نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 70260
من و بی حجابی
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۷
مسئله حجاب و بی حجابی همواره در طول تاریخ مورد نظر و توجه بوده است. ستر و پوشش برای انسان در ادیان مختلف بر حسب شرایط خاص زمانی به شکل های متفاوتی توصیه شده است . شواهد و قوانین موجود درکتب وسنگ نگاره ها بیانگر این مطلب است که در طول تاریخ حیات بشری در نقاط مختلف جهان به نو ع پوشش به طور واضح و کامل توجه شده است. دین مبین اسلام نیز حجاب را بعنوان یکی از احکام ضروری برای انسان به ویژه زنان مورد توجه خاص قرار داده است. از اینرو جمهوری اسلامی ایران که به پاخواسته از اندیشه های ناب اسلامی فقیه و عالم بزرگ حضرت امام خمینی (ره) است ، مسئله حجاب و عفاف و برخورد با بی حجابی را بعنوان یک ازبندهای قانون اساسی آورده است . با توجه به پیشینه مختصری که از ضرورت و اهمیت حجاب عنوان شد . این سئوال در ذهن می آید که چرا هم چنان بعد از گذشت سه دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز از بی حجابی بعنوان یک معضل بزرگ و گوئی پدیده ای نوظهور در کشور ما یاد می شود؟ و علیرغم همه هزینه ها و تلاش ها و سخت گیری ها هر سال وضعیت بی حجابی در کشور نسبت به گذشته بد و بدتر می شود.آیا تخصیص میلیارد ها ریال بودجه در زمینه فعالیت های فرهنگی نتیجه بخش نبوده است ؟آیا وجود دستگاه های متعدد و عریض و طویل فرهنگی در کشور هنوز نتوانسته است راه حلی مناسب برای برخورد با این پدیده ارائه نمایند؟آیا رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری کشور به درستی به این مقوله نپرداخته اند؟آیا نظام آموزشی و تربیتی کشور اعم از آموزش و پرورش و دانشگا ه ها در توسعه عفاف و حجاب در کشور به درستی عمل نکرده است؟آیا فشارها و فعالیت های صرفا سلبی نیروی انتظامی در برخورد با این موضوع تاثیر گزار نبوده است؟و آیا ......آیا دختران و زنانی که امروز تحت عنوان بی حجاب درجامعه انگشت نما شده اند، فرزندان ما و تربیت یافته در فضای اسلامی کشور ما نیستند ؟؟؟دردا و دریغا که آری، آنان در دامن این جامعه رشد یافته اند. البته این واقعیت را باید پذیرفت که بخشی از آنان مجذوب و محصور فرهنگ غرب گشته و هویت ملی و ایرانی و اسلامی خویش را به ارزانی فروختند.به نظر شما آیا می توان نشست و هر روز نظاره گر بی بند و باری ، فساد و فحشاء در جامعه بود و فقط وفقط دولت و دولت مردان را به باد انتقاد گرفت و بیانیه داد و سخنرانی کرد. پس سهم من و تو در ترویج حجاب و عفاف در جامعه چیست؟ آیا بهترآن نیست باغیرت دینی و اسلامی خود عفاف و پاکدامنی را در جامعه رونق بخشیم.و مگر نه اینکه در کنار نماز و روزه وخمس و زکات ، امر به معروف و نهی از منکر ی هم هست . چگونه است که دوستان و اطرافیان را به رعایت قوانین رانندگی توصیه می کنیم . آیا بی حجابی از بستن کمر بند ایمنی در جاده ها کم اهمیت تر است؟ بدون شک از عواقب خطرناک بی حجابی در جامعه ما مطلع هستید. کم نیستند آمار پرونده های جناحی، فحشا،روابط نامشروع، تجاوز و اخبار تلخ و دردناک در سالهای گذشته. هرانسان مقید و معتقدی نسبت به محیط ، شرایط و اطراف زندگی خود واکنشی دارد. آیا ما بعنوان فردی که در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم ، این همه نا هنجاری و معضلات را در انظار عمومی می بینیم و کوچکترین عکس العملی از خود نشان نمی دهیم ؟؟؟ به نظر می رسد بیش از هر کس من و شما باید اقدامی نمائیم و خود را در مقابل این فریضه دینی مسئول بدانیم.تا جامعه را از لوث هر گونه ناهنجاری اخلاقی پاک نمائیم .
 


رضا عموزادی
 
روح اله دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۱۳:۰۲:۳۸
باعرض سلام وتشکر نسبت به این موضوع مهم واساسی یکی از عوامل موثری که میتوان به آن پرداخت بحث الگو میباشد متاسفانه الگوی مناسبی در مدارس ودانشگاهای ایران وجود ندارد.معلمین واساتید ما از ابتدایی تا سطوح عالی دانشگاهی الگوی مناسبی برای قشر آینده ما نیستند بعنوان مثال دبیر یا معلم ویا استادی که رعایت حجاب و عفت را نمیکنند. استادی که باپوشش نامناسب (تیپ اسپرت )آرایش و آدامس در دهان بدون ذکر نام خدا درس راشروع میکند.شما انتظار دارید این قشر جوان و آینده ساز جامعه چه چیزی ازاساتید ومعلمین مابیاموزند. بخدا انجمن اسلامی وبسیج دانشجویی و نماز جماعت و اجباری کردن چادر جواب نمیدهد.جز اثر منفی چیز دیگری ندارد . بیاییم اساتیدو معلمین خوبی والگوی مناسبی برای جامعه تربیت کنیم تا بتوانیم در دراز مدت نتیجه بگیریم به امید آنروز. (309024)
 
حاج سعیدی
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۱:۳۰:۰۴
دوست عزیز و دانشجو آقای روح اله اولا اگر جنابعالی در چین درس می خواندی که بنا به گفته پیامبر (ص) : باید برای علم آموزی به آنجا رفت که مهد کفر در زمان پیامبر و دورافتاده ترین نقاط محسوب می شد چه می کردی ؟ ثانیا لابد از نظر جنابعالی برای فرق شکافته علی (ع) هم اطرافیان می گشتند و یک پزشک مسلمان پیدا می کردند نه یهودی ثالثا بماند که اکثر معلمان با حجاب هستند و جنابعالی که مرد هستی چطور از مدارس دخترانه و حجاب بد معلمان زن خبر داری ؟ (309294)
 
صادق
۱۳۸۹-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۰:۲۲
من با نظر شما موافقم ، به قول معروف خودم کردم ...
بی خیال شدیم نشستیم هی چشم دوختیم به دولت و غیره . اگر پدر و مادرا نسبت به پاچه کوتاه شلوار دخترشون حساسیت به خرج بدن
اگه نسبت به حجاب اطرفیان و بستگان حساس باشیم .اگه همه مردم متدین جامعه تو خیابون بی تفاوت نشن .
دیگه کسی تو جامعه نمی تونه به راحتی هر طور که دلش می خواد بگرده. ما نسبت به کسی که تو مکان عمومی سیگار میکشه معترض میشیم، تو صف نانوائی کسی که نوبت رو رعایت نکنه معترض می شیم . اگه کسی پوست موز تو خیابون بندازه ناراحت میشیم ، ولی نسبت به رعایت نکردن حجاب بی تفاوتیم و بی خیال، منتظریم یه مامور بیاد بگه چیکار بکن چیکار نکن. وای بر ما (309155)
 
mohammad
۱۳۸۹-۰۲-۱۵ ۲۳:۴۹:۲۷
من با امر به معروف و نهی از منکر زبانی کاملا موافقم ولی این قضیه متاسفانه کمی مشکل شده مثلا من یه جوانم و یک زن با حجاب بسیار فجیعی هم در حال عبور است حال شما فرض کنید من در این حالت چه کار میتوانم بکنم اولا تعداد این موارد انقدر زیاد است که باید صبح تاشب کار و زندگی را رها کرده و مشغول نهی از منکر بشی ثانیا اگر من با سن مثلا 24 سال متعرض این زن شوم هم مردم و هم پلیس مرا محکوم میکنند و در واقع یکی از شرایط نهی از منکر که احتمال اثر دادن در آن است ملقی میشود
به عنوان مثال چند وقت پیش پدر و مادر من که افرادی از لحاظ ظاهری موجه هستند (یعنی پدرم محاسن دارد و مادرم هم چادری ) تعریف کردند که شبی هنگام بازگشت از مسجد زنی را دیدند که به طور کامل کشف حجاب کرده بود و در پیاده رو قدم میزد مادر بنده به همراه پدرم به این خانم تذکر لسانی از نوع لین دادند که خانم محترم حجابت را درست کن فکر میکنید که این زن چه کرد شروع به داد و بیداد و هوچی گری کرد و ملت هم جمع شدند و باقی قضایا البته مجبور شد که حجابش را درست کند اما شما فرض کنید به جای یک زن و شوهر 50 ساله وجیه یک جوان تذکر بدهد عملی نیست بلکه حتما باید یک ارگانی مخصوص برخورد اصولی با این قضیه باشد. (310325)
 
سوخته سرایی
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۰۸:۳۸:۰۱
برخی مسائل از موضوعاتی بر اساس مبنای فکری و ایدئولوژی هر کشوری است که در کشور ما در حجاب متبلور شده است به نظر من حاصل رفاه زدگی جامعه و حرکت دولت در سمت رفاه سبب اینگونه بحث و جدال ها می گردد اگر نیز دقت کرده باشید بهبود وضعیت مالی و بد حجابی رابطه مستقیم با هم دارند که باید بر این فکر بود که به مردم فرهنگ پول دار بودن را آموخت سپس به آنها پول داد (309234)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۳ ۱۰:۰۳:۴۳
چندي پيش در همين سايت در صفحه مقايسه حجاب در دانشگاههاي مصر اين مطلب را نوشتم كه متاسفانه مطرح نشد.
بنده نيز كاملا با نويسنده موافقم. اگر اشتباه نكنم حضرت علي مي گويند: امربه معروف و نهي از منكر است كه جامعه اسلامي را حفظ ميكند. اما اين امر ونهي نبايد فقط شكل حكومتي داشته باشد بلكه مهمتر انست كه افراد جامعه خود بدان بپردازند. در اينجا نيز مطابق روش انبيا اولين امرونهي شوندگان بايد نزديكان خويشان و دوستان باشند و نه مردم غريبه شهر. من بايد ابتدا به همسرم بعد خواهر و مادرم بعد اقوام و خويشانم بعد دوستان و همكلاسهايم يا همكارانم تذكر دهم. نياز به اخم و تخم هم نيست.فقط ابراز آن كافيست. زيرا اين افراد دوستداران ما هستند و بالطبع براي نظر ما احترام قايل هستند و فرد غريبه اي در خيابان نيست كه به شما بگويد بتو چه ربطي دارد يا بي اهميت رد شود.
براي موارد حاد موجود در جامعه نيز قانون و مردم بايد وارد شوند. براي مردم: فقط تذكر يا حتي نگاه اخم آلود (و نه نگاه لذت جو ) و در نهايت اطلاع به مسئولين
براي قانون: برخورد قاطع با مصاديق بي قانوني (309258)
 
رامین
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۱۵:۰۵:۴۰
با تشکر:
در برخورد با بی حجابی باید همه مولفه ها در نظر گرفته شود. درست است که حجاب یک امر شخصی و دینی و مذهبی است، اما رعایت پوشش مناسب در خیابا ن ها جز قوانین کشور ماست و به تبع آن رعایت قوانین یک کشور یک امری اجتماعی و الزامی است، از این رو عدم رعایت حجاب در خیابان های کشور ما نادیده گرفتن قوانین کشور است و جرم تلقی می شود و برخورد با مجرم وظیفه مسئولان دولتی و انتظامی است . فرهنگ سازی ، امر به معروف به جای خود ولی این مسائل چیزی از وظایف نیروی انتظامی نمی کاهد و باید با این قانون شکنانی که چهره خیابان ها زشت و زننده می کنند به وظیفه خود عمل کند. (309784)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۱۵:۰۸:۱۴
به نظر شما كجاي كار ايراد داره كه تو كشوري مثل امارات متحده عربي 100 درصد خانمهاي بومي كشور حجاب دارند با اينكه اجباري در كار نيست يا در تركيه با اين كه حكومت تبليغ لائيك بودن ميكنه واصلا حجاب اجباري نيست 70 درصد با حجابن ولي تو ايران اسلامي بعد از سي سال تبليغ حجاب وبرخورد قانوني با بد حجاب هاوضعيت اينه؟؟؟؟شايد اگه اين قضيه رو حكومت ول ميكرد وانقدر براي همه مهمش نميكرد الان وضع حجاب مردم خيلي بهتر از اين حرف ها بود (309785)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۱۴ ۱۵:۳۸:۰۶
ببینید دوست عزیز اگر درج این گونه خبر ها و امثال این مطالب برای آماده سازی افکار عمومی هست برای اجرای طرح حجاب و عفاف، باید بگم که دوباره دارید راه رو به بیراهه می رید....

مشکل امروز ما نداشتن افرادی هست که تئوری های اصیل اسلامی رو به جوون های ما یاد بده و بصورت عقلانی و فطرتی اون ها رو آگاه کنه.
می خوام یاد آوری کنم زمانی رو که همه جوون های کشور ما داشتند یا به طرف سکولاریسم یا اومانیسم یا مارکسیسم می رفتن و کسانی امثال مطهری و شریعتی پدیدار شدند و از لحاظ بنیان فکری جامعه رو با اسلام واقعی آشنا کردند و جوان های ما رو بر گرداندند.

حالا شما هی بگردید دنبال یه راه که به زور روی سر ملت روسری بکشید، آخه مرد حسابی اون رو سری که اهمیتی نداره این روسری نماینده یک تفکره، اصلا حجاب خودش یک فلسفه عقیدتی داره، چه فایده ای داره که شما به زور روی سر مردم رو سری بکشید.

این کار غیر از اینکه ظاهر جامعه رو یکسان کنه کار دیگه ای انجام نمیده و چه بسا زندگی با افراد این جامعه رو مشکل تر میکنه، چراکه الان حداقل با یک نگاه خط مشی فکری افراد مختلف جامعه رو می شه تشخیص داد اما اگه همه یک شکل باشند چطور میخواین بفهمین که چه کسی واقعا اعتقاد به این گونه مسائل داره و با شما هم فکره یا نه؟

این کار تنها تزویر رو در جامعه رواج می ده و مسئله حجاب رو به رفع حاجات اداری و بعضا عرفی تنزل میده.

شما اگه به قران هم توجه کنید، هیچ حقی برای حاکم برای مجازات شرعی مانند اون چیزی که در مسئله زنا و غیره است قائل نیست و این بدین معنی هست که این مسئله اساسا با جبر اجتماعی سازگاری نداره!!!

این کار شما دقیقا مثل این می ماند که برای مثلا غیبت مجازات در نظر بگیرید و اجرا کنید که بسیار سخیف می نماید.


شما باز هم می خواهید که توپ این وظیفه حقیقتا سنگین علما و متفکرین اسلامی رو به زمین مردم شوت کنید و از وظایف خودتون در امر فرهنگی شونه خالی کنید.

متاسفانه در این چند دهه گذشته از انقلاب تا به حال ناتوان از تربیت تئوریسن های برجسته که توانایی اغنای عموم مردم را داشته باشند بوده اید و این یک ضعف بزرگ برای این نظام است که متاسفانه اگر همین طور پیش برود هزینه سنگینی متحمل انقلاب خواهد کرد.

امیدوارم ظرفیت انتقاد داشته باشید و این مطلب رو هم بدون سانسور چاپ کنید.

با آرزوی توفیق (309802)
 
محمدحسن
۱۳۸۹-۰۲-۱۵ ۱۱:۰۳:۰۴
تنها راه اینه که با توجه به فرهنگ کشورمون بیایم و مدلهای لباس زیبا و البته پوشیده و حافظ عفاف طراحی کنیم. یه قدری به پوشش زنان لبنانی و... نگاه کنیم...با وجود رنگها و مدلهای پوشش گوناگون حجابشون حفظ میشه. (310123)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۵ ۱۸:۵۷:۲۳
این بی انصافی محضه که ما بیایم حتی به بهانه مذهب به زنان جامعه بگیم چطور لباس بپوش و چطور حرف بزن و چطور بخند و چطور راه برو و...! عین نابرابربری هست که بشینیم و براشون دستور اعمل طرز رفتار بنویسیم. شما طبق یکسری احکام میفرمایید که باید زنان حجاب درست از، نظر خودتون البته ، داشته باشند و یک برنامه ناعادلانه زندگی حتی مسائل شخصی زن وقانون گذاشتین که اگر هم از این برنامه تخلف کرد، باید مجازات بشه و انگشت نما بشه! ولی همین شما وقتی که در غرب طبق قوانین خودشون و برنامه های اجتماعیشون یک زن محجبه که با روبنده وکلی پارچه های عجیب و غریب میتونه در تمام نقاط و برنامه های اونجا شرکت کنه ولی نمیتونه اینجوری بدانشگاه بره، صداتون در میاد که اینها دارند حقوق بشر رو پایمال میکنند و آزادی انسانها رو غصب کردند و ...! خوب این چه منطقیه که ما بگیم زن بی حجاب اصلا نباید ازخونش خارج بشه ولی اونه نمیتونند بگن زن محجبه فقط نمیتونه با حجاب بره دانشگاه؟ ایطور سفسطه کردن، درست نیست! (310271)
 
نگین
۱۳۸۹-۰۲-۱۶ ۰۹:۳۸:۴۷
با سلام - حرفی که از دل برنیاید مسلماٌ به دل نمی نشیند - دولت حق دختران زمان جنگ را ضایع کرد ولی چون آنها دخترانی با حجب و حیاء بودند صدایشان در نیامد و دولتیان هم به روی مبارک نیاوردند یکی نیست بگوید آن همه پسری را که به جبهه بردید و شهید شدند آیا این ایثار دختران نبود که در خانه ماندند و با حجاب کامل و سنگینی خود مشکلی برای جامعه پیش نیاوردند ولی شما برای آنها چه کردید؟ تنها لقبی چون ترشیده و ... برایشان ماند و این دختران در هر خانواده و یا محله ای یکی و دو مورد هستند و جوانان این زمان از ترس این که به سرنوشت این ایثارگران گرفتار نشوند هر چه دارند به آن آب و رنگی زده و برای فروش عرضه می نمایند پس گله نکنید آیا کسی که دو یا چند ماه در جبهه بود ایثارگر است ولی دختری که از همه چیزش گذشت و تا آخر عمر حسرت زندگی - خانواده و .... را به دلش گذاشتند ایثارگر نیست به نظر من برای دختران دهه 40 بایستی امکاناتی در نظر می گرفتند آیا واقعاٌ آنها عیبی داشتند که در خانه ماندند از طرف دیگر هر مرد بیسواد را به خاطر اینکه جبهه را دیده بود لقب ایثارگر دادند و آنقدر امکانات تحصیلی و رفاهی برایشان ترتیب دادند که ارزشی را که شاید به خاطر آن به جبهه رفته بود گم کرد و به ضد ارزش تبدیل شد الان بسیاری از آنان چون سیر شدند و از جای خود به در رفته اند و ممکلت را فقط مال خودشان می دانند با بی حیایی به دنبال معاشقه و وقت گذرانی و ایجاد مزاحمت برای همین ایثارگران واقعی می نمایند.بسی جای تاسف حالا بگویید امر به معروف و .... رفتار غلط خود ما باعث اینها می شود آری از ماست که بر ماست (310357)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۲-۱۷ ۱۷:۰۵:۴۷
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران
منعکس نمی ‏شوند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این مطلب یعنی اینکه هرچه من دلم بخواد و اگر آنطور که من تشخیص دادم مطلبت به دلم نشست و با صلیقه من جور در اومد منعکس میشه . سانسور به معنای مطلق (310589)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۲-۱۸ ۱۴:۵۹:۳۷
اینگونه که شما نوشتید انگار که در تمام عالم چون حجاب وجود نداره بی بندباری همینطور از زمین و آسمون میباره گیر کار ما همینجاست ما ها کجای کارمون درست از آب در اومد که این مسئله فحشا و بی بند و باری بیش از اندازه اش درست باشه من قبلا تو ایران که زندگی میکردم فکر میکردم اگه برم خارج دیگه برام حوری و پری مٍثل بهشت ریخته چون همه اونجا بی حجاب بودن تصور من اینگونه بود . و بعد از اینکه به خارج اومدم تمام حساب کتابهای من غلط از آب در اومد رفته رفته متوجه شدم محدودیت و دیکته کردن افکار و عقاید و تحمیل اون بر همه مردم چقدر میتونه موجب فراهم آوردن نا هنجاریهای اجتماعی بشه اگر به آمارها رجوع کنیم میفهمیم که به چه اندازه نا امنی در اجتماع ما زیاده تا اندازه ای که زن تو تاریکی جرعت بیرون اومدن از خونه رو نداره اگه کنار خیابون وایسته ده تا ماشین براش ترمز میزنن توی خیابون که متلک به وفور ردو بدل میشه حالا بیایم با یه کشور آزاد مقایسه کنیم اونایی که تو کشورهای غیر دینی و دمکراتیک زندگی کردند میدونن من چی میگم . گیر ما فشار بیشتر امر و نهی کردن و کتب درسی رو مذهبی کردن و از این داستانها نیست اگر بود جواب میداد . مردمی که به رشد برسن و تفکر روشن بینانه ای نسبت به مسائل روز پیدا کنن رو نمیشه با زور تو سری روسی سرشون انداخت . اگر مسئله حجاب آزاد بود درست مثل اروپا اونوقت متوجه میشدیم که داستان چیه الان با اون حجابی که اکثر خانمهای ایرانی تو خیابون ظاهر میشن یه چیزیه شبیه به کاریه که به زور در حال انجام دادنش هستند به خاطر همینه که روسری ها روز به روز کوچیک تر میشه مانتو ها روز به روز تنگ تر و کوتاه تر میشه . فشارکه حاکم باشه حالا تو هر موردی داستان همین میشه. یه مقدار باید عمیق تر و واقع بینانه تر با مسائل برخورد کنیم نه اینکه به سنتهامون بچسبیم و تعصب داشته باشیم . دنیا به روز پیش میره و درگیر قوانین ثابت نمیمونه (310740)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.