كه برخي كسان به‌آنان تهمت زنا مي‌زنند (آيه 23) در آيه 25 همان سوره از وضعيتي ياد مي‌كند كه در آن وضعيت، زنان ومردان آلوده براي هم، و زنان ومردانِ پاك براي هم خواهند بود. مضمون آيه به‌گونه‌اي است كه انگار اين انتخاب به‌طور طبيعي صورت مي‌گيرد از نوع خباثت(آلودگي) و نوعِ طيبه(پاكي) سخني به‌ميان نيامده است اما با توجه به آيه قبلي كه در باره تهمت زنا آمده، محتمل است كه منظور ازآلودگي، همان آلودگي به‌ انگاره‌هاي ذهني و تمايل به زنا با ديگري باشد، يعني برخي كسان هستند كه ابتدا زنان پاكدامن را متهم به‌زنا مي‌كنند تا بعدا اگر فرصتي دست داد خود را مجاز بدانند كه با آنان زنا كنند. وهمچنين ممكن است «طيبه» بودنِ زن ومرد به معناي پرهيزكاري از وسوسه‌هاي زنا ومبرا بودن آنان از زناكاري باشد.
در آيات 27 تا 29 خطاب به كساني كه ايمان آورده‌اند آمده است كه:
«به‌خانه‌هايي كه غير از خانه خودتان است داخل مشويد تا اجازه بگيريد و سلام كنيد، (تسليمِ اهل آن خانه باشيد.تسلّموا= بي‌گزند و سالم باشيد) اين براي شما بهتر است كه پند گيريد.
پس اگر كسي را در آن نيافتيد، داخل نشويد تا به‌شما اجازه داده شود. واگر به شما گفته شد برگرديد، پس برگرديد، او براي شما پاكيزه‌تر است وخدا به‌آنچه مي‌كنيد دانا است.
برشما پروايي نباشد كه به خانه‌هاي غير مسكوني كه متاعي براي شما در آن است وارد شويد و آنچه را آشكار مي كنيد وپنهان مي كنيد خدا مي‌داند.»
از مضمون اين آيات چنين برمي‌آيد كه شكل و چگونگيِ معماري خانه‌ها و درگاه‌هاي ورودي آن به‌گونه‌اي ابتدايي بوده است وبسا خانه‌ها كه به‌جاي درب‌هاي با قفل وبند فقط از پرده‌ي ‌آويخته‌اي كه بر درگاه خانه نصب مي‌شده برخوردار بوده است. واژه حجاب نيز در قرآن به معناي پرده‌اي است كه دو قلمرو را از هم جدا مي‌كند مانند همان پرده‌اي که بر درگاه خانه مي‌آويختند. بنا براين در مواقع عادي هركسي مي‌توانسته سرزده وبدون اعلام قبلي پرده را پس بزند و وارد خانه‌اي بشود. همچنين به‌آن سبب كه مسلمانان خود را بايكديگر متحد ويگانه مي‌دانستند، شايد منعي نمي‌ديدند كه هرگاه خواستند به خانه‌‌‌‌ي همكيشِ خود وارد شوند وبسا كه در پاره‌اي مواقع همسر صاحبخانه تنها در خانه بوده باشد. مشابه همين توصيه كه بدون اجازه وارد خانه‌اي نشويد در آيه 53 سوره احزاب خطاب به مومنان در مورد خانه ی پيامبر آمده است كه بي اجازه وارد خانه رسول نشوند و اگر از زنان پيامبر چيزي خواستند، از همان پس پرده (من وراء حجاب) حاجت خود را بگويند و اگر چيزي مي‌خواهند بگيرند. نكته جالب توجه در اين آيه آن است كه مردان بايد از پس حجاب با زنان سخن گويند. به تعبير ديگر، اگر حجاب پوششي براي زنان مي‌بود طبعا به زنان توصيه مي‌شد كه حجاب خود را حفظ كنند، در حالي كه در قرآن چنين چيزي ديده نمي‌شود.
توجه به‌اين نكته نيز مهم است كه احتمالا در حجاز به‌دليل كمبود چوب نمي‌توانستند همه خانه‌ها را مجهز به‌درهاي محكم وقابل استفاده‌اي كنند. اين كمبود به‌اندازه‌اي بوده كه حتي براي تعمير بناي كعبه در قبل از بعثت، ناگزير چوب‌هاي برجاي مانده از يك كشتي شكسته رومي را كه در سواحل جده يافته بودند به مكه آورده و مورد استفاده قرار دادند
در آيه بعدي(29 سوره نور) آمده است كه:
« به‌مردان با ايمان بگو نگاه فروكاهند(يغّضوامن ابصارهم) و فروج خويش را حفظ كنند كه آن پاكيزه‌تر است زيرا خدا به‌آنچه مي‌سازند آگاه است.»
«يغضّوامن ابصارهم» تنها به معناي به پائين نگاه كردن، يا چشم فرو بستن نيست بلكه به‌معناي كاهيدنِ چيزي از نگاه است. اين واژه براي فروكاستن اصوات و صداي خود را پائين آوردن‌هم آمده است(آيه3 سوره 49) مثل آتش سركشي كه شعله‌هايش را مهار كنند پائين آورند، كم كنند. به‌تعبير ديگر، آدم‌ها هنگام نگاه كردن به‌هم مي‌توانند چيزهايي را در نگاهشان به‌يكديگر منتقل كنند كه ممكن است آن چيزها با سخني كه مي‌گويند متفاوت باشد. باتوجه به‌اينكه بعد از «يغّضوامن‌ابصارهم» بلافاصله «يحفظوا فروجهم» آمده است، مي‌توان گفت كه آنچه در نگاه بايد فروكاهيده شود، حس جنسي نسبت به‌طرف مقابل است. اما اين كار درصورتي موفق خواهد بود كه طرف مقابل كه از جنس مونث است، به‌همان گونه از نگاه معطوف به جنسيت بكاهد. اين است كه در آيه بعد خطاب به زنانِ ايمان آورنده آمده است:
نگاه خود را فروكاهند، فروج خود را حفظ كنند، زينتِ خود را آشكار نكنند مگر آنچه از آن آشكار است.
تا اين قسمت از آيات چندان مورد مناقشه نيست. اما جمله بعدي كه در ادامه آيات مزبور آمده است، تلقي‌ها و ترجمه هاي متفاوت وگاه ضد ونقيض از آن ارائه شده است. اين جمله عبارت است از:
«وليُضرِبنُ بخُمْرهنّ عُلي جْيْوبْهنّ» (وخِمارهاي خود را بر گريبان‌هاي خود برزنند)
«خُمْر» جمع خِمار است. كلمه خِمار از ريشه «خَمر» گرفته شده است. مسكرات را به آن دليل خمر گفته‌اند كه هوشياري را مي‌پوشاند همچنين هر پارچه، يا پوست دباغي شده كه پوششي براي چيزي يا جايي محسوب شود «خِمار» ناميده مي‌شود. به‌تعبير ديگر، «خِمار» به معناي «مقنعه= روسري» يا چادر نيست، مگر آنكه آن را برسر نهند، آنگاه طبعا نامش « مقنعه= روسري» خواهد بود. اما در آيه فوق سخن بر سر اين نيست كه خِمار خود تا روي سينه‌ها بكشانند، بلكه مي‌گويد خمار خود را بر روي سينه زنند. به تعبير ديگر اگر در آيه فوق به‌جاي حرف«عُلًي= بر روي» از حرف «اِلي= تا» استفاده شده بود مي‌توانستيم چنين استنباط كنيم كه پارچه‌اي را به‌عنوان روسري استفاده مي‌كردند و حالا در اين آيه مي‌گويد ادامه همان پارچه روسري را تا روي سينه‌ها پائين آوردند. اما در اين آيه نه از واژه مقنعه استفاده شده است ونه از حرف«اِلي». حتي به‌نظر مي‌رسد كه واژه مقنعه، نامي متاخر نسبت به زمانِ بعثت باشد.
متاسفانه من هيچ موزه خاصي را نديده‌ام كه در آن نمونه‌هايي از پوششِ مردان وزنان آن زمان را به‌ نمايش گذارده باشند اما از قراين چنين برمي‌آيد كه وضعيتِ لباس در آن روزگار براي مردمِ آن سامان، به ويژه براي مردم بدوي وصحرا نشين، بسيار ساده و ابتدايي بوده است. اين گمانه را با احصاء نام‌هايي كه در شعر جاهلي عرب، وهمچنين در قرآن براي انواع لباس‌ها ديده مي‌شود مي‌توان بهتر دريافت. به‌تعبير ديگر، با آنكه زبان عربي در هنگام بعثت از خزانه واژگانيِ دقيق و گسترده برخوردار بوده است وبا آنكه زبان اشتقاقي عرب اين امكان را مي‌داده تا در صورت نياز بتوانند واژگان ونام‌هاي مورد نياز خود را پديد آورند اما به‌نظر مي‌رسد كه نام‌هاي مربوط به لباس و پوشش، در فرهنگ و زبان آن روزگار نسبت به‌دوره‌هاي بعد، چندان زياد نباشد.
احتمالا در عرف معمولي آن زمان، هر زن ومردي با يك پيراهن بلند كه برتن مي‌كرد داراي لباس محسوب مي‌شد. همچنين بسيار بعيد مي‌نمايد كه در آن شرايط مردم عادي، اعم از زن ومرد، داراي زيرجامه بوده‌باشند. اين وضعيت نه‌تنها براي اعرابِ آن زمان، بلكه براي بني‌اسرائيل هم زماني كه در صحراي سينا بودند و تا حدود زيادي شرايط مشابهي با اعراب داشتند وجود داشت. حتي در يكي از توصيه‌هاي تورات به بني اسرائيل اين است كه كه از پله‌هاي مذبح بالا نروند مبادا كه عورت آنان به هنگام بالا رفتن از پله‌ها، در آن مكان مقدس مكشوف گردد
اگر اين پيش‌فرض‌ها را مورد تامل قرار دهيم، مي توانيم اهميت آيه فوق را در باره قرار دادنِ پوششِ اضافي در روي گريبان وسينه‌ها درك كنيم. همچنين تفاوت لباس‌هاي چسب و تنگ را با لباس‌هاي نسبتا گشادتر(جلباب) مي‌توانيم دريابيم.
نكته‌ديگري كه مورد غفلت قرار گرفته اين است كه بنا به گزارش‌هايي از تاريخِ ادبيات عربِ قبل از اسلام، نقل تذكره‌ها و سيره‌ها، تا هنگام بعثت وهمچنين در زمان زنده بودن پيامبر، اغلب مردان گيسوانِ بلند خود را داشتند. بنا براين شايد بتوان گفت كه آنچه در ميان مرد وزن تفاوت عمده‌اي براي نشانِ جنسيت ايجاد مي‌كرده و زينت ويژه زن محسوب مي‌شده، موي سر نبوده است بلكه برجستگي‌ِ بخشي از اندام زن بوده كه با لباس معموليِ آن زمان وبه‌هنگام راه رفتن جلب توجه مي‌كرده است واحتمالا به همين سبب استفاده از پوششي اضافي به‌نام «خِمار» و بستن آن روي گريبان وسينه‌ها مي‌توانسته اين زينتِ ويژه زن را پوششِ بيشتري دهد و از تحريكات جنسي در برابر نگاه‌هاي ديگران بكاهد.
در ادامه آيه شماره 31 در همين سوره، سلسله مراتبي را در باره مواجهه‌ي زنان با مردان، بدون استفاده از «خِمار» برمي‌شمارد كه به‌نظر مي‌رسد در اين ترتيب، نوعي نسبي‌گرايي در مواجه‌ي زن با ديگران نهفته باشد. در شرح اين سلسله مراتب، اولين كسي كه منعي در برابر او ديده نمي‌شود، شوهرِ زن است كه شريك جنسي او نيز محسوب مي‌شود. در رده بعدي، پدرِ زن وپدر شوهر او است وهمينگونه رده‌هاي بعدي، از فرزندانِ خود زن گرفته تا برادرها، وبرادرزاده‌ها وخواهر زاده‌ها و.. به‌ترتيب نام برده مي‌شوند تا جايي كه به مردانِ غير خويشاندي مي‌رسد كه بدون دغدغه جنسي وبدون نيرنگ ومكري در اين مورد هستند و از آنان با‌نامِ «تابعينُ غيرِ اولي الاربه» ياد شده است. برخي تفاسير و همچنين ترجمه‌ها از اين مردان به‌نام خادمان خصي شده ياد كرده‌اند كه به‌علت خصي شدن نيازي و رغبتي به مسائل جنسي ندارند اما اولاً معناي اوليه «غيراولي‌الاربه» چنين چيزي نيست. «اِربه» از ريشه «ريب» به معناي مشكوك و ناپسند است دوم اينكه بسيار بعيد است كه در صدر اسلام ودر زمان حيات پيامبر كه هنوز مسلمانان امپراطوري تشكيل نداده بودند وحرمسراهاي آنچناني پديد نياورده بودند چنين رسمي در ميان آنان بوده باشد كه بردگان را اخته كنند تا در حرمسرا كه رفت وآمد مي‌كنند خطري براي بانوان حرم نداشته باشند. (309366)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۳:۱۹
«لايضربنِ بِاَرجْلِهنّ لِيْعلَمُ ما يْخفينُ من زينَتِهِنّ»
اين جمله با آنكه بسيار مختصر بيان شده اما چنان همه‌جانبه ومفيد است كه مي‌تواند گونه‌هاي مختلفي از اطوارهاي زني را واگويد كه دوست دارد به‌طريقي خود را بنماياند. مانند زني بدوي كه با پايكوبي‌هايش و به‌صدا درآوردن خلخال‌هاي پايش، ديگران را متوجه خود كند. تا خود را به‌آنان بماياند. در پايان آيه آمده است كه:
«و باز گرديد به سوي خدا، همه شما اي ايمان آورندگان(اعم از زن ومرد) باشد كه رستگار شويد»
آيه ديگري در سوره احزاب آمده كه در آن به زنان رسول و ديگر زنان مؤمن براي اينكه مورد آزار برخي مردان قرار نگيرند توصيه‌هايي در باره جلباب شده است.
اي پيامبر، بگو به همسرانت، و به دخترانت و به زنان مومنين، كه فرو گيرند برخود از جلابيب(يدنين عليهن من جلابيبهن). اين نزديك‌تر است براي آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
نكته‌هاي مبهمي در اين آيه براي ما هست كه گشودن آن شايد چندان كار آساني نباشد. از جمله اينكه، «جلباب» در آن روزگار به چه چيزي گفته مي‌شده است؟. آيا واقعا جلباب به نوع خاصي از لباس گفته مي‌شده است؟. اين لفظ از ريشه «جلب» مي‌باشد واگر جلباب به معناي پوششي گشاد باشد كه برجستگي‌هاي بدن را ننماياند و جلب توجه ديگران را نكند باز هم هيچ اشاره‌اي نيست که زنان موي سر خود را بپوشانند یا نپوشانند.
نكته ديگر كه در آيه فوق بسيار قابل تامل است اينكه در شهر كوچكي مثل مدينه‌ي آن روزگار كه همه آدم‌ها حتي به‌اسم مي‌ توانستند يكديگر را بشناسند، زنان رسول و زنان مومنين به چه چيزي بايد شناخته مي‌شدند كه مورد تهمت، و آزار قرار نگيرند؟ به نظر مي‌رسد كه در اينجا منظور از شناخته شدن، نوعي از شناخت از طرف ديگران نسبت به زن است كه ديگران آن زن را از رفتار، گفتار و نگاهش به وقار و گرايش به‌پاكدامني بشناسند، نه تنها اينكه مثلا بشناسند كه اين زنِ فلاني است و چون زن فلاني است كسي به‌او كاري نداشته باشد.
×××××××××××
با توجه به آنچه گذشت شايد بتوان گفت كه پوشش براي زنان ومردان، هم امري نسبي بوده است وهم اختياري. يعني به همان گونه كه ايمان به تعالي یافتن امري اختياري وارادي است، طبعا انتخاب ملزومات وراهكارهاي متناسب براي رسيدن به تعالي هم مبتني بر همان ايماني خواهد بود كه زن يا مرد اراده كرده است. به‌نظر مي‌رسد كه اجبار به پوشش‌هاي فرمايشي، غیر از پیشنهاد و توصیه و نشان دادن راه کار است. اجبار براي مرد يازني كه ايماني به تعالي يافتن ندارد، موجب اعتلاي او نمي‌شود وچنانچه مردان وزناني ايمان به تعالي يافتن داشته باشند بي‌آنكه كسي اجبارشان كند، خودشان متناسب با شرايط محيط وموقعيت، از پوشش لازم استفاده مي‌كنند. (309367)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۴:۳۶
روشنگری.جک استراو در مقاله ای که روز پنج شنبه 5 اکتبردر روزنامه لانکشاير تلگراف، که در حوزه انتخابيه او بلکبرن منتشر ميشود، نوشت از زنان مسلمان خواست که در ديدار با او نقاب را از صورت خود بردارند تا او بتواند \"رو در رو\" با آن ها صحبت کند. استراو مقاله خود را با شرح ديدار زنی محجبه در يک سال پيش شروع کرد که با شوهرش به ديدار او آمده بود و به استراو گفته بود:\"خيلی از ملاقات رو در رو با شما خوشوقتم\".استراو يادآوری کرد اين اولين بار نبود که با زنی که حجاب کامل داشت مصاحبه ميکرد، ولی اين ملاقات ويژه که از هر دو طرف بسيار محترمانه و مودبانه بود او را به فکر واداشت. از يک طرف زن و شوهر لهجه کاملا انگليسی داشتند و تحصيلاتشان را تماما در انگلستان گذرانيده بودند و اين يک احساس پيوند با او بوجود می آورد.از طرف ديگر: \"احساس می کردم در صحبت (رو در رو) با کسی که نمی توانم او را ببينم راحت نيستم. استراو نوشت بعد از آن تصميم گرفت ساکت نماند و وقتی آن خانم دوباره بديدن او بيايد از او بخواهد که حجاب را از صورتش بردارد وهمين کار را هم کرده و در حضور يک همکار زن از زنان محجبه در ملاقات های حضوری اين درخواست را می کند.

استراو د رمقاله خود تاکيد ميکند تا به حال يک مورد هم نبوده که با اين کار دچار مشکل شده باشد. از جمله در روز جمعه قبل از نوشتن مقاله که چنين درخواستی را کرد و تا دهانش را باز کرد خانم نقاب از صورتش برداشت و آن ها بحث جالبی راجع به حجاب داشتند. او يادآوری ميکند شوهرزن در تصميم او هيچ نقشی نداشت، اما خود زن گفت وقتی با حجاب بيرون ميرود راحت تر است چون کمتر مزاحم او ميشوند. استراو نوشته است او هم به آن زن گفت خيلی خوب، ولی قرآن از زنان نخواسته نقاب داشته باشند و بسياری از مسلمانان حجاب ندارند. شوهر زن يادآوری کرد حجاب بيشتر يک مساله فرهنگی است تا مذهبی.

استراو در مقاله خود برآزادی پوشش و حق زنان در انتخاب آن و از جمله حجاب تاکيد ميکند، اما می نويسد حجاب کامل \"جدايی و تمايز را بطور واضح به نمايش می گذارد\" و رابطه مثبت دو جامعه را دشوار ميکند. استراو ضمنا يادآوری ميکند ارزش ديدار حضوری و تفاوت آن با صحبت تلفنی يا نامه اين است که شما به معنای دقيق کلمه ميتوانيد \"ببينيد\" منظور طرف چيست نه آن که فقط آن را بشنويد. او تاکيد ميکند قبل از آنکه با آن زن صحبت کند و نيز قبلا از نوشتن مقاله بسيار فکر کرده است.

مقاله استراو بلافاصله به يک توفان خبری تبديل شد. حتی قبل از اين که انواع رهبران و نمايندگان جوامع مسلمان انگلستان هنوز فرصت واکنش داشته باشند خود رسانه های رسمی به سرعت آن را به تيتر اول خبری تبديل کردند و استراو نيز در بی بی سی و اسکای نيوز و ساير رسانه ها به پاسخ به سوالات و بحث در اين مورد پرداخت. پنج شنبه شب خبر در راس اخبار صفحات اينترنتی اين رسانه ها قرار داشت و روز جمعه \"امروز\" علاوه بر رسانه ها بلاگر ها به بحث حول آن پرداختند. نمايندگان جوامع مسلمان انگليس و رهبران دينی نيز البته فرصت را از دست ندادند و از \"حق آزادی پوشش\" که هيچوقت در مورد ايران از آن دفاع نکرده اند، واز تبعيض مذهبی و تحقير و سرکوب مسلمانان در انگلستان سخن گفتند. استراو در اسکای نيوز و بی بی سی از نظرات خود دفاع کرد و باز تاکيد کرد ماه ها قبل از شروع بحث به مساله فکر کرده، ولی بايد \"بين پوشيدن حجاب\"، که او به گفته خودش \" تماما از آن دفاع ميکند\" و\"تاثير بالقوه ای که بر روابط بين اجتماعات دارد\" فرق گذاشت.

در حرف های استراو در ارتباط با مسايلی که استفاده از حجاب برای روابط بين اجتماعات گونه گون بوجود می آورد، حقانيتی هست، چنانکه در بحث آزادی حق پوشش نيز حقانيت هست، بعلاوه مشکل حجاب برای حقوق زنان بيش از تناقضی است که اين دو مساله ايجاد ميکند. حجاب به خودی خود و به تنهايی داستانی هزاران ساله از ديدگاه های مرد سالارانه به زن و به جايگاه زن در اجتماع و به پيکر زن و ساختمارهای اجتماعی مبتنی بر تبعيض جنسی را به نمايش می گذارد.

اما سوال اين است که آيا استراو فقط برای ابراز عقيده و يا برای بهبود روابط جوامع مسلمان و مسيحی اين مقاله را نوشته است؟ حقيقت اين است استراو سياستمدار کارکشته ای است که بعيد است بی گدار به آب بزند بويژه که حزب کارگر انگليس اکنون در شرايط حساسی قرار دارد.

اين حقيقتی است که تونی بلر و بيزاری انبوه مردم از سياست ها و دروغ های او بويژه در رابطه با جنگ عراق، وضع حزب کارگر را در انتخابات آينده به شدت متزلزل کرده است. حتی حزب محافظه کار انگلستان نيز عليرغم اين که موضع قوی تری پيدا کرده اند که ممکن است به پيروزی آن در انتخابات 2010 منجر شود، اما به خاطر سياست های بلر در وضعيت مضحکی قرار دارد. تقريبا هيچيک از مواضع سنتی حزب محافظه کار نيست که بلر بر آن ها چنگ نيانداخته باشد: دولت کوچک، واگذاری خدمات عمومی به بخش خصوصيدفاع از اقتصاد بازار، مساله کار و دستمزدها، مدارس خصوصي، ترويج مذهب و \"اخلاق\" و ارزش های \"خانواده\"، مساله اتحاديه اروپا، سياست خارجي، عراق و رابطه با آمريکا... خلاصه در هيچ موردی نيست که تونی بلر گوی سبقت را از احزاب راست و ضد کارگری اروپا نبرده باشد. در حقيقت کانديد احتمالی توری ها برای انتخابات آينده جای مانور زيادی ندارد و فعلا در تبليغات انتخاباتي، خود را بخشا به مسايل فرعی و سطحی مشغول کرده و بخشا مثل ساير احزاب راست اروپايي، \"موضع چپ\" اتخاذ کرده است، بويژه در مورد محيط زيست که اساسا نومحافظه کاران آمريکا و از جمله \"آمريکن اينترپرايز\" آن رادر برنامه خود گذاشته اند تا با ارائه \" راه حل\" های سطحي، جنبش پائين را متوقف کنند.

در اين هنگامه که ممکن است بيزاری مردم از سياست های تونی بلر، دامن حزب کارگر را بگيرد، اين يک سوال جدی است که آيا سياستمدار کارکشته انگليسی و رهبر نمايندگان حزب در مجلس عوام،به فکر چاره برای حزب کارگر نيست؟ بويژه که ترکيبی از بنيادگرايی اسلامي، سياست های حزب کارگر در گسترش شکاف طبقاتي، مهاجر ستيزی گسترده احزاب قدرتمند اروپا، \"جنگ با تروريسم\" نومحافظه کاران و ماجرای کشدار کنترل شديد مسافران هواپيمادر ماه های اخير، به وحشت طبقات متوسط انگليس از اسلام و مسلمانان دامن زده است. در اين رابطه گزارش ديلی تلگراف در ماه اوت گوياست. بنا بر اين گزارش 53 درصد مردم انگلستان اسلام را تهديدی برای مردم غرب ميدانندو اين رقم بيش از 20 درصد از ماه مشابه در سال گذشته بيشتر است.

بحث حجاب، لازم است، نه فقط از نظر حق آزادی پوشش زن، حقی که در ايران بطور کامل انکار ميشود و در غرب از جهت مقابل اينجا و آنجا زير فشار قرار گرفته است، بلکه از نظر مضمون و محتوای آن و نقشی که نظام مردسالار در تابو سازی های گوناگون در رابطه با پيکر زن داشته و دارد و رهبران اسلامی اکنون سخت به آن چسبيده اند. بستن راه بحث آزاد در مورد اين مساله مهم، فقط به تداوم ستم بر زنان کمک ميکند. قرار دادن اين بحث زير فشار سنگين نژادپرستی به نفع محافظه کاران و بنيادگرايان هردو طرف \"جنگ با ترور\" است. بيهوده نيست که هر از چند گاه نومحافظه کاران غربی به نحوی جيغ بنفش اسلام گرايان را در رابطه با \"توهين به مقدسات\" و اسلام و مسلمانان در می آورند، و طرف مقابل هم با طيب خاطر تن به اين بازی ميدهد و هواداران خود را به خيابان ميريزد تا پرچم آتش بزنند يا فرمان خفقان بدهند. زيرا با دامن زدن به تبعيض نژادی و مذهبی يکی عده زيادی را به پای صندوق رای می آورد و ديگری عده ای را که با پا رای ميدهند دور خود جمع ميکند.

قربانی اين بازی شوم زنان کشورهای اسلامی و جوامع اسلامی کشورهای غربی هستند که در قرن بيست و يکم به مباحث و فشارهای اجتماعی قرون وسطی برگشته اند.
استراو در انتهای مقاله خود نوشته است:\"اگر من راجع به اين مساله صحبت نکنم، پس چه کسی بايد اين کار را بکند؟\" البته استراو هم حق و هم وظيفه داشت و دارد که راجع به اين موضوع صحبت کند. موقعی که وزير خارجه بود و از حمله به عراق دفاع ميکرد، در اين وظيفه کوتاهی کرد و نتيجه اين کوتاهی آن است که اکنون زنان عراق، که زمانی نسبت به بسياری از کشورهای خاورميانه از حقوق بالايی برخوردار بودند، به همان مصيبتی دچار شده اند که زنان ايرانی و در خود انگليس دختران مسلمان يا به طيب خاطر به دام اسلامگرايی می افتند و يا به زور گرفتار آن ميشوند. استراو وظيفه دارد که بگويد دولت انگليس در اين جنايت که بر زنان عراق رفت مسووليت دارد و از ميليون ها زن سکولار عراقی که امروز در بلای بنيادگرايی گرفتار آمده اند پوزش بخواهد، نه اينکه در کنگره بنشيند و برای بلر که سخنرانی خداحافظی خود را به يک شو مضحک با سخنان کاملا بی مايه تبديل کرد و طی يک \"نطاقی\" صرف و توخالی بر تمام گناهان خود در اين رابطه پا فشرد دست بزند.

استراو وظيفه دارد به عنوان رهبر اکثريت حزب کارگر در مجلس عوام انگلستان، از سياست های \"حزب کارگر\" نوين انتقاد کند که مسلمانان حاشيه نشين انگليس را به ساکنان وادی محنت در کشورهای توسعه نيافته شبيه کرده، بطوريکه محل زيست آن ها به پايگاه نيروگيری آخوندهای مرتجع و اسلام گرايان بنيادگرا تبديل شده است. در همان نظر سنجی ديلی تلگراف گفته شده بخش بزرگی از مسلمانان انگلستان هيچ احساس پيوندی با انگلستان ندارد و حتی بسياری از آن هااز اعمال تروريست ها حمايت ميکنند.

اگر استراو به اين وظايف خود عمل می کرد، حداقل شايد در خود انگلستان خشم فرو خورده جوامع مسلمان و بويژه جوانانی که زيرفشار فقر و نابرابری و تبعيض هستند اندکی تخفيف می يافت و احساس پيوند بيشتری بين آن ها و انگلستان که زادگاه بسياری از آنهاستبوجود می آمد، شايد اندکی هم شده راه طعمه گرفتن از اين جوانان بر اسلام گرايان واپس گرا بسته ميشد و در عوض راه بحث آزاد و مفيد در مورد مضمون ارتجاعی حجاب زن توسط خود مردم باز ميشد. (309369)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۸:۱۶
با سلام
بنده چندین صفحه که حدود 50 صفحه می شود رو در مورد حجاب تحقیق کردم که اگر به نحوی این سایت اون رو برای مطالعه روی سایت بذاره چون فکر نکنم اینجا مقدور باشه اون وقت خود خوانندگان محترم فکر میکنن و راه درست رو انتخاب میکنن. در ضمن من حدود 50 صفحه دیگه هم از این تحقیق دارم که فغلا در حال تنظیم هست. با تشکر دوست دار دوست فانی (309370)
 
fani
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۴:۰۱:۱۵
به نظر من بحث راجع به حجاب را نبايد ساده انگاشت، نه تنها با در نظر گرفتن شرايط زنان كشور خودمان كه با توجه به وضعيت زنان در مجموعه ي جوامع اسلامي. در كل نفس حجاب يا بي حجابي تنها اصل نيست بلكه آنچه ما را بر آن مي دارد كه يك الگوي ظاهري را به عنوان مرز ارتباطي خود با جامعه براي خودمان انتخاب كنيم از اهميت زيادي برخورداراست. من آراستگي را اساساً بحث نمي كنم. چرا كه از نظر من ، آراستگي مي تواند با حجاب هم تعريف شود، ولي در نوع خود. من هنوز در كانادا، براي ديدن دختران مرتب و خوش پوش تهراني حسرت مي خورم.
در فرهنگي كه من با آن بزرگ شدم، فرهنگ يك خانواده ي متوسط مذهبي - سنتي نه چندان متعصب، به ”دختر“ از سنين بسيار كم به تكرار گوشزد مي شود كه با ”پسر“ تفاوت دارد، نبايد به پسر نزديك شود و بايد خود را از وي بپوشاند. اين پوشاندن از ابتدا ودر چهار- پنج سالگي به صورت حجاب مطرح نمي شود بلكه به صورت غير مستقيم و با نوعي ايهام و ايجاز به پوشاندن نقاطي از بدن محدود مي شود. خانواده تو را براي رودر رو شدن با جامعه ي بيرون كه آماده است تو را بدرد و ببرد آماده مي كند و تو را به شدت از آن پرهيزمي دهد، در همان حالي كه به برادرت؛ كه تو شايد خود را از وي قوي ترمي داني؛ آموزش مي دهد كه چگونه با اين مشكلات دست و پنجه نرم كند و مردانه رودررو شود. اين آموزش تا پيش از بلوغ يك دختر تكميل مي شود چه به نظر من با اين حال كه اين جشن بلوغ احمقانه را در حال حاضر در سن 9 سالگي در مدارس دخترانه ايران برگزار مي كنند ودر آن سعي مي كنند به دختر القا كنند كه بالغ شده است و بايد رفتار متفاوتي داشته باشد، ولي براي خانواده هاي ايراني معمولاً بلوغ جسمي يك دختر حرف اول را مي زند (تا 15 سالگي من با يك وجب و نصفي قد يا بالاي درخت مشغول شرارت بودم يا داشتم با پسرهاي محلمان در كوچه تيغي بازي مي كردم!!).
در خانواده به عنوان اولين آموزگارت، با روشي القايي به تو مي آموزند كه تو بايد خودت را از جنس ديگر، كه تا ساعتي پيش در حال بازي با وي بوده اي، محافظت كني، كه آن جنس ديگر منظوري ندارد جز اينكه از تو ”سوء استفاده“ كند. كه تو ظريف و شكننده و آسيب پذيري، تو چشمگير و دل انگيزي و تو را در نوعي زندان مي اندازند كه در ذهنت ايجاد كرده اند. در خيابان كه راه مي روي چون ”همه چشم به تو دارند“ ، خودت را مي پوشاني، سرت را پايين مي اندازي و چشم در چشم ديگران نمي اندازي و .... اين تنها لباسي نيست كه بر تن تو مي كنند، اين لباسي است كه بر ذهن ما مي پوشانند. يك لباس جنسي.

طبعاُ براي زن ايراني اين يك سؤال هميشگي است كه خط قرمزكجاست و ظاهر يك زن (جدا از زيبايي) چه تآثيري روي يك مرد دارد و ناخودآگاه دنبال يافتن مردي است كه آن را بي تأثير بداند. نتيجه ي اين جستجو را پدر و برادرت به تكرار به تو اعلام كرده اند: چنين مردي وجود ندارد. خيلي ساده براي بسياري از دختران، در هنگام ازدواج اين سؤال بسيار اساسي است: اين مرد تا چه حد به حجاب معتقد است؟ و مرد جامعه ي ما اگر هم بخواهد با روشنفكر مآبي از اعلام تمايلش به رعايت اين قانون ارتجاعي خودداري كند، سميناري راجع به متانت خواهد داد. اين بحث كه حجاب متانت هست و يا نيست از عمومي ترين بحث هاي من با دوستان مذكرم (كه تحقيقاً همه شان مذهبي بودند) در ايران بود و من بارها از اين افراد شنيده ام كه بي حجابي، كه براي هر يك سقفي متفاوت داشت، برايشان نشانه ي بي متانتي است، چه اين بحث ”دختر خوب“ و ”دختر بد“ هميشه در ذهن هر يك از ما بوده است. دختر خوب سعي مي كند از هر عملي كه جنس مخالف را تحريك كند خودداري نمايد. و طبعاً اين قضيه تنها پوشش ما را تحت الشعاع قرار نداده و نحوه ي تلقي ما در دوستي با جنس مخالف را شكل داده است.

در اين فرهنگ، كه من آنرا در قريب به اتفاث خانواده هاي ايراني ديده ام، يك حائل جدي هميشه بين دو جنس وجود دارد، ظاهراً و باطناً. دوستي بين دو جنس مخالف معنا نمي يابد مگر در بهترين حالت خود در جمعهاي سالم (دقت كنيد: سالم!). ما مي توانستيم گروهي كوه برويم و بگوييم كه چند نفر دختر و چند نفر پسر بوديم. ولي نمي توانستيم بگوييم: ”فردا بچه ها نمي آيند، من و مجيد و محمود مي رويم“..... ”چي ي ي ي ؟“ من سالهاي 18 تا 26 سالگيم را با خانواده ام، كه اصولاً قديمي ولي به طور عجيبي نوانديشند، جنگ كردم تا توانستم آشكارا دوستي را به خانه دعوت كنم و بگويم: اين محمود است، دوستم. آنهم با اطمينان كامل خانواده ام كه روابط دخترشان (كه در نظرشان از بچگي غير عادي بود) هيچ سنخيتي با دوستي هاي رايج پسران و دختران نداشته و تنها مباني انساني و اعتقادي دارد!

به همين دليل است كه من بحث حجاب را به نوعي تن پوش بلند و يك سرپوش محدود نمي دانم، چنانچه رعايت حجاب در ايران براي من هرگز سخت نبود و برداشتن آن هم هيچ چيزي را برايم تغيير نداد. حجاب يكي از المانهاي طراحي شده براي جدايي زن از جامعه است، براي گذاشتنش در صدف پاكيزه ي روابط تعريف شده ي مشروع، المانهاي اصلي تر در ذهن ما شكل مي گيرند و به دور انداختن آنها بسيار سخت تر از در آوردن يك روسري است. (309374)
 
چراغ روشن
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۰۸:۴۸:۵۴
آزادي يعني همين (309550)
 
رضا حسن پور
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۱۶:۱۵:۵۴
باسلام خدمت دوست طلبه ای که بیان فرمودند که آن حدیث سند ندارد. بنده نیز آن حدیث را در کتابی مطالعه نمودم. ضمنا بر فض غلط بودن آن حدیث و سند نداشتن آن .آیا شما وضعیت امروز تهران را طوری می بینید که زنان در ان حجاب خود را کامل رعایت می کنند(البته عدهای رعایت می نمانید) آیا مصداقهای عینی حدیث بالا در تهران امروز دیدنی نیست؟
اگر شما آنها را نمی بینید وای به حال دین ما. (309822)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.