توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 70600
معلم ، روزت مبارک
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۹
اين جمله اي است كه دانش آموزان با گچ سفيد بر سينه سياه سبز، به نشانه شادباش براي معلمشان نوشته اند و با گچ هاي رنگي، حاشيه اي برايش كشيده و گلي هم، كنارش رويانده اند. شايد اين صادقانه ترين رفتار و حركت، به مناسبت روز معلم باشد. روزي كه در دنيا تقويمش 5 اكتبر است و با هدف نشان دادن اهميت شغل معلمي، توسط اتحاديه ها، مردم و دولتها بر گزار مي شود تا همگان را متوجه جايگاه و منزل معلم كند.



از جهت تقويمي در ايران روز معلم 12 ارديبهشت است و با روز معلم نزد ملتهای دیگر متفاوت است. روزها با هم تفاوتی ندارند اما مهم این است که اين تفاوت نمادین در بزرگداشت معلم، به يك تفاوت بنيادين و ساختاري تبديل نشود. در جهان توسعه یافته، رشد شگفت انگيز و حيرت آور تكنولوژي های جديد در بخش آموزش و پرورش، از نقش معلمان در مدرسه نكاسته است. جايگاه معلم در نزد دولتها و در نگاه مردمانشان ار تقا یافته و محوريت معلم را در آماده سازي كودكان، براي پذيرش مسئوليت هاي اجتماعي و ورود به جامعه بيشتر از هر زمان ديگري آشکارساخته است.



اين ذهنيت موجب ميشود که معلم را به عنوان يك موجود زميني با تمام نيازهاي زميني اش، آسماني تكريم كنند و كرامت معلم را در برخی کشورها هم شان پرچم بدانند. در جای دیگری ضمانت یک معلم بتواند يك محكوم به حبس ابد را به اغوش جامعه بر گرداند و از نو از او انساني ديگر بسازد. رییس یکی از اتحادیه های معلمی می گوید: معلم ها، چشم هاي بچه ها را به دنياي جديد باز مي كنند، به انها حس كنجكاوي و اعتماد به نفس مي دهند و در تمام سطوح، از مهد كودك گرفته تا آموزش عالي براي هدايت بچه ها به صلح، برابري، احترام و فهم متقابل به معلم هاي شايسته نياز است.



دريكي از بيانه هاي بخش آموزش بين الملل به مناسبت روز جهاني معلم آمده است: امروز در دنيا، معلمي تنها آموزش و بيان ساده اعداد و ارقام و مسايل ساده زندگي نيست. آموزش، تنفس است. به عمل رساندن توانايي ها و آفرينش نگاهي تازه است و كمك به بچه ها براي شناخت رويا هايشان و ساخت دنيايي بهتر است. معلم هاي خوب به بچه ها كمك مي كنند تا جوهر واقعي زندگي را بشناسند و ارزش هايي مانند احترام، اعتماد، گفت و گو و تفكر انتقادي را گسترش دهند.



نگاهم را از نوشته هاي روبه رويم بر مي دارم و به روز معلم و حال و روز ايراني آن و يك هفته اميري معلم در دنياي وازه ها و افراط در شعار و تفريط در عمل و تبديل بزرگداشت به يك مراسم دولتي رنگ باخته، فكر مي كنم.

به واژه هايي كه در عالم معلمي ارزش است دوباره نگاه مي كنم: آموزش اعتماد به نفس، تفكر انتقادي، گفت و گو، آفرينش نگاهي تازه، احترام متقابل، اميد به ساختن دنيايي جديد و. . .



فکر می کنم به موجودي آسماني كه در سخن مسئولان تجسم می یابد ودر عالم واقع در پيچ و خم هاي زندگي زميني و غم اب و نان مانده است. معلم در چنبره دغدغه هايي از جنس، ديون، مطالبات، ، تفکیک جنسیتی کتابهای درسی، حق التدريس، معوقه، حق مسكن، ، مسافر كشي، شغل دوم، مازاد و. . . اسیر مانده است. به تخته سبز نگاه مي كنم و لبخند ي به يك هفته سيادتم، در دنياي وا‍ژه ها مي زنم.





http: //rasoolpapaei.blogfa.com/



 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.